Nu op de terugweg naar huis.
Met de Tesla lange stukken afleggen is echt appeltje eitje. Vooral met een long range is het stoppen als je toch al wilde stoppen om te plassen of eten en drinken.
Af en toe bij terugkomst nog heel even wachten om genoeg lading te hebben. Ik merk toch dat ik liever met 15% aankom bij de volgende, dan met 5%. Ook omdat ik merk dat de navigatie de laatste % bij aankomst wel heel positief inschat. Dat doet hij echt structureel. Dan moet je nog 5-6km en staat de accu op 10% bijvoorbeeld, dan geeft hij aan dat aankomst met 10% is. Bijna altijd gaat er toch nog een% af voordat ik er ben. Dat is 9 van de 10 keer het geval.
Eerste stop was Arezzo, dit was vrij snel, na 1 uur en 15 minuten, omdat ik niet de moeite heb genomen om hem de laatste nacht op te laden. Dat bleef een drama met het stroom net daar. Dus met 50% vertrokken.
Helemaal leeg...
Wat een aparte toiletten heeft dit hotel spiegel deuren, zonder handvaten en deuren kunnen niet op slot.
Maar goed, espresso erbij en doordat de bediening erg traag was (wel vriendelijk) niet meer bij de auto hoeven wachten.
Wel apart, bij terugkomst bij de auto stond er een Nederlandse Model 3 naast mij waar twee jonge Italiaanse jongens in zaten.
Door naar Affi, naast het Gardameer, deze locatie kenden we al van de heenweg.
Net als de heenweg bij de McDonalds naar het toilet en dit keer ook maar lunch meegenomen bij de Mac. In de auto opgegeten en direct vertrokken toen ik klaar was. Zo snel mogelijk door naar de Brennerpass.
Ik denk dat er daarna weinig SuC’s zijn want met zelfs met 28% aankomst, wil je navigatie deze SuC toch nog pakken. Als Nederlander niet erg, ondanks dat ik alles in het buitenland kan declareren, ga ik toch liever voor gratis laden 😉
Door naar Ulm, volgens de navigatie... Maar wel met een aankomst van 22:00 uur. De hele rit duurt toch langer dan we verwacht hadden. Niet door laden overigens.
Omdat we op de heenweg een paar nachten in Oostenrijk verbleven, had ik geen vignet voor Zwitserland. Dus standaard weer naar Brenner gereden en na Gardameer de navigatie pas weer ingesteld naar huis. Volgend jaar maar weer gewoon Zwitserland, ik heb toch het idee dat dit een stuk sneller is.
AP op de terugrit. Ik ben twee keer gestraft waardoor ik op de vluchtstrook even in P moest staan voordat ik AP weer mocht gebruiken. Vaak na ben gas geven of een stuurcorrectie van mijzelf, waarover AP vervolgens klaagt. Ik snap nog niet helemaal hoe het kan.
Het is een erg prettig rijhulpsystemen systeem, die redelijk binnen de lijnen blijft. Om mijn mening over AP iets te nuanceren: als rijshulpsysteem vind ik het een prettig mooi systeem dat redelijk goed werkt.
Als ik het als toekomstig zelfrijdend systeem bekijk, vind ik het een erg dom systeem. Het anticipeert niet op remlichten of knipperlichten.
Het hangt van de insteek af, wat ik ervan vind. Negeer ik de Tesla events waarin Elon het ophemelt en erover opschept, dan is het een geweldig systeem.
Maar neem ik al die events mee in mijn overweging over neural networks, zelfs lerend, zelf rijdende taxi vloot, beter dan een mens achter het stuur. Dan denk ik aan een volledig zelf rijdend systeem. Elon Musk hamert er keer op keer op dat de huidige hardware voldoet. En ik kan absoluut niet op de achterbank plaatsnemen met AP, absoluut niet. Door al die events, waren mijn verwachtingen hoog, te hoog bleek later.
Misschien dat het verschil van invalshoek de mening over AP vormt en daardoor in dit topic zo verschilt.
Hij zocht, vooral het laatste stuk in Italië wel erg vaak de lijnen op in bochten. EU regelgeving of niet, hij kiest ervoor om vrij laat in te sturen, waardoor je al vlot tegen een lijn aanzit. Met een vangrail op 20cm van de lijn heb ik toch meerdere keren uit voorzorg ingegrepen. Als hij iets vroeger, licht in zou sturen, zou dit geen probleem zijn en voelt het natuurlijker aan.
Anyway...
Aangekomen in Langenau, vlak bij Ulm.
Eerste keer DeC voor mij.
Voor de geïnteresseerden, we zitten hier:
https://lobinger-hotels.de/weisses-ross/hotel/das-hotel
Prima hotel tot nu toe, zo maar douchen en naar het ontbijt.
Voor 4 personen €124 Inclusief ontbijt.
We hebben twee kamers met een deur ertussen. Onze kamer heeft een twee persoonsbed en de andere twee stapelbedden. Met 6 personen kun je hier nog prima verblijven!
Met koffiemachine op de kamer. Nog nooit gezien. Vaak nespresso oid.
En als je Tesla toch aan het laden is kun je een Porsche 718 cabrio lenen van het hotel, tegen 1,49 per km