Dat helpt. En dan laad je thuis of ergens anders?daemonix schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:50:
[...]
Welke onderhoudskosten?
Nieuwe banden, nieuwe ruitenwissers na zoveel tijd (Nog niet gebeurd!). Verder helemaal niets.plm 15000 km/jaar.
Energiekosten? Geen idee, ik laad hem vol. Over 1 jaar 494 euro volgens het appje.
Op dit moment vooral bij de SuC (tot 85%), en dan thuis aftoppen. We hebben nu nog een duur energiecontract, dat wordt per 1 augustus omgezet in een dynamisch contract waarbij we vooral thuis gaan laden (op de zonneenergie en de accu natuurlijk). Bij de SuC is het 0,24 euro/kWh (van 23.00 tot 08:00), thuis 0,37 euro.Upbeat78 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:56:
[...]
Dat helpt. En dan laad je thuis of ergens anders?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ehhh, nooit gehoord van filters? Vocht in remolie? Uitlijning? Remblokken/schijven? Airco droogmiddelzak? Ruiten vloeistof?daemonix schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:50:
[...]
Welke onderhoudskosten?
Nieuwe banden, nieuwe ruitenwissers na zoveel tijd (Nog niet gebeurd!). Verder helemaal niets.plm 15000 km/jaar.
Energiekosten? Geen idee, ik laad hem vol. Over 1 jaar 494 euro volgens het appje.
Zeker remolie moet elke 2 jaar gecontroleerd/ververst worden evenals de airco. Sommige mensen gaan dus zo met hun auto om....

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Maar hopen dat je er wel remvloeistof in doet, geen remoliepjot1 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:01:
[...]
Ehhh, nooit gehoord van filters? Vocht in remolie? Uitlijning? Remblokken/schijven? Airco droogmiddelzak? Ruiten vloeistof?
Zeker remolie moet elke 2 jaar gecontroleerd/ververst worden evenals de airco. Sommige mensen gaan dus zo met hun auto om....
[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 04-07-2025 17:45 ]
Ja, ik word oud. Voorheen heette het gewoon remolie. Het blijft natuurlijk ook een soort olie. Ik rijd een model s en daar wordt elke 2 jaar geadviseerd, dacht dat het met een 3/y hetzelfde was. My bad.pdidi schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:10:
[...]
Maar hopen dat je er wel remvloeistof in doet, geen remolie. Voor de Model 3 en Model Y geldt: Remvloeistof om de 4 jaar controleren (indien nodig verversen). Als je een zware/perfomance gebruiker bent dan wel vaker
Ik vergeet eigenlijk ook nog de koplamp afstelling. Hoeveel 3/y zie je niet met verblindende koplampen. Al zijn dat wel de oudere modellen.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
elke 2 jaar is onzin en leuke marketing. Ik heb het vochtgehalte laten meten na 4 jaar en 100k km en was nog als nieuw. Niet vervangen dus. Bij electrische auto's gebruik je de rem vrij weinig, en dus veel minder temperatuur wisselingen. Knal je stevig door (incl remmen), wellicht is het dan vaker nodig.pjot1 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:01:
[...]
Ehhh, nooit gehoord van filters? Vocht in remolie? Uitlijning? Remblokken/schijven? Airco droogmiddelzak? Ruiten vloeistof?
Vervolgens wilde ik na 5,5 jaar de remblokken en klauwen eens een keer schoonmaken en schijven roest vrij maken, en heb ik omdat ik toch bezig was ook ff de remvloeistof vervangen. Maar ik gok dat dat helemaal nog niet nodig was.
1x in de 3 jaar interieur filter is meer dan genoeg. Airco droogzak is onzin. Is bij mijn bijna 6 jaar oude M3 nog origineel. Werkt perfect.
Uitlijning is ook onzin, moet je afblijven zolang je banden gewoon netjes slijten.
Verder het enige wat je echt gebruikt zijn ruitensproeier vloeistof en 1x in de 2 jaar ongeveer ruitenwissers.
[ Voor 7% gewijzigd door anti elppa op 04-07-2025 17:26 ]
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
koplampen instellen heeft geen nut. Na elke update bij de M3 (Heb het dus zeker 100x gehad) staan de koplampen na de update in de bomen te schijnen. Veel plezier als je dan elke keer naar de garage gaat. Ik stelde ze in de avond op de oprit altijd weer ongeveer goed.pjot1 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:16:
[...]
Ja, ik word oud. Voorheen heette het gewoon remolie. Het blijft natuurlijk ook een soort olie. Ik rijd een model s en daar wordt elke 2 jaar geadviseerd, dacht dat het met een 3/y hetzelfde was. My bad.
Ik vergeet eigenlijk ook nog de koplamp afstelling. Hoeveel 3/y zie je niet met verblindende koplampen. Al zijn dat wel de oudere modellen.
Das dus ook de reden dat je zo vaak verblind word
[ Voor 7% gewijzigd door anti elppa op 04-07-2025 17:24 ]
Zoals hierboven al door anderen beschreven houd ik me ook aan het voorgeschreven onderhoud.pjot1 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:01:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 04-07-2025 18:28 ]
Welke fan zit er onder het scherm van een Juniper? Sinds begin vd week blijft die een continu hard bromtol geluid maken ook als de auto uitstaat. Tegen het roostertje of het scherm tikken dan varieert het en stopt de fan even. Daarna vrolijk verder.
Zoiets, service ticket loggen lijkt memv_ak schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:53:
Welke fan zit er onder het scherm van een Juniper? Sinds begin vd week blijft die een continu hard bromtol geluid maken ook als de auto uitstaat. Tegen het roostertje of het scherm tikken dan varieert het en stopt de fan even. Daarna vrolijk verder.
CABIN TEMPERATURE SENSOR - FAN DRIVEN (1494715-00-D)
https://www.reddit.com/r/...tor_interior_temperature/
[ Voor 3% gewijzigd door wootahH op 04-07-2025 19:17 ]
Top dank je wel. Ik ga de servicerequest updaten. Dus als ik het goed begrijp is het een blower om lucht langs de temp sensor te sturen.wootahH schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:16:
[...]
Zoiets, service ticket loggen lijkt me
CABIN TEMPERATURE SENSOR - FAN DRIVEN (1494715-00-D)
https://www.reddit.com/r/...tor_interior_temperature/
Heeft dit met de cabin overheat protection te maken? Die staat op “geen A/C”. Als het goed is koelt ie dan continu het interieur met een constante luchtstroom van buiten maar lijkt niet lekker te werken. Ik verwacht temp buiten = temp binnen.
Ik zie ook niet zo heel veel kosten. Na een ton moest ik wat bussen aan de voorkant laten vervangen omdat er het eea begon te kraken bij drempels.
Ruitenwissers bewust gedaan, maar al die andere dingen die de auto meld heb ik maar gewoon gedaan om het doen.
Ik weet ze niet allemaal meer maar banden roteren, een hand vol filters, voorruit camera vakje schoonmaken en kalibreren en wat vloeistoffen zaten er zeker bij.
Je leest het vaak en ik denk dat het wel klopt dat bij dit soort snelle auto's de ophanging aan de voorkant wat sneller kan slijten. Het ligt er natuurlijk aan wie erin rijd. Maar ik denk dat je bij een ton wel even mag laten kijken hoe het met rubbers, bussen en stangen zit aan de voorkant.
Daar zitten dan wat kosten maar elders valt het me reuze mee.
Ruitenwissers bewust gedaan, maar al die andere dingen die de auto meld heb ik maar gewoon gedaan om het doen.
Ik weet ze niet allemaal meer maar banden roteren, een hand vol filters, voorruit camera vakje schoonmaken en kalibreren en wat vloeistoffen zaten er zeker bij.
Je leest het vaak en ik denk dat het wel klopt dat bij dit soort snelle auto's de ophanging aan de voorkant wat sneller kan slijten. Het ligt er natuurlijk aan wie erin rijd. Maar ik denk dat je bij een ton wel even mag laten kijken hoe het met rubbers, bussen en stangen zit aan de voorkant.
Daar zitten dan wat kosten maar elders valt het me reuze mee.
FreeReef.nl
Meer mensen "last" van windgeruis in de Model Y Juniper? Eigenlijk alleen hoorbaar op de snelweg 100km/u +, alsof er iets mis is met het rubber aan de bovenzijde raam bestuurderskant. Bij nadere inspectie zie ik verder niks vreemd.
Verder ook een dashboardkastje wat soms wel en soms niet open gaat, zijn daar nog tips voor of toch service melding?
Eerste service afspraak heb ik al staan om 1 scheve wiel cover te vervangen (bij aflevering), stilletjes te hoop dat ze hem op zouden sturen maar ik mag naar het service center. Ze verwachten er maar liefst 2u mee bezig te zijn..
Verder ook een dashboardkastje wat soms wel en soms niet open gaat, zijn daar nog tips voor of toch service melding?
Eerste service afspraak heb ik al staan om 1 scheve wiel cover te vervangen (bij aflevering), stilletjes te hoop dat ze hem op zouden sturen maar ik mag naar het service center. Ze verwachten er maar liefst 2u mee bezig te zijn..
Ja Tesla blinkt uit in software. Al zit Nio daar niet ver van af, ik zie Nio ook net als Tesla meerals een tech bedrijf dan als automaker. Renault was trouwens ook goed. Volkswagen/Skoda wel echt heel matig.Jarus20 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:08:
[...]
Zou mij niet zoveel doen. De software van de meeste van de merken die je opnoemt komt nog niet aan de enkels van Tesla. Daar is een serieuze inhaalslag te maken.
Bij mijn YRWD miste ik ook een paar procent na iedere nacht. Op een gegeven moment kreeg ik de melding dat accessory power uitgeschakeld was omdat het batterijpercentage onder de 20% was beland. Toen herinnerde ik me dat ik een keer tijdens superchargen (onnodig) "Bediening > Opladen > Accessoirevoeding aan laten" aan had gezet.Mar.tin schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:50:
[...]
Ze zouden er eigenlijk onder serviceverzoek een automatische check voor moeten maken. Als je probleem battery drain is, een korte feedback geven van wat er aan staat aan verbruikers en wat een verwacht verbruik daarvan is per dag, incluus API verzoeken die de auto wakker houden.
Het aantal mensen dat daadwerkelijk een issue heeft met een auto die een kapotte sensor / accu heeft en daardoor niet gaat slapen is vrij klein denk ik vergeleken met de groep die een feature aangezet heeft en niet direct de impact daarvan door heeft, zéker als je niet zoveel rijdt en de auto dus regelmatig dagenlang gewoon staat te staan is de impact vrij heftig dat je 30km gereden hebt, 3 dagen niks en dan 15-20% kwijt bent door sentry etc.

Maar inderdaad, dat is het enige moment dat je erop gewezen wordt. Een simpele drain check in de UI van de auto zou handig zijn. Al weet ik niet zeker of die er niet al in zit.
[ Voor 7% gewijzigd door nerovectra op 05-07-2025 09:01 ]
Oe, je zou een melding moeten krijgen als je de auto uit stapt of je dat nog aan wilt laten staan.nerovectra schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:59:
[...]
Bij mijn YRWD miste ik ook een paar procent na iedere nacht. Op een gegeven moment kreeg ik de melding dat accessory power uitgeschakeld was omdat het batterijpercentage onder de 20% was beland. Toen herinnerde ik me dat ik een keer tijdens superchargen (onnodig) "Bediening > Opladen > Accessoirevoeding aan laten" aan had gezet.
Maar inderdaad, dat is het enige moment dat je erop gewezen wordt. Een simpele drain check in de UI van de auto zou handig zijn. Al weet ik niet zeker of die er niet al in zit.
Gister maakte ik toch naar mijn idee iets aparts mee. Ik heb tijdens het rijden een kei op mijn motorkap gekregen. Resultaat twee kleine deukjes en daarbij twee keer lakschade. Ik naar de plaatselijke schadehersteller. Die zegt dat ze geen Tesla’s mogen herstellen? Ik denk: “nou dat komt omdat ze denken dat die waarschijnlijk geleased is”. Maar dat is hij niet want ik heb hem zelf gekocht. Maar nee, het antwoord bleef dat ze dat niet mochten. Wat is daar de achterliggende gedachte achter?
Een vraagje over de EPA range.
Toen ik de auto kreeg stond er 434KM op 100%. Nu, een maandje later, staat deze op 429. Is dat al degradatie? Of is dat gewoon margin of error?
Toen ik de auto kreeg stond er 434KM op 100%. Nu, een maandje later, staat deze op 429. Is dat al degradatie? Of is dat gewoon margin of error?
Die kon je wel even googelen toch?Sunri5e schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:05:
Gister maakte ik toch naar mijn idee iets aparts mee. Ik heb tijdens het rijden een kei op mijn motorkap gekregen. Resultaat twee kleine deukjes en daarbij twee keer lakschade. Ik naar de plaatselijke schadehersteller. Die zegt dat ze geen Tesla’s mogen herstellen? Ik denk: “nou dat komt omdat ze denken dat die waarschijnlijk geleased is”. Maar dat is hij niet want ik heb hem zelf gekocht. Maar nee, het antwoord bleef dat ze dat niet mochten. Wat is daar de achterliggende gedachte achter?
https://www.tesla.com/nl_nl/support/body-shop-support
Tesla wil zeker weten dat de auto goed hersteld wordt. Ze zitten net wat anders in elkaar dan bij de traditionele merken.
Beetje offtopic, maar aangezien het hier vaak terugkomt: Check de post The Overlooked Engineering Reality of the LiDAR Debate over de complexiteit vanuit developer perspectief.
TL;DR De afstemming tussen de diverse sensor dev teams tijdens testing en integration. En hoe om te gaan met produktie failures: welk team moet het asap fixen. En dat LiDAR data vaak door 3rd party vendor niet RAW wordt aangeleverd
TL;DR De afstemming tussen de diverse sensor dev teams tijdens testing en integration. En hoe om te gaan met produktie failures: welk team moet het asap fixen. En dat LiDAR data vaak door 3rd party vendor niet RAW wordt aangeleverd
Knip, let op je toon. Ik ben gister naar een plaatselijk bedrijf geweest dat al meer dan 50 jaar bestaat en waar sommige personeelsleden al meer dan 40 jaar werken. Die weten echt wel hoe je een lakschade moet herstellen. Heel vreemd dat Tesla nu gaat bepalen waar ik mijn (niet geleasde) auto naar toe breng om te herstellen.GekkeRipper schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:35:
[...]
Die kon je wel even googelen toch?
https://www.tesla.com/nl_nl/support/body-shop-support
Tesla wil zeker weten dat de auto goed hersteld wordt. Ze zitten net wat anders in elkaar dan bij de traditionele merken.
[ Voor 2% gewijzigd door Taro op 05-07-2025 19:35 ]
Nou nou. Anders klaag je lekker bij Tesla ipv hier. Laatste keer dat ik op jou reageer.Sunri5e schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:02:
[...]
Knip. Ik ben gister naar een plaatselijk bedrijf geweest dat al meer dan 50 jaar bestaat en waar sommige personeelsleden al meer dan 40 jaar werken. Die weten echt wel hoe je een lakschade moet herstellen. Heel vreemd dat Tesla nu gaat bepalen waar ik mijn (niet geleasde) auto naar toe breng om te herstellen.
[ Voor 2% gewijzigd door Taro op 05-07-2025 19:35 ]
Probeer het maar bij je plaatselijke bedrijf dan. Wedden dat die weigeren?Sunri5e schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:02:
[...]
Knip Ik ben gister naar een plaatselijk bedrijf geweest dat al meer dan 50 jaar bestaat en waar sommige personeelsleden al meer dan 40 jaar werken. Die weten echt wel hoe je een lakschade moet herstellen. Heel vreemd dat Tesla nu gaat bepalen waar ik mijn (niet geleasde) auto naar toe breng om te herstellen.
[ Voor 2% gewijzigd door Taro op 05-07-2025 19:36 ]
Hoe was je je auto exterieur en blijft die het langst schoon? Ik heb natuurlijk wel online gelezen, maar door de bomen het bos kwijt en ben wel benieuwd naar ervaringen hier...
Ik heb een blauwe model 3.
Geprobeerd:
- diverse zelfwasstraten met hoge druk. Eerst schuim, laten inwerken, meerdere afspoelen, wax, afspoelen. Resultaat: ik voel het zand er nog gewoon opzitten, vooral
- automatische contactloze wasstraat, duurste programma, zelfde resultaat. Ik voel en zie zand nog zitten.
- Thuis met Traffic film remover en daarna 2 emmer methode met een wash mitt. Schoner resultaat, maar ook al spoelde ik het naar mijn idee vaak uit, heb ik er toch swirls in de lak gewreven.
En als de auto dan min of meer schoon is, is ie zo snel weer vies, wat voor beschermde laag kun je het beste aanbrengen?
Ik woon overigens in Noorwegen waar het misschien wat stoffiger/viezer is dan in NL.
Geprobeerd:
- diverse zelfwasstraten met hoge druk. Eerst schuim, laten inwerken, meerdere afspoelen, wax, afspoelen. Resultaat: ik voel het zand er nog gewoon opzitten, vooral
- automatische contactloze wasstraat, duurste programma, zelfde resultaat. Ik voel en zie zand nog zitten.
- Thuis met Traffic film remover en daarna 2 emmer methode met een wash mitt. Schoner resultaat, maar ook al spoelde ik het naar mijn idee vaak uit, heb ik er toch swirls in de lak gewreven.
En als de auto dan min of meer schoon is, is ie zo snel weer vies, wat voor beschermde laag kun je het beste aanbrengen?
Ik woon overigens in Noorwegen waar het misschien wat stoffiger/viezer is dan in NL.
Mixed Reality dev
nope. Zoals ik van de week al schreef, 2x schade gehad, en 2x naar gewoon normaal erkend schadeherstel bedrijf gegaan. Al mijn collega's ook. Al sinds de introductie in 2019 van de 3. Nog mooier, van al die 10tallen schades is er nog nooit 1 naar tesla gegaandaemonix schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:20:
[...]
Probeer het maar bij je plaatselijke bedrijf dan. Wedden dat die weigeren?
Ben ook nog beetje zoekende daarin. Heb de mijne ook meer dan een maand nu en alleen maar tot 80% geladen. 2x superchargen ook. Had toen ik hem kocht 396 op 80% en nu 394km. Maar ik las op reddit dat af en toe tot 100% laden ook goed is om een bepaalde interne batterij kalibratie te doen. Of dat waar is geen idee, tot 100% laden schijnt in algemene zin niet zo goed te zijn namelijk. Maar dat zeggen sommigen van superchargen ook dus ik weet inmiddels niet meer waar ik nog goed aan doeWouterL schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:35:
Tesla M3LR '21
Nou in ieder geval minder saharazand daar lijkt mij. Het is hier schering en inslag tegenwoordigMenesis schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:32:
Hoe was je je auto exterieur en blijft die het langst schoon? Ik heb natuurlijk wel online gelezen, maar door de bomen het bos kwijt en ben wel benieuwd naar ervaringen hier...

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
De mijne is op 1 jaar tijd van 438 naar 424 gegaan. En dat is nu al een jaar stabiel op 424km. In het begin gaat degradatie het snelst. Maar het ook zijn dat de calibratie gewoon wat afwijkt. Zo heb ik wel eens 412km te zien gekregen, maar na een paar keer volladen stond er terug 424km.WouterL schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:35:
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Auto laten slapen op hogere en lagere soc is niet meer nodig voor bms kalibratie. Meeste degradatie komt door ouderdom, soc onder de 55% voorkomt dat het meeste.London schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:16:
[...]
Ben ook nog beetje zoekende daarin. Heb de mijne ook meer dan een maand nu en alleen maar tot 80% geladen. 2x superchargen ook. Had toen ik hem kocht 396 op 80% en nu 394km. Maar ik las op reddit dat af en toe tot 100% laden ook goed is om een bepaalde interne batterij kalibratie te doen. Of dat waar is geen idee, tot 100% laden schijnt in algemene zin niet zo goed te zijn namelijk. Maar dat zeggen sommigen van superchargen ook dus ik weet inmiddels niet meer waar ik nog goed aan doe
Mijn reactie was niet richting jou maar over het beleid van tesla.GekkeRipper schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:19:
[...]
Nou nou. Anders klaag je lekker bij Tesla ipv hier. Laatste keer dat ik op jou reageer.
Oh dan blijf ik helemaal lekker doorgaan met tot 80% laden. 100% zal ik alleen maar doen als ik eens ver weg moet dan. Thanksmegabeat schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:25:
[...]
Auto laten slapen op hogere en lagere soc is niet meer nodig voor bms kalibratie. Meeste degradatie komt door ouderdom, soc onder de 55% voorkomt dat het meeste.
Tesla M3LR '21
Veel verzekeraars willen dat alleen bij Tesla certified herstellers hersteld wordt. Als het geen verzekeringswerk betreft, ben je natuurlijk vrij te laten herstellen waar je maar wil. Sommige universele herstellers zijn bang voor storingen die aan hun herstel te wijten zouden kunnen zijn, of ze zijn bang voor Tesla "Alien Technology", of ze zitten 8 weken vol met werk zodat ze de klus niet nodig hebben. En inkoop van onderdelen kan wat lastig voor ze zijn. Maar een bumper schuren en spuiten zou iedere hersteller moeten kunnen.Sunri5e schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:05:
Volg gewoon de instructies van Tesla. Bij een LFP chemistry lees je dat je de laadlimiet op 100% moet laten en eens per week tot 100% moet laden. Bij een NMC chemistry krijg je het advies de laadlimiet op 80% te houden en alleen naar 100% te laden wanneer nodig. Vaak is het advies van een fabrikant commercieel getint, in dit geval kun je er prima van op aan.London schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:16:
[...]
Ben ook nog beetje zoekende daarin. Heb de mijne ook meer dan een maand nu en alleen maar tot 80% geladen. 2x superchargen ook. Had toen ik hem kocht 396 op 80% en nu 394km. Maar ik las op reddit dat af en toe tot 100% laden ook goed is om een bepaalde interne batterij kalibratie te doen. Of dat waar is geen idee, tot 100% laden schijnt in algemene zin niet zo goed te zijn namelijk. Maar dat zeggen sommigen van superchargen ook dus ik weet inmiddels niet meer waar ik nog goed aan doe
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Zucht. We hebben hier een oude versie van FSD en AP.Oekol schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:14:
https://www.autoblog.nl/n...bij-euroncap-test-7129419
Autopilot discussie kan weer hervat worden.
