Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Is geen juniper.daemonix schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:01:
Hoezo AWD niet bij Athlon? https://www.athlon.com/nl...7e755e445&makemodel=tesla
Ja heb je waarschijnlijk gelijk in, maar ik wil gewoon betalen en verder nergens over nadenken. Daarom vind ik wat meer betalen voor een PL maatschappij waarvan ik weet dat ze servicegericht zijn (mocht het nodig zijn) geld waard.jackaubrey schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:59:
[...]
Heb begin dit jaar gekeken voor PL van een Model Y.
Uiteindelijk voor een 2ehands gegaan van een jaar oud. Is financieel gezien veel voordeliger.
Had hiervoor 5 jaar een Nissan Leaf via ANWB/Ayvens geprivateleased, daar nooit problemen mee gehad, maar juist omdat je nooit onderhoud hebt voelde PL steeds meer als geld weggooien.
Ik twijfel ook nog tussen 19" of 20" wielen, ik zou over de 20" wielen zwarte covers doen, en 20" zou puur zijn omdat ze iets groter zijn, vind ik beter staan bij een grote auto. 19" is meer rijcomfort en bereik... lastig.
Heb je ze al gebeld? Misschien kan er meer dan je denkt. Misschien ook niet.
Ja dat had ik hier vorige week ook gepost. En het vervelendste vind ik dat Sentry dan ook aangaat en ik in een nacht onnodig 6% verlies. Ik heb het alleen na laden, jij ook? Vreemd ook dat ik mijzelf niet kan kiezen als hoofdgebruiker maar andere accounts wel.sanger1981 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:02:
Ik heb sinds enkele weken regelmatig dat als ik instap dat mijn Model Y mijn bestuurdersprofiel, gelinkt aan mijn telefoonsleutel, niet herkend. Als bestuurder staat bij dan op profiel. De enige manier om dit op te lossen is de reset door beide knoppen op het stuur ingedrukt te houden.
Meerdere die hier last van hebben (gehad)? Heel vervelend eigenlijk, zeker als er iemand anders voor je gereden heeft en de stoelinstelling enzo niet juist staat.
[ Voor 5% gewijzigd door Maurice- op 08-07-2025 13:13 ]
Hoezo ... net dat is spotrepair. Ze vullen de kras en lakken heel lokaal bij.SeatRider schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:36:
[...]
Spotrepair lukt niet, er is 2x lakschade, dus de deur moet gespoten worden (aldus Mulder).
Probeer maar eens een andere hersteller.
Deze heeft bij mij ooit een diepe maar korte kras mooi onzichtbaar hersteld.
https://smartcarrepair.be/smart-repair/
Kras door de lak? Een deuk met lakschade op de vleugel? Lakschade op de deur? Smart Car Repair gaat nauwgezet te werk om al die schade goed en snel de wereld uit te helpen.
Hoe gaan we te werk?
Eerst verwijderen we alle deuken met een ‘spotter’. Die kan zowel deuken in aluminium als in metaal wegwerken.
Vervolgens pakken we de lakschade aan.
We brengen eerst een beschermende & hechtende primer aan.
Daarna wordt het koetswerk gespoten met 2 of meer laklagen (afhankelijk van je auto: metallic, parelmoer, mica, flip-flop). We werken via spotrepair, een heel gerichte techniek om te lakken, die niet enkel snel en efficiënt is, maar ook minder verf gebruikt en dus minder kost.
Bovenop de laklagen volgen nog twee lagen vernis.
Dankzij aangepaste droogsystemen kunnen we ook tijdens de droogperiode tijd besparen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb bewust voor de 20" Helix gekozen. Vind 19" wieldoppen persoonlijk geen porem.Robertreyez schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:03:
[...]
Ja heb je waarschijnlijk gelijk in, maar ik wil gewoon betalen en verder nergens over nadenken. Daarom vind ik wat meer betalen voor een PL maatschappij waarvan ik weet dat ze servicegericht zijn (mocht het nodig zijn) geld waard.
Ik twijfel ook nog tussen 19" of 20" wielen, ik zou over de 20" wielen zwarte covers doen, en 20" zou puur zijn omdat ze iets groter zijn, vind ik beter staan bij een grote auto. 19" is meer rijcomfort en bereik... lastig.
En nu ik meer foto's online zie van de Stealth Grey met 20" Helix, is de combinatie denk ik ook wel erg nice in het echt.
Hoop 'm volgende week op te kunnen halen, dus dan zie ik het zelf voor het eerst.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ow, na laden weet ik niet echt. Moet ik even op letten dan.Maurice- schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:12:
[...]
Ja dat had ik hier vorige week ook gepost. En het vervelendste vind ik dat Sentry dan ook aangaat en ik in een nacht onnodig 6% verlies. Ik heb het alleen na laden, jij ook? Vreemd ook dat ik mijzelf niet kan kiezen als hoofdgebruiker maar andere accounts wel.
Ik heb twee gebruikers aan de auto gekoppeld die ik dan allebei niet kan selecteren. Wel de lokaal aangemaakte profielen.
Yep, niet mogelijk helaas.daemonix schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:04:
[...]
Heb je ze al gebeld? Misschien kan er meer dan je denkt. Misschien ook niet.
Arval ook geprobeerd? Ook prima maatschappij. Niet gecheckt overigens.
Ja bij de 19" zou ik er zelf andere wieldoppen op plakkenRivanov schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:15:
[...]
Ik heb bewust voor de 20" Helix gekozen. Vind 19" wieldoppen persoonlijk geen porem.
En nu ik meer foto's online zie van de Stealth Grey met 20" Helix, is de combinatie denk ik ook wel erg nice in het echt.
Hoop 'm volgende week op te kunnen halen, dus dan zie ik het zelf voor het eerst.
Zoiets: https://www.aliexpress.us...2&gatewayAdapt=4itemAdapt
En bij de 20" of ze origineel laten of dit er overheen plakken (zorgt ook voor stukje bescherming, en ik wil nog weleens stoepjes pakken
https://www.aliexpress.us...cene:search%7Cquery_from:
Daar heb ik ook al naar gekeken.. maar vooralsnog wil ik eerst zelf "ervaren" hoe de lichte wielen onder Stealth Grey staan. Denk dat zwarte velgen/beschermers op de Stealth Grey ook weer erg donker is.Robertreyez schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:46:
[...]
Ja bij de 19" zou ik er zelf andere wieldoppen op plakken![]()
Zoiets: https://www.aliexpress.us...2&gatewayAdapt=4itemAdapt
En bij de 20" of ze origineel laten of dit er overheen plakken (zorgt ook voor stukje bescherming, en ik wil nog weleens stoepjes pakken)
https://www.aliexpress.us...cene:search%7Cquery_from:
Net als bij de 19".
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Zou ook nog kunnen (Justlease is het), scheelt 25 euro (duurder) met Ayvens / Tesla zelf. Wel iets betere voorwaarden, direct vervangend vervoer, 0 euro eigen risico (dit zou ook wel een hoop stress weghalen, geen gedoe tijdens het inleveren).daemonix schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:46:
[...]
Zouden jullie all-season banden tov zomer aanraden? Wil misschien ergens in de komende jaren wel een keer op wintersport...
Ja als ik hem zo zie is het wel erg plastic-achtig... het donkere vind ik niet zo erg, twijfel zelfs om hem helemaal in het zwart te nemenRivanov schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:54:
[...]
Daar heb ik ook al naar gekeken.. maar vooralsnog wil ik eerst zelf "ervaren" hoe de lichte wielen onder Stealth Grey staan. Denk dat zwarte velgen/beschermers op de Stealth Grey ook weer erg donker is.
Net als bij de 19".
[Afbeelding]
Nederlands is makkelijker als je denkt
Heb ze ook allemaal in de showroom gezien, meerdere malen. QS vind ik soms echt heel tof (er zelfs nog over gewijfeld), maar in sommige situaties / bepaald lichtval weer wat minder ogen, maar zeker ook een mooie kleur! Zag pas de rode rijden, ook wel echt een toffe kleur rood (maar iets te heftig voor mij).SeatRider schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:40:
Qua kleuren, op basis van de website leek me Stealth Gray de beste optie, met 20" Helix omdat ie anders wel heel donker werd. Nadat ik in de showroom alle kleuren heb gezien is het toch Quicksilver geworden. Spreekt veel meer icm de zwarte accenten. En dan dus toch de 19" wielen, omdat zwart 'm dan beter staat (en goedkoper, en comfortabeler, en meer range). Mocht ik spijt krijgen dan kan ik altijd nog een aftermarket 20" of groter eronder leggen, maar dan wel in het zwart.
Ik zit op trustpilot te kijken, maar ik durf bij geen ene LM meer aan te kloppen als ik die reviews bekijk, bij Arval/Justlease staan ook verhalen dat je denkt... pffffdaemonix schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:46:
[...]
Weet alleen niet of ik nu een heel reëel beeld krijg.
Ja, Rood vond ik te rood, en blauw te blauwRobertreyez schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:43:
[...]
Heb ze ook allemaal in de showroom gezien, meerdere malen. QS vind ik soms echt heel tof (er zelfs nog over gewijfeld), maar in sommige situaties / bepaald lichtval weer wat minder ogen, maar zeker ook een mooie kleur! Zag pas de rode rijden, ook wel echt een toffe kleur rood (maar iets te heftig voor mij).
Ultra Red is toch ook aardig wijnrood? Staat hier in de wijk een Highland Model 3 in Ultra Red en vind dat ook erg chique.SeatRider schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:53:
[...]
Ja, Rood vond ik te rood, en blauw te blauw. De wijnrode kleur van de oude MY vond ik wel heel gaaf.
Wij leasen al sinds 2019 bij arval (Kona, Ioniq en nu Atto 3) en nooit gezeur gehad. De Tesla is van Athlon. Maar ja, N=1 he?Robertreyez schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:44:
[...]
Ik zit op trustpilot te kijken, maar ik durf bij geen ene LM meer aan te kloppen als ik die reviews bekijk, bij Arval/Justlease staan ook verhalen dat je denkt... pffff
Weet alleen niet of ik nu een heel reëel beeld krijg.
Zeker, maar het is meer dan N=0daemonix schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:13:
[...]
Wij leasen al sinds 2019 bij arval (Kona, Ioniq en nu Atto 3) en nooit gezeur gehad. De Tesla is van Athlon. Maar ja, N=1 he?
Ik heb mijn vorige auto (geen tesla maar electrische bmw i3) via van Mossel verkocht, dat is me goed bevallen en was een ruim hoger bod dan ANWB en Tesla zelf. Eerste bod was gewoon definitief en erg flexibel met tijd tussen bod en daadwerkelijk inleveren Misschien ook nog een optie voor je?SeatRider schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:41:
Ik heb net een geschat bod van Tesla op mijn M3 (2019, LR, AWD) gekregen (eerste stap, dus zonder uploaden van foto's). Dat ligt met € 22300 ruim boven wat ik had verwacht. Vorig jaar werd er via opkoopsites rond de 20k geboden, dus dit is een meevaller.
Nu heeft de auto op 1 deur een paar kleine parkeerschades, maar ook (onbeschadigde!) 19" Turbines ipv de 18" Aero waarmee hij geleverd werd. Ik hoop dus dat dat een beetje tegen elkaar wegvalt. Ik had overigens aangegeven dat de staat "gemiddeld" is.
Wat zijn jullie ervaringen met het verschil tussen de indicatie en het definitieve bod?
Ik vraag het, omdat ik de bestelling definitief moet plaatsen om dat definitieve bod te krijgen, en dit inruilbod zou me wel over de streep trekken, maar als het straks toch weer wordt verlaagd zou dat dus een domper zijn. Ook omdat ANWB en wijkopenautos ruim minder gaan bieden.
Hebben meer mensen dat probleem? De Flip6 is niet de langste telefoon lijkt me. Een Samsung Ultra bv moet dat probleem toch ook hebben? Hoe hebben jullie dat opgelost?
PSN ID: Svennie-NL
In mijn huidige Renault megane past dat prima, maar geen idee over de tesla. Qua liters is de tesla groter, maar qua vorm weet ik het niet.
Ik heb een fiets framemaat van 58. Het liefste laat ik het zadel op fietshoogte staan.
Hoe ziet die qi lader eruit dan. Zover ik weet had m3 2019 origineel geen qi laderSvennie schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:22:
Ik heb een M3 2019 met het laadstation en mijn telefoon past niet, ik heb een Samsung Flip6 (met hoesje), ik kan wel laden omdat dat kan met de telefoon ingeklapt maar uitgeklapt past hij nietHij is langer dan het laadstation (het scheelt maar een paar mm, zonder hoesje zou hij passen) en hij steekt dan over de onderkant waardoor bij het rijden hij in het vak eronder valt.
Hebben meer mensen dat probleem? De Flip6 is niet de langste telefoon lijkt me. Een Samsung Ultra bv moet dat probleem toch ook hebben? Hoe hebben jullie dat opgelost?
beetje lastig foto's maken van de situatie als de telefoon in de lader ligt, zal er morgen een foto van posten.wootahH schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:49:
[...]
Hoe ziet die qi lader eruit dan. Zover ik weet had m3 2019 origineel geen qi lader
PSN ID: Svennie-NL
De afmetingen zijn 75 cm L x 52 cm B x 64 cm H.rob1985 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:38:
Is het mogelijk om een racefiets in de achterbak van een MY te passen zonder dat de achterbank plat moet? Ik moet namelijk ook nog 3 kinderen vervoeren. Uiteraard moeten dan de wielen eruit, dat is geen probleem.
In mijn huidige Renault megane past dat prima, maar geen idee over de tesla. Qua liters is de tesla groter, maar qua vorm weet ik het niet.
Ik heb een fiets framemaat van 58. Het liefste laat ik het zadel op fietshoogte staan.
Mogelijk win je nog iets als je de bodemplaat er uit haalt en schijnweg de ‘ondertrunk’ gebruikt.
S25U past gewoon.Svennie schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:22:
Ik heb een M3 2019 met het laadstation en mijn telefoon past niet, ik heb een Samsung Flip6 (met hoesje), ik kan wel laden omdat dat kan met de telefoon ingeklapt maar uitgeklapt past hij nietHij is langer dan het laadstation (het scheelt maar een paar mm, zonder hoesje zou hij passen) en hij steekt dan over de onderkant waardoor bij het rijden hij in het vak eronder valt.
https://wren.co/join/Devian
Dan heb je hem denk ik te warm gewassen. 108cm L x 94cm B x 70cm H. Wel rekening houden met schuin aflopende achterklep. Hier wat plaatjesTommie12 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:43:
[...]
De afmetingen zijn 75 cm L x 52 cm B x 64 cm H.
Mogelijk win je nog iets als je de bodemplaat er uit haalt en schijnweg de ‘ondertrunk’ gebruikt.
[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 08-07-2025 22:22 ]
Hmm…breedte wordt wellicht het probleem dan. Even kijken of er een bekende in de buurt is met een MY om het even te testen.pdidi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:19:
[...]
Dan heb je hem denk ik te warm gewassen. 108cm L x 94cm B x 70cm H. Wel rekening houden met schuin aflopende achterklep. Hier wat plaatjes
Oeps..pdidi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:19:
[...]
Dan heb je hem denk ik te warm gewassen. 108cm L x 94cm B x 70cm H. Wel rekening houden met schuin aflopende achterklep. Hier wat plaatjes
Gemini was wrong...
Je bewijst eens te meer dat je echt niet op AI kunt vertrouwen. Gewoon google gebruiken en de AI overslaan.
Ja, dat kan. Ik ben zelf 1.86 heb een redelijke grote fietsmaat. Mijn racefiets gaat in een tas (wielen eruit, zadelpen eruit, pedalen verwijderd) bovenop de bagage mee tijdens vakanties.rob1985 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:38:
Is het mogelijk om een racefiets in de achterbak van een MY te passen zonder dat de achterbank plat moet? Ik moet namelijk ook nog 3 kinderen vervoeren. Uiteraard moeten dan de wielen eruit, dat is geen probleem.
Oh dat is wel aanzienlijk verschil, eigenlijk nooit bij stilgestaan dat nieuwe(re) modellen ook automatisch zuiniger zijn. Keek voornamelijk naar degradatie en moet nog de definitieve knop doorhakken tussen SR+ en LR.Mar.tin schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:36:
[...]
Op de occasion markt zéker de moeite, het prijsverschil zal daar kleiner zijn, en omdat het allemaal NMC was destijds hebben ze beiden ook een redelijke degradatie achter de rug, en van de 48kWh netto van een SR+ zal ook nog maar een 80-85% over zijn na 5 jaar. = pakweg 200km 100% range.
Het LR pakket in de 2019 LR AWD van mijn ouders houdt zich prima vind ik met inmiddels bijna 320.000 km op de klok en nog +- 85,4% SOH volgens Tessie
Je merkt alleen dat de éérdere modellen 3 onzuiniger zijn dan alles nieuw, mijn Y RWD is bij hetzelfde rijgedrag gewoon 10Wh/km zuiniger dan de 3 van mijn ouders, mijn Y op 19" gemini en zomerrubber, zij op 18" met de wieldoppen en ook zomerrubber. Netto betekent dat ik met mijn RWD Y (nu) praktisch dezelfde range haal als de LR Model 3 van de ouders.
Mijn 2022 Model 3 RWD was ruim 20-30Wh/km zuiniger onder vergelijkbare omstandigheden. Mijn ouders gemiddelde is pakweg 150Wh/km over die 320k km. Ik reed tussen de 120-130Wh/km met hetzelfde rijgedrag en wielconfiguratie. Dat middelt ook een boel van het verschil in range weg tussen een gedegradeerde 2019 LR en een minder gedegradeerde jongere RWD met LFP pakket.
Als ik zélf op de occasionmarkt zou kijken zou het eerder een 2022+ model met warmtepomp zijn, maar van je budget hangt ook een boel af natuurlijk. Niet iedereen kan beslissen om zomaar 5k meer uit te geven aan een auto. En eigenlijk zijn alle 3's gewoon een prima koop denk ik.
Voor “5k” meer zou ik zeker een 22+ model willen overwegen, juist omdat daar ook een ryzen cpu inzit i.p.v. de intel. Maar zover ik weet is het verschil tussen een 2019 en 22 model wel veel meer dan 5k toch?
Ja, dat gaat wel een dingetje worden als Grok in de Tesla beschikbaar komt. Ik ben al een beetje aan het spelen met de Grok app wat je er nu echt aan hebt, want je krijgt zoveel informatie over je uitgestort, die soms gebaseerd zijn op (verkeerde) aannames of onjuiste bronnen. Bij ieder challenge van het antwoord (weet je het zeker, of, dat klopt toch niet) krijg je vaak gelijk en dan vervolgens een hele analyse. De aandacht die dat van de bestuurder zal gaan vergen zal de veiligheid tijdens het rijden denk ik niet ten goede zal komendaemonix schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:27:
[...]
Je bewijst eens te meer dat je echt niet op AI kunt vertrouwen. Gewoon google gebruiken en de AI overslaan.
Geen probleem wanneer we straks FSD krijgenpdidi schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:04:
[...] zal de veiligheid tijdens het rijden denk ik niet ten goede zal komen
OT maar dit lijkt me een groter probleem met Grok: https://www.reddit.com/r/...as_gone_full_mechahitler/
[ Voor 22% gewijzigd door Fire69 op 09-07-2025 10:24 ]
Enige verschil tussen LR RWD en AWD:
- 9 vs 16 speakers < Is dit echt een aanzienlijk verschil? Of is de standaard ook gewoon prima?
- "Premium interieur" < Dit maakt mij niet zo veel uit
- Uiteraard een extra motor op de vooras < Dit ga ik denk ook niet missen
- 5,6s > 100 vs 4,8s > 100 < Maakt mij ook niets uit
- Geen mistlampen op RWD? (Zoals in topic start)
Zijn er verder nog verschillen die ik over het hoofd heb gezien?
En ja ik weet het "je kan gewoon een proefrit maken en dit zelf testen", maar ben ook benieuwd naar de mening van anderen.
"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing
Heb ook de LR RWD in bestelling staan en enkel in deze uitvoering een proefrit gemaakt. Heb dus geen vergelijk qua audio met de AWD maar vond de audio in de LR RWD al zeer goed klinken!Broodje_Aap schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:06:
Als ik het topic een beetje zo terug lees, is er nog niet zo veel info te vinden over de audio kwaliteit van de nieuwe model Y, dus...Iemand die hier al een MY Juniper LR RWD heeft en iets te zeggen heeft over de speaker config? Ik heb deze nu in bestelling staan, maar vraag mij af of ik niet de verkeerde beslissing heb gemaakt omtrent de audio config.
- 9 vs 16 speakers < Is dit echt een aanzienlijk verschil? Of is de standaard ook gewoon prima?
En ja ik weet het "je kan gewoon een proefrit maken en dit zelf testen", maar ben ook benieuwd naar de mening van anderen.
Heb momenteel Harman Kardon 16-speakers + 1 subwoofer in mijn BMW, maar vond de Tesla op een bepaalde manier toch beter klinken.
Dus ik vermoed dat wanneer je het verschil nooit hebt gehoord met de AWD, je ook niets gaat missen.
V.w.b. de mistlampen? Daarin zit volgens mij geen enkel verschil tussen RWD en AWD.
En het "premium" interieur in de AWD is volgens mij ook enkel dat je alcantara op de deurpanelen krijgt i.p.v. normaal stof/textiel.
[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 09-07-2025 11:51 ]
Dit lees ik wel vaker, maar strookt niet met mijn eigen gebruik, dan wel verbruik. Dit bestaat uit woon werkverkeer met voornamelijk snelweg. Ik rijd een y Juniper met een WLTP van 500. In de praktijk haal ik met een volle tank met gemak 450KM. Omdat ik echter meestal niet rijdt onder de 20%, tank ik meestal bij op rond de 400KM. Dit zal dan in de winter wat minder zijn, maar zeker niet zoals jij beschrijft. Ymv ofc.bert pit schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:15:
[...]
Of het dat waard is kun je alleen zelf bepalen, ik heb het destijds wel gedaan omdat er in mijnY nog andere belangrijke beslispunten zaken ten voordele van de LR.
Maar nu de praktijk:
De gemiddelde autorit in Nederland is ongeveer 19 kilometer per rit. Dit cijfer is gebaseerd op data van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) en het CBS. Daar heb je geen LR voor nodig.
Maar de WLTP wijkt af van het praktijkverbruik zeker in de winter, dus een actieradius van 513, wordt circa 320 km (3/5 is ongeveer praktijk). In de winter ligt dit circa 20% lager, dus circa 250 km. Alleen gebruik je bij snelladen circa 70% van de capaciteit, dus wordt de affectieve afstand 175 km.
Hierin zit nog geen degradatie meegerekend.
Ik heb zelf een MY LR awd en heb daar circa 20K km mee op lange ritten gereden in het buitenland. In de winter naar de wintersport moet je elke 2,5 uur stoppen om te laden, in de zomer is dat iets meer dan 3 uur.
Een praktijkverbruik van 138,8 Wh/km in een Y met voornamelijk snelwegkilometers? Dat zien we hier graag met een read-out van SMT of Tessie want in de praktijk blijken zulke beweringen toch vaak met een gemiddelde van 60 kmpu geweest te zijn.WouterL schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:37:
[...]
Dit lees ik wel vaker, maar strookt niet met mijn eigen gebruik, dan wel verbruik. Dit bestaat uit woon werkverkeer met voornamelijk snelweg. Ik rijd een y Juniper met een WLTP van 500. In de praktijk haal ik met een volle tank met gemak 450KM. Omdat ik echter meestal niet rijdt onder de 20%, tank ik meestal bij op rond de 400KM. Dit zal dan in de winter wat minder zijn, maar zeker niet zoals jij beschrijft. Ymv ofc.
Mijn vorige m3 ging t altijd vrij vlot.. meer mensen met m3h hier last van?
Mijn woon werk verkeer is echt voornamelijk snelweg. Natuurlijk afgewisseld met kleine stukjes stad en provinciaal. Ik beweer niet dat van de kms die ik nu heb gemaakt 100% snelweg is. Maar geldt voor de meeste mensen. Mijn all round elektrisch verbruik is 135wh/km over de eerste 2300kmMaurice- schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:20:
[...]
Een praktijkverbruik van 138,8 Wh/km in een Y met voornamelijk snelwegkilometers? Dat zien we hier graag met een read-out van SMT of Tessie want in de praktijk blijken zulke beweringen toch vaak met een gemiddelde van 60 kmpu geweest te zijn.
Veel snelweg en wat doorrijden 115 a 130 is gewoon 177 wh/km bij mij in de auto (Model Y RWD). Ding is ook gemaakt ook mee te rijden en wat gas te geven en laad toch gratis.WouterL schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:46:
[...]
Mijn woon werk verkeer is echt voornamelijk snelweg. Natuurlijk afgewisseld met kleine stukjes stad en provinciaal. Ik beweer niet dat van de kms die ik nu heb gemaakt 100% snelweg is. Maar geldt voor de meeste mensen. Mijn all round elektrisch verbruik is 135wh/km over de eerste 2300km
Je AP staat op 2.4 GHz? Op 5 GHz doet'ie niks VZIW.wootahH schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:44:
Ik heb een m3h, en de updates downloaden gaat echt enorm traag (5Mbps max) en de tesla updates/fixes lijken geen patch files maaar echt gewoon elke keer de hele sw-image. De auto staat echt vrijwel naast het AP dus dat zou goed moeten zijn.
Mijn vorige m3 ging t altijd vrij vlot.. meer mensen met m3h hier last van?
Ik rijd geen 130;) gemiddeld snelweg rijd ik 100-110. Rijd voornamelijk overdag namelijk. Gewoon de snelheidlimiet over het algemeen dus. Nu moet ik zeggen dat ik een druk stukje a1 rijdt dus daar zou je hoe dan ook geen 130 kunnen rijden. Mijn woon werk verkeer ligt daarom vaak zelfs lager dan mijn all round gemiddelde. Dat heeft weinig met de auto te maken, maar wel met real lifeAlexander1984 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:47:
[...]
Veel snelweg en wat doorrijden 115 a 130 is gewoon 177 wh/km bij mij in de auto (Model Y RWD). Ding is ook gemaakt ook mee te rijden en wat gas te geven en laad toch gratis.
Ik zal voor de interesse eens een maandje Tessie nemen.
[ Voor 31% gewijzigd door WouterL op 09-07-2025 13:53 ]
Afgelopen week naar Roth bij Nürnberg geweest. bijna 700 km, 1 keer gestopt bij de Supercharger van Montabaur ( precies op de helft, konden we meteen lunchen bij de outlet). 15% batterij nog over bij de stop en op bestemming nog 10% over.Alexander1984 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:47:
[...]
Veel snelweg en wat doorrijden 115 a 130 is gewoon 177 wh/km bij mij in de auto (Model Y RWD). Ding is ook gemaakt ook mee te rijden en wat gas te geven en laad toch gratis.
relatief doorgereden , gewoon de max snelheden en kwam uit op 168 wh/km voor de gehele rit.
Mijn M3H is verbonden via 5Ghz op WiFi 5 technologie.daemonix schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:48:
[...]
Je AP staat op 2.4 GHz? Op 5 GHz doet'ie niks VZIW.
Mijn all-time gemiddelde (Y LR AWD) over 62000km zit nu op 168 Wh/km.Alexander1984 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:47:
[...]
Ik rij op autostrade altijd max snelheid +5, en het meeste in België dus veelal 125. In Duitsland doe ik: go with the flow, en dat kan wel eens een goed stuk 150-170 zijn.
Zo zie je maar weer dat ymmv. Er zit een grote bandbreedte in verbruik tussen rijders, afhankelijk van waar je rijdt en je eigen rijgedrag.Tommie12 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:05:
[...]
Mijn all-time gemiddelde (Y LR AWD) over 62000km zit nu op 168 Wh/km.
Ik rij op autostrade altijd max snelheid +5, en het meeste in België dus veelal 125. In Duitsland doe ik: go with the flow, en dat kan wel eens een goed stuk 150-170 zijn.
Idd. En ik merk heel duidelijk dat bij een trip door Nederland mijn verbruik makkelijk 20 Wh/km lager ligt.WouterL schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:06:
[...]
Zo zie je maar weer dat ymmv. Er zit een grote bandbreedte in verbruik tussen rijders, afhankelijk van waar je rijdt en je eigen rijgedrag.
(max snellheid, geen hellingen vermits alles zo plat is als een pannenkoek, druk verkeer, dus lage gemiddelde snelheden,...)
Snelheid is een hele belangrijke factor, als je onder de 110 komt gaat het verbruik flink omlaag.WouterL schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:06:
[...]
Zo zie je maar weer dat ymmv. Er zit een grote bandbreedte in verbruik tussen rijders, afhankelijk van waar je rijdt en je eigen rijgedrag.
Ik probeer altijd een beetje 100 km/h inclusief laad en lunch stops te halen op lange ritten, dan moet je iets door rijden. Je hebt de kwh's sneller bijgeladen dan de tijd die je bespaart door langzamer te rijden...
Ja ik rijd ook gewoon de maximale snelheid. Ik ga niet 80km voor een vrachtwagen chillen omdat mijn verbruikscijfers er da beter uitzien ofzoSabre77 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:14:
[...]
Snelheid is een hele belangrijke factor, als je onder de 110 komt gaat het verbruik flink omlaag.
Ik probeer altijd een beetje 100 km/h inclusief laad en lunch stops te halen op lange ritten, dan moet je iets door rijden. Je hebt de kwh's sneller bijgeladen dan de tijd die je bespaart door langzamer te rijden...
[ Voor 18% gewijzigd door WouterL op 09-07-2025 14:17 ]
Ik heb een RWD en ik vind de audio prima. Premium audio klinkt over de gehele linie net een klap beter, maar die vind ik ook wel weer erg kunstmatig. Ik ga er zelf zeker niets aan missen.Broodje_Aap schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:06:
Als ik het topic een beetje zo terug lees, is er nog niet zo veel info te vinden over de audio kwaliteit van de nieuwe model Y, dus...Iemand die hier al een MY Juniper LR RWD heeft en iets te zeggen heeft over de speaker config? Ik heb deze nu in bestelling staan, maar vraag mij af of ik niet de verkeerde beslissing heb gemaakt omtrent de audio config.
Mijn vorige auto had gewoon een standaard audio systeem en dit klinkt zeker (veel) beter.
Onder de voorruit ligt een soundbar met 3 luidsprekers waardoor het goed geprojecteerd wordt.
Lage tonen zijn prima, sublaag is er niet, maar midlaag is er in overvloed.
Ik heb het zelfs iets terug gezet in de equalizer en volume is er in overvloed
Ik weet niet waar je woont maar Tesla Utrecht had ze naast elkaar staan.
Niet iedereen rijdt erg hard. Ik hou me an de max. snelheid (+2 km/h) en zit in dezelfde regionen met verbruik. Ik rijd voornamelijk overdag en grote stukken snelweg. Dan is de max. snelheid 100 km/h....Maurice- schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:20:
[...]
Een praktijkverbruik van 138,8 Wh/km in een Y met voornamelijk snelwegkilometers? Dat zien we hier graag met een read-out van SMT of Tessie want in de praktijk blijken zulke beweringen toch vaak met een gemiddelde van 60 kmpu geweest te zijn.
Ik vind 130km/h rijden waar je 100km/h mag rijden ook gewoon vrij asociaal, maar dat is een andere discussie.daemonix schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:23:
[...]
Niet iedereen rijdt erg hard. Ik hou me an de max. snelheid (+2 km/h) en zit in dezelfde regionen met verbruik. Ik rijd voornamelijk overdag en grote stukken snelweg. Dan is de max. snelheid 100 km/h....
Daar mag iedereen het zijne van vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door WouterL op 09-07-2025 14:57 ]
<sarcasm>WouterL schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:56:
[...]
Ik vind 130km/h rijden waar je 100km/h mag rijden ook gewoon vrij asociaal, maar dat is een andere discussie.
Maar 100 was ingevoerd om de uitstoot te verminderen. Wij stoten niet uit en mogen dus gewoon overal 130
:strip_exif()/f/image/aN2zPPMFrIHZNxHS9neWAuXV.png?f=user_large)
LR RWD staat nog wel gewoon op Juli en LR AWD op Juli - Augustus.
![]() | ![]() |
[ Voor 52% gewijzigd door Rivanov op 09-07-2025 15:03 ]
Mijn punt was dat je het idee kan hebben veel snelwegkilometers te maken maar dat het qua tijd vooral binnen de bebouwde kom cq N-wegen zijn (zeker bij kortere afstanden) en dus de gemiddelde snelheid maar de helft is van de snelweg V-max.daemonix schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:23:
[...]
Niet iedereen rijdt erg hard. Ik hou me an de max. snelheid (+2 km/h) en zit in dezelfde regionen met verbruik. Ik rijd voornamelijk overdag en grote stukken snelweg. Dan is de max. snelheid 100 km/h....
Ter illustratie een willekeurig ritje. 30 kilometer totaal waarvan 5,9 km 50/50 bebouwde kom/N-weg, 24 kilometer A-weg eind van de dag.
[ Voor 30% gewijzigd door Maurice- op 09-07-2025 15:11 ]
De AWD is ruim op voorraad, ik heb de mijne maandag besteld, en gisteren kreeg ik het verzoek om 'm vrijdag te komen halen in UtrechtRivanov schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:01:
De RWD is middels van levering in Augustus, opgeschoven naar levering in September.
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Klopt. Sommige modellen wel. Op de Inventory website van Tesla kun je zien wat ze op voorraad hebben. Echter, ook dit is niet altijd voorraad dat al in Nederland staat. Wanneer je een postcode check doet voor aflevering, dan krijg je te zien of deze al in Nederland staat, of dat deze wel geproduceerd is maar nog op transport moet.SeatRider schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:11:
[...]
De AWD is ruim op voorraad, ik heb de mijne maandag besteld, en gisteren kreeg ik het verzoek om 'm vrijdag te komen halen in Utrecht
Er staat één model in exact mijn configuratie in Rotterdam. Echter is dat een demo-model die in de showroom staat en de leasemaatschappij heeft afspraak met Tesla dat zij geen demo-modellen mogen uitleveren.
De vraag is ook of je dat wel wilt, als er al honderden mensen in "jouw" auto hebben gezeten.
[ Voor 20% gewijzigd door Rivanov op 09-07-2025 15:15 ]
Als je 100 km heen en 100 km terug rijdt dan kun je er best wel vanuit gaan dat een behoorlijk deel daarvan snelweg is... Dat is in principe momenteel mijn dagelijkse rit. Het was 125 heen en terug.Maurice- schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:01:
[...]
Mijn punt was dat je het idee kan hebben veel snelwegkilometers te maken maar dat het qua tijd vooral binnen de bebouwde kom cq N-wegen zijn (zeker bij kortere afstanden) en dus de gemiddelde snelheid maar de helft is van de snelweg V-max.
Ter illustratie een willekeurig ritje. 30 kilometer totaal waarvan 5,9 km 50/50 bebouwde kom/N-weg, 24 kilometer A-weg eind van de dag.
[Afbeelding]
Het was een reactie die voortkwam uit de constatering van WouterLdaemonix schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:15:
[...]
Als je 100 km heen en 100 km terug rijdt dan kun je er best wel vanuit gaan dat een behoorlijk deel daarvan snelweg is... Dat is in principe momenteel mijn dagelijkse rit. Het was 125 heen en terug.
Misschien geen honderden, maar in ieder geval ikkeRivanov schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:14:
[...]
Klopt. Sommige modellen wel. Op de Inventory website van Tesla kun je zien wat ze op voorraad hebben. Echter, ook dit is niet altijd voorraad dat al in Nederland staat. Wanneer je een postcode check doet voor aflevering, dan krijg je te zien of deze al in Nederland staat, of dat deze wel geproduceerd is maar nog op transport moet.
Er staat één model in exact mijn configuratie in Rotterdam. Echter is dat een demo-model die in de showroom staat en de leasemaatschappij heeft afspraak met Tesla dat zij geen demo-modellen mogen uitleveren.
De vraag is ook of je dat wel wilt, als er al honderden mensen in "jouw" auto hebben gezeten.
Maar dan ga jij dus voor blauw + 20" Helix?
Nee, Long Range RWD in Stealth Grey en 20" Helix.SeatRider schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:03:
[...]
Misschien geen honderden, maar in ieder geval ikke
Maar dan ga jij dus voor blauw + 20" Helix?
Dus ik moet nog even braaf wachten. Tot vanochtend stond Est. Delivery op 9 - 16 juli. Nu verschoven naar 22 - 30 juli vanwege het feit dat mijn auto afgelopen zondag van de band is gerold. Maar aangezien de opslag in Berlijn vol staat, wordt hij eerst naar een andere opslaglocatie in België gebracht alvorens hij op transport gaat naar Tilburg.
Dit is het enige exemplaar momenteel in Nederland in stock.. maar dat is dus demo-model en daar doet onze leasemaatschappij niet aan.
:strip_exif()/f/image/JZHIMyk4XReqHZRGKiaMqz62.png?f=user_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Rivanov op 09-07-2025 16:07 ]
Ik rijd overdag 120 en in de avond 150. Maar ik rijd alleen in het weekend. Dan is het vrij rustig op de weg.WouterL schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:56:
[...]
Ik vind 130km/h rijden waar je 100km/h mag rijden ook gewoon vrij asociaal, maar dat is een andere discussie.
Ik was aan het denken om een maandje premium connectivity te nemen, zodat de kinderen onderweg naar het vakantieadres op de achterbank Netflix op het kleine schermpje kunnen kijken. Ik dacht dat dat wel zou kunnen met een bluetooth headset, terwijl ik gewoon muziek op heb staan. Maar twijfel nu door de tekst 'terwijl u geparkeerd staat' of dat wel mogelijk is. Heeft iemand hier ervaring mee?Theater: Speel diverse videostreamingservices af (zoals Netflix, YouTube, Hulu, enz.) terwijl u geparkeerd staat. Alleen beschikbaar als de Model Y is verbonden met wifi of is uitgerust met premium connectiviteit terwijl een mobiel signaal beschikbaar is.
Grote kans dat ze hier praten over het scherm naast het stuur, waarop dit alleen kan als je geparkeerd staat.CookiePower schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:56:
In de handleiding van de Model Y Juniper staat het volgende:
[...]
Ik was aan het denken om een maandje premium connectivity te nemen, zodat de kinderen onderweg naar het vakantieadres op de achterbank Netflix op het kleine schermpje kunnen kijken. Ik dacht dat dat wel zou kunnen met een bluetooth headset, terwijl ik gewoon muziek op heb staan. Maar twijfel nu door de tekst 'terwijl u geparkeerd staat' of dat wel mogelijk is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Het grote Tesla Levering topic #2Rivanov schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:01:
De RWD is middels van levering in Augustus, opgeschoven naar levering in September.
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
En wat je rijdt. Ik begrijp dat een Juniper volgens de WLTP 10% zuiniger zou moeten zijn dan de legacy Model YWouterL schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:06:
[...]
Je hebt de temperatuur mee. Zou je midden winter begonnen zijn, dan lag het verbruik wel wat hoger vermoedelijk. Desalniettemin petje af.WouterL schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:46:
[...]
Mijn woon werk verkeer is echt voornamelijk snelweg. Natuurlijk afgewisseld met kleine stukjes stad en provinciaal. Ik beweer niet dat van de kms die ik nu heb gemaakt 100% snelweg is. Maar geldt voor de meeste mensen. Mijn all round elektrisch verbruik is 135wh/km over de eerste 2300km
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
/f/image/Nqu4MsswFzngYDtjM3oeS3gS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/w6BPR4TtHXkmvVYaDId4oi61.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gFUgJcLEDS1uJP9AEpv8CBid.png?f=fotoalbum_large)
Iemand idee hoe een dergelijke schade kan ontstaan? Van een op andere moment - geen van de bestuurders heeft iets gemerkt - schade viel op nadat om de auto was gelopen om de lader aan te sluiten - nu ook meldingen over uitlijning en. Iet beschikbaar zijn van cruise control
Ook nergens lakschade of iets op de velg te bespeuren… een hele vreemde situatie
Hard een stoep opgereden? Te hard over een drempel?Pandabeer35 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand idee hoe een dergelijke schade kan ontstaan? Van een op andere moment - geen van de bestuurders heeft iets gemerkt - schade viel op nadat om de auto was gelopen om de lader aan te sluiten - nu ook meldingen over uitlijning en. Iet beschikbaar zijn van cruise control
Ook nergens lakschade of iets op de velg te bespeuren… een hele vreemde situatie
Ziet er toch echt uit alsof iemand er tegenaan heeft gezeten. Klopt de lijn van het spatbord nog wel, ook bij de deur lijkt hij wat af te wijken?Pandabeer35 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke lease maatschappij zit je bij? Ik wil zeker geen demo wagen hahaRivanov schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:05:
[...]
Nee, Long Range RWD in Stealth Grey en 20" Helix.
Dus ik moet nog even braaf wachten. Tot vanochtend stond Est. Delivery op 9 - 16 juli. Nu verschoven naar 22 - 30 juli vanwege het feit dat mijn auto afgelopen zondag van de band is gerold. Maar aangezien de opslag in Berlijn vol staat, wordt hij eerst naar een andere opslaglocatie in België gebracht alvorens hij op transport gaat naar Tilburg.
Dit is het enige exemplaar momenteel in Nederland in stock.. maar dat is dus demo-model en daar doet onze leasemaatschappij niet aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ayvens. Maar of dat specifiek Ayvens betreft weet ik niet. De Tesla Delivery man zei dat leasemaatschappijen geen demo-modellen toegewezen willen krijgen.Robertreyez schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:15:
[...]
Welke lease maatschappij zit je bij? Ik wil zeker geen demo wagen haha
dank je voor je reactie - de lijn klopt ook niet - spatbord wijkt naar buiten ten opzichte van de deur - dus echt redelijke druk op gekomen - dacht eerst dat alleen de kunststof sierstrip beschadigd was...gjcvro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:07:
[...]
Ziet er toch echt uit alsof iemand er tegenaan heeft gezeten. Klopt de lijn van het spatbord nog wel, ook bij de deur lijkt hij wat af te wijken?
zeker nu ook met alle (gele) meldingen over uitlijning enzo, denk ik dat het hard is gegaan, alleen nog steeds vreemd dat ik dan nergens krassen oid zie... zou een trekhaak op die hoogte erin gedrukt kunnen zijn?
Goed om te weten, ik twijfel nog beetje tussen ayvens of just lease.Rivanov schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:18:
[...]
Ayvens. Maar of dat specifiek Ayvens betreft weet ik niet. De Tesla Delivery man zei dat leasemaatschappijen geen demo-modellen toegewezen willen krijgen.
Die 11km is toch niets?Robertreyez schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:15:
[...]
Welke lease maatschappij zit je bij? Ik wil zeker geen demo wagen haha
Gaat niet om die 11km. Dat is standaard op iedere auto. Mijn huidige leaseauto had ook 10km op de teller staan toen ik ‘m ophaalde. Hij vliegt niet vanuit de fabriek de trailer op en bij de dealer eraf.
Dit zijn echter demo-wagens die in de showroom staan en waar Jan en alleman in gaan zitten. Dus je weet niet wat er in / met die auto gebeurd is.
[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 09-07-2025 19:19 ]
Volgens maakt het de LM weinig uit dat iedereen even heeft zitten kijken, met name dat de auto al een eigenaar heeft gehad op papier, dat de auto per definitie ouder is dan nieuw en vast wel meer (financiele) redenenRivanov schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:18:
[...]
Gaat niet om die 11km. Dat is standaard op iedere auto. Mijn huidige leaseauto had ook 10km op de teller staan toen ik ‘m ophaalde. Hij vliegt niet vanuit de fabriek de trailer op en bij de dealer eraf.
Dit zijn echter demo-wagens die in de showroom staan en waar Jan en alleman in gaan zitten. Dus je weet niet wat er in / met die auto gebeurd is.
Geen meldingen op de camera? Als er iemand recht tegenaan gedrukt heeft hoef je niet per se krassen te zien.Pandabeer35 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:22:
[...]
dank je voor je reactie - de lijn klopt ook niet - spatbord wijkt naar buiten ten opzichte van de deur - dus echt redelijke druk op gekomen - dacht eerst dat alleen de kunststof sierstrip beschadigd was...
zeker nu ook met alle (gele) meldingen over uitlijning enzo, denk ik dat het hard is gegaan, alleen nog steeds vreemd dat ik dan nergens krassen oid zie... zou een trekhaak op die hoogte erin gedrukt kunnen zijn?
Maar wel mooi KL. voor je. Je kunt het garantiefonds nog proberen.
Auto staat nog niet op kenteken, dus dat maakt niet uit. Datum kenteken bepaalt leeftijd auto.megabeat schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:18:
[...]
Volgens maakt het de LM weinig uit dat iedereen even heeft zitten kijken, met name dat de auto al een eigenaar heeft gehad op papier, dat de auto per definitie ouder is dan nieuw en vast wel meer (financiele) redenen
Als je een auto op 31 december 2025 op kenteken zet, dan is deze op 1 januari 2026 ineens een jaar ouder.
Dank voor je reactie. Maar dat is mij te veel moeite voor een ritje van 100km terug van m’n schoonouders naar huis. Dan ben ik een half uur bezig om in te laden. Ik hoef nu alleen maar in 2 minuten m’n wielen eruit te halen en klaar. Ik hoopte dat ook te kunnen met een MY…maar wellicht ben ik te verwend. De tesla die ik kan krijgen heeft helaas ook geen trekhaak en zou ik maar 1.5 jaar rijden voordat ik een nieuwe mag bestellen.MooieMario schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:57:
[...]
Ja, dat kan. Ik ben zelf 1.86 heb een redelijke grote fietsmaat. Mijn racefiets gaat in een tas (wielen eruit, zadelpen eruit, pedalen verwijderd) bovenop de bagage mee tijdens vakanties.
Voor een vakantie is het een ander verhaal. Dan heb je er meerdere dagen plezier van.
Zonder tas lukt het waarschijnlijk makkelijk met alleen de wielen eruit. Zeker als je weinig tot geen bagage bij je hebt. Beetje afhankelijk van je ‘drop’ zal het zadel boven de bank uitsteken. In uiterste nood kan je de bank ook nog rechtop zetten.rob1985 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:18:
[...]
Dank voor je reactie. Maar dat is mij te veel moeite voor een ritje van 100km terug van m’n schoonouders naar huis. Dan ben ik een half uur bezig om in te laden. Ik hoef nu alleen maar in 2 minuten m’n wielen eruit te halen en klaar. Ik hoopte dat ook te kunnen met een MY…maar wellicht ben ik te verwend. De tesla die ik kan krijgen heeft helaas ook geen trekhaak en zou ik maar 1.5 jaar rijden voordat ik een nieuwe mag bestellen.
Voor een vakantie is het een ander verhaal. Dan heb je er meerdere dagen plezier van.
Tijdens een vakantie kom je er pas achter wat je echt mee kan nemen. Bij ons gaat er bagage in voor 4 man, een SUP en een fiets, en nog allerlei ‘vakantiezooi’.
Ik lees in je andere berichten dat je geen krasschade ziet, maar je kijkt verkeerd. Kijk eens naar je band. Daar is gewoon iemand tegen je band aangereden of gedraaid. Je band heeft de tegenpartij opgevangen. De krassen en veegsporen zie je duidelijk zitten.Pandabeer35 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemans dit hiervoor al eens een service verzoek heeft ingediend? MY 2024
Op die hoogte zou ik eerder verwachten dat iemand met een aanhangwagen achteruit stekend er op gebotst is. Heb je geen sentry mode beelden?Pandabeer35 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:22:
[...]
dank je voor je reactie - de lijn klopt ook niet - spatbord wijkt naar buiten ten opzichte van de deur - dus echt redelijke druk op gekomen - dacht eerst dat alleen de kunststof sierstrip beschadigd was...
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Wat vinden jullie hiervan:
:strip_exif()/f/image/rlL2U7pIvkXwzgRv6W6vAiA9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zMIljyzX78ZeaYu9uf5Mv3AK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind het wel veel vocht. Linker achterknipper heeft ook een tijdje een storing gegeven. Met melding dat de auto service nodig heeft. Inmiddels staat een afspraak gepland. Duurde overigens een week voordat er op het verzoek werd gereageerd. Wel lang…
Condens mag, maar niet zoveel dat de binnenzijde van de units na vijf jaar vergaan is. Zoals op deze foto's verwacht ik dat vijf jaar zéker niet gehaald zou worden. Oorzaak zou interessant zijn. Tesla zal ze waarschijnlijk gewoon vervangen en "klaar".t14wo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:31:
Even check hier. Bij heldere achterlichten is vocht vaak een probleem. Ook bij Tesla.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind het wel veel vocht. Linker achterknipper heeft ook een tijdje een storing gegeven. Met melding dat de auto service nodig heeft. Inmiddels staat een afspraak gepland. Duurde overigens een week voordat er op het verzoek werd gereageerd. Wel lang…
hier dagelijkse kost. ik luister muziek en de kids kijken op de achterbank beide met een headsetCookiePower schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:56:
In de handleiding van de Model Y Juniper staat het volgende:
[...]
Ik was aan het denken om een maandje premium connectivity te nemen, zodat de kinderen onderweg naar het vakantieadres op de achterbank Netflix op het kleine schermpje kunnen kijken. Ik dacht dat dat wel zou kunnen met een bluetooth headset, terwijl ik gewoon muziek op heb staan. Maar twijfel nu door de tekst 'terwijl u geparkeerd staat' of dat wel mogelijk is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Dit lijkt me totaal niet problematisch. Even een keer in de zon en het is weg. Er is vanuit de auto een 'open' verbinding naar de lampen, waardoor het vocht weg kan. Pas als er een plasje in het licht staat is ie lek en is het problematisch. Heb exact dit gehad met zowel de MY als e-Niro hiervoor, niets om je druk over te maken. Als die storing op het licht één keer is geweest, kun je het ook even aanzien. Heb ooit 1x storing in koplamp gehad. Auto even laten slapen en daarna was het weg. Nooit meer teruggekomen, inmiddels al meer dan jaar geleden.t14wo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:31:
Even check hier. Bij heldere achterlichten is vocht vaak een probleem. Ook bij Tesla.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zijn geen domme vragen, of toch :-)WouterL schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:06:
Is het Tessie bereik als weergeven het huidige bereik eigenlijk? Domme vraag misschien..
Ja in de “info bracket” staat geen antwoord op die vraag.RigolleM schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:08:
[...]
Er zijn geen domme vragen, of toch :-)
[Afbeelding]
Maar jouw Tessie bekijkende gok ik op huidig geschat realistisch bereik/voertuig geïndiceerd huidig bereik
EPA vs (statistisch bereik volgens Tessie)WouterL schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:16:
[...]
Ja in de “info bracket” staat geen antwoord op die vraag.Zo slim ben ik wel geweest..
Maar jouw Tessie bekijkende gok ik op huidig geschat realistisch bereik/voertuig geïndiceerd huidig bereik
Ja exact. Ging er mij even om of dat gebaseerd was op je huidige accu niveau of bij 100%. Antwoord is mij nu wel duidelijk.RigolleM schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:21:
[...]
EPA vs (statistisch bereik volgens Tessie)
Je moet de hendel helemaal indrukken OF half ingedrukt houden. Zie ook deze post. Ik blijf het daarom maar herhalen: het knipperlicht schakelt Autosteer niet uit. Het is de stuurbeweging die er op volgtGVR schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:34:
Ik merk steeds vaker dat AP niet uitgeschakeld wordt als ik mijn knipperlicht aandoe (half de hendel indrukken voor drie keer knipperen) , waardoor ik dus ook geen soepele baanwissel kan doen zonder het stuur door de weerstand heen te moeten drukken.als ik nogmaals knipperlicht bedien (waardoor deze stopt) gaat ap wel uit.
Iemans dit hiervoor al eens een service verzoek heeft ingediend? MY 2024
[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 10-07-2025 09:48 ]
Dat is niet wat ik ervaar. Bij het half indrukken moet je nog steeds doorduwen met je stuur. Tenzij HW4 anders is dan HW3. Want toen ik nog HW3 had, was die weerstand een stuk lager.pdidi schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:47:
[...]
Je moet de hendel helemaal indrukken OF half ingedrukt houden. Zie ook deze post. Ik blijf het daarom maar herhalen: het knipperlicht schakelt Autosteer niet uit. Het is de stuurbeweging die er op volgt
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/ds8cCnEIFH1hPwZnb1MufLjw.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/JffsruY8tpjmVJ5NYsKLLC4g.png?f=fotoalbum_tile)