Dat is allemaal droog. Misschien vandaag gewoon een pechdag en te kort de ontdooi stand aangehad.GekkeRipper schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:07:
[...]
M3 maar geen enkel probleem met vocht. We rijden genoeg korte ritten wat vaak funest is voor vocht. Maar toch geen probleem. Met het koude weer zetten we meestal 10 minuten voor vertrek de verwarming al aan in de app. Verder de ramen dicht houden met dit weer. En natuurlijk de airco aan met buitenlucht.
Klinkt alsof je een lek hebt. Water loopt naar beneden dus check alle vloerdelen in de cabine en kofferbak. Kijk ook of de hemel verkleuring heeft. Dat duidt op lekkage.
Misschien wordt het tijd om de handleiding of instructievideo’s er bij te pakken en te ontdekken waar alles zit wat jij mist (dat zit er namelijk wel op).Ethirty schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:25:
[...]
Hmm interessant, ik wist niet eens dat ik hem van auto af kon krijgen. Ik rij nu al weken met uitgedroogde oogballen en koude voeten. Zachter dan low zou fijn zijn.
Ik mis trouwens ook knopjes voor voeten, gezicht, ruit zoals bij normale auto’s standaard aanwezig is.
Als het in de auto 22 graden is nu dan zal de verwarming aan staan lijkt me. Climate staat ook op 22? Zou die dan sowieso ff naar 15,5 zetten in de app. Wel gewoon op slot en climate echt uit?Bulldog schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:42:
Sinds een aantal weken een nieuw M3. Ging altijd netjes in slaapstand. Ben nu echter in het buitenland en auto staat in garage op schiphol. Binnen 3 dagen van 66% naar nu 45%. Sentry staat uit. Teslamate had wel toegang, en gaf de auto ook online weer, met in de logging een foutmelding dat hij niet in slaapstand kan. Geen andere apps hebben toegang tot de auto, en gisteren ook Teslamate toegang ontzegd (wachtwoord gewijzigd). Battery drain blijft echt doorlopen. Afgelopen weken niet eerder meemaakt. Iemand tips of advies? Ben nog 4 dagen weg, en als dit zo doorgaat staat hij straks op 10%. Vreemde was ook dat toen ik vanmorgen de app even opende de binnen temperatuur op 22 graden stond (buiten 8 graden). Er staan geen programma’s / voorverwarmen geprogrameerd.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Nieuwe Model Y ziet er goed uit! Lijkt me een prima update en mooie vervanger van mijn huidige Y per MRT2026.
Ik weet even niet hoe de functie heet uit mijn hoofd, maar je kan (in ieder geval de auto) aangeven dat hij een bepaalde temperatuur moet aanhouden.Bulldog schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:42:
Sinds een aantal weken een nieuw M3. Ging altijd netjes in slaapstand. Ben nu echter in het buitenland en auto staat in garage op schiphol. Binnen 3 dagen van 66% naar nu 45%. Sentry staat uit. Teslamate had wel toegang, en gaf de auto ook online weer, met in de logging een foutmelding dat hij niet in slaapstand kan. Geen andere apps hebben toegang tot de auto, en gisteren ook Teslamate toegang ontzegd (wachtwoord gewijzigd). Battery drain blijft echt doorlopen. Afgelopen weken niet eerder meemaakt. Iemand tips of advies? Ben nog 4 dagen weg, en als dit zo doorgaat staat hij straks op 10%. Vreemde was ook dat toen ik vanmorgen de app even opende de binnen temperatuur op 22 graden stond (buiten 8 graden). Er staan geen programma’s / voorverwarmen geprogrameerd.
Dit gebruik ik in combinatie met mijn medicijnkoeler. Die kan max 12 graden onder de omgevingstemperatuur koelen. Dan blijft ook de USB onder stroom.
Het lijkt op deze functie, alleen hoe je hem op afstand uit kan zetten?
Cabin overheat protectionmjvdzwet schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:44:
[...]
Ik weet even niet hoe de functie heet uit mijn hoofd, maar je kan (in ieder geval de auto) aangeven dat hij een bepaalde temperatuur moet aanhouden.
Dit gebruik ik in combinatie met mijn medicijnkoeler. Die kan max 12 graden onder de omgevingstemperatuur koelen. Dan blijft ook de USB onder stroom.
Na vier maanden rijden met de M3H performance; wordt hij woensdag weer opgehaald door de leasemaatschappij. Dit vanwege een nieuwe baan. Ondanks dat de auto wel beviel, toch er voor gekozen om er niet weer eentje te bestellen. Het is weer een Volvo geworden, dit keer een XC60, wat mij toch wat beter past. Dat geeft de afgelopen 8 jaar deze auto geschiedenis.
Tesla Model S -> BMW 3 Touring -> Volvo V90 -> Tesla Model 3 -> Volvo XC60
Grootste nadelen van de auto:
Grootste nadelen van de auto:
- Ik dacht dat nu ik de kinderwagen had opgeborgen geen behoefte meer had aan een grote opening. Maar in die vier maanden toch al meerdere keren dat ik dingen niet in de auto geladen kreeg. Niet omdat er niet genoeg ruimte is, maar omdat het niet door de opening komt.
- Autopilot vond ik nauwelijks doorontwikkeld ten opzichte van de Model S die ik alweer in 2018 weg deed.. enorm tegenvallend en bijvoorbeeld minder in praktisch gebruik dan de bij mijn vorige Volvo V90.
- Ik mis de knipperlicht hendel. Ja ik heb ondertussen een truck met mijn handen om een rotonde door te komen, maar moet er toch altijd bewust over nadenken. Voor de de juiste versnelling zetten mis ik het niet, en die recente update die je helpt bij parkeren vind ik geweldig (ik hoed eigenlijk helemaal niet meer te swipen).
- Gebrek aan CarPlay. De navigatie van Tesla is gewoon een paar niveau’s minder dan bijvoorbeeld Waze. Dus nu heb ik een joekel van een scherm, en moet ik voor mijn navigatie de hele tijd naar mijn telefoonschermpje kijken die op het oplaadpad ligt.
- Elon Musk. Met wat er nu geopolitiek speelt vind ik Elon Musk een bedreiging voor de internationale rechtsorde. Dat wil ik zo min mogelijk steunen (en ja ik snap dat iemand kan zeggen “hypocriet als je vervolgens een Volvo koopt. In China zijn het ook geen lieverdjes”)
- Spreekt voor zich. Maar oh wat snel. Hij ziet er onschuldig uit, maar de keren dat je op de openbare weg snellere auto’s ziet is echt oo een hand te tellen.
- Stuurt strak, je kan echt lekker de bochten aanvallen met voorspelbaar gedrag.
- De performance stoelen zitten heel goed, dicht tegen de Volvo stoelen en dat vind ik zelden.
Zal in de winter niet snel wat gaan doen denk ik.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dog mode ?mjvdzwet schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:44:
[...]
Ik weet even niet hoe de functie heet uit mijn hoofd, maar je kan (in ieder geval de auto) aangeven dat hij een bepaalde temperatuur moet aanhouden.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
“Behoud”
Maar of die ook een week lang zijn werk doet…?
www.google.nl
Het is idd de "behoud" modus.MisteRMeesteR schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:46:
“Behoud”
Deze blijft werken tot de accu 20% bereikt.
Dan was de Model Y ook een optie geweest, die neemt een deel van je bezwaren weg. Behalve die van de CEO en AP, maar goed, die onderwerpen komen hier al té vaak langs en hebben we helaas mee te dealen. En dan is inderdaad de vraag of de CEO van je toekomstige merk zoveel beter isDon Quijote schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:17:
Na vier maanden rijden met de M3H performance; wordt hij woensdag weer opgehaald door de leasemaatschappij. Dit vanwege een nieuwe baan. Ondanks dat de auto wel beviel, toch er voor gekozen om er niet weer eentje te bestellen. Het is weer een Volvo geworden, dit keer een XC60, wat mij toch wat beter past. Dat geeft de afgelopen 8 jaar deze auto geschiedenis.
Grootste nadelen van de auto:Grootste voordeel
- Ik dacht dat nu ik de kinderwagen had opgeborgen geen behoefte meer had aan een grote opening. Maar in die vier maanden toch al meerdere keren dat ik dingen niet in de auto geladen kreeg. Niet omdat er niet genoeg ruimte is, maar omdat het niet door de opening komt.
- Autopilot vond ik nauwelijks doorontwikkeld ten opzichte van de Model S die ik alweer in 2018 weg deed.. enorm tegenvallend en bijvoorbeeld minder in praktisch gebruik dan de bij mijn vorige Volvo V90.
- Ik mis de knipperlicht hendel. Ja ik heb ondertussen een truck met mijn handen om een rotonde door te komen, maar moet er toch altijd bewust over nadenken. Voor de de juiste versnelling zetten mis ik het niet, en die recente update die je helpt bij parkeren vind ik geweldig (ik hoed eigenlijk helemaal niet meer te swipen).
- Gebrek aan CarPlay. De navigatie van Tesla is gewoon een paar niveau’s minder dan bijvoorbeeld Waze. Dus nu heb ik een joekel van een scherm, en moet ik voor mijn navigatie de hele tijd naar mijn telefoonschermpje kijken die op het oplaadpad ligt.
- Elon Musk. Met wat er nu geopolitiek speelt vind ik Elon Musk een bedreiging voor de internationale rechtsorde. Dat wil ik zo min mogelijk steunen (en ja ik snap dat iemand kan zeggen “hypocriet als je vervolgens een Volvo koopt. In China zijn het ook geen lieverdjes”)
- Spreekt voor zich. Maar oh wat snel. Hij ziet er onschuldig uit, maar de keren dat je op de openbare weg snellere auto’s ziet is echt oo een hand te tellen.
- Stuurt strak, je kan echt lekker de bochten aanvallen met voorspelbaar gedrag.
- De performance stoelen zitten heel goed, dicht tegen de Volvo stoelen en dat vind ik zelden.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Ik heb nu een paar websites en filmpjes bekeken over de Juniper, en word meer en meer teleurgesteld.
Van een innovatief bedrijf als Tesla had ik echt een pak meer verwacht. Kan me niet voorstellen dat Musk hier buitengewoon tevreden over is.
Kort door de bocht, wat hebben we nieuw:
Smoelenwerk en poep zijn wat veranderd met nieuwe koplampen en een lichstrip, geventileerde zetels en een LED strip vooraan, ander stuurtje (met 1 stalk?), display achteraan en motor op het omkipmechanisme van de zetels.
Alles zo’n beetje copy paste van de highland. Niks ‘above and beyond’.
Waar is de innovatie?
Dit lijkt meer op een 2 jaarlijkse tussenfacelift van een duits merk dan een vernieuwing van een auto die 5 jaar geleden op de markt kwam.
Het is voor mij nogal duidelijk dat de budgetten voor deze update sterk gereduceerd werden, anders was er veel meer geweest.
Ik had verwacht dat ze de capaciteit van de batterij toch wat zouden opkrikken (de technologie gaat toch snel vooruit, dus waarom niet die 4680 cellen met hogere energiedichtheid en 85 of 90 kWh?)
Een dikke interieurupdate om nu echt op niveau van de duitsers te komen, en dan een systeem van personalisatie wat bv bij de aflevering kan aangepast worden door klikpanelen of zo aan een prijs waarbij elke BMW wit wordt, dat zou een stap vooruit zijn.
Ik denk dat de ambities van Tesla echt bij andere projecten ligt. Dit vind ik een zwaktebod.
Van een innovatief bedrijf als Tesla had ik echt een pak meer verwacht. Kan me niet voorstellen dat Musk hier buitengewoon tevreden over is.
Smoelenwerk en poep zijn wat veranderd met nieuwe koplampen en een lichstrip, geventileerde zetels en een LED strip vooraan, ander stuurtje (met 1 stalk?), display achteraan en motor op het omkipmechanisme van de zetels.
Waar is de innovatie?
Dit lijkt meer op een 2 jaarlijkse tussenfacelift van een duits merk dan een vernieuwing van een auto die 5 jaar geleden op de markt kwam.
Het is voor mij nogal duidelijk dat de budgetten voor deze update sterk gereduceerd werden, anders was er veel meer geweest.
Ik had verwacht dat ze de capaciteit van de batterij toch wat zouden opkrikken (de technologie gaat toch snel vooruit, dus waarom niet die 4680 cellen met hogere energiedichtheid en 85 of 90 kWh?)
Een dikke interieurupdate om nu echt op niveau van de duitsers te komen, en dan een systeem van personalisatie wat bv bij de aflevering kan aangepast worden door klikpanelen of zo aan een prijs waarbij elke BMW wit wordt, dat zou een stap vooruit zijn.
Ik denk dat de ambities van Tesla echt bij andere projecten ligt. Dit vind ik een zwaktebod.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Tesla is nooit van het uitstellen van updates geweest tot het volgende nieuwe modeljaar of facelift. Alleen bij zoiets als het uiterlijk van de auto moet je wel een hoop dingen tegelijk doen. Als je bijvoorbeeld zo'n lichtbalk voor en achter wil, moet de hele voor en achterkant opnieuw worden ontworpen.Tommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:40:
Ik heb nu een paar websites en filmpjes bekeken over de Juniper, en word meer en meer teleurgesteld.
Waar is de innovatie?
Daarnaast is de enige 4680 productie nu enkel in de VS. En de MYJ wordt in China gemaakt. Het is niet heel logisch om die accu's te gebruiken. En de productiecapaciteit is ook nog lang niet groot genoeg. Ze zijn in China wel net klaar met een eigen accufabriek. Maar die moet nog helemaal opgestart en opgeschaald worden.
Wat mis je dan precies qua interieur in de Highland/Juniper t.o.v. dat ‘Duitse niveau’ waar je het over hebt?Tommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:40:
Waar is de innovatie?
Als we het hebben over geluidsisolatie, geluidssysteem, onderstel, software, vermogen van de motor, verbruik, dan kan ik voor de prijs geen beter Duits alternatief bedenken.
Oprecht benieuwd
En was de 4680 cel niet een enorme flop? Ik las dat veel eigenaren van een Y met 4680 de auto aan het dumpen waren vanwege de belachelijk trage laadsnelheden die ze na een jaar hebben.
Y'24
Definieer “veel” eens op het totaal aantal Y’s op de markt.RvV schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:42:
En was de 4680 cel niet een enorme flop? Ik las dat veel eigenaren van een Y met 4680 de auto aan het dumpen waren vanwege de belachelijk trage laadsnelheden die ze na een jaar hebben.
Onderstel van een Y is Ok, maar zit gewoon aan de onderkant van de markt. De Y blijft hard en niet zo comfortabel afgeveerd.DiscoNootje schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:30:
[...]
Wat mis je dan precies qua interieur in de Highland/Juniper t.o.v. dat ‘Duitse niveau’ waar je het over hebt?
Als we het hebben over geluidsisolatie, geluidssysteem, onderstel, software, vermogen van de motor, verbruik, dan kan ik voor de prijs geen beter Duits alternatief bedenken.
Oprecht benieuwd
En het interieur is niet verkeerd, maar mocht wel eens wat meer vernieuwd worden. Dingen als head-up display, wat meer kleurtjes en anderen materialen mochten wel eens.
Als ik binnen 3 jaar de volgende lease kan kiezen ga ik niet 2 keer dezelfde auto nemen, en met de Juniper heb ik wel dat gevoel.
Waar en hoe Tesla die cellen produceert interesseert me als klant echt niet. We zijn 5 jaar verder, en de batterij blijft hetzelfde terwijl de prijs van de cellen ondertussen enorm gezakt is, en de energiedichtheid omhoog gaat.RocketKoen schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:09:
[...]
Tesla is nooit van het uitstellen van updates geweest tot het volgende nieuwe modeljaar of facelift. Alleen bij zoiets als het uiterlijk van de auto moet je wel een hoop dingen tegelijk doen. Als je bijvoorbeeld zo'n lichtbalk voor en achter wil, moet de hele voor en achterkant opnieuw worden ontworpen.
Daarnaast is de enige 4680 productie nu enkel in de VS. En de MYJ wordt in China gemaakt. Het is niet heel logisch om die accu's te gebruiken. En de productiecapaciteit is ook nog lang niet groot genoeg. Ze zijn in China wel net klaar met een eigen accufabriek. Maar die moet nog helemaal opgestart en opgeschaald worden.
Waarom kan dat niet in een Tesla? De range nu is OK, maar niet meer dan dat.
