Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
Pff, ik zat stiekem te hopen op iets dat wat meer betaalbaar is. We hebben nu een D7500 die inmiddels een zekere leeftijd heeft. En vervelender is dat mijn sigma 150-500 al niet meer goed scherp stelde, maar nu is ook onze 17-70mm aan het klooien met de focusmotor. Ik wil eigenlijk geen nieuwe F-mount lenzen meer kopen, maar even 3000 euro neerleggen voor een camera en daarnaast ook nog vervanging voor de 17-70 wordt wel heel prijzig. Ik geloof dat ik maar moet gaan uitzoeken of de 17-70 nog te repareren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@breadje Maar de stap van een D7500 naar een Z6iii is toch niet alleen maar een grote financiële stap? Dat is ook een enorm verschil qua technologie.

In het, al wat langer beschikbare, gamma van systeemcamera's zijn er bij Nikon natuurlijk veel betaalbaardere opties mogelijk. Die qua mogelijkheden nauwer aansluiten bij de D7500.

Tenzij je natuurlijk in één keer een grote stap wilt maken. Maar dat kost de nodige pegels... ;)

Daarnaast zullen de bestaande modellen, al is het maar de Z6ii, gelijk een stuk betaalbaarder zijn.

Ik heb zelf dit jaar nog een, vrijwel nieuwe, D850 gekocht. Als opvolger van m'n D800E. Gewoon omdat dat een stuk betaalbaarder is dan ook nog al het glaswerk wat ik al heb, uitfaseren.
En eigenlijk, eerlijk en objectief (leuke woordspeling) bekeken zou voor mij de overstap naar de Z[x] praktisch gezien alleen maar, nog meer, geld kosten.
Denk niet dat ik daardoor ineens nog betere foto's ga maken. :)

Tenzij je natuurlijk erg veel last hebt van NAS. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:38
De stacked sensor tech is erg interessant. In plaats van dat ze twee volledige dies op elkaar stapelen (waarvan 1 de sensor), stapelen ze alleen twee chips op de randen van de sensor die. Die kunnen dus kleiner en goedkoper zijn, terwijl ze nog steeds op een meer geavanceerd (en dus zuiniger/sneller) proces kunnen worden gemaakt.

€3000 is wel flink aan de prijs, als Sony en Canon hun equivalenten beide voor €2500 hebben.

Als ze die -10 EV autofocus waar kunnen maken zou dat wel uniek zijn.

Goed om te zien dat Nikon weer helemaal bij is qua tech en capabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
ehtweak schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:42:
@breadje Maar de stap van een D7500 naar een Z6iii is toch niet alleen maar een grote financiële stap? Dat is ook een enorm verschil qua technologie.

In het, al wat langer beschikbare, gamma van systeemcamera's zijn er bij Nikon natuurlijk veel betaalbaardere opties mogelijk. Die qua mogelijkheden nauwer aansluiten bij de D7500.

Tenzij je natuurlijk in één keer een grote stap wilt maken. Maar dat kost de nodige pegels... ;)

Daarnaast zullen de bestaande modellen, al is het maar de Z6ii, gelijk een stuk betaalbaarder zijn
Mijn probleem is meer dat 2 van mijn 3 lenzen richting einde levensduur zijn. En aangezien Nikon stopt met de DSLR lijn zal ik ergens een keer moeten overstappen op de z-mount. Tegelijkertijd zie ik vanuit Nikon niet echt veel enthousiasme voor het DX formaat, dus naar FF gaan is dus ook bijna een gegeven. Maar als ik je goed begrijp zit ik niet op een horizontale overstap naar de z6? Ik moet eerlijk bekennen dat ik de hele overgang naar mirrorles niet heel erg heb gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:20

Chiron

Moderator Discord
breadje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Mijn probleem is meer dat 2 van mijn 3 lenzen richting einde levensduur zijn. En aangezien Nikon stopt met de DSLR lijn zal ik ergens een keer moeten overstappen op de z-mount. Tegelijkertijd zie ik vanuit Nikon niet echt veel enthousiasme voor het DX formaat, dus naar FF gaan is dus ook bijna een gegeven. Maar als ik je goed begrijp zit ik niet op een horizontale overstap naar de z6? Ik moet eerlijk bekennen dat ik de hele overgang naar mirrorles niet heel erg heb gevolgd.
Als je lenzen AF-S zijn, werkt dat ook naadloos met de FTZ adapter op een DX mirrorless Z body. Het hangt dus een beetje van je eigen plannen, spullen die je al hebt, en budget af. Maar je bent niet per se gedwongen om over te stappen naar fullframe mirrorless. Er zijn inmiddels ook veel 3rdparty DX Z-mount lenzen beschikbaar.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

breadje schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:37:
Pff, ik zat stiekem te hopen op iets dat wat meer betaalbaar is. We hebben nu een D7500 die inmiddels een zekere leeftijd heeft. En vervelender is dat mijn sigma 150-500 al niet meer goed scherp stelde, maar nu is ook onze 17-70mm aan het klooien met de focusmotor. Ik wil eigenlijk geen nieuwe F-mount lenzen meer kopen, maar even 3000 euro neerleggen voor een camera en daarnaast ook nog vervanging voor de 17-70 wordt wel heel prijzig. Ik geloof dat ik maar moet gaan uitzoeken of de 17-70 nog te repareren is.
Als je geen lenzen hebt die je kan meenemen kan je ook kijken naar bijv fuji? Goedkoper en aps-c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Als je geen lenzen hebt die je kan meenemen kan je ook kijken naar bijv fuji? Goedkoper en aps-c
Ja, dat is natuurlijk ook zo. Ik ben echter sinds de D80 getrouwd met Nikon, dus het duurt even voordat ik zo ver ben dat ik besef dat de liefde niet meer wederzijds is ;). Mijn enige lens die zonder problemen werkt is een 100mm f2.8 macro lens van Sigma. Beide andere lenzen hebben problemen met hun scherpstelmotor. Die macro lens zou ik nog wel kunnen doorverkopen. Mischien is dit het moment om eens naar nieuwe liefdes te kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:31
breadje schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:37:
Die 17-70 (F/2.8?) zou je prima kunnen vervangen met de 24-120 F/4 kitlens. De stap van DX naar FF compenseert het kleinere diafragma.

Maar het blijft veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:00
F mount lenzen (en bodies) gaan nu bij bosjes op marktplaats omdat velen overstappen op Z.

[ Voor 9% gewijzigd door d3vlin op 18-06-2024 13:03 ]

Leaping Lab Rats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als het idd zo is dat nu goede objectieven (in goede staat) bij 'bosjes' op MP zouden staan, is het voor @breadje wellicht een idee om goedkoop z'n (half)defecte F-mount glaswerk te vervangen/aan te vullen.

Of je moet per se alles nieuw willen en daar ook het geld voor over hebben...

Daarnaast zijn er nog altijd diverse keuzes qua bestaande (al dan niet FF) Z bodies van Nikon. En de gebruikte versies die beschikbaar komen.
Omdat er altijd mensen zijn die denken dat ze met de meest nieuwe en kostbare gear betere foto's maken. O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-05 19:13
breadje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:17:
[...]
Tegelijkertijd zie ik vanuit Nikon niet echt veel enthousiasme voor het DX formaat, dus naar FF gaan is dus ook bijna een gegeven.
Huidige line-up voor DX is idd beperkt. Maar gezien de stijgende prijzen voor de FF blijft DX aantrekkelijk. Er zal vast nog wel een Z50ii gaan komen...

