Mooie camera/upgrade, vind ik. Nikon toont weer dat ze hard hun best doen om innovatieve dingen te doen om marktaandeel van Canon af te snoepen. Nu ook weer door de AA filter weg te laten en een relatief betaalbare dslr uit te brengen met zo'n AF systeem.
Dat de camera nu ook water- en stofbestendig is (op hetzelfde niveau als D800), het scherm groter is geworden (ik begon al te denken dat de displays niet meer groter zouden worden) en met meer pixels, er een 1.3x cropmode is toegevoegd, de CPU een upgrade kreeg, de body qua stevigheid een upgrade kreeg naar hetzelfde niveau als de D300S terwijl het gewicht behouden/verlaagd werd, en tot slot een grotere (?) viewfinder heeft gekregen met een nieuwe OLED display eronder, zijn ook leuke toevoegingen

.
Ik vind het wel spijtig dat er qua video geen slow motion of 1080p60 is, maar je het op 1,3x cropmode met 60i moet doen. Ook een gemiste kans lijkt me het 90k pixels metering system. Zal misschien nog een té high-end feature zijn of is het overrated?
Ik ben benieuwd naar wat Canon hun reactie zal zijn. Volgens de geruchten (nog geen CR2 gezien, zijn gewoon speculaties zonder onderbouwing) wordt de 70D een incremental upgrade, maar daar geloof ik niet al te veel van.
Ook vraag ik me af of er echt geen reactie van Nikon meer komt op Canons 7D mkII, die een groot prijskaartje zou krijgen. Ik dacht eerst dat de D7100 een soort D400 met een andere naam ging zijn, maar dat blijkt het niet helemaal te zijn nu Nikon toch nog op wat punten bespaard (buiten FPS kan ik niet echt iets anders bedenken, maar ben dan ook geen sportfotograaf oid) heeft om de prijs gelijk te houden.
Maar een DX camera met een prijs gelijkaardig aan de 7DII (2.000 euro) lijkt me onwaarschijnlijk.
Weet iemand hoe goed de buffer is? Daar kan ik niets over vinden. Dat was bij de D7000 nogal een probleem. Ik ben ook wat in verwarring door de sensor. Volgens Tweakers is het die van de D5200 zonder AA-filter, maar dit heb ik nog nergens anders gelezen.
Al bij al een leuke upgrade, en al helemaal als ik de D7100 met de D90 vergelijk.
Offtopic: waarom moest de D7100 net op dezelfde dag (lokale tijd) als de Ps4 aangekondigd worden
?
Edit: Het ontbreken van WiFi en/of GPS en/of touchscreen is spijtig, maar imo geen dealbreaker.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand