Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:32:
[...]

Ook daar heb je geen strak getrokken band omheen zoals bij de Tesla 3/Y. De band is gewoon niet breed genoeg. Kijk eens om je heen op een parkeerplaats. Zoek eens op reddit. Zijn echt niet allemaal lompe chauffers.
Ik denk niet dat we het eens gaan worden, maar ja, daar was de band ook strak getrokken.

Ja, dan zijn het wel lompe chauffeurs. Je hoeft niks te raken he? Je kan ook in je spiegels/camera's kijken en stoppen en een keertje extra steken, is niet erg. ;)

Ik zie je velgen vernaggelen op wat voor manier dan ook als een soort aanrijding, die probeer je ook te voorkomen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vandaag deed mijn Model Y uit 2024 niet wat ik wilde. Om 17.00 uur moest de auto volgens planning gekoeld worden, maar dat gebeurde niet. Via de app reageerde de auto ook niet op het koelen. De auto ging echter wel open en ik kon via de app de frunk openen. In de auto bleef het scherm zwart, totdat ik de boel resette.

Online vind ik diverse mogelijke oorzaken. Zouden jullie dit afdoen als een incident, of direct een service afspraak plannen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:24
pjot1 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:11:
[...]

Ik denk niet dat we het eens gaan worden, maar ja, daar was de band ook strak getrokken.

Ja, dan zijn het wel lompe chauffeurs. Je hoeft niks te raken he? Je kan ook in je spiegels/camera's kijken en stoppen en een keertje extra steken, is niet erg. ;)

Ik zie je velgen vernaggelen op wat voor manier dan ook als een soort aanrijding, die probeer je ook te voorkomen.
Ik heb nu 2x een velg geschampt en dat is 2x gekomen doordat ik 'gewoon' te snel wou. Even nog het linkervoorwiel wat bijdraaien (krrrg) en een keer bij het achteruit inparkeren rechtsachter (krrrg).
Dus eens, met geduld kom je aardig ver. Het ging toch bijna een jaar goed zonder schade aan mijn 21" Performance velgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:41
Wat is jullie ervaring met de stoelkoeling van Highland (/of Juniper)? Vandaag met het warme weer eens goed kunnen testen, maar ik voel nauwelijks luchtstroom. Ook niet op de hoogste stand. Het doet wel iets geloof ik (ik hoor wel iets van luchtstroom in de stoel) maar ik had een wat ander idee bij stoelkoeling 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ChromeFR schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:13:
Wat is jullie ervaring met de stoelkoeling van Highland (/of Juniper)? Vandaag met het warme weer eens goed kunnen testen, maar ik voel nauwelijks luchtstroom. Ook niet op de hoogste stand. Het doet wel iets geloof ik (ik hoor wel iets van luchtstroom in de stoel) maar ik had een wat ander idee bij stoelkoeling 8)7.
Het is uiteindelijk ook geen stoelkoeling maar stoelventilatie ;)
Afhankelijk van de kleding die je aan hebt merk je daar meer/minder van.
Een spijkerbroek geeft een minder effect dan een linnen broek.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfight op 30-06-2025 22:03 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:39
Het is ook eigenlijk stoelventilatie en geen stoelkoeling. Er wordt lucht uit het interieur door de gaatjes in de bekleding geblazen, het is niet zo dat deze lucht direct uit de airco komt. Ik vind het overigens een verademing met dit weer, geen zweetbroek en -rug meer als je uitstapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:30
turkeyhakan schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:35:
[...]

Leuke vraag! Waarschijnlijk krijg je van veel mensen te horen dat ze zelfs die van de Gamma niet gebruiken maar die van de Action :-)

Ik kan je twee tips geven:

1) Mobile service komt je ruitenwisservloeistof (vaak gratis) aan huis bijvullen

2) Toen ik privé nog een Tesla had, gebruikte ik de ruitenwisservloeistof van de Shell (oranje in de zomer). Was ik erg tevreden over. Ik had Tesla meermaals via een service-verzoek gevraagd of ze nog advies hadden voor een merk/type: antwoord was dat ik geen rekening hoefde te houden.
Ik heb de vraag in een service aanvraag gezet; wilde ik toch even met jullie delen. Ze gebruiken het hele jaar door dus ruitenwisservloeistof van het merk Forch R539 (werkelijk nog nooit van gehoord :P )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzJnDiL2TS4o5odm_GaRNtXudL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POc6KDzNLLcdQBMqis7cbKRE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:49
Hitmixer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:44:
[...]

Ik heb de vraag in een service aanvraag gezet; wilde ik toch even met jullie delen. Ze gebruiken het hele jaar door dus ruitenwisservloeistof van het merk Forch R539 (werkelijk nog nooit van gehoord :P )

[Afbeelding]
Tesla gebruikt in de zomer inderdaad ook ruitenwisservloeistof dat eigenlijk voor in de winter is bestemd.

Waardeloos moet ik zeggen, want vliegresten op het raam krijg ik niet weg met de originele vloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:24
Even een vraagje: Ik ga binnenkort naar italië (toscane), via zwitserland en ik ben bang dat ik in het buitenland wat laadstress ga krijgen, het is voor mij dan ook de eerste keer om zo'n lange afstand electrisch te rijden. Als ik puur op de navigatie van Tesla afga, inclusief laden, kan deze mij dan ook via 3rd party charges routen? Of zal ik zelf "op zoek" moeten mocht ik het niet vertrouwen. Ik kan via tesla zelf laden en heb een ionity en shell recharge pas. (PS: soortgelijke, uitgebreidere vraag in het lange afstanden topic, maar ik vond deze vraag toch wel heel tesla specifiek ;)). Of vallen jullie hier toch terug op een abrp?

Memories of yesterday, will grow, but never die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Sinds deze week/recente updates ineens last van wat battery drain terwijl de auto gewoon voor de deur staat ,status suspended in teslamate met sentry, 12v etc uit. Heb al een reset (scrollbuttons indrukken) gedaan maar geen effect. Iemand een idee behalve shutdown + restart?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:41
Bint schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:49:
Even een vraagje: Ik ga binnenkort naar italië (toscane), via zwitserland en ik ben bang dat ik in het buitenland wat laadstress ga krijgen, het is voor mij dan ook de eerste keer om zo'n lange afstand electrisch te rijden. Als ik puur op de navigatie van Tesla afga, inclusief laden, kan deze mij dan ook via 3rd party charges routen? Of zal ik zelf "op zoek" moeten mocht ik het niet vertrouwen. Ik kan via tesla zelf laden en heb een ionity en shell recharge pas. (PS: soortgelijke, uitgebreidere vraag in het lange afstanden topic, maar ik vond deze vraag toch wel heel tesla specifiek ;)). Of vallen jullie hier toch terug op een abrp?
Maak je geen zorgen, vorige jaar naar Zuid-Frankijk gereden. Gewoon de Tesla navi volgen, dan komt alles vanzelf goed. Dit jaar gaan we naar Zuid-Spanje. Laadstress is echt niet nodig.

