Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Wanneer ik mijn externe flitser op mijn camera doe (SB600) dan wordt de maximale sluitertijd gelimiteerd op 1/200s.

Nu heb ik ooit op GoT gehoord van een hack waarmee ik de maximale sluitertijd van mijn camera kon verhogen. Het draadje waar deze hack in werd besproken ben ik echter kwijt. En ook op Google kan ik niets vinden (behalve dan dat de hack bestaat).

Mijn vraag: wie weet hoe deze hack werkt?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:07
Ik heb geen idee hoe een SB600 flitser werkt, maar bij de Canon flitsers (iig 430EX en 580EX versies) kun je hem op high-speed-sync zetten en dan kun je veel snellere sluitertijden als 1/250s gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:06

Rannasha

Does not compute.

Je moet je flitser op high-speed-sync zetten (deze functie kan anders genoemd worden afhankelijk van het merk), dan kun je sluitertijden gebruiken die korter zijn dan de sync-snelheid van 1/200. Let op dat de flits-kracht van de flitser wel een stuk lager is in high-speed-sync modus.

Overigens is het geen hack, maar gewoon een goed gedocumenteerde feature.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Species5618 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 16:04:
Je moet je flitser op high-speed-sync zetten (deze functie kan anders genoemd worden afhankelijk van het merk), dan kun je sluitertijden gebruiken die korter zijn dan de sync-snelheid van 1/200. Let op dat de flits-kracht van de flitser wel een stuk lager is in high-speed-sync modus.

Overigens is het geen hack, maar gewoon een goed gedocumenteerde feature.
Helaas, de D60 heeft geen HSS. De hack bestaat uit het afplakken van een van de contactpunten, zodat de camera het apparaat ziet als een manual flitser. Dan kan je als het goed is op de A-stand nog steeds okeejig belichten. Maar probleem is wel dat TTL dan niet meer werkt en dat je dus geen garantie hebt dat het volledige beeld belicht is.

[ Voor 10% gewijzigd door marrk op 16-08-2010 16:10 . Reden: mijn god ik ben lekker helder vandaag... ]

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
marrk schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 16:07:
[...]

Helaas, de D60 niet elke camera heeft geen HSS. De hack bestaat uit het afplakken van een van de contactpunten, zodat de camera het apparaat ziet als een manual flitser. Dan kan je als het goed is op de A-stand nog steeds okeejig belichten. Maar probleem is wel dat TTL dan niet meer werkt en dat je dus geen garantie hebt dat het volledige beeld belicht is.
Waarom zou je dat willen? Die maximale sluitertijd heeft toch te maken met de beperkingen van je camera. Als je geen HSS hebt, dan heb je toch dikke kans dat je foto's gewoon mislukken door je hack. Meer achtergrond: http://neilvn.com/tangents/2010/08/02/high-speed-flash-sync/

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
marrk schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 16:07:
[...]

Helaas, de D60 heeft geen HSS. De hack bestaat uit het afplakken van een van de contactpunten, zodat de camera het apparaat ziet als een manual flitser. Dan kan je als het goed is op de A-stand nog steeds okeejig belichten. Maar probleem is wel dat TTL dan niet meer werkt en dat je dus geen garantie hebt dat het volledige beeld belicht is.
yup! dat was de hack! Maar weet je ook welke contactpuntjes?

Overigens ben ik me volledig bewust van het feit dat TTL dan niet meer werkt... 8)
Sallin schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 16:11:
[...]

Waarom zou je dat willen? Die maximale sluitertijd heeft toch te maken met de beperkingen van je camera. Als je geen HSS hebt, dan heb je toch dikke kans dat je foto's gewoon mislukken door je hack. Meer achtergrond: http://neilvn.com/tangents/2010/08/02/high-speed-flash-sync/
Een technische verklaring kan ik je helaas niet geven maar ik hoor hier en daar dat de hack gewoon werkt en dat je foto's, mits de sluitertijd niet te hoog is, redelijk goed belicht worden.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

Sallin schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 16:11:
[...]

Niet helemaal bij een D40, waar je een elektronische shutter hebt. Ik weet niet of de D60 ook elektronisch is, maar het zou best kunnen. Lees in dat geval even deze pagina door, die verduidelijkt wel een en ander.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
marrk schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 16:22:
[...]

...Ik weet niet of de D60 ook elektronisch is, maar het zou best kunnen...
De D60 heeft een gecombineerde shutter. Tot 1/125s werkt het mechanisch. Daarboven maakt hij gebruik van de CCD shutter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

ChojinZ schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 17:01:
[...]

De D60 heeft een gecombineerde shutter. Tot 1/125s werkt het mechanisch. Daarboven maakt hij gebruik van de CCD shutter.
Dan gaat dus hetzelfde verhaal op en moet je op best hoge sluitertijden kunnen flitsen. Werkt het niet als je je SB-600 gewoon op M- of A-stand zet?

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:19
In principe heb je alleen het middelste contact en het metalen voetje nodig om de flitser te triggeren. de rest dient voor TTL.

[ Voor 9% gewijzigd door vandijk op 16-08-2010 21:26 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
marrk schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 21:07:
[...]

Dan gaat dus hetzelfde verhaal op en moet je op best hoge sluitertijden kunnen flitsen. Werkt het niet als je je SB-600 gewoon op M- of A-stand zet?
Nee, helaas niet. Maar de beperking zit ook niet in de flitster maar in de camera.
Shutter speed range 1/4000 to 30 seconds, bulb; 1/200 flash X-sync
Wikipedia: Nikon D60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33
Zit er op de D60 geen Auto FP optie?
Zo noemt Nikon de highspeed sync namelijk :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:20

Metten

ik hou het graag simpel

Als ik mijn Nikon SB-15 flitser aansluit op mijn D5000 is het inderdaad in feite een manual flitser. Met ingebouwde flits is de maximale sluitertijd 1/200sec, met de SB-15 kan hij in principe alle sluitertijden aan maar blijkt de werkelijke (mechanische) maximale sluitertijd 1/250sec. Bij snellere sluitertijden krijg je zwarte banden op de foto. Ik weet trouwens niet in welk opzicht de D60 hierin anders is...

[ Voor 8% gewijzigd door Metten op 17-08-2010 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Niemand dus die weet welke pootjes/contactjes ik moet afplakken? :'(

[ Voor 8% gewijzigd door ChojinZ op 18-08-2010 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:29
ChojinZ schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 09:37:
Niemand dus die weet welke pootjes/contactjes ik moet afplakken? :'(
Ja, alles behalve de grootste meer centrale en het schoentje zelf (dat fungeert ook al contactpunt). Let op je hebt dan wel een manuele flitser, een andere manier is niet mogelijk. Ik weet niet hoe de sluiter van een d60 werkt, maar als dat geen half electronische is, maar een gewone die zijn 2de gordijn laat vertrekken voordat het eerste is aangekomen, ga je die zwarte banden krijgen. Die sync speed heeft echt wel een technische reden.

edit:
vandijk schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 21:26:
In principe heb je alleen het middelste contact en het metalen voetje nodig om de flitser te triggeren. de rest dient voor TTL.
Het was al gezegd hiervoor...

[ Voor 18% gewijzigd door Teun_2 op 18-08-2010 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Teun_2 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 09:42:
[...]

Ja, alles behalve de grootste meer centrale en het schoentje zelf (dat fungeert ook al contactpunt).
tx! _/-\o_
Vanavond maar eens uitproberen...
Teun_2 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 09:42:
[...]

Let op je hebt dan wel een manuele flitser, een andere manier is niet mogelijk. Ik weet niet hoe de sluiter van een d60 werkt, maar als dat geen half electronische is, maar een gewone die zijn 2de gordijn laat vertrekken voordat het eerste is aangekomen, ga je die zwarte banden krijgen. Die sync speed heeft echt wel een technische reden.
I know. ;)

De sluiter is overigens een combi tussen mechanisch en electronisch (zie ook mijn vorige post) dus ik verwacht geen zwarte banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:29
Elke ccd/cmos heeft ook een electronische sluiter, dat sluit dus niet uit dat je geen last gaat hebben van zwarte balken. Je zou moeten kunnen achterhalen of de mechanische sluiter vervangen wordt door de electronische als de je sneller dan de syncspeed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Teun_2 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 19:07:
Elke ccd/cmos heeft ook een electronische sluiter, dat sluit dus niet uit dat je geen last gaat hebben van zwarte balken. Je zou moeten kunnen achterhalen of de mechanische sluiter vervangen wordt door de electronische als de je sneller dan de syncspeed gaat.
Klopt, maar zoals ik al eerder had gepost wordt vanaf 1/125sec. de electronische sluiter gebruikt en zit de het limiet van de syncspeed op 1/200sec. Vandaar dat ik denk dat het wel gaat lukken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
De hack werkt!

Gister aan de slag gegaan met wat ducktape en de contactpuntje afgeplakt. Nu kom ik ook boven de 1/200sec.!

Dus... iedereen bedankt voor de hulp! _/-\o_

Pagina: 1