Ga ik volgende keer testen. Reed idd op strook 3. Maar niemand op de uitvoegstrook. Viel me alleen op dat ie precies bij de hobbel remde. De max snelheid bleef op 100 staan.pdidi schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:02:
[...]
My 2 cents: Reed jij net als @-MD- op rijstrook 3, de strook naast de spitsstrook? Dat vindt Tesla vaak niet leuk. Als er dan een auto rechts van je op de spitsstrook rijdt denkt de Tesla dat die asap naar links zal komen invoegen. Heb je dezelfde problemen op rijstrook 1 of 2?
Ik heb niet de hele riedel gevolgd, maar heb je wel eens gekeken naar je instellingen?gjcvro schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:08:
[...]
Al heb je 300 ervaringsdeskundigen die me proberen te overtuigen, zolang de auto me niet overtuigd zal het resultaat 0 zijn.
Meestal kijk ik wel even na elke update, en ten opzichte van de eerste versie waarbij de auto echt bij elk bordje langs de weg begon te remmen en in de paniek schoot bij elke tegenligger is het wel verbeterd, maar is het nog steeds niet overtuigend.
Forward Collision Warning kun je uitzetten, Automatic Emergency Braking dacht ik ook (wordt niet geadviseerd) Obstacle-Aware Acceleration weet ik niet of dat invloed heeft.
Misschien helpt het.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Als je een trip instelt naar Zuid Frankrijk geeft die bij alle tussenstop chargers 10% aan om toe te komen. Kan je dat instellen? Je kan wel bv. 20% ingeven als energie die je wenst bij aankomst, maar dat is blijkbaar enkel op de eindbestemming?
BIjkomende vraag, met trekhaakkoffer aangesloten geeft die enkel aanhanger vriendelijke laders. Kan je ergens kiezen om ook de 'gewone' weer te geven?
BIjkomende vraag, met trekhaakkoffer aangesloten geeft die enkel aanhanger vriendelijke laders. Kan je ergens kiezen om ook de 'gewone' weer te geven?
Aanhanger modus uitzetten? Heeft nl. ook als nadeel dat je Autosteer niet kan aanzettenJarus20 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:25:
Hoe doe je dat?pdidi schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:53:
[...]
Aanhanger modus uitzetten? Heeft nl. ook als nadeel dat je Autosteer niet kan aanzetten
Eerste kan niet.Jarus20 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:25:
Als je een trip instelt naar Zuid Frankrijk geeft die bij alle tussenstop chargers 10% aan om toe te komen. Kan je dat instellen? Je kan wel bv. 20% ingeven als energie die je wenst bij aankomst, maar dat is blijkbaar enkel op de eindbestemming?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Rijstrook 3? De rijbaan bedoel je. Want daar hoor je te rijden. De andere stroken zijn gewoon inhaalstrookjespdidi schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:02:
[...]
My 2 cents: Reed jij net als @-MD- op rijstrook 3, de strook naast de spitsstrook? Dat vindt Tesla vaak niet leuk. Als er dan een auto rechts van je op de spitsstrook rijdt denkt de Tesla dat die asap naar links zal komen invoegen. Heb je dezelfde problemen op rijstrook 1 of 2?
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Rijstrook 3:macedon schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:36:
[...]
Rijstrook 3? De rijbaan bedoel je. Want daar hoor je te rijden. De andere stroken zijn gewoon inhaalstrookjes
:strip_exif()/f/image/GStg1QZd32uM2OFmTpVgRDst.jpg?f=fotoalbum_large)
volgens wie?
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
We tellen van links naar rechts in Nederland.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Niet helemaal waar. Idd de tussenstops kun je percentage niet aanpassen maar als je zelf de etappes erin zet kun je wel je percentage bij aankomst instellen.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Dan moet je zelf de hele rit al plannen bedoel je? Ja, dat is een optie al lijkt het me niet mega praktisch.adjego schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:15:
[...]
Niet helemaal waar. Idd de tussenstops kun je percentage niet aanpassen maar als je zelf de etappes erin zet kun je wel je percentage bij aankomst instellen.
Oaa staat uit, de rest lijkt me niet bevorderlijk.bert pit schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:23:
[...]
Ik heb niet de hele riedel gevolgd, maar heb je wel eens gekeken naar je instellingen?
Forward Collision Warning kun je uitzetten, Automatic Emergency Braking dacht ik ook (wordt niet geadviseerd) Obstacle-Aware Acceleration weet ik niet of dat invloed heeft.
Misschien helpt het.
& @pdidiRF1000 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:47:
[...]
Ga ik volgende keer testen. Reed idd op strook 3. Maar niemand op de uitvoegstrook. Viel me alleen op dat ie precies bij de hobbel remde. De max snelheid bleef op 100 staan.
Als ik daar kom zit ik eigenlijk altijd op rijstrook 3. Altijd druk, veel bumperklevers en volk dat alleen maar haast heeft. Daarnaast staan ze er ook nogal eens te laseren/flitsen omdat velen na het Kleinpolderplein denken: mooi, einde trajectcontrole gas/watt er op. Dus tokkel ik lekker rustig op AP en het zal wel
Anderhalf jaar geleden wel eens rijstrook 1 en 2 geprobeerd, zelfde probleem. Of dat nog actueel is weet ik niet. Tientallen keren melding opgemaakt via de feedback-optie (menu-knop ingedrukt houden). Heeft vooralsnog geen nut gehad. Ergens ook gelezen dat je er wel een service-verzoek voor moet aanmaken anders doen ze er niks mee. Die moeite heb ik niet genomen en sinds ik dat gelezen heb doe ik er ook niks meer mee. Heel klein ongemak maar.
In USA weer een stap verder. De eerste Model Y die volledig autonoom bij de klant is afgeleverd, inclusief rit over snelweg. Wachten op het filmpje
pretpik schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:52:
Wat ik merk vooral is dat het verschil zit in het gebied waar je rijdt. Ik rijd voornamelijk de A27/A12/A2 rondom Utrecht en met name de A27 tot aan Everdingen en de parallelwegen van knooppunt Lunetten tot Oudenrijn zorgen bij mij voor gekke remacties en vaak ook op hetzelfde punt. Soms op de A12 springt hij ineens naar 70 terwijl het gewoon 80 km/h is. Op de A27 richting het noorden bij afslag Houten doet hij ook vaak gek met bochtassistent op een kaarsrechte weg, dit heb ik al eens eerder verteld ook hier.
Op de langere ritten richting België of Duitsland ervaar ik dan weer geen enkel probleem, behalve dat auto's in het gecreëerde gat tussen 'mij' en mijn voorligger duiken waardoor de auto terecht 'schrikt'.
Net weer terug en zoveel als mogelijk op AP gereden.RaRo74 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:56:
[...]
Ik stap zo weer de auto in die kant op en zal er eens op letten door ook zoveel als mogelijk op AP te rijden.
Geen vreemde dingen meegemaakt op de A27 echter wel 3 voorspelbare remacties richting het noorden voor de 2 afslagen Nieuwegein en voor Houten wanneer je uiterst links rijdt op de spitssprook.
De spitssprook is het probleem en deze wordt doorkruist door diagonale witte lijnen welke de uitvoegstrook aangeven.
Volstrekt logische dus bij recht doorgaand dat AP de schuine lijn wil volgen in plaats van rechtdoor. Iets wat ik dus alle drie de AP onderbrekingen ruim vooruit zag.
Dat was me eerder nooit opgevallen omdat ik zelden uiterst rechts op de spitsstrook rijd.
Dus ja daar kan AP moeite mee hebben maar het is te voorzien door AP even uit te schakelen.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Spitsstroken zijn dan ook echt een gedrocht. Hun betekenis lijkt mij vrij duidelijk, maar als je dan ziet dat 75% van de bestuurders alsnog op de naastgelegen rijstrook rijden ook al is de spitsstrook duidelijk vrijgegeven lijkt het dan toch niet zo duidelijk.
Ik heb met diverse merken voorzien van lane-assist of dergelijke nog niet gehad dat die diagonale lijnen werden genegeerd. Dat is ook best logisch, want in principe zou je een doorgetrokken streep lijn nooit mogen overschrijden. Dus stuur niet vast houden is enkeltje vangrail. Je kunt van AP beter verwachten, dat snap ik. Gekeken naar het percentage spitsstroken mondiaal gezien snap ik ook dat het niet echt prioriteit heeft.
Waar AP gelukkig geen last van heeft zijn diagonale lijnen waar het wegdek is gerepareerd. Die zie je op genoeg plaatsen waar velgen na een klapband o.i.d. diepe groeven hebben achtergelaten in het wegdek, vaak vlot afbuigend richting vluchtstrook. De VAG-wagens die ik gereden heb gingen daar ook richting vluchtstrook. Tesla gelukkig niet. Althans, ik heb dat nog niet meegemaakt.
Ik heb met diverse merken voorzien van lane-assist of dergelijke nog niet gehad dat die diagonale lijnen werden genegeerd. Dat is ook best logisch, want in principe zou je een doorgetrokken streep lijn nooit mogen overschrijden. Dus stuur niet vast houden is enkeltje vangrail. Je kunt van AP beter verwachten, dat snap ik. Gekeken naar het percentage spitsstroken mondiaal gezien snap ik ook dat het niet echt prioriteit heeft.
Waar AP gelukkig geen last van heeft zijn diagonale lijnen waar het wegdek is gerepareerd. Die zie je op genoeg plaatsen waar velgen na een klapband o.i.d. diepe groeven hebben achtergelaten in het wegdek, vaak vlot afbuigend richting vluchtstrook. De VAG-wagens die ik gereden heb gingen daar ook richting vluchtstrook. Tesla gelukkig niet. Althans, ik heb dat nog niet meegemaakt.
Dat verlkaart al die linksrijders in dit land

Best bizar als je online een auto hebt gekocht en vervolgens die een paar weken later zichzelf komt voorrijden.
Er is wel wat geknipt op de wat spannendere momenten in dat filmpje. Dus of het echt helemaal vlekkeloos is verlopen......
Prachtig om te zien. Geen toekomst maar werkelijkheid
Ik neem 2 fietsen mee op de trekhaak met de Y LR AWD in de volgende vakantie waarbij we een groot stuk door Duitsland moeten.
Als ik reken met 20% meerverbruik zou dat kunnen kloppen?
Ik ben van plan 120-130 te rijden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Als ik hier zo lees zit je daarmee redelijk in de buurt.Tommie12 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:55:
Ik neem 2 fietsen mee op de trekhaak met de Y LR AWD in de volgende vakantie waarbij we een groot stuk door Duitsland moeten.
https://tff-forum.de/t/mo...eger-hecktraeger/276185/3
Vanmiddag proefrit gemaakt met Model Y LR RWD. Beviel erg goed! Dikke kanshebber.
Echter twijfel ik over de velgen. Wilde in eerste instantie sowieso de 20” .. maar had qua kleur ook Stealth Grey in gedachten. Maar die velgen kunnen bij de nieuwe Y enkel in het zilver en niet in het zwart (tenzij je zelf gaat poedercoaten).
Iemand de Stealth Grey met 20” zilveren velgen eronder? Of toevallig hier iemand de velgen laten spuiten?
Echter twijfel ik over de velgen. Wilde in eerste instantie sowieso de 20” .. maar had qua kleur ook Stealth Grey in gedachten. Maar die velgen kunnen bij de nieuwe Y enkel in het zilver en niet in het zwart (tenzij je zelf gaat poedercoaten).
Iemand de Stealth Grey met 20” zilveren velgen eronder? Of toevallig hier iemand de velgen laten spuiten?
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
De standaard 19 inch velgen zijn zowel comfortabeler en zuiniger. En standaard zwart. Ik dacht overigens dat de RWD helemaal geen keuze heeft voor 20 inch velgen? Die keus had ik niet i.i.g.Rivanov schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:32:
Vanmiddag proefrit gemaakt met Model Y LR RWD. Beviel erg goed! Dikke kanshebber.
Edit: Ohhh de LR never mind
Klopt, maar qua looks vind ik de 20" mooier.WouterL schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:35:
[...]
De standaard 19 inch velgen zijn zowel comfortabeler en zuiniger. En standaard zwart. Ik dacht overigens dat de RWD helemaal geen keuze heeft voor 20 inch velgen? Die keus had ik niet i.i.g.
19" geeft mij zo'n goedkoop wieldop gehalte. (wat het uiteraard ook is haha)
Gewoon zonde dat ze de donkere velg niet meer leveren op de Juniper.
Hij is in ieder geval ruimschoots geslaagd voor de benchtest!
:strip_exif()/f/image/zW9JjNNfFjUqXVCzHZFLPN9E.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Rivanov op 28-06-2025 15:41 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
ChatGPT heeft het mis?WouterL schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:35:
[...]
De standaard 19 inch velgen zijn zowel comfortabeler en zuiniger. En standaard zwart. Ik dacht overigens dat de RWD helemaal geen keuze heeft voor 20 inch velgen? Die keus had ik niet i.i.g.
/f/image/HC4oErjOR0p1cioHbPJeMtRC.png?f=fotoalbum_large)
Nee denk dat ik het mis heb
Bij mij was het overigens op de RWD SR geen optie, mooi makkelijk…
[ Voor 9% gewijzigd door WouterL op 28-06-2025 16:46 ]
Een mooie aanvulling zou zijn dat de auto zichzelf naar de SeC kan rijden voor een afspraak :-) en dan uiteraard ook weer terug. Scheelt onwijs veel tijd.
Tesla's mobiele service komt aan huis...turkeyhakan schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:23:
[...]
Een mooie aanvulling zou zijn dat de auto zichzelf naar de SeC kan rijden voor een afspraak :-) en dan uiteraard ook weer terug. Scheelt onwijs veel tijd.
Volgens mij heeft Tesla alleen maar wltp getest op 20" banden. De 19" geeft dus wel extra range.
https://wren.co/join/Devian
Met een hefbrug?..............
Of naar de SuC voor een goeie SoC.turkeyhakan schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:23:
[...]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Nog niet volledig gekeken, maar dit zou de volledige video van de rit moeten zijn, op 1x speed, hopelijk niet in gekniptRaRo74 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:36:
[...]
Er is wel wat geknipt op de wat spannendere momenten in dat filmpje. Dus of het echt helemaal vlekkeloos is verlopen......
Prachtig om te zien. Geen toekomst maar werkelijkheid
YouTube: Autonomous Tesla Delivery | Long Version
VW heeft al inplugrobots ontwikkeld gehad. Dan moet dat voor Tesla een peulenschilletje zijn.
Op de Amerikaanse site laat Tesla wel het verschil tussen 19" en 20" zien. 19" is ongeveer 3,8% zuiniger. Dan zie je ook meteen de realistischere EPA waardes zoals ze in de Tesla zelf worden gebruikt (ook in NL)
[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 28-06-2025 20:56 ]
Tesla 9 jaar geleden al. Elon vond dit destijds te erotisch om uit te rollen naar het schijnt.nerovectra schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:33:
[...]
VW heeft al inplugrobots ontwikkeld gehad. Dan moet dat voor Tesla een peulenschilletje zijn.

Maar ergens in de manual staat volgens mij ook al sinds jaar en dag dat in de toekomst de auto zelf wegrijdt bij de charger maar zolang dat niet kan er een plaktarief is.
Of je kinderen naar school brengt en ophaalt als je zelf op je werk bent.turkeyhakan schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:23:
[...]
Is er toevallig iemand die zomer-ruitenwisservloeistof heeft gevonden die voldoet aan de voorschriften van Tesla? Ethanolbasis, geen middelen toegevoegd tegen insecten of waterafstotende... Ik lees positieve berichten over Sonax, Valma en Würth
Ik begrijp dat de meesten het goedkoopste (bij de Gamma ofzo) halen... Ik probeer koste wat kost vlekken op de zwarte deurlijsten te voorkomen.
Ik begrijp dat de meesten het goedkoopste (bij de Gamma ofzo) halen... Ik probeer koste wat kost vlekken op de zwarte deurlijsten te voorkomen.
Leuke vraag! Waarschijnlijk krijg je van veel mensen te horen dat ze zelfs die van de Gamma niet gebruiken maar die van de Action :-)Hitmixer schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:16:
Is er toevallig iemand die zomer-ruitenwisservloeistof heeft gevonden die voldoet aan de voorschriften van Tesla? Ethanolbasis, geen middelen toegevoegd tegen insecten of waterafstotende... Ik lees positieve berichten over Sonax, Valma en Würth
Ik kan je twee tips geven:
1) Mobile service komt je ruitenwisservloeistof (vaak gratis) aan huis bijvullen
2) Toen ik privé nog een Tesla had, gebruikte ik de ruitenwisservloeistof van de Shell (oranje in de zomer). Was ik erg tevreden over. Ik had Tesla meermaals via een service-verzoek gevraagd of ze nog advies hadden voor een merk/type: antwoord was dat ik geen rekening hoefde te houden.
[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 28-06-2025 22:54 ]
Ik heb vannacht de tesla opgeladen. Nu kijk ik in de app en zie dat de auto op 98% staat. “Opladen voltooid”. Nou ja ik mis 2% dus niet “voltooid”. Iemand enig idee hoe dit kan?/f/image/KOAtemE0OvVxVUtIvZKEn1Vp.png?f=fotoalbum_large)
Of loopt die eerst vol, en dan toch leeg als sentry aan staat?
/f/image/KOAtemE0OvVxVUtIvZKEn1Vp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door WouterL op 29-06-2025 07:58 ]
Dit had ik van de week ook. Op een gegeven moment ging hij spontaan verder met laden en het zou nog een half uur duren om die laatste procent bij te laden. Vervolgens heb ik op stoppen met laden gedrukt en zat hij toch 100% vol. Eenmalig software glitch had ik het idee, want gisteren was dit niet voorgekomen.WouterL schreef op zondag 29 juni 2025 @ 07:55:
Ik heb vannacht de tesla opgeladen. Nu kijk ik in de app en zie dat de auto op 98% staat. “Opladen voltooid”. Nou ja ik mis 2% dus niet “voltooid”. Iemand enig idee hoe dit kan?[Afbeelding]
Hij is nu ineens naar 100% gesprongen na ontkoppelen.eippahc schreef op zondag 29 juni 2025 @ 08:17:
[...]