[ Voor 67% gewijzigd door ChromeFR op 30-06-2025 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:01

bert pit

asdasd

saviour schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:52:
Vandaag deed mijn Model Y uit 2024 niet wat ik wilde. Om 17.00 uur moest de auto volgens planning gekoeld worden, maar dat gebeurde niet. Via de app reageerde de auto ook niet op het koelen. De auto ging echter wel open en ik kon via de app de frunk openen. In de auto bleef het scherm zwart, totdat ik de boel resette.

Online vind ik diverse mogelijke oorzaken. Zouden jullie dit afdoen als een incident, of direct een service afspraak plannen?
Ik zou eerst even afwachten welk effect de reset heeft gehad.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Wat anderen ook al zeggen, laat de navi het lekker uitzoeken, en kijk zelf ook even mee, ik maakte de laadstops wat langer, wat meer laden omdat ik dan net een lader later kon pakken, en tijdens het laden past hij dan ook al weer de planning aan. Dit was naar zuid duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bint
ChromeFR schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:51:
[...]

Maak je geen zorgen, vorige jaar naar Zuid-Frankijk gereden. Gewoon de Tesla navi volgen, dan komt alles vanzelf goed. Dit jaar gaan we naar Zuid-Spanje. Laadstress is echt niet nodig.
Thanks. Maar navigeert Tesla ook naar, bijvoorbeeld, ionity? Ik heb net de route doorlopen, ik zie over het algemeen veel tesla SuC, maar in het gedeelte waar ik zit in Italie niet. Ach, het zal vast goedkomen als ik dat zo zie, terugvallen op de abrp kan altijd nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
Bint schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:28:
[...]

Thanks. Maar navigeert Tesla ook naar, bijvoorbeeld, ionity? Ik heb net de route doorlopen, ik zie over het algemeen veel tesla SuC, maar in het gedeelte waar ik zit in Italie niet. Ach, het zal vast goedkomen als ik dat zo zie, terugvallen op de abrp kan altijd nog.
Ik zit nu in Toscane, dicht bij Forte dei Marmi. Gewoon de Tesla laders gebruikt , ging prima. Maar ik heb geen Ionity pas dus voor mij is de Tesla Supercharger ook het goedkoopst. Beetje afhankelijk hoe je de navigatie instelt, kom ik meestal met rond de 10% batterij aan. Opladen tot 80% dan heb je lekkere etappes. Ik rijd meestal 3 km boven de landlimiet, in Duitsland 133 km/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bint
Mackeessie schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:40:
[...]

Ik zit nu in Toscane, dicht bij Forte dei Marmi. Gewoon de Tesla laders gebruikt , ging prima. Maar ik heb geen Ionity pas dus voor mij is de Tesla Supercharger ook het goedkoopst. Beetje afhankelijk hoe je de navigatie instelt, kom ik meestal met rond de 10% batterij aan. Opladen tot 80% dan heb je lekkere etappes. Ik rijd meestal 3 km boven de landlimiet, in Duitsland 133 km/uur.
Ah kijk, dat is ideaal. Dit helpt 😃

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Plannen anders dan de standaard Tesla route heeft voor mij geen enkele zin, dat doet de auto perfect. Ik plan altijd langs de SuC's, want betrouwbaar en voordelig. Je hoeft je geen enkele zorg te maken, behalve misschien een keertje wachten als je als je op zwarte zaterdag zou vertrekken, of als je in Frankrijk op zaterdag prime time bij de Centre Commercial wil laden 8)7

Ik ben zonder enkele vorm van planning gereden naar midden Italie, Portugal, zuid Frankrijk, midden Duitsland en diverse keren naar de Franse Alpen.

Al die andere appjes is alleen maar verwarrend. In al die circa 20.000 buitenlandse kilometers heb ik een keer een kwartier moeten wachten, en ben in ik een keer naar snellader in een dorpje verderop gereden en hem daar met de Shell pas geladen. De meeste (non Tesla) snelladers staan gewoon op de navigatie: klik op de bliksem.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je route (en laadstops) globaal plannen en als je bij een laadpunt bent kijken wat de volgende 2 of 3 opties zijn.
Zodat je mogelijkheden hebt afhankelijk van de drukte en benodigde plas-pauzes etc…

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Ik had onlangs een leenwagen van Tesla in gebruik, een Y Performance met inderdaad 21" Überturbine velgen. Mocht je je afvragen hoe je een leenwagen van Tesla zou herkennen in het wild, nou, dat is niet zo moeilijk hoor...

Klikken op eigen risico.

spoiler:
|
Rondom... Alle vier... Let ook op de happen uit de band...
|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R60GoUA-_4dmYy4DOhyURCGCrU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5eM98gLZ59eDxpxpvSXk8U4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:13
saviour schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:52:

Als dat 1 keer gebeurt, en je kan het niet reproduceren... dan kan je service inplannen zo veel je wil, die worden toch afgesloten door Tesla.

Ik heb al minstens 4 keer een ticket ingeschoten voor verliezen van internet verbinding, en als dat daarna 2 dagen werkt, dan sluit Tesla dat af met de melding: wordt opgelost in de volgende update... niet dus.
Soms gaat het weken goed, soms dagen na elkaar valt een podcast 3 keer uit op een kwartier (en dan werken andere online dingen ook niet).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:26
-MD- schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:07:
Ik had onlangs een leenwagen van Tesla in gebruik, een Y Performance met inderdaad 21" Überturbine velgen. Mocht je je afvragen hoe je een leenwagen van Tesla zou herkennen in het wild, nou, dat is niet zo moeilijk hoor...

Klikken op eigen risico.

spoiler:
|
Rondom... Alle vier... Let ook op de happen uit de band...
|
[Afbeelding]
Niet alleen een leenauto, zo zagen die van mij er ook uit toen ik de auto kocht anderhalf jaar geleden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Idanue schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:42:
[...]

Niet alleen een leenauto, zo zagen die van mij er ook uit toen ik de auto kocht anderhalf jaar geleden. :X
Dan heb je de uitlijning toch direct laten nakijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:26
Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:54:
[...]

Dan heb je de uitlijning toch direct laten nakijken...
Ja dat hebben ze voor me gedaan bij de aankoop en €1500 van de prijs omdat ze zo beschadigd waren. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47
https://x.com/greentheonly/status/1939887217536557268

Blijkbaar zit Grok al compleet functioneel in de software sinds 2025.14.
Gewoon wachten nu tot Tesla het activeert. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvleij
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:03
Even een vraagje: Ik ga binnenkort naar italië (toscane), via zwitserland en ik ben bang dat ik in het buitenland wat laadstress ga krijgen, het is voor mij dan ook de eerste keer om zo'n lange afstand electrisch te rijden.
Gewoon de bestemming intypen op je Tesla navigatie en van de vakantie genieten, wij hebben onderweg op dergelijke lange trips (vorig jaar ook Toscane) nooit ergens anders geladen.

