Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Dat had ik ook, maar zo vaak hoef ik daar niet te zijn* dus dat ik soms twee keer moest drukken was geen ramp. Maar sinds afgelopen week krijg ik 'm niet meer open. Geen idee of dat al zo is sinds de laatste update o.i.d.. Wilde even een nieuwe update afwachten en anders toch even een melding maken.DKPI schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:04:
Model Y Juniper. Verder ook een dashboardkastje wat soms wel en soms niet open gaat, zijn daar nog tips voor of toch service melding?
*Vriendin dacht dat het een mooie plek zou zijn voor reserve luiers voor de kleine. Misschien toch niet zo'n goed idee...
Open dashboard snapt hij ook. Wellicht kun je dat nog proberen.-MD- schreef op maandag 7 juli 2025 @ 00:03:
Display en spraakbediening werkt niet. Had wel een paar pogingen nodig voor het juiste commando. Open handschoenenkastje werkte in die zin dat werd begrepen als een valide commando. Het kastje ging echter niet open.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Afgelopen weekend in NL geweest en de snelheidslimiet van de auto stond hele tijd op 120km/u, terwijl ik binnen de uren van de 100km/u beperking aan het rijden was.
Ik heb dat sinds recent wel vaker dat het eens niet klopt. Terwijl een tijdje terug altijd mooi een klokje op die snelheidslimiet stond om aan te geven dat het tijdelijk 100km/u was.
Over het algemeen werkt die prima hier in Nederland.this schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:30:
Werkt die 100-130km/u aanduiding nog steeds goed voor de Nederlanders?
Afgelopen weekend in NL geweest en de snelheidslimiet van de auto stond hele tijd op 120km/u, terwijl ik binnen de uren van de 100km/u beperking aan het rijden was.
Ik heb dat sinds recent wel vaker dat het eens niet klopt. Terwijl een tijdje terug altijd mooi een klokje op die snelheidslimiet stond om aan te geven dat het tijdelijk 100km/u was.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik vind het sowieso een waardeloos systeem dat "herkenning" van verkeersborden. Zeker als er tijdelijke snelheidsverlaging is en dan staat er vaak geen einde bord en blijft de auto dus hangen op die snelheid. Verder is de auto bij mij al meer dan eens in de ankers gevlogen omdat hij op de snelweg opeens dacht dat het een 50km/h weg was. Ik zou het liefste hebben dat de auto gewoon de snelheid rijdt en blijft rijden die ik instel. Ook al denkt de auto dat je sneller of langzamer mag.this schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:30:
Werkt die 100-130km/u aanduiding nog steeds goed voor de Nederlanders?
Helaas voor mij, ik heb mijn MYJ nu bijna 2 maanden, en betaal dus eigenlijk teveel...
Scheelde wel behoorlijk in het leasetarief, verschil ruim 80 euro per maand!! (o.b.v. 40dkm / 5 jaar).
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Zou best kunnen. De 3 en Y staat bij Ayvens ook onder de "Zelf Samenstellen Deals".V-8 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:50:
Net van de LM begrepen dat Tesla sindskort korting geeft aan de LM!! (iig de MYJ).
Helaas voor mij, ik heb mijn MYJ nu bijna 2 maanden, en betaal dus eigenlijk teveel...
Scheelde wel behoorlijk in het leasetarief, verschil ruim 80 euro per maand!! (o.b.v. 40dkm / 5 jaar).
/f/image/N5dpsNNDtktHWFeWuyrdJhMv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Rivanov op 07-07-2025 09:02 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Heb je al eens "Snelheidslimiet" geprobeerd ipv "Huidige snelheid"? Na inschakelen van AP wordt bij mij de snelheid daarna bijna nooit aangepast als er bv een (tijdelijke) snelheidverlaging is. De snelheid wordt alleen aangepast als ik een nieuwe snelweg op rijdt of als je een weg op rijdt waar voetgangers mogen komen. Ik rij meestal met Autosteer, dus weet niet zeker of dit ook zo is met alleen TACC aanjongetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:33:
[...]
Ik vind het sowieso een waardeloos systeem dat "herkenning" van verkeersborden. Zeker als er tijdelijke snelheidsverlaging is en dan staat er vaak geen einde bord en blijft de auto dus hangen op die snelheid. Verder is de auto bij mij al meer dan eens in de ankers gevlogen omdat hij op de snelweg opeens dacht dat het een 50km/h weg was. Ik zou het liefste hebben dat de auto gewoon de snelheid rijdt en blijft rijden die ik instel. Ook al denkt de auto dat je sneller of langzamer mag.
EDIT: Bedenk me net dat dit niet de reden is, maar dat het het gebruik van het rechter scroll wiel moet zijn. Vanaf het moment dat je het rechter scroll wiel hebt gebruikt om de ingestelde snelheid aan te passen, zal TACC (en Autosteer) niet langer automatisch de snelheid aanpassen.
[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 07-07-2025 14:16 ]
Hier naar Frankrijk geweest met fietsendrager. Je verbruikt dan best veel met 2 fietsen achterop 🤨, 248 wh/km.nerovectra schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:38:
[...]
Dat doet ie met enige interval inderdaad. Het kan dus zijn dat tussendoor de route opnieuw laten berekenen, direct een ander resultaat geeft. Het kan bijvoorbeeld ook afhankelijk zijn van de hoeveelheid vreemd merk rijders die de superchargers aandoen. Daarvan weet Tesla namelijk niet dat ze onderweg zijn naar een supercharger en hoe lang ze die gaan bezetten.
Maar tesla gaat gewoon rekenen. Je moet gewoon wat vaker aan de lader. Eerlijk is eerlijk, mijn blaas was dan ook toe aan een ontlaad sessie. 😂
Je kunt het camera beeld als het aan staat via het touchscreen sleepen naar een andere plekKnor66 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:47:
In de rit naar frankrijk merkte ik doordat ik veel op vreemd terrein moest navigeren wel een irritant iets. Als je kijkt op de kaart waar je naar toe moet. (Dubbele afslag snelweg en zo) staat je knipperlicht camera scherm voor de kaart. Vreemde is dat als je spotify scherm voor hebt staan, hij camera beeld knipperlicht wel naar linker scherm verplaatst. Weet iemand of hier iets aan in te stellen is. Knap irritant tijdens navigeren.
Ah dat is mooi. Stap zo toch in de auto gelijk ff uitproberen 👍pdidi schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:51:
[...]
Je kunt het camera beeld als het aan staat via het touchscreen sleepen naar een andere plek
Zelfs als het camerabeeld op het rechter deel staat, komen de navi instructies op het linker deel bovenin te staan. Maar dan is het wel kleiner/minder infoKnor66 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:57:
[...]
Ah dat is mooi. Stap zo toch in de auto gelijk ff uitproberen 👍
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Wel merk ik dat de auto wat zoekerig is in een rechte lijn vanaf 100 km/h. Beetje het gevoel dat er af en toe een zijwind (die er niet is) op de auto staat en je licht moet corrigeren. Stuur staat mooi recht en bandenspanning staat op de voorgeschreven 2.9 bar. Online lees ik dat het mogelijk iets met toe/camber/alignement of banden te maken kan hebben.
Zijn er meer mensen die dit ervaren? Ik wilde het even checken voordat ik een serviceverzoek inschiet
Zou het even een 1-2000km afwachten, banden moeten vaak een beetje inslijten. Mijn Y (2024) is het in elk geval niet.tim.w schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:47:
Vorige week mijn Tesla Model Y Juniper in ontvangst mogen nemen. Heel fijne auto en niks kunnen vinden tijdens delivery.