En wat updates betreft. Buiten de matrix lampen en de summon (die niet werkt…) is er niks baanbrekend nieuw.
Bugfixes zijn geen vooruitgang.
En dat spotify er uit ligt is ook niet direct een voordeel.
WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:46:
[...]
Definieer “veel” eens op het totaal aantal Y’s op de markt.
/f/image/5361XyMGVeBWwXv5PgPC2nuW.png?f=fotoalbum_large)
Nee, ik heb geen absolute aantallen. Maar als je dit soort grafiekjes ziet, dan zou ik daar niet bij van worden als ik een 4860 auto zou hebben. Vooral als je na x aantal jaar op het niveau van "worst charge power" bent aangekomen.
Y'24
In Nederland betekent "poep" wat anders dan in België heTommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:40:
Tesla is kostengedreven, 5-10 kWh toevoegen maakt de auto zwaarder en duurder. Het doel is juist een goedkopere en efficiëntere auto te produceren waardoor die voor meer mensen binnen bereik komt.Alles zo’n beetje copy paste van de highland. Niks ‘above and beyond’.
Waar is de innovatie?
Ga altijd uit van je eigen kracht, kWh's toevoegen zou betekenen dat ze meegaan in de filosofie van o.a. VAG: Slechte efficiency, dus kWh's toevoegen om dat te compenseren en de klant betaalt toch wel (maar in de praktijk echter wel steeds minder vaak).
Er had inderdaad meer ingezeten, maar vergeet niet dat de kracht van Tesla nou juist is om veel en snel te kunnen produceren en leveren. Iedere configuratiewijziging betekent dat je meer verschillende batches moet gaan produceren waar je steeds vaker een mismatch met openstaande orders zult krijgen en dus de logistieke afhandeling ook weer lastiger wordt of korting op niet gematchte auto's moet gaan geven. Daarnaast heeft ieder "paneeltje" weer zijn eigen logistieke aanvoerlijn nodig, opslag, etc.Een dikke interieurupdate om nu echt op niveau van de duitsers te komen, en dan een systeem van personalisatie wat bv bij de aflevering kan aangepast worden door klikpanelen of zo aan een prijs waarbij elke BMW wit wordt, dat zou een stap vooruit zijn.
Ik heb jarenlang in een productieomgeving gewerkt waar we software, mechanica, elektronica, staal en hout combineerden met meerdere fabrieken, producten en productielijnen. Iedere afwijking van de standaard bracht heel veel extra overhead met zich mee en vergrootte de kans op fouten. Daardoor werd de productie duurder en daardoor was de kans dat je aanbestedingen verloor ook weer hoger. Tesla doet er alles aan om de productie snel, kort en efficiënt te houden en iedere configuratieoptie doet daar afbreuk aan. Daarom begrijp ik wel dat ze dat zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Ik zeg niet dat dat goed of fout is, of dat ik er persoonlijk wel/niet achter sta, maar vanuit bedrijfsoogpunt begrijp ik deze strategie helemaal.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Dat heb je 't over een airco. De Tesla heeft een verwarmingselement (PTC) voor de oudere modellen en een warmtepomp voor de nieuwere. Die laatste doet 't ook nog prima bij -30 graden celcius en blijkbaar beter dan een verwarmingselement.pdidi schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:33:
[...]
Normale auto airco's werken niet als het kouder is dan 4 graden. Geen idee hoe dat zit bij Tesla
YouTube: Model 3 Heater Race! Heat Pump vs PTC In -20F
Die zitten toch in alle cybertrucks, die kunnen juist sneller laden. (Wellicht door het grote aantal cellen)RvV schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:42:
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Sinds kort heb ik een M3 LR uit 2019 en iedere dag ontdek ik weer nieuwe dingen. Heel leuk 
Alleen er is een foutmelding waar ik niet veel mee kan. In deze en vorige draadjes is er een enkele keer aan gerefereerd en ook vind je online wel wat info. Maar het blijft wat wazig voor mij, figuurlijk en zoals je verderop kunt lezen ook letterlijk.
Ik krijg altijd de foutmelding dat parkeerhulp niet (en soms dat het slecht) werkt. Ik heb parkeersensoren gereinigd en gecontroleerd op schade, een soft en een hard reset gedaan. De melding gaat niet weg. De sensoren pikken wel signalen op van objecten laten de lijnen en kleuren zien om de afstand aan te geven. . De geluidssignalen doen het niet (wel aangezet uiteraard). Ten slotte vind ik de achteruitkijkcamera veel minder duidelijk dan de andere camera's, ook na reinigen.
Kan de melding komen door de geluidssignalen die ik niet hoor? Of komt de melding omdat de achteruitrijcamera een probleem heeft (van binnen beslagen of vies), wat door een sensor opgepakt wordt? Wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn?
Alleen er is een foutmelding waar ik niet veel mee kan. In deze en vorige draadjes is er een enkele keer aan gerefereerd en ook vind je online wel wat info. Maar het blijft wat wazig voor mij, figuurlijk en zoals je verderop kunt lezen ook letterlijk.
Ik krijg altijd de foutmelding dat parkeerhulp niet (en soms dat het slecht) werkt. Ik heb parkeersensoren gereinigd en gecontroleerd op schade, een soft en een hard reset gedaan. De melding gaat niet weg. De sensoren pikken wel signalen op van objecten laten de lijnen en kleuren zien om de afstand aan te geven. . De geluidssignalen doen het niet (wel aangezet uiteraard). Ten slotte vind ik de achteruitkijkcamera veel minder duidelijk dan de andere camera's, ook na reinigen.
Kan de melding komen door de geluidssignalen die ik niet hoor? Of komt de melding omdat de achteruitrijcamera een probleem heeft (van binnen beslagen of vies), wat door een sensor opgepakt wordt? Wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn?
Ja, die meldingen krijg ik ook heel veel in een hagelnieuwe Model 3 Highland. Ik accepteer gewoon dat de meldingen er zijn en wellicht iets te gevoelig zijn afgesteld, want de parkeerhulp en dergelijke doen het gewoon prima, muv autopilot en de tacc. Ik heb het al vanaf begin af aan en destijds was de auto schoner dan ie ooit is geweest en gaat zijnRoenie schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:42:
Sinds kort heb ik een M3 LR uit 2019 en iedere dag ontdek ik weer nieuwe dingen. Heel leuk
Alleen er is een foutmelding waar ik niet veel mee kan. In deze en vorige draadjes is er een enkele keer aan gerefereerd en ook vindt je online wel wat info. Maar het blijft wat wazig voor mij, figuurlijk en zoals je verderop kunt lezen ook letterlijk.
Vandaag kreeg ik tot 2 maal toe een bijzondere melding, althans, ik vond het moment bijzonder.
Ik reed zonder AP of TACC aan, komt er ineens met behoorlijk wat geluid er bij de melding dat ik meteen het stuur moet overnemen. eh? had ik dat dan afgegeven? M3H
Ik reed zonder AP of TACC aan, komt er ineens met behoorlijk wat geluid er bij de melding dat ik meteen het stuur moet overnemen. eh? had ik dat dan afgegeven? M3H
Ik krijg de melding ook in een highland. Voorheen een model 3 uit 2019 met parkeersensoren. Daar de melding nooit gehad maar, ik denk dat het komt door de nieuwere software. In de 2019 wel vaker een soortgelijke melding als 1 van de camera’s slechter beeld had.Roenie schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:42:
Alleen er is een foutmelding waar ik niet veel mee kan. In deze en vorige draadjes is er een enkele keer aan gerefereerd en ook vindt je online wel wat info. Maar het blijft wat wazig voor mij, figuurlijk en zoals je verderop kunt lezen ook letterlijk.
Ik denk dat je (hoogstwaarschijnlijk) de grootste update over het hoofd ziet. Toen ik mijn M3 2023 vergeleek met de M3 Highland is het een wereld van verschil qua comfort, onderstel, geluid en bouwkwaliteit en algeheel gevoel van de auto.Tommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:40:
Waar is de innovatie?
Je beoordeelt de auto nu vooral op spec sheets en plaatjes maar je kan een auto en de vooruitgang pas echt beoordelen als je hem rijdt.
Het verschil van de M3 naar de M3 highland leek op papier ook niet zo groot maar is dat wel.
Ik denk dat je de highland vergelijkt met de 2018. Tussenin waren er al verbeteringen in de bouwkwaliteit, en de eerste Y was nooit zo slecht als de eerste 3.tim.w schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:18:
[...]
Ik denk dat je (hoogstwaarschijnlijk) de grootste update over het hoofd ziet. Toen ik mijn M3 2023 vergeleek met de M3 Highland is het een wereld van verschil qua comfort, onderstel, geluid en bouwkwaliteit en algeheel gevoel van de auto.
Je beoordeelt de auto nu vooral op spec sheets en plaatjes maar je kan een auto en de vooruitgang pas echt beoordelen als je hem rijdt.
Het verschil van de M3 naar de M3 highland leek op papier ook niet zo groot maar is dat wel.
Dat zijn finetuningen die het verschil maakten tussen een bedrijf wat amper wist hoe ze een ophanging moesten afstellen naar een normaal goede ophanging voor een auto uit die klasse. Iets wat legacy auto al decennia goed kon. Dat is geen innovatie, dat was catch-up.
[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 12-01-2025 17:30 ]
Ik ben nog wat aan het testen geweest met mijn verbruik en inzage hierin, maar ik krijg nog steeds een beetje gekke getallen.
Screenshot 1:
/f/image/cB8w6tVD8Stnn0XD3oFTDCBS.png?f=fotoalbum_large)
Screenshot 2:
/f/image/igbrSWlNkEe8OQ4rhfuBjbuA.png?f=fotoalbum_large)
Waarom zit er zo'n groot gat tussen de range bovenin het scherm (de EPA range) en de geprojecteerde range?
Screenshot 1: EPA range bovenin = 320 km. In de 'huidig verbruik' grafiek zat er met een geprojecteerde range van 184km behoorlijk naast.
Screenshot 2: EPA range bovenin: 311 km, na 7km rijden. Ik rijd dus vrij goed volgens de EPA normering, maar de 'huidig verbruik' grafiek zet de geprojecteerd range naar 222 km na 7km rijden.
Er staat dat ik meer verbruikt heb dan geschat. Maar geschat vanuit welke data? Niet de EPA, want die grafiek laat weer wat anders zien. De huidige rit ook niet, omdat die geprojecteerde range al bestond. Na de laatste oplaadsessie ook niet, want m’n gemiddelde is 160wh.
Dus als ik een rit ga plannen, dan pakt de navigatie de data die achter de 'huidig verbruik' grafiek zit, maar ik kijk zelf altijd naar wat de Tesla in de app aangeeft aan range, dus het batterijpercentage/kilometers. Waarom delen die niet dezelfde data?
Het is geen ramp, omdat ik ongeveer wel weet wat ie kan rijden, maar wel irritant als je een langere rit plant waar je een supercharger nodig hebt, want dan heb ik dus niets aan die geprojecteerde range en stuurt hij me veel te vroeg naar een supercharger in de navigatie, terwijl dat goed plannen juist de kracht is van de Tesla software (dacht ik). Misschien wordt het wel beter in de loop van de tijd als ik meer gereden heb (zit nu op 5k).
Screenshot 1:
/f/image/cB8w6tVD8Stnn0XD3oFTDCBS.png?f=fotoalbum_large)
Screenshot 2:
/f/image/igbrSWlNkEe8OQ4rhfuBjbuA.png?f=fotoalbum_large)
Waarom zit er zo'n groot gat tussen de range bovenin het scherm (de EPA range) en de geprojecteerde range?
Screenshot 1: EPA range bovenin = 320 km. In de 'huidig verbruik' grafiek zat er met een geprojecteerde range van 184km behoorlijk naast.
Screenshot 2: EPA range bovenin: 311 km, na 7km rijden. Ik rijd dus vrij goed volgens de EPA normering, maar de 'huidig verbruik' grafiek zet de geprojecteerd range naar 222 km na 7km rijden.
Er staat dat ik meer verbruikt heb dan geschat. Maar geschat vanuit welke data? Niet de EPA, want die grafiek laat weer wat anders zien. De huidige rit ook niet, omdat die geprojecteerde range al bestond. Na de laatste oplaadsessie ook niet, want m’n gemiddelde is 160wh.
Dus als ik een rit ga plannen, dan pakt de navigatie de data die achter de 'huidig verbruik' grafiek zit, maar ik kijk zelf altijd naar wat de Tesla in de app aangeeft aan range, dus het batterijpercentage/kilometers. Waarom delen die niet dezelfde data?
Het is geen ramp, omdat ik ongeveer wel weet wat ie kan rijden, maar wel irritant als je een langere rit plant waar je een supercharger nodig hebt, want dan heb ik dus niets aan die geprojecteerde range en stuurt hij me veel te vroeg naar een supercharger in de navigatie, terwijl dat goed plannen juist de kracht is van de Tesla software (dacht ik). Misschien wordt het wel beter in de loop van de tijd als ik meer gereden heb (zit nu op 5k).
[ Voor 45% gewijzigd door Belecthor op 12-01-2025 17:55 ]
Het is gewoon heel simpel, dit is een facelift van de beste verkochte ev wereldwijd. Waarom zouden ze dingen rigoureus aanpakken voor dit model? Qua ruimte, prestaties en efficiency heeft Tesla hiermee nog steeds de beste propositie in de markt en lopen ze dus voor op de rest. Het is al de benchmark op efficiency gebied. Wat je voorstelt; hogere energie dichtheid EN dan ook nog eens een grote accu is kennelijk niet nodig om de auto te kunnen slijten. Wat betreft interieurupgrade a la BMW is kennelijk niet iets wat de consument wil althans is niet een reden voor consumenten om dit model links te laten liggen. Ze hebben wel goed geluisterd naar de klanten want de refresh behoud nog steeds de richting stengel. Ook krijgen er nu ook een camera voorin en gaat de frunk nu zelf open! ;-) De refresh zal weer de best verkochte ev worden in 2025. Met deze refresh zie ik een aantal posten waar Tesla optisch gezien weer op gaat besparen. We weten ook dat Tesla onderhuids de modellen continue verbetert om zo goedkoper te kunnen produceren. Tesla was een disruptor voor de automative branche. Ik zie ze dit kunstje de komende jaren ook herhalen voor het openbaar transport (lees tesla gaat zich mengen in het openbaar vervoer (bussen) en taxi’s met de Cybercab. Daarvoor is het wel vereist dat FSD een beetje gaat werken dus ik denk dat daar het leeuwendeel van de investering in zal zitten.Tommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:40:
Waar is de innovatie?
Nee ik vergelijk hem met mijn 2023 M3 en de Highland van m’n collega waarmee ik carpool. Het verschil is echt groot kan ik je vertellenTommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:25:
[...]
Ik denk dat je de highland vergelijkt met de 2018. Tussenin waren er al verbeteringen in de bouwkwaliteit, en de eerste Y was nooit zo slecht als de eerste 3.
Dat zijn finetuningen die het verschil maakten tussen een bedrijf wat amper wist hoe ze een ophanging moesten afstellen naar een normaal goede ophanging voor een auto uit die klasse. Iets wat legacy auto al decennia goed kon. Dat is geen innovatie, dat was catch-up.
Je hebt het verbruik van mijn E-tron 55Belecthor schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:29:
Ik ben nog wat aan het testen geweest met mijn verbruik en inzage hierin, maar ik krijg nog steeds een beetje gekke getallen.
Screenshot 1:
[Afbeelding]
Screenshot 2:
[Afbeelding]
Wat onderstel betreft spreken we over een paar andere veren en andere dempers.tim.w schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:18:
[...]
Nee ik vergelijk hem met mijn 2023 M3 en de Highland van m’n collega waarmee ik carpool. Het verschil is echt groot kan ik je vertellen
Het is niet dat er ineens een luchtvering met adaptieve dempers en actief anti-rol systeem in zit hé. (Vind ik niet eens nodig)
De 2023 was gewoon slecht ‘afgesteld’.
Maar mijn punt is…. Dat zijn marginale verbeteringen die ‘legacy’ auto prima kan doen en waar Tesla achter liep. Vergelijk de M3H met een i4, en het verschil is peanuts.
Ik zie geen echte innovatie van een bedrijf dat op zijn jaarlijkse presentatie heel hoog van de toren blaast.
Het is echter ook apart dat je je zo verbaasd opstelt. Op basis van de Highland wist je wat er zou gaan komen dus dit kan geen hele grote verrassing zijn. Er zitten hele kleine verschillen in, maar een ander accu pakket of een HUD (zeker t.o.v. de Highland) hoefde je echt niet te verwachten, dat verschil is nooit zodanig geweest dus om daar nu verbolgen over te zijn is ook dat jouw eigen verwachtingen compleet verkeerd lagen.Tommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:31:
[...]
Wat onderstel betreft spreken we over een paar andere veren en andere dempers.
Het is niet dat er ineens een luchtvering met adaptieve dempers en actief anti-rol systeem in zit hé. (Vind ik niet eens nodig)
De 2023 was gewoon slecht ‘afgesteld’.
Maar mijn punt is…. Dat zijn marginale verbeteringen die ‘legacy’ auto prima kan doen en waar Tesla achter liep. Vergelijk de M3H met een i4, en het verschil is peanuts.
Ik zie geen echte innovatie van een bedrijf dat op zijn jaarlijkse presentatie heel hoog van de toren blaast.
Oh nee ik rijd heel rustig en heb m niet heet staan. Het verbruik dat je ziet staan is niet het gemiddelde verbruik. Dit gaf ie aan vóórdat ik ging rijdenGeeMoney schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:29:
[...]
Je hebt het verbruik van mijn E-tron 55geen grap. Nogal wiedes dat hij er flink naast zit. Je trapt behoorlijk door of je hebt standje sauna aan staan. Als je eens een poos 90 gaat rijden en de kachel op 19 zat dan zal hij er een stuk dichterbij zitten gok ik.
Het mooiste zou zijn dat ik mijn range bovenin het scherm en op de verbruik pagina zo kon instellen dat hij mijn gemiddelde verbruik ook echt gebruikt in plaats van zo ad hoc heen en weer vliegen met de geprojecteerde range.
M’n oude ICE deed dit ook en die was daar behoorlijk accuraat in.
[ Voor 22% gewijzigd door Belecthor op 12-01-2025 19:27 ]
Dit is geen foutmelding, maar de parkeerhulp heeft even tijd nodig om zijn werk te doen. Ga je dus vanaf hogere snelheid ineens naar lage snelheid, dan moet dat blijkbaar opstarten en heeft even nodig om een goed beeld van de omgeving te kunnen maken. Na een aantal seconden wordt dat als het goed is beter. Heb dit hier altijd gehad met de huidige auto, dus is geen foutmelding, het is gewoon een melding en ter informatie.Roenie schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:42:
Ik heb een mY 2024, maar HW3, en ik heb echt heel vaak de melding dat een of meerdere camera's geblindeerd/of geen zicht hebben. Nu heb ik maar weet van 3 camera's, links rechts en achter, en ook TIJDENS die melding heb ik gewoon prima beeld op die 3 camera's.
Meer mensen met die ervaring?
Och ja, je moet toch wat he.
Dit heeft denk ik niet zoveel met HW3 te maken. Ik heb de mY 2024 van september met HW4 en merk hetzelfde. Meerdere keren per rit meldingen dat camera's geen zicht hebben terwijl ze prima zicht hebben.Just_A_User schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:04:
Ik heb een mY 2024, maar HW3, en ik heb echt heel vaak de melding dat een of meerdere camera's geblindeerd/of geen zicht hebben. Nu heb ik maar weet van 3 camera's, links rechts en achter, en ook TIJDENS die melding heb ik gewoon prima beeld op die 3 camera's.
Je zou nog in het servicemenu kunnen kijken welke camera die melding geeft. Misschien daar extra schoonmaken?
Bij mij werkte dat in ieder geval niet.
Verbaasd en verbolgen…. Nee.Fab1Man schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:39:
[...]
Het is echter ook apart dat je je zo verbaasd opstelt. Op basis van de Highland wist je wat er zou gaan komen dus dit kan geen hele grote verrassing zijn. Er zitten hele kleine verschillen in, maar een ander accu pakket of een HUD (zeker t.o.v. de Highland) hoefde je echt niet te verwachten, dat verschil is nooit zodanig geweest dus om daar nu verbolgen over te zijn is ook dat jouw eigen verwachtingen compleet verkeerd lagen.
Ik vind gewoon dat Tesla de zelf gecreëerde verwachtingen niet (meer) inlost.
Zelfde hier.pr0mo schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:20:
[...]
Dit heeft denk ik niet zoveel met HW3 te maken. Ik heb de mY 2024 van september met HW4 en merk hetzelfde. Meerdere keren per rit meldingen dat camera's geen zicht hebben terwijl ze prima zicht hebben.
Je zou nog in het servicemenu kunnen kijken welke camera die melding geeft. Misschien daar extra schoonmaken?
Bij mij werkte dat in ieder geval niet.
Ik heb ook sinds de laatste updates (2024.45.32.x) dat mijn degradatie plotseling van 2,8 naar 13,7 ! is geschoten. Ik maak me (nog) geen zorgen maar iets lijkt er niet te kloppen.Belecthor schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:29:
Screenshot 1:
[Afbeelding]
Screenshot 2:
[Afbeelding]
/f/image/VinVq9C6dKIQ0Jigdf7jQ6xZ.png?f=fotoalbum_large)
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Dit komt vaak door bijv. de zon die erop schijnt, dat betekent niet dat ze niets meer zien, maar wel minder detail zien en de melding gaat als het goed is doorgaans ook snel weer weg.Just_A_User schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:04:
Eigenlijk zou Tesla de gebruiker hier niet eens over moeten informeren, pas als het invloed heeft op rijhulpsystemen en die daardoor bijv. uitgeschakeld of niet ingeschakeld kunnen worden.
Hoe vind je dan dat Tesla verwachtingen heeft gecreëerd?Tommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:21:
[...]
Verbaasd en verbolgen…. Nee.
Ik vind gewoon dat Tesla de zelf gecreëerde verwachtingen niet (meer) inlost.
Ik werd wel simpel van allerlei sites en youtube kanalen die lieten zien dat tesla het volgende wereldwonder had uitgevonden met opties die nog geen mens heeft kunnen dromen, maar van Tesla zelf heb ik heel weinig meegekregen. In tegenstelling van andere merken die al beginnen met verkopen van de auto voordat hij van de band is gerold.
Ooit naar een investor day video gekeken?gjcvro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:59:
[...]
Hoe vind je dan dat Tesla verwachtingen heeft gecreëerd?
Ik werd wel simpel van allerlei sites en youtube kanalen die lieten zien dat tesla het volgende wereldwonder had uitgevonden met opties die nog geen mens heeft kunnen dromen, maar van Tesla zelf heb ik heel weinig meegekregen. In tegenstelling van andere merken die al beginnen met verkopen van de auto voordat hij van de band is gerold.
Elke Tesla auto tot nu toe is eigenlijk grensverleggend geweest. De Roadster, Model S, Model X, Model 3 en Model Y hebben allemaal een bepaalde benchmark neergezet in hun segment, maar ook als toonbeeld van wat mogelijk is met een EV. De Cybertruck laat ik even in het midden. Tesla (en vooral Elon) is momenteel zeer vocaal over het feit dat FSD het speerpunt is van Tesla, maar ze gaan ook een ander terrein op met de robots die ze maken bijvoorbeeld.gjcvro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:59:
[...]
Hoe vind je dan dat Tesla verwachtingen heeft gecreëerd?
De tijd dat een nieuwe particuliere auto van Tesla grensverleggend gaat zijn is denk ik wel voorbij, ik denk dat het vooral om FSD techniek gaat nu. Ik denk dat hier ook wat teleurstelling zit. De Highland en Juniper updates zijn niet meer dan facelifts die kwalitatief wel wat verbeteringen brengen, maar grensverleggend zoals bij de initiële aankondiging zijn ze al lang niet meer.
De concurrentie heeft niet stilgezeten en kunnen nu vergelijkbare (en kwalitatief betere) auto's maken; ze kunnen het alleen niet op de prijs-kwaliteit verhouding winnen van Tesla. Tesla blinkt uit in bang-for-buck en ze maken feitelijk de modaalbakken (zie wereldwijd de bestverkochte auto Model Y), terwijl een Tesla nog nageniet van de zweem van een luxe en duur imago, terwijl ze in werkelijkheid goedkoper zijn dan een aangeklede Volkswagen.
Ik denk dat het ook een stukje verwachtingsmanagement is wat er nog gedaan kan worden met een EV. Vooral de batterijtechniek gaat nu interessant worden en ik ben erg benieuwd naar de FSD, maar ik heb weinig vertrouwen in baanbrekende nieuwe auto's met een stuur van Tesla, zie ook de plannen voor de Model 2 en de Roadster.
[ Voor 3% gewijzigd door Belecthor op 12-01-2025 20:34 ]
Nee, niet echt. Voor zover ik er iets van meekreeg ging dat vooral over robot en robottaxi, weinig gehoord over de Y
Ik volg je niet. Tijdens de investor day is het speerpunt voor Tesla op het vlak olie en co2 reductie o.a. de EV transitie versnellen. Om die adoptie te versnellen is het doel van Tesla om de kosten te verlagen. Ze hebben het verder gehad over een efficiëntere wijze van auto’s assembleren. Dit rijmt toch niet met jouw verwachting voor een luxere Dashboard? Misschien mis ik iets. Kun je aangeven waar tijdens de investor day hier iets over is geroepen op basis waarvan bij jou deze verwachting is gewekt? Nog zoiets, Tesla introduceert de model Y refresh zonder enkel event en bombarie. Het blijft alleen bij het aanpassen van de website in sommige landen..
oké wellicht word ik beïnvloed en het zij dan maar zo. Maar ergens heb ik toch spijt dat ik de model Y besteld heb. ik voel me steeds minder comfortabel om in een auto te gaan rijden van zo een geschifte vent. denk dat de macht en roem echt naar zn hoofd is gestegen. Wellicht kan ik de bestelling van mijn model Y nog annuleren. Hoe gaaf ik de auto ook vind.
Baanbrekend is dat Tesla de vastgeroeste automotive industrie heeft opgeschud op basis van een masterplan. Een nieuwe bumper design maar onderhuids nog de techniek van drie decennia terug en dat als nieuw voertuig verkopen is verleden tijd. Je moet echt innoveren om mee te kunnen. Tesla is in staat gebleken om iets waar voorheen voor het chassis honderden onderdelen voor nodig was waar verschillende technieken op werd toegepast met bijkomend kostenplaatje in materiaal en arbeid (puntlassen, schroeven, lijmen) dit alles gemaakt kan worden uit 1 onderdeel. De Juniper zal wel weer ontleed worden door o.a. Munro Associates en dan kunnen we zien welke stappen zijn ondernemen door tesla om dingen nog goedkoper te kunnen produceren.Belecthor schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:27:
[...]
Elke Tesla auto tot nu toe is eigenlijk grensverleggend geweest. De Roadster, Model S, Model X, Model 3 en Model Y hebben allemaal een bepaalde benchmark neergezet in hun segment, maar ook als toonbeeld van wat mogelijk is met een EV. De Cybertruck laat ik even in het midden. Tesla (en vooral Elon) is momenteel zeer vocaal over het feit dat FSD het speerpunt is van Tesla, maar ze gaan ook een ander terrein op met de robots die ze maken bijvoorbeeld.
Luxe en imago? Tesla wil gewoon de EV aan de man brengen en ze zijn conform masterplan begonnen met het luxe segment omdat daar de marge het hoogste is per unit. Fase 1. De doelstelling van luxe was noodzakelijk om het kapitaal bij elkaar te krijgen om zo de weg naar het middensegment te kunnen bewandelen (fase 2 met m3 en My) We bevinden ons nu in fase 2 met de overgang naar fase 3. Tesla heeft al eerder aangegeven dat de transitie naar fase 3 is vertraagd door COVID. Fase 3 zal dan een voertuig zijn die goedkoper zal zijn dan m3.
De tijd dat een nieuwe particuliere auto van Tesla grensverleggend gaat zijn is denk ik wel voorbij, ik denk dat het vooral om FSD techniek gaat nu. Ik denk dat hier ook wat teleurstelling zit. De Highland en Juniper updates zijn niet meer dan facelifts die kwalitatief wel wat verbeteringen brengen, maar grensverleggend zoals bij de initiële aankondiging zijn ze al lang niet meer.
De concurrentie heeft niet stilgezeten en kunnen nu vergelijkbare (en kwalitatief betere) auto's maken; ze kunnen het alleen niet op de prijs-kwaliteit verhouding winnen van Tesla. Tesla blinkt uit in bang-for-buck en ze maken feitelijk de modaalbakken (zie wereldwijd de bestverkochte auto Model Y), terwijl een Tesla nog nageniet van de zweem van een luxe en duur imago, terwijl ze in werkelijkheid goedkoper zijn dan een aangeklede Volkswagen.
Ik denk dat het ook een stukje verwachtingsmanagement is wat er nog gedaan kan worden met een EV. Vooral de batterijtechniek gaat nu interessant worden en ik ben erg benieuwd naar de FSD, maar ik heb weinig vertrouwen in baanbrekende nieuwe auto's met een stuur van Tesla, zie ook de plannen voor de Model 2 en de Roadster.
Tesla heeft ook een verticale integratie keten wat betreft onderdelen en breid dit ook uit daar waar de legacy automarkt veel zaken heeft uitbesteed aan derden. De model T ford had ook een verticale integratie geboren uit noodzaak omdat iedereen Henry Ford voor gek verklaarde. Daar zijn de legacy fabrikanten op een gegeven moment van afgestapt omdat er op een gegeven moment de hang was alles uit te besteden ingegeven door o.a perverse management prikkels.
Tesla is toevallig luxe omdat de eerste modellen het luxe segment bediende omdat daar de winstmarge het hoogst is per unit. Fase 1 is voltooid en fase 2 was/is m3 en My. Inmiddels verkoopt tesla niet zoveel model s en x modellen meer. Dat is de model Y. Dit is een D segment wagen. Fase 3 zal wel een wagen zijn die ongeveer de helft van een m3 gaat kosten om zo de ev transitie te kunnen versnellen. De benchmark voor fase 3 zal in het verlengde van fase 2 een auto neerzetten die het meeste bang-for-bucks geeft tov de concurrentie. Nu ik er over nadenk, er komt geen ev in mij op waar de achterbank die beide kanten op elektrisch bediend kan worden. Ook de elektrische te openen frunk is volgens mij ook niet echt wijdverspreid.
[ Voor 29% gewijzigd door sawtomyer op 12-01-2025 21:11 ]
Het is juist andersom, Elon geeft niks om landjes grenzen politiek regels.thechip schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:44:
oké wellicht word ik beïnvloed en het zij dan maar zo. Maar ergens heb ik toch spijt dat ik de model Y besteld heb. ik voel me steeds minder comfortabel om in een auto te gaan rijden van zo een geschifte vent. denk dat de macht en roem echt naar zn hoofd is gestegen. Wellicht kan ik de bestelling van mijn model Y nog annuleren. Hoe gaaf ik de auto ook vind.
Dat kan je “power crazy” noemen, maar die voelsprieten voor dit geneuzel heeft hij niet.
Hij is bezig met wat hij important kan vinden en de manier erheen boeit hem niks, of het ethisch verantwoord is bijvoorbeeld kan hem niks schelen.
Is die dan gek? Naja, anders dan anderen 😇
Lekker rijden die auto, de robots uit de fabriek komen niet alleen uit zijn koker.
[ Voor 4% gewijzigd door Mektheb op 12-01-2025 20:50 ]
Gewoon lekker zo'n Elon sticker achterop je auto knallen om naar anderen duidelijk te maken dat je voor een goede auto kiest en niet achter de CEO ervan staat.thechip schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:44:
Ik zou er niet over peinzen om in een ander merk auto te rijden, die nadelen te accepteren, puur en alleen omdat iemand anders aan de andere kant van de wereld bepaald gedrag vertoont. Dat doet ie zonder jouw keuze ook wel, wie heeft er echter dagelijks minder plezier of last van als ie een slechtere auto kiest? Jij.
Mijn vrouw zei 2 maanden geleden nog: Ik wil niet als opvolger voor onze MY LR weer een Tesla hoor, veel mensen om mij heen, Elon, bla bla bla. En 3 weken geleden moest ze met spoed een nieuwe auto hebben omdat haar oude ICE niet door de APK kwam en koos ze toch voor een Tesla, want dat voelde toch qua auto het beste na een aantal proefritten in andere merken.
Principes zijn goed, maar de vraag is wat je ermee bereikt en wie je ermee raakt.
Anderzijds is het ook wel een unieke situatie bij Tesla, onvergelijkbaar met andere CEO's. Het is wel markant dat een miljardair zo heftig uit z'n plaat gaat en (voor Europa zeker) zeer controversiële zaken uitspreekt in de media en openlijk de democratie beïnvloedt. Hij zet langzaam Europa behoorlijk tegen zich op. Welke CEO met zoveel invloed heeft dat op zo'n schaal eerder gedaan?Taro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:08:
[...]
Gewoon lekker zo'n Elon sticker achterop je auto knallen om naar anderen duidelijk te maken dat je voor een goede auto kiest en niet achter de CEO ervan staat.
Ik zou er niet over peinzen om in een ander merk auto te rijden, die nadelen te accepteren, puur en alleen omdat iemand anders aan de andere kant van de wereld bepaald gedrag vertoont. Dat doet ie zonder jouw keuze ook wel, wie heeft er echter dagelijks minder plezier of last van als ie een slechtere auto kiest? Jij.
Mijn vrouw zei 2 maanden geleden nog: Ik wil niet als opvolger voor onze MY LR weer een Tesla hoor, veel mensen om mij heen, Elon, bla bla bla. En 3 weken geleden moest ze met spoed een nieuwe auto hebben omdat haar oude niet door de APK kwam en koos ze toch voor een Tesla, want dat voelde toch qua auto het beste na een aantal proefritten in andere merken.
Principes zijn goed, maar de vraag is wat je ermee bereikt en wie je ermee raakt.
Ik probeer ook mijn keuze voor een Tesla los te koppelen van Elon, maar ik ervaar een boel cognitieve dissonantie en moet mij aardig in bochten wringen om het goed te praten voor mijzelf.. ik merk ook op feestjes en verjaardagen dat het niet meer zo cool is om een Tesla te hebben
[ Voor 4% gewijzigd door Belecthor op 12-01-2025 21:27 ]
Maakt niet uit welk Tesla topic je opent op Tweakers en het gaat maar over Musk. Alsof andere ceo's lieverdjes zijn. Misschien een idee om een Musk topic te openen?
Ik mag hier eigenlijk niet posten als Model S rijder maar de auto's zijn toch echt wel top! Jammer dat de aandacht steeds meer naar Elon gaat ipv de auto.
Ik mag hier eigenlijk niet posten als Model S rijder maar de auto's zijn toch echt wel top! Jammer dat de aandacht steeds meer naar Elon gaat ipv de auto.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ja inderdaad, in 2019 zag je voornamelijk kinderen nog wel kijken en wijzen naar een Tesla. Toen ik met de kids in het weekend naar de sport ging wilde iedereen bij mij in de auto meerijden naar de wedstrijdlocatie. Op het werk wilde iedereen wel even een proefritje in de M3P maken. Tegenwoordig is dat niet meer zo, wel jammer, maar goedBelecthor schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:23:
[...] merk dat ook op feestjes en verjaardagen dat het niet meer zo cool is om een Tesla te hebben
Al heb ik tijdens de Kerst wel veel mensen gesproken die maar al te graag een 2e hands Model 3/Y zouden willen hebben of kopen. Het is minder speciaal geworden, de auto's an sich worden zeker nog wel door veel mensen gewaardeerd, maar je moet je keuze wel vaker beargumenteren en motiveren.
Misschien wel een goed idee als bliksemafleider om er een apart topic over te starten. Ik heb al genoeg topics te onderhouden, dus ik sla even overpjot1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:29:
Maakt niet uit welk Tesla topic je opent op Tweakers en het gaat maar over Musk. Alsof andere ceo's lieverdjes zijn. Misschien een idee om een Musk topic te openen?
Musk is wel erg zichtbaar en daarmee dus ook transparant(er) wat betreft zijn motieven. Er zijn zat andere CEO’s die hetzelfde doen maar dan niet openlijk met tussenkomst van schimmige achterkamers dan wel via lobby groepen. Kennelijk vindt je dit minder erg; wat niet weet wat niet deert.Belecthor schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:23:
[...]
Anderzijds is het ook wel een unieke situatie bij Tesla, onvergelijkbaar met andere CEO's. Het is wel markant dat een miljardair zo heftig uit z'n plaat gaat en (voor Europa zeker) zeer controversiële zaken uitspreekt in de media en openlijk de democratie beïnvloedt. Hij zet langzaam Europa behoorlijk tegen zich op. Welke CEO met zoveel invloed heeft dat op zo'n schaal eerder gedaan?
Ik probeer ook mijn keuze voor een Tesla los te koppelen van Elon, maar ik moet een boel cognitieve dissonantie toepassen om mij in die bochten te wringen.. ik merk ook op feestjes en verjaardagen dat het niet meer zo cool is om een Tesla te hebben
Wellicht wel, wellicht niet. Ik kan er in ieder geval niet één noemen die zoveel invloed heeft en haat verspreidt als deze.sawtomyer schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:35:
[...]
Musk is wel erg zichtbaar en daarmee dus ook transparant(er) wat betreft zijn motieven. Er zijn zat andere CEO’s die hetzelfde doen maar dan niet openlijk met tussenkomst van schimmige achterkamers dan wel via lobby groepen. Kennelijk vindt je dit minder erg; wat niet weet wat niet deert.
Goed, doet niets af aan de fantastische kwaliteit van de Tesla's blijkt maar weer en ik zal niet verder off-topic gaan
[ Voor 10% gewijzigd door Belecthor op 12-01-2025 21:44 ]
Het zal waarschijnlijk niets veranderen aan je stelligheid, maar toch.. Ik heb in november mijn M3 '23 verkocht en in december een M3 '24 opgehaald. Het voelt, klinkt en rijdt als een andere auto. En dat is absoluut niet het geval bij bijvoorbeeld een LCI model van BMW waar het wél alleen een setje nieuwe voor- en achterlampen zijn.Tommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:25:
[...]
Ik denk dat je de highland vergelijkt met de 2018. Tussenin waren er al verbeteringen in de bouwkwaliteit, en de eerste Y was nooit zo slecht als de eerste 3.
Ben dan toch benieuwd: wordt de airconditioning pomp gebruikt in een Tesla met warmtepomp als het kouder is dan 4 graden?OllieMongollie schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:12:
[...]
Dat heb je 't over een airco. De Tesla heeft een verwarmingselement (PTC) voor de oudere modellen en een warmtepomp voor de nieuwere. Die laatste doet 't ook nog prima bij -30 graden celcius en blijkbaar beter dan een verwarmingselement.
YouTube: Model 3 Heater Race! Heat Pump vs PTC In -20F
Zoek op YouTube maar eens op Tesla octovalve en verwonder je over wat ze daarmee hebben gedaan.pdidi schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:11:
[...]
Ben dan toch benieuwd: wordt de airconditioning pomp gebruikt in een Tesla met warmtepomp als het kouder is dan 4 graden?
Ja, die werkt ook onder 4 graden. Iedere warmtepomp werkt onder de 4 graden, ze worden echter wel minder efficiënt, omdat er steeds minder energie in de lucht zit opgeslagen naarmate het kouder wordt. Maar pas bij -273 graden Celsius stopt dat helemaal
Ja, dat ook. Maar ook,over batterijen, range, snelladen etc. En daarvan zie ik niks bij de Juniper.gjcvro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:33:
[...]
Nee, niet echt. Voor zover ik er iets van meekreeg ging dat vooral over robot en robottaxi, weinig gehoord over de Y
En ik kan me niet voorstellen dat Musk daar echt tevreden over is.
klopt en toch voel ik mij er oprecht niet comfortabel bij. Die man wordt met de dag gekker en gekker in zijn hoofd. indirect draag ik dan ook bij aan zijn ideologie en tirannie. wellicht dat de aandeelhouders hem eruit schoppen hahaTaro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:08:
[...]
Gewoon lekker zo'n Elon sticker achterop je auto knallen om naar anderen duidelijk te maken dat je voor een goede auto kiest en niet achter de CEO ervan staat.
Mijn vrouw zei 2 maanden geleden nog: Ik wil niet als opvolger voor onze MY LR weer een Tesla hoor, veel mensen om mij heen, Elon, bla bla bla. En 3 weken geleden moest ze met spoed een nieuwe auto hebben omdat haar oude ICE niet door de APK kwam en koos ze toch voor een Tesla, want dat voelde toch qua auto het beste na een aantal proefritten in andere merken.
afijn het geeft stof tot nadenken
Dit dus.Belecthor schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:27:
[...]
