Acties:
  • 0 Henk 'm!
zal morgen 's even in het grote boek kijke

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 350329

Hallo allemaal!

Ik heb een D300S en heb hierbij een 35mm f1.8 meegekocht. Via via nog aan een 18-55 (VR) gekomen en resultaten zijn best prima ondanks dat de 18-55 een goedkoop 'kitlensje' is. Echter, 16-85 schijnt mooiere resultaten op te leveren t.o.v. de 18-55, maar tegen een flinke meerprijs.

Iemand enig idee hoe dit zit met telezoom voor de D300S? Zie in prijswatch enkel de D300S + 18-200 staan, maar heb al 18-55, dus dat lijkt mij niet handig. Is de 55-200 waardig genoeg voor de D300S of zijn er alternatieven?

Thnx alvast!
Mattijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:41
Een Nikon 70-300 f/4.5-5.6 VR lijkt me wel een aardige. :)

Je kiest wel aparte lenzen voor een camera van dat kaliber. ;)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb recentelijk een opdracht grotendeels met een 18-55 geschoten. Eerste reactie van de opdrachtgever "goh, wat zijn jouw foto's scherp!"

Als je kan leven met het bereik en gebrek aan lichtsterkte is een 18-55, met of zonder VR, helemaal zo slecht nog niet.

55-200 of 70-300 is, naar mijn mening, vooral een vraag van bereik. Als je ook maar enigszins van plan bent om iets met beestjes in de vrije natuur te gaan doen zou ik de 55-200 laten liggen!

En ja, een D300s is goed genoeg om gebruik te kunnen maken van betere en dus duurdere lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Anoniem: 350329 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 11:05:
Hallo allemaal!

Ik heb een D300S en heb hierbij een 35mm f1.8 meegekocht. Via via nog aan een 18-55 (VR) gekomen en resultaten zijn best prima ondanks dat de 18-55 een goedkoop 'kitlensje' is. Echter, 16-85 schijnt mooiere resultaten op te leveren t.o.v. de 18-55, maar tegen een flinke meerprijs.

Iemand enig idee hoe dit zit met telezoom voor de D300S? Zie in prijswatch enkel de D300S + 18-200 staan, maar heb al 18-55, dus dat lijkt mij niet handig. Is de 55-200 waardig genoeg voor de D300S of zijn er alternatieven?

Thnx alvast!
Mattijn
In plaats van de 16-85 kun je ook naar de 18-105 (VR) kijken.

Ik zou zelf niet voor de 55-200 gaan, niet dat het een slechte lens is, integendeel, maar ik zou voor iets meer bereik kiezen en de AF-S 70-300mm (VR) pakken. Let op dat je niet de oude versie zonder VR en AF-S pakt.

18-55mm vond ik altijd een naar bereik, 55 was voor mij altijd net te kort. Heb zelf heel lang de 18-70 gehad en dat was prima, maar ik zie dat ze daar meer voor durven vragen dan de 18-105, vandaar dat ik je die aanraadt als je niet voor de 16-85mm wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Nog een stem voor de 70-300 VR hier: een goeie tele als aanvulling op de 18-55: de 55-200 VR is al leuk, maar de 70-300 VR is niet eens heel veel duurder en wel op meer zaken inzetbaar :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 08:11
@Wijnands over red clipping:

met concertfotografie heb/had ik er ook altijd last van. Dit schiet ik vaak met ISO1600. Bij veel rode kleuren zeg maar 1 grote brei. Heb, sinds ik ben overgestapt naar RAW zo'n 1,5 jaar geleden, 'ontdekt' dat je het enigszins kan verhelpen/verminderen door de witbalans iets koeler te zetten (in lightroom). Bij dagfoto's heb ik het zelf overigens nog nooit bespeurd. Daar zal wijzigen van de witbalans ook niet altijd even wenselijk zijn, dunkt me, maar bij de concertfotografie met veelkleurige lichten iets minder een issue (imho).

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159799

Op zich niet relevant, maar waarom zijn er zo weinig topics/berichten over de D300(s)?
(Ter vergelijk Canon 7D heeft ondertussen 42 pagina's berichten; de D300 slechts 5)

Is de camera zo goed of wijst alles zich vanzelf?
Ik heb hem ook en ik moet ook zeggen dat het een top camera is waar weinig op af te dingen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-05 18:45

ThunderNet

Flits!

Anoniem: 159799 schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 22:30:
Op zich niet relevant, maar waarom zijn er zo weinig topics/berichten over de D300(s)?
(Ter vergelijk Canon 7D heeft ondertussen 42 pagina's berichten; de D300 slechts 5)

Ik heb hem ook en ik moet ook zeggen dat het een top camera is waar weinig op af te dingen is.
:P Nou precies dat :P ding is gewoon hartstikke duidelijk!

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:24

breinonline

Are you afraid to be known?

Nee hoor, gewoon omdat er al eerder een topic over bestond: Nikon D300(s). Daarna is het beleid gekomen om grote topics langer open te houden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

breinonline schreef op zondag 05 september 2010 @ 07:29:
Nee hoor, gewoon omdat er al eerder een topic over bestond: Nikon D300(s). Daarna is het beleid gekomen om grote topics langer open te houden.
Dat verklaart. Ik struin toch al een tijdje rond hier op T.net, maar waarom heb ik dat topic dan in zijn geheel gemist? 8)7
Anyway ik zal het is doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De 7D is nieuwer en wat controversieler. Topics over de echte werkpaarden van cameras zijn nooit zo actief.

But anyway... dat ik dit kan schieten zegt voor mij een hoop: http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/4883346396/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online

laatst even met de Canon 7D gespeeld, bevestigde nog eens mijn keuze voor de D300, in ieder geval wat betreft de body zelf, de D300 voelt toch een stukje prettiger aan. En bijvoorbeeld bij de Nikon de meeste functie onder de knoppen. Ik hoef bijna nooit het menu in. Had daar wat vraagtekens bij bij de Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Amrit schreef op zondag 05 september 2010 @ 11:53:

laatst even met de Canon 7D gespeeld, bevestigde nog eens mijn keuze voor de D300, in ieder geval wat betreft de body zelf, de D300 voelt toch een stukje prettiger aan. En bijvoorbeeld bij de Nikon de meeste functie onder de knoppen. Ik hoef bijna nooit het menu in. Had daar wat vraagtekens bij bij de Canon.
Tsja, een Canon gebruiker zal hetzelfde ervaren met een Nikon. Je bent gewoon enorm gewend aan de bediening van je camera en zult langer met een product moeten werken om een dergelijke vergelijking te maken. In fotografische zin kom ik alleen in het menu van mijn 40D om te bracketten, dus ik ben wel enorm benieuwd naar welke features jij op zoek bent bij een 7D ;)
Wijnands schreef op zondag 05 september 2010 @ 09:40:

De 7D is nieuwer en wat controversieler. Topics over de echte werkpaarden van cameras zijn nooit zo actief.
Wel grappig dat je je in 1 zin kunt tegenspreken. Het werkpaard van Canon slaagt er blijkbaar wel in om veel los te maken ;)
Nu moet ik daarbij wel aangeven dat er op GoT gewoonweg veel meer interesse is voor Canon dan voor Nikon, dus heel veel verbaast mij dat ook niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 05-09-2010 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
[...]

But anyway... dat ik dit kan schieten zegt voor mij een hoop: http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/4883346396/
van je blog:
Not much light. I quickly found out that I needed 1/2000 to freeze the action which ment shooting at high iso and almost wide open. Even at 300mm I had to crop so I ended up running Dfine 2.0 to remove the worst of the noise.
Voor dat soort foto's is een 7D misschien wat geschikter, met 18mpix heb je toch wat meer pixels-per-bird en zo te zien produceert je D300 toch best wel wat ruis op middel- tot hoge iso-waarden. ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:43
[...]

Het heeft ook veel te maken met dat Canon hier op GoT een veel populairder onderwerp is (meer dan tweemaal zo populair als je kijkt naar de doorlooptijd en het aantal posts van de beide objectieven-topics). En ook de gespreksonderwerpen zijn iets anders (in de Canon threads komen in mijn beleving de hogere/duurdere segementen relatief gezien meer aan bod dan in de Nikon threads). An sich wel interessant eigenlijk.

Maar wat jij zegt heeft er ongetwijfeld ook mee te maken; de D300s is in feite een D300 en verder niet zo spannend, de 7D is toch iets nieuws met enkele, zeker voor Canon (maar ook in z'n algemeenheid), vooruitstrevende eigenschappen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
abrakadaver schreef op zondag 05 september 2010 @ 14:15:
[...]

van je blog:

[...]

Voor dat soort foto's is een 7D misschien wat geschikter, met 18mpix heb je toch wat meer pixels-per-bird en zo te zien produceert je D300 toch best wel wat ruis op middel- tot hoge iso-waarden. ;)
Als je en de exposure schopt en je cropt dan krijg ik ruis. Ach so be it. meer pixels ? Wellicht maar om daar nou een canon voor te pakken? 8)7 IEts meer bereik dan 300mm heb ik meer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wijnands schreef op zondag 05 september 2010 @ 14:43:
Ach so be it. meer pixels ? Wellicht maar om daar nou een canon voor te pakken? 8)7
JA!! Waar wil je naartoe binnen Nikon? Een D700 biedt je niets meer en je verliest tele, waardoor je nog meer wilt croppen. Misschien dat een D3s dan een goed argument is om bij Nikon te blijven 8)7

Begrijp me goed: de D300(s) is een uitstekende camera en kan zich gewoon meten met een 7D, maar meer pixels=beter, mits je daarmee wel de fotokwaliteit behoudt. (zeker op het gebied van vogelen!)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 05-09-2010 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
Anoniem: 22659 schreef op zondag 05 september 2010 @ 16:08:
[...]

JA!! Waar wil je naartoe binnen Nikon? Een D700 biedt je niets meer en je verliest tele, waardoor je nog meer wilt croppen. Misschien dat een D3s dan een goed argument is om bij Nikon te blijven 8)7

Begrijp me goed: de D300(s) is een uitstekende camera en kan zich gewoon meten met een 7D, maar meer pixels=beter, mits je daarmee wel de fotokwaliteit behoudt. (zeker op het gebied van vogelen!)
meer pixels beter? Als je gaat croppen om "in te zoomen" mag een foto wel verdomde scherp zijn. Als het om fotograferen van vogels gaat lijkt me eerder zo'n tentje waar je rechtop in kan zitten handig, en dan een mooie locatie en heel veel geduld.

Afbeeldingslocatie: http://www.rudidebruyne.be/images%20Layout%20site/Rudi%27s%20fotos%20materiaal%20&%20foto%20vd%20maand/Tent-Veurne.jpg

Zo ken ik indirect een Wageningse prof die in zo'n tentje met verrekijker vogels ging/gaat spotten, inclusief fles jenever _/-\o_
Anoniem: 22659 schreef op zondag 05 september 2010 @ 12:39:
[...]

Tsja, een Canon gebruiker zal hetzelfde ervaren met een Nikon. Je bent gewoon enorm gewend aan de bediening van je camera en zult langer met een product moeten werken om een dergelijke vergelijking te maken. In fotografische zin kom ik alleen in het menu van mijn 40D om te bracketten, dus ik ben wel enorm benieuwd naar welke features jij op zoek bent bij een 7D ;)

.....
Tja, terechte opmerking, het is maar wat je gewoon bent en ik ken de 7D verder niet. Wat ik prettig vind aan de D300 is dat het twee draaiwieltjes heeft. De voorste gebruik ik voor diafragma, de achterste voor belichtingscompensatie. Daarbij zit er links op de camera een draaiknop voor wat programma's, timer aanzetten, continue fotograferen, spiegel omhoog klappen, live view, en via een knopje op dat wieltje kun je ook snel de iso aanpassen, witbalans en of je raw wilt schieten, jpg of combinaties. En het voel allemaal prettig aan.

En 12 megapixel vind ik voldoende, ik heb liever minder ruis/betere kwaliteit bij hogere iso's, dan maakt deze amateur namelijk meer scherpe foto's ;) (droomt van een D700s, mocht die er ooit komen, en ik 'm kan betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zo'n iso wonder vind ik de D300 ook niet eigenlijk. De 7d output ken ik niet, maar mijn eigen camera's (5d, 5d2) zijn niet te vergelijken met het shot van wijnands op iso1100.
Nu lijkt het ook alsof wijnands vrij hard heeft lopen sharpenen, maar alsnog krijg ik niet zoveel ruis op iso1600/3200 zelfs.

Ergonomie van de D300/D700 serie is absoluut heerlijk. Voelt goed, stevig en alsof het jaren mee gaat.
Behalve die rubbers van Nikon die altijd los laten en waar Nikon je nog voor laat betalen ook om te repareren.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben niet helemaal een nitwit op het gebied van fotografie he.. Ik snap dat vogelfotografie met name heel veel voorbereiding en geduld vraagt, maar ik vrees niet dat de gemiddelde vogelfotograaf over slecht glas beschikt. Als je even naar een test kijkt van een goedkoop Canon objectief (http://www.photozone.de/c...n_55250_456is_50d?start=1) dan zie je dat ondanks een toename in het aantal pixels, het objectief nog steeds een prima scherpte neer zet!

Daarnaast is het natuurlijk maar de vraag in welke mate je daadwerkelijk een D700 nodig hebt. Zoals je kunt lezen in Anoniem: 175233 in "FF vs crop: voordelen vs vooroordelen" (of beter het hele topic) heb je met name iets aan FF in het uiterst lichtsterke segment, waarin er geen gelijkwaardige crop alternatieven bestaan. Verder is het voor vogelen zeer interessant om juist wel een crop camera te gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 22659 schreef op zondag 05 september 2010 @ 16:08:
[...]

Een platform overstap zou me minstens zo veel kosten als een lange tele erbij. Geld wat ik overigens niet heb.

Ik moet wel bekennen dat ik inmiddels toch wel nieuwsgierig ben naar die 7D.
Nomad schreef op zondag 05 september 2010 @ 16:44:
Zo'n iso wonder vind ik de D300 ook niet eigenlijk. De 7d output ken ik niet, maar mijn eigen camera's (5d, 5d2) zijn niet te vergelijken met het shot van wijnands op iso1100.
Nu lijkt het ook alsof wijnands vrij hard heeft lopen sharpenen, maar alsnog krijg ik niet zoveel ruis op iso1600/3200 zelfs.
Ik doe ergens iets fout, wat dat is ben ik nog steeds niet achter helaas

[ Voor 32% gewijzigd door Wijnands op 05-09-2010 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik denk dat je toch iets te hard sharpened, of aan microcontrast ofzo trekt, want je ruis is vaak vrij hard/scherp.

Iets wat ik niet vaak bij anderen zie. Loop eens door je workflow heen, welke programma's gebruik je?
(lightroom bijv. vind ik sinds versie 3 prettig omgaan met ruis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:15

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Dat laatste kan sinds zojuist beamen :)

Tuurlijk gaat er bij NR wat detail verloren, maar LR3 weet dit een stuk beter te beheersen tov de vorige versies. Eens kijken wat een upgradeversie moet kosten. Zql wel iets van 100 euro zijn :?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-05 16:28
Amrit schreef op zondag 05 september 2010 @ 16:38:
[...]

meer pixels beter? Als je gaat croppen om "in te zoomen" mag een foto wel verdomde scherp zijn. Als het om fotograferen van vogels gaat lijkt me eerder zo'n tentje waar je rechtop in kan zitten handig, en dan een mooie locatie en heel veel geduld.

[afbeelding]

Zo ken ik indirect een Wageningse prof die in zo'n tentje met verrekijker vogels ging/gaat spotten, inclusief fles jenever _/-\o_

[...]

Tja, terechte opmerking, het is maar wat je gewoon bent en ik ken de 7D verder niet. Wat ik prettig vind aan de D300 is dat het twee draaiwieltjes heeft. De voorste gebruik ik voor diafragma, de achterste voor belichtingscompensatie. Daarbij zit er links op de camera een draaiknop voor wat programma's, timer aanzetten, continue fotograferen, spiegel omhoog klappen, live view, en via een knopje op dat wieltje kun je ook snel de iso aanpassen, witbalans en of je raw wilt schieten, jpg of combinaties. En het voel allemaal prettig aan.

En 12 megapixel vind ik voldoende, ik heb liever minder ruis/betere kwaliteit bij hogere iso's, dan maakt deze amateur namelijk meer scherpe foto's ;) (droomt van een D700s, mocht die er ooit komen, en ik 'm kan betalen).
De iso-knop had van mij toch wel iets handiger geplaatst mogen worden. Ik heb bij nikon de indruk dat die knop nog ergens is overgeërfd van de analoge toestellen, waarbij je die een keer per rolletje even instelde. Die knop had van mij ergens onder mijn duim ofzo mogen zitten, ipv linksboven. Nu moet je je camera al anders vasthouden om die iso in te stellen, iets wat ik niet zo handig vind. (dit over een fuji s5, maar die heeft grotendeels dezelfde knoppenlayout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nomad schreef op zondag 05 september 2010 @ 18:40:
Ik denk dat je toch iets te hard sharpened, of aan microcontrast ofzo trekt, want je ruis is vaak vrij hard/scherp.

Iets wat ik niet vaak bij anderen zie. Loop eens door je workflow heen, welke programma's gebruik je?
(lightroom bijv. vind ik sinds versie 3 prettig omgaan met ruis)
Ik ben sinds een paar weken over op CS5 omdat ik dacht dat NX2 de schuldige was. Misschien moet ik 's een settings bankje creeeren waar alles neutraal staat

Sharpenen doe ik niet eens bewust, microcontrast gebruik ik vrij sporadisch.

Misschien iemand 's een blik werpen op een of 2 NEF'jes van mij dat iemand een diagnose kan stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mag ik eens vragen hoe je niet bewust kan sharpenen? Dat is toch een van de laatste stappen voordat je een RAW omzet naar een JPEG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik accepteer de defaults van de converter, dat bedoelde ik te zeggen. Tenminste bij CS. NX pakte automatisch de cam instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

default sharpened CS5 zeker niet veel, dus vermoed dat het daar niet aan ligt.
Gooi eens een instelling bankje leeg en schiet default en open de raw in CS, zie je de ruis dan net zo duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat was ik dus ook al van plan. Bankje a staat toch leeg, morgen 's even proberen bij daglicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
Nomad schreef op zondag 05 september 2010 @ 16:44:
....................
De ruisprestaties van een D300 laten ook ietwat te wensen over. Volgens mij presteert een D3100 zelfs beter. Maar sinds ik Lightroom 3 ben gaan gebruiken is dat bezwaar een stuk minder, erg fijn programma.
Anoniem: 22659 schreef op zondag 05 september 2010 @ 16:48:
Ik ben niet helemaal een nitwit op het gebied van fotografie he.. Ik snap dat vogelfotografie met name heel veel voorbereiding en geduld vraagt, maar ik vrees niet dat de gemiddelde vogelfotograaf over slecht glas beschikt. Als je even naar een test kijkt van een goedkoop Canon objectief (http://www.photozone.de/c...n_55250_456is_50d?start=1) dan zie je dat ondanks een toename in het aantal pixels, het objectief nog steeds een prima scherpte neer zet!

Daarnaast is het natuurlijk maar de vraag in welke mate je daadwerkelijk een D700 nodig hebt. Zoals je kunt lezen in Anoniem: 175233 in "FF vs crop: voordelen vs vooroordelen" (of beter het hele topic) heb je met name iets aan FF in het uiterst lichtsterke segment, waarin er geen gelijkwaardige crop alternatieven bestaan. Verder is het voor vogelen zeer interessant om juist wel een crop camera te gebruiken!
Zo was het niet bedoeld hoor, sorry.

Het gaat me niet zozeer om de kwaliteit van lenzen maar meer wat twijfels om de extra pixels te gebruiken om te kunnen croppen en zo als het ware in te zoomen, doe het zelf natuurlijk ook maar dat moeten dan verdomd scherpe foto's zijn, en dan bedoel ik vooral wat betreft bewegingsonscherpte.

En de topic over Full Frame versus Crop heb ik met veel interesse gelezen. De kwaliteit van een sensor als die in de D3s is wat mij echter aantrekt, de efficientie waarmee die sensor licht kan omzetten in elektrische signalen. Zie bv de samples van de D3s bij DP-review: http://www.dpreview.com/reviews/nikond3s/page34.asp Blijkbaar is die efficientie voor een groot deel gerelateerd aan de afmetingen van pixel, en daar heeft een sensor met een oppervlak dat ruim twee keer zo groot is bij gelijk aantal pixels een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Aan de andere kant kan de 5d2 een heel eind meekomen qua ruisprestaties, terwijl die wel 21mp heeft.
Dat is ook meteen waarom de 5d2 voor mij zo'n fijn bruiloft apparaat is, hoop detail en weinig ruis samen gebracht.

Maar zoals aangegeven, probeer eens de trial van lightroom 3. De ruis onderdrukking die daar in zit is erg fijn en het programma is best betaalbaar mocht hij bevallen. Ik werk er veel mee in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heel onnozel misschien maar ik dacht dat CS5 en Lightroom dezelfde raw engine bevatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel leuk dat er toch weer gediscussieerd wordt over de camera. Heeft mijn berichtje toch nog nut gehad.
Hij is te mooi om niet over te praten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159799 schreef op maandag 06 september 2010 @ 19:59:

Wel leuk dat er toch weer gediscussieerd wordt over de camera. Heeft mijn berichtje toch nog nut gehad.
Hij is te mooi om niet over te praten. ;)
Helaas is het FG beleid om een overmatige discussie mbt Nikon direct naar de TrashCan te verplaatsen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160183

Wijnands schreef op maandag 06 september 2010 @ 06:27:
Heel onnozel misschien maar ik dacht dat CS5 en Lightroom dezelfde raw engine bevatten?
check http://www.adobe.com/nl/products/photoshoplightroom/faq/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wijnands schreef op maandag 06 september 2010 @ 06:27:
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Lightroom als programma heeft een hele andere insteek, ik vermoed dat de ruis verwerking e.d. ook anders is.
Via de link hierboven kon ik het zo snel ook niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nomad schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:27:
[...]

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Lightroom als programma heeft een hele andere insteek, ik vermoed dat de ruis verwerking e.d. ook anders is.
Via de link hierboven kon ik het zo snel ook niet vinden.
Zie http://www.dpreview.com/reviews/adobelightroom3/
- New RAW conversion engine (same as ACR 6 for Photoshop)

Betekent niet dat het algoritme voor conversie hetzelfde is geprogrammeerd in de workflow.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 07-09-2010 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255680

Ben vanaf vandaag trotse eigenaar van de D300s als vervanger van de D90 voor een tijdje.

Eerste indruk: :D
Ik dacht dat het niet zoveel ging schelen met de D90, maar het verschil is toch enorm.
Afbeeldingslocatie: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs906.snc4/71954_1680750621335_1314639439_1800885_2023880_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Anoniem: 255680 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 11:14:
Ben vanaf vandaag trotse eigenaar van de D300s als vervanger van de D90 voor een tijdje.
Kwam deze foto op je blog tegen... haha had je geen zin om het verhaal hier te vertellen? :+
http://sphotos.ak.fbcdn.n...439_1796245_8227767_n.jpg

edit: nevermind, je verhaal al in andere topics gelezen

[ Voor 8% gewijzigd door Wouter87 op 19-10-2010 17:29 . Reden: noot toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo, een trouwe volgeling op mijn blog? Dat is leuk om te horen. Had idd mijn verhaal al in het D90 topic gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021

Vind het echt rot, maar ik moet je helaas teleurstellen, had een tijd lang niet meer op je site gekeken (klik zo af en toe eens door naar allerlei sites van FGA'ers vanaf het forum) en klikte er nu op en zag het hele verhaal, wilde het toch ff vragen hier, maar toen zag ik dus die andere topics..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 255680 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 11:14:

Eerste indruk: :D
Ik dacht dat het niet zoveel ging schelen met de D90, maar het verschil is toch enorm.
[afbeelding]
Gefeli! Jij gaat een hele hoop te leren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het valt wel goed mee. Alleen het gebruiken van de geheugenbankjes is iets dat ik niet beheers. Voor de rest is het toch allemaal vrij normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 255680 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:53:
Het valt wel goed mee. Alleen het gebruiken van de geheugenbankjes is iets dat ik niet beheers. Voor de rest is het toch allemaal vrij normaal?
Normaal? Ja, maar wel anders. Witbalans alleen al is net even iets anders. Lichtmeting werkt wat gevoeliger. AF systeem is een verhaal apart.

Tip 1, begin met 1 geheugenbank de eerste paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe bedoel je witbalans is anders? Ben trouwens wel blij dak ik lichtmeting heb op mijn Samyang. het af-systeem zal vooral bij actie wel vanpas komen, samen met de 7fps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Laatst online: 15-05 18:50
Denk dat hij doelt op de WB finetuning, werkt niet meer met -3 tot +3 maar met color assen (amber-blue as voor warming/cooling en green-magenta as voor kleur correctie). Voor shots in natuurlijk buitenlicht laat ik m eigenlijk bijna altijd op auto-wb staan. Voor shots binnen met gloeilamp en/of ander kunstlicht (TL) stel ik hem weer vrijwel altijd handmatig in (tip: Liveview inschakelen is erg handig om grofweg en snel je wb in te stellen). Om de een of andere reden is de auto wb onder kunstlicht in de d300s een stap terug in vergelijking met mijn vorige body (7jaar oude d70 :x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Auto werkt ook anders. D90 is meer een "voordeel van de twijfel" camera. Her en der heeft 'ie trekjes van "oh, de gebruiker bedoelt vast dit". D300 doet exact wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, en dat is er net tof aan. Ik weet niet of het veel uitmaakt als ik altijd op raw schiet, wat ik als witbalans instel?

Heeft er hier iemand ervaring met de PDK1?

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 255680 op 20-10-2010 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:41

gac

Hallo!
Ik zoek een vervanger voor mijn oude D50 en zit te twijfelen tussen de D300s en de nieuwe D7000. Waarschijnlijk zal ik de knoop pas doorhakken nadat er wat meer aan review-materiaal over de D7000 is gekomen. ;-)
Maar mijn vraag:
In de specs van de D300s lees ik steeds iets in de trant van: "ISO 200-3200, maar 100 en 6400 is ook mogelijk" (in boostmode?). Wat wordt hier nu precies mee bedoeld, kun je ISO 100 selecteren of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-04 12:42
100 kan je selecteren ja, heet de Lo-1 als ik het goed heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt, iso 100 is Lo-1, maar dat is niet de native capaciteit van de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werkt overigens best goed hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 20:29

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik moet zeggen dat ik nog steeds niet helemaal begrijp wat die functies moeten voorstellen. Ik krijg er echt zo'n gevoel van hoge MP's in compact camera's en digitale zoom... ik heb er wat over zitten te zoeken, maar echt veel informatie kan ik niet vinden over hoe het nou moet werken.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
Die ISO ranges worden zeg maar softwarematig bewerksteligd ipv met hardware. Ga je onder de native ISO van 200 dan verlies je wat dynamic range. Boven de native range van 3200 ben ik eigenlijk nooit geweest maar ga er maar vanuit dat er flink wat ruis bij komt kijken (ik ga eigenlijk altijd to max 1600).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dynamisch bereik verlies op 100 is minimaal. Als je 12 bits raw schiet dan zie je het eigenlijk niet.

Boven de 3200 wordt het inderdaad een beetje mobiele telefoon kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
Ik heb er nog geen ervaring mee (ga hem binnekort ook halen) maar ik zou die extra 200 euro lekker in je zak steken en alleen de grip kopen. Gooi er 8 oplaadbare batterijen in en je hebt ook de extra fps boost voor een hoop minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De capaciteit van die extra batterij is wel groot, en ik ga binnen dit en een jaar ook nog een D3s halen, dus dan komt die batterij vanpas. Ik moet er nog eens goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:41

gac

Bedankt voor jullie antwoorden over ISO 100, het is me nu duidelijk. In feite komt het erop neer dat indien je een ISO 100 foto maakt, er eigenlijk een ISO 200 foto met de opgegeven diafragma en sluitertijd gemaakt wordt, die daarna softwarematig een stop "donkerder" gemaakt wordt. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heel lomp en simplistisch, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet niet echt waar deze vraag thuishoort, maar ik hoor verschillende verhalen over de gebruiksduur van een Nikon. Zo zou er meer ruis in je shoots komen na xx aantal exposures. Waar/niet waar?

Wanneer is het verstandig een nieuwe body aan te schaffen? Hoeveel exposures wordt aangeraden?

Moet je regelmatig de firmware vernieuwen, of is dat niet zo nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Waar, maar zij bedoelen dat anders dan jij. De sensor warmt op als hij gebruikt wordt en die warmte heeft invloed op de ruis. Voor zover ik weet zijn er geen lange- termijneffecten bekend van sensoren, bij normaal gebruik ten minste. Het grootste probleem van sensoren zijn hotpixels. Verder kan, als de sensor langdurig wordt blootgesteld aan licht, de sensor inbranden. Wat je hier ziet is aftakeling van het bayer filter. Voor DSLR's (tenzij je de hele dag met LiveView aan fotografeert) is dit geen probleem, want die worden alleen blootgesteld aan licht als je een foto maakt.

Wel kan de sluiter kapot gaan na 150.000 exposures (dat is wat Nikon garandeert en getest heeft, maar het kan veel meer zijn).

En zoveel firmware updates zijn er niet. 1.01 voor de D300s is uitgebracht in januari 2010 en 1.10 voor de D300 stamt al uit 2008.

[ Voor 34% gewijzigd door Jaap-Jan op 03-11-2010 10:01 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit nu op iets van 30000 clicks en ik heb dezelfde ruis als toen ik de camera in gebruik nam. Firmware updaten ben ik wel voor, als Nikon daarmee komt heeft het meestal wel een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus, wat ik hoor over ruis klopt niet. In principe kan je jarenlang fotograferen zonder defect aan je sensor en mits alles netjes onderhouden en normaal wordt gebruikt. Thanks guys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:56
Vraagje voor de kenners,

mijn zwager heeft gister een glijpartij gemaakt in de badkamer bij het op de foto zetten van zn zoontje, waarbij de D300s via de rand van het bad met een flinke smak onder is gegaan, omdat mn zwager zelf ook een flinke smak maakte heeft de camera zeker 30 sec geheel onder water gelegen. En je raad het al die is dus niet meer aan te krijgen, is dit nog te herstellen als er water in de body gelopen is? of is het typisch een gevalletje van helaas pindakaas en is een nieuwe bijna net zo duur?

Tnx Locks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:24

breinonline

Are you afraid to be known?

:X Heel goed laten drogen wil nog wel eens helpen bij elektronica, maar ik ben bang dat het over is. Als intern printplaatjes geoxideerd zijn dan is het einde verhaal. Je zou een offerte kunnen vragen maar ik ben bang dat repareren inderdaad te duur gaat worden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:56
ik ben er bang voor idd, de camera is verzekerd dat dan weer wel maarja het is natuurlijk altijd klote als zoiets gebeurt :(

voorlopig staat is op een droog plekje (alhoewel alles droger is dan een gevulde badkuip natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-05 22:07
De wat professionelere bodies kunnen wel tegen een beetje water, maar 30 seconden ondergedompeld zijn is echt einde verhaal denk ik. Kan me niet voorstellen dattie nog (betrouwbaar) zou gaan werken.
Zuur. Gelukkig dattie verzekerd is.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wrak is uiteraard nog wel wat geld waard. Je zou de rijsttruuk kunnen proberen maar als er toch verzekering is zou ik die maar 's gaan raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar ik me daarnet over zat te verbazen. Waarom kan je voor een paar tientjes een prima functionerende gps ontvanger krijgen maar moet je, zodra er een nikon kabel aan zit meteen het 5 voudige neertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

Wijnands schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 13:38:
Waar ik me daarnet over zat te verbazen. Waarom kan je voor een paar tientjes een prima functionerende gps ontvanger krijgen maar moet je, zodra er een nikon kabel aan zit meteen het 5 voudige neertellen?
Denk dat het te maken heeft met het "Wellicht werkt een 3rd party niet perfect maar de officiële Nikon wel" factor wat vaak overdreven wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05 09:46
Nikon heeft enkele dagen geleden een aantal nieuwe camera's aangekondigd, maar dat waren slechts Coolpix compact camera's. De lang verwachte opvolger van de D300s (die volgens Thom Hogan niet meer wordt gemaakt) laat blijkbaar nog wat langer op zich wachten. Heeft iemand enig idee wanneer Nikon een volgend belangrijk 'event' op de agenda heeft staan waarop een mogelijke aankondiging zou kunnen plaatsvinden? Of wordt het tocht de Photokina van dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Zou best kunnen dat het pas met de Photokina komt :P....Zit je te wachten op een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wil niet vervelend zijn maar een photokina wordt toch alleen maar in even jaren gehouden?

Anyway, signalen die ik nu krijg is dat er op of vlakbij de jaarcijfers weer een introduktie volgt. Mijn inschatting is dat dat of Nikon's Evil is of de D800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Wijnands schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:34:
Wil niet vervelend zijn maar een photokina wordt toch alleen maar in even jaren gehouden?

Anyway, signalen die ik nu krijg is dat er op of vlakbij de jaarcijfers weer een introduktie volgt. Mijn inschatting is dat dat of Nikon's Evil is of de D800.
Dacht elk jaar :P... Heb het ff uitgezocht, idd om het jaar dus nu pas in 2012... Op Nikonrumors stond dat ze heel veel R&D geïnvesteerd hadden uit jaarcijfers 2010. Kan in houdne dat er iets nieuws aankomt :).

Als je nu een D300s of beter nodig hebt kijk je toch naar een nieuwe D7000 of een D300s 2e hands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:15
De CliQ (aka PMA) wordt in september 2011 gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan nog is het een erg groot gat als Thom gelijk heeft. Had het in de eerste post op m'n nieuwe tweakblog ook al genoemd. Er zijn meer indicaties dat de D300s uitlopend is maar als er in die klasse wat nieuws aan zit te komen lekt er altijd wel het e.e.a. Aan de andere kant, het is een klasse camera waar Nikon meer marge kan halen en dan kan ik me niet voorstellen dat ze maanden lang een gat in de lineup accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 13:36
Het enige wat Thom zegt is dat de D300s niet meer in productie is.
Maar hoeveel voorraad Nikon nog in de magazijnen heeft liggen weet niemand, het kan best dat ze het nog wel een jaartje uit kunnen zingen met die voorraad.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05 09:46
yzf1kr schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 21:35:
Het enige wat Thom zegt is dat de D300s niet meer in productie is.
Maar hoeveel voorraad Nikon nog in de magazijnen heeft liggen weet niemand, het kan best dat ze het nog wel een jaartje uit kunnen zingen met die voorraad.
Dat zou best kunnen (en dat is ook wat Thom Hogan min of meer suggereert), maar of de aantallen in magazijnen en in de leveranciers 'pipeline' nog genoeg zijn voor een jaar waag ik te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337857

Wat denken jullie ,ga ik er op voor uit met een D300 , ik heb nu een D90,heb 16-85 VR en de 70-300VR Nikkor lenzen . Bij verkoop van mn D90 ( 7000 clicks) en aankoop D300 gaat het me zo,n 300/400 euro kosten.

Gebruik het voornamelijk voor natuur,personen(geen echt portret en gebouwen op mn reizen,wordt in Nederland nauwelijks gebruikt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 22:55
Qua sensor niet. D300(s) D90 en D5000 gebruiken allemaal de zelfde sensor. Qua gebruiksgemak, tja dat moet je geheel zelf weten. Persoonlijk zou ik wachten op een D400, tenzij dat nog erg lang gaat duren. De D90 is op het moment nog steeds een erg goede camera met veel opties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
De D300 heeft wat extra opties, zo kun je oude manuele AI-s lenzen gebruiken met lichtmeting, wat de D90 ontbeert. Verder is de camera wat forser, heeft 'ie een PC- syncpoort en een poort om een bekabelde ontspanner aan te kunnen sluiten. Verder moet je het zoeken in een wat robustere body (magnesiumlegering en weathersealing) en een betere autofocus en lichtmeetunit en hogere snelheid.

Nadeel van de D300 is dat je geen goedkope infraroodafstandsbediening meer kunt gebruiken, de D300(s) heeft geen ingebouwd infraroodoog.

[ Voor 12% gewijzigd door Jaap-Jan op 01-05-2011 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Jaap-Jan schreef op zondag 01 mei 2011 @ 20:01:
De D300 heeft wat extra opties, zo kun je oude manuele AI-s lenzen gebruiken met lichtmeting, wat de D90 ontbeert. Verder is de camera wat forser, heeft 'ie een PC- syncpoort en een poort om een bekabelde ontspanner aan te kunnen sluiten. Verder moet je het zoeken in een wat robustere body (magnesiumlegering en weathersealing) en een betere autofocus en lichtmeetunit en hogere snelheid.

Nadeel van de D300 is dat je geen goedkope infraroodafstandsbediening meer kunt gebruiken, de D300(s) heeft geen ingebouwd infraroodoog.
Zijn voor 30 eurie ook "cheapo" poort aansluiters te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 337857 schreef op zondag 01 mei 2011 @ 19:18:
Wat denken jullie ,ga ik er op voor uit met een D300 , ik heb nu een D90,heb 16-85 VR en de 70-300VR Nikkor lenzen . Bij verkoop van mn D90 ( 7000 clicks) en aankoop D300 gaat het me zo,n 300/400 euro kosten.

Gebruik het voornamelijk voor natuur,personen(geen echt portret en gebouwen op mn reizen,wordt in Nederland nauwelijks gebruikt .
Ligt er een beetje aan wat je met natuur bedoeld. Een D300 met jouw 2 lenzen is een zeer robuste en knap weerbestendige combinatie. Dat kan als je buiten bezig bent wel heel prettig zijn.

Nadeel van een D300 zou kunnen zijn dat 'ie groter en zwaarder is en dat er geen scene modes op zitten. Verder is een D300, wat mij betreft, net een sportwagen. Er zit heel veel potentieel in maar het ding doet precies wat je zegt en elke kleine vergissing wordt meteen heel hard afgestraft.

[ Voor 3% gewijzigd door Wijnands op 02-05-2011 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
Moeilijke keuze inderdaad, op de D400 wachten is een optie maar die zal in het begin ongetwijfeld nog vrij fors geprijsd zijn in vergelijking met de D300(s) nu. Ik zelf zou wel voor de D300(s) gaan maar dat is voornamelijk omdat ik vrij veel sport schiet en daar is de snelheid (zowel AF als FPS) gewoon een zeer groot pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij MM met de huidige actie , de D300s voor €950 , helaas niet meer Rotterdam of via de webwinkel te bestellen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is er trouwens nog een verschil tussen de D300 en de D300s , behalve dan de video functie,dubbel kaartslot, die op foto technisch gebied de voorkeur heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Er zijn nog wel meer verschillen: http://mansurovs.com/nikon-d300-vs-d300s

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De cursor bediening met de knop achterop gaat net wat fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik zo de verschillen lees dan denk ik niet dat dit bij het maken van foto,s zichtbaar zal zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Klopt, want de D300s gebruikt dezelfde sensor als de D300 en heeft verder ook geen andere aanpassingen of tweaks op dit gebied. Je zult dus dezelfde kwaliteit foto's maken, alleen je mist de eerder genoemde features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 337857 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 09:29:
Als ik zo de verschillen lees dan denk ik niet dat dit bij het maken van foto,s zichtbaar zal zijn ?
Nee. Een d300s fixt de paar kleine foutjes van de d300 en voegt wat dingen toe waar je wel of niet op zit te wachten. Voor de rest is het nog steeds dezelfde camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Wat voor foutjes? Heb je een bron daarvoor? Sensor is exact hetzelfde, ik kan me niet voorstellen dat je het in je foto's terugziet. Naar mijn idee is het puur nieuwe features.

[ Voor 14% gewijzigd door Nordlys op 03-06-2011 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

jvdgeest schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 10:41:
Wat voor foutjes? Heb je een bron daarvoor? Sensor is exact hetzelfde, ik kan me niet voorstellen dat je het in je foto's terugziet. Naar mijn idee is het puur nieuwe features.
"foutjes" zitten in de ergonomie voornamelijk. Geen dedicated Liveview en info knop op de D300 tegen over de D300s die dit wel heeft.

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_7Cq3GiEkxOY/Sq0u5BLpVNI/AAAAAAAAAO0/LkPE1cWlpqw/s1600/nikon-d300s-d300-back.jpg

en een paar kleine features als filmen e.d...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
De multiselector van de D300 voelt aan alsof je in een spons duwt, dat is een foutje. De multiselector van de D300s voelt veel beter aan.

En ik had al geschreven wat Pat-Juh schreef: Liveview activeren via een menu in plaats van met een knop zou ik ook een foutje noemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-05 23:55
Jaap-Jan schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 11:22:
En ik had al geschreven wat Pat-Juh schreef: Liveview activeren via een menu in plaats van met een knop zou ik ook een foutje noemen. :)
Het is natuurlijk niet echt een menu, omdat de liveview op de dial voor de transportmode staat (shutter instelling). Aan de andere kant kan je dus niet per ongeluk op het knopje drukken. Ik denk dat dat voorkeur is waar de instelling zit, aangezien je toch met je hoofd van je camera bent als je liveview selecteerd.

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Ik was in de war met Mirror Lock-up. Ik heb zelf geen D300 en mijn geheugen liet me even in de steek. :)

En het is niet makkelijk om de Lv- knop in te drukken, hij is kleiner, platter en gaat zwaarder dan welke knop ook op de body. :)

[ Voor 38% gewijzigd door Jaap-Jan op 03-06-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Jaap-Jan schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 11:46:

En het is niet makkelijk om de Lv- knop in te drukken, hij is kleiner, platter en gaat zwaarder dan welke knop ook op de body. :)
inderdaad, ik heb deze nog nooit per ongeluk ingedrukt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 13:36
En ik vindt de toevoeging van een SD kaart slot toch wel erg fijn. De meeste apperatuur heeft een geen CF slot, maar wel vaak een SD slot.

Mijn laptop slikt alleen SD's, ik gebruik een 16GB CF kaart, en een 4GB SD kaart. De 4GB gebruik ik als hoofdopslag, met de CF als backup.

Als ik dan iets wil schieten waarbij ik de snelheid van de CF nodig heb, haal ik de SD er uit.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Pagina: 1 2 3 Laatste