Ik heb hier gebruik van gemaakt toen ik nog bij Engie zat.
En ik vond het ruk. De laadtijden van je auto zijn relatief onvoorspelbaar en sluiten niet netjes aan bij je zonne-energie opwek helaas. Het is te ondoorzichtig.
Daarbij geef je Engie (of eigenlijk de toko die het systeem beheert) heel veel toegang tot je auto. Dat is ook echt Tesla-uniek; je kan immers zien of iemand via de app mee spiekt. Dat icoontje popt eigenlijk non-stop op als je zo'n "slim laadsysteem" inschakelt.
Je spaart er bij Engie 2 cent per kilowatt mee uit, wat fijn is, maar ook weer niet de wereld scheelt.
Wij zijn sinds een paar maanden over op Tibber. Imho werkt hun 'slim laden' systeem veel slimmer en stabieler. Al maak ik daar nog steeds weinig gebruik van. Ook de Tibber integratie zorgt ervoor dat het "iemand is je aan het volgen" icoontje bijna altijd in beeld is helaasch. Ik doe het eigenlijk altijd handmatig met laadsessies plannen in de Tesla app.
Maar bovenal kan je bij dynamische energiecontracten vrijwel iedere zomerdag wel goedkoop laden overdag (10-16u is regelmatig €0,0 ex belasting --> €0,15 inclusief belasting) waardoor een dynamisch contract vrij vlot voordeliger kan zijn dan vaste prijzen.
Met zonnepanelen en een kleine thuisaccu kan je zonder al teveel inspanning naar maandgemiddelden ruim onder de 20c per kwh gaan, voor huishouden + auto. Verlaagt je kosten per kilometer gewoon aanzienlijk. En bij dynamisch heb je geen terugleverboete
[
Voor 3% gewijzigd door
Richh op 02-07-2025 14:36
]