Het enige wat ik je kan aanraden als je aankomt is in de omgeving te checken wat er is. Wij hadden echt zo'n 50kW lader ergens op een verlaten parkeerplaats in het volgende dorpje waar we eens in de zoveel dagen gingen laden. We zaten tussen Siena en Florence ergens, soort van laad woestijn :)

Vaak konden we echter ook bij de supermarkt en in dorpjes (San Gimignano bijvoorbeeld) laden. Dan waren er een paar laders en met een beetje geluk waren de andere Nederlanders er nog niet haha. Voor de rest geen moment stress gehad, komt allemaal goed. Gewoon paar laad apps (e-flux, anwb, tap, shell) en een "home base" 50kW lader uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Enige waar je in Toscane rekening mee moet houden is dat er tussen Florence en Grosseto (via Siena) en op het stuk naar beneden vanaf Cinque Terre (Pisa/Livorno) geen SuC's zitten. Dat hoeft geen probleem te zijn op doorreis, maar als je bijvoorbeeld twee weken op een vaste plek zit midden in die driehoek, dan moet je een andere laadpas meenemen. Oh, en Italië is qua laders ook relatief duur.

De reis an sich via Zwitserland is top te doen, lekker op de navigatie rijden zoals iedereen al roept. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:51
I love it! Inderdaad moet hij in het begin op max. Als het een beetje te veel begint te voelen, doe je weer naar 1.

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
Al 7 keer naar Griekenland gereden. Waar Tesla superchargers zijn heb je niets anders nodig. Ik gebruik een derde partij lader pas na Servië.

Je kan ook in deze thread de discussie lezen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82774950#82774950

Voor derde partij laders in de Balkan zou ik de website/app Plugshare checken.

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:56
turkeyhakan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:47:
[...]

Tesla gebruikt in de zomer inderdaad ook ruitenwisservloeistof dat eigenlijk voor in de winter is bestemd.

Waardeloos moet ik zeggen, want vliegresten op het raam krijg ik niet weg met de originele vloeistof.
Gaat er denk ik om dat als je zomer spul erin gooit en niet opmaakt in de zomer dat bij vorst de boel bevriest en je dan verder van huis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:26
Heb afgelopen zaterdag proefgereden in de Model Y Juniper en had de stoelventilatie aanstaan. Voelde het wel degelijk. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
GoEV6 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:21:
[...]

Gaat er denk ik om dat als je zomer spul erin gooit en niet opmaakt in de zomer dat bij vorst de boel bevriest en je dan verder van huis bent.
De kijk hierop kan uiteraard verschillen, maar zo ver ik weet gebruiken merkdealers buiten Tesla om wel gewoon zomer en winter ruitenwisservloeistoffen.

De ruitenwisservloeistof voor de zomer is ook bestemd voor een paar graden onder de nul, alleen niet voor een strenge winter.

[ Voor 14% gewijzigd door turkeyhakan op 01-07-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:55
Hier helaas een melding van de auto dat knipperlicht niet functioneert en service nodig is. En inderdaad linksvoor knippert dubbele snelheid en achter een beetje half. Nu zie ik ook heel erg veel vocht in beide achterlichten. Ik heb maar een service request ingeschoten.

Andere MY Juniper rijders zelfde issue (gehad?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GoEV6 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:21:
[...]

Tot het even dooit, of je er wat antivries bij gooit.
Zo dikwijls hebben we hier geen weken vriesweer bij het begin van de winter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 23:25
Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:28:
[...]

Tot het even dooit, of je er wat antivries bij gooit.
Zo dikwijls hebben we hier geen weken vriesweer bij het begin van de winter...
Als het bevriest gaat het uitzetten en dus grote kans dat er onderdelen stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
t14wo schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:06:
Hier helaas een melding van de auto dat knipperlicht niet functioneert en service nodig is. En inderdaad linksvoor knippert dubbele snelheid en achter een beetje half. Nu zie ik ook heel erg veel vocht in beide achterlichten. Ik heb maar een service request ingeschoten.

Andere MY Juniper rijders zelfde issue (gehad?)
Zo maar op een dag? Vanaf delivery? Of na een update?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macedon
macedon schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Zoals ik had voorspeld, regent het RWDs deze maand. Ze hebben al 1200 uitgegeven. Mijn voorspelling is dat ze die 2000 net niet gaan halen. Of misschien ook wel. In ieder geval gaat het beter dan de AWD. Zo meteen is het juli en zal Tesla hun op de 3 na beste jaar hebben en dat alleen in de eerste helft van het jaar...

[Afbeelding]
Toch 2000 gehaald jongens ;) Mijn voorspelling klopte precies!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FG3GrHtM1ZoTzRROFWP6qZqTpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9iOthEpo99WiD17IJz1lqyW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:55
macedon schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:07:
[...]

Zo maar op een dag? Vanaf delivery? Of na een update?
Hij is pas 1,5 week oud. Bij levering geen vocht gezien. Dat viel me pas gister op. Waarschijnlijk door de warmte ook. De storing aan het knipperlicht deed zich vanaf donderdag voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
macedon schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Toch 2000 gehaald jongens ;) Mijn voorspelling klopte precies!
[Afbeelding]
Om even kracht bij je post te zetten. De model y is de best verkochte auto in juni. Ook de 3 scoort niet slecht.

https://topgear.nl/autonieuws/autoverkopen-juni-2025/

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:34
Mackeessie schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:40:
[...]

Tesla chargers zijn gewoon heel goedkoop. Hier in Zuid Frankrijk laad ik aan 0,26 euro. Overigens zoals gezegd, gewoon de GPS volgen en als het kan eens wat langer laden om 1 te kunnen overslaan. Laden van 15% naar 85% gaat fijner dan telkens van 40 naar 80 vind ik zelf. Op weg naar Zuid Frankrijk enkel Tesla laders gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47
pjot1 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:50:
[...]

Om even kracht bij je post te zetten. De model y is de best verkochte auto in juni. Ook de 3 scoort niet slecht.

https://topgear.nl/autonieuws/autoverkopen-juni-2025/
Het lijkt erop dat de dip bij Tesla niet zozeer kwam door de politieke strapatsen van de CEO, maar simpelweg omdat de Model Y werd vernieuwd.
Zoals voorspeld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20
Fire69 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:09:
[...]

[...]

Zoals voorspeld dus.
Moeilijk te zeggen nu Musk de laatste tijd ook wat afstand genomen heeft van Trump. Maar goed dat het weer wat meer over de auto Tesla gaat en dat de Y het goed doet. Is ook gewoon moeilijk te kloppen auto wat betreft prijs en wat je ervoor krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

[...]

Zoals voorspeld dus.
Ja en nee... als je gedurende 2-3 maanden heel weinig uit levert en de orders bij elkaar sprokkelt dan kan je wel wat meer ineens uit leveren.
We kunnen pas iets zinvols zeggen als ze dit 3 maand na elkaar kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:36

Damian

Insane Obtrusion

Jarus20 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:23:
[...]

