Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

pfff DRev reviews borderline annoying imho, weinig informatief. Zag wel opvallende moire sporen on test plaatjes raw, dpreview, niet opvallend op andere dx zichtbaar, ik weet niet of dit toeval is, maar had ik nu ook weer niet zo verwacht. Is de kans op moire groter zonder AA filter op DX dan FX? Ik zou denken aangezien er meer pixels zitten op kleinere oppervlakte dan zou dit effect toch meer moeten zijn? (rekeninghoudend met geen lensscherpte limiet). Opvallend had de D800E daar nu minder last van, zie onder.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8236/8601465288_ee43ffa5c0.jpg
AAfilter by hu.adams, on Flickr

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:04
CyberAmp schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 20:54:
Is de kans op moire groter zonder AA filter op DX dan FX?
Hoe hoger de pixeldichtheid hoe lager de kans op moiré :) Moiré krijg je wanneer het ontvangen beeld zoveel repeterend detail bevat dat het bijna overeenkomt met de pixeldichtheid van de sensor, er ontstaat dan valse informatie omdat de sensor toch al die repeterende details probeert vast te leggen. Naast het blurren van het beeld kun je de sensor ook een hoge pixeldichtheid geven omdat de kans dat het inkomend beeld ongeveer net zoveel repeterende details bevat als de zeer hoge pixeldichtheid van de sensor bijzonder klein is.

Een stapel dakpannen of een luxaflex was al voldoende om voor moiré te zorgen met de oude Nikon D70. Om moiré te krijgen met een D7100 moet het beeld wel extreem kleine repeterende details bevatten om ongeveer overeen te komen met de enorme fijnmazigheid van de D7100-sensor (b.v. een ultrafijn geweven stofje dat onder de juiste hoek superscherp wordt vastgelegd). De lens zelf alsook factoren als beweging en een minieme misfocus worden dan de natuurlijke AA-filters.

[edit]In het plaatje wat je post zou het best zo kunnen zijn dat de repeterende details toevallig het meest overeenkomen met de hoge pixeldichtheid van de D7100 en D5200 sensoren. Dan is de kans op moiré hoger dan bij een sensor met een lagere pixeldichtheid zoals die van de D800E. Maar goed, hoe groot is de kans dat je zulke foto's maakt én vervolgens op 100% gaat bekijken?

[ Voor 13% gewijzigd door Abbadon op 29-03-2013 23:01 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
CyberAmp schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 20:54:
pfff DRev reviews borderline annoying imho, weinig informatief.
Ach, ieder zijn ding. Ik geef weinig om cijfertjes en benchmarks omdat het mij niet veel zegt. Een objectieve review over de camera zelf zegt mij veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:53
Objectief zijn ze bij Digital Rev nou ook weer, wel zeer vermakelijk, dus ik kijk ze ook allemaal (ik bedenk me dat ik de nieuwste (x100s hands on) nog moet bekijken..).
Wil overigens niet zeggen dat ze niet soms hele ware dingen zeggen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Digital Rev :/. Reviews van bv. cameralabs zijn veel informatiever en fijner om te bekijken. De enige informatieve video van hun was cheap body + pro lens vs pro body + cheap lens.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
CyberAmp schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 13:39:
Er staat overigens wel dat de D300s daarmee klaar is, dit is de huidige top in DX.
Behalve als je de buffer van de D300(s) nodig hebt. :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

witeken schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 22:08:
Digital Rev :/. Reviews van bv. cameralabs zijn veel informatiever en fijner om te bekijken. De enige informatieve video van hun was cheap body + pro lens vs pro body + cheap lens.
Het is een soort Top Gear voor fotomeuk dus gewoon puur vermaak :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En de RAW update is er voor het Adobe-pakket. http://blogs.adobe.com/li...om-4-4-now-available.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

MartijnA3 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 00:22:
[...]

Behalve als je de buffer van de D300(s) nodig hebt. :)
Idd. Maar volgens mij viel die raw buffer wel mee op een snel SDkaartje van 95MB/s (35+). Cropmode 1,3x is natuurlijk ook optie. Je hebt daarentegen wel de extra resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

lastig lastig lastig

moet ik nu een 5200, 7000 of 7100 gaan aanschaffen voor mijn huis- tuin- en keukenfoto's.

Ik zelf mag graag natuur, dieren en macro foto's maken en de vrouw zit meer in de culturele hoek qua fotografie.

lastig lastig lastig

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ga je een kit kopen of alleen de body?

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
jokapo schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:34:
lastig lastig lastig

moet ik nu een 5200, 7000 of 7100 gaan aanschaffen voor mijn huis- tuin- en keukenfoto's.
Je moet helemaal niks, dus zo lastig is dat niet. Huis tuin en keukenfoto's kan je met iedere camera maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

jokapo schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:34:
lastig lastig lastig

Ik zelf mag graag natuur, dieren en macro foto's maken en de vrouw zit meer in de culturele hoek qua fotografie.

lastig lastig lastig
Met elk van die bodies die jij noemt kan dit. Het ligt aan de lens die je erop draait. Ik zou als ik zou starten met een dSLR gewoon lekker een kit kopen met een 35 1.8G en/of 60 f2.8 Macro (mits ik je interesses zou delen).

de Kitlens is voor je alledaagse dingetjes, die macro voor je macro foto's (en portretten gaat ook goed met de 60mm f2.8 op crop) en de 35 1.8G is heerlijk klein voor onderweg/straat fotografie...

Als je niet zeker weet wat je kan verwachten: enkel de kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Hmm om eerlijk te zijn de d7100 sensor is in 'real life' gebruik vrijwel identiek aan die van d5200, de AA filter die er niet op zit geeft niet zo dramatisch resultaat als de mond-op-mond reclame je doet vermoeden. Volgens mij kun je plaatjes vergelijken op DPreview en kijken of voor je type fotografie die D7100 meerwaarde heeft. De d7100 features zijn nog wel altijd beter dan d5200, maar let er dus op dat je dat niet hoeft terug te zien in je foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:02
En daarbij komt dat de D5200 een uitklapbare monitor heeft (D7100 niet) wat ook zo'n praktische voordelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

witeken schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:48:
Ga je een kit kopen of alleen de body?
Ik heb de kitlens van mijn oude D70s nog liggen dus de standaard 18-55 kit zal ik zoiezo aan mij voorbij laten gaan.

Verder ook nog een 70-300 dx lens in het bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
jokapo schreef op donderdag 04 april 2013 @ 08:45:
[...]