Ik heb nu een aantal prime lenzen naast de DX kitlenzen (16-50 en 50-250). Met name Vitrox zorgt voor een goede prijs/kwaliteit verhouding, zowel FF als DX. Maar ik heb ook de 150-500 van Tamron, welke zowel op de Zfc als op een toekomstige FF past.

[ Voor 23% gewijzigd door Walker1974 op 18-06-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo iedereen,

Ik had eerst een map op mijn Nikon D7500 waar mijn foto’s die ik had gemaakt in kwamen te staan. Per ongeluk heb ik die verwijderd, daardoor moest ik een nieuwe map aanmaken. Maar nu is hij weer vanaf 001 gaan tellen. Is er een manier waarop ik in mijn afbeeldingen weer de juiste shuttercount krijg te zien? Ik ben er bekend mee dat er meerdere manieren zijn om de recente shuttercount te zien. Maar ik wil dus graag weten hoe ik dus de shuttercount in mijn afbeeldingsnaam weer terug krijg..

Alvast hartstikke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Je maakt geen mappen op je gehuegen-kaart, je laat de camera je kaart formateren (en dan wordt het vanzelf aangemaakt).
Hoe je de naam van de afbeeldingen door laat tellen waar je gebleven was weet ik echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:17
Gadgetjunk schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:40:
Hallo iedereen,

Ik had eerst een map op mijn Nikon D7500 waar mijn foto’s die ik had gemaakt in kwamen te staan. Per ongeluk heb ik die verwijderd, daardoor moest ik een nieuwe map aanmaken. Maar nu is hij weer vanaf 001 gaan tellen. Is er een manier waarop ik in mijn afbeeldingen weer de juiste shuttercount krijg te zien? Ik ben er bekend mee dat er meerdere manieren zijn om de recente shuttercount te zien. Maar ik wil dus graag weten hoe ik dus de shuttercount in mijn afbeeldingsnaam weer terug krijg..

Alvast hartstikke bedankt!
In de handleiding van je camera kan je dit vinden bij de menu uitleg:
https://onlinemanual.niko...24_menu_guide_05_d05.html

De nummering wordt automatisch gereset naar 0001 als je een nieuwe folder gebruikt, wat de camera ook zelf doet wanneer een folder 999 foto's bevat.

Dit heeft trouwens niets met je shuttercount te maken, als je tenminste al meer dan 999 foto's hebt gemaakt. Als je de shuttercount van je body wil weten zijn daar diverse tools/websites voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Twee verse Nikon codec driver updates:

https://nikonrumors.com/2...odec-1-9-0-released.aspx/

NEF Codec 1.31.4 and NRW Codec 1.9.0 released

NRW Codec v.1.9.0: fixed a vulnerability related to buffer overrun during file loading (CVE-2024-8025)
NEF Codec v.1.31.4: fixed a vulnerability related to buffer overrun during file loading (CVE-2024-8025)

The NRW and NEF codec modules allow NRW/NEF (RAW) files to be handled as their JPEG and TIFF equivalents in a Windows environment.

Download links zijn in bovenstaand artikel te vinden.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hoe maken jullie je body schoon? Alcohol op een watje? Alleen water op een watje?

Ben een aantal maanden op reis en m’n Z8 kan wel wat tlc gebruiken van stoffige en zoute omgevingen waar ik ben geweest..

Idem eigenlijk ook voor de zoomlenzen, hoe maken jullie het plastic van de zoom constructie schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:34

g0tanks

Moderator CSA
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 00:33:
Hoe maken jullie je body schoon? Alcohol op een watje? Alleen water op een watje?

Ben een aantal maanden op reis en m’n Z8 kan wel wat tlc gebruiken van stoffige en zoute omgevingen waar ik ben geweest..

Idem eigenlijk ook voor de zoomlenzen, hoe maken jullie het plastic van de zoom constructie schoon?
Ik gebruik de vochtige doekjes die ze uitdelen aan boord van vliegtuigen. Gaat tot nu toe altijd goed met m'n Nikon Z6.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:57
*knip* off-topic

[ Voor 78% gewijzigd door Gonadan op 13-11-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
*knip* feedback op moderatie mag per DM
Ik maak mijn camera serieus schoon onder de douche. Een douchekop is ideaal voor het creëren van een zachte waterstraal.
En Z8 heeft voor zover ik weet ook een weather sealed body, dus dat gaat prima.
Uiteraard wel met een weather sealed lens.
Dat is in ieder geval beter dan met alcohol, wat rubber aan kan tasten.

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 13-11-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:03

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@wappiewappie ik heb erg veel moeite om het te geloven, maar als jij stelt dat je serieus bent dan laat ik je staan.
Ik zou het echter niemand aanraden, of sterker nog, afraden. Weather sealing is echt iets heel anders dan waterdicht.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
@Gonadan Wat is volgens jou dan het verschil met een flinke regenbui, waar een Z8 tegen bestand is?
Ik zeg niet dat je de camera moet onderdompelen of onder een sterke straal van de kraan kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

wappiewappie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:05:
@Gonadan Wat is volgens jou dan het verschil met een flinke regenbui, waar een Z8 tegen bestand is?
Ik zeg niet dat je de camera moet onderdompelen of onder een sterke straal van de kraan kan houden.
Ertegen bestand? Een camera heeft weather sealing, ofwel wat afdichting zodat hij het ergste vocht kan overleven. Dat is iets heel anders dan dat hij waterdicht is en ontworpen om onder en continue stroom van water te blijven functioneren. Niet voor niets heb je gewoon geen garantie bij waterschade.

Maar goed, er zijn hordes gebruikers die vinden dat het moet kunnen. Weer, wind, regen, zandstorm. Gewoon lekker doen, maar ik ga het niet aanraden. Je zal niet de eerste zijn waarbij de sealing het uiteindelijk toch niet aan kan en je camera het begeeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

g0tanks schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 01:01:
[...]

Ik gebruik de vochtige doekjes die ze uitdelen aan boord van vliegtuigen. Gaat tot nu toe altijd goed met m'n Nikon Z6.
Dat is een goede tip, ga ik onthouden. Heb het uiteindelijk opgelost met fles water en make-up doekjes.

De douche zou ik niet durven, vooral de constructie rond het klap scherm ziet er niet van alle kanten waterdicht uit..

Hier in zuid Amerika is Nikon en fotocamera’s echt een onbekend begrip dus kan het spul niet 1 2 3 vervangen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb hier in de winkel regelmatig pro-camera's en lenzen van Nikon en Canon gehad, die na een regenbui de geest hebben gegeven. En dan zegt de fabrikant gewoon dat je pech hebt en geen garantie. Maar doe lekker wat je niet laten kunt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:07

Barrycade

Through the...

Ik was een een tijdje in de markt voor een upgrade van mijn D7000, zijn zeker op Nikon gebied best wel prijsdalingen in de Z lijn, zeker de Z5 is op een all time low. (Zie de banner boven aan de pagina onder Black Friday). Z5 body doet nu 877,- en bij Coolblue kan het nog iets goedkoper en krijg je er een tasje bij en een Sandisk SD kaartje. Maar ja dan heb je nog lenzen nodig.

Z50 krijgt een nieuwe update naar II, maar Nikon gooit de Z50 blijkbaar helaas niet in de korting met Black Friday. Nieuwe model lijkt zich helaas te richten op vooral vlogging en dus video. Maar ik zoek een foto camera ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Barrycade schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:13:
Ik was een een tijdje in de markt voor een upgrade van mijn D7000, zijn zeker op Nikon gebied best wel prijsdalingen in de Z lijn, zeker de Z5 is op een all time low. (Zie de banner boven aan de pagina onder Black Friday). Z5 body doet nu 877,- en bij Coolblue kan het nog iets goedkoper en krijg je er een tasje bij en een Sandisk SD kaartje. Maar ja dan heb je nog lenzen nodig.

Z50 krijgt een nieuwe update naar II, maar Nikon gooit de Z50 blijkbaar helaas niet in de korting met Black Friday. Nieuwe model lijkt zich helaas te richten op vooral vlogging en dus video. Maar ik zoek een foto camera ;)
Upgrade voor wat? Als je vooral actie, sport, vogels enz fotografeert, en geen video, zou ik nog steeds een D500 overwegen. Veel fijnere camera dan de instap Z modellen. D850 is helemaal mooi, vooral met grip en grote accu voor 9fps, maar wel een pak duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@Barrycade waarom zou je niet voor de Z5 kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

dragon2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:40:
[...]

Upgrade voor wat? Als je vooral actie, sport, vogels enz fotografeert, en geen video, zou ik nog steeds een D500 overwegen. Veel fijnere camera dan de instap Z modellen. D850 is helemaal mooi, vooral met grip en grote accu voor 9fps, maar wel een pak duurder.
Puur voor foto's, heb helemaal niets met video. Ik heb de D7000 nooit op de high speed stand staan. Dus fps boeien niet. De 4,5 fps van de Z5 zal voldoende zijn. Gaat mij er voornamelijk om om via Wifi naar mijn mobiel de foto's te kunnen overzetten. Ook lijkt mij het fijn om een touch screen te hebben voor focus.
Dat is precies waar ik nu naar kijk. Ik ben alleen best wel zunig van aard dus hoewel financieel er geen bezwaar is zoek ik naar een mooie balans van een upgrade met een zacht prijskaartje.

Ik heb thuis berg (DX) lenzen, maar merk dat ik voornamelijk mijn 16-85 en mijn 35 en 85 1.8 gebruikt. Dus ik zit te kijken naar de 24-70 F4 en dan later naar 1 of 2 primes er bij en de rest allemaal of inruilen of op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Barrycade schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:19:
[...]
Gaat mij er voornamelijk om om via Wifi naar mijn mobiel de foto's te kunnen overzetten. Ook lijkt mij het fijn om een touch screen te hebben voor focus.
Zowel D500 als D850 hebben beide.
D500 heeft als voordeel dat je je DX lenzen kunt blijven gebruiken.

Ik heb deze 2, en ik heb een instap Z, en die laatste blijft in de la tenzij ik toevallig wat video moet schieten (van optredende familieleden, vooral). Vandaar mijn suggestie 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar tenzij een winkelier wat nog heeft liggen is de D500 nergens nieuw te vinden. En er speelt nog iets mee: mijn vrouw vindt de D7000 te groot voor haar handen. En pakt m dus nooit.

Dus als gevolg; ik sta in tegenstelling tot mijn gezinsleden nooit op de foto. Kan je afvragen of dat erg is...:p maar speelt toch ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Qua formaat ga je met een D500 je vrouw niet blijmaken... die is groter dan de D7000. Maar ik heb de overstap ook gemaakt van de D7100 naar de D500 en als je een beetje rondkijkt naar een 2de hands exemplaar in nette staat dan heb je heel veel camera voor je geld. Hij is qua bediening wel net anders dan de D7x00 reeks, maar vooral de AF is erg fijn. Overweeg ook de DX 16-80 f2.8-4.0. Die doet het erg leuk samen met de D500 (of met een andere DX body).

Wifi en touchscreen heeft deze allebei, maar je kan ook naar de D7500 kijken, daar zitten volgens mij precies dezelfde opties op en die lijkt meer op je huidige camera qua bediening. Die kan je wellicht zelfs nog wel ergens nieuw uit een winkel plukken, maar er is echt heel veel leuks op de 2e hands markt... en als je geld wilt besparen dan zou ik daar gaan zoeken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nou die D500 net in het wild gezien, maar letterlijk een beest van een camera, maar niet wat ik zoek. Vind m zelf voor mijn type fotografie te groot.

Bedankt voor de alternatieve ideeën. Heb toch mezelf maar even vermanend toegesproken dat geld moet rollen.

Uiteindelijk alles overwegende en gevoeld dat de Z50 te klein was, toch de stap naar full frame gemaakt met een lens waar ik wel even mee vooruit kan: 24-70 f/4 S.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8JF7SJZnqoqImtDF2supS_DVi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNgQokAgWV4GDuSccdlFkT0e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Welkom bij het Z systeem. Toch fijn om weer wat nieuwe functies erbij te hebben, kom zelf van een d7000 -> d750 -> z7 - z7ii

Uiteindelijk wissel je altijd wel ergens van lens, of het nu vanwege het systeem is, is niet zo belangrijk. Zeker met een FTZ adapter is het aantrekkelijker geworden.

Maar ik fotografeer al sinds 2013, en de lenzen die ik toen had heb ik al lang niet meer.

Ik begon met alleen maar primes eerst 1.8, later 1.4. Bij overstap naar Z systeem eerst toch maar de kitlens erbij genomen, wat uiteindelijk erin geresulteerd heeft dat ik meer zoomlenzen ben gaan kopen, 14-30 24-70 en 70-200. De 14-30 staat nu op het lijstje om in te ruilen voor een 14-24, maar twijfel daar juist om de grootte.

Kortom je manier van fotograferen verandert met de tijd, en dus je lenzen (sommige noemen het kwasten) daarmee ook.

Heb nooit geluisterd naar “niet zomaar een FX body kopen, of koop eerst een kitlens” (behalve bij m’n overstap ;) )
Uiteindelijk moet je zelf je keus vastleggen en vooral eerst goed onderzoeken.

Veel plezier met je Z systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Fotografeer sinds de D50 met digitale spiegel reflexen. En inderdaad al heel wat lenzen gewisseld.

Maar altijd met FX in het hoofd rond gelopen, maar ik kon het voor mezelf niet verantwoorden.

Nu ik weet waar mijn focuspunten liggen in mijn fotografie en vele lenzen in de kast lagen te verstoffen toch de knoop doorgehakt nu.

