Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:04

bobcom

Dedicated dabbler

Ik kan met een Wu-1b dongeltje op de camera (D600 - moet ook voor D7100 gelden; voor camera's <D600 / D7100 is er de Wu-1a) draadloos tethered schieten op een "niet-bepaald-smart"phonetje - een Sony Xperia Miro (ST23i of zoiets). Dongeltje kost ca €50,-, en maakt van de hele cam een draadloos ding - vanaf het moment dat je camera en phone hebt verbonden kun je vrijwel alleen nog maar per phone werken -maar het werkt, ook al is het gebrekkig.

Wat ik heb gedaan was eerst de bij de Wu1a/1b behorende app van Nikon downloaden. Daarna wifi van Wu-dingeltje (is effectief een soort micro-routertje) verbinden met phone. Dat werkt het beste als er geen ander wifi-netwerken openstaan. Omdat de Nikon-app nogal lame is heb ik die daarna gewist en "DSLR Dashboard" gedownload - alles via de Playstore. Vervolgens Wu-dingeltje weer inprikken, DSLR Dashboard openen, en de optie "verbinden met Wu-1a/1b" kiezen (makkelijker als er geen ander wifi-netwerken actief zijn).

Zelfde app zou ook moeten draad-tetheren met een USB OTG-kabeltje aan een smartphone of tab, maar dan moeten die wel over USB OTG alias USB-host beschikken. Wil ik kortelings uitzoeken (heb sinds vandaag een Galaxy Tab 3 met USB OTG-kabeltje - kijken hoe het werkt op een snellere processor, groter scherm enzovoorts)

DSLR Dashboard is geen toonbeeld van snelheid of souplesse, maar als je de tijd neemt werkt het, Hangt uiteraard ook af van phone of tablet. Laatste versies van de app werken overigens alleen vanaf Android 4.1 of zo.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders

• chopper88
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 02:02
quote:
icecreamfarmer schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 23:02:
[...]

OK misschien dat ik dat komende weekend ga proberen. Welke app heb ik daar voor nodig?

Verder moet ik de klok in de camera anders instellen?
Zoals gezegd zorgen dat de klok gelijk staat met smartphone :)
Los van een verkeerde timestamp kan het anders ook gebeuren dat er gewoon geen coordinaten worden gevonden. Als je een track hebt van bijv. 14:00 tot 17:00, en al je foto's zijn gemaakt tussen 18:00 en 21:00 volgens je camera, dan wordt er gewoon geen coordinaat voor dat tijdstip gevonden in de track.

Zelf heb ik een Android smartphone, ik gebruik daarvoor momenteel Open GPS Tracker.
Je kan daarmee een 'track' starten en stoppen wanneer je wil. Daarna kan je deze per mail verzenden, of op je SD kaart opslaan en nog wat andere opties (openstreetmap etc.). Zelf verstuur ik deze per mail even naar mezelf, maar ik vermoed dat een Dropbox achtige oplossing ook zal werken zoals bovenstaand :)

Ik meen het echt dat het absoluut geen moeite is. Zelf stond ik op het punt een Dawntech GPS module te kopen, maar na één keer met een smartphone dit te hebben geprobeerd kom ik tot de conclusie dat het totaal onnodig is tot dusver.

Het is natuurlijk mooi als alles helemaal automatisch gaat, maar ik spaar graag 150 euro uit middels 1 minuut handwerk per batch foto's...

Ga je het via Lightroom of ViewNX2 proberen?

• Abbadon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:54
http://imaging.nikon.com/lineup/microsite/d500/

De D500 microsite. Dat is wel een verrassing.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

quote:
Brilsmurfffje schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:29:
Je 200mm lens op FX geeft een vergroting van 300mm op DX toch?
Niet per se, dat hangt van de pixeldichtheid af. Een 16MP DX geeft je dezelfde hoeveelheid pixels voor een bepaald onderwerp als een 36MP FX.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 07-03 21:14

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• RuddyMysterious
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08-03 08:18

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

quote:
Brilsmurfffje schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:29:
Je 200mm lens op FX geeft een vergroting van 300mm op DX toch?

Ik heb zelf een D7100 en de scherpte en het detail met goede lenzen is bizar.
Hou het woord 'crop' in het achterhoofd. Een FX zal met een 200mm een bepaald beeld geven. Als je van die sensor een crop gelijk aan de grootte van een DX-sensor maakt, dan krijg je een beeld dat qua hoek (=viewport) overeenkomt met een 300mm FX-beeld, maar dat is het dan ook. De hoeveelheid licht is minder dan bij het volledige beeld, het aantal belichte pixels zal minder zijn dan bij het volledige beeld. Zo werkt een cropsensor.

Het énige voordeel dat DX kan opbrengen qua 'reach' (=bereik of reikwijdte) voor birdies (=birdspotters) is de vaak hogere pixeldichtheid voor een lagere prijs. Wanneer dat overtroefd wordt door FX heeft DX helemaal géén voordelen meer voor mensen die 'reach' nodig hebben.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:47
quote:
mrc4nl schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:36:
[...]

Ik wil het ook wel voor je doen hoor :+
was niet al te serieus bedoeld, ik snap dat je op zoek ben naar een professional, toch is het uit en in elkaar zetten van een camera geen rocket science, heb het zelf wel vaker gedaan.
We kennen je successen daar in :9

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

quote:
PdeBie schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:17:
Ik weet niet wat jij bedoelt met werkafstand, maar het is toch echt een minimum focus afstand van 3cm. Of je de 1:1 vergroting pas dan ook haalt weet ik niet. Dat zeggen ze niet. Al lijkt me dat inderdaad wel logisch. Dat heeft echter ook weer te maken met hoe ver je 'ingezoomd' bent lijkt mij.

http://www.dpreview.com/n...pacts-with-1-type-sensors

[...]
Werkafstand is de afstand tussen focusvlak en voorkant van de lens. Dit wordt helaas maar al te vaak focusafstand genoemd. Focusafstand is doorgaans vanaf de sensor tot aan het onderwerp. Als de focusafstand daadwerkelijk 3cm is, dan zou het focusvlak in de lens zitten....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 14-03 23:44

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

quote:
Valandin schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 11:09:
Hey guys!

Even een vraagje. Ik heb gister een microfoon ontvangen voor mijn D7100 (SE Electronics laser dslr pro) en als ik opneem hoor ik continue een ruis op de achtergrond tijdens het filmen. De opname kwaliteit van de mic is verder echt geweldig, heb de gevoeligheid wat naar beneden geschroeft en daarna was de kwaliteit echt top.

Echter, de ruis blijft. Zelfs als ik de microfoon uitzet terwijl hij nog wel in de camera geplugd zit, waardoor ik dus eigenlijk opneem zonder microfoon blijft de ruis aanwezig. Er zit dus iets in de D7100 dat sowieso ruis toevoegd aan het filmpje! Iemand dit ooit eerder gemerkt / opgelost?
Welkom in de wondere wereld van signaal/ruisverhouding in de geluidstechniek... ;)

Lang verhaal kort... stel je ingangsniveau van de camera zo laag mogelijk in en je microfoon op 0db/-6 db en kijk of dit ten goede komt aan je signaal ruisverhouding. (in jouw geval -10db)

http://www.dummies.com/ho...our-nikon-d7100-movi.html

Signaal ruisverhouding blijft altijd een pain in the ass, wanneer je ongebalanceerd werkt in combinatie met phantoomvoedingen....

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 14-03 23:44

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

quote:
Valandin schreef op zondag 24 april 2016 @ 10:28:
[...]

Thanks voor de reactie! Tot zover was ik inderdad gekomen. Sensitivity staat goed (Manual, niveau 8 op body) alleen het probleem is dat er hoe dan ook ruis op de video komt. Ookal staat er helemaal geen microfoon op de camera aangesloten, of als de mic uitstaat. Dus 0 balkjes microfoon.

Als ik de Mic aansluit op mijn computer heb ik overigens helemaal geen last van ruis!
Misschien begrijp ik je reactie verkeerd, heb je anders nog tips?
Dan zou het wel eens heel goed kunnen dat de signaal/ruisverhouding in je D7100 niet correct is, neem even contact op met Nikon, misschien hebben zij nog tips.

Maar als je de niveau 8 naar 0 toebrengt? is er dan nog steeds ruis? Ik zou zelf iets proberen met niveau 3/4 en op de microfoon het uitgangsniveau op 0db. Mocht dat teveel ruis opleveren dan -10db en het niveau 4/5..... Maar nu roep ik maar wat, erg moeilijk om dit afstand in te schatten. ;)

Mocht dit het ruisniveau naar een acceptabel niveau brengen, maar het opnameniveau te zacht zijn - dan iets zoeken qua software om dit weer te corrigeren wanneer je gaat editen.

Wat betreft je microfoon...die is dus goed als je geen last van ruis op je pc hebt.

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 26-03 18:28

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

http://petapixel.com/2016...other-shutter-issue-d750/

precies dit probleem heb ik ook
ik ben dus niet de enige, nu hopen dat er een fix voor komt

मकालु

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 04-04 19:58
De Nikon DL serie wordt ondanks de aardbevingen in Japan en de verwachte vertraging toch deze maand nog geleverd :).

[Voor 8% gewijzigd door Balance op 15-06-2016 22:18]

• Balance
Er is een flinke firmware update voor de Nikon D5 uitgebracht, versie 1.1 :).

Samengevat:
  • The camera can now record movies up to 29 minutes and 59 seconds long.
  • An Electronic VR option has been added to the Movie Shooting Menu.
  • A Flicker reduction option has been added to the Photo Shooting menu.
  • Dynamic-area AF (9 points) has been added to the AF-area mode options available during viewfinder photography.
  • En verder veel UI-verbeteringen, optimalisaties en bugfixes.

Mocht je een firmware update gemist hebben: Hier een lijstje met wat Nikon in 2016 heeft uitgebracht:

[Voor 53% gewijzigd door Balance op 23-06-2016 13:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:37

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Fireshade schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:09:
[...]
De D80 stamt uit 2006, de D7000 uit 2010. Daar zit 6 jaar ontwikkeling tussen.
De D500 is uitgekomen in 2016, dus ook weer 6 jaar na de D7000.
Maar het verschil tussen de D7000 en de D500 in beeldkwaliteit vind ik niet zo schokkend als destijds bij D80 vs D7000.
Die observatie is niet zo gek.

De D80 had nog een old-school CCD sensor aan boord. De D7000 een veel modernere CMOS sensor. Dat is echt een wereld van verschil. Die CMOS sensoren zijn daarna zeker nog wel verbeterd in de doorontwikkeling, maar dat zijn bescheiden stapjes vergeleken bij de sprong van CCD naar CMOS.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
quote:
MattiB schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:16:
Nu zal de verzekering een deel wss vergoeden. Misschien goed moment om naar Fx over te stappen. >:) Ook mede doordat mn favoriete lens wss ten dode opgeschreven is.
Waarom zou je overstappen naar FX? Waarom niet gewoon een nieuwe D7200 of misschien zelfs een D500 :9~

Fujifilm X-T2 || 16mm f/1.4 || 35mm f/2 || 50mm f/1.2 // Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
Op f/6.3 wordt dat toch wel een hele opgaaf lijkt mij. Ik denk dat dit gemaakt is met een lichtsterkere lens en zo te zien vrij hoog in de ISO. Er lijkt ook wel iets van licht op het circuit te schijnen.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PdeBie
  • Niet online
quote:
TommyGun schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:01:
[...]

Op sommige stukken wel, maar lang niet overal.

Dus da's echt een kwestie van een erg lichtsterke lens? Mag ik wel gaan sparen :X
Yup. Heb je wel nodig, want je sluitertijd moet snel genoeg zijn om de auto's te bevriezen. Flitsen op zo'n afstand heeft geen zin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
quote:
TommyGun schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:01:
[...]

Op sommige stukken wel, maar lang niet overal.

Dus da's echt een kwestie van een erg lichtsterke lens? Mag ik wel gaan sparen :X
Iets in de richting van f/4 of f/2.8 heb je toch wel nodig lijkt mij. Dan moet je met een hoge ISO en wat pannen toch wel een eind kunnen komen, je sluitertijd hoeft dan niet zo snel te zijn.

Maar goed, dat vermoed ik dus. Ik sta nooit langs het circuit ;) :X

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PdeBie
  • Niet online
quote:
TommyGun schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:06:
[...]

Nu ben ik sowieso niet echt gecharmeerd van de Nikon AF-S DX NIKKOR 18-300mm f/3.5-6.3G ED VR, maar ik fotografeer eigenlijk ook weer niet genoeg om 2 andere lezen aan te schaffen (groot hoek en een lichtsterke ultra zoom).

Wat is wijsheid denk je?
Ik vrees dat je hier toch echt een 2.8 lens nodig gaat hebben gezien de lichtomstandigheden.

Een 70-200 2.8 zou een optie zijn. Maar ja..... katjing!
Kost je zo een paar honderd euro en voor de toppers boven de (twee)duizend.

Dus wat je kan doen is een keer zo'n lens huren en kijken of het je dan wel lukt. Zo ja, dan kan je bepalen of het voor jou waard is om te sparen voor zo'n lens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 01:42

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Wat equivalentie betreft slaat dat artikel inderdaad de plank mis, maar als we daar over verder willen weten we allemaal in welk topic we moeten zijn. :)

Woutoud.com

Shift nabootsen gaat goed als je genoeg ruimte hebt overgelaten rondom je onderwerp. Tilt nabootsen geeft vaak een fake effect bij onregelmatige onderwerpen. Maar het blijft een niche, net zoals fisheye.

• Shaggy
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 02:17

Shaggy

Misantroop pur sang

Het lijkt me heel sterk dat je een dergelijke foto niet kan reproduceren onder dezelfde omstandigheden, in acht houdende dat de D3200 11 AF punten ter beschikking heeft, en de D5200 er 39 heeft. Met hetzelfde objectief en hetzelfde (centale zo te zien ) focuspunt zouden de beelden vrij aardig overeen moeten kunnen komen.

Voor de rest is het appels en peren vergelijken. Beide camera's zijn in staat mooie beelden te maken. En verwachten dat een instapcamera als een D3200 de prestaties van een D5200 oid evenaart qua mogelijkheden of functionaliteit is natuurlijk op voorhand al onzinnig. Hetzelfde als ik zou zeggen ik ben teleurgesteld in de D5200 want mijn D5 heeft een betere AF.

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 00:21
Valt mij op dat er altijd zo wazig wordt gedaan over noodzakelijke functionaliteiten. Laten we helder zijn, voor fotografie zijn er maar 5 zaken die je tijdens het fotograferen in hoeft te stellen:
- Diafragma
- scherpstelpunt
- sluitertijd
- "film" gevoeligheid
- brandpuntsafstand

Niets magisch aan, de electronica helpt je alleen deze zaken automatisch in te stellen. Vaak op een manier dat je hier nauwelijks nog begrip van hebt.
In het randgebeuren kunnen er nog zaken toegevoegd zijn als belichtingtrapjes maken. (kan ook met het handje!) En programma standen voor alle mogelijke situaties (denk na, dit is alleen een accent verleggen in eerder genoemde keuzes rond sluitertijd en diafragma (eventueel ook gevoeligheid). Soms nog een beetje witbalans erbij maar dat doe je later op de computer net zo makkelijk (als je tenminste wel in raw formaat schiet!)

En wat betreft autofocus. Mijn eerste autofocus camera was een F601. Die af was eigenlijk alleen in eenvoudige situaties bruikbaar, vaak pendelde hij heen en weer door het hele bereik van het objectief in een niet al te vlotte snelheid. Bewegende onderwerpen kon je alleen fotograferen met handmatige scherpstelling. (en ja dat kan ook! trucjes als van te voren nadenken waar je je onderwerp gaat vangen en daar al op scherpstellen. Zo deed iedeeren dat tot in de jaren 90!)
Mijn D70 was wat dat betreft al een enorme verbetering. Voor sport was de AF al bijna bruikbaar en in andere situatie meer dan voldoende. De AF van de D3300 is nog een heel stuk beter. (Ik heb nog geen wedstrijdjes met mijn D300 gedaan. Het is gewoon goed voor heel veel situaties, verschil met de D70 ervaar je wel)

Ik ben zelf bij de D300 vooral gecharmeerd door de simpele functie gerichte opbouw. Er zitten nog altijd veel te veel knoppen en menu's op maar de echt belangrijke zaken zitten direct onder een goed bereikbare knop (of kan ik daaraan toewijzen). De D3300 charmeert mij door de info op het beeldscherm. geen lcd schermpje meer, maar op het beeldscherm zelf een helder overzicht van de belangrijkste instellingen. Ook op een manier dat je weer leert hier bewust van te zijn. Enige dat m.i. echt mist is een tweede instelwiel. Maar ja, voor de D7200 moet er ook nog wat te wensen zijn.

alles kan off-topic

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 04-04 20:49
f/1.8 en f/2.5 met een D3200.

https://c6.staticflickr.com/8/7299/10581774053_a1c52150f9_c.jpgDSC_0115 by Sj44k13, on Flickr

https://c5.staticflickr.com/4/3808/10594708556_3a9a9e3bb7_c.jpgDSC_0108 by Sj44k13, on Flickr

Nikon D750 | 24-120mm f/4 | 105mm micro f/2.8 | 70-200mm f/4 | 50mm f/1.8 AF | 50mm f/2 AI

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23:25

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
MikeyMan schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:26:
Als je perse een klapscherm wilt is een 7200 en hoger ook niet voor jou bedoeld.
Daarin is Nikon nogal bekrompen inderdaad. Een klapscherm is vreselijk handig om te hebben ongeacht het segment van de camera.

• PageFault
  • Laatst online: 23:21
Ben ik de enige die het klapscherm nooit heeft gemist? Op m'n compact camera gebruik ik hem ook werkelijk zelden. Ik had liever dat de camera iets platter is zonder kantelscherm eigenlijk.
Ik heb nog niemand gezien met problemen met een klapscherm (ik werk in een fotozaak waar echt vanalles binnenkomt met problemen), dus dat is gewoon een onderbuikgevoel wat je hebt. Klapschermen hebben echt meer voor- dan nadelen. De D500 is gericht op professioneel gebruikt en heeft dus ook gewoon een klapscherm.

• Fireshade
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
quote:
henkie196 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:18:
[[...] Maar als ze ooit weer eens een studio versie van de 1D of D5 uitbrengen (1Ds, D5s), lijkt het me niet bijzonder bezwaarlijk om er een swivelscherm op te zetten.[..]
Ook bij studiofotografie wil je precies dat ene exacte plekje scherp hebben. Ook dan is live view erg hinderlijk traag vergeleken met de viewfinder. Vooral bij modellen die 10-20 poses per minuut aan moeten nemen (tijd = geld).
Nee, bij serieuze studiofotografie wil je werken met tethering en schieten door de viewfinder. Dan zie je meteen op een grote gecalibreerde monitor of die foto er mee door kan. Superhandig, geen geloer en gezoom in dat kleine live view (swivel)schermpje van je camera.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
Orion84 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:51:
[...]

Dat kan je niet zo vergelijken. De D750 is niet de D700 opvolger. Als je kijkt naar de Pro FX bodies, dan is de D800 in weze de opvolger van de D700, maar de D800 is natuurlijk wel wat hoger gepositioneerd, wat dan weer gecompenseerd werd met de introductie van de D6x0 lijn en later de D750.

D750 is veel meer een consumer/enthusiast camera, geen Pro camera. Dus op zich is het niet vreemd om te verwachten dat die eens in de paar jaar een nieuwe versie krijgt.

Maar dat blijft allemaal koffiedik kijken natuurlijk. Het is ook maar afwachten of D750 en D610 beide een opvolger krijgen, of dat die lijnen worden samengevoegd. Er is van alles mogelijk :P
Excuses hier was ik iets te snel
quote:
MattiB schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:30:
Nu netjes de Photokina te hebben afgewacht toch weer voorzichtig opzoek naar een vervanger van mijn d700/kapotte D7200. De Nikon presentatie was een aardige teleurstelling.

Over het algemeen wel tevreden met de D700 maar mis toch het gevoel wat ik wel had bij mn D7200. De zg. 'pro-controls' van de D700 doen me niet zoveel. En ik mis de U1 en U2 settings met name. Dit is waarschijnlijk puur gewenning. De 12 Mp bestanden werken opzich met portretten of snapshot achtig werk, maar met landschappen en avond/nachtfotografie heb ik toch het gevoel resolutie en DR te missen. Ook zit er vocht achter mijn LCD waardoor Liveview focus erg lastig is, de resolutie van het LCD werkt hierbij ook niet mee. Blijkbaar een bekend probleem bij de D700.

Nu lijkt me de D750 een perfecte match doordat ie qua controls en formaat zo goed als gelijk is aan de D7200. Daarnaast een kantelscherm wat me fijn lijkt.
En hier is ie voor onder de 1800e te krijgen wat niet te gek is.

Een D810 zou ook prachtig zijn maar ben bang dat het overkill is. De 38mp sensor vraagt vervolgens ook om het beste op het gebied van lenzen. En qua prijs bijna 1000e meer.

Is het op dit moment wel verstandig om een D750 te kopen ondanks dat het 2 jaar 'oude' techniek is? Of is bijvoorbeeld de D810 meer 'future-proof'?
Bij Nikon is het akelig stil wat betreft opvolgers van deze 2 camera's. Het is dus puur gissen en kan dan minimaal wachten tot begin volgend jaar voor een eventuele aankondiging.
Laat ik het zo zeggen, ik ben van een D90 naar een D7100 gegaan en ik moet bekennen dat ik een grotere vooruitgang had verwacht.. De body van de D7100 is fijner op het gebied van layout, de sensor heeft iets meer pixels en vooral een beter te corrigeren ruis, het scherm achterop is een grote vooruitgang wat betreft resolutie, helderheid en kleuren en virtual horizon is een geweldige toevoeging. Los daarvan, puur IQ, de verbeteringen zijn niet wereld schokkend.

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 03-04 20:11
quote:
Hij is besteld :*) :9

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:07

MazeWing

passionate & cynical

quote:
Veel plezier er mee. Als je een d7200 gewend bent is het voor 95% hetzelfde.
Zelf ben ik trouwens ook groot fan van de U1 (A-stand helemaal aangepast) en U2 (S-stand helemaal aangepast) modi. Zeker icm de auto-iso en Af-on werkt het allemaal zeer eenvoudig en fool-proof (wanneer een onervaren persoon een foto moet maken)

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: Ryzen 2700X | 16 GB | RTX 2080 | UWA (120Hz)

• matsuba
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 26-03 15:03
quote:
Kapoen schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:57:
Mijn excuses voor het citaat van mezelf, maar ik zou toch graag antwoord hierop hebben :)

[...]
Hier een in NL gekochte d300 met alle mogelijke talen, lijkt mij dat dat met andere europese modellen ook zo is.

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:21

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Kapoen schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:57:
Mijn excuses voor het citaat van mezelf, maar ik zou toch graag antwoord hierop hebben :)

[...]
Doorgaans is het zo dat de internationale modellen alle talen bevatten.

Wat ik wel vaker lees is dat camera's voor de japanse markt alleen maar japanse menu's hebben, en geen andere taal. Daar moet je dus voor oppassen bij grijze import.

[Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 03-10-2016 17:17]

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

In ieder geval geen devolutie zoals bij de d3400 ;)
Waarom ze bij nikon niet fatsoenlijke wifi inbouwen, is mij wel een raadsel.

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23:25

Koeitje

Back-up tiems now?

Ik heb even naar je flickr pagina gekeken PdeBie en ik denk dat het enige voordeel voor jou het grotere dynamisch bereik is. Zelf ben ik van een verouderde crop sensor (d90) naar een FF Sony A7 gegaan. De winst in resolutie en ruisprestaties was leuk, maar dat was vooral op gevoel gebaseerd omdat ik de D90 2 jaar voor de aanschaf van de A7 had verkocht. Wat mij echt direct opviel was dat ik in sommige situaties naar het licht keek en dacht "Ok, dit gaat clippen, misschien maar een HDR proberen", maar dat het uiteindelijk toch niet ging clippen. Nu weet ik niet wat het verschil in dynamisch bereik is tussen een D90 en een moderne crop sensor, maar dat was voor mij echt de grootste winst.

• MattiB
Ik heb zelf inmiddels de stap naar FX gemaakt. Ik had zelf de pech dat mn D7200 in de zee was gevallen en ik dus op zoek moest naar een nieuwe camera.

In de tussentijd kon ik de oude D700 van mn vader gebruiken. Ondanks dat ik merkte dat ie qua resolutie etc niet op kon tegen de D7200 gaf ie wel hele mooie foto's met voor mn gevoel meer diepte en kleur.

Met nabewerken merkte ik wel dat er in de bestanden van de D700 niet zo veel rek zat. Had inmiddels een mooi bedrag gekregen van de verzekering en dus snel een beslissing genomen om een D750 te halen. Tot op heden totaal geen spijt, heerlijke camera. Met name het kantelscherm is veel handiger dan wat ik in gedachte had.

Of het verschil in lenzen zit vind ik moeilijk te zeggen. Gebruikte op de D7200 de Sigma 18-35 en de Sigma 10-20. Met de 18-35 was het toch de hele tijd stoeien en afstellen voor perfecte resultaten.

Ik heb nu voorlopig alleen de 50mm 1.8 en Samyang 14mm 2.8. De Samyang heeft zijn minpunten maar de scherpte is super. Het is even zien wat ik als volgende lens wil. Een 24-70 zou mooi zijn. Is wel ff sparen..

Wachten op wat komen gaat kan altijd, en nu Nikon zijn low end heeft geüpdatet zullen de FX modellen ook wel aan de beurt zijn. Het advies wat ik ook hier kreeg was om gewoon voor de D750 te gaan.

[Voor 7% gewijzigd door MattiB op 15-11-2016 20:22]

• iwaarden
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 04-04 19:25
Ik heb al een jaar of 4 een Nikon D40, de oude van mijn ouders, enkel met de 18-55mm kitlens. Hier heb ik het eerste jaar best veel mee lopen schieten (hier mijn 3 mooiste foto's: https://500px.com/iwaarden) maar nooit echt helemaal als hobby van de grond gekomen. Het korte zoombereik van de kitlens van de D40 beperkte me toch redelijk en met de "slechts" 6MP gecombineerd ben ik nooit gemotiveerd om een nieuwe/andere lens te kopen.

Ik pakte toch eigenlijk altijd mijn Panasonic Lumix DMC-ZS6 mee, die is met 10MP en 12x optische zoom in een heel compact formaat en een sluitertijd tot 1 minuut ook heel erg veelzijdig en fijn en je kunt er hele leuke plaatjes mee schieten.

Nou jeukt het al tijden om toch eens een goeie spiegelreflex te kopen, meer megapixels, meer mogelijkheden, betere batterij. Ik ben wel helemaal van de Nikon door de D40 dus ik zat eerst te denken aan een D3300, een nieuwe body met apart een lens of 2dehands met wat extra's, de D5300 was ook interesant mits een goeie prijs 2dehands.

Op tweakers helaas weinig 2dehands aanbod. Ik had op marktplaats wat lijntjes uitgegooid voor beide modellen, de D5300's werden niets, ik moet wel een goed gevoel hebben bij contact op marktplaats en dat had ik bij geen of het schoot al gauw boven mijn budget. Ondertussen, terwijl ik me hier aan het inlezen was in de D3300 van de "Beginner DSLR roundup" kwam ik een comment tegen van iemand die adviseerde voor beginners om een 2de hands D7000 te halen, meer keus in 2de hands lenzen door de AF motor in de body en extreem uitgebreid i.v.m. prosumer model, groot aanbod en soms nog met garantie, ook iets groter dus fijner met grote handen en ik vond de D3300 wat krap in de vuist. Nou ben ik al ietsje verder dan beginner dus dit leek toch wel interessant en 16MP is al meer dan genoeg (ik ben 10MP gewend).

Ik ben gaan rondkijken en waarempel loop ik tegen een hele mooie advertentie aan van een Nikon D7000 + 18-105mm kitlens. Bijna 14.000 clicks en wat gebruikssporen door dragen tegen de jas maar alles zit er nog bij, de draagband nieuw, het objectief nauwelijks gebruikt en hij is in maart nog voor een service beurt geweest bij een Nikon Service. De prijs was al scherp en contact was heel goed dus ik ga het weekend als alles goed is een hele mooie D7000 ophalen. :D

Heb er al helemaal zin in!

• PdeBie
  • Niet online
quote:
MattiB schreef op donderdag 17 november 2016 @ 08:39:
[...]

Moet je nagaan dat een D750 qua gebruik bijna dezelfde camera is maar dan met een prachtige FX sensor :9 (en nog wat andere toeters en bellen :*))
Vanmiddag ga ik even spieken in de winkel :)

*knip*

[Voor 53% gewijzigd door Woutoud op 18-11-2016 15:25. Reden: Even geknipt omdat crossposten niet wenselijk is.]

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
pandit schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:39:
Waarschijnlijk al bekend, maar ik zag op de nikon.nl site dat er een cashback actie gaande is:

https://www.nikonactie.nl/cashback/

ik wil dit hier toch even delen ;)
Moet toch even kwijt dat die cashback acties van Nikon vrij lachwekkend zijn als je ziet wat voor percentage er zo van die prijs af gaat. Dat is vaak minder dan 5% van de aanschafprijs.

• Kojoottii546
  • Laatst online: 02-08-2017
quote:
Ventieldopje schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:51:
[...]

Dus filmen en ISO instellen tegelijk? 8)7 Dat is wat UC bedoelt namelijk :9
Ja maar dat schreef hij niet he :) Maar nee uiteraard 1 functie tegelijk mogelijk.

• Kojoottii546
  • Laatst online: 02-08-2017
d500 (en volgens mij d5 ook) hebben dan wel weer een iso EN een rec button bij de sluiterknop. Maar die rec knop had echt niet gehoeven van mij, kan prima ergens achterop de body lijkt me, zeker voor een FOTOcamera.

• Abbadon
Het voordeel van al die knoppen waar je zelf een functie aan toe kunt kennen, is dat je wel je camera zo kunt configureren zoals je dat zelf handig vindt. Heb m'n rec-button ook als ISO-knop ingesteld. Mocht ik filmen (wat ik niet doe) dan zou ik wel weer wat anders uitgevogeld hebben, door bijvoorbeeld in de film-modus de ontspanknop als rec-button in te stellen.
Kan mijn Nikon zo instellen dat ik elke andere Nikon-gebruiker, laat staan die van een ander merk, tot complete waanzin kan drijven :P

• Roobje
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 23-03 21:08
quote:
Kan je tussen de PASM-modi wisselen, wat je op lagere modellen met de draaischijf doet

Nikon D7100 - Nikkor 35mm f/1,8G - Nikkor AF-S DX VR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED - Nikon SB700 - Zoom H2n - Røde Video Mic Go

Uiteraard ook met de knop inhouden en tegelijkertijd aan de draaiknop draaien :+

• PdeBie
  • Niet online
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:01:
Uiteraard ook met de knop inhouden en tegelijkertijd aan de draaiknop draaien :+
Zeg, ga jij even lekker in het Canon topic hangen ;) :+

• sirkeith
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 27-02 16:40
Sinds een paar dagen eigenaar van de D7100 :D

De komende tijd maar even goed kijken hoe alles werkt enzo, maar ben er erg blij mee!

• pandit
  • Laatst online: 21:28
quote:
sirkeith schreef op maandag 2 januari 2017 @ 09:55:
Sinds een paar dagen eigenaar van de D7100 :D

De komende tijd maar even goed kijken hoe alles werkt enzo, maar ben er erg blij mee!
Ik ben sinds een paar dagen de eigenaar van een D7200 :-), Erg mooi toestel, je hebt iets degelijks en professioneel in handen. Hiervoor 6 jaar met een Sony A33 gewerkt die ik aanhoud als back-up camera, Ik heb bewust alleen de body aangeschaft waar momenteel een fixfocus Nikor 35mm 1.8 op staat, Gruwelijk gevoelig, Met kaarslicht kunnen fotograferen met weinig ruis. Vooraf de 5 uur durende cursus "Nikon D7100 DSLR Fast Start with John Greengo" bekeken, waarin hij alle opties van D7100 uitlegt, (voor 90% identiek aan de D7200). Verder is de training "D7200 Overview Training Tutorial (also for Nikon D7100)" op YouTube van Tony & Chelsea Northrup kijk waardig. Momenteel heb ik de Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM in bestelling staan als standaard lens. Ben me nu aan het verdiepen voor een tele en een groothoeklens, heb geen haast, Ik had nog een 55-200mm Nikor Kitlens liggen waar ik voorlopig mee uit te voeten kom.

Als dit je eerste DLSR is dan begin je meteen goed :9 , veel succes ermee

• Joep
  • Laatst online: 08:28
De witte pixel hoeft niet te weten welke golflengte erop gevallen is. Net zoals een normale DSLR van een rgbg-masker een normaal uitziende foto weet te berekenen kan dat ook met een rgbw-masker. Astrofotografen doen bijna niet anders. Die gebruiken vaak een mono-sensor met afwisselende RGB en L-filters. L laat 380-750 door, dus het hele visuele spectrum, R rood, G groen, B blauw. Meestal wordt er dan langer met een L-filter belicht dan de RGB-filters opgeteld. De L-foto wordt dan als luminantie-laag gebruikt en de RGB-foto's om de zwart/wit-foto in te kleuren. L is dus de intensiteit en RGB de kleur.

In het geval van een RGBW-sensor in een DLSR zal de intensiteit bijvoorbeeld voor 40% door de W-pixels bepaald worden en voor 60% door de RGB-pixels. De kleur wordt dan door alleen de RGB-filters bepaald. Aangezien de W-pixels veel gevoeliger zijn voor de intensiteit van het inkomende licht, zullen de ruisprestaties beter zijn dan bij een rgbg-sensor.

[Voor 11% gewijzigd door Joep op 19-02-2017 00:39]

• Abbadon
Nikon's moeten vooral ergonomischer, gebruikersvriendelijker en begeerlijk worden. Ik ken weinig mensen die zeggen 'Cool, ik wil die Nikon D5600, kijk wat een geil ding, dat zwarte vormloze stuk plastic!' Ik ken ze wel die roepen 'Oeh, ik wil die Fuji, kijk hoe prachtig en met die mooie glimmende knoppen. Want has!'

Afgelopen week namen twee collega's hun Nikons mee naar werk, een D5x00 en D3x00. Ze maken er foto's mee maar hebben 'm van de weeromstuit in de Auto-stand staan want ze vinden amper wat in het &^%$# menu. Het zijn kleine zwarte generieke camera's die je amper normaal kunt vastpakken omdat ze op de verkeerde plekken klein zijn, maar toch zit er een stevige lens op (de soliditeit van een 16-85 verbaasde me); een waardeloze ergonomie.

Nikon probeert met hun dSLR mee te doen in de mode alles zo klein mogelijk te maken. Dat is hetzelfde als een stadsbus zo klein mogelijk maken terwijl er personenauto's zijn die je veel beter klein kunt maken. Klein gaat prima samen met goede beeldkwaliteit maar minder goed samen met spiegelreflex (en enorme registerafstand), misschien dat Nikon beter een DX-sensor zet in een camera zónder spiegel met kleinere registerafstand, de camera een cooler uiterlijk meegeeft en een handiger bediening (dan maar minder features).
Voor de mensen die per se een spiegelreflex willen is omvang sowieso niet een dealbreaker, want inherent aan spiegelreflex. Daar kunnen dan een paar modellen met verbeterde ergonomie voor worden gemaakt (niet teveel modellen, houd het overzichtelijk) met een cool maar iets pragmatischer design en bediening anno 2017 (dus touch), hetzelfde voor alle vier.

En marketing. Hoe wil Nikon begeerlijk worden? Nu willen ze voor meer winstmarge gaan i.p.v. grote omzetten. Dat betekent dat mensen bereid moeten zijn meer te betalen voor een camera, dat doen mensen niet voor zwarte vormloze stukken plastic.

• Abbadon
Als je tegenwoordig een coole Nikon wil koop je een Fuji:
https://tweakers.net/ext/f/ZtwQT4IvbzB3VVp2yuBZqtuE/full.jpg

De moderne variant van wat Nikon gemaakt hééft:
https://tweakers.net/ext/f/pw4BzLtUh7pNBt7TdABh87PV/full.jpg

Of je neemt een zwart dwergvarken:
https://tweakers.net/ext/f/usQDlaG4nyeadLOfMrQSHnl5/full.jpg

WTF Nikon?! Je laat een ander merk gewoon je coole camera's maken en verkopen??!! En je komt zelf niet verder dan het design van een natte zak houtskool? Zelfs eigen medewerkers pakken een foto van een Fuij-camera als ze in een advertentie op jouw heritage wijzen! Word ^%$#@ eens wakker!!!
Smaken verschillen, zeker als je over de hele wereld kijkt, maar er is één element waar iedereen van houdt en dat is elegantie. Een kat of luipaard is elegant, een koe of dwergvarken is dat niet. Stop met het maken van zwarte belabberd te bedienen dwergvarkens!!!!

• Ankona
Een goede camera valt juist niet op.... je wil zo min mogelijk je omgeving beinvloeden als je die vast wil leggen. (tenminste, als reportage achtige fotografie bedrijft, voor landschapsfotografie speelt dat wat minder, die bomen gaan zich niet ineens anders gedragen)

alles kan off-topic

• Ankona
quote:
Nathuran schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:33:
[...]

Die onopvallendheid zit m.i. meer in de fotograaf dan in de camera. Met de olympus 'back in the days' nog een paar bruiloften geschoten, was geen enkel probleem. Het is juist de kenner die het opvalt dat je met iets anders dan de gevestigde orde rond loopt.
Klopt, die opmerking van jou doet me denken aan een ervaring 20 jaar terug. Ik was met een groep vrienden naar de Elfstedentocht aan het kijken. Enkel het feit dat ik twee bodies om mijn nek had hangen was voor de plaatselijke security/belangrijke vrijwilligers voldoende om mij met rust te laten. Alle andere amateurs mochten niet op het ijs komen. Dus ik stond met mijn oude F601 en FM2 tussen de pro's met F4's. Zij zagen wel het verschil. En ik hoorde ze mopperen dat hun penlite batterijen moeite hadden met de kou.... (De F601 had een lithium batterij die veel beter tegen de kou kon en de FM2 werkte gewoon helemaal mechanisch)
Had er leuke gesprekken en heeft me ook nog wat leuk plaatjes opgeleverd :)

Maar terug naar mijn opmerking. Ik kies juist vaak voor een compact als ik reportages maak, vooral om het feit dat je dan wat minder opvallend aanwezig bent.

alles kan off-topic

• pandit
  • Laatst online: 21:28
quote:
Ankona schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:19:
Een goede camera valt juist niet op.... je wil zo min mogelijk je omgeving beinvloeden als je die vast wil leggen. (tenminste, als reportage achtige fotografie bedrijft, voor landschapsfotografie speelt dat wat minder, die bomen gaan zich niet ineens anders gedragen)
Inderdaad, mede daarom heb ik de strapband van mijn Nikon D7200 vervangen door een neutrale zwarte band en voor ik op vakantie ga tape ik "Nikon" en "D7200" af met zwarte tape, dat maakt mij onaantrekkelijker voor het dievenvolk (Tip is van John Greengo, in zijn cursus "Reis Fotografie", hij noemt het Uglyfing :-) . en verder kan een flitsende zilverkleurige camera reflecties geven op je onderwerp, vandaar dat ze tegenwoordig over het algemeen zwart zijn, zelfde geld voor statieven...

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 02-04 15:56
quote:
Abbadon schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:51:
Als je tegenwoordig een coole Nikon wil koop je een Fuji:
[afbeelding]

De moderne variant van wat Nikon gemaakt hééft:
[afbeelding]

Of je neemt een zwart dwergvarken:
[afbeelding]

WTF Nikon?! Je laat een ander merk gewoon je coole camera's maken en verkopen??!! En je komt zelf niet verder dan het design van een natte zak houtskool? Zelfs eigen medewerkers pakken een foto van een Fuij-camera als ze in een advertentie op jouw heritage wijzen! Word ^%$#@ eens wakker!!!
Smaken verschillen, zeker als je over de hele wereld kijkt, maar er is één element waar iedereen van houdt en dat is elegantie. Een kat of luipaard is elegant, een koe of dwergvarken is dat niet. Stop met het maken van zwarte belabberd te bedienen dwergvarkens!!!!
Als ik eerlijk ben vind ik de onderste en mooier en ergonomischer dan die rechthoekige bakken.
Nu heb ik zelf een d5000 en ik heb werkelijkwaar geen enkel probleem met de ergonomie.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Hij had het ook niet over ergonomie, hij had het over coole camera's.

Ik ben het verder wel met je eens, een dSLR ontwerp ligt mij beter in de hand dan zo'n vierkant ding. Alhoewel een D3xx of D5xx mij eigenlijk te klein is om goed in de hand te liggen.

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:38
Ik verwacht ook niet dat de J6 ineens miraculeus nieuwe/betere dingen gaat doen; In ieder geval niet ten opzichte van APS-C/Fullframe, en dat heeft alles met de 1" sensor te maken.
Desondanks is er wel degelijk een markt voor, maar er zit inderdaad nog een 'gat' tussen de 1 serie en de FX/DX camera's. Nikon is altijd al van de goedkope/consumer lijn en de dure/professional lijn geweest, met niks 'ertussenin'; pas sinds de laatste jaren zijn er met de komst van de 1.8 primes en bijvoorbeeld de 70-200/F4 wat 'middenmoot' spullen gekomen. Al begint dat met alle prijsverhogingen ook weer richting 'peperduur' te gaan.

Wat verwacht je zelf in de ontwikkeling van de systeem/consumer lijnen?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Rayban89 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:27:
Als enthousiaste amateur die graag wat meer picture quality zoekt
No offense; maar de belangrijkste kwaliteit bepalende factor van je beelden zit voor het grootste deel vlak voor je zoeker... >:)
Ik dacht vroegâh ook altijd dat duurdere objectieven automagisch betekende betere foto's. Helaas kwam ik er ook achter, na achterlating van een behoorlijke hoeveelheid pecunia, dat dat niet zo is... :X
quote:
Rayban89 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:27:
Als sigma het kan, waarom Nikon niet?
Ehhh... je vergeet Tamron (en Tokina, en...) ;)

Aan de ene kant is bepaalde techno gear vaak duurder omdat de bouwkwaliteit idd beter/degelijker/betrouwbaarder is, maar dat zegt lang niet altijd wat over de optische kwaliteit (als je over objectieven praat).

Zo maakt Tamron bijvoorbeeld al jaren een uitstekend, zo niet de beste (optisch gezien), macro objectief (in casu de vermaarde 90mm). Zo had ik jaaaaaren geleden al de 90mm hiervan. Optisch perfecto. Mechanisch wat minder en wat betreft AF een rampenplan. Maar bij die 90mm macro was AF helemaal niet zo belangrijk.
Heb ooit eerst 2 stuks van de Nikkor 24-70mm AF-S in korte tijd gehad, omdat Nikon kwaliteitsproblemen had (of nog heeft, af en toe?). Zaken zoals metalen deeltjes IN het objectief. Issues met AF-S aandrijving.
Optisch was/is het gewoon een prima objectief; die 24-70mm.
Uiteindelijk verkocht (voor een goede prijs, omdat mensen veel over hebben voor een 'merknaampje') En met 'winst' een splinternieuwe Tamron 24-70mm VC USD gekocht, die nu al jarenlang tot tevredenheid functioneert. Met als bonus 5 jaar garantie i.t.t. de slechts 2 jaar van Nikon.

Zonder twijfel maakt b.v. Zeiss zeer degelijke en optisch goede objectieven. Maar is op een gegeven moment de prijs/kwaliteitsverhouding niet zoek?
Als je portemonnee onbeperkt is, dan moet je vooral niet terughoudend zijn. Maar wil je picture quality (whatever je dan onder 'quality' verstaat) dan zijn er nog veel meer aandachtsgebieden dan enkel dure Nikkor objectieven... :/

Met andere Nikkors (o.a. 60mm AF-S micro) heb ik de nodige issues gehad. Falende AF-S; teleurstellende garantie/coulance en dure reparaties.

Inmiddels heb ik een aantal MF AI-s superdegelijke Nikkors en als universele alledaagse zoom een Tamron 24-70mm.
https://c1.staticflickr.com/6/5533/14161024076_1736005447.jpg
Nikkor200-105-135-3 by Erik Haak, on Flickr

En nog wat specialistisch glaswerk zoals macro (MF en AF), een Tilt/Shift uit Kiev. Voor incidenteel veraf werk een goedkope 70-300mm Tamron Di VC USD die zelfs op een D800E prima functioneert. En een betaalbaar groothoekobjectief; de Tokina 17-35mm.

Uiteraard is e.e.a. afhankelijk van het soort fotografiewerk wat je bezigt. Maar zolang je geen enorme collectie backup spullen nodig hebt omdat je als broodfotograaf dagelijks voor NGC onderweg bent, zijn er verstandigere keuzes te maken.

Ben overigens nog steeds zeer content met m'n Nikon (en aanverwante) gear, juist omdat het zo universeel is en al jaren compatibel. (>30 jaar oude objectieven op de allernieuwste DSLRs; dat is gewoon heel prettig)

Er is toch niks mis mee om de optimale picture quality te bereiken zonder de maximum expenditure, door een best-of-all-worlds combinatie?

Mooie Plaatjes   

• PdeBie
  • Niet online
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:42:
[...]

Sorry, maar de Tamron is echt niet de beste. Het is een prima macro objectief, maar optisch zeker niet de beste.
Serieus, uit het hele verhaal van @ehtweak pik je alleen dit deeltje eruit om even iets aan te duiden, terwijl de tip van @ehtweak alleen was om verder te kijken dan alleen de <insert camera merk>-eigen lenzen? :F

Als je daar op zou reageren is het een nuttige toevoeging aan de discussie, maar dit is naar mijn mening echt zinloos.

quote:
PdeBie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:52:
[...]

Serieus, uit het hele verhaal van @ehtweak pik je alleen dit deeltje eruit om even iets aan te duiden, terwijl de tip van @ehtweak alleen was om verder te kijken dan alleen de <insert camera merk>-eigen lenzen? :F

Als je daar op zou reageren is het een nuttige toevoeging aan de discussie, maar dit is naar mijn mening echt zinloos.
Jip, dat haal ik er uit. Verder prima verhaal hoor, maar met dat deel was ik het niet eens. De reden waarom ik erop reageer, is omdat het een deel van de onderbouwing van zijn verhaal is. Maar als een argument niet waar is, dan haalt dat je onderbouwing wel redelijk omlaag. Niet dat ik het niet eens ben met het verhaal, maar dan moet je een beter voorbeeld noemen. Bijvoorbeeld de Sigma 105, of de Tamron 24-70 f/2.8 VC (puur optisch gezien als je een goede hebt), of de Sigma 10-20 f/3.5, etc. (kan nog 10 lenzen noemen die optisch beter zijn dan hun Nikon tegenhangers die duurder zijn).
quote:
ehtweak schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:58:
I partly concur my dear UC. >:)

Ik had het voornamelijk over prijs/kwaliteit/prestatieverhouding en dan blijf ik er toch bij dat die 90mm Tamron the best bang for the buck is.
Nee, daar had je het niet over ;) Je had het over optisch beste, niet over prijs/kwaliteit. En voor prijs/kwaliteit moet je niet enkel naar optiek kijken, want je betaalt niet alleen voor de optiek. Dan moet je ook de bouw, AF, OS, etc meenemen. En dan komt die Tamron er nog altijd minder goed uit dan de Sigma 105/2.8 OS.

Edit: ik zie dat je nu linkt naar DxO... ow boy. De Zeiss loopt rondjes om de Tamron qua scherpte. DxO komt zelf op totaal verschillende resultaten als je diezelfde Zeiss MP 100/2 zet tegenover optisch exact dezelfde Zeiss Milvus 100M.

[Voor 21% gewijzigd door Universal Creations op 23-02-2017 11:14]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ok, altijd leuk, welles/nietes spelletjes... :+

Als ik de cijferneukertjes van DXO mag geloven is de door jou genoemde Sigma 105mm toch beduidend minder scherp dan de Tamron.
Nogmaals de hele oude (! uit 2004) Tamron 90mm, een nieuwere uit 2012 versus de Sigma 105mm.
https://www.dxomark.com/L..._361_814_1024_814_489_814

Maar mijn hele betoog gaat toch duidelijk over de gehele combinatie aan gear en wat verstandig/zinnig is qua prijs/kwaliteit >:) om picture quality na te streven?

En de degelijke Zeiss 100mm makro haalt weliswaar een hogere totaalscore dan de Tamron 90mm macro, en zeker de Sigma 105mm macro, maar bij het Sharpness getal scoort de Tamron het hoogst.
Vooral als je dan ook nog eens kijkt naar de prijsstelling is het wel duidelijk welke het beste scoort...
https://www.dxomark.com/L..._361_814_1024_814_340_814

Al die tabellengekte ff aan de kant geschoven. Met de eerder genoemde merken/types is op zich gewoon niks mis. Eerder je gehele workflow, gebruikte body, aandacht voor detail en de PP bepalen het uiteindelijke resultaat.
Vervolgens plaatst menigeen een VGA low-res plaatje online en zijn alle verschillen als digitale sneeuw voor de sensorzon verdwenen. ;w

Het gaat vooral hier om (om mezelf maar eens te citeren):
Er is toch niks mis mee om de optimale picture quality te bereiken zonder de maximum expenditure, door een best-of-all-worlds combinatie?

overpeinzing: alhoewel lastig, zou het toch sieren om meer beeld (=resultaat) dan materiaal (=gereedschap) te laten prevaleren...

Mooie Plaatjes   

• Abbadon
Met timer staat hier omschreven (voor D7100, maar ik ga ervan uit dat het op de D7200 hetzelfde werkt): https://www.photo.net/dis...posure-bracketing.502915/

• MattiB
En de D7500 is officieel

http://www.nikon.com/news/2017/0412_dslr_01.htm

Niet eens een hele verkeerde upgrade :)

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 02-04 14:00
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:20:
[...]
Het is een goede verbetering van de D7200, wat ook hard nodig was, gezien de mini stapjes van D7000 serie, maar het is geen 7D2 tegenhanger.
Waarom zou het een tegenhanger van iets moeten zijn? Iemand die naar dit type toestel kijkt heeft misschien al wat Nikon glas liggen en doet een upgrade van een 3x00/5x00, dan kijk je automatisch naar een D7x00 of D500 (of eventueel full frame).

Voor welke feature zou je plots overstappen naar de 7D2, als je Nikon gewoon bent?

Ik vind de D7500 toch wel een mooie evolutie, vooral het verbeterde en practische scherm en de sensor van de D500 die zicht toch al bewezen heeft op hoge ISO's ...

• Balance
ModelD7200D7500D500
AangekondigdMaart 2015April 2017Januari 2016
Resolutie6000x40005568x3712
ProcessorExpeed 4Expeed 5
ISO-bereik100-25600100-51200
OngecomprimeerdRAWRAW + TIFF
Autofocus punten51 (15 cross-type)153 (99 cross-type)
SD-sloten2x UHS-I1x UHS-I1x UHS-II + XQD
SchermpositieVastKantelbaar
Schermresolutie640x4801024x768
ViewfinderOptisch
Vierfinder vergroting0.94x1x
Max. sluitertijd1/8000 s
Ingebouwde flitserJaNee
Foto's per seconde6.08.010.0
DraadloosWifi, NFCWifi, NFC, Bluetooth
Video resolutie-3840x2160 30p
Video resolutie1920x1080 60p
USB-versie2.03.0
Gewicht675g640g860g

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Histamine
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 25-01 23:19
Het lijkt erop dat de D5300 die ik wil kopen niet echt meer gaat dalen in prijs. Toen de D5600 uitkwam hoopte ik daar stiekem wel nog een beetje op maar helaas. Ik ga voor de D5300 + sigma 17-50 F2.8

maar de reden waarom ik deze post maak is om jullie te bedanken, ik heb het laatste jaar hier zo links en rechts eens wat vragen gesteld en veel meegelezen en van alle fotografie sites/forums stond hier toch wel de meeste no-nonsense info. Ik heb veel geleerd en een weloverwogen keuze kunnen maken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:39

Fonta

BuG Admin

quote:
wcduck schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:36:

[...]
Fijn dat je het hebt getest! Jij vindt het geen manko van het toestel? Hoe maakt jij je foto's in situaties waarbij je de zoeker niet kan gebruiken?
Als je de zoeker niet kan gebruiken blijven er uiteraard weinig opties over :P
Bijster snel is het niet maar ik vind het wat ver gaan om het een manko te noemen.

BuG Community - Discord: discord.bug-community.com - Steam: F0nt44444

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 23:37

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
wcduck schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:59:
[...]

Voor de volledigheid heb ik nogmaals een filmpje gemaakt, ditmaal met het geluid hoorbaar. Hierin laat ik achtereenvolgend zien:
maken foto met zoeker => geen vertraging, continuous shooting mogelijk.
maken foto live view => vertraging voordat foto wordt gemaakt, daarnaast lange wachttijd na nemen van foto
maken foto live view zonder sd kaart => vertraging nemen foto, wachttijd na nevem foto stuk korter
Die test zonder SD kaart lijkt me gewoon normale snelheid. Je hoort bij de test met SD kaart de spiegel ook gewoon op normale snelheid klappen, de wachttijd is puur het wegschrijven zo te zien.

Dat is op mijn D7000 ook niet anders. In viewfinder mode lijkt hij inderdaad ook iets vlotter weer klaar te zijn voor de volgende foto. Continuous shooting kan trouwens ook prima in liveview, maar dan moet je de sluiter wel direct ingedrukt houden. Kort na elkaar indrukken schiet niet op, omdat hij zodra je hem loslaat dus de hele cyclus door zal gaan om weer terug te klappen voor liveview.

Zag ik het goed dat je micro-SD kaartjes gebruikt via een adapter? Kan me zo maar voorstellen dat daar je probleem zit. Probeer het eens met een normaal SD kaartje. Edit: ah dat type noemde je zelf ook al. Die microSD kaartjes zijn dus gewoon stukken langzamer (ook al heb je voor een microSD kaartje wellicht een snelle variant). Neem gewoon een normale SD van fatsoenlijke snelheid en je probleem is veel kans opgelost.

[Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 19-05-2017 11:27]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 04-04 18:40

The-Source

^^^ Weg leuke plaatjes ^^^

Ik weet niet of er interesse voor is, aangezien niet veel telefoons zijn uitgerust met een ir led. Maar voor het programma ir remote heb ik de code voor het nemen van een foto.
code:
1
38444,76,1058,15,61,15,137,15,1078,76,1058,15,61,15,137,15,1078

Gewoon custom ir command en dan frequentie, pattern kiezen.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

Acties:
  • +1Henk 'm!
Een test van geheugenkaartjes voor in camera's en dan testen met een kaartlezer.... 8)7
Ik heb een veel handigere link al gegeven: http://www.cameramemorysp...00/fastest-sd-card-tests/

[Voor 41% gewijzigd door Universal Creations op 29-05-2017 21:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:44
*knip* heeft hier niets te zoeken inderdaad ;)

[Voor 85% gewijzigd door Ventieldopje op 01-06-2017 17:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:18
Nikon heeft een paar accu's teruggeroepen:

http://www.nikonusa.com/e...-Battery-Pack-Recall.html
quote:
The Nikon EN-EL15 battery pack is provided as a supplied accessory with the purchase of Nikon’s digital SLR D800, D800E, D810A, D810, D610, D600, D7200, D7100, D7000, D500 cameras and the Nikon 1 V1 advanced camera with interchangeable lens. However, EN-EL15 batteries supplied with D810A, D810, D610, D600, D500, D7200, D7100 are not included in this voluntary recall.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 04-04 20:20

the mod man

iets van beeldmaker

Stiekem hoopte ik op een D750 opvolger. Maar een opvolger voor mn d800 is voor de juiste prijs ook welkom.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PdeBie
  • Niet online
quote:
The D850 will be a formidable tool for creators who will not compromise on exceptional image quality and versatility, including aspiring and professional photographers, as well as hobbyists, who shoot landscapes, commercial sports, fashion and weddings, as well as people with way too much money who just buy the most expensive gear, not knowing this probably isn't the best for them and multimedia content creators.
Fixed that for you Nikon. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chiron
De eerste foto's van de D850 zijn gespot: https://nikonrumors.com/2...press-photos-leaked.aspx/

Popup flash pleite, flippy screen, pookje voor de focuspunten en verlichte knoppen, in iets wat veel weg heeft van de D500 body :o

--

En nu ik nog eens naar dat prisma huis kijk, zou er een hybride EVF in zitten? Er zit ook nog een extra knopje op :o

[Voor 24% gewijzigd door Chiron op 26-07-2017 19:35]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 04-04 17:00
quote:
[b][message=52036785,noline]Popup flash pleite,

--

En nu ik nog eens naar dat prisma huis kijk, zou er een hybride EVF in zitten? Er zit ook nog een extra knopje op :o
Zat er wel in, de D500 heeft Nikon dat ook al gedaan. Van mij mag die weg. Op mijn D800 en D810 gaat de pop-up flash nog wel eens open als ik de bodies draag. Ben bang dat ze afbreken. Popup gebruik ik alleen voor aansturing CLS systeem.

Ben bang dat dit een body wordt tegen de 4K...
Het gat tussen de D800 en D810 vond ik al groot kwa kosten, terwijl er eigenlijk geen betere specs in zitten.

• Wannial
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 04-04 18:48
Even een crosspost uit mn eigen draadje, omdat dit toch meer algemeen nikon is en niet meer zozeer te maken heeft met de aanschaf van mn d7200

Ik krijg de gps functie via de nikon app (verbonden aan wifi) niet werkende, iemand ervaring mee en wellicht tips?

Wannial in "Aanschaf nieuwe camera (d7500 als opvolger d5100?)"

Als ik op het fototoestel kijk staat deze in het menu aangegeven als -- en als ik hem dan open is position greyed out. Als ik die dan vervolgs weer wil openen geeft hij aan "this option is not available at current settings or in the camera's current state"

plaatjes zijn klikbaar

https://tweakers.net/ext/f/hLZnugiCnvm7UJvRlnlnWrrO/thumb.png

https://tweakers.net/ext/f/LLWY6lvemBR2kts0xEuIZ9n8/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/NCR54Yq72n4qpdDY9bCJkGxo/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/a1arTJRZ1bhexiBlQRYvsgYT/thumb.jpg

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Woutoud.com

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
MattiB schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:05:
Opslagcapaciteit kost tegenwoordig ook niet zoveel meer gelukkig. Prik er paar kaarten geheugen bij en klaar :D
Wat meer disk storage is op zich ook niet het probleem.
Alhoewel je dat vaak moet vertigvoudigen...Want, niet alleen je RAW files worden groter, maar je bewerkte files worden groter en je kopietjes van die files worden groter en je backup generaties worden ook allemaal groter...

Wat ik vooral merkte is dat bij de toename van de grootte van een te bewerken bestand, alle handelingen die je daarmee doet, ook navenant trager gaan.
De 1ste stap is vaak RAW conversie; duurt langer
2de stap is alle PP die je uitvoert met dat geconverteerde bestand; duurt langer
En alles wat daar weer mee te maken heeft.
Kortom, het is een soort kettingreactie, die begint bij een groter RAW file vanuit je DSLR en eindigt bij een multi-layer PSD/TIFF ergens op je storagesysteem.
En dat uiteraard maal zoveel, want het gaat immers niet om één bestandje... >:)

Zo waren voorheen mijn panorama's aardig te behappen; enkele honderden Mbs aan bestandsgrootte, in het geval ze samengesteld waren uit individuele beelden die uit een D700 kwamen.
Maar sinds de D800E de leverancier van de RAW data is, zijn de resulterende panorama's gauw Gb of meer. En dan praat ik nog over single layer images.

Nee, ik wil niet terug. 8) Want de toename aan DR en resolutie vind ik het wel degelijk waard.

Mooie Plaatjes   

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

quote:
Universal Creations schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:57:
[...]

Je hebt je aardig diep ingegraven in DX, dus dat zal een flinke overstap worden...
Wat is aardig diep? Eén body en de twee beste zoomobjectieven op de markt. Dat is wel prima te overleven, op een mensenleven...

Woutoud.com

quote:
Woutoud schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:37:
[...]

Wat is aardig diep? Eén body en de twee beste zoomobjectieven op de markt. Dat is wel prima te overleven, op een mensenleven...
Naja, je investering daarin raak je voor een groot deel kwijt. Dus je moet best wat bijleggen voor een D850 en nieuwe lenzen. Vergeet dat laatste vooral ook niet. f/2.8 zoomlenzen geven je nagenoeg hetzelfde als wat je nu hebt, dus je moet dan eerder kijken naar primes wil je echt winst maken.

• Chiron
quote:
Wannial schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:09:
Nou, de kogel is door de kerk, prijs is bekend

Nikon heeft de D850-dslr officieel aangekondigd. Het toestel is vanaf 7 september te koop voor een adviesprijs van 3799 euro.
Lang leve de EU.. Als je de dollarprijs voor Amerika omrekent kom je op 2795 euro, ex btw.

Ik ga nog even kijken wat ik ga doen, maar het is in ieder geval al een stuk positiever dan de verwachte +4299 euro. (Al wil je natuurlijk wel de grip erbij, en dan zit je alsnog op dat bedrag).

Mochten er mensen zijn die twijfels hebben over de stevigheid van dat klapscherm:

(Op 7 minuut 12) :o :+ 8)

[Voor 12% gewijzigd door Chiron op 24-08-2017 13:12]

• jorisjan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 08:31
quote:
Wannial schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:39:
[...]

Ik film er ook zo goed als nooit mee, zal dus echt van je use case afhangen. Wellicht kan jij dan beter naar de 7500 kijken?
ja, maar die prijs is mij net ff te gortig voor een hobby, dat geef ik liever uit aan mijn andere hobby's :)

• PdeBie
  • Niet online

• MattiB
quote:
henkie196 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:32:
[...]

Niet op de lange termijn misschien, maar dat is wel waar de aantallen zitten, en dat is historisch ook waar het geld vandaan komt. En het is ook niet zo dat Nikon iets mirrorless aan kan bieden voor die markt, dus het gaat een beetje de kant op dat ze helemaal niks (interessants/aantrekkelijks) hebben in die markt.
Tijdje terug heeft Nikon als ik me niet vergis al aangegeven dat ze zich meer gaan richten op het hogere segment (FX).

De lagere modellen worden bijna jaarlijk 'geupdate', dat is waarschijnlijk meer omdat de doorsnee consument graag het nieuwste wil, zonder perse te kijken of het daadwerkelijk een upgrade is. De D810 daarentegen is alweer van 2014 dus was wel een aan daadwerkelijke update nodig.
En ondanks dat is de D810 toch nog steeds een prachtig apparaat.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
S_Chief schreef op woensdag 6 september 2017 @ 16:28:
Nog mensen die naar het verjaardagsfeestje van Nikon gaan? :+
Bedoel je 22 september in/bij de Westergasfabriek?
https://unseenamsterdam.com/

Yep: ehtweak in "Het algemene Nikon topic"

Mooie Plaatjes   

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 04-04 20:20

the mod man

iets van beeldmaker

quote:
S_Chief schreef op woensdag 6 september 2017 @ 16:28:
Nog mensen die naar het verjaardagsfeestje van Nikon gaan? :+
Ik ga. Als ik nog mag van hun na het lekken van de eerste jpg's van de d850 :+

I can't wait to shoot!

• RobbieHifi
quote:
[b]Jazzper schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:59

Hoe zouden jullie cheapskaten? Alternatief is D700 + F90x (of F80)
Ik zou echt voor een D700 gaan als tweede body. Ik werk met twee bodies (autosport en evenementen) en merk dat het meest praktisch is om dezelfde bodies te gebruiken.

De D700 is denk ik wel iets prijziger. Een aantal alternatieven is gewoon minder goed, bijvoorbeeld de D200. Dit trekt praktisch iedere opname een batterij leeg. De D300 is wel een puike camera, alleen de bediening is net anders. Denk aan een kleiner oculair van een crop body.
Dit is niet bepaald het juiste topic voor adviezen, maar daar moeten mijn ex-collega's zich maar over beraden. Heb je al eens gekeken naar de Olympus TG-5. Deze kan wel in RAW schieten en is momenteel 1 van de beste onderwatercamera's in deze klasse.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zo! Dat is voor het eerst in lange tijd dat Nikon 'zomaar' ineens een hele serie aan firmware updates uitbrengt. :Y

https://nikonrumors.com/2...cameras.aspx/#more-120205

Nikon releases new firmware updates for the D4, D4s, Df, D800, D800E, D810, D810A, D7100 and D7200 cameras

Zo te zien voornamelijk AF-P support:

(hieronder de release notes van de D800E update)
Changes from “A”/“B” Firmware Version 1.10 to Version 1.11

• Added the following supports for AF-P lenses:
- If the standby timer expires after focusing, the focus position will no longer change when the timer is reactivated.
- When focus is adjusted by rotating the lens focus ring, the focus indicator in the viewfinder (and in live view, the focus point in the monitor) now flash to indicate when infinity or the minimum focus distance is reached.

• Added support for AF-P DX lenses.
• Fixed the following issue:
- When photos were taken using Camera Control Pro 2 after Custom Setting d10 (Exposure delay mode) was enabled in the CUSTOM SETTING MENU, the software would sometimes mistakenly display a message stating that no photo could be taken

Mooie Plaatjes   

• RobbieHifi
quote:
RobbieHifi schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:28:
Het lijkt erop dat er begin van het nieuwe jaar de D800 de deur uit gaat en er een D850 komt. Zelf en ik alleen even aan het kijken naar XQD kaarten. Welke zijn aan te bevelen, nu Lexar wegvalt is de spoeling redelijk dun en de levertijden aanzienlijk. Is de volle snelheid nodig?
Duurde wat langer, maar de D850 is binnen en de D800 is de deur uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 04-04 13:36
Ik heb een Nikon D3 maar heb het probleem dat ik de tekst/cijfers die je ziet als je door de lens(?) heen kijkt niet goed scherp krijg. Het is soms wel scherp en soms niet. Rechtsboven zit een +/- knopje, als ik die ingedrukt houdt en aan het draaiwieltje draai zie ik wel een balkje heen en weer gaan maar scherper wordt het niet. Soms is het wel even scherp maar dan weer niet meer.

-edit- als ik er "met twee ogen" doorheen kijk (dus ene oog er langs op) dan wordt het wel scherp...maar met 1 oog dicht niet? Ligt blijkbaar aan m'n eigen focus op de een of andere manier :?

[Voor 27% gewijzigd door FireFoz op 23-03-2018 22:42]

Weet er ff geen

• Egocentrix
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23:36

Egocentrix

Parttime zeurkous

Die +/- knop is je belichtingscompensatie, die gaat je nu niet helpen ben ik bang. Ik denk dat je meer succes hebt met de dioptriecorrectie, direct rechts op het zoekerhuis :P

Of gewoon oefenen op het ontspannen van je oog, ook als je ze niet allebei tegelijk open hebt.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Goh, nooit geweten dat Nikon heilig was: 8)
https://nikonrumors.com/2...acher-of-repentance.aspx/

https://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2018/03/St.-Nikon-the-Metanoeite1.jpg

"Nikon, of Greek origin, was born in Pontus (modern north-eastern Turkey) or in Argos. When he was young, Nikon went to a monastery known as Khrysopetro ("Golden Stone") located on the borders of Pontus and Paphlagonia. He spent twelve years there, living an ascetic life of prayer and penance, so extreme that his brothers tried to persuade him to lessen his regimen. His abbot, impressed by his spiritual conferences and worried that his newly returned father would draw him from the ascetic life, sent him out into the world to preach. After his departure, he traveled to Asia Minor and preached repentance there for three years before moving on. Following the expulsion of the Arabs from Crete in 961 by Nikephoros Phokas, he became active as a missionary preacher on the island, struggling to return recent converts of Islam back to Christianity. The area had been a Muslim emirate since the 820s, and in that time Christianity in the area weakened, many former Christians having converted to Islam. Even those who remained faithful to Christianity had somewhat lost contact with the living tradition, churches and monasteries having fallen into decay. The people in the region were, quoted from Nikon's biography, not Islamic, but rather Christians who had been corrupted "by time and long fellowship with the Saracens." Nikon was forced to change his tactics on Crete, now having to use his wit to lead his listeners to repentance, rather than just preaching the message of repentance. It was there that he acquired the nickname metanoite (Greek for "penitent/repent") for his habit of using it as a preface to all his sermons." (Wikipedia)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
Kees_B schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:03:
Inderdaad van voren getest. Ik zat ook al te denken aan een kapotte IR receiver.
Je moet de remote wel activeren in het camera menu dacht ik. Op mijn D7100 moet dat in ieder geval wel. Op de D7500 nog nooit gebruikt maar denk dat je hem daar ook via het menu moet aanzetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobbieHifi
quote:
Pepper92 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:54:
Zonder hier al te veel een aankoopadvies van te maken:
Ik heb de mogelijkheid een D750 te kopen met 30k clicks en een jaar garantie. Alleen de camera valt wel onder de terugroepactie van Nikon voor reparatie van de shutter (flare issue is al gefixt). Hoe is de ervaring met deze recall; krijg ik er een praktisch nieuwe camera voor terug (muv de langere garantie)? Of ben ik beter af met een nieuwe? Het prijsverschil is circa €400 to nieuw.
Zelf vind ik het prijsverschil beperkt. Voor 400,- heb je dan ook drie jaar garantie....Ik zou het wel weten. Liever nieuw en 3 jaar garantie, dan wat goedkoper een refurbisched en minder garantie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobbieHifi
quote:
Pepper92 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:46:
@RobbieHifi ja precies daar zit ik ook mee. De camera in kwestie is waarschijnlijk al een jaar of 3 oud; de shutter kan wel vervangen worden maar er kan meer kapot. Plus bij sommige shops 5 jaar garantie (en dat is wel de minimale periode waar ik de camera voor zou willen kopen). Alleen nieuw wordt de meerprijs boven een d610 zo groot.
Dat is weer een extra vergelijking. Ik keek alleen naar nieuw D750 en een tweedehands D750. Maar als je liever een D610 aanschaft....kan ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
quote:
Brilsmurfffje schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:56:
[...]

Dat gaat dus bij een nieuwe exact hetzelfde zijn want DOF hangt van je sensor grootte en het brandpunt van de lens af.
Bij een grotere sensor (fullframe D750 vs APS-C D5200) zal je, om dezelfde compositie te krijgen, een langere brandpuntsafstand gebruiken (verder inzoomen of langere prime). Bij gelijkblijvende brandpuntsafstand kan je dichterbij komen om het onderwerp even groot in beeld te krijgen. In beide gevallen heb je potentieel een kleinere DOF.
quote:
De kans dat Nikon met een Mirrorless ontwerp komt is zeer klein omdat ze er amper ervaring mee hebben op de huidige bodies en filmen een ondergeschoven kindje is
De rumoeren dat Nikon met een fullframe mirrorless systeem komt zijn heel serieus. Nikon heeft zelf ook gezegd dat ze ergens aan werken, zonder details te geven.

• MattiB
Koekoek wat een prijzen zeg. De 14-24 naar 2300,-. Zelfs de 70-200 f4 kost je 1700,- 8)7 8)7
Pagina: 1 2 3

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True