Ik heb de kitlens van mijn oude D70s nog liggen dus de standaard 18-55 kit zal ik zoiezo aan mij voorbij laten gaan.
De 18-70 bedoel je? Ik heb er ook een liggen, afgelopen weekend toevallig nog even op m'n D80 geschroefd maar mistte toch wel de scherpte die ik gewend was van m'n tammy 28-75. Ik vraag me af of je met die 18-70 wel het maximale uit de sensor van een D7100 haalt. Misschien toch een idee om de kit met 18-105 te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
B64 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 21:43:
En daarbij komt dat de D5200 een uitklapbare monitor heeft (D7100 niet) wat ook zo'n praktische voordelen heeft.
Dat uitklapscherm heft ook een paar flinke nadelen:
  • Minder directe knoppen achterop omdat het klap-scharnier die ruimte gebruikt
  • Geen beschermplastic over het scherm, dus sneller beschadigingen
  • Geen LCD scherm bovenop
  • Batterij gaat korter mee, omdat het (relatief stroom-vretende) grote scherm achterop aan moet als je basis info/instellingen wilt zien (wat bij de D7100 dus via het energiezuinige LCD schermpje bovenop gaat).
Ik vind het klapschermpje een leuke gimmick, maar in de praktijk heeft het (voor mij!) meer nadelen dan voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
EgMaf schreef op donderdag 04 april 2013 @ 10:08:
[...]

Dat uitklapscherm heft ook een paar flinke nadelen:
[list]
• Minder directe knoppen achterop omdat het klap-scharnier die ruimte gebruikt
• Geen beschermplastic over het scherm, dus sneller beschadigingen
Staat tegenover dat je het scherm ook zodanig kunt inklappen dat het scherm naar binnen klapt, dus tegen de camera aan. Bovendien zijn er voor niet te veel geld screenprotectors te koop.
• Geen LCD scherm bovenop
Dat is niet zozeer een consequentie van het uitklapscherm; het weglaten van het LCD scherm is waarschijnlijk gedaan uit een combinatie van kostenoverwegingen en ruimtegebrek (op de plek waar bij duurdere Nikons een LCD scherm zit, zit bij de D3200 en D5200 het instelwiel omdat daarvoor aan de de andere kant van de zoeker geen plaats meer is)
• Batterij gaat korter mee, omdat het (relatief stroom-vretende) grote scherm achterop aan moet als je basis info/instellingen wilt zien (wat bij de D7100 dus via het energiezuinige LCD schermpje bovenop gaat).
Dat is waar, maar dat scherm staat natuurlijk niet de hele tijd aan. Je kunt de camera zodanig instellen dat het scherm in principe uit staat, tenzij je op de i- of info-knop drukt. Een paar seconden instellingen checken, dan het scherm weer uit. De combinatie met weinig directe knoppen (voor veel instellingen moet je toch het menu in) zal er wel voor zorgen dat je het scherm wat vaker gebruikt dan bij bijvoorbeeld de D7100. Ik moet zeggen dat ik zelf ook liever een LCD bovenop heb, maar dat heeft meer met bedieningsgemak te maken dan met energieverbruik.
[/list]

Ik vind het klapschermpje een leuke gimmick, maar in de praktijk heeft het (voor mij!) meer nadelen dan voordelen.
Een gimmick is iets dat in een apparaat is ingebouwd om mensen over de streep te trekken, die dan aan hun vrienden kunnen laten zien: "kijk 'ns wat mijn camera kan!", maar wat in de praktijk vrijwel nooit gebruikt wordt. In dat licht bezien is een uitklapscherm zeker geen gimmick, sterker nog, er zijn zat mensen die geen camera zonder uitklapscherm willen. Ik heb zelf ooit een camera met uitklapscherm gehad, en gebruikte dat regelmatig, vooral in combinatie met live-view. Het ligt vooral aan het soort fotografie dat je beoefent, kan dus heel goed zijn dat het voor jou geen meerwaarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

klapscherm is een plus, zeker als je boven ooghoogte schiet en mikken in de verte of heel laag zit op grond niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Rustig, rustig, ik gaf alleen maar mijn mening.
En voor mij is het weinig meer dan een gimmick, met de bovenstaande nadelen (al dan niet als direct gevolg van de klapscherm, danwel vanwege modelkeuzes die Nikon gemaakt heeft).

Ik begon mijn post dan ook met: "Dat uitklapscherm heft ook een paar flinke nadelen"
"ook", dus niet alleen maar nadelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Je hebt trouwens nog twee nadelen gemist - het grotere volume door het klapscherm en het grotere risico op stukgaan (een uitgeklapt scherm is toch wat gevoeliger voor stoten of vallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tupolev141
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07-2023

tupolev141

Vlaams rund

Als je een wat meer informatieve hands-on wil zien moet je naar de filmpjes van The CameraStore kijken. Ongeveer een miljard keer beter dan DRTV.

Hier de hands-on van de D7100 YouTube: Nikon D7100 Hands-On Review (With Cineroid EVF Test)

Over de klapschermdiscussie: Ik vond het altijd maar niks en zag het als een video feature dat ik toch niet zou gebruiken. Maar ik moet toegeven dat telkens ik met mijn buik en scrotum in het natte koude ochtendgras lig om een paddestoel of zo te fotograferen ik mezelf een klapscherm wens!! Maar goed, mijn huidige camera heeft het dus niet en de D7100 ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door tupolev141 op 05-04-2013 15:33 ]

* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

goeie review, lag het aan mij of was de D7100 scherper dan de D600? (of gewoon blur)

[ Voor 11% gewijzigd door Cyberamp op 05-04-2013 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tupolev141
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07-2023

tupolev141

Vlaams rund

De D7100 was scherper. De print die hij op het einde beoordeelt zijn de shots (video at 2:00) van de brug met de D600 op ongeveer 135mm en de D7100 op ongeveer 85mm. Allebei F8, ISO 200 en 1/100 shutter.

In ISO performance is er no contest, met dank aan de FX sensor van de D600

* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

scherpte, niet echt eerlijke test op die foto, focus point was waarschijnlijk anders. ik zie toch op dpreview dat d600 scherper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
CyberAmp schreef op donderdag 04 april 2013 @ 18:54:
klapscherm is een plus, zeker als je boven ooghoogte schiet en mikken in de verte of heel laag zit op grond niveau.
Dat vind jij, ik zit te overwegen om mijn D40 te vervangen. Een 3200 of 5200 is een minder dure optie maar behoort niet tot mijn opties vanwege het klapscherm. Ik heb afgelopen jaar enkele keren met Nikon's gespeeld met zulke schermen en het waren allemaal irritante camera's om mee te werken. Die knoppen aan de linker kant zijn wat bij betreft een echte must-have.

De enige keer dat een klapscherm uitkomst bood was bij filmen, maar ik koop daar mijn camera niet, in de eerste plaats, voor filmen maar voor (landschap)foto's.

Ik ben nu al sinds ik mijn D40 heb opzoek naar iets beters. Het is een prima model om mee te starten, maar ik loop al snel tegen z'n limieten aan, voor Low-light performance,resolutie, Bracketing en remote mogelijkheden zijn niet helemaal voldoende voor wat ik wil. Wellicht dat ik ook enigszins verwend ben om dat ik geregeld speel met betere modellen als D80 en vooral met de D700 en D3s van mijn vader.
Ik hoop van de zomer een D7100 te kunnen kopen met 18-105 en die combineren met 35 1.8 en 55-200 als ik wil telezomen. De D40 met 18-55 gaat dan na ruim 6 jaar de deur uit of de kast in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Roobje schreef op maandag 08 april 2013 @ 22:27:
[...]

Dat vind jij, ik zit te overwegen om mijn D40 te vervangen. Een 3200 of 5200 is een minder dure optie maar behoort niet tot mijn opties vanwege het klapscherm. Ik heb afgelopen jaar enkele keren met Nikon's gespeeld met zulke schermen en het waren allemaal irritante camera's om mee te werken. Die knoppen aan de linker kant zijn wat bij betreft een echte must-have.

De enige keer dat een klapscherm uitkomst bood was bij filmen, maar ik koop daar mijn camera niet, in de eerste plaats, voor filmen maar voor (landschap)foto's.

Ik ben nu al sinds ik mijn D40 heb opzoek naar iets beters. Het is een prima model om mee te starten, maar ik loop al snel tegen z'n limieten aan, voor Low-light performance,resolutie, Bracketing en remote mogelijkheden zijn niet helemaal voldoende voor wat ik wil. Wellicht dat ik ook enigszins verwend ben om dat ik geregeld speel met betere modellen als D80 en vooral met de D700 en D3s van mijn vader.
Ik hoop van de zomer een D7100 te kunnen kopen met 18-105 en die combineren met 35 1.8 en 55-200 als ik wil telezomen. De D40 met 18-55 gaat dan na ruim 6 jaar de deur uit of de kast in
prima, maar imho de klapscherm zelf is niet het probleem, het is dat het alleen aangeboden wordt in de lagere plastic consumer modellen, wat zoiets verder een slechte imago geeft. los van de D5200 vs D7100 discussie. dat is een design keuze van nikon, m.i. kan het prima gecombineerd worden met de andere features in hogere modellen. Sony kan het, waarom nikon niet dan. Kijk maar naar A99. Dat het breekt? Dat is slappe argument. Verder, het komt misschien 1% voor dat je m nodig hebt, maar dan is het wel handig. zou ik overigens inderdaad niet als argument laten meetellen tussen d5200 en d7100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Roobje schreef op maandag 08 april 2013 @ 22:27:
[...] Een 3200 of 5200 is een minder dure optie maar behoort niet tot mijn opties vanwege het klapscherm. Ik heb afgelopen jaar enkele keren met Nikon's gespeeld met zulke schermen en het waren allemaal irritante camera's om mee te werken. Die knoppen aan de linker kant zijn wat bij betreft een echte must-have.
De D3200 heeft toch geen klapscherm, en (dus) gewoon knoppen links van het scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
CyberAmp schreef op maandag 08 april 2013 @ 23:27:
[...]

prima, maar imho de klapscherm zelf is niet het probleem, het is dat het alleen aangeboden wordt in de lagere plastic consumer modellen, wat zoiets verder een slechte imago geeft. los van de D5200 vs D7100 discussie. dat is een design keuze van nikon, m.i. kan het prima gecombineerd worden met de andere features in hogere modellen. Sony kan het, waarom nikon niet dan. Kijk maar naar A99. Dat het breekt? Dat is slappe argument. Verder, het komt misschien 1% voor dat je m nodig hebt, maar dan is het wel handig. zou ik overigens inderdaad niet als argument laten meetellen tussen d5200 en d7100.
Het is ook wel mogelijk, natuurlijk, maar ze doen het niet. Omdat je hem, zoals jij zegt, slechts 1% van de tijd nodig hebt. Ik snap Nikon dan best dat ze het niet doen.
Maar als je hem maar 1% van de tijd nodig hebt zit dus 99% van de tijd je dikkere scherm en de scharnier in de weg. Dan vind ik het handiger dat ze het weg hebben gelaten.

Grote kans is dat Nikon het heeft overwogen, maar vanwege de nadelen toch niet heeft gedaan. Sony kiest er voor om dat wel te doen, moet zij weten.

Overigens is zo'n klapscherm niet de doorslaggevende factor bij het kiezen van een camera, maar ik neem ze gewoon niet mee in mijn overwegingen.
B64 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 08:00:
[...]

De D3200 heeft toch geen klapscherm, en (dus) gewoon knoppen links van het scherm?
klopt, ik was even in de war met voorgangers van de D5200, die hebben het beiden wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 07:27
nero355 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 03:32:
[...]

Het is een soort Top Gear voor fotomeuk dus gewoon puur vermaak :)
Inderdaad, ach, als je niets te doen hebt kan je er eens naar kijken. Soms best grappig :9 inderdaad niet bedoeld voor serieuze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 19:40
Wat mij verbaasde, toen ik van het weekend door de zoeker van een d7100 tuurde was dat ze afgestrapt zijn van de groene tekst onderin de zoeker.

Groen is soms wat lastig leesbaar, helemaal in lichte omstandigheden, bij de d7100 is het bijzonder leesbaar wit en wat dikker dus makkelijk afleesbaar zonder dat ik mij in hoef te spannen.

Top, nu nog even sparen, die s5 pro van mij doet het nog veel te goed... klere ding is niet kapot te krijgen. ;)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Dat zal te maken hebben met dat ze overgestapt zijn op OLED in de zoeker ipv LCD. Nieuwe techniek, dus moet duidelijk herkenbaar zijn, dus andere kleur. Marketing :p

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Marxje1981 schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:54:
Wat mij verbaasde, toen ik van het weekend door de zoeker van een d7100 tuurde was dat ze afgestrapt zijn van de groene tekst onderin de zoeker.

Groen is soms wat lastig leesbaar, helemaal in lichte omstandigheden, bij de d7100 is het bijzonder leesbaar wit en wat dikker dus makkelijk afleesbaar zonder dat ik mij in hoef te spannen.
In de zoeker zit bij de D7100 een OLED display, waar alle voorgaande DSLR's een LCD hadden. Ik heb trouwens nooit problemen gehad met de leesbaarheid van de zoekerinfo...?
Top, nu nog even sparen, die s5 pro van mij doet het nog veel te goed... klere ding is niet kapot te krijgen. ;)
Herkenbaar, dat 'probleem' heb ik ook - maar dan met een D80. Zes jaar oud, still going strong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
B64 schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:14:
[...]

Herkenbaar, dat 'probleem' heb ik ook - maar dan met een D80. Zes jaar oud, still going strong...
Nu hij het nog doet valt 'ie nog te verkopen op marktplaats.. :p /smoesjes

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

DuDePrOdUcTiOnS schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:31:
Nu hij het nog doet valt 'ie nog te verkopen op marktplaats.. :p /smoesjes
:N Zoiets heet een tweede body O-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Gisteren op Professional Imaging geweest in Nieuwegein, daar kortstondig met de D7100 gespeeld.
Ergens anders op de beurs werd de D7100 al voor €999,- aangeboden inclusief btw. Helaas heb ik er nu het geld (en de tijd) nog niet voor, maar dat is wel een goed teken. Hopelijk heeft die tegen de zomer een verkoopprijs van onder de €1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
CyberAmp schreef op donderdag 04 april 2013 @ 18:54:
Is vrij persoonlijk denk ik. Ik ben zelf erg blij dat mijn 550d nog geen klapschermpje had. Heb liever zo min mogelijk toetsers en bellen die kapot kunnen of waar rommel tussen kan gaan zitten. Als ik een nieuwe body ga kopen zal het er ook zeker een zijn zonder klapschermpje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Als je een neck strap op je camera hebt is zo'n klapschermpje nog onhandiger. Voor mij is het ook geen must have. Zeker als het een mat schermpje van goede kwaliteit is, heb je dat nog minder nodig.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 14:59
Pfff.... 2 pagina's geleuter over iets wat een D7100 niet heeft.

Kan het nu weer over de D7100 gaan en de features die hij wel heeft.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Is de D7100 het verschil waard met de D7000 (body only prijzen), bijna 400 euro verschil. Heb momenteel een D3100 en deze camera laat me toch op essentiële momenten in de steek, hij is eigenlijk gewoon te traag. De autofocus blijft vaak maar zoeken, ook als ik mijn 35mm f/.18 er op heb zitten.

De D7000 lijkt mij een interessante opvolger, maar aangezien een body voor mij een behoorlijke investering is, zou ik toch graag jullie mening willen horen.

Wat mij betreft is de D7100 24MP sensor nadelig omdat het alleen maar grotere bestanden oplevert, terwijl 16MP van de D7000 genoeg is (mijn D3100 heeft 14MP). Tot dusver hoor ik dat de burst rate van de D7100 teleurstellender is dan die van de D7000, ik verwacht dat dit aan de grootte van de bestanden (dus door de 24MP sensor) komt...

Verder nog, het 51 af-systeem lijkt me significant beter dan het 39 af-systeem van de D7000, maar zal ik het verschil merken als ik van een D3100 af komt met 11 AF-punten.

Als laatste nog het significante verschil in video-opnames tussen de D7000 en D7100. Het verschil in 60i en 60p is mij echter nog steeds niet helemaal duidelijk ondanks dat ik het al een paar keer heb opgezocht. 720p 60p is natuurlijk wel een mooie feature zeker als je postproduction gaat doen in After Effects met de Twixtor Pro plugin :9 :9~

D7100:
HD 1,920x1,080 / 60i
HD 1,920x1,080 / 50i
HD 1,920x1,080 / 30 fps
HD 1,920x1,080 / 25 fps
HD 1,920x1,080 / 24 fps
HD 1,280x720 / 60 fps
HD 1,280x720 / 50 fps

D7000:
HD 1,920x1,080 / 24 fps
HD 1,280x720 / 30 fps
HD 1,280x720 / 24 fps
VGA 640x424 / 30 fps

Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/20...rison.aspx/#ixzz2QoBpYLHa
Ik ga mijn 70-300 VR voor zo'n 350-400 euro verkopen en wil voorlopig verder met mijn D3100 + 18-55 en dan een D7000/D7100 met 35mm f/1.8. Mogelijkerwijs kan ik ook een D7000 met 18-105 halen zodat ik toch nog wat meer bereik heb, want de 18-55 is natuurlijk erg beperkt.

**Juiste topic hiervoor of had ik een eigen topic aan moeten maken (in dat geval excuses en de vraag aan de moderator om 'm te verplaatsen).

[ Voor 21% gewijzigd door Selmer op 18-04-2013 12:14 . Reden: - ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 19:40
Ik zou ook voor een d7000 gaan, beter een wat minder goede body en meer geld voor lenzen dan een betere body en geen geld voor goed glas.

Maarre, die 70-300VR gaat geen 400 euro opbrengen hoor, beetje optimistisch is goed, maar zoveel ;)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

@bartpostma:

-Ik denk niet dat de verschillen de meerprijs waard is, daarvoor is de prijs nog te hoog.
-Het verschil tussen 60i en 60p is dat je bij 60i slechts de helft van de pixels per keer krijgt, in rijen. Dat is omdat de tv's vroeger niet snel genoeg waren of zo. Youtube houdt trouwens niet van interlaced video's.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
bartpostma schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:03:

...

Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/20...rison.aspx/#ixzz2QoBpYLHa
Ik ga mijn 70-300 VR voor zo'n 350-400 euro verkopen en wil voorlopig verder met mijn D3100 + 18-55 en dan een D7000/D7100 met 35mm f/1.8. Mogelijkerwijs kan ik ook een D7000 met 18-105 halen zodat ik toch nog wat meer bereik heb, want de 18-55 is natuurlijk erg beperkt.

...
In welk opzicht is de 18-55 beperkt? Want zover ik heb gehoord is de 18-105 niet veel beter dan de 18-55 behalve het grotere bereik. Het is gewoon een kit-lens voor de duurdere DX-bodies.

Natuurlijk is het misschien wel handig om achter de hand te hebben als je je 18-55 verkoopt, maar veel betere kwaliteit dan de 18-55 moet je niet verwachten vrees ik, het is ook een stuk glas van slechts €200,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrrack
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-06 15:55
Interlaced stamt uit de tijd van de beeldbuizen, welke hun beelden om technishce redenen interlaced projecteerden. Tegenwoordig hebben we te maken met technieken zoals LCD en plasma welke dat niet doen.

Neem als voorbeeld een frame van 1920*1080 pixels, dat bestaat in video termen uit 1080 horizontale beeldlijnen. In het geval van een progressive opname wordt dat volledige frame uitgelezen en opgeslagen door de sensor, dat wil zeggen 1920*1080 pixels voor elk frame in de gekozen framerate (te weten 24,25,30,50,60 of wat dan ook).

In het geval van interlaced opnames wordt niet het volledige frame van 1920*1080 pixels uitgelezen en opgeslagen door de sensor maar slechts een deel daarvan. In dit geval worden eerst de even beeldlijnen uitgelezen en pas een moment later de oneven beeldlijnen. De resolutie is dan steeds 1920*540 en wordt niet langer een frame genoemd maar een field. Een signaal van 1920*1080/50i wordt omschreven als 50fields per seconde. Doordat slechts een deel van het frame per keer wordt gelezen hebben we te maken met lagere bitrates zodat er minder data te verwerken is voor de processor.

Doordat progressive video wel het volledige frame uiltleest is dat meer data en vergt het meer van de hardware van een camera. Potentieel zou progressive video scherper moeten zijn dan interlaced. Met name snel bewegende objecten zijn in de tussenliggende tijd dat de even en oneven lijnen worden gelezen verplaatst. Zie bijvoorbeeld dit filmpje op youtube.

Allemaal leuk en aardig hoe dat werkt bij het opnemen van de video, maar dat heeft dus ook nog consequenties voor de weergave ervan. Als je interlaced video direct gaat afspelen op je LCD of plasma tv gaat deze de beelden onder handen nemen zodat ze progressive (dus ineen keer) op het panel te zien zijn. Dat proces wordt deinterlacing genoemd. Elke fabrikant van tv's, of BluRay spelers, doet dat op een net even andere manier zodat er kleine verschillen zullen zijn. Dat proces is bijna nooit feilloos zodat er kleine foutjes insluipen welke bijvoorbeeld te zien zijn als kartelrandjes (met name bij diagonale lijnen).

Video met een DSLR kent nog een aantal andere oorzaken die ervoor zorgen dat er scherpte verloren gaat zoals line skipping en het gebruik van een rolling shutter, maar dat gaat iets te ver om in dit verhaal te betrekken.

TL;DR: bij progressive video leest de sensor ineens een hogere resolutie uit dan in het geval van interlaced video en is daarom in principe iets scherper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
witeken schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:48:
@bartpostma:

-Ik denk niet dat de verschillen de meerprijs waard is, daarvoor is de prijs nog te hoog.
-Het verschil tussen 60i en 60p is dat je bij 60i slechts de helft van de pixels per keer krijgt, in rijen. Dat is omdat de tv's vroeger niet snel genoeg waren of zo. Youtube houdt trouwens niet van interlaced video's.
Marxje1981 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:32:
Ik zou ook voor een d7000 gaan, beter een wat minder goede body en meer geld voor lenzen dan een betere body en geen geld voor goed glas.

Maarre, die 70-300VR gaat geen 400 euro opbrengen hoor, beetje optimistisch is goed, maar zoveel ;)
Misschien inderdaad meer rond de 300.
In welk opzicht is de 18-55 beperkt? Want zover ik heb gehoord is de 18-105 niet veel beter dan de 18-55 behalve het grotere bereik. Het is gewoon een kit-lens voor de duurdere DX-bodies.

Natuurlijk is het misschien wel handig om achter de hand te hebben als je je 18-55 verkoopt, maar veel betere kwaliteit dan de 18-55 moet je niet verwachten vrees ik, het is ook een stuk glas van slechts €200,-
Klopt, voorlopig is het dan wellicht handig om het bij de 18-55 en de 35 1.8 te houden en alleen een upgrade te doen qua body. Het is voor mij namelijk een behoorlijke smak geld en je mag behoorlijk wat geld op tafel leggen als je goed glas wilt hebben. Een 16-85 bijvoorbeeld is wat mij betreft ook wel een kanshebber alleen dan zal ik wat langer moeten sparen (16-85 + D7000 ligt net iets hoger dan de prijs van een D7100 body only). Veel duurder dan dat gaat het wat mij betreft niet worden want het is een hobby, en een hobby moet ook leuk blijven 8)7 .
Interlaced stamt uit de tijd van de beeldbuizen, welke hun beelden om technishce redenen interlaced projecteerden. Tegenwoordig hebben we te maken met technieken zoals LCD en plasma welke dat niet doen.

Neem als voorbeeld een frame van 1920*1080 pixels, dat bestaat in video termen uit 1080 horizontale beeldlijnen. In het geval van een progressive opname wordt dat volledige frame uitgelezen en opgeslagen door de sensor, dat wil zeggen 1920*1080 pixels voor elk frame in de gekozen framerate (te weten 24,25,30,50,60 of wat dan ook).

In het geval van interlaced opnames wordt niet het volledige frame van 1920*1080 pixels uitgelezen en opgeslagen door de sensor maar slechts een deel daarvan. In dit geval worden eerst de even beeldlijnen uitgelezen en pas een moment later de oneven beeldlijnen. De resolutie is dan steeds 1920*540 en wordt niet langer een frame genoemd maar een field. Een signaal van 1920*1080/50i wordt omschreven als 50fields per seconde. Doordat slechts een deel van het frame per keer wordt gelezen hebben we te maken met lagere bitrates zodat er minder data te verwerken is voor de processor.

Doordat progressive video wel het volledige frame uiltleest is dat meer data en vergt het meer van de hardware van een camera. Potentieel zou progressive video scherper moeten zijn dan interlaced. Met name snel bewegende objecten zijn in de tussenliggende tijd dat de even en oneven lijnen worden gelezen verplaatst. Zie bijvoorbeeld dit filmpje op youtube.

Allemaal leuk en aardig hoe dat werkt bij het opnemen van de video, maar dat heeft dus ook nog consequenties voor de weergave ervan. Als je interlaced video direct gaat afspelen op je LCD of plasma tv gaat deze de beelden onder handen nemen zodat ze progressive (dus ineen keer) op het panel te zien zijn. Dat proces wordt deinterlacing genoemd. Elke fabrikant van tv's, of BluRay spelers, doet dat op een net even andere manier zodat er kleine verschillen zullen zijn. Dat proces is bijna nooit feilloos zodat er kleine foutjes insluipen welke bijvoorbeeld te zien zijn als kartelrandjes (met name bij diagonale lijnen).

Video met een DSLR kent nog een aantal andere oorzaken die ervoor zorgen dat er scherpte verloren gaat zoals line skipping en het gebruik van een rolling shutter, maar dat gaat iets te ver om in dit verhaal te betrekken.

TL;DR: bij progressive video leest de sensor ineens een hogere resolutie uit dan in het geval van interlaced video en is daarom in principe iets scherper.
Bedankt voor de duidelijke uitleg... lijkt me dus meer een functie die heel leuk werkt voor de verkoper en de marketing maar waar je uiteindelijk dus vrij weinig aan zult hebben. Had eigenlijk gehoopt dat de D7000 ook 1080p,30fps zou hebben maar 1080p 24fps zoals op mijn D3100 is in principe ook prima.. het voornaamste deel blijft toch fotografie en dan is 1080p een leuke bijkomstigheid... zoveel video maak je (lees: ik) eigenlijk toch niet op het moment.

[ Voor 113% gewijzigd door Selmer op 18-04-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

@Bartpostma: Waarom schrijf je "witeken schreef" in de quote van een reactie die ik niet heb geschreven?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sterker nog ... waarom doe je dat uberhaubt :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
witeken schreef op donderdag 18 april 2013 @ 16:20:
@Bartpostma: Waarom schrijf je "witeken schreef" in de quote van een reactie die ik niet heb geschreven?
zoiets heeft een foutje, ben er nog niet helemaal achter hoe je 2x kan quoten hier dus vandaar dat ik 't zo wilde doen :/

[ Voor 16% gewijzigd door Selmer op 18-04-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Onder de normale reageerpagina zit de discussie op het forum. Gewoon op insert quote klikken bij het bericht dat je wilt. Quotes splitsen kan ook.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

ik verwacht nu een reactie van yzf1kr over wat een offtopic geleuter dit "quoten" wel niet is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
bartpostma schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:03:

**Juiste topic hiervoor of had ik een eigen topic aan moeten maken (in dat geval excuses en de vraag aan de moderator om 'm te verplaatsen).
Ik heb mijn in nieuwstaat verkerende 70-300 VR verkocht voor 300 euro, meer ga je er denk ik niet voor krijgen.
En qua standaard zoom zou ik eens kijken naar de 16-85 VR, heerlijke lens.
Despite some shortcomings the Nikkor AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR DX is still one of the best standard zooms available for Nikon crop cameras.
http://www.photozone.de/n...-nikkor16853556vr?start=2

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
MartijnA3 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 21:50:
[...]

Ik heb mijn in nieuwstaat verkerende 70-300 VR verkocht voor 300 euro, meer ga je er denk ik niet voor krijgen.
En qua standaard zoom zou ik eens kijken naar de 16-85 VR, heerlijke lens.

[...]

http://www.photozone.de/n...-nikkor16853556vr?start=2
Ja, tot die conclusie kwam ik inderdaad ook, en 16 i.p.v. 18 is volgens mij ook nog een behoorlijk verschil en obviously is de 16-85 significant beter dan de 18-55 (en daarmee ook de 18-105). Verder zijn er eigenlijk niet veel mogelijkheden meer voor een standaard zoom, dus 16-85 en D7000 is the way to go.. nu maar sparen O+ :*)
Klopt, voorlopig is het dan wellicht handig om het bij de 18-55 en de 35 1.8 te houden en alleen een upgrade te doen qua body. Het is voor mij namelijk een behoorlijke smak geld en je mag behoorlijk wat geld op tafel leggen als je goed glas wilt hebben. Een 16-85 bijvoorbeeld is wat mij betreft ook wel een kanshebber alleen dan zal ik wat langer moeten sparen (16-85 + D7000 ligt net iets hoger dan de prijs van een D7100 body only). Veel duurder dan dat gaat het wat mij betreft niet worden want het is een hobby, en een hobby moet ook leuk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Als je bereid bent tweedehands te kopen... een 16-85 moet voor 300-350 te krijgen zijn op Marktplaats, dus ongeveer hetzelfde geld (of een beetje meer) als je voor je 70-300 krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Ik heb mijn D300, 16-85 en 70-200 2.8 VR allemaal gebruikt gekocht en heb er absoluut geen spijt van.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Zelf nog geen tijd gehad om te lezen, maar de 25 pagina tellende review van DPreview staat online:
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d7100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sua
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-04 15:47

Sua

lichtelijk nieuw

85% & Gold Award, netjes hoor.

Nadelen betreffen vooral videomodus en LV en natuurlijk de kleine buffer.

Staan erg veel voordelen tegenover, denk dat dit m'n volgende camera wordt (van D90).

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik vraag me af of de iso-prestaties nog veel zullen verbeteren. Als je de D7100 met de 7D vergelijkt, is er niet zoveel verschil.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
De review van DPreview van de D5200 is inmiddels ook online. De camera met de 24,1 MP sensor met AA filter krijgt van DP een score van 79%, 6 procentpunt minder dan de D7100. Die overigens steeds meer in prijs zakt. Op het moment van schrijven slechts 80 euro boven de grens van de 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 14:59
witeken schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:52:
Ik vraag me af of de iso-prestaties nog veel zullen verbeteren. Als je de D7100 met de 7D vergelijkt, is er niet zoveel verschil.
Nou het gat is toch best groot. Bij hoge iso draait het niet alleen om ruis.

Wbt signaal/ruis is de rek er wel langzaam uit, dat is ook al uitvoerig behandeld in het DX/FX topic, zoals je weet. Het verschil tussen de 7D en de D7100 op ISO3200 minder dan een halve stop.

Maar wbt dynamisch bereik ligt de 7D op ISO3200 meer als een volle stop achter op de D7100.
Ook wat betreft kleurbereik en kleurgevoeligheid op hoge ISO lig de D7 nog flink achter.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Welk geheugen kan ik beter aanschaffen SDHC of SDXC en welk merk ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Kingston, hoogst mogelijke klasse, grootste geheugen.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Laatst online: 11-09 20:18
Op wat gebaseerd?

Kingston is een A-merk, net zoals Sandisk en Lexar. Wat betreft de kaart zit er weinig verschil in, alleen bied Lexar naast de normale recoverytool die ook de andere fabrikanten leveren ook de service om het kaartje gratis op te sturen, zodat ze alle data er voor je af gaan halen en op een nieuw kaartje terugsturen.

Sandisk heeft daarin tegen een goede samenwerking met Nikon voor de ontwikkeling van hun kaartjes, maar daar heb je weinig aan als je SD kaartje crash't.

SDHC en SDXC is trouwens geen verschil, buiten dat SDXC voor een capaciteit van boven de 32GB geldt.

[ Voor 16% gewijzigd door Froggle op 21-05-2013 20:28 ]

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Het is om te beginnen een Sandisk Class 10 UHS 1 van 32 Gb geworden

[ Voor 7% gewijzigd door jdwrist op 21-05-2013 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sjoerdfoto schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 19:54:
Kingston, hoogst mogelijke klasse, grootste geheugen.
Lekker 64gb vol schieten en dan hopen dat je kaartje niet crasht, voor sport en andere snelle burst omstandigheden heb je niet veel keus maar voor elk ander werk zou ik toch liever gaan voor 4x16 ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ventieldopje schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 20:34:
[...]

Lekker 64gb vol schieten en dan hopen dat je kaartje niet crasht, voor sport en andere snelle burst omstandigheden heb je niet veel keus maar voor elk ander werk zou ik toch liever gaan voor 4x16 ;)
Of, aangezien de D7100 2 slots heeft en video en foto bijvoorbeeld kan scheiden: 8GB of 16GB kaartje in het ene slot en een 32 of 64GB kaartje in het andere. * Orion84 gebruikt 2x 8 en 2x 32 op die manier in een D7000. Snelle kaartjes zijn in elk geval zeker de moeite waard om de niet al te grote buffer een beetje vlot leeg te krijgen, zo hebben verschillende reviews al aangetoond geloof ik.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Klopt, de Sandisk heeft met 90 MB/s schrijf snelheid, een van de snelste SD-kaarten. Wel heel verraderlijk dat ze altijd adverteren met de leessnelheid en niet met de schrijfsnelheid. Gelukkig valt het verschil bij de Sandisk nog enig sinds mee, maar met 40 euro voor 16 GB is het wel een redelijke investering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Zijn er nog mensen die de D7100 in bezit hebben of hadden en die denken of dachten van 'Nee, valt toch tegen'?

[ Voor 4% gewijzigd door Mandrake466 op 23-06-2013 12:18 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat moet er tegenvallen aan deze camera? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Een beetje de ISO-prestaties, maar vooral de buffer met schieten in RAW. Bij sport zet ik 'm als het kan toch echt op 12-bits gecomprimeerd i.p.v. 14-bits lossless. En dan zo mogelijk op de cropmodus, dan heb je wel wat speling. Met een snel SD-kaartje kom ik er goed uit. Ik gebruik een SanDisk Extreme 45MB/s.

Verder echt een topcamera hoor, begrijp me niet verkeerd. Voor dat bedrag uitstekend.

[ Voor 12% gewijzigd door Krylinck op 23-06-2013 14:25 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
Bedankt voor de reacties. Ik zit zelf namelijk te twijfelen tussen een Nikon (D7100) en een Canon EOS.

Budget is ongeveer 1000 euro. Volgende week schijnt de mediamarkt weer een Fotomania actie te hebben. Mischien dat ik de D7100 dan mee kan nemen voor een leuk prijsje he.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Wordt dit je eerste dSLR? Voel deze en een gelijkwaardige Canon in de handen aan. De D7100 is een prachtige camera waar je alles mee kunt. Nikon heeft ook een hele reeks mooie, betaalbare prime-lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
Nordlys schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:39:
Wordt dit je eerste dSLR? Voel deze en een gelijkwaardige Canon in de handen aan. De D7100 is een prachtige camera waar je alles mee kunt. Nikon heeft ook een hele reeks mooie, betaalbare prime-lenzen.
Dit is inderdaad mijn eerste dSLR. Het gaat mij voornamelijk om mooie foto's te maken van..alles zo'n beetje. :) Ik ben dan ook zeker geen pro.

Canon schijnt toch beter te zijn mbt video opname. Video's zal ik ook opnemen uiteraard maar de prio ligt toch bij fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Voordeel bij Canon is dat je tijdens LiveView en video-opname het diafragma nog kan aanpassen, bij Nikon gaat dat niet. De D7100 heeft dan wel weer een koptelefoon-aansluiting om je audio te monitoren, die ontbreekt bij de 7D (Canon's versie van dit model, om het zo maar even te noemen).

Bedenk dat je bij je eerste camera voor een merk dus voor een systeem kiest. Lenzen en accessoires horen daar ook bij. Ga inderdaad even uitproberen in een lokale fotowinkel en zoek alvast op wat voor soort lens je erbij wil hebben (tweedehands aanbod is bij Canon wat groter). Aan beide camera's zal je echter een prachtbody hebben, zeker voor een eerste dSLR.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Die koptelefoonaansluiting is trouwens goud waard, ik gebruik hem standaard bij serieus filmen (= met microfoon + pre-amp).

Maar voor het maken van "mooie foto's" is maar één ding nodig: een goede fotograaf. Kennis van instellingen is wel een must en daarbij artistiek vermogen, maar van dat laatste bak ik ook geen kont. Daarna komen lenzen en daarna pas de body. De D7100 is prima, maar niet voor mensen die hun brood met de sportfotografie verdienen en ook niet als je hem later toch in een hoekje gooit.

Trouwens, waar geen (tweedehands) D7000?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
Nou, de D7100 is ieder geval vandaag niet afgeprijsd bij MM als ik de webshop mag geloven.

Na werk maar s langs dan.

[ Voor 13% gewijzigd door Mandrake466 op 24-06-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Mandrake466 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 12:03:
Nou, de D7100 is ieder geval vandaag niet afgeprijsd bij MM als ik de webshop mag geloven.

zoals het er nu naar uit ziet alleen de kits D3100, D3200, D5100, D5200 en de D7000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Mandrake466 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 12:03:

Laat weten of je hem mee kan krijgen met korting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
Roobje schreef op maandag 24 juni 2013 @ 12:20:
[...]

zoals het er nu naar uit ziet alleen de kits D3100, D3200, D5100, D5200 en de D7000
D7000 is €10 goedkoper dan de laagste prijs in de PW *O* :/
QErikNL schreef op maandag 24 juni 2013 @ 13:23:
[...]

Laat weten of je hem mee kan krijgen met korting :)
Zal ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Mandrake466 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 13:38:
[...]

D7000 is €10 goedkoper dan de laagste prijs in de PW *O* :/

[...]

Zal ik doen.
Ik had de D7000 met 18-105 voor 700 toen met de Saturn actie (korting gelijk aan de BTW), begin juni was dat, de week er na kwam de MM (ja, zelfde concern) met dezelfde actie. Nog is de huidige prijs geen slechte prijs van de D7000 kit. Ik ben er erg tevreden over, en aangezien ik van de D3100 af kwam was de D7100 me nog wat te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
Net geweest bij de MM Den Haag Centrum. De D7100 doet niet mee aan de fotomania. Verkoper ging niet lager dan 1175. Ik pas voorlopig.

De Canon 7D ligt toch lekkerder in de hand omdat deze groter is.

@bartpostma Ik had toen geen camera nodig anders had ik het zeker gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Nu dus in de aanbieding bij Pixmania: 927 Euro (staat ook in de PW, maar meld het hier toch maar even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
B64 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 20:14:
Nu dus in de aanbieding bij Pixmania: 927 Euro (staat ook in de PW, maar meld het hier toch maar even ;)
Ik kreeg de melding inderdaad ook, helaas heb ik mijzelf een voorwaarde gegeven wanneer ik mijn D7100 mag gaan kopen. Maar hopelijk zorgt deze actie dat ie standaard onder de grens van 1000 euro komt.

Dacht het ook al toen ik 2 maanden terug op een beurs de D7100 voor 999,- zag staan, maar hij blijft al een poosje op 1030,- hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Ik zie net op nikon.nl dat er een nieuwe firmware is voor de D7100, zie https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5769.

Wat er veranderd is:
Wijzigingen in deze versie
  • Wanneer beelden die zijn vastgelegd met een flitser in de flitsstand Handmatig of Stroboscopisch flitsen, werden weergegeven terwijl het scherm 'Overzicht' is ingeschakeld, werd de flitssterkte weergegeven in het gedeelte voor flitscorrectie van het scherm. Dit probleem is verholpen.
  • Wanneer op de AE/AF-vergrendelingsknop werd gedrukt terwijl de stand Speciale effecten is ingeschakeld, Selectieve kleur is geselecteerd en de weergave werd vergroot terwijl de opties voor selectieve kleur werden weergegeven bij livebeeld, veranderde het beeld niet terwijl livebeeld actief is. Dit probleem is verholpen.
  • Het probleem dat ertoe leidde dat de virtuele horizon in de zoeker vastliep als bepaalde bewerkingen werden uitgevoerd, is verholpen.
  • Als beelden die zijn vastgelegd terwijl witbalansbracketing is ingeschakeld, werden weergegeven, werd voor de fijnafstelling van de witbalans de waarde 9 (stappen) weergegeven, zelfs voor beelden die zijn vastgelegd terwijl een fijnafstellingswaarde van 10 (stappen) is toegepast. Dit probleem is verholpen.
  • Het probleem dat verhinderde dat de cursor kon worden verplaatst als bepaalde bewerkingen werden uitgevoerd in de weergavestand Kalender, is verholpen.
  • De grootte van bepaalde tekst die wordt weergegeven in de weergavestand Kalender, is gewijzigd.
  • De weergave van de brandpuntsafstanden in kleinbeeldformaat die zijn vastgelegd in de Exif-beeldgegevens, is gecorrigeerd.
  • Tijdens filmopnamen op 1920 × 1080/24p in de belichtingsstand M veranderde de helderheid van het onderwerp niet, zelfs als de sluitertijd werd aangepast. Dit probleem is verholpen.

[ Voor 1% gewijzigd door Nordlys op 25-06-2013 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

B64 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 09:21:
Ik zie net op nikon.nl dat er een nieuwe firmware is voor de D7100, zie https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5769.

Wat er veranderd is:

[...]
je linkje werkt niet

[ Voor 8% gewijzigd door Nordlys op 25-06-2013 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
tobiasvs schreef op zondag 23 juni 2013 @ 15:17:
Voordeel bij Canon is dat je tijdens LiveView en video-opname het diafragma nog kan aanpassen, bij Nikon gaat dat niet.
Diafragma aanpassen lukt niet met "nieuwe" lenzen. Oude lenzen die nog een diafragma ring hebben (bv de AI en AI-S serie) kunnen dat wel. Je zal echter wel tijdens het filmen een kleine, korte lichtdip hebben wanneer je het diafragma aanpast.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik heb het linkje "gefixt" (stond eerst "hier" als URL), maar de link werkt alsnog niet op de Nikon site zelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Curieus... Probeer er dan eens op deze manier heen te navigeren:
www.nikon.nl
klik op Service & Support in de bovenste navigatiebalk
klik op Support en Downloads in de linker navigatie
Dan moet je hem al zien staan - desnoods nog even klikken op de Firmware Update tab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Ah, die acht op het eind, die deed het hem... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

En om het nu helemaal makkelijk te maken voor eenieder die zijn D7100 wil updaten

Een linkje naar mijn public dropbox folder Update bestandje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Net een Nikon D7100 op de kop getikt zal nog wat tests plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
CyberAmp schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 13:51:
Net een Nikon D7100 op de kop getikt zal nog wat tests plaatsen.
Voor hoeveel als ik mag vragen?

Edit: ik bedoel hoeveel de camera heeft gekost en niet hoeveel het ons gaat kosten om de tests te plaatsen.

[ Voor 20% gewijzigd door Mandrake466 op 25-06-2013 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Mandrake466 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 14:19:
[...]

Voor hoeveel als ik mag vragen?

Edit: ik bedoel hoeveel de camera heeft gekost en niet hoeveel het ons gaat kosten om de tests te plaatsen.
940 euro's bij MediaMarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
CyberAmp schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 14:29:
[...]

940 euro's bij MediaMarkt
Personeelskorting of airmiles? De verkoper zei dat de D7100 niet meedeed aan de fotomania en ging daarom niet lager dan € 1175. :D

Filiaal Den Haag Centrum.

Welke filiaal is dit geweest? Mischien kan je een scan van de bon op het forum gooien zodat wij ook voor die nette prijs kunnen krijgen? :)

[ Voor 18% gewijzigd door Mandrake466 op 25-06-2013 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:16
Haha ik wacht ook al de hele dag op reactie m.b.t. die prijs van 940 daar wil ik em ook wel voor hebben (icm AH 15% korting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

D7100 vandaag gehaald en getest :) , dus hierbij een korte review zonder plaatjes. Had een backup camera nodig, kleiner en lichter en voor Nikon mount en voor videos. Ik ben full frame gewend en gebruik liefst primes en schiet raw. Eerste indruk: prima. snelle focus. De zoeker is niet opvallend kleiner dan de D600 (en ik ben gewend aan die van D600). Sommigen kopen de D7100 omdat je daarmee meer tele bereik kunt krijgen. Heb wat tests gedaan met mijn tele objectieven vs D600: Nikon AF-S 300mm F4 @5.6 (scherpst) en Sigma 120 - 300mm F2.8 OS (@F4 scherpst). Natuurlijk wint een "digitale zoom" niet van een optische en dat bewijst de D7100 300 mm test versus D600 450mm (+TC). Ik heb nog wat shots gedaan met 600mm F5.6 en stopped tot F11, D7100 is nogal wat ruizig maar haalt net tikkel meer detail op gelijke optische tele. Lenzen verwisseld op 300mm gelijk resultaat. Maar daar doe je het niet voor, je ruisreductie software haalt die detail gelijk weg. Korte burst shots met een snelle SD (45MB/s) kun vaak achter elkaar doen, merk niet echt een buffer probleem in de praktijk. De D600 kan er meer. Maar daar had ik 'm niet voor gehaald. Op de D7100 gaat de 50mm F1.4G en dat gaat wel lekker. Focus is onmiddellijk, geluidloos alleen de shutter is iets luider dan die bij de D600; nou ja hij klinkt scherper of alsof de binnenkant van de D7100 wat holler klinkt (de D600 klinkt voller). Qua scherpte op F5.6 gelijk aan de D600 en dat op goed belichte objecten. Ik zie nog wel moire optreden (zie gordijn foto onder). Ik heb constant gelet op hele fijne details en daar merk je eigenlijk dat vanaf nu (DX: 24 MP en/of theoretische FX: 56 MP) alleen de aller aller beste objectieven nog echt voldoen en je gebruikerstechniek moet op hoger niveau zijn (als je full frame gewend bent). Natuurlijk kun je schieten met een kitlens met VR, maar je haalt daarmee never de detail waar je de D7100 voor gekocht hebt, kun je beter de D7000 halen. Ik heb verder wel gemerkt dat dynamische bereik van de D7100 op zich wel oke is, en daarmee bedoel ik je kunt met nabewerking goed resultaat halen. Al merk ik dat met D600 de beelden vaak gewoon kloppen (landschap, architectuur en vogels). Video: mooie 1080p 30 beelden via hdmi, de mic is stereo en werkt beter dan die op de D600. Externe mic blijft echter aan te raden.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3735/9135863089_fda515b811.jpg
D7100 Moire by hu.adams, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Nu flink in de aanbieding bij Pixmania!! Net bestelling geplaatst voor 935 euro met verzendkosten. Je krijgt 10% extra korting met de code "PODFOTONL10"

Nu vraag ik me één ding af, en ik ga morgen er ook over bellen met de klantenservice. Levert Pixmania Nederlandse Nikon camera's? Valt het allemaal onder de Nederlandse Nikon garantie?

[ Voor 8% gewijzigd door QErikNL op 26-06-2013 01:54 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste