de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik heb ook een Model Y Juniper, circa 4 maanden nu. 2 kleine issues mee gehad mbt uitlijning van de kofferbak en de achterlichten. Vlot een service afspraak, zowel bij service center (Hengelo) en aan huis. Goede communicatie gehad mbt voortgang.Bjornson schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:11:
Mijn Model Y Juniper geeft sinds dat ik hem heb (3 maanden) diverse storingen. Van willekeurige meldingen (ABS, lijndetectie, oplettendheid chauffeur, autopilot waarschuwingen) tot compleet vastlopend systeem.
Nadat de auto een paar keer in Eindhoven bij Tesla service is geweest en ze zeiden dat het probleem opgelost was, maar er geen verschil te merken was ben ik uiteindelijk vorige week naar Tilburg gegaan. Daar staat de auto nu al een dikke week.
Vandaag te horen gekregen dat de auto nóg 1,5 daar moet blijven. Ik vind dat behoorlijk lang en ik heb niet het gevoel dat er continue aan de auto gewerkt wordt. De service medewerker is vaak onduidelijk met updates en weet eigenlijk weinig concreets te melden.
Hoe is jullie ervaring met Tesla service? Hoe lang mag een reparatie duren en waar kun je terecht met klachten?
1 verzoek / wens duurde wat langer; het uitschakelen van de file meldingen van de radio. Werd elke week gebeld met update en uiteindelijk ook opgelost.
Al met al prima service en goede ervaringen mee.
Regio Rotterdam?JeroenV_ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:51:
Iemand een idee waarom de cruise control toch zelf de snelheid aanpast in sommige situaties?
Kan prima hele stukken 105 rijden op de cc waar je op dat moment 100 mag, en toch plotseling remt de auto dan naar 100 wat best irritant is omdat je het niet verwacht.
Autopilot staat ingesteld in de settings op huidige snelheid mocht dat ook uitmaken voor wat de cruise control doet.
Geen idee waarom, maar op de A16 vindt de auto het leuk om naar 100 te springen.
Doet hij al jaren, geen idee waarom, maar het is altijd bij splitsingen in wegen.
het is kWh.rwr_ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:24:
Ik ben op de markt voor een tweedehands M3 (vanaf facelift, dus 2021+). Nu zijn er twee interessante edities (voor mij):
- RWD (60kW, LFP)
- LR (75 kW, NMC)
Aangezien het aangeraden wordt de LFP altijd tot 100% op te laden, terwijl dit voor de NMC accu niet zo is, wat zijn dan de argumenten om toch voor de, duurdere, LR te gaan? Range scheelt dan niet zo veel lijkt me, behalve incidenteel als je de LR helemaal tot 100% oplaadt (voor bv een vakantie).
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Als hij van 100 naar 130 springt vind ik het nog erger!JeroenV_ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:51:
Iemand een idee waarom de cruise control toch zelf de snelheid aanpast in sommige situaties?
Kan prima hele stukken 105 rijden op de cc waar je op dat moment 100 mag, en toch plotseling remt de auto dan naar 100 wat best irritant is omdat je het niet verwacht.
Autopilot staat ingesteld in de settings op huidige snelheid mocht dat ook uitmaken voor wat de cruise control doet.
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Twee zeer verschillende auto's.Rivanov schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:57:
Aanstaande zaterdag een proefrit gepland in Eindhoven, met de Model Y LR RWD.
Ben benieuwd. Recent al proefrit gemaakt met Cupra Tavascan en die beviel ook enorm goed. Maar wil toch ook een keer de Tesla "ervaren" aangezien daar mijn tech-nerd hart ook harder van gaat slaan.
En ze zijn op dit moment erg gunstig in de lease.
Gelukkig Tesla Service nog nooit nodig gehad. Niet 5 jaar lang voor mijn M3 en ook al 3 maanden niet voor mijn JuniperBjornson schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:11:
Mijn Model Y Juniper geeft sinds dat ik hem heb (3 maanden) diverse storingen. Van willekeurige meldingen (ABS, lijndetectie, oplettendheid chauffeur, autopilot waarschuwingen) tot compleet vastlopend systeem.
Nadat de auto een paar keer in Eindhoven bij Tesla service is geweest en ze zeiden dat het probleem opgelost was, maar er geen verschil te merken was ben ik uiteindelijk vorige week naar Tilburg gegaan. Daar staat de auto nu al een dikke week.
Vandaag te horen gekregen dat de auto nóg 1,5 daar moet blijven. Ik vind dat behoorlijk lang en ik heb niet het gevoel dat er continue aan de auto gewerkt wordt. De service medewerker is vaak onduidelijk met updates en weet eigenlijk weinig concreets te melden.
Hoe is jullie ervaring met Tesla service? Hoe lang mag een reparatie duren en waar kun je terecht met klachten?
Ik heb positieve ervaringen met Volvo, daar we al sinds 2005 ook Volvo rijden :-) Kia viel bij mij ook af inderdaad.gjcvro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:35:
[...]
Heb je dan een tip voor een merk dat nog wel service bied?
Ford, Mazda, VW en Kia valt bij mij al af
Ohja, Hyundai ging al mis bij de verkoopafdeling.
Service krijg ik voor mijn gevoel alleen nog bij de lokale garage, waar de Mazda nou gewoon naar toe mag, omdat daar geen garantie meer op zit.
Voordeel van Tesla is dat ze je in ieder geval niet dwingen om elke 15k kilometer langs te komen.
Het ligt niet per se aan het merk, maar vooral aan de mensen die op een specifieke vestiging werken. In het verleden hele goede ervaringen met Volvo, tot ik een keer naar een andere dealer moest. Werd nog net niet weggekeken. Idem met VAG, aantal hele goede ervaringen en ook een paar barslechte.gjcvro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:53:
[...]
Nee, het is meer dat het overal drama is, en ik oprecht afvraag waar je nog wel service kunt verwachten.
Ik heb veelal goede ervaringen gehad met Tesla Rotterdam, maar ze zijn soms ook heel stug, er is bij Tesla gewoon geen ruimte voor enige emotionele argumenten. Computer says no hebben ze uitgevonden.
Precies alleen de kleinere, klantgerichte vestigingen worden opgedoekt, wat overblijft is te groot en onpersoonlijk. Dat zal bij tesla ook zo zijn, maar daar weet je eigenlijk al van te voren dat het geautomatiseerd is tot op het bot. Dat zie je al aan het verkoop proces. Beide is sh!t bij problemen.BigSmurf schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:30:
[...]
Het ligt niet per se aan het merk, maar vooral aan de mensen die op een specifieke vestiging werken. In het verleden hele goede ervaringen met Volvo, tot ik een keer naar een andere dealer moest. Werd nog net niet weggekeken. Idem met VAG, aantal hele goede ervaringen en ook een paar barslechte.
Ik heb veelal goede ervaringen gehad met Tesla Rotterdam, maar ze zijn soms ook heel stug, er is bij Tesla gewoon geen ruimte voor enige emotionele argumenten. Computer says no hebben ze uitgevonden.
Er staat plus of min de marge, maar dat dowt hij dus niet.pdidi schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:02:
[...]
Als je van de ene snelweg naar de andere snelweg gaat, wordt de snelheidslimiet aangepast. Dat komt omdat Tesla het behandeld als "oprit" (dat wordt ook zo uitgesproken tijdens de navigatie)
[Afbeelding]
Hij neemt op die momenten de marge niet mee.
Ik rij vaak 120 km/u als het kan qua verkeersbeeld en het is nogal irritant (of wellicht juist paternalistisch?) als de auto vrij abrupt afremt naar 100 km/u. Nog los van dat de auto soms afremt o.b.v. snelheidsborden die niet (meer) van toepassing zijn. Heb de snelheidslimiet al vrij hoog staan in de instellingen en dat maakt geen verschil.
Oa midden in een bocht, maar denk dat de reactie eronder het wel verklaardgjcvro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:20:
[...]
Situatie qua afwijkende snelheid of in bochten etc.?
Dat klinkt aannemelijk ja, het gebeurd bijvoorbeeld midden in de bocht A17 -> A16 ri Dordrecht. De navi zegt hier overigens niets over, die geeft op de A17 al aan dat ik er over xx km af moet bij de N3, niets over een oprit van de A16 oid.
pdidi schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:02:
[...]
Als je van de ene snelweg naar de andere snelweg gaat, wordt de snelheidslimiet aangepast. Dat komt omdat Tesla het behandeld als "oprit" (dat wordt ook zo uitgesproken tijdens de navigatie)
[Afbeelding]
Alleen die marge waar ze het over hebben; als de instelling op huidige snelheid staat, kun je geen marge opgeven

Jep, zie hierboven. Ook invoegend op de A16 vanaf de N3 springt ie soms spontaan naar 90 ofzo.mjvdzwet schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:14:
[...]