Dus gaan wat lenzen via Marktplaats vertrekken, helaas kon de fotowinkel niet echt goede deal maken, maar verwacht dat ik de lenzen wel kwijt raak. Hoef er geen hoofdprijs voor te krijgen. Maar de prijs die ik voorgesteld kreeg in de winkel was wel erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Universal Creations schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:50:
Ik heb hier in de winkel regelmatig pro-camera's en lenzen van Nikon en Canon gehad, die na een regenbui de geest hebben gegeven. En dan zegt de fabrikant gewoon dat je pech hebt en geen garantie. Maar doe lekker wat je niet laten kunt.
Waarbij jij niet weet wat er mee gebeurd is: klepje niet goed gesloten, afdichtingen beschadigd, rommel tussen de afdichtingen, afdichtingen verouderd, geen lens met goed weathersealing gebruikt, of toch gewoon een lens, sd kaart of accu wisselen in de regen, enz.
De fabrikant kan dat niet bewijzen dus logisch dat ze zich indekken.

Ik heb mijn camera gekocht om te gebruiken. Ook tijdens de regen, wanneer vaak het mooiste licht ontstaat, en blijf ervan overtuigd (op basis van mijn eigen ervaring en ervaring van anderen) dat camera's zoals mijn eigen E-M1, R5 of Z8, mits er goed mee omgegaan wordt, daar gewoon tegen kunnen.
Als de camera daar niet meer tegen kan, voldoet deze voor mij niet meer en is het tijd voor een nieuwe.

Ik begrijp ook wel dat de meningen daarover verdeeld zijn.
Dat camerafabrikanten (op Olympus / OM System na) op dit punt niet duidelijk zijn, helpt ook niet mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik ben nu een kleine 5 maanden onderweg met de Z8 en man wat een upgrade is dat vanaf de D7100 die ik hiervoor had. Ik had een 300mm f4 PF lens en nu de 100-400 met een 1.4 TC. Een vogel in de lucht is richten met bord detectie en 9. An de 10 foto’s is haarscherp op het oog. Een vogel die aanvliegt is haarscherp iedere foto van de 15fps burst shoot.

Vond in het begin de verschillende focus systemen maar lastig werken maar sinds ik ze naar de knoppen op de lens gemapt hebt werkt het echt top voor wildlife, standaard op subject detectie en dan op de twee knoppen op de lens 3D focus en venter point focus en ik mis praktisch geen moment meer. Ten opzichte van de D7100 is back button focus ook een genot win de praktijk.

De scherpte van het z glas is ook een goede verbetering ten opzicht van F dx glas

Was in het begin bang dat de accu duur een probleem zou gaan vormen op reis maar je moet evt je best doen om er een accu op een dag doorheen te schieten.

Heb soms het issue dat er raw bestanden op de geheugenkaart staan van 0KB, hebben meer mensen dat issue?

Los van dit probleem is het echt een beest van een camera met een hoge betrouwbaarheid van de koude hoogvlaktes tot de vochtige jungle. Waar de iPhone 15 regelmatig aan klagen is, te warm, te koud en te vochtig blijft Nikon Z8 maar gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-05 18:23
De Nikon D7500 is binnen.
Mooie camera.

Alleen vraag ik me af of dit geen fake camera is.

Deze camera komt rechtstreeks van World Electronics in Hong Kong

Verder zit er geen handleiding bij alleen een SnelStart handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeUARD0GfOF6ujz7i9lVlPDCxUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PC3WYcdHYUlacFQEiB2PaNou.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDd_v8KaInVQhbb1cTCjGOrb8Ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cv9i2iithN67NeZvWytVqvV8.jpg?f=fotoalbum_large

Weet niet hoe je dit moet controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Laatst online: 23:00
Evertt schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:51:
Mooie camera.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is niet de moeite waard om iets complex als een DSLR te proberen na te maken. Als 'ie het doet, is het gewoon de real deal. Waarom zouden ze al die moeite nemen als het veel makkelijker kan door je gewoon een baksteen op te sturen?

Edit: Heel misschien is de accu nep, maar ook dat betwijfel ik. Laat de link eens zien van de webshop.

[ Voor 4% gewijzigd door Joep op 29-01-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Mooie camera.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een handleiding zegt niet zoveel. Bij mijn laatste twee Nikon Z camera's (in NL gekocht bij een officiële dealer) zaten ook geen handleidingen. Deze moet je downloaden en/of online bekijken.

Waarschijnlijk is jouw camera 'grijze import'. Officieel niet voor onze regio bedoeld en daarom een stuk(je) goedkoper. Hardwarematig zou dit niet uit moeten maken. Heb wel eens gelezen dat sommige talen niet beschikbaar zijn op modellen uit een bepaalde regio. En het schijnt dat Nikon reparatiecentra een toestel soms weigeren of alleen tegen meerprijs repareren als deze uit een andere regio komt. Maar dat is alleen van horen zeggen (posts op Facebook, etc.) Geen persoonlijke ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Joep schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Het is niet de moeite waard om iets complex als een DSLR te proberen na te maken. Als 'ie het doet, is het gewoon de real deal. Waarom zouden ze al die moeite nemen als het veel makkelijker kan door je gewoon een baksteen op te sturen?

Edit: Heel misschien is de accu nep, maar ook dat betwijfel ik. Laat de link eens zien van de webshop.
https://webtronic.nl/nl/item/categoryitem/WEB22052-001

Ik vindt het al vreemd dat er geen normale handleiding bij zit alleen een A4. Of wordt dit niet meer geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

De locale importeurs voegen zelf documentatie toe normaal gesproken. Bij mijn Z5 paar maanden terug gekocht zat een boekje van bijna 2 cm dik.

@Evertt als je m bij Nikon registreert en het is een bogus serienummer dan moet je je achter je oor krabben. Maar was het zoveel de moeite dat je het grijze circuit in bent gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@Barrycade bedankt voor de tip.
Serienummer ingevoerd en deze is geregistreerd.

De reden van de grijze import is gewoon de prijs geweest. Maar hier kwam ik later achter toen ik hem had besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
@Evertt: Je zou even contact op kunnen nemen met het Nikon Servicepunt in Beverwijk, die kunnen je vast vertellen of er beperkingen zitten aan eventuele garantie/serviceacties voor jouw exemplaar. Het feit dat je hem hebt geregistreerd is daar nog geen garantie voor.
Zie https://nikonservice.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Evertt Ben ik wel benieuwd, wat heb je nu uiteindelijk (totaalprijs) betaald voor die D7500?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Bedankt allemaal voor het meedenken.

Helaas werkt de camera niet goed zoals autofocus hapert. Daarom gaat deze retour en het geld terug vragen.
Wel met creditcard betaald maar niet goed gekeken wie de webshop is.

Helaas het grijze import helaas ben ik daar te laat achter gekomen.

Ga voortaan bij Nederlandse shops bestellen of anders bij fysieke winkels. Dan betaal ik wat meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Evertt op 29-01-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Evertt schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:16:

Ga voortaan bij Nederlandse shops bestellen of anders bij fysieke winkels. Dan betaal ik wat meer.
Of een occasion, zijn er zat die overstappen naar Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Zoiets: https://www.cameranu.nl/p...500-dslr-body-tweedehands Ze kunnen deze in verschillende 2e hands klassen leveren, inclusief 'als nieuw': https://www.cameranu.nl/p...500-dslr-body-tweedehands

Hier zijn ook meerdere exemplaren te vinden: https://www.kamera-expres...00-body-occasion-12515449
Volgens mij krijg je hier ook gewoon nog een stuk garantie op via de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
hjs schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:15:
[...]

Of een occasion, zijn er zat die overstappen naar Z.
Z is geen optie omdat ik lenzen die ik dan weg moet doen. En de adapter werkt niet altijd bij sommige lenzen zoals autofocus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Archer_VC10 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:36:

Volgens mij krijg je hier ook gewoon nog een stuk garantie op via de winkel.
Ik weet dat ze bij Cameraland een jaar garantie geven op de occassions, neem aan dat dat bij de rest ook zo is.

@Evertt ga een keer langs in Alkmaar, kun je de camera echt vasthouden en inspecteren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Vanwege mijn gezondheid heb ik momenteel problemen met het meenemen van mijn gebruikelijke D500, dus ik ben voorlopig overgestapt op een Z50ii (met 300mm pf en 1.7tc). Ik heb de Z50ii pas een week geleden gekocht, ik heb er nog niet veel tijd mee doorgebracht. Ik vind dit kleine cameraatje wel leuk, hoewel het geen D500 is, vooral niet qua autofocus, werkt de vogel-AF prima mits de vogel niet tussen/achter takken zit, of vliegt.

Roodborstje, direct uit de camera:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKvR2PAm_9DE063RizbRyTdRow8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SoBfbeE49ykUhpYIoPww7xa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-05 18:45
Mooie camera.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://petapixel.com/201...with-gray-market-imports/
In the interim I’d spoke to Nikon again – luckily for me, I somehow got through to the same lady on the phone who I’d spoken to previously – just to clarify the issue with the serial number. They reiterated that what was stamped on the body of my D7000 did not match the internal number of the CPU which displayed when they plugged it into their computer.

[ Voor 17% gewijzigd door Xfile op 19-02-2025 16:49 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Bedankt inmiddels is de camera retour gestuurd.
En heb het geld terug gekregen via de creditcard maatschappij omdat hun weigeren het geld terug te storten.

Heb wel de serienummer gecontroleerd en contact gezocht met Nikon de serienummer kwam overheen wat ik kon zien maar ik kon geen gemaakt maken van de Europese garantie omdat dit geen Europees model is. Bij binnenkomst had is zo mij twijfels of het echte klopte en nog steeds.

Ik ga binnenkort de camera opnieuw bestellen bij kamera express. Is duurder maar dan heb ik wel zekerheid.
Helaas is wel de Nikon korting afgelopen weet niet of dit binnenkort weer komt.

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:09

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Evertt schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:32:
[...]

Ik ga binnenkort de camera opnieuw bestellen bij kamera express. Is duurder maar dan heb ik wel zekerheid.
Er komen altijd weer kortingen aan, maar de vraag is of je erop wilt/kunt wachten. De huidige acties lopen eind deze maand af, en dan zal er vast weer iets komen. Maar in welke vorm? Dat is afwachten.
Heb je hem nodig en heb je het geld, dan lekker kopen en ervan genieten.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fa2ch
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-05 21:49
Dag allen,

Ik fotografeer al een tijdje en sinds een paar jaar heb ik de D810 op de kop kunnen tikken.

Nu ben ik een tijdje op zoek naar een shutter remote en een stevige statief...
Wat is jullie advies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Een shutter remote voor een D810 van Nikon zelf is toch niet zo prijzig? Ik zie ze voor iets meer dan drie tientjes staan. Wat betreft goede statieven zweer ik bij Manfrotto (Italiaans), zijn fijn te bedienen en uitstekende kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
fa2ch schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:40:
Dag allen,

Ik fotografeer al een tijdje en sinds een paar jaar heb ik de D810 op de kop kunnen tikken.

Nu ben ik een tijdje op zoek naar een shutter remote en een stevige statief...
Wat is jullie advies?
Vwb remote kan ik een setje yungnuo rf-603 triggers aanraden. V1 of v2 maakt niet uit en je kunt ze nog mix en matchen ook, indien je meerdere camera's en/of flitsers zou willen aansturen. Mijn eerste setje gaat al tegen de 12 jaar mee, dik tevreden mee. En makkelijk met een standaard and er kabeltje aan te passen aan een andere aansluiting (Nikon kleine plug, of de nieuwste voor Z50 ii) mocht je dat later willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
[...]
Bedankt inmiddels is de camera retour gestuurd.
En heb het geld terug gekregen via de creditcard maatschappij omdat hun weigeren het geld terug te storten.

Heb wel de serienummer gecontroleerd en contact gezocht met Nikon de serienummer kwam overheen wat ik kon zien maar ik kon geen gemaakt maken van de Europese garantie omdat dit geen Europees model is. Bij binnenkomst had is zo mij twijfels of het echte klopte en nog steeds.

Ik wou vorig jaar een Sony camera bij OnestopDigital kopen, maar toch maar niet gedaan vanwege garantieperikelen. Ondanks dat de Sony camera bij OnestopDigital 1000 euro goedkoper is dan bij Nederlandse winkels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:09

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

[...]

Er zijn net weer nieuwe kortingen gepubliceerd op Nikon.nl

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Xilantof schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:19:
[...]

Er zijn net weer nieuwe kortingen gepubliceerd op Nikon.nl
Bedankt geld helaas niet voor spiegelreflexcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Evertt schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:48:
[...]

Bedankt geldt helaas niet voor spiegelreflexcamera.
Ik vermoed dat Nikon helemaal stopt met het produceren van spiegelreflexcamera's. Of als ze al niet gestopt zijn. Met het ontwikkelen van nieuwe modellen spiegelreflexcamera's is Nikon al gestopt. Daarom is er denk ik geen korting op spiegelreflexcamera's.

[ Voor 3% gewijzigd door Xfile op 05-03-2025 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sinds begin 2024 is de productie van F-mount objectieven al gestopt:

https://nikonrumors.com/2...e-out-of-production.aspx/

imho is het nog niet 'officieel' dat de DSLR productie gestaakt is:
https://nikonrumors.com/2...60-years-of-history.aspx/
maar toch...

En de laatste SLR body:
https://www.digitalcamera...-ever-film-camera-is-dead

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
ehtweak schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:52:

maar toch...

En de laatste SLR body:
Zo gaat dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
ehtweak schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:52:

maar toch...

En de laatste SLR body:
Bedankt.

Misschien dan toch een goed moment om te kiezen voor systeem camera. En de lenzen die ik nu heb zijn er 2 18-104 en een 70-300 lens te verkopen.

Denk zelf dat de adapter geen echte optie is om de huidige lenzen te gebruiken.

Bijvoorbeel deze camera voldoet wel aan mij eisen Nikon Z 5 + 24-200 lens.

Alleen weet ik niet hoe deze lenzen kwalitatief zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Evertt op 05-03-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Evertt schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:50:
[...]

Bijvoorbeel deze camera voldoet wel aan mij eisen Nikon Z 5 + 24-200 lens.

Alleen weet ik niet hoe deze lenzen kwalitatief zijn.
Want? Waar twijfel je dan aan?

Er zijn natuurlijk her en der op het www reviews/besprekingen e.d. te vinden van zowel camera alsmede objectieven...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
ehtweak schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Want? Waar twijfel je dan aan?

Er zijn natuurlijk her en der op het www reviews/besprekingen e.d. te vinden van zowel camera alsmede objectieven...
Of deze dezelfde kwaliteit hebben als de spiegelreflexcamera lenzen.

Ik kan tot nu toe 1 nadeel vinden spiegelreflexcamera van systeem camera dat je niet direct kijkt door een zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien gewoon eens naar een fotozaak gaan en wat camera's uitproberen? Dan merk je ook snel genoeg of zo'n elektronische zoeker wel of niet fijn werkt voor je.

Vanwaar het idee dat die adapter geen goede optie is trouwens? Werkt naar mijn ervaring prima. Ik gebruik met mijn Z6 en nu Z6III gewoon al mijn F-mount lenzen nog die ik op mijn Nikon dSLRs gebruikte. Tenzij je specifiek lenzen hebt die er niet compatible mee zijn kan het prima een optie zijn om alleen een Z body en adapter te kopen, of misschien een Z body + Z standaard zoom + de adapter en dan je huidige telelens te blijven gebruiken voorlopig.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Over adapters gesproken:
https://nikonrumors.com/2...and-aperture-motors.aspx/

Deze schijnt ook wel goed te zijn.

En dit:
https://nikonrumors.com/2...ional-space-station.aspx/
is ook wel cool.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Evertt schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:35:
[...]

Of deze dezelfde kwaliteit hebben als de spiegelreflexcamera lenzen.
Er is een goed en minder goed glaswerk. Maar dat heeft niet per se te maken met of je een DSLR of een systeemcamera gebruikt.

Aloude manuele objectieven, sommige >50jaar oud, doen het op mijn D850 ook prima. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor die 18-105 en 70-300 die je noemt in vanger Nikon D90 werkt de FTZ adapter ook prima. Daar heb je geen adapter met ingebouwde focusmotor voor nodig, want dat zijn allebei moderne AF-S/AF-P lenzen. Enige is dat die 18-105 een DX lens is, dus dan kom je bij de Z50(II) uit. Als je de stap naar een fullframe Z camera wilt maken moet je die 18-105 vervangen.

Je had het in dat topic ook nog over:
De adapter is geen echte optie en zeker niet bij lens wissel
Hoezo? Die adapter laat je gewoon op de camera zitten en de lenzen verwissel je hetzelfde als altijd, je hoeft niet voor elke lens een extra adapter te kopen.
en omdat de kosten dan hogere is.
Een adapter is een stuk goedkoper dan nieuwe objectieven, lijkt me?
De voordeel dat je met een spiegelreflexcamera door de lens kijkt en niet via een optische zoeker.
Bij zowel dSLR als systeemcamera's kijk je door de lens. Alleen bij dSLRs gaat dat via een optische zoeker, via spiegels/prisma's terwijl het bij een systeemcamera elektronisch is (je kijkt dus naar het beeld dat de sensor vastlegt). Eerdere generaties systeemcamera's hadden niet zo goede elektronische zoekers, waarmee dSLRs wel echt een voordeel hadden met hun optische zoeker. Maar de zoekers in moderne systeemcamera's zijn echt wel fijn om mee te werken. Nogmaals: ga dat vooral eens zelf uitproberen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 06-03-2025 15:30 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
een zgn powerzoom zoals de 24-200 zou ik niet zo snel kiezen. Dan zou optisch mogelijk die 'oude' 70-300 nog beter kunnen zijn.
weet niet hoe de 18-104 presteert op dat vlak. Maar ik zou een zoom met zo'n bereik persoonlijk nooit kopen.

Een kitlens 24-70 of mogelijk 24-120 zou ik eerder aanschaffen in jouw geval, ik verwacht dat je budget beperkt is, gezien je laatste reacties.

misschien (ooit) nog een 70-180mm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Orion84 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:19:
Voor die 18-105 en 70-300 die je noemt in vanger Nikon D90 werkt de FTZ adapter ook prima. Daar heb je geen adapter met ingebouwde focusmotor voor nodig, want dat zijn allebei moderne AF-S/AF-P lenzen. Enige is dat die 18-105 een DX lens is, dus dan kom je bij de Z50(II) uit. Als je de stap naar een fullframe Z camera wilt maken moet je die 18-105 vervangen.

Je had het in dat topic ook nog over:

[...]
Hoezo? Die adapter laat je gewoon op de camera zitten en de lenzen verwissel je hetzelfde als altijd, je hoeft niet voor elke lens een extra adapter te kopen.

[...]
Een adapter is een stuk goedkoper dan nieuwe objectieven, lijkt me?

[...]
Bij zowel dSLR als systeemcamera's kijk je door de lens. Alleen bij dSLRs gaat dat via een optische zoeker, via spiegels/prisma's terwijl het bij een systeemcamera elektronisch is (je kijkt dus naar het beeld dat de sensor vastlegt). Eerdere generaties systeemcamera's hadden niet zo goede elektronische zoekers, waarmee dSLRs wel echt een voordeel hadden met hun optische zoeker. Maar de zoekers in moderne systeemcamera's zijn echt wel fijn om mee te werken. Nogmaals: ga dat vooral eens zelf uitproberen :)
Bedankt.

Ik ga van het weekend even naar een camera winkel en daar kijken welke geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Evertt schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:32:
[...]

Bedankt.

Ik ga van het weekend even naar een camera winkel en daar kijken welke geschikt is.
Of morgen naar Alkmaar voor 10% korting ;)
(Al zal het er wel druk zijn en ze minder tijd dan normaal hebben voor advies)

https://www.cameraland.nl/events/logo-lancering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Haha daar kan normaal al een rij staan als je pech hebt, dus ik weet niet of dat het beste moment is om rustig wat te bekijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik heb nu de D7000 /D3500 en sindskort de Z5 met 24-70 f4 S.

Die Z lens is scherper dan ik had verwacht. Bijna onwerkelijk. En stil. Echt een hele andere ervaring.

Het is wel een zware combi, vergeleken met mijn D7000 16-85 en zeker met mijn D3500 met kilensje.

Maar zou niet gaan pielen met je dagelijkse lens met FTZ adapter maar voor een dedicated Z lens gaan. Bij full frame is de 24-120 dan beste keus als je nu de 18-105 DX gebruikt. Bij de Z50 is de 18-140 een mooie.

Ik heb ook er een FTZ adapter bij en dat werkt goed, zeker met de Nikon lenzen, maar zou daar niet de 18-105 op schroeven als walk around.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Gisteren gekeken naar een andere camera.

Het wordt een systeemcamera ben zeer positief over het gewicht en dat er weinig bewegende delen in zitten zoals de spiegel.

Alleen ben ik nog niet uit welke camera.
De Z5 is een mooie camera maar heeft geen ingebouwde flitser dit. Flitser is handig maar veel gebruik ik dit niet dan moet ik werken een losse flitser.

Z50II heeft bijvoorbeeld geen ingebouwde beeldstabilisatie wat de Z5 wel heeft.

Over de lenzen ben ik nog niet over uit. Een adapter met de huidige lenzen 18-108 ED VR en de 70-300mm ED VR.

Of een kit kopen met een 24-200mm met combinatie met de Z5. Of de 18-140mm met de Z50II

Wordt een lastige keuze. Ik moet op aantal punten inleveren wat ik nu heb op de D90. Of geen ingebouwde flitser of geen ingebouwde beeldstabilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Evertt schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:39:

Het wordt een systeemcamera ben zeer positief over het gewicht en dat er weinig bewegende delen in zitten zoals de spiegel.

De Z5 is een mooie camera maar heeft geen ingebouwde flitser dit. Flitser is handig maar veel gebruik ik dit niet dan moet ik werken een losse flitser.

Over de lenzen ben ik nog niet over uit. Een adapter met de huidige lenzen 18-108 ED VR en de 70-300mm ED VR.

Of een kit kopen met een 24-200mm met combinatie met de Z5. Of de 18-140mm met de Z50II

Wordt een lastige keuze. Ik moet op aantal punten inleveren wat ik nu heb op de D90. Of geen ingebouwde flitser of geen ingebouwde beeldstabilisatie.
Bij de dx Z zit de stabilisatie in de lens waar dat belangrijk is. Bij de fx zit het altijd in de body en als t hele lange lenzen zijn ook nog weleens in de lens, die systemen werken dan samen.

Heb je de 24-120 ook overwogen want alle lenzen die je nu hebt is dx op de D90 dus dan gaat alles nog x1.5

Ik vind de 24-200 een beetje een net niet lens, net iets teveel compromissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Brilsmurfffje schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Bij de dx Z zit de stabilisatie in de lens waar dat belangrijk is. Bij de fx zit het altijd in de body en als t hele lange lenzen zijn ook nog weleens in de lens, die systemen werken dan samen.

Heb je de 24-120 ook overwogen want alle lenzen die je nu hebt is dx op de D90 dus dan gaat alles nog x1.5

Ik vind de 24-200 een beetje een net niet lens, net iets teveel compromissen.
De nadeel ervan is dat er weinig lenzen zijn die DX ondersteund en dat andere merken lenzen helemaal geen stabilisatie hebben.

De 24-200 is wel een wel mindere lens dat weet ik. Maar deze valt wel in mij budget van €1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Evertt schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:39:

de Z50 II is een camera die nog iets onder de Z5 gepositioneerd is, dus dat die beperkter (meer gericht op starters) is logisch. er zit wel een belangrijk verschil tussen die 2 camera's, het sensor formaat.
Dat is denk ik ook de eerste vraag die je moet beantwoorden is of je op DX (APS formaat zoals Z50 II) wil blijven of overstappen op FX (35mm formaatzoals de Z5,Z6). belangrijkste reden daarvoor is dat je met DX gelimiteerd bent tot de Z50 II, er is nog steeds geen topmodel (D500 en D7x00) zoals er was bij de D-SLR en die komen er waarschijnlijk ook niet, ook is er weinig ontwikkeling in de DX lenzen. overstappen naar FX heeft veel meer mogelijkheden bij Nikon voor de toekomst, maar zorgt in de basis voor grotere/zwaardere camera's en lenzen.

Wat heb je nu als lenzen, loop je nu tegen specifieke beperkingen aan die je wilt oplossen en zijn er dingen die je wel of juist niet wilt met je nieuwe setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
onigiri schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:05:
[...]

de Z50 II is een camera die nog iets onder de Z5 gepositioneerd is, dus dat die beperkter (meer gericht op starters) is logisch. er zit wel een belangrijk verschil tussen die 2 camera's, het sensor formaat.
Dat is denk ik ook de eerste vraag die je moet beantwoorden is of je op DX (APS formaat zoals Z50 II) wil blijven of overstappen op FX (35mm formaatzoals de Z5,Z6). belangrijkste reden daarvoor is dat je met DX gelimiteerd bent tot de Z50 II, er is nog steeds geen topmodel (D500 en D7x00) zoals er was bij de D-SLR en die komen er waarschijnlijk ook niet, ook is er weinig ontwikkeling in de DX lenzen. overstappen naar FX heeft veel meer mogelijkheden bij Nikon voor de toekomst, maar zorgt in de basis voor grotere/zwaardere camera's en lenzen.

Wat heb je nu als lenzen, loop je nu tegen specifieke beperkingen aan die je wilt oplossen en zijn er dingen die je wel of juist niet wilt met je nieuwe setup?
Waar ik mee zit is dat de Z5 geen flitser heeft. Maar stiekem denk ik dat ik deze niet echt gaat missen.

Ik heb nu de Nikon D90 samen gekocht met een lens de 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR Lens .
Dit is een mooie allround lens voor o.a landschap maar staat wel op de lijst voor vervanging. Heb daarnaast eenNikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR IF-ED gebruik ik bij vogelspotten en dit is voor mij een top lens.

Grote kans dat het de Z5 wordt alleen zit ik nog met welke lens ik moet nemen.
Of adapter met huidige lenzen of een 1 nieuwe lens die de oude lenzen vervangt.
24-70mm F/4.0 S of de 24-200mm F/4-6.3 maar is niet de beste lens.
Mij budget is €1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Evertt schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:08:
[...]

Waar ik mee zit is dat de Z5 geen flitser heeft. Maar stiekem denk ik dat ik deze niet echt gaat missen.

Ik heb nu de Nikon D90 samen gekocht met een lens de 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR Lens .
Dit is een mooie allround lens voor o.a landschap maar staat wel op de lijst voor vervanging. Heb daarnaast eenNikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR IF-ED gebruik ik bij vogelspotten en dit is voor mij een top lens.

Grote kans dat het de Z5 wordt alleen zit ik nog met welke lens ik moet nemen.
Of adapter met huidige lenzen of een 1 nieuwe lens die de oude lenzen vervangt.
24-70mm F/4.0 S of de 24-200mm F/4-6.3 maar is niet de beste lens.
Mij budget is €1500.
Z50ii is een betere camera dan Z5. Z5 is ondertussen behoorlijk gedateerd, voor een Z camera.
En voor tele is DX een "bonus".
Alleen voor landschap/portret is Z5 potentieel beter maar dan zou ik voor Z6/Z7 gaan.
Voor alles wat met actie te maken heeft, Z50ii hands down. Het enige dat je mist is in-body VR, maar de langere telelenzen hebben toch VR ingebouwd en dat is beter voor vogels/sport ook.

Je hoeft natuurlijk geen DX lenzen te kopen, je kunt direct FX lenzen kopen en die later op een eventuele FX gebruiken. En genoeg F lenzen die fijn zijn voor actie (de combo met ftz en Nikon 300mm pf is veel gebruikt al dan niet met Nikon tc 1.4 ertussen) of Sigma 150-600mm Contemporary /Tamron 150-600mm G2, voor vogels.
Alleen een dikke groothoek is lastiger op DX, als je dat perse wil. Maar dan nog zijn er bv mooie kleine pancake grootzoek lensjes te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@dragon2
Bedankt voor u reactie.
Alleen heeft de Z50 die u noemt een APC sensor en de Z5 fullrame 35mm sensor.
De verkoper had er over dat fullrame op dit moment de betere keuze is.

Ik weet niet of dat de betere keuze is. Of moet ik dit met een korreltje zout nemen?

[ Voor 8% gewijzigd door Evertt op 13-03-2025 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Evertt schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:10:
@dragon2
Bedankt voor u reactie.

Ik weet niet of dat de betere keuze is. Of moet ik dit met een korreltje zout nemen?
Dat laatste, in veel gevallen. Zeker als het gaat om Z5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-05 15:45
@dragon2
Bedankt voor u reactie.

