Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nikon D5200

Pagina: 1
Acties:

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13:45

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Topicstarter

Vandaag is de D5200 gepresenteerd:

Knappe specs allemaal, de 39 focuspunten uit de D7000, de 24,1 MP CMOS ook al bekend uit de D3200, Full HD filmen in 60/50 fps:

Zie ook Nikon Rumors

Nikon D5200 fey features:

•DX-format, 24.1 megapixel CMOS image sensor with EXPEED 3 for exceptional quality
•Vari-angle LCD monitor: View life at a unique angle with a high resolution, 7.5cm (3.0-in), 921k dot vari-angle screen
•Compatible with Wireless Mobile Adaptor WU-1a to transmit images from the camera to Apple™ or Android™ smart device and remote shooting
•High ISO (100-6400) extendable to 25600: keeps the detail with low noise in low-light situations
•Razor-sharp 39-point AF system with nine cross-type sensors in the center. Offers fast and precise autofocus coverage across the frame
•2,016 pixel RGB metering sensor delivers highly accurate metering for exact exposures and provides precise data to the camera's Scene Recognition System
•Scene Recognition System optimizes exposure, autofocus and white balance immediately before the shutter is released
•Continuous shooting at 5fps: so you do not miss that fast-moving action shot
•High dynamic range (HDR): Gives detailed shots of high-contrast scenes by combining two shots taken within a single shutter release
•Active D-Lighting: Retains details in highlights and shadows for well-balanced images, even if the subject is moving
•D-Movie: Full (1080p) HD movies with smooth (up to 60i/50i) recording and a built-in stereo microphone
•D-Movie AF modes: Live View autofocus works when shooting movie clips, keeping subjects in sharp focus
•In-built stereo-microphone for improved sound quality
•Updated new generation GUI Design
•16 Scene modes: Automatically adjusts camera settings, including Picture Controls and Active D-Lighting, for optimal results.
•Effects mode – seven effects including Selective Colour and Miniature, which can be applied in pre-shoot, for more creative movies and stills
•Compatible with WR-R10 Wireless Remote transceiver and WR-T10 Wireless Remote transmitter that let you control key camera functions from a distance
•GPS compatible: Records the exact location of the camera when a picture is taken by using the optional GP-1 unit
•NIKKOR lenses: take advantage of Nikon’s legendary NIKKOR lenses and make the most of the camera’s 24-megapixel resolution. Capture photos with vivid colour and striking contrast. Shoot movies with crisp detail or experiment with cinematic effectsAvailable in three colours: black, red and bronze
•Lightweight body (505g) with an intelligent design and superior ergonomics

Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/20...ments.aspx/#ixzz2BR0UF2vS

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Redelijk voorspelbaar allemaal. Alleen het overnemen van de D7000 AF + Meter modules had ik niet zien aankomen.

Ik ben benieuwd wat er nog boven deze D5200 gaat komen in de DX lijn. Simpelweg een DX variant van de D600 zou (afgezien van grotere body en bijbehorende uitgebreidere controls) nauwelijks meerwaarde hebben boven deze D5200. Dus je zou haast verwachten dat de D7000 opvolger (of net hoe ze dat gaan positioneren) het 51-punts AF systeem zou moeten gaan krijgen of zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Abbadon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:59
Zelf zag ik dit wel aankomen, ook qua AF. De D7000 en D300 krijgen een gemeenschappelijke opvolger (met 51-punts AF) en klaaro is de DX-lijn. De 5200 vult mooi het gat op tussen 3200 en de nog aan te kondigen top-DX-camera.
Zo heeeft Nikon straks nog steeds 6 dslr's, i.p.v. 4:2 is het dan 3:3 qua verhouding DX:FX, logische ontwikkeling gezien de markt.
Het is natuurlijk maar mijn mening :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Klinkt inderdaad wel logisch. D3200 en D5200 zijn beiden toch wel iets naar boven geschoven (veel minder 'gehandicapt' dan vroegere consumenten modellen). Wat denk ik ook samenhangt met de introductie van de Nikon 1 serie die een stukje van de onderkant van de dSLR markt zal hebben afgesnoept.

Als ze dan inderdaad nog 1 nieuw DX model daarboven positioneren dan heb je wel een fraaie line-up. Ik ben wel benieuwd of dat dan een D7000/D600 achtige body wordt, of een D800 afgeleide. De tijd zal het leren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:46

djunicron

*click-swoosh-thud*

quote:
Orion84 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:06:
Klinkt inderdaad wel logisch. D3200 en D5200 zijn beiden toch wel iets naar boven geschoven (veel minder 'gehandicapt' dan vroegere consumenten modellen). Wat denk ik ook samenhangt met de introductie van de Nikon 1 serie die een stukje van de onderkant van de dSLR markt zal hebben afgesnoept.

Als ze dan inderdaad nog 1 nieuw DX model daarboven positioneren dan heb je wel een fraaie line-up. Ik ben wel benieuwd of dat dan een D7000/D600 achtige body wordt, of een D800 afgeleide. De tijd zal het leren.
Ik vind dat Nikon het wat de lineup en duidelijkheid nu wat beter aanpakt dan Canon. Wat voor monster DX cam moet de opvolger van de D7000 alleen nu wel niet worden.
Je zou alleen bijna nog een modelletje onder de D3200 verwachten, juist omdat ze zo'n eind naar boven zijn geschoven tov vorige generaties.

Wat hier alleen nu rechtstreeks tegenoverstaat van de rode Can-current-on, is mij niet helemaal duidelijk. Deze cam is eigenlijk een D7000+ in een (imho te kleine behuizing) welke gehakt maakt van de 650D. Eigenlijk net als de D600 toch waarschijnlijk een stapje boven de 6D is.

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12:40

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Ik vermoed dat de D3100 gewoon nog een jaar geleverd gaat worden en op die manier het gat onderin opgevangen wordt. Zie je ook bij Canon, die nog altijd de 550d/600/650 allen leveren nieuw naar dealers toe.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• ZombieRofl
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 29-02 21:59
Mensen ik heb die van mij besteld. Ik was ook benieuwd of er andere menen er al een hebben :)

• witeken
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-09-2016

witeken

nieuwsgierig

Voor hoeveel :s? Hij staat nog maar bij 1 winkel in de PW. En voor die prijs kon je denk ik beter een D7000 kopen.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• jesper86
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
dpreview: Nikon D5200 hands-on preview updated with menus, test data and samples

Sensor doet het netjes, zou niet erg zijn als die ook in de D7000 opvolger zit. Misschien niet direct 'beter', maar wel 24MP zonder te verslechteren. Ook opvallend zijn de kleuren in RAW die nu gewoon normaal neutraal zijn, met ook nettere ruis. Nou okee dan, wel beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rhemme
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22-05 19:20
Een vraag aan andere d5200 bezitters: Ik gebruik op dit moment een Transcend Class 10 kaartje (pricewatch: Transcend SDHC 32GB Class 10). JPEG's schieten in burst gaat prima, maar met Raw heeft hij toch veel moeite.

Ik vroeg me dus af wat de ervaring is van andere d5200 gebruikers: Gaat Raw schieten wel goed met bv een Sandisk 30MB/s of 45MB/s kaartje? Of moet ik een 95MB/s kaartje hebben? Ik geef natuurlijk liever geen geld uit aan onnodig snelle geheugenkaarten, maar wil graag wel het maximale er uit halen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Het is niet een camera die gemaakt is voor snelle bursts, vooral in raw dat is iets waar high-end camera's voor op de wereld gebracht zijn, maar als je het maximale eruit wil halen is 95MB/s in ieder geval niks teveel. Hoe groot zijn de RAWs ? Reken maar uit.

Een pro camera zou misschien nog even verder kunnen met de camera buffer, maar deze houd er (denk ik?) mee op zodra het kaartje over zijn limiet zit. Deze moet het dus juist van het kaartje hebben.

ps. Als je toch raw gaat gebruiken, schiet dan zonder +jpeg als je dat nog niet deed, dat scheelt weer MB/s.

[Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 02-07-2013 12:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:38
Zoals ik eigenlijk ook hier zojuist liet zien, is bij de SD kaartjes de controller in de camera het probleem en kun je er wel een 95MB/s kaartje instoppen, maar als het schrijven niet sneller dan 25-30MB/s gaat, heb je er nog niets aan. Met een D7000 krijg je deze resultaten: http://www.robgalbraith.c...e8e34.html?cid=6007-12454

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Damn dat valt tegen. 1 frame extra met de 45MB/s vs 95MB/s. }:|

Lijkt verdacht veel op USB2 performance.

Maar er zijn er ook heel veel die zelfs nog een stuk minder snel zijn dan dat.
Class10 is maar 10MB/s minimum dus niks tegen de regels in principe. :7

D7000 is dan ook wel een 'oud' model, zou zeggen dat zelfs de goedkopere modellen nu wel betere controllers hebben. De processor is in ieder geval al Expeed 3 versus Expeed 2 in de d7000. ... Ik zou gokken dat de D5200 sneller kan wegschrijven dan de D7000. Denk toch dat de 95MB/s meer tot zijn recht zal komen, ook al waarschijnlijk niet 100%. Edit: okee, ik heb de 5DIII performance gezien, ik geloof er niet meer in. :+

[Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 02-07-2013 17:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 08:14
Ah, dan heb ik er toch goed aan gedaan om niet voor de 95mb/s kaartje te kiezen. :-)
Binnenkort deze camera maar eens bestellen

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

• Vishari Beduk
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17-05 09:33

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Altijd gedacht dat de contrast detectie in live view mode feilloos werkt.
Zelfs in bijna donker kan je in LV nog automatisch scherpstellen.
Totdat ik deze 'dikke' 85mm 1.8 op de camera zet;

en met deze lens zit de AF in LV er steeds flink naast!?
Niet dat ik er wakker van lig, maar zat mij gewoon af te vragen hoe dit komt.
Iemand een idee?

मकालु

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 26-05 18:37

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Met een D5200 zou je toch denken dat het goed moeten gaan, misschien met een D3300?

Nee zonder gekheid, als je in LV zit kun je beter gewoon MF gebruiken, desnoods door 10x in te zoomen. Dat hij er naast zit is denk ik niet alleen in LV maar ook normaal, lenscalibratie zou dat op moeten lossen denk ik ;) Zou anders wel vreemd zijn!

www.maartendeboer.net
Canon: 1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds
Canon EF: 200mm f/2L IS USM | 200mm f/1.8L USM
Zeiss: Milvus 1.4/85 | Otus 1.4/55 | Milvus 1.4/25

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

quote:
Ventieldopje schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 23:21:
als je in LV zit kun je beter gewoon MF gebruiken, desnoods door 10x in te zoomen. Dat hij er naast zit is denk ik niet alleen in LV maar ook normaal, lenscalibratie zou dat op moeten lossen denk ik ;) Zou anders wel vreemd zijn!
De LV-AF van Nikon werkt erg goed, nog iets beter dan die van Canon.
LV-MF werkt juist minder goed omdat het LV beeld bij Nikon nogal pixelig is, terwijl het bij Canon juist weer helder/scherp is.
Note: het Canon/Nikon verschil moet je met je eigen ogen gezien hebben, valt lastig uit te leggen
Inzoomen doe ik sowieso altijd, moet ook wel als je 1.4/1.8 op een 24 MP crop scherp wil hebben.
Maar waar het om ging is dat het alleen bij deze lens mis gaat.
Maar goed, doet er ook verder niet toe.

मकालु

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:38
Kleinere scherptediepte?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• PowerUp
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 26-05 08:41

PowerUp

Moderator Foto & Video
Wel vreemd, omdat front- of backfocus bij contrast-detectie geen issue zou kunnen zijn.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

quote:
dat zou inderdaad de meest waarschijnlijke verklaring zijn
quote:
PowerUp schreef op zondag 12 januari 2014 @ 11:21:
Wel vreemd, omdat front- of backfocus bij contrast-detectie geen issue zou kunnen zijn.
nee, het mooie van contrast detectie is nou juist WYSIWYG
het probleem zit hem waarschijnlijk in de software, dat het AF algoritme niet geoptimaliseerd is voor die ene gek die een 85mm 1.8 op een D5200 zet

om nog even on-topic te blijven: de D5200 bevalt nog steeds goed!
Hoge kwaliteit, en toch lekker compact.

मकालु

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Gisteren bleef het groene ledje (dat lees/schrijf acties van de kaart aangeeft) van mijn D5200 branden.
Zo lang dat ik uiteindelijk maar de batterij uit de camera heb gehaald. Dit was mij nog nooit overkomen (ook niet met andere camera's).
Camera deed verder helemaal niets meer; beeld bleef zwart.
Nu is de vraag aan mede tweakers; heeft iemand anders dit al een keer meegemaakt?

En de vraag aan mijzelf; is het de camera of de kaart??
De kaart is een Samsung PRO 32GB. Voor de rest heb ik uitsluitend Sandisk kaarten maar omdat ik de Sandisk Extreme Pro 95 van 32GB niet kon vinden heb ik de Samsung gekocht.
Inmiddels de kaart twee maal op de computer beschreven en geformatteerd en geen problemen.
Maar ja, wat nu? Betrouwbaarheid is het allerbelangrijkste.

मकालु

• jorisjan
  • Laatst online: 24-05 12:48
Ander kaartje werkt wel?

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

quote:
Het is niet dat het niet werkt, het was (tot nu toe) een éénmalig iets.

मकालु

• jorisjan
  • Laatst online: 24-05 12:48
quote:
Vishari Beduk schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 09:53:
[...]

Het is niet dat het niet werkt, het was (tot nu toe) een éénmalig iets.
Zo kun je niks uitsluiten natuurlijk, blijkbaar heeft niemand anders je probleem herkend.

Als een ander kaartje wél werkt --> kaartje waarschijnlijk kapot
Als een ander kaartje niet werkt --> camera kapot
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True