Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nikon D300 en D300s.

D300

Afbeeldingslocatie: http://www.nikon.nl/resources/w==/GNEaxCabQL2I_aRF3JcbZWfCwjXv5sVk/e1tthQ_UrWHBB8fHQ707g0V_H0BhLczn/cVB~ODSVtRktz_AOBEmR7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.nikon.nl/resources/w==/GNEaxCabQL2I_aRF3JcbZWfCwjXv5sVk/e1tthQ_UrWHBB8fHQ707g0V_H0BhLczn/3I0xW5ZrA3ixz40RaLKCd.jpg

Op 23 augustus 2007 introduceerde Nikon de D300. De opvolger van de toen 2 jaar oude D200 hanteerde grotendeels dezelfde body maar was intern totaal veranderd.

De hoogtepunten:
  • Van 10mpix CCD naar 12 mpix CMOS
  • 14-bits RAW bestanden
  • Native TIFF
  • Sensor reiniging
  • 51 punts Multi-Cam 3500DX AF systeem met 3d tracking
  • ISO 200-3200 (100 en 6400 via boost)
  • Active d-lighting
  • 100% zoeker
  • Liveview
Volledige specs zijn hier te vinden: http://www.nikon.nl/produ.../1436/specifications.html

Reviews:
Thom Hogan
DPReview
Scott Kelby

Handige links:
Firmware windows
Firmware mac
D300 @ pricewatch
Snelheidstesten met CF kaarten
D300 handleiding (engels)

Nu 2 jaar later kan de camera qua beeldkwaliteit en AF prestatie's nog steeds prima meekomen. Al maanden zongen er geruchten rond in de Nikon scene over wat men nog aan deze camera zou kunnen verbeteren. Nikon heeft toch wat dingen bedacht

Nikon D300s
Bijna exact 2 jaar later heeft Nikon de opvolger, de D300s uitgebracht.

De belangrijkste wijzigingen t.o.v. de D300
720p HD video
SD kaart slot naast het CF slot
1 fps extra (van 6 naar 7)
Microfoon aansluiting
Virtual horizon
2 extra d-lighting standen (auto en extra-high)
OK knop middenin de controller.
Volledige specs: http://www.nikon.nl/produ.../1822/specifications.html

Naast elkaar gezet is goed te zien hoe subtiel de verschillen zijn:
D300D300s
Afbeeldingslocatie: http://www.nikon.nl/resources/w==/GNEaxCabQL2I_aRF3JcbZWfCwjXv5sVk/e1tthQ_UrWHBB8fHQ707g0V_H0BhLczn/3I0xW5ZrA3ixz40RaLKCd.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.nikon.nl/resources/9g=/GNEaxCabQL2I_aRF3JcbZWfCwjXv5sVk/e1tthQ_UrWE~VjNJHSBJIRm02pRlOBsH/CfHMeG8pel~JkQ6Aih_8HNnhvT1ErMAD/gk~eTszpp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.nikon.nl/resources/w==/GNEaxCabQL2I_aRF3JcbZWfCwjXv5sVk/e1tthQ_UrWHBB8fHQ707g0V_H0BhLczn/cVB~ODSVtRktz_AOBEmR7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.nikon.nl/resources/zU=/GNEaxCabQL2I_aRF3JcbZWfCwjXv5sVk/e1tthQ_UrWE~VjNJHSBJIRm02pRlOBsH/CfHMeG8pel~JkQ6Aih_8HMG1nr6Iv07I/Q0QLm6Qd3.jpg

Aan de sensor en het Expeed beeldverwerkingssysteem is eigenlijk niet gesleuteld.

Handige links:
DPReview brief handson
D300 @ pricewatch
D300s handleiding (Engels)
D300 review door de mensen van dpreview.

Accessoires:
Aangezien de D300 en D300s vrijwel identiek zijn delen ze ook veel accessoires

MB-D10
Afbeeldingslocatie: http://www.nikon.nl/resources/yA=/GNEaxCabQL2I_aRF3JcbZWfCwjXv5sVk/e1tthQ_UrWEgLSGkjwyFDcHpsvPzr32a/XpGwfJKro8QovwmQ8QcNnImXAvfJo0nE/B~U~~KDBr.jpg

De batterygrip voor de D300 en D300s. In tegenstelling tot wat sommige informatie doet vermoeden is deze grip alleen niet voldoende om je D300 tot 8fps op te krikken, hier is ook nog wat extra stroom voor nodig. Dit kan geleverd worden door 8 AA batterijen (houder wordt meegeleverd) of door een En-EL4a batterij. Het geheel wordt door Nikon ook verkocht als de PDK-1 Power drive kit.

(ontwikkeling van MB-D10)

GP-1
De Nikon GPS ontvanger voor de D300 en D300s.
Afbeeldingslocatie: http://www.nikon.nl/resources/O8=/GNEaxCabQL2I_aRF3JcbZWfCwjXv5sVk/e1tthQ_UrWEgLSGkjwyFDcHpsvPzr32a/zXhn6JV5zevk7LEipGSK3RnlQINfTU1D/HPDO_Qvb9.jpg
Er is uit de nikon gemeenschap nogal wat kritiek op dit apparaatje gekomen. De introductie duurde lang en de prijs werd als hoog ervaren.

Lenzen
In tegenstelling tot de Dxx serie van Nikon is op de D300 en D300s elke lens vanaf de Ai serie bruikbaar. Bruikbaar wil hier zeggen dat je ook lichtmeting met deze oudere lenzen met handmatige scherpstelling hebt. Dit betekend overigens wel dat lenzen die van voor de Ai koppeling zijn serieuze schade kunnen toebrengen aan de camera. Voordat je een Ai lens kan gebruiken moet je eenmalig de gegevens van de lens invullen.

Flitsers:
Uiteraard "praat" de D300(s) prima met alle iTTL flitslampjes van Nikon. Bijzonder is dat bij een Sb-800 of hoger je de TTL FP (focal plane flash) functie erbij krijgt. Hierbij kan de camera bij sluitertijden hoger dan 1/250 flitsen. De output wordt in een serie korte flitsen gedaan waardoor de sterkte afneemt.
Een prima overzicht van de beschikbare nikon flits optie's vind je hier: http://www.sideshowsito.c...-camera-for-non-cpu-lens/

FAQ
Welke moet ik nou nemen, de D300 of de D300s?
Vlak na de introductie was die vraag makkelijk beantwoord. Een prijsverschil van zo'n 700 euro leverde je maar een paar kleine verbetering op. Nu de prijzen van de D300s rap dalen is die vraag minder makkelijk. Wil je video en nog een paar verbeteringen? Zijn die je het prijs verschil waard?

Welke kaart moet ik gebruiken?
De D300 en, naar verwacht, de D300s zijn camera's die wel degelijk baat hebben bij een snelle kaart. Zoals je hier kunt zien, Snelheidstesten met CF kaarten, presteert de D300 inderdaad duidelijk beter met een bloedsnelle kaart. Net als bij alle andere spiegelreflex camera's merk je dat pas als je de buffer volschiet en de D300's buffer is diep genoeg voor 17 12 bits raw platen. Schiet je wat minder vaak lange serie's dan volstaat een goedkopere kaart. Let er wel op dat je een UDMA kaart koopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Wijnands op 16-11-2009 22:06 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

netjes ;)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marten
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 21:22
Ik heb (met mn D300) ook prima FP-sync met m'n SB600 hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marten schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:29:
Ik heb (met mn D300) ook prima FP-sync met m'n SB600 hoor. :)
Dat mag je dan 's uitleggen, ik ben nieuwsgierig.
dank!

[ Voor 22% gewijzigd door Wijnands op 08-09-2009 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

mmm mijn D300 doet ook gewoon FP-syncen hoor.
Hoewel geen idee of dat met de 600 gaat, die heb ik allemaal verpatst en ik heb alleen nog maar een 800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 259885

Zojuist even getest: Indien je x320 kiest voor de sluitertijd (en flitssynchronisatie in het menu uiteraard) dan werkt dit prima met een SB600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan is of mijn bron onjuist of ik snap 't niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-05 22:44

jabberwock

XBL:Jabberwocks

wizl schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 23:25:
ja, dat werkt prima. Zo wil ik het ook blijven gebruiken. Die EN4 + lader + deksel is me ECHT te gortig. Koop ik voor dat geld liever wat glas :)
Zie hier een oplossing: http://www.arendhandelson...=10000040&aid=150&lang=NL

Ik heb hem zelf ook en het ding werkt perfect! Supersnel, en gaat lang mee. Scheelt toch een hoop centjes nietwaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werkt niet met de grip van het eigen merk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabberwock

jabberwock

Nee, maar dat hoeft toch ook niet? Wizl heeft toch al een Nikon MB-d10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:25

Sjaak_Afhaak

Bleh!

damn, had die link een maand eerder gegeven :(

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Thanx!! Wil hem eigenlijk gelijk bestellen, maar is ook mooi voor onder de kerstboom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabberwock

jabberwock

weet je hoever kerst nog weg is?

En als je nu al dat ding koopt kun je voor kerst weer iets anders uitzoeken. Lijkt me een overduidelijke win-win situatie..

@sjaak_afhaak: sorry...

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 11:53

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

@Wijnands je hoogtepunt klopt niet helemaal, de sensor ging van 10 Mp CCD naar 12 Mp CMOS, hetgeen de camera veel zuiniger maakte.
voor de rest wel netjes :)

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Ik denk dat daar meer bij kwma kijken maar het is een goed punt dus aangepast, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

hmmm...als ik erop google kom ik 1 gast tegen die idd zegt dat de rear LCD meer power zuigt dan de hele CCD zelf. En op de D300 was die zelfs 1" groter.
En iemand andersdie van de D80 kwam vond de D300 niet veel zuiniger, en de D80 heeft de D200 sensor, dus er komt idd veel meer bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens Nikon rumors is het doek nu gevallen voor de D300. Hij staat bij Japan op discontinued products. Dat betekend dat de rest van de wereld binnenkort zal volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik heb van het weekend met een D300s mogen fotograferen (review volgt op fotoapparatuur.nl) en het leek bijna of ik weer opnieuw kennis moest maken met het toestel (ik heb zelf een D300).

Het filmen is geniaal (je moet ervan houden) en de nieuwe vierpuntdruktoets werkt ook fijner (copy van de D700/D3/D3x).

Blijft een mooi toestel :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319048

Hier mijn eerste stappen op jullie forum. Ik sta op het punt om mij na 3 jaar werken met een nikon D50 over te stappen naar een nikon D300s. Ik zit toch nog met volgend vraagje?
Als je weet dat een sensor van een digitale camera goed is voor ongeveer 100.000 kliks, krijg je dan een versnelde slijtage van deze sensor als je de filmfunctie veelvuldig gaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
De sensor verslijt (als 't goed is) niet maar de sluiter. En die staat gewoon open tijdens 't filmen, dus ik verwacht niet dat ie daarmee slijt.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319048

Ik ben me ervan bewust dat ik op gebied van fotografie nog een héééél kleine jongen ben . Om mij te bekwamen ben ik dan ook een beetje avondschool 'digitale fotografie' gaan volgen. Daar vertelden ze mij dat een sensor ook onderhevig is aan slijtage. Men beweerde dat een sensor (ook bij de dure toestellen) na 100.000 kliks slijtage begint te vertonen. Ik lees ook op forums dat je maximaal 5 minuten kan filmen en dat dan de sensor warm begint te worden. Vandaar mijn (misschien domme) vraag.

Anoniem: 160183

Ben overstag gegaan en heb naast de D90 ook nu een D300s erbij + nog een leuke Nikkor Prime 50 1.4.

Dat wordt spelen vandaag / de komende weekends.

Heb het idee dat ik toch even moet wennen aan de menu's, de iets andere instellingen en even moet uitzoeken hoe ik mijn geheugenbankjes ga vullen.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 20:47
[b][message=32614326,noline]Men beweerde dat een sensor (ook bij de dure toestellen) na 100.000 kliks slijtage begint te vertonen. Ik lees ook op forums dat je maximaal 5 minuten kan filmen en dat dan de sensor warm begint te worden. Vandaar mijn (misschien domme) vraag.
Hetgeen wat zo rond de 100.000 clicks gaat slijten is het mechanisme dat je spiegel opklapt. Mechaniek slijt echt, accu's worden minder over tijd/cycles, maar elektronica niet merkbaar tijdens een normale levensduur.

• wizl

wizl

hmmz

Dit heb ik net naar Nikon gemaild. Vraag me nu ineens af of er niet al camera's zijn die een dergelijke optie hebben?

Hallo,

Ik maak met ontzettend veel plezier gebruik van mijn D300 camera. Ik schiet veel sport en gebruik daarbij de burstmogelijkheid van de camera.

Het zou bijzonder handig zijn als de camera de mogelijkheid had om na een burst, ineens alle foto's uit die burst te verwijderen. Een voorbeeld. Ik fotografeer honkbal. Ik schiet bij elke geworpen bal zo'n 20 frames. Als de slagman niet slaat wil ik al die foto's meteen wissen. Nu moet ik dus 20 keer op delete/bevestig drukken.

Wellicht een idee voor een volgende firmwareupdate?

Hartelijke groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan me er niet 123 eentje voor de geest halen die die optie heeft. Verder geef ik je extreem weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Weinig kans dat het nog in firmware voor de D300 komt of zelfs in een eventuele D400 ofzo? Het lijkt mij ontzettend handig. Scheelt thuis weer een hele berg foto's die ik niet hoef te bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Weinig kans dat er ooit een DSLR uitkomt met zo'n optie. Hoeveel fotografen zullen er rondlopen die een burst van 20 opnames in 1 batch weg willen gooien? Of hoeveel fotografen hebben bursts van dik 3 seconden nodig?
Wat denk ik wel handig zou zijn (en misschien is dat er al wel) is een extra entry in de EXIF info bij welke burst een opname hoort, zodat je die achteraf in 1 klap kunt verwijderen, bewerken, whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een firmware update zie ik nog wel komen, nikon is vrij actief hierin. Alleen ze hebben een lange historie in het volledig negeren van feature requests van gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-04 15:25

Zuurstok

Passionately curious

mischien werkt een selectie dingetje gewoon?

ik zelf heb dat ook weleens, dat ik meerdere dingen per-direct al wil weggooien ( zeg een foute burst oid ) en dan zou selecteren ook wel erg lekker kunnen zijn :P

overigens niet je hele burst, want er kunnen nog weleens mooie plaatjes van de 15 burst, 2 mooie, tussen zitten :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik schiet ook wel eens een burst en wil dan een reeks verwijderen.
Maar het beste wat je kan doen is gewoon de foto's selecteren en dan verwijder je die selectie in 1 keer.
Dan hoef je ze niet allemaal een voor een te verwijderen.
Gaat niet zo snel als je wilt, maar wel een stuk sneller als dat je nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sinds vandaag ben ik ook in 't bezit van een D300 (zie Anoniem: 14829 in "Mijn nieuwe apparatuur [deel 4]").
Prachtig ding, en ik moet alle ins en outs nog grondig gaan ontdekken, maar bij 1 van de eerste dingen stuitte ik al op een obstakel:
Ik wilde checken of m'n firmware (1.10) uptodate was, en of ik op de Nikon site evt. een nieuwere versie kon halen. Maar bij imaging.nikon.com kom ik alleen maar op een archives pagina met een beschrijving van de D300. Ik zal allicht iets fout doen bij 't zoeken, maar het was handig en te verwachten geweest dat daar ook links naar firmware, updates voor View NX, etc. hadden gestaan.
Idem voor Capture NX: mijn D300 komt uit de release campaign, met een license key om de trial versie van Capture NX tot full version te bombarderen. Alleen is de Capture NX trial niet meer te downloaden bij Nikon voor zover ik kan zien, wel Capture NX2, maar die slikt mijn key niet. :(

Toch wel een beetje een domper op m'n eerste euforie-dag met de D300. Fantastische camera, en ik weet nu al dat ik m'n oude getrouwe Pentax *ist DS niet zal missen, maar bij Pentax kun je tenminste nog gewoon de firm- en software updates terugvinden en downloaden, ook al is 't toestel al 5 jaar oud...

Nou ja, ik hoop dat ik vooral verkeerd zit te zoeken, en dat 't aan mij ligt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OK...

Hier is de nikon firmware pagina, daar zie je dat 1.10 actueel is: http://support.nikontech....id/13783#Anchor-DSLR-3800

Verder zal jij een code hebben voor capture nx 1.x en die kun je hier nog vinden:

http://support.nikontech....s/detail/a_id/61#Anchor-9

Denk dat je gewoon moet wennen aan de nikon site. Oh, en gefeli, het is een heel fijne camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank je, en ja, ik was gewoon te ongeduldig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:22
Sinds vandaag ook de gelukkige bezitter van een D300, dus niet de s-versie. 2e hands waar amper mee geschoten is, dus daar gaan we verandering in brengen. ;-)
Zonder de handleiding doorgelezen te hebben kwam ik al een aardig eindje, omdat we ergens heen gingen en ik hem gelijk in wilde zetten.
Nu na doorspitten van de handleiding en zitten googelen kan ik toch 1 ding niet vinden: op mijn D70 kon ik beide instelschijven gebruiken (in de A-stand was de voorste om diafragma in te stellen en de achterste om de belichting aan te passen (1 of meerdere stops over- of onderbelichten), zonder het +/- -toetsje te gebruiken. Op de D300 krijg ik dit echter nog niet voor elkaar. Was nl. altijd heel erg handig, en zou mooi zijn als het hier ook kan, anders moet het maar met het indrukken van een extra knopje. Of zie ik het heel erg over het hoofd in de vele instelmogelijkheden.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Het kan wel, had het altans op de mijne.

Hoe het precies moet? een van de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Optie b4 (easy exposure compensation) op ON zetten does the trick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Thanx... Dat had ik dus niet uit de omschrijving gehaald. ;-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarom is het ebook van Thom Hogan ook zo'n aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273699

zou er komend weekeind een goede aanbieder zijn van de 300S op de zoomexperience. zag dat konijnenberg 'm al voor 1299 heeft.
ga zelf zondag, dus als iemand op zaterdag een leuke 300s aanbieding ziet laat ff weten.

thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt me het zoom experience topic beter voor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273699

Wijnands schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:46:
Lijkt me het zoom experience topic beter voor geschikt.
daar heb je gelijk in :-S
maar kwam eigenlijk via de pricewatch op dit topic uit en heb ook eigenlijk niet heel veel verder gekeken....

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 273699 op 30-10-2009 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:35

MaNdM

1000-dingen-doekje

Beste D300 eigenaren. Ik ben tot nu toe nog een pentaxiaan, maar dat staat mogelijk op het punt te veranderen. Ik kan namelijk aan een D300 komen met slechts 3800 clicks, maar dat is niet alles, er zitten ook de AF-S 17 - 55 mm f 2.8 ED IF DX en Nikon AF 12-24mm F4.0 G IF-ED AFS DX bij. Wat de verkoper ervoor hebben wil is slechts 2000,-. Volgens mij heb ik hier een echt koopje aan en is dit reden genoeg om over te stappen naar Nikon en mijn Pentax gear de deur uit te doen.

Wat denken jullie?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Lijkt mij een prima koop. Nieuw kost dat spul samen meer dan 3 mille en 3800 clicks is zo goed als nieuw. Als de objectieven ook in een goede staat verkeren doe je er al met al absoluut geen slechte koop mee :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Thanks, dat dacht ik ook al. Morgen ga ik waarschijnlijk even op en neer naar Den Haag en mogelijk ben ik daarna lid van de Nikonianen. Het enige dat ik daarna nog moet doen is een grip regelen en een mooi objectief voor wat meer tele. Dat laatste is nog het minst belangrijk. Zou mijn Pentax flitser goed werken op een Nikon body, iemand daar ervaringen mee?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moderne pentax flitser zal afgaan but that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Vandaag zijn we "even" op en neer gegaan naar Den Haag. Alles zag er piekfijn uit en daarom heb ik alles dan ook meegenomen. De eerste stappen zijn gezet in de overstap van Pentax naar Nikon. De D300 body is echt heerlijk en die 17-55mm.... geweldig. Nu nog een grip, want die mis ik toch wel behoorlijk en ook nog een flitser. Welke dat gaat worden moet ik nog even zien.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sb-600 voldoet voor 99,9% van je flitswerk. Ik heb een 580 en 430ex voor canon, maar pak altijd de kleine omdat die lichter is en verder alles doet wat hij moet doen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Stomme vraag misschien, maar de SB-600 kan de kop ook horizontaal draaien toch?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320813

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

yup
vaag, zag post hierboven niet in chrome :')

[ Voor 96% gewijzigd door Shark.Bait op 08-11-2009 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:02
Vraagje,

al in de handleiding gekeken maar kan het niet zo snel vinden, op de 300s zit de mogenlijkheid om op het ene kaartje de NEF bestanden te zetten en de andere de JPG's, alleen is het nogal onhandig met terugkijken dat ie beiden laat zien (2 keer 3 foto's om maar eens wat te noemen) is het ook zo in te stellen dat je maar een serie ziet en die de back up verbergt om het zo maar te zeggen?

Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Locks, ja inderdaad, je kan ze scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
ook toevallig een idee hoe? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:48
"Dual card slots for CF/SD memory cards

New for the D300, the D300S provides dual card slots, enabling the simultaneous use of both CompactFlash* and SD memory cards and allows photographers to designate the primary recording slot. For the slot designated as secondary, photographers can select from three recording methods: "Overflow" recording lets you use the memory capacity of the secondary card when the primary card is full, automatically; "Backup" recording stores the same images on both cards; and "RAW primary, JPEG secondary" recording lets you record RAW data and JPEG data separately to each card. You can also copy images between the two memory cards. And when shooting D-Movie clips, it allows you to select the slot containing the card with the most available capacity."

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
hmm zo bedoelde ik het niet echt meer de preview functie om terug te kijken op het scherm, die geeft nu alles dubbel weer maar ik wil maar een serie bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1 kaartje eruit halen?

[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 10-11-2009 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
ja ok daar was ik idd ook achter maarja das nou net niet zo handig he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dpreview heeft z'n D300s review online:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond300s/

The D300S is not the standout product that its predecessor was and unless you find your clients are clamoring for video footage, we can't see much need for existing owners to upgrade. But that shouldn't take away from an absolutely excellent product - a gently polished and refined update of a product that we considered a benchmark when it was released. The EOS 7D may prevent anyone with a foot in the Canon camp from contemplating defection but unless you desperately need that camera's higher resolution, it's hard to overlook the appeal of the Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zo ik heb sinds gister ook een D300, geupgrade vanaf een D70. Wat een wereld van verschil _o_. Heerlijk dat grote scherm, de super snelle AF en het aantal mega pixel. Ik moet aleen nog even wennen aan de 51 AF-punten :P.
Heb hem uiteindelijk gekocht voor 799 euro. Was een ex-demo model nog compleet met folie op het LCD scherm-ding met 3500 clicks en 1 jaar garantie. Leek me toch geen slechte deal :P

Nu eens de firmware upgraden :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Gefeliciteerd. Ik ben vorig jaar augustus van de D70 naar de D300 gegaan. Je moet over een maandje je D70 nog maar eens pakken. Ik kan me niet voorstellen dat ik daar ooit een foto mee heb kunnen maken :P Nou ja, vooral het terugkijken op die postzegel valt tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hehe ja dat verschil is immens :P
Het enige was dat ik gister kramp in mijn vingers had van een SB800+D300+18-70 kitlens. Dat heb ik met mijn D70 nooit gehad :S

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zal even spieren moeten kweken ja. Gefeli, goeie prijs ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je zal tevreden zijn met je 300. Zelf ben ik heel erg blij met mijn 300s. Ook even probeersel bij e concertfoto's gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik blijf me toch nog steeds verbazen over m'n D300. Dinsdagavond in stockholm:

iso2500, 1/30 en wijd open. Vervolgens nog driekwart stop gepusht in capture en dan nog heb ik iets wat een heel nette 10x15 print zou opleveren.

http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/4169541369/sizes/l/

AF deed 't zelfs ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
wizl schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 16:19:
Gefeliciteerd. Ik ben vorig jaar augustus van de D70 naar de D300 gegaan. Je moet over een maandje je D70 nog maar eens pakken. Ik kan me niet voorstellen dat ik daar ooit een foto mee heb kunnen maken :P Nou ja, vooral het terugkijken op die postzegel valt tegen ;)
Zeg dat wel. En dan te bedenken dat ik het toch 5,5 jaar hier mee gedaan heb. Als je het niet hebt (3 inch-scherm) dan mis je het ook niet direct. Nu zou ik bijna niet meer zonder kunnen. Gisteren ook weer bij een concert een hele zooi foto's geschoten. Ben blij met het grote(re) scherm. En de hogere ISO-mogelijkheid. Mijn D300 wordt behoorlijk intensief gebruikt. Eind oktober gekocht met 1300 kliks op de teller, nu inmiddels bijna 2500 (en het toestel is 2 jaar oud inmiddels).
Wat meer gewicht, zeker met het batterypack eronder, maar vind het zelf ideaal. Stabieler te houden dan de D70, dus ook bij langere sluitertijden scherpe foto's. Zonder problemen lukt het me nu tot 1/15, waarbij me dat bij de D70 absoluut niet lukte met mijn wat instabiele motoriek. ;-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeismicCharge
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-03 14:54
Locks schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 15:57:
op de 300s zit de mogenlijkheid om op het ene kaartje de NEF bestanden te zetten en de andere de JPG's, alleen is het nogal onhandig met terugkijken dat ie beiden laat zien (2 keer 3 foto's om maar eens wat te noemen) is het ook zo in te stellen dat je maar een serie ziet en die de back up verbergt om het zo maar te zeggen?
Ik haal mijn kakelverse D300s net uit de doos. Blij! Wat je vraag betreft: als je bij het reviewen van een foto uitzoomt, kom je na de 2x2, 3x3 en de 9x8 thumbnail layout bij de keuze 'playback slot and folder'. Daar kies je tussen CF en SD. Je bekijkt dus altijd maar één van je geheugenkaartjes. Dankzij een icoontje in de thumbnail layout zie je altijd welk kaartje je aan het bekijken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
Hola,

dank voor je antwoord, alleen wil ik er dus maar een zien niet allebei ;) daar ik op de een Raw zet en op de ander jpg's ik vind het een beetje nutteloos dan 2 mappen te moeten zien :)

• SeismicCharge
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-03 14:54
Haha, ik heb inmiddels door wat je bedoelt. Hij plakt bij het reviewen de beelden van het ene kaartje achter het andere kaartje. Dus CF-1 > CF-2 > CF-3 > SD-1 > SD-2 > SD-3. Gelukkig niet CF-1 > SD-1... Dan sluit ik me bij je aan: het zou fijner zijn om slechts 1 set te zien en de andere pas op aanvraag na wat toetsklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
hmm volgende probleempje, sinds een tijdje valt het me op dat mn foto nummers ineens met 9990 beginnen terwijl ik net 2k aan clicks met mn camera gemaakt heb, iemand enig idee hoe ik dit weer terug kan zetten?
de handleiding bied me niet echt een houvast hierin...

tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

prefix veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk 's naar custom setting d6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
Max. cont release staat op 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:57
Sinds vrijdag ook eindelijk trotse bezitter van een D300 :*) Tweedehands gekocht, krap 13K clicks en prijs iets onder de 800 euro. Camera ziet er verder nog prima uit.

Moet zeggen dat ik er nog weinig mee heb kunnen spelen door weer en gebrek aan tijd, maar wat ik ervan gezien heb bevalt erg goed. Lekker grote, heldere zoeker, prima LCD scherm, snelle AF en natuurlijk ook eindelijk goede ISO-prestaties (grootste manko aan mijn oude D80). Ben inmiddels bijna door de 300+ pagina's tellende handleiding, en moet zeggen dat er meer instellingen opzitten dan ik had verwacht :P

Ik heb echter wat foto's in Lightroom gezet, maar ben nog niet helemaal overtuigd door de omzetting van ACR. Gebruik als profiel nu "Camera Standard" en verder heb ik alle instellingen op de default waardes gelaten. Is er iemand die andere of betere settings gebruikt?

[ Voor 8% gewijzigd door Morrar op 17-01-2010 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je niet helpen, ben helemaal dol op capture nx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:54

breinonline

Are you afraid to be known?

Morrar schreef op zondag 17 januari 2010 @ 13:31:
Ik heb echter wat foto's in Lightroom gezet, maar ben nog niet helemaal overtuigd door de omzetting van ACR. Gebruik als profiel nu "Camera Standard" en verder heb ik alle instellingen op de default waardes gelaten. Is er iemand die andere of betere settings gebruikt?
Gebruik je al de beta profielen? Verder kan je in het LR2 topic waarschijnlijk beter antwoord op je vraag krijgen :)

[ Voor 6% gewijzigd door breinonline op 17-01-2010 15:55 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Jup ik gebruik de profielen, die volgens mij nu standaard in Lightroom zitten. Mar goed, zal inderdaad mijn vraag eens posten in het LR topic. Maar wil eerst zelf nog wat verder experimenteren; heb nu alleen een paar foto's met belabberd licht.

CaptureNX2 ook geprobeerd, maar kon er toch niet zo aan wennen qua GUI. Misschien toch nog een keer naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Capture heeft inderdaad een vrij uitdagende gui. Ik heb net dxo 6.1 gepakt om 's te proberen. Doet 't allemaal prima maar ik mis wel de makkelijke manier waarop je in capture dingen op een deel van de plaat kan toepassen.

http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/4276138540/
http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/4274410291/

De lenscorrectie is wel stoer maar je lens moet er net bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 13:49

ThunderNet

Flits!

Wijnands schreef op maandag 18 januari 2010 @ 07:48:
Capture heeft inderdaad een vrij uitdagende gui. Ik heb net dxo 6.1 gepakt om 's te proberen. Doet 't allemaal prima maar ik mis wel de makkelijke manier waarop je in capture dingen op een deel van de plaat kan toepassen.

http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/4276138540/
http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/4274410291/

De lenscorrectie is wel stoer maar je lens moet er net bij zitten.
De u-point technologie is idd fantastisch om mee te werken, daarom ben ik zo'n groot fan van de Nik software plugins voor o.a. photoshop en lightroom. Dan kun je diezelfde functionaliteit gewoon in lightroom krijgen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Morrar schreef op zondag 17 januari 2010 @ 13:31:
Sinds vrijdag ook eindelijk trotse bezitter van een D300 :*) Tweedehands gekocht, krap 13K clicks en prijs iets onder de 800 euro. Camera ziet er verder nog prima uit.

Moet zeggen dat ik er nog weinig mee heb kunnen spelen door weer en gebrek aan tijd, maar wat ik ervan gezien heb bevalt erg goed. Lekker grote, heldere zoeker, prima LCD scherm, snelle AF en natuurlijk ook eindelijk goede ISO-prestaties (grootste manko aan mijn oude D80). Ben inmiddels bijna door de 300+ pagina's tellende handleiding, en moet zeggen dat er meer instellingen opzitten dan ik had verwacht :P

Gefeliciteerd.

Wat mij wel opvalt is dat ondanks dat ik betere hogere ISO-prestaties had verwacht (en ISO3200 is ongeveer gelijkwaardig aan ISO1600 op mijn D70), ik in LR3beta met een beetje unsharp mask zelfs bij iso400 al de nodige ruis bespeur. Zonder USM heb ik het niet. Of dit een LR-probleem is of niet, moet ik nog eens uitzoeken.

Capture NX heb ik ook (zat bij mijn toestel nog een ongebruikte code, helaas niet voor NX2), maar dat is een draak van een programma. Ding is oer- en oertraag. 1 aanpassing doen en je kan weer een halve minuut duimendraaien (en dat met een dualcoreprocessor en 4GB geheugen).
Vind de workflow nu via LR3beta aantrkkelijker en het gaat ook een stuk sneller en da's wel prettig bij het ver/bewerken van een paar 100 foto's.
Mijn LR-instellingen: ze ze default op clarify 80, zodat het al wat beter/mooier wordt. Dan nog een USM, witbalans-check (bij concertfoto's absoluut een must) en de belichting via auto tone, met soms handmatige aanpassing, als ik niet tevreden over de 'auto tone' ben.

[ Voor 5% gewijzigd door DikkieDick op 18-01-2010 15:14 . Reden: meer info en wat eruitgehaald ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Capture nx 1 is niet bepaald te vergelijken met 2. Ok, hoofdlijnen van de interface zijn hetzelfde maar het ding is, bij mij, zeker 40% sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Wijnands schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:32:
Capture nx 1 is niet bepaald te vergelijken met 2. Ok, hoofdlijnen van de interface zijn hetzelfde maar het ding is, bij mij, zeker 40% sneller.
Had ook gemerkt dat de trial van NX2 een stuk sneller was (niet gemeten hoeveel). Misschien op termijn dan toch maar eens gaan investeren hierin (of wellicht is er dan al wel NX3 ;-) ).

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja.. het is ook een kwestie van gewenning. Ik ben waarschijnlijk een van de weinige die lightroom niet prettig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 13:49

ThunderNet

Flits!

Topic mag wel weer wat meer over de D300(s) gaan.. Vragen, vergelijkingen over Lightroom vs Capture NX zijn welkom in FGW :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 22:11
heeft iemand ervaring met de Zeikos grip voor de D300?

het betreft deze:
http://zeikos.com/catalog/product_info.php?products_id=244

Blijkbaar kun je er je normale accu die in de D300 gaat er ook instoppen, of 8 AA batterijen. En je krijgt ook de fps-boost.
Maar is deze net zo ergonomisch als die officiele van Nikon? Of voelt deze gewoon klote aan en sluit alles niet goed af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Tokus schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 21:51:
heeft iemand ervaring met de Zeikos grip voor de D300?

het betreft deze:
http://zeikos.com/catalog/product_info.php?products_id=244

Blijkbaar kun je er je normale accu die in de D300 gaat er ook instoppen, of 8 AA batterijen. En je krijgt ook de fps-boost.
Maar is deze net zo ergonomisch als die officiele van Nikon? Of voelt deze gewoon klote aan en sluit alles niet goed af?
Zie in de omschrijving dat er 2 EN-EL3E-batterijen ingaan. Ik heb pasgeleden via Ebay deze gescoord: http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...90367594076#ht_3895wt_952
Daar gaat 'gewoon' 1 EN-EL3E-batterij in. Adapter voor 2 EN-EL4-batterijen zit er niet bij (schijnt ook niet standaard bij de originele D300-grip te zijn) en ook een adapter voor 8AA-batterijen. Die fps-boost heb ik nog niet kunnen merken (zou dacht ik 7 of 8 fps aan moeten kunnen, maar hoger dan 6 heb ik hem nog niet zien staan).
De grip van mij voelt ergonomisch prima aan. Heb geen vergelijkingsmateriaal daar ik de originele niet in de hand heb gehad. Helemaal mooi aansluiten doet ie niet overal (aan de voorkant zie je dat een beetje), maar voor de betaalde prijs incl. verzendkosten wil ik niet klagen. Zie op die zeikos-site geen prijs staan overigens.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Hier staat nog een (gebruikers-) review van die Zeikos: http://www.photoblog.com/jlmphotos/2009/09/11/

Op zich is hij er dus best tevreden over, alleen is de 4-weg controler een beetje klein (lijkt me op zich wel logisch). Finish is ie tevreden over en hij haalt inderdaad meer FPS (let op: wel alleen met 8 batterijen erin of met EN-EL4 accu waarvoor je houder moet bijkopen**).

En op Amazon zelf iemand die wel blij is met de 4-weg controler:
For me It was either out of the flashpoint and this one from zeikos .. They had some other ones buts theses two were the only ones that I found that looked the closest to the Nikon grip ... long story short im 100% pleased with the zeikos grip -- the painted matted finish on my Nikon d300 is matched perfectly on the zeikos ,, Nikon recognized the grip with no problem, I got my 8 frames a sec -- which I love -- the textured grip part matched the camera grips perfect , everything fit snug all the controls worked great especially the little control that changes the focuses point, the feel was snug when healed in the vertical position
Klinkt dus wel als een goed apparaat, zeker voor de prijs :)

** Of zoek eens op "Phottix Kosmo"

[ Voor 63% gewijzigd door Morrar op 20-01-2010 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
42 euro valt inderdaad enorm mee.

Ik had op de laatste meet een D300 +MB-D10 beet van iemand en dat houdt toch wel heel fijn vast. Betwijfel alleen of 'ie dan nog in m'n flipside past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 22:11
die van Zeikos was iets van 60 euro + 20 verzendkosten, dus nog altijd half zoveel als die van Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Dan komt die Zeikos op bijna 2x zoveel dan die ik heb. Heb ff opnieuw gekeken en dezelfde die ik heb staat er nu voor 43 euro, wat dan ongeveer weer een kwart is van een officiële Nikon-grip. Dollar is natuurlijk iets in waarde toegenomen. Vwb de fps, heb het nog niet met AA-batterijen geprobeerd. Maar goed met mijn fotografie heb ik ook geen 8fps nodig. 6 ook niet. Ligt gewoon super in de hand met zo'n grip en de verticale sluiterknop en instelschijven zijn ook wel prettig. Alleen wat lastiger door de zoeker. Dat was in het begin wel ff zoeken. Kan die van 43 euro wel aanraden. 't Is wel plastic allemaal natuurlijk. Ik had hem na betaling binnen 2 weken in huis vanuit Hong Kong, waarbij je zou verwachten dat de verzendkosten haast meer dan de grip moeten zijn. Wellicht heeft die knakker een goedkope manier van versturen gevonden.

Heb overigens ook eens andere EN-EL3E-batterijen gescoord. Werken verder prima, alleen onthoudt ie toch niet hoeveel foto's er mee gemaakt zijn. Ja, eventjes wel, maar daarna is ie het kwijt en staat de teller op 0. Valt op zich ook wel weer mee te leven.

En nog even tot slot: bij mij past toestel met grip ook amper in mijn kleine fototas.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met m'n D50 had ik wel 's problemen met zgn. "Red clipping". Met name knalrode tulpen waren een probleem. De d300 leek daar veel en veel minder problemen mee te hebben, dacht ik, maar afgelopen zaterdag kwam ik erachter dat de D300 hier toch ook wel mee worstelt maar op een wat lichtere kleur.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4041/4373990104_c64f91d2a6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2678/4373290921_521953682b.jpg

Op de pluimen op de eerste plaat is het echt heel erg, op de jasjes op de 2e zie je het ook wel.

Ben ik de enige? Tips om hier beter mee om te gaan behalve onderbelichten en voorzichtig corrigeren in nabewerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Een groen-filter op je lens schroeven? 8)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Ik zal eens een vergelijkbaar rood onderwerp proberen de komende dagen. Heb je het met ISO 200 ook? Foto's zijn respectievelijk 1600 en 640.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet gecheckt, was brak weer dus echt laag ben ik niet geweest met iso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb een D300 met de MB-10 grip en in ieder zit een EN-EL3e accu. Wat mij opvalt is dat als de batterijindicator aangeeft dat de accu nog voor ongeveer voor 3/4 vol is, de D300 op een gegeven moment toch gewoonweg uitvalt met de melding dat de accu leeg is. Zelfs met een nieuwe accu.

Heeft een van jullie dit ook? Zijn er betere accu's te krijgen? Of zou ik misschien een instelling verkeerd hebben staan ergens?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een van de instellingen gaat erover in welke volgorde de batterijen aangesproken moeten worden, check dat 's.

Nu dit onderwerp toch weer afgestoft is. Ik kwam dit tegen: http://johnfriend.blogspo...o-focus-for-sports-i.html

suggestie voor hoe je een custom settings bankje het beste voor sport kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Wijnands schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:19:
Een van de instellingen gaat erover in welke volgorde de batterijen aangesproken moeten worden, check dat 's.
Ik heb al even een snel testje gedaan zonder de grip, maar dan blijft hij het doen. De grip lijkt in deze geen veroorzaker te zijn. Wat ik wel ontdekt heb is dat hij nog niet op de laatste firmware zit.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-04 15:25

Zuurstok

Passionately curious

Rood is dacht ik sowieso een probleem bij camera's ?

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaNdM schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 19:56:
[...]

Ik heb al even een snel testje gedaan zonder de grip, maar dan blijft hij het doen. De grip lijkt in deze geen veroorzaker te zijn. Wat ik wel ontdekt heb is dat hij nog niet op de laatste firmware zit.
Da's sowiso een goed idee. Er is een custom setting die aangeeft wat voor batterij er in de grip zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Wijnands schreef op zondag 07 maart 2010 @ 10:57:
Da's sowiso een goed idee. Er is een custom setting die aangeeft wat voor batterij er in de grip zit.
Klopt ja, had ik al naar gekeken. Alleen staat de accu er niet tussen. Dus ja, wat kies je dan?

To be determined...

Pagina: 1 2 3 Laatste