Het algemene Nikon topic
Inhoudsopgave

Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld welke instellingen je kunt gebruiken op een Nikon body om bepaalde foto's te maken, of aan features die Nikon-specifiek zijn. Voor problemen met een bepaald model zijn de Nikon body topics. Daarnaast kunnen hier ook Nikon geruchten besproken worden, of welke features je mist op je camera, maar wel handig zouden zijn.
« · ^

Nikon D3100
Nikon D3200
Nikon D5100
Nikon D5200
Nikon D90
Nikon D7000
Nikon D7100
Nikon D300(s)
Nikon D500
Nikon D600
Nikon D700
Nikon D750
Nikon D800 / D800E
Nikon D4

En voor vragen over Nikon objectieven kun je hier terecht: Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2016

Op- en aanmerkingen? Graag per DM of TR, niet in het topic.
« · ^

[Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 24-11-2016 14:59]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Zoals nu ook in de OP staat: op- en aanmerkingen via DM of TR, niet in het topic.

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-05 14:34

BaasG

Spiral out. Keep going

Nikon heeft gister/vandaag nogal wat negatieve reacties gekregen om hun FB post:
A photographer is only as good as the equipment he uses, and a good lens is essential to taking good pictures! Do any of our facebook fans use any of the NIKKOR lenses? Which is your favorite and what types of situations do you use it for?
Ai... niet de meest handige opmerking! Alsof je Gordon Ramsay vraagt wat voor merk pannen hij gebruikt (ja, slecht voorbeeld). Vandaar dat ze zich hebben verontschuldigd:
We know some of you took offense to the last post, and we apologize, as it was not our aim to insult any of our friends. Our statement was meant to be interpreted that the right equipment can help you capture amazing images. We appreciate the passion you have for photography and your gear, and know that a great picture is possible anytime and anywhere.

member of the Dark side: black Nikon gear

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-05 23:29
Ik zag het, een redelijke PR blunder als je het mij vraagt. Aan de andere kant is die statement zo overduidelijk onwaar dat ik hem niet serieus kan nemen en alleen maar kan behandelen als een fuckup van iemand die er niks van weet.

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat is een behoorlijke blunder inderdaad. Ik denk dat iemand wel een hartig woordje heeft z'n gekregen van zijn manager bij Nikon :P

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:09
Mijn camera is 10 jaar oud, betekent dat dan ook dat ik 10 jaar ervaring heb volgens Nikon's logica?

I'm a photographer, not a terrorist

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-05 12:59

Metten

ik hou het graag simpel

citruspers schreef op donderdag 29 september 2011 @ 20:38:
Mijn camera is 10 jaar oud, betekent dat dan ook dat ik 10 jaar ervaring heb volgens Nikon's logica?
Mijn FA is net zo oud als ikzelf dus ik heb ervaring vanuit de wieg :P sterker nog: ik heb nog wel oudere camera's liggen maar die zijn dermate primitief dat ik ze liever niet gebruik :)

• Nordlys
  • Niet online
Er is iets meer zekerheid over de specificaties van de D800 :) NikonRumors meld dat het 99% zeker een 36 megapixels sensor krijgt. De rest van de mogelijke specs staan hier:

http://nikonrumors.com/20...-36mp-99-probability.aspx

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 22:32
Je bent me een paar minuten voor :P
Ben benieuwd!

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Ze gaan dus echt de MP-race met Canon aan. Dan verwacht ik dat Canon hier niet ver vanaf gaat zitten met hun "5D3". Ik hoop wel dat het back-illuminated cmos is, zodat er minder ruis is. Dat grotere display is ook een vooruitgang sinds jaren, want DSLR's zitten al een aantal jaar op 3" vast. Op zo'n body is 3,2-3,5" best mogelijk zonder dat je met je duim op het display zit.

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hm, op 36 mpx zit ik echt niet te wachten, des te meer op de lichtgevoeligheid van de D3s. :|
Verder is er te weinig info om echt enthousiast voor de camera te worden. Het zal mij benieuwen waar ze straks mee komen.

• The Mole
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-02 00:13
Voor echt hardware geweld moeten we dus naar de D4 (of D4X) uitkijken :P
(al hoewel ik deze ook wel graag zou willen hebben O-) )

D90, Nikon 18-105, Nikon 35mm F1.8, Mir 24N 35mm F2, Sigma 70-200 2.8D, Nikkor 28-80 macro monster

hfos schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 21:43:
Hm, op 36 mpx zit ik echt niet te wachten, des te meer op de lichtgevoeligheid van de D3s. :|
Verder is er te weinig info om echt enthousiast voor de camera te worden. Het zal mij benieuwen waar ze straks mee komen.
nou, techniek staat niet stil en met back illumination winnen ze ook nog ongeveer 1 stop, dus het zou me niet verbazen als het ruisniveau nagenoeg evenaart wordt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:56
36mp :X , ik moet het nog zien. Ze kunnen dan in ieder geval gelijk de D3x-productie stopzetten.

Aan de andere kant, meer pixels maakt wel flexibeler; downsizen naar b.v. 12mp voor extra weinig ruis en je kunt croppen naar DX formaat op 16mp. Alleen, 36mp vergt wel wat van je computer en je objectieven.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 14:49

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Universal Creations schreef op zondag 25 september 2011 @ 13:33:
Met alle huidige nieuwe technieken, zoals bijvoorbeeld "back illuminated cmos" zou het beter zijn om een 36MP FF sensor te maken, die niet achteruit gaat in ruis per pixel, maar wel hogere resolutie heeft en waarbij je geen 70lp/mm eist van een lens.
UC werkt stiekem voor Nikon? :D

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Shark.Bait schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 00:18:
[...]

UC werkt stiekem voor Nikon? :D
Haha en schiet met een Canon...
Die 36MP van mij komt niet helemaal uit de lucht vallen. Er is al vaker wat gezegd over een 30+ MP FF sensor, zowel bij Canon als Nikon als Sony. Daarnaast is het een beetje een logische opvolger voor de 24MP grens waar ze nu op zitten. En als laatste moet er een beetje een gat zijn tussen APS-C en FF en aangezien ze op APS-C de 24MP al hebben bereikt, kunnen ze niet aankomen met een "magere" 6MP verhoging.
Het enige wat ik niet had verwacht was dat Nikon de eerste zou zijn met zo'n 30+ MP sensor, omdat ze jarenlang wat terughoudender waren in de MP-race (de D3x is natuurlijk wel een buitenbeentje) om op ruis-gebied wat beter te kunnen presteren i.v.m. de andere merken. Vandaar dat ik ook zei dat ze opeens wel duidelijk weer in de race zitten.

Edit: ter verduidelijking, bedoel ik met "ze" niet altijd Nikon, maar dslr-fabrikanten in het algemeen.

[Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 04-10-2011 00:28]

• Nordlys
  • Niet online
En er duikt nog meer op van de D800. NikonRumors is vrij zeker over het volgende:
- 36 megapixels
- ISO 100-6400
- Er komt een speciale editie waarbij de AA-filter verwijderd is
- Waarschijnlijk worden er tegelijkertijd twee nieuwe lenzen aangekondigt (70-200 f/4, please?!)

http://nikonrumors.com/20...ors+%28NikonRumors.com%29

• Xcalibur
Wat is het grote voordeel van een versie met/zonder AA-filter?
Dat ontgaat me een beetje eerlijk gezegd?

• Nordlys
  • Niet online
AA-filters beïnvloeden de scherpte/kwaliteit van een foto (op een negatieve manier). Je kunt bovendien moiré (dat door een AA-filter wordt tegengehouden) in post-processing verwijderen.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:58
300.000 yen, dat is dus iets van 3000 euro als ik me niet vergis. Da's een aardige prijs..

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

De D800 wordt met deze specs wel veel meer een uitgesproken studio- en landschapstoestel. Met de huidige Nikon pro lenzen moet het qua scherpte nog wel lukken denk ik.

De pixeldichtheid van een 36MP fullframe sensor is overigens exact gelijk aan die van de D7000 dus de ruisprestaties zullen vergelijkbaar zijn.

• Nordlys
  • Niet online
De D700 had als adviesprijs 2800 euro, maar was bij de meeste winkels voor +/- 2400 euro verkrijgbaar. Je kunt er wel van uit gaan dat de D800 rond de 2600 euro verkrijgbaar zal zijn.

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 20:54
Ik vind het toch maar vreemd, en ook wel wat jammer dat ze met dit toestel een volledig andere weg inslaan vergeleken met de D700, die toch ook uitblinkt in low-light/actie. Het lijkt wel alsof Nikon gewoon de 5DmkII specsgewijs wil overtroeven...

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

FLuKee schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 11:01:
Ik vind het toch maar vreemd, en ook wel wat jammer dat ze met dit toestel een volledig andere weg inslaan vergeleken met de D700, die toch ook uitblinkt in low-light/actie. Het lijkt wel alsof Nikon gewoon de 5DmkII specsgewijs wil overtroeven...
Dat is natuurlijk ook wel nodig als je de gemiddelde Canon-fotograaf wilt verleiden om over te stappen naar het Nikon systeem :+

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:49
Metten schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:57:
De D800 wordt met deze specs wel veel meer een uitgesproken studio- en landschapstoestel. Met de huidige Nikon pro lenzen moet het qua scherpte nog wel lukken denk ik.

De pixeldichtheid van een 36MP fullframe sensor is overigens exact gelijk aan die van de D7000 dus de ruisprestaties zullen vergelijkbaar zijn.
De D7000 is dan weer wel 1.5 jaar ouder dan de d800. Ik hoop op gelijke ruisprestaties als de d700, minder kan nikon moeilijk maken.

Te koop: Canonlenzen

• Tokus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-06 21:03

Tokus

www.metalfan.nl

hmmm ik zit al een tijdje te denken om de overstap van D300 naar D700 te maken. Misschien wordt de D700 dan dus wel wat goedkoper en is het nog aantrekkelijker :)

http://www.metalfan.nl

• Teun_2
Tokus schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:29:
hmmm ik zit al een tijdje te denken om de overstap van D300 naar D700 te maken. Misschien wordt de D700 dan dus wel wat goedkoper en is het nog aantrekkelijker :)
Meestal is dat niet het geval. De D700 is nu al moeilijk leverbaar. Als de D800 voor meer wordt verkocht, hoeft de D700 niet in prijs te zakken om de stock te verkopen.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-06 20:16

Pat-Juh

Patrick

FLuKee schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 11:01:
Ik denk dat hier de D300s opvolger voor zal komen, de D300s is toch ook een echte FPSvreter met de MB-D10 eronder (8fps en 7 zonder)... een vernieuwde D7000 sensor + Expeed3 zou ik hier wel verwachten.

Ben zelf nog zeer content met mijn D300s dus zal nog wel even duren voor mij :+. Eerst een kleine compacte setup voor regulier/straatwerk :)

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Pat-Juh schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:51:
[...]

Ik denk dat hier de D300s opvolger voor zal komen, de D300s is toch ook een echte FPSvreter met de MB-D10 eronder (8fps en 7 zonder)... een vernieuwde D7000 sensor + Expeed3 zou ik hier wel verwachten.

Ben zelf nog zeer content met mijn D300s dus zal nog wel even duren voor mij :+. Eerst een kleine compacte setup voor regulier/straatwerk :)
Een nieuwe pro DX body zal toch zeker qua ruisprestaties de D700 of D3 niet gaan overtreffen, laat staan de D3S. Niet met de D7000 sensor en al helemaal niet met de 24MP Sony A77/NEX7 sensor. één ding is zeker: Zelfs als ze de Expeed 3 ongewijzigd uit de Nikon 1 camera's overnemen, dan zal hij héél erg snel worden. Denk 10FPS met 24MP of nog meer op 16MP.

Dit 36MP gerucht voor de D800 gooit de ideeën over de vernieuwde pro DSLR lijn van Nikon wel goed door elkaar in ieder geval. Als het waar is, lijkt het me voornamelijk een strategische zet om kopers bij de Canon 5D3 weg te lokken. Opmerkelijk is ook dat een 36MP D800 gelijk de D3X overbodig maakt, toch een body waar Nikon een stevige meerprijs (ruim €2000) voor vraagt ten opzichte van de D3S.

• Nordlys
  • Niet online
Canon Rumors voelt de hete adem in ieder geval aan :P

Wat Metten zegt ga ik in mee. Ik denk overigens ook dat Nikon genoeg aandacht zal besteden aan de ruisprestaties van de D800. Tot nu toe is het altijd zo geweest dat de FX-bodies vooroplopen in techniek bij de introductie (qua ruisprestaties), en dat de DX-bodies na verloop van tijd wel bijbenen (denk aan de D7000). Het aantal megapixels en een wat ruimere set aan features was altijd de reden bij Nikon om voor de D3x te gaan, dus ik ben heel erg benieuwd hoe Nikon dit nu gaat aanpakken bij de D800 vs. D4. Ik hoop in ieder geval dat ze dezelfde AF-unit als in de D4 gaan gebruiken voor de D800.
Metten schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:20:
Zelfs als ze de Expeed 3 ongewijzigd uit de Nikon 1 camera's overnemen, dan zal hij héél erg snel worden. Denk 10FPS met 24MP of nog meer op 16MP.
Vergeet je niet even dat er ook nog een spiegel op en neer geklapt moet worden in tegenstelling tot de Nikon 1?
Daarnaast moet al die data nog op een geheugenkaartje geramd worden en dat gaat met 24MP RAW-bestanden van zo'n 35-40MB per stuk wat minder lekker. Je hebt natuurlijk een buffer, maar die moet ook weggeschreven worden en dan wil je in tussentijd nog wel je camera goed kunnen gebruiken.

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Universal Creations schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:27:
[...]

Vergeet je niet even dat er ook nog een spiegel op en neer geklapt moet worden in tegenstelling tot de Nikon 1?
Daarnaast moet al die data nog op een geheugenkaartje geramd worden en dat gaat met 24MP RAW-bestanden van zo'n 35-40MB per stuk wat minder lekker. Je hebt natuurlijk een buffer, maar die moet ook weggeschreven worden en dan wil je in tussentijd nog wel je camera goed kunnen gebruiken.
Je hebt helemaal gelijk, zo'n spiegel op- en neerklappen is misschien wat lastig 15x per seconde, maar als Nikon dezelfde fasedetectie AF toepast als in de Nikon 1 modellen kan het misschien wél in liveview modus. Dat zou overigens wel betekenen dat er geen bestaande sensor gebruikt gaat worden in deze body.

Áls de D400 geïntroduceerd wordt lijkt het me waarschijnlijk dat deze compleet op sport- en actiefotografie gericht zal zijn en wat betreft 'pro specs' nog een stukje boven de D300s zal zitten. Dus: meer frames per seconde, een grotere buffer en betere AF. Expeed 3 lijkt me een zekerheid en die is (in de Nikon 1 al) twee keer zo snel als de D3S en D3X qua aantal megapixels per seconde. Het hybride AF systeem zou icm live view het doorbreken van de 10FPS barrière kunnen betekenen en natuurlijk ook fantastische mogelijkheden bieden voor AF in videomodus.

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Ja, ik verwacht ook dat ze niet achter de feiten willen aanhollen door een 20 Mp sensor uit te brengen.

Ik verwacht ook dat het wel snor zit met hun sensor qua ruisongevoeligheid, ik weet nog hoe iedereen liep te klagen over de 24 Mp sony sensor die in de 3Dx zou komen en hoe de ruis gruwelijk lelijk was. Nadat de 3Dx uit was, bleek Nikon hem zodanig getweakt te hebben dat het ontzettend meeviel met de ruis. Ik verwacht ook zoiets met deze sensor, als het gerucht waar is (en gezien resultaten uit het verleden... ;) )

• Xcalibur
Meer info over de D800:
http://nikonrumors.com/20...d-pieces.aspx/#more-23352

van die 100% viewfinder word ik wel erg blij :)

• Teun_2
Hopelijk betekent het nieuwe af-systeem dat de punten wat meer verspreid liggen over het beeld.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:18
Precies, die 100% viewfinder is erg welkom, maar meer verspreide AF punten zou ook erg welkom zijn.

• Xcalibur
Volgens het bijschritft bij die afbeelding wel :)

"The AF and viewfinder coverage of the current D700 will be improved with the D800"

• Teun_2
Xcalibur schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 11:37:
Volgens het bijschritft bij die afbeelding wel :)

"The AF and viewfinder coverage of the current D700 will be improved with the D800"
Ik had het niet zo geïnterpreteerd. Zo dacht ik:
  • Betere AF
  • Betere viewfinder coverage (100%)
Die interpretatie lijkt me correcter als je ook de rest van het artikel leest.

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Ik sluit bij een D800 met dergelijke specificaties overigens ook niet uit dat er ook een lager gepositioneerde FX body uitkomt. Daarbij denk ik aan een FX variant van de D7000, zoals de D700 ook een FX variant van de D300 is. Misschien ook wel wishful thinking hoor :z

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Teun_2 schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 11:42:
[...]

Ik had het niet zo geïnterpreteerd. Zo dacht ik:
  • Betere AF
  • Betere viewfinder coverage (100%)
Die interpretatie lijkt me correcter als je ook de rest van het artikel leest.
In correlatie met het plaatje zou ik toch denken dat het zowel over de AF dekking gaat als over de zoekerdekking. Het plaatje illustreert eigenlijk alleen maar de AF dekking namelijk.

Als er trouwens gezichtsherkenning wordt toegepast, zou het weleens over het hybride AF systeem van de Nikon 1 camera's kunnen gaan. Als ze dat toepassen verdwijnen de traditionele AF sensor en het secundaire spiegeltje. De gewone spiegel blijft halfdoorlatend waardoor je zowel fulltime liveview als AF als optisch zoekerbeeld hebt. Lijkt me een goede ontwikkeling :9

• Nordlys
  • Niet online
NikonRumors rapporteert dat de Nikon SB-900 mogelijk EOL (End of Life) is, wat mij zelf wel een beetje sterk lijkt. De SB-900 werd in 2008 geïntroduceerd. Aan de andere kant zou het wel vet zijn als Nikon nieuwe modellen introduceert en het CLS nog beter maakt :)

http://nikonrumors.com/20...reached-end-of-life.aspx/

Edit: wat heel veel vet zou zijn is als Nikon RF/andere draadloze technologie i.p.v. IF gaat gebruiken in zijn flashes, i.c.m. met de nieuwe D4/D800/D400 modellen.

[Voor 19% gewijzigd door Nordlys op 07-10-2011 21:16]

• SkipZ
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05 15:34
Dan liever niet in plaats van maar ernaast kunnen gebruiken, anders is het materiaal wat je nu hebt "zinloos" bij nieuwe modellen.

• Nordlys
  • Niet online
Het ziet er naar uit dat de prijzen van Nikon apparatuur opnieuw omhoog gaan. Vooralsnog alleen in de US, het is nog even de vraag of het in Europa ook gebeurt. (Bron)

[Voor 49% gewijzigd door Nordlys op 08-10-2011 10:00]

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Is het verhogen van prijzen niet ook gerelateerd aan de wisselkoersen? Ik weet niet precies hoe de verhoudingen dollar/yen/euro zich ontwikkeld hebben de laatste maanden.

