Voor de gebruikers met trailer modus, deze hoort ook aan te gaan (icoontje etc) bij plaatsen van een fietsenrek, toch?
Je krijgt ook flitspalen. In het buitenland bespaar ik dat tientje waarschijnlijk wel.Ted038 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:24:
"toevallig" vandaag ook een maand "premium Connectuvity" aangeschaft voor komende maand ivm aanstaande vakantie richting Oostenrijk / Dolomieten , om toch dan "makkelijk" muziek te kunnen hebben ....
MAAR had mij beter vooraf kunnen informeren, want een gratis spotify zit er niet meer bij, en blijkbaar heb je voor tunein ook al een abbo nodig wil je geen extra reclame erbij krijgen.
En ivm nog flink tesla tegoed om op te maken voor eind 2025 dacht ik dat het ( gevoelsmatig) "gratis" was, maar dat werkt ook niet, je moet ervoor belaten via bank/CC ....
Abbo al weer opgezegd, dus dat tientje is geen ramp, en nu toch maandje dan maar sattelietbeeld en weer op kaart , verder voegt t niet zoveel toe ( of ik heb het mis )
Ja (ervan uitgaande dat je de stekker hebt aangesloten)Fromz schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:15:
Voor de gebruikers met trailer modus, deze hoort ook aan te gaan (icoontje etc) bij plaatsen van een fietsenrek, toch?
Ik heb best veel auto's proefgereden en alhoewel Tesla Juniper nog steeds bovenaan mijn lijstje staat, ben ik er nog steeds niet helemaal uit. De Enyaq, Ioniq 5 , Xpeng G6, Nio EL6, Zeekr 7X, ID7 Tourer en zelfs de Renault Scenic E-tech scheelde niet heel veel met de Tesla. Als Tesla niet zo enorm efficient was geweest, stond het dan ook niet op nr1 bij mij. Geeft te denken dat als andere fabrikanten daar een inhaalslag maken, wat dat doet met Tesla...macedon schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:25:
[...]
Behalve een paar chineze, zie ik niet so veel auto's die Model Y J SR kunnen concureren. Zelfs qua prijs.
Dat is heel persoonlijk. vwb rijden kwam de ioniq voor mij niet in de buurt, net zo min als de ev6. renault ben ik niet eens gaan kijken ivm de spec's. De restwas voor mij ook iets van bewijs eerst maar dat je over een paar jaar nog bestaat en onderdelen levert. Is bij Tesla soms al lastig, maar door de aantallen is er ook wat aftermarket te halen.miani schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:32:
[...]
Ik heb best veel auto's proefgereden en alhoewel Tesla Juniper nog steeds bovenaan mijn lijstje staat, ben ik er nog steeds niet helemaal uit. De Enyaq, Ioniq 5 , Xpeng G6, Nio EL6, Zeekr 7X, ID7 Tourer en zelfs de Renault Scenic E-tech scheelde niet heel veel met de Tesla. Als Tesla niet zo enorm efficient was geweest, stond het dan ook niet op nr1 bij mij. Geeft te denken dat als andere fabrikanten daar een inhaalslag maken, wat dat doet met Tesla...
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Het enige punt wat ik wilde maken is dat er gewoon veel keus is tegenwoordig. De mensen hier zijn meer Tesla (en tech) minded maar voor de mensen die zich niet zo verdiepen in auto's ligt dat gewoon anders, die kijken meer naar goede aanbiedingen en andere zaken waar zij hun keus op baseren.gjcvro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:42:
[...]
Dat is heel persoonlijk. vwb rijden kwam de ioniq voor mij niet in de buurt, net zo min als de ev6. renault ben ik niet eens gaan kijken ivm de spec's. De restwas voor mij ook iets van bewijs eerst maar dat je over een paar jaar nog bestaat en onderdelen levert. Is bij Tesla soms al lastig, maar door de aantallen is er ook wat aftermarket te halen.
Van de week met tegenzin in een Renault Scenic (Iconic) gereden omdat mijn vrouw dat wilde vanwege de zeer lage financierings rente (0,5% per jaar) die zij vroegen. Ik was enorm verrast door de kwaliteit en het karakter van deze auto. Qua specs totaal niet spannend maar het was verder een prachtige auto. Aangezien Tesla 6,99% vraagt, worden aanbiedingen van Renault zoals deze wel heel verleidelijk want het scheelt heel veel geld. Jammer dat Tesla niet concurrerender geprijsd is.
Ik had laatst een Model Y als vervangend vervoer van de schadehersteller waar ook een hap uit de band was 😅-MD- schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:07:
Ik had onlangs een leenwagen van Tesla in gebruik, een Y Performance met inderdaad 21" Überturbine velgen. Mocht je je afvragen hoe je een leenwagen van Tesla zou herkennen in het wild, nou, dat is niet zo moeilijk hoor...
Klikken op eigen risico.
spoiler:
:strip_exif()/f/image/IPKzwgIZ8J4HrXKnr4JTzAOy.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen ik ging vergelijken kwam tesla juist qua uitrusting zeer voordelig uit mijn shortlist. Zeker als je die Renault een beetje gaat uitrusten zit je al gauw over de teslamiani schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:51:
[...]
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Het enige punt wat ik wilde maken is dat er gewoon veel keus is tegenwoordig. De mensen hier zijn meer Tesla (en tech) minded maar voor de mensen die zich niet zo verdiepen in auto's ligt dat gewoon anders, die kijken meer naar goede aanbiedingen en andere zaken waar zij hun keus op baseren.
Van de week met tegenzin in een Renault Scenic (Iconic) gereden omdat mijn vrouw dat wilde vanwege de zeer lage financierings rente (0,5% per jaar) die zij vroegen. Ik was enorm verrast door de kwaliteit en het karakter van deze auto. Qua specs totaal niet spannend maar het was verder een prachtige auto. Aangezien Tesla 6,99% vraagt, worden aanbiedingen van Renault zoals deze wel heel verleidelijk want het scheelt heel veel geld. Jammer dat Tesla niet concurrerender geprijsd is.
Ik heb vorig jaar hier eens gevraagd naar de ruimte achter in een Model Y: ik maakte me daar zorgen over ivm vakantie. Waar ik voorheen 2 grote koffers, een paar kratten en losse zooi meenam, was ik bang dat dat niet pastte, vooral nadat ik één koffer had geprobeerd en dat maar nét ging. Afijn, auto toch besteld, anders had mijn vrouw maar minder zooi mee moeten nemen op vakantie. Nu heb ik van de week weer even gepast, en ik kwam erachter dat de achterbank nog iets rechter kon. Zie hier het resultaat. Eerste de foto van de vorige auto, daarna de tesla MY, wat een ruimte 🙈
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Memories of yesterday, will grow, but never die
Tsja. eind vorig jaar kwam tesla volgens mij ook met 0%, enorme kortingen, jaar gratis superchargen.. de acties zijn er wel, alleen nu even niet. In tegenstelling tot andere jaren ook niet einde kwartaal. Dus wellicht pas weer het volgende kwartaal. Of ze vinden dat ze genoeg verkopen.miani schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:51:
[...]
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Het enige punt wat ik wilde maken is dat er gewoon veel keus is tegenwoordig. De mensen hier zijn meer Tesla (en tech) minded maar voor de mensen die zich niet zo verdiepen in auto's ligt dat gewoon anders, die kijken meer naar goede aanbiedingen en andere zaken waar zij hun keus op baseren.
Is ook nergens voor nodig toch. Ik doe het al 70K km zonder en dat gaat uitstekend. Maar goed, ik gebruik altijd de SuC's.Rivanov schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:19:
ABRP heeft de Juniper nog niet volledig in de database staan, klopt dat?
De LR RWD kan ik niet selecteren.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 02-07-2025 23:38 ]
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Na de 2025.20.6 update zijn ze weer terug bij mijjoeri_berg schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:59:
Vanmorgen update gedaan naar 2025.20.3 (MY RWD 23) maar opeens zijn al mijn favorieten uit de Internetbrowser verdwenen. Al 2x een reset met beide knoppen op stuur gedaan maar nog steeds niks. Hebben meer van jullie hier last van of soortgelijke ervaringen? Komen ze nog terug?
Ik denk eerder dat ze de achterstand weg moeten werken met bestellingen van afgelopen maanden en daardoor al niet meer kunnen leveren dan ze nu doen. Dan is een actie niet nodig.
De model Y was in juni de meest geleverde auto in Nederland.
[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 03-07-2025 07:42 ]
Ik zou mij daar niet teveel bij voorstellen. Verbruik interesseert (behalve alvast jou en mij) geen kat. Erger nog, je zou met al die SUV ondingen zelfs beginnen twijfelen of de blokvorm- carrosserie niet tóch wél de meest aerodynamische en minst verbruikende carrosserievorm is, eerder dan een (overigens wél mooie) stroomlijn.miani schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:32:
[...]
…
Als Tesla niet zo enorm efficient was geweest, stond het dan ook niet op nr1 bij mij. Geeft te denken dat als andere fabrikanten daar een inhaalslag maken, wat dat doet met Tesla...
Maar die SUV kopers laten zich dan allicht overhalen om een “technisch véél geavanceerdere” auto te kopen, “want” die kan van 10 naar 80% laden in slechts (ik zeg nu zomaar wat) 23 minuten, daar waar “zelfs een Tesla” dat trager doet. En bovendien: “hun” auto heeft daarbij een 800V batterij, wat by the way “véél geavanceerder” is dan die “oude” 400V batterijen.
Dat je met die “korte” laadtijd nog maar net even ver geraakt dan een trager ladende auto (met zijn ocharme 400V batterijtje) die minder verbruikt zegt geen énkele gladde verkoper erbij.
Het is maar dat het verkopertje wil overtuigen, natuurlijk. Dat het met de totaal technisch foute argumenten is: het zij zo. Bij mij gaat dergelijke onzin er niet in. Elk zijn ding, of course.
Model 3 LR (model 2023)
Vanuit concurrentieperspectief is het (vind ik) vooral jammer dat de Xiaomi yu7 pas in 2027 naar Europa komt, prachtige auto om te zien en veel betere laadprestaties. Gemiste kans voor de juniper dat ze qua accu amper tot niets hebben verbeterd.miani schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:32:
[...]
Ik heb best veel auto's proefgereden en alhoewel Tesla Juniper nog steeds bovenaan mijn lijstje staat, ben ik er nog steeds niet helemaal uit. De Enyaq, Ioniq 5 , Xpeng G6, Nio EL6, Zeekr 7X, ID7 Tourer en zelfs de Renault Scenic E-tech scheelde niet heel veel met de Tesla. Als Tesla niet zo enorm efficient was geweest, stond het dan ook niet op nr1 bij mij. Geeft te denken dat als andere fabrikanten daar een inhaalslag maken, wat dat doet met Tesla...
Ahum…EvolutionX schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:49:
[...]
Vanuit concurrentieperspectief is het (vind ik) vooral jammer dat de Xiaomi yu7 pas in 2027 naar Europa komt, prachtige auto om te zien en veel betere laadprestaties. Gemiste kans voor de juniper dat ze qua accu amper tot niets hebben verbeterd.
YouTube: Tesla Model Y and Model 3 get BIG range and power boost with NEW bat...
Overigens: als het nieuwe normaal wordt “we maken alvast nu al veel herrie met een in de eerstvolgende 2 jaren nog onkoopbare auto”: been there, done that. Ook ome Elon is daar niet vies van. Hoe onnozel het ook moge wezen, het is alles behalve normaal…
[ Voor 18% gewijzigd door flupp op 03-07-2025 07:57 ]
Model 3 LR (model 2023)
tldr:
5,4 % grotere accu en iets sneller in China only (m3 en mY)
[ Voor 3% gewijzigd door bombadil op 03-07-2025 08:18 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Discutabel idd, maar die video is juist een onder onderbouwing voor mijn argument ☺️bombadil schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:17:
[...]
tldr:
5,4 % grotere accu en iets sneller in China only (m3 en mY)
Wat zou daar het voordeel van zijn uitgaande van het huidige 400v SuC netwerk?EvolutionX schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:49:
[...]
Vanuit concurrentieperspectief is het (vind ik) vooral jammer dat de Xiaomi yu7 pas in 2027 naar Europa komt, prachtige auto om te zien en veel betere laadprestaties. Gemiste kans voor de juniper dat ze qua accu amper tot niets hebben verbeterd.
Deze even quoten en een update naar aanleiding van het geluid vooraan de MY.kakature schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:54:
[...]
Dit heb ik ook (maar net iets minder erg dan bij jou), Model Y van 08/2024. Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat dit problematisch kan zijn, maar ik ben nu wel benieuwd wat er uit de serviceaanvraag komt.
De laterale links dienen vervangen te worden. Zal onder garantie gebeuren.
Deze ochtend had ik een service afspraak (wat een ervaring), maar die onderdelen waren niet beschikbaar.
Zou geen impact hebben naar veiligheid toe. Maar goed ook, we vertrekken morgen op vakantie met de Tesla.
Helaas een kleine parkeerschade opgelopen aan mijn bumper. Pakte bovenkant stoepje mee en nu is de witte lak beschadigd. Geen fikse schade, wel ontsierend. Ik ben wat offertes gaan opvragen en heb al van twee schade bedrijven een afwijzing.
Is dit gebruikelijk? Een soort stelling nemen tegen Tesla? Het is absoluut geen bewerkelijke schade, gewoon wat krassen in de kunststof bumper.
/f/image/ZOm6NvzlkM97jaKMFDX74E0V.png?f=fotoalbum_large)
Is dit gebruikelijk? Een soort stelling nemen tegen Tesla? Het is absoluut geen bewerkelijke schade, gewoon wat krassen in de kunststof bumper.
/f/image/ZOm6NvzlkM97jaKMFDX74E0V.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2Slqu5YtfJDjhZmdpYoFwfK0.png?f=fotoalbum_large)
Ik had ook schade, pjot1 in "Het grote Tesla topic - deel 3"ChromeFR schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:44:
Helaas een kleine parkeerschade opgelopen aan mijn bumper. Pakte bovenkant stoepje mee en nu is de witte lak beschadigd. Geen fikse schade, wel ontsierend. Ik ben wat offertes gaan opvragen en heb al van twee schade bedrijven een afwijzing.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zij gaven aan dat dit zo'n beetje het 'grootste' is wat ze kunnen doen aan een Tesla. Dit omdat bij alles wat je loshaalt de auto aan de computer moet en dus speciale software nodig hebben. Tenminste, dat heb ik me laten vertellen.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik zie juist die 800V als een tekortkoming bij andere merken. Die hebben dat nodig, omdat de accu zo groot moet zijn, doordat hun auto's zo inefficiënt zijn.flupp schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:48:
[...]
Ik zou mij daar niet teveel bij voorstellen. Verbruik interesseert (behalve alvast jou en mij) geen kat. Erger nog, je zou met al die SUV ondingen zelfs beginnen twijfelen of de blokvorm- carrosserie niet tóch wél de meest aerodynamische en minst verbruikende carrosserievorm is, eerder dan een (overigens wél mooie) stroomlijn.
Maar die SUV kopers laten zich dan allicht overhalen om een “technisch véél geavanceerdere” auto te kopen, “want” die kan van 10 naar 80% laden in slechts (ik zeg nu zomaar wat) 23 minuten, daar waar “zelfs een Tesla” dat trager doet. En bovendien: “hun” auto heeft daarbij een 800V batterij, wat by the way “véél geavanceerder” is dan die “oude” 400V batterijen.
Dat je met die “korte” laadtijd nog maar net even ver geraakt dan een trager ladende auto (met zijn ocharme 400V batterijtje) die minder verbruikt zegt geen énkele gladde verkoper erbij.
Het is maar dat het verkopertje wil overtuigen, natuurlijk. Dat het met de totaal technisch foute argumenten is: het zij zo. Bij mij gaat dergelijke onzin er niet in. Elk zijn ding, of course.
Zo snel laden kan voor de huidige generatie accu's ook nooit bevorderend zijn voor de levensduur.
Iedereen die roept "we werken hier niet aan" is onwelwillend imho. Tesla heeft praktisch vrije toegang tot reparatiehandleidingen en hun servicetools. Veruit het meeste kan gewoon via de auto zelf.pjot1 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:52:
[...]
Ik had ook schade, pjot1 in "Het grote Tesla topic - deel 3"
Zij gaven aan dat dit zo'n beetje het 'grootste' is wat ze kunnen doen aan een Tesla. Dit omdat bij alles wat je loshaalt de auto aan de computer moet en dus speciale software nodig hebben. Tenminste, dat heb ik me laten vertellen.
Er rijden inmiddels pakweg 100k van die dingen rond in NL. Als je beweert dat je 't niet kan, mis je gewoon omzet.
Als je gaat kijken hoeveel onderdelen je gewoon zelf kan vervangen zonder dat Tesla Service daar (los van het leveren van de onderdelen, of natuurlijk van de sloop) aan te pas hoeft te komen..
Het enige dat ik recent heb gezien waar de toolbox voor nodig was (software op een laptop) was voor een upgrade van een 70kWh pakket naar een 100kWh pakket onder een Model S uit 2012. YouTube: Big Upgrade For My 470,000 mi Model S: Swapping In A 100kWh Battery!
Los van de elektronica is het uiteindelijk gewoon een auto. En zelfs de castings zijn te herstellen leerde ik laatst.
Vooral de manier waarop het momenteel geïmplementeerd wordt is matig gezien de huidige laadnetwerken, je zou zeggen, pak de manier die Tesla bij de CyberTruck doet, en maak een manier om van je 800V pack 2x een 400V pack te maken en voila, ineens met "volle bak" laden bij alle laadstations zonder heel veel extra gezeur. Je hebt het over wat software en een paar contactors.fisherman schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:58:
[...]
Ik zie juist die 800V als een tekortkoming bij andere merken. Die hebben dat nodig, omdat de accu zo groot moet zijn, doordat hun auto's zo inefficiënt zijn.
Zo snel laden kan voor de huidige generatie accu's ook nooit bevorderend zijn voor de levensduur.
Dit doen ze ook, bij bijvoorbeeld Porsche. De Macan splitst naar 2x400V charging als er geen 800V mogelijk/aanwezig is.Mar.tin schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:31:
[...]
Vooral de manier waarop het momenteel geïmplementeerd wordt is matig gezien de huidige laadnetwerken, je zou zeggen, pak de manier die Tesla bij de CyberTruck doet, en maak een manier om van je 800V pack 2x een 400V pack te maken en voila, ineens met "volle bak" laden bij alle laadstations zonder heel veel extra gezeur. Je hebt het over wat software en een paar contactors.
En wellicht is het een utopie maar het "snelle tanken" zit zo ingebakken bij het gros van de mensen dat (mijn vermoeden) de auto industrie daarom zoekt naar manieren om ook het snelladen inderdaad, nog sneller te krijgen.
Ze weten dat daarmee alle barricades omver zijn, ook bij de die-hard petrol rijders is er dan geen argument meer te verzinnen om op benzine/diesel te blijven.
En als we inderdaad straks maar 3-5min nodig hebben om flink bij te kunnen laden dan zal je zien dat de accu's vanzelf weer kleiner worden. De efficiency zoeken ze nu allemaal naar en dat blijft maar identiteit en soms ook andere aspecten blijven natuurlijk meetellen voor merken als Porsche bijvoorbeeld. Die hebben gewoon bepaalde kenmerken die bij het merk horen en als dat betekend dat ze 3% minder efficient zijn, dan denk ik dat ze die keuze dus toch bewust maken.
Daar is trouwens ook Tesla een beetje debet aan natuurlijk, er zijn andere auto's die nog beter scoren op efficiency maar dan wordt het natuurlijk 1 grote copy-cat en rijden we straks allemaal dezelfde auto.
[ Voor 47% gewijzigd door GeeMoney op 03-07-2025 11:41 ]
Hier heeft Tweakers vorig jaar een leuk artikel over geschreven. TL;DR: snelladen op 800v is minder belastend voor de accu door lagere stroomsterktefisherman schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:58:
[...]
...
Heb 1x een gat in mijn voorbumper gehad doordat iemand met een trekhaak achteruit gereden was. En 1x is er parkeer schade geweest aan de deur en stukje van achter scherm rechts. Beide keren gewoon bij een niet tesla schade hersteller laten doen. Niets aan de hand. Waren natuurlijk ook niet echt dikke schades verderChromeFR schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Het is een beetje een mythe imho, want op celniveau verandert er niks. De beperkingen zitten hem bij 400V vooral in de HV kabels van / naar de accu, in de lader / laadkabel etc, niet persé in de accu zelf. Immers heb je nog altijd 50-80kWh aan cellen die 150-400kW moeten verstouwen. Of die 400kW begint als 400V bij 1000A of 800V bij 500A maakt op celniveau niks uit, die krijgen niet ineens 8V per cel voorgeschoteld in plaats van 4V, dus de amperages zijn hetzelfde. Er verandert dus eigenlijk niks aan de C-rate.pdidi schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:38:
[...]
Hier heeft Tweakers vorig jaar een leuk artikel over geschreven. TL;DR: snelladen op 800v is minder belastend voor de accu door lagere stroomsterkte
400kW laden van een 100kWh pakket is 4C of het nu 400V of 800V architectuur is.
[ Voor 14% gewijzigd door Mar.tin op 03-07-2025 11:56 ]
Vrijwel gelijk na aankoop had ik ook parkeerschade en licht verbogen bumper, maar veel schadeherstelbedrijven beginnen er niet aan ivm "lastig / niet juiste apparatuur ( DUS niet verzekerd etc)" of gaan gelijk aan hele nieuwe bumper incl spuitwerk en offerte richting de 3K.ChromeFR schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Regio Zwolle had ik nog wel goed adres voor je, maar gezien je afwijzingen zit je niet in die regio
en anders eentje uitzoeken uit deze lijst : https://www.tesla.com/nl_nl/support/body-shop-support
[ Voor 3% gewijzigd door Ted038 op 03-07-2025 12:19 ]
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de aanpak van bv Hyundai om een 400v - 800v DC-DC converter te gebruiken veel minder complex is. Daarnaast is het merendeel nu toch nog 400V en heb je grote kans dat de 2 gesplitte batterijen in onbalans rakenMar.tin schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:31:
[...]
Vooral de manier waarop het momenteel geïmplementeerd wordt is matig gezien de huidige laadnetwerken, je zou zeggen, pak de manier die Tesla bij de CyberTruck doet, en maak een manier om van je 800V pack 2x een 400V pack te maken en voila, ineens met "volle bak" laden bij alle laadstations zonder heel veel extra gezeur. Je hebt het over wat software en een paar contactors.
True, op cell nivo zal het niet veranderen. Maar alles daarbuiten wel, ook in de accu zelf, omdat er meer cellen aan elkaar zijn geknooptMar.tin schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:54:
[...]
Het is een beetje een mythe imho, want op celniveau verandert er niks. De beperkingen zitten hem bij 400V vooral in de HV kabels van / naar de accu, in de lader / laadkabel etc, niet persé in de accu zelf. Immers heb je nog altijd 50-80kWh aan cellen die 150-400kW moeten verstouwen. Of die 400kW begint als 400V bij 1000A of 800V bij 500A maakt op celniveau niks uit, die krijgen niet ineens 8V per cel voorgeschoteld in plaats van 4V, dus de amperages zijn hetzelfde. Er verandert dus eigenlijk niks aan de C-rate.
400kW laden van een 100kWh pakket is 4C of het nu 400V of 800V architectuur is.. Maar het is wel een wezenlijk verschil of je 1000A door een kabel moet pompen of 500A.
2 contactors extra of 2 contactors + 50kW aan DC-DC, ik weet het wel wat eenvoudiger ispdidi schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:20:
[...]
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de aanpak van bv Hyundai om een 400v - 800v DC-DC converter te gebruiken veel minder complex is. Daarnaast is het merendeel nu toch nog 400V en heb je grote kans dat de 2 gesplitte batterijen in onbalans raken
Dat is natuurlijk niet het hele verhaal. De BMS wordt veel complexer voor een soms wel en soms niet gesplitte batterijMar.tin schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:29:
[...]
2 contactors extra of 2 contactors + 50kW aan DC-DC, ik weet het wel wat eenvoudiger isImmers moet je die DC-DC er ook tussen(uit) kunnen schakelen.
Weer een nieuwe FSD (S) video online, deze keer in Madrid.
Bericht op X
YouTube: Tesla Full Self Driving (Supervised) test in Madrid centro, Spain - ...
Bericht op X
YouTube: Tesla Full Self Driving (Supervised) test in Madrid centro, Spain - ...
Ik rijd nu in een 2019 M3, en overweeg deze op te waarderen naar een MY Juniper. Ik vind alleen het design van de nieuwe 20" Helix velg niet zo mooi als mijn huidige 19" Turbines. Vanwege andere velg- en bandenmaten is overzetten geen optie, maar ik kan natuurlijk wel op zoek naar een aftermarket 19 of 20" velg, liefst eentje die minder kost dan de € 2300 die Tesla rekent voor de upgrade van 19" naar 20".
Iemand een tip?
Iemand een tip?
Nederlands is makkelijker als je denkt
Gek genoeg is de Kia e-niro, niet bepaald een gestroomlijnde vorm, toch best efficiënt, doet het maar nipt slechter dan Tesla model 3. Ze worden bij ons beetje afwisselend gebruikt op eenzelfde traject (70% snelweg), ik zie eigenlijk geen noemenswaardig verschil in verbruik.flupp schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:48:
[...]
Ik zou mij daar niet teveel bij voorstellen. Verbruik interesseert (behalve alvast jou en mij) geen kat. Erger nog, je zou met al die SUV ondingen zelfs beginnen twijfelen of de blokvorm- carrosserie niet tóch wél de meest aerodynamische en minst verbruikende carrosserievorm is, eerder dan een (overigens wél mooie) stroomlijn.
Er zijn gewoon Tesla gecertificeerde schadeherstellers. Niet elk schadeherstel bedrijf heeft die certificering en heeft daarmee niet het gereedschap en de Tesla specifieke kennis/instructies om de auto goed te herstellen.ChromeFR schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou mij niet zoveel doen. De software van de meeste van de merken die je opnoemt komt nog niet aan de enkels van Tesla. Daar is een serieuze inhaalslag te maken.miani schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:32:
[...]
Ik ga een Model Y Juniper LR RWD bestellen voor de lease. Gezien de geruchten overweeg ik alvast FSD erbij te klikken, omdat ik bang ben dat de prijs daarvan gaat stijgen als de goedkeuring voor NL er daadwerkelijk is. Ik kom daarmee boven mijn lease budget uit, kortom er komt een eigen bijdrage bij.
Is hier iemand met FSD? Wat is in de huidige FSD het verschil met AP? En daarmee bedoel ik gewoon de TACC en lane assist functie. Werkt die hetzelfde of beter dan AP? Nog even afgezien van lane change etc. Of is AP soepeler en stabieler dan het huidige FSD? Rij zelf veel op snelwegen met AP naar volle tevredenheid. Als ik ervoor ga betalen wil ik er uiteraard niet op achteruit gaan in geval dat er toch onverhoopt geen goedkeuring komt voor FSD in NL.
Is hier iemand met FSD? Wat is in de huidige FSD het verschil met AP? En daarmee bedoel ik gewoon de TACC en lane assist functie. Werkt die hetzelfde of beter dan AP? Nog even afgezien van lane change etc. Of is AP soepeler en stabieler dan het huidige FSD? Rij zelf veel op snelwegen met AP naar volle tevredenheid. Als ik ervoor ga betalen wil ik er uiteraard niet op achteruit gaan in geval dat er toch onverhoopt geen goedkeuring komt voor FSD in NL.
Hmm, ik denk niet dat de FSD prijs gaat stijgen. Ik vind het nu al bizar duur. Wie zou die optie nog kiezen als het bijvoorbeeld 10K gaat kosten?
Wat ik heb gelezen is dat je enkel stoplichtherkenning erbij krijgt tov de standaard autopiloot. Maar daar kan een echte FSD rijder beter op antwoorden.
Wat ik heb gelezen is dat je enkel stoplichtherkenning erbij krijgt tov de standaard autopiloot. Maar daar kan een echte FSD rijder beter op antwoorden.
Y'24
Hmm, ja misschien stijgt ie niet idd. Daar heb je een punt.
Dat er qua functionaliteit momenteel niks nuttigs extra bij komt kijken, weet ik. Ik ben me ervan bewust dat het in de huidige vorm niet een enorme vooruitgang is tov AP. Ik wil alleen graag zeker weten dat het geen achteruitgang is tov AP qua TACC en lane assist.
Dat er qua functionaliteit momenteel niks nuttigs extra bij komt kijken, weet ik. Ik ben me ervan bewust dat het in de huidige vorm niet een enorme vooruitgang is tov AP. Ik wil alleen graag zeker weten dat het geen achteruitgang is tov AP qua TACC en lane assist.
Is afhankelijk van de C rate. Staat niet heel duidelijk in dat artikel. Maar als je die overschrijdt, is dat niet goed voor een accu. Hoe groter een accu, hoe minder kans op schade icm met die C rate natuurlijk.pdidi schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:38:
[...]
Hier heeft Tweakers vorig jaar een leuk artikel over geschreven. TL;DR: snelladen op 800v is minder belastend voor de accu door lagere stroomsterkte
De accu van Kia voor hun 800V systeem heeft volgens mij een C rate van 3. Dus als je daar 350kW mee zou laden waar ze mee adverteren volgens mij, dan is dat niet goed voor de accu.
Dit kan ik onmogelijk beamen noch ontkennen. Maar kijk je daarbij naar het elektriciteitsverbruik dat de boordcomputer aangeeft, of naar de elektriciteit die erin is gegaan ?gjcvro schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:23:
[...]
Gek genoeg is de Kia e-niro, niet bepaald een gestroomlijnde vorm, toch best efficiënt, doet het maar nipt slechter dan Tesla model 3. Ze worden bij ons beetje afwisselend gebruikt op eenzelfde traject (70% snelweg), ik zie eigenlijk geen noemenswaardig verschil in verbruik.
Want zonder in samenzweringstheorieën te willen vervallen, ik heb dit al eerder behoorlijk onverklaarbaar, om niet te zeggen verdacht gevonden…
Model 3 LR (model 2023)
Je bedoelt dat de Tesla zuiniger aangeeft dan dat je via de paal erin ziet gaanflupp schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:44:
[...]
Dit kan ik onmogelijk beamen noch ontkennen. Maar kijk je daarbij naar de energie die de boordcomputer aangeeft, of naar de elektriciteit die erin gaat ?
Want zonder in samenzweringstheorieën te willen vervallen, ik heb dit al eerder behoorlijk onverklaarbaar, om niet te zeggen verdacht gevonden…
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 03-07-2025 15:46 ]
Voor een krasje op de bumper?Shenk86 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:29:
[...]
Er zijn gewoon Tesla gecertificeerde schadeherstellers. Niet elk schadeherstel bedrijf heeft die certificering en heeft daarmee niet het gereedschap en de Tesla specifieke kennis/instructies om de auto goed te herstellen.

Je kan ook de 19inch kiezen en zelf een andere wielkap model uitzoeken van ali of temu.SeatRider schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:42:
Ik rijd nu in een 2019 M3, en overweeg deze op te waarderen naar een MY Juniper. Ik vind alleen het design van de nieuwe 20" Helix velg niet zo mooi als mijn huidige 19" Turbines. Vanwege andere velg- en bandenmaten is overzetten geen optie, maar ik kan natuurlijk wel op zoek naar een aftermarket 19 of 20" velg, liefst eentje die minder kost dan de € 2300 die Tesla rekent voor de upgrade van 19" naar 20".
Iemand een tip?
Ik heb e-niro als leenauto gehad en die is zeker een pak minder efficient dan mn M3P. Dus wellicht rij je zodanig efficient vanuit jezelf dat de "edge" van de aerodynamica niet zoveel uitmaakt icm je rijstijl?gjcvro schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:23:
[...]
Gek genoeg is de Kia e-niro, niet bepaald een gestroomlijnde vorm, toch best efficiënt, doet het maar nipt slechter dan Tesla model 3. Ze worden bij ons beetje afwisselend gebruikt op eenzelfde traject (70% snelweg), ik zie eigenlijk geen noemenswaardig verschil in verbruik.
Ook bij de test van 1000km van ome bjorn bijv is Model 3 veel sneller dan Niro, maar daar is laadsnelheid ook natuurlijk van invloed.
Life is too short to drive boring cars
Niro: 171Wh/kmgjcvro schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:23:
[...]
Gek genoeg is de Kia e-niro, niet bepaald een gestroomlijnde vorm, toch best efficiënt, doet het maar nipt slechter dan Tesla model 3.
https://ev-database.org/car/1338/Kia-e-Niro-64-kWh
Kijk vervolgens even naar de eerste zes (!) auto's (de eerste is Hollandse vaporware, die kun je skippen) in deze lijst op ev-database.org
Ik ben geen Tesla fanboy, maar ik ben die zwets over "Tesla wordt links en rechts door de (Chinese) concurrentie ingehaald" wel aardig zat. Ik wil ze daar in dat lijstje zien, boven die M3's.
[ Voor 11% gewijzigd door TCMR op 03-07-2025 16:34 ]
HuahahahaTCMR schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:30:
[...]
de eerste is Hollandse vaporware, die kun je skippen
Life is too short to drive boring cars
Model Y Sr Juniper staat op 161wh/km maar ik rij gewoon door en zit nu incl wat ritten in duitsland op hoge snelheid (170+) 149wh/km over 4.500km
Als ik alleen in NL had gereden had ik net onder de 140wh/km gezeten.
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Na, al wat meer reacties gezien, iedereen heeft een mening, dus ik hou me er verder vandaan, ik zie domweg dat bij nagenoeg hetzelfde gebruik, gedurende de ritjes van 20km heen en terug, einde van de week de 2 auto's nagenoeg even lang aan de laadpaal hangen. Wat de rest van de wereld daar van vind zal me een ***zorg zijn. Niet wetenschappelijk, niet tot op de komma gemeten.flupp schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:44:
[...]
Dit kan ik onmogelijk beamen noch ontkennen. Maar kijk je daarbij naar het elektriciteitsverbruik dat de boordcomputer aangeeft, of naar de elektriciteit die erin is gegaan ?
Ooit hier nog een oplossing voor gevonden? Ik zag toevallig vandaag dat ik ook een papiertje heb liggen bij het 3de remlicht, zonder nummer overigens:RealPG schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:56:
Tijdens het wassen van onze M3 gisteren viel me ineens op dat er in de ruimte van het derde remlicht een opgerold stuk papier zit met een cijferreeks erop. Geen idee hoe dit hier terecht gekomen is. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit vanuit het interieur er per ongeluk in gekomen is.
Ik zou dit graag willen verwijderen maar de ruimte van het derde remlicht lijkt niet eenvoudig toegankelijk te zijn. Hebben jullie een idee hoe hier bij te komen om dit te verwijderen?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Wh55WbNVT1kUPSD5LeXSolDb.jpg?f=fotoalbum_large)
Werkelijk geen idee hoe het daar is gekomen. Ik gok een fabriekssticker van een component daar, dat in de loop der tijd losgelaten heeft.
EDIT: We zijn niet alleen. Ik denk dat ik maar een ticket bij Tesla inschiet om het te laten verwijderen.
https://www.reddit.com/r/...side_my_rear_break_light/
https://tff-forum.de/t/in...odel-3-teil-5/276469/1236
[ Voor 9% gewijzigd door stefxx op 03-07-2025 17:36 ]
In de test van ome bjorn is inderdaad de laadsnelheid best belangrijk, en die is bij de niro dramatisch.SirLct schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:24:
Ik heb e-niro als leenauto gehad en die is zeker een pak minder efficient dan mn M3P. Dus wellicht rij je zodanig efficient vanuit jezelf dat de "edge" van de aerodynamica niet zoveel uitmaakt icm je rijstijl?
Ook bij de test van 1000km van ome bjorn bijv is Model 3 veel sneller dan Niro, maar daar is laadsnelheid ook natuurlijk van invloed.
Verder valt het verbruik:
Tesla Model 3 RWD Highland 114 Wh/km
Tesla Model 3 LR RWD Highland 115 Wh/km
Tesla Model 3 LR Highland 123 Wh/km
2021 Tesla Model 3 SR+ 128 Wh/km
2021 Tesla Model 3 SR+ 130 Wh/km
Kia e-Niro 64 kWh 131 Wh/km
2021 Tesla Model 3 LR 136 Wh/km
Model 3 Performance 141 Wh/km
toch redelijk in dezelfde range. Voor mij in ieder geval minder dramatisch dan dat je op basis van vorm zou denken. Vooral als je kijkt naar de leeftijd, de basis van de niro stamt ook uit 2019. Met de highland is wel weer een mooie stap gemaakt.