Wel merk ik dat de auto wat zoekerig is in een rechte lijn vanaf 100 km/h. Beetje het gevoel dat er af en toe een zijwind (die er niet is) op de auto staat en je licht moet corrigeren. Stuur staat mooi recht en bandenspanning staat op de voorgeschreven 2.9 bar. Online lees ik dat het mogelijk iets met toe/camber/alignement of banden te maken kan hebben.
Zijn er meer mensen die dit ervaren? Ik wilde het even checken voordat ik een serviceverzoek inschiet
In alle gevallen gaat Tesla > 150 ish km op de teller niet meer "gratis" uitlijnen want je moet dat soort dingen direct voelen ofzo.
Ik heb mijn auto 3 weken na nieuw ophalen bij wisselen naar de winterset even op uitlijning laten controleren bij de garage waar ik dat deed. Was in orde gelukkig, maar ik maak bijna 50.000km per jaar, en wilde wel zéker weten dat ik 't niet pas zou ontdekken eind van de winter als ik 10k km op mijn nieuwe winterset gemaakt had en er direct nieuwe onder kon smijten.
Het kan ook gewoon met de weg te maken hebben die op bepaalde plekken niet waterpas is, zéker als je het niet continu hebt. Je kunt ook de stuurbekrachtiging wat zwaarder zetten.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Zou niet weten waarom, tenzij je je voordoet als iemand die een officiële band / promoter etc bent van Tesla of iets in dezelfde sfeer doet.SeatRider schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:55:
Mijn nieuwe Y zal worden voorzien van belettering. Ik wil in de slogan de term "S3XY" verwerken, zou ik daar problemen mee kunnen krijgen? Een foto is zo getweet naar Elon natuurlijk.
Echter zou ik met het huidige sentiment rondom Tesla niet persé weten waarom je er extra aandacht op zou willen vestigen, ook al lijkt het allemaal weer iets te dimmen.
Dat ligt natuurlijk aan wat je er mee wil doen.Tdem schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:05:
Sta op het punt om een Tesla model 3 aan te schaffen. Wat zijn jullie ervaringen met de actieradius in de praktijk? Is de longdrive de upgrade waard? Het kost 6.000 euro extra en in ruil daarvoor ga je van 513 km naar 702 km actieradius toe.
Ik heb nu een LR AWD, waar ik de 5 jaar hiervoor een SR+ (oude type) had. Voor mij is de extra range prettig op vakantie, maar eigenlijk in de dagelijkse praktijk een beetje overdreven.
Rij je meerdere keren per jaar 350km per dag dan zou een LR RWD handig kunnen zijn, of als je niet thuis kan opladen.
Kan je wel thuis opladen en/of rij je alleen op vakantie meer dan 300-350km op een dag dan zou ik die 6k in mijn zak houden.
Mijn persoonlijke take: Nee. Voor €6000 kun je een heleboel snelladen.Tdem schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:05:
Sta op het punt om een Tesla model 3 aan te schaffen. Wat zijn jullie ervaringen met de actieradius in de praktijk? Is de longdrive de upgrade waard? Het kost 6.000 euro extra en in ruil daarvoor ga je van 513 km naar 702 km actieradius toe.
Genuanceerdere take:
Tenzij je slecht toegang hebt tot opladen, wat ik me in NL bijna niet voor kan stellen, of regelmatig ritten rijdt op 1 dag waarbij je méér dan de standard range nodig hebt maar minder dan de LR. Dus je wilt bijvoorbeeld regelamatig 500km op een dag maken zonder tussenstops (waarom je dat zou willen weet ik ook niet maargoed).
Met de RWD haal je afhankelijk van je rechtervoet ergens tussen de 250 - 450km in de praktijk (de getallen die jij noemt zijn WLTP testcijfers en kun je gerust met een korrel zout nemen).
Met de LR kun je daar pakweg 75-100km bij optellen.
Daarbij zijn de RWD pakketten iets meer hufterproof in de zin dat ze beter tegen 100% opladen kunnen dan de LR pakketten, en is de praktijk dat je LR auto altijd met 80% lading op de stoep staat, en je RWD wellicht met 100%, en dat de praktische dagelijke range dus vrijwel gelijk is.
Daarnaast op hele lange ritten (1000km per dag +) is de reistijd praktisch gelijk, je hebt het dan eens over 20 minuten verschil op 10 uur rijden.
De enige andere uitzondering is denk ik als je veel caravans en aanhangers wil slepen, maargoed, dan is de 3 met 1000kg trekgewicht ook weer een beetje een lichtgewicht.
Voor de pré LFP modellen was het imho ook véél meer het geld waard, aangezien die maar iets van 48kWh netto hadden versus de 75kWh voor de LR modellen.Smobbo schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:13:
[...]
Dat ligt natuurlijk aan wat je er mee wil doen.
Ik heb nu een LR AWD, waar ik de 5 jaar hiervoor een SR+ (oude type) had. Voor mij is de extra range prettig op vakantie, maar eigenlijk in de dagelijkse praktijk een beetje overdreven.
Rij je meerdere keren per jaar 350km per dag dan zou een LR RWD handig kunnen zijn, of als je niet thuis kan opladen.
Kan je wel thuis opladen en/of rij je alleen op vakantie meer dan 300-350km op een dag dan zou ik die 6k in mijn zak houden.
Dat is pakweg 50% méér range voor die 5-10k die het destijds verschilde, de huidige LFP pakketten zijn zelfs 63kWh volgens mij, dus het is nog "maar" 12kWh verschil (19%), en daarmee heb je op 100% met de LFP méér range dan met de LR op 80%
(is natuurlijk even los van eventuele acceleratievoordelen voor de AWD
Mijn product is ook snel. En daarmee S3XYMar.tin schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:08:
[...]
Zou niet weten waarom, tenzij je je voordoet als iemand die een officiële band / promoter etc bent van Tesla of iets in dezelfde sfeer doet.
Juist daarom eigenlijk. Beetje bravour, tongue in cheekEchter zou ik met het huidige sentiment rondom Tesla niet persé weten waarom je er extra aandacht op zou willen vestigen, ook al lijkt het allemaal weer iets te dimmen.
Dank voor je uitgebreide reactie en @Smobbo ook!Mar.tin schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:14:
[...]
Mijn persoonlijke take: Nee. Voor €6000 kun je een heleboel snelladen.
Genuanceerdere take:
Tenzij je slecht toegang hebt tot opladen, wat ik me in NL bijna niet voor kan stellen, of regelmatig ritten rijdt op 1 dag waarbij je méér dan de standard range nodig hebt maar minder dan de LR. Dus je wilt bijvoorbeeld regelamatig 500km op een dag maken zonder tussenstops (waarom je dat zou willen weet ik ook niet maargoed).
Met de RWD haal je afhankelijk van je rechtervoet ergens tussen de 250 - 450km in de praktijk (de getallen die jij noemt zijn WLTP testcijfers en kun je gerust met een korrel zout nemen).
Daarbij zijn de RWD pakketten iets meer hufterproof in de zin dat ze beter tegen 100% opladen kunnen dan de LR pakketten, en is de praktijk dat je LR auto altijd met 80% lading op de stoep staat, en je RWD wellicht met 100%, en dat de praktische dagelijke range dus vrijwel gelijk is.
Daarnaast op hele lange ritten (1000km per dag +) is de reistijd praktisch gelijk, je hebt het dan eens over 20 minuten verschil op 10 uur rijden.
De enige andere uitzondering is denk ik als je veel caravans en aanhangers wil slepen, maargoed, dan is de 3 met 1000kg trekgewicht ook weer een beetje een lichtgewicht.