Ik hoop trouwens niet dat het vaste prijsbeleid wat nikon in de VS gaat voeren hier ook komt, dan is het in ieder geval afgelopen met gunstige aanbiedingen en dergelijke. Wel goed voor de kleinere fotovakhandel natuurlijk, maar niet zo goed voor mn portemonnee :)

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

jvdgeest schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 09:49:
Het ziet er naar uit dat de prijzen van Nikon apparatuur opnieuw omhoog gaan. Vooralsnog alleen in de US, het is nog even de vraag of het in Europa ook gebeurt. (Bron)
Ik denk dat dit komt vanwege het prijsverschil tussen Europa en de USA -- omdat de dollar niet meer omhoog klimt naar de 1 dollar = 1 euro waarde die het vroeger had.
PageFault schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 11:32:
Precies, die 100% viewfinder is erg welkom, maar meer verspreide AF punten zou ook erg welkom zijn.
Dat gaat niet lukken verwacht ik, omdat de huidige design/constructie het niet toelaat

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:22
Shark.Bait schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 21:39:
Dat gaat niet lukken verwacht ik, omdat de huidige design/constructie het niet toelaat
Lijkt me ook dat zolang de camera een "crop modus" heeft en dus van FX naar DX kan schakelen, de AF punten niet meer verspreid zullen worden. De enige optie die ik nog zou zien, is dat sommige punten in DX modus uitgeschakeld worden, maar vraag is of dat mogelijk en rendabel is. Voor Nikon is het natuurlijk veel makkelijker om een AF unit in te bouwen van een DX model, dan om een aparte AF unit te bouwen die zowel FX als DX aankan. De AF unit van een FX model gebruiken is geen optie uiteraard, omdat sommige punten dan buiten het frame kunnen vallen.

Maar goed, er is nog niets gezegd over een crop modus op de D800 voor zover ik weet. De D700 was een mooie overstapcamera om van DX naar FX te gaan. Zou ook kunnen dat Nikon inmiddels vindt dat de FX markt voldoende is om de D800 alleen FX te maken. Zeker als er straks ook een D400 komt om de DX markt te bedienen. Uiteindelijk zal het een afweging zijn van meerwaarde van een crop modus versus een betere AF unit (als in beter verspreide punten). Kan me voorstellen dat de crop modus goed past bij een camera die hangt tussen de prosumer DX lijn en profesionele FX lijn. En er moet ook nog een reden zijn om een D4 te halen :)

[Voor 13% gewijzigd door Morrar op 08-10-2011 23:12]

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 18:43
Hoe kan er zo'n prijsverschil zijn in een Nikon grip MB-D11 voor de D7000.?
De goedkoopste in PW is euro 219,00.
Op EBAY omgerekend euro 59,60 (incl verzenden).

Dus D7000 bezitters doe je voordeel.

[Voor 4% gewijzigd door fotojunk op 10-10-2011 22:31. Reden: Ebay link aangepast]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:49
Voor zo'n prijs zal het geheid een namaak zijn. Hij lijkt misschien heel echt, maar daar zijn ze tegenwoordig dan ook heel goed in. Tijdje geleden een filmpje gezien over een nep-grip (precies dezelfde die jij nu noemt zelfs) en daarin wordt laten zien hoe goed ze dat na hebben gemaakt:

The devil is in the details.

• Morrar
Overigens is het enige verschil in gebruik een omdraaiing van de richting van de instelschijf als ik me goed herinner. De bouwkwaliteit was verder wat minder (bevestigingsschroef), maar niet dusdanig slecht dat het een probleem was.

Kortom, als je flink wilt besparen is het nog de afweging waard lijkt me :) Alleen lullig als je de volledige prijs hebt betaald voor een neppert zoals in het filmpje. Voor 60 euro echter.....

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 18:43
Bedankt voor het filmpje..
Word goed het verschil uitgelegd..
Het is tegen het Ebay beleid..je mag het dan geen Nikon grip noemen..
Nu suggereren ze dat het een origineel is..
Dit is misleiding..
Maar we zijn gewaarschuwd nu..

ps Ik heb zelf een Meikel grip..

[Voor 9% gewijzigd door fotojunk op 09-10-2011 00:14]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:49
Voor de prijs is het een prima ding, ook al is 'ie nep, maar het is natuurlijk wel fijn als je ervan op de hoogte bent dát het een nepper is ja :P

The devil is in the details.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 20:50
Ik had gisteren tot 2 keer aan toe een foto die helemaal zwart was zonder duidelijke oorzaak. Vanochtend maar 's even de ontspanknop ingedrukt gehouden en een frame of 40 geschoten maar het probleem heeft zich niet opnieuw voor gedaan.

Toch ben ik een beetje ongerust, of m'n 150-500 heeft kuren en die kan ik juist nu in deze tijd van het jaar echt niet missen, of de body zelf heeft een euvel en dat kan nog wel 's prijzig worden.

* Wijnands maakt zich een beetje zorgen :?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Nordlys
  • Niet online
jvdgeest schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 21:14:
NikonRumors rapporteert dat de Nikon SB-900 mogelijk EOL (End of Life) is, ...
Nog meer dat er op wijst dat de SB-900 EOL is:
http://nikonrumors.com/20...-deleted-at-bestbuy.aspx/

[Voor 33% gewijzigd door Nordlys op 10-10-2011 16:45]

• Wijnands
Vreemd. Nikon's flitsers gaan meestal langer mee.

Wijnands schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:28:
Ik had gisteren tot 2 keer aan toe een foto die helemaal zwart was zonder duidelijke oorzaak. Vanochtend maar 's even de ontspanknop ingedrukt gehouden en een frame of 40 geschoten maar het probleem heeft zich niet opnieuw voor gedaan.

Toch ben ik een beetje ongerust, of m'n 150-500 heeft kuren en die kan ik juist nu in deze tijd van het jaar echt niet missen, of de body zelf heeft een euvel en dat kan nog wel 's prijzig worden.

* Wijnands maakt zich een beetje zorgen :?
Helemaal zwart kan volgens mij niet duiden op een lens probleem. Als het diafragma dichtblijft op f/22, zou je nog altijd iets van licht binnen moeten krijgen. Ik denk dus dat je het eerder moet zoeken in de sluiter of spiegel.
Hahn schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 23:51:
Voor zo'n prijs zal het geheid een namaak zijn. Hij lijkt misschien heel echt, maar daar zijn ze tegenwoordig dan ook heel goed in. Tijdje geleden een filmpje gezien over een nep-grip (precies dezelfde die jij nu noemt zelfs) en daarin wordt laten zien hoe goed ze dat na hebben gemaakt:

[video]
* Universal Creations checkt nu even zijn 5D2 batterygrip die hij gekocht heeft als origineel bij een Hong Kong shop op Ebay en komt tot de conclusie dat het vastzetwieltje ook erg soepel is. Gelukkig voelt de grip net zo koud aan als de magnesium-body, wat dus zou moeten betekenen dat de grip ook van magnesium is gemaakt.

[Voor 31% gewijzigd door Universal Creations op 10-10-2011 19:23. Reden: dubbelposten door een mod is nog steeds not done...]

• Wijnands
Universal Creations schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 19:19:
[...]

Helemaal zwart kan volgens mij niet duiden op een lens probleem. Als het diafragma dichtblijft op f/22, zou je nog altijd iets van licht binnen moeten krijgen. Ik denk dus dat je het eerder moet zoeken in de sluiter of spiegel.
\Hm. goed punt. Nou zou een D7000 me best wat lijken maar ik neem liever de tijd daarvoor. Nou ja, we zullen zien. Denk dat ik, zodra de bronst over is sowiso 's met m'n 150-500 terug ga. De speling tussen lens en camera staat me niet aan

• Morrar
Hmm moet zeggen dat de D7000 body me als D300 gebruiker niet erg kon verleiden... Qua beeldkwaliteit natuurlijk allemaal heel mooi speelgoed, maar ik ben toch erg verknocht aan alle knopjes die ik nu op de body heb.

Heb je trouwens de 150-500 nodig in de bronst? Vorig jaar in de A.W. duinen waren de damherten dusdanig tam dat met minder ook wel lukte *. Sowieso is het daar een groot hertenpark aan het worden :)

* deze zijn van die serie:
http://lukaskoning.nl/photos/large/awd2.jpg
http://lukaskoning.nl/photos/large/awd3.jpg

Edit: foutjes

[Voor 14% gewijzigd door Morrar op 10-10-2011 20:54]

• Wijnands
Dit jaar is het er zo druk dat ze wat rusteloos zijn. Heb ik liever iets meer werkafstand. Sowiso een krap window, na de damherten komen de zaagbekken en wilde zwanen alweer hier naartoe.

D7000, nee, het D90-achtige gevoel bekoort mij ook niet maar dat is ook het enige. Ik ben regelmatig jaloers op wat die camera op iso 2500 en 3200 nog kan doen.

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-11-2022

• Nordlys
  • Niet online
Kun je er ook nog iets van tekst bij plaatsen? :p

• Wijnands
Dat is de nikon fabriek in Thailand die ook last heeft van de overstromingen

• citruspers
"Nikon's demonstratie vloeibare lenzen valt in het water"

• Morrar
Wijnands schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:34:
Dit jaar is het er zo druk dat ze wat rusteloos zijn. Heb ik liever iets meer werkafstand. Sowiso een krap window, na de damherten komen de zaagbekken en wilde zwanen alweer hier naartoe.

D7000, nee, het D90-achtige gevoel bekoort mij ook niet maar dat is ook het enige. Ik ben regelmatig jaloers op wat die camera op iso 2500 en 3200 nog kan doen.
Hmm was er toen ook wel vrij druk al, maar denk dat ik op een doordeweekse dag was gegaan. Maar inderdaad, beetje telelens is niet verkeerd om bij je te hebben. Heb zelf de Sigma 50-500 die het goed doet, maar ik zit wel te kijken naar een 300mm f/4 + TC optie. Sigma bokeh kan me niet zo bekoren. Zou fantastisch zijn als Nikon een nieuw model in die lijn uitbrengt.

En inderdaad, de ISO prestaties van de nieuwe sensoren zijn :9~ Hopelijk komt de D400 snel uit, al zal het dan nog wel even duren voor die 2de hands beschikbaar komt... Die natuurrampen helpen natuurlijk ook niet echt bij een voorspoedige uitrol van nieuwe modellen :(

• neevedr
  • Laatst online: 28-05 21:59

neevedr

Dat was ik niet!

"Nikon's onderwaterbehuizingtest blijkt niet waterdicht."

• Morrar
"Nikon test nieuwe weathersealing D800 grondig"
"AW100 sales schieten omhoog"

Zo ken ik er nog wel een paar :-P

[Voor 16% gewijzigd door Morrar op 11-10-2011 20:10]

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 06:21

Milo.

klik

"Nikon houdt het hoofd net aan boven water"

Verslavend hehe

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Mannen, een grapje op zijn tijd is leuk. Maar maak het niet te bont, dit is geen "plaats de leukste ondertitel bij dit plaatje" topic.

• Morrar
Excuses, back on topic...

Is er eigenlijk al iets bekend over een D4 release? Ik dacht dat er twee dSLR's tegelijk of vlak bij elkaar uit zouden komen. Eerst werd gedacht aan D4 + D400 of D800. Nu is het dus D800 geworden, maar over de D4 horen we eigenlijk niets....

• ThomasW
  • Laatst online: 19-11-2022
Oeps de link vergeten er bij te zetten...

http://nikonrumors.com/20...tent=Google+International

• Nordlys
  • Niet online
Morrar schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:11:
Excuses, back on topic...

Is er eigenlijk al iets bekend over een D4 release? Ik dacht dat er twee dSLR's tegelijk of vlak bij elkaar uit zouden komen. Eerst werd gedacht aan D4 + D400 of D800. Nu is het dus D800 geworden, maar over de D4 horen we eigenlijk niets....
Ik hoor ook erg weinig over de D4. Dat wil niet zeggen dat Nikon de D4 pas veel later zal lanceren. Het lijkt mij erg sterk als ze dit doen.

Er is waarschijnlijk een event op 24-26 oktober in Marrakech, een eerdergenoemde mogelijke datum voor de release van de D800. Een aantal grote Europese dealers schijnen geïnvite te zijn. NikonRumors meent ook dat er tenminste drie andere producten komen naast de D800 (nieuwe flash ivm. EOL SB-900, en misschien twee nieuwe lenzen?).

Update: nog een event dat gepland staat op diezelfde datum, namelijk in Australië (van 23-26 oktober, genaamd "The Event"). De uitnodiging staat op de site van Nikon, waar nogal geheimzinnig wordt gedaan: http://www.aipptheevent.com.au/?page_id=498.

[Voor 12% gewijzigd door Nordlys op 12-10-2011 08:57]

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

De D3 kwam op tijd voor de olympische spelen. Wellicht de D4 met 800mm op tijd voor die van 2012?

• Wijnands
OF we die 800mm dan zullen zien vraag ik me af maar nikon zal zeker z'n uitereste best doen om de D4 op de spelen te hebben. Al moeten er 500 bodies handgemaakt uit Japan komen met een service team in Londen.

• Morrar
Denk ook dat ze bij Nikon inderdaad hard gaan werken aan de D4 en die 800mm teletoeter voor de Olympische spelen. Het patent voor de 800mm is er nog maar net doorheen, maar dat zegt op zich natuurlijk niet veel over de productie ervan. Kan me voorstellen dat Nikon er toch wel op gebrand is de lens voor de spelen op de markt te zetten. Vermoed dat er anders best een aantal kopers uit zouden kunnen wijken naar de Sigma 800/5.6.

• Lexus!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heeft er iemand al ervaring opgedaan met de foto/film kwaliteit van de nieuwe Nikon AW100? Omdat hij zo nieuw is is er amper iets (betrouwbaars) te vinden over de kwaliteit. Veel shops verkopen hem al wel, maar van de gebelde of gemailde bedrijven (bobshop, saturn, maxict, cameranu) heeft niemand hem nog aan gehad of kan er iets zinvols over zeggen. Behalve dat ze denken dat hij het heel goed gaat doen...

• Morrar
Stond een draadje op het forum van DPReview over de AW100 in vergelijking met de Panasonic TS3. Ze zijn redelijk vergelijkbaar, maar de beeldkwaliteit van de Panasonic is iets beter. Wel heeft de Nikon een betere GPS en de "shake bediening" kan handig zijn. De behuizing van de Panasonic is echter minder plastic dan die van de Nikon en wellicht ietsje steviger. Ook was er iets over de focussnelheid (Nikon leek iets sneller), maar dat was een beetje natte vinger werk...

Heb zelf de Panasonic TS3 en ben er behoorlijk tevreden over tot nu toe. Getest op Aruba met snorkelen. Enige (grote) probleem is dat het LCD in zonlicht soms behoorlijk slecht zichtbaar is en dat je daar volledig van afhankelijk bent. AF van Panasonic vond ik vrij goed, kleuren en scherpte zijn echt goed. Wel hoor je tijdens het filmen soms de camera ratelen (AF denk ik), wat een beetje minder is... Owja en niet vergeten even druppels van de lens te vegen als je boven water een foto neemt :+

Edit:
En hier is het draadje: http://forums.dpreview.co...orum=1007&thread=39371784

[Voor 40% gewijzigd door Morrar op 12-10-2011 19:28]

• Krusher
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Krusher

Alizée

Mijn D70 zit inmiddels aan de 56k+ sluiterbewegingen, enig idee hier wat ik kan verwachten behalve een --Err op het lcd?

:+

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 22:04
Even naar de rumored release over een paar weken: leuk dat Nikon gaat komen met een D800, maar 36MP en 4 tot 6 FPS bij max. ISO van 6400, ervan uitgegaan dat die maximale ISO-waarde niet zo ruisvrij is als die van de D3s of "zelfs maar" de D700, met een prijs van 4000 dollar? Nee, dank u. Dan doet Canon het naar mijn mening beter met de nieuwe 1D(s?): 18MP, 12-14FPS en een max. ISO van 51.200, wat doet denken aan goede ruisprestaties. Pluspuntje: 61 AF-punten. Hopende dat de prijs wat lager ligt lijkt me dat een geschiktere camera voor de all-rounder en natuurlijk de sportfotograaf. Wat zijn jullie gedachten erover? Komt de D800 wat jullie betreft in aanmerking als vervanger van je huidige body, nu je zo de nieuwe line-up ziet?

@Krusher: Niet extreem veel, zo lang hij het nog doet althans. De sluiter is wel getest op 50.000 bewegingen, maar het kunnen er prima (veel) meer worden voordat 'ie het daadwerkelijk opgeeft. Er is een site, waarvan de naam me overigens even is ontschoten, waarop veel mensen bijhouden op welk aantal clicks hun sluiter het nog doet. Je ziet daar een extreem uiteenlopende rapportage, ik kan me herinneren dat iemand meer dan 300k clicks had met een D80 en de sluiter het nog gewoon deed.

[Voor 23% gewijzigd door Krylinck op 12-10-2011 22:39]

Strava

• citruspers
Zodra je op 58.000 releases zit veranderen je logo's naar Canon en komt er een paars konijn uit je spiegelhuis.

Nee, de sluiter leeftijden die Nikon aangeeft zeggen eigenlijk wat elke camera zou moeten halen. Ik heb een tijdje terug wat statistieken gezien en de meeste Nikon's haalden veel hoger dan hun geadverteerde sluiterleeftijd.

Maar mocht je sluiter stuk gaan worden je foto's over belicht, onderbelicht, of zie je een streep van de sluiter op je foto. Gewoon niet een hele shoot doen zonder je LCD te checken en alles komt goed ;)

• Morrar
Hieronder wat statistiekjes voor de D70. Falende sluiter zal meestal een zijn die niet (goed) meer dicht of open gaat. Je ziet dat meteen terug in je foto's. Of je een foutmelding op het display krijgt weet ik niet, maar zou best kunnen van niet.

http://www.olegkikin.com/shutterlife/nikon_d70s.htm

Overigens nog wat release rumors voor eind oktober:

- D800 natuurlijk
- Nikon SB 910 flitser
- Consumer DX lens (groothoek of update bestaand model)
- FX lens (update, wellicht 80-400mm f/4-5.6, 300mm f/4 of 70-200 f/2.8)

Ik hoop persoonlijk dan op een 300mm F/4 update :+

http://nikonrumors.com/20...kon-d800.aspx/#more-23608

[Voor 41% gewijzigd door Morrar op 12-10-2011 22:51]

• Krusher
  • Niet online

Krusher

Alizée

Heerlijk fijn deze info, ondanks het hebben van een D90 & MB-80 vind ik de D70 een stukje prettiger in de hand liggen (een transplantatie van D90 electronics in de D70.. YUM) En de ISO op 1600 van de CCD van de D70 sensor vind ik erg mooi, het hoeft niet altijd strak te zijn.

• Morrar
Mijn vader schiet ook nog met een D70, maar vind zelf het LCD toch echt behoorlijk klein. Ook het zoomsysteem vind ik niet heel prettig werken om de scherpte te controleren. Heb zelf verder de D50 en D80 nog gehad, vond ik op zich ook nog best prettige camera's maar miste toch wat knoppen. D80 vond ik ook wat te ruizig.

Als je een wat grotere / grovere camera wilt, kan ik je een tweedehands D300 van harte aanraden. Gaan nu rond de 700 euro op Marktplaats (soms zelfs minder) en waarschijnlijk nog wel lager als er nieuwe modellen uitkomen.

• Krusher
  • Niet online

Krusher

Alizée

Morrar schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 22:55:
...

Als je een wat grotere / grovere camera wilt, kan ik je een tweedehands D300 van harte aanraden. Gaan nu rond de 700 euro op Marktplaats (soms zelfs minder) en waarschijnlijk nog wel lager als er nieuwe modellen uitkomen.
Zolang de bodies nog meegaan geef ik liever geld uit aan lenzen ;)

Als mijn D70 ermee ophoud, tsja jammer dan.

• citruspers
Ach man koop een tweedehands D2H dan ben je van beide problemen af. Gigantische grip, EN veel ruis op ISO 1600. Wat wil men nog meer? :)

Overigens, de sluiter durability is wel echt bizar goed van de D90, volgens die site. 1,703,417 - 3,780,117 actuaties heeft nog steeds een survival rate van ~83%

[Voor 37% gewijzigd door citruspers op 12-10-2011 23:02]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:56
Krylinck schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 22:36:
Even naar de rumored release over een paar weken: leuk dat Nikon gaat komen met een D800, maar 36MP en 4 tot 6 FPS bij max. ISO van 6400, ervan uitgegaan dat die maximale ISO-waarde niet zo ruisvrij is als die van de D3s of "zelfs maar" de D700, met een prijs van 4000 dollar? Nee, dank u. Dan doet Canon het naar mijn mening beter met de nieuwe 1D(s?): 18MP, 12-14FPS en een max. ISO van 51.200, wat doet denken aan goede ruisprestaties. Pluspuntje: 61 AF-punten. Hopende dat de prijs wat lager ligt lijkt me dat een geschiktere camera voor de all-rounder en natuurlijk de sportfotograaf. Wat zijn jullie gedachten erover? Komt de D800 wat jullie betreft in aanmerking als vervanger van je huidige body, nu je zo de nieuwe line-up ziet?
Je vergelijkt twee totaal verschillende camera's op basis van geruchten en eigen aannames, om dan te zeggen dat het ene merk het beter doet dan het andere raakt natuurlijk kant noch wal :)

Rationeel bekeken komt de D800 hier niet in aanmerking als vervanger voor m'n D700; met mijn huidige camera kan ik meer dan waartoe ik in staat ben (lees: met de D800 ga ik geen mooiere of betere foto's maken). Daarenboven is er ook geen punt aan de D700 waaraan ik me erger. Het kan altijd beter maar dat zijn details.
Emotioneel is het een ander verhaal want ik word altijd hebberig van nieuwe Nikon's :P Maar de prijs zal mijn rationele overwegingen vast laten zegevieren.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Morrar
Hehe NAS-syndroom, altijd gevaarlijk :) Maar een nieuw model zorgt wel voor een mooie opleving in de tweedehandsmarkt.

Maar zoals Krusher ook zegt: steek je geld liever in goed glas! Mijn mening is dat een goede body je vooral niet in de weg moet zitten. Een body bepaalt maar voor een klein deel de kwaliteit van je foto's; het gaat vooral om het gebruiksgemak. Een goede body is dus een body waar je geen last van hebt :)

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Morrar schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:32:
-8<- Het patent voor de 800mm is er nog maar net doorheen, maar dat zegt op zich natuurlijk niet veel over de productie ervan. Kan me voorstellen dat Nikon er toch wel op gebrand is de lens voor de spelen op de markt te zetten. Vermoed dat er anders best een aantal kopers uit zouden kunnen wijken naar de Sigma 800/5.6.
Hier een opsomming van patent vs product.

http://nikonrumors.com/2009/08/11/more-nikon-patents.aspx/

• Wijnands
Morrar schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 23:44:
Hehe NAS-syndroom, altijd gevaarlijk :) Maar een nieuw model zorgt wel voor een mooie opleving in de tweedehandsmarkt.

Maar zoals Krusher ook zegt: steek je geld liever in goed glas! Mijn mening is dat een goede body je vooral niet in de weg moet zitten. Een body bepaalt maar voor een klein deel de kwaliteit van je foto's; het gaat vooral om het gebruiksgemak. Een goede body is dus een body waar je geen last van hebt :)
True.. maar het schermpje opd e D70.. als ik er wel 's een vast heb dan moet ik inderdaad toegeven dat ze heerlijk in de hand liggen maar dat ik wel verwend ben met het scherm op m'n D300.

NAS is bij mij de laatste tijd vrij rustig. Ik zou eigenlijhk het liefste gewoon tijd hebben om 's lekker te gaan schieten

• Xcalibur
Krylinck schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 22:36:
Even naar de rumored release over een paar weken: leuk dat Nikon gaat komen met een D800, maar 36MP en 4 tot 6 FPS bij max. ISO van 6400, ervan uitgegaan dat die maximale ISO-waarde niet zo ruisvrij is als die van de D3s of "zelfs maar" de D700, met een prijs van 4000 dollar? Nee, dank u.
Waarom denk je dat?
We zijn inmiddels een paar jaar verder, en ik denk niet dat Nikon een camera met slechtere ruisprestaties uit gaat brengen dan die ze hebben. Volgens mij zijn de ruisprestaties een van de belangrijkste pluspunten die Nikon heeft tov de concurrentie?

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Xcalibur schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 12:50:
[...]

Waarom denk je dat?
We zijn inmiddels een paar jaar verder, en ik denk niet dat Nikon een camera met slechtere ruisprestaties uit gaat brengen dan die ze hebben. Volgens mij zijn de ruisprestaties een van de belangrijkste pluspunten die Nikon heeft tov de concurrentie?
We zijn inmiddels een paar jaar verder, maar als je van 12MP naar 36MP gaat, zal je het toch merken. Ik gok op (iets) betere ruisprestaties dan de D3X en iets slechtere ruisprestaties dan de D3/D700. De D3S zal wat dat betreft niet verslagen worden.

• citruspers
Nikon heeft een tijdje terug al aangegeven dat de nieuwe camera zich niet zal richten op lowlight prestaties als de D3/D3s

• Krylinck
Toch snap ik dat niet helemaal. Wat miste Nikon? Een vervanger van de D700 die verder zou gaan waar het oude model gebleven was en een Canon-concurrent op studio-gebied, terwijl de D3X dat eigenlijk prima uitvoert. Het prijskaartje is alleen erg hoog, maar je krijgt wel een professionele body met een grip die je van de hoogste pro-lijn gewend bent. Dat dat nu niet het geval is verantwoordt geen prijskaartje van een euro of 4000. Leuk van die nieuwe sensor, maar de specs zijn niet extreem veel anders dan die van de D3X. Naar mijn mening is het puur een camera om op dat gebied wat terug te winnen op de concurrent.

Maar ja, de goede studiofotograaf gebruikt toch een echt goede camera zoals een Pentax 645D en de landschapsfotografen gaan wellicht eerder voor de D3X, want vrijwel alleen de professionelen kunnen een dergelijk apparaat verantwoorden en dan maakt die 2000 euro ook niet veel meer uit. Als ik elke dag op de weg zou zitten rijd ik liever een volledig aangeklede Audi A5, om maar wat te noemen, dan een gestripte versie die minder kost. En 24 vs 36 MP... sja, maakt dat nog wat uit? Ik moet er niet aan denken hoe weinig RAW-files er op een normaal CF-kaartje gaan. En dan de computerkracht die je nodig hebt bij het opbouwen en verwerken van de beelden... je mag wel een aardige processor en boelveel geheugen hebben en (externe) harde schijven of een NAS waar je u tegen zegt.

Zelf heb ik nu ongeveer 800GB aan foto's op de HDD staan waar ik elke dag mee werk, en da's alleen van het afgelopen jaar. Er ligt hier een 2TB-schijf met alle back-ups, die is ongeveer voor 1,7TB gevuld en dan zweeft er nog ergens een externe HDD van 1TB die ook bijna vol is. Dan heeft mijn D90 nog maar 12MP en de RAW-bestanden zijn dan grofweg 1/3e van de grootte i.v.m. die van de D800.

Neen, dan vind ik dat Canon het wat beter doet. Ik kan me voorstellen dat je iets meer wilt dan 12MP, maar als sportfotograaf zou ik niet verder willen gaan dan 18 tot 20 MP. Een FPS van 12 is zat en op f/2.8 is ISO 2500 (buiten) en ISO 25.600 (binnen) bij f/2 of f/1.8 ook wel genoeg. Gooi een hoop AF-punten met spreiding over het hele zoekerbeeld in een goede, weervaste body en je bent klaar. Mocht de rumor van de nieuwe Canon 1D kloppen, dan komen ze verrekt dicht bij hetgeen wat ik zei. Maar goed, dat zijn mijn persoonlijke wensen. Overstappen zal ik niet doen, daarvoor blijft Nikon teveel "mijn merk", maar hoe moeilijk is het nou om na vier jaar een verbeterde versie van de D700 op de markt te brengen?

Strava

• Xcalibur
Metten schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 12:52:
[...]

We zijn inmiddels een paar jaar verder, maar als je van 12MP naar 36MP gaat, zal je het toch merken. Ik gok op (iets) betere ruisprestaties dan de D3X en iets slechtere ruisprestaties dan de D3/D700. De D3S zal wat dat betreft niet verslagen worden.
Dat de D3s niet verslagen wordt lijkt me duidelijk, aangezien die in een hoger segment zit.
Dat hij het slechter gaat doen dan de D700 (die hij gezien het typenummer opvolgt) vind ik een vreemde aanname...

• Nordlys
  • Niet online
citruspers schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 14:01:
Nikon heeft een tijdje terug al aangegeven dat de nieuwe camera zich niet zal richten op lowlight prestaties als de D3/D3s
Bron? Kan ik me niet herinneren :)

• Wijnands
Staat me ook iets van mij, een interview met een hoge nikon functionaris ergens.

• Krylinck
@Xcalibur: Dat is niet vreemd. Je propt nu eenmaal drie keer zoveel pixels op dezelfde ruimte. Ik mag aannemen dat de ruisverhoudingen beter waren geweest als dezelfde oppervlakte per pixel was aangehouden als bij de D700, maar dat is nu eenmaal niet zo. De maximale waarde van ISO 6400 geeft al aan dat je niet zulke ruisvrije beelden mag verwachten als bij de D700, puur omdat de D700 op ISO 6400 niet slecht presteert. Mocht dat ook het geval zijn met de opvolger, dan was de maximale waarde een stuk hoger geweest.

Strava

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Xcalibur schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 15:17:
[...]

Dat de D3s niet verslagen wordt lijkt me duidelijk, aangezien die in een hoger segment zit.
Dat hij het slechter gaat doen dan de D700 (die hij gezien het typenummer opvolgt) vind ik een vreemde aanname...
Toch zie ik dat, tenzij Nikon met een baanbrekende nieuwe techniek komt, wel gebeuren. Als we de ISO getallen van DxOmark er even bij pakken dan zien we dat:

D7000 = ISO 1167
D700 = ISO 2303
D3X = ISO 1992

De D7000 is relevant omdat deze dezelfde pixeldichtheid heeft als een 36MP FX sensor. Zal de D800 het beter gaan doen dan de D7000? Ik denk het wel. Om de D700 te verslaan moeten de ruisprestaties op pixelniveau grofweg 1 hele stop omhoog ten opzichte van de D7000 sensor. Ik denk simpelweg niet dat dat haalbaar is.

Ik denk trouwens wel dat de D800 op het gebied van detailbehoud beter uit de verf zal komen op hoge ISO waardes dan de D700. De algehele beeldkwaliteit zal dus, ook bij hoge ISO waarden, prima in orde zijn.

Overigens is het ook wel een logische opvolger van de D3X: Die wordt voor landschapsfotografie toch vaak als net te zwaar en lomp gezien. Een D700 body is toch makkelijker mee te nemen :) Denk ook aan de F6 ten opzichte van de F5: ook een stuk compacter.

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Krylinck schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 15:03:
maar hoe moeilijk is het nou om na vier jaar een verbeterde versie van de D700 op de markt te brengen?
Zou je niet even wachten met het kalf af te schieten tot het geboren is? Dan weet je of (en in hoeverre) het mismaakt is of van goud. ;)
De D3x zou ook een misser zijn met de inmiddels bekende hoge ruisprestaties van de sony. En na levering bleek dat nikon em had getweaked en hij vrij ruisloos presteerde. Mensen allemaal in de stress voor niets.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:18
Wijnands schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 12:12:
[...]

True.. maar het schermpje opd e D70.. als ik er wel 's een vast heb dan moet ik inderdaad toegeven dat ze heerlijk in de hand liggen maar dat ik wel verwend ben met het scherm op m'n D300.

NAS is bij mij de laatste tijd vrij rustig. Ik zou eigenlijhk het liefste gewoon tijd hebben om 's lekker te gaan schieten
Klaag niet over het schermpje: de zoeker was een van de redenen om hem snel te vervangen. Mijn god, wat een klein sleutelgat!

• Wijnands
Gisterochtend lag ik in de duinen naast een andere nikon schietende natuurliefhebber (hm, dat klinkt wat anders dan het echt was.. ) te wachten of wat damherten het fatsoen zouden hebben om een mistig grasveld met prachtig tegenlicht over te steken. Vent had een D200 of 300 met een 80-400 erop. Gebeurde even niks dus hij kroop terug naar z'n karretje en haalde een S5 met een 400mm f2.8 AF-I erop tevoorschijn. Mooie gitzo met een joekel van een gimbal erop. Wat een enorme lens is dat! Mijn D300 met 150-500 leek opeens meer op een D90 met een 55-200.

Pagina: 1 2 3 ... 51 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:

Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee