Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-07 22:05

Nikon D500

Nikon logo
Inhoudsopgave
Specificaties

Nikon D500 LCD uitgeklapt

06/01/2016 - Las Vegas | Nevada | USA - Nikon introduceert een nieuwe DX-formaat krachtpatser: de Nikon D500

Beknopte specificaties
  • Nieuwe DX-formaat sensor van 20,9 MP: produceert schitterende beelddetails en uitstekende flexibele uitsneden.
  • Nieuwe autofocus sensor: Multi-CAM 20K Autofocus sensor met 153 AF punten (waarvan 99 cross type)
  • Spectaculaire lichtgevoeligheid: het ISO-bereik van 100-51.200 is uitbreidbaar tot 50-1,640,000 (equivalent).
  • Nikon SnapBridge: deel foto's direct met je telefoon via WiFi en Bluetooth
  • Schiet 4K video: maak opnames tot 29 minuten en 59 seconden in UHD formaat
  • Stevige kantelbare monitor: klapt open en kan tot 90º omhoog en tot 75º omlaag worden gekanteld.
  • Continu-opnamen: beelden van volledige resolutie met een snelheid tot 10 fps in DX modus, en een buffer tot 200 opnames (14 bit compressed RAW)
  • EXPEED 5: deze beeldverwerkingsengine zorgt ervoor dat foto's en video's prachtig worden gereproduceerd en is nu energiezuiniger.
  • Opslagmedia: één SD kaartslot en één XQD kaartslot
  • Prijs: Losse camera voor $1999,95, kit samen met de Nikon AF-S DX NIKKOR 16-80mm f/2.8-4E ED VR voor $3069,95.
Nuttige links
« · ^

Videos
Promotievideo Nikon D500
[YouTube: https://youtu.be/e1aS3p8hRh8]
Aankondiging Nikon D500 op CES
[YouTube: https://youtu.be/kOVKSG1H6yY]
D500 hands on - worlds best APSC Camera? - Matt Granger
« · ^
Afbeeldingen

D500
Foto's voor het Nikon D500 topic
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/k1ZnLqRz8s4oiiNgzDU5qXJI/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/3gSCN9C8gDTvWFZ2zKPFD86P/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/S3q7mKAuDPC1Wl51fUw61OMI/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/jDI8fy01X8NxX5Wyex0fmQk3/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/V8gIX0sSKeTde2HzVpjzPnhb/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/8JBtbVnGplGeQqMLyRwPwMVs/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Rxy98gOXUsOBIWyrWGWyUxsx/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/wY6S7TYvWdEriWd9wMDZI8JW/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/apv4d1WuOgHpdA0K4QyaOktc/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/RcU9eAf2hfVEEeOJXTI5gWWU/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/YC1ajP9VReUAyolBQKvpBYmZ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/kBh9lcVyqErfjXJf4yJJXW4L/thumb.jpg

« · ^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
Ik zag dat er nog geen topic was, dus eentje aangemaakt :) Merendeel van de layout in de tabel is overgenomen van de andere Nikon topics aangezien ik zelf echt niet zo goed ben in UBB code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-07 14:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Ruim een jaar geleden de overstap naar FX gemaakt (van D7000 naar D750), omdat ik binnen het DX platform niet de upgrade in prestaties kon vinden die ik zocht.

Nu is dat nieuwe DX topmodel er dan eindelijk alsnog. Binnenkort maar eens kijken of ik met een redelijke deal mijn D750 hierop kan inruilen. Daar ga ik ongetwijfeld het nodige op moeten toeleggen, maar (nog afgezien van een jaar D750 gebruik) dat gaat het denk ik wel waard zijn.

Ik ben heel benieuwd naar dit nieuwe AF systeem. In elk geval het feit dat bijna het hele frame afgedekt is, is erg tof. Dan de veel betere burst prestaties en nog belangrijker: de hogere pixeldichtheid. Aangezien ik vooral vogels fotografeer is een 20,9MP DX sensor een stuk interessanter dan een 24MP FX sensor zoals ik nu heb in de D750.

Het kantelscherm ken ik al van de D750, maar een verdubbeling van het aantal pixels en de toevoeging van touch is wel een mooie upgrade.

Wel even goed checken of de ergonomie me bevalt. Qua formaat lijkt hij wat groter dan de D750 en hij is ook wat zwaarder. Maar al met al wel een stuk lichter dan de oude D300/D700 bodies, die ik altijd wat te lomp vond.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik weet niet hoe lang je kunt / wilt wachten, maar Nikon heeft de laatste paar jaar niet zo'n enorm goede track record van nieuwe camera's en lenzen uit brengen die geen kinderziektes lijken te hebben. Ik zou zelf in ieder geval eerst de kat uit de boom kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, ik had met mijn D750 inderdaad ook 'last' van het probleem met de lichtreflectie. Al heb ik daar in de praktijk nooit iets van gemerkt.

Maar eens zien hoeveel geduld ik op ga kunnen brengen. Ze hebben nu wel iets meer tijd genomen tussen aankondiging en beschikbaarheid dan in 2014 met de D750.

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 07-01-2016 10:05 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik zat zelf ook te wachten tot de D750 onder de €2000 zat, maar als ik dit zo zie wacht ik ook nog maar ietsjes langer totdat deze goed verkrijgbaar is. Fullframe was voor mij al geen vereiste, maar de DX camera's trokken mij niet/nauwelijks als upgrade vanaf m'n D90. De D500 is een heel erg aantrekkelijke camera om alle punten die jij ook noemt Orion84.

Enige kleine nadeel vind ik de SD/XQD combo, maar hey. Ik heb zat SD kaartjes liggen, maar XQD voor bijvoorbeeld video zou echt ideaal zijn. Dat lees je ook een stuk sneller uit, en in combinatie met bijv. een Lexar Workflow is het helemaal ideaal.

Nu nog kijken wat een leuke bijpassende lens is, de 16-80mm van Nikon is leuk, maar behoorlijk prijzig. En om mijn oude 18-105 te blijven gebruiken is nu ook zo wat :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:43
Xudonax schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:27:
maar de DX camera's trokken mij niet/nauwelijks als upgrade vanaf m'n D90.
Een D7100 was denk ik al heel interessant geweest. Maar goed, dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nog een voordeel: ik kan mijn 16-85VR weer gewoon volop gaan gebruiken (voor fotografie buiten het vogel/wildlife gebeuren om). Ik had mijn D7000 en DX glas gewoon bewaard als backup naast de D750 en nog niet heel uitgebreid in FX glas geïnvesteerd (buiten de telelens die ik toch al had).

Als ik overstap op de D500 heb ik gewoon weer alleen DX spul om me op te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Xudonax schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:27:
Ik zat zelf ook te wachten tot de D750 onder de €2000 zat, maar als ik dit zo zie wacht ik ook nog maar ietsjes langer totdat deze goed verkrijgbaar is. Fullframe was voor mij al geen vereiste, maar de DX camera's trokken mij niet/nauwelijks als upgrade vanaf m'n D90. De D500 is een heel erg aantrekkelijke camera om alle punten die jij ook noemt Orion84.

Enige kleine nadeel vind ik de SD/XQD combo, maar hey. Ik heb zat SD kaartjes liggen, maar XQD voor bijvoorbeeld video zou echt ideaal zijn. Dat lees je ook een stuk sneller uit, en in combinatie met bijv. een Lexar Workflow is het helemaal ideaal.

Nu nog kijken wat een leuke bijpassende lens is, de 16-80mm van Nikon is leuk, maar behoorlijk prijzig. En om mijn oude 18-105 te blijven gebruiken is nu ook zo wat :')
PdeBie schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:58:
[...]

Een D7100 was denk ik al heel interessant geweest. Maar goed, dat is een andere discussie.
Ligt er een beetje aan wat je zoekt, ik heb zelf exact deze overstap gemaakt en het grootste verschil zit hem in de net iets betere ergonomie bi de D7100, de weather sealing en de hogere resolutie die echt een pak meer detail oplevert. Ook zit er veel minder ruis in de foto's en heb je meer crop mogelijkheden. Zoek je echter meer fps dan is dit inderdaad de eerste echt serieuze upgrade mogelijkheid op dx gebied na de D90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
PdeBie schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:58:
[...]

Ik loop eigenlijk pas sinds kort tegen de grenzen van mijn D90 aan, en dan nog vooral in donkerdere omgevingen (bijvoorbeeld het binnenstuk bij Ecomare in Texel of de donkerdere stukken bij Seaworld in Scheveningen. Qua FPS e.d. had ik niet heel veel extra wensen, maar ik was vooral op zoek naar een camera waar ik "de rest van de tijd" mee doorkon. De enige reden dat mijn oog op de D750 was gevallen was vanwege de goede focus in het donker (tot -3EV) en de veel betere grip. Dit is iets waar de D500 overheen claimt te gaan (-4EV meen ik gezien te hebben), daarnaast hoef ik op deze manier geen nieuw glas te kopen.

Sowieso was ik al half van plan om een DX camera ernaast te hebben (een D3x00 serie) voor mijn UWA lenzen, ik wil eigenlijk niet van mijn 8-16mm Sigma af. Ik weet dat Nikon de 10-24 heeft, maar deze lens is weer vrij prijzig.

Alles bij elkaar opgeteld was ik gewoon toe aan een nieuwe camera waar ik de komende 10+ jaar genoeg aan zou hebben. De D750 had die kaarten, maar de D500 lijkt me net even wat fijner. En die 10~20 gram verschil in het gewicht neem ik dan voor lief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 22:18
Ik weet niet of de D7200 destijds al uit was, maar die focust ook gewoon tot -3EV met alle 15 cross AF punten. De D500 focust ook tot -3EV, alleen het middelste punt doet tot -4EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik ben begonnen te kijken toen de D7200 aangekondigd was. Daarnaast was FX iets waar ik op den duur wel heen wilde, maar het is echt geen eis. Ik heb ook niet het idee dat ik met een D7200 zo ver vooruit kan. Plus dat ik heel benieuwd ben naar SnapBridge, en vooral naar de koppeling van de GPS van je telefoon naar de camera. Anders komt er weer een losse GPS receiver bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 08-07 22:30
Op papier ziet het er prima uit. Alleen het prijskaartje is nogal aan de forse kant.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Wijnands schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:35:
Alleen het prijskaartje is nogal aan de forse kant.
De prijs scheelt niet veel met de introductieprijs van de Nikon D300s, welke ook rond dit prijspunt zat. Deze is alleen iets lager geïntroduceerd qua euro's omdat de euro toen vrij sterk stond. Deze is toen wel in de maanden na de introductie vrij snel gedaald tot ergens tussen de €1500 en de €1000. Ik weet niet of deze dat ook gaat doen, aangezien alle recent geïntroduceerde Nikon camera's redelijk prijsvast zijn. Ik denk dat er een D500s nodig is om de prijs echt te laten zakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 08-07 22:30
Ik denk dat ze voor de introductie prijs er niet veel gaan verkopen. De D300 en D300s ging ook pas echt lopen toen de prijs de 1600 voorbij ging en toen waren fullframe bodies nog veel en veel duurder dan nu.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-07 21:46
Vorig jaar mijn DX de deur uitgedaan als tweede body. Erg jammer dat dit zo lang op zich heeft moeten wachten, anders zou ik een D500 nemen ipv de D810.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Camera's zijn natuurlijk ook over de hele linie niet bepaald goedkoper geworden de afgelopen ~5 jaar (al dan niet door verzwakte euro). Een D4s is ook gewoon 1000 euro duurder dan de D3 ooit was. Dus niet heel verrassend dat de D500 qua introductieprijs een stukje boven de D300(s) introprijs zit.

Dat de D300s heel snel in prijs zakte zal denk ik ook te maken hebben gehad met het feit dat het maar een kleine update was en de D300 al ruim onder de 1500 euro gezakt was. Bij de originele D300 duurde het zowat een jaar voordat hij van 2000 naar 1500 was afgezakt. Een wat recenter voorbeeld in dezelfde prijsklasse: de D750 heeft er ook een jaar over gedaan om van ~2200 euro naar ~2000 euro te zakken en zit op wat grijze import na nog steeds op dat prijspunt.

Leg ook de verhouding tussen D700 en D300 qua prijs eens naast de D810 vs. D500. Dat klopt gewoon. Het enige verschil is dat er nu ook nog twee goedkopere FX opties zijn. Maar die zijn qua body en specs duidelijk een klasse lager dan de D500. En zoveel winst haal je niet uit het verschil in sensor, zeker niet de doelgroep van de D500. En ook de verhoudingen tussen de top consumer DX en de pro DX zijn vergelijkbaar. D300s was ~2x de D90. D500 is ~2x de D7200.

Hoe de verkopen gaan lopen zal er ook vanaf hangen hoeveel mensen hun geduld verloren zijn en een FX upgrade pad gekozen hebben en nu niet meer terug willen / kunnen (financieel of vanwege de glascollectie). Maar het zou me ook niets verbazen als we op de tweedehands markt zometeen een aardige golf D800/D810/D750's krijgen van mensen die toch terugkeren naar de DX route.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 08-01-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Om af te leiden van de hele prijsdiscussie (die wel erg interessant is), DPReview heeft een serie slides met uitleg over de verschillende onderdelen van de nieuwe D5 en D500: http://www.dpreview.com/o...sh-the-boundaries-of-dslr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Hmm, apart dat in die presentatie gezegd wordt dat de D500 anti-flicker heeft (tegen flikkerende lampen zoals TL licht), maar dat de D5 dit niet heeft.

En dat de D500 29:59 min 4K op zou kunnen nemen (met 2.2x crop) terwijl de D5 maar 3 min op zou kunnen nemen (maar met een 1.5x crop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die info staat ook in de technology digest:
http://chsvimg.nikon.com/...pdf/technology-digest.pdf

Maar het is inderdaad wel opvallend dat de D500 op die punten een streepje voor heeft op de D5.

Het verschil in crop voor 4K is logisch. Beide camera's nemen gewoon een 3840 × 2160 crop uit het midden van de sensor. Door het verschil in sensorformaat kom je dan op verschillende crops uit, beide crop getallen zijn volgens mij uitgedrukt t.o.v. fullframe, niet ten opzichte van de individuele sensors. En dan is de 4K crop in de D500 dus logischerwijs 'D5 4K cropfactor' * 'DX cropfactor' = 1,5 * 1,5 = 2,2.

Waar het verschil in anti-flicker support vandaan komt en waarom de D5 maar 3 minuten 4K video kan opnemen begrijp ik ook niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zou bijna een latere firmware update verwachten voor de D5 met anti-flicker support (of wellicht dat ze het op moment van start van levering al zelf hebben toegevoegd), want van wat ik er van begrijp wordt dit best een handige functie gevonden op de 7D2, en ik kan me niet voorstellen dat Canon zoiets niet op een 1Dx2 gaat stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wellicht dat het op 12FPS wat lastiger is dan op 10FPS (al was het alleen maar omdat 50Hz niet lekker te syncen is met 12FPS). Maar goed, dan zou je natuurlijk nog steeds gewoon de functie kunnen aanbieden met als bijwerking dat je dan terugvalt in FPS zodra je flicker reduction activeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-07 10:25
Orion84 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:18:

... en waarom de D5 maar 3 minuten 4K video kan opnemen begrijp ik ook niet helemaal.
http://www.thevideomode.c...-record-in-nikon-d5-1915/

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Beetje een vaag antwoord, maar het heeft dus te maken met warmteontwikkeling (blijkbaar krijgen ze die bij de D500 wel afgevoerd / heeft een kleinere sensor daar minder last van?) gecombineerd met dat de D5 doelgroep er ook geen behoefte aan zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:02

Fiber

Beaches are for storming.

Mooie technische omschrijving en bespreking: http://www.dpreview.com/o...sh-the-boundaries-of-dslr

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Volgens mij gebruikt Nikon relatief oude sensor techniek voor hun D5 en D500 (of hun EXPEED 5 is gewoon matig). Als je ziet dan Samsung eind 2014 (anderhalf jaar geleden!) een camera van maar €1500 introduceerde die zonder problemen 28MP foto's met 15fps kon verwerken (RAW + JPEG, met AF en AE), zie je eigenlijk pas hoe ver Samsung voorliep. Dat is 420 Megapixel per seconde!

Nu komt Nikon anderhalf jaar later met body's van €2000+ die 20MP op 10 en 12 fps doen, wat respectievelijk 200 en 240 MP per seconde is.

Verder lukte het Samsung om met hun NX1 de volledige breedte van de 28MP sensor te gebruiken voor video. Hierdoor werd een 6.5K video stream gedownsampled naar sublieme 4k video. Nikon gebruikt in zowel de D5 als de D500 slechts een 8MP deel van de sensor, wat resulteert in minder detail met meer moire, ruis en aliasing.

Voor Nikon zijn de D5 en D500 een grote stap, maar qua sensor en processing techniek lopen ze nog steeds achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dan vergeet je voor het gemak even dat die Samsung geen spiegel aan boord heeft. Dat bespaart een heleboel uitdagingen om de FPS te verhogen. Naast de processing bandbreedte heeft Nikon ook nog te maken met het mechanische aspect dat ze fatsoenlijk moeten laten werken op dit soort snelheden.

Een spiegel en subspiegel 12 keer per seconde heen en terug laten klappen op zo'n manier dat je tussen de shots in ook nog AF kan doen is geen kinderspel.

Nikon haalt met de mirrorless Nikon 1 camera's ook gewoon 20FPS incl. AF.

De 4k video is inderdaad nog wat beperkt. Wellicht heeft dat ook zo zijn redenen, of ligt daar gewoon niet echt de focus van Nikon. Op video gebied heeft Nikon nooit echt voorop gelopen (behalve dan dat ze een van de eersten waren met een video-DSLR).

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 08-01-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670812

Afbeeldingslocatie: http://www.chip.de/ii/4/0/2/8/6/5/2/2/ea45ab4f930ad1bf.jpeg
Een eerste ISO 1.600.000 foto van de D500, wel van de achterkant van de camera. Toch vraag je je dan af waarom deze hoge ISO's toegevoegd worden. Je kan uit dit nog geen 100% conclusie trekken maar geeft je wel een idee, dit lijkt me niet echt bruikbaar. Maar ja misschien zit er een idee en een toepassing achter.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 670812 op 08-01-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Waarschijnlijk is het in zwart/wit beter te doen, net zoals de D750 e.d. hebben. Verder is en blijft het natuurlijk een marketingtruc. Ik ben benieuwd wat het maximaal bruikbare is, als dat de 12.800 is dan is het al ontzettend mooi natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 670812 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:59:
[afbeelding]
Een eerste ISO 1.600.000 foto van de D500, wel van de achterkant van de camera. Toch vraag je je dan af waarom deze hoge ISO's toegevoegd worden. Je kan uit dit nog geen 100% conclusie trekken maar geeft je wel een idee, dit lijkt me niet echt bruikbaar. Maar ja misschien zit er een idee en een toepassing achter.
Ik vermoed een 100% zoom op de foto, dus het zal wel beter zijn dan het nu zo lijkt...maar dan nog is de meerwaarde wel erg beperkt ja.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Orion84 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:30:
Wellicht dat het op 12FPS wat lastiger is dan op 10FPS (al was het alleen maar omdat 50Hz niet lekker te syncen is met 12FPS). Maar goed, dan zou je natuurlijk nog steeds gewoon de functie kunnen aanbieden met als bijwerking dat je dan terugvalt in FPS zodra je flicker reduction activeert.
Dat had mij ook een logischere beperking geleken dan het gewoon niet aanbieden. Juist als je binnensporten gaat fotograferen lijkt me dat je liever een FF camera hebt voor de low light prestaties en dan wil je die anti-flicker er toch ook wel bij hebben.
Orion84 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:53:
Dan vergeet je voor het gemak even dat die Samsung geen spiegel aan boord heeft. Dat bespaart een heleboel uitdagingen om de FPS te verhogen. Naast de processing bandbreedte heeft Nikon ook nog te maken met het mechanische aspect dat ze fatsoenlijk moeten laten werken op dit soort snelheden.
Het mechanische aspect is inderdaad één ding, maar een D5 zou bv. wel 14 fps kunnen halen met mirror lock-up (als ik me de specs zo even goed herinner). Zonder AF dus. Dan doet de Samsung het toch nog wat beter in dat opzicht.

In principe zou Nikon ook wel een soort van liveview AF kunnen doen op dat soort momenten, maar het is nog even de vraag of ze wel phase detectie elementen op de sensor hebben om dat met enige snelheid te kunnen AF-en in liveview.
De 4k video is inderdaad nog wat beperkt. Wellicht heeft dat ook zo zijn redenen, of ligt daar gewoon niet echt de focus van Nikon. Op video gebied heeft Nikon nooit echt voorop gelopen (behalve dan dat ze een van de eersten waren met een video-DSLR).
Video lijkt nooit een focus te zijn geweest voor Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Een eerste "review" van Techradar India welke er bij CES wat mee gespeeld heeft: http://www.in.techradar.c.../articleshow/50490507.cms. Langzaam maar zeker komt er meer info naar buiten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Spiegel zou inderdaad een knelpunt kunnen zijn, maar gezien het zeer snel overhitten bij 4k video in zo'n grote body terwijl ook nog maar eens een klein deel van de sensor wordt gebruikt (maar 40%), denk ik toch dat het een sensor limitatie is.

En daar buiten, ongeacht wat voor technologie je gebruikt: De concurrent schiet meer foto's per seconden met een hogere resolutie in een goedkopere body en dat al anderhalf jaar lang. Het blijft zonde dat Samsung niks meer met al die technologie lijkt te doen.

Maar voor Nikon is het zeker een flinke stap vooruit en dat is ook wat waard. Die buffer van 200 RAW's is dan wel weer echt netjes (ik vermoed dat er 4GB RAM in zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Balance schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:11:
[...]
En daar buiten, ongeacht wat voor technologie je gebruikt: De concurrent schiet meer foto's per seconden met een hogere resolutie in een goedkopere body en dat al anderhalf jaar lang.
De vraag is of dat een kwestie is van achterlopen qua sensor en processing technologie, of simpelweg het maken van andere keuzes. FPS is niet heilig en we kunnen hoogstens gissen naar welke concessies er nodig zouden zijn om de FPS verder op te kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
De sensor in de D5 en de D500 schijnt van Nikon zelf te zijn, net zoals de sensor in alle eerdere Nikon Dx camera's. Nikon heeft duidelijk de prioriteit op een hoge ISO gelegd in plaats van op een hoge FPS. Ik ben even kwijt waar ik dat gezien had alleen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

In die review van Techradar wordt wel iets genoemd over "built to Nikon's specification", maar al met al heb ik vooral opmerkingen gelezen dat het (weer) een beetje een mysterie is waar de sensor precies vandaan komt.

Ik dacht dat de meeste sensoren de laatste tijd "designed by Nikon, made by Sony" waren?

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 08-01-2016 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-07 21:46
Orion84 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:40:
In die review van Techradar wordt wel iets genoemd over "built to Nikon's specification", maar al met al heb ik vooral opmerkingen gelezen dat het (weer) een beetje een mysterie is waar de sensor precies vandaan komt.

Ik dacht dat de meeste sensoren de laatste tijd "designed by Nikon, made by Sony" waren?
Een deel van de crop niet. De D810 sensor is Sony, volgens mij is de D7200 van Toshiba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik dacht dat de D52/300 en één of twee van de D3xxx Toshiba waren, maar dat alles tegenwoordig Sony was. Daarnaast is (de sensor afdeling van) Toshiba tegenwoordig overgenomen door Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:05

Grozno

acts without consequence!

De D7100 heeft vziw een Toshiba-model, maar verder houd ik me er niet voldoende mee bezig.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Zo te zien is mijn post over de nieuwe media die voor de Nikon D500 uitkomen gekopieerd naar een algemeen Sony topic :?

Maar, het relevante stukje over Nikon camera's sloeg vooral op dat ze bij NikonRumors een interne Nikon spec- en featuresheet hebben: http://nikonrumors.com/20...n-internal-document.aspx/. Interessant om te zien is dat je een XQD kaart nodig hebt om de buffer van 200 foto's te halen, de tabel op pagina 6 bevat meer informatie daarover.

Ook interessant, een review van degene welke een deel van de promotiefoto's geschoten heeft op PetaPixel :9~ Helaas leest het wat meer als een advertorial dan een echte review, maar wat had je anders verwacht.

Tenslotte heeft ook DPReview nog een interessant stukje over hun hands-on ervaring met de Nikon D500 op CES.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:05

Grozno

acts without consequence!

Excuus! Dat had ik even gedaan, maar was vergeten je in te lichten.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Dan heb ik de verkeerde mod een berichtje gestuurd ^_^;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:32

Chiron

Moderator Discord
Xudonax schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:38:
Ook interessant, een review van degene welke een deel van de promotiefoto's geschoten heeft op PetaPixel :9~ Helaas leest het wat meer als een advertorial dan een echte review, maar wat had je anders verwacht.
Wat Todd (Owyoung) in dat stukje laat zien aan foto's met de D500 moet je met een korrel zout nemen, als je goed naar de foto's kijkt zie je dat ze allemaal (remote) ingeflitst zijn. Ik ben erg benieuwd naar concertfoto's zonder flits op hoge iso's.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Klopt, maar dat zegt hij er volgens mij ook bij meen ik. Zijn verhaal is wel redelijk denk ik, ondanks dat het meer een advertorial is dan een neutrale review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:24
Toch een paar maanden te vroeg mn D750 gekocht :+

Vanmorgen even een bod aangevraagd als ik hem inruil bij een van de grotere winkels

maar ik verkoop hem of op MP of ik houd hem lekker dat viel best tegen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Zeer mooie spects die D500. Met veel interesse naar gekeken. Vooral de lowlight prestaties en dito AF zijn indrukwekkend. FX-prestaties op een DX-sensor, roept men :D
Maar ik mis nu al wel dat aloude PASM wiel. Dat moet je nu met een combo instellen. Misschien is dat een kwestie van wennen.
Ook de ingebouwde flits is weg; da's wel erg jammer voor remote flash. Dat betekent een extra wireless flits commander erbij kopen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wognummer schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:52:
Toch een paar maanden te vroeg mn D750 gekocht :+

Vanmorgen even een bod aangevraagd als ik hem inruil bij een van de grotere winkels

maar ik verkoop hem of op MP of ik houd hem lekker dat viel best tegen haha
Ha, ik ben niet de enige dus :P

Gelukkig heb ik t.z.t. in elk geval 1,5 jaar van de D750 kunnen genieten. Dus iets meer waar voor mijn geld, want het bedrag dat ik er voor terug krijg zal wel niet veel verschillen van wat jij te horen hebt gekregen.
Fireshade schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:36:
Zeer mooie spects die D500. Met veel interesse naar gekeken. Vooral de lowlight prestaties en dito AF zijn indrukwekkend. FX-prestaties op een DX-sensor, roept men :D
Maar ik mis nu al wel dat aloude PASM wiel. Dat moet je nu met een combo instellen. Misschien is dat een kwestie van wennen.
Dat is op zich niet heel vreemd hè. De D300(s)/D700/D8x0/Dx hebben dat allemaal op deze manier. Dat is gewoon een onderscheid tussen de pro bodies en de bodies die meer op consumenten gericht zijn.

En zeg nou zelf: hoe vaak wissel je eigenlijk van mode tijdens een shoot? Ik gebruik sowieso eigenlijk alleen A en M (kan me voorstellen dat sommigen ook S gebruiken).

Op de D7000 gebruikte ik ook de U1 en U2 memory modes regelmatig, omdat ik daar voorkeursinstellingen voor video in had zitten. Maar de D750 (en andere recente bodies) onthouden de video instellingen gewoon los van de foto instellingen, dus op de D750 heb ik die U1 en U2 eigenlijk nooit gebruikt.

Uit nieuwsgierigheid: iemand ervaring met dergelijke pro bodies en enig idee of die ook van dergelijke geheugen modes hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
Orion84 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:41:
[...]

Ha, ik ben niet de enige dus :P

Gelukkig heb ik t.z.t. in elk geval 1,5 jaar van de D750 kunnen genieten. Dus iets meer waar voor mijn geld, want het bedrag dat ik er voor terug krijg zal wel niet veel verschillen van wat jij te horen hebt gekregen.

[...]
nope haha maar 1100 vond ik echt te weinig dat moet beter kunnen via MP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:02

Fiber

Beaches are for storming.

Geen ervaring helaas, maar wel gelezen dat (semi) Pro Nikons een soort 'Custom Settings Banks' en 'Shooting Banks' of zo hebben. Maar die zijn lastiger in te stellen en schijnen niet permanent onthouden te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 12-01-2016 15:05 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wognummer schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:55:
[...]

nope haha maar 1100 vond ik echt te weinig dat moet beter kunnen via MP
Tsja, de winkel moet er ook weer wat marge op kunnen pakken in de verkoop (al was het alleen maar om de garantie te dekken die ze er op geven). Ik kwam inderdaad ook op zo'n soort bedrag uit (iets meer, maar ik heb er ook nog een grip bij).

Maar ik moet ook nog even zien hoe ik het ga doen. Ik ga de D750 niet houden in elk geval, dat vind ik een beetje zonde (aangezien ik hem waarschijnlijk nauwelijks zou gebruiken). Ik heb ook mijn D7000 nog, dus een backup body heb ik al en dan zijn 2 DX bodies handiger dan een FX en een DX body, voor wat betreft toekomstige investeringen in glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
ik snap de winkel ook zeker wel :) maar het viel me gewoon tegen en ja als ik dan 1200 bij moet gaan leggen voor een nieuwe camera dan moet ik me even achter mn oren krabben of ik dat echt wel wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

[...]
En zeg nou zelf: hoe vaak wissel je eigenlijk van mode tijdens een shoot?
Ik toevallig errug vaak.
Ik wissel vooral tussen S en A. S kies ik vooral als bij het fotograferen van erg beweeglijke dingen (zoals kinderen). A kies ik als ik weinig scherptediepte wil en als de omstandigheden dat toelaten (voldoende licht). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
Ik ben eigenlijk wel blij dat het niet zo heel eenvoudig meer is om de modus te wisselen, heb vaak zat gehad dat ik in A modus bezig was en nadat ik de camera weer uit mijn tas haal staat het ding "spontaan" op M modus oid...
Ook de ingebouwde flits is weg; da's wel erg jammer voor remote flash. Dat betekent een extra wireless flits commander erbij kopen :/
Daar zit ik inderdaad ook over te balen ja. Ik dacht dat er een wireless flash controller in de camera zit, maar als ik de vergelijkingspdf met de D7200 en D300s lees is dat niet het geval. Ik hoop dat er ergens een mooie SB400 opduikt welke als "popup flash" te gebruiken is, en ik moet mijn SB900 maar eens laten repareren. Ik ga echt niet meteen een SB5000 erbij halen voor ~€650 meen ik. Het is wel interessant om te zien dat Nikon nu ook naar radio gaat ipv IR om remote flitsers aan te sturen.

Ik denk dat ik mijn iTTL Yongnuo radio triggers toch maar in de verkoop ga doen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-07 10:25
[...]

Uit nieuwsgierigheid: iemand ervaring met dergelijke pro bodies en enig idee of die ook van dergelijke geheugen modes hebben?
Ik gebruik de geheugenopties voor o.a. AF-instellingen en RAW-parameters. Het werkt allemaal iets omslachtiger dan gewoon een draai aan de knop van U1 naar U2; je moet tweemaal op de Info-knop drukken en dan heb je via het scherm achterop twee opties die je kunt selecteren: 'persoonlijke instellingen/custom' en 'opnamenmenu/shoot'. Elk van de opties heeft vier keuzemogelijkheden (A, B, C en D) die je zelf kunt definiëren en een eigen naam kunt geven.

Wil ik bijvoorbeeld een vlot bewegend voorwerp op de foto zetten, dan selecteer ik een zelf vooraf gedefinieerde geheugeninstelling die ik 'Fast' heb genoemd, daarin heb ik allerhande AF-instellingen geconfigureerd maar ook 12-bit RAW (want buffer gaat dan langer mee). Wil ik b.v. een stilleven vastleggen kan ik op dezelfde manier de door mij voorgedefinieerde configuratie 'Quality' laden met andere AF-instellingen en 14-bit RAW.

Het werkt an sich prima maar het is geen simpele 'draai aan een dial en klaar'-actie; je moet een paar maal op de Info-knop drukken en met de selector-knop vervolgens de keuze maken en daarbij echt op het scherm kijken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Xudonax schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:46:
[...]

Ik ben eigenlijk wel blij dat het niet zo heel eenvoudig meer is om de modus te wisselen, heb vaak zat gehad dat ik in A modus bezig was en nadat ik de camera weer uit mijn tas haal staat het ding "spontaan" op M modus oid...

[...]
Dat is al sinds de D600 (en dus ook d7100, d7200, d610, d750) opgelost met een vergrendeling op de mode dial. Op de D7000 was dat wel een aardige faal, met de mode dial helemaal op de hoek van de body.

@aba: dank voor de uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 14:48
Ik vraag me af waarom zoveel mensen een D750 willen inruilen voor een D500? Je gaat van FX naar DX wat toch een enorme impact heeft op je bereik van je lenzen?

Zelf ga ik de D500 kopen om deze te gebruiken naast mijn D800. Bedoeling is om in de eerste plaats de D500 te gebruiken met de Nikon 200-500 F5.6 om op 750mm uit te komen. Dan heb ik mezelf een belofte gemaakt om een aantal jaren niets meer te kopen van fotomateriaal en heel rustig te sparen voor een prime zoals de 500 of 600 F4.

Hopelijk wordt de D810 opvolger niet te verleidelijk dan. ;)

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik ben al bijna 7 jaar een 'canon-man' vanwege verschillende redenen en houdt het Nikon nieuws nooit zo in de gaten. Maar ik zag net de specs van de D500 en was toch wel een beetje verbaasd.

Ik gebruik zelf een 7D en mocht ik die ooit upgraden wil ik weer een high end crop body, maar ik zie wel dat de D500 een stuk meer biedt dan de 7DII.. Ondanks de nikon variant toch duidelijk wat duurder is.
Typisch Canon om de ontwikkelingen te vertragen en minimale upgrades te bieden.

Paar puntjes die ik belangrijk vind:
- 153 focus punten! 153, honderddrieenvijftig..what?!
- 10 fps icm een buffer van 200 raws... wow
- wifi, bluetooth EN nfc, mooi met je smartphone te combineren.
- Sensor met wss veel betere dyn. bereik
- scherm met veel hoger pixel dichtheid dan 7DII (swivel screen boeit me niet en kan stuk gaan)
- 4K video 30fps

Mis bij zo'n pro camera dan wel de weather sealing, die heb ik af en toe wel nodig. Maar dat zal door het swivel screen komen.
Maar ik ben verder best onder de indruk van de specs van de D500!
Hoe dan ook zal ik geen nikon kopen omdat ik de bediening en knoppen layout vervelend vind en het lens aanbod beperkt vind.

Maar als ik Nikon gebruiker was, wist ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Catscratch schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:03:
Ik vraag me af waarom zoveel mensen een D750 willen inruilen voor een D500? Je gaat van FX naar DX wat toch een enorme impact heeft op je bereik van je lenzen?
Ik heb sinds mijn overstap van D7000 naar D750 niet of nauwelijks geïnvesteerd in glas waarbij dat een probleem is. Voor mijn vogelfotografie is de kleinere beeldhoek alleen maar gunstig en mijn telelens had ik sowieso al voordat ik de D750 kocht, dus dat is gewoon 'terug' naar wat ik gewend was. Verder heb ik mijn 16-85VR nog gewoon. Ik had een 28mm 1.8 gekocht bij de D750 die ik nu meestal als walkaround gebruik. Die zal ik na de stap 'terug' misschien iets minder gaan gebruiken en de 16-85 weer wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Scirocco schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 20:09:

Mis bij zo'n pro camera dan wel de weather sealing, die heb ik af en toe wel nodig. Maar dat zal door het swivel screen komen.
Maar ik ben verder best onder de indruk van de specs van de D500!
Hoe dan ook zal ik geen nikon kopen omdat ik de bediening en knoppen layout vervelend vind en het lens aanbod beperkt vind.

Maar als ik Nikon gebruiker was, wist ik het wel.
Je kan gewoon overstappen hoor: ;)
The D500 features an enhanced level of robust build quality, offering the same amount of rugged weather sealing as the Nikon D810. The durable body is a monocoque structure composed of magnesium alloy for the top and rear, while the front is reinforced with lightweight carbon fiber. The shutter mechanism has been tested for 200K actuations, helping to ensure maximum endurance. For further durability, the D500 excludes a pop-up flash, yet is compatible with Nikon’s newest radio frequency capable flash, the SB-5000 Speedlight
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Je hebt helemaal gelijk, de Nikon bied veel technologische vernieuwingen. Vooral het scherm (400 PPI !), de buffer (200 RAW's) en de autofocus zijn erg indrukwekkend en daadwerkelijk wat nieuws in de camera industrie.

Aan de andere kans komt de 7D Mark II uit September 2014 en kost €1500, en is dus al een jaar en vier maanden ouder en is ruim 500 euro goedkoper. Dat maakt ze niet helemaal vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
@Balance: Ben ik met je eens, ze zijn slecht te vergelijken.
Maar aan de andere kant is de 7DII momenteel wel de beste crop camera die Canon aanbiedt. Laten we het er maar op houden dat Canon behoorlijk achterloopt op de ontwikkelingen. Hoewel ik Canon's ontwikkelingen op het gebied van lenzen wel heel erg kan waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Nu wel, maar eind 2014 was dit de situatie weer opgedraaid: Canon had als topmodel de 7D Mark II, en Nikon had de D7100 (of de hele oude D300s). Beide kwamen niet op tegen de 7D Mark II.

Maar het is in ieder geval goed dat er nog lekker wat competitie in het high-end APS-C gebied is. Hopelijk komen daarmee ook wat nieuwe croplenzen van beide fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
Although aimed at ‘advanced enthusiasts and professional photographers’, amateurs may have to wait to get hold of the 20.9-million-pixel camera when 
it goes on sale in March, priced £1,729.99 (body only). ‘Due to the anticipated high demand for this new flagship DX DSLR, we will be prioritising pre-orders placed by Nikon Professional Services members and Nikon Professional Users,’ said Simon Iddon, head of product management at Nikon UK.

Da's minder om te lezen.
Ik heb net mijn D500 voorbesteld trouwens.

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-07 22:58
Ik wacht nog even tot de eerste modellen verkocht zijn. Heb nu een D7100 die ergens dit jaar vervangen gaat worden voor een D500. Mogelijke kinderziektes kunnen er dan uit en de prijs is hopelijk wat gunstiger. Ik kan nog even uit de voeten met mijn D7100, die ik heb gekocht na een upgraden van een D200 (!). Die D200 body was echt fantastisch. Jammer dat de sensor op een gegeven moment echt door de mand viel qua high ISO, maar verder verkies ik de D200 op alle punten boven mijn D7100. Erg fijn om te zien dat Nikon ook weer daadwerkelijk een echt DX topmodel lanceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

jick schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 17:04:
Ik wacht nog even tot de eerste modellen verkocht zijn. Heb nu een D7100 die ergens dit jaar vervangen gaat worden voor een D500. Mogelijke kinderziektes kunnen er dan uit en de prijs is hopelijk wat gunstiger. Ik kan nog even uit de voeten met mijn D7100, die ik heb gekocht na een upgraden van een D200 (!). Die D200 body was echt fantastisch. Jammer dat de sensor op een gegeven moment echt door de mand viel qua high ISO, maar verder verkies ik de D200 op alle punten boven mijn D7100. Erg fijn om te zien dat Nikon ook weer daadwerkelijk een echt DX topmodel lanceert.
Is dit niet een beetje emotie gedreven? Je had ook nog de D300s welke wel degelijk een upgrade van de D200 was. De D200 heeft ook een relatief kleine buffer voor RAW files, maar dat is het enigste puntje dat ik kan bedenken om de D200 boven de D7100 te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-07 22:58
Klopt, dat was ook een afweging. Ik ben een tweaker, dus niet echt emotie, maar meer specs gedreven ;) De betere low ISO performance van de D7100 ten opzichte van de D300s heeft destijds mijn keuze bepaald. Achteraf zou het kunnen dat een D300s inderdaad de betere keuze geweest was. Met die kennis in het achterhoofd ben ik toch wel erg benieuwd naar de D500, wat dus weer echt een (semi)pro camera is. Dat is de D7x00 serie wat mij betreft toch nooit echt helemaal geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Er is zo te zien 4K footage van de Nikon D500 opgedoken. Eén tip, laat je hoogtevrees thuis ;) Zie See the first 4K resolution video from the Nikon D500 - Imaging Resource voor de video en wat reiteratie over de specs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-07 13:31

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Voor de mensen die de D500 graag een vast willen houden:
http://www.hafo.nl/index.php/blog/evenement/
Nikon Sneak preview. Op 3 februari 2016 1800-1900 en 1900-2000 uur

Nikon Introduceerd de Nikon D500. Op deze avond is er de eerste mogelijkheid om de camera te bekijken en te proberen. Iemand van Nikon zal een 20 minuten durende presentatie houden.

Schrijf u in via info@hafo.nl

Beperkt aantal plaatsen.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

nieuws: Nikon stelt introductie D500-dslr uit tot eind april
:/

Ah well, beter zo, dan vanaf maart weken/maanden moeten wachten op levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Iets handiger voor de mensen welke doordeweeks moeten werken en toch even een Nikon D500 / D5 willen vasthouden, Nikon staat op Professional Imaging met beide camera's. Helaas kan ik enkel een Facebook event vinden: https://www.facebook.com/events/1106200069431308/. Toegang kost €10 voor een dag of €20 voor alle dagen. Tickets voor het evenement vind je op http://www.professionalimaging.nl/.

EDIT: Professional Imaging is 12-14 maart in Nijkerk. Dat had er hierboven nog bij gemoeten ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Xudonax op 12-02-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Orion84 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:41:
nieuws: Nikon stelt introductie D500-dslr uit tot eind april
:/

Ah well, beter zo, dan vanaf maart weken/maanden moeten wachten op levering.
haha die discussie met @Peatsmoke ook _O-

Heb ik maar 1 antwoord op:

:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:40
PdeBie schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 13:45:
[...]

haha die discussie met @Peatsmoke ook _O-

Heb ik maar 1 antwoord op:
[video]

:w
Heerlijk! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nog wat meer handson info van DPReview vanaf de CP+ beurs:
http://www.dpreview.com/n...bout-on-the-nikon-d5-d500

Onder andere uitgebreide info over button customization en AF instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
http://nikonrumors.com/20...ry-cards-now-50-off.aspx/

Ik denk een tijdelijke korting op de snelle Lexar QXD kaarten. Ik heb me net een 128Gb gekocht (B&H), met importtaxen en verzending kom ik nog op een 250 USD uit. Beter dan de 500+ EUR die we hier moeten betalen. :)

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Mooie deal, maar de prijzen van XQD geheugen vallen mij nog flink tegen. Zeker als je bedenkt dat je nu een zeer snelle (90+ MB/s read en 80 MB/s+ write) SD kaart hebt voor minder dan €0,40 per GB. De goedkoopste XQD kaart in de Pricewatch is €2,50 per GB, de goedkoopste die daadwerkelijk wat extra snelheid haalt is €4 per GB! Je betaald dus zo'n 6x zoveel voor 2x de snelheid en 10x meer voor 5x de snelheid van een SD kaart.

Ik wacht eerst wel even af hoe UHS-II adoptie verloopt. Tot nu toe ondersteunen de Fujifilm X-T1 & X-Pro2, Panasonic GH4 & G7, Samsung NX1 en Olympus E-M10 II & E-M5 II (en wellicht meer) de UHS-II interface, welke backwardscompatible is met UHS-I, wat adoptie van de standaard een stuk gemakkelijker maakt. Deze kaarten halen 280 tot 300MB/s, dus dat zijn bijna dezelfde snelheden als XQD, maar dan voor minder dan €2 per GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

UHS-II support vind ik nog wel behoorlijk slecht bij alle camera's. Mijn X-T1 is niet stabiel met dat soort kaartjes en merk ook geen extra snelheid ten opzichte van zo'n snel UHS-I 90+ MB/s kaartje. Als je ziet wat de NX1 voor snelheid haalt, valt dat ook wel tegen. Deze blijft steken op 60MB/s met snelste UHS-II kaartje. Canon en Nikon halen met standaard UHS-I support al hogere snelheden met UHS-I kaartjes bij weg schrijven naar de kaart, ze zitten rond de 75MB/s met de snelste kaartjes. De Olympus E-M5 II bijvoorbeeld is met een enkele UHS-II kaart ietsje sneller als wat Canon en Nikon met UHS-I support al halen en Olympus komt bij 82MB/s uit met snelste kaartje. Dus daar ook weinig extra snelheid door UHS-II support en in de praktijk vooralsnog weinig voordeel te halen, behalve dat mensen in de specs UHS-II zien staan en dan denken dat het sneller is.

Backwardscompatibility is ook niet geweldig vanuit de kaartfabrikanten. De ene kaart haalt nog redelijke snelheden, maar diverse kaarten zijn bijzonder langzaam in dit soort situaties en komen soms niet verder dan 35MB/s. Ik vind het een beetje een rare standaard en zeker door de introductie van die 2de contactrij op de kaart. De snelheid die je kan verwachten komt vooralsnog niet in de buurt van de 280MB/s tot 300MB/s wat erop de kaartjes staat (Al is dat ook niet de schrijfsnelheid).

Nu is het even afwachten wat de D500 met UHS-II gaat doen maar ondanks dat, is voor snelheid en een groot buffer die XQD kaartjes wel je beste optie denk ik zo. Dit zijn kaartjes die veel dichter in de buurt komen van de daadwerkelijke specs. Als je al €2300,- voor een camera uit gaat geven moet een aantal kaartjes van rond de €200 ook nog wel lukken. Want ik heb een idee dat ook in de D500 de UHS-II interface niet de snelheden van de UHS-II kaartjes haalt en behoorlijk achter zal blijven qua specs. Met die XQD kaarten kom je denk ik veel meer in de buurt qua snelheden wat erop de kaart staat. Hierdoor wordt het snelheidsverschil een stuk groter als dat je nu hebt staan. Maar dat is nog even afwachten met UHS-II snelheid support en XQD support.

Kijk nog wel eens op deze site: http://www.cameramemoryspeed.com/camera-tests/ daarin is toch best wel aardig vergelijken en gegevens over dit topic. Misschien testen ze de D5, D500 en de 1Dx Mark II nog eens om een goed beeld te krijgen tussen de 2 kaart soorten. Ben ook wel benieuwd naar wat CFast 2.0 gaat doen in de 1DxII.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Afgelopen weekend de D500 in mijn handen gehad. Zitten toch wel een aantal zaken op die wel fijn zijn.

Bijvoorbeeld het 'klepje' waarmee je de viewfinder dicht kan doen voor bijvoorbeeld lange belichtingen op statief.
Ook het extra joystickje is prettig. Die zit net even wat lekkerder qua positie voor mijn duim om het focuspunt te verleggen.
Verder eindelijk een goede locatie voor de ISO knop! Gewoon bij de rechter wijsvinger.

De AF werkte overigens (in de goed belichte Nikon stand uiteraard) verbazingwekkend goed. Er stond een kerel flink te bewegen (schijnbaar noemen ze dat dansen tegenwoordig :+ , maar afijn.....) en de AF kon de focus prima vast houden.

De camera maakt gebruik van dezelfde accu's (EN-EL15) als mijn Nikon D7000. Komt goed uit, hoef ik ook geen nieuwe reserve accu's te kopen. Echter, heeft Nikon wel weer een nieuwe grip op de markt gebracht speciaal voor dit model..... Ene kant logisch, andere kant... zucht.....

Ook een paar "minpunten":

De grip t.o.v. mijn D7000 is heel anders. Hij ligt wel goed in de hand, maar minder prettig dan de D7000. Het zal denk ik gewoon een kwestie van wennen zijn.

Nog een gewenningspunt is dat de + en - knoppen om in/uit te zoomen andersom zitten t.o.v. de D7000. Dit schijnt bij meerdere Nikon modellen overigens het geval te zijn en niet heel consistent. Ook weer iets kleins waar wel aan te wennen valt.

De camera heeft geen pop-up flitser. Mocht je dus je triggers vergeten, heb je geen mogelijkheid om andere flitsers draadloos aan te sturen. Plus dat je dus altijd extra sets AA batterijen opgeladen moet hebben om de triggers te kunnen gebruiken. Ik heb nog wel eens de pop-up flitser gebruikt toen ik even zonder reserve AA's zat. Dit is natuurlijk in uiterste geval van nood, maar je zal net zien dat het gebeurt op een moment dat het niet uit komt :P

Twee verschillende card-slots. Waarom??? ZUCHT!
Zo onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autofan1985
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-01-2024
Ik kan me in een groot deel van je betoog herkennen, maar de Grip was voor mij juist erg vertrouwd vanaf mijn D300. De + en - heb ik overigens niet op gelet. Wel een heerlijk snelle AF idd, dat viel mij ook direct op! Zowel met de 85mm als met de 12-24 die een dame van de stand even op een D500 zette. Jammer dat hij zo duur is, anders had het echt gaan kriebelen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
*neemt een aanloop*

Drie dagen geleden heeft Digital Rev een nieuwe video geüpload waarin ze over de Nikon D500 heen gaan, inclusief de 4K Wideo en SlapBitch :P Het is vooral een preview en een héél klein beetje over de persconferentie zelf, maar ze hinten wel op een volledige review door Kai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De eerste handson video's beginnen de afgelopen dagen binnen te druppelen op YouTube ja, nu de eerste exemplaren zijn uitgeleverd in de US. Jared Polin heeft ook al wat online staan. Er is ook iemand die hem qua formaat naast een d750 gehouden heeft en gemeten en blijkbaar is de grip nagenoeg identiek, dat klinkt goed.

Tony northrup kondigde in zijn D5 review aan de D500 met een stel mooie telelenzen op pad te nemen voor een real life test voor wildlife fotografie, ben benieuwd :)

Maar geduldig wachten tot ie hier ook leverbaar wordt. Mediamarkt site noemt 30 april...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-07 22:53

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Maar die zijn niet open vandaag. Uiteindelijk wel een winkel gevonden die hem ook op voorraad had en wel open is :*)

Orion84 in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."

Eerste indrukken:
- Ligt erg prettig in de hand. Ik was bang dat de body toch wat lomper zou zijn dan mijn D750 (meer richting D300/D700 formaat), maar de vorm van de grip is tegenwoordig echt stukken prettiger dan ik van die oude camera's gewend was.
- Ik had mijn camera voorheen steevast op Ch staan en met de D7000 en de D750 was dat prima te doen (af en toe een keer een dubbele foto). Maar met 10fps is het bijna onmogelijk om in Ch maar een enkel shot af te laten gaan, dus ik denk dat ik wat vaker ga terugschakelen naar Cl of S :P
- Buffer is met een 150MB/s UHS-II SD kaartje zo'n 30 shots lossless compressed 14-bit RAW. Dat is het dubbele van de D750 met dezelfde instellingen. Binnenkort maar eens een snel XQD kaartje scoren (die hadden ze bij de betreffende winkel niet) en zien wat ie dan doet.
- Schermpje is fijn, touch zoomen en scrollen door foto's is erg handig.

haas
De AF kon deze tegemoetkomende haas in elk geval goed bijhouden.

Als iemand specifieke dingetjes getest / uitgezocht wil hebben, geef maar een gil. Ik ga eens kijken of ik eind van de middag, begin van de avond hier in de buurt nog wat vogels voor de lens kan krijgen bij mooi licht (tussen de stapelwolken/buien door).

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 27-04-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-02 18:52
Orion84 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:33:
Maar die zijn niet open vandaag. Uiteindelijk wel een winkel gevonden die hem ook op voorraad had en wel open is :*)

Als iemand specifieke dingetjes getest / uitgezocht wil hebben, geef maar een gil. Ik ga eens kijken of ik eind van de middag, begin van de avond hier in de buurt nog wat vogels voor de lens kan krijgen bij mooi licht (tussen de stapelwolken/buien door).
Gaaf, ik ben erg benieuwd! Kun je dan ook aangeven welke lens je gebruikt? Ik ben erg benieuwd naar de combo D500/200-500 (de nieuwe Nikon). Eens kijken of die m'n D7100 + AF-S 300/F4 (oude versie, geen VR) zou kunnen gaan vervangen voor wildlife...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Lijkt mij een hele mooie combo. Die 300 F/4 is ook geen onbekende voor mij. Jaren gebruikt op mijn D7000. Ik gebruik zelf inmiddels een 200-400VRII. Heerlijke lens, maar die 200-500 heeft toch ook wel de nodige voordelen (prijs en gewicht met name) :P

Wat wel een toffe feature is trouwens (DP Review was daar ook al enthousiast over in een van hun preview artikelen) is de mogelijkheid om de AF-ON knop te koppelen aan een bepaalde AF-mode. Dan kan je dus onder je sluiterknop bijvoorbeeld 3D tracking of auto-field aan hebben staan, maar met de AF-ON knop focussen met bijvoorbeeld Group-AF of single-field.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
ga je zo met die 200-400 op pad?

Dat is zeker een gave feature die het leven verder vergemakkelijkt. Zal effe wennen zijn, maar daarna...

Waar ik ook erg benieuwd naar ben is de AF-finetuning die de body per objectief zelf automatisch zou moeten kunnen instellen, "Auto AF Fine Tune".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Die Auto AF Fine Tune is iets waar ik ook erg benieuwd naar ben, maar ik vermoed dat je deze maar één keer per lens nodig gaat hebben. Lijkt me tenslotte logisch om die waarde ergens op te slaan, gekoppeld aan het serienummer van de lens oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die waarde wordt gewoon in de camera opgeslagen, net als de normale handmatige AF fine tune die de meeste nikon bodies nu al hadden. Alleen is het maar 1 waarde per lens, terwijl focus afwijkingen kunnen verschillen met de afstand tot je onderwerp en bij zoomlenzen is de afwijking vaak ook niet constant over het zoombereik. Dat maakt AF Fine Tune in z'n algemeenheid een tikje mank, maar met de auto-fine-tune optie zou je als het goed is wel vrij simpel, ter plaatse even voor de benodigde afstand en zoomkeuze een verse fine-tune actie kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
Ik hoop/verwacht dat de Auto AF Fine Tune idd zo werkt... Nu kun je ook reeds lenzen koppelen aan je body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 11:20
Moet zeggen dat de D500 me voor het eerst in jaren weer system-envy geeft :D (meer dat het gebruikelijke stuivertje wisselen qua specs wat we vroeger zaten. De lat is fors omhoog verplaatst)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:31

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

ijdod schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:30:
Moet zeggen dat de D500 me voor het eerst in jaren weer system-envy geeft :D (meer dat het gebruikelijke stuivertje wisselen qua specs wat we vroeger zaten. De lat is fors omhoog verplaatst)
En toch zit ik in tweestrijd :P
Ik ben wel eens wat aan het prutsen in het donker, ook met off-camera flitsers. (en een antieke D80, die op de nominatie staat om vervangen te worden)

- Geen ingebouwde flitser, dus ook geen "ingebouwde" aansturing voor CLS
- Geen AF-assist lampje ingebouwd

+ Wel :9~ AF-unit
+ Wel kantelbaar schermpje

Orion84, zou je eens willen testen of het gebrek aan die AF-assist lamp echt een issue is, of dat die AF-unit zo goed (in het donker) is dat dat lampje niet meer nodig is?

[ Voor 3% gewijzigd door APClll op 27-04-2016 20:46 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

APClll schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:45:
[...]
Orion84, zou je eens willen testen of het gebrek aan die AF-assist lamp echt een issue is, of dat die AF-unit zo goed (in het donker) is dat dat lampje niet meer nodig is?
Of het echt een issue is, is wat lastig testen, want nogal afhankelijk van wat je eisen zijn / in wat voor situaties je fotografeert. Op mijn D750 zit wel zo'n lampje en er zijn prima situaties te vinden waarbij die met lampje nog wel focust, maar zonder lampje niet meer. De D500 laat het in dergelijke situaties dan ook wel afweten (misschien dat ie het iets langer volhoudt maar dat zal niet heel veel schelen).

Of het een issue is, is heel erg persoonlijk. Ik zag net (toen ik even wat wilde proberen) dat de af-assist op mijn D750 uit stond in het menu. Dus blijkbaar is het voor mij geen issue :P

Tegen de tijd dat het dusdanig donker is dat AF zonder hulplicht niet meer werkt, valt er zonder extra licht sowieso ook geen fatsoenlijke foto meer te maken. In mijn geval betekent dat dus dat ik er een flitser op zet en daar zit dan ook meteen een AF-assist op.

Hoe dan ook werkt zo'n af-assist lampje in de camera maar tot een vrij beperkte afstand.

Maar om je vraag toch min of meer te beantwoorden: nee het AF systeem kan niet magisch focussen in het donker. Het is goed, maar heeft zeker zijn grenzen en is geen bijzondere stap vooruit t.o.v. in elk geval mijn D750. Of daarmee het gebrek aan af-assist een issue is, ligt helemaal aan wat je met de camera doet, of je in dergelijke donkere situaties komt en of je het makkelijk op een andere manier kan ondervangen.

Voor de beeldvorming: AF doet het nog (met moeite) bij 1/15, F1.8, ISO51200. Voor mij is dat ver voorbij het punt waar ik naar een flitser zou grijpen. Hell, je ziet nauwelijks nog door je zoeker wat je aan het fotograferen bent.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 27-04-2016 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20

Smarron

The bend

Ik ben vooral erg benieuwd naar de ruis op hoge iso's vergeleken met de D750, dus gewoon bruikbare foto's vergeleken. Ik had mijn zinnen gezet om dit jaar een D750 te kopen, maar ik zie eigenlijk alleen maar voordelen om toch voor de D500 te gaan (behalve de prijs dan).

Dpreview heeft wel wat vergelijkingsmateriaal en daar lijkt de D750 toch wel beter te presteren.

http://www.dpreview.com/n...ows-drop-in-dynamic-range
De D5, D750 en D500 zijn allemaal te selecteren en ook al gaat het hier om de Dynamic Range (en getest op ISO100), ik heb wel het idee dat hetzelfde plaatje voor hoge ISO's ook wel zichtbaar zal zijn. Maar ik kan er met deze test ook helemaal naast zitten hoor. :P

Maar aan de andere kant, ik heb nu een D5300 en welke keuze ik ook ga maken, de boost zal indrukwekkend zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Smarron op 27-04-2016 21:13 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

DPReview heeft alle camera's die je noemt al in hun studio comparison tool zitten:
http://www.dpreview.com/r...y=-0.00011841769045494077

De fullframe D5 en D750 presteren duidelijk beter dan de beide DX camera´s. Maar dat is natuurlijk ook te verwachten. Een sensorgeneratie nieuwer compenseert niet de 1-stop winst die inherent is aan het verschil in sensorgrootte.

Qua features heeft de D500 natuurlijk een behoorlijke voorsprong op de D750. Je moet behoorlijk specifieke eisen hebben, wil de grotere sensor van de D750 je echt voordeel bieden. Als ik zo eens door je flickr stream scroll, zie ik weinig foto's staan waarbij low-light performance echt noodzaak is.

Daarentegen kan je van de 400 euro prijsverschil een boel andere leuke dingen kopen / doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ah thanks, dat maakt het vergelijken erg makkelijk! Ik had ook niet verwacht dat een nieuwe DX zomaar de FX zou verslaan, maar als het een veel grotere verbetering is t.o.v. de D5300 (wat al geen verkeerde DX was) en wat meer in de buurt komt van FX, is dat wel heel erg interessant. Verder niet verplicht om al mijn lenzen gelijk te moeten vervangen als ik op DX blijf.

Op Flickr durf ik die low light foto's niet te posten. :P Ik heb pas nog een indoor dans show gedaan met erg slecht licht en moest daar zoveel ruis weghalen (f2.8-4, 1/200 gemiddeld op iso3200) voordat ik bruikbare resultaten kreeg. Ook het focussen was erg lastig, maar dat had ook met de lens te maken uiteraard (langzame Tamron 28-75 f/2.8). Maar dat soort shows (en feesten en concerten) wil ik sowieso vaker gaan doen, maar dan liever met wat beter materiaal. Met een D750 zou ik daarmee weer wat geld richting een betere lens kunnen doen. Ik vind het ook geen probleem om 2e hands te kijken en dan wordt het prijsverschil toch wel erg groot.

Als ik verder kijk naar wat ik veelal doe, is dat toch veel objecten/landschappen (D750 wellicht de betere keuze?), maar sport (D500?) wil ik ook veel meer mee doen. En dan lijkt die 10fps toch wel extreem gaaf en bruikbaar! (6,5fps van de D750 is ook niet verkeerd natuurlijk).

Hoe dan ook, het wordt sowieso een erg fijne upgrade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Smarron schreef op woensdag 27 april 2016 @ 22:06:
Ah thanks, dat maakt het vergelijken erg makkelijk! Ik had ook niet verwacht dat een nieuwe DX zomaar de FX zou verslaan, maar als het een veel grotere verbetering is t.o.v. de D5300 (wat al geen verkeerde DX was) en wat meer in de buurt komt van FX, is dat wel heel erg interessant. Verder niet verplicht om al mijn lenzen gelijk te moeten vervangen als ik op DX blijf.

Op Flickr durf ik die low light foto's niet te posten. :P Ik heb pas nog een indoor dans show gedaan met erg slecht licht en moest daar zoveel ruis weghalen (f2.8-4, 1/200 gemiddeld op iso3200) voordat ik bruikbare resultaten kreeg.
Verwacht geen wonderen van de D500. Als je bij je D5300 al moeite hebt met ISO3200 ga je dat ook wel hebben met ISO3200 bij de D500. Ruisprestaties tussen deze 2 is nauwelijks anders als je bijvoorbeeld de studio compare van DPreview bekijkt. Zie http://www.dpreview.com/r...117&y=-0.6454408771280533

Als je weinig sports doet en meer landschappen dan lijkt mij een D750 een betere optie. Zeker ook omdat je dan geld overhoud om te stoppen in een betere lens. Plus je hebt iets meer resolutie en ISO prestaties van de D750 is nog steeds wat beter als van de D500. Met 6,5fps en het AF systeem van de D750 is nog steeds wat sport foto's te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En de D750 is met wat mazzel ook tweedehands op de kop te tikken. Voor de D500 betaal je voorlopig nog wel even de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Bedankt voor de antwoorden. Ik denk als ik eerlijk naar mezelf kijk, dat de D750 inderdaad beter bij mij zal passen. Maar ik zal zeker nog de prestaties van de D500 blijven volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Er is iemand die al met de AF Fine Tune heeft gespeeld: http://www.imaging-resour...s-with-the-nikon-d5s-auto

EDIT: En ook de Nikon SnapBridge applicatie staat al in de Google Play Store: Google Play: SnapBridge

[ Voor 34% gewijzigd door Xudonax op 28-04-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Vandaag een Lexar 2933x XQD binnengekregen en daarmee krijg je de buffer dus gewoon niet vol. Heerlijk, gewoon 10fps 14-bit lossless compressed RAW schieten en tot de 200 shots door kunnen gaan op volle snelheid. Niet dat 20 seconden lang bursten nu echt heel nuttig is, maar ik heb toch regelmatig met vogels (met name vliegend) dat ik hele reeksen van korte bursts snel na elkaar schiet en dan is het fijn om te weten dat je camera je daarbij niet in de steek zal laten (tot je het kaartje vol schiet) :)

Met de Lexar 1000x UHS-II SD die ik er in de winkel bij had gekocht (snelste wat ze hadden liggen) hield het na de buffer van 29 shots wel op (stevige drop in fps). Nu zijn er nog wel snellere UHS-II kaartjes, dus misschien daar nog eens naar kijken, maar aangezien ik die toch voornamelijk voor overflow / video zal gebruiken, heb ik aan snelle XQD eigenlijk wel voldoende.

Ik ben ook heel benieuwd naar Snapbridge, maar helaas is de iOS applicatie vertraagd, dus daar kan ik nog weinig over vertellen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik was in de veronderstelling dat de D500 SXS en SD deed, maar het is (helaas) inderdaad XQD... Wéér een kaartsoort erbij in mijn tas :P In ieder geval goed om te weten dat die Lexar Professional 2933x XQD 2.0 (128GB variant) snel genoeg is om praktisch onbeperkt door te kunnen schieten. Ik hoop mijn D500 omtrent augustus te gaan halen, ik wacht nog even af of er geen rare dingen met die camera naar boven komen :)
Pagina: 1 2 Laatste