Dat maakt het niet minder een probleem natuurlijk.daemonix schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:22:
[...]
Zucht. We hebben hier een oude versie van FSD en AP.
Ik begrijp sowieso niet waarom die nieuwe stack niet naar Europa gebracht wordt en dan gewoon de functies die nog niet mogen gewoon blokkeren. Dat doen ze nu ook maar heb je dus 2 stacks wat dergelijke grote verschillen laat zien. Gewoon onnodig en als ze nu goodwill zoeken, hoe makkelijk is dat als je wel op de juiste software zou zitten en dat kan laten zien.
Het gaat mij er om dat dit helemaal niet wordt gecommuniceerd door NCAP.
Hartstikke goed, neemt niet weg dat dit nu op de auto zit en wij dit elke dag in NL en BE gebruiken toch? Tesla wordt met neus op de feiten gedrukt. Niets meer niets minder. Hoop dat ze snel AP gaan aanpakken in NL.daemonix schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:22:
[...]
Zucht. We hebben hier een oude versie van FSD en AP.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
tsja..
Dus een andere naam en het wordt al weer beter? We maken er AAP van Almost Auto Pilot?Verder vindt EuroNCAP de term Autopilot misleidend, en daarvoor hebben ze ook punten afgetrokken.
Waarom zouden ze? Het is EURO ncap. Lijkt me een in Europa gebaseerde organisatie die auto's test zoals te koop op de Europese markt.daemonix schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:48:
Het gaat mij er om dat dit helemaal niet wordt gecommuniceerd door NCAP.
En ze hebben wat mij betreft gelijk. De mens-machine interactie is slecht bij Tesla betreft het automatisch sturen. Je mag helemaal niet meesturen. Dat geeft een vals gevoel van vertrouwen door het systeem. Mensen zijn dan ook eerder geneigd inderdaad niet mee te sturen, want dat staat het systeem niet toe.
"en daarvoor hebben ze ook punten afgetrokken. "Oekol schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:14:
Dat is wel weer flauw voor zo'n praktische test, maar goed, verder klopt het allemaal.
Mixed Reality dev
Autoblog is toch standaard negatief over Tesla?Menesis schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:55:
[...]
"en daarvoor hebben ze ook punten afgetrokken. "
Dat is wel weer flauw voor zo'n praktische test, maar goed, verder klopt het allemaal.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Opvallend: de Model S krijgt als enige de maximale Adaptive Cruise Control beoordeling (40/40)Oekol schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:14:
Gecheckt of alleen voor de views?Rivanov schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:39:
Model Y Mini?
Graag wel even opletten dat we hier geen meuk delen en YouTubers sponsoren die alles alleen voor de views doen.
[ Voor 18% gewijzigd door Taro op 05-07-2025 19:54 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Clickbait?
[ Voor 29% gewijzigd door Taro op 05-07-2025 19:54 ]
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Wouter is wel bijgedraaid. Ondanks dat hij een petrol head is vind ik hem de laatste 2 jaar eerlijk positief bij EV tests, dat is bij andere blogs wel anders (en niet echt een populaire mening bij het YT publiek).
Houd op joh, autoblog smult van gekleurd tesla nieuws. Zeker Wouter. Die grijpt elk moment aan om tesla keihard af te zeiken.Maurice- schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:37:
[...]
Wouter is wel bijgedraaid. Ondanks dat hij een petrol head is vind ik hem de laatste 2 jaar eerlijk positief bij EV tests, dat is bij andere blogs wel anders (en niet echt een populaire mening bij het YT publiek).
Autoblog is inderdaad verschrikkelijk. Ik vind het als petrol head wel een leuke website maar voor EV’s kan je het beter overslaan. Erg veel bias en de artikelen hebben een hoog click bait gehalte…
Ik maak zelf uit of ik ophoud maar dit ter zijde schreef ik niet over zijn mening ten aanzien van Tesla. Begrijpend lezen is blijkbaar moeilijk voor je.WouterL schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:14:
[...]
Houd op joh, autoblog smult van gekleurd tesla nieuws. Zeker Wouter. Die grijpt elk moment aan om tesla keihard af te zeiken.
Websites/artikelen die ik privé ook veel doorgestuurd krijg en standaard negeer: Telegraaf, AD en Autoblog. Gewoon dino media die alleen nog kunnen overleven door clickbait artikelen waar mensen van de oudere generatie en EV+zonnepaneel haters helemaal in mee gaan en wat ze op termijn dus niet zal redden.
Lekker je eigen plan trekken, het tegendeel bewijzen en ze laten uitsterven. Niet mijn probleem.
Lekker je eigen plan trekken, het tegendeel bewijzen en ze laten uitsterven. Niet mijn probleem.
Dat hopen we allemaal, maar laten we wel wezen: het is overduidelijk dat Tesla dat zelf ook graag wil. Niet voor niks dat ze nu op X om de paar weken een video hebben gepost van FSD in major Europese steden. Deze week nog in Madrid. 'Pending regulatory approval' is daar langzamerhand een meme aan het worden.Oekol schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:52:
[...]
Hartstikke goed, neemt niet weg dat dit nu op de auto zit en wij dit elke dag in NL en BE gebruiken toch? Tesla wordt met neus op de feiten gedrukt. Niets meer niets minder. Hoop dat ze snel AP gaan aanpakken in NL.
Wat FSD doet is iets wat niet in het raamwerk van UNECE mag. Hier staat bijvoorbeeld letterlijk in dat een level 2 systeem geen "system initiated manoeuvres" mag uitvoeren, zoals een rijbaanwissel of het nemen van een rotonde. Alle instanties die zich hiermee bemoeien (waaronder F1's FIA, dat soort partijen praten hierover) zijn nog aan het discussiëren over op welke manier informatie over de aanstaande manoeuvre gecommuniceerd moet worden naar de gebruiker, hoe ver van tevoren dit moet worden aangegeven etc.
Sommige instanties zeggen: als de bestuurder verantwoordelijk is (want: level 2) dan kan je niet verwachten dat ze naar het infotainment systeem kijken, ze moeten immers op de weg letten. Maar tegelijkertijd heeft men de eis dat de auto wel van tevoren moet informeren dat er een manoeuvre gaat worden uitgevoerd (standpunt van Zweden, zoals door UNECE gepubliceerd is).
Ergo, dan gaat autonoom rijden terwijl je zelf nog de boel in de gaten houdt, er nooit komen. En dat is letterlijk wat supervised FSD is.
De enige vorm van legaal autonoom rijden in Europa is als het zonder toezicht van de bestuurder is. Level 4 dus, wat Mercedes doet op selecte snelwegen met beperkte snelheden.
Tesla gaat de Europese stack van Autopilot natuurlijk nooit updaten, je kan FSD als AI model niet beperken tot de regelgeving zoals het nu is vastgelegd. Dat druist volledig in tegen hoe het model getraind is (namelijk het nemen van besluiten getraind op de data van de Tesla's die al rondrijden - bestuurders maken beslissingen. Rijhulpsystemen zijn eigenlijk ook iets anders dan wat FSD eigenlijk moet worden). Bovenal druist het natuurlijk volledig in tegen de toekomstvisie van Tesla, waar FSD duidelijk een key pillar van is. Als unsupervised FSD niet mag, dan zie ik Tesla nog eerder doorontwikkelen totdat ze unsupervised FSD mogen uitrollen, dan dat ze een losse stack gaan ontwikkelen voor ons continent.
Daar gaat een EuroNCAP geen verschil in maken
Betekent overigens niet dat het helemaal stil staat. https://x.com/Scrin_Mais/...GnDUuFegoW5G-mjde2eg&s=19
Het is nu officieel bevestigd in documentatie (dus niet alleen in wat Musk zegt) dat er een aanvraag is gestart voor een artikel 39 uitzondering op de UNECE regels, ergens in maart. Zeer waarschijnlijk door Nederland / de RDW, want daar gaan sinds maart al geruchten over. Nu weet niemand wat hier verder de doorlooptijd van is en/of er überhaupt een goedkeuring gaat komen, maar er loopt wel degelijk iets. Het is ook wel 'toevallig' dat er sinds april opeens FSD in Europa video's worden gepubliceerd
Aan de andere kant is die recente documentaire van Zembla (die onlangs allerlei gesuggereerde verdachtmakingen bij de RDW legde) rondom de goedkeuring van het huidige Autopilot, ook wel erg 'toevallig' qua timing. Dat helpt in ieder geval zeker niet, ookal kwam men met nul feiten tegen die RDW dude.
[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 06-07-2025 00:14 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Qua FSD ja. Maar of AP ook een andere stack heeft in USA weet ik eigenlijk helemaal niet. Het gaat echt alleen maar over FSD in USA hele tijd. Lees niks over dat AP zoveel verbeterd is.Richh schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:39:
[...]
Dat hopen we allemaal, maar laten we wel wezen: het is overduidelijk dat Tesla dat zelf ook graag wil. Niet voor niks dat ze nu op X om de paar weken een video hebben gepost van FSD in major Europese steden. Deze week nog in Madrid. 'Pending regulatory approval' is daar langzamerhand een meme aan het worden.
Wat FSD doet is iets wat niet in het raamwerk van UNECE mag. Hier staat bijvoorbeeld letterlijk in dat een level 2 systeem geen "system initiated manoeuvres" mag uitvoeren, zoals een rijbaanwissel of het nemen van een rotonde. Alle instanties die zich hiermee bemoeien (waaronder F1's FIA, dat soort partijen praten hierover) zijn nog aan het discussiëren over op welke manier informatie over de aanstaande manoeuvre gecommuniceerd moet worden naar de gebruiker, hoe ver van tevoren dit moet worden aangegeven etc.
Sommige instanties zeggen: als de bestuurder verantwoordelijk is (want: level 2) dan kan je niet verwachten dat ze naar het infotainment systeem kijken, ze moeten immers op de weg letten. Maar tegelijkertijd heeft men de eis dat de auto wel van tevoren moet informeren dat er een manoeuvre gaat worden uitgevoerd (standpunt van Zweden, zoals door UNECE gepubliceerd is).
Ergo, dan gaat autonoom rijden terwijl je zelf nog de boel in de gaten houdt, er nooit komen. En dat is letterlijk wat supervised FSD is.
De enige vorm van legaal autonoom rijden in Europa is als het zonder toezicht van de bestuurder is. Level 4 dus, wat Mercedes doet op selecte snelwegen met beperkte snelheden.
Tesla gaat de Europese stack van Autopilot natuurlijk nooit updaten, je kan FSD als AI model niet beperken tot de regelgeving zoals het nu is vastgelegd. Dat druist volledig in tegen hoe het model getraind is (namelijk het nemen van besluiten getraind op de data van de Tesla's die al rondrijden - bestuurders maken beslissingen. Rijhulpsystemen zijn eigenlijk ook iets anders dan wat FSD eigenlijk moet worden). Bovenal druist het natuurlijk volledig in tegen de toekomstvisie van Tesla, waar FSD duidelijk een key pillar van is. Als unsupervised FSD niet mag, dan zie ik Tesla nog eerder doorontwikkelen totdat ze unsupervised FSD mogen uitrollen, dan dat ze een losse stack gaan ontwikkelen voor ons continent.
Daar gaat een EuroNCAP geen verschil in maken
Betekent overigens niet dat het helemaal stil staat. https://x.com/Scrin_Mais/...GnDUuFegoW5G-mjde2eg&s=19
Het is nu officieel bevestigd in documentatie (dus niet alleen in wat Musk zegt) dat er een aanvraag is gestart voor een artikel 39 uitzondering op de UNECE regels, ergens in maart. Zeer waarschijnlijk door Nederland / de RDW, want daar gaan sinds maart al geruchten over. Nu weet niemand wat hier verder de doorlooptijd van is en/of er überhaupt een goedkeuring gaat komen, maar er loopt wel degelijk iets. Het is ook wel 'toevallig' dat er sinds april opeens FSD in Europa video's worden gepubliceerd
Aan de andere kant is die recente documentaire van Zembla (die onlangs allerlei gesuggereerde verdachtmakingen bij de RDW legde) rondom de goedkeuring van het huidige Autopilot, ook wel erg 'toevallig' qua timing. Dat helpt in ieder geval zeker niet, ookal kwam men met nul feiten tegen die RDW dude.
Ik dacht het hier al gelezen te hebben, maar kan het niet direct terugvinden.
Gisteren een zeer aangename rit gehad van Antwerpen naar Praag. Via 3 SUC vlot gereden.
Een ergernis echter, je ziet tijdens het rijden alleen de navigatie (en afstand /tijd), naar de volgende supercharger.
Is daar nog geen andere oplossing voor om de geschatte eindtijd en afstand ook te zien, behalve door alles opnieuw in te geven? Initieel toont hij dat wel.
Gisteren een zeer aangename rit gehad van Antwerpen naar Praag. Via 3 SUC vlot gereden.
Een ergernis echter, je ziet tijdens het rijden alleen de navigatie (en afstand /tijd), naar de volgende supercharger.
Is daar nog geen andere oplossing voor om de geschatte eindtijd en afstand ook te zien, behalve door alles opnieuw in te geven? Initieel toont hij dat wel.
Zijn er mensen hier die gamen tijdens het opladen? Zoja, wat gebruik je?
Ik las over dat het mogelijk is om fullscreen te kunnen gamen via xbox cloud met de bekende youtube fullscreen truc en een controller. Is dit een beetje te doen met de premium connectivity? Of gebruiken jullie de hotspot van telefoon hiervoor?
Ik las over dat het mogelijk is om fullscreen te kunnen gamen via xbox cloud met de bekende youtube fullscreen truc en een controller. Is dit een beetje te doen met de premium connectivity? Of gebruiken jullie de hotspot van telefoon hiervoor?
Alles in de USA draait op de FSD stackOekol schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:15:
[...]
Qua FSD ja. Maar of AP ook een andere stack heeft in USA weet ik eigenlijk helemaal niet. Het gaat echt alleen maar over FSD in USA hele tijd. Lees niks over dat AP zoveel verbeterd is.
Ik dacht dat als je op de intstructies klikt (dus over 500m linksaf)sonina schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:35:
Je een groot overzicht kreeg en onderaan dan ook je eindbestemming ziet en de aankomsttijd.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Ja hier liep ik ook tegen aan. Ik wil graag eta van de bestemming weten, niet zozeer van mn koffiepauze.sonina schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:35:
Ik kwam er wel achter dat als je op de huidige navi-instructie drukt deze uitvouwt naar alle komende instructies. Daar staan oa details. Over met hoeveel soc je bij SuC aankomt en hoe lang je moet laden per SuC. Ik heb niet op gelet of de aankomsttijd(en) er ook tussenstaan.
Dit is wel veij omslachtig omdat alle navigatieinstructies in deze lijst staan, niet enkel de tussenstops
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Als je klikt op de navigatie blok (links bovenaan) en dan helemaal naar beneden scrollt zie je de tijd van eindsestemming.sonina schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:35:
Leg het slecht uit I know, dat vlak waar je volgende afslag staat en als je er op klikt je meerdere opties qua routes ziet.
Hier dus:
:strip_exif()/f/image/r0YBfbEbEeBVmCLsXL4jMEsu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Oekol op 06-07-2025 09:41 ]
Ik denk dat Wouter er "per ongeluk" achtergekomen is dat negatieve artikelen over Tesla stof doen opwaaien, met als gevolg méér clicks, met als gevolg méér reclame inkomsten. Of zou dat precies passen in de business case van AB? Het feit dat ze minder biased aan het worden zijn heeft natuurlijk te maken met de doelgroep die steeds een beetje meer EV minded aan het worden is. Marketing "at its finest".WouterL schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:14:
[...]
Houd op joh, autoblog smult van gekleurd tesla nieuws. Zeker Wouter. Die grijpt elk moment aan om tesla keihard af te zeiken.
Ik kan daar nergens een bron voor vinden. Zelfs onze vriend Grok moet speculeren: In de toekomst (mogelijk na 2025) kan Tesla mogelijk een unified stack implementeren waarbij zelfs Basic Autopilot profiteert van FSD’s neurale netwerken, maar met beperkte functionaliteiten.
Hij kan wel anti-EV blijven uitstralen, maar als dat het gros van de toekomstige modellen, EV worden, die hij moet reviewen zal hij vanzelf schappelijker worden. Anders hoeft hij geen één perstrip meer te maken.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Hmm, ik dacht het wel gehoord te hebben in 1 van de FSD video's... Maar als zelfs Grok dat niet onderschrijft dan zal dat zeker niet zo zijn.. excuus!pdidi schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:13:
[...]
Ik kan daar nergens een bron voor vinden. Zelfs onze vriend Grok moet speculeren: In de toekomst (mogelijk na 2025) kan Tesla mogelijk een unified stack implementeren waarbij zelfs Basic Autopilot profiteert van FSD’s neurale netwerken, maar met beperkte functionaliteiten.
Past die eigenlijk automatisch de laadstops aan wanneer het verbruik hoger blijkt dan geschat? Laatste lange rit zou ik met 6% thuiskomen. Maar dat liep tijdens de rit verder terug. Na opnieuw de bestemming ingeven gaf die wel een laadstop aan. Eenmaal bij de laadstop was de schatting dat ik met -3% zou thuiskomen als ik de laadstop zou overslaanOekol schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:33:
[...]
Als je klikt op de navigatie blok (links bovenaan) en dan helemaal naar beneden scrollt zie je de tijd van eindsestemming.
Leg het slecht uit I know, dat vlak waar je volgende afslag staat en als je er op klikt je meerdere opties qua routes ziet.
Hier dus:
[Afbeelding]
Nu vraag ik me dus af wat er was gebeurd als ik de navi niet opnieuw had gestart
Hey even wat anders. Hoe bereken jullie een beetje het werkelijk stroom verbruik per km. Ik heb een beetje last van verschillende waardes; mijn laadpaal en Tesla geven allebei vrij afwijkende waardes tov nu is verbruikt aan de lader. Hoe doen jullie dit?
Door een gecertificeerde meter te plaatsen voor je laadpaal.WouterL schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:03:
Hey even wat anders. Hoe bereken jullie een beetje het werkelijk stroom verbruik per km. Ik heb een beetje last van verschillende waardes; mijn laadpaal en Tesla geven allebei vrij afwijkende waardes tov nu is verbruikt aan de lader. Hoe doen jullie dit?
Wat wil je ermee? Best is zo dicht mogelijk op de aansluiting meten. Dus voor de laadpaal met een aparte kWh meter.WouterL schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:03:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Puur voor de fun. Ik denk ook dat een meter plaatsen voor de laadpaal de enige echte accurate meting gaat opleveren. Denk dat de delta tussen wat de laadpaal registreert en wat de tesla app aangeeft, onvoldoende is om tot een aardig accuraat delta laadverlies te komen?Inspired schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:06:
[...]
Wat wil je ermee? Best is zo dicht mogelijk op de aansluiting meten. Dus voor de laadpaal met een aparte kWh meter.
Vooringenomenheid de andere kant op is evengoed verwerpelijk. Even alle AD-lezers en telegraaf-lezers over één kam scheren en wegzetten. En dat door een moderator.Taro schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:23:
Websites/artikelen die ik privé ook veel doorgestuurd krijg en standaard negeer: Telegraaf, AD en Autoblog. Gewoon dino media die alleen nog kunnen overleven door clickbait artikelen waar mensen van de oudere generatie en EV+zonnepaneel haters helemaal in mee gaan en wat ze op termijn dus niet zal redden.
Mijn 2022 Y is opgeladen tot 88%, komt een langere rit dus wil aan stekker tot 100% laden…
Laden starten gaat niet, ook niet via de auto, ook niet via de app. Er staat “opladen voltooid” en nergens komt de knop opstarten laden
Bekend probleem?
Laden starten gaat niet, ook niet via de auto, ook niet via de app. Er staat “opladen voltooid” en nergens komt de knop opstarten laden
Bekend probleem?
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Op zich is een beetje laadpaal ook al wel redelijk accuraat. Zal wat standby verbruik hebben maar dat is niet iets wat je de auto aan kunt rekenen. Dus als het puur voor de fun is zou ik lekker de meter van de paal gebruiken.WouterL schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:08:
[...]
Puur voor de fun. Ik denk ook dat een meter plaatsen voor de laadpaal de enige echte accurate meting gaat opleveren. Denk dat de delta tussen wat de laadpaal registreert en wat de tesla app aangeeft, onvoldoende is om tot een aardig accuraat delta laadverlies te komen?
Nooit gehad. Even reset doen of ff rondje rijden en nog eens proberen?Stef87 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:15:
Mijn 2022 Y is opgeladen tot 88%, komt een langere rit dus wil aan stekker tot 100% laden…
Bekend probleem?
Ik citeer moderator nog even: Gewoon dino media die alleen nog kunnen overleven door clickbait artikelen waar mensen van de oudere generatie en EV+zonnepaneel haters helemaal in mee gaan en wat ze op termijn dus niet zal redden.Naafkap schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:09:
[...]
Vooringenomenheid de andere kant op is evengoed verwerpelijk. Even alle AD-lezers en telegraaf-lezers over één kam scheren en wegzetten. En dat door een moderator.
Waar lees jij dat alle lezers van de oudere generatie en EV+zonnepaneel haters zijn?
Het staat er toch letterlijk? Mensen van de oudere generatie. Dat is generaliseren en een groep mensen wegzetten. Dat lijkt me ongewenst en al helemaal van een moderator. Bovendien is de bewering ‘dino-media’ eveneens suggestief en nergens op gebaseerd.nerovectra schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:34:
[...]
Ik citeer moderator nog even: Gewoon dino media die alleen nog kunnen overleven door clickbait artikelen waar mensen van de oudere generatie en EV+zonnepaneel haters helemaal in mee gaan en wat ze op termijn dus niet zal redden.
Waar lees jij dat alle lezers van de oudere generatie en EV+zonnepaneel haters zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door Naafkap op 06-07-2025 11:39 ]
Dat doet ie met enige interval inderdaad. Het kan dus zijn dat tussendoor de route opnieuw laten berekenen, direct een ander resultaat geeft. Het kan bijvoorbeeld ook afhankelijk zijn van de hoeveelheid vreemd merk rijders die de superchargers aandoen. Daarvan weet Tesla namelijk niet dat ze onderweg zijn naar een supercharger en hoe lang ze die gaan bezetten.SalexSun schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:02:
[...]
Past die eigenlijk automatisch de laadstops aan wanneer het verbruik hoger blijkt dan geschat? Laatste lange rit zou ik met 6% thuiskomen. Maar dat liep tijdens de rit verder terug. Na opnieuw de bestemming ingeven gaf die wel een laadstop aan. Eenmaal bij de laadstop was de schatting dat ik met -3% zou thuiskomen als ik de laadstop zou overslaan
Nu vraag ik me dus af wat er was gebeurd als ik de navi niet opnieuw had gestart
Wellicht off-topic, maar ik lees daarin dat de business case van betreffende media gefocust is op die categorieën. Maar met wat moeite kan ik wat jij schetst er ook wellicht wel uit halen.Naafkap schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:37:
[...]
Het staat er toch letterlijk? Mensen van de oudere generatie. Dat is generaliseren en een groep mensen wegzetten. Dat lijkt me ongewenst en al helemaal van een moderator. Bovendien is de bewering ‘dino-media’ eveneens suggestief en nergens op gebaseerd.
App update verder en reset: niets veranderd. Zo rijden dan maar zonder bijladen en later nog eens kijken..Inspired schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:19:
[...]
Nooit gehad. Even reset doen of ff rondje rijden en nog eens proberen?
Laadpaal tesla werkt prima, climate control aan stekker pakt die wel gewoon..
[ Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 06-07-2025 11:51 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Maar dat is helemaal niet aan de orde. Zijn EV reviews vanaf de Audi Q4 in 2021 zijn gewoon behoorlijk positief. Met Tesla heeft hij weinig/niets maar kritiek erop wordt hier standaard als onwaar gezien. Maar feitelijk zit er wat in: doorgeslagen minimalistisch (richtingaanwijzer, regensensor, radar) en bouwkwaliteit (beter geworden maar m'n Highland van december '24 is al 2 keer teruggeweest voor piepjes, kraakjes en lampjes die hun eigen leven leiden. Daarnaast begint mijn stoel nu ook al te klikken in bochten, dat was bij m'n 2023 ook na een krappe 6 maanden het geval.). Het rijdt fijn en is super efficiënt, begrijp mij niet verkeerd, maar als dergelijke tekortkomingen op een ICE van toepassing zouden zijn zou dat ook als zodanig worden gerecenseerd.Rivanov schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:13:
Hij kan wel anti-EV blijven uitstralen, maar als dat het gros van de toekomstige modellen, EV worden, die hij moet reviewen zal hij vanzelf schappelijker worden. Anders hoeft hij geen één perstrip meer te maken.
Er lijkt wel eea aan verandering aan te komen, zoals ook op NotATeslaApp al werd vermeld. Lane Departure Warning (onderdeel van Basic AP) maakt sinds 2025.14 gebruik van de FSD stack, maar vooralsnog alleen op auto's met FSD Supervised. Ook op TFF wordt door diversen opgemerkt dat sinds 2025.20 AP Autosteer beter tussen de lijntjes kan blijven, wat mogelijk hieraan gerelateerd zou kunnen zijn. Ik rij weinig met AP op provinciale wegen dus heb zelf geen goede referentie, maar merkte gisteren dat ik probleemloos de bochten bij vluchtheuvels kon nemen met AutosteerRichh schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:27:
[...]
Hmm, ik dacht het wel gehoord te hebben in 1 van de FSD video's... Maar als zelfs Grok dat niet onderschrijft dan zal dat zeker niet zo zijn.. excuus!
Dat doe ik niet, jij leest dat er blijkbaar in. Ik krijg vanuit familie regelmatig negatieve artikelen over EV's, thuisaccu's en zonnepanelen doorgestuurd en die artikelen komen vaak van die websites. Mijn vader heeft laatst een vast contract afgesloten van 42 ct/kWh omdat hij vanuit bepaalde bronnen had begrepen dat door de oorlog in Oekraïne stroom duur zou worden. Daar baal ik van.Naafkap schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:09:
[...]
Vooringenomenheid de andere kant op is evengoed verwerpelijk. Even alle AD-lezers en telegraaf-lezers over één kam scheren en wegzetten.
Ah, de moderator kaart wordt weer getrokken...En dat door een moderator.
Naar mij idee gaat het niet alleen om recensies. Ik denk dat het aantal "nieuws" berichten over Tesla een héél groot veelvoud is van dat als wat jij stelt op bijvoorbeeld Subaru van toepassing zou zijn geweest. Voor mij geldt de te nuanceren stelregel: één forumpost op Tweakers trekt harders dan 1000 "nieuws" berichten op (tegenwoordig uitsluitend commerciële) media.Maurice- schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:54:
[...]
Maar dat is helemaal niet aan de orde. Zijn EV reviews vanaf de Audi Q4 in 2021 zijn gewoon behoorlijk positief. Met Tesla heeft hij weinig/niets maar kritiek erop wordt hier standaard als onwaar gezien. Maar feitelijk zit er wat in: doorgeslagen minimalistisch (richtingaanwijzer, regensensor, radar) en bouwkwaliteit (beter geworden maar m'n Highland van december '24 is al 2 keer teruggeweest voor piepjes, kraakjes en lampjes die hun eigen leven leiden. Daarnaast begint mijn stoel nu ook al te klikken in bochten, dat was bij m'n 2023 ook na een krappe 6 maanden het geval.). Het rijdt fijn en is super efficiënt, begrijp mij niet verkeerd, maar als dergelijke tekortkomingen op een ICE van toepassing zouden zijn zou dat ook als zodanig worden gerecenseerd.
Hangt inderdaad van je doel af. Als je wil weten wat je daadwerkelijke verbruik per km is, dan moet je bij de meterkast meten. Maar dan verdeel je stroomverbruik van bijv. voorverwarmen ook over de gereden km's.WouterL schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:03:
Er is op meerdere punten in de keten sprake van laad- en ontlaadverliezen: De kabels naar de laadpaal, de laadpaal zelf, de kabels naar de auto, AC -> DC conversie richting de accu, etc.
Dat doe je wel, maar blijkbaar zie je het zelf niet in. Het staat er toch letterlijk? Mensen van de oudere generatie. Dat is generaliseren en een groep mensen wegzetten.
Moderator-kaart? Als moderator heb je een voorbeeldfunctie. Groepen mensen wegzetten is geen goed voorbeeld en daar spreek ik je op aan.Ah, de moderator kaart wordt weer getrokken...
Even de laadkabel loskoppelen, auto op 100% zetten (als je dat nog niet gedaan hebt) en weer inpluggen.Stef87 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:15:
Bekend probleem?
Jij interpreteert dat zo, maar ik bedoel daarmee dat de nieuwe generatie veel minder vaak een abonnement op een krant heeft of neemt. Daardoor bereiken de merken die ik noemde op dit moment nog een grote doelgroep en daardoor kunnen ze overleven. Ik zie in mijn omgeving dat mensen die deze media lezen dus ook vaker dan gemiddeld negatief richting EV's, Tesla, afschaffen salderingsregeling etc. kijken. En op de een of andere manier sturen ze die dan ook graag naar mij door.Naafkap schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:11:
[...]
Dat doe je wel, maar blijkbaar zie je het zelf niet in. Het staat er toch letterlijk? Mensen van de oudere generatie. Dat is generaliseren en een groep mensen wegzetten.
Merk wel vaker dat je mijn berichten met een negatieve bril leest, dat ligt nooit 100% aan de ander. Ik zal mijn bewoording vanaf nu verduidelijken, hopelijk kan jij er dan ook met een minder negatieve bril naar kijken, ok?
Jij spreekt mij op iets aan dat jij op een bepaalde manier interpreteert en ik niet zo bedoel. Het maakt een gezonde discussie onmogelijk. Je mag mijn berichten altijd rapporteren, dan kijkt er iemand naar.Moderator-kaart? Als moderator heb je een voorbeeldfunctie. Groepen mensen wegzetten is geen goed voorbeeld en daar spreek ik je op aan.
Er zit ongeveer een delta van 5,9% tussen de laadpaal en wat tesla opgeeft wat de auto geladen heeft. Ik ga er vanuit dat daar de conversie plaatsvindt van wisselspanning naar gelijkstroom, en dat daar dus het grootste “verlies” zit?Taro schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:07:
[...]
Hangt inderdaad van je doel af. Als je wil weten wat je daadwerkelijke verbruik per km is, dan moet je bij de meterkast meten. Maar dan verdeel je stroomverbruik van bijv. voorverwarmen ook over de gereden km's.
Er is op meerdere punten in de keten sprake van laad- en ontlaadverliezen: De kabels naar de laadpaal, de laadpaal zelf, de kabels naar de auto, AC -> DC conversie richting de accu, etc.
Wat houd de youtube fullscreen truc in en hoe doe je dat?SeaMMG schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:36:
Zijn er mensen hier die gamen tijdens het opladen? Zoja, wat gebruik je?
Er staan door Nederland bij een aantal Superchargers, Beach Buggy Racing highscores van mij, jaSeaMMG schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:36:
Zijn er mensen hier die gamen tijdens het opladen?
Had ik ook al een aantalWhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:12:
[...]
Even de laadkabel loskoppelen, auto op 100% zetten (als je dat nog niet gedaan hebt) en weer inpluggen.
Keren gedaan. Op park-drive inpluggen.
Ik kom straks weer thuis met 5% dus we gaan zien of die wilt
Laden… Het lijkt op een software bug iig
En de kabel, hoe lang is die? Hier 8 meter, zie bijv. 11 kW in de Zappi App en dan 10 kW in de auto binnenkomen.WouterL schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:40:
[...]
Er zit ongeveer een delta van 5,9% tussen de laadpaal en wat tesla opgeeft wat de auto geladen heeft. Ik ga er vanuit dat daar de conversie plaatsvindt van wisselspanning naar gelijkstroom, en dat daar dus het grootste “verlies” zit?
20m.Taro schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:37:
[...]
En de kabel, hoe lang is die? Hier 8 meter, zie bijv. 11 kW in de Zappi App en dan 10 kW in de auto binnenkomen.
Ik laad in de openbare ruimte.
Laatste laadsessie volgens laadpaal 41,6kwh. Volgens tesla 38.
[ Voor 11% gewijzigd door WouterL op 06-07-2025 13:54 ]
Ah, dat geeft ook wel wat extra verlies, voltagedrop.WouterL schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:52:
[...]
20m.
Ik laad in de openbare ruimte.
Laatste laadsessie volgens laadpaal 41,6kwh. Volgens tesla 38.
Volgens mij is het verschil niet erg groot, ik kom in totaal op een delta van 5,9% tussen wat Tesla opgeeft en de laadpaal.Taro schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:56:
[...]
Ah, dat geeft ook wel wat extra verlies, voltagedrop.
Zeker vorig jaar of jaar daarvoor onderweg naar Portugal ineens hele erge regen en bij 130km/u in Frankrijk. De % gingen sneller naar beneden dan me lief was. Heb twee verschillende SuC toen gehad en uiteindelijk zelf bij een Ionity langs de snelweg geladen. Is allemaal dynamisch. Vertrouw de autoSalexSun schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:02:
[...]
Past die eigenlijk automatisch de laadstops aan wanneer het verbruik hoger blijkt dan geschat? Laatste lange rit zou ik met 6% thuiskomen. Maar dat liep tijdens de rit verder terug. Na opnieuw de bestemming ingeven gaf die wel een laadstop aan. Eenmaal bij de laadstop was de schatting dat ik met -3% zou thuiskomen als ik de laadstop zou overslaan
Zelfs met een aanhangwagen doet hij de SuCs waar je daar makkelijker kan laden preverentie geven sinds 1 van de laatste updates.
Edir: overigens geeft hij ook aan rijdt 123km/u om bestemming te halen of blijf resterende rit onder x km om bestemming te halen.
[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 06-07-2025 15:31 ]
Lijkt een bug te zijn, lees dit draadje maar eens door. Ook wat mensen hebben gedaan om 't op te lossen:Stef87 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:15:
Bekend probleem?
Am I being dumb or why won't this start charging? I want 100%, not 88%. Turned off schedule, tried scroll wheel reset, even drove it and put it back in park and it just says charging complete... Uddate 2025.20.6 pic.twitter.com/GTGbaTbCOQ
— Dirty Tesla (@DirtyTesLa) 5 juli 2025
Thx, laatste rit reed ik 120km/h (s avonds). Ik heb er op gelet, maar kon nog geen indicatie vinden, al was het mss te vroeg.Oekol schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:29:
[...]
Zeker vorig jaar of jaar daarvoor onderweg naar Portugal ineens hele erge regen en bij 130km/u in Frankrijk. De % gingen sneller naar beneden dan me lief was. Heb twee verschillende SuC toen gehad en uiteindelijk zelf bij een Ionity langs de snelweg geladen. Is allemaal dynamisch. Vertrouw de auto
Zelfs met een aanhangwagen doet hij de SuCs waar je daar makkelijker kan laden preverentie geven sinds 1 van de laatste updates.
Edir: overigens geeft hij ook aan rijdt 123km/u om bestemming te halen of blijf resterende rit onder x km om bestemming te halen.
Eenmaal aan het laden stond in de energie ‘app’ dat ik 66km verder had kunnen komen als ik onder de 110km/h was gebleven. De laadstop was <20km van de bestemming
Ik had ook de indruk dat de auto er rekening mee houdt dat je met de resterende soc vanaf je bestemming nog een SuC kan bereiken. Hij stelde iig voor om noemenswaardig langer te laden dan nodig om de bestemming te halen. Volgens mij heeft dat ook zo uitgelegd gestaan op het scherm
Is een groot vak, volgens mij, rood wat je echt niet zult missen. Wat tevoorschijn komt tijdens het rijden.SalexSun schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:36:
[...]
Thx, laatste rit reed ik 120km/h (s avonds). Ik heb er op gelet, maar kon nog geen indicatie vinden, al was het mss te vroeg.
Eenmaal aan het laden stond in de energie ‘app’ dat ik 66km verder had kunnen komen als ik onder de 110km/h was gebleven. De laadstop was <20km van de bestemming
Ja, mij heeft die een SUC vroeger op de route doen nemen.SalexSun schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:02:
[...]
En koppig als ik was navigeerde ik naar de volgende handmatig om eerst aan te komen met - 4%.
Na advies van de Tesla om m'n snelheid te verlagen haalde ik toch die volgende SUC met 2%.
Mooi dat je het zelf heb weten te fixen!RealPG schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:14:
[...]
Weet niet waar je woont maar als je het op prijs stelt, wil ik je wel helpen.
Ik heb wat windgeruis bij het achterraam aan de bestuurderskant. Calibreren helpt niet. Moet dus toch even een service request aanmaken, neem ik deze even mee. Maar erg aardig dat je wilt helpen, dank!
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.