Introductie
Nikonrumors wist al te vertellen dat 'ie eraan kwam. Een paar dagen geleden werd dit bevestigd en nu is ook Nikon ertoe om het nieuws met de wereld te delen.
De D3100 wordt de opvolger van de D3000. Welke slechts een jaartje in het assortiment heeft gezeten en flinke kritiek te verduren kreeg omdat de oude sensor uit de D60 werd hergebruikt.

De voornaamste nieuwigheden:
14 MP Cmos sensor
iso 100-12800
full HD Video (1920 x 1080)

De D3100 zal in de volgende kits geleverd worden:
D3100 + 18-55 II
D3100 + 18-55 II en 55-200
D3100 + 18-55 VR
D3100 + 18-55 VR en 55-200 VR
D3100 + 18-55 VR en 55-300 VR
D3100 + 18-105 VR

foto's
Afbeeldingslocatie: http://press.nikonusa.com/gallery/nikon/Digital_SLR/2010/D3100/images/D3100_18_55_front.jpg

Afbeeldingslocatie: http://press.nikonusa.com/gallery/nikon/Digital_SLR/2010/D3100/images/D3100_back.jpg

Afbeeldingslocatie: http://press.nikonusa.com/gallery/nikon/Digital_SLR/2010/D3100/images/D3100_top_Guide.jpg

Afbeeldingslocatie: http://press.nikonusa.com/gallery/nikon/Digital_SLR/2010/D3100/images/D3100_Modedial_Guide.jpg
Meer foto's.

Hoogtepunten
  • 14 MP CMOS Sensor
  • live View
  • Continuous AF in video mode/live view
  • 3 inch Display (230k)
  • ISO 100-3200 (12800 met boost)
  • 6 Scene modes. +Scene auto selection
  • Expeed 2 processor
  • 11 AF points (multicam 1000)
  • full HD Video 1920 x 1080 op 24 fps
  • HD video 1280 x 720 in 24, 25 en 30 fps
  • Uitgebreidere in-camera editing inc. videobewerking
  • Camera bij afspelen te bedienen via TV (CEC HDMI)
  • Nieuwe EN-EL14 batterij
  • fn knop voorop (alleen voor image quality/size, ISO, white balance, en Active D-Lighting)
  • Camerabody en sluiter gaan beide tot circa 100.000 ontspancycli mee.
Meer specs op de Nikon site

Test foto's:
http://imaging.nikon.com/...mera/slr/d3100/sample.htm

Test video's
YouTube: Nikon D3100 FullHD Movie (inc. full hd!)

Prijzen
Adviesprijzen:
599 euro als kit met 18-55 VR

Pricewatch:
pricewatch: Nikon D3100
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR

Links
Persbericht op nikon.com
D3100 pagina op nikon.com
D3100 pagina op nikon.nl
PDF brochure (6.2mb)
Hands-on preview op dfpro (Ze waren eerder dan dpreview! _/-\o_ )
Hands-on preview op dpreview

[ Voor 67% gewijzigd door Wijnands op 20-08-2010 16:10 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Nou, wat mij betreft een hele interessante poging om de 550D schrik aan te jagen. Helaas "maar" 14mpix zodat het verleiden van de onnozele koper iets lastiger wordt. Verder vind ik het heel merkwaardig dat Nikon weer erg zuinig is met de kabeltjes, HDMI ontbreekt in de doos.

Nu is het afwachten tot er meer samples, hands-on previews en vooral prijsinformatie binnen druppelen.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:54

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ligt het aan mij of is de mate van update vele malen groter dan normaal? Ze hebben nu een instapper gecreeerd die op papier op vele punten de D90/5000/300 voorbij wandelt (al zal dat in de praktijk wel meevallen).
Ik ben benieuwd hoe goed de continuous AF werkt tijdens het filmen :?

Hier staat tekst

D90 ben ik niet met je eens maar ik zat me ook al af te vragen wat er met de D5000 gaat gebeuren, die houdt weinig unique selling points over.

Mijn voorspelling, maar da's ook alles wat het is, is dat de D5000 stilletjes verdwijnt en de D3000 samen met de te introduceren EVIL camera samen het segment onder de D90 zullen bedienen.

Ik zoek nu nog sample videos en meer reviews/hands on previews.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:59

ThunderNet

Flits!

Zou hij ook eindelijk manual controls bij/tijdens het filmen hebben?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-06 11:40

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

ThunderNet schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:20:
Zou hij ook eindelijk manual controls bij/tijdens het filmen hebben?
Dit doet mij vermoeden van niet:
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/previews/nikond3100/Images/Screens/flickerreduc-001.jpg

Wel eindelijk AVCHD / H.264 ipv die brakke MJPEG!
Maar dan wel in een mov bestand verstopt en dat schijnt voor een hoop mediaspelers etc weer problemen te geven.

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:10
Puik, nu al een OP :)
Ben benieuwd naar de eerste ervaringen... Die nieuwe filmstand heeft eindelijk h.624. Maar nu in .mov toch?

Gaan ze nou niet de concurrentie aan met de D90/D5000?

• Xtuv
  • Laatst online: 11:57
Wijnands schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 07:17:
Nou, wat mij betreft een hele interessante poging om de 550D schrik aan te jagen. Helaas "maar" 14mpix zodat het verleiden van de onnozele koper iets lastiger wordt.
Nikon mikt niet echt op de 550D koper, maar vergelijkt deze met de 1000D en Sony instappers... uiteraard gaat dat niet helemaal op, maar ik ben heel benieuwd wat de prijs gaat doen.

Adviesprijzen van Nikon vallen altijd veel hoger uit dan de straatprijs. Nikon D5000 VR kit staat bij Nikon op de lijst voor €799 euro, in de pricewatch voor €500. Nu zal de D3100 daar niet direct onder zakken denk ik, maar ik denk wel dat de prijs aanzienlijk lager zal zijn dan de Canon 550D kit.

Overigens, Nikon mag dan wel kritiek gehad hebben op de sensor in de D3000, het is wel hun best verkochte dslr.. In de eerste helft van 2010 de best verkochte dslr in Europa (volgens GFK onderzoek). De doelgroep heeft geen flauw benul van het verschil tussen ccd/cmos, etc.

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 11:53

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 08:11:
Ligt het aan mij of is de mate van update vele malen groter dan normaal? Ze hebben nu een instapper gecreeerd die op papier op vele punten de D90/5000/300 voorbij wandelt (al zal dat in de praktijk wel meevallen).
Ik ben benieuwd hoe goed de continuous AF werkt tijdens het filmen :?
Ja klopt. Thom Hogan heeft het al voorspeld. Het zal ook steeds lastiger worden om iets toe te voegen dat ook daadwerkelijk zichtbaar is voor de gebruiker.

Ik heb hem net op DPR naast de D100 gelegd, mijn eerste DSLR. Grappig dat hij op bijna alle punten die oude rot voorbijstreeft. Ik hoef eigenlijk geen D400 te hebben op deze manier. Tenzij die de fullframe sensor van de 700 krijgt.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Xtuv schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:46:
[...]

Nikon mikt niet echt op de 550D koper, maar vergelijkt deze met de 1000D en Sony instappers... uiteraard gaat dat niet helemaal op, maar ik ben heel benieuwd wat de prijs gaat doen.

Adviesprijzen van Nikon vallen altijd veel hoger uit dan de straatprijs. Nikon D5000 VR kit staat bij Nikon op de lijst voor €799 euro, in de pricewatch voor €500. Nu zal de D3100 daar niet direct onder zakken denk ik, maar ik denk wel dat de prijs aanzienlijk lager zal zijn dan de Canon 550D kit.

Overigens, Nikon mag dan wel kritiek gehad hebben op de sensor in de D3000, het is wel hun best verkochte dslr.. In de eerste helft van 2010 de best verkochte dslr in Europa (volgens GFK onderzoek). De doelgroep heeft geen flauw benul van het verschil tussen ccd/cmos, etc.
'tuurlijk, de kritiek kwam voornamelijk van de mensen die er wel verstand van hadden maar daar was 'ie ook dusdanig luid dat ik het toch wilde noemen.

Enige wat er nu mist is een commercial die de 20-30 jaar markt aanspreekt, da's iets wat canon altijd heel goed doet.

• Zandpad
Wijnands schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 12:08:
[...]

'tuurlijk, de kritiek kwam voornamelijk van de mensen die er wel verstand van hadden maar daar was 'ie ook dusdanig luid dat ik het toch wilde noemen.

Enige wat er nu mist is een commercial die de 20-30 jaar markt aanspreekt, da's iets wat canon altijd heel goed doet.
Die komt vanzelf toch wel? Ze waren best succesvol met hun "I am" reclame.

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik moet zeggen dat ik toch onder de indruk ben van dit kleine camera'tje! op papier zijn de specs (muv het lage resolutie scherm) echt goed! helemaal voor de prijs!
Dit belooft wat voor de komende announcements van hogere classe camera's!

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• Xtuv
  • Laatst online: 11:57
Zandpad schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 12:09:
[...]Die komt vanzelf toch wel? Ze waren best succesvol met hun "I am" reclame.
De D3100 gaat ook mee in de I AM campagne, dat zit wel goed inderdaad.
Ik vond die helemaal niks maar ja, ik ben ook bepaald geen doelgroep.

• Zandpad
Wijnands schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 12:40:
Ik vond die helemaal niks maar ja, ik ben ook bepaald geen doelgroep.
Ik denk dat de doelgroep ook meer mensen met point and shoot camera's zijn die naar iets meer willen :)... Daar vallen de meeste van ons niet onder :+

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
Ik lees wederom niets over een focusmotor.
Nu ben ik niet helemaal op de hoogte van de koers die Nikon in de toekomst gaat varen maar betekend dat dat ik er vanuit kan gaan dat we die niet meer gaan zien in de consumerline?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 15:54

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik denk dat dat een juiste aanname is :)

Hier staat tekst

Waarbij consumer line alles onder de D90 is. De d90 klasse verwacht ik voorlopig nog wel een motor.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Wijnands schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:34:
Waarbij consumer line alles onder de D90 is. De d90 klasse verwacht ik voorlopig nog wel een motor.
voorlopig inderdaad wel, maar op niet eens zo heel lange termijn verwacht ik dat die ook uit die klasse zal verdwijnen. ik denk dat ie in de opvolger van de opvolger van de D90 niet meer zal zitten en zou eerlijk gezegd niet eens raar opkijken als die ook niet meer in de opvolger van de D90 komt.

overigens zie ik nog wel een gaatje tussen de D3100 en de 'D91' voor een 'D5100'. De D5000 heeft bepaald features die de D3100 niet heeft en toch wel goed in het 'huis-tuin-en-keuken' segment passen. maar we zullen het zien...

• ChojinZ
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:19:
Ik denk dat dat een juiste aanname is :)
Das wel jammer.
Na 2 jaar beschouw ik me nog steeds als beginner en heb dus nog geen semi-pro / prosumer camera nodig. Het enige wat ik wel mis in de consumerline is een focusmotor voor mijn Tamron 90mm en mijn Nikor 50mm F1.8

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-06 08:57
lateef schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:51:
[...]

voorlopig inderdaad wel, maar op niet eens zo heel lange termijn verwacht ik dat die ook uit die klasse zal verdwijnen. ik denk dat ie in de opvolger van de opvolger van de D90 niet meer zal zitten en zou eerlijk gezegd niet eens raar opkijken als die ook niet meer in de opvolger van de D90 komt.

overigens zie ik nog wel een gaatje tussen de D3100 en de 'D91' voor een 'D5100'. De D5000 heeft bepaald features die de D3100 niet heeft en toch wel goed in het 'huis-tuin-en-keuken' segment passen. maar we zullen het zien...
Nikon heeft al aangegeven dat de opvolger van de d90 nog steeds die motor ging hebben, dus het zal wellicht niet voor de directe opvolger zijn. Over elke features heb je het dan? Het kantelbaar scherm? Voor zover ik weet zijn we dan uitgepraat. De reden dat de d5000 op dit forum vaak werd aangeraden in het beginnersdslr topic was voornamelijk omdat de sensor van de d3000 hoogbejaard was. Dat argument is nu niet meer geldig. Ik zie echt geen reden meer om de d5000 (of een refresh daarvan) uit te brengen.

canon gaat met de 60d wellicht naar een 'lager' segment dan de 50d, om de ruimte tussen de 7d te bewaren. misschien dat nikon iets gelijkaardigs doet en een rechtstreekse concurrent voor de 60d uitbrengt.

Bovenstaande is uiteraard allemaal speculatie. ik heb geen glazen bol.

Anoniem: 342130

(misschien een beetje offtopic:) Sony gaan ook nieuwe camera's introduceren: A33, A55 als ik het goed heb onthouden,http://www.sonyalpharumors.com/sr4-detailled-sony-a55v-specs/.

Toch begrijp ik 1 ding niet: Ze noemen dit een beginnerscamera, maar wel een van 650,-. Meestal is de voordelige prijs een groot aspect van het kopen van een camera. Ik weet wel dat de prijzen gaan zakken, maar denkt nikon echt dat de camera 650 waard is? dat moet ik nog eerst zien. En voor veel mensen is 1080p filmen met continue autofocus leuk, maar het blijft een fotocamera. FIlmen doen videocamera's beter en goedkoper.
Een 550d met 18-55 IS gaat nog steeds voor zo'n 700 euro en er zijn zat mensen die die als 1e camera kopen.

Overigens was de allereerste aankondiging voorzien van een adviesprijs van 650 voor de D3100+ 18-55 VR en ik zie nu al 599 genoemd worden. Ik verwacht dat 'ie begin december op ongeveer 500 euro zal zitten.

Nu veel mensen een full HD tv in huis hebben is full hd video een sterk verkoopargument. De fabrikanten proberen film actief te promoten, tijdje terug was het nog uitgebreid nieuws dat een aflevering House volledig op (ik dacht Canon) DSLR was gefilmt.

[ Voor 28% gewijzigd door Wijnands op 19-08-2010 14:54 ]

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:02
lateef schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:51:
[...]
Ik mag hopen van niet. DXX gebruikers zijn imho een fundamenteel ander segment dan DXXXX gebruikers. Wanneer ze de scherpstelmotor uit DXX-modellen halen zullen ze een vrij grote groep mensen richting het duurdere DXXX-segment pushen, en ik denk niet dat dit in goede aarde zou vallen. Zelf zou ik toch geneigd zijn om over te schakelen naar een ander merk als blijkt dat de helft van m'n lenzen niet meer functioneert op de camera die ik wil kopen.

DXX is altijd al een prachtig compromis geweest tussen functionaliteit en betaalbaarheid, perfect voor de gevorderde amateur, daar waar DXXX simpelweg (betaalbaar) pro-materiaal is. DXXXX is een prima consumer-camera: perfect voor mensen die het houden op max 2 kitlenzen of één superzoom en eventueel een goedkoper flitser en statief. Mensen die fotografie wat serieuzer nemen en toch met een DXXXX beginnen zie ik heel snel "doorgroeien" naar hogere modellen.

Helaas ook hier geen magische glazen bol, dit is enkel hoe ik het interpreteer.
Met de introductie van deze camera zie ik de bestaansredenen voor de D5000 ook wel verdwijnen.
DPreview heeft in de preview een keurige tabel opgenomen waar je de D3100, D3000 en D5000 naast elkaar ziet.

• Teun_2
Wijnands schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 15:12:
DPreview heeft in de preview een keurige tabel opgenomen waar je de D3100, D3000 en D5000 naast elkaar ziet.
Verschillen:
bracketing, kantelbaar lcd scherm en 4fps ipv 3. Dat vind ik nu ook geen eigen segment waard.

• ChojinZ
FLuKee schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 15:10:
[...]

Ik mag hopen van niet. DXX gebruikers zijn imho een fundamenteel ander segment dan DXXXX gebruikers. Wanneer ze de scherpstelmotor uit DXX-modellen halen zullen ze een vrij grote groep mensen richting het duurdere DXXX-segment pushen, en ik denk niet dat dit in goede aarde zou vallen. Zelf zou ik toch geneigd zijn om over te schakelen naar een ander merk als blijkt dat de helft van m'n lenzen niet meer functioneert op de camera die ik wil kopen.
Het probleem wat jij nu beschrijft, daar zit ik nu dus mee. Echter is overstappen op een ander merk is geen optie. Ik zou teveel verlies leiden op de verkoop van mijn lensen...
En dus wordt ik gedwongen naar een duurder segment... :(

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoezo zit je nu met dat probleem dan? De enige camera's van Nikon zonder motor zitten in het laagste segment, en in dat segment is dat ook al "jaren" zo. Wat voor camera heb je dan dat je wel lenzen hebt zonder AF-S, maar dat je voor een upgrade van je body toch in het goedkoopste segment wilt gaan shoppen?

Edit: ah, een D60 blijkbaar, maar dan heb je dus ook niet de situatie dat je van "body met schroevendraaier en non-AF-S lenzen" naar "body zonder schroevendraaier en non-AF-S lenzen" gaat.

[ Voor 46% gewijzigd door Orion84 op 19-08-2010 16:26 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Zandpad
Orion84 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:24:
Hoezo zit je nu met dat probleem dan? De enige camera's van Nikon zonder motor zitten in het laagste segment, en in dat segment is dat ook al "jaren" zo. Wat voor camera heb je dan dat je wel lenzen hebt zonder AF-S, maar dat je voor een upgrade van je body toch in het goedkoopste segment wilt gaan shoppen?
Mee eens, ik met mijn D5000 mis die motor in body niet echt. Bijna alle lensen hebben wel iets van een AF-S variant tegenwoordig. Ja die lenzen zijn een stukje duurder, maar dat moet je er dan maar voor overhebben.

Het stapje tussen D3000/D3100/D5000 en de D90 is kleiner dan de D90 en de D300(s). Voor mij is upgraden naar de D90 niet zo heel logisch IMHO, dus moet ik gelijk naar een D300(s). Die laatste stap vind ik eigenlijk wel groot, en als Nikon met een tussen model komt ben ik de eerste die hem zou kopen.
Aan de andere kant, er is inmiddels ruim aanbod van gebruikte D300's.

• Zandpad
Wijnands schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:29:
Aan de andere kant, er is inmiddels ruim aanbod van gebruikte D300's.
Ben er nog niet veel tegen gekomen helaas... Niet dat ik nu wil upgraden, over een jaartje zo ongeveer denk ik.

• ChojinZ
Orion84 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:24:

Edit: ah, een D60 blijkbaar, maar dan heb je dus ook niet de situatie dat je van "body met schroevendraaier en non-AF-S lenzen" naar "body zonder schroevendraaier en non-AF-S lenzen" gaat.
Klopt. En de AF is zeker niet noodzakelijk, handmatig scherpstellen is geen probleem (ook niet op grote diafragma's) maar het zou het allemaal wel wat makkelijker en vriendelijker maken... ;)
Zandpad schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:28:
[...]

Mee eens, ik met mijn D5000 mis die motor in body niet echt. Bijna alle lensen hebben wel iets van een AF-S variant tegenwoordig. Ja die lenzen zijn een stukje duurder, maar dat moet je er dan maar voor overhebben.
Uhhh... En wat als al wat non AF-S lensen op de plank had liggen? Die maar verkopen en nieuwe aanschaffen?
Volgens mij kan je het geld wat je dan extra moet bijleggen om AF-S varianten te kopen beter investeren in een camera met focusmotor...

[ Voor 34% gewijzigd door ChojinZ op 19-08-2010 16:37 ]

• Zandpad
ChojinZ schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:31:
Uhhh... En wat als al wat non AF-S lensen op de plank had liggen? Die maar verkopen en nieuwe aanschaffen?
Volgens mij kan je het geld wat je dan extra moet bijleggen om AF-S varianten te kopen beter investeren in een camera met focusmotor...
Ander verhaal. IMO zijn de meeste mensen instappers zonder oude lenzen. Of dan moet je er direct rekening mee houden en voor de D90 gaan of met MF genoegen nemen.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 12:14
Dit lijkt mij een hele interessante camera, alleen zit hij serieus in het vaarwater van de D5000 inderdaad. De D3000 zal nog wel even blijven bestaan toch? Anders heeft Nikon niets onder de 500 euro.

Dpreview denkt dat de sensor de Exmor HD van Sony is die ook in de NEX zit. In dat geval is het een prima sensor.
Die laatste stap vind ik eigenlijk wel groot, en als Nikon met een tussen model komt ben ik de eerste die hem zou kopen.
Dat is altijd vrij prijzig om te doen :+

• FLuKee
[...]
Het stapje tussen D3000/D3100/D5000 en de D90 is kleiner dan de D90 en de D300(s). Voor mij is upgraden naar de D90 niet zo heel logisch IMHO, dus moet ik gelijk naar een D300(s). Die laatste stap vind ik eigenlijk wel groot, en als Nikon met een tussen model komt ben ik de eerste die hem zou kopen.
D3000 valt imho wat uit de vergelijking.

Verder is dit best logisch, gezien de leeftijd van de D90. Wanneer de opvolger van de D90 komt zal het verschil terug significant zijn denk ik (dat zou dan het ideale tussenmodel moeten zijn). Ik durf dit niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik veronderstel dat de instelbaarheid van een D90 toch nog steeds beter is dan bij een D3100/D5000 (meer dedicated knoppen).

• Zandpad
PowerUp schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:43:

Dpreview denkt dat de sensor de Exmor HD van Sony is die ook in de NEX zit. In dat geval is het een prima sensor.
Dat is interessant want dat is best wel een goede sensor met behoorlijke prestaties!
Dat is altijd vrij prijzig om te doen :+
Waarom zijn mijn hobby's toch altijd zo duur!? Maar goed, je snapt het punt, upgraden naar of de D90 opvolger (D95?) of de D300(s).
FLuKee schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:45:

Verder is dit best logisch, gezien de leeftijd van de D90. Wanneer de opvolger van de D90 komt zal het verschil terug significant zijn denk ik (dat zou dan het ideale tussenmodel moeten zijn). Ik durf dit niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik veronderstel dat de instelbaarheid van een D90 toch nog steeds beter is dan bij een D3100/D5000 (meer dedicated knoppen).
Dat zou kunnen, maar goed ik weet niet of dat wel zou willen dan. Liever in een keer alle knoppen en goed zitten dan nog een keer een tussen body (bij gebrek aan een betere naam).

• ChojinZ
Zandpad schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:41:
[...]

Ander verhaal. IMO zijn de meeste mensen instappers zonder oude lenzen. Of dan moet je er direct rekening mee houden en voor de D90 gaan of met MF genoegen nemen.
Geen ander verhaal. Het verhaal had namelijk betrekking op mijn situatie en ik heb non AF-S lenzen op de plank liggen.

Dat het overgrote deel van de instappers geen oude lenzen op de plank hebben liggen ben ik met je eens. Maar DAT is pas een ander verhaal... ;)

• PowerUp
Zandpad schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:51:
Waarom zijn mijn hobby's toch altijd zo duur!? Maar goed, je snapt het punt, upgraden naar of de D90 opvolger (D95?) of de D300(s).
Klopt, ik ga ook niet upgraden naar een A290, dat wordt een A560 of hoger :)

• Zandpad
ChojinZ schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:55:
Geen ander verhaal. Het verhaal had namelijk betrekking op mijn situatie en ik heb non AF-S lenzen op de plank liggen.

Dat het overgrote deel van de instappers geen oude lenzen op de plank hebben liggen ben ik met je eens. Maar DAT is pas een ander verhaal... ;)
Naar mijn idee moeten mensen die non AF-S lenzen willen gebruiken dus geadviseerd worden op de D90 en niets lager.

• ChojinZ
Zandpad schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:56:
[...]

Naar mijn idee moeten mensen die non AF-S lenzen willen gebruiken dus geadviseerd worden op de D90 en niets lager.
En zo kom je dus op het punt wat FLuKee een aantal posts ook al aan haalde. Mensen die net beginnen maar wel non AF-S lenzen hebben worden dan automatisch naar het pro-sumer segment gedreven.

En ja, ik ben met je eens dat dat er maar weinig zijn (zoals je zelf al zegt, de meeste instappers hebben geen non AF-S lenzen op de plank liggen). Maar ze zijn er dus wel. En voor die mensen is het dus wel jammer.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de beweegredenen van Nikon om af te stappen van focusmotoren in het lage consumer segment. Iemand een verklaring?

• Zandpad
ChojinZ schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:05:
[...]

En zo kom je dus op het punt wat FLuKee een aantal posts ook al aan haalde. Mensen die net beginnen maar wel non AF-S lenzen hebben worden dan automatisch naar het pro-sumer segment gedreven.
D90 Pro sumer? High consumer zou ik zeggen. Prosumer begint voor mij pas vanaf D300(s). Maar goed, dat is wel een nadeel ja.
En ja, ik ben met je eens dat dat er maar weinig zijn (zoals je zelf al zegt, de meeste instappers hebben geen non AF-S lenzen op de plank liggen). Maar ze zijn er dus wel. En voor die mensen is het dus wel jammer.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de beweegredenen van Nikon om af te stappen van focusmotoren in het lage consumer segment. Iemand een verklaring?
Die discussie is hier al eerder gevoerd, geen motor is minder gewicht en minder kosten.

• ChojinZ
Zandpad schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:08:

Die discussie is hier al eerder gevoerd, geen motor is minder gewicht en minder kosten.
Niets over gelezen of gehoord. Maargoed, hij is nu duidelijk.

Overigens bedenk ik me net dat veel mensen die een Nikor 50mm willen aanschaffen ook tegen problemen zullen aanlopen met de consumer modellen

Ga je voor de goedkopere f/1.8 zonder focusmotor

Of ga je voor de f/1.4 met focusmotor maar met een veel duurder prijskaartje

• Zandpad
ChojinZ schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:14:
[...]

Overigens bedenk ik me net dat veel mensen die een Nikor 50mm willen aanschaffen ook tegen problemen zullen aanlopen met de consumer modellen

Tja, die afweging maken we toch constant?

• FLuKee
Nikon veronderstelt gewoon dat DXXXX gebruikers bij kitlenzen blijven. Ergens vind ik dat wel logisch. Anderzijds, er bestaan ook behoorlijke DX primes met AF-S, ik denk aan de 35 f/1.8.
Zandpad schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:31:
[...]

Ben er nog niet veel tegen gekomen helaas... Niet dat ik nu wil upgraden, over een jaartje zo ongeveer denk ik.
Zie er zo 5 op mp staan, een voor een idioot lage prijs met sb-800 en 50mm 1.4 trouwens, heb ik meteen even gemaild.
PowerUp schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:43:
Dit lijkt mij een hele interessante camera, alleen zit hij serieus in het vaarwater van de D5000 inderdaad. De D3000 zal nog wel even blijven bestaan toch? Anders heeft Nikon niets onder de 500 euro.
Dat betwijfel ik eigenlijk, ding is op een hoop plaatsen uitverkocht.

[ Voor 35% gewijzigd door Wijnands op 19-08-2010 17:35 ]

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mooie opvolger en op deze manier ligt alles weer bij elkaar. Zodra de D90 opvolger komt verwacht ik dat de D5000 EOL gaat. Immers, die komt in de verdrukking door de D3100. Al met al verwacht ik in de toekomst de volgende indeling. Amateur, enththousiasteling en pro bij zowel crop als fullframe.

Crop...

Amateur: 1000D opvolger / D3100
Enthousiasteling: 550D / D90 opvolger
Pro: 50D opvolger = 60D / D300S

Fullframe..

Amateur: 7D opvolger / ???
Enthousiasteling: 5D II / D700
Pro: 1D IV / D3S

Moet Canon natuurlijk een 3D uitbrengen bijv. als budget full frame en Nikon dito. En Canon laat de 7D lijn opgaan in een budget fullframe lijn. Maar we zullen zien. Zou m.i. een logischere indeling zijn door bij zowel crop als fullframe een onderverdeling houden in: amateur, enthousiasteling en pro.

• ChojinZ
Zandpad schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:19:
[...]

Tja, die afweging maken we toch constant?
Die afweging was makkelijker geweest als er een focusmotor in de consumer reeks had gezeten.

Maargoed, ik heb me er al bij neergelegd. Dan maar sparen voor een wat duurder model...

ChojinZ schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:14:
[...]

Daar is nikon duidelijk over geweest. 35mm is 52mm op crop en dus hebben ze de nieuwe 35mm f1.8 voor je gemaakt.
Joosie200 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:34:
Mooie opvolger en op deze manier ligt alles weer bij elkaar. Zodra de D90 opvolger komt verwacht ik dat de D5000 EOL gaat. Immers, die komt in de verdrukking door de D3100. Al met al verwacht ik in de toekomst de volgende indeling. Amateur, enththousiasteling en pro bij zowel crop als fullframe.

Crop...

Amateur: 1000D opvolger / D3100
Enthousiasteling: 550D / D90 opvolger
Pro: 50D opvolger = 60D / D300S

Fullframe..

Amateur: 7D opvolger / ???
Enthousiasteling: 5D II / D700
Pro: 1D IV / D3S

Moet Canon natuurlijk een 3D uitbrengen bijv. als budget full frame en Nikon dito. En Canon laat de 7D lijn opgaan in een budget fullframe lijn. Maar we zullen zien. Zou m.i. een logischere indeling zijn door bij zowel crop als fullframe een onderverdeling houden in: amateur, enthousiasteling en pro.
Ik zie 't iets anders

Amateurs:
1000d/opvolger, Nikon EVIL, D3100
Enthousasteling: 550d, D95
Semipro: 60D, D300s

[ Voor 47% gewijzigd door Wijnands op 19-08-2010 17:39 ]

• Zandpad
Tja, maar een AF-S 50 op crop was ook leuk geweest (portretlensje). De 35 is inderdaad ook leuk speelgoed.

• Teun_2
Wijnands schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:36:
[...]

Daar is nikon duidelijk over geweest. 35mm is 52mm op crop en dus hebben ze de nieuwe 35mm f1.8 voor je gemaakt.

[...]

Ik zie 't iets anders

Amateurs:
Enthousasteling: 550d, D95
Als we de geruchten mogen geloven, gaat de 60D geen metalen body meer hebben om het verschil met de 7D te behouden. In het verleden vielen canontoestellen altijd tussen de nikons in, waardoor ze nooit (of zelden) rechtstreeks met elkaar vergeleken konden worden. Zoals bijvoorbeeld van advanced amateur naar semi-pro: nikon D90 < canon50D < nikon D300 < canon 7D.

Hoe dan ook doet de 60D een stap naar een lager segment door die plasstic behuizing denk ik.

• ChojinZ
Wat ik overigens wel jammer vind is dat de maximale flash sync snelheden na de D40 verlaagt zijn van 1/500sec. naar 1/200sec. Ik had eigenlijk gehoopt dat bij het nieuwe instapmodel dit weer opgekrikt zou worden, maar helaas...

Anoniem: 159816

Hmm die zou best wel de opvolger van mijn D40 kunnen worden. Weet iemand hoeveel fps hij schiet? Zal wel rond de 3 zijn denk ik?

Ik heb zelf totaal geen behoeft aan een grotere camera voor de ergonomie (heb nogal kleine handen, dus dit formaat is ook prima). En wil vooral een betere sensor. Tot nu toe was alleen de D5000 of D90 een optie, maar nu deze ook.

edit: al gevonden in de Nikon pdf -> inderdaad 3.

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 19-08-2010 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 11-06 11:40

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

ChojinZ schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 22:17:
Wat ik overigens wel jammer vind is dat de maximale flash sync snelheden na de D40 verlaagt zijn van 1/500sec. naar 1/200sec. Ik had eigenlijk gehoopt dat bij het nieuwe instapmodel dit weer opgekrikt zou worden, maar helaas...
Volgens mij was dat omdat de D50 en D40 net als de D70 een Sony-sensor met hybride-sluiter hadden, net als de Canon 1D (Mk1). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:16

Fiber

Beaches are for storming.

Wijnands schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:36:
........
Ik zie 't iets anders

Amateurs:
Enthousiasteling: 550d, D95
Gaat het niet ongeveer zo worden, van hoog naar laag:

Nikon ***** Canon ****** Segment ***** Features

D700 opvolger ***** 5D Mark zoveel ***** Full Frame
D300S opvolger ***** 7D ***** Semi Pro / DX Pro ***** metalen body, etc.
D95 ***** 60D ***** Enthousiast, hobbyist ***** topschermpje, knoppen, grotere body, schroevendraaier
D5000 opvolger ***** 550D opvolger ***** Veeleisende consument ***** beter scherm, gimmicks als GPS
D3100 ***** 1000D opvolger ***** Instap, huis, tuin en keuken

Aannemende dat de Canons 450D en 500D er langzaam aan wel uit gaan, wat trouwens niet vanzelfsprekend is. En aannemende dat de opvolgers van de D5000 D90 en D300S een sensor krijgen die kan concureren met die van de 550D en 7D en 60D

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serotonine
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-06 14:19
Bij cameratools is de D3100 al te bestellen.
Uiteraard nog niet op voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fiber schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 01:56:
[...]

Gaat het niet ongeveer zo worden, van hoog naar laag:

Nikon ***** Canon ****** Segment ***** Features

D5000 opvolger ***** 550D opvolger ***** Veeleisende consument ***** beter scherm, gimmicks als GPS
Ik denk niet dat er nog een D5000 opvolger zal komen. Ik ben echt van mening dat we de EVIL samen met de D3100 onderin zien en dan meteen de D95.
ChojinZ schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 22:17:
De D40 was wat dat betreft een buitenbeentje. Nou moet ik eerlijk zeggen, voor heel veel toepassingen is 1/200 al zat.

[ Voor 32% gewijzigd door Wijnands op 20-08-2010 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 11:53

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Ik verwacht dat zolang nikon een 10,5 DX fisheye heeft met G, dat Nikon een DX camera uit zal brengen met AF motor.
Wijnands schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:11:
Ik denk niet dat er nog een D5000 opvolger zal komen. Ik ben echt van mening dat we de EVIL samen met de D3100 onderin zien en dan meteen de D95.
Cam met kantelbaar scherm is toch wel een D5100 waard?

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:25

Metten

ik hou het graag simpel

Shark.Bait schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 11:40:
Ik verwacht dat zolang nikon een 10,5 DX fisheye heeft met G, dat Nikon een DX camera uit zal brengen met AF motor.

[...]

Cam met kantelbaar scherm is toch wel een D5100 waard?
De D95 krijgt waarschijnlijk een betere sensor dan die in de D3100, dus een eventuele D5100 kan zich weer met de betere sensor in een D3100 body + klapscherm onderscheiden. Blijft het alleen nog afwachten wat ze met de D300S gaan doen als die door de lagere segmenten qua sensor voorbijgestreefd wordt. Misschien een D300X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nu een sample video gevonden (inc een full hd versie) YouTube: Nikon D3100 FullHD Movie heeft iemand nog meer clips gezien ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Metten schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:32:
Blijft het alleen nog afwachten wat ze met de D300S gaan doen als die door de lagere segmenten qua sensor voorbijgestreefd wordt. Misschien een D300X?
Alleen iemand in het D3100 segment kan zich zorgen maken over eventuele verschillen in sensor tussen een D3100 en een D300s (nofi) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Het lijkt nu toch niet zo duidelijk welke sensor er in deze camera zit. De afmetingen en precieze aantal pixels lijken niet overeen te komen met de Exmor HD sensor. De cropfactor is ook iets toegenomen naar 1,55x.

http://www.sonyalpharumor...-sensor-partnership-dead/
http://nikonrumors.com/20...n-sensors.aspx#more-13210
http://www.bythom.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 342130

Volgens Cameranu wordt de camera bij hen geleverd in eind september. http://www.cameranu.nl/index.php?hg_id=257&sg_id=1010,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb even wat berichten verplaatst naar het D90 topic. Graag weer terug ontopic naar de D3100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:25

Metten

ik hou het graag simpel

Anoniem: 22659 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:09:
[...]

Alleen iemand in het D3100 segment kan zich zorgen maken over eventuele verschillen in sensor tussen een D3100 en een D300s (nofi) ;)
Uiteraard niet, zeker het verschil tussen 12 en 14 megapixels is voor de (semi)prof die met een D300(S) zou schieten totaal niet interessant. Maar ik kan me zo voorstellen dat Nikon, als is het maar om marketingtechnische redenen, niet al te lang zal wachten met het van een betere sensor voorzien van het duurste DX model.

Als iemand echt geinteresseerd is in megapixels kiest die trouwens wel voor Canon of Sony ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362344

Het is een Cmos, hoera :+
(niet die Sony sensor uit de A290)

Dat filmen interesseert me stukke minder. Maar het is wel heel erg gunstig dat die sensor waarschijnlijk erg goed gaat presteren en er meer knoppen aanwezig zijn d:)b
De AF was altijd al meer dan goed.

't is inderdaad een grote update, maar als dit alles niet al te veel gaat kosten voor de consument word dit denk ik een van de beter verkochte dslr's van 2010/2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Metten schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:02:
Maar ik kan me zo voorstellen dat Nikon, als is het maar om marketingtechnische redenen, niet al te lang zal wachten met het van een betere sensor voorzien van het duurste DX model.
Zelfs dat zou me verbazen. Men zal eerder reageren op een nieuw model van Canon dan op een eigen model dat als instapmodel geldt. De gemiddelde consument zal sowieso nauwelijks sensorprestaties naast elkaar gaan leggen binnen de line-up van een merk als er grote verschillen zijn op andere vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FurY_84
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-07-2021
Als ik kijk naar de specs dan lijkt het zo dat de D3100 toch betere specs heeft dan de D5000?! Nu ben ik geen pro, maar is het verschil niet alleen 'bracketing' en de instelbare Active D-lighting bij de D5000?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

FurY_84 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 19:35:
Als ik kijk naar de specs dan lijkt het zo dat de D3100 toch betere specs heeft dan de D5000?! Nu ben ik geen pro, maar is het verschil niet alleen 'bracketing' en de instelbare Active D-lighting bij de D5000?!
sjah nu wel natuurlijk, maar de D5100 zal ook niet over al te lange tijd komen, en die zal het verschil waarschijnlijk net iets groter maken :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FurY_84
Ja okay dat snap ik. Maar goed, over hoeveel tijd praten we dan (daar is toch nog niets over bekend)? En als we dan op dit moment kijken, dan zou je dus voor de D3100 moeten gaan ten opzicht van een D5000?! Ben me op dit moment aan het oriënteren en vind het best lastig om te kiezen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Vergeet ook niet dat de D5000 een draaibaar scherm heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FurY_84 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 20:16:
Ja okay dat snap ik. Maar goed, over hoeveel tijd praten we dan (daar is toch nog niets over bekend)? En als we dan op dit moment kijken, dan zou je dus voor de D3100 moeten gaan ten opzicht van een D5000?! Ben me op dit moment aan het oriënteren en vind het best lastig om te kiezen ;-)
Daar heb je meteen een goed punt, de D3100 ziet er op papier enorm goed uit en er is opeens nie tzo heel veel meer wat de D5000 er uit laat springen.

Overigens verwacht ik een D5100, als die al komt, echt neit voor de lente.

• FurY_84
Is er eigenlijk al duidelijkheid wanneer deze camera in de winkel ligt? :)

[ Voor 13% gewijzigd door FurY_84 op 02-09-2010 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baca
  • Laatst online: 07-10-2024
FurY_84 schreef op donderdag 02 september 2010 @ 11:04:
Is er eigenlijk al duidelijkheid wanneer deze camera in de winkel ligt? :)
Gister bij MM Heerlen geweest, met een beetje geluk zouden ze m over 2 weken binnen hebben. En meteen een flinke voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zijn ongeveer ook de tijden die ik van andere leveranciers hoor.

Wat me trouwens opvalt is dat de prijs van de kit met 18-55 al lekker onder de 550D is gezakt:

pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:16

Fiber

Beaches are for storming.

Kamera Express heeft wel een strakke aanbieding vind ik:
D3100 met 18-55VR en 55-200VR voor 578 Euro......
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm VR + AF-S DX 55-200mm VR
http://www.kamera-express.nl/productdetail.aspx?id=33433

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, het zijn wel goedkope dozenschuivers.

Leuke set voor een nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baca
  • Laatst online: 07-10-2024
Dit is echt een strakke aanbieding gezien de adviesprijs van 649 voor de 18-55 kit. De verkoper bij MM vertelde me dat ze misschien richting 600 voor die kit, ik ben me heel erg aan het bedenken om dit te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FurY_84
Heb vandaag nog even een D3000 en een D5000 in mn handen gehad, maar ik hoop wel dat de D3100 een stuk beter is dan de D3000. Ik vond dat het een beetje brak aanvoelde en ook het scherm en het 'beeld' wat je zag door de camera vond ik erg matig.. Twijfel twijfel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108824

baca schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 22:11:
[...]

Dit is echt een strakke aanbieding gezien de adviesprijs van 649 voor de 18-55 kit. De verkoper bij MM vertelde me dat ze misschien richting 600 voor die kit, ik ben me heel erg aan het bedenken om dit te bestellen.
Als je naar de site gaat zie je dat het om non-IS/VR lenzen gaat. Daarna staat in de beschrijving van het product dat alleen de 18-55 non-IS erbij zit. Ook als staat in de titel van het product beide. Lijkt me dat ze wel op de algemene voorwaarden zullen terugvallen ;)

Ben zelf ook aan't twijfelen tussen deze en de 550D:
+ D3100: prijs
+ 550D: bracketing & full manual control bij video

Ff de reviews afwachten en dat beslissen of de 550D het prijsverschil waard is.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 108824 op 13-09-2010 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:19
Anoniem: 108824 schreef op maandag 13 september 2010 @ 15:01:
Ben zelf ook aan't twijfelen tussen deze en de 550D:
+ D3100: prijs
+ 550D: bracketing & full manual control bij video
Ben zelf ook aan het twijfelen.

Mag ik vragen waarom de nieuwe sony's niet op je lijstje staan: a33, a55, a560, a580
Ze staan namelijk nog wel op het mijne en ik vroeg mij af of er redenen zijn om niet één van de sony's te nemen ipv de D3100 of 550d (behalve de ruimere keuze in objectieven, niet echt een issue voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FurY_84 schreef op maandag 13 september 2010 @ 13:22:
Heb vandaag nog even een D3000 en een D5000 in mn handen gehad, maar ik hoop wel dat de D3100 een stuk beter is dan de D3000. Ik vond dat het een beetje brak aanvoelde en ook het scherm en het 'beeld' wat je zag door de camera vond ik erg matig.. Twijfel twijfel..
Ik zou de D3100 zeker nog even een kans geven. Je weet dat een nikon zonder batterij altijd een donkerder zoekerbeeld geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Wijnands schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:05:
[...]

Ik zou de D3100 zeker nog even een kans geven. Je weet dat een nikon zonder batterij altijd een donkerder zoekerbeeld geeft?
Dat fenomeen zag ik laatst door mn eigen zoeker ook ja. Enige verklaring hiervoor? Matglas uitschakelen :o ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11-2023
Zandpad schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:08:
[...]

Dat fenomeen zag ik laatst door mn eigen zoeker ook ja. Enige verklaring hiervoor? Matglas uitschakelen :o ?
Er zit een LCD schermpje tussen, die zorgt voor de rode focus punten en grid lijnen, zonder batterij wordt dit lcd schermpje dus "donker" en "grijzig"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FurY_84
Wijnands schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:05:
[...]

Hmm volgens mij zat er in beide camera's een batterij. Alhoewel de verkoper ook de live view niet kon laten zien omdat de batterij te leeg was. Het beeld was niet alleen donkerder, maar het leek wel of er een soort ruis opzat (alsof ik naar een hele oude tv zat te kijken die het beeld niet scherp krijgt, maar korrelig). Is dat iets herkenbaars? :?

Ik ga ze sowieso vergelijken als hij uitkomt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Bij de zoeker zit meestal ook een wieltje waarmee je voor je eigen dioptrie kan corrigeren. Misschien dat die niet goed afgesteld stond?

(Zo had ik een keer de combo D70+17-55 in mijn handen en dacht ik dat die niet wilde autofocussen. Alleen bleek later dat de zoeker gewoon niet goed stond afgesteld en de lens ook belachelijk snel en stil focust. Foto's op het schermpje waren wel gewoon scherp :P )

[ Voor 49% gewijzigd door PowerUp op 13-09-2010 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51

Phehistyr

De Epische Lurker

Dat korrelige komt dus door wat NeOTheMaTriXM vertelt, met volle batterij zal het dus een stuk helderder en scherper zijn. Jammer als je door zo'n kleinigheidje een verder prima camera laat liggen.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FurY_84
Phehistyr schreef op maandag 13 september 2010 @ 17:12:
Dat korrelige komt dus door wat NeOTheMaTriXM vertelt, met volle batterij zal het dus een stuk helderder en scherper zijn. Jammer als je door zo'n kleinigheidje een verder prima camera laat liggen.
Ik laat ze niet liggen! ;-) Nee ik ga sowieso vergelijken. Al kan ik me haast niet voorstellen dat ik de D3000 ga verkiezen boven een D5000/D3100. Maar goed, we zien het wel. Eerst maar eens de komst van de D3100 afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108824

Invictus66 schreef op maandag 13 september 2010 @ 15:44:
[...]

Ben zelf ook aan het twijfelen.

Mag ik vragen waarom de nieuwe sony's niet op je lijstje staan: a33, a55, a560, a580
Ze staan namelijk nog wel op het mijne en ik vroeg mij af of er redenen zijn om niet één van de sony's te nemen ipv de D3100 of 550d (behalve de ruimere keuze in objectieven, niet echt een issue voor mij)
Damn.... nu wordt het nog moeilijker: ik heb het eea opgezocht en de A33/A55 staat nu ook op m'n lijst -O-

• FurY_84
Is deze camera nu al in de winkel verkrijgbaar, ik zag een post voorbij komen dat hij al in de winkel ligt, maar ik heb hem nog nergens kunnen vinden? :S

HIj zou nu toch al uit moeten zijn? Eind september was de verwachting.. Iemand toevallig al ervaringen mee?

[ Voor 34% gewijzigd door FurY_84 op 29-09-2010 14:39 ]

• daaaan82
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-06 22:26
Ja heb hem vandaag vastgehouden in de MM in Groningen.
Was net binnengekomen moest nog uit het magazijn komen.

Prijs is €588 met 18-55 VR kitlens

• FurY_84
daaaan82 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:55:
Ja heb hem vandaag vastgehouden in de MM in Groningen.
Was net binnengekomen moest nog uit het magazijn komen.

Prijs is €588 met 18-55 VR kitlens
En en en.. ? hoe voelde de camera? Foto'tjes mee gemaakt toevallig? Ga ook maar eens kijken denk ik 8)

[ Voor 6% gewijzigd door FurY_84 op 29-09-2010 20:55 ]

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 10:06
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe camera.

Vandaag de D3100 in een fotowinkel in mijn handen gehad, en deze voelde wel goed aan.
We wat klein tov de D200 die ik wel vaker van mijn broertje heb vastgehad, maar dat zou op de lossen zijn met een grip/accu.

De verkoper vondt deze camera een hele verbetering tov de D3000. De 550D was volgens hem het prijsverschil absuluut niet waard.

Ook even een Nikkor 35mm lens er op gehad, en het verschil met de kitlens was voor mij als redelijke leek al goed te zien.

Zit nu echt te denken om de D3100 aan te gaan schaffen, ben nog aan het denken over de D7000, maar de vraag is of ik de dubbele prijs voor mijn huis-tuin en keuken gebruik kan verantwoorden.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

...maar dat zou op de lossen zijn met een grip...
Is er een grip voor de D3100 dan? Dat zal er in elk geval geen van Nikon zelf zijn denk ik, want die is er nog nooit geweest voor die klasse...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Hillman5100
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2023
Ik zit ook te denken om te beginnen met een spiegelreflex.
En ik zit al een tijd te kijken naar de nikon serie.
Gister heb ik de D3100 in mijn handen gehad. En deze voelt echt goed.
De D5000 is wel iets hoger zodat al mijn vingers er om heen vallen, en bij de D3100 valt het pinkje eronder.
Maar verder echt een hele mooie camera om vast te houden.

Het enigste wat me tegen houd, is of ik echt wel met fotografie wil gaan beginnen. Maar besluit ik het te doen neem ik deze.

• Astort
  • Laatst online: 01-11-2024
Op dit moment heb ik hier een D3100 liggen, geleend van een familielid. Wat me opvalt is dat de autofocus tijdens liveview met weinig licht (schemerlampen binnenshuis) gewoon 9 van de 10 keer faalt. Daarnaast weigert de continuous shooting wel eens (vraag me niet waarom) en word er niet automatisch gefocust tijdens het filmen. Het focussen werkt hetzelfde als bij fotograferen. Je moet dus de ontspanner half indrukken, terwijl je om je filmpje te starten en stoppen het knopje linksboven de directietoetsen moet indrukken. Beetje vreemd imo...

Het kan uiteraard zijn dat ik iets niet goed doe, ik ben immers een beginner met spiegelreflexen, maar ik vind het geen fijne camera...

• --Niels--
  • Laatst online: 10-06 22:11
Astort schreef op donderdag 30 september 2010 @ 22:31:
Op dit moment heb ik hier een D3100 liggen, geleend van een familielid. Wat me opvalt is dat de autofocus tijdens liveview met weinig licht (schemerlampen binnenshuis) gewoon 9 van de 10 keer faalt.
Elke autofocussysteem werkt met contrastdetectie (correct me if I'm wrong). De camera moet dus in staat zijn om een zo groot mogelijk contrast te creëren tussen het onderwerp waar jij op scherpstelt en de voor- en achtergrond. Als er niet genoeg licht is is alles grijs of zwart en kan een camera niet scherpstellen. Daarom zal je camera daarom ook vaak zijn lampje aandoen om de boel wat te verlichten. Gebeurde dit wel?
Ik weet bijv. van mijn camera (D5000) , als ik hem op continuous shooting heb staan, dan gaat hij niet bijlichten omdat hij er vanuit gaat dat hij continu moet scherpstellen en continu bijlichten is niet zo praktisch.
Daarnaast weigert de continuous shooting wel eens (vraag me niet waarom)
Is dat soms net nadat je een aantal foto's achterelkaar hebt genomen. Je kunt bij de meeste camera's pas weer foto's nemen nadat de buffer leeg is. Bij veel foto's achter elkaar nemen kan dat wel 10 of 20 sec. duren.
Hij is bezig met het legen van de buffer zolang het groene lampje nog knippert.
en word er niet automatisch gefocust tijdens het filmen. Het focussen werkt hetzelfde als bij fotograferen. Je moet dus de ontspanner half indrukken, terwijl je om je filmpje te starten en stoppen het knopje linksboven de directietoetsen moet indrukken. Beetje vreemd imo...

Het kan uiteraard zijn dat ik iets niet goed doe, ik ben immers een beginner met spiegelreflexen, maar ik vind het geen fijne camera...
Met filmen heb ik niet veel ervaring. Volgens mij heeft deze Nikon tijdens het filmen alleen dezelfde scherpstelmechaniek als tijdens het fotograferen met liveview. Deze is imho vaak veel te traag hiervoor. Gewoon met de hand scherpstellen werkt meestal beter.

Anoniem: 362344

Je hebt met bijna geen 1 camera auto focus bij filmen als ik 't goed heb, dat moet je als voordeel zien want dan kan je creatiever werken. De MF ring van je objectief zit er niet voor niets op, die kan je dan dus ook gebruiken.

Live view is meestal een beetje prut. Behalve Sony als ik mensen op tweakers moet geloven. Die gebruiken daar namelijk een anderen techniek voor.

Dat de camera soms weigert komt wellicht omdat de buffer vol zit. Aangezien je het over continu opnamens hebt en live view gebruikt.

Kortom de nadelen die je opnoemt kom je bij anderen merken ook tegen, dus dan is geen een camera voor jou een fijne camera.

• Astort
  • Laatst online: 01-11-2024
Het lampje ging inderdaad aan, maar dat mocht niet baten, hij bleef constant onscherp. En het niet kunnen scherpstellen in het donker is 1 ding, maar wel piepen dat hij scherp gesteld is, terwijl dit helemaaaaaal niet het geval was, dat vind ik toch wel een probleem...

En dat over dat buffer verhaal, dat zou wel eens kunnen bedenk ik me opeens. Er zit ook een "gewone" ultra2 geheugenkaart van mijn panasonic tz8 in. Mocht ik een dslr aanschaffen, dan komt er uiteraard een extreme3 kaart in.

En om dat hele liveview systeem maak ik me geen zorgen. Ik gebruik het toch nooit. Ik vond het alleen een beetje krom dat ze die functie erop doen, terwijl het hele live-view gebeuren imho niet op een dslr thuis hoort, en in mijn ogen niets meer is dat een verkoopstrategie tegenover de onwetende klant...

Er zullen ongetwijfeld momenten zijn waar het handig is, maar dan wel in combinatie met een kantelbaar scherm, zoals bij de d5000. Zolang je nog op je (niet kantelbare) scherm kan kijken, kan je ook door je zoeker kijken...
Pagina: 1 2 3 4 Laatste