Leuk, eindelijk gebruikers ervaring hier op het forum. Ben je nog van plan een uitgebreide review te schrijven hier op tweakers?
Volgens mij niet. Bij mijn weten leveren ze vanuit Frankrijk dus zullen het 'Franse' camera's zijn. Bij gebreken zal het ding dus terugmoeten naar de Franse importeur.QErikNL schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 01:50:
Nu flink in de aanbieding bij Pixmania!! Net bestelling geplaatst voor 935 euro met verzendkosten. Je krijgt 10% extra korting met de code "PODFOTONL10"
Nu vraag ik me één ding af, en ik ga morgen er ook over bellen met de klantenservice. Levert Pixmania Nederlandse Nikon camera's? Valt het allemaal onder de Nederlandse Nikon garantie?
Nu is het zo dat je 1 jaar garantie hebt bij de winkel, en 2 jaar fabrieksgarantie. Bij gebreken zal ik bij dit soort producten nooit een afhandeling doen met de winkel maar direct met Nikon. (vriendelijker, en bovenal, sneller). Maar een geimporteerde camera, ookal is het binnen de EU word niet door Nikon Nederland geaccepteerd, of wel?B64 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 09:41:
[...]
Volgens mij niet. Bij mijn weten leveren ze vanuit Frankrijk dus zullen het 'Franse' camera's zijn. Bij gebreken zal het ding dus terugmoeten naar de Franse importeur.
Ik heb het nu toch maar even opgezocht op de site van Nikon Nederland. Daar vind ik de volgende support-artikelen:QErikNL schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:12:
[...]Nu is het zo dat je 1 jaar garantie hebt bij de winkel, en 2 jaar fabrieksgarantie. Bij gebreken zal ik bij dit soort producten nooit een afhandeling doen met de winkel maar direct met Nikon. (vriendelijker, en bovenal, sneller). Maar een geimporteerde camera, ookal is het binnen de EU word niet door Nikon Nederland geaccepteerd, of wel?
Europese en wereldwijde garanties van Nikon
Europese garantie van Nikon - Digitale beeldproducten
Het lijkt erop dat Europese garantie standaard is voor camera's die via de Nederlandse importeur worden geleverd. Als dat voor toestellen die geleverd zijn via de Franse importeur ook zo is (lijkt logisch, maar je weet maar nooit...) dan zou Nikon Nederland dus garantie-claims en reparaties moeten accepteren. Het kan geen kwaad daar even naar te informeren om het zeker te weten.
Op de Nikon site kan je je producten (op serienummer) registreren en dan krijg je een brief toegestuurd met je tweede jaar garantie, alleen geldend voor producten die vanaf Nikon Nederland komen.B64 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 13:30:
[...]
Ik heb het nu toch maar even opgezocht op de site van Nikon Nederland. Daar vind ik de volgende support-artikelen:
Het lijkt erop dat Europese garantie standaard is voor camera's die via de Nederlandse importeur worden geleverd. Als dat voor toestellen die geleverd zijn via de Franse importeur ook zo is (lijkt logisch, maar je weet maar nooit...) dan zou Nikon Nederland dus garantie-claims en reparaties moeten accepteren. Het kan geen kwaad daar even naar te informeren om het zeker te weten.
Het is een onzinverhaal dat je producten moet registreren om recht te hebben op garantie, dus daar maak ik me niet zo veel zorgen om. Twee jaar is gewoon verplicht in Europa, geregistreerd of niet.
Pixmania heeft mij niet kunnen vertellen waar de camera vandaan komt, die kan uit heel Europa komen. Ze wisten me wel te vertellen dat je recht hebt op garantie in Nederland op alles wat je binnen Europa aanschaft. Nikon Nederland zou inderdaad dus geen camera's mogen weigeren als die binnen Europa zijn gekocht. Ik ben benieuwd...
Pixmania zei op het laatst ook nog dat zij twee jaar garantie bieden. Maar of die garantie iets waard is, is een ander verhaal natuurlijk
Nu afwachten of er in de doos van de D7100 een Europese garantie voucher in zit.
Pixmania heeft mij niet kunnen vertellen waar de camera vandaan komt, die kan uit heel Europa komen. Ze wisten me wel te vertellen dat je recht hebt op garantie in Nederland op alles wat je binnen Europa aanschaft. Nikon Nederland zou inderdaad dus geen camera's mogen weigeren als die binnen Europa zijn gekocht. Ik ben benieuwd...
Pixmania zei op het laatst ook nog dat zij twee jaar garantie bieden. Maar of die garantie iets waard is, is een ander verhaal natuurlijk
Nu afwachten of er in de doos van de D7100 een Europese garantie voucher in zit.
Thnx, en ik zal Nikon ook nog even een mail sturenB64 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 13:30:
[...]
Ik heb het nu toch maar even opgezocht op de site van Nikon Nederland. Daar vind ik de volgende support-artikelen:
[ Voor 38% gewijzigd door QErikNL op 26-06-2013 15:44 ]
Thanks, wat mis je dan nog in het verhaal?Roobje schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 09:18:
[...]
Leuk, eindelijk gebruikers ervaring hier op het forum. Ben je nog van plan een uitgebreide review te schrijven hier op tweakers?
Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244
Je hebt helemaal gelijk MAAR recht hebben is wat anders dan recht krijgen. Om moeilijke toestanden te voorkomen (welles-nietes discussie's over garantie) heb ik em toch maar ingevuld.QErikNL schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:42:
Het is een onzinverhaal dat je producten moet registreren om recht te hebben op garantie, dus daar maak ik me niet zo veel zorgen om. Twee jaar is gewoon verplicht in Europa, geregistreerd of niet.
Ik had overigens in mijn doos een voucher zitten voor een abbo op het blad Focus. Is een erg leuk blad en dus een aanrader. Vroeg me alleen af: Zit die voucher in elke doos van de D7100?
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Weet niet, misschien tijdelijk misschien, als actie voor het 100 jarig bestaan van het blad? Bij mijn D7000 zat er geen voucher in de doosChojinZ schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:51:
[...]
Je hebt helemaal gelijk MAAR recht hebben is wat anders dan recht krijgen. Om moeilijke toestanden te voorkomen (welles-nietes discussie's over garantie) heb ik em toch maar ingevuld.
Ik had overigens in mijn doos een voucher zitten voor een abbo op het blad Focus. Is een erg leuk blad en dus een aanrader. Vroeg me alleen af: Zit die voucher in elke doos van de D7100?
Maar goed, heb nog één maand abonnement lopen dus ik heb nog even de tijd
Ik heb trouwens ook om bovenstaande reden inderdaad mijn producten geregistreerd. Bij mijn vorige camera (D3100) werd er erg moeilijk gedaan bij het reparatiecentrum (Harmony) waar Dixons hun reparaties naartoe stuurt. Wapper je met zo'n garantiekaartje, kunnen ze 't ineens wél opsturen naar Nikon Service Center (hij is uiteindelijk 2x 3 weken opgestuurd geweest, in de zomervakantie nota bene, uiteindelijk een nieuwe 'geëist').
Maar ik heb helemaal geen D7100, maar een D7000... dus wat doe ik hier in dit topic
Nikon heeft blijkbaar een hele goede live chat, en net goed gebruik van gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
| Erik : hoi, ik heb een Nikon D7100 bestelt bij Pixmania, een Europese online shop die levert binnen heel Europa. Hun kantoor zit gevestigd in Parijs. Ik heb gevraagt waar de Nikon camera vandaan komt, en dat kon de klantenservice mij niet vertellen omdat ze in heel Europa producten importeren. Robert : Goedemiddag Erik : Kan het zijn dat er bepaalde dingen niet onder de garantie gaan vallen? Robert : In principe geldt er op een camera een jaar Europese garantie Robert : Als de camera tenminste uit Europa komt Robert : per land is het tweede jaar garantie anders geregeld Erik : In nederland is die 2 jaar Robert : Voor een camera die via Nikon nederland is geleverd loopt de er twee jaar garantie via Nikon Nederland Robert : Voor bijvoorbeeld Duitsland loopt het tweede jaar via de erkende Nikon Dealer Erik : Is het niet zo dat binnen de Europese Unie verplicht is gesteld dat er 2 jaar fabrieksgarantie zit op een apparaat? Robert : Dat zit ingewikkelder in elkaar Robert : En is per land anders geregeld Robert : In totaal komt u wel op de twee jaar garantie terecht Robert : Het tweede jaar zult u alleen de garantie via de erkende Nikon Dealer/ leverancier moeten regelen als de camera niet via Nikon Nederland is aangekocht. Robert : Als dit het geval is zult u waarschijnlijk ook een gebruikshandleiding in een andere taal bij uw camera geleverd krijgen. Robert : Deze kan worden omgeruild voor een Nederlandstalige gebruikshandleiding Robert : Via de omruilservice Erik : Hoe bedoelt u? Erik : een handleiding is vaak in 10 + aantal talen Robert : Nee hoor Robert : De dikke handleidingen van Nikon zijn taalspecifiek Erik : oke. en wat bedoelde u met de omruilservice? Robert : De handleiding in de vreemde taal kan worden ingestuurd en dan wordt deze omgeruild voor een Nederlands talig exemplaar. Robert : De gebruikshandleiding van uw Nikon D7100 is 356 pagina's dik, vandaar dat deze maar in een taal is. Erik : oke dat is in ieder geval fijn. Robert : Had u verder nog vragen Erik : In de Nederlandse wet staat dat een product degelijk moet zijn, en dat komt er op neer dat een product langer mee zou kunnen gaan dan 2 jaar. Als de camera een Nederlandse versie is, betekent dat dat ik na 4 jaar zonder problemen een kapot gegaane camera naar nikon zou kunnen sturen mits het buiten mijn schuld om is gebeurd. Robert : Dat is een andere aansprakelijksgarantie Erik : Sowiso kan ik nauwelijks geloven dat een product die is aangeschaft binnen de Europese Unie geen 2 jaar garantie standaard krijgt in het land waar hij gebruikt gaat worden, terwijl het wel volgens de Europese wetgeving verplicht is. Robert : Het is verder zo dat u een verkoopovereenkomst heeft met de betreffende Dealer en handelaar Robert : En ik heb aangegeven dat het per land anders is geregeld en niet dat er geen twee jaar garantie zou zijn. Erik : Pixmania geeft inderdaad 2 jaar garantie. Maar Pixmania stuurt vervolgens de camera gewoon naar jullie toe neem ik aan? Robert : Dat zijn ze inderdaad verplicht, maar het zou dus kunnen zijn dat zij de camera ter reparatie of controle aanbieden bij bijvoorbeeld Nikon Service in Frankrijk in plaats van Nederland. Erik : oke. Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen Robert : Vooral voor dat tweede jaar zullen ze de camera waarschijnlijk naar de Nikon Service afdeling sturen van het land van inkoop. Robert : Daarom kunt u in het eerste jaar de camera wel rechtstreeks naar het Service Point van Nikon in Nederland kunnen sturen Robert : En in het tweede jaar via de Dealer. Erik : prima :) Erik : bedankt nogmaals |
Ziet er goed uit! Geeft wel vertrouwen in de service van Nikon.
Alleen 1 ding snap ik niet: Waarom moet je in het 2e jaar voor garantiezaken bij Nikon zijn en niet de verkoper? Met de fabrikant heb je toch niets te maken? Het is toch een overeenkomst tussen mij en de verkopende partij? Dat is wat ik heb geleerd na jaren GoT-en....
Alleen 1 ding snap ik niet: Waarom moet je in het 2e jaar voor garantiezaken bij Nikon zijn en niet de verkoper? Met de fabrikant heb je toch niets te maken? Het is toch een overeenkomst tussen mij en de verkopende partij? Dat is wat ik heb geleerd na jaren GoT-en....
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Naar mijn mening vind ik dat verkopers los zouden moeten staan van garantie. Dat brengt de verwarring. Ik vind dat iedere fabrikant zijn verantwoordelijkheid moet nemen en een goede afhandeling moeten regelen tussen jou en het defecte product. Dan heb je een tussenpersoon minder en dat dwingt fabrikanten een goede service afdeling te hebben.
Maargoed. Nu is het zo: 1e jaar direct naar Nikon, 2e jaar via Pixmania.
Maargoed. Nu is het zo: 1e jaar direct naar Nikon, 2e jaar via Pixmania.
Normaal gesproken is dat ook zo. Als je in Nederland een camera koopt, zul je die normaal gesproken voor garantiegevalletjes terugbrengen naar de winkel waar je hem gekocht hebt, en die zullen dan de camera naar het Nikon servicepunt opsturen. Alleen is dat niet zo handig als je de camera feitelijk in Frankrijk koopt, want dan zou je het ding dus naar Frankrijk moeten sturen. Dan is het veel praktischer om het toestel ter reparatie aan te bieden bij het Nikon servicepunt in Nederland. Die doen er echt niet moeilijk over als je dat doet (weet ik uit ervaring). De enige uitzondering daarop is dus blijkbaar als je in het tweede jaar aanspraak wilt maken op de Europese garantie.ChojinZ schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:58:
Ziet er goed uit! Geeft wel vertrouwen in de service van Nikon.
Kleine kritische toevoeging op mijn ervaringen met de D7100 voor de geinteresseerden. Prachtige camera alleen grote probleem voor mij persoonlijk in vergelijking met een FX sensor is dat de plaatjes soms te weinig contrast hebben, beetje plat zeg maar, iets wat ik ken van eerdere DX sensoren (NEX's). Dat heeft voornamelijk te maken met de relatief lagere signaal ruis verhouding (zie DXOmark). Op 100 - 250 ISO met goede belichting is het erg competitief met FX, maar vanaf 400 ISO of bij lagere belichting van het onderwerp een duidelijke afname in contrast en dynamiek (niet goed te corrigeren in post). Als als je 1:1 kijkt op pixel niveau lijkt dat eens mee te vallen, maar als je van FX afkomt valt het eigenlijk wel op in vergelijking. Dit geeft me de indruk deze DX sensor goed licht nodig heeft voor beste resultaat (dus vol zonlicht, flitser). Grotere pixels geven nog altijd het beste contrast met weinig ruis. Als je FX schiet, zou ik aanraden om dat te blijven doen met name vanwege de hogere gevoeligheid (dus niet de scherpte) van FX vs DX. Maar als je een DX DSLR zoekt is de D7100 zeker de beste op de markt.

D7100 links meer ingezoomd dan rechts (d600), meer zonlicht, vs D600 ISO links 100 vs 250: zelfde lens, als voorbeeld van contrast. Datum 25/06/2013.

D7100 links meer ingezoomd dan rechts (d600), meer zonlicht, vs D600 ISO links 100 vs 250: zelfde lens, als voorbeeld van contrast. Datum 25/06/2013.
Ik ben geen die-hard pixelpeeper, maar als je gaat vergelijken moet je wel appels met appel vergelijken.
En dan zorgen dat de appels in het zelfde licht en omgeving staan hè?
1e plaatje lijkt diffuus licht te hebben en een grijze achtergrond dus kan het op veel parameters anders worden dan bij het 2e plaatje, waar duidelijk strijklicht op de mus valt en de achtergrond anders is.
1e plaatje lijkt diffuus licht te hebben en een grijze achtergrond dus kan het op veel parameters anders worden dan bij het 2e plaatje, waar duidelijk strijklicht op de mus valt en de achtergrond anders is.
Klopt en terecht dat je dat zegt maar nee, dit ging als praktijkvoorbeeld over wat ik bedoel met pixel contrast dus geen direct 1 op 1 vergelijking, want andere condities spelen er maar ik had vaker zoals rechts ipv het voorbeeld links. Ik ben door meerdere (300+) gaan kijken en ik kon van dezelfde middag gister niet direct de exacte situatie nabootsen natuurlijk. Het is lastig om uit te leggen zonder een plaatje vandaar het voorbeeld. Nogmaals dus dit is niet een scherpte test want die is prima op de d7100.Barrycade schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 22:25:
Ik ben geen die-hard pixelpeeper, maar als je gaat vergelijken moet je wel appels met appel vergelijken.
vergelijkbaar licht zelfde tijdstip en plek: d7100.

DSC_0108 by hu.adams, on Flickr
d600 zie exif.

DSC_9411 by hu.adams, on Flickr
[ Voor 23% gewijzigd door Cyberamp op 26-06-2013 23:12 . Reden: toevoeging ]
Dit is waarschijnlijk alleen de body.
Hoedan ook, ik heb maar niet gewacht op je reply en de kit besteld voor de gewone prijs
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
Uhm... Ik had je een PM gestuurd Dinsdag 25 juni 2013 14:58?Mandrake466 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 09:48:
[...]
Dit is waarschijnlijk alleen de body.
Hoedan ook, ik heb maar niet gewacht op je reply en de kit besteld voor de gewone prijs
Ik zag het. Bedankt.CyberAmp schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:23:
[...]
Uhm... Ik had je een PM gestuurd Dinsdag 25 juni 2013 14:58?
Ik ben van plan SDHC kaarten te kopen van 16 of 32 GB. Welke (schrijfsnelheid) snelheid bevelen jullie aan voor huis, tuin- en keuken fotografie? Zou 30Mb/s genoeg zijn?
Edit: en filmen in Full HD!
[ Voor 3% gewijzigd door Mandrake466 op 27-06-2013 14:05 ]
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
30 MB/s lijkt mij voldoende ja, ik gebruik echter zelf 45 MB/s Sandisk Extreme kaarten, maar dat komt omdat ik mijn camera (D7000, maar maakt niet uit welke dSLR het is) regelmatig in burst modus gebruik. Doe je dit niet, heb je niet zo gek veel nodig.Mandrake466 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:04:
[...]
Ik zag het. Bedankt.
Ik ben van plan SDHC kaarten te kopen van 16 of 32 GB. Welke (schrijfsnelheid) snelheid bevelen jullie aan voor huis, tuin- en keuken fotografie? Zou 30Mb/s genoeg zijn?
Edit: en filmen in Full HD!
Een Sandisk 45 MB/s 16GB = 21,40 en 32GB = 34,90 in pricewatch.
45mb/s is wel aan te raden
het zijn grote bestanden die de D7100 moet verwerken. Hier een goedkope SanDisk 32gb Extreme: http://www.mymemory.co.uk...-(SDHC)-45MB_s---Class-10
@ boven bedankt voor de tips!
Nog een vraag mbt lenzen. In wil 2 lenzen aanschaffen: Zoom en macro.
Ik lees positive verhalen over de Nikon AF-S DX Micro 40mm f/2.8G en de Nikon AF-S DX NIKKOR 18-300mm f/3.5-5.6G ED VR
Wat zijn jullie bevindingen over deze lenzen?
Ik zie bij objectieven van Nikon ook wel s staan: Lensmount: Nikon F (DX) of Lensmount: Nikon F (FX)
Betekent dit dat ik alleen objectieven van het type F (DX) op de D7100 kan monteren?
Ik lees positive verhalen over de Nikon AF-S DX Micro 40mm f/2.8G en de Nikon AF-S DX NIKKOR 18-300mm f/3.5-5.6G ED VR
Ik zie bij objectieven van Nikon ook wel s staan: Lensmount: Nikon F (DX) of Lensmount: Nikon F (FX)
Betekent dit dat ik alleen objectieven van het type F (DX) op de D7100 kan monteren?
Nee, de D7100 is een DX camera (dat wordt ook wel crop genoemd), maar je kan er ook Full Frame (FX) objectieven op gebruiken.
De aansluiting op de body is voor beide lenssoorten gelijk (F mount).
Voor de rest van je vragen kan je beter naar het Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2013 topic
De aansluiting op de body is voor beide lenssoorten gelijk (F mount).
Voor de rest van je vragen kan je beter naar het Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2013 topic
Positieve verhalen over de 18-300mm? Hij is behoorlijk zwaar, groot en duur, en de kwaliteit van de lens is ook niet zo goed in vergelijking met minder grote zooms of primes.
DX (=1,5x crop) betekent dat de lens een kleinere beeldcirkel heeft, en de lens dus niet aan te raden is voor fullframe (FX) camera's (je krijgt zware vignetting aan de randen).
FX betekent dat lens een fullframe-beeldcirkel heeft en dus op elke camera kan gebruikt worden.
DX (=1,5x crop) betekent dat de lens een kleinere beeldcirkel heeft, en de lens dus niet aan te raden is voor fullframe (FX) camera's (je krijgt zware vignetting aan de randen).
FX betekent dat lens een fullframe-beeldcirkel heeft en dus op elke camera kan gebruikt worden.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Volgens mij is de 18-300 niet zo'n beste lens hoor. Ik vind 'm qua prijs/kwaliteitsverhouding in ieder geval te duur.Mandrake466 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 09:33:
@ boven bedankt voor de tips!![]()
Wat betreft de macrolens, ja de 40mm is vrij goedkoop maar met 40mm moet je nog best wel dichtbij komen en werk je mogelijk vaak in je eigen schaduw.
De 85mm f/3.5 micro en 60mm f/2.8 kosten geloof ik nagenoeg hetzelfde. Er is ook nog een 105mm f/2.8 van Nikon, volgens mij een hele goede, kost echter wel weer een paar honderd euro meer dan de 85 micro en de 60 micro.
Denk dat 60mm misschien ook nog wat 'kort' is, maar hangt er van af wat je wilt doen. Een 105mm lijkt me voor insecten in ieder geval fijner werken dan een 60mm.
De Nikkor AF f2.8 60mm Micro bestaat al heel lang, veel langer dan in de pricewatch staat, hij komt uit het analoge tijdperk nog. Een prachtige lens, héél robuust, en die kan je vast voor een zacht prijsje overnemen van iemand op internet. Omdat het een FX lens is op een crop sensor, word de lens een mooie 90mm, perfect voor je doeleinden.Mandrake466 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 09:33:
@ boven bedankt voor de tips!![]()
Er staat er een op marktplaats maar zonder prijs. Wat is nou een mooi bedrag voor zo'n lens?QErikNL schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 13:15:
[...]
De Nikkor AF f2.8 60mm Micro bestaat al heel lang, veel langer dan in de pricewatch staat, hij komt uit het analoge tijdperk nog. Een prachtige lens, héél robuust, en die kan je vast voor een zacht prijsje overnemen van iemand op internet. Omdat het een FX lens is op een crop sensor, word de lens een mooie 90mm, perfect voor je doeleinden.
Lijkt eerder een vraag voor in het Nikonmount lenzen forum, zoals je al hebt gedaan, en hier vragen over de D7100 plaatstMandrake466 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 16:04:
[...]
Er staat er een op marktplaats maar zonder prijs. Wat is nou een mooi bedrag voor zo'n lens?
Mooie foto's. "We've got.. uh.. poop"
Enige wat opviel uit de review was de iso noise, maar ja. Hij gebruikte een f2.8 lens voor de concert shots en dat zag er top uit (uiteraard bewerkt).
Hij heeft op zijn site een aantal RAW files staan als DNG. Die in lightroom importeren en op de Reset knop drukken, en dan heb je de onbewerkte foto's. Ik moet zeggen dat ze behoorlijk indrukwekkend waren. Hij heeft er ook een ISO 3200 shot bij gezet (helaas niets hogers) ook die was goed mee te leven. Op 1:1 zie je absoluut ruis, maar dat is met 24mp wel ontzettend ingezoomd.
Ook een interessante opmerking van hem bij zijn review op de website:
D7100 or D600: Here is the one comparison question I will entertain. Should I go with the Nikon D7100 or Nikon D600? I personally prefer full frame cameras for their image quality, build quality and pro features. Though the D7100 has a lot of these qualities, I still think the full-frame camera, if given the option, would be the way to go. Keep in mind that there is an expense that comes with going with the D600. It is a more expensive camera that will leave many beginners without quality glass.
flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600
Morgen in de stad de D7100 eens gaan bekijken.
Momenteel in het bezit van mijn ouwe trouwe Nikon D50, maar ben wel toe aan een upgrade. De D7000 is ook nog een kanshebber, maar wil ze beiden (D7100 en D7000) even in de hand hebben en kijken wat ik prefereer. Het is toch € 400 verschil namelijk.
Momenteel in het bezit van mijn ouwe trouwe Nikon D50, maar ben wel toe aan een upgrade. De D7000 is ook nog een kanshebber, maar wil ze beiden (D7100 en D7000) even in de hand hebben en kijken wat ik prefereer. Het is toch € 400 verschil namelijk.
ik heb deze vraag voor je beantwoord in het "ik wil een dSLR/ILC" topicpdebie schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 08:38:
Morgen in de stad de D7100 eens gaan bekijken.
Anoniem: 307138
Na 4 jaar trouwe dienst van mijn Sony A350,besloten om eens te upgraden naar een andere body.
En dan meer richting een Semi Professional een Full Frame werd mij te duur ook en ook overbodig voor mijn gebruik.
Kwam eigenlijk gelijk op 3 kanshebbers terecht de :Sony A77-Nikon D7100 en de Canon EOS60D
Na wat bekijken en vergelijken [revieuws youtube] besloten om te gaan voor de D7100.
Gisteren de Nikon gekocht [A350 met de lenzen erop kunnen inruilen] samen met de 18-55mm 3.5-5.6G kitlens en de 35mm 1.8G.
Moet natuurlijk wel wennen aan de body/plaatsing knoppen/menu's enz maar dit is gewoon kwestie van gebruiken.
En dan meer richting een Semi Professional een Full Frame werd mij te duur ook en ook overbodig voor mijn gebruik.
Kwam eigenlijk gelijk op 3 kanshebbers terecht de :Sony A77-Nikon D7100 en de Canon EOS60D
Na wat bekijken en vergelijken [revieuws youtube] besloten om te gaan voor de D7100.
Gisteren de Nikon gekocht [A350 met de lenzen erop kunnen inruilen] samen met de 18-55mm 3.5-5.6G kitlens en de 35mm 1.8G.
Moet natuurlijk wel wennen aan de body/plaatsing knoppen/menu's enz maar dit is gewoon kwestie van gebruiken.
Welkom bij het Gele TeamAnoniem: 307138 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 11:55:
Na 4 jaar trouwe dienst van mijn Sony A350,besloten om eens te upgraden naar een andere body.
ik ben sinds kort ook in het bezit van de D7100 voor een kleine 800,-
[ Voor 4% gewijzigd door gekke-gerrit op 03-08-2013 12:55 ]
Waar heb je die voor zo'n leuke prijs gehaald?gekke-gerrit schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 12:54:
[...]
Welkom bij het Gele Team![]()
ik ben sinds kort ook in het bezit van de D7100 voor een kleine 800,-
Anoniem: 307138 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 20:58:
800 Eurodaar had ik de body ook wel voor willen hebben.
Ik heb tijdens mijn vakantie in Hong Kong een nieuwe D7100 aangeschaftRoobje schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 16:13:
[...]
Waar heb je die voor zo'n leuke prijs gehaald?
Aangezien Hong Kong een shopping paradijsje is
owja, en ik kreeg er ook nog een accu bij
[ Voor 4% gewijzigd door gekke-gerrit op 05-08-2013 21:03 ]
Dan ben je vast niet door de rode poort gegaangekke-gerrit schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 21:02:
[...]
[...]
Ik heb tijdens mijn vakantie in Hong Kong een nieuwe D7100 aangeschaftniet gecontroleerd en dus geen invoerkosten
![]()
Aangezien Hong Kong een shopping paradijsje isheb ik hem daar gekocht
0% BTW
Een paar jaar geleden was het zo dat Nikon geen garantie in Europa gaf op body's uit de VS/Azie. Is dat nog steeds zo of is dat inmiddels veranderd?gekke-gerrit schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 21:02:
[...]
[...]
Ik heb tijdens mijn vakantie in Hong Kong een nieuwe D7100 aangeschaftniet gecontroleerd en dus geen invoerkosten
![]()
Aangezien Hong Kong een shopping paradijsje isheb ik hem daar gekocht
0% BTW
Lijkt mij niet een heel fijn idee dat je beperkte/geen garantie hebt op een body.
dat is nog steeds zo, ja, dat is het nadeel. maar als je goed met hun in gesprek gaat is er hier en daar wel wat mogelijk denk ik zo en als t echt te duur wordt kan mijn schoonpapa altijd nog de boel laten repareren. hij werkt daar oaChojinZ schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 15:37:
[...]
Een paar jaar geleden was het zo dat Nikon geen garantie in Europa gaf op body's uit de VS/Azie. Is dat nog steeds zo of is dat inmiddels veranderd?
Lijkt mij niet een heel fijn idee dat je beperkte/geen garantie hebt op een body.

Voor dat soort gevallen verkopen ze internationale garantie - al moet je daar wel naar vragen en niet iedere verkoper zal weten wat je bedoelt.
Daarnaast is de uitval van DSLR's van nikon ontzettend klein dus volgens mij hoef je je niet al teveel zorgen te maken..gekke-gerrit schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 17:25:
[...]
dat is nog steeds zo, ja, dat is het nadeel. maar als je goed met hun in gesprek gaat is er hier en daar wel wat mogelijk denk ik zo en als t echt te duur wordt kan mijn schoonpapa altijd nog de boel laten repareren. hij werkt daar oa
precies, en als die uitvalt is dat toch altijd buiten de garantie... na 2 jaar dusChojinZ schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:20:
[...]
Daarnaast is de uitval van DSLR's van nikon ontzettend klein dus volgens mij hoef je je niet al teveel zorgen te maken..
'van Nikon' .. ? Vergeleken met wat, Pentax ?ChojinZ schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:20:
[...]
Daarnaast is de uitval van DSLR's van nikon ontzettend klein dus volgens mij hoef je je niet al teveel zorgen te maken..

Valt op zich ook wel mee hoor, maar het komt ook wel omdat er de laatste paar jaar enorm veel Nikons verkocht worden, dus krijg je automatisch ook meer klachten. Bijna niemand koopt Pentax, dus heb je ook minder klachten.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Lol!jesper86 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 20:57:
Je mag Pentax vervangen met Canon natuurlijk als dat je gelukkig maakt.
Ik heb vandaag mijn D7100 (uit Hong Kong) gewoon bij nikon nederland geregistreerd voor het tweede jaar garantie. Serienummer invullen, datum invullen en hij stond er bij

Nu hopen dat ze kijken of hij geregistreerd is op nikon NL en dat ze hem dan sowieso 2 jaar garantie geven want in HK heb je maar 1 jaar garantie

Nu hopen dat ze kijken of hij geregistreerd is op nikon NL en dat ze hem dan sowieso 2 jaar garantie geven want in HK heb je maar 1 jaar garantie
Dat er meer uitval is onder Nikon dan welk ander merk (wat ik overigens betwijfel) wil nog niet zeggen dat ze met bosjes tegelijker tijd sneuvelen.jesper86 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 20:27:
[...]
'van Nikon' .. ? Vergeleken met wat, Pentax ?Eerlijk gezegd hoor ik meer over productiefoutjes en problemen met Nikon SLRs dan welk ander merk dan ook.
De kans dat je aanspraak moet doen op de garantie van je camera is vele malen kleiner dan bij andere electronische goederen (bv. tablets of telefoons ) en daar ging het mij meer om...
Om aanspraak te maken op garantie zul je naast een garantiecertificaat ook een factuur moeten overleggen. Een factuur van een Aziatische winkel zal niet voldoende zijn om aanspraak te maken op Europese of Nederlandse Nikon-garantie.gekke-gerrit schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 11:43:
Ik heb vandaag mijn D7100 (uit Hong Kong) gewoon bij nikon nederland geregistreerd voor het tweede jaar garantie. Serienummer invullen, datum invullen en hij stond er bij![]()
[afbeelding]
daar zou je wel eens gelijk kunnen hebben. maar k hoop dat ik geen garantie nodig hebB64 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 16:44:
[...]
Om aanspraak te maken op garantie zul je naast een garantiecertificaat ook een factuur moeten overleggen. Een factuur van een Aziatische winkel zal niet voldoende zijn om aanspraak te maken op Europese of Nederlandse Nikon-garantie.
Ik heb ook mijn D7100 gekocht, voor een grote 800 euro, namelijk 899,- bij de Nu of Nooit actie van cameranu.nl eerder vandaag. Wilde hem eigenlijk pas na mijn afstuderen, over ruim een week, aanschaffen. Kijken of ik me kan inhouden als die begin komende week binnenkomt
/Nieuwsgierig mode : Is het niet hetzelfde als bij de D800 dat je de AF knop naast de mount indrukt en dan aan één van de wieltjes draait
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ja, is dezelfde bediening als d800/7000/600/610. Alleen is er voor zover ik weet geen modus waarbij uitsluitend het middelste punt wordt gebruik. Je kan dus zoals ik al zei hoogstens single print selecteren, 'm op het middelste punt instellen en daarna de focus selector vergrendelen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
bedankt, single point zie je op de tweede foto en middelste punt op de derdeOrion84 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 18:09:
Instellen op single point en dan het middelste punt selecteren (wat je volgens mij al gedaan hebt?). Evt. de knop waarmee je het focuspunt kan verplaatsen vergrendelen.
Orion84 schreef op woensdag 25 december 2013 @ 08:52:
Alleen is er voor zover ik weet geen modus waarbij uitsluitend het middelste punt wordt gebruik.
ik had begrepen dat de D7100 een betere AF zou moeten hebben dan de D800/7000/600/610
ik begrijp er niets van; deze D7100 wil met groothoek niet scherpstellen op een punt ver weg
hetzelfde probleem had ik ook met de D3200, deze later vervangen door de D5200 en die werkt erg goed
de D5200 is sowieso in veel opzichten een heel erg goede camera, is alleen een 'beetje' traag
maar de D7100 doet het weer slechter dan de D5200; vanaf 50 mm en hoger geen probleem, maar groothoek is niet scherp te krijgen
een aantal test foto's gemaakt: http://picasaweb.google.com/Kabouter.Puntmuts/D7100AF
je ziet een screendump van ViewNX met de AF punten en een aantal uitsnedes van foto's waar het mis gaat
weet het niet meer
Als in: in de single point mode kan je altijd handmatig van focuspunt wisselen met de selector. Er is geen focus mode die echt strikt alleen het middelste punt gebruikt. Maar single point op het middelste punt en dan niet handmatig wijzigen (evt. de selector locken) werkt natuurlijk prima als je alleen het middelste punt wilt gebruiken.Vishari Beduk schreef op woensdag 25 december 2013 @ 12:18:
[...]
bedankt, single point zie je op de tweede foto en middelste punt op de derde
[...]
Op 17mm lijkt ie wat frontfocus te hebben. Ligt dat niet gewoon aan de lens (aangezien het op 28mm wel gewoon spot on lijkt te zijn)?ik had begrepen dat de D7100 een betere AF zou moeten hebben dan de D800/7000/600/610
ik begrijp er niets van; deze D7100 wil met groothoek niet scherpstellen op een punt ver weg
hetzelfde probleem had ik ook met de D3200, deze later vervangen door de D5200 en die werkt erg goed
de D5200 is sowieso in veel opzichten een heel erg goede camera, is alleen een 'beetje' traag
maar de D7100 doet het weer slechter dan de D5200; vanaf 50 mm en hoger geen probleem, maar groothoek is niet scherp te krijgen
een aantal test foto's gemaakt: http://picasaweb.google.com/Kabouter.Puntmuts/D7100AF
je ziet een screendump van ViewNX met de AF punten en een aantal uitsnedes van foto's waar het mis gaat
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik zie op 17mm dat ie scherpstelt op het hek precies in het midden van het frame. Was dat niet waar je op mikte?
Voor zover ik begrijp zijn dat crops, op het overzichtsplaatje staan de volledige beelden. Alle foto's zijn scherpgesteld op het scorebord volgens dat overzicht.Universal Creations schreef op woensdag 25 december 2013 @ 13:25:
Ik zie op 17mm dat ie scherpstelt op het hek precies in het midden van het frame. Was dat niet waar je op mikte?
Aan de foto's te zien heb je het zo goed ingesteld.Vishari Beduk schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 17:52:
kan iemand mij vertellen hoe ik op de D7100 instel zodat uitsluitend het middelste AF-punt wordt gebruikt?
hieronder de huidige instellingen, maar ik zie waarschijnlijk nog iets over het hoofd
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hij staat op AF-S en het middelste focuspunt wordt gebruikt.
Met de lock switch die om de navigatietoetsen zit kun je het focuspunt vastzetten.
Dan heb ik nog een beetje een off-topic vraag:
In je signature staat dat je een 5D MKii te koop hebt staan, is die nou vervangen door de D7100?
Ik heb op dit moment een D7000 maar zit er aan te denken om een 5D MKii te kopen aangezien ik het idee heb dat het Canon ecosysteem wat beter is toegespitst op video en vond ik de (grotere) canon bodies beter in de hand liggen.
Daarnaast spreekt het lensaanbod van Canon me ook meer aan.
Ik ben wel benieuwd waarom je (als dit zo is) van een 5D MKii naar een D7100 gegaan bent.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
'wat' frontfocus zou ik een understatement willen noemenOrion84 schreef op woensdag 25 december 2013 @ 12:47:
[...]
Op 17mm lijkt ie wat frontfocus te hebben. Ligt dat niet gewoon aan de lens (aangezien het op 28mm wel gewoon spot on lijkt te zijn)?
ik had een Nikor 17-55 2.8 en Sigma 18-35 1.8 op zowel D5200 als D7100 gehad
beide objectieven werken op de D5200 probleemloos en scherp
klopt, alle foto's op hetzelfde punt scherpgesteld; rechtsboven in het scorebordOrion84 schreef op woensdag 25 december 2013 @ 16:37:
[...]
Voor zover ik begrijp zijn dat crops, op het overzichtsplaatje staan de volledige beelden. Alle foto's zijn scherpgesteld op het scorebord volgens dat overzicht.
sorry, van video heb echt geen verstandAdmiralSnipe schreef op woensdag 25 december 2013 @ 17:02:Dan heb ik nog een beetje een off-topic vraag:
In je signature staat dat je een 5D MKii te koop hebt staan, is die nou vervangen door de D7100?
Ik heb op dit moment een D7000 maar zit er aan te denken om een 5D MKii te kopen aangezien ik het idee heb dat het Canon ecosysteem wat beter is toegespitst op video en vond ik de (grotere) canon bodies beter in de hand liggen.
Daarnaast spreekt het lensaanbod van Canon me ook meer aan.
Ik ben wel benieuwd waarom je (als dit zo is) van een 5D MKii naar een D7100 gegaan bent.[/small]
wel zijn Canon FF en Nikon DX twee verschillende werelden
weet het niet meer
Daarom was ik ook benieuwd waarom de FF 5D MKii de deur uitgaat, maar dat is misschien niet echt iets om in dit topic te bespreken.Vishari Beduk schreef op woensdag 25 december 2013 @ 17:19:
sorry, van video heb echt geen verstand
wel zijn Canon FF en Nikon DX twee verschillende werelden
probleem opgelost: het bleek toch te verhelpen met micro adjustments
de 17-55 had +8 nodig, de 18-35 had +11 en de 50 had +7
ik sta echt stomverbaasd dat MA zoveel invloed heeft op groothoek
en het grote leer moment van vandaag; je moet MA niet afstellen bij de verste brandpuntsafstand, maar juist bij de wijdste
de D5200 daarentegen is zo klein dat deze (bijna) altijd mee kan
de 17-55 had +8 nodig, de 18-35 had +11 en de 50 had +7
ik sta echt stomverbaasd dat MA zoveel invloed heeft op groothoek
en het grote leer moment van vandaag; je moet MA niet afstellen bij de verste brandpuntsafstand, maar juist bij de wijdste
de beste camera is datgene wat je bij je hebt, die 5D + 24-70 + zonnekap is zo groot dat deze (te) vaak in de kast blijft liggenAdmiralSnipe schreef op woensdag 25 december 2013 @ 18:05:
[...]
Daarom was ik ook benieuwd waarom de FF 5D MKii de deur uitgaat, maar dat is misschien niet echt iets om in dit topic te bespreken.
de D5200 daarentegen is zo klein dat deze (bijna) altijd mee kan
[ Voor 34% gewijzigd door Vishari Beduk op 26-12-2013 16:39 ]
weet het niet meer
[quote]en het grote leer moment van vandaag; je moet MA niet afstellen bij de verste brandpuntsafstand, maar juist bij de wijdste{/quote]
Je moet MA bij een zoomlens instellen op de brandpunt afstand die je het meest gebruikt, als je 'm op 24 mm instelt zit je voor 35 en 18 wellicht ook goed. Op 18mm instellen, en je zit op 35 volledig mis...
Sommige toestellen hebben 2 MA instelpunten per lens, helaas de D7100 niet... maar ja. prima camera verders
Je moet MA bij een zoomlens instellen op de brandpunt afstand die je het meest gebruikt, als je 'm op 24 mm instelt zit je voor 35 en 18 wellicht ook goed. Op 18mm instellen, en je zit op 35 volledig mis...
Sommige toestellen hebben 2 MA instelpunten per lens, helaas de D7100 niet... maar ja. prima camera verders
PS4: DonSigario
Ben eind december overgestapt van Canon naar Nikon, en ivm vogelfotografie (voorlopig) gekozen voor de D7100. (FF komt van de zomer wel).
Dat is echt wel even wennen qua ergonomie! Vooral de Af-on positie (op de AE-L/AF-L knopje op de achterzijde) zit veel te dicht naast mijn rechteroog.
Nu heb ik vandaag macro foto's geschoten (diafragma f11) met de interne flitser en plots zie ik in Lightroom nogal wat vlekken op mijn sensor zitten. Heb 1 x een lens verwisseld, te weten de 50 1.4 eraf en de Tamron 90 er op (beide nieuw). Nooit geen stofjes of vlekjes op foto's gezien. Tot vandaag dus.
Sensorreiniging staat aan bij in en uitschakelen, dus als het grove stofjes zouden zijn dan waren ze wel weg. En daarnaast: hoe zouden die stofjes er plots in moeten zijn gekomen? Zouden sommige D7100 ook last hebben van het bekende sensorprobleem van de D600? Een teveel aan vet/olie op de sluiter, dat in combinatie met flits (extra warmte) zorgt voor vet/olie spatten op de sensor? Of bazel ik nu?
En dan natuurlijk: Wat te doen? Camera gekocht bij Cameratotaal. Valt het onder de garantie? Ik vind het niet normaal dat die spots er nu al zitten. Ja, als je veel lenzen wisselt, maar daar is hier geen sprake van.
ps: Zit niet op de lens, want met zowel de 50 als 90 mm testfoto's gemaakt.
Dat is echt wel even wennen qua ergonomie! Vooral de Af-on positie (op de AE-L/AF-L knopje op de achterzijde) zit veel te dicht naast mijn rechteroog.
Nu heb ik vandaag macro foto's geschoten (diafragma f11) met de interne flitser en plots zie ik in Lightroom nogal wat vlekken op mijn sensor zitten. Heb 1 x een lens verwisseld, te weten de 50 1.4 eraf en de Tamron 90 er op (beide nieuw). Nooit geen stofjes of vlekjes op foto's gezien. Tot vandaag dus.
Sensorreiniging staat aan bij in en uitschakelen, dus als het grove stofjes zouden zijn dan waren ze wel weg. En daarnaast: hoe zouden die stofjes er plots in moeten zijn gekomen? Zouden sommige D7100 ook last hebben van het bekende sensorprobleem van de D600? Een teveel aan vet/olie op de sluiter, dat in combinatie met flits (extra warmte) zorgt voor vet/olie spatten op de sensor? Of bazel ik nu?
En dan natuurlijk: Wat te doen? Camera gekocht bij Cameratotaal. Valt het onder de garantie? Ik vind het niet normaal dat die spots er nu al zitten. Ja, als je veel lenzen wisselt, maar daar is hier geen sprake van.
ps: Zit niet op de lens, want met zowel de 50 als 90 mm testfoto's gemaakt.
[ Voor 5% gewijzigd door SlagerBlom op 26-01-2014 16:28 ]
Anoniem: 218471
Wat is dat voor rare foto? Ik begrijp niet wat ik zie.
Heb je al naar de sensor zelf gekeken? Ben wel benieuwd wat je dan ziet. Dus batterij vol - mirror lock up - lens eraf en camera naar beneden gericht houden. Naar boven erin kijken met een goed lampje. Als je zo'n blaasding (airrocket ofzo) hebt kun je proberen eventuele vuiltjes eraf te blazen.
Heb je al naar de sensor zelf gekeken? Ben wel benieuwd wat je dan ziet. Dus batterij vol - mirror lock up - lens eraf en camera naar beneden gericht houden. Naar boven erin kijken met een goed lampje. Als je zo'n blaasding (airrocket ofzo) hebt kun je proberen eventuele vuiltjes eraf te blazen.
Het is een screenprint van een foto in Lightroom met de spotremoval functie. Foto genomen van een wit stuk papier, onscherp, f16.Anoniem: 218471 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 17:40:
Wat is dat voor rare foto? Ik begrijp niet wat ik zie.
Nee, nog niet gedaan. Heb al mijn foto's doorgenomen, maar alleen bij de geflitste macro's van vandaag zie ik de spots.
@SlagerBlom: ik heb even een macro lens (VR 85mm f/3.5G) op de D7100 gezet en het diafragma helemaal dicht gedraaid f/40
f-veertig (!) wist niet eens dat dit mogelijk was
en inderdaad; dikke klodders op de censor .... grrrrrrr!!
de D7100 is net een maand in gebruik en daarom eens vergeleken met de D5200 die ik al ruim een half jaar in bezit hebt, en die bleek nog helemaal schoon
ik heb nooit iets gelezen over sensor problemen met de D7100 en de vlekken zitten bij mij willekeurig verspreid
bij de D600 zitten de vlekken juist alleen in één bepaalde hoek, dus ik denk dat het wat anders is
meest waarschijnlijke lijkt mij dit een productie probleempje waarbij wat vuil op de sensor is gekomen
gewoon pech gehad maar niets om je zorgen over te maken
dus binnenkort naar chipclean voor een wasbeurt
f-veertig (!) wist niet eens dat dit mogelijk was
en inderdaad; dikke klodders op de censor .... grrrrrrr!!
de D7100 is net een maand in gebruik en daarom eens vergeleken met de D5200 die ik al ruim een half jaar in bezit hebt, en die bleek nog helemaal schoon
ik heb nooit iets gelezen over sensor problemen met de D7100 en de vlekken zitten bij mij willekeurig verspreid
bij de D600 zitten de vlekken juist alleen in één bepaalde hoek, dus ik denk dat het wat anders is
meest waarschijnlijke lijkt mij dit een productie probleempje waarbij wat vuil op de sensor is gekomen
gewoon pech gehad maar niets om je zorgen over te maken
dus binnenkort naar chipclean voor een wasbeurt
weet het niet meer
f/40.... daarmee worden zelfs huisstofmijtvoelsprieten zichtbaar...
Al eens met een andere lens geprobeerd Vishari? Heb je het dan op dezelfde plekken? Want met f/40 wordt ook stof in de lens een probleem.
Al eens met een andere lens geprobeerd Vishari? Heb je het dan op dezelfde plekken? Want met f/40 wordt ook stof in de lens een probleem.
[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 24-01-2014 21:57 ]
Los van de enorme diffractie op f/40.... € 58.00 voor schoonmaken? Nee dankje, prima zelf te doen.
Neem eerst maar eens contact op met Cameratools en kijken wat zij ervan zeggen. Lijkt mij dat dit onder garantie valt.
ik had natuurlijk ook op minder extreme standen geprobeerd en op die macro lens blijft het zichtbaarUniversal Creations schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 21:56:
f/40.... daarmee worden zelfs huisstofmijtvoelsprieten zichtbaar...
daarna de andere 85 mm erop gedraaid (f/1.8G) en die heeft het ook op f/16
op f/1.8 is het wel weg dus inderdaad geen 'real world problem' maar een luxe probleem
daarover verschillen de meningen; ik heb het ooit eens bij mijn eerste DSLR zelf gedaan, daarna nooit meer gedurfdCyberAmp schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 01:14:
Los van de enorme diffractie op f/40.... € 58.00 voor schoonmaken? Nee dankje, prima zelf te doen.
weet het niet meer
Lijkt me geen luxeprobleem als je veel macro schiet.Vishari Beduk schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 09:09:
[...]
ik had natuurlijk ook op minder extreme standen geprobeerd en op die macro lens blijft het zichtbaar
daarna de andere 85 mm erop gedraaid (f/1.8G) en die heeft het ook op f/16
op f/1.8 is het wel weg dus inderdaad geen 'real world problem' maar een luxe probleem
En als ik naar de plekjes op mijn sensor kijk, dan lijken het me geen stofvlekjes (behalve de grote linksboven misschien). Daarvoor zijn ze allemaal te gelijkvormig.
Het gaat nooit in 1 keer schoon, ik heb wel paar keer nodig om het helemaal schoon te krijgen. Schade kun je nauwelijks aandoen.Vishari Beduk schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 09:09:
[...]
daarover verschillen de meningen; ik heb het ooit eens bij mijn eerste DSLR zelf gedaan, daarna nooit meer gedurfd
Zijn ook lubricant(smeermiddel/olie) vlekjes, Kun je herkennen aan het feit dat het mooie cirkeltjes zijn met een open midden. (werkt namelijk lensvormig) degene die perfect rond en dicht zijn daar is een stofdeeltje op geland.
Nikon zou dit in principe onder service en garantie kosteloos moeten reinigen, Of ze dat ook meteen zo aanbieden is een tweede.
(Bij verdere vragen hierover specifiek aan mij graag een DM sturen, Ik volg dit deel van het forum niet actief meer.)
Nikon zou dit in principe onder service en garantie kosteloos moeten reinigen, Of ze dat ook meteen zo aanbieden is een tweede.
(Bij verdere vragen hierover specifiek aan mij graag een DM sturen, Ik volg dit deel van het forum niet actief meer.)
Net even met een balg geblazen, en de grote linksboven inderdaad een stofje. Wel snel , na 1 x lenswisselen. Met de Canons had ik daar bijna nooit last van.Sato schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 11:57:
Zijn ook lubricant(smeermiddel/olie) vlekjes, Kun je herkennen aan het feit dat het mooie cirkeltjes zijn met een open midden. (werkt namelijk lensvormig) degene die perfect rond en dicht zijn daar is een stofdeeltje op geland.
De andere vlekjes blijven waar ze zitten, dus maandag maar eens contact opnemen met Cameratools.
Anoniem: 286841
Ik heb de D7100 gekocht met de Btw weg ermee aktie. Ook al viel die er niet onder.
€740, betere prijs dan ik had durven dromen.
Wat is tie scherp vergeleken met de D90.
Huh? Hoezo scherp? Dat ligt toch aan de lens die je erop zet?
Meer megapixels en geen AA filter, dat zal ook wel wat uitmaken.
Dat weglaten van OLPF, low pass filter, ik weet er ook niet veel van, daar word tie stuk scherper van.
Is een filter om moiré te voorkomen, maar blijkbaar heeft Nikon daar iets op gevonden.
Is een filter om moiré te voorkomen, maar blijkbaar heeft Nikon daar iets op gevonden.
Nee, daar heeft Nikon niets op gevonden, want er is nog steeds Moiré. Niet dat je daar in de praktijk veel van merkt. Maar het scheelt inderdaad wel iets qua scherpte. Goede lenzen schelen meer overigens, maar dat is dus een andere discussie. Veel plezier met je upgrade!
Ik heb vergeleken met de 105 mm micro f2.8. Op beide camera's uiteraard. Met statief en afstandsbediening. En het scheelt heel veel, meer dan ik verwacht had. Ik vond de D90 altijd een erg goede camera, maar het kan blijkbaar véél beter.
Dubbele resolutie, dus 1,4x zoveel pixels horizontaal en verticaal. Maar goed, druk eens af op een normaal formaat en kijk dan nog eens naar de foto's.
Want ? Dan zie je geen verschil ?
Juist bij grote formaten afdrukken zal je het gaan zien neem ik aan.
Juist bij grote formaten afdrukken zal je het gaan zien neem ik aan.
[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 286841 op 02-02-2014 08:54 ]
Pas bij grote afdrukken ga je het verschil zien inderdaad, maar niet bij A4 ofzo.
Ik kan je inmiddels vertellen dat de woorden "sensor vlekken" en "garantie" een gevoelig onderwerp is bij Nikon.SlagerBlom schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 13:07:
[...]
De andere vlekjes blijven waar ze zitten, dus maandag maar eens contact opnemen met Cameratools.
Na aanleiding van jou post wilde ik het ook proberen onder garantie te laten reinigen in Beverwijk maar ik kreeg gelijk te horen "Senor reiniging gebeurt nooit onder garantie". En op mijn verweer dat de camera net nieuw is was het antwoord "Deze camera is OUD!!". Nog geprobeerd met "vuil tijdens productie proces" maar daarop was het antwoord "Kan niet, onmogelijk!"
Spijt dat ik niet naar chipclean ben gegaan; daar zijn ze toch een stuk vriendelijker.
weet het niet meer
Anoniem: 338830
Kan je de bon inscannen en posten of mail PM-en?Anoniem: 286841 schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 22:06:
Ik heb de D7100 gekocht met de Btw weg ermee aktie. Ook al viel die er niet onder.

Wat zou je met die bon willen doen dan?Anoniem: 338830 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 09:59:
[...]
Kan je de bon inscannen en posten of mail PM-en?
Anoniem: 338830
Wat zou je met die bon willen doen dan?
[/quote]
Bij de Mediamarkt navraag doen waarom ik hem niet voor die prijs heb gekregen en anders kijken of Bcc hem voor die prijs levert.
[/quote]
Bij de Mediamarkt navraag doen waarom ik hem niet voor die prijs heb gekregen en anders kijken of Bcc hem voor die prijs levert.
Vanochtend even bij Cameratools langs geweest. Zij zeiden dat het gewoon stof was.Vishari Beduk schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:08:
[...]
Ik kan je inmiddels vertellen dat de woorden "sensor vlekken" en "garantie" een gevoelig onderwerp is bij Nikon.
Na aanleiding van jou post wilde ik het ook proberen onder garantie te laten reinigen in Beverwijk maar ik kreeg gelijk te horen "Senor reiniging gebeurt nooit onder garantie". En op mijn verweer dat de camera net nieuw is was het antwoord "Deze camera is OUD!!". Nog geprobeerd met "vuil tijdens productie proces" maar daarop was het antwoord "Kan niet, onmogelijk!"
Spijt dat ik niet naar chipclean ben gegaan; daar zijn ze toch een stuk vriendelijker.
Stond binnen 10 minuten met een schone sensor weer buiten. Gratis. Goeie service!
Sensor alweer vuil; 4 dikke klodders.
Ik heb een D5200 en een D7100. Die D5200 heb ik nu bijna een jaar en de sensor is nog steeds schoon.
De 7100 heb veel korter en moet nu al voor de tweede keer de sensor schoon laten maken.
Afgelopen tijd heeft bijna altijd de Sigma 18-35 erop gezeten; deze lens is bij mijn weten helemaal lucht dicht. Slechts een beperkt aantal keer lens gewisseld (50 of 85 primes) en die lenzen zijn ook lucht dicht.
Ik ga bijna denken dat er vuil in het camera huis zit.
Snap er niks van??
Ik heb een D5200 en een D7100. Die D5200 heb ik nu bijna een jaar en de sensor is nog steeds schoon.
De 7100 heb veel korter en moet nu al voor de tweede keer de sensor schoon laten maken.
Afgelopen tijd heeft bijna altijd de Sigma 18-35 erop gezeten; deze lens is bij mijn weten helemaal lucht dicht. Slechts een beperkt aantal keer lens gewisseld (50 of 85 primes) en die lenzen zijn ook lucht dicht.
Ik ga bijna denken dat er vuil in het camera huis zit.
Snap er niks van??
weet het niet meer
Nog vrijwel geen (zichtbaar) stof op mijn sensor, wissel lenzen regelmatig. Weet niet hoe en waar je je lens wisselt maar ik heb er geen last van.
Een luchtdichte lens? No way! Echt verre van.
Wat moeten we ons voorstellen bij dikke klodders?Vishari Beduk schreef op maandag 21 april 2014 @ 11:24:
Sensor alweer vuil; 4 dikke klodders.
Advocatus ineptias | Free Speech Online
Eigenlijk moet iedereen die een eerste DSLR koopt verplicht op cursus...