Regio Rotterdam?
Geen idee waarom, maar op de A16 vindt de auto het leuk om naar 100 te springen.
Doet hij al jaren, geen idee waarom, maar het is altijd bij splitsingen in wegen.
Bij 130 doet ie dat ook ja, niet echt plezierigmacedon schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:52:
[...]
Als hij van 100 naar 130 springt vind ik het nog erger!
Dat is ook mijn ervaring. Omdat ik met FSD rij kan ik de snelheid niet hoger instellen als de maximum snelheid plus de marge. Regelmatig dat de auto de snelheid lager instelt. Bij afritten is het standaard dat op het moment dat je de afrit oprijdt, de snelheid naar de geldende maximum snelheid zonder marge gaat.mjvdzwet schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:59:
[...]
Er staat plus of min de marge, maar dat dowt hij dus niet.
Hij neemt op die momenten de marge niet mee.
Ik dacht altijd dat dit was omdat het een afrit was en je daar toch moet afremmen, maar blijkbaar is dit gewoon een bug.
Signatures zijn voor boomers.
Joh.
Maar wil het verschil zelf ook ervaren.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dat de marge niet wordt meegenomen klinkt (zoals @Maasluip ook vermoed) als een bug. Ik rij meestal met Autosteer op snelwegen en misschien dat het gedrag dan anders is dan alleen TACC. In de handleiding staat idd ook expliciet dat het aanpassen van de snelheid met Cruise Control gebeurd. Heb je dezelfde situaties al eens met AP-Autosteer geprobeerd?JeroenV_ schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 06:49:
[...]
Oa midden in een bocht, maar denk dat de reactie eronder het wel verklaard
[...]
Dat klinkt aannemelijk ja, het gebeurd bijvoorbeeld midden in de bocht A17 -> A16 ri Dordrecht. De navi zegt hier overigens niets over, die geeft op de A17 al aan dat ik er over xx km af moet bij de N3, niets over een oprit van de A16 oid.
Alleen die marge waar ze het over hebben; als de instelling op huidige snelheid staat, kun je geen marge opgeven![]()
[...]
Jep, zie hierboven. Ook invoegend op de A16 vanaf de N3 springt ie soms spontaan naar 90 ofzo.
[...]
Bij 130 doet ie dat ook ja, niet echt plezierig
Het remmen in/voor een bocht (ook op snelwegen) is een andere "snelheids aanpassing feature". Soms komt er dan Bochtassistentie ingeschakeld in beeld, maar niet altijd. Dat doet ie ook met Autosteer
[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 26-06-2025 08:42 ]
Het kan ook zijn dat dit rare afrit/oprit gedrag een voorwaarde was voor goedkeuring van autopilot destijds in Nederland en Europa. De truuk van Tesla en RDW om het goedgekeurd te krijgen was dat autopilot de rit moet opknippen in stukken en die achter elkaar plakken, dus dat het niet een volledige autopilot daardoor is.Maasluip schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 07:42:
[...]
Dat is ook mijn ervaring. Omdat ik met FSD rij kan ik de snelheid niet hoger instellen als de maximum snelheid plus de marge. Regelmatig dat de auto de snelheid lager instelt. Bij afritten is het standaard dat op het moment dat je de afrit oprijdt, de snelheid naar de geldende maximum snelheid zonder marge gaat.
Ik dacht altijd dat dit was omdat het een afrit was en je daar toch moet afremmen, maar blijkbaar is dit gewoon een bug.
Dit is wat ik geloof ik gehoord had in de zembla aflevering over Tesla.
Geen bug maar een feature dus volgens mij.
Best annoying inderdaad. gaat soms naar 100 of 120 en als je TACC/Autosteer gebruikt kun je em ook niet met de scrollwheel overrulen.pdidi schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:02:
[...]
[Afbeelding]
Maar nu duidelijk waarom het gebeurt.
Dat overrulen is een beetje afhankelijk van de weg, als ik het goed begrepen heb.NiroNiro schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:41:
[...]
Best annoying inderdaad. gaat soms naar 100 of 120 en als je TACC/Autosteer gebruikt kun je em ook niet met de scrollwheel overrulen.
Op wegen waar geen voetgangers/fietsers komen kan je als het goed is de snelheid aanpassen naar eigen wens. Op wegen waar die wel kunnen komen is het maximaal 10 km/u harder dan de max.
Als hij bij mij van 85 naar 80 springt dan scroll ik meteen terug naar 85, werkt gewoon.
Ik denk dat je deze bedoelt:ZXRY schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:29:
Hi, weet iemand of het mogelijk is in te stellen dat autopilot de verkeersborden langs de snelweg negeert en dus niet automatisch de snelheid aanpast?
Ik rij vaak 120 km/u als het kan qua verkeersbeeld en het is nogal irritant (of wellicht juist paternalistisch?) als de auto vrij abrupt afremt naar 100 km/u. Nog los van dat de auto soms afremt o.b.v. snelheidsborden die niet (meer) van toepassing zijn. Heb de snelheidslimiet al vrij hoog staan in de instellingen en dat maakt geen verschil.
:strip_exif()/f/image/nuvgLagfckq2s9u9BApVEpJk.png?f=user_large)
Dit is op de snelweg, een voorbeeld is bij Emmeloord vanuit het noorden naar Lelystad. Na die bocht blijft ie even op 110 zitten voordat hij weer naar 130 gaat. Verder heb ik het ook altijd bij Utrecht richting het Noorden. Ik denk dat het is zoals @pdidi schreef, snelheid minderen als snelwegen samenkomen of omdat je naar een andere snelweg gaat.Plenkske schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:44:
[...]
Dat overrulen is een beetje afhankelijk van de weg, als ik het goed begrepen heb.
Op wegen waar geen voetgangers/fietsers komen kan je als het goed is de snelheid aanpassen naar eigen wens. Op wegen waar die wel kunnen komen is het maximaal 10 km/u harder dan de max.
Als hij bij mij van 85 naar 80 springt dan scroll ik meteen terug naar 85, werkt gewoon.
In veel gevallen lukt het om eens de snelheid omlaag te scrollen om dan terug naar boven te gaan.NiroNiro schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:41:
[...]
Best annoying inderdaad. gaat soms naar 100 of 120 en als je TACC/Autosteer gebruikt kun je em ook niet met de scrollwheel overrulen.
Volgens mij een bug in dat systeem, maar het lijkt niet altijd te werken.
Als je voor de LR kan gaan, altijd doen. In de praktijk zul je het grootste deel van de tijd ergens tussen de 20% en de 80% laden. Je hebt dan gewoon meer range, ook over 5 jaar als de batterij iets meer gedegradeerd is dan nu.rwr_ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:24:
Ik ben op de markt voor een tweedehands M3 (vanaf facelift, dus 2021+). Nu zijn er twee interessante edities (voor mij):
- RWD (60kW, LFP)
- LR (75 kW, NMC)
Aangezien het aangeraden wordt de LFP altijd tot 100% op te laden, terwijl dit voor de NMC accu niet zo is, wat zijn dan de argumenten om toch voor de, duurdere, LR te gaan? Range scheelt dan niet zo veel lijkt me, behalve incidenteel als je de LR helemaal tot 100% oplaadt (voor bv een vakantie).
Heb je eigen laadmogelijkheden, neem een dynamisch contract: grotere batterij betekent meer laden aan aan lagere prijs. Maar eerlijk is eerlijk, aan de LFP heb je ook een prima auto.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Om die ruimte te gebruiken gaat de achterklep vaak open en dicht natuurlijk. Nou ik het mij opgevallen dat bij het sluiten de klep bijna altijd (ik gok 8 van de 10 keer) terugschiet na het indrukken van het knopje onderop de klep. Dit gebeurt al direct in de eerste 1 á 2 seconden, dus niet pas als hij weerstand voelt bij het sluiten omdat er iets tussen zit bijvoorbeeld. Bij de tweede keer indrukken gaat hij vaak wel dicht. Een enkele keer moet ik een derde keer drukken.
Het lijkt vooral te gebeuren bij het gebruik van de fysieke knop en niet via de app of via het scherm. Nu weet ik niet precies waar de sensor zit, maar ik heb al geprobeerd zo ver mogelijk weg te staan of gauw m'n arm weg te trekken o.i.d. Mij lijkt dat hij niet echt een optische sensor gebruikt, maar vooral let op weerstand? Maargoed wie ben ik.
Ik heb ergens gelezen dat hij elke opvolgende keer dat je de klep wil sluiten de druk of benodigde weerstand iets verhoogt, dus dat verklaart wel waarom het makkelijker gaat bij de 2e en 3e poging. Dit ging overigens om een frunk van een Cybertruck.
Heb er inmiddels een serviceaanvraag voor ingeschoten, maar nog geen reactie. Ik was benieuwd of er meer zijn met dezelfde ervaring of een idee hebben waar het aan kan liggen.
Het is maar een klein "probleem", maar het is toch elke keer een kleine irritatie en ik wil gewoon dat de klep dichtgaat als ik op de knop druk.
Het is al even gelden, 2 jaar, dat ik service nodig had. Mijn ervaring met service en tesla is best goed, je moet soms wel een beetje pushen. Persoonlijk ben ik meer fan van Eindhoven dan van Tilburg, maar goed dat is allemaal bebaseerd op 2 jaar oude ervaringenBjornson schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:11:
-Jaap-io in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
-Jaap-io in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
-Jaap-io in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Wij hebben dit ook voor, maar vreemd genoeg enkel als mijn vrouw de koffer sluit.Kwarkaroo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:57:
Sinds een paar weken rij ik een MY Juniper. Inmiddels al 2000km verder en wat een heerlijke auto om te rijden. Ook de ruimte is top.
Om die ruimte te gebruiken gaat de achterklep vaak open en dicht natuurlijk. Nou ik het mij opgevallen dat bij het sluiten de klep bijna altijd (ik gok 8 van de 10 keer) terugschiet na het indrukken van het knopje onderop de klep. Dit gebeurt al direct in de eerste 1 á 2 seconden, dus niet pas als hij weerstand voelt bij het sluiten omdat er iets tussen zit bijvoorbeeld. Bij de tweede keer indrukken gaat hij vaak wel dicht. Een enkele keer moet ik een derde keer drukken.
Het lijkt vooral te gebeuren bij het gebruik van de fysieke knop en niet via de app of via het scherm. Nu weet ik niet precies waar de sensor zit, maar ik heb al geprobeerd zo ver mogelijk weg te staan of gauw m'n arm weg te trekken o.i.d. Mij lijkt dat hij niet echt een optische sensor gebruikt, maar vooral let op weerstand? Maargoed wie ben ik.
Ik heb ergens gelezen dat hij elke opvolgende keer dat je de klep wil sluiten de druk of benodigde weerstand iets verhoogt, dus dat verklaart wel waarom het makkelijker gaat bij de 2e en 3e poging. Dit ging overigens om een frunk van een Cybertruck.
Heb er inmiddels een serviceaanvraag voor ingeschoten, maar nog geen reactie. Ik was benieuwd of er meer zijn met dezelfde ervaring of een idee hebben waar het aan kan liggen.
Het is maar een klein "probleem", maar het is toch elke keer een kleine irritatie en ik wil gewoon dat de klep dichtgaat als ik op de knop druk.
Voor zover ik weet heeft de MY geen sensors, hij checkt enkel op weerstand.
Wat ik wel nog eens moet testen is of het misschien aan de UWB ligt. Bij mijn vrouw staat de UWB aan op haar telefoon, bij mij niet. Misschien detecteert hij haar positie als te dichtbij of zo...
Nee, gebruik AP eigenlijk nooit meer... mij teveel phantombrakespdidi schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:32:
[...]
Heb je dezelfde situaties al eens met AP-Autosteer geprobeerd?
ALs je het nooit gebruikt weet je ook niet of er phantom brakes zijn. Die zijn er namelijk maar hoogst zelden. Ik denk dat je de woorden phantom brakes niet correct gebruikt. Phantom brakes zijn remmen uit het niets, en dat komt eigenlijk niet meer voor. Wat wel gebeurt is in de stad als de rijbaan niet helemaal rechtdoor loopt maar de auto ziet een geparkeerde auto staan die op de rijbaan lijkt te staan, hij op de rem gaat. Maar die is verklaarbaar dus geen phantom.JeroenV_ schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:26:
[...]
Nee, gebruik AP eigenlijk nooit meer... mij teveel phantombrakes
Overigens reed ik afgelopen week tegen de ondergaande zon in zonder dat AP zich ook maar 1x afmeldde vanwege geen zicht. Werkt echt heel goed tegenwoordig.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Onze telefoons ondersteunen geen UWB en heb het dan ook niet geactiveerd in de instellingen van de auto. Ga er in mijn geval dus niet vanuit dat het daarin zit.Fire69 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:23:
[...]
Wij hebben dit ook voor, maar vreemd genoeg enkel als mijn vrouw de koffer sluit.
Voor zover ik weet heeft de MY geen sensors, hij checkt enkel op weerstand.
Wat ik wel nog eens moet testen is of het misschien aan de UWB ligt. Bij mijn vrouw staat de UWB aan op haar telefoon, bij mij niet. Misschien detecteert hij haar positie als te dichtbij of zo...
Wij hebben de LFP versie, bevalt uitstekend, 0 spijt van, ook nooit issues met range, maar hierna ga ik ook gewoon voor een LR (eventueel performance). Ik merk inderdaad wat Bert ook zeg dat we 95% van de tijd tussen de 20 en 80% zitten. Op het moment moeten we ook moeite doen om hem 1x in de week naar 100% te laden. (Mede door de aanbieders hier in de buurt, geen eigen oprit en na langer dan 4 uur laden word het tarief verhoogd)bert pit schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:32:
[...]
Als je voor de LR kan gaan, altijd doen. In de praktijk zul je het grootste deel van de tijd ergens tussen de 20% en de 80% laden. Je hebt dan gewoon meer range, ook over 5 jaar als de batterij iets meer gedegradeerd is dan nu.
Heb je eigen laadmogelijkheden, neem een dynamisch contract: grotere batterij betekent meer laden aan aan lagere prijs. Maar eerlijk is eerlijk, aan de LFP heb je ook een prima auto.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
TACC is onderdeel van APJeroenV_ schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:26:
[...]
Nee, gebruik AP eigenlijk nooit meer... mij teveel phantombrakes
Elke remactie is verklaarbaar, aangezien er gewoon logische code achter zit.daemonix schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:51:
[...]
Ik denk dat je de woorden phantom brakes niet correct gebruikt. Phantom brakes zijn remmen uit het niets, en dat komt eigenlijk niet meer voor. Wat wel gebeurt is in de stad als de rijbaan niet helemaal rechtdoor loopt maar de auto ziet een geparkeerde auto staan die op de rijbaan lijkt te staan, hij op de rem gaat. Maar die is verklaarbaar dus geen phantom.
Phantom brakes kan je gewoon bezien als "ongewenste remacties".
Het probleem is dat de gewone bestuurder zoals jij en ik geen inzicht hebben in die logische code en het moeten doen met een inconsistente en incomplete owners manual. Als Tesla nou eens wat duidelijker aan zou geven (real-time) waarom een bepaalde actie wordt uitgevoerd, zou al een hele verbetering zijn. Ik heb een hekel om tegen een computer te praten, maar zie hier een gouden feature weggelegd voor Grok: Hey Grok, waarom moesten we net remmen?this schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:29:
[...]
Elke remactie is verklaarbaar, aangezien er gewoon logische code achter zit.
[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 26-06-2025 15:00 ]
En wat zou je daar mee opschieten als het 1 van de 2.000(.000) redenen is? Of ik dacht dat er een fiets overstak, maar heb bleek een dikke bromvlieg te zijn, whatever.pdidi schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:54:
[...]
Het probleem is dat de gewone bestuurder zoals jij en ik geen inzicht hebben in die logische code en het moeten doen met een inconsistente en incomplete owners manual. Als Tesla nou eens wat duidelijker aan zou geven (real-time) waarom een bepaalde actie wordt uitgevoerd, zou al een hele verbetering zijn. Ik heb een hekel om tegen een computer te praten, maar zie hier een gouden feature weggelegd voor Grok: Hey Grok, waarom moesten we net remmen?
Als je weet waar het door komt is het makkelijker te accepteren wellicht. Net zoals mensen willen weten waarom zij in de file staan of zo. Daarnaast kun je dan toekomstige situaties beter inschatten.gjcvro schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:09:
[...]
En wat zou je daar mee opschieten als het 1 van de 2.000(.000) redenen is? Of ik dacht dat er een fiets overstak, maar heb bleek een dikke bromvlieg te zijn, whatever.
2 maanden geleden ben ik naar Zweden geweest, een goeie 2000km heen, en heb het toen regelmatig wel aangezet. Op de terugweg al niet meer omdat ik er toen al klaar mee was. Is nog wel een reactie van mij te vinden hieroverdaemonix schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:51:
[...]
ALs je het nooit gebruikt weet je ook niet of er phantom brakes zijn. Die zijn er namelijk maar hoogst zelden. Ik denk dat je de woorden phantom brakes niet correct gebruikt. Phantom brakes zijn remmen uit het niets, en dat komt eigenlijk niet meer voor. Wat wel gebeurt is in de stad als de rijbaan niet helemaal rechtdoor loopt maar de auto ziet een geparkeerde auto staan die op de rijbaan lijkt te staan, hij op de rem gaat. Maar die is verklaarbaar dus geen phantom.
Overigens reed ik afgelopen week tegen de ondergaande zon in zonder dat AP zich ook maar 1x afmeldde vanwege geen zicht. Werkt echt heel goed tegenwoordig.
En nee, dat was dan niet in de stad want daar gebruikte ik het sowieso al niet, maar gewoon op de snelweg of provinciale wegen. Dus of het nou wel of geen phantom is waardoor ie remt, hij remde op voor mij compleet onlogische momenten die mij meer schrik en ongenoegen gaven dan plezier.
Daarom gewoon maar TACC, waarbij het TA van mij ook nog weg zou mogen maar das weer een andere discussie
Nee. Phantom brakes zoals die voorkwamen (Niet voorkomen!) waren bijvoorbeeld te wijten aan het onthouden van plaatsen waar je tijdelijk 70 mocht en de Tesla dus vol in de ankers ging. Dat kon ook komen doordat andere Tesla's doorgegeven hadden dat daar in het verleden aan de weg gewerkt was. Voor de bestuurder volstrekt onverklaarbaar. Dat is een phantom brake. Niets meer niets minder. En nee, als gevolg van deep learning staat er niets in code. Als er een verklaarbare reden is (bord van zijweg gelezen bijvoorbeeld) dan is dat geen phantom brake maar een foutieve ingreep als gevolg van verkeerde interpretatie.this schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:29:
[...]
Elke remactie is verklaarbaar, aangezien er gewoon logische code achter zit.
Phantom brakes komen zo goed als niet meer voor.
Ik moet het bij Kwikfit laten doen van de lease maatschappij. Geen enkel probleem.hansvanhengel schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:37:
Even een totaal ander vraagje, waar laten jullie je banden vervangen? Gewoon bij Kwik-Fit? Of toch via Tesla?
Ik doe via lokale autobanden. Ik ben erg over tevredenhansvanhengel schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:37:
Even een totaal ander vraagje, waar laten jullie je banden vervangen? Gewoon bij Kwik-Fit? Of toch via Tesla?
Die functionaliteit staat tot op heden nog steeds in de owners manual:daemonix schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:35:
[...]
Dat kon ook komen doordat andere Tesla's doorgegeven hadden dat daar in het verleden aan de weg gewerkt was.
:strip_exif()/f/image/67dkmQDqwILljM6fuvygxkcp.png?f=user_large)
Volgens mij staat in de owners manual een hele goede omschrijving van een phantom brake:daemonix schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:35:
[...]
Dat is een phantom brake. Niets meer niets minder.
:strip_exif()/f/image/tPGMTCexAYtqUr81WJ8LSg4t.png?f=user_large)
[ Voor 32% gewijzigd door pdidi op 26-06-2025 17:00 ]
Inmiddels Profile volgens mij, maar hiervoor bij de Euromaster. Over die laatste niets dan lof.hansvanhengel schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:37:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dat gaat over op- en afritten, niet over midden op de snelweg.pdidi schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:52:
[...]
Die functionaliteit staat tot op heden nog steeds in de owners manual:
[Afbeelding]
[...]
Volgens mij staat in de owners manual een hele goede omschrijving van een phantom brake:
[Afbeelding]
Helaas wel. Een splitsing op een snelweg is volgens Tesla ook een opritdaemonix schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:04:
[...]
Dat gaat over op- en afritten, niet over midden op de snelweg.
Neem dit voorbeeld: https://maps.app.goo.gl/RyiVUYPmLHk1irzT7
Je rijdt met navigatie aan op de A2 en gaat richting Son en Breugel (A50). De navigatie zegt dan (even uit het hoofd): "Houd links aan en neem de oprit naar de A50".
[ Voor 57% gewijzigd door pdidi op 26-06-2025 17:21 ]
Wat betreft het inschatten, is het gedrag van mede weggebruikers belangrijk. Sommige bestuurders zijn op hun telefoon bezig of druk in gesprek met iemand, waardoor zij zwalken van links naar rechts in hun rijbaan. Daarbij komen zij soms over de rijbaan begrenzing. Dan reageert de Tesla daarop als je in TACC of AP modus rijdt met een remactie. Je moet dan dus proactief op reageren door de ap uit te zetten of alvast vaart te minderen of weg te sturen. Stom maar dat scheelt ingrepen. Het systeem is daar nog niet op voorbereid. De FSD zoals die in de USA nu werkt kan dat wel, dus voorlopig maar goed opletten.Roenie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:18:
[...]
Als je weet waar het door komt is het makkelijker te accepteren wellicht. Net zoals mensen willen weten waarom zij in de file staan of zo. Daarnaast kun je dan toekomstige situaties beter inschatten.
In het kader van de phantom brake discussie. Kwam hier gister langs dus even getest. Ook bij mij even in de ankers helaas. Precies op het druk waar een hobbel in de snelweg aanwezig is vanwege een onderliggend tunneltje. Wellicht dus verklaarbaar?-MD- schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:05:
[...]
Is dat ook echt zo? Wat ik heb begrepen is dat dit vooral een echt probleem was met de 'oudere' versies. Dan heb ik het over een echte phantom brake, dus een remactie die nagenoeg vergelijkbaar is met het volledig intrappen van het rempedaal. Zelf heb ik dat met de oude Y en de nieuwe Y nooit als zodanig ervaren. Wel dat de wagen een dusdanige vertraging heeft dat de remlichten aan gaan, maar niet dat ik met mijn snufferd tegen het dashboard aan zit met bijbehorende hartverzakking.
Het beste reproduceerbare voorbeeld is voor mij hier, de A13 links 12,9 van Rotterdam naar Delft vlak voor de afslag naar het tankstation waar ik regelmatig langs kom:
https://maps.app.goo.gl/LFHCq8rCJoWb3WGKA
[Afbeelding]
Als ik daar op rijstrook 3 rijd op Autopilot of TACC, gaat hij altijd vertragen met een dusdanige vertraging dat de remlichten inschakelen. Elke update hoop ik dat het weg is, maar helaas. Het is vervelend, maar met het voet vlakbij het pedaal makkelijk te overrulen*. Het is daar altijd zo druk dat ik nooit heb kunnen ondervinden wat er gaat gebeuren als ik niet ingrijp.
Verder heb ik het nog nooit ergens anders meegemaakt. Wel de typische overgang van 105 naar 100 (of op sommige stukken bij Utrecht naar 90, geen idee waarom) ofzo bij knooppunten of overgang naar andere wegen, zoals @RF1000 dat al benoemde. Maar als ik dan netjes 100 zou rijden zou ik daar dan weer geen last van hebben.
Resume: ik denk dat de term phantom brake nogal aan interpretatie onderhevig is. De vertragingen van nu zijn denk ik niet te vergelijken met de rem-acties van vroeger. Maar dat is wat ik aanneem op basis van wat ik heb gelezen toen ik overwoog een Y aan te schaffen. Corrigeer me vooral
*Het schijnt een geldig Nederlands woord te zijn, ik vind het maar een lelijk woord om in het Nederlands te gebruiken
My 2 cents: Reed jij net als @-MD- op rijstrook 3, de strook naast de spitsstrook? Dat vindt Tesla vaak niet leuk. Als er dan een auto rechts van je op de spitsstrook rijdt denkt de Tesla dat die asap naar links zal komen invoegen. Heb je dezelfde problemen op rijstrook 1 of 2?RF1000 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:27:
[...]
In het kader van de phantom brake discussie. Kwam hier gister langs dus even getest. Ook bij mij even in de ankers helaas. Precies op het druk waar een hobbel in de snelweg aanwezig is vanwege een onderliggend tunneltje. Wellicht dus verklaarbaar?
Graag wil ik dat iedere bestuurder zijn/haar eigen telefoon als sleutel kan gebruiken en dat daarmee ook direct het eigen bestuurdersprofiel wordt ingeladen. Bij eerdere berichten zag ik dat dit prima zo in te stellen moet zijn.
Het lukt me echter niet. Ik krijg in de app niet de optie "Veiligheid en bestuurders" te zien, alleen de menu optie Beveiliging... Het is wel gelukt de telefoons van de andere bestuurders als sleutel in te stellen, maar extra bestuurdersprofielen willen nog niet zo...
Bij de klantenservice van Tesla wordt geadviseerd om via de leasemaatschappij voor iedere bestuurder een eigen Tesla account aan te laten maken via de leasemaatschappij. Ik meende uit eerdere berichten op te maken dat dit helemaal niet nodig is...
Ik weet dat je ook lokaal een extra profiel aan kan maken, maar dat is niet de oplossing die ik zoek.
Iedereen laten inloggen met je huidige account op hun telefoon en aan de hand van de telefoonsleutel in de auto kun je er een profiel aan koppelen.Empie69 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:36:
Het lukt me helaas niet om via de Tesla app een nieuw bestuurdersprofiel aan te maken. Vandaag is mijn model Y Juniper geleverd (yeah!). Het is een leaseauto via Athlon.
Graag wil ik dat iedere bestuurder zijn/haar eigen telefoon als sleutel kan gebruiken en dat daarmee ook direct het eigen bestuurdersprofiel wordt ingeladen. Bij eerdere berichten zag ik dat dit prima zo in te stellen moet zijn.
Het lukt me echter niet. Ik krijg in de app niet de optie "Veiligheid en bestuurders" te zien, alleen de menu optie Beveiliging... Het is wel gelukt de telefoons van de andere bestuurders als sleutel in te stellen, maar extra bestuurdersprofielen willen nog niet zo...
Bij de klantenservice van Tesla wordt geadviseerd om via de leasemaatschappij voor iedere bestuurder een eigen Tesla account aan te laten maken via de leasemaatschappij. Ik meende uit eerdere berichten op te maken dat dit helemaal niet nodig is...
Ik weet dat je ook lokaal een extra profiel aan kan maken, maar dat is niet de oplossing die ik zoek.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Het gaat er om dat ik eerst een nieuw profiel aan wil maken om het inderdaad daarna aan de andere telefoon te koppelen...adjego schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:38:
[...]
Iedereen laten inloggen met je huidige account op hun telefoon en aan de hand van de telefoonsleutel in de auto kun je er een profiel aan koppelen.
Dit merk ik inderdaad ook wel. Althans, ik heb allemaal het idee dat ik vorig jaar vaker die melding kreeg. Ik heb hem nu niet gehad terwijl ik regelmatig in laaghangede zon heb gereden.daemonix schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:51:
Phantom breaks heb ik op een rit van 1000km wellicht 1 of 2 keer. Maar dan houd hij eerst een beetje in dus gaat mijn voet al naar het pedaal om even iets bij te geven. 50 meter verder kun je de voet weer los laten.
Last heb ik er niet van. Ik rij met alle opties aan en vind dat heerlijk.
Ik ben enorme fan van een Hyundai Kona... maar die heeft me wel eens echt met een noodrem stilgezet op de snelweg omdat er een schaduw was. DAT is een phantom break.
Mijn Tesla houd eigenlijk eerst een beetje in, en daarna wat steviger.
[ Voor 13% gewijzigd door World Citizen op 26-06-2025 20:44 ]
FreeReef.nl
Dat moet je in de Tesla doen. Klik op de profielnaam bovenin -> Instellingen bestuurdersprofiel -> Nieuwe bestuurder + -> Maak een lokaal profiel aanEmpie69 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:16:
[...]
Het gaat er om dat ik eerst een nieuw profiel aan wil maken om het inderdaad daarna aan de andere telefoon te koppelen...
[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 26-06-2025 20:41 ]
Dit blijft een eindeloze discussie. Maar de meer gangbare definitie van een phantom brake is: “remmen zonder dat daar noodzaak voor is”. Dat is dus zonder “verklaarbaar” want iedereen zou wel een iets kunnen bedenken wat het mogelijk zou kunnen verklaren. Of dat reeel is of niet. Gaat ook niet om hard of zacht remmendaemonix schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:51:
[...]
ALs je het nooit gebruikt weet je ook niet of er phantom brakes zijn. Die zijn er namelijk maar hoogst zelden. Ik denk dat je de woorden phantom brakes niet correct gebruikt. Phantom brakes zijn remmen uit het niets, en dat komt eigenlijk niet meer voor. Wat wel gebeurt is in de stad als de rijbaan niet helemaal rechtdoor loopt maar de auto ziet een geparkeerde auto staan die op de rijbaan lijkt te staan, hij op de rem gaat. Maar die is verklaarbaar dus geen phantom.
Bij mij komt phantom braking dan ook wel elke 10 km oid voor, zou allerlei redenen kunnen bedenken. Maar we zullen nooit zeker weten waarom er geremd werd
Anderen gaan nog verder en zeggen bijvoorbeeld: “ mistakenly activate the brakes without an actual hazard present”
[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 26-06-2025 22:52 ]
Gelukt!pdidi schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:39:
[...]
Dat moet je in de Tesla doen. Klik op de profielnaam bovenin -> Instellingen bestuurdersprofiel -> Nieuwe bestuurder + -> Maak een lokaal profiel aan
daemonix schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:51:
[...]
Inderdaad zelden mee te maken.JohanB schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:44:
[...]
Dit blijft een eindeloze discussie. Maar de meer gangbare definitie van een phantom brake is: “remmen zonder dat daar noodzaak voor is”. Dat is dus zonder “verklaarbaar” want iedereen zou wel een iets kunnen bedenken wat het mogelijk zou kunnen verklaren. Of dat reeel is of niet. Gaat ook niet om hard of zacht remmen
Bij mij komt phantom braking dan ook wel elke 10 km oid voor, zou allerlei redenen kunnen bedenken. Maar we zullen nooit zeker weten waarom er geremd werd
Anderen gaan nog verder en zeggen bijvoorbeeld: “ mistakenly activate the brakes without an actual hazard present”
Tegenwoordig doe ik nog maar 35k km per jaar op de weg en de afgelopen 2,5 jaar heb ik slechts eenmaal meegemaakt dat ik echt schrok van een remactie uit het niets waarvan ik vermoed dat dit door een donker stuk wegvlak kwam. Jaren daarna op datzelfde stuk niet meer meegemaakt.
Zeker het afgelopen jaar ben ik alleen maar meer en meer op AP gaan rijden en alle wat hevigere remreacties zijn allemaal verklaarbaar waarvoor het juist bedacht is. Niks geen fantoom remmerij.
Denk aan vrachtwagens die te ver naar je rijbaan toe kruipen over de streep, invoegend verkeer wat een haakse bocht moet maken alvorens de invoegstrook op te kunnen, voetgangers die te dicht langs de weg lopen en dreigen over te steken, fietsers die met hun telefoon aan het zwabberen zijn.
Allemaal voorspelbaar en wanneer je gewoon oplet in het verkeer zie je de automatische remactie tijdig aankomen. Ben je er mooi op tijd bij om een tegenactie uit te voeren.
Opletten? Waarom zie ik steeds vaker plakkers achter een vrachtwagen op AP met hun gezicht pontificaal op de tablet gericht en letterlijk minutenlang niet op de weg. De aandacht is op het scherm en ze zitten dan te browsen of te mailen maar zijn zeker niet aan het autorijden. En dan hier komen piepen dat ze last van fantoom remacties hebben zeker

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Wat je mist is dat de instellingen van die andere profielen bij Tesla worden opgeslagen. Dus als je ooit een vervangwagen of nieuwe wagen gaat rijden, dan moet je de lokale profielen opnieuw instellen. Jouw profiel wordt wel gewoon over gezet.
Niet zo spannend dus
Mijn auto zou binnen 1 of 2 weken zijn.
xFeverr schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 06:32:
@Empie69 je leasemaatschappij beheert inderdaad de gebruikers. Ik heb het hier ook gewoon met lokale profielen en de app op mijn account ingelogd in gebruik. En daar merk je verder niks van. Ja, dat mijn naam in de telefoon-app staat in het menu. Maar dat is niet zo belangrijk.
Wat je mist is dat de instellingen van die andere profielen bij Tesla worden opgeslagen. Dus als je ooit een vervangwagen of nieuwe wagen gaat rijden, dan moet je de lokale profielen opnieuw instellen. Jouw profiel wordt wel gewoon over gezet.
Niet zo spannend dus
Je kunt dus wel gewoon zelf meerdere profielen aanmaken met ieder zijn/haar eigen settings? Dus voor mijzelf één en één voor mijn vrouw? En daarin de spiegels, stuur en stoel instellingen opslaan?xFeverr schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 06:32:
@Empie69 je leasemaatschappij beheert inderdaad de gebruikers. Ik heb het hier ook gewoon met lokale profielen en de app op mijn account ingelogd in gebruik. En daar merk je verder niks van. Ja, dat mijn naam in de telefoon-app staat in het menu. Maar dat is niet zo belangrijk.
Niet zo spannend dus
Ga morgen proefrit maken met Model Y als potentiële kanshebber voor mijn nieuwe leaseauto. Maar dan is het wel fijn om alvast te weten of meerdere profielen dus mogelijk zijn, zonder tussenkomst van de LM.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ja, dat heb ik hier ook. In de auto kan dat gewoon, zonder tussenkomst van de LM.Rivanov schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:18:
[...]
Je kunt dus wel gewoon zelf meerdere profielen aanmaken met ieder zijn/haar eigen settings? Dus voor mijzelf één en één voor mijn vrouw? En daarin de spiegels, stuur en stoel instellingen opslaan?
Ga morgen proefrit maken met Model Y als potentiële kanshebber voor mijn nieuwe leaseauto. Maar dan is het wel fijn om alvast te weten of meerdere profielen dus mogelijk zijn, zonder tussenkomst van de LM.
Top. Dankjewel!Eddos schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:26:
[...]
Ja, dat heb ik hier ook. In de auto kan dat gewoon, zonder tussenkomst van de LM.
Erg benieuwd hoe het morgen gaat bevallen.
Mijn huidige leaseauto moet er officieel in april volgend jaar uit. Maar we hebben vanuit de LM de aanbieding gehad om deze boetevrij voortijdig in te leveren zodat ik de nieuwe EV in 2025 al kan gaan rijden zodat ik de bijtellingsvoordelen nog heb.
Je spreekt nu wel over héél lang geleden. De betekenis van phantom brakes is intussen al lang veranderd.daemonix schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:35:
[...]
Nee. Phantom brakes zoals die voorkwamen (Niet voorkomen!) waren bijvoorbeeld te wijten aan het onthouden van plaatsen waar je tijdelijk 70 mocht en de Tesla dus vol in de ankers ging. Dat kon ook komen doordat andere Tesla's doorgegeven hadden dat daar in het verleden aan de weg gewerkt was. Voor de bestuurder volstrekt onverklaarbaar. Dat is een phantom brake. Niets meer niets minder. En nee, als gevolg van deep learning staat er niets in code. Als er een verklaarbare reden is (bord van zijweg gelezen bijvoorbeeld) dan is dat geen phantom brake maar een foutieve ingreep als gevolg van verkeerde interpretatie.
Phantom brakes komen zo goed als niet meer voor.
Er is voor zover ik weet geen officiële definitie. Maar op fora kan je er van uit gaan dat als ze spreken over phantom brakes, dat het gewoon remacties zijn waar ze zelf niet mee akkoord gaan. Of ze de oorzaak nu weten of niet.
Nee, de definitie is niet veranderd, maar mensen beseffen niet waar ze het over hebben. Er is geen phantom meer. Het zijn gewoon remacties. Omdat er geen besef is gooien ze alles onterecht maar op die term.this schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:01:
[...]
Je spreekt nu wel over héél lang geleden. De betekenis van phantom brakes is intussen al lang veranderd.
Er is voor zover ik weet geen officiële definitie. Maar op fora kan je er van uit gaan dat als ze spreken over phantom brakes, dat het gewoon remacties zijn waar ze zelf niet mee akkoord gaan. Of ze de oorzaak nu weten of niet.
Vanmorgen even op gelet. Op de plekken waar hij op autopilot (dus inclusief autosteer) teruggaat naar de maximum snelheid, 80, doet hij dit niet op TACC.Plenkske schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:56:
Volgens mij op TACC niet, maar ik zal er morgen nog eens goed op letten.
Dan heb je de ingrepen die weliswaar een reëele aanleiding hebben, maar niet terecht zijn. Dan hebben we het over de zwalkers, huftertjes die hun richting opeens uitgooien naar links, etc. etc.
Als ik voor mijzelf spreek, ik heb in het afgelopen jaar misschien 1 á 2 maal een phantom break gehad (wat ongeveer net zo veel is als ik met vergelijkbare systemen van Volkswagen of Hyundai heb gehad). De hoeveelheid onterechte ingrepen is wel flink hoger. Ik denk dat het elke 250 á 300 km op de snelweg wel een keer gebeurt. Meer dan bij vergelijkbare systemen. Wat mij betreft zou Tesla daar wel iets aan mogen doen, middels waarschuwingen oid, zodat je zelf tijdig kan corrigeren. Nu moet ik met m'n voet toch dicht bij het acceleratiepedaal blijven.
Ik denk dat dat te maken heeft met wat je eerder postte . Als het een weg zonder toegang restricties is (voetgangers/fietsers kunnen er voorkomen) dan zijn de Autosteer restricties hoger (max snelheid) dan voor TACCPlenkske schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:14:
[...]
Vanmorgen even op gelet. Op de plekken waar hij op autopilot (dus inclusief autosteer) teruggaat naar de maximum snelheid, 80, doet hij dit niet op TACC.
Mijn ergernis is vooral dat de oplossing altijd een hele abrupte remactie is, terwijl dat zelden tot nooit de gewenste oplossing is. Al jouw voorbeelden kun je oplossen door te anticiperen, dus door de remdruk al iets eerder en rustiger op te bouwen, door iets mee te bewegen met het verkeer (zeker auto's die een beetje jouw rijstrook op komen bijvoorbeeld), maar dat doet de AP nooit, het is altijd "bof, rempedaaltje, godv...". Daarmee is de rust die de AP zou moeten geven veranderd in een soort inschattingswedstrijd wanneer je hem zelf moet deactiveren en sturen en kun je dus in veel situaties net zo goed zelf gewoon sturen en gas geven.RaRo74 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:30:
[...]
Allemaal voorspelbaar en wanneer je gewoon oplet in het verkeer zie je de automatische remactie tijdig aankomen. Ben je er mooi op tijd bij om een tegenactie uit te voeren.
Exact! Of zoals Tesla hetzelf beschrijft:AmateurVinoloog schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:19:
Een phantom break is heel een remactie waar in realiteit geen aanleiding toe was. Dat kan door schaduw/licht of andere invloeden. Dit is een fenomeen wat bij veel auto's voorkomt en ook LiDAR is niet vrij van dergelijke ingrepen.
Dan heb je de ingrepen die weliswaar een reëele aanleiding hebben, maar niet terecht zijn. Dan hebben we het over de zwalkers, huftertjes die hun richting opeens uitgooien naar links, etc. etc.
Als ik voor mijzelf spreek, ik heb in het afgelopen jaar misschien 1 á 2 maal een phantom break gehad (wat ongeveer net zo veel is als ik met vergelijkbare systemen van Volkswagen of Hyundai heb gehad). De hoeveelheid onterechte ingrepen is wel flink hoger. Ik denk dat het elke 250 á 300 km op de snelweg wel een keer gebeurt. Meer dan bij vergelijkbare systemen. Wat mij betreft zou Tesla daar wel iets aan mogen doen, middels waarschuwingen oid, zodat je zelf tijdig kan corrigeren. Nu moet ik met m'n voet toch dicht bij het acceleratiepedaal blijven.
Traffic-aware cruise control kan reageren op voertuigen of objecten die niet bestaan of zich niet op uw rijstrook bevinden. Hierdoor kan het gebeuren dat Model Y onnodig of niet-passend afremt.
nu een service verzoek gedaan en wordt er een kostenraming gemaakt, ik ben wel van mening dat het garantie is (auto is van december 24), gewoon accepteren en bij de afspraak zelf garantie 'afdwingen?'
bij het service verzoek staat trouwens: Clear Forward Camera View (precision cleaning of inboard glass) geen idee wat dat er mee te maken heeft
OK, ik rij op een 2 baans weg, volg op gepaste afstand een vrachtwagen, er zijn geen rare omstandigheden en tegenliggers zijn gescheiden door dubbele streep. Ik rij op TACC, en we hangen alletwee in de gordels van het remmen en de auto piept voor gevaar wat niemand ziet. Hoe noem je dat? En nee, ik zat niet met mijn snuffert op een telefoon of iets dergelijks.daemonix schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:12:
[...]
Nee, de definitie is niet veranderd, maar mensen beseffen niet waar ze het over hebben. Er is geen phantom meer. Het zijn gewoon remacties. Omdat er geen besef is gooien ze alles onterecht maar op die term.
Die krijg je er tegenwoordig (gratis?) bij, omdat blijkt dat veel AP issues (phantom brakes) en spontane ruitenwissers veroorzaakt worden door vieze ramen aan de binnenkant bij de voorcamera'sOid schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:30:
bij het service verzoek staat trouwens: Clear Forward Camera View (precision cleaning of inboard glass) geen idee wat dat er mee te maken heeft
Reactie op voertuigen of objecten die niet bestaan of zich niet op uw rijstrook bevindengjcvro schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:40:
[...]
OK, ik rij op een 2 baans weg, volg op gepaste afstand een vrachtwagen, er zijn geen rare omstandigheden en tegenliggers zijn gescheiden door dubbele streep. Ik rij op TACC, en we hangen alletwee in de gordels van het remmen en de auto piept voor gevaar wat niemand ziet. Hoe noem je dat? En nee, ik zat niet met mijn snuffert op een telefoon of iets dergelijks.
Nee, heb het niet vaak omdat ik simpelweg er veel minder gebruik van maak door wantrouwen. Hele fijne auto, maar TACC en AP mag voor mij vervangen worden door een simpele (a)cc. Zelf als ik het aan zet zit ik meer gespannen achter het stuur dan bij normaal rijden, omdat het systeem te vaak onverwachte dingen doet, terwijl het overige verkeer dat zelden doet.pdidi schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:46:
[...]
Reactie op voertuigen of objecten die niet bestaan of zich niet op uw rijstrook bevinden. Als je dit vaak hebt: beginnen met raam (aan binnenkant bij camera's) schoon te maken
Zonde. Misschien kan ervaringsdeskundige @Maurice- je nog overtuigengjcvro schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:53:
[...]
Nee, heb het niet vaak omdat ik simpelweg er veel minder gebruik van maak door wantrouwen. Hele fijne auto, maar TACC en AP mag voor mij vervangen worden door een simpele (a)cc. Zelf als ik het aan zet zit ik meer gespannen achter het stuur dan bij normaal rijden, omdat het systeem te vaak onverwachte dingen doet, terwijl het overige verkeer dat zelden doet.
Dat denk ik ook, maar het klopt dus niet altijd. Hij herkent die weg niet goed. Op de plekken waar het bij mij voorkomt mogen absoluut geen voetgangers/fietsers komen. Is een provinciale N weg met een ventweg erlangs en/of een apart fietspad. Met een berm of sloot ertussen.pdidi schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:23:
[...]
Ik denk dat dat te maken heeft met wat je eerder postte . Als het een weg zonder toegang restricties is (voetgangers/fietsers kunnen er voorkomen) dan zijn de Autosteer restricties hoger (max snelheid) dan voor TACC
Of zou hij het echt eventjes aanpassen omdat op die punten een fietser/voetganger zou kunnen oversteken ?
De punten waar ik het over heb zijn opritten en zijwegen.
[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 27-06-2025 10:13 ]
Helemaal mee eens, ook met het feit dat het verder een heerlijke auto is.gjcvro schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:53:
[...]
Nee, heb het niet vaak omdat ik simpelweg er veel minder gebruik van maak door wantrouwen. Hele fijne auto, maar TACC en AP mag voor mij vervangen worden door een simpele (a)cc. Zelf als ik het aan zet zit ik meer gespannen achter het stuur dan bij normaal rijden, omdat het systeem te vaak onverwachte dingen doet, terwijl het overige verkeer dat zelden doet.
Maar ik wil op cc (of het nou cc, tacc of ap is) rijden zodat ik niet continu mijn voet bij het gaspedaal hoef te houden op lange afstanden, maar gewoon lekker neer kan zetten hoe ik wil. Dat doe ik al tig auto's zo zonder enig probleem.
Bij deze auto hou ik mijn voet continu maar bij het pedaal om die idiote remacties maar zsm ongedaan te kunnen maken en gas/stroom bij te kunnen geven.
Hoe dan ook blijft het toch een ding wat voor de 1 blijkbaar allemaal heel logisch en perfect werkt, terwijl de ander het vervloekt
En waar is die definitie dan te vinden?daemonix schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:12:
[...]
Nee, de definitie is niet veranderd, maar mensen beseffen niet waar ze het over hebben. Er is geen phantom meer. Het zijn gewoon remacties. Omdat er geen besef is gooien ze alles onterecht maar op die term.
Ik doe dat eigenlijk al heel lang niet meer, ik kan zowat 99% van alle phantom brakes voorspellen. Waardoor ik enkel in die situaties (die al weinig voorkomen tegenwoordig) mijn voet op het pedaal hou en zelfs indruk om de snelheid gelijk te houden.JeroenV_ schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:29:
[...]
Bij deze auto hou ik mijn voet continu maar bij het pedaal om die idiote remacties maar zsm ongedaan te kunnen maken en gas/stroom bij te kunnen geven.
[ Voor 16% gewijzigd door this op 27-06-2025 10:41 ]
"A MS representative informed about a request from a manufacturer for an Article 39
procedure concerning full self-driving supervised ADAS functionality, aiming to foster
dialogue and preparedness among MS authorities at an early stage."
Hoe lang zou zoiets kunnen duren voor er een goedkeuring/afkeuring is? Zijn dat met vaste deadlines in de aard van 'binnen X aantal dagen krijg je antwoord', of kan dat oneindig lang duren?pdidi schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:46:
Wat al werd aangenomen blijkt inderdaad in gang te zijn gezet: Tesla heeft formeel aan RDW gevraagd om FSD Supervised goedgekeurd te krijgen via uitzonderings Artikel 39:
"A MS representative informed about a request from a manufacturer for an Article 39
procedure concerning full self-driving supervised ADAS functionality, aiming to foster
dialogue and preparedness among MS authorities at an early stage."
Ik zou eens moeten terugzoeken hoe lang het voor Ford BlueCruise heeft geduurd, die ook via artikel 39 het via de Duitse RDW heeft goedgekeurd gekregen. Maar dat ging alleen nog maar over handjes los op de snelweg. FSD-S is veel meer vanwege het SIM deel (System Initiated Manoeuvres). Deze vooraankondiging stamt al uit maart van dit jaar, waarschijnlijk door de RDW gedaan om alvast de andere EU landen er bij te betrekken (vandaar de EU filmpjes buiten NL). Er zijn al wel vervolg meetings geweest, maar daar zijn nog geen minutes van.this schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:50:
[...]
Hoe lang zou zoiets kunnen duren voor er een goedkeuring/afkeuring is? Zijn dat met vaste deadlines in de aard van 'binnen X aantal dagen krijg je antwoord', of kan dat oneindig lang duren?
Als je wilt weten hoe het proces rondom Artikel 39 werkt: hier de link naar het artikel (blz 38)
[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 27-06-2025 11:10 ]
Ik blijf het maar herhalen: grote kans dat deze verschillen komen door wel of geen vieze voorruit aan de binnenkant bij de voorcamera's. Gewoon een servicerequest indienJeroenV_ schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:29:
[...]
Hoe dan ook blijft het toch een ding wat voor de 1 blijkbaar allemaal heel logisch en perfect werkt, terwijl de ander het vervloekt
Daar is bij OpenStreetMap ook over gediscussieerd. Zolang een provinciale weg geen autoweg is, mag een voetganger er zich begeven. Er moet het verboden voor voetgangersPlenkske schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:12:
[...]
Dat denk ik ook, maar het klopt dus niet altijd. Hij herkent die weg niet goed. Op de plekken waar het bij mij voorkomt mogen absoluut geen voetgangers/fietsers komen. Is een provinciale N weg met een ventweg erlangs en/of een apart fietspad. Met een berm of sloot ertussen.
Of zou hij het echt eventjes aanpassen omdat op die punten een fietser/voetganger zou kunnen oversteken ?
De punten waar ik het over heb zijn opritten en zijwegen.
:strip_exif()/f/image/Qh7VKXAWNsHaJ7htl0qCGYcb.png?f=user_large)
Direct AP is uitschakelen is voor mij de instant oplossingBigSmurf schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:28:
[...]
Mijn ergernis is vooral dat de oplossing altijd een hele abrupte remactie is, terwijl dat zelden tot nooit de gewenste oplossing is. Al jouw voorbeelden kun je oplossen door te anticiperen, dus door de remdruk al iets eerder en rustiger op te bouwen, door iets mee te bewegen met het verkeer (zeker auto's die een beetje jouw rijstrook op komen bijvoorbeeld), maar dat doet de AP nooit, het is altijd "bof, rempedaaltje, godv...". Daarmee is de rust die de AP zou moeten geven veranderd in een soort inschattingswedstrijd wanneer je hem zelf moet deactiveren en sturen en kun je dus in veel situaties net zo goed zelf gewoon sturen en gas geven.
Dus niet remmen of stroom bijgeven.
Ik ben dan op tijd en geen onrustige remactie.
Ik vind het echt opvallend dat je er zoveel problemen mee hebt. Nu heb ik een Tesla met bumpersensors dus wellicht scheelt dat, maar ik vind het zo vreemd dat het zo erg is bij je.
Keertje opnieuw kalibreren en kijken wat het dan doet? Of eventueel eens een berichtje naar Tesla sturen. Ik meen dat die dit wel uit kunnen lezen en dan zou het op moeten vallen.
FreeReef.nl
Dat denk ik dus ook omdat ik nagenoeg geen AP issues heb.pdidi schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:41:
[...]
Die krijg je er tegenwoordig (gratis?) bij, omdat blijkt dat veel AP issues (phantom brakes) en spontane ruitenwissers veroorzaakt worden door vieze ramen aan de binnenkant bij de voorcamera's
Laatste tijd alleen maar meer en meer op AP omdat het fijn en vertrouwd voelt.
Een genot om mee te rijden zeker nu bij een baanwissel de correctie naar het midden van de rijbaan geleidelijk is in plaats van wat te abrupt als je zelf nog niet helemaal in het midden zit.
Dit in tegenstelling tot al die berichten hier wie er wel heel veel last van heeft. Dat moet een oorzaak hebben en ik geef de oorzaak ook aan vieze ramen aan de binnenkant bij de voorcamera's.
Dat of uitlijning van camera's.
Op de langere ritten richting België of Duitsland ervaar ik dan weer geen enkel probleem, behalve dat auto's in het gecreëerde gat tussen 'mij' en mijn voorligger duiken waardoor de auto terecht 'schrikt'.
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Korte update, ik heb een kostenraming ontvangen van €261.36 euro.kakature schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:54:
[...]
Dit heb ik ook (maar net iets minder erg dan bij jou), Model Y van 08/2024. Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat dit problematisch kan zijn, maar ik ben nu wel benieuwd wat er uit de serviceaanvraag komt.
Enkel werkuren om de vering vooraan en achteraan te bekijken.
En bijkomend een 'gratis' geplande interventie voor het kuisen van de voorruit aan de camera, die komt er automatisch bij.
Ik weet niet goed hoe ik moet omgaan met die kostenraming. Ik verwacht van een zo goed als nieuwe auto niet dat die geluiden ontstaan en wil voorkomen dat ik straks kosten heb.
Alle begrip er voor dat ze verwachten dat ik iets betaal als ik een 'fout' heb gemaakt, maar er is niets met de auto gebeurd en kan echt niet verklaren waar dit geluid vandaan komt.

Ik lees hier straks nog eens terug in het topic want ben ongetwijfeld niet de eerste die een kostenraming krijgt ter goedkeuring voor een garantiegeval maar het blijft toch iets vreemd.
Ik heb nu gekozen voor "huidige snelheid" bij AP. Ik heb het idee dat dit ook een gunstig effect heeft..?Plenkske schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:14:
[...]
Vanmorgen even op gelet. Op de plekken waar hij op autopilot (dus inclusief autosteer) teruggaat naar de maximum snelheid, 80, doet hij dit niet op TACC.
Al heb je 300 ervaringsdeskundigen die me proberen te overtuigen, zolang de auto me niet overtuigd zal het resultaat 0 zijn.pdidi schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:56:
[...]
Zonde. Misschien kan ervaringsdeskundige @Maurice- je nog overtuigen
Meestal kijk ik wel even na elke update, en ten opzichte van de eerste versie waarbij de auto echt bij elk bordje langs de weg begon te remmen en in de paniek schoot bij elke tegenligger is het wel verbeterd, maar is het nog steeds niet overtuigend.
Als de auto geen goed zicht heeft dan zullen updates ook niet helpengjcvro schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:08:
[...]
Al heb je 300 ervaringsdeskundigen die me proberen te overtuigen, zolang de auto me niet overtuigd zal het resultaat 0 zijn.
Meestal kijk ik wel even na elke update, en ten opzichte van de eerste versie waarbij de auto echt bij elk bordje langs de weg begon te remmen en in de paniek schoot bij elke tegenligger is het wel verbeterd, maar is het nog steeds niet overtuigend.
Die heb ik altijd al gebruikt, en dat heeft alleen effect bij het inschakelen van autopilot. Het ging hier over dat hij automatisch de snelheid aanpast tijdens het rijden op autopilot.Empie69 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:06:
[...]
Ik heb nu gekozen voor "huidige snelheid" bij AP. Ik heb het idee dat dit ook een gunstig effect heeft..?
Klopt, maar het is niet echt een klusje wat je zelf zomaar gaat doen, en dan nog is het een aanname dat dat de oorzaak is. Op dit moment is het me niet waard om dat risico te lopen.pdidi schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:12:
[...]
Als de auto geen goed zicht heeft dan zullen updates ook niet helpen
Zelf doen is idd wel een dingetje (geen idee of/wat het kost als je het door een SeC laat doen). Je zou eens kritisch naar de dashcam beelden kunnen kijken. Maurice heeft eerder zijn beelden gedeeld van voor en na het schoonmakengjcvro schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:22:
[...]
Klopt, maar het is niet echt een klusje wat je zelf zomaar gaat doen, en dan nog is het een aanname dat dat de oorzaak is. Op dit moment is het me niet waard om dat risico te lopen.
Ik ervaar daar geen problemen...pretpik schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:52:
Wat ik merk vooral is dat het verschil zit in het gebied waar je rijdt. Ik rijd voornamelijk de A27/A12/A2 rondom Utrecht en met name de A27 tot aan Everdingen en de parallelwegen van knooppunt Lunetten tot Oudenrijn zorgen bij mij voor gekke remacties en vaak ook op hetzelfde punt. Soms op de A12 springt hij ineens naar 70 terwijl het gewoon 80 km/h is. Op de A27 richting het noorden bij afslag Houten doet hij ook vaak gek met bochtassistent op een kaarsrechte weg, dit heb ik al eens eerder verteld ook hier.
Op de langere ritten richting België of Duitsland ervaar ik dan weer geen enkel probleem, behalve dat auto's in het gecreëerde gat tussen 'mij' en mijn voorligger duiken waardoor de auto terecht 'schrikt'.
Ik stap zo weer de auto in die kant op en zal er eens op letten door ook zoveel als mogelijk op AP te rijden.pretpik schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:52:
Wat ik merk vooral is dat het verschil zit in het gebied waar je rijdt. Ik rijd voornamelijk de A27/A12/A2 rondom Utrecht en met name de A27 tot aan Everdingen en de parallelwegen van knooppunt Lunetten tot Oudenrijn zorgen bij mij voor gekke remacties en vaak ook op hetzelfde punt. Soms op de A12 springt hij ineens naar 70 terwijl het gewoon 80 km/h is. Op de A27 richting het noorden bij afslag Houten doet hij ook vaak gek met bochtassistent op een kaarsrechte weg, dit heb ik al eens eerder verteld ook hier.
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
V-8 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:15:
Heeft iemand foto van de 'kale' originele velgen van de MYJ, dus zonder wieldop?
:strip_exif()/f/image/KhzFE0XxCBSr8xvzoGTWTpoS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DRCWEL199mwgTM7HBINaw4qb.jpg?f=fotoalbum_large)
Met voet op de rem licht het scherm niet op, alle functies lijken echter gewoon te werken, radio gaat aan, airco/verwarming is aan, maar het scherm blijft zwart.
Effe de 2 knoppen tegelijkertijd indrukken (5-secondenregel) en alles is weer OK.
Iemand dit ook al eens gehad? en er een oplossing/verklaring voor?
Ja, bug in de update...skippy01 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:23:
De afgelopen week heb ik nu al twee keer gehad dat het scherm in mijn MYLR (2024) op zwart blijft als ik 's morgens instap.
Met voet op de rem licht het scherm niet op, alle functies lijken echter gewoon te werken, radio gaat aan, airco/verwarming is aan, maar het scherm blijft zwart.
Effe de 2 knoppen tegelijkertijd indrukken (5-secondenregel) en alles is weer OK.
Iemand dit ook al eens gehad? en er een oplossing/verklaring voor?
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.