Ter info, er gaat wel het gerucht dat de Z5II rond mei gelanceerd wordt: https://nikonrumors.com/2...round-may-this-year.aspx/

Als deze dezelfde processor krijgt als de Z6III heb je wel de kans dat de autofocus een stuk beter gaat zijn dan bij de huidige generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@dragon2
Bedankt voor u reactie.

Ja, als je nu een camera wilt kopen met bijbehorende lenzen en daar weer 15 jaar mee doen, dan is de Z50 van deze waarschijnlijk de beste keuze. Als je wilt voort beduren op deze aankoop met over een paar jaar nieuwe lenzen en dan een keer het body vervangen door iets beters, dan is de Z5 een betere keuze. Allebei de camera's zijn goed, al is de Z50 II wat meer bij de tijd.

Gezien je huidige set en wat je er mee doet, is de Z50 II volgens mij de betere keuze. voor vogelspotten is tele performance belangrijk, daar heeft de Z50 een voordeel (beter focus performance en icm lens lichter dankzij de 1.5 vergroting tov de Z5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
Inmiddels een kleine collectie lenzen opgebouwd rond mijn Z fc. Een voorwaarde voor mij is dat eea op vakantie ook goed mee te nemen is, dus gewicht is zeker van belang. (1 of 2 extra lenzen mee is nog tot daar aan toe). De Z5II zou een mooie stap omhoog zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Vandaag naar Kamera Express geweest. Ben daar super goed geholpen.
Daar kwam voor mij de Nikon Z5 beste uit de bus samen met de Nikon FTZ II voor de Nikon AF-S VR Zoom Nikkor 70-300mm en de 24-70mm F/4.0 S als kit.

De 24-70mm F/4.0 S is de vervanger voor Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6 G VR die niet geschikt is voor een full frame.
Deze camera samen met de mount en de 70-300 lens geprobeerd en was onder de indruk.

Nog geen beslissing gemaakt wil er nog een nachtje over slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:32

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Zit wat reviews van de Z5ii te kijken en das wel een hele interessante camera. Behoorlijke stap vooruit vanaf de mark I. Mooie body met goede ergonomie, goede feature-set en prima IQ/sensor (dit keer wel BSI).

Met eerdere Z camera's was er altijd wel wat mis maar dit lijkt echt alle boxes te ticken voor mij.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Vorige week trotse eigenaar de Nikon Z5 met de 24-70mm 4.0 S lens.

Tot nu toe geen spijt van de aankoop.

Ik kon wachten op de Z52 toch niet gedaan wegens de Nikon korting. En ik vindt de spec de meerprijs niet waard voor mij doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
Ik denk dat de pricedrop voor de Z5 nog flink zal toenemen als de Z5ii daadwerkelijk leverbaar is.

De Expeed7 zou voor mij echt meerwaarde hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Walker1974 op 05-04-2025 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:27
sys64738 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:36:
Zit wat reviews van de Z5ii te kijken en das wel een hele interessante camera. Behoorlijke stap vooruit vanaf de mark I. Mooie body met goede ergonomie, goede feature-set en prima IQ/sensor (dit keer wel BSI).

Met eerdere Z camera's was er altijd wel wat mis maar dit lijkt echt alle boxes te ticken voor mij.
Echt hè, heb hem al zitten aanraden aan een ervaren hobbyfotograaf die een nieuwe, compacte alleskunner wil. Dat deed ik puur op basis van het feit dat hij volgens specs en recensies minstens even goed presteert als de Zf die ik zelf al een maand of 8 heb. En waar ik heel tevreden over ben. Al zijn de ondiepe grip en de afwezigheid van joystick en user setting banks (U1, U2, etc) flinke minpunten voor mij.

Zit daarom zelfs te overwegen om de Z5II te kopen en mijn Zf ofwel te verkopen, ofwel als minder onopvallende camera aan een schouderriem voor stadswandelingen te gebruiken. Maar die laatste optie vind ik wel wat decadent... nog wel ;)

Veel mensen denken dat de Z5II een echt verkoopkanon zal worden en dat gun ik Nikon zeker!

[ Voor 4% gewijzigd door Randfiguur op 18-04-2025 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-05 11:36
Beste fotograven.
Ik wil foto's gaan maken zonder de automatische stand.
Nu heb ik een oude Nikon Coolpix 8800 uit 2004 en daar kan ik de sluitertijd, diafragma en ISO niet afzonderlijk instellen. Zoals ik begrijp is de rest automatisch als ik 1 van die 3 wil instellen.
Zou ik een andere camera nodig hebben als ik wil oefenen met de belichting of niet?

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

DeeeJeee schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:24:
Beste fotograven.
Ik wil foto's gaan maken zonder de automatische stand.
Nu heb ik een oude Nikon Coolpix 8800 uit 2004 en daar kan ik de sluitertijd, diafragma en ISO niet afzonderlijk instellen. Zoals ik begrijp is de rest automatisch als ik 1 van die 3 wil instellen.
Zou ik een andere camera nodig hebben als ik wil oefenen met de belichting of niet?
Nee hoor, kan prima. Als je hem op S of A zet dan bepaal je zelf je sluitertijd of diafragma en de camera de rest. Zet hem op stand M en je zou wel alles zelf moeten kunnen bepalen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
Gonadan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:09:

Nee hoor, kan prima. Als je hem op S of A zet dan bepaal je zelf je sluitertijd of diafragma en de camera de rest. Zet hem op stand M en je zou wel alles zelf moeten kunnen bepalen.
O ja, ik heb het door.
Ik kan bijv. eerst op S de sluitertijd instellen en dan naar M voor het diafragma.
Bedankt voor de info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Die coolpix 8800 heeft een instelwieltje dus lijkt net zo te werken als een dSLR. A/S setting is ook op een dSLR semi automatisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

DeeeJeee schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:15:
[...]

O ja, ik heb het door.
Ik kan bijv. eerst op S de sluitertijd instellen en dan naar M voor het diafragma.
Bedankt voor de info.
Niet helemaal, maar even goed de handleiding door en het wordt snel duidelijk. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:51
DeeeJeee schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:15:
[...]

O ja, ik heb het door.
Bedankt voor de info.
Nee, S is voor manuele sluitertijd (rest auto). A is voor manuele diafragma (rest auto). M is alles manueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
O ja, nu snap ik het.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urR2cYi3vkZMfNRIgF1u7jG66CU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OyHp25WsvuOI4d6GKyivYPgj.jpg?f=user_large

[ Voor 82% gewijzigd door DeeeJeee op 19-04-2025 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:09
Na het impulsief verkopen van mijn Fuji X70 begon het toch te knagen zeker met jonge kinderen miste ik een goede camera. Afgelopen week dan eindelijk een refurbished Nikon Zf gekocht met de 40mm-lens.

Wat een verademing. De kleuren uit de camera zijn precies mijn smaak, voel nog weinig behoeften om met de raws aan de slag te gaan. De Fuji en film simulations (waarvan de meeste toch een gimmick waren) mis ik niet.

Even wennen aan het formaat en gewicht, maar dat neem ik graag voor lief. Oog inmiddels laten vallen op de 24-70mm f/4 S tweedehands prima te doen. Wordt vervolgd!
Pagina: 1 ... 52 53 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:

Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6