Mijn angst heeft te maken met dat het rijden in de praktijk misschien enorm tegenvalt. Een retourtje naar mijn ouders is 225 km, daar zou ik in de winter wel naartoe willen rijden zonder tussentijds opladen en samengeknepen billen. Nu rijd ik meestal wel als een ouwe vent, dus wat dat betreft zal het verbruik meevallen.
Er wonen ook vrienden verder weg, maar de paar keer dat ik ze per jaar zie kan ik dus beter tijdens een plaspauze de stekker aan de Tesla hangen en even superchargen?
Thanks voor het meedenken!
mss kleine toevoeging: de SR kan niet even snel snelladen als de LR al zal het in praktijjk gezien de kleinere batterij in tijd niet veel uitmaken vermoedelijk.Mar.tin schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:14:
[...]
Mijn persoonlijke take: Nee. Voor €6000 kun je een heleboel snelladen.
Genuanceerdere take:
ikzelf rijd dagelijks 100km heen en terug (woon werk) en heb de LR zodat ik maar om de 2/3dagen moet/kan laden. dat geeft ook nog marge voor verplaatsingen. ik laad ook enkel op het werk dus dat maakt ook een verschil.
225 km zou onder alle omstandigheden prima moeten lukken, aannemende dat je daar met maximaal de snelheidslimiet heen rijdt, en geen 190 ofzo. 't ding (de RWD) heeft pakweg 60kWh aan bruikbare accu, om die leeg te rijden op 225km zou je verbruik boven de 0,26kWh/km moeten liggen. Dergelijke getallen haalde ik alleen >140km/h in mijn 2022 model 3.Tdem schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:54:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie en @Smobbo ook!
Mijn angst heeft te maken met dat het rijden in de praktijk misschien enorm tegenvalt. Een retourtje naar mijn ouders is 225 km, daar zou ik in de winter wel naartoe willen rijden zonder tussentijds opladen en samengeknepen billen. Nu rijd ik meestal wel als een ouwe vent, dus wat dat betreft zal het verbruik meevallen.
Er wonen ook vrienden verder weg, maar de paar keer dat ik ze per jaar zie kan ik dus beter tijdens een plaspauze de stekker aan de Tesla hangen en even superchargen?
Daarnaast, zélfs in het extreme geval dat het niet zou lukken, er zijn overal superchargers, fastneds en ionity's, tegenwoordig bijna bij elk tankstation. En wat mensen die nog geen EV rijden vaak vergeten, is dat je als je op weg naar huis bent, alléén maar genoeg stroom hoeft te hebben om thuis te komen. En als je verwacht ietsje te kort te komen dat een laadstop kan betekenen van zo kort als een minuut of 2.
Daarnaast, er is óveral stroom en een stekker, dus als je ergens een paar uur bent kun je ook nog lief vragen of je even mag aanstekkeren, als je 6 uur op bezoek bent is dat gauw 12kWh (20%) aan accu, tot een volle accu als ze een lader hebben.
Opladen, binnen NL, is echt een non-issue met de range die de instaptesla's hebben. De laatste keer dat ik binnen NL heb gesupercharged was een paar weken geleden, toen ik besloot met 50% accu spontaan Apeldoorn > Duiven > Groningen > Apeldoorn te doen omdat ze daar een lamp wél op voorraad hadden. En ik uiteindelijk 7 minuten in Assen heb staan laden om weer thuis te komen.
Je kunt natuurlijk altijd eens kijken of je een 48u test drive kan lospulken bij Tesla en het gewoon eens proberen.
Als je kijkt naar de 1000km challenges van TeslaBjorn maakt het nauwelijks verschil, met name de LFP pakketten kunnen veel harder laden dan de LR pakketten, relatief dan. Mijn BYD pakket in mijn Y doet de éérste 30-40% de volle 171kW, terwijl de (inmiddels wat oudere 320.000km op de klok...) 3 LR AWD van mijn ouders maar héél kort piekt op 250kW en dan gauw inkakt naar 160-150kW.Solidsystem87 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:07:
[...]
mss kleine toevoeging: de SR kan niet even snel snelladen als de LR al zal het in praktijjk gezien de kleinere batterij in tijd niet veel uitmaken vermoedelijk.
ikzelf rijd dagelijks 100km heen en terug (woon werk) en heb de LR zodat ik maar om de 2/3dagen moet/kan laden. dat geeft ook nog marge voor verplaatsingen. ik laad ook enkel op het werk dus dat maakt ook een verschil.
Ik maak dagelijks 160km (80km enkele reis) naar werk, en laad vrijwel exclusief op werk op, heb daar wel mijn eigen laadpaal dus geen gezeur met collega's waarvoor ik m'n auto moet verplaatsen etc, dus gewoon dagelijks stekkeren.
[ Voor 11% gewijzigd door Mar.tin op 07-07-2025 13:10 ]
Dat is wel enkel relevant als je bijna heel je batterij wilt volladen.Mar.tin schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:09:
[...]
Als je kijkt naar de 1000km challenges van TeslaBjorn maakt het nauwelijks verschil, met name de LFP pakketten kunnen veel harder laden dan de LR pakketten, relatief dan. Mijn BYD pakket in mijn Y doet de éérste 30-40% de volle 171kW, terwijl de (inmiddels wat oudere 320.000km op de klok...) 3 LR AWD van mijn ouders maar héél kort piekt op 250kW en dan gauw inkakt naar 160-150kW.
Ik kom wel vaak tegen dat ik zo net 50-100km bereik te kort kom en dan is het wel zalig om die aan +200kW laadvermogen te kunnen bijladen.
Gebeurt hier ook. Dacht eerst dat het aan mij lag, maar de oplossing is om shuffle uit en weer aan te zetten (wel elke keer).Damian schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:50:
Ik heb nu ineens dat een Spotify afspeellijst ineen 3 a 4 nummers terugspringt na het parkeren. Heel irritant als je even de supermarkt in loopt en hij dan weer een paar nummers uit het verleden begint te spelen.
Denk sinds 2 updates terug...
[ Voor 5% gewijzigd door BigSmurf op 07-07-2025 13:30 ]
Ik zat in hetzelfde schuitje, maar heb uiteindelijk de standard range genomen. In dit geval van de Y dan. Geen moment spijt van gehad nog.Tdem schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:54:
[...]
Ik zat in hetzelfde schuitje, maar heb uiteindelijk de standard range genomen. In dit geval van de Y dan. Geen moment spijt van gehad nog.Tdem schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:54:
[...]
Vergeet mijn eerdere post. Wat wel werkt: Vanaf het moment dat je het rechter scroll wiel hebt gebruikt om de ingestelde snelheid aan te passen, zal TACC (en Autosteer) niet langer automatisch de snelheid aanpassen. Grok is het iig met me eens:jongetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:33:
[...]
Ik vind het sowieso een waardeloos systeem dat "herkenning" van verkeersborden. Zeker als er tijdelijke snelheidsverlaging is en dan staat er vaak geen einde bord en blijft de auto dus hangen op die snelheid. Verder is de auto bij mij al meer dan eens in de ankers gevlogen omdat hij op de snelweg opeens dacht dat het een 50km/h weg was. Ik zou het liefste hebben dat de auto gewoon de snelheid rijdt en blijft rijden die ik instel. Ook al denkt de auto dat je sneller of langzamer mag.
[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 07-07-2025 14:16 ]
Ik heb een LR en zou die terug kiezen. Maar die 702km moet je niet op afgaan. Ik zit in de praktijk met 85% laden aan ongeveer 500km gemiddeld en ik hou graag minstens 15% over.Tdem schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:05:
Is wel fijn om af en toe tot 95% of hoger te laden voor langere ritten.
Nuttige tip! Zal hij dan ook bij een viaduct niet meer spontaan teruggaan in snelheid, bijv. op A10. Of heeft dat er niets mee te maken...pdidi schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:05:
[...]
Vergeet mijn eerdere post. Wat wel werkt: Vanaf het moment dat je het rechter scroll wiel hebt gebruikt om de ingestelde snelheid aan te passen, zal TACC (en Autosteer) niet langer automatisch de snelheid aanpassen. Grok is het iig met me eens:
[Afbeelding]
Dat ervaar ik niet zo. Zet hem handmatig op 105, terwijl ik in de bocht dan netjes naar 90 / 80/ 70 ga, daarna naar 100 en iets later terug naar 105.pdidi schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:05:
[...]
Vergeet mijn eerdere post. Wat wel werkt: Vanaf het moment dat je het rechter scroll wiel hebt gebruikt om de ingestelde snelheid aan te passen, zal TACC (en Autosteer) niet langer automatisch de snelheid aanpassen. Grok is het iig met me eens:
[Afbeelding]
Op een afrit met borden 80 wordt ook niet snelheid netjes overgenomen.
Maar ik merk dat het gedrag niet consequent is, wel op dezelfde plekken (altijd de N702 op terug naar 80) maar niet overal (bijv andere wegen waarbij afwijkende snelheidslimiet geldt)
dus ik kan geen consequent gedrag herkennen op basis van toegestane / ingestelde snelheid, wel op basis van locatie.
(m3h)
2 feiten:SeatRider schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:24:
[...]
Mijn product is ook snel. En daarmee S3XY
[...]
Juist daarom eigenlijk. Beetje bravour, tongue in cheek
- de ene dag is Musk extreem rechts, de volgende dag strijdt hij er tegen. De ene dag is hij all-in voor het milieu, de volgende dag staat hij te zwaaien met een kettingzaag op het liedje "drill baby drill' Daar kan je geen imago aan op hangen.
- S3XY betekent amper iets, het is de 'line up' van een merk. Daar zit niks achter. Maar ik garandeer je dat als een amerikaanse advokaat er lucht van krijgt, je het moeilijk kan krijgen. Dus bij twijfel.. niet doen.
Er zijn simpelweg mensen AI's die niks anders doen dan het net af zoeken en dit rapporteren.
[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 07-07-2025 16:19 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Beste natuurlijk zelf te proberen. Als de Tesla toch blijft remmen, kan ik de volgende redenen bedenken:Ivardi schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:08:
[...]t
Nuttige tip! Zal hij dan ook bij een viaduct niet meer spontaan teruggaan in snelheid, bijv. op A10. Of heeft dat er niets mee te maken...
- De Tesla denkt een object te zien (phantom brake)
- De Tesla denkt opeens op een weg zonder toegangsbeperking te rijden. Als je dan Autosteer aan hebt staan zal die vol in de ankers gaan, omdat Autosteer max +10km/u mag. TACC daarentegen zou daar dan geen last van moeten hebben (als je dus de snelheid van te voren met het scroll wiel hebt aangepast)
Dat is toch een andere use case? Dat is het aanpassen van de snelheid door de bochtassistent, niet op basis van snelheidslimietHeinemancp schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:03:
[...]
Dat ervaar ik niet zo. Zet hem handmatig op 105, terwijl ik in de bocht dan netjes naar 90 / 80/ 70 ga, daarna naar 100 en iets later terug naar 105.
Als je dus zelf de snelheid had aangepast met het scroll wiel dan is het resultaat dat de snelheid niet meer wordt overgenomenOp een afrit met borden 80 wordt ook niet snelheid netjes overgenomen.
TACC of Autosteer? Zie ook mijn post hierboven: Autosteer heeft een hard cap op +10km/u.Maar ik merk dat het gedrag niet consequent is, wel op dezelfde plekken (altijd de N702 op terug naar 80) maar niet overal (bijv andere wegen waarbij afwijkende snelheidslimiet geldt)
Je kan tegen de BBB van Trump zijn en nog steeds extreem rechts.Tommie12 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:18:
[...]
- de ene dag is Musk extreem rechts, de volgende dag strijdt hij er tegen
Vreemd, bij mij niet. TACC of Autosteer? Dus bij iedere wijziging van de snelheidslimiet wordt bij jou de snelheid aangepast, zowel omhoog als omlaag?jongetje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:26:
Ik pas het altijd aan met het scrollwiel en dat wordt gewoon elke keer overruled omdat Tesla denkt dat het anders moet. Die handleiding klopt dus niet.
[ Voor 18% gewijzigd door pdidi op 07-07-2025 16:41 ]
Je kan je camera beeld op drie verschillende plekken slepen en dan komt die daar altijd te staan. Probeer maar eens je knipperlicht aan en dan met je vinger dat beeld verslepen.Knor66 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:47:
In de rit naar frankrijk merkte ik doordat ik veel op vreemd terrein moest navigeren wel een irritant iets. Als je kijkt op de kaart waar je naar toe moet. (Dubbele afslag snelweg en zo) staat je knipperlicht camera scherm voor de kaart. Vreemde is dat als je spotify scherm voor hebt staan, hij camera beeld knipperlicht wel naar linker scherm verplaatst. Weet iemand of hier iets aan in te stellen is. Knap irritant tijdens navigeren.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
ik heb free spotify op shuffle en heb ongeveer 162 liedjes in mijn playlist maar ik hoor niet elk nr maar 1 keer voordat hetzelfde nr weer wordt afgespeeld. Iemand anders dat ook opgevallen dat een nr vaker terugkomt voordat alle nrs 1 keer voorbij zijn gekomen? het gaat bij mij om ritten van en naar werk van ongeveer 30-40 min per rit.BigSmurf schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:30:
[...]
Gebeurt hier ook. Dacht eerst dat het aan mij lag, maar de oplossing is om shuffle uit en weer aan te zetten (wel elke keer).
Als het echt random is dan toch prima mogelijk? Het zou juist heel onwaarschijnlijk zijn dat eerst álle nummers afgespeeld zouden worden voordat het opnieuw begint.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ik heb Premium Connectivity.
Hebben meer mensen er last van? Ik kon er tot nu toe geen andere meldingen over vinden, behalve wat oudere berichten over gebruikers in de UK.
Ik twijfel of het zin heeft daarover contact op te nemen met Tesla Service.
Volgens mij deden de Apple mediaspelers, zoals de ishuffle, iPods enz, dat wel. Als dat in zo’n apparaatje het kan waarom dan niet in een auto?Radiodurans schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:36:
[...]
Als het echt random is dan toch prima mogelijk? Het zou juist heel onwaarschijnlijk zijn dat eerst álle nummers afgespeeld zouden worden voordat het opnieuw begint.
Nu zag ik deze ochtend dat het icootje voor het stuur weg was. Ik kan dit nu niet meer terug vastzetten, er kan maar 1 icoon meer staan.
Ik heb eergisteren 2025.20.6 geïnstalleerd, ik weet niet of dit de oorzaak geweest is. Heeft nog iemand dit probleem?
Memories of yesterday, will grow, but never die
Is die auto geimporteerd uit Duitsland? Een andere reden kan ik niet bedenken.Ifreerider schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:05:
Sinds een tijdje krijg ik ineens Duitse reclames als ik TuneIn gebruik, en nu zelfs voordat Apple Music of Apple Podcast begint met spelen.
Hebben meer mensen er last van? Ik kon er tot nu toe geen andere meldingen over vinden, behalve wat oudere berichten over gebruikers in de UK.
Bij mij ook op zowel austosteer als TACC. Tesla weet het altijd beter. Soms levert dit ook semi gevaarlijke situaties oppdidi schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:33:
[...]
Vreemd, bij mij niet. TACC of Autosteer? Dus bij iedere wijziging van de snelheidslimiet wordt bij jou de snelheid aangepast, zowel omhoog als omlaag?
Kan ik me zo voorstellen.nerovectra schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:50:
[...]
En inkoop van onderdelen kan wat lastig voor ze zijn.
Ik wacht bij Carglass al 5,5 week op een nieuwe originele voorruit
Kun je dan niet beter thuis gaan wachten?WishmasterNL schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:41:
[...]
Kan ik me zo voorstellen.
Ik wacht bij Carglass al 5,5 week op een nieuwe originele voorruit
Lijkt me een stuk comfortabeler.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Ik ben in Italië geweest en kreeg ook vreemde talen in de reclames door. Gisteren naar huis gereden, onderweg ook Italiaanse reclames terwijl ik in Duitsland reed. . Zelfs thuis via Sonos vreemde reclames. .Ik denk dat Tuneln wat in de war is. Sommige zenders werkten ook niet goed onderweg.fisherman schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:37:
[...]
Is die auto geimporteerd uit Duitsland? Een andere reden kan ik niet bedenken.
Even uitgaande van een negatief scenario van 200Wh/km en 100km dus 20kWh is dat bij 171kW 7 minuten, en bij gemiddeld 200kW, want die piek van 250 duurt maar een paar %: 6 minuten. Zelfs uitgaande van die 250kW zakt de tijd “maar” naar 4,8 minuten.this schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:28:
[...]
Dat is wel enkel relevant als je bijna heel je batterij wilt volladen.
Ik kom wel vaak tegen dat ik zo net 50-100km bereik te kort kom en dan is het wel zalig om die aan +200kW laadvermogen te kunnen bijladen.
Op basis van het grafiekje uit dit artikel https://insideevs.com/new...-82kwh-charging-analysis/
10-15% is de 250kW en dan zakt t richting de 30% al ruim beneden de 200kW, 20kWh van 78kWh is 25,6% dus aanstekkeren bij 10% is laden tot 35% ish.
Bij alles daaronder is het verschil dus nog kleiner dan 1 minuut. Ieder zijn ding en gevoel, het is mij de meerprijs niet waard
Nee teveel eigen invulling.pdidi schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:31:
[...]
Dat is toch een andere use case? Dat is het aanpassen van de snelheid door de bochtassistent, niet op basis van snelheidslimiet
[...]
Als je dus zelf de snelheid had aangepast met het scroll wiel dan is het resultaat dat de snelheid niet meer wordt overgenomen
[...]
TACC of Autosteer? Zie ook mijn post hierboven: Autosteer heeft een hard cap op +10km/u.
TACC, bochtenassistentie in de bocht inderdaad, maar bij wegverandering (A6 -> N702) is toch echt een aanpassing, ook vanaf 105 (naar 80).
Wat is 'stervens heet'?Bint schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:54:
Ben wat spullen aan het inpakken en bedenk me net: kan ik zaken als luchtbedden en luchtbanden, vuilniszakken e.d. wel in de frunk stoppen, of wordt het daar ook stervens heet? Is alleen voor onderweg, uiteraard ingepakt en niet opgeblazen
Die dingen kunnen toch probleemloos een temperatuur van 50 graden verdragen...
Ja bij mij ook. Opeens gewoon een duitse reclame. Maar dat was alleen 2-3 dagen ofzo, nu opeens weer weg.Ifreerider schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:05:
Sinds een tijdje krijg ik ineens Duitse reclames als ik TuneIn gebruik, en nu zelfs voordat Apple Music of Apple Podcast begint met spelen.
Ik vind eigenlijk schandalig dat tunein met reclame is. Zit al zat reclame in de uitzending zelf
Life is too short to drive boring cars
Die laadsnelheid is voor mij gewoon een hele dikke bonus. Maar er is meer dan enkel hogere laadsnelheid bij lege batterij voor de LR/P tov de RWD.Mar.tin schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 00:31:
[...]
Even uitgaande van een negatief scenario van 200Wh/km en 100km dus 20kWh is dat bij 171kW 7 minuten, en bij gemiddeld 200kW, want die piek van 250 duurt maar een paar %: 6 minuten. Zelfs uitgaande van die 250kW zakt de tijd “maar” naar 4,8 minuten.
Op basis van het grafiekje uit dit artikel https://insideevs.com/new...-82kwh-charging-analysis/
10-15% is de 250kW en dan zakt t richting de 30% al ruim beneden de 200kW, 20kWh van 78kWh is 25,6% dus aanstekkeren bij 10% is laden tot 35% ish.
Bij alles daaronder is het verschil dus nog kleiner dan 1 minuut. Ieder zijn ding en gevoel, het is mij de meerprijs niet waard
Maar jij moet kopen waar jij je goed bij voelt.
Dat zou moeten meevallen, er zit namelijk geen glas boven. Dus het meeste van de hitte wordt sowieso al geblokkeerd.Bint schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:54:
Ben wat spullen aan het inpakken en bedenk me net: kan ik zaken als luchtbedden en luchtbanden, vuilniszakken e.d. wel in de frunk stoppen, of wordt het daar ook stervens heet? Is alleen voor onderweg, uiteraard ingepakt en niet opgeblazen
Het interieur van de auto wordt een pak warmer.
[ Voor 5% gewijzigd door this op 08-07-2025 08:39 ]
Er gaan vast ook slaapzakken mee. Als je er een uitpakt en over de spullen heen legt tegen de motorkap aan heb je een mooie isolatie.Bint schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:54:
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Een weg verandering wordt door Tesla gezien als een oprit en/of afrit. Dan wordt de snelheid zoals in de owners manual staat aangepast aan de max snelheid van de nieuwe weg. De use case hierboven gaat echt alleen over het aanpassen van de max toegestane snelheid op dezelfde weg. Dus bv je rijdt met 135km/u op een snelweg met snelheidslimiet 130km/u die dan via een bord 100km/u wordt. Bij mij is de snelheid dan nog nooit naar 100km/u gezet. Idem andersomHeinemancp schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:36:
[...]
Nee teveel eigen invulling.
TACC, bochtenassistentie in de bocht inderdaad, maar bij wegverandering (A6 -> N702) is toch echt een aanpassing, ook vanaf 105 (naar 80).
[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 08-07-2025 09:03 ]
Zie voorbeeld hierboven. Dus bij jou wordt de snelheid dan altijd op 100km/u gezet?WouterL schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:13:
[...]
Bij mij ook op zowel austosteer als TACC. Tesla weet het altijd beter. Soms levert dit ook semi gevaarlijke situaties op
Ja dit is al een oud probleem.pdidi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:04:
[...]
Zie voorbeeld hierboven. Dus bij jou wordt de snelheid dan altijd op 100km/u gezet?
Of het dat waard is kun je alleen zelf bepalen, ik heb het destijds wel gedaan omdat er in mijnY nog andere belangrijke beslispunten zaken ten voordele van de LR.Tdem schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:05:
Maar nu de praktijk:
De gemiddelde autorit in Nederland is ongeveer 19 kilometer per rit. Dit cijfer is gebaseerd op data van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) en het CBS. Daar heb je geen LR voor nodig.
Maar de WLTP wijkt af van het praktijkverbruik zeker in de winter, dus een actieradius van 513, wordt circa 320 km (3/5 is ongeveer praktijk). In de winter ligt dit circa 20% lager, dus circa 250 km. Alleen gebruik je bij snelladen circa 70% van de capaciteit, dus wordt de effectieve afstand 175 km.
Hierin zit nog geen degradatie meegerekend.
Ik heb zelf een MY LR awd en heb daar circa 20K km mee op lange ritten gereden in het buitenland. In de winter naar de wintersport moet je elke 2,5 uur stoppen om te laden, in de zomer is dat iets meer dan 3 uur.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Bij mij nooit. Doe ik dan iets anders (ik rij alleen met Autosteer en pas iig altijd met scroll wiel de snelheid aan), of ligt het aan andere hardware: MY24 HW4? Als ik een wijziging van de snelheidslimiet krijg van 130km/u naar 100km/u dan wordt dat netjes vermeldt (het bord komt dan ook visueel voorbij in de grafische FSD weergave), maar moet zelf handmatig de snelheid verlagen (het heeft me zelfs al een keer een bekeuring opgeleverd)
[ Voor 31% gewijzigd door pdidi op 08-07-2025 09:20 ]
En op de occassion markt voor 2019 modellen misschien nu ook wel waard om naar LR te kijken. Aangezien het verschil in prijs dan nog minder is. Alleen wel rekening houden met een hoger bedraag aan wegenbelasting (en verzekering?)Mar.tin schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:18:
[...]
Voor de pré LFP modellen was het imho ook véél meer het geld waard, aangezien die maar iets van 48kWh netto hadden versus de 75kWh voor de LR modellen.
Dat is pakweg 50% méér range voor die 5-10k die het destijds verschilde, de huidige LFP pakketten zijn zelfs 63kWh volgens mij, dus het is nog "maar" 12kWh verschil (19%), en daarmee heb je op 100% met de LFP méér range dan met de LR op 80%![]()
(is natuurlijk even los van eventuele acceleratievoordelen voor de AWD)
Het ligt aan de routes die je neemt. Niet aan de hardware.pdidi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:15:
[...]
Bij mij nooit. Doe ik dan iets anders (ik rij alleen met Autosteer en pas iig altijd met scroll wiel de snelheid aan), of ligt het aan andere hardware: MY24 HW4? Als ik een wijziging van de snelheidslimiet krijg van 130km/u naar 100km/u dan wordt dat netjes vermeldt (het bord komt dan ook visueel voorbij in de grafische FSD weergave), maar moet zelf handmatig de snelheid verlagen (het heeft me zelfs al een keer een bekeuring opgeleverd)
Hierboven werd gemeld dat het altijd wordt aangepast, ongeachte welke route. Om het bij het ene voorbeeld te houden: wordt bij jou op een willekeurige snelweg altijd de snelheid aangepast als er een wijziging is van de snelheidslimiet (bv van 130km/u naar 100km/u)?this schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:21:
[...]
Het ligt aan de routes die je neemt. Niet aan de hardware.
Op de occasion markt zéker de moeite, het prijsverschil zal daar kleiner zijn, en omdat het allemaal NMC was destijds hebben ze beiden ook een redelijke degradatie achter de rug, en van de 48kWh netto van een SR+ zal ook nog maar een 80-85% over zijn na 5 jaar. = pakweg 200km 100% range.nDirect090 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:20:
[...]
En op de occassion markt voor 2019 modellen misschien nu ook wel waard om naar LR te kijken. Aangezien het verschil in prijs dan nog minder is. Alleen wel rekening houden met een hoger bedraag aan wegenbelasting (en verzekering?)
Het LR pakket in de 2019 LR AWD van mijn ouders houdt zich prima vind ik met inmiddels bijna 320.000 km op de klok en nog +- 85,4% SOH volgens Tessie
Je merkt alleen dat de éérdere modellen 3 onzuiniger zijn dan alles nieuw, mijn Y RWD is bij hetzelfde rijgedrag gewoon 10Wh/km zuiniger dan de 3 van mijn ouders, mijn Y op 19" gemini en zomerrubber, zij op 18" met de wieldoppen en ook zomerrubber. Netto betekent dat ik met mijn RWD Y (nu) praktisch dezelfde range haal als de LR Model 3 van de ouders.
Mijn 2022 Model 3 RWD was ruim 20-30Wh/km zuiniger onder vergelijkbare omstandigheden. Mijn ouders gemiddelde is pakweg 150Wh/km over die 320k km. Ik reed tussen de 120-130Wh/km met hetzelfde rijgedrag en wielconfiguratie. Dat middelt ook een boel van het verschil in range weg tussen een gedegradeerde 2019 LR en een minder gedegradeerde jongere RWD met LFP pakket.
Als ik zélf op de occasionmarkt zou kijken zou het eerder een 2022+ model met warmtepomp zijn, maar van je budget hangt ook een boel af natuurlijk. Niet iedereen kan beslissen om zomaar 5k meer uit te geven aan een auto. En eigenlijk zijn alle 3's gewoon een prima koop denk ik.
Tuurlijk, en daar moeten de LR/P modellen het imho ook van hebben, zéker nu ze alle RWD modellen weer uitgekleed hebben op bijvoorbeeld de stereoinstallatie.this schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:38:
[...]
Die laadsnelheid is voor mij gewoon een hele dikke bonus. Maar er is meer dan enkel hogere laadsnelheid bij lege batterij voor de LR/P tov de RWD.
De Y was lange tijd identiek ongeacht wat voor accu je eronder kocht qua uitrusting op de aandrijving na. Bij de 3 is en was het nog steeds anders, miste dat in mijn 2022 3 RWD ook wel een beetje.
Het is niet echt random, het is altijd op dezelfde plaatsen. Ik kan het altijd reproduceren.pdidi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:33:
[...]
Hierboven werd gemeld dat het altijd wordt aangepast, ongeachte welke route. Om het bij het ene voorbeeld te houden: wordt bij jou op een willekeurige snelweg altijd de snelheid aangepast als er een wijziging is van de snelheidslimiet (bv van 130km/u naar 100km/u)?
Ik kan zo ook enkele opnoemen die altijd de snelheid aanpassen.this schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:02:
[...]
Het is niet echt random, het is altijd op dezelfde plaatsen. Ik kan het altijd reproduceren.
A9 bij Amstelveen
De weg tussen Harderwijk en Lelystad/Zeewolde bij de brug en voorbij het verkeerslicht
dit is al zo sinds ik deze auto heb.
Is niet random, iets triggert de auto op juist die plekken
Die is zeker fijn, maar van de andere kant hoevaak heb je dat echt nodig? Dat is eigenlijk alleen relevant als je heel veel extreem lange ritten maakt voor je werk bijvoorbeerd, of als je thuis niet gegarandeerd kunt laden. Verder zijn de keren dat wij in de afgelopen 5,5 jaar Model 3 hebben moeten snelladen echt beperkt tot de vakanties, en dan kun je je afvragen hoeveel die extra laadsnelheid echt uitmaakt. Ik rij voor mijn werk geregeld 200-250km op een dag, en dat redt je prima met een volle accu thuis vertrekken (zeker met alle files).this schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:38:
[...]
Die laadsnelheid is voor mij gewoon een hele dikke bonus. Maar er is meer dan enkel hogere laadsnelheid bij lege batterij voor de LR/P tov de RWD.
In mijn 2019 LR zijn we vorig jaar naar Normandie geweest, waarbij we samen met een andere benzine auto reden. Doordat we altijd tijdens koffie/lunch/plaspauzes de auto aan de oplader gooiden hebben we geen keer extra hoeven stoppen vanwege onze auto.
Afgelopen juni zijn we naar zuid frankrijk gereden met de 2025 M3P en zijn laadstops nooit de bottleneck geweest. Ik heb zelfs twee keer de auto weg moeten zetten omdat we nog in een speeltuintje zaten of de lunch nog niet op hadden.
Dus als je gewoon relaxed op vakantie gaat, dan maken al die marketing kreten van bizare laadsnelheden niks uit in de praktijk, dat zit allemaal tussen de oren. En buiten vakanties is de usecase al helemaal beperkt voor 80% van de mensen
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Ik denk dat ik nog steeds niet goed begrepen wordt. Ik bedoelde dus: je rijdt langs een verkeersbord met een snelheidlimiet wijziging: wordt dan je snelheid aangepast?dimocash schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:16:
[...]
Ik kan zo ook enkele opnoemen die altijd de snelheid aanpassen.
A9 bij Amstelveen
De weg tussen Harderwijk en Lelystad/Zeewolde bij de brug en voorbij het verkeerslicht
dit is al zo sinds ik deze auto heb.
Is niet random, iets triggert de auto op juist die plekken
Ok, dus als jij met TACC 130km/u rijdt en langs bordthis schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:02:
[...]
Het is niet echt random, het is altijd op dezelfde plaatsen. Ik kan het altijd reproduceren.
Ik heb gisteren getest (ik heb een Juniper met enhanced autopilot) en de mijne blijft gewoon 100 of 130 rijden ook als er een bord van 80 aankomt. De mijne verlaagt de snelheid dus NIET.pdidi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:35:
[...]
Ik denk dat ik nog steeds niet goed begrepen wordt. Ik bedoelde dus: je rijdt langs een verkeersbord met een snelheidlimiet wijziging: wordt dan je snelheid aangepast?
Ik heb wel met mijn scrollwieltje gedraaid ergens eerder op de route, ik lees zojuist dat dit dan dus zou kloppen.
Ik zal bij een volgende keer eens van mij scrollwieltje afblijven en kijken of die dan wel de snelheid verlaagt.
Het is niet snelheidsbord afhankelijk. Maar plaats afhankelijk. Altijd op zelfde plek wordt mn snelheid aangepast.pdidi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:35:
[...]
Ik denk dat ik nog steeds niet goed begrepen wordt. Ik bedoelde dus: je rijdt langs een verkeersbord met een snelheidlimiet wijziging: wordt dan je snelheid aangepast?
Dan zit die snelheid "ingebakken" in je navigatie.SirLct schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:14:
[...]
Het is niet snelheidsbord afhankelijk. Maar plaats afhankelijk. Altijd op zelfde plek wordt mn snelheid aangepast.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ja want het is volgens mij ook met elke map update anders kan zijn.Rivanov schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:16:
[...]
Dan zit die snelheid "ingebakken" in je navigatie.
Maar als het map afhankelijk is, dan zou je het dan overal moeten ervaren en niet op enkele plekken.
Ik rij 35-40dkm per jaar en op mn dagelijkse route gelukkig alleen op 1 plek. Gelukkig maar.
Exact, maar de hele discussie ging juist alleen maar over snelheidsborden die begon met de post van jongetje: "Ik vind het sowieso een waardeloos systeem dat "herkenning" van verkeersborden. Zeker als er tijdelijke snelheidsverlaging is en dan staat er vaak geen einde bord en blijft de auto dus hangen op die snelheid"SirLct schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:14:
[...]
Het is niet snelheidsbord afhankelijk. Maar plaats afhankelijk. Altijd op zelfde plek wordt mn snelheid aangepast.
[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 08-07-2025 11:29 ]
Dat zou kunnen, de situaties die ik mij het best kan herinneren hebben zelfs geen snelheidsaanduiding.pdidi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:03:
[...]
Ok, dus als jij met TACC 130km/u rijdt en langs bord [Afbeelding] rijdt wordt jouw snelheid altijd aangepast naar 100km/u?
Maar again, het is niet overal. Het is gewoon op bepaalde plaatsen.
[ Voor 6% gewijzigd door this op 08-07-2025 11:27 ]
Dat is wel énorm vervelend als je met AP wilt werken. Aangezien AP je niet ver boven de snelheidslimiet laat rijden.pdidi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:21:
[...]
Exact, maar de hele discussie begon met de post van jongetje: "Ik vind het sowieso een waardeloos systeem dat "herkenning" van verkeersborden. Zeker als er tijdelijke snelheidsverlaging is en dan staat er vaak geen einde bord en blijft de auto dus hangen op die snelheid"
Zomaar eventjes wegenwerken van 30km/u tegenkomen om dan te eindigen op een 90km/u baan en de Tesla die nog altijd beweert dat het 30km/u is bv is echt irritant.
Dat geldt niet op auto(snel)wegen. En buiten auto(snel)wegen geldt dit alleen voor Autosteer, niet voor TACCthis schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:29:
[...]
Dat is wel énorm vervelend als je met AP wilt werken. Aangezien AP je niet ver boven de snelheidslimiet laat rijden.
Dat is idd zwaar irritant, wat echter te voorkomen is (was mijn stelling) door van te voren de snelheid met het scroll wiel aan te passenZomaar eventjes wegenwerken van 30km/u tegenkomen om dan te eindigen op een 90km/u baan en de Tesla die nog altijd beweert dat het 30km/u is bv is echt irritant.
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 08-07-2025 11:36 ]
Nu heeft de auto op 1 deur een paar kleine parkeerschades, maar ook (onbeschadigde!) 19" Turbines ipv de 18" Aero waarmee hij geleverd werd. Ik hoop dus dat dat een beetje tegen elkaar wegvalt. Ik had overigens aangegeven dat de staat "gemiddeld" is.
Wat zijn jullie ervaringen met het verschil tussen de indicatie en het definitieve bod?
Ik vraag het, omdat ik de bestelling definitief moet plaatsen om dat definitieve bod te krijgen, en dit inruilbod zou me wel over de streep trekken, maar als het straks toch weer wordt verlaagd zou dat dus een domper zijn. Ook omdat ANWB en wijkopenautos ruim minder gaan bieden.
Ik zou die parkeerschades met 'spot repair' laten herstellen.SeatRider schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:41:
Ik heb net een geschat bod van Tesla op mijn M3 (2019, LR, AWD) gekregen (eerste stap, dus zonder uploaden van foto's). Dat ligt met € 22300 ruim boven wat ik had verwacht. Vorig jaar werd er via opkoopsites rond de 20k geboden, dus dit is een meevaller.
Nu heeft de auto op 1 deur een paar kleine parkeerschades, maar ook (onbeschadigde!) 19" Turbines ipv de 18" Aero waarmee hij geleverd werd. Ik hoop dus dat dat een beetje tegen elkaar wegvalt. Ik had overigens aangegeven dat de staat "gemiddeld" is.
Wat zijn jullie ervaringen met het verschil tussen de indicatie en het definitieve bod?
Ik vraag het, omdat ik de bestelling definitief moet plaatsen om dat definitieve bod te krijgen, en dit inruilbod zou me wel over de streep trekken, maar als het straks toch weer wordt verlaagd zou dat dus een domper zijn. Ook omdat ANWB en wijkopenautos ruim minder gaan bieden.
Trouwens, het is ongelooflijk wat je met wat poliepasta in een uurtje kan wegpoetsen. Een duidelijk zichtbare kras wordt echt wel een pak minder.
Vermits je zo kort bij een nieuwe bestelling staat, waarom niet een stap verder gaan met de foto's en dan de terugname laten bevestigen, of ook een bod van wijkopenauto's laten maken?
ik heb mijn vorige auto (Kia Niro) verkocht via wijkopenuwautowel en die bellen je op, je hebt persoonlijk contact, ze houden je op de hoogte (via bellen en WhatsApp), die site is mij goed bevallen. Ze zijn de auto bij mij op komen halen, ook wel fijn maar ik weet niet of dat altijd zo is of afhankelijk is van wie je auto koopt. Het hele proces duurde bij mij iets meer dan een week tot verkoop, toen nog een week voordat ze tijd haddden om de auto op te komen halen
[ Voor 91% gewijzigd door Svennie op 08-07-2025 11:55 ]
PSN ID: Svennie-NL
Ik vind hem ook erg netjes inderdaad, dan moet de stand wel echt onder de 100k zijn bijna...Svennie schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:49:
@SeatRider Wat is je km stand? Dat klinkt mij als erg hoog
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ja maar AP werkt ook gewoon meestal op niet-snelwegen. Dus blijft het irritant.pdidi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:34:
[...]
Dat geldt niet op auto(snel)wegen. En buiten auto(snel)wegen geldt dit alleen voor Autosteer, niet voor TACC
[...]
Dat is idd zwaar irritant, wat echter te voorkomen is (was mijn stelling) door van te voren de snelheid met het scroll wiel aan te passen
En op voorhand met het scrollwieletje zitten spelen is ook maar een halfbakken oplossing.
Ja, hij past het bij mij regelmatig aan.pdidi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:35:
[...]
Wegwerkzaamheden ziet hij en dan wordt de snelheid verlaagd en na de wegwerkzaamheden weer verhoogd (a28 bij Wezep bijv).
En ook wanneer er een bocht aan komt gaat hij naar max 10 km harder dan je daar mag en na de bocht verhoogd hij je snelheid.
Of hij echt het bord herkend of dit doet op basis van navigatie is mij niet altijd duidelijk.
Meerdere die hier last van hebben (gehad)? Heel vervelend eigenlijk, zeker als er iemand anders voor je gereden heeft en de stoelinstelling enzo niet juist staat.
Viel me de afgelopen week ook op. In geen jaren last van gehad, maar nu al twee keer gehad dat e auto niet automatisch ontgrendelde én na het openen via de app ging de stoel niet in mijn positie, bleef op het profiel van mijn vrouw. Volgens mij heb ik deze problemen (random) voor het eerst sinds ik op 20.6 zitsanger1981 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:02:
Ik heb sinds enkele weken regelmatig dat als ik instap dat mijn Model Y mijn bestuurdersprofiel, gelinkt aan mijn telefoonsleutel, niet herkend. Als bestuurder staat bij dan op profiel. De enige manier om dit op te lossen is de reset door beide knoppen op het stuur ingedrukt te houden.
Meerdere die hier last van hebben (gehad)? Heel vervelend eigenlijk, zeker als er iemand anders voor je gereden heeft en de stoelinstelling enzo niet juist staat.
Model 3 | 2024 Highland
45.000Svennie schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:49:
@SeatRider Wat is je km stand? Dat klinkt mij als erg hoog
ik heb mijn vorige auto (Kia Niro) verkocht via wijkopenuwautowel en die bellen je op, je hebt persoonlijk contact, ze houden je op de hoogte (via bellen en WhatsApp), die site is mij goed bevallen. Ze zijn de auto bij mij op komen halen, ook wel fijn maar ik weet niet of dat altijd zo is of afhankelijk is van wie je auto koopt. Het hele proces duurde bij mij iets meer dan een week tot verkoop, toen nog een week voordat ze tijd haddden om de auto op te komen halen
Spotrepair lukt niet, er is 2x lakschade, dus de deur moet gespoten worden (aldus Mulder).Tommie12 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:47:
[...]
Ik zou die parkeerschades met 'spot repair' laten herstellen.
Trouwens, het is ongelooflijk wat je met wat poliepasta in een uurtje kan wegpoetsen. Een duidelijk zichtbare kras wordt echt wel een pak minder.
Dat bod heb ik in sept 2024 al gekregen, dat was 19k. ANWB bood toen 20.500. Op dat moment heb ik besloten de auto privé over te nemen voor dat bedrag. Als ik er nu 23k voor kan krijgen is dat een mooie incentive om toch maar op te waarderen naar een MY.Vermits je zo kort bij een nieuwe bestelling staat, waarom niet een stap verder gaan met de foto's en dan de terugname laten bevestigen, of ook een bod van wijkopenauto's laten maken?
[ Voor 6% gewijzigd door SeatRider op 08-07-2025 12:36 ]
Nu kan het natuurlijk ook via 'tesla zelf', al lease je dan als ik het goed zag bij Ayvens / Leaseplan. Daar zie ik afgaande op de reviews van de laatste maanden online hele slechte ervaringen...
Iemand hier die ervaring heeft met Ayvens / Leaseplan? En dan het liefst al een aantal jaar, of evt. al eerder een auto daar ingeleverd na een leaseperiode (proberen ze je meer euro's dan reeel afhandig te maken?), hoe zit het als er een reparatie nodig is? Vervangend vervoer, kilometrage 'pakketten' en die tussentijds wijzigen (omhoog) indien nodig etc etc...
Als Ayvens echt zo slecht uit de verf komt dan toch maar overwegen om voor de LR RWD te gaan
Hoop dat iemand ervaringen / info heeft (mag ook in een privebericht).
[ Voor 3% gewijzigd door Robertreyez op 08-07-2025 12:37 ]
Ik heb ze gisteren inderdaad allebei geluisterd. Proefrit in de AWD, en in de showroom de audio nog even vergeleken met de LR RWD. Als je die los hoort is het nog steeds best goed (beter dan de standaardaudio in de Audi Q6), maar de AWD is duidelijk nog beter. Tezamen met de overige voordelen vind ik dat het prijsverschil wel waard.Robertreyez schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:36:
Ik wil een MYJ gaan private leasen dus ben me een beetje aan het orienteren bij verschillende lease maatschappijen. Kwam bij Athlon uit vanwege goede reviews op internet, alleen die bieden de MYJ LR AWD niet aan (wel de LR RWD), en ik wil wel graag de AWD, vanwege meer power en betere audio.
Heb precies hetzelfde gedaan! En voor mij is die paar euro per maand het ook wel waard, moet ik wel een goede PL maatschappij kunnen vinden die hem heeftSeatRider schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:38:
[...]
Ik heb ze gisteren inderdaad allebei geluisterd. Proefrit in de AWD, en in de showroom de audio nog even vergeleken met de LR RWD. Als je die los hoort is het nog steeds best goed (beter dan de standaardaudio in de Audi Q6), maar de AWD is duidelijk nog beter. Tezamen met de overige voordelen vind ik dat het prijsverschil wel waard.
Heb begin dit jaar gekeken voor PL van een Model Y.Robertreyez schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:39:
[...]
Heb precies hetzelfde gedaan! En voor mij is die paar euro per maand het ook wel waard, moet ik wel een goede PL maatschappij kunnen vinden die hem heeft
Uiteindelijk voor een 2ehands gegaan van een jaar oud. Is financieel gezien veel voordeliger.
Had hiervoor 5 jaar een Nissan Leaf via ANWB/Ayvens geprivateleased, daar nooit problemen mee gehad, maar juist omdat je nooit onderhoud hebt voelde PL steeds meer als geld weggooien.
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.