Moeilijk te zeggen nu Musk de laatste tijd ook wat afstand genomen heeft van Trump. Maar goed dat het weer wat meer over de auto Tesla gaat en dat de Y het goed doet. Is ook gewoon moeilijk te kloppen auto wat betreft prijs en wat je ervoor krijgt.
En nu gaat Musk met het gestrekte been tegen Trump in, heb ook het idee dat dat niet gaat helpen :D

https://www.geenstijl.nl/5184168/nieuwe-vete-trump-elon

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Damian schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:51:
[...]

En nu gaat Musk met het gestrekte been tegen Trump in, heb ook het idee dat dat niet gaat helpen :D

https://www.geenstijl.nl/5184168/nieuwe-vete-trump-elon
An sich is een 3e partij niet gek, de keuze is daar echt dramatisch, je bent voor of tegen. Niks ertussen.
Alleen jammer dat die 3e partij ook geschift is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
[...]

[...]

Het lijkt erop dat de dip bij Tesla niet zozeer kwam door de politieke strapatsen van de CEO, maar simpelweg omdat de Model Y werd vernieuwd.
Da's te vroeg om te zeggen. Dit wordt zeker het op de 3 na beste jaar van Tesla, maar de andere 3 jaren waar ook een nieuw model was geintroduceerd (of de facelift Highland) waren veel beter. Als de introductie van Juniper de verkoopcijfers niet in de buurt van de 2019, 2023 en 2024 brengt, betekent dat dat er waarschijnlijk ook een beejte Elon effect is geweest. De volgende maanden zullen het tonen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lk5-6yjTPsINn8YJUJQJ1TokOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WLD2axzZVZErD3FA6ZJ5P562.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
macedon schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:18:
[...]

Da's te vroeg om te zeggen. Dit wordt zeker het op de 3 na beste jaar van Tesla, maar de andere 3 jaren waar ook een nieuw model was geintroduceerd (of de facelift Highland) waren veel beter. Als de introductie van Juniper de verkoopcijfers niet in de buurt van de 2019, 2023 en 2024 brengt, betekent dat dat er waarschijnlijk ook een beejte Elon effect is geweest. De volgende maanden zullen het tonen.

[Afbeelding]
Dat "derde beste jaar" zegt helemaal niks, en is zeker nog geen goed teken.

Tesla wil elk jaar met 20-30% groeien in omzet, en dat is ze de laatste 2 jaar helemaal niet gelukt.

Ondertussen blijft de waardering van Tesla torenhoog, en als nu de robotaxi niet gaat lukken ziet het er echt niet zo goed uit voor de beurskoers en de ambities van Elon.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:56
Net weer terug van 1,5 week Italië met m'n M3 2024 RWD. Op de heenweg verbaasd dat ik tot onze eerste overnachting, met 2 stops bij Fussen (Oostenrijkse grens) door zou komen volgens de navigatie. En als ik het laatste stukje na ulm niet flink het gas in had getrapt, had ik het nog gehaald ook. Heerlijke efficiëntie met die warme temperaturen (wel de bandjes op 3,2 bar, en dat reed nog prima). Omdat er bij Brenner nogal wat file stond besloten om de Timmelsjoch en Jaufenpass te nemen, dat ging ook helemaal prima, hield meer prut over dan ik had ingeschat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Psq4iAjtlCmEyRyVknsYZkl6Ylg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G3JIQ45nalTdFraOiLGGtwvs.png?f=fotoalbum_large

In Teslamate vond ik dit nieuwe dashboardje, leuk overzicht van de trip. Mooie cijfers als je het mij vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0e8h6gvngABrEUIKAy5J_F-Ou_M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ji2ZLuibaL1NSIqpUWekdMiH.png?f=user_large

En nog eentje dan, verbruik over alle data die ik heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6InpyXpAUd25AaCuyPVcj5Z73cM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oi4ynU89VVDUilJiXPd7qFQi.png?f=fotoalbum_large

disclaimer dat de data altijd met een korrel zout genomen moet worden, sommige temp/speeds hebben maar weinig datapunten, totaal staat de teller nu op 35k km

[ Voor 10% gewijzigd door LigeTRy op 01-07-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
macedon schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:18:
[...]

[Afbeelding]
Vergeet ook niet dat de concurrentie nu hele volwassen EV producten op de markt heeft die (door de Tesla prijzen) ook behoorlijk betaalbaar zijn geworden. Er is nu echt iets te kiezen wat in het verleden niet zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Misschien een stomme vraag, maar weet iemand of er een verloopstuk bestaat tussen type 2 mennekes naar gewoon stopcontact? Ik kan het alleen maar vinden de andere kant op dus dat je van een laadpaal een stopcontact maakt, ik heb dus nodig (als het bestaat) :
auto - standaard mennekes type 2 van Tesla - adapter (dus het deel wat de laadpaal in gaat, gaat hier in en het andere eind van de adapter is een standaard schuko stekker) - stopcontact. Liefst zo compact mogelijk. Ik lijk het niet te kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppe_v
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-07 21:07
Gisteren mijn nieuwe model Y RWD opgehaald, proces verliep vlekkeloos. Max kwartiertje binnen en vertrokken met, komende van de oude Y, een toch wel in veel opzichten betere auto. Veel stiller, veel zachter. Deuren voelen nu echt premium als je ze toeslaat. Als audio freak had ik een beetje schrik over de geluidskwaliteit van de RWD, gelukkig valt dit zeer goed mee. Feestje in de auto is geen probleem. Gear select is wel nog een beetje wennen, vooral bij snel schakelen tussen P en R op bvb parkings. Had liever een touch dan een swipe gezien om te schakelen... Heb al een service verzoek moeten inschieten voor het panoramisch dak en de achterste zijruit. Panoramisch dak heeft belletjes en sterretjes, die gelijken op vriessterren op enkel glas in de winter, in de tussenlaag. De zijruit heeft iets wat gelijkt op sporen van tape die losgetrokken is. Al geprobeerd met detergent en isopropyl alcohol maar ze blijven zitten. Heb er alle vertrouwen in dat dit opgelost geraakt. Hieronder enkele foto's van het panoramisch dak en zijruit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wvFzwP-af-1Pc5ofXuHC87q9Ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsSCE1T98TK3s2bFoCRk1zkm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N_Xo6cut7yOe24j0q74tu4vUBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5juv7A9OyNVcXy5YASRWmBoZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vg2dHz5NSu9j8aOy0eILfkHJR_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xB31CFbnFjaXKG7cRqVNl5Lk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMY9XZzKoEyEq3TbEKrokOl8Sic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DE4OXcgzXI8e99xXajxcGWiT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
Maurice- schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:47:
[...]

Vergeet ook niet dat de concurrentie nu hele volwassen EV producten op de markt heeft die (door de Tesla prijzen) ook behoorlijk betaalbaar zijn geworden. Er is nu echt iets te kiezen wat in het verleden niet zo was.
Behalve een paar chineze, zie ik niet so veel auto's die Model Y J SR kunnen concureren. Zelfs qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:32
macedon schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:25:
[...]

Behalve een paar chineze, zie ik niet so veel auto's die Model Y J SR kunnen concureren. Zelfs qua prijs.
Daar denkt de consument blijkbaar anders over :) .
Palthe schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:49:
Misschien een stomme vraag, maar weet iemand of er een verloopstuk bestaat tussen type 2 mennekes naar gewoon stopcontact? Ik kan het alleen maar vinden de andere kant op dus dat je van een laadpaal een stopcontact maakt, ik heb dus nodig (als het bestaat) :
auto - standaard mennekes type 2 van Tesla - adapter (dus het deel wat de laadpaal in gaat, gaat hier in en het andere eind van de adapter is een standaard schuko stekker) - stopcontact. Liefst zo compact mogelijk. Ik lijk het niet te kunnen vinden
Zoek eens op : Tesla thuislader ;) .

[ Voor 54% gewijzigd door GeeMoney op 01-07-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

GeeMoney schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:26:
[...]

[...]

Die heb ik al. Ik wil een adapter, klein maar fijn, op de mennekes, geen complete set die ik mee moet slepen. Extra context: het is voor op een motor (zero) waar ik zowel aan de laadpaal.wil als thuis, met 1 kabel en een verloopstuk. 2 kabels is niet mee te slepen. Maar hier zitten mensen net kennis van kabels etc dus hoopte hier wellicht een antwoord te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:20
GeeMoney schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:26:
[...]

[...]

Maar.. welke Chinese auto dan? Ik zie het vaak in de pers voorbij komen maar in Nederland lijkt dat wel tegen te vallen. Ik zie nauwelijks Chinese concurrenten op kenteken gezet in de overzichten. Wellicht geldt dit in andere Europese landen wel gelden, maar ik zie het niet goed terug in de cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:26
turkeyhakan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:27:
[...]

De kijk hierop kan uiteraard verschillen, maar zo ver ik weet gebruiken merkdealers buiten Tesla om wel gewoon zomer en winter ruitenwisservloeistoffen.

De ruitenwisservloeistof voor de zomer is ook bestemd voor een paar graden onder de nul, alleen niet voor een strenge winter.
Ik heb 23 jaar bij een dealer gewerkt, en zomer en winter zijn exact dezelfde vloeistof. Alleen net voor de winter gingen er 2 flesjes in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 15:32
WouterL schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:37:
[...]

Maar.. welke Chinese auto dan? Ik zie het vaak in de pers voorbij komen maar in Nederland lijkt dat wel tegen te vallen. Ik zie nauwelijks Chinese concurrenten op kenteken gezet in de overzichten. Wellicht geldt dit in andere Europese landen wel gelden, maar ik zie het niet goed terug in de cijfers.
Ik doelde ook niet specifiek op Chinese auto's.
De consument lijkt de weg naar de reguliere merken ook voor EV's inmiddels aardig gevonden te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20
WouterL schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:37:
[...]

Om kort op je vraag te antwoorden, want, we mogen hier niet vergelijken maar ik heb destijds BYD Seal en Xpeng G6 afgewogen tegenover Tesla 3 en Y. En blij dat ik toch voor Tesla gekozen heb als ik de forums zo wat volg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Palthe schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:32:
[...]

Die heb ik al. Ik wil een adapter, klein maar fijn, op de mennekes, geen complete set die ik mee moet slepen. Extra context: het is voor op een motor (zero) waar ik zowel aan de laadpaal.wil als thuis, met 1 kabel en een verloopstuk. 2 kabels is niet mee te slepen. Maar hier zitten mensen net kennis van kabels etc dus hoopte hier wellicht een antwoord te krijgen.
Heeft zero daar niet de charge module voor, als optie in de (nep) tank? Maar het is meer dan een verloopje dat je moet hebben, je moet ook iets hebben dat communiceert met de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

gjcvro schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:17:
[...]

Heeft zero daar niet de charge module voor, als optie in de (nep) tank? Maar het is meer dan een verloopje dat je moet hebben, je moet ook iets hebben dat communiceert met de laadpaal.
Ja was ik al bang voor, wordt hem niet met een simpel verloopje idd. Dank voor het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Palthe schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:20:
[...]

Ja was ik al bang voor, wordt hem niet met een simpel verloopje idd. Dank voor het meedenken
Misschien?
https://www.amazon.nl/xZE...eurostekker/dp/B0BV4B5GZT

gezocht op "mennekes type 2 naar schuko"

Zelfs 1 voor 3 8)
https://www.laadkabelfabr...r-3x-schuko-totaal-11-kw/

En de zero heeft toch standaard een 220 volt kabel naar het frame? Ik weet niet meer of er nou ook nog een echte kast bij zat, of alleen die kabel. (heb er een lang weekend mee gespeeld, net als met een energica. Jammer dat ze zo duur zijn geworden.

[ Voor 34% gewijzigd door gjcvro op 01-07-2025 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

gjcvro schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:05:
[...]

Misschien?
https://www.amazon.nl/xZE...eurostekker/dp/B0BV4B5GZT

gezocht op "mennekes type 2 naar schuko"

Zelfs 1 voor 3 8)
https://www.laadkabelfabr...r-3x-schuko-totaal-11-kw/

En de zero heeft toch standaard een 220 volt kabel naar het frame? Ik weet niet meer of er nou ook nog een echte kast bij zat, of alleen die kabel. (heb er een lang weekend mee gespeeld, net als met een energica. Jammer dat ze zo duur zijn geworden.
Helaas, die zijn bedoeld om in een laadpaal te steken, niet om de mennekes vanaf de motor te verlopen naar schuko. Volgens mij bestaat het gewoon niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Palthe schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:22:
[...]

Helaas, die zijn bedoeld om in een laadpaal te steken, niet om de mennekes vanaf de motor te verlopen naar schuko. Volgens mij bestaat het gewoon niet
Dan begreep ik je verkeerd, en dan kom je uit op een granny charger, zoals je al hebt.

Edit: nee dat wilde je ook al niet, ik begrijp je vraag echt niet, sorry.

[ Voor 9% gewijzigd door gjcvro op 02-07-2025 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Sterker nog: ik mag hopen dat die niet bestaan. Je moet iets hebben om de stroom te reguleren, dus een granny.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:02
[...]

Dat noemen ze een laadpaal ;)
Je hebt altijd iets van electronica nodig om de communicatie te regelen met de auto en hoeveel vermogen de auto/motor mag laden. Ik heb wel een keer een film van TeslaBjorn waarbij de elektronica in de type 2 behuizing zit verwerkt, of in een kleine module in de kabel.

Een collega van mij heeft ook een Zero, en die heeft gewoon een granny lader bij in het bovenste gedeelte van zijn "tank".

