Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Histamine
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 22-08 21:20
Naar wat ik heb kunnen vinden kun je dus inderdaad vrij snel aperture en shutterspeed aanpassen via het touch screen. Om foto's terug te kunnen kijken is het natuurlijk ook erg fijn :)

http://www.dummies.com/ho...tter-speed-on-your-0.html

• Vishari Beduk
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:00

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

quote:
There, I fixed it.
quote:
Joep schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 19:14:
[...]
De D3400 D3200 mark 3 is amper een verbetering te noemen.
Die camera is een hele verbetering!

Voor de financiele situatie van Nikon wel te verstaan. :+
Een prima zet van de marketing afdeling; je plakt een nieuwe etiket op een bestaande instapper met een aantal minimale veranderingen en voert een drastische prijsverhoging door. En de onwetende consument gaat blindelings voor het laatste model, want nieuwer.
quote:
Histamine schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:04:
Ik kijk naar de D5200 en de D5500, wat ik interessant vind is het touchscreen van de D5500 (wifi is voor mij niet belangrijk). Vinden jullie dat het touchscreen echt een toegevoegde waarde heeft of gebruik je dat minder dan dat je zou verwachten.
Voor gewone instellingen wijzigen is het touchscreen niet handig.
Maar er is één pijn punt van de D5200 waarbij het een zeer grote verbetering zou zijn; het wijzigen van het focuspunt in liveview.

???

• Histamine
Liveview heb ik eigenlijk niet 1 keer gebruikt ondanks de bijna 2000 foto's die ik tijdens 14 dagen vakantie heb genomen met de d5200 (geleend van toekomstige schoonbroer die mee was)

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 22:48
quote:
Vishari Beduk schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:12:
[...]

There, I fixed it.

[...]

Die camera is een hele verbetering!

Voor de financiele situatie van Nikon wel te verstaan. :+
Een prima zet van de marketing afdeling; je plakt een nieuwe etiket op een bestaande instapper met een aantal minimale veranderingen en voert een drastische prijsverhoging door. En de onwetende consument gaat blindelings voor het laatste model, want nieuwer.

[...]
En zo is het ook, ik denk dat veel onwetende al te graag die vernieuwde connectiviteit wil gebruiken,snel kiekjes op sociale media gooien.
En toch vind ik het grappig dat alle 'wetende' op verschillende sites zo goed als altijd de D3x00 afkraken, ondanks dat het een camera is die ze hoogst waarschijnlijk nooit zullen kopen. :z

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 22:26
quote:
Histamine schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:24:
Naar wat ik heb kunnen vinden kun je dus inderdaad vrij snel aperture en shutterspeed aanpassen via het touch screen. Om foto's terug te kunnen kijken is het natuurlijk ook erg fijn :)

http://www.dummies.com/ho...tter-speed-on-your-0.html
Als dat belangrijk voor je is, waarom kijk je dan niet primair naar een D7x00? Dan hoef je niet met menu's te kloten maar heb je voor beide een fatsoenlijk instelwiel.

D5x00 en D3x00 zijn vooral om met de automatische programma's te werken. (en daar is in 99% van de gevallen niets mis mee, mijn D300 staat ook veel op de automaat)

• RigolleM
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 28-08 12:20

RigolleM

Xbox LIVE: BuffaloGantoise

quote:
Ankona schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:54:
[...]

Als dat belangrijk voor je is, waarom kijk je dan niet primair naar een D7x00? Dan hoef je niet met menu's te kloten maar heb je voor beide een fatsoenlijk instelwiel.
Je hebt ook op een D5x00 en D3x00 geen scherm nodig om diafragma en/of sluitertijd aan te passen. Op A en S maak je gewoon gebruik van het instelwiel, bij M moet je het knopje van belichtingscompensatie indrukken om diafragma ook aan te passen.
quote:
D5x00 en D3x00 zijn vooral om met de automatische programma's te werken. (en daar is in 99% van de gevallen niets mis mee, mijn D300 staat ook veel op de automaat)
D5x00 en D3x00 is perfect manueel te gebruiken, auto mode gebruiken zal toch vaak onjuist zijn qua belichting, focus, scherpte,... en een D300 heeft volgens mij geen automatisch programma...

MS SP3 i5/8Gb/256Gb - Fujifilm X-T1/X70

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 25-08 22:54
quote:
RigolleM schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:19:
[...]

Je hebt ook op een D5x00 en D3x00 geen scherm nodig om diafragma en/of sluitertijd aan te passen. Op A en S maak je gewoon gebruik van het instelwiel, bij M moet je het knopje van belichtingscompensatie indrukken om diafragma ook aan te passen.

[...]
D5x00 en D3x00 is perfect manueel te gebruiken, auto mode gebruiken zal toch vaak onjuist zijn qua belichting, focus, scherpte,... en een D300 heeft volgens mij geen automatisch programma...
De P stand is ook automatisch ;)

• RigolleM

RigolleM

quote:
PageFault schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:25:
[...]

De P stand is ook automatisch ;)
Die was ik ff uit het oog verloren, als je die zelf nooit gebruikt... :-)

• Ankona
Het kan, maar perfekt wil ik dat niet noemen. Het ontwerp van die camera's is ook niet gericht op manual gebruik. Het kan wel, maar als het belangrijk is is het handiger om twee instelwielen te hebben.

De D300 heeft wel degelijk automatische standen. Geen thema programma's met plaatjes, maar wel A,S en P. (misschien zelfs een groene stand, maar daar ben ik niet eens zeker van. Ik heb ook een D70 en P7100 en daar gebruik ik die standen ook nooit)

En de automatische belichting is bijna altijd goed. Eigelijk doe ik in de praktijk meer met de belichtingcompensatie dan met het handmatig instellen van sluitertijd en diafragma. (en dat vind ik dan op de P7100 weer mooi opgelost! die heeft een draaiknop speciaal voor de compensatie)

En voor de duidelijkheid, sluitertijd, diafragma etc zijn voor mij geen onbekenden magische factoren. In het analoge tijdperk fotografeerde ik al veel en vooral veel met mijn volledig mechanische Nikon FM2)

• PageFault
quote:
RigolleM schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:29:
[...]
Die was ik ff uit het oog verloren, als je die zelf nooit gebruikt... :-)
Ik schiet ook alleen maar M en A, dus het is je vergeven.

• Ankona
M gebruik ik eigenlijk alleen bij flitsen. Verder veel P, alleen in specifieke gevallen S of A. (Als ik geen reden heb om bewust een sluitertijd of diafragma te kiezen zal mijn keuze zelden afwijken van die van de camera. Dan focus ik me liever op andere zaken)

• RigolleM

RigolleM

quote:
Het kan, maar perfekt wil ik dat niet noemen. Het ontwerp van die camera's is ook niet gericht op manual gebruik. Het kan wel, maar als het belangrijk is is het handiger om twee instelwielen te hebben.
Het is inderdaad handiger, maar wat je niet hebt ga je ook niet missen. Dus iemand om die reden een D7x00 voorstellen voor dat ene instelwiel is een beetje bij het haar gegrepen vind je niet?
quote:
De D300 heeft wel degelijk automatische standen. Geen thema programma's met plaatjes, maar wel A,S en P. (misschien zelfs een groene stand, maar daar ben ik niet eens zeker van. Ik heb ook een D70 en P7100 en daar gebruik ik die standen ook nooit)
Zoals hierboven omschreven was ik de 'P' vergeten. Ik gebruik in 80% van de gevallen 'A' exposure als ik gewoon op straat loop, dan heb je net tijd genoeg om het diafragma aan te passen. Uiteraard speel ik ook met de belichtingscompensatie, die staat meestal op -0.75EV.
quote:
En de automatische belichting is bijna altijd goed. Eigelijk doe ik in de praktijk meer met de belichtingcompensatie dan met het handmatig instellen van sluitertijd en diafragma. (en dat vind ik dan op de P7100 weer mooi opgelost! die heeft een draaiknop speciaal voor de compensatie)
Op de D3x00 en 5x00 is het dezelfde knop (+/-) als op de D7x00 voor belichtingscompensatie, gewoon indrukken en aan het instelwiel draaien.

• Histamine
Maar zien jullie een touchscreen zoals de D5500 heeft echt als een waardevolle verbetering ten opzichte van de D5200 of is de upgrade naar 5500 niet echt de moeite waard als je niets geeft om die wifi functionaliteit?

• Ankona
quote:
Histamine schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:37:
Maar zien jullie een touchscreen zoals de D5500 heeft echt als een waardevolle verbetering ten opzichte van de D5200 of is de upgrade naar 5500 niet echt de moeite waard als je niets geeft om die wifi functionaliteit?
Ik ken het niet dus ik mis het niet. Heb toevallig net de keuze gemaakt dat ik het niet het geld waard vind. Dat wil zeggen, toevallig heb ik net gisteren een D3300 voor mijn vrouw gekocht. Enige wat m.i. aan de D5x00 beter was is de autofocus, maar dat voordeel is voor mij de meerprijs niet waard.
quote:
RigolleM schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:49:
[...]

Op de D3x00 en 5x00 is het dezelfde knop (+/-) als op de D7x00 voor belichtingscompensatie, gewoon indrukken en aan het instelwiel draaien.
Zo zit het ook op de D300 en D70. Ik refereerde aan de P7100, een compact dus. Die heeft dat juist heel slim opgelost met een grote draaiknop enkel voor belichtingscompensatie. Jammer dat op de reflexen, die veel groter zijn en dus hier beter plaats voor bieden, dit nog altijd met een knopje als extra functie voor generieke draaiknoppen wordt gebouwd. Het werkt, maar is toch in de praktijk minder handig.

• Orion84
  • Laatst online: 23:11

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Belichtingscompensatie is normaalgesproken niet iets waar je continu veranderingen in aanbrengt, dus is het ook niet erg dat je er een knopje voor in moet drukken. Als je wel continue je compensatie aan het aanpassen bent, dan kan je op de grote DSLRs net zo goed gewoon in manual schieten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Histamine
Ik neig er steeds meer naar om gewoon die D5200 te kopen voordat die ook end of life is, de D5500 is toch wel een behoorlijk stuk duurder voor één feature wat misschien leuk is en twee waar ik eigenlijk vrij weinig om geef (wifi en een ietsjes snellere/betere processor)

• Ankona
quote:
Histamine schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:25:
Ik neig er steeds meer naar om gewoon die D5200 te kopen voordat die ook end of life is, de D5500 is toch wel een behoorlijk stuk duurder voor één feature wat misschien leuk is en twee waar ik eigenlijk vrij weinig om geef (wifi en een ietsjes snellere/betere processor)
Lijkt mij een hele rationele beslissing. De ontwikkeling gaat lang zo snel niet meer als 10 jaar geleden, de verschillen tussen opvolgende modellen zijn kwalitatief verwaarloosbaar. Zoals ik net ook al aangaf, ik zat voor dezelfde keuze en ben voor de D3300 gegaan. De D5200 is wel duidelijk end of life in de zin dat die niet overal meer te koop is.
quote:
Orion84 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:17:
Belichtingscompensatie is normaalgesproken niet iets waar je continu veranderingen in aanbrengt, dus is het ook niet erg dat je er een knopje voor in moet drukken. Als je wel continue je compensatie aan het aanpassen bent, dan kan je op de grote DSLRs net zo goed gewoon in manual schieten.
Eens, is een voorkeur in manier van werken. Ik werk vaak vanuit de automaat dan is het makkelijk om direct toegang te hebben tot de compensatie. Als je alles vanuit M doet dan compenseer je door bewust zelf een andere sluitertijd/diafragma te kiezen.

Ankona wijzigde deze reactie 18-08-2016 13:34 (30%)

• pandit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18:27
quote:
ElectricHead schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 17:52:
[...]
Dit het inderdaad bracketing. Helaas ontbreekt een HDR functie op de D3100. Ook bracketing werkt er niet op. Behalve handmatig geloof ik.
Ik heb de 3100 mee genomen op mijn vakantie, i.p.v de Sony . De foto's zijn aanzienlijk beter dan die van de Sony terwijl ze uit dezelfde periode komen uit dezelfde prijsklasse. Alleen miste ik het klapscherm.. Ik ben me aan het verdiepen in het Nikon portfolio, Helaas is de informatie uit de topicstart erg mager en erg outdated. Ik begrijp dat er meerdere series zijn van Nikon

3000 series voor consumenten
5000 series voor de veeleisende consumenten
7000 series voor semi professioneel
en professionele series met prijzen van + ¤2000,-

Uit het reclame materiaal van Nikon kom ik niet veel wijzer, wat zijn de fundamentele verschillen tussen de series? Ik overweeg om al mijn camera's in te ruilen voor een duurder model.

Mijn interesses zijn natuur \ landschap fotografie en wil met meer toeleggen op HDR en focus bracketing. En zou een camera willen die automatisch meerdere foto's maakt op meerdere focus afstanden. softwarematig eenvoudig te realiseren door een fabrikant, maar ik bespeur apple-iaans gedrag bij cameraboeren door hun firmware dicht te timmeren (Sony encrypt zijn firmware zelfs..) om kopers te dwingen naar een duurder model te gaan :( .

• Ankona
quote:
pandit schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:56:
[...]

Persoonlijk vind ik de 3x00 en 5x00 series erg dicht tegen elkaar liggen. De 7x00 serie semi prof noemen vind ik teveel eer. Goede body, maar de meer serieuze (nog lang niet professionele) amateurs kijken (al dan niet terecht) naar de D500 (DX) of D810 (FX).
(Zegt niets over de fotografische kwaliteit van die consumenten. Er zijn er zat die met een D3x00 veel betere foto's kunnen maken dan menigeen die interessant loopt te doen met een D500)

Kortom, de D3300 vind ik een hele mooie basis camera, de D7200 eigenlijk te duur voor wat het meer biedt. De D5x00 moet vooral prijstechnisch een gat opvullen. Tja, Nikon wil er ook aan verdienen. (De D500 vind ik helemaal te duur, ik wil hem zelf graag hebben maar hij kost meer dan het dubbele van wat ik ooit voor mijn D300 betaald heb)

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

quote:
pandit schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:56:
[...]

Ik heb de 3100 mee genomen op mijn vakantie, i.p.v de Sony . De foto's zijn aanzienlijk beter dan die van de Sony terwijl ze uit dezelfde periode komen uit dezelfde prijsklasse. Alleen miste ik het klapscherm.. Ik ben me aan het verdiepen in het Nikon portfolio, Helaas is de informatie uit de topicstart erg mager en erg outdated. Ik begrijp dat er meerdere series zijn van Nikon

Uit het reclame materiaal van Nikon kom ik niet veel wijzer, wat zijn de fundamentele verschillen tussen de series? Ik overweeg om al mijn camera's in te ruilen voor een duurder model.
Kort door de bocht:
3-serie --> zeer goede sensor maar de rest van de camera is rommel
5-serie --> mooi compromis, maar niet al te snel
7-serie --> solide camera's, snel en goede autofocus
quote:
Mijn interesses zijn natuur \ landschap fotografie en wil met meer toeleggen op HDR en focus bracketing. En zou een camera willen die automatisch meerdere foto's maakt op meerdere focus afstanden. softwarematig eenvoudig te realiseren door een fabrikant, maar ik bespeur apple-iaans gedrag bij cameraboeren door hun firmware dicht te timmeren (Sony encrypt zijn firmware zelfs..) om kopers te dwingen naar een duurder model te gaan :( .
Dat kan (voor zover ik weet) alleen bij MFT.
Wat het dichtste in de buurt komt is 'tap to focus' met een touchscreen.
quote:
Ankona schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 13:13:
[...]
Persoonlijk vind ik de 3x00 en 5x00 series erg dicht tegen elkaar liggen.
Niet mee eens. De 3-serie is een marketing gedrocht; uitsluitend voor mensen die nooit het kit-objectief eraf halen en altijd de automatische stand gebruiken. De 5-serie zijn camera's waar ook voor een ervaren foto-enthousiast nog blij van kan worden.

???

• Ankona
quote:
Vishari Beduk schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:31:

Niet mee eens. De 3-serie is een marketing gedrocht; uitsluitend voor mensen die nooit het kit-objectief eraf halen en altijd de automatische stand gebruiken. De 5-serie zijn camera's waar ook voor een ervaren foto-enthousiast nog blij van kan worden.
Je durft het stellig te brengen. De D5300 biedt tov de D3300 als extra's een scharnierend beeldscherm, wifi (leuk voor facebook) en gps. Noem hier eens een functie van die met name de meer ervaren fotograaf belangrijk gaat vinden. (ok, allemaal kunnen voor een bepaalde niche interessant zijn maar niet in zijn algemeenheid)
Enige wat dan nog overblijft is het autofocus systeem. Dat is van de D5300 geavanceerder. Maar geloof me, de D3300 stelt in de praktijk ook snel en trefzeker scherp.

Ik ben dus van mening dat juist de D5x00 serie een marketing gedrocht is. Die meerprijs zal voor weinigen echt meerwaarde bieden. (enkel het idee niet met een instap model rond te lopen is natuurlijk wel geld waard)

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:59

Ventieldopje

Moderator Foto & Video

I'm not your buddy, pal!

Als je een dslr wil met focus stacking en dat soort foefjes kom je automatisch uit bij Canon met Magic Lantern. Daar kun je dat heel eenvoudig mee doen. Installeren is makkelijk en niet permanent.

www.maartendeboer.net
1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | F-Stop Guru | 3 Legged Thing "Jack" | Dell U2713H | i1 Display Pro | Wacom Intuos Pro M |12 TB Frankenstein NAS

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

quote:
Ankona schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:15:
[...]
Maar geloof me, de D3300 stelt in de praktijk ook snel en trefzeker scherp.
Niet dus.
Begin 2013 kocht ik een D3200 om een Nikon sensor uit te proberen (ik kwam van Canon). En ik constateerde dat de sensor inderdaad zeer goed was. Echter de autofocus was ronduit slecht; onnauwkeurig en niet in staat om verder dan een paar meter scherp te stellen. Twee keer terug geweest bij Nikon service en daar hebben ze mij duidelijk gemaakt dat de camera 'volgens specificaties' presteerde.
Toen snel dat ding ingeruild voor een D5200. Deze bleek duidelijk veel beter. Echt heeeel veel beter.
Die D5200 heb ik nog steeds en ook veel plezier van gehad.

???

• Ventieldopje

Ventieldopje

Moderator Foto & Video

I'm not your buddy, pal!

quote:
Vishari Beduk schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:17:
[...]

Niet dus.
Begin 2013 kocht ik een D3200 om een Nikon sensor uit te proberen (ik kwam van Canon). En ik constateerde dat de sensor inderdaad zeer goed was. Echter de autofocus was ronduit slecht; onnauwkeurig en niet in staat om verder dan een paar meter scherp te stellen. Twee keer terug geweest bij Nikon service en daar hebben ze mij duidelijk gemaakt dat de camera 'volgens specificaties' presteerde.
Toen snel dat ding ingeruild voor een D5200. Deze bleek duidelijk veel beter. Echt heeeel veel beter.
Die D5200 heb ik nog steeds en ook veel plezier van gehad.
Dus dan is dat ineens maar helemaal niet waar? :? Bij mijn weten maakt het nogal een verschil wat voor lens je er op schroeft.

Aangezien de D3xxx serie echt een instap serie is kan ik mij voorstellen dat niet veel mensen daar super lichtsterk glas op gaan zetten. Met dat soort lenzen kan ik mij voorstellen dat de D3xxx serie wat moeite heeft om trefzeker te focussen. Ook hangt het nogal af van de omstandigheden waaronder je schiet.

Wil je ze head to head vergelijken, sure dan zal de D5xxx serie een flinke voorsprong hebben, maar dat is zo gek ook niet. Het is een stap hoger in het segment met een daar bij behorende prijs.

Het blijft altijd een gevoelskwestie wat afhangt van je niveau en toepassing of iets een waardevolle upgrade is of niet. Laten we daar alsjeblieft iets minder fel op in gaan :/

www.maartendeboer.net
1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | F-Stop Guru | 3 Legged Thing "Jack" | Dell U2713H | i1 Display Pro | Wacom Intuos Pro M |12 TB Frankenstein NAS

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

quote:
Ventieldopje schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:32:
[...]
Laten we daar alsjeblieft iets minder fel op in gaan
:?
Nadeel van communiceren via toetsenbord; het non-verbale aspect ontbreekt.
Ik was zeker niet fel, jammer dat het zo overkomt.

Maar ik blijf erbij; ik ben nog steeds verbaasd hoe extreem slecht die autofocus van de D3200 was.

edit: fotootje erbij :)

https://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Nikon%20D5200/DSC_8186aC_zpso8qurotu.jpg

https://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Nikon%20D5200/DSC_8186bC_zpsyqxrq1nf.jpg

Die bovenste foto is met de 35mm DX op f/2.2 gemaakt, scherp gesteld op die camera paal.
De onderste foto is een 100% van dezelfde foto en hier zie je het spinnenweb scherp.
Zoiets kan wel met de D5200 maar niet met de D3200.

Vishari Beduk wijzigde deze reactie 21-08-2016 19:42 (47%)

???

• Ventieldopje

Ventieldopje

Moderator Foto & Video

I'm not your buddy, pal!

En dat noem je extreem slecht voor een instap camera? :? Overigens nogmaals mijn punt over lichtsterke lenzen en doelgroep ;)

www.maartendeboer.net

• shaggy8675
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:38

shaggy8675

Misantroop pur sang

Het lijkt me heel sterk dat je een dergelijke foto niet kan reproduceren onder dezelfde omstandigheden, in acht houdende dat de D3200 11 AF punten ter beschikking heeft, en de D5200 er 39 heeft. Met hetzelfde objectief en hetzelfde (centale zo te zien ) focuspunt zouden de beelden vrij aardig overeen moeten kunnen komen.

Voor de rest is het appels en peren vergelijken. Beide camera's zijn in staat mooie beelden te maken. En verwachten dat een instapcamera als een D3200 de prestaties van een D5200 oid evenaart qua mogelijkheden of functionaliteit is natuurlijk op voorhand al onzinnig. Hetzelfde als ik zou zeggen ik ben teleurgesteld in de D5200 want mijn D5 heeft een betere AF.

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:56

MazeWing

passionate cynical

Afgezien van het formaat body en eventueel de hoeveelheid foto's die je per seconde maken zijn de huidige instapcamera's vergelijkbaar met de hogere midrange van een jaar of 6-7 geleden. 11 AF punten was iets waar in 2008-2009 alleen de wat duurdere camera's de beschikking over hadden. De instap moest het echt doen met stukken minder punten.

Ook de sensors van de huidige instappers zijn stukken beter dan de high-end van jaren terug.

Het valt mij op dat er tegenwoordig gedaan wordt alsnog het zwaar ondermaatse camera's zijn waar je nauwelijks goede foto's mee gemaakt krijgt. Iets waar ik het pertinent mee oneens ben!

[ Laptop: MacBook Pro Retina 13 (early 2015) ] [ Camera: Nikon D750 + 24-120 F4 +50 F1.8G ] [ Desktop: i7 2600K @ 4,5 GHz | 16 GB | GTX 780 ]

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
Vishari Beduk schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 19:28:
[...]

:?
Nadeel van communiceren via toetsenbord; het non-verbale aspect ontbreekt.
Ik was zeker niet fel, jammer dat het zo overkomt.

Maar ik blijf erbij; ik ben nog steeds verbaasd hoe extreem slecht die autofocus van de D3200 was.

edit: fotootje erbij :)

[afbeelding]

[afbeelding]

Die bovenste foto is met de 35mm DX op f/2.2 gemaakt, scherp gesteld op die camera paal.
De onderste foto is een 100% van dezelfde foto en hier zie je het spinnenweb scherp.
Zoiets kan wel met de D5200 maar niet met de D3200.
Ik durf wel aan dat je uit een blinde test het verschil tussen een 3200 en een 5200 niet uitkiest.
Misschien pech gehad met de lens oid, maar ik heb jarenlang plezier gehad van een D40, voor mijn overstap naar een 7200. Scherpte was echt het issue niet.

• ElectricHead
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:12

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Ik heb tot begin dit jaar de afgelopen ruim 3 jaar met plezier gebruik gemaakt van mijn D3200. Fijne camera voor het geld wat ik er aan uit heb gegeven. Inmiddels een setje lenzen er bij gekocht. Weliswaar niet alles lichtsterk omdat die dingen gewoon duur zijn (jaja, ik weet valse zuinigheid).
De diverse lenzen wissel ik regelmatig en ja, af en toe heb ik het idee dat de camera niet helemaal goed focust. Kan ook nog steeds aan mij liggen want soms beweeg ik nog teveel.

Voor mij was deze stap toen het kleinste van een compact camera naar een meer "bridge" model. Ik zocht eigenlijk wat meer in mijn fotografie.

Nu heb ik sinds januari de D7200 en man, wat een verschil. Er zitten een aantal functionaliteiten op die ik echt wel mis op mijn D3200. Toch heb ik die laatste niet weg gedaan. Het formaat is fijn om snel even mee op stap te gaan. De lenzen zijn gewoon mee gekomen en daar is niets in verandert.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• Ankona
Valt mij op dat er altijd zo wazig wordt gedaan over noodzakelijke functionaliteiten. Laten we helder zijn, voor fotografie zijn er maar 5 zaken die je tijdens het fotograferen in hoeft te stellen:
- Diafragma
- scherpstelpunt
- sluitertijd
- "film" gevoeligheid
- brandpuntsafstand

Niets magisch aan, de electronica helpt je alleen deze zaken automatisch in te stellen. Vaak op een manier dat je hier nauwelijks nog begrip van hebt.
In het randgebeuren kunnen er nog zaken toegevoegd zijn als belichtingtrapjes maken. (kan ook met het handje!) En programma standen voor alle mogelijke situaties (denk na, dit is alleen een accent verleggen in eerder genoemde keuzes rond sluitertijd en diafragma (eventueel ook gevoeligheid). Soms nog een beetje witbalans erbij maar dat doe je later op de computer net zo makkelijk (als je tenminste wel in raw formaat schiet!)

En wat betreft autofocus. Mijn eerste autofocus camera was een F601. Die af was eigenlijk alleen in eenvoudige situaties bruikbaar, vaak pendelde hij heen en weer door het hele bereik van het objectief in een niet al te vlotte snelheid. Bewegende onderwerpen kon je alleen fotograferen met handmatige scherpstelling. (en ja dat kan ook! trucjes als van te voren nadenken waar je je onderwerp gaat vangen en daar al op scherpstellen. Zo deed iedeeren dat tot in de jaren 90!)
Mijn D70 was wat dat betreft al een enorme verbetering. Voor sport was de AF al bijna bruikbaar en in andere situatie meer dan voldoende. De AF van de D3300 is nog een heel stuk beter. (Ik heb nog geen wedstrijdjes met mijn D300 gedaan. Het is gewoon goed voor heel veel situaties, verschil met de D70 ervaar je wel)

Ik ben zelf bij de D300 vooral gecharmeerd door de simpele functie gerichte opbouw. Er zitten nog altijd veel te veel knoppen en menu's op maar de echt belangrijke zaken zitten direct onder een goed bereikbare knop (of kan ik daaraan toewijzen). De D3300 charmeert mij door de info op het beeldscherm. geen lcd schermpje meer, maar op het beeldscherm zelf een helder overzicht van de belangrijkste instellingen. Ook op een manier dat je weer leert hier bewust van te zijn. Enige dat m.i. echt mist is een tweede instelwiel. Maar ja, voor de D7200 moet er ook nog wat te wensen zijn.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik vind juist dat lcd schermpje bovenop wel toegevoegde waarde hebben t.o.v. het lcd schermpje achterop, omdat die gewoon altijd aan staat (kan die ander ook, maar zeg dan maar dag tegen je batterijduur). Die ergonomische verschillen (tweede instelwieltje, schermpje bovenop), zijn voor mij toch wel één van de belangrijkste verschillen, het maakt veel uit in het gebruiksgemak (voor mij persoonlijk).

En bedoel je nu een D300 of een D3300?

AF wordt wel makkelijk over gedaan, maar alhoewel je misschien normaalgesproken weinig verschil zult kunnen ontdekken in een foto van een D5200 of een D3200, als de ene consistent er naast zit met de AF, ga je dat verschil toch wel zien. Overigens hielp het voor het manuele focussen in sport vroeger ook wel dat de resolutie naar huidige begrippen laag was, dus als de focus er een beetje naast lag, viel dat gewoon veel minder op.

Bracketing kun je natuurlijk ook zelf doen, maar zonder een statief gaat dat waarschijnlijk wat teleurstellende resultaten opleveren. Als de camera dit zelf met max fps kan doen, is de kans op veranderende compositie gewoon een stuk kleiner (of dat nu komt door bewegende voorwerpen of door je eigen bewegingen).

henkie196 wijzigde deze reactie 22-08-2016 09:06 (15%)

• Ankona
quote:
henkie196 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:05:
Ik vind juist dat lcd schermpje bovenop wel toegevoegde waarde hebben t.o.v. het lcd schermpje achterop, omdat die gewoon altijd aan staat (kan die ander ook, maar zeg dan maar dag tegen je batterijduur). Die ergonomische verschillen (tweede instelwieltje, schermpje bovenop), zijn voor mij toch wel één van de belangrijkste verschillen, het maakt veel uit in het gebruiksgemak (voor mij persoonlijk).

En bedoel je nu een D300 of een D3300?

AF wordt wel makkelijk over gedaan, maar alhoewel je misschien normaalgesproken weinig verschil zult kunnen ontdekken in een foto van een D5200 of een D3200, als de ene consistent er naast zit met de AF, ga je dat verschil toch wel zien. Overigens hielp het voor het manuele focussen in sport vroeger ook wel dat de resolutie naar huidige begrippen laag was, dus als de focus er een beetje naast lag, viel dat gewoon veel minder op.
Mijn betoog over verschillende modellen is misshien was wazig, maar dat komt omdat ik in mijn kast een D70, een D300, een P7100 en recent ook een D3300 heb staan. (naast nog een FM2, F601, F801s en Nikkormat FT)

Een lcd schermpje heeft zeker meerwaarde. Maar op mijn D70 en D300 wordt het beeldscherm helemaal niet gebruikt om instelling vooraf weer te geven. De oplossing van de D3300 vind ik dus wel mooi. Zeer overzichtelijk, zeker ook voor iemand die wil leren fotograferen. Dus als dat scherm er is, waarom niet gebruiken? Van mij hoeven die bodies ook niet zo extreem klein en licht te worden. Op de D300 heb ik een grip gezet. Naast de boost in snelheid is dat vooral omdat ik de body daarmee lekker in de hand vind liggen.

En nogmaals in de AF discussie. Je hebt zeker een punt dat met de huidige techniek details meer opvallen en scherpte verschillen meer zichtbaar (kunnen) zijn. De vraag is wel of dat bij technisch kijken zo is of bij foto's kijken. (En daarbij bedoel ik, kijk je naar de foto op de manier waarop de foto bedoeld is. Als printje of als plaatje in een webpagina etc of zoom je maximaal in om op een detail de pixels te kunnen tellen?) Ik blijf erbij dat in de praktijk 5 of 6 MP meer dan voldoende is maar minder dan 20MP is amper nog te koop.
Wat betreft het consequent net naast de focus zitten. Dat is iets wat exemplarisch in de objectieven kan zitten. De meer geavanceerde bodies hebben de mogelijkheid dit per objectief te corrigeren.

• MattiB
Vandaag een $300 pricedrop van de D750 op Amazon.com. Daarnaast op het moment niet leverbaar op Amazon.de.

Is de pricedrop een foutje of gaan we toch een D750 opvolger zien op Photokina?
Misschien een kleine vernieuwing zoals met de D610. De D750 wordt toch veel geplaagd door kinderziektes.

• shaggy8675

shaggy8675

Misantroop pur sang

quote:
MattiB schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:19:
De D750 wordt toch veel geplaagd door kinderziektes.
De D750 "geplaagd" door kinderziektes? Verklaar je nader?
Er is idd een run geweest met wat flare problemen die je met veel pijn en moeite kon oproepen en gereproduceerd en welke keurig hersteld zijn/worden, voor de rest volgens mij een prima camera.

Welke andere plagen nog meer?

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 01:52

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
shaggy8675 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:27:
[...]

De D750 "geplaagd" door kinderziektes? Verklaar je nader?
Er is idd een run geweest met wat flare problemen die je met veel pijn en moeite kon oproepen en gereproduceerd en welke keurig hersteld zijn/worden, voor de rest volgens mij een prima camera.

Welke andere plagen nog meer?
olie op de sensor ;)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 生マルあリヤ全部マル

• shaggy8675

shaggy8675

Misantroop pur sang

quote:
Op een enkele uitzondering na wellicht niets van bekend.

• MattiB
Misschien iets te overdreven om te zeggen 'veel geplaagd'. Maar vorig jaar nog een terugroepactie mbt sluiter problemen. Idem begin van dit jaar.

• Ventieldopje

Ventieldopje

Moderator Foto & Video

I'm not your buddy, pal!

quote:
MattiB schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:35:
Misschien iets te overdreven om te zeggen 'veel geplaagd'. Maar vorig jaar nog een terugroepactie mbt sluiter problemen. Idem begin van dit jaar.
En niet alleen voor de D750.. vergeet de D500, D600, D800 en zelfs D5 niet.

Voor allen is een terugroepactie uitgeroepen (al dan niet na lang zeuren). Nikon is niet bepaald de makkelijkste qua service als het om dat soort dingen gaat.

www.maartendeboer.net

• henkie196
  • Niet online
Waarvoor waren de terugroepacties voor de D5 en D500? Staat me even niet bij dat ik die voorbij heb zien komen.

Ik weet niet of ik het kinderziektes zou noemen, de vernieuwingsgraad bij de verschillende camera's was niet echt heel bijzonder. Het lijkt mij meer een (terugkerend) probleem of gebrek te zijn in het test/validatie traject van de ontwikkeling van een camera. Alsof ze geen tijd (of geld) in het testen van nieuwe camera's hebben gestoken.

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 28-08 12:32
quote:
shaggy8675 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:31:
[...]

Op een enkele uitzondering na wellicht niets van bekend.
Zaterdag zak ik op de Bollekesfeesten in Antwerpen een koppel lopen met elk een D750 en beide zonder eye piece. Ik ben er zeker van dat ik dit op dit forum ook al verschillende keren heb gelezen dat die er zonder moeite afvallen. Minimalistisch probleempje uiteraard maar toch triest op een ¤2k toestel :D

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
henkie196 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:16:
Waarvoor waren de terugroepacties voor de D5 en D500? Staat me even niet bij dat ik die voorbij heb zien komen.

Ik weet niet of ik het kinderziektes zou noemen, de vernieuwingsgraad bij de verschillende camera's was niet echt heel bijzonder. Het lijkt mij meer een (terugkerend) probleem of gebrek te zijn in het test/validatie traject van de ontwikkeling van een camera. Alsof ze geen tijd (of geld) in het testen van nieuwe camera's hebben gestoken.
D5 weet ik niet, D500 is een omruilactie voor oudere accu's die ondanks dat het allemaal EN-EL15 is, toch niet lekker werken met de D500.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Ventieldopje

Ventieldopje

Moderator Foto & Video

I'm not your buddy, pal!

http://www.diyphotography...e-return-service-advance/
quote:
“Steve” Mikimoto of Nikon’s professional imaging division announced this week that Nikon will be preemptively recalling both the D500 and D5 cameras nearly a month before their actual scheduled release. While neither camera has evinced any technical problems to date the company wishes to prevent another episode such as the “oil and garbage” on the sensors of recent product, the D600; and also the repeated and inconvenient recalls of the popular D750 cameras, with their sensor shading lens mounts.
Dus ondanks dat niemand getroffen is hadden de camera's blijkbaar toch grote kans op de zelfde problemen wat ze al heel lang plaagt.

spoiler:
P.S. [editor’s note: this is of course totally fake]

Ventieldopje wijzigde deze reactie 22-08-2016 14:36 (4%)

www.maartendeboer.net

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Ventieldopje schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:26:
http://www.diyphotography...e-return-service-advance/

[...]

Dus ondanks dat niemand getroffen is hadden de camera's blijkbaar toch grote kans op de zelfde problemen wat ze al heel lang plaagt.
Heb je dat hele artikel gelezen? En heb je er ook een betrouwbare bron van? Want hier heb ik verder echt helemaal niks over gelezen en dat artikel komt op mij echt over als klinkklare onzin van een of andere gefrustreerde figuur.

Edit: het staat er ook gewoon onder:
quote:

Orion84 wijzigde deze reactie 22-08-2016 14:40 (8%)

• Ventieldopje

Ventieldopje

Moderator Foto & Video

I'm not your buddy, pal!

Noem je meneer Mikimoto nou een pannekoek? :Y) Nee maar je hebt gelijk, dat artikel is fake :+

Ventieldopje wijzigde deze reactie 22-08-2016 14:35 (34%)

www.maartendeboer.net

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:41

Superdaantje

Alles op zijn tijd !!

quote:
Orion84 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:31:
[...]

Heb je dat hele artikel gelezen? En heb je er ook een betrouwbare bron van? Want hier heb ik verder echt helemaal niks over gelezen en dat artikel komt op mij echt over als klinkklare onzin van een of andere gefrustreerde figuur.
Onder aan het artikel :+

Wel grappig de reacties te lezen die erbij geplaatst worden....

Superdaantje wijzigde deze reactie 22-08-2016 14:41 (7%)

-_- . Workshops fotografie -_- . April 2016 workshops reisfotografie @ Jakarta & Bali Indonesië

• shaggy8675

shaggy8675

Misantroop pur sang

quote:
Inrage schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:50:
[...]

Zaterdag zak ik op de Bollekesfeesten in Antwerpen een koppel lopen met elk een D750 en beide zonder eye piece. Ik ben er zeker van dat ik dit op dit forum ook al verschillende keren heb gelezen dat die er zonder moeite afvallen. Minimalistisch probleempje uiteraard maar toch triest op een ¤2k toestel :D
Vreemd, gebruik mijn D750 erg veel en echt niet met fluwelen handschoentjes maar dat ding komt er echt niet zomaar vanaf. Wellicht als je in toeristen-modus loopt met een nekstrap en je camera zo over je buik schuurt dat hij los zou kunnen komen, of anders onhandig in je krappe fototasje erin en eruit dat hij blijft haken wellicht, maar voor de rest vallen ze er bij flink gebruik niet af lijkt me.

Maar goed, het is en blijft allemaal elektronica en we wille nu eenmaal elke 3 maanden een nieuwere en betere camera dus er zullen altijd zaken zijn die blijven opduiken die niet een een laboratoriumtest naar buiten zijn gekomen. En of dit nu met Nikon is of Canon of Volkswagen of Mercedes overal loop je tegen zaken aan bij nieuwe producten, niets vreemds.

En of dit triest is... zie er het trieste niet van in.

• walletje-w
  • Registratie: november 2007

walletje-w

psn: walletje-w

quote:
MattiB schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:35:
Alhoewel niet de makkelijkste. Toch een terugroepactie voor bijna alle modellen :+

Infinit, goed werkende airdrop voor windows 10 en osx

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@Ventieldopje/shaggy8675/MazeWing/MikeyMan/ElectricHead/Ankona:
Het punt dat ik wilde maken is dat als je nu in 2016 een keuze voor een instap camera maakt dat de D3#00 serie dan niet mijn eerste keus is.

Om een voorbeeld te noemen, ik heb onderstaande foto even snel met een goedkope 'speelgoed' camera gemaakt; de Panasonic GF7

https://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Nikon%20D5200/P1090926aC_zpsb2ykurlw.jpg

Het diafragma stond op f/2.0 twee-punt-nul en toch is alles haarscherp, zie hier een 100% crop. Dit soort dingen waren met mijn D3200 gewoon niet mogelijk.

https://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Nikon%20D5200/P1090926bC_zpskypyut2p.jpg

???

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 20:59
f/1.8 en f/2.5 met een D3200.

https://c6.staticflickr.com/8/7299/10581774053_a1c52150f9_c.jpgDSC_0115 by Sj44k13, on Flickr

https://c5.staticflickr.com/4/3808/10594708556_3a9a9e3bb7_c.jpgDSC_0108 by Sj44k13, on Flickr

Nikon D750 | 24-120mm f/4 | 105mm micro f/2.8 | 70-200mm f/4 | 50mm f/1.8 AF | 50mm f/2 AI

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:09
quote:
MattiB schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:19:
Vandaag een $300 pricedrop van de D750 op Amazon.com. Daarnaast op het moment niet leverbaar op Amazon.de.

Is de pricedrop een foutje of gaan we toch een D750 opvolger zien op Photokina?
Misschien een kleine vernieuwing zoals met de D610. De D750 wordt toch veel geplaagd door kinderziektes.
foutje, prijs is weer terug naar de oude :)

https://www.amazon.com/gp...7f168713aec837c8b82587af3

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• MattiB
quote:
Toch blijft het leuk speculeren :9
Het liefst hoop ik toch op een D6x0 of D7x0 update. Grotere kans waarschijnlijk dat de D810 opvolger aangekondigd wordt zodat ze weer met de 5D IV kunnen concurreren.

• shaggy8675

shaggy8675

Misantroop pur sang

quote:
Vishari Beduk schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 23:08:
@Ventieldopje/shaggy8675/MazeWing/MikeyMan/ElectricHead/Ankona:
Het punt dat ik wilde maken is dat als je nu in 2016 een keuze voor een instap camera maakt dat de D3#00 serie dan niet mijn eerste keus is.

Om een voorbeeld te noemen, ik heb onderstaande foto even snel met een goedkope 'speelgoed' camera gemaakt; de Panasonic GF7

Het diafragma stond op f/2.0 twee-punt-nul en toch is alles haarscherp, zie hier een 100% crop. Dit soort dingen waren met mijn D3200 gewoon niet mogelijk.
Iets over appels en peren. Een 4/3 camera met een onbekende schijnbaar lichtsterke ( groothoek? ) X-mm's lens vergelijken met een 1.5 cropsensor met een kitlens met X-mm's...

Dat de D3200 niet jouw keuze is is prima, maar hem wegzetten als een camera waarmee jij niet de beoogde foto's kan maken en daarom per definitie rommel is lijkt mij vanaf de zijlijn niet aan de camera te liggen, zie het bewijs van de windmolen hierboven. Het kan namelijk schijnbaar wel ;)

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:23

Koeitje

Back-up tiems now?

De D3200 kan scherpere foto's neerzetten dat die voorbeeld foto van je m43. Kwestie van ander glaswerk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Moet ook zeggen dat mijn 18-55 een heel stuk minder was dan de 18-70 die ik nu heb. Die heb ik op mijn d40 ook heel snel vervangen :)

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:17

Universal Creations

Moderator Foto & Video

I'm watching you!

Topicstarter
quote:
MattiB schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:48:
[...]

Toch blijft het leuk speculeren :9
Het liefst hoop ik toch op een D6x0 of D7x0 update. Grotere kans waarschijnlijk dat de D810 opvolger aangekondigd wordt zodat ze weer met de 5D IV kunnen concurreren.
Mwah, er hoeft volgens mij niet echt een opvolger van de D810 te komen om te concurreren met de 5D4. Ok, de AF en framerate zijn in het voordeel van de 5D4, maar als dat een issue is, dan heb je volgens mij sowieso een andere camera nodig.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8L | EX 430 II
Sigma 50mm f/1.4 ART
Zeiss Makro Planar 100mm f/2 | Distagon 21mm f/2.8
Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Rokkor 45mm f/2

• henkie196
  • Niet online
quote:
shaggy8675 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:45:
Dat de D3200 niet jouw keuze is is prima, maar hem wegzetten als een camera waarmee jij niet de beoogde foto's kan maken en daarom per definitie rommel is lijkt mij vanaf de zijlijn niet aan de camera te liggen, zie het bewijs van de windmolen hierboven. Het kan namelijk schijnbaar wel ;)
Zijn verhaal lijkt te suggereren dat hij een maandagmorgen model had van de D3200, anders had zo'n verschil tussen een D3200 en D5200 niet mogen bestaan. Maar bij terug sturen naar Nikon krijgt hij te horen dat alles binnen de spec was. Op basis van alleen die info zou ik dan ook gewoon concluderen dat de D3200 een waardeloos toestel was. Of dat Nikon service waardeloos is.

/edit
quote:
MattiB schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:48:
Een D810 update lijkt het meest waarschijnlijk, aangezien die wat ouder is dan de D610 en D750. Die D810 opvolger lijkt me echter eerder te gaan concurreren met de 5Ds(r), alhoewel daar (buiten misschien meer MP) niet echt een update voor nodig is, denk ik.

henkie196 wijzigde deze reactie 23-08-2016 11:40 (25%)

• ElectricHead
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:12

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

De D3200 heb ik zelf ook niet ingewisseld voor de D7200 omdat ie crap foto's maakt. Ondanks het kitobjectief kan ik er toch vaak zeer scherpe foto's mee maken. Als de lenzen nog beter zijn dan komen er ook zeker nog mooiere foto's uit. Echter heeft de D7200 een aantal knoppen waarvan ik graag gebruik maak die niet aanwezig waren op de D3200. Dat waren die extra functionaliteiten uit mijn eerdere post.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

quote:
shaggy8675 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:45:
[...]
zie het bewijs van de windmolen hierboven.
Die foto's bewijzen helemaal niets. Gezien de lange sluitertijd is er waarschijnlijk een statief gebruikt. En dan kan hij ook live view met contrast-AF gebruikt hebben (en dus niet de fase AF die mij zoveel problemen gaf).

???

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Foto's van een andere camera bewijzen nog minder. Blijft een raar verhaal die D3200 van jou (net nog even terug zitten lezen in Nikon D3200). Als ik ergens op moet gokken is dat er toch een mankement in camera en/of lens zat, maar dat bij de tests die Nikon service deed niet aan het licht is gekomen (wat dan op zich wel kwalijk is natuurlijk). Dat of user error :+

Orion84 wijzigde deze reactie 23-08-2016 22:03 (5%)

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 20:59
quote:
Vishari Beduk schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:20:
[...]

Die foto's bewijzen helemaal niets. Gezien de lange sluitertijd is er waarschijnlijk een statief gebruikt. En dan kan hij ook live view met contrast-AF gebruikt hebben (en dus niet de fase AF die mij zoveel problemen gaf).
Ik kan je vertellen dat ze zonder statief zijn gemaakt met phase detect focus.

Nikon D750 | 24-120mm f/4 | 105mm micro f/2.8 | 70-200mm f/4 | 50mm f/1.8 AF | 50mm f/2 AI

• pandit
Mijn vraag over de verschillende Nikon modellen heeft nogal wat discussie opgeleverd. Ben er eigenlijk niet echt wijzer van geworden. Het lijkt dat Nikon er zelf ook een zootje van maakt. de D5500 lijkt mij een betere (met meer mogelijkheden) camera dan de D7200 terwijl het typenummer anders suggereert. een camera zonder klap-LCD is wat mij betreft een No-go. Die mis ik erg op de D3100 die ik nu heb

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je perse een klapscherm wilt is een 7200 en hoger ook niet voor jou bedoeld.

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
MikeyMan schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:26:
Als je perse een klapscherm wilt is een 7200 en hoger ook niet voor jou bedoeld.
Daarin is Nikon nogal bekrompen inderdaad. Een klapscherm is vreselijk handig om te hebben ongeacht het segment van de camera.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
pandit schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 07:56:
Mijn vraag over de verschillende Nikon modellen heeft nogal wat discussie opgeleverd. Ben er eigenlijk niet echt wijzer van geworden. Het lijkt dat Nikon er zelf ook een zootje van maakt. de D5500 lijkt mij een betere (met meer mogelijkheden) camera dan de D7200 terwijl het typenummer anders suggereert. een camera zonder klap-LCD is wat mij betreft een No-go. Die mis ik erg op de D3100 die ik nu heb
Los van het (inderdaad erg handige) klapscherm, zie ik niet hoe je kan stellen dat de D5500 een betere camera is dan de D7200?
quote:
Koeitje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:51:
[...]

Daarin is Nikon nogal bekrompen inderdaad. Een klapscherm is vreselijk handig om te hebben ongeacht het segment van de camera.
Ze beginnen langzaam bij te draaien, met de D750 die een klapscherm heeft en de D500.

• PageFault
Ben ik de enige die het klapscherm nooit heeft gemist? Op m'n compact camera gebruik ik hem ook werkelijk zelden. Ik had liever dat de camera iets platter is zonder kantelscherm eigenlijk.

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
Orion84 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:12:

[...]

Ze beginnen langzaam bij te draaien, met de D750 die een klapscherm heeft en de D500.
Oh, dat wist ik dus niet. Ben niet zo enorm op de hoogte van de precieze specs van alle Nikons. Maar blijkbaar is de markt voor camera's zonder klapschermen dus mensen die iets meer willen dan een instapmodel, maar niet aan een (semi?)-pro of FF camera willen beginnen :+.

Op mijn A7 kan ik alleen vanaf boven op het klapscherm kijken, hij is niet zo te klappen dat ik vanaf onder kan kijken. En dat is best onhandig als je op een hoog statief werkt of als je boven wat mensen uit een foto wilt schieten. Voor foto's uit een laag perspectief is het echter ideaal. Hoef je niet in de modder te gaan liggen om te zien wat je doet.

• Ankona
Die klapschermen zijn natuurlijk wel kwetsbaarder. Zitten draaden in een scharnier, nooit een lekkere combi.

• RigolleM

RigolleM

quote:
Ankona schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:50:
Die klapschermen zijn natuurlijk wel kwetsbaarder. Zitten draaden in een scharnier, nooit een lekkere combi.
Ik gebruik mijn klapscherm heel vaak, camera op grondhoogte, mag je zonder klapscherm op je buik gaan liggen, met klapscherm kan je gewoon gehurkt fotograferen. Idem dito voor foto's met vogelperspectief, gewoon de camera boven je houden. Ik neem ook vaak foto's met de camera op buikhoogte. Miste ik enorm als ik met de D7200 op stap was.

Enkele voordelen van de D7200 tov D5200:
- LCD scherm bovenop het toestel
- 2 instelwielen
- commander (off shoe flitsen met Nikon flash zonder zender/receiver)

De rest kan je hier vinden: http://www.lightandmatter...200-which-should-you-buy/

Waarom zou je een D5500 kopen? Gewicht, grootte, budget en klapscherm.

• henkie196
  • Niet online
quote:
Dat is altijd het tegenargument, maar het swivel-scherm van mjin 60D heeft nog nooit problemen gehad, en ik heb ook eigenlijk nooit van anderen gehoord/gelezen dat ze daar problemen mee hebben gehad.

De hoofdreden voor mij om het weinig te gebruiken, is vooral omdat de liveview AF ontzettend traag. Maar om even de compositie snel te controleren is het wel heel fijn, zeker als je van een laag standpunt omhoog wilt fotograferen (maar niet op je buik wilt gaan liggen).

• shaggy8675

shaggy8675

Misantroop pur sang

quote:

Bij te draaien? Om het gros van de gevallen is een klapscherm in dit segment en erboven een toevoeging die imo meer nadelen heeft dan voordelen. In dit segment zitten van oudsher meestal de mensen die serieuzer met fotografie bezig zijn onder andere omstandigheden werken dan de gemiddelde huis, tuin en keuken consument. Daar geeft zo'n scherm alleen maar meer kans op defecten, lekage, storingen etc.

Die klapschermen hebben ze ooit uitgevonden voor oude vandagen die met liveview alles willen fotograferen. Omdat er nu geld genoeg is te besteden word dit ook maar toegevoegd aan de hogere klasse, want met een klapschermpje willen die mensen hem misschien ook wel kopen.
quote:
PageFault schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:09:
Ben ik de enige die het klapscherm nooit heeft gemist? Op m'n compact camera gebruik ik hem ook werkelijk zelden. Ik had liever dat de camera iets platter is zonder kantelscherm eigenlijk.
Heb het ook nooit gemist. Op mijn andere FX body's nooit gehad, nooit gemist. Heb er eentje op de D750 zitten en gebruik hem in de fotografie nooit. Zelfs met wat simpele filmpjes gebruik ik het niet. Kan imo alleen maar kapot die onzin.

• Universal Creations

Universal Creations

Moderator Foto & Video

I'm watching you!

Topicstarter
Ik heb nog niemand gezien met problemen met een klapscherm (ik werk in een fotozaak waar echt vanalles binnenkomt met problemen), dus dat is gewoon een onderbuikgevoel wat je hebt. Klapschermen hebben echt meer voor- dan nadelen. De D500 is gericht op professioneel gebruikt en heeft dus ook gewoon een klapscherm.

Sigma 50mm f/1.4 ART

• shaggy8675

shaggy8675

Misantroop pur sang

Komt waarschijnlijk vanwege het feit dat men bij de meeste klussen het scherm inklapt om afbreken of buigen te voorkomen. Aangezien de meeste consumenten niet onder zwaardere omstandigheden werken is dit niet te vergelijken met zwaarder gebruik natuurlijk.

Aangezien de pro range de meest nieuwe innovaties gebruiken zou je juist zeggen dat die als eerste met een klapschermpje zouden zijn uitgerust ( jaren geleden al ). Waarom zou een D3-4-5 niet zo'n scherm hebben? Juist. Omdat het een kwetsbare plek genereert, en dat wil men niet in een dergelijk segment.

Geen onderbuikgevoel dus, anders had Nikon of Canon het al jarengeleden erop gezet immers.

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
shaggy8675 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:29:
Komt waarschijnlijk vanwege het feit dat men bij de meeste klussen het scherm inklapt om afbreken of buigen te voorkomen. Aangezien de meeste consumenten niet onder zwaardere omstandigheden werken is dit niet te vergelijken met zwaarder gebruik natuurlijk.

Aangezien de pro range de meest nieuwe innovaties gebruiken zou je juist zeggen dat die als eerste met een klapschermpje zouden zijn uitgerust ( jaren geleden al ). Waarom zou een D3-4-5 niet zo'n scherm hebben? Juist. Omdat het een kwetsbare plek genereert, en dat wil men niet in een dergelijk segment.

Geen onderbuikgevoel dus, anders had Nikon of Canon het al jarengeleden erop gezet immers.
Camera's zoals de D3/4/5 gebruik je in situaties waarbij je snel foto's wilt kunnen maken. Sport, reportages, etc. Daarbij heb je de snelst mogelijke AF nodig, en die heb je simpelweg niet in liveview (zeker niet bij Nikon). Ze willen waarschijnlijk gewoon niet hun naam ter grabbel gooien. In kwetsbare situaties klap je 'm natuurlijk gewoon in.

Het is overigens zeker niet zo dat de innovaties bij de Pro lijn liggen. De D5300 was de eerste Nikon DSLR met Wifi.

Koeitje wijzigde deze reactie 24-08-2016 14:45 (5%)

• Universal Creations

Universal Creations

Moderator Foto & Video

I'm watching you!

Topicstarter
quote:
Dus dan heb je in die situaties het schermpje ingeklapt (meestal dus), maar als je in een situatie zit waarbij een klapscherm handig is (laag bij de grond fotograferen, of misschien sneaky straatfotografie), klap je het open. Kortom: het is handig als je het nodig hebt en als je het niet nodig hebt, heb je er ook geen nadeel aan. Win-Win lijkt mij.
quote:

D3-4-5 bodies worden voor sport en reportage gewerkt en dan heb je er weinig tot niets aan, zoals koeitje al zegt. En innovaties worden vaak ook niet eerst in de top-bodies gestopt. Afgezien van de meest geavenceerde focus- en spiegelsystemen, zitten er in de top-bodies meestal beproefde onderdelen. Vandaar dat een touchscreen nu pas opgenomen wordt in die bodies.

Sigma 50mm f/1.4 ART

• henkie196
  • Niet online
quote:

Dat Canikon het er wel opgezet hadden als er geen problemen mee waren is niet echt een waterdichte redenering. Op een 1D of D5 kan ik me er iets bij voorstellen dat ze het er niet op zetten, voor actiefotografie heb je er niet zoveel aan. Maar als ze ooit weer eens een studio versie van de 1D of D5 uitbrengen (1Ds, D5s), lijkt het me niet bijzonder bezwaarlijk om er een swivelscherm op te zetten.

Innovaties zie je trouwens lang niet altijd eerst op de duurdere camera's. Wifi, GPS, touchscreen, kantelbaar scherm? Allemaal eerst op een consumenten camera. DPAF van Canon? Eerst op de 70D, nu, zo'n drie jaar verder, eindelijk ook een keer op een 1D.

Ik ben ook wel benieuwd wat voor zware inzetten je voor ogen hebt, kan me er zo gauw geen goede voorstelling bij maken, en ik geloof ook niet dat er geen consumenten zijn die hun camera's af en toe mishandelen.

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
quote:
henkie196 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:18:
[...]
en ik geloof ook niet dat er geen consumenten zijn die hun camera's af en toe mishandelen.
Ik wil net zeggen ja. Mijn camera (D7000) moet toch aardig wat ondergaan af en toe. Vooral als ik met macro bezig ben en laag op de grond werk. Ik graaf dat ding gewoon de grond in als het moet.

En ook wanneer ik op straat bezig ben (bijvoorbeeld bij het fotograferen van een auto of iets dergelijks), komt de camera wel eens met het asfalt in aanraking. Als hij niet tegen een stootje of schrammetje kan dan is het geen camera voor mij :)

500px || website

• Fireshade
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
quote:
henkie196 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:18:
[[...] Maar als ze ooit weer eens een studio versie van de 1D of D5 uitbrengen (1Ds, D5s), lijkt het me niet bijzonder bezwaarlijk om er een swivelscherm op te zetten.[..]
Ook bij studiofotografie wil je precies dat ene exacte plekje scherp hebben. Ook dan is live view erg hinderlijk traag vergeleken met de viewfinder. Vooral bij modellen die 10-20 poses per minuut aan moeten nemen (tijd = geld).
Nee, bij serieuze studiofotografie wil je werken met tethering en schieten door de viewfinder. Dan zie je meteen op een grote gecalibreerde monitor of die foto er mee door kan. Superhandig, geen geloer en gezoom in dat kleine live view (swivel)schermpje van je camera.

• Ankona
Enige professional die m.i. baat heeft bij lv met klapscherm zijn de kudde journalisten die met de camera boven de menigte lukraak een plaatje proberen te schieten van iets wat ze zelf niet kunnen zien.

En technisch zou het natuurlijk geen enkel probleem zijn een extra schermpje als accessoire toe te voegen. Voor een pro zij die paar extra centen voor iets dat het werk makkelijker maakt geen issue. Dat het er niet (of nauwelijks) is zegt m.i. iets over de vraag vanuit de pro's.

Ankona wijzigde deze reactie 24-08-2016 17:11 (9%)

• Universal Creations

Universal Creations

Moderator Foto & Video

I'm watching you!

Topicstarter
quote:
Ankona schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:10:
Enige professional die m.i. baat heeft bij lv met klapscherm zijn de kudde journalisten die met de camera boven de menigte lukraak een plaatje proberen te schieten van iets wat ze zelf niet kunnen zien.
Er zijn ook pro landschap- en macrofotografen en die vinden zo'n schermpje enorm handig. Ook straatfotografen die graag met de camera op buikhoogte (zoals vroeger ook weleens werd gedaan) foto's maken.
Maar zoals gezegd: er zitten meer voor- dan nadelen aan. Ik heb nog geen enkele D750 terug gezien met problemen en genoeg pro's die die camera gebruiken.

Sigma 50mm f/1.4 ART

• PageFault
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:23:
Ik heb nog niemand gezien met problemen met een klapscherm (ik werk in een fotozaak waar echt vanalles binnenkomt met problemen), dus dat is gewoon een onderbuikgevoel wat je hebt. Klapschermen hebben echt meer voor- dan nadelen. De D500 is gericht op professioneel gebruikt en heeft dus ook gewoon een klapscherm.
Voor een DSLR zou het geen punt zijn waarop ik hem afwijs, al zal ik er ook niet speciaal op zoek gaan. Bij compact is het meer dat je nog enkele millimeters zou winnen als je het achterwege laat waardoor hij net wel in je broekzak zou passen.

• shaggy8675

shaggy8675

Misantroop pur sang

quote:
Universal Creations schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:15:

Maar zoals gezegd: er zitten meer voor- dan nadelen aan. Ik heb nog geen enkele D750 terug gezien met problemen en genoeg pro's die die camera gebruiken.
Dat is jouw mening, en dat mag. Mijn mening is anders, en mijn redenatie is dat de reden dat je geen verbogen of gebroken schermen ziet is dat ze daar zelden of nooit gebruikt worden door de pro gebruikers. Maar daar zullen we het nooit over eens worden want jij ziet het immers in de winkel ;)

Hier trouwens een uitleg waarom Canon het niet heeft gedaan op de 5D MkIII

" Canon has explained the reasoning behind the decision to not include an articulated screen on its new Canon EOS 5D Mark III DSLR.

David Parry from Canon UK told TechRadar that its absence was due to the camera’s weatherproofing needing to be maintained.

“It would affect the weatherproofing, and we feel that is more important,” he said.

“The majority of people asking for articulated screens are of course videographers, and most of those will use field monitors.”

Parry also explained that he believes the field of view of the 1,040,000-dot LCD should also be adequate for the majority of users."

shaggy8675 wijzigde deze reactie 24-08-2016 18:03 (39%)

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
shaggy8675 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:55:
[...]

Dat is jouw mening, en dat mag. Mijn mening is anders, en mijn redenatie is dat de reden dat je geen verbogen of gebroken schermen ziet is dat ze daar zelden of nooit gebruikt worden door de pro gebruikers. Maar daar zullen we het nooit over eens worden want jij ziet het immers in de winkel ;)

" Canon has explained the reasoning behind the decision to not include an articulated screen on its new Canon EOS 5D Mark III DSLR.David Parry from Canon UK told TechRadar that its absence was due to the camera’s weatherproofing needing to be maintained.“It would affect the weatherproofing, and we feel that is more important,” he said.
Panasonic gh4 heeft ook "weather sealing" en toch een uitklapbaar schermpje. uitklapbaar schermje sealing geven is best mogelijk, alleen wat lastiger.
quote:
“The majority of people asking for articulated screens are of course videographers, and most of those will use field monitors.”
maar daarmee maak je de camera weer groter en zwaarder mee, zon lcd kan je ook niet aan de lucht ophangen, voor run run en gun werk lijkt mij het juist fijn om geen extern scherm nodig te hebben.
quote:
Parry also explained that he believes the field of view of the 1,040,000-dot LCD should also be adequate for the majority of users."
resolutie van 1040k dots is inderdaad genoeg.

mrc4nl wijzigde deze reactie 24-08-2016 18:15 (3%)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 生マルあリヤ全部マル

• Universal Creations

Universal Creations

Moderator Foto & Video

I'm watching you!

Topicstarter
quote:

" Canon has explained the reasoning behind the decision to not include an articulated screen on its new Canon EOS 5D Mark III DSLR.

David Parry from Canon UK told TechRadar that its absence was due to the camera’s weatherproofing needing to be maintained.

“It would affect the weatherproofing, and we feel that is more important,” he said.

Weatherproofing.... yeah right. Ondertussen zijn we vele jaren verder en heeft Pentax met hun fullframe K1 met betere weathersealing dan welke dslr van Canon dan ook gewoon een klapscherm (ik laat even de steampunk stangetjes achterwege).

Sigma 50mm f/1.4 ART

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

quote:
Orion84 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:02:
Als ik ergens op moet gokken is dat er toch een mankement in camera en/of lens zat, maar dat bij de tests die Nikon service deed niet aan het licht is gekomen (wat dan op zich wel kwalijk is natuurlijk).
Dat is nog wel te verklaren; mijn probleem trad vooral op naarmate het onderwerp verder weg stond. De test bank van Nikon service staat echter op korte afstand.
quote:
Die klapschermen zijn natuurlijk wel kwetsbaarder.
Echt niet.
Je leest nooit, maar dan ook helemaal nooit dat iemand een klapscherm kapot krijgt.
Ik heb zelf ooit mijn kapotte Canon compact met zo'n scherm getest; eens kijken of ik dat scharnier kapot kreeg. Maar ik was verbaasd over hoe sterk dat was. Er gaan van allerlei onderdelen eerder kapot dan dat scharnier.
quote:
Ankona schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:10:
Zodra je camera op statief staat is het heerlijk.
Echt, het is een groot pluspunt.

???

• henkie196
  • Niet online
quote:

Voor iemand die weatherproofing écht belangrijk vindt, neemt toch gewoon een 1D / D5? Of een Pentax. Weatherproofing is leuk, maar je koopt er niks voor, en je krijgt er ook geen garantie op. Het klinkt vooral leuk.

Voor een alleskunner als een D750 of een 5D4 (of een meer toegankelijke D610 of 6D), lijkt een swivelschermpje toch niet te misstaan. Tenzij je denkt dat landschaps- en macrofotografen geen pro's kunnen zijn, natuurlijk.

En als het niet van Canon Japan zelf af komt, zou ik dit soort uitleggen met een grove korrel zout nemen. Ook als het van Japan zelf af komt, trouwens.

• Hamed
  • Registratie: juli 2006
quote:
henkie196 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:12:
[...]

Voor iemand die weatherproofing écht belangrijk vindt, neemt toch gewoon een 1D / D5? Of een Pentax. Weatherproofing is leuk, maar je koopt er niks voor, en je krijgt er ook geen garantie op. Het klinkt vooral leuk.
Ik vind het wel belangrijk en kan er niet zonder denk ik. Ik ga altijd lekker in regen foto's schieten zonder zorgen te maken. Dat zou ik niet doen als ik wist dat mijn gear dat niet aankon. En als mijn gear kapot gaat door een paar druppels regelen, dan is dat zo. Het gaat uiteindelijk om genieten en niet zorgen maken om kapotte gear.

Edit: Ik heb ooit wel bij Canon garantie gekregen bij een 100L die vochtschade had.

Hamed wijzigde deze reactie 24-08-2016 21:25 (6%)

Sony A7II | Carl Zeiss Batis 25 & 85 | Sony Distagon T* Zeiss FE 35 | Sony FE 90
Voigtländer 90 SL-II | 500PX

• jorisjan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:00
Nadeel van een scharnier is dat je aan (minstens) 1 kant van je scherm geen knoppen kwijt kan.

Op statief vind ik het scharnier van mn D5100 echt een uitkomst. In liveview extreem inzoomen om scherp te stellen (long exposure nachtfotografie) is ideaal, en via de OVF niet te doen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Btw, swivelschermpje is toch achterhaald joh... There's an app for that :+

• Universal Creations

Universal Creations

Moderator Foto & Video

I'm watching you!

Topicstarter
quote:
jorisjan schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:05:
Nadeel van een scharnier is dat je aan (minstens) 1 kant van je scherm geen knoppen kwijt kan.

Op statief vind ik het scharnier van mn D5100 echt een uitkomst. In liveview extreem inzoomen om scherp te stellen (long exposure nachtfotografie) is ideaal, en via de OVF niet te doen.
Knoppen links hoor je enkel voor foto's bekijken te gebruiken (al snappen ze dat bij Nikon nog niet helemaal met hun iso en wb knop daar...), maar met touchscreen wordt een deel daarvan overbodig.

Sigma 50mm f/1.4 ART

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Even in het archief gedoken en een foto van mijn gesloopte Canon A80 scharnier:

https://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Tweakers/3Q1B6279C_zpsviritda2.jpg

Nogmaals; die scharnier was serieus sterk. Voor mij onmogelijk om dat met mijn handen stuk te krijgen.

Edit: en ook de bedrading zat 'slim' door het scharnier heen gewoven. Zodanig dat je het heeeel vaak kon draaien. Laat ik het zo zeggen; ik denk dat de sluiter van je camera veel eerder versleten is voordat de bedrading het begeeft.

Vishari Beduk wijzigde deze reactie 24-08-2016 22:31 (22%)

???

• jorisjan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:00
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:16:
[...]

Knoppen links hoor je enkel voor foto's bekijken te gebruiken (al snappen ze dat bij Nikon nog niet helemaal met hun iso en wb knop daar...), maar met touchscreen wordt een deel daarvan overbodig.
Die knoppen zitten nu dus rechts, waar ze ruimte wegdrukken voor andere (handigere) knoppen (iso bijvoorbeeld). En de D5100 had nog geen touch :)

• Tiwazz
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:53
Ik ben van een D5100 naar een D610 gegaan en mis het kantelbaar schermpje eigenlijk niet. Het enige waarvoor ik het gebruikte was voor een heel laag standpunt, ondanks dat het wellicht prettig is dat je niet hoeft te gaan liggen kon ik het toch altijd maar slecht zien op het schermpje.

Kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die het wel fijn vinden maar mijn keus zou er niet vanaf hangen. Angst dat het stuk zou gaan heb ik nooit gehad.

Nikon D610 - Nikkor 24-85mm f3.5-4.5 - Nikkor 50mm f1.8 | Flickr: ndonkersloot | PSN: ndonkersloot

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik maak as we speak gebruik van het klapscherpje, camera gericht op de sterren en ik lig zelf in de hangmat ernaast, ik hoef niet te bukken om mm lcd te zien, 90° kunnen kantelen is heel fijn 8)

• Protax
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 25-08 11:42

Protax

<SG>Protax#2556

Vraagje, ik heb sinds 2012 een Nikon D5100, met daarbij een aantal lenzen.

Nu merk ik de laatste tijd dat ik steeds meer, wazige (niet scherpe) foto's maak, en ik daardoor steeds meer naar de automatische of P stand switch.
Zojuist was ik bezig met het uitzoeken van mijn foto's van die ik afgelopen weekend heb gemaakt in Berlijn, en dit was zo'n beetje de druppel... Teveel mislukte foto's.

Nu heb ik in deze tijd nog nooit mijn camera schoon laten maken, aangezien ik ook geen groot gebruiker ben. Maar om de hoeveel tijd moet ik dit nu laten doen? Of kan het ook zijn dat de camera aan het slijten is (en moet ik op zoek naar een vervanger)?

Hopelijk kunnen jullie mij voorzien van wat tips! :)

| D3 Battletag: Protax#2556 | Solidarity Gaming Admin |

• Universal Creations

Universal Creations

Moderator Foto & Video

I'm watching you!

Topicstarter
Dus als je in P of automaat schiet, is het beter qua scherpte? Kun je een voorbeeldje plaatsen?
Camera's slijten niet echt. Misschien dat het autofocussysteem (van de camera of de lens) je in de steek laat.

Sigma 50mm f/1.4 ART

• PageFault
Zoals UC zegt, maybe autofocus van streek of front/back focus van lens. Post wat voorbeelden met EXIF info.

Check je sluitertijden, zijn deze relatief lang en ontstaat daardoor bewegingsonscherpte?

• pandit
quote:
[...]

Los van het (inderdaad erg handige) klapscherm, zie ik niet hoe je kan stellen dat de D5500 een betere camera is dan de D7200?

[...]

Mijn opmerking was kort door de bocht moet ik toegeven, Als ik een vergelijking doe:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/431145;436693/

Dan zijn deze camera's op deze punten identiek. m.u.v van het klapscherm op de D5500. Ondanks dat niet iedereen mijn mening deelt hier , is een klapscherm een vereiste voor mij. Ik heb een Sony SLT33 met klapscherm en sinds kort een D3100, die ik afgelopen vakantie heb gebruik. Ondanks dat de D3100 betere foto's maakt heb ik het klapscherm vreselijk gemist. Ik ben nl van het fotograferen van vreemde standpunten, zoals 1 CM van de grond (of water) tot 2,5 meter hoogte en dan is zo'n klapscherm vreselijk fijn. Jammer dat Nikon in het middensegment geen klapschermen gebruikt, De D7200 lijkt me een hele goede camera, maar om ¤1000,- neer te leggen met (voor mij) zo'n beperking kijk ik even verder.

btw: Jammer (vind ik) dat er in de pricewatch niet op klapscherm geselecteerd kan worden

pandit wijzigde deze reactie 25-08-2016 08:03 (3%)

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 28-08 12:32
quote:
pandit schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 07:58:
[...]

btw: Jammer (vind ik) dat er in de pricewatch niet op klapscherm geselecteerd kan worden
Lijkt me wel te kunnen: Eigenschappen body > Kantelbaar scherm

Dat scherm (als je het al nodig hebt) is dan ook het enige punt waar de D5500 'beter' is dan de D7200...

Inrage wijzigde deze reactie 25-08-2016 13:41 (3%)

• pandit
quote:
Inrage schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:40:
[...]

Lijkt me wel te kunnen: Eigenschappen body > Kantelbaar scherm

Dat scherm (als je het al nodig hebt) is dan ook het enige punt waar de D5500 'beter' is dan de D7200...
Ik zie dat het werkt 'selecteren op kantelbaar scherm', bedankt.
Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True