Als je auto uit elkaar valt, haal je de 1 miljoen óók niet.
Het is meer alles eromheen. Waarvan ik meer moeite heb met de houding van Tesla service. Die zeggen steeds vaker: buiten garantie. Voor zaken die vorig jaar nog (terecht) binnen garantie vielen.
Hier volg ik je wel in. "Binnen specs" zonder die specs vrij te geven is the easy way out.
Bepaalde zaken zijn bij mij (uiteindelijk) wel verholpen. Maar bij een gedegen kwaliteitscheck lever je een auto met loshangende bumper niet uit.
Eens. Anderzijds is dit geen louter Tesla issue. Mijn BMW werd teruggeroepen omdat een hele reeks auto's uitgeleverd werd met kofferbakpompen die niet open hielden, waardoor de kofferbak op je knikker kon knallen. Renault had een aantal jaar geleden 10.000'en Meganes waarbij de inspuiting doorscheurde. Toyota (sic) heeft 100000'en auto's teruggeroepen wegens een potentieel remprobleem. Toen Berner de reparatiekits voor elektrische ramen van de VAG groep opnam in het assortiment, werden er op 6 maanden 100.000 kits verkocht. Etc etc etc etc. Alleen komt dat véél minder in de media (Renault bvb niéts over verschenen in de media) dan nu bij Tesla. Ook had je toen nog geen fora waar de vocal minority het deed uitschijnen of het een complete ramp is.
Maar again, die bumper had inderdaad niet zo mogen uitgeleverd worden.
Een professioneel service team zou die bumper vervolgens niet met een schroevendraaier terug proberen te duwen.
Om er uiteindelijk (na aandringen) bij vervanging achter te komen dat de hele ophanging waar de bumper aan bevestigt wordt, niet goed zit.
Eens.
Fouten kunnen absoluut voorkomen, maar als een klant met een dergelijk probleem komt, dan zorg je dat het goed is. Of je regelt op de achtergrond dat er een vervolgafspraak komt.
Weer mee eens. Destijds mijn Golf 4 drie dagen bij de dealer gehad met een raam dat niet meer open ging. "We hebben het probleem niet gevonden mijnheer, dat is dan € 185 aub". Klachtenbrief naar D'Ieteren (de importeur); "wij komen niet tussen". Dus € 185 kwijt en probleem niet verholpen. Vertelde later dat verhaal aan iemand die bij een dealer werkte, "ah, dat is de comfortmodule, kom morgen maar even langs". € 100 en een uurtje werk, probleem was opgelost. Het hangt dus ook gewoon vaak van persoon tot persoon af, ook binnen een merk.
Ik moest overal zelf achteraan. Na de eerste afspraak was het letterlijk. “Hij zal zo wel blijven zitten”, mocht hij toch loskomen schiet dan even een nieuwe afspraak in.
Ja hallo, er is net met een metalen schroevendraaier tussen een bumper gewroet. De ophanging op de bumper zelf zat een schreurtje in. Die hoef ik dan uiteraard niet meer.
Service moet écht beter!
Eens. En dat heb ik ook al herhaaldelijk aangegeven. Anderzijds heb ik zelf tot nu toe enkel positieve ervaringen met de probleempjes die ik had. Laatst voor een rammeltje bij SeC in Hasselt geweest. Ze zijn 5 (vijf!) keer gaan testrijden. Welke dealer doet dat?
Waar ik hier wél kotsmisselijk van word is het (typisch voor deze tijd) zwart-wit denken. Laat het me nog even anders illustreren: Mijn oud-buurman heeft 25 jaar lang elke 5 jaar een tweedehands Peugeot gekocht, telkens bij dezelfde garage. Een onafhankelijke garage, die enkel tweedehands diesel Peugeot deed. Geen ander merk, geen benzine, geen nieuwe. Hij heeft welgeteld 0 dagen onverwacht in de garage gestaan.
Mijn tante kocht een nieuwe Peugeot en had vanaf dag 1 niks dan ellende. Zo goed als elke week wel bij de dealer.
Welke respectievelijke antwoorden denk je dat je krijgt als je aan elk van hen vraagt of Peugeot een goed merk is? Zelf 4 verschillende Peugeot's gereden. Met één ellende, met 3 niet. Welk antwoord denk je dat je van mij krijgt?
De bouwkwaliteit van Tesla is niet on par met die van een BMW 5, maar ook de bouwkwaliteit van een BMW 2, of zelfs 3, is niet on par met die van een BMW 5. Een Mercedes A-klasse is ook een plastieken rammelbak vergeleken met een Mercedes S-klasse.
Zelf hoop ik ook dat de Duitse Tesla's beter gaan zijn dan de Amerikaanse, maar ik geniet nog elke dag van mijn Tesla Model 3, ook al is hij niet perfect.