[ Voor 6% gewijzigd door adjego op 02-07-2025 07:40 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
fluppe_v schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:58:
Gisteren mijn nieuwe model Y RWD opgehaald, proces verliep vlekkeloos. Max kwartiertje binnen en vertrokken met, komende van de oude Y, een toch wel in veel opzichten betere auto. Veel stiller, veel zachter. Deuren voelen nu echt premium als je ze toeslaat. Als audio freak had ik een beetje schrik over de geluidskwaliteit van de RWD, gelukkig valt dit zeer goed mee. Feestje in de auto is geen probleem. Gear select is wel nog een beetje wennen, vooral bij snel schakelen tussen P en R op bvb parkings. Had liever een touch dan een swipe gezien om te schakelen... Heb al een service verzoek moeten inschieten voor het panoramisch dak en de achterste zijruit. Panoramisch dak heeft belletjes en sterretjes, die gelijken op vriessterren op enkel glas in de winter, in de tussenlaag. De zijruit heeft iets wat gelijkt op sporen van tape die losgetrokken is. Al geprobeerd met detergent en isopropyl alcohol maar ze blijven zitten. Heb er alle vertrouwen in dat dit opgelost geraakt. Hieronder enkele foto's van het panoramisch dak en zijruit.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat vervelend! Het lijkt net of er iets in de productie van het glas niet goed gegaan is. Hoe gaan ze dit oplossen? Lijkt mij vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 08:17
Heb een vreemd probleem sinds een tijdje met Autopilot bij mijn Tesla Model Y uit 2023. Bij ingeschakelde voorverwarming voor superchargen wil op warme dagen de autopilot eraf schieten en niet meer aan gaan. Een blik in servicemode leert dat de ECU in overheat protection gaat, omdat ie 100 graden warm wordt. Afgelopen dinsdag hebben ze het koudemiddel vervangen, maar dit heeft het probleem niet opgelost, dus nu vandaag gaat ie weer terug. Meer mensen die dit ooit gehad hebben?

Daarnaast laat ik ook even de voorstoel nakijken. De zitting wiebelt sinds kort bij lastwissel en in bochten en ik kan dat met de hand ook nabootsen. Lijkt gewoon iets niet helemaal goed vast te zitten. Zeker aangezien de auto door aardig gebruik binnenkort uit garantie loopt (nu ruim 70k na iets meer dan 2 jaar) wel iets om even meteen te laten meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 10:21
Gistermorgen tijds het rijden opeens een oranje waarschuwingsdriekhoekje op het scherm van m'n M3SR+2021: VCFRONT_a008 Adaptive headlight features are unavailable.

- inderdaad, de automatische koplampenfunctionaliteit doet het niet meer
- geen enkele camera werkt (zwarte windows op 't scherm)
- Sentry disabled door een systeemfout
- Navigatie werkt niet meer, update misschien 2x per dag locatie en blijft daar dan op steken
- Autopilot werkt niet meer

In service menu:
ECU Primary (A): Status: CRITICAL (red)
Features: Unavailable
VCFRONT_a008_adaptiveHeadlightsUnavailableStalk
EPAS3S_a086_dasMia

Uiteraard is de auto net enkele weken uit garantie, en in privaat bezit, geen lease. Heb net voor afloop garantie een general inspection laten uitvoeren om alles te laten checken, geen rare dingen gevonden.
Nu zegt Service dat ze de auto "multiple days" nodig hebben voor analyse... not amused. Iemand enig idee wat ik kan verwachten qua reparatieduur, kosten en of ik op enige coulance kan rekenen gezien dat de garantie er net enkele weken af is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:36

Damian

Insane Obtrusion

catchingfire schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:11:
Gistermorgen tijds het rijden opeens een oranje waarschuwingsdriekhoekje op het scherm van m'n M3SR+2021: VCFRONT_a008 Adaptive headlight features are unavailable.

- Navigatie werkt niet meer, update misschien 2x per dag locatie en blijft daar dan op steken

In service menu:
EPAS3S_a086_dasMia

Uiteraard is de auto net enkele weken uit garantie, en in privaat bezit, geen lease. Heb net voor afloop garantie een general inspection laten uitvoeren om alles te laten checken, geen rare dingen gevonden.
Nu zegt Service dat ze de auto "multiple days" nodig hebben voor analyse... not amused. Iemand enig idee wat ik kan verwachten qua reparatieduur, kosten en of ik op enige coulance kan rekenen gezien dat de garantie er net enkele weken af is?
Je krijgt toch een prijsopgave als je een service request inschiet?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
catchingfire schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:11:

In service menu:
EPAS3S_a086_dasMia

Ik lees verschillende reacties in dit topic: https://tff-forum.de/t/vc...t-nicht-verfuegbar/343144

Ik kom een bedrag van € 900 tegen voor het laten vervangen van camera's en sensoren.

Ik kom ook een reactie tegen dat verwijst naar de warmte, dus mogelijk even de auto laten afkoelen? Geen idee.. soft reset met knoppen op het stuur al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Damian schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:25:
[...]
Ja, voor de analyse, iets van 80 euro. Niet voor wat het daadwerkelijk gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Damian schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:25:
[...]

Niet op het moment dat ze niet weten waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
turkeyhakan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:26:
Ik lees verschillende reacties in dit topic: https://tff-forum.de/t/vc...t-nicht-verfuegbar/343144

Ik kom een bedrag van € 900 tegen voor het laten vervangen van camera's en sensoren.

Ik kom ook een reactie tegen dat verwijst naar de warmte, dus mogelijk even de auto laten afkoelen? Geen idee.. soft reset met knoppen op het stuur al geprobeerd?
Ik ben ietwat bezorgd dat dit het probleem is en vervangen moet worden: "Primary ECU, status: CRITICAL". Nu neemt, althans zo lijkt het, de secundary (normaliter redundante) ECU het over, maar die doet alleen de basics om te kunnen rijden: geen camera's, geen AP, geen gps, ...

Reset met knoppen op stuur heb ik al geprobeerd. Auto heeft ook al in parkeergarage gestaan om enigszins af te koelen. No luck.

Ik lees nog over in het service menu de software te herinstalleren, of een "Reset DAS" (Driving Aid Systems) uit te voeren, maar heb geen zin om gedoe te krijgen met nog enige hoop op coulance als ik zelf in het service menu loop te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
catchingfire schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:41:
[...]

Ik ben ietwat bezorgd dat dit het probleem is en vervangen moet worden: "Primary ECU, status: CRITICAL". Nu neemt, althans zo lijkt het, de secundary (normaliter redundante) ECU het over, maar die doet alleen de basics om te kunnen rijden: geen camera's, geen AP, geen gps, ...

Reset met knoppen op stuur heb ik al geprobeerd. Auto heeft ook al in parkeergarage gestaan om enigszins af te koelen. No luck.

Ik lees nog over in het service menu de software te herinstalleren, of een "Reset DAS" (Driving Aid Systems) uit te voeren, maar heb geen zin om gedoe te krijgen met nog enige hoop op coulance als ik zelf in het service menu loop te klooien.
Anders nog even kijken in het service menu? Wellicht heb jij soortgelijke meldingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWsUPbbAJLk3F1cxwUR8pzaYpRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yml8zoxjvM5vIiQ4fnh1aA5f.webp?f=fotoalbum_large

https://www.reddit.com/r/...of_warranty_ap_ecu/?tl=nl

En mogelijk kun je anders via Tesla service nog een software reinstall vragen! ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 02-07-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
turkeyhakan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:43:
Anders nog even kijken in het service menu? Wellicht heb jij soortgelijke meldingen?

...

https://www.reddit.com/r/...of_warranty_ap_ecu/?tl=nl

En mogelijk kun je anders via Tesla service nog een software reinstall vragen! ;-)
Aan de linkerkant precies zo ja, CRITICAL en een rood bolletje bij de status van Primary ECU.
Die camera balloons zijn allemaal wit, staat niks bij. Maar camera's doen het dus niet meer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Niet specifiek Tesla, maar voor degenen die geinteresseerd zijn in de beste manier om uit je te water geraakte auto te komen en of het elektrisch systeem nog werkt en of je de zijruit kunt inslaan, heeft de ANWB een test gedaan met een ICE en een EV.

Er worden behoorlijk wat proefballonnetjes doorgeprikt. Zo blijkt het onmogelijk om de dubbele zijruit in te slaan met een safety hammer (mijn MY heeft die) en werkt het elektrisch systeem onder water nog zeker 10 minuten.

https://www.anwb.nl/auto/...caties/test-zinkende-auto

[ Voor 5% gewijzigd door bert pit op 02-07-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:40
Ik zag vandaag dat er in de app van Engie een nieuwe integratie is voor het laden van de auto.

Iemand dit al gedaan? Hoe werkt dit?
Gaat hij automatisch laden als er voldoende opwek is van de zon?

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek V2 5.12kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Stef CB schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:37:
Ik zag vandaag dat er in de app van Engie een nieuwe integratie is voor het laden van de auto.

Iemand dit al gedaan? Hoe werkt dit?
Gaat hij automatisch laden als er voldoende opwek is van de zon?
Die zit er al een tijdje hoor :-) Lijkt mij verder geen vraag voor het Tesla Model 3/Y topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:40
turkeyhakan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:55:
[...]

Die zit er al een tijdje hoor :-) Lijkt mij verder geen vraag voor het Tesla Model 3/Y topic.
Wist ik niet.
Jawel want ik heb een Tesla en wou vragen of andere Tesla rijders hier gebruik van maken.

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek V2 5.12kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:00
Stef CB schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:14:
[...]

Wist ik niet.
Jawel want ik heb een Tesla en wou vragen of andere Tesla rijders hier gebruik van maken.
Ik heb hier gebruik van gemaakt toen ik nog bij Engie zat.
En ik vond het ruk. De laadtijden van je auto zijn relatief onvoorspelbaar en sluiten niet netjes aan bij je zonne-energie opwek helaas. Het is te ondoorzichtig.
Daarbij geef je Engie (of eigenlijk de toko die het systeem beheert) heel veel toegang tot je auto. Dat is ook echt Tesla-uniek; je kan immers zien of iemand via de app mee spiekt. Dat icoontje popt eigenlijk non-stop op als je zo'n "slim laadsysteem" inschakelt.
Je spaart er bij Engie 2 cent per kilowatt mee uit, wat fijn is, maar ook weer niet de wereld scheelt.

Wij zijn sinds een paar maanden over op Tibber. Imho werkt hun 'slim laden' systeem veel slimmer en stabieler. Al maak ik daar nog steeds weinig gebruik van. Ook de Tibber integratie zorgt ervoor dat het "iemand is je aan het volgen" icoontje bijna altijd in beeld is helaasch. Ik doe het eigenlijk altijd handmatig met laadsessies plannen in de Tesla app.

Maar bovenal kan je bij dynamische energiecontracten vrijwel iedere zomerdag wel goedkoop laden overdag (10-16u is regelmatig €0,0 ex belasting --> €0,15 inclusief belasting) waardoor een dynamisch contract vrij vlot voordeliger kan zijn dan vaste prijzen.
Met zonnepanelen en een kleine thuisaccu kan je zonder al teveel inspanning naar maandgemiddelden ruim onder de 20c per kwh gaan, voor huishouden + auto. Verlaagt je kosten per kilometer gewoon aanzienlijk. En bij dynamisch heb je geen terugleverboete ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 02-07-2025 14:36 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:47
bert pit schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:55:
Niet specifiek Tesla, maar voor degenen die geinteresseerd zijn in de beste manier om uit je te water geraakte auto te komen en of het elektrisch systeem nog werkt en of je de zijruit kunt inslaan, heeft de ANWB een test gedaan met een ICE en een EV.

Er worden behoorlijk wat proefballonnetjes doorgeprikt. Zo blijkt het onmogelijk om de dubbele zijruit in te slaan met een safety hammer (mijn MY heeft die) en werkt het elektrisch systeem onder water nog zeker 10 minuten.

Tesla's doen automatisch de achterklep én de ramen open als de auto te water raakt.
Wel zo veilig en snel.

[ Voor 6% gewijzigd door QuestionMarc op 02-07-2025 14:48 ]

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazz37
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:04
Ik heb sinds kort een 2024 model Y en heb premium connectivity. Begrijp ik het nu goed dat de dataverbinding van de auto niet gebruikt kan worden om een wifi hotspot op te zetten in de auto?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:59
Jazz37 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:51:
Ik heb sinds kort een 2024 model Y en heb premium connectivity. Begrijp ik het nu goed dat de dataverbinding van de auto niet gebruikt kan worden om een wifi hotspot op te zetten in de auto?
Dat klopt, staat ook gewoon in de voorwaarden op de website.

Zou ook wel enorm goedkoop zijn als je voor 10euro in de maand in heel Europa onbeperkt data kunt gebruiken via je auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
ABRP heeft de Juniper nog niet volledig in de database staan, klopt dat?
De LR RWD kan ik niet selecteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1T67AKtrW6gF1Qk78if-DCuOH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dyZUzshz3ehprutg1KMZjsce.png?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 11:03
"toevallig" vandaag ook een maand "premium Connectuvity" aangeschaft voor komende maand ivm aanstaande vakantie richting Oostenrijk / Dolomieten , om toch dan "makkelijk" muziek te kunnen hebben ....

MAAR had mij beter vooraf kunnen informeren, want een gratis spotify zit er niet meer bij, en blijkbaar heb je voor tunein ook al een abbo nodig wil je geen extra reclame erbij krijgen.

En ivm nog flink tesla tegoed om op te maken voor eind 2025 dacht ik dat het ( gevoelsmatig) "gratis" was, maar dat werkt ook niet, je moet ervoor belaten via bank/CC ....

Abbo al weer opgezegd, dus dat tientje is geen ramp, en nu toch maandje dan maar sattelietbeeld en weer op kaart , verder voegt t niet zoveel toe ( of ik heb het mis )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
QuestionMarc schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:46:
[...]

Tesla's doen automatisch de achterklep én de ramen open als de auto te water raakt.
Wel zo veilig en snel.
Eerste keer dat ik dat hoor. Dus ik dacht ik vraag het even aan Grok:
De Tesla Model Y Owner's Manual bevat geen specifieke vermelding van een functie waarbij de ramen of achterklep automatisch openen bij waterdetectie of onderdompeling. De bewering lijkt gebaseerd op externe bronnen zoals online discussies, maar wordt niet ondersteund door de officiële documentatie.

Misschien (hopelijk niet) heb je zelf eea ervaren?

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 02-07-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Ted038 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:24:
"toevallig" vandaag ook een maand "premium Connectuvity" aangeschaft voor komende maand ivm aanstaande vakantie richting Oostenrijk / Dolomieten , om toch dan "makkelijk" muziek te kunnen hebben ....

MAAR had mij beter vooraf kunnen informeren, want een gratis spotify zit er niet meer bij, en blijkbaar heb je voor tunein ook al een abbo nodig wil je geen extra reclame erbij krijgen.

En ivm nog flink tesla tegoed om op te maken voor eind 2025 dacht ik dat het ( gevoelsmatig) "gratis" was, maar dat werkt ook niet, je moet ervoor belaten via bank/CC ....

Abbo al weer opgezegd, dus dat tientje is geen ramp, en nu toch maandje dan maar sattelietbeeld en weer op kaart , verder voegt t niet zoveel toe ( of ik heb het mis )
Je hebt zelf geen eigen Spotify / Tidal / Apple Music account? Ik ga het zeker aanschaffen zodat ik de Apple Music app kan gebruiken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

adjego schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:40:
[...]

Dat noemen ze een laadpaal ;)
Je hebt altijd iets van electronica nodig om de communicatie te regelen met de auto en hoeveel vermogen de auto/motor mag laden. Ik heb wel een keer een film van TeslaBjorn waarbij de elektronica in de type 2 behuizing zit verwerkt, of in een kleine module in de kabel.

[YouTube: Metron Schuko & 32 A charging cable review]

Een collega van mij heeft ook een Zero, en die heeft gewoon een granny lader bij in het bovenste gedeelte van zijn "tank".
Duidelijk! ik had gehoopt dat er dus een klein stukje electronica in zo'n adapter zou zitten die dat stukje reguleerde, maar bij nader inzien zijn die granny chargers niet voor niets zo "bulky".
En die granny charger heb ik ook hoor (2 stuks zelfs), alleen en een mennekes en een granny past niet in de tank. Dus ik heb nu een dunne Mennekes in de tank en een granny thuis en bij mijn vaste bezoekadres. Dat dekt de lading wel denk ik, no pun intended. Ik ga hier nu stoppen met mijn vraagstelling, hoort ergens anders thuis en ik heb ook wel genoeg antwoord zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc

Premium connectivity is alleen nodig voor de streaming diensten.
Maar je hebt natuurlijk wel gewoon Spotify en Tidal etc nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
pdidi schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:28:
[...]

Eerste keer dat ik dat hoor. Dus ik dacht ik vraag het even aan Grok:
De Tesla Model Y Owner's Manual bevat geen specifieke vermelding van een functie waarbij de ramen of achterklep automatisch openen bij waterdetectie of onderdompeling. De bewering lijkt gebaseerd op externe bronnen zoals online discussies, maar wordt niet ondersteund door de officiële documentatie.

Misschien (hopelijk niet) heb je zelf eea ervaren?
Google zegt van wel maar baseert dit op een Facebook post kennelijk.
Lekker betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20

Wij hebben ganse rit naar Zuid Frankrijk tunein en Spotify geluisterd. Ik vind het super, en heb het in gebruik sinds dag 1 van aanschaf. Hotspot zou ideaal zijn, maar voor 10 euro zou dit straf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
Rivanov schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:34:
[...]

Je hebt zelf geen eigen Spotify / Tidal / Apple Music account? Ik ga het zeker aanschaffen zodat ik de Apple Music app kan gebruiken. :)
&
QuestionMarc schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:01:
[...]

Premium connectivity is alleen nodig voor de streaming diensten.
Maar je hebt natuurlijk wel gewoon Spotify en Tidal etc nodig.
Nee, ik heb nog geen "eigen" spotify / tunein etc, in NL luister ik gewoon naar radio ( FM / DAB ) .

Maar ga nu paar leuke mp3 playlists downloaden voor geval dat ik de tunein advertenties echt niet trek ...
[geen idee wat NU de gratis spotify opties zijn ( waar dit eerder wel gratis was IN de tesla ] , maar vermoed "geen" ... ]

[ Voor 3% gewijzigd door Ted038 op 02-07-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
bert pit schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:55:

En volgens mij zag ik ergens dat Tesla bij te water raken deuren en kofferbak opengooit?

https://www.reddit.com/r/...open_windows_doors/?tl=nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:54
Ted038 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:28:
[...]

&

[...]

Nee, ik heb nog geen "eigen" spotify / tunein etc, in NL luister ik gewoon naar radio ( FM / DAB ) .

Maar ga nu paar leuke mp3 playlists downloaden voor geval dat ik de tunein advertenties echt niet trek ...
[geen idee wat NU de gratis spotify opties zijn ( waar dit eerder wel gratis was IN de tesla ] , maar vermoed "geen" ... ]
Je kan altijd nog de gratis Spotify variant met reclame luisteren en vaste afspeellijsten. Geen mogelijkheid om eigen nummers te kiezen etc.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
Oekol schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:49:
[...]

Je kan altijd nog de gratis Spotify variant met reclame luisteren en vaste afspeellijsten. Geen mogelijkheid om eigen nummers te kiezen etc.
Spotify premium heeft 2 maand gratis proeftijd, dus daar red ik mij wel mee O-) 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Mijn interieurradar werkt. Wat een kolere herrie komt er uit de speaker 😱 Nu een getraumatiseerde peuter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8w9tkcUlnpsDCBzcCsx2NQ4jFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/La866vXLSuqsgQAqgfX629rc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Nu online
Dat kan in me inbeelden! Kan je dat afzetten of workaround door bv deur niet op slot zetten? Ik laat kind dagelijks 3 min in auto om baby af te geven in de crèche.
Maurice- schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:44:
Mijn interieurradar werkt. Wat een kolere herrie komt er uit de speaker 😱 Nu een getraumatiseerde peuter.
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
royalt123 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:54:
Dat kan in me inbeelden! Kan je dat afzetten of workaround door bv deur niet op slot zetten? Ik laat kind dagelijks 3 min in auto om baby af te geven in de crèche.

[...]
Zou via Controls->Safety uit moeten kunnen (ik heb het nog niet, dus kan het niet checken)

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 02-07-2025 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:44:
[Afbeelding]
Als je zelf de alert tone in kan stellen zou het liedje van Willeke Alberti en Willy Alberti wel passend zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26
royalt123 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:54:

[...]
Gewoon ff dog mode aanzetten, dan gaat die detectie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26

Andere optie is wellicht nog via de browser naar een site met radiostations te gaan. Ik doe dit ook met everand (audioboeken), werk prima, ook als je de browser aan de kant veegt. Voor spotify kun je mss een maandje trial afsluiten? Dat kan volgens mij bij apple music iig wel.
Pagina: 1 ... 91 ... 128 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: