Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
Astort schreef op donderdag 30 september 2010 @ 23:59:
Het lampje ging inderdaad aan, maar dat mocht niet baten, hij bleef constant onscherp. En het niet kunnen scherpstellen in het donker is 1 ding, maar wel piepen dat hij scherp gesteld is, terwijl dit helemaaaaaal niet het geval was, dat vind ik toch wel een probleem...

En dat over dat buffer verhaal, dat zou wel eens kunnen bedenk ik me opeens. Er zit ook een "gewone" ultra2 geheugenkaart van mijn panasonic tz8 in. Mocht ik een dslr aanschaffen, dan komt er uiteraard een extreme3 kaart in.

En om dat hele liveview systeem maak ik me geen zorgen. Ik gebruik het toch nooit. Ik vond het alleen een beetje krom dat ze die functie erop doen, terwijl het hele live-view gebeuren imho niet op een dslr thuis hoort, en in mijn ogen niets meer is dat een verkoopstrategie tegenover de onwetende klant...

Er zullen ongetwijfeld momenten zijn waar het handig is, maar dan wel in combinatie met een kantelbaar scherm, zoals bij de d5000. Zolang je nog op je (niet kantelbare) scherm kan kijken, kan je ook door je zoeker kijken...
live view is soms ideaal voor scherpstellen, is ideaal voor mensen met bril etc etc etc. ik vind het imo een goede feature en gebruik het ook op DSLR cameras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astort
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-11-2024
Vandaag een weer een beetje mee zitten pielen, en in gewoon daglicht werkt de autofocus tijdens liveview wel goed. Traag, maar wel goed. Ik mis echter wel de mogelijkheid om 3 foto's achter elkaar te nemen met elk een andere belichting, om dus HDR foto's mee te maken. Het kan uiteraard wel door een RAW foto te nemen, en handmatig de belichting te veranderen, maar op die manier krijg je natuurlijk last van ruis als je al op bijvoorbeeld 3200 iso hebt gefotografeerd.

Fotokwaliteit is naar mijn mening heel goed. Hier even een voorbeeldfoto van mijn "compagnon" :)

http://i53.tinypic.com/2v982s7.jpg

Nou ben ik nog maar een beginner met spiegelreflexen, dus ik ben al gauw tevreden, maar toch...

[ Voor 31% gewijzigd door Astort op 01-10-2010 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Beetje bewogen :)

Maar veel plezier met het leren kennen van de camera, het lijkt me een erg leuk toestel om mee te beginnen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Je kan natuurlijk ook handmatig 3 foto's nemen @ raw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astort
True, maar dan moet je na elke foto weer de belichting veranderen enzo, het is gewoon onnodige moeite voor iets dat er volgens mij makkelijk in had gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tsja, het is niets nieuws dat de budget lijn bepaalde features moet missen, ook al zijn die features niet bijzonder moeilijk om toe te voegen. Ze moeten uiteindelijk toch op 'n manier verschillen maken tussen de verschillende camera's.

Bracketing (zo heet de functie waar jij op doelt) is daar een goed voorbeeld van. Zo'n functie zit wel op de wat duurdere modellen, maar de instaplijn van Nikon heeft die functie niet. Dat is al zo sinds de D40 (en misschien de D50 ook wel, dat durf ik niet te zeggen).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:28
Astort schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 23:38:
True, maar dan moet je na elke foto weer de belichting veranderen enzo, het is gewoon onnodige moeite voor iets dat er volgens mij makkelijk in had gekund.
Kan je niet net zoals bij bijvoorbeeld Canon de exposure brightness via de camera aanpassen? In welke modus schiet je? Niet dus.

Sowieso kan je altijd 1 RAW foto nemen en daarvan de belichting aanpassen tot 3 verschillende niveaus, dat geeft verder geen extra ruis of iets dergelijks en je kunt er leuke foto's mee in elkaar knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FurY_84
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-07-2021
Ik heb hem gekocht en ik moet zeggen (en ik ben echt een beginner, hahaha) dat hij me prima bevalt. Ik had natuurlijk weer een verkoopster die er minder van af wist dan ik zelf... *zucht* "Nee de D3100 kan niet filmen..." *zucht* Maar gelukkig kon ik haar helpen. Heb nog getwijfeld tussen de D5000 en de D3100, maar moet zeggen dat ik het bracketing en het kantelbare scherm (nu nog) niet ga missen.

Overigens vond ik dat de camera vrij snel scherp stelt. Moet nog maar veel oefenen met alle verschillende functies, want dat is me nog niet helemaal duidelijk.. Dus mochten er vragen zijn, wellicht kan ik ze beantwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astort
Ik heb hem bij nader inzien toch maar niet genomen omdat ik hem te klein vond voor mijn kolenschoppen. Heb nu mijn zinnen gezet op de D90 body met een superzoom (18-200) lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:41
Orion84 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 23:49:
Tsja, het is niets nieuws dat de budget lijn bepaalde features moet missen, ook al zijn die features niet bijzonder moeilijk om toe te voegen. Ze moeten uiteindelijk toch op 'n manier verschillen maken tussen de verschillende camera's.

Bracketing (zo heet de functie waar jij op doelt) is daar een goed voorbeeld van. Zo'n functie zit wel op de wat duurdere modellen, maar de instaplijn van Nikon heeft die functie niet. Dat is al zo sinds de D40 (en misschien de D50 ook wel, dat durf ik niet te zeggen).
De D50 heeft dat nog, weliswaar verstopt in de menu's, waardoor je in de praktijk alsnog die functie niet gebruikt, maar gewoon drie keer je belichting anders instelt. Ik toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kan iemand adviseren wat voor memory card in deze Nikon moet? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er minimaal class 6 in moest. Het net deze camera gekocht en een geheugenkaart en zie nu bij thuiskomst dat het class 4 is. Klopt dat dan wel? Of heb ik gewoon een foute mee gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:32
class 4 zou problemen kunnen geven bij filmen. Da's de voornaamste reden waarom we tegenwoordig standaard een class 6 adviseren.
Teun_2 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:36:
[...]

De D50 heeft dat nog, weliswaar verstopt in de menu's, waardoor je in de praktijk alsnog die functie niet gebruikt, maar gewoon drie keer je belichting anders instelt. Ik toch.
Ik was daar toch best happy mee. Overigens zonder bracketing en op statief heb je tijd zat om te meten en op M 0, -1 en +1 in te stellen, is alleen enig denkwerk extra.

[ Voor 65% gewijzigd door Wijnands op 29-10-2010 14:32 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Ok, bedankt voor het snelle antwoord. Ik ga hem morgen terugbrengen en een class 6 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bh6
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-03-2021

bh6

Deze Nikon D3100 lijkt me een leuke DSLR camera, niet te groot voor mensen die veel reizen en hem constant bij hebben.

Nu zit ik met nog drie twijfels wat betreft deze DSLR.

1) De D3100 heeft geen DOF knop en functie. Er is dus geen 'Depth of Field' preview functie mogelijk. Nu vraag ik me af of het gemis van deze DOF functie de camera een stuk minder aantrekkelijk maakt voor de enthousiaste amateur? De Depth of field functie zou belangrijk zijn bij het correct scherpstellen van de voorgrond of object van de foto...Kan iemand hier meer uitleg over geven? Of is de DOF functie overbodig geworden, nu je direct op je LCD de getrokken foto kan beoordelen ?

2) Er is ook geen bracketing mogelijk bij deze DSLR. DIt lijkt me ook jammer, alhoewel, misschien kan men de foto achteraf nog via software corrigeren en aldus een softwarematige bracketing toepassen met de RAW foto? Wie heeft hier meer ervaring mee en is dit gemis van bracketing ook beperkend voor fotografie?

3) Ik vertrek binnenkort naar new zealand en vroeg me af of deze DSLR uitermate geschikt is voor landschapsfoto's te nemen? Of dat ik beter een betere lens mee neem? Zoals een panorama lens? Iemand hier tips en raad?

Alvast bedankt.

Brecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
@bh6:

1) Het is maar net of je zelf er aan gewend bent geraakt om de DOF knop te gebruiken. Zelf met mijn D90 heb ik het totaal niet gebruikt vanwege de positionering van de knop. Maar ook omdat ik sneller een foto maak, de dof controleer met inzoomen en opnieuw een foto maak als het mij niet aan staat. Dus geen DOF knop zou ik zelf niet missen.
2) Bedoel je dan WB bracketing of exposure compensation bracketing? In feite kan dat achteraf door in raw te schieten. Open de raw in bijv. photoshop/light room en je kunt de wb/EXP comp. aanpassen in de gradaties die je wilt en apart opslaan. Is natuurlijk wel handmatig i.p.v. dat je ter plekke op het toestel kunt instellen hoe je de bracketing wilt hebben. Zelf heb ik er nooit gebruik van gemaakt. Dus wederom zoals bij je eerste vraag: als je het zelf gebruikt zul je het missen maar mij maakt het niets uit.
3) Of je een beetje landschapsfoto's kunt maken hangt toch echt af welke lens/objectief je meeneemt. En wat je leuker landschapfoto's vind maken, met groothoek of tele. Daarin heeft de camera zelf weinig invloed op, al kan er door de specificaties het wel geschikter gemaakt worden voor bijv. sportfotografie (door een hoog frames per second mee te geven) Wat een toestel geschikter maakt voor landschapfotografie? Geen idee, wellicht dat anderen dat kunnen vertellen.

PS: op het forum hier sluiten we onze berichten niet af met onze naam :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
bh6 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:35:
Deze Nikon D3100 lijkt me een leuke DSLR camera, niet te groot voor mensen die veel reizen en hem constant bij hebben.

Nu zit ik met nog drie twijfels wat betreft deze DSLR.

1) De D3100 heeft geen DOF knop en functie. Er is dus geen 'Depth of Field' preview functie mogelijk. Nu vraag ik me af of het gemis van deze DOF functie de camera een stuk minder aantrekkelijk maakt voor de enthousiaste amateur? De Depth of field functie zou belangrijk zijn bij het correct scherpstellen van de voorgrond of object van de foto...Kan iemand hier meer uitleg over geven? Of is de DOF functie overbodig geworden, nu je direct op je LCD de getrokken foto kan beoordelen ?
:) Daar zijn twee heel verschillende meningen over. Er zijn mensen die het prettig vinden, zelf heb ik, vanaf de allereerste camera die ik had hiermee, nooit goed de scherptediepte kunnen beoordelen, ligt misschien aan m'n ogen. Ik doe dit soort dingen op gevoel en ervaring. Op de LCD is het vrij aardig te beoordelen.
Waar de functie wel handig is is als ik landschappen schiet, zo kan ik makkelijk zien of mijn graduated neutral density filters wel goed zitten.
2) Er is ook geen bracketing mogelijk bij deze DSLR. DIt lijkt me ook jammer, alhoewel, misschien kan men de foto achteraf nog via software corrigeren en aldus een softwarematige bracketing toepassen met de RAW foto? Wie heeft hier meer ervaring mee en is dit gemis van bracketing ook beperkend voor fotografie?
Bracketing is sowiso pas relevant als je HDR schiet. Dan nog, het is een gemak, als je sluitertijden een beetje snapt kan je zelf ook bracketen.
3) Ik vertrek binnenkort naar new zealand en vroeg me af of deze DSLR uitermate geschikt is voor landschapsfoto's te nemen? Of dat ik beter een betere lens mee neem? Zoals een panorama lens? Iemand hier tips en raad?

Alvast bedankt.

Brecht
Ik zou zeker niet vlak voor vertrek een nieuwe camera kopen, zeker niet je eerste DSLR. Je hebt tijd nodig om fotografie in de vingers te krijgen en de camera te leren kennen.
De kitlens, zeker de 18-105 is een heel prettig bereik om mee op reis te nemen vind ik. Wat ik van tweakers die naar kiwiland zijn geweest gezien heb is een ultra-groothoek wel een leuke optie. Als je kort gaat kun je er een huren, anders misschien aanschaffen. Sigma's 10-20 is een aardige optie.
Eventueel kun je het gebrek aan een ultrawide ondervangen door panorama's te schieten. Als je landschappen wil doen zou ik zeker een statief overwegen, wel zo prettig.

[ Voor 3% gewijzigd door Wijnands op 08-12-2010 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bh6

bh6

Alvast bedankt Joosie200 , voor je snelle reply.

Interessant hoe je de DOF functie vervangt door het kijken naar de foto op je LCD scherm....heb je de indruk dat je dat redelijk goed kan evalueren en aldus conclusies trekken over de scherptediepte?

Ja een wijde lens is inderdaad belangrijk bij landschapsfotografie., maar die kit lens is dat geen 18-55 mm, is dat niet al wideangel?

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bh6

bh6

Merci Wijnants voor de reactie.

Wat bedoel je met foto's in HDR schieten?

Ja die sigma 10-20mm lijkt wel een zeer wijd bereik...:)

Wees gerust, ik kan al met een DSLR werken , maar toch ben ik nog beginner. Heb vroeger met SLR foto's getrokken.

Not tips welke FILTERS ik zou kopen voor landshapsfoto's in NEW ZEALAND?
*EEN UV filter?
* EEN polar filter? of polarisatie filter? (of hoe heet dat nu juist?)
*andere filters?

merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
bh6 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:29:
Merci Wijnants voor de reactie.

Wat bedoel je met foto's in HDR schieten?
Je schiet een scene een paar keer, bijv een keer met de optimale instellingen voor de donkerste stukken, een keer voor de middelste stukken en een keer voor de lichte stukken. Dit haal je door wat speciale software die het combineert en dan kan je zoiets maken:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4112/5211352547_851b39ba6b.jpg
Haarlemmermeer skyline by j_wijnands, on Flickr

Ik hou van iets overdrijven bij de bewerking maar normaal gesproken krijg je nooit en de lucht en de grond goed bij een dergelijke plaat.
Ja die sigma 10-20mm lijkt wel een zeer wijd bereik...:)

Wees gerust, ik kan al met een DSLR werken , maar toch ben ik nog beginner. Heb vroeger met SLR foto's getrokken.

Not tips welke FILTERS ik zou kopen voor landshapsfoto's in NEW ZEALAND?
*EEN UV filter?
* EEN polar filter? of polarisatie filter? (of hoe heet dat nu juist?)
*andere filters?

merci!
Over de zin en onzin van een uv filter is in het filter topic genoeg geschreven, ik ben er meestal niet zo voor bij goedkope lenzen, alleen op mijn allerduurste lens gebruik ik er een regelmatig.

Polarisatie zou ik overwegen, ideaal om hinderlijke schitteringen te beperken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:13
2) bracketing
Houd er ook rekening mee dat de meeste camera's (vooral in het goedkopere segment) maar 3 foto's kunnen maken met bracketing. Dus bijv. 1 foto 0,5 stop onderbelicht, 1 foto goed belicht en 1 foto 0,5 stop overbelicht. Vaak is het dynamisch bereik wat je vast wilt leggen te groot om met 3 foto's, zonder al te grote tussen stappen, vast te leggen. Dan heb je nog niks aan de bracketing functie van je camera. Ik heb zelf de D5000 en heb het nog nooit gebruikt.

3 Landschapfoto's
Ik heb zelf de 18-105 lens die Wijnands ook aanraad. Ik denk dat je hier meer aan hebt dan een groothoek lens. Van mijn laatste wandelvakantie in de bergen heb ik van de 360 foto's die ik nog bewaard heb er ruim 1/3 boven de 55 mm geschoten. Door een panorama op 18 mm te schieten, kun je wel de mogelijkheden van een groothoeklens enigszins nabootsen, daar in tegen kun je niet altijd dichter bij komen op de 105 mm te compenseren met een lens die maar tot 55 mm gaat.
Dat gezegd te hebben, een groothoeklens staat momenteel wel bovenaan op mijn verlanglijstje.

Ik heb recent een circular polarization filter aangeschaft voor landschappen, omdat ik het effect op de lucht mooi vind. Als je er een koopt, koop er dan een die op je 18-... lens past. Als je voor een groothoeklens gaat, daar wordt het effect vaak minder mooi doordat de hoek met de zon aan bijv. de linkerkant van je foto sterk verschilt met de rechter kant. Hierdoor krijg je wel het effect aan de ene kant van je foto en niet aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
bh6 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:21:
Ja een wijde lens is inderdaad belangrijk bij landschapsfotografie., maar die kit lens is dat geen 18-55 mm, is dat niet al wideangel?
Op een crop body is 18mm niet echt heel wide hoor, maar het kan wel al genoeg zijn. Het ligt er maar net aan wat je wilt, in een stad zijn je behoeften sowieso heel anders dan in de vrije natuur (met genoeg ruimte). Een 10-20 heeft op 10mm meestal wel flink wat vertekening, hoewel dat in Lightroom prima te bewerken is, ik weet wel dat ik erg blij ben met mijn Canon 10-22 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bh6

bh6

Die circular polarization filter lijkt me wel tof. Wat doet het juist met de foto? Doet het iets met de kleuren ook?

Dus 18mm op de DSLR is dat net geen wide angle dan?

Wideangel is dat rond de 10mm dan voor landschappen?

De D3100 heeft ook stabilisatie (de VR lenzen toch, immers Vibration Reduction), dus is het gebruik van een tripod waarschijnlijk niet hoogst noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
bh6 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 00:26:
Die circular polarization filter lijkt me wel tof. Wat doet het juist met de foto? Doet het iets met de kleuren ook?
Het doet inderdaad wat met de kleuren, zie bijv. hier en hier voor wat voorbeelden
Dus 18mm op de DSLR is dat net geen wide angle dan?

Wideangel is dat rond de 10mm dan voor landschappen?
Volgens mij is theoretisch alles wijder dan het blikveld van onze ogen 'wide'. Dat was dacht ik 35 mm op Crop.
De meeste groothoeklenzen hebben een bereik ergens tussen de 10 en 24 mm. Dat is dus echt 'wide'. 18 mm is t.o.v. wat bijv. de meeste compactcamera's bieden al behoorlijk 'wide'. Of het voor jouw in de praktijk genoeg is, is lastig te zeggen. Ik zou zeker eerst de 18-105 (of eventueel de 18-55) lens aanschaffen en kijken of dit in eerste instantie wide genoeg is.
De D3100 heeft ook stabilisatie (de VR lenzen toch, immers Vibration Reduction), dus is het gebruik van een tripod waarschijnlijk niet hoogst noodzakelijk?
Nikon heeft geen stabilisatie in de body. Maar inderdaad, de lenzen met VR hebben stabilisatie. Afhankelijk van de versie van de VR (18-105 heeft bijv. versie 1 en de 70-300 versie 2), kun je ongeveer 3 stops winnen. Dus als je zonder VR op 1/60 nog een goede foto kon maken kan je nu gaan tot 1/8 sec gaan.
Voor landschapsfoto's overdag vind ik een tripod niet nodig. Wil je ook een keer de onder/opkomende zon fotograferen, dan kan een tipod wel nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
bh6 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 00:26:

Knappe jongen die dat ding echt stil hjoudt op een seconde of 2. Verder is het gewoon een goede manier om je kadering netjes te houden.
--Niels-- schreef op donderdag 09 december 2010 @ 01:08:
[...]

Het doet inderdaad wat met de kleuren, zie bijv. hier en hier voor wat voorbeelden
Dat kan je in photoshop prima faken.

[ Voor 34% gewijzigd door Wijnands op 09-12-2010 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 22:04
De discussie over polarisatiefilters is verplaatst naar Het grote filter topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Een ding nog, mocht je toch voor de 18-55 gaan, koop er een zonnekap bij, heel handig en wordt bij die kleine lens helaas niet meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bh6

bh6

Bedoel je met de zonnekap iets anders dan lenskap?

De zonnekap ken ik vooral van zoom lensen, waar je zo een groot stuk plastiek opschroeft om zonlicht van opzij niet te laten binnendringen.

Je hebt het dus over dat veronderstel ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

;) Laat mij dat maar even bevestigen anders kun je lang wachten op een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Yes!

Op de 18-105 ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.phototestcenter.com/assets/images/autogen/a_Nik_18105_2.jpg
Maar daar wordt de zonnekap meegeleverd.

Op de 18-55 krijg je dit als je de hb-45 monteert:
Afbeeldingslocatie: http://i816.photobucket.com/albums/zz90/lfchang1984/DSC_0018.jpg

De hb-45 of goeie namaak is overigens via ebay goed en voordelig te krijgen. De 18-55 heeft ook een voorste element wat heel ondiep ligt en dus is een zonnekap echt aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bh6

bh6

Is er een duidelijk verschil tussen de lenzen met suffix DX en suffix VR ?

DX is dus de minder goede versie van de lens?

VR is met voice reductie te maken...maar is de meerprijs het waard?

Iemand die ervaringen of kennis hieromtrent heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:27
bh6 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 17:42:

DX is voor crop camera's, alles onder de D700 is crop (wat te maken heeft met de grootte van de sensor). DX lenzen kun je dus niet op full frame (35mm sensor) gebruiken zonder extreme vignettering. DX lenzen zijn kleiner en lichter omdat er minder glas enzo nodig is.

VR is Vibration Reduction, niet voice reduction. Dit gaat bewegingstrillingen tegen van de lens en de camera. Het voordeel hiervan is dat je langere sluitertijden kan halen dan zonder VR.

Lenzen kunnen dus DX en VR tegelijk zijn (18-55 f/3,5-5,6 DX VR) of Full Frame VR (70-300 f/4,5-5,6 VR). FF staat trouwens nooit op een lens.

Volgende afkortingen kun je vinden in het Nikon Mount Topic, Afdeling Afkortingen. Informatie of andere lenzen kun je daar ook vinden in het Nikon Mount Topic.

[ Voor 20% gewijzigd door Zandpad op 09-12-2010 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-06 10:21

RoyBijster

Rocket Scientist

bh6 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 17:42:

DX houdt in dat de lens gemaakt is voor het kleinere sensor formaat van deze cameras. De sensor kleiner dan vroeger de film was.
VR staat voor Vibration Reduction en kan het geld waard zijn.

Roy

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bh6

bh6

Deze week het blaadje van mediamarkt binnengekregen en er stond een NIkon D5000
met twee lenzen een nikon 15-55 VR en nikon 55-200mm VR lens, voor rond de 690 euro.

Nu lijkt dit wel een goede deal te zij, vooral omdat het VR lenzen betreft..

Ik ben niet zo geinteresseerd in video of zo, vooral fotos.

Wat zouden jullie kiezen nu een Nikon D5000 of Nikon D3100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik zou voor een d3100 gaan. Verder, waarom wil je nu al geld steken in een 18-55?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bh6

bh6

okay denk ook dat ik toch maar naar de D3100 ga gaan...

ja welke lens zou ik nemen?

Ik denk dat nikon 18-105mm VR wel okay is? beter dan de 18-55 (langere range) en wil geen twee lenzen meenemen op reis.

Of zou je me een andere lens aanraden ?

Nog een vraag, wat is een goede groothoeklens voor landschappen? en hoeveel zou ik er moeten voor uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-06 21:51
Kijk ook eens naar de 18 - 200 VR2 icm met een losse body. Dan heb je echt een mooi alround setje, voor een leuk budget.

Ken Rockwell over de 18 - 200: http://www.kenrockwell.com/nikon/18200.htm (over de VR1, maar er is niet veel verschil met de VR2)
Je moet bij Ken altijd een beetje door zijn extreme manier van relatieveren heen kijken, maar zijn visie op de 18 - 200 past wel goed bij een camera als de D3100, en jouw gebruik.

Wbt groothoek moet je je afvragen wat je wil, 18 is a redelijk groothoek, wil je nog meer dan moet je al richting de 10mm, de prijzen liggen rond de 600 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door yzf1kr op 12-12-2010 19:31 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:41

Benjamin-

CrazyGunner#2385

bh6 schreef op zondag 12 december 2010 @ 09:58:
Deze week het blaadje van mediamarkt binnengekregen en er stond een NIkon D5000
met twee lenzen een nikon 15-55 VR en nikon 55-200mm VR lens, voor rond de 690 euro.

Nu lijkt dit wel een goede deal te zij, vooral omdat het VR lenzen betreft..

Ik ben niet zo geinteresseerd in video of zo, vooral fotos.

Wat zouden jullie kiezen nu een Nikon D5000 of Nikon D3100?
Eigenlijk zijn alle kitlenzen nu VR, volgens mij is er geen enkele Nikon body meer die zonder VR lens word verkocht.
Tevens is dat setje voor 605 te koop inclusief bezorgkosten van een webshop.

Als je video niet belangrijk vind dan zou ik persoonlijk wel voor de D5000 gaan, die heeft minder limitaties, misschien dat je er geen last van zal hebben, maar zelf heb ik een D3000 en ik merk toch de nodige limitaties die de D5000 niet heeft, de D3100 heeft op dat gebied precies dezelfde limitaties.
Tevens als je 690 euro zou willen uitgeven kan je altijd nog kijken of je er niet 65 euro kan opleggen om de D90 te kopen met een 18-105.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Wat zijn dan de limitaties waar je tegenaan loopt?

Roy

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bh6

bh6

Gisteren twee vak tijdschriften gaan halen over DSLR's, en daarin stonden er verschillende testen.

Er was ook een test tussen verschillende beginners DSLR's, waaronder een test tussen de D3100 en de nieuwe Pentax K-r.

Je raad het nooit, de D3100 kreeg 82/100 punten en de Pentax K-r 85/100 punten, en werd verkozen boven de D3100!

Bon, dus de pentax K-r is dus zeker een alternatief voor de D3100, omdat deze veel meer instellingen heeft en veel beter in de hand ligt dan de D3100 en veel sneller is tot 6 fp/s....Nu heeft pentax ook een kortingsactie lopen waar je 80 euro van terugkrijgt, als je voor 15januari 2011 de kit koopt.

Dus nu moet ik kiezen tussen:
* Nikon D5000 , te vinden aan bodemprijzen , wegens uitfasering
* Nikon D3100,
en de
* Pentax K-r

Ik vind de Nikon D5000 deal wel zeer interssant hoor, blijkbaar kan men die met twee zoom lenzen krijgen aan 600euro!! . Heeft er iemand dit gespot in een webshop, gelieve me hiervan op de hoogte te brengen?

Wat vinden jullie van die Pentax K-r (gloednieuwe model)

PS: Video opnames intereseren me totaal niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Deze set bedoel je neem ik aan: pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX NIKKOR 55-200mm VR

Voor dat zelfde geld heb je ook deze set:

pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm f3.5-5.6G II + AF-S DX 55-200mm f4-5.6G ED

Persoonlijk zou ik voorde D3100 gaan, wbt specs is hij gelijk of zelfs beter als een D5000, maar zonder klapscherm. Alleen al voor de betere sensor zou ik de D3100 kiezen.

[ Voor 47% gewijzigd door yzf1kr op 13-12-2010 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
bh6 schreef op maandag 13 december 2010 @ 12:21:
Je raad het nooit, de D3100 kreeg 82/100 punten en de Pentax K-r 85/100 punten, en werd verkozen boven de D3100!
Ik weet niet waar ze op hebben getest, maar dat lijkt mij een verwaarloosbaar verschil. Je kunt beter kijken welke punten van een camera jij belangrijk vind (hoe hij in je hand ligt moet daar een van zijn :) ) en vervolgens de camera's daar op vergelijken.
Bon, dus de pentax K-r is dus zeker een alternatief voor de D3100, omdat deze veel meer instellingen heeft en veel beter in de hand ligt dan de D3100 en veel sneller is tot 6 fp/s
Hier staat een mooi stukje over de Pentax (en ook de D5000 en D3100) [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5
Dat geeft imho een goed beeld van de camera. Daar staat dat hij 4,7 FPS doet, weet niet welke waarde klopt.
Wat belangrijker is, heb je die snelheid nodig, voor landschapsfotografie is het bijvoorbeeld nutteloos. Meer dan 4 FPS is vooral handig mij snelle bewegingen zoals bij sport.
Ik vind de Nikon D5000 deal wel zeer interssant hoor, blijkbaar kan men die met twee zoom lenzen krijgen aan 600euro!! . Heeft er iemand dit gespot in een webshop, gelieve me hiervan op de hoogte te brengen?
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX NIKKOR 55-200mm VR
Wat vinden jullie van die Pentax K-r (gloednieuwe model)

PS: Video opnames intereseren me totaal niet!
Ik heb geen ervaring met Pentax. Houd er wel rekening mee dat er voor Pentax minder lenzen en toebehoren te verkrijgen zijn. Ook het tweedehands aanbod zal een stuk kleiner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Ik heb sinds 2 maanden een Nikon D3100, gekocht met 18-55 en 55-200. Sindsdien naar Rome geweest en toen toch ontdekt dat een 18-200 lens toch iets gemakkelijk is als je in zo'n stad loopt rond te struinen. Had vooraf heel veel getwijfeld over die twee losse lenzen of die 18-200. Dus wellicht iets om in je overweging mee te nemen.
Verder twijfelde ik toen tussen de Canon 550D en deze Nikon D3100. Zelf vond ik dus de Nikon wat beter in de hand liggen, vandaar toch voor deze gekozen. En ik ben alleen maar heel erg tevreden over de camera. Alles echt snel geleerd. Heel gemakkelijk in gebruik. Natuurlijk nog steeds aan het leren over alle mogelijkheden. Maar moet zeggen dat ik alles erg gemakkelijk kan vinden op de camera.
Ja, en de foto's: Ik vind ze prachtig!
Dus mijn advies aan bh6: ga ze eens in je handen houden. Dat zal je ook helpen je keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bh6

bh6

wel bkor dat is nu eens een goede tip sé, van die 18-200m. IS er iemand die weet of de prestaties van deze lens goed zijn/gelijkwaardig als de 18-55 en de 55-200 of is het iets minder? of beter?

Ik twijfel nog even tussen pentax K-r of Nikon D3100.....nog paar weekjes wachten lijkt me raadzaam ...;)

Trouwens het magazine waar ik het over heb is Réponses Photo december nummer 2010, pagina 176. (ja het is in het Frans ).

Sterke punten bij de D3100 zijn volgens hen:
* 3200ISO prestaties (betreffende 'piqué' et coulours, ik weet niet wat piqué juist betekent...)
* video mode
* goede prestatie/prijs verhouding
* zeer stil
* compact en licht

Zwakke punten bij de D3100 zijn volgens hen:
* afwerking en het 'vastnemen van de camera' zijn voor verbetering vatbaar
* frames per seconde traag
* Autofocus en Live view traag
* resolutie van de Live view is laag
* minder geavanceerde functies

Sterke punten bij de Pentax K-r:
* foto kwaliteit bij 3200 en 6400 ISO
* excellente reactiesnelheid (tot 5,6 beelden per seconden)
* goede, verzorgde bouw kwaliteit
* comfortabele greep
* volledige / complete functies
* aangename interface

Zwakke punten bij de Pentax K-r:
* magere video modus
* luidruchtig apparaat
* middelmatige zoom
* grillige/wispelturige belichting
* kleuren iets minder juist
* geen HDMI aansluiting
* batterij houder om met gewone AA batterijen te werken is optioneel aan te schaffen, hij werkt standaard op li-on batterij, maar je kan dus ook op AA batterijen werken.

De kwaliteit van de foto's was quasi gelijk, al kreeg de Nikon D3100 toch 26/30 punten en de K-3 24/30 punten. Nikon verliest dan weer wat punten bij snelheid, bouwkwaliteit en grip.

greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
bh6 schreef op maandag 13 december 2010 @ 22:54:
wel bkor dat is nu eens een goede tip sé, van die 18-200m. IS er iemand die weet of de prestaties van deze lens goed zijn/gelijkwaardig als de 18-55 en de 55-200 of is het iets minder? of beter?
Over de 18-200 kijk even in het nikon mount topic.
"You have got to love them or you have got to hate them." Dat lijkt een aardige omschrijving voor deze groep objectieven. Superzoom lenzen zijn lenzen met een extreem bereik (beginnend bij zo'n 11x zoom met als uitzondering de 18-135 van Nikon). In fotografische zin hebben ze veel compromissen: ze zijn niet lichtsterk, ze zijn niet superdegelijk gebouwd, meestal is de AF niet erg snel, ze zijn niet erg contrastrijk, ze hebben vervormingen, er is veel verbetering te behalen bij gebruik van een kleiner diafragma, etc. Waarom dan toch een superzoom kopen? Omdat het een compact objectief is, waarmee je zeer uiteenlopende foto's kunt maken. Ga je op reis en heb je weinig plek om fotoapparatuur mee te nemen? Heb je een beperkt budget en wil je toch een groot bereik afdekken? Een superzoom doet het allemaal. Over het algemeen hebben de goedkopere varianten geen beeldstabilisator en zijn ze optisch wat minder goed dan de gestabiliseerde, duurdere versies.

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR II APS-c
De opvolger van de "oude" 18-200 van Nikon. Tov de eerste versie heeft dit objectief geen last meer van een dip in de scherpte bij 135 mm. De scherpte is zeer goed/goed over het gehele bereik (aan het lange einde is hij wat minder scherp dan <100 mm). Helaas zijn de CA's en de vignettering tov de eerste versie wel wat toegenomen. De bouwkwaliteit, de snelheid en geluidsproductie van de AF en de VR unit zijn allen van goede kwaliteit. Het probleem dat het objectief uitschuift als ie naar beneden hangt is in deze versie opgelost. Daarnaast zorgt een nieuwe coating voor minder flare en ghosting. Al met al een aantrekkelijke keuze voor de Nikon gebruiker die op zoek is naar een 18-200.
Superzoom objectieven zijn altijd slechter dan meerdere losse objectieven. De precieze reden kan iemand anders je wel geven, maar het komt er op neer dat als je superzooms maakt het licht zo sterk gebogen wordt dat het optisch terug loopt.

Pique et coulours, zou dat kleurruis kunnen zijn? Het missen van bijvoorbeeld HDMI is alleen erg als je foto's toevallig direct op een scherm wilt laten zien, en dat doe ik nooit eigenlijk. Live View is nooit snel (behalve bij een aantal Sony's) en ik zou LV ook niet gebruiken tenzij ik daartoe de tijd heb zoals macro. Tja de D3100 is een instapper dus de afwerking en handeling is niet zoals bij een topmodel, daarnaast heeft het ook iets meer zoeken in het menu en zijn er minder dedicated knoppen.

Als je RAW schiet is ISO6400 ook nog wel te gebruiken als je maar in kleine formaten publiceert, op mijn Flickr staan een aantal ISO6400 foto's van mijn D5000 met een oudere sensor dan de D3100.

[ Voor 40% gewijzigd door Zandpad op 13-12-2010 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
bh6 schreef op maandag 13 december 2010 @ 22:54:
Én bedankt, dat je mijn post 7 post eerder negeert. Dat van die 18-200 had ik namelijk al lang gemeld. ;)
Ik twijfel nog even tussen pentax K-r of Nikon D3100.....nog paar weekjes wachten lijkt me raadzaam ...;)

Trouwens het magazine waar ik het over heb is Réponses Photo december nummer 2010, pagina 176. (ja het is in het Frans ).
Het is precies zoals men hier al eerder aangaf. Het ligt er aan waar je waarde aan hecht.
En ze noemen wel een berg plus en min punten, maar zegt eigenlijk niet zo veel.
Je moet ook bepalen hoe veel waarde je aan die punten hecht. Ik vind negatieve punten (op papier) van de pentax in praktijk hinderlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bh6

bh6

Hier twee degelijke online reviews van beide camera's

De D3100: http://www.photographyblog.com/reviews/nikon_d3100_review/

De Pentax K-r: http://www.photographyblog.com/reviews/pentax_kr_review/

beiden krijgen in totaal 4,5 op 5 sterren....alhoewel de pentax K-r toch paar punten meer krijgt op enkele van de afzonderlijke criterea., zoals easy of use ....

Het lezen waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Beste Nikonians and d3100 gebruikers,

Mijn vriendin overweegt de aanschaf van de D3100. Echter bij het lezen van de D3100 review op tweakers kwamen we de volgende passage tegen die ons enigszins in de war brengt.
Bij het gebruik van de ingebouwde flitser doet de D3100 wat raars naar onze mening. Hierbij lijkt de camera de belichting te kiezen alsof er geen flits aanwezig is. Dat betekent dus dat de camera gerust iso 3200 instelt bij het flitsen, terwijl dat door de hoge lichtgevoeligheid niet de beste beeldkwaliteit oplevert. Helaas hadden we geen D3000 ter beschikking om te kijken of die ook zo om gaat met flitslicht, maar de eigen D80 en de bedrijfs-D90 laten de iso bij flitslicht niet zo hoog oplopen. Het gemis van de optie om auto iso standaard uit te hebben staan bij de M-stand is daardoor des te groter.
Nu is echter de vraag of het dus mogelijk is auto-iso wel uit te schakelen en of dit ook een probleem is bij het gebruik van externe speedlight? Dit heb ik namelijk niet in andere reviews gelezen.

Alvast bedankt, hopelijk kunnen jullie uitsluitsel geven.

Gr. Roy

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
RoyBijster schreef op zondag 19 december 2010 @ 12:10:

Mijn vriendin overweegt de aanschaf van de D3100. Echter bij het lezen van de D3100 review op tweakers kwamen we de volgende passage tegen die ons enigszins in de war brengt.

[...]

Nu is echter de vraag of het dus mogelijk is auto-iso wel uit te schakelen en of dit ook een probleem is bij het gebruik van externe speedlight? Dit heb ik namelijk niet in andere reviews gelezen.

Gr. Roy
Als ik de laatste zinnen goed interpreteer, kun je auto iso wel uitschakelen, maar standaard staat het aan. Onboard of speedlight, dit probleem (of feature :)) zit hem in de firmware van de camera, ik geloof niet dat het dus iets zal uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 387491

Hmm... net even gekeken op mijn D3100, op M-stand gezet en in het menu gekeken naar auto-ISO. Staat dus gewoon uit. Heb er allemaal niet zo heel veel verstand van maar het lijkt mij dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken. Heb zelf al veel foto's genomen met de interne flits en geen problemen mee gehad. Nu een SB-700 erop en ook geen problemen tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Ok, bedankt dat je het even gecheckt hebt. :)

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Review van de D3100 op dpreview
Overall, we'd conclude that the D3100 is an excellent DSLR but make clear that a DSLR is no longer the only way to gain large sensor image quality at this price. As a result, while the D3100 would have been a stand-out camera 12 months ago, it's now simply a very good one in a market with plenty of equally good and potentially more interesting options.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dit had ik niet verwacht, een nieuwe firmware: 1.01

http://nikoneurope-nl.cus...d/48366/c/648/r_id/150289

changelog:

De volgende verbeteringen zijn aangebracht in firmware A en B versie 1.01.

- Er was een magenta tint aanwezig onder in foto's die zijn gemaakt met een hoge gevoeligheid nadat gedurende langere tijd opnamen in de livebeeldstand of filmopnamen zijn gemaakt. Deze magenta tint komt nu minder vaak voor.
- Als beelden die zijn vastgelegd met continu-opnamen in de livebeeldstand werden weergegeven, werden in zeer zeldzame gevallen sommige beelden niet correct weergegeven. Dit probleem is nu verholpen.
- Bij opnamen in de livebeeldstand waarbij AF-veldstand is ingesteld op AF met meevolgende scherpstelling, werd tijdens autofocus in zeer zeldzame gevallen het scherpstelpunt verplaatst van het gekozen onderwerp nadat het beoogde te volgen onderwerp was geselecteerd. Dit probleem is nu verholpen.
- Als beelden die zijn bewerkt met de retoucheerfuncties van de camera werden weergegeven in de kalenderweergavestand, werden ze niet aan datums toegewezen op basis van de opnamedatum, maar op basis van de datum waarop ze zijn bewerkt. Dit probleem is nu verholpen.
- Als de witbalans van RAW-beelden die zijn gemaakt met de functie beeld-op-beeld van de camera, werd aangepast met Capture NX 2 of ViewNX 2, kregen de beelden een magenta zweem. Dit probleem is nu verholpen.
- Een deel van het foutbericht dat wordt weergegeven als de livebeeldstand niet kon worden gestart omdat de interne temperatuur van de camera te hoog was, is aangepast.
- Als Ruisonderdrukking in het opnamemenu is ingesteld op Aan, werkt dit als volgt.
Er wordt ruisonderdrukking toegepast bij alle ISO-gevoeligheidsinstellingen. De ruisonderdrukking is met name effectief voor opnamen bij een hoge ISO-gevoeligheid. Terwijl ruisonderdrukking wordt uitgevoerd, knippert 'Job nr' in de zoekerweergave. Opname is pas mogelijk nadat 'Job nr' niet meer wordt weergegeven. Het verwerken van de ruisonderdrukking duurt ongeveer even lang als de sluitertijd die is gebruikt om het beeld vast te leggen. De ruisonderdrukking wordt direct toegepast nadat een opname is gemaakt in een van de onderstaande situaties.
- Opnamen met een sluitertijd van meer dan ongeveer acht seconden.
- Opnamen bij een hoge ISO-gevoeligheid als de interne temperatuur van de camera hoog is.
De Help-informatie die wordt weergegeven voor de optie Ruisonderdrukking in het opnamemenu is ook aangepast aan deze wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackTIE
  • Laatst online: 09-05 14:06
Het probleem zit hem niet zozeer in het feit of auto iso wel of niet is in te stellen in de M-stand, maar dat als je de PAS-modes je de functie aan hebt staan, dit ook het geval is bij de M-stand en dat is soms niets wenselijk. Olympus heeft dacht ik een optie in het menu om auto iso alleen voor de eerste drie standen te actieveren.

Ook de D7000 heeft dat, in mijn ogen, minpuntje, maar bij die camera kan je zeer snel schakelen tussen auto iso aan of uit door de Fn-toets te verbinden aan het bovenste item van Mijn Menu en op die positie auto iso te kiezen.
RoyBijster schreef op zondag 19 december 2010 @ 12:10:

[...]

Gr. Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357904

Ik heb van de week een D3100 gekocht en moet nog een externe flitser kopen. Welke zouden jullie aabevelen bij deze camera? De SB600/SB900 of ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Tja, wat wil je ermee? Wil je alle fancy stuff op een flitser terugvinden en je hebt het geld er voor over, dan is de SB-900 natuurlijk erg vet, maar anders voldoet de SB-600 méér dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Sb-600 is interessant zolang ze nog te krijgen zijn. 700 is veel eenvoudiger in de interface. Een 900 is leuk met alle toeters en bellen maar het wordt zo'n "zoek de camera setup"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Laatst online: 16:10
Welke circulaire polorisatie filter kunnen jullie aanraden voor deze camera?

Iemand een idee hoeveel foto's je met 1 accu lading kan maken? Dit om in te schatten of ik een 2e accu moet kopen.

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
noodel1988 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 23:06:
Welke circulaire polorisatie filter kunnen jullie aanraden voor deze camera?

Iemand een idee hoeveel foto's je met 1 accu lading kan maken? Dit om in te schatten of ik een 2e accu moet kopen.
Is lens afhankelijk, en die laatste informatie staat in je handleiding. Met kou gaat een batterij minder lang mee, iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
In Het grote filter topic staan veel ervaringen met polarisatiefilters, B&W en Hoya zijn populair hier. Hier staat een aardige test.

Het aantal foto's op een accu is gewoon op de site van Nikon te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
PowerUp schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 23:09:
In Het grote filter topic staan veel ervaringen met polarisatiefilters, B&W en Hoya zijn populair hier. Hier staat een aardige test.
Bedankt!
[message=35469438,noline]
Het aantal foto's op een accu is gewoon op de site van Nikon te vinden.
Uhm ja, auto fabrikanten zeggen ook dat een auto 1 op 16 rijdt, en vervolgens in de dagelijkse praktijk rijdt hij 1:14 of 1:13. Dat is de reden dat ik vraag hoeveel foto's kan ik er mee maken, dus een dagje in een museum a 300 foto's ga ik dat redden of niet. Had hiervoor een compact cam en die hield er na 250 mee op, en had dus toen een probleem want had nog niet alles gehad:).

Edit:
Net even op de site gekeken en kan het niet vinden... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door noodel1988 op 04-02-2011 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Bij mijn Nikon D90 lette ik er soms gewoon niet eens op hoeveel batterij-power nog over was, de batterij daarin leek wel oneindig door te gaan. De D3100 heeft een andere batterij, maar het lijkt mij zeer sterk als je er geen 500 foto's mee kunt maken (er van uitgaande dat je de flash niet continue gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Oké, bedankt. Dat geeft wel een aardig idee, zal het een keer uitproberen hoever ik kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ik had gedacht dat elke fabrikant dat wel bij zijn specificaties zette, blijkbaar niet dus. 500 foto's moeten inderdaad zeker te halen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303253

Op de Nikon site kom ik het volgende tegen.
The new Rechargeable Li-ion battery EN-EL14 delivers up to approximately 550 frames on a single charge*. Now you can focus on getting the shot rather than worrying about battery power.

* Based on CIPA standards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 16:53

Pat-Juh

Patrick

Het is sowieso slim om een 2e batterij aan te schaffen (al is het een 3rd party, geen troep kopen wel een "goed" merk)... Met koud weer kan je batterij zo uitgeput zijn, of je vergeet de reguliere een keertje op te laden heb je altijd een reserve bij je :).

Zelf heb ik 3 accu's voor mijn D300s en 3* 4AA 2600mAh setjes voor mijn SB-600. Ik wil/kan het niet permitteren om tijdens een opdracht zonder accu's te staan (lader gaat ook altijd mee van de camera/aa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nikon kennende is dat een heel voorzichtige schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
@Pat-Juh, dat ligt een beetje aan je doeleinden. Voor hobby-gebruik voldoet één accu echt, ook in koud weer. Beetje zonde om zoveel geld voor accu's uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik schiet nog steeds met m'n d300 op een accu. Enige moment waar dat niet zo heel handig uitkwam was van de zomer in engeland toen we vrij weinig verloopjes hadden naar de engelse stopcontacten.

• noodel1988
Bedankt voor de reacties!

550 foto's maken op een accu is een mooi aantal! Voor de zeker zal ik in de zomer inderdaad een 2e accu aanschaffen, momenteel zijn deze zeer slecht verkrijgbaar en ook financieel komt dat beter uit :) .

Edit:
Blijkbaar is de verkrijgbaarheid van de accu's intussen verbeterd.

[ Voor 14% gewijzigd door noodel1988 op 10-02-2011 12:24 . Reden: verkrrijgbaarheid accu's aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik heb een vraagje. Ben van plan deze DSLR aan te schaffen, maar ben vrij nieuw op dit gebied. Ik heb nog nooit een DSLR gehad en ik vraag me af wat voor lens ik er bij moet nemen. Ik wil in eerste instantie gewoon een standaard lens, is het dan slim om gewoon een set te kopen met body + 18-55mm lens (het "standaard" setje dat je kan bestellen bij bijv. bol.com), of kan ik beter een losse body kopen en dan een andere lens kopen?

E: nogmaals, ik wil in eerste instantie gewoon een standaard lens, geen speciale telelens of wat dan ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomas op 21-02-2011 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Voor een standaard lens vind ik persoonlijk de 18-105 mooier. Heb je extra bereik mee en is echt een hele goede lens. De 18-105 is ook als kit beschikbaar, kost 140 euro meer.

[ Voor 20% gewijzigd door Nordlys op 21-02-2011 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
Klein vraagje over de D3100 waar ik op internet geen antwoord heb kunnen vinden:

Klopt het dat de D3100 geen lichtmeting heeft (in de vorm van een indicator die over/onderbelcihting aangeeft) op de P, S, A mode?

Een vriend van mij beweert dat maar ik kan me niet voorstellen dat die aanwezig is... Dat zou de camera behoorlijk nutteloos maken...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 16:53

Pat-Juh

Patrick

jvdgeest schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 15:25:
@Pat-Juh, dat ligt een beetje aan je doeleinden. Voor hobby-gebruik voldoet één accu echt, ook in koud weer. Beetje zonde om zoveel geld voor accu's uit te geven.
met AF-C focus op een 70-200 met 2*tc trok me D70s echt de accu's leeg! Dus ik had uit voorzorg ook een tweetal extra voor de D300s gehaald :).

En de 3* 4AA sets waren 3=2 actie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
ChojinZ schreef op maandag 21 februari 2011 @ 12:58:
Klein vraagje over de D3100 waar ik op internet geen antwoord heb kunnen vinden:

Klopt het dat de D3100 geen lichtmeting heeft (in de vorm van een indicator die over/onderbelcihting aangeeft) op de P, S, A mode?

Een vriend van mij beweert dat maar ik kan me niet voorstellen dat die aanwezig is... Dat zou de camera behoorlijk nutteloos maken...
Ik kan het me niet voorstellen. http://www.imaging-resour...D3100/D3100VIEWFINDER.HTM nee hoor, dat werkt gewoon als elke nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Wijnands schreef op maandag 21 februari 2011 @ 14:02:
[...]

Ik kan het me niet voorstellen. http://www.imaging-resour...D3100/D3100VIEWFINDER.HTM nee hoor, dat werkt gewoon als elke nikon.
Ik kan me het ook niet voorstellen. Dit is toch wel een basisfunctie. Maar er wordt beweerd dat de meter alleen actief is op de "M" stand. Op de P/S/A zou deze uitgeschakeld zijn. 8)7

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:49

Metten

ik hou het graag simpel

ChojinZ schreef op maandag 21 februari 2011 @ 12:58:

Een indicator die onder/overbelichting aangeeft krijg je alleen in de M-stand. In P, S of A worden de parameters diafragma en sluitertijd aangepast aan de gemeten lichtwaarden, waarop je met de belichtingscompensatie kan kiezen om moedwillig over of onder te belichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Metten schreef op maandag 21 februari 2011 @ 15:02:
[...]

Een indicator die onder/overbelichting aangeeft krijg je alleen in de M-stand. In P, S of A worden de parameters diafragma en sluitertijd aangepast aan de gemeten lichtwaarden, waarop je met de belichtingscompensatie kan kiezen om moedwillig over of onder te belichten.
Klopt en klink ook logisch. Maar de persoon in kwestie beweerd dat de meter helemaal niet verschijnt. Ook niet bij moedwillig onder/overbelichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Geloof er geen bal van. Maar, aangezien er nu blijkbaar geen d3100 eigenaren online zijn, kijk 's in de handleiding op de nikon website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:20
Als je op 0.0 staat dan zie je idd de meter niet. Dat is ook niet nodig want de camera (in de P,S,A standen) doet immers de belichting voor je. Dus heeft het geen nut om die meter te laten zien.
Echter als je +1/3 of -1/3 of verder gaat compenseren dan krijg je de meter wel te zien ter indicatie.
De meter zal iig altijd zijn werk doen, alleen op 0.0 heb je geen indicatie (wat opzich weer een indicatie is dat ie op 0.0 staat).

Dit heb ik gechecked op de D7000 en ik geloof niet dat Nikon daar een uitzondering op zou maken voor de D3100 of welke andere camera dan ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Danjel op 21-02-2011 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

ChojinZ schreef op maandag 21 februari 2011 @ 15:19:
[...]

Klopt en klink ook logisch. Maar de persoon in kwestie beweerd dat de meter helemaal niet verschijnt. Ook niet bij moedwillig onder/overbelichten...
Je krijgt ook geen meter te zien omdat de camera zich in die standen automatisch (aan de hand van de meter) op '0' (=correcte belichting volgens de meter) zet. Dat is zegmaar het hele idee van (semi-)automatisch belichten.

In de M stand, waarbij je zelf sluitertijd en diafragma instelt, zie je wel een metertje wat aanduidt of de instelling (volgens de meter) al dan niet leidt tot over- of onderbelichting van de foto.

Je krijgt dus geen 'meter' te zien in P A of S modus en dat is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:20
Metten schreef op maandag 21 februari 2011 @ 16:21:
[...]
Wel als je dus gaat compenseren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Metten schreef op maandag 21 februari 2011 @ 16:21:
[...]

Je krijgt ook geen meter te zien omdat de camera zich in die standen automatisch (aan de hand van de meter) op '0' (=correcte belichting volgens de meter) zet. Dat is zegmaar het hele idee van (semi-)automatisch belichten.

In de M stand, waarbij je zelf sluitertijd en diafragma instelt, zie je wel een metertje wat aanduidt of de instelling (volgens de meter) al dan niet leidt tot over- of onderbelichting van de foto.

Ik heb zelf de D60 en daar krijg je, zoals Danjel hierboven post, de meter bij belichtingscompensatie wel degelijk te zien. Ik kan me niet voorstellen dat dat bij de D3100 niet aanwezig is.

Dat je geen meter te zien wanneer je geen belichtingscorrectie toepast is uiteraard logisch ( je camera zoekt immers naar de juiste sluitertijd/diafragma voor een neutrale belichting)
Danjel schreef op maandag 21 februari 2011 @ 16:44:
[...]

Wel als je dus gaat compenseren. ;)
Pcies! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ChojinZ op 21-02-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

ChojinZ schreef op maandag 21 februari 2011 @ 20:06:
[...]

Ik heb zelf de D60 en daar krijg je, zoals Danjel hierboven post, de meter bij belichtingscompensatie wel degelijk te zien. Ik kan me niet voorstellen dat dat bij de D3100 niet aanwezig is.

Dat je geen meter te zien wanneer je geen belichtingscorrectie toepast is uiteraard logisch ( je camera zoekt immers naar de juiste sluitertijd/diafragma voor een neutrale belichting)

[...]

Pcies! ;)
Misschien een subtiel verschil, maar hetzelfde grafiekje dat in M-stand de meter weegeeft, geeft in P, A of S de belichtingscompensatie weer. Dat is puur een weergave van je eigen instelling en natuurlijk geen weergave van de lichtmeter zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:04
Metten schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:48:
[...]
Misschien een subtiel verschil, maar hetzelfde grafiekje dat in M-stand de meter weegeeft, geeft in P, A of S de belichtingscompensatie weer. Dat is puur een weergave van je eigen instelling en natuurlijk geen weergave van de lichtmeter zelf ;)
Het is wel degelijk een weergave van de lichtmeter. Als de automaat het niet meer kan bijbenen omdat bijvoorbeeld je diafragma niet verder open kan of je filtssynchronisatie niet sneller kan dan geeft dezelfde lichtmeter dat ook gewoon aan.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

T-MOB schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:13:
[...]

Het is wel degelijk een weergave van de lichtmeter. Als de automaat het niet meer kan bijbenen omdat bijvoorbeeld je diafragma niet verder open kan of je filtssynchronisatie niet sneller kan dan geeft dezelfde lichtmeter dat ook gewoon aan.
Ok dat wist ik niet. Het verbaast me in ieder geval niet dat iemand denkt dat de meter niet wordt weergegeven in P, A of S, omdat je hem (tenzij je belichting compenseert of tegen wat extremere lichtsituaties aanloopt) niet ziet in die standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo27
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 20:38
Ik wilde binnenkort deze camera gaan aanschaffen.
Ik ben een beginner op DSLR gebied en vandaar dat de D 3100 mij een goede keus leek.
Alleen zit ik nu heel erg te twijfelen over de lenzen die ik er bij moet nemen.
Ik heb alle forums die er zo'n beetje zijn doorgelezen en overal lees je dat je in ieder geval de
Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX moet hebben.
Ik ga veel foto's binnenshuis maken van me dochter en we hebben niet echt een huis waar er
veel licht binnenkomt dus deze lens is dan ideaal lijkt me.
Nu zit ik te twijfelen wat dan mijn andere lens wordt.
is de Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX ook geschikt voor andere foto's?
Ik wil ook buiten gaan fotograferen de Nikkor DX 18-200mm VR II is dan de ideale lens dacht ik
alleen is die een stuk boven het budget.
Zal ik dan de Nikkor DX 55-200mm VR nemen of een Tamron/Sigma 18-200mm lens?
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen met de diverse lenzen zijn en of ik er uberhaupt wel goed aan doe
om deze lenzen te willen voor de foto's die ik wil gaan maken.

Scrooge NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Naar mijn idee ben je goed op de richting. De 35 1.8 is een heerlijke lensje maar heeft als nadeel dat je niet kan zoomen, maar is wel lichtsterk. Als voor walk around, ik zou de 18-55 en 55-200 nemen. Of de 18-105.

De 18-55 met 55-200 (of 55-300) word als dubbelzoomkit aangeboden, en dan hoef je alleen nog maar de 35 1.8 los erbij te halen.

Eventueel een superzoom (18-200) zou ik merk eigen doen. Uit tests is gebleken dat die toch altijd beter presteren dan andere merken. Kijk ook even rond in Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2011 daar staat een hoop informatie. (Ik linkte de betreffende lenzen al voor je.)

[ Voor 16% gewijzigd door Zandpad op 05-03-2011 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo27
Bedankt voor je snelle reply

hier zat ik idd ook aan te denken om die kit te nemen.
ik ben niet zo'n inzoomer qua foto's denk ik.
Heb ik dan niet genoeg aan de 18-55 + die 35mm F/1.8G
of raadt je me echt aan om een zoomlens erbij te hebben voor landschappen e.d?
weet je trouwens of de interne flitser sterk genoeg is?
of zal ik ook de SB 400 er bij nemen?

[ Voor 3% gewijzigd door Theo27 op 05-03-2011 11:56 ]

Scrooge NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Voor kinderen kan een telelens erg fijn zijn. Op die manier hebben ze niet altijd door dat je een foto maakt zodat het puur blijft. Daarnaast kan je heb gebruiken als je ergens heen gaat: concert/bos oid. Persoonlijke voorkeur!

Interne flitser... Tja, elke losse flitser is beter dan de interne. Het voordeel van een losse flitser is dat je kan bouncen (flitsen via een ander oppervlak) waardoor een foto niet plat geflitst wordt. Als je dan voor een losse flitser gaat neem dan de SB600, omdat die kan draaien en klappen (portretstand bounce!)

Jammer dat je in Den Haag woont, anders had je zo hier wat dingetjes uit mogen proberen. Maar gelukkig zit er in Den Haag een goede zaak. Foto Konijnenberg, loop daar eens binnen, ga wat verschillende objectieven proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zandpad op 05-03-2011 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo27
Ik had net wat reviews gelezen van de 18-105 en de 55-200mm op Ken Rockwell.com.
De 105 is in zijn ogen niet geweldig maar de 55-200mm springt eruit

"this is a sharp, great performing lens worth far more than its bargain price."

"With nothing but these three Dream Team lenses, the 10-24mm DX, 35mm f/1.8 DX and 55-200mm VR DX, you'll be prepared for any serious assignment.

You're far better off spending your money on these Dream Team lenses and a D3100 than throwing limited money away on fancier cameras.

The Dream Team will outfit you for anything, but I rarely carry even three lenses. All I usually carry is the 35mm f/1.8 DX and I'm set."

Als ik nou alleen de 55-200mm en de 35mm F/1.8G zou nemen
kom ik dan nog iets tekort als ik die 18-55mm niet neem?
Dan gebruik ik de 35mm F/1.8G voor binnen en portret foto's
en die 55-200mm voor buiten

zou jij dit adviseren?

[ Voor 31% gewijzigd door Theo27 op 05-03-2011 12:19 ]

Scrooge NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Het is voornamelijk persoonlijke voorkeur, ik schiet veel tussen 18-70 in. Vandaar dat ik graag een standaard zoom heb. Als jij denkt dat je met de 35 1.8 goed zit moet je dat vooral doen. Eventueel later een standaard zoom kopen kan ook nog he :+. Om te beginnen is het een mooie set!

Dus mijn advies lijstje (gebaseerd op wat ik lees van jou):
D3100
35 1.8
55-200

Eventueel later:
standaard zoom (18-55/70)
SB60

Edit:
Trouwens, heb je ook rekening gehouden met extra accessoires? Denk aan een tas, statief, extra batterij, SD kaartjes (die kun je nooit genoeg hebben), lensdoekje etc etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Zandpad op 05-03-2011 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo27
haha ja daar zat ik ook net aan te denken idd ja.

Ben al voor een tas aan het kijken via het tweakers forum
Dan is ook weer de vraag wordt het een schouder of een rugtas.
Een statief heb ik gelukkig al en die SD kaartjes moeten die trouwens nog een speciale classe 6 of 10 zijn
of is een 16 GB SDHC classe 4 al voldoende?
Ik lees trouwens overal dat de LCD van de D 3100 in liveview niet zo'n mooi beeld geeft 230.000 pixels
in tegenstelling tot de 550D met + 1.000.000 pixels.
nou heb ik hier nog een canon ixus 110 IS pocketcamera liggen met ook 230.000 pixels en ook een TFT scherm zoals de D 3100.
Dit geeft gewoon een superstrak beeld met liveview en foto's terugkijken.
Hoe vind jij het beeld op de D 3100?

Scrooge NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Voor tassen verwijs ik je naar: Centraal Fototas Topic - Deeltje 4

Class 4 minimaal, hoe hoger, hoe makkelijker de camera de foto's weg schrijft (zeker in een burst). Daarnaast kunnen snellere kaartjes ook sneller op de pc gezet worden, als je gebruik maakt van een reader.

Ik heb exact het zelfde schermpje op mn D3000 en D5000, en ik ben er tevreden over. Ja je pc laat het beter zien, maar voor een indicatie is het voldoende. Moet zeggen, de schermpjes van de D300 en D3 serie is vele male beter! Meer pixels levert ook een scherper beeld op in liveview en playback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo27
Hartstikke bedankt voor alle info.

Het gaat idd de D3100 + 35mm f/1.8 DX en 55-200mm VR DX worden
en later kan ik dan altijd nog de kleine 18-55 mm halen :)

Scrooge NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Theo27 schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 13:25:
Dan is ook weer de vraag wordt het een schouder of een rugtas.
Een statief heb ik gelukkig al en die SD kaartjes moeten die trouwens nog een speciale classe 6 of 10 zijn
of is een 16 GB SDHC classe 4 al voldoende?
Tas
Een tas zou ik gewoon naar kijken zodra je de camera en objectieven gekocht heb, zo kan je een tas kopen die volledig op jouw uitrusting gebaseerd is, dan kan je de spullen ook meenemen en zo kan je de tas uitproberen.
Denk er wel aan dat de tas tegen water kan enzo, mocht je keer in een regenbui komen blijven je spullen tenminste droog.

SD kaartje
In de handleiding van de Nikon camera staat welke kaartjes getest zijn. Ik heb zelf een class 10 kaartje gekocht, dit omdat dit minimaal benodigd is voor het filmen (wat ik msischien wel is ga proberen). HWI heeft in haar meest recente magazine een test van SD kaartjes. Helaas hebben ze niet echt rekening gehouden met DLSR's... maar zijn de specificaties in ieder geval doorgelicht.

[ Voor 6% gewijzigd door noodel1988 op 05-03-2011 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Daar ga je veel plezier van hebben Theo! Hoop je binnenkort te zie in Mijn nieuwe apparatuur [deel 4]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:56

Fiber

Beaches are for storming.

Theo27 schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 15:25:
...
Het gaat idd de D3100 + 35mm f/1.8 DX en 55-200mm VR DX worden
en later kan ik dan altijd nog de kleine 18-55 mm halen :)
De 35mm f/1.8 is inderdaad een goede keus. Hoewel de vergelijking met een flitser voor binnenshuis een lastige is, er is voor beiden veel te zeggen en uiteindelijk wil je ze waarschijnlijk ook allebei. Kijk ook eens naar andere merken flitsers zoals Metz. Die zijn een stuk betaalbaarder.

Die 18-55VR kost je in een 'dubbel-zoom-kit' ongeveer 50 Euro extra. Als je hem later los moet kopen betaal je al gauw 85 Euro. Ik denk toch dat je hem gaat missen.

Of wees verstandig en neem gewoon de 18-105 kit, die is ook erg goed en heeft een zeer prettig bereik voor een redelijke prijs, zoals ook veelvuldig te lezen in het Nikon lenzen draadje. 'Ome Ken' is een wijs man maar overdrijft soms wel eens een beetje, een korreltje zout is dan wel nodig. Dan kun je die eventueel later aanvullen met de 70-300VR die veel beter is dan de 55-200VR. Sowieso wil je als je met kinderen op pad gaat niet wisselen van lenzen, dan is een 18-105 veel handiger dan een 18-55 met 55-200 combo. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo27
Ja dat zou ook nog een optie zijn idd gewoon de dubbele kit nemen,
maar is dan die 35mm f/1.8 echt nog een meerwaarde of heb ik dan genoeg aan die 18-55 mm
voor thuis met evt. een SB 400 flitser erbij?
Want nu lees ik weer op diverse sites dat die 35mm f/1.8 niet echt geschikt is voor portretfoto's.
Dat je dan beter een bereik tussen de 70 en 100 mm kan hebben klopt dit?
Voor wat voor soort foto's is de 35mm f/1.8 dan eigenlijk wel geschikt?
haha ben ik toch weer aan het twijfelen ;)

Scrooge NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
35 1.8 is juist binnenhuis heerlijk! Lichtsterk, zodat je niet snel naar hoge iso of flits hoeft. Op een crop body maakt hij ong 50mm wat voor korte portretten wel gaat. Daarnaast levert die lekkere dunne DoF op, waardoor je onderwerpen mooi kan isoleren.

Die SB400 zou ik links laten liggen, kijk eerder naar een tweedehands SB600 of SB700 nieuw. Qua bounce mogelijkheden bieden die veel meer waarde.

Over de dubbelzoomkit, Fiber heeft daar een goed punt. 50 euro meer is niet zo heel veel in deze wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:05
Theo27, Vragen over lenzen kun je beter hier stellen:
Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2011

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1 2 3 4 Laatste