Dit had ik van de week ook. Op een gegeven moment ging hij spontaan verder met laden en het zou nog een half uur duren om die laatste procent bij te laden. Vervolgens heb ik op stoppen met laden gedrukt en zat hij toch 100% vol. Eenmalig software glitch had ik het idee, want gisteren was dit niet voorgekomen.
Sentry is de boosdoener. Zonder sentry aan is het gewoon 100% bij mij. Had verwacht dat die dat uit de baal trekt maar dat doet hij niet.WouterL schreef op zondag 29 juni 2025 @ 07:55:
Ik heb vannacht de tesla opgeladen. Nu kijk ik in de app en zie dat de auto op 98% staat. “Opladen voltooid”. Nou ja ik mis 2% dus niet “voltooid”. Iemand enig idee hoe dit kan?[Afbeelding]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
De volledige versie staat inmiddels ook op YTRaRo74 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:36:
[...]
YouTube: Autonomous Tesla Delivery | Full Drive
Zie nu op /r/TeslaModelY verschillende foto's voorbijkomen met zwarte wheelcovers voor de 20" Helix velgen.
Ziet er ook goed uit. Scheelt weer "gezeur" met de leasemaatschappij wanneer zij geen goedkeuring geven voor eventuele poedercoating.
https://www.evbase.com/co...rs?variant=46880186925299
/f/image/QConXDJYPEvX10BKFRz1SfKe.png?f=fotoalbum_large)
Dit is op een Quicksilver.
/f/image/vcHUIg7YANm5D8ZzeybhD2yC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Q62oqdBxAwPUXfx0oTyVzDYX.png?f=fotoalbum_large)
En op een Ultra Red:
Ziet er ook goed uit. Scheelt weer "gezeur" met de leasemaatschappij wanneer zij geen goedkeuring geven voor eventuele poedercoating.
https://www.evbase.com/co...rs?variant=46880186925299
/f/image/QConXDJYPEvX10BKFRz1SfKe.png?f=fotoalbum_large)
Dit is op een Quicksilver.
/f/image/vcHUIg7YANm5D8ZzeybhD2yC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Q62oqdBxAwPUXfx0oTyVzDYX.png?f=fotoalbum_large)
En op een Ultra Red:
/f/image/1DeYODa2HNp7LgkHYyi5RuEf.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij schiet de 3 de afgelopen nachten regelmatig in een algemeen gebruikersprofiel en gaat Sentry dan ook ineens aan. Bij wegrijden kan ik ook niet kiezen voor m'n eigen profiel en moet ik eerst resetten. Zijn er meer met dit probleem? 20.3
Ik heb niet eens een Algemeen gebruiksprofiel. Heet die ook zo? En je eigen profiel is wel zichtbaar maar niet Selecteerbaar? Na reset, staat dat algemene profiel er dan ook nog tussen?Maurice- schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:02:
Bij mij schiet de 3 de afgelopen nachten regelmatig in een algemeen gebruikersprofiel en gaat Sentry dan ook ineens aan. Bij wegrijden kan ik ook niet kiezen voor m'n eigen profiel en moet ik eerst resetten. Zijn er meer met dit probleem? 20.3
Als ik instap staat Gebruiker aan (die kun je normaal niet kiezen) en ik zie alleen het profiel van m'n vriendin, mijn eigen staat er niet bij. Na reset gaat deze direct naar m'n eigen profiel.pdidi schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:59:
[...]
Ik heb niet eens een Algemeen gebruiksprofiel. Heet die ook zo? En je eigen profiel is wel zichtbaar maar niet Selecteerbaar? Na reset, staat dat algemene profiel er dan ook nog tussen?
Sentry trekt hem een beetje leeg naar 98. Daarna begint hij weer met laden naar 100. Daarna weer naar 98.WouterL schreef op zondag 29 juni 2025 @ 07:55:
Ik zit te denken, dit kan toch niet goed zijn voor de batterij? De laatste paar procent zijn altijd het zwaarst voor zo'n ding.
[ Voor 13% gewijzigd door Stronk op 29-06-2025 11:27 ]
Hersenspinsel: kan dat iets lagere percentage niet ook iets te maken hebben met calibratie van het BMS bij een LFP?
Ik heb Sentry nooit aan, maar altijd als ik op vakantie ben geweest, flink wat SuC sessies heb gehad en tussendoor nooit tot 100% heb geladen, is de auto de eerste keer naar 100% laden bij afkoppelen 97 of 98%. Hij verspringt dan overigens niet naar 100%.
Ik heb Sentry nooit aan, maar altijd als ik op vakantie ben geweest, flink wat SuC sessies heb gehad en tussendoor nooit tot 100% heb geladen, is de auto de eerste keer naar 100% laden bij afkoppelen 97 of 98%. Hij verspringt dan overigens niet naar 100%.
Ja dat had ik wat over gelezen maar volgens mij is die dan wel nog steeds aan het laden bij percentage X. Die van mij was echt gestopt. En sprong dus daarna toch naar 100%.BigSmurf schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:08:
Hersenspinsel: kan dat iets lagere percentage niet ook iets te maken hebben met calibratie van het BMS bij een LFP?
Sinds iets meer dan een week heb ik een Blauwe MY en aangezien ik binnenkort wat langere stukken ga rijden wilde ik wat mp3tjes op de usb zetten zodat ik deze in de auto kon afspelen. Ik heb meteen ook maar even gekeken of ik een custom locksound kon instellen. (https://www.notateslaapp.com/tesla-custom-lock-sounds/)
De USB in het dashboard kastje werkt want deze wordt door de auto gebruikt voor sentry beelden. De USB staat echter niet weergegeven als bron in het audio menu en ook de LockChime.wav op wordt niet herkend. Bij audio bronnen kan ik van alles selecteren (YT music, spotify, etc) maar geen USB. Heeft iemand enig idee hoe ik de mp3s het locksound voor elkaar kan krijgen?
Software 2025.20.3
De USB in het dashboard kastje werkt want deze wordt door de auto gebruikt voor sentry beelden. De USB staat echter niet weergegeven als bron in het audio menu en ook de LockChime.wav op wordt niet herkend. Bij audio bronnen kan ik van alles selecteren (YT music, spotify, etc) maar geen USB. Heeft iemand enig idee hoe ik de mp3s het locksound voor elkaar kan krijgen?
Software 2025.20.3
Je zult ze in een speciaal mapje moeten plaatsen, het wordt niet zomaar herkend. Weet zo even niet wat de naam moet zijn, maar dat is met Google makkelijk terug te vinden.Sleijser schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:58:
Sinds iets meer dan een week heb ik een Blauwe MY en aangezien ik binnenkort wat langere stukken ga rijden wilde ik wat mp3tjes op de usb zetten zodat ik deze in de auto kon afspelen. Ik heb meteen ook maar even gekeken of ik een custom locksound kon instellen. (https://www.notateslaapp.com/tesla-custom-lock-sounds/)
Software 2025.20.3
PS: ik heb die USB stick vervangen door een SSD disk, daar kun je veel meer op kwijt.
Edit: het is zelfs een aparte partitie: https://www.shop4tesla.co...ik-verlustfrei-einrichten
[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 29-06-2025 17:40 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Beste allen, hierbij een update van mijn Model 3 die sinds 28 maart bij Tesla/schadeherstelbedrijf staat.
Helaas is mijn auto tot op heden nog steeds niet gerepareerd. De gereeddatum werd steeds met 2 weken opgeschoven en staat momenteel op medio juli.
Ik heb weken op de fotos moeten wachten en uiteidenlijk deze zelf opgevraagd bij het schadeherstelbedrijf. Naast het vervangen van de rechterachterdeur dient ook de gehele B stijl vervangen te worden en opnieuw gelijmd te worden. Ik heb begrepen dat de auto nu op een speciale bank staat zodat het chassis niet vervormd zodra ze de B-stijl verwijderen/vervangen.
Nu ik intussen al 3 maanden in een leenauto (Model Y) rijd, hoop ik bijna dat ik de auto kan omruilen, omdat
ik er niet zoveel vertrouwen meer in heb, omdat het zo lang duurt. Intussen is de fabrieksgarantie en tevens de APK verlopen sinds medio juni.
Hebben jullie ooit zo lang moeten wachten voor een herstel van een Tesla en is dit gebruikelijk?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HlWN6GMIV6nMZbkITefTUYio.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/86p2s3tKGsE0v9bdakutGgdz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/y0NA4clXxO6sECoW1VPm4aEi.jpg?f=user_large)
Helaas is mijn auto tot op heden nog steeds niet gerepareerd. De gereeddatum werd steeds met 2 weken opgeschoven en staat momenteel op medio juli.
Ik heb weken op de fotos moeten wachten en uiteidenlijk deze zelf opgevraagd bij het schadeherstelbedrijf. Naast het vervangen van de rechterachterdeur dient ook de gehele B stijl vervangen te worden en opnieuw gelijmd te worden. Ik heb begrepen dat de auto nu op een speciale bank staat zodat het chassis niet vervormd zodra ze de B-stijl verwijderen/vervangen.
Nu ik intussen al 3 maanden in een leenauto (Model Y) rijd, hoop ik bijna dat ik de auto kan omruilen, omdat
ik er niet zoveel vertrouwen meer in heb, omdat het zo lang duurt. Intussen is de fabrieksgarantie en tevens de APK verlopen sinds medio juni.
Hebben jullie ooit zo lang moeten wachten voor een herstel van een Tesla en is dit gebruikelijk?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HlWN6GMIV6nMZbkITefTUYio.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/86p2s3tKGsE0v9bdakutGgdz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/y0NA4clXxO6sECoW1VPm4aEi.jpg?f=user_large)
SaturnV schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:42:
[...]
Beste allen, hierbij een update. Mijn auto staat nog steeds bij het schadeherstelbedrijf en ik heb van Tesla begrepen dat herstel nog minimaal tot 30 mei zal duren. Dit betekend dat wij de auto ruim 9 weken kwijt zijn. De uitloop komt doordat een aantal onderdelen uit de VS gehaald moeten worden. Specifiek het onderdeel van de B stijl wat vervangen moet worden waar de scharnier van de deur bevestigd is/vervangen moet worden en eveneens opnieuw gespoten moet worden.
Van Tesla begrepen dat alles netjes hersteld zal worden en dat de auto vooralsnog geen schademelding zal krijgen omdat de reparatie dusdanig wordt uitgevoerd door een Tesla approved bodyshop dat er geen zichtbare dan wel meetbaar verschil zal zijn. Dat hoop ik uiteraard maar het voelt niet fijn dat het zo lang duurt en dat een deel van de B stijl vervangen moet worden. Vraag me af of dit niet de integriteit van het chassis en dan met name de veiligheid beinvloed.
Ik heb gevraagd om fotos welke ik hopelijk binnenkort zal krijgen.
NvmSaturnV schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:29:
Beste allen, hierbij een update van mijn Model 3 die sinds 28 maart bij Tesla/schadeherstelbedrijf staat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door mv_ak op 29-06-2025 22:10 ]
Valt me onlangs op dat voordat ik de parkeer garage in rijd waar ik altijd mn tesla parkeer, de auto de verlichting alvast aan zet, dit terwijl er buiten volop daglicht is. Heeft de tesla in de tussentijd “geleerd” dat hij altijd in een parkeergarage staat en daarop anticipeert door alvast zn lichten aan te zetten?
In de zomer gaat er bij mij gewoon wat water met een scheut dreft in hoor.Hitmixer schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:16:
Normaliter kun je bij het bestellen van een auto de optie aanvinken: "type-aanduiding verwijderen".
Bij Tesla zie ik deze optie niet, maar ik wil de letters Long Range er niet achterop hebben.
Moet je dit achteraf zélf doen? Of doen ze dit bij Tesla, op verzoek, al wel vooraf?
Bij Tesla zie ik deze optie niet, maar ik wil de letters Long Range er niet achterop hebben.
Moet je dit achteraf zélf doen? Of doen ze dit bij Tesla, op verzoek, al wel vooraf?
Zelf doen inderdaad. Stuk visdraad, fohn erop, en zo voorzichtig eraf halen.Rivanov schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:47:
Normaliter kun je bij het bestellen van een auto de optie aanvinken: "type-aanduiding verwijderen".
Long Range heb ik nog nooit gezien, wel "Dual Motor" al dan niet met een rode lijn.Rivanov schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:47:
Met een haardroger en een nylon draadje krijg je dat makkelijk weg als je dat wil.
Op de MY Juniper waar ik zaterdag mee heb proefgereden stond er Long Range achterop. Vandaar.Tommie12 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:49:
[...]
Long Range heb ik nog nooit gezien, wel "Dual Motor" al dan niet met een rode lijn.
Met een haardroger en een nylon draadje krijg je dat makkelijk weg als je dat wil.
/edit: Of misschien hebben zij dit zelf gedaan om de demo-modellen beter te herkennen?
[ Voor 11% gewijzigd door Rivanov op 30-06-2025 08:54 ]
Dat is nieuw op de Juniper.Tommie12 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:49:
[...]
Long Range heb ik nog nooit gezien, wel "Dual Motor" al dan niet met een rode lijn.
:strip_exif()/f/image/KbK8GmslwSAUMMZzK8jeHYeP.png?f=user_large)
Gelukkig nog geen schade gehad aan onze MY en hopelijk blijft dat zo, maar ik zit op facebook in een wereldwijde Model 3/Y groep en vooral uit de VS hoor je drama tijden qua reparatie. Iemand had de MY Juniper en z'n auto dacht dat een hert op de motorkap zou komen (laatste moment week het beest uit), maar de voetgangersveiligheid sloeg in en de motorkapscharnieren zijn daardoor kapot, zijn geschatte reparatietijd was 3 maanden. Dus ja, het is vrij drama met schadeherstel.SaturnV schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Ai dit wel heel erg balen en ook forse schade wat Tesla heeft veroorzaakt toch. Is het een privé auto of lease auto? Wellicht kan je ze pushen om in beweging te komen maar het is wel te repareren alleen tja het is nogal wat hele B stijl vervangen. Of dat ze inruil voorstel doen en je wat anders krijgt of koopt.SaturnV schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Als het mijn eigen geld was, zou ik de 19" wielen kiezen en er een mooiere kap op zetten. Er is genoeg te vinden op AliExpress of Temu, met als bijkomend voordeel dat het minder pijnlijk is als je een stoeprand raakt.Rivanov schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:32:
(Opvallend is dat Tesla sinds de Highland- en Juniper-updates de banden iets verder naar buiten - of de velgen minder breed heb gemaakt, waardoor de velgen iets beter beschermd zijn.)
Persoonlijk vind ik de zilverkleurige 20" wielen niet mooi. Ze hebben aan een kant een te lichte zilverkleur, maar dan ook niet licht genoeg (te mat) om als glanzend zilver door te gaan. Het zit er net tussenin.
Van ali kan je alle soorten varianten halen, en mocht je andere kleur wil erop doen krijg je ook geen gezeik met leasemaatschappij.
Life is too short to drive boring cars
De officiele tesla mobile service man heeft gewoon die ding van action. Maar goed, die heeft geen belang bij dat je zwarte lijsten zwart blijftHitmixer schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:16:
Life is too short to drive boring cars
Had hier boven al kappen gepost over de 20" Helix velgen heen.SirLct schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:58:
[...]
Als het mijn eigen geld was, zou ik de 19" wielen kiezen en er een mooiere kap op zetten. Er is genoeg te vinden op AliExpress of Temu, met als bijkomend voordeel dat het minder pijnlijk is als je een stoeprand raakt.
(Opvallend is dat Tesla sinds de Highland- en Juniper-updates de banden iets verder naar buiten - of de velgen minder breed heb gemaakt, waardoor de velgen iets beter beschermd zijn.)
Persoonlijk vind ik de zilverkleurige 20" wielen niet mooi. Ze hebben aan een kant een te lichte zilverkleur, maar dan ook niet licht genoeg (te mat) om als glanzend zilver door te gaan. Het zit er net tussenin.
Van ali kan je alle soorten varianten halen, en mocht je andere kleur wil erop doen krijg je ook geen gezeik met leasemaatschappij.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82796132
Waarom zou je extra betalen voor 20 inch als je ze toch achter een dop weg stopt? 19 inch ook betere range..Rivanov schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:15:
[...]
Had hier boven al kappen gepost over de 20" Helix velgen heen.Dus dat is ook een optie.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82796132
Omdat ik het design van de 20" ansich mooier vind. En met die "dop" blijf je wel gewoon het design behouden.Alexander1984 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:24:
[...]
Waarom zou je extra betalen voor 20 inch als je ze toch achter een dop weg stopt? 19 inch ook betere range..
Maar het is ook een overweging.. ben er nog niet 100% uit.
[ Voor 8% gewijzigd door Rivanov op 30-06-2025 10:28 ]
https://cleantechnica.com...ctric-car-battery-health/
Zou dit nog steeds de consensus zijn? Het maakt niet uit hoe je oplaadt?
Dit onderwerp is al zo vaak hier voorbij gekomen. Ik zou teruglezen en dan zelf een oordeel hebben anders gaat het hier de rest van de dag alleenmaar daarover.WouterL schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:31:
https://cleantechnica.com...ctric-car-battery-health/
Ik heb de USB gesplitst naar 2 exFAT partitions. Een die Dashcam (voor Sentry) heet en een andere die Boombox heet . In de Boombox partition heb ik 2 mappen, een BoomBox (ook mp3s) en een Music. De LockChime.wav zit ook in deze partition, maar niet in een map. Als die in een map zit, wordt hij niet opgepakt door de auto.Sleijser schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:58:
Software 2025.20.3
Wieldoppen blijven wieldoppen. Het ziet er uit als kunststof. Kapoen over je mooie velgen... En ze dan vol met krassen krijgen gedurende gebruik. Als je een andere kleur wil gewoon laten spuiten of poeder coaten.Rivanov schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:27:
[...]
Omdat ik het design van de 20" ansich mooier vind. En met die "dop" blijf je wel gewoon het design behouden.
Geregeld. Werkgever zojuist akkoord gegeven richting leasemaatschappij voor bestelling Model Y LR RWD in Stealth Grey met 20" velgen. 
Nu even afwachten op hun reactie wanneer zij mijn huidige lease-auto terugnemen. Nu al direct of einde jaar.
Nu even afwachten op hun reactie wanneer zij mijn huidige lease-auto terugnemen. Nu al direct of einde jaar.
Mooie auto, veel plezier ermee. Ik rijd nu al een maandje erg tevreden in de RWD standard range.Rivanov schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:39:
Geregeld. Werkgever zojuist akkoord gegeven richting leasemaatschappij voor bestelling Model Y LR RWD in Stealth Grey met 20" velgen.
Die velgen van Tesla zijn ruk. Je ziet geen enkele zonder stoeprandschade na een half jaar. Ik "kreeg" ze bij de P zou echter bij een LR lekker de19 inch pakken. Dopje erop en klaar. Kun je ook nog eens makkelijk vervangen bij schade. Meer range, minder bijtelling en een aap met een ring blijft een lelijk ding.Rivanov schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:27:
[...]
Omdat ik het design van de 20" ansich mooier vind. En met die "dop" blijf je wel gewoon het design behouden.
Heb je (ook) de occupancy sensoren gecheckt in het 'service-menu'?skippy01 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:23:
De afgelopen week heb ik nu al twee keer gehad dat het scherm in mijn MYLR (2024) op zwart blijft als ik 's morgens instap.
Met voet op de rem licht het scherm niet op, alle functies lijken echter gewoon te werken, radio gaat aan, airco/verwarming is aan, maar het scherm blijft zwart.
Effe de 2 knoppen tegelijkertijd indrukken (5-secondenregel) en alles is weer OK.
Iemand dit ook al eens gehad? en er een oplossing/verklaring voor?
Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019
Het ligt vermoedelijk aan de update, die is een beetje brak. Je kunt de sensoren niet checken als het scherm zwart is he...dr.nld schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:11:
[...]
Heb je (ook) de occupancy sensoren gecheckt in het 'service-menu'?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Hoe wordt daar door de leasemaatschappijen eigenlijk mee omgegaan? Veel Tesla's die wordt ingeleverd heeft hebben dus velgschade. Daar krijgen de rijders allemaal een factuurtje voor? Of wordt dat door de LM geaccepteerd als normaal gebruik oid?Inspired schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:37:
[...]
Die velgen van Tesla zijn ruk. Je ziet geen enkele zonder stoeprandschade na een half jaar. Ik "kreeg" ze bij de P zou echter bij een LR lekker de19 inch pakken. Dopje erop en klaar. Kun je ook nog eens makkelijk vervangen bij schade. Meer range, minder bijtelling en een aap met een ring blijft een lelijk ding.
Ik moest hier eigenlijk wel om lachen.Inspired schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:37:
[...]
Die velgen van Tesla zijn ruk. Je ziet geen enkele zonder stoeprandschade na een half jaar. Ik "kreeg" ze bij de P zou echter bij een LR lekker de19 inch pakken. Dopje erop en klaar. Kun je ook nog eens makkelijk vervangen bij schade. Meer range, minder bijtelling en een aap met een ring blijft een lelijk ding.
Je hebt rondom camera's, je stuur in je handen, of in ieder geval controle over de auto en dan zijn de velgen ruk?
In mijn ogen zegt het meer iets over de rijkwaliteiten van de chauffeur.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Neuh. Inspired heeft gewoon 100% gelijk, ruk is nog zwak uitgedrukt.pjot1 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:27:
[...]
Ik heb met eerdere auto's zelden velgschade gereden, hooguit enkele chipjes na jaren rijden, zonder daar echt bij na te denken of overdreven voorzichtig stoeprandjes te vermijden. Sterker nog, ik woonde aardig wat jaren in een buurt waar ik altijd moest fileparkeren. Nooit issues mee gehad.
Die van de Tesla waren daarentegen na een jaar allemaal beschadigd, zonder dagelijks fileparkeren. Waardeloos.
Daar heb je je antwoord al!BigSmurf schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:24:
[...]
Neuh. Inspired heeft gewoon 100% gelijk, ruk is nog zwak uitgedrukt.
Ik heb met eerdere auto's zelden velgschade gereden, hooguit enkele chipjes na jaren rijden, zonder daar echt bij na te denken of overdreven voorzichtig stoeprandjes te vermijden. Sterker nog, ik woonde aardig wat jaren in een buurt waar ik altijd moest fileparkeren. Nooit issues mee gehad.
Die van de Tesla waren daarentegen na een jaar allemaal beschadigd, zonder dagelijks fileparkeren. Waardeloos.
Ja, ze zijn gevoelig voor schade, maar zolang je nergens tegenaan/langs rijdt heb je ook geen schade.
Je parkeert je auto toch ook niet tegen een muur?
Wat het dus 'ruk' maakt is dat de Tesla velgen zo gevoelig zijn voor schade. Ik heb dit ook nooit eerder meegemaakt bij andere voertuigen.pjot1 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:29:
[...]
Daar heb je je antwoord al!
Ja, ze zijn gevoelig voor schade, maar zolang je nergens tegenaan/langs rijdt heb je ook geen schade.
Je parkeert je auto toch ook niet tegen een muur?
Het ligt m.i. overigens ook niet aan de velgen. Maar het feit dat de banden te smal zijn voor de velg. Normaal gesproken raak je de stoep eerst met de band. Bij een Tesla raak je de stoep gelijk met de velg.
Ben wel wat gewend met gevoelige velgen op mijn huidige BMW. 
Die zijn ook zeer kwetsbaar, ook al steekt de band daar iets uit. Bij extreem hoge randen zoals in parkeergarages ben je alsnog de pineut.
Die zijn ook zeer kwetsbaar, ook al steekt de band daar iets uit. Bij extreem hoge randen zoals in parkeergarages ben je alsnog de pineut.
:strip_exif()/f/image/7ghGKro946Os7HU3Y2zcpDgI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Rivanov op 30-06-2025 17:50 ]
De meeste LM's hebben richtlijnen daarvoor. Bij Ayvens zit je bij velgschade al gauw over de limiet dus dat wordt dan een factuurtjeKrijnemans schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:14:
[...]
Hoe wordt daar door de leasemaatschappijen eigenlijk mee omgegaan? Veel Tesla's die wordt ingeleverd heeft hebben dus velgschade. Daar krijgen de rijders allemaal een factuurtje voor? Of wordt dat door de LM geaccepteerd als normaal gebruik oid?
Daar steekt de band iets voorbij de velg. Bij een Tesla dus niet. Als je de stoep maar iets raakt instant schade.Rivanov schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:49:
Ben wel wat gewend met gevoelige velgen op mijn huidige BMW.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 30-06-2025 18:51 ]
Dan kan niemand rijden blijkbaar. Bij elk normaal merk zit er een band om dit wat voorbij de velg steekt. Heb nooit velgschade gehad voorheen. Nu wel. Maar goed, bij elk commentaar ligt het weer aan de bestuurder.pjot1 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:27:
[...]
Ik moest hier eigenlijk wel om lachen.
Je hebt rondom camera's, je stuur in je handen, of in ieder geval controle over de auto en dan zijn de velgen ruk?
Welke velg heb je zelf op je 3/Y?
[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 30-06-2025 18:48 ]
150 EUR per velg.Krijnemans schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:14:
[...]
Hoe wordt daar door de leasemaatschappijen eigenlijk mee omgegaan? Veel Tesla's die wordt ingeleverd heeft hebben dus velgschade. Daar krijgen de rijders allemaal een factuurtje voor? Of wordt dat door de LM geaccepteerd als normaal gebruik oid?
Vorige week bij de supercharger opgeladen, echter is dit niet van de gratis kilometers afgegaan en deze staat ook niet bij de geschiedenis. Kan dit langer duren dan een week?
Was het dan ook niet dat je een hogere band op de velg had zitten? En er zijn banden met en zonder velgbeschermers, maar ik gok even dat met beschermer de range wat lager ligt.BigSmurf schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:24:
[...]
Neuh. Inspired heeft gewoon 100% gelijk, ruk is nog zwak uitgedrukt.
Neemt niet weg dat ik inderdaad het idee heb dat de velgen van tesla vrij breed zijn tov de band, waardoor ze een beetje getrokken op het wiel zitten.
Heb ook meerdere 20 inch velgen gehad op Volvo/Audi en Honda. Nooit schade. Daar kun je vrij veel met de wang opvangen. Zelfs de 18 inch van Tesla heb je dat niet.gjcvro schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:00:
[...]
Was het dan ook niet dat je een hogere band op de velg had zitten? En er zijn banden met en zonder velgbeschermers, maar ik gok even dat met beschermer de range wat lager ligt.
Neemt niet weg dat ik inderdaad het idee heb dat de velgen van tesla vrij breed zijn tov de band, waardoor ze een beetje getrokken op het wiel zitten.
Het hangt heel erg van je velg band combinatie af. Een terreinauto heeft ook een hogere wang dan een Ferrari. Je hebt ook banden met een velgbescherming.Inspired schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:46:
[...]
Dan kan niemand rijden blijkbaar. Bij elk normaal merk zit er een band om dit wat voorbij de velg steekt. Heb nooit velgschade gehad voorheen. Nu wel. Maar goed, bij elk commentaar ligt het weer aan de bestuurder.
Welke velg heb je zelf op je 3/Y?
Ik kom van een bmw e46 met 225/35/19 voor en 245/30/19 achter. Nou, dan kijk je echt wel uit met stoepranden ed. Daarom, altijd haaks de stoep op en af. En zolang je niks raakt heb je ook geen schade.
Zelf rijd ik een model s 75d uit 2016. Waarbij mn vriendin binnen 24 uur een stoeprand heeft meegenomen. Maar dat is opnieuw gepoedercoat en sindsdien nooit meer iets geraakt. Heb overigens 19 inch slipstream velgen.
Je hebt geen Y/3? Ja, dan kun je idd wel meepraten.pjot1 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:10:
[...]
Het hangt heel erg van je velg band combinatie af. Een terreinauto heeft ook een hogere wang dan een Ferrari. Je hebt ook banden met een velgbescherming.
Ik kom van een bmw e46 met 225/35/19 voor en 245/30/19 achter. Nou, dan kijk je echt wel uit met stoepranden ed. Daarom, altijd haaks de stoep op en af. En zolang je niks raakt heb je ook geen schade.
Zelf rijd ik een model s 75d uit 2016. Waarbij mn vriendin binnen 24 uur een stoeprand heeft meegenomen. Maar dat is opnieuw gepoedercoat en sindsdien nooit meer iets geraakt. Heb overigens 19 inch slipstream velgen.
Bij de S is de band veel minder getrokken. Daar heb je de buffer die je bij elk ander merk ook hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 30-06-2025 19:22 ]
Dan nog, heb ik ervaring met de bmw!Inspired schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:18:
[...]
Je hebt geen Y/3? Ja, dan kun je idd wel meepraten.
Bij de S is de band veel minder getrokken. Daar heb je de buffer die je bij elk ander merk ook hebt.
Ook daar heb je geen strak getrokken band omheen zoals bij de Tesla 3/Y. De band is gewoon niet breed genoeg. Kijk eens om je heen op een parkeerplaats. Zoek eens op reddit. Zijn echt niet allemaal lompe chauffers.pjot1 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:30:
[...]
Dan nog, heb ik ervaring met de bmw!Zonder alle hulp systemen
Dit lijkt gefixed bij de Juniper trouwens. Ik had ook stress voor de velgen, maar mijn banden komen voorbij de velg.Inspired schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:32:
[...]
zoals bij de Tesla 3/Y. De band is gewoon niet breed genoeg.
(ik had er op reddit ook iets van gelezen maar vind het zo direct niet meer terug)
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.