Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:48
Zoek een vervanger voor de Nikon D90
Het wordt tijd voor nieuwe foto camera.

Naast deze camera gebruik ik een Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G lens die verkocht werd als kit bij de Nikon D90.
En een AF-P NIKKOR 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR en een micro lens van Sigma.

Zit zelf te denken aan de Nikon D7500.
Zelf ben ik ook aan het kijken naar de Nikon Z50 systeem camera.De nadeel is dat ik alle lenzen niet meer past. Ga ik op kwaliteit veel op vooruit op een systeem camera?

Beste antwoord (via Evertt op 22-01-2025 10:38)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:52
Als je een directe vervanger wil voor je D90 die ongeveer hetzelfde werkt dan is de D7500 een goede keuze. Je kan ook voor een tweedehands D7x00 body kijken, daar kan je een hoop geld op besparen t.o.v. een nieuwe D7500. Het hangt er van af welke features je belangrijk vindt. Met een D7100 of D7200 heb je ook een mooie body die prima werkt en de D7500 is ook 2de hands best te vinden.

Als je over wilt stappen naar een mirrorless systeem kan je met een FTZ adapter al je bestaande lenzen gebruiken. Een Z50 (II) kan een leuke stap zijn, maar kijk even goed door deze in een winkel vast te houden of je dit ziet zitten. Je zou ook kunnen overwegen om over te stappen naar full-frame mirrorless, maar de vraag is dan of je de investering in nieuwe lenzen ziet zitten.

Definieer even wat je met kwaliteit bedoeld... want zo kan ik je vraag niet beantwoorden. Ten opzichte van de sensor in de D90 zijn nieuwere sensoren zeker wat gunstiger qua ruis op hogere ISO waardes. Behalve dat is de kwaliteit van je foto's natuurlijk vooral afhankelijk van wat er achter de zoeker gebeurd ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:17
Evertt schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:35:
Zoek een vervanger voor de Nikon D90
Het wordt tijd voor nieuwe foto camera.

Naast deze camera gebruik ik een Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G lens die verkocht werd als kit bij de Nikon D90.
En een AF-P NIKKOR 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR en een micro lens van Sigma.

Zit zelf te denken aan de Nikon D7500.
Zelf ben ik ook aan het kijken naar de Nikon Z50 systeem camera.De nadeel is dat ik alle lenzen niet meer past. Ga ik op kwaliteit veel op vooruit op een systeem camera?
Wat ik je kan aanraden is om een nikon experience day te bezoeken. die zijn momenteel bij fotozaken door het hele land en daar kun je zien en voelen hoe de z50 (maar als je het vraagt ook een D7500) voelt en werkt.

o.a. bij de winkels van cameraNU, kamera express en foto-groep..

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:52
Als je een directe vervanger wil voor je D90 die ongeveer hetzelfde werkt dan is de D7500 een goede keuze. Je kan ook voor een tweedehands D7x00 body kijken, daar kan je een hoop geld op besparen t.o.v. een nieuwe D7500. Het hangt er van af welke features je belangrijk vindt. Met een D7100 of D7200 heb je ook een mooie body die prima werkt en de D7500 is ook 2de hands best te vinden.

Als je over wilt stappen naar een mirrorless systeem kan je met een FTZ adapter al je bestaande lenzen gebruiken. Een Z50 (II) kan een leuke stap zijn, maar kijk even goed door deze in een winkel vast te houden of je dit ziet zitten. Je zou ook kunnen overwegen om over te stappen naar full-frame mirrorless, maar de vraag is dan of je de investering in nieuwe lenzen ziet zitten.

Definieer even wat je met kwaliteit bedoeld... want zo kan ik je vraag niet beantwoorden. Ten opzichte van de sensor in de D90 zijn nieuwere sensoren zeker wat gunstiger qua ruis op hogere ISO waardes. Behalve dat is de kwaliteit van je foto's natuurlijk vooral afhankelijk van wat er achter de zoeker gebeurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:48
Het is de Nikon D7500 geworden.
De reden was toch de lenzen die ik heb.
De adapter is geen echte optie en zeker niet bij lens wissel en omdat de kosten dan hogere is.
De voordeel dat je met een spiegelreflexcamera door de lens kijkt en niet via een optische zoeker.

[ Voor 11% gewijzigd door Evertt op 22-01-2025 11:27 ]