Een achteruitgang zal het niet worden. Het is nog altijd gewoon AP.dedominee schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:30:
Wat krijg je er extra bij?
- EAP: automatisch wisselen van rijbaan op de snelweg / Smart Summon / Auto Park
- FSD: herkenning van verkeerslichten
That's it.
[edit]
Vergeten, bij EAP zit ook nog Navigate on AutoPilot.
[ Voor 4% gewijzigd door Fire69 op 03-07-2025 19:46 ]
Doe het niet. Het zal echt nog wel een tijd duren en je zult niet de eerste zijn die het heeft genomen voor saus en omdat het 'maar' een leaseauto is heb je er ook maar maximaal 5 jaar in rijdt. Wat als FSD pas echt in 2027 komt? Dan is dat toch super balen?dedominee schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:30:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Thanks. Maar ik dacht dat FSD een hele andere stack gebruikte dan AP?Fire69 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:00:
[...]
Een achteruitgang zal het niet worden. Het is nog altijd gewoon AP.
Wat krijg je er extra bij?
- EAP: automatisch wisselen van rijbaan op de snelweg / Smart Summon / Auto Park
- FSD: herkenning van verkeerslichten
That's it.
Alleen in USA en in landen waar FSD - supervised uit is een andere stack dacht ik.dedominee schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:06:
[...]
Thanks. Maar ik dacht dat FSD een hele andere stack gebruikte dan AP?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik kreeg een lagere prijs bij Tesla zelf dan bij de meeste andere autobedrijven.SeatRider schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:45:
En tweede vraag, wat zijn de ervaringen met inruilen bij Tesla zelf vs een opkoopcentrale?
Het gaat hoe dan ook pijn doen
Hier 134wh/km. (2200km)Louis schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:08:
Model Y Sr Juniper staat op 161wh/km maar ik rij gewoon door en zit nu incl wat ritten in duitsland op hoge snelheid (170+) 149wh/km over 4.500km
De winter moet echter nog wel komen natuurlijk, dus dat zal het verbruik wat doen toenemen
Wij gaan eind augustus voor 3,5 week op vakantie naar USA en Canada. Daardoor staat de Model Y deze periode op Dusseldorf Airport. Aangezien ik hier nog 0,0 ervaring mee heb, was ik benieuwd wat ik hierin kan verwachten? Moet de auto in een bepaalde "modus" gezet worden als deze langere periode stilstaat? Verbruikt de auto op dat moment überhaupt iets of blijft de SoC gewoon stabiel? Ze zullen het niet op prijs stellen als ik de auto 3,5 week daar aan de lader laat hangen gok ik. 
Niet dat ik voor verrassingen kom te staan als we terugkomen.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Cabin overheat uit. (En mogelijk die nieuwe functie usb actief houden) Voor de rest gewoon wegzetten met soc tussen 30-80% wat je fijn vind. Volgens mij verliest die nog geen 1% per week zolang je hem niet wakker maaktRivanov schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:25:
Wij gaan eind augustus voor 3,5 week op vakantie naar USA en Canada. Daardoor staat de Model Y deze periode op Dusseldorf Airport. Aangezien ik hier nog 0,0 ervaring mee heb, was ik benieuwd wat ik hierin kan verwachten? Moet de auto in een bepaalde "modus" gezet worden als deze langere periode stilstaat? Verbruikt de auto op dat moment überhaupt iets of blijft de SoC gewoon stabiel? Ze zullen het niet op prijs stellen als ik de auto 3,5 week daar aan de lader laat hangen gok ik.
En vooral Sentry mode uit.wootahH schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:40:
[...]
Cabin overheat uit. (En mogelijk die nieuwe functie usb actief houden) Voor de rest gewoon wegzetten met soc tussen 30-80% wat je fijn vind. Volgens mij verliest die nog geen 1% per week zolang je hem niet wakker maakt
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Jazeker, het is me gelukt!stefxx schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:32:
Ooit hier nog een oplossing voor gevonden? Ik zag toevallig vandaag dat ik ook een papiertje heb liggen bij het 3de remlicht, zonder nummer overigens:
[Afbeelding]
Werkelijk geen idee hoe het daar is gekomen. Ik gok een fabriekssticker van een component daar, dat in de loop der tijd losgelaten heeft.
EDIT: We zijn niet alleen. Ik denk dat ik maar een ticket bij Tesla inschiet om het te laten verwijderen.
Als gereedschap heb ik een bijna rechte hevel (uit een bekledinghevelset) gebruikt en een pincet. Zittend op de neergeklapte achterbank heb ik met de hevel de foam beschermrand rond het derde remlicht aan de kant gedrukt en via de ontstane ruime (tegen de achterruit) heb ik met de pincet - na enig gefreubel - het papiertje te pakken weten te krijgen. Overigens met hulp van mijn partner, aangezien je zelf niet goed kunt zien wat je doet.
BTW Het is superbelangrijk om de foamen rand niet te beschadigen aangezien je in dat geval veel strooilicht in de cabine schijnt te krijgen als je de rem gebruikt. Dit las ik althans op diverse fora.
Weet niet waar je woont maar als je het op prijs stelt, wil ik je wel helpen.
:strip_exif()/f/image/VKO3qfga5uwYyuiFRMYTIJJ9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door RealPG op 03-07-2025 20:22 ]
wootahH schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:40:
[...]
Cabin overheat uit. (En mogelijk die nieuwe functie usb actief houden) Voor de rest gewoon wegzetten met soc tussen 30-80% wat je fijn vind. Volgens mij verliest die nog geen 1% per week zolang je hem niet wakker maakt
Thanks.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
De laatste update van de app heeft EINDELIJK de mogelijkheid om je locatie te verbergen voor de extra bestuurders.
Heb nooit begrepen dat het zo lang geduurd heeft om die toggle er in te steken !
Toch heerlijk dat dit kan.
Heb nooit begrepen dat het zo lang geduurd heeft om die toggle er in te steken !
Vraag me waarom mn 2020 m3p een gemiddeld gebruik heeft van 181,6 Wh/km over 34.246 kilometers terwijl ik 99% van de tijd in chill modus rijd.gjcvro schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:51:
[...]
In de test van ome bjorn is inderdaad de laadsnelheid best belangrijk, en die is bij de niro dramatisch.
Verder valt het verbruik:
Tesla Model 3 RWD Highland 114 Wh/km
Tesla Model 3 LR RWD Highland 115 Wh/km
Tesla Model 3 LR Highland 123 Wh/km
2021 Tesla Model 3 SR+ 128 Wh/km
2021 Tesla Model 3 SR+ 130 Wh/km
Kia e-Niro 64 kWh 131 Wh/km
2021 Tesla Model 3 LR 136 Wh/km
Model 3 Performance 141 Wh/km
toch redelijk in dezelfde range. Voor mij in ieder geval minder dramatisch dan dat je op basis van vorm zou denken. Vooral als je kijkt naar de leeftijd, de basis van de niro stamt ook uit 2019. Met de highland is wel weer een mooie stap gemaakt.
Ik zit ook rond jouw gemiddelde met een M3P uit 2023. De motor op de achteras van een P is minder efficiënt volgens mij. En die motor gebruik je het meest. Daarnaast heb je 20" wielen. En je koopt geen P als je een hypermiler bent, dus je zal waarschijnlijk lekker doorrijden.Tweakarim schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:18:
[...]
Vraag me waarom mn 2020 m3p een gemiddeld gebruik heeft van 181,6 Wh/km over 34.246 kilometers terwijl ik 99% van de tijd in chill modus rijd.
Naast het uitzetten van eerder genoemde functies.Rivanov schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:25:
Ga ook niet vanaf jouw vakantie adres iedere keer kijken hoe het met de auto gaat via de app.
Dan maak je de auto wakker en stijgt het verbruik.
Alleen t openen van de app zou hem tegenwoordig niet meer wakker moeten maken. Dus je kan hem wel openen om bv te service tickets bij te werken. Of te kijken dat die niet leeg loopt/wakker is gewordenmjvdzwet schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:44:
[...]
Naast het uitzetten van eerder genoemde functies.
Ga ook niet vanaf jouw vakantie adres iedere keer kijken hoe het met de auto gaat via de app.
Dan maak je de auto wakker en stijgt het verbruik.
Volgens mij geeft hij wel de slaapduur aan, maar werkt hij het batterij percentage niet bij totdat je naar bediening gaat.wootahH schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:39:
[...]
Alleen t openen van de app zou hem tegenwoordig niet meer wakker moeten maken. Dus je kan hem wel openen om bv te service tickets bij te werken. Of te kijken dat die niet leeg loopt/wakker is geworden
Weet iemand hoe het werkt als je een nieuwe model y besteld, wanneer het kenteken wordt uitgegeven? Zojuist besteld maar zou graag meedingen voor de J-kenteken serie.
Vlak voor uitleveren van de auto wordt het kenteken geregeld.EVOTWEAKERS schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 05:40:
Weet iemand hoe het werkt als je een nieuwe model y besteld, wanneer het kenteken wordt uitgegeven? Zojuist besteld maar zou graag meedingen voor de J-kenteken serie.
Dat zal krap worden. Levertijd is nu +/- 2 weken aldus de leasemaatschappij. Als ik een kenteken voorspeller doe dan komt Jxxx pas in augustus.EVOTWEAKERS schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 05:40:
:strip_exif()/f/image/i5HUj9bAeQWHqjc2JTZ09ICd.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor je input ik heb privé besteld.Rivanov schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 06:04:
[...]
Dat zal krap worden. Levertijd is nu +/- 2 weken aldus de leasemaatschappij. Als ik een kenteken voorspeller doe dan komt Jxxx pas in augustus.
[Afbeelding]
Dan zal het ook naar alle waarschijnlijkheid juli worden. Dus dan is het te hopen dat er héél veel auto’s op kenteken gaan. Maar gezien de vakanties lijkt me dat minder waarschijnlijk?EVOTWEAKERS schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 06:14:
[...]
Bedankt voor je input ik heb privé besteld.
Ja, dan wacht ik nog even met ophalenRivanov schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 06:20:
[...]
Dan zal het ook naar alle waarschijnlijkheid juli worden. Dus dan is het te hopen dat er héél veel auto’s op kenteken gaan. Maar gezien de vakanties lijkt me dat minder waarschijnlijk?
Je zult denk ik Tesla moeten vragen om je bestelling te vertragen.
Want zij gaan automatisch kenteken aanvragen zodra de auto onderweg is volgens mij.
Of je annuleert de order en besteld volgende maand.
Ik zou ook graag een Jxx kenteken hebben.. maar heb het liefst de auto z.s.m. dus het maakt mij niet zoveel uit.
[ Voor 13% gewijzigd door Rivanov op 04-07-2025 06:49 ]
Dus je hoeft niet meer op de fiets naar jouw vriendin?netdata schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:06:
De laatste update van de app heeft EINDELIJK de mogelijkheid om je locatie te verbergen voor de extra bestuurders.
Waar in de app kan dat? Trouwens, heb je IOS of Android. Ik heb Android, laatste versie van de app maar zie de optie nietnetdata schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:06:
Batterijleegloop tijdens stilstand: ik heb een MY uit 2024 met ruim 18k op de teller. Afgelopen tijd valt het me op dat de batterij bizar hard leegloopt, wanneer de auto stil staat. Gisteren bijvoorbeeld op de zaak 100% opgeladen, thuis rond 17.00 en tegen 22.00 was er al 2% eraf. Vanochtend 6.30 opgestaan en nog eens 3% eraf. Dus in zo'n 13,5u 5% eraf gegaan. Tempratuur gisteren in de namiddag was rond 21 en in de nacht rond de 15. Zaken zoals Sentry mode of cabin overheat bescherming staan allemaal uit.
Ik heb dit niet eerder zo mee gemaakt; ook niet op hete dagen bijv op vakantie bestemming. Normaal stond de auto met enige regelmaat 2 dagen stil en misschien ging er een procentje eraf, maar zeker niet meer.
Iemand ervaring hiermee?
Ik heb dit niet eerder zo mee gemaakt; ook niet op hete dagen bijv op vakantie bestemming. Normaal stond de auto met enige regelmaat 2 dagen stil en misschien ging er een procentje eraf, maar zeker niet meer.
Iemand ervaring hiermee?
Gaat de auto wel in slaapstand? Via. https://accounts.tesla.co...gs/security?tab=tpty-apps kun je controleren welke 3rd party tools toegang hebben tot je Tesla en evt wakker kunnen houdenputty10 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:25:
Batterijleegloop tijdens stilstand: ik heb een MY uit 2024 met ruim 18k op de teller. Afgelopen tijd valt het me op dat de batterij bizar hard leegloopt, wanneer de auto stil staat. Gisteren bijvoorbeeld op de zaak 100% opgeladen, thuis rond 17.00 en tegen 22.00 was er al 2% eraf. Vanochtend 6.30 opgestaan en nog eens 3% eraf. Dus in zo'n 13,5u 5% eraf gegaan. Tempratuur gisteren in de namiddag was rond 21 en in de nacht rond de 15. Zaken zoals Sentry mode of cabin overheat bescherming staan allemaal uit.
Iemand ervaring hiermee?
Heb je toevallig aanstaan dat die accessoire-stekkers aan blijven? Dat had bij mij laatst ook een nadelige impact qua leegloop bij stilstand. Is nu weer over.putty10 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:25:
Iemand ervaring hiermee?
Keep accessory power On ook uit staan?putty10 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:25:
Iemand ervaring hiermee?
Zorgen dat je alle slurpers (Sentry etc) uit hebt staan en ook geen 3rd party zaken gebruiken. Verder niet aan de app zitten en dan gaat er amper wat af tegenwoordig. Zie ook mijn recente ervaring; Inspired in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"Rivanov schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:25:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Zou dit even over een langere tijd bekijken. 5% in 14 uur na laden tot 100% bij een LFP is niet heel gek imho. Kan gewoon BMS zijn.putty10 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:25:
Iemand ervaring hiermee?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik had vanmorgen een grappige realisatie onderweg naar werk. Ik passeer op de snelwegen die ik rijd afhankelijk van de route een snellader of 5-6, de méésten hiervan Fastned en Ionity.
Doordat de superchargers nadrukkelijk niet aan een snelweg zitten, zie je langs de snelweg eigenlijk alleen maar andere merken laden (verrassend genoeg erg vaak van die Audi's die op het MEB platform staan).
Daarmee indirect de indruk wekkende dat dat voor een Tesla "nooit" nodig is, want die zie je alleen maar rijden
.
Doordat de superchargers nadrukkelijk niet aan een snelweg zitten, zie je langs de snelweg eigenlijk alleen maar andere merken laden (verrassend genoeg erg vaak van die Audi's die op het MEB platform staan).
Daarmee indirect de indruk wekkende dat dat voor een Tesla "nooit" nodig is, want die zie je alleen maar rijden
Ik heb dit nog nooit gezien bij een LFP pakket overnight, misschien 99% maar zéker geen 5% vanaf 100%.Inspired schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:16:
[...]
Zou dit even over een langere tijd bekijken. 5% in 14 uur na laden tot 100% bij een LFP is niet heel gek imho. Kan gewoon BMS zijn.
Misschien als je zeer onregelmatig naar 100% laadt dat het wél gebeurt. Ik heb 'm zéker 3 dagen in de week op 100%, en meestal 5.
Dit zou zomaar kunnen ja. Straks even checken!Eddos schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:04:
[...]
Heb je toevallig aanstaan dat die accessoire-stekkers aan blijven? Dat had bij mij laatst ook een nadelige impact qua leegloop bij stilstand. Is nu weer over.
Die gaat vanzelf uit zodra de SoC onder de 20% komt
Nederlands is makkelijker als je denkt
Zou onder security moeten staan - echter bij veel leasecontracten heb je daar geen toegang toe - de lease maatschappij is eigenaar en voegt berijders toe.Neco75 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:14:
[...]
Waar in de app kan dat? Trouwens, heb je IOS of Android. Ik heb Android, laatste versie van de app maar zie de optie niet
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Geen idee of het hetzelfde is, maar ik heb dit ook een keer gehad, ik verloor toen bijna 10% per dag (2jaar terug) omdat de auto niet in slaap ging. Na de standaard checks > geen sentry, geen 3rd party apps etc. is Tesla een analyse gaan doen op afstand en bleek dat er een sensor kapot was die ervoor zorgde dat de auto niet slaapstand ging, die is in de garage vervangen en daarmee was het probleem opgelost.putty10 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:25:
Iemand ervaring hiermee?
Moraal van het verhaal, hou het even in de gaten en schiet een service verzoek in als je het niet vertrouwd
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Ze zouden er eigenlijk onder serviceverzoek een automatische check voor moeten maken. Als je probleem battery drain is, een korte feedback geven van wat er aan staat aan verbruikers en wat een verwacht verbruik daarvan is per dag, incluus API verzoeken die de auto wakker houden.-Jaap-io schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:07:
[...]
Geen idee of het hetzelfde is, maar ik heb dit ook een keer gehad, ik verloor toen bijna 10% per dag (2jaar terug) omdat de auto niet in slaap ging. Na de standaard checks > geen sentry, geen 3rd party apps etc. is Tesla een analyse gaan doen op afstand en bleek dat er een sensor kapot was die ervoor zorgde dat de auto niet slaapstand ging, die is in de garage vervangen en daarmee was het probleem opgelost.
Moraal van het verhaal, hou het even in de gaten en schiet een service verzoek in als je het niet vertrouwd
Het aantal mensen dat daadwerkelijk een issue heeft met een auto die een kapotte sensor / accu heeft en daardoor niet gaat slapen is vrij klein denk ik vergeleken met de groep die een feature aangezet heeft en niet direct de impact daarvan door heeft, zéker als je niet zoveel rijdt en de auto dus regelmatig dagenlang gewoon staat te staan is de impact vrij heftig dat je 30km gereden hebt, 3 dagen niks en dan 15-20% kwijt bent door sentry etc.
Staat er niks opvallends in de energie app, tabblad parkeren, percentages > 0%?putty10 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:33:
[...]
Dit zou zomaar kunnen ja. Straks even checken!
5% in 13.5 uur is echt heel veel. De cellen balanceren heeft ie aan de lader al gedaan als je netjes laadt tot de auto daar zelf mee stopt op 100%, dus het BMS zou dit niet moeten veroorzaken.
Zal vast een vraag zijn die al 100x is gesteld, maar ik kan geen direct antwoorden vinden. Ik ben een Tesla Y aan het overwegen en wil het kostenplaatje rond krijgen.
Wat zijn de jaarlijkse onderhoudskosten en energiekosten van een Tesla Y? Ben aan het informeren wat een Tesla Y kost in onderhoud en verbruik. Een verkoper van Tesla gaat er prat op dat er taxi's zijn die nooit langs zijn gekomen voor service en wel 600k op de teller hebben. Zal vast een keer voorkomen, maar hoor het liever van een ander dan een verkoper (iets met wij van wc eend..).
Wat zijn de jaarlijkse onderhoudskosten en energiekosten van een Tesla Y? Ben aan het informeren wat een Tesla Y kost in onderhoud en verbruik. Een verkoper van Tesla gaat er prat op dat er taxi's zijn die nooit langs zijn gekomen voor service en wel 600k op de teller hebben. Zal vast een keer voorkomen, maar hoor het liever van een ander dan een verkoper (iets met wij van wc eend..).
Welke onderhoudskosten?Upbeat78 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:40:
Zal vast een vraag zijn die al 100x is gesteld, maar ik kan geen direct antwoorden vinden. Ik ben een Tesla Y aan het overwegen en wil het kostenplaatje rond krijgen.
Nieuwe banden, nieuwe ruitenwissers na zoveel tijd (Nog niet gebeurd!). Verder helemaal niets.
Energiekosten? Geen idee, ik laad hem vol. Over 1 jaar 494 euro volgens het appje.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Energiekosten is zonder meer informatie niets over te zeggen.Upbeat78 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:40:
Volledig afhankelijk van je rechtervoet, het weer etc.
Grofweg kan je er vanuit gaan, dat bij normaal rustig rijgedrag het verbruik uit de muur, incl laadverliezen, voorverwarmen, koelen, sentry modus etc, rondom de 0,15kWh-0,25kWh per kilometer is.
Dat vermenigvuldig je vervolgens met hoeveel km je rijdt en hoeveel je betaalt voor 1kWh thuis / publieke lader. Ik betaal thuis €0,33/kWh, maar op werk met dynamische tarieven en grootverbruik gemiddeld maar €0,08/kWh
Qua onderhoud heb je eigenlijk behalve banden, interieurluchtfilter, ruitenwissers en wat ruitenwisservloeistof de eerste jaren / binnen de garantie eigenlijk niks.
Je kunt m elk jaar even na laten lopen, ik doe dat zelf als ik de wielen wissel tussen m'n zomer en winterset.
Het verhaal van taxi's met 600k km niet gezien voor service (bij Tesla zelf) kan goed.
Voor veruit de meeste dingen buiten garantie kun je net zo goed naar je normale garage gaan die het waarschijnlijk én beter én goedkoper kunnen. Want na 250-300k is écht de ophanging wel een keer toe aan liefde, en met 600k ben je zéker aan je 6e, zo niet 10e set banden bezig. En als je als Taxi afhankelijk bent van je voertuig, zou ik mezelf niet afhankelijk maken van de service van Tesla, want die is hoewel beter dan 5 jaar geleden, nog steeds gewoon niet zo goed als bij wellicht een vaste samenwerking met een garage als je méérdere voertuigen hebt.
[ Voor 20% gewijzigd door Mar.tin op 04-07-2025 14:08 ]
Dit is dan wel weer jammer (vlgs NATA):netdata schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:06:
"Enabling this setting will hide the Location section of the app for the secondary driver, which also means they won’t be able to use it for other features, such as viewing nearby Superchargers or previewing a route."
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.