Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.227 views

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:18
ccasper schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

Voor de belangstellende hieronder een deel van een artikel van een gebruiker van de EQC over dienstverlening bij pech (o.a. platte batterij). Ik kan het volledig bevesigen want rij zelf met een EQC.
Goede beleving begint met goede service. De auto is uitgerust met een knopje waarop 'ME' staat en ik vroeg me af, waar dient dit voor. Er even op drukken en ik zal het wel ontdekken. De auto maakt verbinding met het Service Team, er worden twee opties voorgesteld. De eerste optie is om een technisch probleem te melden, de tweede optie is om doorgeschakeld te worden met het Mercedes Me Team. Ik kies voor de tweede optie en staat een vriendelijke dame mij te woord. Ik word netjes op al mijn vragen beantwoord en wat ik wilde weten werd daar dan ook mee opgelost. Het maakte in elk geval indruk op mij. Uit nieuwsgierigheid heb ik later dan toch ook optie 1 uitgeprobeerd om te vragen voor wat soort zaken ik op hun beroep kan doen. En het antwoord was, op alles wat je verhinderd te rijden met de auto. Sterk dacht ik. Dus toch maar even bijkomende vraag gesteld, ook als ik erin zou slagen een accu leeg te rijden. Het antwoord was, ja meneer, dan sturen wij een vlakbed vrachtwagen om u te depanneren. Dan heb ik dit toch even opgezocht en deze dienst noemt MOBILO en biedt het volgende:

- Herstel te plaatse indien mogelijk
- Wegslepen naar dichtsbijzijnde Mercedes-Benz Dealer
- Taxi, chauffeur en openbaar vervoer: als een kortetermijnoplossing voor uw mobiliteit.
- Brengservices bij een straal van 50 km
- Vervangend voertuig: voor de duur van de reparatie, met maximum van drie dagen
- Vliegtuig/trein: gratis voorzetting van de reis voor alle reisgenoten
- Hotel: overnachting voor u en al uw reisgenoten, met een maximum van drie werkdagen
- Repatriëring: naar de Mercedes-Benz dealer in uw woonplaats
- Ondersteunende diensten: bijvoorbeeld voor juridische bijstand of taalproblemen in het buitenland.
Wat is hier zo bijzonder aan dan en met welke intentie wordt dit geplaatst?
Dat heb ik met mijn Honda ook. Dat is een gratis dienst die telkens wordt verlengd mits je onderhoud bij de dealer laat uitvoeren. Volgens mij doen alle merken is dit en vrij normaal.

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:34:
[...]

Wat is hier zo bijzonder aan dan en met welke intentie wordt dit geplaatst?
Dat heb ik met mijn Honda ook. Dat is een gratis dienst die telkens wordt verlengd mits je onderhoud bij de dealer laat uitvoeren. Volgens mij doen alle merken en is dit en vrij normaal.

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Tweaklie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:13:

Btw, klein AP dingetje: Ben er met m'n afgelopen road trip achter gekomen dat knipperlicht aan tijdens AP de 'stugheid van stuurvergrendeling om van AP af te komen' op 0 gaat zodat je van baan kunt wisselen met dezelfde snelheid. Vervolgens weer dubbeltap op de pook en je gaat lekker verder met AP op dezelfde snelheid. Was voor mij compleet nieuw... 8)7
Zo leren meer mensen misschien om hun knipperlicht te gebruiken, zoals het hoort.

[ Voor 22% gewijzigd door koifim op 13-08-2020 17:55 ]

• MrScratch
  • Laatst online: 09:14

MrScratch

I am rubber, you are glue

Tweaklie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:13:
YouTube: Tesla Model 3 Performance 2020.32.1 New Features

De automatic trunk en frunk zoals hier is geinstalleerd... Heerlijk. Enig idee waar ik in Nederland wellicht zoiets kan (laten) doen? Is zoiets zelf te installeren? (Ik heb anderhalf linkerhand)
Tesland heeft de frunk en trunk auto open en close. Kost iets van 650 en 750 als je zelf installeert. Laten doen is nog 500 erbij.

Poor mans optie is de veren vervangen. Dan gaan ze vanzelf open en is alleen dicht handmatig. Heb ik erop gezet. Kost weinig, minder dan 100 euro dacht ik.

Look behind you! A three headed monkey!

• ggvanleeuwen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-01 07:58
Ik dacht premium connectivity nodig te hebben voor file-info, maar nu denk ik dat dat alleen nodig is voor de visualisatie op het scherm. Ik reed van Amsterdam naar Den Haag waar hij normaal de A4 aanraadt op navigatie raadde hij nu de A44 aan. Er was volgens de matrixborden 25min vertraging op A4 tot aansluiting A12.

Nog een reden minder voor de premium connectivity. Of misschien is het een bug en verandert het binnenkort weer...

• STIMPPYYY
ggvanleeuwen schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:28:
Ik dacht premium connectivity nodig te hebben voor file-info, maar nu denk ik dat dat alleen nodig is voor de visualisatie op het scherm. Ik reed van Amsterdam naar Den Haag waar hij normaal de A4 aanraadt op navigatie raadde hij nu de A44 aan. Er was volgens de matrixborden 25min vertraging op A4 tot aansluiting A12.

Nog een reden minder voor de premium connectivity. Of misschien is het een bug en verandert het binnenkort weer...
Kan je instellen toch? Default +10min is re-route. Kan je dus aanpassen.

/edit

Oh zo, nice :)

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57
ggvanleeuwen schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:28:

Klopt, dat is altijd zo geweest. Het gaat alleen om de visualisatie die met premium connectiviteit wordt toegevoegd.

• Tweaklie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
koifim schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:54:
[...]

Zo leren meer mensen misschien om hun knipperlicht te gebruiken, zoals het hoort.
Dat sowieso! Maar het extra voordeel is het behoud van snelheid :)
MrScratch schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:57:
[...]

Tesland heeft de frunk en trunk auto open en close. Kost iets van 650 en 750 als je zelf installeert. Laten doen is nog 500 erbij.

Poor mans optie is de veren vervangen. Dan gaan ze vanzelf open en is alleen dicht handmatig. Heb ik erop gezet. Kost weinig, minder dan 100 euro dacht ik.
Heb je toevallig een linkje voor die veren, of hebben ze die ook bij Tesland?

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-12-2025
Heren ik hoop dat een van jullie mij kan helpen. Wanneer ik via mijn iPhone de climate control wil inschakelen krijg ik de melding "Inschakelen climate control mislukt" en wanneer ik in de auto het menu bekijk staat er "Climate control aan houden niet beschikbaar vanwege systeemstoring".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkEo3wYPFiY-NF6VvWGQ5pCLrPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZujML4gAg1X3yQPmn6sbJsD.jpg?f=fotoalbum_large

Dit heb ik al gedaan:
  • "Two thumb reboot"
  • App af- en aanmelden
  • App op andere iPhone geïnstalleerd
Het is al dagen zo, batterij vol of leeg maakt ook niet uit. Hij staat nu vol geladen voor het huis maar het werkt nog steeds niet.

[ Voor 17% gewijzigd door MOOS op 13-08-2020 22:42 ]

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:49
MOOS schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:23:
Heren ik hoop dat een van jullie mij kan helpen. Wanneer ik via mijn iPhone de climate control wil inschakelen krijg ik de melding "Inschakelen climate control mislukt" en wanneer ik in de auto het menu bekijk staat er "Climate control aan houden niet beschikbaar vanwege systeemstoring".

[Afbeelding]
De auto al gereset (beide wieltjes op het stuur ingedrukt houden voor 10 seconde ofzo)

• MOOS
incomer schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:30:
[...]
De auto al gereset (beide wieltjes op het stuur ingedrukt houden voor 10 seconde ofzo)
Ja, heb ik net gedaan.

• STIMPPYYY
MOOS schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:23:

[Afbeelding]

Dit heb ik al gedaan:
  • "Two thumb reboot"
  • App af- en aanmelden
  • App op andere iPhone geïnstalleerd
Het is al dagen zo, batterij vol of leeg maakt ook niet uit. Hij staat nu vol geladen voor het huis maar het werk nog steeds niet.
Had iemand dat hier niet eerder? Was een defecte climate control sensor dacht ik.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
Tweaklie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:15:
[...]

Dat sowieso! Maar het extra voordeel is het behoud van snelheid :)

[...]

Heb je toevallig een linkje voor die veren, of hebben ze die ook bij Tesland?
https://www.aliexpress.com/item/4000219420901.html?
Als je tijd hebt natuurlijk.
Zou er ook wel een lichtere veer opzetten zodat je hem makkelijker kan dichtdoen.
Ik heb een half correcte veer :P heel soms blijft die zitten. Nog geen zin gehad om de correcte veer te zoeken / kopen.
Niet voor de trunk kopen trouwens. Zou enkel de frunk doen.

https://www.torque-alliance.com kan je ook voor veel Tesla gadgets gebruiken, goedkoper als Tesland, maar werkt net hetzelfde als Tesland. In China aankopen, hier verder verkopen tegen een grote marge (maar natuurlijk met de bijhorende garanties/verplichtingen/...).
Vroeger hadden ze een andere naam, maar ik vermoed door copyright redenen dat ze iets anders moesten nemen :+

[ Voor 9% gewijzigd door bottom line op 13-08-2020 22:39 ]

• MOOS
STIMPPYYY schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:35:
[...]

Had iemand dat hier niet eerder? Was een defecte climate control sensor dacht ik.
Ik hoop dat die persoon dit leest, ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niets relevants kunnen vinden.

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:11
MOOS schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:40:
[...]

Ik hoop dat die persoon dit leest, ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niets relevants kunnen vinden.
Het grote Tesla Model 3 topic

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:15
Is de rode lak veel beter dan de andere kleuren? De meerprijs van 2.200 euro is nogal fors.

• bottom line
MOOS schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:40:
[...]

En de airco werkt ?
Op tmc had iemand hetzelfde probleem maar daar zat een klep verkeerd gemonteerd in het HVAC systeem.
Maar lijkt dus geen bug, maar eerder iets mis te zijn in de hardware.

Heb je het ooit al kunnen doen?

@X-GeaR ik hou enorm van de rode kleur!
Maar als die prijs te gortig is kan je natuurlijk ook nog steeds een wrap kopen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door bottom line op 13-08-2020 22:54 ]

• MOOS
bottom line schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:53:
[...]

En de airco werkt ?
Op tmc had iemand hetzelfde probleem maar daar zat een klep verkeerd gemonteerd in het HVAC systeem.
Maar lijkt dus geen bug, maar eerder iets mis te zijn in de hardware.

Heb je het ooit al kunnen doen?
Ja, het heeft gewerkt en als ik in de auto zit kan ik gewoon de airco gebruiken.

• bottom line
MOOS schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:55:
[...]

Ja, het heeft gewerkt en als ik in de auto zit kan ik gewoon de airco gebruiken.
Strange.
Hopen dat er snel een nieuwe update komt en dan eens kijken of het dat oplost :)
Of boek al een serviceafspraak, kan goed zijn dat ze de laatste versie nog eens pushen naar je auto.

[ Voor 14% gewijzigd door bottom line op 13-08-2020 23:00 ]

• Tweaklie
bottom line schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:37:
[...]

https://www.aliexpress.com/item/4000219420901.html?
Als je tijd hebt natuurlijk.
Zou er ook wel een lichtere veer opzetten zodat je hem makkelijker kan dichtdoen.
Ik heb een half correcte veer :P heel soms blijft die zitten. Nog geen zin gehad om de correcte veer te zoeken / kopen.
Niet voor de trunk kopen trouwens. Zou enkel de frunk doen.

https://www.torque-alliance.com kan je ook voor veel Tesla gadgets gebruiken, goedkoper als Tesland, maar werkt net hetzelfde als Tesland. In China aankopen, hier verder verkopen tegen een grote marge (maar natuurlijk met de bijhorende garanties/verplichtingen/...).
Vroeger hadden ze een andere naam, maar ik vermoed door copyright redenen dat ze iets anders moesten nemen :+
Ah ja thanks! Even door kijken
X-GeaR schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:50:
Is de rode lak veel beter dan de andere kleuren? De meerprijs van 2.200 euro is nogal fors.
Ja, en ik laat mij door niemand iets anders vertellen :9

• MOOS
bottom line schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:59:
[...]
Strange.
Hopen dat er snel een nieuwe update komt en dan eens kijken of het dat oplost :)
Of boek al een serviceafspraak, kan goed zijn dat ze de laatste versie nog eens pushen naar je auto.
Morgenochtend kom ik hier nog even terug, kan ik het niet verhelpen ga ik een afspraak maken. Ik houd jullie op de hoogte.

Bedankt. (y)
@MOOS

Misschien kun je @Autopilot vragen?

Het grote Tesla Model 3 topic

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• X-GeaR
bottom line schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:53:
[...]
@X-GeaR ik hou enorm van de rode kleur!
Maar als die prijs te gortig is kan je natuurlijk ook nog steeds een wrap kopen ;)
Alleen is een witte M3 met wrap even duur als een rode 😅

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik moet even terug komen op mijn eerdere statement dat alle destination chargers dure hotels zijn.

We hebben nu een leuk hotel voor €124 per nacht met een zeer ruime kamer (6 persoons). Inclusief ontbijt en hij hangt nu tot 90% aan de charger. Morgen als ik wakker ben zet ik hem naar 100%, zodat hij niet heel de nacht op 100% stil staat.

Maar er is nog wel werk aan de winkel, ik stuur iedereen waar we overnachten voor leuke prijzen een link naar het aanvragen van een destination charger door.

Hoe meer, hoe beter.

[ Voor 21% gewijzigd door BlakHawk op 13-08-2020 23:30 ]

Youtube: DashcamNL

• BlakHawk
MtC schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:45:
[...]

Dat heb IK althans nooit gezegd. Ik zeg alleen “pak het op met Tesla, of doe de auto van de hand. Hier dagelijks komen klagen helpt niet”
Maar dat probeert hij al een tijdje, maar Tesla werkt niet echt mee met hem.
Dan is het toch niet vreemd om hier te bespreken?

Ik lees zijn vorderingen met veel interesse mee.

Ik vind het raar als hij zijn case hier niet zou mogen bespreken, waarom niet? Het is een probleem dat tot nu toe niet goed wordt opgepakt.

Auto van de hand doen kost je letterlijk duizenden euro’s, vind je dat geen belachelijk scenario?

Mijns inziens is er maar één juiste weg, Tesla repareert zijn accu...
joblamie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:32:
[...]

Dat met die bosbranden in California was met de Model S:

"Tesla owners living in areas affected by the ongoing CA wildfires will be able to tap into the maximum range offered by their vehicles, even if they purchased trims that feature a software-limited battery pack. The update was confirmed by CEO Elon Musk on Twitter Monday morning.

With this update, owners of electric cars such as the Model S 40, Model S 60, and Model S 70 will be able to gain extra range for their electric cars. This is made possible by Tesla equipping the vehicles with a larger battery pack that is software-locked. The Model S 40, for example, is equipped with a 60 kWh battery that’s software-limited to 40 kWh, while the Model S 60 and Model S 70 are fitted with 75 kWh batteries that’s locked to 60 and 70 kWh."

Bron: https://www.teslarati.com...e-ca-wildfires-elon-musk/
Het meest aparte van dit bericht vind ik het feit dat er blijkbaar een S 40 bestaat.
Heb ik nooit eerder van gehoord. Grappig.
Dennismatt schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:20:
[...]

Het lijkt er inderdaad op dat je nog tussen de 5 en 15 miles kan rijden nadat hij 'leeg' is. Maar ik kan nergens vinden dat Tesla dit "vrij" moet geven.

Zie tweet van Elon:
https://cleantechnica.com...ery%20is%20fully%20empty.
Pas op hiermee, ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar ik heb laatst gelezen dat een update ervoor heeft gezorgd dat 0 ook echt 0 is.

Dus ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst 😉

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:06
JohanB schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:55:
[...]
Overigens was op vakantie met een M5 vrij relaxt met die AP functie, wat vooral fijn was dat ie kort aangeeft “ik ga zo remmen want je loopt in op je voorganger” dus dan kun je baan wisselen wat beter timen. Zou nog een mooie Tesla functie kunnen zijn.
Met FSD geeft de auto aan dat hij wil inhalen omdat je een tragere voorganger hebt.

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-01 11:07
E46RC51 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:38:
Vraag: heeft er iemand wel eens last gehad van een krakende en piepende voortrein? Komt voor bij lagere snelheden en insturen bochten, neemt verder toe bij oneffen wegdek. Wellicht de warmte waardoor de boel erg droog is maar dat zou in Palo Alto niet heel veel anders zijn... Geluid is best aanwezig en doet bepaald geen duit in het zakje van de algemene kwalitateits beleving, eerder heb je het idee dat de boel binnekort afbreekt, maar dat lijkt me sterk. ( of heb ik te maten met een bout die op half elf hangt ?) Daarbij is het maken van een serviceafspraak weer eens niet mogelijk momenteel - reden onbekend..
Toevallig heb ik zo een afspraak voor soortgelijke klachten.

Als ik instuur naar links of rechts, na een paar bochten hoor ik een tik die klinkt als een homokineet die aan het verslijten is. Als ik dan rechtdoor ga, hoor ik het nog een seconde of twee en dan is het weer weg.

Naarmate ik vaker een bocht neem, blijft het geluid steeds wat langer aanhouden.

Volgens de app zijn de geschatte kosten iets van 80 euro, maar ik ga straks hopelijk horen wat het is/was.

• Smobbo
Het valt me op dat de ‘overshoot’ met het laden op dagen met grote temperatuurverschillen echt wel groot kan zijn.
Vannacht zou de auto tot 256km range geladen moeten zijn. Vanochtend staat er 271km range op :o . Ik heb wel eens vaker gehad dat er ongeveer 260 op stond, maar dit is wel een record!

Een stukje zal gewoon te ver opladen zijn, maar ik denk dat een deel ook komt doordat de temperatuur zo verschilt.

• BlakHawk
Nu op de terugweg naar huis.

Met de Tesla lange stukken afleggen is echt appeltje eitje. Vooral met een long range is het stoppen als je toch al wilde stoppen om te plassen of eten en drinken.

Af en toe bij terugkomst nog heel even wachten om genoeg lading te hebben. Ik merk toch dat ik liever met 15% aankom bij de volgende, dan met 5%. Ook omdat ik merk dat de navigatie de laatste % bij aankomst wel heel positief inschat. Dat doet hij echt structureel. Dan moet je nog 5-6km en staat de accu op 10% bijvoorbeeld, dan geeft hij aan dat aankomst met 10% is. Bijna altijd gaat er toch nog een% af voordat ik er ben. Dat is 9 van de 10 keer het geval.

Eerste stop was Arezzo, dit was vrij snel, na 1 uur en 15 minuten, omdat ik niet de moeite heb genomen om hem de laatste nacht op te laden. Dat bleef een drama met het stroom net daar. Dus met 50% vertrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pri3EhHJ1Ci4mQ9pbwxosKstEt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7iGR7zoFU6iCRzJ5v5buY0z.jpg?f=fotoalbum_large

Helemaal leeg...
Wat een aparte toiletten heeft dit hotel spiegel deuren, zonder handvaten en deuren kunnen niet op slot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRX4XXeygCfn8UcG3s7BlW4hEwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mloCbG9fPgjt9jaJK8whTVa.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, espresso erbij en doordat de bediening erg traag was (wel vriendelijk) niet meer bij de auto hoeven wachten.

Wel apart, bij terugkomst bij de auto stond er een Nederlandse Model 3 naast mij waar twee jonge Italiaanse jongens in zaten.

Door naar Affi, naast het Gardameer, deze locatie kenden we al van de heenweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CnsoFpBFNLeORhgpFwUeI2spy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gowMItYacW0ZgZ7vq1Q1hxfx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAm3aON53BfChkLdcZyixchWdg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgGPs7ri4XS8yVwvqKfMj3st.jpg?f=fotoalbum_large

Net als de heenweg bij de McDonalds naar het toilet en dit keer ook maar lunch meegenomen bij de Mac. In de auto opgegeten en direct vertrokken toen ik klaar was. Zo snel mogelijk door naar de Brennerpass.

Ik denk dat er daarna weinig SuC’s zijn want met zelfs met 28% aankomst, wil je navigatie deze SuC toch nog pakken. Als Nederlander niet erg, ondanks dat ik alles in het buitenland kan declareren, ga ik toch liever voor gratis laden 😉

Door naar Ulm, volgens de navigatie... Maar wel met een aankomst van 22:00 uur. De hele rit duurt toch langer dan we verwacht hadden. Niet door laden overigens.
Omdat we op de heenweg een paar nachten in Oostenrijk verbleven, had ik geen vignet voor Zwitserland. Dus standaard weer naar Brenner gereden en na Gardameer de navigatie pas weer ingesteld naar huis. Volgend jaar maar weer gewoon Zwitserland, ik heb toch het idee dat dit een stuk sneller is.

AP op de terugrit. Ik ben twee keer gestraft waardoor ik op de vluchtstrook even in P moest staan voordat ik AP weer mocht gebruiken. Vaak na ben gas geven of een stuurcorrectie van mijzelf, waarover AP vervolgens klaagt. Ik snap nog niet helemaal hoe het kan.

Het is een erg prettig rijhulpsystemen systeem, die redelijk binnen de lijnen blijft. Om mijn mening over AP iets te nuanceren: als rijshulpsysteem vind ik het een prettig mooi systeem dat redelijk goed werkt.
Als ik het als toekomstig zelfrijdend systeem bekijk, vind ik het een erg dom systeem. Het anticipeert niet op remlichten of knipperlichten.

Het hangt van de insteek af, wat ik ervan vind. Negeer ik de Tesla events waarin Elon het ophemelt en erover opschept, dan is het een geweldig systeem.

Maar neem ik al die events mee in mijn overweging over neural networks, zelfs lerend, zelf rijdende taxi vloot, beter dan een mens achter het stuur. Dan denk ik aan een volledig zelf rijdend systeem. Elon Musk hamert er keer op keer op dat de huidige hardware voldoet. En ik kan absoluut niet op de achterbank plaatsnemen met AP, absoluut niet. Door al die events, waren mijn verwachtingen hoog, te hoog bleek later.

Misschien dat het verschil van invalshoek de mening over AP vormt en daardoor in dit topic zo verschilt.

Hij zocht, vooral het laatste stuk in Italië wel erg vaak de lijnen op in bochten. EU regelgeving of niet, hij kiest ervoor om vrij laat in te sturen, waardoor je al vlot tegen een lijn aanzit. Met een vangrail op 20cm van de lijn heb ik toch meerdere keren uit voorzorg ingegrepen. Als hij iets vroeger, licht in zou sturen, zou dit geen probleem zijn en voelt het natuurlijker aan.

Anyway...
Aangekomen in Langenau, vlak bij Ulm.
Eerste keer DeC voor mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcmdddrXV8SrrMKaDc4l_zEj7Qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CuRGPDbsJvCpHi94SEY0nGg3.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de geïnteresseerden, we zitten hier:
https://lobinger-hotels.de/weisses-ross/hotel/das-hotel

Prima hotel tot nu toe, zo maar douchen en naar het ontbijt.

Voor 4 personen €124 Inclusief ontbijt.
We hebben twee kamers met een deur ertussen. Onze kamer heeft een twee persoonsbed en de andere twee stapelbedden. Met 6 personen kun je hier nog prima verblijven!

Met koffiemachine op de kamer. Nog nooit gezien. Vaak nespresso oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgzdgbAcH_6uRZSOD6ktRG_H-LM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdQDPlNt2IctvGxHOEb7oVAV.jpg?f=fotoalbum_large

En als je Tesla toch aan het laden is kun je een Porsche 718 cabrio lenen van het hotel, tegen 1,49 per km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZBRLyV8yK2184jKCB9wP5GXCzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYkm00Ce7xYNzuOb56ZpkVAO.jpg?f=fotoalbum_large

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:13

ChillPascal

In the end...

BlakHawk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 07:35:
Ik ben twee keer gestraft waardoor ik op de vluchtstrook even in P moest staan voordat ik AP weer mocht gebruiken.
Interessant verhaal, thanks voor het delen.

Toch ik vind ik bovenstaande wel enigszins schokkend. Waarom rijdt je niet door tot een parkeerplaats? Het lijkt me namelijk niet de bedoeling dat iedereen straks de auto op de vluchtstrook in de P gaat zetten, omdat bepaalde functionaliteiten niet meer werken. 8)7

• BlakHawk
ChillPascal schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:02:
[...]

Toch ik vind ik bovenstaande wel enigszins schokkend. Waarom rijdt je niet door tot een parkeerplaats? Het lijkt me namelijk niet de bedoeling dat iedereen straks de auto op de vluchtstrook in de P gaat zetten, omdat bepaalde functionaliteiten niet meer werken. 8)7
Nou ja schokkend...

De ene keer gaf ik gas bij, denk boven de 150km/h uitkwam waardoor hij er mee stopte.

De andere keer was een stuurcorrectie gevolgd door een melding dat ik het stuur over moest nemen.

Beide keren direct afgestraft dat ik AP niet meer mocht gebruiken.

Overigens wordt die vluchtstrook in Italië ook door slapende vrachtwagenchauffeurs gebruikt. Dus daar had ik niet veel moeite mee.

• STIMPPYYY
ChillPascal schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:02:
[...]

Nou nou, beetje poltiek correct dit hoor 😅.

Anyway, je verhaal over Italie en AP, daar had ik eerder niet aan gedacht. Die vangrail zit daar zo dichtbij inderdaad. Kan me voorstellen dat je vaker hebt ingegrepen. Vooral als je Italie binnenkomt met al de bergen en tunnels.

• BlakHawk
STIMPPYYY schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:23:
[...]

Anyway, je verhaal over Italie en AP, daar had ik eerder niet aan gedacht. Die vangrail zit daar zo dichtbij inderdaad. Kan me voorstellen dat je vaker hebt ingegrepen. Vooral als je Italie binnenkomt met al de bergen en tunnels.
Naar mijn idee voel de heenweg wel mee, maar nu terug had hij ook wat moeite met schaduw (dansende lijnen).
Al heb ik op vakantie ook 28.6 geïnstalleerd. Dus daar kan ook nog een verschil in zitten.

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

BlakHawk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:12:
[...]

Nou ja schokkend...

De ene keer gaf ik gas bij, denk boven de 150km/h uitkwam waardoor hij er mee stopte.

De andere keer was een stuurcorrectie gevolgd door een melding dat ik het stuur over moest nemen.

Overigens wordt die vluchtstrook in Italië ook door slapende vrachtwagenchauffeurs gebruikt. Dus daar had ik niet veel moeite mee.
Onrechtmatig gebruik van de pechstrook is gewoon strafbaar. Ook voor (veelal Oostblok) vrachtwagenchauffeurs die daar overnachten.
Daarnaast is het ook gewoon heel erg asociaal. Misschien zelfs wel het meest asociale dat je kan doen in het verkeer.

--handige links mogen niet van de mods--

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:24
X-GeaR schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:50:
Rood is voor een fabrikant een dure (meestal de duurste) kleur om te maken (check de 'roze' bumpers van vroeger). Meeste fabrikanten trekken de meerprijs van kleuren gelijk, Tesla blijkbaar niet.

• MtC

MtC

RF1000 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:36:
[...]

Rood is voor een fabrikant een dure (meestal de duurste) kleur om te maken (check de 'roze' bumpers van vroeger). Meeste fabrikanten trekken de meerprijs van kleuren gelijk, Tesla blijkbaar niet.
Ik ken weinig of geen merken waar álle kleuren hetzelfde kosten. Meestal heb je (een) inbegrepen kleur(en), veelal non-metallic. Daarnaast een aantal kleuren aan een meerprijs, en vaak nog een “premium” kleur.

• hdu
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-01 16:04

hdu

MtC schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:29:
[...]

Onrechtmatig gebruik van de pechstrook is gewoon strafbaar. Ook voor (veelal Oostblok) vrachtwagenchauffeurs die daar overnachten.
Daarnaast is het ook gewoon heel erg asociaal. Misschien zelfs wel het meest asociale dat je kan doen in het verkeer.
Het is een mening... weet ik... maar voegt niets toe aan Tesla Model 3... dus ik zou het op prijs stellen dat er niet zo gereageerd wordt (maar dat is natuurlijk mijn mening).
Het risico is dat "men" hier weer op gaat reageren... weet ik ook... maar na vele keren dit soort reacties te moeten skippen (dus nee het is niet alleen naar @MtC toe) vond ik dat ik toch mijn mening moest geven.
Ik vind dit soort reacties ook afbreuk doen aan de juist objectieve, interessante en open verslag. Je hoeft het niet met alles eens te zijn... maar je hoeft ook niet overal (zeker op niet Model 3 zaken) te reageren.

• MtC

MtC

hdu schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:50:
[...]

Het is een mening... weet ik... maar voegt niets toe aan Tesla Model 3... dus ik zou het op prijs stellen dat er niet zo gereageerd wordt (maar dat is natuurlijk mijn mening).
Het risico is dat "men" hier weer op gaat reageren... weet ik ook... maar na vele keren dit soort reacties te moeten skippen (dus nee het is niet alleen naar @MtC toe) vond ik dat ik toch mijn mening moest geven.
Ik vind dit soort reacties ook afbreuk doen aan de juist objectieve, interessante en open verslag. Je hoeft het niet met alles eens te zijn... maar je hoeft ook niet overal (zeker op niet Model 3 zaken) te reageren.
Ik volg je deels, alleen vind ik verkeersinbreuken goedpraten/bevorderen zó fout dat ik er wel even op wil reageren.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011

ChillPascal

In the end...

BlakHawk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:12:
[...]

Nou ja schokkend...

Ik doelde niet op het feit dat je 'straf' kreeg waardoor je geen AP meer kon gebruiken, maar dat je daarvoor stil gaat staan op de vluchtstrook. Ik hoop nl. niet dat meer tesla-rijders deze acties gaan uitvoeren.

Een boete voor onrechtmatig stilstaan op de vluchtstrook in Nederland is niet mals. 370 euro als ik het goed heb.
STIMPPYYY schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:23:
[...]
Buiten 't feit dat ik mij er vrezelijk aan erger dat bestuurders onterecht gebruik maken van de vluchtstrook is het ook nog eens levensgevaarlijk. Het opnieuw instellen van AP is dan ook wel het meest slechte excuus wat er te verzinnen is imo.

Anyways, laten we ook niet van dit topic afdwalen. Beter genieten we van onze auto :+

• lampie1969
  • Registratie: April 2009
mooie ervaring @BlakHawk, vooral de spiegel wc >:)

De randjes opzoeken van de bochten heb ik ook nog wel eens op ingegrepen. Laten we hopen dat het neurale netwerk gaat werken en leren.

• TheFoxMan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-01 07:42
MOOS schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:03:
[...]

Morgenochtend kom ik hier nog even terug, kan ik het niet verhelpen ga ik een afspraak maken. Ik houd jullie op de hoogte.

Bedankt. (y)
Ik had hetzelfde probleem met mijn M3 (net als veel meer mensen). Bleek een kapotte aircosensor te zijn.
Ik zou bellen voor een afspraak en vraag van te voren of ze de aircosensor op voorraad hebben. Ik wist van te voren al dat dat het probleem was (veel meer mensen met hetzelfde probleem), kreeg een afspraak bij SeC na twee weken, daar drie kwartier zitten wachten om vervolgens te horen dat de aircosensor kapot was (duh) en dat ze her onderdeel gingen bestellen. Monteur wist niet precies hoe lang dat zou duren, kon een dag zijn maar ook een week. Omdat dat gisteren een maand(!) geleden was maar eens gebeld, bleek toevallig net (:X) binnen, dus hij wordt nu maandag geplaatst.

• Tweaklie
Leuke roadtripverhalen :)

Een ding in mijn ervaring met superchargers... En nu ben ik misschien er iets te salty over, maar andere Tesla eigenaren die vinden/zeggen dat je bij een andere supercharger moet gaan staan vanwege die load balancing. In hoeverre is dat zo'n groot verschil of we A/B beiden bezetten, of twee aparte? M'n M3 SR+ maakt ook de melding, maar ik zie geen verschil in laadtijd... Kan liggen aan het SR+ aspect natuurlijk :o Maar, ik weet niet, het gedrag komt me een beetje... Irritant over? Maar kan ook zijn dat het lag aan hoe de meneer het me vertelde.

• bottom line
Tweaklie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:25:
Leuke roadtripverhalen :)

Een ding in mijn ervaring met superchargers... En nu ben ik misschien er iets te salty over, maar andere Tesla eigenaren die vinden/zeggen dat je bij een andere supercharger moet gaan staan vanwege die load balancing. In hoeverre is dat zo'n groot verschil of we A/B beiden bezetten, of twee aparte? M'n M3 SR+ maakt ook de melding, maar ik zie geen verschil in laadtijd... Kan liggen aan het SR+ aspect natuurlijk :o Maar, ik weet niet, het gedrag komt me een beetje... Irritant over? Maar kan ook zijn dat het lag aan hoe de meneer het me vertelde.
Apart aan een A en B laadpaal staan, geeft je tot 120kW.
Als je er met 2'en staat is het maximum dat elk kan halen 60kW.
Bij V3 superchargers maakt het niet uit of je aan A of B staat.

• BlakHawk
[...]

Zullen we in Italië maar even niet over verkeersregels beginnen 🤣

Misschien is het grootste probleem van FSD in de toekomst nog wel dat hij 40 gaat rijden, waar je 40 mag in Italië.

Verder waren het van die uitsparingen in de vluchtstrook, dus feitelijk was de vluchtstrook nog gewoon beschikbaar.

Zou het zo weer doen 🤣
Kan ik ten minste weer verder op AP, ik ben geen klein kind dat afgestraft moet worden voor een stuurcorrectie of inhaalactie...

Bij handen herhaaldelijk en lang loslaten kan ik mij nog iets van indenken, alhoewel, eigenlijk ook niet. Geeft dan een time out van een minuut. Met dat ik het zeg vind ik zelfs dat al kinderachtig klinken.
ChillPascal schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:15:
[...]

Ik doelde niet op het feit dat je 'straf' kreeg waardoor je geen AP meer kon gebruiken, maar dat je daarvoor stil gaat staan op de vluchtstrook. Ik hoop nl. niet dat meer tesla-rijders deze acties gaan uitvoeren.

Een boete voor onrechtmatig stilstaan op de vluchtstrook in Nederland is niet mals. 370 euro als ik het goed heb.

[...]

Buiten 't feit dat ik mij er vrezelijk aan erger dat bestuurders onterecht gebruik maken van de vluchtstrook is het ook nog eens levensgevaarlijk. Het opnieuw instellen van AP is dan ook wel het meest slechte excuus wat er te verzinnen is imo.

Anyways, laten we ook niet van dit topic afdwalen. Beter genieten we van onze auto :+
Beide keren bij een geparkeerde vrachtwagen gaan stil staan. Uitsparing naast de vluchtstrook. Soort inham.

Prima dat het eigenlijk niet mag, ik vond op dat moment een niet werkende AP irritant genoeg om het toch te doen.

Verkeersregels in Italië zijn optioneel naar mijn idee. 60km te hard rijden, bumper kleven.

Ik kwam terug bij de parkeerplaats:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8b7PFZDet69hsGd4ch7-VJJ3lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kk7o8oTgUlYhxdUwr6lQOCzx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EziDpqmtggzsT_kwgr0YmVMdLwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMcGRbplVXl9zJHrZXhGJRjB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xD8pVgiDJW7PnszFu0Z9pNEToo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9QXXBUyWOtQJrbELys8udxi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBLp4jfeC-JJl_J23Xq1Wn5Wwfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swl06RW93SYDgcH1WYah6BYV.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi ding hoor die Porsche!

• MtC

MtC

BlakHawk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:35:
[...]

Zullen we in Italië maar even niet over verkeersregels beginnen 🤣

Misschien is het grootste probleem van FSD in de toekomst nog wel dat hij 40 gaat rijden, waar je 40 mag in Italië.

Verder waren het van die uitsparingen in de vluchtstrook, dus feitelijk was de vluchtstrook nog gewoon beschikbaar.

Zou het zo weer doen 🤣
Kan ik ten minste weer verder op AP, ik ben geen klein kind dat afgestraft moet worden voor een stuurcorrectie of inhaalactie...

Bij handen herhaaldelijk en lang loslaten kan ik mij nog iets van indenken, alhoewel, eigenlijk ook niet. Geeft dan een time out van een minuut. Met dat ik het zeg vind ik zelfs dat al kinderachtig klinken.

[...]

Beide keren bij een geparkeerde vrachtwagen gaan stil staan. Uitsparing naast de vluchtstrook. Soort inham.

Prima dat het eigenlijk niet mag, ik vond op dat moment een niet werkende AP irritant genoeg om het toch te doen.

Verkeersregels in Italië zijn optioneel naar mijn idee. 60km te hard rijden, bumper kleven.

Ik kwam terug bij de parkeerplaats:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi ding hoor die Porsche!
Je bent dus niet alleen enorm asociaal, maar er nog trots op ook. Om te kotsen. Bah.

(Je post is trouwens nog eens een absoluut perfect voorbeeld van whataboutism.)

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:45
https://www.barrons.com/a...-what-to-know-51597314600

Then there is the Tesla Model 3. A 2017 used Model 3 can sell for up to 90% of its original value, according to Cox data provided to Barron’s. That’s, frankly, incredible. There has been little depreciation over its first three years of driving. The average midsize luxury car loses half of its value over the same span, according to Cox.

Wil geen discussie starten, maar info delen :)

Model 3

• MOOS
TheFoxMan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:24:
[...]

Ik had hetzelfde probleem met mijn M3 (net als veel meer mensen). Bleek een kapotte aircosensor te zijn.
Ik zou bellen voor een afspraak en vraag van te voren of ze de aircosensor op voorraad hebben. Ik wist van te voren al dat dat het probleem was (veel meer mensen met hetzelfde probleem), kreeg een afspraak bij SeC na twee weken, daar drie kwartier zitten wachten om vervolgens te horen dat de aircosensor kapot was (duh) en dat ze her onderdeel gingen bestellen. Monteur wist niet precies hoe lang dat zou duren, kon een dag zijn maar ook een week. Omdat dat gisteren een maand(!) geleden was maar eens gebeld, bleek toevallig net (:X) binnen, dus hij wordt nu maandag geplaatst.
Wat een ellende. Bedankt voor de tip, ik ga bellen.

• STIMPPYYY
ElonDusk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:41:

Then there is the Tesla Model 3. A 2017 used Model 3 can sell for up to 90% of its original value, according to Cox data provided to Barron’s. That’s, frankly, incredible. There has been little depreciation over its first three years of driving. The average midsize luxury car loses half of its value over the same span, according to Cox.

Denk dat Tesla met name wil pushen op verkoop van software (toekomst). Denk dat de hardware alleen maar een middel gaat zijn en dus steeds goedkoper gaat worden.
MtC schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:40:
[...]

Je bent dus niet alleen enorm asociaal, maar er nog trots op ook. Om te kotsen. Bah.

Wel een beetje overtrokken allemaal. Dat soort inhamen (die liggen dieper dan de vluchtstrook, feiteijk ernaast) worden wel vaker misbruikt, zeker in Italie. Nee het mag niet, maar we lijken wel een stel kleuters die niet zelf kunnen nadenken. Neem aan dat hij daar niet even gezellig gaat kamperen.
Beetje zoals Corona waarbij je ergens helemaal moet omlopen terwijl er niemand aanwezig is...achja. Het komt waarschijnlijk spannender over dan het allemaal is. Ook taaltechnisch wellicht 😅

[ Voor 34% gewijzigd door STIMPPYYY op 14-08-2020 10:15 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001

CyBeRSPiN

sinds 2001

BlakHawk schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:28:

Maar er is nog wel werk aan de winkel, ik stuur iedereen waar we overnachten voor leuke prijzen een link naar het aanvragen van een destination charger door.

Hoe meer, hoe beter.
Heb liever dat ze generieke type2 laadpalen installeren. Die destination chargers zijn ruk omdat ze vaak enkel Tesla's accepteren, dan krijg je daarna teleurgestelde gasten met andere EV's en ergernissen over en weer. Zo duur zijn simpele Type2 palen niet. Hoteleigenaren hebben die vendor lock-in niet altijd door als ze zo'n destination charger laten plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-08-2020 10:17 ]

• MtC

MtC

STIMPPYYY schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:10:
[...]

Denk dat Tesla met name wil pushen op verkoop van software (toekomst). Denk dat de hardware alleen maar een middel gaat zijn en dus steeds goedkoper gaat worden.

[...]

Wel een beetje overtrokken allemaal. Dat soort inhamen (die liggen dieper dan de vluchtstrook, feiteijk ernaast) worden wel vaker misbruikt, zeker in Italie. Nee het mag niet, maar we lijken wel een stel kleuters die niet zelf kunnen nadenken. Neem aan dat hij daar niet even gezellig gaat kamperen.
Beetje zoals Corona waarbij je ergens helemaal moet omlopen terwijl er niemand aanwezig is...achja. Het komt waarschijnlijk spannender over dan het allemaal is. Ook taaltechnisch wellicht 😅
Ach, ik vind die zone 50 voor jouw deur ook onzin. Ik ga daar ook 100 rijden. We lijken wel een stel kleuters die niet zelf kunnen nadenken. Alsof we zelf niet weten dat een auto gevaarlijk is. We moeten dus maar uitkijken als we onze voordeur buitengaan en daar een auto tegen 100 voorbijraast.

Praat niet recht wat krom is. Pechstrook onrechtmatig gebruiken is asociaal. Punt.

Je zal maar net zo’n pechhaven nodig hebben en er staat zo’n een aso zijn AP te resetten.

Je kan argumenteren en analogieën trekken tot je een ons weegt, dat maakt het niet goed. Er is geen enkel excuus om onrechtmatig de pechstrook te gebruiken. Geen enkel.

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
ElonDusk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:41:

Hoe zit dat in NL? Ik heb privé een Tesla M3 LR RWD van 2019, 22k op de teller. Echter, vanwege nieuwe werkgever vervalt de vrij luxe km vergoeding (0,70ct/km) en wordt de auto een stuk duurder om zelf te rijden (ongeveer break even voor operationele kosten) - de volledige afschrijving zou op mijn eigen conto komen. Aan de andere kant is er het aanbod om een lease auto te rijden met een budget van 950E voor 60 mnd en 30k km. Zit dus nu een beetje in twijfel over wat te doen...

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:12
Mvd1981 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:26:
[...]

Hoe zit dat in NL? Ik heb privé een Tesla M3 LR RWD van 2019, 22k op de teller. Echter, vanwege nieuwe werkgever vervalt de vrij luxe km vergoeding (0,70ct/km) en wordt de auto een stuk duurder om zelf te rijden (ongeveer break even voor operationele kosten) - de volledige afschrijving zou op mijn eigen conto komen. Aan de andere kant is er het aanbod om een lease auto te rijden met een budget van 950E voor 60 mnd en 30k km. Zit dus nu een beetje in twijfel over wat te doen...
Als je die lease auto niet gaat rijden lijkt mij dat je kan onderhandelen om een deel van dat leasebedrag als bruto salaris erbij te krijgen? Dan is het opeens weer interessant om zelf die M3 te blijven rijden voor zeg 350 netto per maand.

De afschrijving in NL lijkt wel een stuk hoger te zijn, haaks op dat artikel dus.
Als je nu nog 60k vangt voor een S uit 2015 ben je spekkoper begreep ik. Dit terwijl die dus ruim 100k waren bij aanschaf. (en dan moet je nog geluk hebben dat het geen taxi geweest is)

De Model3 is wat lastiger in te schatten gezien hij nog niet jaren leverbaar is in NL maar reken met 15% afschrijving per jaar bij een normale kilometerstand zou ik zeggen.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 14-08-2020 10:32 ]

• bottom line
Mvd1981 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:26:
[...]

Zelfs in Europa verwacht ik dat de restwaarde erg hoog gaat zijn (meer als een ICE model van gelijkwaardige prijs).
Kan het bedrijf niet jou de 950€ geven voor het gebruik van de auto? Lijkt me bizar dat je wel een bedrijfswagen zou krijgen, maar dat een priveauto slechts voor een schijntje beloond wordt.

• Snarf70
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-09-2025
MOOS schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:03:
[...]

Bedankt. (y)
Ik heb hetzelfde issue, temperatuur sensor interieur schijnt kaduuk te zijn. Is in bestelling en wordt hopelijk spoedig door de mobiele service vervangen

Edit: je hebt al gebeld lees ik.... 😉

[ Voor 5% gewijzigd door Snarf70 op 14-08-2020 10:44 ]

M3P - Zwart - Zwart - Levering: 20/12/24

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:53
bottom line schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:31:
[...]

Zelfs in Europa verwacht ik dat de restwaarde erg hoog gaat zijn (meer als een ICE model van gelijkwaardige prijs).
Kan het bedrijf niet jou de 950€ geven voor het gebruik van de auto? Lijkt me bizar dat je wel een bedrijfswagen zou krijgen, maar dat een priveauto slechts voor een schijntje beloond wordt.
Ik denk dat de restwaarde valt of staat met de accu ontwikkelingen en dat daar weinig van te zeggen is.
De S van 5 jaar oud heeft een prima range als je dat vergelijkt met de huidige nieuwe elektrische auto's.
Als er over 2 of 3 jaar een revolutionaire ontdekking is wat of een giga range oplevert of zeer goedkoper accu's met "normale" range, gaat er niemand veel geld betalen voor een auto met een verouderde accusoort.
Het is gewoon koffiedik kijken :Y

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

BlakHawk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:35:
[...]
Ik denk dat dit niet zozeer een 'straf voor jou' is maar eerder een fail-safe. De AP geeft het op omdat ie er blijkbaar te vaak naast zit (zoals door jouw correcties aangegeven).

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:11
ybos schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Ik denk dat de restwaarde valt of staat met de accu ontwikkelingen en dat daar weinig van te zeggen is.
De S van 5 jaar oud heeft een prima range als je dat vergelijkt met de huidige nieuwe elektrische auto's.
Als er over 2 of 3 jaar een revolutionaire ontdekking is wat of een giga range oplevert of zeer goedkoper accu's met "normale" range, gaat er niemand veel geld betalen voor een auto met een verouderde accusoort.
Als er goedkope accu's komen is het juist interessant die oude accu te vernieuwen/upgraden.

• TheFoxMan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-01 07:42
Snarf70 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:38:
[...]

Ik heb hetzelfde issue, temperatuur sensor interieur schijnt kaduuk te zijn. Is in bestelling en wordt hopelijk spoedig door de mobiele service vervangen

Edit: je hebt al gebeld lees ik.... 😉
Hoe heb je het voor elkaar gekregen om mobile service te krijgen? Vanuit de app gepland? Ik zat daar in het SeC toen ik hoorde dat ze de sensor gingen bestellen. Ik was natuurlijk niet zo amused, dus de medewerker gaaf aan dat ze het dan wel via mobile service konden vervangen. Toen ik gisteren (een maand later dus) belde bleek het onderdeel binnen bij SeC Den Haag. Toen ik enthousiast vroeg wanneer de mobile service dan langskwam om het te vervangen vertelde de vrouw me dat het onderdeel bij SeC Den Haag lag, en dat als ze het inplande voor Mobile Service die het onderdeel dan opnieuw zouden bestellen (met dus mogelijk weer een maand levertijd 8)7 ). Lang verhaal kort: ik kan maandag weer naar het SeC.

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
bottom line schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:31:
[...]

Het wordt niet de volledige 950, bij benadering ongeveer de helft, bruto bij het salaris op. Plus 19ct/km, al is er wat verwarring aangezien het personeelshandboek wat anders zegt dan de leaseregeling (vast woon-werk verkeer vergoeding afhankelijk van het aantal km's plus 19ct/km zakelijk + 9ct/km voor dekking van parkeerkosten, tol, etcetera)

• Snarf70
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-09-2025
TheFoxMan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:57:
[...]

Hoe heb je het voor elkaar gekregen om mobile service te krijgen? Vanuit de app gepland? Ik zat daar in het SeC toen ik hoorde dat ze de sensor gingen bestellen. Ik was natuurlijk niet zo amused, dus de medewerker gaaf aan dat ze het dan wel via mobile service konden vervangen. Toen ik gisteren (een maand later dus) belde bleek het onderdeel binnen bij SeC Den Haag. Toen ik enthousiast vroeg wanneer de mobile service dan langskwam om het te vervangen vertelde de vrouw me dat het onderdeel bij SeC Den Haag lag, en dat als ze het inplande voor Mobile Service die het onderdeel dan opnieuw zouden bestellen (met dus mogelijk weer een maand levertijd 8)7 ). Lang verhaal kort: ik kan maandag weer naar het SeC.
Ik had een service ingeschoten via de app en als je dan airco issues selecteert geeft hij inderdaad geen mogelijkheid voor mobiele service. Ik had een afspraak gemaakt voor Tilburg voor vorige week vrijdag. Belde ze vanuit Tilburg terug dat het dus waarschijnlijk dit issue is en dat het onderdeel besteld moest worden. Ik zei dat mijn vakantie er dan al op zat en ik niet altijd eventjes in de gelegenheid meer was om naar Tilburg te rijden. Hij stelde toen zelf voor dat het een mobiele serviceafspraak gaat worden en dat deze dienst zelf contact met mij gaat opnemen voor een datum. Ze doen niet aan doorsturen van onderdelen naar andere SeC’s als dat beter uitkomt voor de klant begreep ik (ik was liever naar Rotterdam gegaan in mijn vakantie maar die zaten al vol). Dus nu afwachten op dat belletje; seviceafspraak is iig uit de app.

M3P - Zwart - Zwart - Levering: 20/12/24

• bottom line
ybos schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Dat dachten ze 5 jaar geleden ook, dat er giga ontdekkingen gingen zijn van de batterijen. En de restwaardes van die oude MS is nog steeds enorm hoog, ook al heeft die een verouderde batterij tov de M3.

Als er trouwens een giga ontdekking komt van batterijen, duurt het nog steeds 4 jaar eer we dat in productieaantallen gaan zien bij de auto's, en dat vertaald zich zeker nog niet door naar goedkopere wagens. Dat zal in 1ste instantie zorgen voor betere marges bij autobedrijven, tot dat de concurrentie met hetzelfde bezig gaan zijn.
En dan moet je nog eens wachten tot die modellen 2de hands worden verkocht.

Dus over 12 jaar vanaf nu zou je wel eens gelijk kunnen hebben.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
bottom line schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:13:
[...]

Maar dan gloort er uiteraard nóg wat mooiers aan de horizon.

• ElonDusk
bottom line schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:13:
[...]

Dat dachten ze 5 jaar geleden ook, dat er giga ontdekkingen gingen zijn van de batterijen. En de restwaardes van die oude MS is nog steeds enorm hoog, ook al heeft die een verouderde batterij tov de M3.

Als er trouwens een giga ontdekking komt van batterijen, duurt het nog steeds 4 jaar eer we dat in productieaantallen gaan zien bij de auto's, en dat vertaald zich zeker nog niet door naar goedkopere wagens. Dat zal in 1ste instantie zorgen voor betere marges bij autobedrijven, tot dat de concurrentie met hetzelfde bezig gaan zijn.
En dan moet je nog eens wachten tot die modellen 2de hands worden verkocht.

Over een maand zullen we waarschijnlijk iets van die toekomst zien/horen. Gezien de geruchten verwacht ik er best wel veel van *O*

Model 3

• mooste
  • Laatst online: 07-11-2025
ElonDusk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:37:
[...]

Over een maand zullen we waarschijnlijk iets van die toekomst zien/horen. Gezien de geruchten verwacht ik er best wel veel van *O*
Battery day? En wat wordt er verwacht dan?

• ElonDusk
Van een persoon die Tesla volgt.

But from what is known, it’ll be more like 2x range and 2x cheaper with 2x longer battery life…which will be a total game-changer.

At half the price (and assuming it currently costs Tesla $10,000 to make a battery pack), it’ll knock about $5,000 off of the price of a Tesla.

But at 2x range, they can use half as many batteries to get the same range - which would knock another $2,500 from the price.

It the entry level Tesla Model 3/Y were $7,500 cheaper then it would be close to the magic $25,000 “cheap car” threshold for US car buyers…pushing the price of a Camry or an Acura.

But with half the number of batteries - that would knock 400 kg off of the weight of a car - which would produce a significant acceleration improvement.

With 2x battery life - we’d be looking at cars that could realistically drive a million miles before heading to the car crusher. The motors and body should already last that long.

With an average US motorist driving 15,000 miles per year that means that if you bought a new Tesla on the day you got your drivers licence - the car would still be running when you stopped driving at age 83!
You could literally own just one car for your entire life.

Cheaper/Lighter batteries would leverage new applications - and the start of production on the Tesla Semi-Truck is a HUGE deal for the industry.

A CyberTruck could go from a 400 to an 800 mile range - which is more than a Ford F150 (792 mile range).
Comprehensively erasing range anxiety for truck drivers would be a big deal for the electric vehicle market in general.

Batteries are EVERYTHING here.

The entire future of motoring depends on this kind of improvement.
A 2x/2x/2x battery would remove every last reason to not buy an electric car.

Dit is misschien een beetje te veel verwachtingen, maar dit zou toch prachtig zijn 8)

Model 3

• Smobbo
ElonDusk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:05:

But from what is known, it’ll be more like 2x range and 2x cheaper with 2x longer battery life…which will be a total game-changer.

At half the price (and assuming it currently costs Tesla $10,000 to make a battery pack), it’ll knock about $5,000 off of the price of a Tesla.

But at 2x range, they can use half as many batteries to get the same range - which would knock another $2,500 from the price.

It the entry level Tesla Model 3/Y were $7,500 cheaper then it would be close to the magic $25,000 “cheap car” threshold for US car buyers…pushing the price of a Camry or an Acura.

But with half the number of batteries - that would knock 400 kg off of the weight of a car - which would produce a significant acceleration improvement.

With 2x battery life - we’d be looking at cars that could realistically drive a million miles before heading to the car crusher. The motors and body should already last that long.

With an average US motorist driving 15,000 miles per year that means that if you bought a new Tesla on the day you got your drivers licence - the car would still be running when you stopped driving at age 83!
You could literally own just one car for your entire life.

Cheaper/Lighter batteries would leverage new applications - and the start of production on the Tesla Semi-Truck is a HUGE deal for the industry.

A CyberTruck could go from a 400 to an 800 mile range - which is more than a Ford F150 (792 mile range).
Comprehensively erasing range anxiety for truck drivers would be a big deal for the electric vehicle market in general.

Batteries are EVERYTHING here.

The entire future of motoring depends on this kind of improvement.
A 2x/2x/2x battery would remove every last reason to not buy an electric car.

Dit is misschien een beetje te veel verwachtingen, maar dit zou toch prachtig zijn 8)
Haha, als de helft hiervan klopt zou het nog mooi zijn :+ .
Dit leest meer als een utopisch wensbeeld van een fan :o ...

• mooste
  • Laatst online: 07-11-2025
Smobbo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:10:
[...]

Inderdaad, sound to good to be true imho. Maar het is dus volgende maand? Want het is al vaker uitgesteld.

Persoonlijk zou de echte revolutie zijn als ze een solid state batterij zouden aankondigen.

• ElonDusk
Smobbo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:10:
[...]

Dat is ie zeker, maar deze 2 punten lijken mij zeker niet onhaalbaar.

2x cheaper
2x longer battery life

Hoe dan ook zal het wat toevoegen aan wat er op dit moment beschikbaar is.
We gaan het zien :)

Model 3

• MrAcid
  • Niet online
ElonDusk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:05:

"Een persoon die Tesla volgt" - dat zijn wij (jullie) opzich allemaal. Bron lijkt dit te zijn: https://www.quora.com/Wha...20-cheaper-to-manufacture

Van een kerel die er een dagtaak van gemaakt heeft (zo lijkt het althans) om hele overtuig(en)de antwoorden te geven op ingewikkelde vragen. https://www.quora.com/profile/Steve-Baker-100

Ik zou niet weten waarom je dat serieus moet nemen.

• bottom line
mooste schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Inderdaad, sound to good to be true imho. Maar het is dus volgende maand? Want het is al vaker uitgesteld.

Persoonlijk zou de echte revolutie zijn als ze een solid state batterij zouden aankondigen.
22 september dacht ik. Via livestream te volgen, maar dat is voor ons op onhaalbare uren (gebeurt nabeurs California time)

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
MtC schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:40:
[...]

BlackHawk post een uitgebreid reisverslag en je kan alleen maar op alles negatief reageren? Nog voordat je alle omstandigheden weet?

*knip* Maak gelieve een TR de volgende keer in plaats dat we het hier gaan uitvechten

@BlakHawk Gave trip! Mooie Taycan, erg sjiek zo’n kar. Kon je niet even een uur ruilen >:) ?

[ Voor 12% gewijzigd door tweakduke op 14-08-2020 14:36 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• ElonDusk
MrAcid schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:21:
[...]

"Een persoon die Tesla volgt" - dat zijn wij (jullie) opzich allemaal.

Bron lijkt dit te zijn: https://www.quora.com/Wha...20-cheaper-to-manufacture

Van een kerel die er een dagtaak van gemaakt heeft (zo lijkt het althans) om hele overtuig(en)de antwoorden te geven op ingewikkelde vragen. https://www.quora.com/profile/Steve-Baker-100

Ik zou niet weten waarom je dat serieus moet nemen.
Ik denk dat die man slimmer is dan de meeste mensen die hier rondhangen.

Ik bedoel dat over 1 milllion battery balala dat heeft iedereen ondertussen al gehoord.

Dus ja enige wat hij hier zegt is dat als ze volgende maand minder dan deze 3 verbeteringen aankondigen dan gaat dat 'zwaar' tegenvallen.
8)7

Wat verwacht jij dan dat ze gaan aankondigen? Dit zijn toch wel de meest belangrijke punten aan een accu? Dat het goedkoper is, langer meegaat en meer range mee kunnen halen. 8)7

Model 3

• MtC

MtC

Stef87 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

BlackHawk post een uitgebreid reisverslag en je kan alleen maar op alles negatief reageren? Nog voordat je alle omstandigheden weet?

Zeg dan niets. Bijna elke post ben je een ander aan het afkraken. (“zuM kOtSeN 8)7 opmerkingen)

@BlakHawk Gave trip! Mooie Taycan, erg sjiek zo’n kar. Kon je niet even een uur ruilen >:) ?
Ik post hier zoveel, en jij pikt er een post uit waar ik iemand (volkomen terecht) aanspreek op asociaal gedrag.
*knip*
Dat je hier veel post geeft je nog niet het recht om op deze manier te reageren. Je gaat op de man en lokt het uit met je vorige post. Dat is niet handig en het draagt niets bij.

[ Voor 37% gewijzigd door tweakduke op 14-08-2020 14:32 ]

• MrAcid
  • Niet online
ElonDusk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:29:
[...]
Wat verwacht jij dan dat ze gaan aankondigen? Dit zijn toch wel de meest belangrijke punten aan een accu? Dat het goedkoper is, langer meegaat en meer range mee kunnen halen. 8)7
Zijn zeker belangrijke punten!

Maar ik verwacht niet op die punten een factor 2 verbetering. Batterijtechnologie is niet zo nieuw dat dit soort verbeteringen ineens (en dan ook nog eens op alledrie de vlakken) uit de lucht komen vallen. Ook niet in de distorted reality van Elon Musk. Sterker nog: ik meen dat hij zelf al meermaals op dat soort claims gereageerd heeft (van andere bedrijven, of 'startups'). Ik laat me graag verrassen - maar het is volgens mij niet aannemelijk dat dit gaat gebeuren.

Wat ik wel verwacht op battery day: ik denk dat het hoofdzakelijk interessant gaat zijn voor investeerders en niet heel direct voor ons/consument. Dus de aankondiging dat ze zelf batterijen gaan produceren (en hoe), en welke verbeteringen ze daardoor kunnen maken (en wellicht al hebben - maar Elon is erg van de grootse aankondigingen vóóraf). Ik denk dan aan schaalvoordelen, kostenvoordelen, betere vormen van de packs en daardoor grotere packs, wellicht wat gewichtsreductie, etc. Ik denk dat Tesla al behoorlijk wat in de melk te brokkelen heeft gehad bij Panasonic de afgelopen jaren. Dus dat veel incrementele verbeteringen ook toen al gerealiseerd zijn. Evolutie dus, geen revolutie (wat 2x/2x/2x absoluut wél zou zijn).

En wie ben ik dan? Tja - ook maar gewoon 'iemand die Tesla volgt' dus. :+

• BlakHawk
[...]

Politie rijdt er daar ook gewoon langs zonder enige actie...
Men vind het daar blijkbaar volstrekt normaal.

We worden in Nederland heel beschermd en veilig opgevoed, maar vergis je niet, inhalen is in veel landen compleet anders dan in Nederland.

Het waren overigens dit soort punten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Owvc03bKcs0qgLQy7tYT9sjBX64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kkS5HzUUXpdSHzlhBYrUa0EP.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard zonder borden en er stond zelfs een prullenbak...

Maar goed, asociaal of niet, ik zou het zo weer doen. 😉
Ik trek mij weinig aan van de mening van iemand die ik niet ken en op een forum iets van mij vindt...

On-topic:
Mijn Model 3 haalt toch echt structureel niet de volgende SuC.

Eerst plande de navigatie een enkele stop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whlcoAU4yFckUYzRLVunZkWWIcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hddY5gtCQCTgCsyJaT8NjcGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar na een paar km 120 rijden gaf de navigatie aan: rijd niet harder dan 120 om uw bestemming te halen.
“Uhm dat doe ik toch...”
Daarna: rijd niet harder dan 115...

Pfff daaahaaag, gas dr op.

Dit keer ging hij wel herberekenen. Dus een extra stop in Eindhoven en een iets andere weg naar huis.

Ik ben met 100% vanuit het hotel vertrokken en kwam met 7% aan bij de SuC.

Bij mijn Long Range is het dus na 350km wel op met de koek.

Veel 60-80-100 gereden ivm werkzaamheden. Enkele stukjes harder, maar druk, dus nergens echt kunnen knallen.

Ook veel 130 stukken waar je door drukte niet veel harder dan 110 reed.

Dit was de score:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXfV_wtMAQPlFv4VURwydqHeIlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfrrgZjcP3rMO56sUTMybw62.jpg?f=fotoalbum_large

348km range, daarvoor moet ik dus wel echt naar 100% laden.

SuC Pfalzfeld was wel lekker leeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THWBUnhWbSKv_bXRkNhe8Bt_v8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIwCxXQINkeU6jOYtq5Djvvf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZclmrZNqtKVsjaegLdIM2G3Jgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6OW64tazxHxX3LkBO1kLBUs.jpg?f=fotoalbum_large

Veel SuCs in Duitsland zijn wel een saaie bedoeling hoor.
Stef87 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Zeg dan niets. Bijna elke post ben je een ander aan het afkraken. (“zuM kOtSeN 8)7 opmerkingen)

Hahaha thnx! Had ik wel gewild hoor, maar toen ik terug kwam was hij al weg. Echt een dikke bak.

Op de foto’s vond ik de voorkant heel geslaagd, maar in het echt komt hij wat kleiner over.

De achterkant daarentegen 😍
Prachtige wagen!

Nu 1 uur en 45 minuten en dan SuC Eindhoven!

• BlakHawk
MrAcid schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:32:
[...]

Zijn zeker belangrijke punten!

Maar ik verwacht niet op die punten een factor 2 verbetering. Batterijtechnologie is niet zo nieuw dat dit soort verbeteringen ineens (en dan ook nog eens op alledrie de vlakken) uit de lucht komen vallen. Ook niet in de distorted reality van Elon Musk. Sterker nog: ik meen dat hij zelf al meermaals op dat soort claims gereageerd heeft (van andere bedrijven, of 'startups'). Ik laat me graag verrassen - maar het is volgens mij niet aannemelijk dat dit gaat gebeuren.

Wat ik wel verwacht op battery day: ik denk dat het hoofdzakelijk interessant gaat zijn voor investeerders en niet heel direct voor ons/consument. Dus de aankondiging dat ze zelf batterijen gaan produceren (en hoe), en welke verbeteringen ze daardoor kunnen maken (en wellicht al hebben - maar Elon is erg van de grootse aankondigingen vóóraf). Ik denk dan aan schaalvoordelen, kostenvoordelen, betere vormen van de packs en daardoor grotere packs, wellicht wat gewichtsreductie, etc. Ik denk dat Tesla al behoorlijk wat in de melk te brokkelen heeft gehad bij Panasonic de afgelopen jaren. Dus dat veel incrementele verbeteringen ook toen al gerealiseerd zijn. Evolutie dus, geen revolutie (wat 2x/2x/2x absoluut wél zou zijn).

En wie ben ik dan? Tja - ook maar gewoon 'iemand die Tesla volgt' dus. :+
Het lastige van die grootse aankondigingen is ook dat de verwachtingen daarna (te) hoog liggen en dat het enkel tegen in vallen.

Zo was ik in de veronderstelling dat wij allemaal allemaal die 1 miljoen Miles accu al zouden hebben in de Model 3.

Mijn effectieve range is nu ongeveer 300-350km in een long range (zie hierboven).

Ik zou dat in een volgende EV graag verdubbeld zien worden. Vooral als je hem ook nog liever tot 90% laad ipv 100%.

@BlakHawk Dat is dus 348km bij 107km/h gemiddeld. Als je veel 60/80/90/110 gehad hebt dan heb je ook stukken 120/130+ gereden. Met een LR AWD + 19 inch is 178Wh/km dan niet gek. Met Aero zou je op 160-ish zitten en met een SR+ en Aero nog wat lager. Prima dus.

• Stef87
@BlakHawk Staan de velgen “goed” geselecteerd in het service menu?

Tegenwoordig kan je zelf Aero met en zonder wieldoppen kiezen, stel ik daar 19inch in dan zal de navigatie een hoger geschat verbruik aanhouden.

Misschien staat dat verkeerd? Ook zou je 20inch velgen kunnen proberen te selecteren als proef (Navi zal dan ook hoger verbruik aanhouden)

Verder is het normaal dat de navi zo min mogelijk stops + langer laden wilt aanhouden. Herberekenen lijkt hij bij ons pas te gaan doen (of eerst zeuren over max snelheid) bij aankomst onder 5%

**edit**

Vind het een prima range bij 19inch velgen. In Duitsland met Aero’s zal je de 400km misschien wel (bijna) hebben gehaald. Voornamelijk boven 100km/h maken die kappen van de Aero’s veel uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Stef87 op 14-08-2020 14:44 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
BlakHawk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:34:

Veel 60-80-100 gereden ivm werkzaamheden. Enkele stukjes harder, maar druk, dus nergens echt kunnen knallen.

Ook veel 130 stukken waar je door drukte niet veel harder dan 110 reed.

Dit was de score:
Dat strookt allemaal niet echt met elkaar. 107 km/h gemiddeld, daar moet je flink voor doorrijden.

• BlakHawk
Inspired schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:41:
@BlakHawk Dat is dus 348km bij 107km/h gemiddeld. Als je veel 60/80/90/110 gehad hebt dan heb je ook stukken 120/130+ gereden. Met een LR AWD + 19 inch is 178Wh/km dan niet gek. Met Aero zou je op 160-ish zitten en met een SR+ en Aero nog wat lager. Prima dus.
Ja het werkt ook allemaal wel prima, ik had echter voor de keuze voor de model 3 eerder 450km netto range verwacht.

Laat battery day maar komen dan.
Model 3 achtige auto met 160kWh accu en een netto range van 650km. Ideaal!

• BlakHawk
JohanB schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:46:
[...]

Dat strookt allemaal niet echt met elkaar. 107 km/h gemiddeld, daar moet je flink voor doorrijden.
Misschien dan toch harder gereden?! Geen idee.
Zal Teslafi er eens bij pakken

Edit:

@JohanB toch iets harder gereden blijkbaar. Zelfs een piekje boven de 200, kan ik mij niet meer herinneren 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0xxS1Rbf-y9PEaefTCscaRCVUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qt3fHgibDkQfdxzrb03e7Rsd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door BlakHawk op 14-08-2020 15:08 ]

• MrAcid
  • Niet online
Ik kwam er pas deze week achter dat je wifi gewoon handmatig weer in kunt schakelen tijdens het rijden, en zo software updates kunt downloaden via een hotspot. Topic even doorzocht en dat kon dus blijkbaar altijd al. Mea culpa.

Voor wie zich, net als ik, een droeftoeter voelt als je 20/25min in je straat in je auto gaat zitten: het hoeft niet (meer).

[ Voor 10% gewijzigd door MrAcid op 14-08-2020 15:07 ]

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:29
BlakHawk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:34:
[...]

Veel SuCs in Duitsland zijn wel een saaie bedoeling hoor.
Grappig, ben daar 2 weken geleden ook geweest. Toen stond er helemaal niemand te laden. Lag een casino naast, toch?
Vanaf die supercharger was het 2 min lopen naar een McDonalds.

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01 14:12
Inspired schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:41:
Dat dacht ik ook, tot ik de volgende som maakte (ff checken, misschien mis ik iets)

Vertrokken met 100% = 75000 Wh
Aangekomen met 7% = 5250 Wh nog in accu

348KM * 178 Wh/KM = 61994 Wh verbruikt

61994 (verbruik) + 5250 (restant in accu) = 67244 capaciteit
64260 + 5250 = 69510 (verbruik op basis van TeslaFi)

100 - (67244 / 75000) = 10.35% degradatie? Das best fors toch? (ik zit zelf op 3.x %)
100 - (69510 / 75000) = 7,32% degradatie - das al beter

EDIT: Grappig, de snippit van TeslaFi laat een hoger Wh/KM zien (186 ipv 178)

[ Voor 16% gewijzigd door MrBasta op 14-08-2020 15:19 ]

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
MtC schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:45:
[...]

Ik ken weinig of geen merken waar álle kleuren hetzelfde kosten. Meestal heb je (een) inbegrepen kleur(en), veelal non-metallic. Daarnaast een aantal kleuren aan een meerprijs, en vaak nog een “premium” kleur.
Maar dan zijn er 3 prijsniveaus waar de kleuren zijn ingedeeld. (Metallic) rood is een substantieel duurdere kleur om te maken dan bijvoorbeeld een andere metallic kleur. De meeste fabrieken rekenen daar dan wel dezelfde prijs voor, niet de daadwerkelijke kostprijs
@MrBasta LR heeft netto iets van 72.5, geen 75. Wellicht van die 72.5 ook nog 1 a 2 kWh reserve? Dus eigenlijk kun je tot -2% oid?

BlakHawk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Edit:

@JohanB toch iets harder gereden blijkbaar. Zelfs een piekje boven de 200, kan ik mij niet meer herinneren 😅

[Afbeelding]
En dan gek vinden dat je Tesla roept dan je onder de 120 moet blijven. >:)

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-01 11:07
sarlo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 07:08:
[...]

Toevallig heb ik zo een afspraak voor soortgelijke klachten.

Als ik instuur naar links of rechts, na een paar bochten hoor ik een tik die klinkt als een homokineet die aan het verslijten is. Als ik dan rechtdoor ga, hoor ik het nog een seconde of twee en dan is het weer weg.

Naarmate ik vaker een bocht neem, blijft het geluid steeds wat langer aanhouden.

Volgens de app zijn de geschatte kosten iets van 80 euro, maar ik ga straks hopelijk horen wat het is/was.
Ondertussen terug van het service center. Ze hebben de remblokken en schijven schoongemaakt en een as hoes waar veel vuil in/op zat. Het tikken bij het insturen is nu weg. Blijkbaar moet ik mijn remmen meer gebruiken :+

Daarnaast is de achterklep opnieuw afgesteld omdat er volgens Tesla een te grote panel gap was.

Als laatste is er aangegeven dat de ontluchtingsdoppen (of iets in die richting), van de accu vervangen moeten worden omdat dat ook zorgt voor tikken na optrekken of langere stukken rijden.

Wederom een positief bezoek aan het service center vanuit mijn zijde. Het enige wat ik mis (Tilburg in mijn geval), is een ruimte waar je bijv even prive kunt bellen / video bellen zonder dat allerlei andere wachtende mee kunnen luisteren.

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01 14:12
Inspired schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:20:
@MrBasta LR heeft netto iets van 72.5, geen 75. Wellicht van die 72.5 ook nog 1 a 2 kWh reserve? Dus eigenlijk kun je tot -2% oid?
Dacht ik ook, maar het is veel meer (grofweg 78 kWh voor de LR, en 55,5 kWh voor de SR+) volgens test documenten van de EPA, link naar het hele document hier: https://iaspub.epa.gov/ot...le.jsp?docid=46584&flag=1

Daarom ben ik uitgegaan van 75 kWh voor LR en ga ik altijd uit van 50 kWh voor de SR+. Iemand die hier al meer inzicht in heeft? @Stef87 ik denk dat jij hier vast wel eens ingedoken bent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDEKcdpCprOVX-jknzYPPO44L5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Im9J9q3uWOFs6ihYNYx3wi6A.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBWLHAzm5XSlGdclT5eyOeMj3dY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bAPrCWdDuCJOsp2aYgzxVvGX.png?f=fotoalbum_large

• BlakHawk
Destralak schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:13:
[...]

Grappig, ben daar 2 weken geleden ook geweest. Toen stond er helemaal niemand te laden. Lag een casino naast, toch?
Vanaf die supercharger was het 2 min lopen naar een McDonalds.
Klopt!
Ja die Mc zagen we, we zijn enkel bij het benzine station naar de wc geweest.
Inspired schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:29:
[...]

En dan gek vinden dat je Tesla roept dan je onder de 120 moet blijven. >:)
Ho ho ho, dat was bij vertrek toen ik 120 op AP reed

• Riiccka
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-08-2025
Afgelopen week terug gekomen van onze vakantie in Frankrijk met de M3 SR+. We stonden op de camping met een tent en 2 kinderen dus dan is de enige mogelijkheid om alle spullen mee te krijgen een grote dakkoffer mee. Na 2250km kwam ik uit op een verbruik van 196 Wh/km, dat is met een SR+ wel vaak stoppen:

- 100% lading vertrokken rond Haarlem
- Laden in Antwerpen
- Laden in Senlis
- Laden in Orleans
- Laden in Poitiers
- Laden in Saintes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5uyp67_VHE5RcBa_eEIUESmlmU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wwtfQ7zlEejjC3v3ZUtiC5Dj.jpg?f=user_large

Opvallend was dat hij in eerste instantie aangaf om pas in Lille te gaan laden (zou normaal ook kunnen denk ik maar met de dakkoffer is het verbruik toch wel hoger). Herberekening kwam uit op Antwerpen en daarna leek de M3 door te hebben dat het verbruik hoger lag en kwamen alle stops precies uit. Het eerste deel van de trip na het laden in Antwerpen heb ik veel rond de 110km/h gereden omdat ik dacht dat we het dus niet gingen halen. Daarna gewoon veel 125-130km/h gereden.

Mazzeltje op de camping bij de vraag kan ik hier in de buurt een EV opladen met als antwoord, zeker op de camping. Duurt overigens wel lang (8-9 uur?), ik heb geen eigen laadpaal dus had geen idee hoe lang het duurt als je aan een niet openbare paal hangt. Voor de oplettende kijker, je deelt het laadpunt met de invalide parkeerplaats. Vreemd :9 en kan misschien soms voor discussie zorgen (heb ik overigens niet gehad)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/su9C4KdXOIVzUOWtXQK91yBbIWI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bafyWb9qarLphLYvRMekNMbW.jpg?f=user_large

Op de terugweg gaf de nav de volgende route aan;
- 90% vertrek van de camping
- Laden in Poitiers
- Laden in Orleans

Maar na vertrek uit een lading bij Poitiers naar 90% kwam er opeens in het scherm te staan de Orleans beperkte service had (alle laders stuk? :? ). Ik heb nog een paar keer opnieuw de route ingesteld maar hij bleef maar aangeven dat Orleans geen laadmogelijkheid was (er stond ook een kruisje door de SuC in het scherm). Dus na 100km maar weer van de snelweg af om bij Tours op te laden. Behoorlijk vol in Tours bij de SuC (2 wachtende voor mij) maar toen ik aan de beurt was stonden er inmiddels al 7 achter mij. Ik moest in Tours naar 100% laden aan de SuC omdat ik anders SuC Rugis bij Parijs niet ging halen. Dat was wel zonde qua tijd aangezien we 100km daarvoor ook al stonden te laden naar 90%.

Leuk plekje overigens om te laden maar de drankjes zijn niet te betalen 8)7 :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFHynghzMseviep2BALjFAdMdqg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QsvFxnQTTHui63oC8UbLRZFi.jpg?f=user_large

Rungis was precies te halen (225km) maar dit stuk wel rustiger gereden aangezien we ook geen enkele andere mogelijkheid meer zagen om te laden (de Ionity zat 20km voor Parijs maar daar moest ik met een omweg naartoe). Daarna laden in Lille & Breda omdat we Antwerpen moesten overslaan ivm COVID code Oranje.

Heb bij een korte sanitaire stop even de Ionity lader in de M3 geprikt maar die sloeg er (bij 2 verschillende palen) na 3-4 minuten uit met een melding dat de laadpaal niet gereed was of iets dergelijks. Blij dat ik gewoon van Suc naar Suc kon rijden.

Conslusie, heerlijk gereden en na 1000km rijden eigenlijk helemaal nog niet moe. Denk dat dat vooral komt door de AP & regelmatige lange stops. Heerlijk dat je bij die stops gewoon naar een hotel kan lopen en even op het terras met een leuk speeltuintje voor de kinderen kan wachten op de M3. We hebben er wel langer over gedaan dan met een ICE maar dat komt denk ik vooral door de dakkoffer en de dus langere laadstops (of misschien door de terrasjes onderweg _O- ).

Ik post dit vooral even voor M3 eigenaren die nog twijfelen of het met een dakkoffer te doen is op vakantie (Frankrijk) aangezien ik er weinig zinnigs over kon vinden. Ik zou het voglend jaar zo weer doen. Is mij geen moment tegen gevallen maar je moet wel de tijd nemen omdat je wat langer staat te laden tot hoger SoC's om de volgende SuC te halen.

SR+ | Black | Black

• Stef87
Riiccka schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:36:
Afgelopen week terug gekomen van onze vakantie in Frankrijk met de M3 SR+. We stonden op de camping met een tent en 2 kinderen dus dan is de enige mogelijkheid om alle spullen mee te krijgen een grote dakkoffer mee. Na 2250km kwam ik uit op een verbruik van 196 Wh/km, dat is met een SR+ wel vaak stoppen:

- 100% lading vertrokken rond Haarlem
- Laden in Antwerpen
- Laden in Senlis
- Laden in Orleans
- Laden in Poitiers
- Laden in Saintes

[Afbeelding]

Opvallend was dat hij in eerste instantie aangaf om pas in Lille te gaan laden (zou normaal ook kunnen denk ik maar met de dakkoffer is het verbruik toch wel hoger). Herberekening kwam uit op Antwerpen en daarna leek de M3 door te hebben dat het verbruik hoger lag en kwamen alle stops precies uit. Het eerste deel van de trip na het laden in Antwerpen heb ik veel rond de 110km/h gereden omdat ik dacht dat we het dus niet gingen halen. Daarna gewoon veel 125-130km/h gereden.

Mazzeltje op de camping bij de vraag kan ik hier in de buurt een EV opladen met als antwoord, zeker op de camping. Duurt overigens wel lang (8-9 uur?), ik heb geen eigen laadpaal dus had geen idee hoe lang het duurt als je aan een niet openbare paal hangt. Voor de oplettende kijker, je deelt het laadpunt met de invalide parkeerplaats. Vreemd :9 en kan misschien soms voor discussie zorgen (heb ik overigens niet gehad)
[Afbeelding]

Op de terugweg gaf de nav de volgende route aan;
- 90% vertrek van de camping
- Laden in Poitiers
- Laden in Orleans

Maar na vertrek uit een lading bij Poitiers naar 90% kwam er opeens in het scherm te staan de Orleans beperkte service had (alle laders stuk? :? ). Ik heb nog een paar keer opnieuw de route ingesteld maar hij bleef maar aangeven dat Orleans geen laadmogelijkheid was (er stond ook een kruisje door de SuC in het scherm). Dus na 100km maar weer van de snelweg af om bij Tours op te laden. Behoorlijk vol in Tours bij de SuC (2 wachtende voor mij) maar toen ik aan de beurt was stonden er inmiddels al 7 achter mij. Ik moest in Tours naar 100% laden aan de SuC omdat ik anders SuC Rugis bij Parijs niet ging halen. Dat was wel zonde qua tijd aangezien we 100km daarvoor ook al stonden te laden naar 90%.

Leuk plekje overigens om te laden maar de drankjes zijn niet te betalen 8)7 :[Afbeelding]

Rungis was precies te halen (225km) maar dit stuk wel rustiger gereden aangezien we ook geen enkele andere mogelijkheid meer zagen om te laden (de Ionity zat 20km voor Parijs maar daar moest ik met een omweg naartoe). Daarna laden in Lille & Breda omdat we Antwerpen moesten overslaan ivm COVID code Oranje.

Heb bij een korte sanitaire stop even de Ionity lader in de M3 geprikt maar die sloeg er (bij 2 verschillende palen) na 3-4 minuten uit met een melding dat de laadpaal niet gereed was of iets dergelijks. Blij dat ik gewoon van Suc naar Suc kon rijden.

Conslusie, heerlijk gereden en na 1000km rijden eigenlijk helemaal nog niet moe. Denk dat dat vooral komt door de AP & regelmatige lange stops. Heerlijk dat je bij die stops gewoon naar een hotel kan lopen en even op het terras met een leuk speeltuintje voor de kinderen kan wachten op de M3. We hebben er wel langer over gedaan dan met een ICE maar dat komt denk ik vooral door de dakkoffer en de dus langere laadstops (of misschien door de terrasjes onderweg _O- ).

Ik post dit vooral even voor M3 eigenaren die nog twijfelen of het met een dakkoffer te doen is op vakantie (Frankrijk) aangezien ik er weinig zinnigs over kon vinden. Ik zou het voglend jaar zo weer doen. Is mij geen moment tegen gevallen maar je moet wel de tijd nemen omdat je wat langer staat te laden tot hoger SoC's om de volgende SuC te halen.
Hoeveel km zat er maximaal tussen de SuCs als je dat toevallig weet?

Fijn dat het gelukt is! Auto gaat natuurlijk eerst uit van geen dakkoffer met het verbruik. (Lijkt even snel, zo’n 30-35% hoger verbruik?)

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:50
Riiccka schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:36:
Leuk plekje overigens om te laden maar de drankjes zijn niet te betalen
Aan de overkant van de weg in Tours is een soort familie restaurant/speeltuin. Stukken goedkoper dan Art Hotel, en op (iig) zondag ook prima lunchen daar voor weinig!

• Riiccka
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-08-2025
Stef87 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:56:
[...]

Hoeveel km zat er maximaal tussen de SuCs als je dat toevallig weet?

Fijn dat het gelukt is! Auto gaat natuurlijk eerst uit van geen dakkoffer met het verbruik. (Lijkt even snel, zo’n 30-35% hoger verbruik?)
Was volgens mij telkens tegen de 200km aan (180km-200km). En de terugweg langste was 225km maar dat ging wel van 100% naar laag.
JPDeckers schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:58:
[...]

Aan de overkant van de weg in Tours is een soort familie restaurant/speeltuin. Stukken goedkoper dan Art Hotel, en op (iig) zondag ook prima lunchen daar voor weinig!
Goede tip! Art Hotel doet €20 voor 2 flesjes Orangina en een klein flesje appelsap (2*6 en 1*8 7(8)7 )

SR+ | Black | Black

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Leuk kiekje als je wilt laden. 5 van 8 laders bezetAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2z09dHVSETl_c7bfmat72ZpK_Io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZ6nxn33hNWMGrxdJOiTgdOc.jpg?f=fotoalbum_large

• MtC

MtC

Teslalrp schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:05:
Leuk kiekje als je wilt laden. 5 van 8 laders bezet[Afbeelding]
Aan de positie van de ladder te zien icm de activiteit van het bedrijf, vermoed ik dat ze daar aan het werken waren?
Onhandig, maar mi niet heel erg fout.

• X-GeaR
Teslalrp schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:05:
Leuk kiekje als je wilt laden. 5 van 8 laders bezet[Afbeelding]
Bizar en nogal asociaal. Stonden er veel te wachten?

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
X-GeaR schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:12:
[...]

Bizar en nogal asociaal. Stonden er veel te wachten?
Nee ze waren aan het werk, ik had de laatste plaats. Geen wachtenden. Er was genoeg ruimte om elders te parkeren.
Ik heb mij maar als gentleman gedragen en niet gezegd

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
BlakHawk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Edit:

[Afbeelding]
Ik zou zeggen dat alles bij elkaar genomen het er toch op begint te lijken dat jouw Model 3 in combinatie met jouw gekozen uitvoering (LR AWD met 19 inch non-aero wielen) en jouw rijgedrag (gemiddeld 107km/u rijden met zelfs een piek boven 200?!) toch een vrij voorspelbaar en doodnormaal verbruik vertoont.

• BlakHawk
joblamie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:38:
[...]

Ik zou zeggen dat alles bij elkaar genomen het er toch op begint te lijken dat jouw Model 3 in combinatie met jouw gekozen uitvoering (LR AWD met 19 inch non-aero wielen) en jouw rijgedrag (gemiddeld 107km/u rijden met zelfs een piek boven 200?!) toch een vrij voorspelbaar en doodnormaal verbruik vertoont.
Ja dat zou prima kunnen hoor.
Ik had verwacht dat 400-450 in de zomer goed te doen zouden zijn met mijn “normale” rijgedrag.

Ja die piek had ik niet eens door, op de heenweg heb ik wel echt stukken geplankt. Terugweg niet echt. Overal redelijk op de middelste baan gehangen.

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 14-08-2020 21:49 ]

Pagina: 1 ... 109 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: