Kan ik me voorstellen, heb dat pracht ook op me D300s zitten :)! Heerlijke lens!aramdin schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:13:
[...]
Klopt helemaal! Ben er ook erg blij mee, al moet ik wel wennen aan deze griploze setup als je altijd al een grip gewend bent. En dan ben ik nog een chin-indo halfbloedje met relatief kleine handen haha
@Griffin2k
Gefeliciteerd en volgens mij nette prijs voor een mooie camera. Tip: koop je tas te groot, wacht maar totdat je die lenzen wil vervangen door de grotere lichtsterkere broertjes
Kijkende naar de D3100 en de toekomstige aankopen ervoor... Zijn er accessoires die jullie mij nog verder kunnen aanbevelen?
Aangezien ik wel veel wil gaan oefenen is het wellicht een idee om een batterygrip te nemen waar 2 accu's in kunnen? En wil ook een goede bescherming voor mijn lcm-scherm hebben. Ik kom alleen nog maar plakvarianten tegen. Ik weet dat bijv. de D90 een klikbare heeft.
Aangezien ik wel veel wil gaan oefenen is het wellicht een idee om een batterygrip te nemen waar 2 accu's in kunnen? En wil ook een goede bescherming voor mijn lcm-scherm hebben. Ik kom alleen nog maar plakvarianten tegen. Ik weet dat bijv. de D90 een klikbare heeft.
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Grip is imho alleen noodzakelijk als je veel in portret stand schiet of niet om de 300 foto's een accu wilt wisselen OF gewoon te grote handen hebt voor de kleine D3100 bodyGriffin2k schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 17:06:
Kijkende naar de D3100 en de toekomstige aankopen ervoor... Zijn er accessoires die jullie mij nog verder kunnen aanbevelen?
Klikbaar moet op de body passen dmv "inkepingen". De D3100 heeft dit niet dus kan je alleen maar eentje plakken, ook geen verkeerde optie, mits je een goede neemt (Brando is mijn favoriete merk weet alleen niet of ze ook voor de D3100 een versie hebben).
Een goede tas/case om je camera in mee te nemen is nooit verkeerd, evenals een goed schoonmaak setje voor je lenzen e.d.
Verder zou ik eerst gaan kijken naar wat je graag wilt schieten en daar op je kit samenstellen ipv in het wilde weg wat gaan kopen. (wil je bv veel macro/nacht foto's maken is een goed statief vrijwel een vereiste).
Persoonlijk vind ik een grip erg prettig wanneer je zwaardere lenzen gebruik. Met een licht lens is de druk niet zo zwaar op je vingers, maar ik heb aan het einde van mijn D3000 nog een 18-200 erop gehad en dat was toch niet prettig.
Er bestaan wel grips voor de D3100 (verwacht ik tenminste, voor de D3000 bestaan ze), maar deze zijn niet de moeite waard om te gebruiken, dit zijn geen officiele en die gebruiken IR voor het fotograferen, hierdoor heb je geen controle over je focus en duurt het fotograferen veel langer.
Er bestaan wel grips voor de D3100 (verwacht ik tenminste, voor de D3000 bestaan ze), maar deze zijn niet de moeite waard om te gebruiken, dit zijn geen officiele en die gebruiken IR voor het fotograferen, hierdoor heb je geen controle over je focus en duurt het fotograferen veel langer.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
De instap dSLRs volgens mij ook niet echt "ontworpen" met het snelle/dure/lange 2.8 geweld in gedachten, de hogere segment bodies D7000/D300s wel. Die voelen gewoon lekker met sneller glas eropBenjamin- schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 17:55:
Persoonlijk vind ik een grip erg prettig wanneer je zwaardere lenzen gebruik. Met een licht lens is de druk niet zo zwaar op je vingers, maar ik heb aan het einde van mijn D3000 nog een 18-200 erop gehad en dat was toch niet prettig.
@Griffin2k
Ik heb op mijn D3100, de GGS screenprotector zitten: http://www.foka.nl/site/g...-nikon-d3100-p-29896.html
Een goede aankoop, is een soort glasvenster van meerdere lagen, waarvan alleen de randen plakken. Hij past perfect op de D3100 en het ziet er ook nog eens mooi uit.
De bescherming is goed doordat het meerdere glas lagen betreft en ook de inkijk op het scherm is uitstekend, beter als bij de plastic screenprotectors. Al met al zijn geld waard.
Voor de rest wat betreft accesoires, ik heb bij Deal Extreme deze neckstrap http://www.dealextreme.co...on-slr-dslr-cameras-26732 gekocht. Is van Neoprene (in tegenstelling tot wat de beschrijving zegt). Heerlijk ik werd na een aantal keren 'proberen' al gek van de neckstrap van Nikon zelf. Ik vind dit dus een aanrader.
Ook ik ben net begonnen, maar tot nu toe zijn dit wel mijn 2 beste aankopen op het gebied van accesoires. Vandaag een Kata 3N1-20 gekocht, zodat ik ook veilig en handig de D3100 overal mee naar toe kan slepen
Ik heb op mijn D3100, de GGS screenprotector zitten: http://www.foka.nl/site/g...-nikon-d3100-p-29896.html
Een goede aankoop, is een soort glasvenster van meerdere lagen, waarvan alleen de randen plakken. Hij past perfect op de D3100 en het ziet er ook nog eens mooi uit.
De bescherming is goed doordat het meerdere glas lagen betreft en ook de inkijk op het scherm is uitstekend, beter als bij de plastic screenprotectors. Al met al zijn geld waard.
Voor de rest wat betreft accesoires, ik heb bij Deal Extreme deze neckstrap http://www.dealextreme.co...on-slr-dslr-cameras-26732 gekocht. Is van Neoprene (in tegenstelling tot wat de beschrijving zegt). Heerlijk ik werd na een aantal keren 'proberen' al gek van de neckstrap van Nikon zelf. Ik vind dit dus een aanrader.
Ook ik ben net begonnen, maar tot nu toe zijn dit wel mijn 2 beste aankopen op het gebied van accesoires. Vandaag een Kata 3N1-20 gekocht, zodat ik ook veilig en handig de D3100 overal mee naar toe kan slepen
:-)Pat-Juh schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 18:17:
[...]
De instap dSLRs volgens mij ook niet echt "ontworpen" met het snelle/dure/lange 2.8 geweld in gedachten, de hogere segment bodies D7000/D300s wel. Die voelen gewoon lekker met sneller glas erop.
Had ik deze wel 's laten zien?

D3100 + Bigma by j_wijnands, on Flickr
Ben op Tiengemeten ook wel 's een vogelaar tegen gekomen met een 500mm f4 op een D40x, schoot 'ie ook prima platen mee,
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
De GGS screenprotector is een must have. Wel opletten dat het scherm echt helemaal schoon is op het moment dat je de screenprotector erop plakt. Ik heb de screenprotector er zodanig op geplakt, dat de Nikon logo nog goed te lezen is. Het geheel ziet er uit als af-fabriek.
Nog een must have accessoire is een pop up flits diffuser voor rond de €10. Geen schaduwen, geen rode ogen en geen direct flitslicht in de ogen van de persoon die wordt gefotografeerd.
Nog een must have accessoire is een pop up flits diffuser voor rond de €10. Geen schaduwen, geen rode ogen en geen direct flitslicht in de ogen van de persoon die wordt gefotografeerd.
Verwijderd
@CY325i, weet je waar je zo'n diffuser voor de pop-up flitser kan krijgen? Ik zit al een tijdje te zoeken maar vind vooral diffusers voor externe flitsers.
Zeg ook niet dat het niet werkt maar de balans bij bv een 17-55 of 70-200 2.8 op een D300 voelt beter dan op een D3100 :):PWijnands schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 10:34:
[...]
:-)
Had ik deze wel 's laten zien?![]()
[afbeelding]
D3100 + Bigma by j_wijnands, on Flickr
Ben op Tiengemeten ook wel 's een vogelaar tegen gekomen met een 500mm f4 op een D40x, schoot 'ie ook prima platen mee,
Verwijderd
@JohnAD: google maar eens op 'pop up flits diffuser', geavanceerd met taal op Nederlands. Camerafilterstore heeft er een voor €10,95, Fotoshopaalten voor €9,95, etc etc
Als je niet zo'n haast hebt kun je ook prima shoppen bij linkdelight en dealextreme.
Pixmania... nou, hoop dat je in het Frans kan vloeken. Nee, meestal gaat dat best goed en ze zijn knap goedkoop
Verwijderd
Ik moet zeggen dat ik goede ervaringen heb met Pixmania, koop er geregeld wat...
En dat kaartje, hij is best goedkoop voor een 16GB class 10...
Zijn het ongeveer dezelfde prijzen als in Nederland? Ik kan 'm ook in Nederland kopen, en met vrienden deze kant op laten komen.
Edit: Laat maar op Kieskeurig zie ik dat hij rond de 50 euro goedkoper zonder accessoires.
En dat kaartje, hij is best goedkoop voor een 16GB class 10...
Zijn het ongeveer dezelfde prijzen als in Nederland? Ik kan 'm ook in Nederland kopen, en met vrienden deze kant op laten komen.
Edit: Laat maar op Kieskeurig zie ik dat hij rond de 50 euro goedkoper zonder accessoires.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 10:28 ]
Verwijderd
In Nederland (zie kieskeurig) inderdaad te koop vanaf ongeveer 570 Eur en een beetje tas kost 30 a 40 Eur.
619 Eur voor de kit met Nikon tas en 4 Gb kaart is dus helemaal geen verkeerde prijs. En 22 Eur voor een snelle (klasse 10) 16 Gb kaart is ook een nette prijs. Je kunt verder zoeken, heel veel goedkoper zal het nauwelijks worden. De snelle 16 Gb kaart zou ik als eerste kaart gebruiken en de 4 Gb als reserve. Vergeet niet voor een paar Eur's ook een lensdoekje te bestellen.
Zie trouwens dat je een 27'' imac hebt, de foto's van de d3100 zullen van het scherm spatten!!!
619 Eur voor de kit met Nikon tas en 4 Gb kaart is dus helemaal geen verkeerde prijs. En 22 Eur voor een snelle (klasse 10) 16 Gb kaart is ook een nette prijs. Je kunt verder zoeken, heel veel goedkoper zal het nauwelijks worden. De snelle 16 Gb kaart zou ik als eerste kaart gebruiken en de 4 Gb als reserve. Vergeet niet voor een paar Eur's ook een lensdoekje te bestellen.
Zie trouwens dat je een 27'' imac hebt, de foto's van de d3100 zullen van het scherm spatten!!!
Verwijderd
Over de prijs twijfel ik idd niet meer. Die 4GB kaart is mooi meegenomen, maar wil er wel een 16GB bij.
En die foto's zullen zeker mooi over komen op mijn Mac!
Dat lensdoekje had ik nog niet aan gedacht. Zit dat niet bij de camera, of die tas? Ik bestel er in ieder geval eentje extra bij.
Dat lensdoekje had ik nog niet aan gedacht. Zit dat niet bij de camera, of die tas? Ik bestel er in ieder geval eentje extra bij.
Ik gebruik een standaard microvezel doekje, ik heb dat gekocht in de supermarkt, voor 2 doekjes van 40cmx40cm betaalde ik 1.99€. Ik knip ze in 4 en ze zijn perfect qua grootteVerwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:09:
Over de prijs twijfel ik idd niet meer. Die 4GB kaart is mooi meegenomen, maar wil er wel een 16GB bij.
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Verwijderd
Ik heb sinds enkele weken deze Nikon D3100 met 18/55 EN 55/200 lens.
Maar ik ben nieuw in de spiegelreflex fotografie dus momenteel is het voor mij nog wat Chinees.
Ondertussen heb ik al enkel tests gedaan maar volgens mij kan de scherpte nog iets beter.
Ik heb ondertussen gezien dat je in het menu bij picture control,scherpte,tint en verzadiging nog kan aanpassen.
Maar dan vraag ik me af of dit wel mag of veel verbetering kan geven;
Passen jullie die scherpte,tint of verzadiging aan en op hoeveel zet je die dan??
Ook wat de juiste instellingen betreft weet ik nog steeds niet hoe of wat....
Verder zijn nog tips of instellingen zeer welkom.
Ik zou me in ieder geval nog een polarisatiefilter willen aanschaffen.
Maar ik weet niet hoe ik de diameter kan bepalen voor op m'n lens te steken,ik denk dat die 52mm is maar ben het niet zeker ??
Kunnen jullie mij hier wat verder helpen ??
Alvast harte dank op voorhand voor het helpen van een nieuwe leek !
Maar ik ben nieuw in de spiegelreflex fotografie dus momenteel is het voor mij nog wat Chinees.
Ondertussen heb ik al enkel tests gedaan maar volgens mij kan de scherpte nog iets beter.
Ik heb ondertussen gezien dat je in het menu bij picture control,scherpte,tint en verzadiging nog kan aanpassen.
Passen jullie die scherpte,tint of verzadiging aan en op hoeveel zet je die dan??
Maar ik weet niet hoe ik de diameter kan bepalen voor op m'n lens te steken,ik denk dat die 52mm is maar ben het niet zeker ??
Picture control gebruik ik wel, ik zet inderdaad scherpte vaak op +2 ofzo om het net iets meer 'edge' te geven. Wat betreft kleur enzo moet je natuurlijk maar kijken wat je mooi vindt. Als je felle kleuren mooi vind moet je vooral 'vivid' proberen, eventueel met extra verzadiging. Je moet er alleen geen mensen mee fotograferen want die krijgen dan onwijs rode hoofdenVerwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:28:
Onderop de lens (als hij op de body gemonteerd is) staat bij nikon altijd de filtermaat aangegeven. Dat is bij jouw lenzen inderdaad 52mm, bij duurdere lenzen is die vaak groter.
Ik denk dat je 't beste 's een boek kan pakken over de basis begrippen van fotografie. De gemiddelde nikon kan wel een +1 of +2 op scherpte gebruiken maar da's meer een kwestie van smaak denk ik.Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:28:
Draai het lensdopje 's om, staat de maat keurig aangegeven. Uit m'n hoofd is het 52mm voor alletwee de lenzenVerder zijn nog tips of instellingen zeer welkom.
Kijk 's bij een cultureel centrum of fotoclub in je buurt, veel organiseren er beginners cursussen
Verwijderd
dank je wel voor de vlugge reakties en mochten er nog tips zijn dan hoor ik ze graag, en hoe meer hoe liever
groetjes yvy
groetjes yvy
Ik ben van plan de D3100 aan te schaffen, maar twijfel tussen de 18-55 kit (405 euro) of de body + 1.8 35mm AF-S (526 euro).
Zoom is voor mij totaal niet belangrijk.
Wat raden jullie mij aan?
Zoom is voor mij totaal niet belangrijk.
Wat raden jullie mij aan?
Als zoom voor jou echt totaal onbelangrijk is dan de body met 35/1.8. Toch zou ik denk ik die kitlens voor 45 Euro extra niet laten liggen, je kan hem altijd nog voor meer verkopen, of met je body als je ooit nog eens wil upgraden. Eigenlijk is die kitlens de ideale beginners lens om er achter te komen wat precies jouw smaak is in fotografie. Neemt niet weg dat ook die 35/1.8 een prachtige lens is die sowieso voor bijna iedereen goed is.
Je zou ipv die 35/1.8 ook de pricewatch: Nikon AF-S DX 40mm f/2.8G kunnen overwegen. Die is wat minder lichtsterk, maar heeft wel leuke close-up mogelijkheden.
Je zou ipv die 35/1.8 ook de pricewatch: Nikon AF-S DX 40mm f/2.8G kunnen overwegen. Die is wat minder lichtsterk, maar heeft wel leuke close-up mogelijkheden.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Zelf heb ik een D40 + 35/1.8 en vind het heerlijk. De lens zit standaard op m'n body en gaat er maar heel af en toe vanaf als ik groothoek wil om bijvoorbeeld m'n skatende zwagertje te schieten. Maar ook dat doe ik meestal met de 35/1.8. Het is wel echt een toevoeging, zo'n kitlens en ik zou als het dan even kan ook die erbij nemen.
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
SInds kort ook een trotse bezitter van de Nikon d3100 + Tamron AF 18-200mm F3.5 -6.3
Erg blij mee. Alleen moet ik alles nog leren, en wacht op een boek die me de beginselen moet gaan leren van het fotograferen aangezien ik geen spiegelreflex koop om op auto te schieten
Erg blij mee. Alleen moet ik alles nog leren, en wacht op een boek die me de beginselen moet gaan leren van het fotograferen aangezien ik geen spiegelreflex koop om op auto te schieten
Verwijderd
Op welk boek ben je aan het wachten ?
ik heb mij het boek "fotograferen met een Nikon D3100" aangeschaft van Dré De Man, maar ik moet eerlijk toegeven, ik had er meer van verwacht.
Ik was aan het twijfelen tussen dit boek en dat van Scot Kelby "Digitale fotografieboek",dat wel dubbel zo duur is als dat van Dré De Man.
Maar m'n volgende aanschaf zal zeker dat van Scot Kelby worden want daar staan heel veel tips in !!
ik heb mij het boek "fotograferen met een Nikon D3100" aangeschaft van Dré De Man, maar ik moet eerlijk toegeven, ik had er meer van verwacht.
Ik was aan het twijfelen tussen dit boek en dat van Scot Kelby "Digitale fotografieboek",dat wel dubbel zo duur is als dat van Dré De Man.
Maar m'n volgende aanschaf zal zeker dat van Scot Kelby worden want daar staan heel veel tips in !!
Elk enigszins intelligent persoon kan in ieder geval de werking van de camera wel uit de handleiding halen. Voor een simpele camera als een D3100 voegt een specifiek boek dan ook niet heel veel toe vind ik. (bij een D7000 of nog geavanceerder is het een ander verhaal maar dan raad ik eigenlijk altijd een boek van thom Hogan aan).
Een algemeen boek over spiegelreflex fotografie is voor de meeste mensen echt voldoende om aan de slag te raken.
Een algemeen boek over spiegelreflex fotografie is voor de meeste mensen echt voldoende om aan de slag te raken.
Een algemeen boek is doorgaans beter op het gebied van de fotografie zelf, bovendien kan je het boek, mocht je het van buiten kennen, nog eens weggeven aan iemand die het goed kan gebruiken maar niet die specifieke camera heeftWijnands schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:33:
Elk enigszins intelligent persoon kan in ieder geval de werking van de camera wel uit de handleiding halen. Voor een simpele camera als een D3100 voegt een specifiek boek dan ook niet heel veel toe vind ik. (bij een D7000 of nog geavanceerder is het een ander verhaal maar dan raad ik eigenlijk altijd een boek van thom Hogan aan).
Wat is in uw ogen een "algemeen boek"? Eventuele tips?Wijnands schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:33:
Het eerdere boek is gecancelled, doordat er maar weinig reviews positief waren.
bij deze misschien een meerwaarde voor de d3100
het gebruik maken van een batterygrip en en-el14 replica accu's
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=KNlT2SQseak&context=C375751bADOEgsToPDskIyXFBKnK1mFXbDZp7_QXpD]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=KNlT2SQseak&context=C375751bADOEgsToPDskIyXFBKnK1mFXbDZp7_QXpD]
Ik ben eruit, ik ga ook een Nikon 3100 kopen.
Ik wil de volgende kit bestellen => pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR
Bij de mediamarkt heb ik hem gezien voor 489 en voor 588 heb je er lensprotector, uv filter, 2e accu en tas bij.
Welke accessoires zijn nu echt een must? Iemand nog tips waar ik hem momenteel goedkoop kan krijgen (eventueel een combi prijs met accessoires)
Zelf zit ik te denken aan een 2e accu, tas, en lensprotector en 1x (of 2) 16 gig.
Extra info: Ik ben nieuw met Spiegelreflexcamera's en wil binnenkort 4 maanden gaan reizen en vooral daarvoor ook de cam gebruiken.
Ik wil de volgende kit bestellen => pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR
Bij de mediamarkt heb ik hem gezien voor 489 en voor 588 heb je er lensprotector, uv filter, 2e accu en tas bij.
Welke accessoires zijn nu echt een must? Iemand nog tips waar ik hem momenteel goedkoop kan krijgen (eventueel een combi prijs met accessoires)
Zelf zit ik te denken aan een 2e accu, tas, en lensprotector en 1x (of 2) 16 gig.
Extra info: Ik ben nieuw met Spiegelreflexcamera's en wil binnenkort 4 maanden gaan reizen en vooral daarvoor ook de cam gebruiken.
Een must?
- iets van een tasje
- geheugenkaart, class 6 is zat.
- microfiber doekje
- rocket blower
[ Voor 15% gewijzigd door Wijnands op 03-01-2012 22:48 ]
Is een uv filter gebruikelijk/ aan te raden?Wijnands schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:47:
Een lens protector bedoel je waarschijnlijk een uv filter mee. Als dast dan perse moet ga dan 's even in het filter topic kijken en laat je geen meuk als hama of marumi aansmeren.
Heb je al dat topic gelezen? Ik denk dat je dan het antwoord op je vraag wel weet.maxkranendijk schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:05:
[...]
Is een uv filter gebruikelijk/ aan te raden?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Nee...maxkranendijk schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:05:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door Fiber op 04-01-2012 01:47 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Voor sommige mensen wel, voor anderen niet. Behalve dat topic is http://bythom.com/filters.htm ook een aanrader om 's door te lezenmaxkranendijk schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:05:
[...]
Klopt. Ik heb met oudejaarsavond ruim 1000 foto's gemaakt op een lading en hij had volgens het display nog een volle batterij. Niet dat ik dat laatste geloof hoor, maar het geeft wel aan dat je met één accu een heel eind komt. Een D3100 moet op zijn minst zo lang met een accu doen als mijn D5000. Ik heb overigens wel een externe flitser gebruikt. Met de interne was dat nooit gelukt.Wijnands schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:47:
Een must?Verder is iets van materiaal om jezelf fotografie te leren toch wel aan te raden. Een lens protector bedoel je waarschijnlijk een uv filter mee. Als dast dan perse moet ga dan 's even in het filter topic kijken en laat je geen meuk als hama of marumi aansmeren. 2e batterij? Realiseer je dat 650 foto's op een lading heel goed haalbaar is (meer kan ook) en dat volledig opladen hooguit een uur of 4 duurt
- iets van een tasje
- geheugenkaart, class 6 is zat.
- microfiber doekje
- rocket blower
Ik ben van mening dat je dan beter de 18-105 AF-S VR kunt nemen,maxkranendijk schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:12:
Ik ben eruit, ik ga ook een Nikon 3100 kopen.
Heb zelf afgelopen zomer een D5100 gekocht met 18-55 VR en hoewel het een fijne lens is had ik achteraf gezien liever de 18-105 gehad vanwege het grotere berijk.
De Nikon D3100 wordt mijn eerste (d)SLR. Dus het wordt ook nog maar uitzoeken of ik het daadwerkelijk leuk ga vinden. Mocht de lens later niet goed genoeg zijn kan ik altijd extra bijkopen.Sato schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:34:
[...]
Ik ben van mening dat je dan beter de 18-105 AF-S VR kunt nemen,
Heb zelf afgelopen zomer een D5100 gekocht met 18-55 VR en hoewel het een fijne lens is had ik achteraf gezien liever de 18-105 gehad vanwege het grotere berijk.
Ik wil nu eerst leren foto's maken en in ieder geval mooiere foto's maken op reis dan met een compactcam van 250e.
Verder niemand de 'starterskit' (pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR) gezien voor minder dan 480e?
2e helft januari gaan mediamarkt/saturn vaak een kortingsactie doen, dat kan interessant zijn.
De D5100 kocht ik ook als eerste DSLR om te kijken of fotografie iets voor mij is.maxkranendijk schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 21:10:
[...]
De Nikon D3100 wordt mijn eerste (d)SLR. Dus het wordt ook nog maar uitzoeken of ik het daadwerkelijk leuk ga vinden. Mocht de lens later niet goed genoeg zijn kan ik altijd extra bijkopen.
Ik wil nu eerst leren foto's maken en in ieder geval mooiere foto's maken op reis dan met een compactcam van 250e.
Verder niemand de 'starterskit' (pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR) gezien voor minder dan 480e?
De 18-55 is zeker geen slechte lens maar ik heb persoonlijk het idee/gevoel dat je al snel gaat verlangen naar meer berijk op het tele einde en een uitbreiding met een 55-200 (of 55-300) of een vervanging voor de 18-55 met de 18-105 zal dan niet lang uitblijven.
Vooral dat laatste is zonde omdat je de 18-55 bijna niets waard is als je die dan verkopen wilt.
Als je de camera (deels) wilt voor reis doeleinden dan raad ik zeker de 18-105 kit aan, Wegens het extra berijk voor als je ergens op wilt inzoemen of je ergens gewoon niet dichtebij kunt komen plus het algemene gemak van het niet hoeven wisselen van lens (18-55 + 55-200 situatie.)
Het blijft uiteraard je eigen keuze en het enigste advies wat ik je nog kan geven is ga eens naar een winkel waar je de 18-55 en 18-105 kunt uitproberen/vergelijken, En ervaar het verschil eerst eens voordat je (met de portomonee) de keuze maakt. (Saturn/Mediamarkt zullen de d3100/d5000/d5100/d90/d7000 hebben staan en onder die camera's zal er vast wel één zijn waar de 18-105 op zit.)
Een kit met 18-105 VR is gemiddeld 100 euro duurder dan een kit met 18-55 VR (laatste keer dat ik keek.)
Een 18-105 VR los kost momentel rond de €230,- (En een 55-200 VR €180,- Wat ook de laagste prijs voor de 18-105 was voor alle ellende in Thailand waar deze lens gemaakt word begon.)
Ik wil je absoluut niet op kosten jagen maar je juist helpen geld te besparen.
Je laatste vraag geeft mij de indruk dat je er niet al teveel geld aan wilt riskeren.
Heel begrijpelijk uiteraard, Maar dan vraag ik mij af of je niet beter voor een tweedehands camera kunt kijken?
Ik ben benieuwd of andere (oud) starters dit kunnen bevestigen.Sato schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:40:
[...]
De D5100 kocht ik ook als eerste DSLR om te kijken of fotografie iets voor mij is.
De 18-55 is zeker geen slechte lens maar ik heb persoonlijk het idee/gevoel dat je al snel gaat verlangen naar meer berijk op het tele einde en een uitbreiding met een 55-200 (of 55-300) of een vervanging voor de 18-55 met de 18-105 zal dan niet lang uitblijven.
Vooral dat laatste is zonde omdat je de 18-55 bijna niets waard is als je die dan verkopen wilt.
Als je de camera (deels) wilt voor reis doeleinden dan raad ik zeker de 18-105 kit aan, Wegens het extra berijk voor als je ergens op wilt inzoemen of je ergens gewoon niet dichtebij kunt komen plus het algemene gemak van het niet hoeven wisselen van lens (18-55 + 55-200 situatie.)
Het blijft uiteraard je eigen keuze en het enigste advies wat ik je nog kan geven is ga eens naar een winkel waar je de 18-55 en 18-105 kunt uitproberen/vergelijken, En ervaar het verschil eerst eens voordat je (met de portomonee) de keuze maakt. (Saturn/Mediamarkt zullen de d3100/d5000/d5100/d90/d7000 hebben staan en onder die camera's zal er vast wel één zijn waar de 18-105 op zit.)
Een kit met 18-105 VR is gemiddeld 100 euro duurder dan een kit met 18-55 VR (laatste keer dat ik keek.)
Een 18-105 VR los kost momentel rond de €230,- (En een 55-200 VR €180,- Wat ook de laagste prijs voor de 18-105 was voor alle ellende in Thailand waar deze lens gemaakt word begon.)
Ik wil je absoluut niet op kosten jagen maar je juist helpen geld te besparen.
Je laatste vraag geeft mij de indruk dat je er niet al teveel geld aan wilt riskeren.
Heel begrijpelijk uiteraard, Maar dan vraag ik mij af of je niet beter voor een tweedehands camera kunt kijken?
Voor tweedehands producten ben ik geen voorstander, betreft elektronica. Je weet nooit hoe de voorganger zijn camera heeft gebruikt en het prijsverschil is vaak te laag om het daadwerkelijk aantrekkelijk te maken (voor mij).
De 'starters kit' gaat me nu +- 480e kosten. Hopelijk +- 415 tijdens de Media Markt btw vrije dagen eind januari. Daarnaast moet ik nog een tas (+-30e) + 2x 16 gig (35e) erbij halen.
Tevens is de 18-105 ook iets groter (+zwaarder?) geloof ik, wat ook weer een (klein) nadeel is.
Ik wacht nog even af wat andere gebruikers hier aanraden voor een starter zoals ik.
Gebruik je nu een compactcamera? En zo ja, wat voor zoombereik heeft die en gebruik je dat ook volledig? De meeste moderne compactcamera's hebben al een groter zoombereik dan de 18-55, dan is het wel even wennen als je opeens zo beperkt bent. Als je compact nu ook gewoon een 3x zoomertje is dan ga je het niet echt missen denk ik.maxkranendijk schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:44:
[...]
Ik ben benieuwd of andere (oud) starters dit kunnen bevestigen.
Voor tweedehands producten ben ik geen voorstander, betreft elektronica. Je weet nooit hoe de voorganger zijn camera heeft gebruikt en het prijsverschil is vaak te laag om het daadwerkelijk aantrekkelijk te maken (voor mij).
De 'starters kit' gaat me nu +- 480e kosten. Hopelijk +- 415 tijdens de Media Markt btw vrije dagen eind januari. Daarnaast moet ik nog een tas (+-30e) + 2x 16 gig (35e) erbij halen.
Tevens is de 18-105 ook iets groter (+zwaarder?) geloof ik, wat ook weer een (klein) nadeel is.
Ik wacht nog even af wat andere gebruikers hier aanraden voor een starter zoals ik.
Zelf had ik ook ooit een 18-55 en dat vond ik in ieder geval niet genoeg. Mijn 18-200 staat dan ook regelmatig op de '200' stand
Ik had een optische zoom van 3, niet veel dus.Metten schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:33:
[...]
Gebruik je nu een compactcamera? En zo ja, wat voor zoombereik heeft die en gebruik je dat ook volledig?
Waar moet ik de 55 met vergelijken en waarmee de 105?
18-55 is 3x zoom dus dat is vergelijkbaar met wat je hebt qua zoomratio. Er kan alleen wel verschil zitten in de de precieze beeldhoek bij groothoek en tele. De meeste compacts hebben een kleinbeeldequivalent van grofweg 35-105mm en de 18-55 is beter te vergelijken met een 28-80mm lens op kleinbeeld.maxkranendijk schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:42:
[...]
Ik had een optische zoom van 3, niet veel dus.
Waar moet ik de 55 met vergelijken en waarmee de 105?
Persoonlijk... Inderdaad! Er zijn zat fotografen die nooit boven de 50mm uitkomen. Het kan best zo zijn dat de vraagsteller daar ook niets mee heeft en bijvoorbeeld liever meer wijd heeft, zoals een 10-24. Of liever een groter diafragma, zoals de 35/1.8, of een macro lens, etc. etc. Met de 18-55 kun je dat prima uitvinden. Als je met die 3 keer zoom compact camera nu al steeds behoefte hebt aan meer tele bereik dan wordt het natuurlijk een ander verhaal, niks mis met die 18-105 verder hoor, maar de 18-55 is ook prima om mee te beginnen, en uit te vinden wat je echt nodig hebt.Sato schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:40:
[...]
... maar ik heb persoonlijk het idee/gevoel dat je al snel gaat verlangen naar meer bereik op het tele einde en een uitbreiding met een 55-200 (of 55-300) of een vervanging voor de 18-55 met de 18-105 zal dan niet lang uitblijven...
Ik heb sinds een paar maanden ook een D3100. Geheel onverwacht eigenlijk, want ik ben compleet nieuw in het DSLR segment. Altijd compactcamera's gehad en in het begin voelde ik mij ook echt een debiel. Ik snapte helemaal niks van de camera en de instellingen. Na wat artikels gelezen te hebben en op advies toch snel afgestapt van de auto modus, ben ik dus gewoon gaan schieten op manual en ik begin de camera ook te begrijpen en af en toe komt er nog een leuke foto uit ook.
Ik heb de 18-55 kit meegeleverd gekregen (had weinig keus, dit was een combo actie bij het verlengen van mijn phone-abo), maar ik merkte wel direct dat ik de zoom miste. Ik had een 10x zoom op mijn compact (Panasonic TZ3) en ik heb op dit moment een 55-200 te leen en een tijdje geleden een 18-200. De laatste zal mijn 1e aankoop gaan worden. Ik ervaar zelf dat ik zowel foto's schiet op 18mm als 200mm en ik heb geen zin om continu mijn lens te wisselen. Ondanks de kwaliteit wellicht niet super is (vervorming op 18 en 200 bij de Sigma. Ik vind de Nikon echt veel te duur), ben ik nog te onervaren dat dit voor mij een probleem zal worden. Ik mis die lens nu alweer bij dagelijks gebruik.
Over de camera zelf ben ik echt heel tevreden. Echt een aanrader voor een beginner.
Ik heb de 18-55 kit meegeleverd gekregen (had weinig keus, dit was een combo actie bij het verlengen van mijn phone-abo), maar ik merkte wel direct dat ik de zoom miste. Ik had een 10x zoom op mijn compact (Panasonic TZ3) en ik heb op dit moment een 55-200 te leen en een tijdje geleden een 18-200. De laatste zal mijn 1e aankoop gaan worden. Ik ervaar zelf dat ik zowel foto's schiet op 18mm als 200mm en ik heb geen zin om continu mijn lens te wisselen. Ondanks de kwaliteit wellicht niet super is (vervorming op 18 en 200 bij de Sigma. Ik vind de Nikon echt veel te duur), ben ik nog te onervaren dat dit voor mij een probleem zal worden. Ik mis die lens nu alweer bij dagelijks gebruik.
Over de camera zelf ben ik echt heel tevreden. Echt een aanrader voor een beginner.
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Ik heb de D3100 inmiddels een half jaar. Ik heb bewust gekozen voor de 18-105 lens. Deze schijnt kwalitatief beter te zijn. Hij voelt ook steviger aan. Een bijkomend voordeel is dat het voorste element niet draait bij het inzoomen, wat later voordelen kan hebben bij het gebruik van (polarisatie) filters, mocht je er mee verder gaan. Zelf gebruik ik de 105 stand regelmatig in combinatie met een wijd open diafragma, om zo een geringe scherptediepte te creëren. Ik heb geen moment spijt gehad van de keuze voor deze lens.
Zelf ben ik inmiddels wel tegen een aantal beperkingen van de D3100 aangelopen. Zoals het schermpje dat niet kantelbaar is bij macrofotografie en het ontbreken van een bracketing functie voor HDR foto's. Achteraf heb ik er spijt van dat ik niet 100 euro meer heb uitgegeven voor de D5100. Echter met de D3100 maak je prima foto's.
Zelf ben ik inmiddels wel tegen een aantal beperkingen van de D3100 aangelopen. Zoals het schermpje dat niet kantelbaar is bij macrofotografie en het ontbreken van een bracketing functie voor HDR foto's. Achteraf heb ik er spijt van dat ik niet 100 euro meer heb uitgegeven voor de D5100. Echter met de D3100 maak je prima foto's.
Same here, had achteraf ook liever een d5100 (of de concurent 550d ) gekocht.Marc_K84 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:58:
Ik heb de D3100 inmiddels een half jaar. Ik heb bewust gekozen voor de 18-105 lens. Deze schijnt kwalitatief beter te zijn. Hij voelt ook steviger aan. Een bijkomend voordeel is dat het voorste element niet draait bij het inzoomen, wat later voordelen kan hebben bij het gebruik van (polarisatie) filters, mocht je er mee verder gaan. Zelf gebruik ik de 105 stand regelmatig in combinatie met een wijd open diafragma, om zo een geringe scherptediepte te creëren. Ik heb geen moment spijt gehad van de keuze voor deze lens.
Alleen ben ik niet voor de 18-105 gegaan maar voor de 18-55 wegens actie (tas + kodak gorilapod die tevens te slap is voor de camera ...) en gebruik ik die lens nu nog amper met fotograferen, mijn 35mm 1.8f zit er nu eigenlijk standaard op
Die hdr bracketing functie mis ik niet zo heel erg aangezien ik amper hdr foto's maak, en anders is het een kleine moeite op de sluitertijd ietsjes aan te passen
Zit er nu wel aan te twijfelen om de d3100 te verkopen en de d5100 ( of 550d) te halen.
Het missen van autobracketing vond ik ook wel jammer, maar het meest van de tijd schiet ik hier toch niet mee. En ik heb er gewoon 1 zelf gemaakt op de PC:

Dit was op het strand van Ameland. Ik bewerk het origineel een paar keer door de exposure aan te passen en die samen te voegen met Photomatix. Ik vind het ondanks het geen echt verschillende foto's zijn toch best redelijk gelukt.
De 18-105 lens is kwalitatief ook beter volgens diverse reviews (en vrij goedkoop), maar merk dat ik toch teveel gebruik maak van de zoom boven de 105. Ben nog steeds een beginner en ik denk dat ik met de 18-200 het meest tevreden zal zijn. Eigenlijk alles binnen handbereik, nooit meer wisselen voor gewoon goede foto's. Ik ben bang dat ik spijt krijg als ik voor de 18-105 ga. Aan de andere kant heb ik nog wel een Nikor 55-200 liggen die mijn neef echt nooit meer gebruikt en wellicht voor een zacht prijsje over kan nemen. Voel al een dilemma opkomen...
Ik zal mijn Flickr account weer eens gaan gebruiken, want ik vind het nu allemaal weer leuk worden!

Dit was op het strand van Ameland. Ik bewerk het origineel een paar keer door de exposure aan te passen en die samen te voegen met Photomatix. Ik vind het ondanks het geen echt verschillende foto's zijn toch best redelijk gelukt.
De 18-105 lens is kwalitatief ook beter volgens diverse reviews (en vrij goedkoop), maar merk dat ik toch teveel gebruik maak van de zoom boven de 105. Ben nog steeds een beginner en ik denk dat ik met de 18-200 het meest tevreden zal zijn. Eigenlijk alles binnen handbereik, nooit meer wisselen voor gewoon goede foto's. Ik ben bang dat ik spijt krijg als ik voor de 18-105 ga. Aan de andere kant heb ik nog wel een Nikor 55-200 liggen die mijn neef echt nooit meer gebruikt en wellicht voor een zacht prijsje over kan nemen. Voel al een dilemma opkomen...
Ik zal mijn Flickr account weer eens gaan gebruiken, want ik vind het nu allemaal weer leuk worden!
Ik ga morgen de D3100 aanschaffen. Nu wil alvast geheugen bestellen.
Zelf zit aan de deze te denken (2x 16gig wil aanschaffen):
http://www.digitalsonline...ultimate-ts16gsdhc10.html
Geschikt of kan ik beter voor andere gaan?
Zelf zit aan de deze te denken (2x 16gig wil aanschaffen):
Geschikt of kan ik beter voor andere gaan?
Verwijderd
Waar ga je hem kopen als ik mag vragen? Twijfel hem ook om hem bij de Makro te gaan halen (500 incl btw). Of bij de MediaMarkt, btw actie.
MM Arena of MM Utrecht vanaf woensdag avond of donderdag.
Verwijderd
Weet je wat je denkwijze zal zijn? Met een 18-55 lens? Wil ook het liefst naar de MM, maar heb enkel zaterdagochtend tijd. Bang dat er dan geen voorraad meer is. Maar ga het denk ik wel proberen. Actie bij de Makro gaat dinsdag pas in dacht ik.
Heeft iemand ervaring met een Joby Gorillapod Hybrid (pricewatch: Joby Gorillapod Hybrid) i.c.m. een D3100 met kitlens?
Ik vraag me of hij stabiel blijft, hij zou tot 1 kg aan moeten kunnen...
Zie op youtube en foto's dat het een aardig klein standaardje is. Ik zou er dan ook geen wonderen van verwachten. Het laatste wat je wilt is dat je camera valt en beschadigt. De Focus ziet er steviger uit : YouTube: Joby Gorillapod Focus Tripod & Ballhead X Review.maxkranendijk schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 16:24:
Heeft iemand ervaring met een Joby Gorillapod Hybrid (pricewatch: Joby Gorillapod Hybrid) i.c.m. een D3100 met kitlens?
Zou kijken wat wordt aanbevolen door de fabrikant. Deze kaartjes zijn meestal getest. Ik had al eens willekeurig klasse 10 kaartje aangeschaft waarvan de kwaliteit daadwerkelijk waardeloos was. Burst-mode was niet te doen (vertraagd) en sommige gewone foto's waren wél zichtbaar op het LCD scherm, maar later bij het kopiëren naar de pc zaten er grote blauwe/witte/zwarte strepen door.Zelf zit aan de deze te denken (2x 16gig wil aanschaffen):
[ Voor 26% gewijzigd door TheCrius op 15-03-2012 03:15 ]
Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily
Heb net de Joby GorillaPod SLR Zoom gekocht voor 25e bij http://www.fotoromp.nl/as.../joby-gorillapod-slr-zoom . Ze hebben er nog 3.
Hij werkt prima, waarschijnlijk beter dan de hybrid.
Hij werkt prima, waarschijnlijk beter dan de hybrid.
het scherm van de d3100 gaat zo idioot snel weer uit. is dit aan te passen? kan het echt nergens vinden...
In het instellingen menu gaan naar "Timers automatisch uit", dan "Persoonlijk". Daar kun je de tijd van de views bepalen. Ik heb daar alles op 1 minuut gezet.Megalomania schreef op zondag 08 april 2012 @ 16:05:
het scherm van de d3100 gaat zo idioot snel weer uit. is dit aan te passen? kan het echt nergens vinden...
Replica accu's voor de D3100 werken niet. Ik kreeg een foutmelding van de camera.gekke-gerrit schreef op donderdag 29 december 2011 @ 16:32:
bij deze misschien een meerwaarde voor de d3100
[video]
Verwijderd
Binnenkort ga ik ook de D3100 aanschaffen. Naast de 18/55 mm lens koop ik er ook een 55/200 mm lens bij.
Verder wil ik deze camera ook gaan gebruiken om macrofoto's van insecten te gaan maken.
Ik zou graag wat tips hebben over welke lens ik hier het beste voor kan aanschaffen.
Bvd voor een reactie.
Verder wil ik deze camera ook gaan gebruiken om macrofoto's van insecten te gaan maken.
Ik zou graag wat tips hebben over welke lens ik hier het beste voor kan aanschaffen.
Bvd voor een reactie.
Daar hebben we een paar mooie topics voor 
Het grote Macro Hardware-topic
Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2012
Het grote Macro Hardware-topic
Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2012
Verwijderd
Bedankt voor de tip !
Voor de macro lens kies ik voor de Nikon AF-S DX Micro 40mm f/2.8G.
Lees hier alleen veel positieve dingen over en de prijs is heel gunstig.
Prima lens om mee rond te lopen in stad en bos en park en voor bloemen etc. Maar voor serieus insecten fotograferen kun je beter een wat langere macrolens nemen. 85mm, 90mm, 105mm of 150mm is daar een stuk meer geschikt voor vanwege de wat grotere werkafstand.Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 22:29:
Bedankt voor de tip !
Maar goed, neem de openingspost van de genoemde topics nog eens door en vraag het desnoods daar nog eens.
inmiddels is het mogelijk om 3th party batterijen te gebruiken. er zijn exemplaren opgedoken op amazon http://www.amazon.co.uk/M...TF8&qid=1348557288&sr=8-3
Ik heb hem enkele dagen terug aangeschaft en een leuk toestel. Ik ben alleen nu nog opzoek naar een goede tas, groot moet hij niet zijn, er moet hooguit plaats voor een extra lens en dan nog eventueel andere brol. Liefst eentje die niet uitschreeuwt: HIER ZIT EEN DURE DIGICAM IN, STEEL ME NU!
Dus eerder iets urban. Enkele goede merken aan te raden?
Dus eerder iets urban. Enkele goede merken aan te raden?
♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat
Zelf onder andere voor deze camera pas een Retrospective 5 van Think Thank aangeschaft. Naar mijn inziens perfecte tas voor de D3100, hij past er precies goed in en nog ruimte voor 1 grote of twee kleine lenzen erbij. Daarbij genoeg vakje voor batterijen, etc.
Tas vind ik van hoge kwaliteit en er is overal aangedacht, van klittenband silencers tot een regenhoes in het voorvak.
En zoals je zelf noemt, hij ziet er totaal niet uit als een cameratas. Voor mij ook een belangrijke reden geweest voor mijn keuze.
Aanrader dus!
Tas vind ik van hoge kwaliteit en er is overal aangedacht, van klittenband silencers tot een regenhoes in het voorvak.
En zoals je zelf noemt, hij ziet er totaal niet uit als een cameratas. Voor mij ook een belangrijke reden geweest voor mijn keuze.
Aanrader dus!
[ Voor 12% gewijzigd door Chad Chubatcha op 25-09-2012 21:34 ]
Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0
Ik zie net een MediaMarkt advertentie voor 19% BTW korting van vrijdag 28-9 tm zondag 30-9. Lijkt me een uitstekende gelegenheid een D3100 aan te gaan schaffen
Huidige (online) prijs is €359, met korting zou dit dan €290 worden. €30 goedkoper dan de laagste Pricewatch prijs!
Heb 4 jaar lang een tweedehands D70 met Nikkor AF 28-105 1:3,5-4,5 D gebruikt. Helaas gaat deze lens niet werken met de D3100 (geen AF-S lens). Twijfel nog welk objectief ik aan wil gaan schaffen, maar de D3100 body heb ik dan alvast
Huidige (online) prijs is €359, met korting zou dit dan €290 worden. €30 goedkoper dan de laagste Pricewatch prijs!
Heb 4 jaar lang een tweedehands D70 met Nikkor AF 28-105 1:3,5-4,5 D gebruikt. Helaas gaat deze lens niet werken met de D3100 (geen AF-S lens). Twijfel nog welk objectief ik aan wil gaan schaffen, maar de D3100 body heb ik dan alvast
Dat is zeker een mooie prijs voor de D3100!
Qua lenzen zou ik voor wat lichts en kleins gaan, om zo een handzame combinatie te krijgen. Bijvoorbeeld gewoon de kitlens of de 35mm 1.8. Beide fijne lenzen als het formaat, het gewicht en de prijs in beschouwing worden genomen.
Het formaat en gewicht is toch (voor mij althans) een grote voordeel van D3100.
Qua lenzen zou ik voor wat lichts en kleins gaan, om zo een handzame combinatie te krijgen. Bijvoorbeeld gewoon de kitlens of de 35mm 1.8. Beide fijne lenzen als het formaat, het gewicht en de prijs in beschouwing worden genomen.
Het formaat en gewicht is toch (voor mij althans) een grote voordeel van D3100.
Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0
Het kleinere formaat en lagere gewicht (zeker vergeleken met de D70) zijn zeker voordelen. Hoger aantal megapixels (voor betere resultaten bij het afdrukken op groot formaat), betere jpeg compressie en vooral het veel grotere LCD scherm (voor het fatsoenlijk terug kunnen kijken van foto's) zijn voor mij grootste voordelen.
Ik denk dat ik in plaats van een kitlens of andere lens met beperkt zoombereik juist voor een compleet ander uiterste ga
. De Sigma AF 18-250mm f/3.5-6.3 DC MACRO OS HSM lijkt mij een erg fraaie lens die erg allround gebruikt kan worden, zelfs (beperkt) voor macro fotografie. Nadeel is de vrij hoge prijs, maar ik denk dat dit een erg goede investering gaat zijn. Lens krijgt goede reviews.
Ondanks het grote zoombereik is de lens niet opvallend zwaar (470 gram, D3100 body is ongeveer zelfde gewicht) en maakt een totaalgewicht van ongeveer 1 kg. Objectief is 9 cm lang.
Ik denk dat ik in plaats van een kitlens of andere lens met beperkt zoombereik juist voor een compleet ander uiterste ga
Ondanks het grote zoombereik is de lens niet opvallend zwaar (470 gram, D3100 body is ongeveer zelfde gewicht) en maakt een totaalgewicht van ongeveer 1 kg. Objectief is 9 cm lang.
Kijk eens voor wat vergelijkingen met de Sigma 18-200 OS HSM en beslis dan nog eens of je dat geld er voor over hebt. Ik heb voor exact dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk na het lezen van reviews voor de 18-200 gegaan en deze voor slechts 180 Euro aangeschaft (weliswaar 2e hands, maar in zeer goede staat). Ik zag persoonlijk niet veel toegevoegde waarde aan die 50mm extra en al helemaal het verschil in prijs niet. Maar het blijft een persoonlijke keuze natuurlijk.
Ik heb in mijn beginnende onwetenheid gekozen voor een pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR naast de 18-105 kitlens.
Als ik opnieuw zou kunnen kiezen dan had ik alleen een body gekocht en daarnaast de ook de pricewatch: Sigma 18-250mm f3.5-6.3 DC OS HSM (Nikon)
Nu staat de D5100 op mijn verlanglijst, niet als vervanging van die D3100, maar die wordt dan het meest gebruikt door mijn vrouw.
Als ik opnieuw zou kunnen kiezen dan had ik alleen een body gekocht en daarnaast de ook de pricewatch: Sigma 18-250mm f3.5-6.3 DC OS HSM (Nikon)
Nu staat de D5100 op mijn verlanglijst, niet als vervanging van die D3100, maar die wordt dan het meest gebruikt door mijn vrouw.
Gisteren een D3100 met kitlens 18-55 gekocht bij mediamarkt. Was al een tijdje geintresserd maar de prijs haalde me over. Wat kunnen jullie mij adviseren om te starten met digitale fotografie? Ik heb een tasje en de camera + sd kaart + zonneklepje gekocht. Heeft iemand een goede tip van een boek of iets dergelijks om een basis te leggen?
Ik heb zelf dit boekje: http://www.bol.com/nl/p/f...n-d3100/1001004010970876/
Erg duidelijk en zit goed in elkaar. Ook voor de beginner.
Blender....
Goede tip! meteen maar besteldAndre21 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:37:
Wat voor tas gebruiken jullie bij je D3100? Ik ben aan het kijken naar een lowepro urban sling 150...
Iemand andere goede suggesties?
Wat moet er mee kunnen:
D3100 body
18-55 kitlens
55-200 lens
SB600
Iemand andere goede suggesties?
Wat moet er mee kunnen:
D3100 body
18-55 kitlens
55-200 lens
SB600
Ik heb sinds dit weekend ook een D3100 met 18-55 en 55-200 lens en zit momenteel te kijken naar de LowePro Exchange Messenger. Lijkt met een erg fijne schoudertas zolang hij niet te zwaar wordt.
Was een erg goede tip! Ik heb het boek binnen en het boek beschouw ik als erg nuttig!Andre21 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:37:
Ik heb mijn Lowepro Urban Sling 150 binnen gekregen... Ik zal vanavond is kijken of alles er mooi inpast... zal wel fototje posten!
Het is wel wat aan de dure kant maar meeste reviews zijn positief. Ik zag ook enkele mensen een laptop in steken. De mijne is 34x23 en zou dus net te groot zijn. (32cm volgens de website). Kan jij dat bevestigen?Chad Chubatcha schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 21:32:
Zelf onder andere voor deze camera pas een Retrospective 5 van Think Thank aangeschaft. Naar mijn inziens perfecte tas voor de D3100, hij past er precies goed in en nog ruimte voor 1 grote of twee kleine lenzen erbij. Daarbij genoeg vakje voor batterijen, etc.
Aanrader dus!
♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat
De tas is net geen 28 cm breed aan de binnenkant, je laptop zal dus niet passen. In dezelfde serie zijn er wel nog de Retrospective 7, 10 en 20 volgens mij. Die worden wel een stuk groter(en duurder) maar als het echt een eis is dat je laptop er ook in past..IStealYourGun schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 21:06:
[...]
Het is wel wat aan de dure kant maar meeste reviews zijn positief. Ik zag ook enkele mensen een laptop in steken. De mijne is 34x23 en zou dus net te groot zijn. (32cm volgens de website). Kan jij dat bevestigen?
Als ik jou was zou ik een losse laptoptas kopen, want anders is je camera tas misschien onnodig groot als de camera er gewoon in zit
Een echte eis is het niet omdat ik zelden mijn laptop zal moeten meenemen. Maar als ik op vakantie ga, dan probeer ik toch zo compact mogelijk te reizen en met mijn volgende reis zou ik mijn laptop willen meenemen, zou leuk geweest zijn mocht die er inpassen, dan moest hij niet in mijn rugzak.
Verder is het vooral twijfelen voor het kleur, heb wat schrik dat het groene te fel zal zijn voor mij, maar zwart is ook maar zwart.
Verder is het vooral twijfelen voor het kleur, heb wat schrik dat het groene te fel zal zijn voor mij, maar zwart is ook maar zwart.
Ik zat ook heel er te twijfelen en ben uiteindelijk voor het 'groen' gegaan. Naar mijn idee is het meer grijzig met een beetje groen erinIStealYourGun schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:31:
Een echte eis is het niet omdat ik zelden mijn laptop zal moeten meenemen. Maar als ik op vakantie ga, dan probeer ik toch zo compact mogelijk te reizen en met mijn volgende reis zou ik mijn laptop willen meenemen, zou leuk geweest zijn mocht die er inpassen, dan moest hij niet in mijn rugzak.
Mijn exemplaar heeft ongeveer deze kleur in het echt(verschilt natuurlijk ook nog van beeldscherm tot beeldscherm):

De kleur verschilt nogal van foto tot foto op het web, dus als je de kans hebt zou ik hem even gaan bekijken in de winkel
Welke software gebruiken jullie voor tethering met deze camera ?
Ik heb tot nu toe alleen nog Aperture werkend gekregen.
Ik heb tot nu toe alleen nog Aperture werkend gekregen.