Elke Tesla auto tot nu toe is eigenlijk grensverleggend geweest. De Roadster, Model S, Model X, Model 3 en Model Y hebben allemaal een bepaalde benchmark neergezet in hun segment, maar ook als toonbeeld van wat mogelijk is met een EV. De Cybertruck laat ik even in het midden.
Denk ook dat het verschil er in zit de de warmtepomp omkeerbaar is. Voorheen werd de airco uitgezet omdat die onder de 4 graden zou bevriezen. Dat zal met de omkeerfunctie te voorkomen zijn, net als nu met de airco bij je thuis.Taro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:19:
[...]
Zoek op YouTube maar eens op Tesla octovalve en verwonder je over wat ze daarmee hebben gedaan.
Ja, die werkt ook onder 4 graden. Iedere warmtepomp werkt onder de 4 graden, ze worden echter wel minder efficiënt, omdat er steeds minder energie in de lucht zit opgeslagen naarmate het kouder wordt. Maar pas bij -273 graden Celsius stopt dat helemaal
Precies, voor te verwarmen heb ik zelfs de meer dan 1 uur uitstekende video van WeberAuto gekeken. Maar die legt alleen uit hoe goed en efficiënt de verwarming middels de octovalve warmtepomp werkt. Maar mijn vraag was: werkt de airconditioning pomp ook nog bij minder dan 4 graden. Dit nav de bevinding van @Mar.tin dat hij de airco niet meer uit kon zettenTaro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:19:
[...]
Zoek op YouTube maar eens op Tesla octovalve en verwonder je over wat ze daarmee hebben gedaan.
[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 12-01-2025 22:36 ]
Meen je dit? Een sticker? Mensen die je kennen zul je niet hoeven overtuigen en andere vinden toch wel wat ze vinden. Je gaat toch geen sticker op je auto plakken?Taro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:08:
[...]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Musk is een enorm goede engineer en ondernemer, ik ben daarom ook al heel erg lang fan van hem geweest, heb Tesla aandelen gehad, etc. Hij is wat dat betreft echt een enorme aanwinst voor de industrie en zelfs de wereld (geweest), incl. zijn andere initiatieven. Veel mensen denken dat hij het om het geld doet, dat is niet zo. Hij heeft ook weleens gezegd dat hij eigenlijk niet zichzelf wil zijn. Hij werkt keihard en heeft echt heel veel bereikt. Geld ziet hij als een middel om nog meer te kunnen ondernemen en bereiken, hij wil niet de rijkste man ter wereld zijn. Echter heeft hij bij de overname van X een en ander gezegd over het door anderen beïnvloeden van verkiezingen en nu heeft hij dit zelf publiekelijk in grotere mate gedaan. Waar dat naar mijn idee vandaan komt: Biden heeft hem onvoldoende erkenning gegeven voor zijn resultaten, maar ook als Amerikaanse autobouwer. Toen andere partijen werden bedankt voor hun bijdrage aan de EV revolutie in Amerika werd Tesla niet genoemd door Biden, ook het Supercharger netwerk werd niet genoemd. En dat is denk ik het punt geweest waarop Musk van richting is veranderd en eigenlijk kan ik hem daar ook geen ongelijk in geven, Biden heeft dat echt niet netjes en goed gedaan. Maar helaas is Musk nu doorgeschoten naar een extreme andere kant en schaadt zijn imago het imago van zijn bedrijven. En daar moet je als aandeelhouder niet blij mee zijn. Aan de andere kant is er niemand die Tesla en de andere bedrijven zo kan leiden als hij dat doet, en dat zien aandeelhouders ook wel.thechip schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:24:
[...]
klopt en toch voel ik mij er oprecht niet comfortabel bij. Die man wordt met de dag gekker en gekker in zijn hoofd. indirect draag ik dan ook bij aan zijn ideologie en tirannie. wellicht dat de aandeelhouders hem eruit schoppen haha
afijn het geeft stof tot nadenken
Ik vermoed dus dat men hem bij de volgende aandeelhoudersmeeting zal verzoeken rustiger aan te doen. Dat kan hij niet, en dus zal het ergens de komende jaren wel clashen. Gelukkig is Tesla niet meer alleen van hem afhankelijk, maar, de ziel gaat dan wel uit het bedrijf. We gaan het wel zien. Zo lang de auto's maar service en software updates blijven krijgen vind ik het allemaal prima
Hehe, ik ga toch geen sticker op mijn auto plakken? Nee, ik ben oud en wijs genoeg om geen rekening meer met de mening van anderen te houden, ga daar sowieso geen geld aan uitgeven en als mensen er een mening over hebben ga ik graag het gesprek met ze aan om ze daarna lekker te zien koken. Couldn't care less.Oekol schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:30:
[...]
Meen je dit? Een sticker? Mensen die je kennen zul je niet hoeven overtuigen en andere vinden toch wel wat ze vinden. Je gaat toch geen sticker op je auto plakken?
Haha oké. Joke over my head in dat geval. Ik schrok. Maar sowieso het bestaan er van vind ik al te grappig.Taro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:34:
[...]
Hehe, ik ga toch geen sticker op mijn auto plakken? Nee, ik ben oud en wijs genoeg om geen rekening meer met de mening van anderen te houden, ga daar sowieso geen geld aan uitgeven en als mensen er een mening over hebben ga ik graag het gesprek met ze aan om ze daarna lekker te zien koken. Couldn't care less.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Goed, ik zal eens overleggen of we hier een apart topic voor kunnen starten. Kom ik op terug, het is wel aan de Model 3 & Y gerelateerd, maar aan de andere kant staat het los van de auto zelf.
Maar een Tesla met een warmtepomp heeft ook nog een airconditioning pomp. Als je in de Tesla AC uitzet, wat zet je dan uit? Ik neem aan dat je dan niet de warmtepomp uitzetgjcvro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:29:
[...]
Denk ook dat het verschil er in zit de de warmtepomp omkeerbaar is. Voorheen werd de airco uitgezet omdat die onder de 4 graden zou bevriezen. Dat zal met de omkeerfunctie te voorkomen zijn, net als nu met de airco bij je thuis.
[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 12-01-2025 22:43 ]
Ok, als jij het zegt. normaal wordt gewoon de airco pomp omgekeerd.pdidi schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:40:
[...]
Maar een Tesla met een warmtepomp heeft ook nog een airconditioning pomp
Ik hou van mn tesla model 3 performance. Het is naast een huis het duurste wat ik ooit heb gekocht. Nu, na bijna een jaar eigenaar ben ik er nog lang niet op uitgekeken. Af en toe zet ik hem sport en dan verbaas ik me over de acceleratie: whoehoe hoor ik mezelf zeggen. Soms ben ik moe en dan helpt autopilot me naar huis rijden. Af en toe ga ik in mn auto zitten, alleen om naar muziek te lusiteren uit zn premium geluid installatie. Kan me eigenlijk niet herinneren ooit zo in mijn nopjes te zijn geweest met iets materieels. Wellicht vroeger als kind.
De warmtepomp omgekeerd.gjcvro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:43:
[...]
Ok, als jij het zegt. normaal wordt gewoon de airco pomp omgekeerd.
Of flauw gezegd: elke enigszins moderne airco is een warmtepomp die als je hem omdraait ook kan opwarmen aan de kant waar die normaliter koelt. Jij wist dit al, maar anderen blijkbaar niet.
[ Voor 31% gewijzigd door Caelorum op 12-01-2025 22:47 ]
Ach man, ik volg dit topic al geruime tijd om steeds weer meer te weten te komen over de model 3/Y. Maar de laatste week gaat het continue weer over wat iemand van Musk vond. Maak lekker een ander topic aan en houd het inhoudelijk over de Tesla Model 3/Y aub!
Tja, het heeft voor een significant deel van de berijders/bezitters een impact op de beleving met de auto, dus uiteraard wordt het hier besproken.
Persoonlijk heeft het voor mij ook meer waarde dan weer een discussie over een Highland specifiek onderdeel zoals slechte AP of het missen van een pook, maar daar hoor je mij ook niet over
Persoonlijk heeft het voor mij ook meer waarde dan weer een discussie over een Highland specifiek onderdeel zoals slechte AP of het missen van een pook, maar daar hoor je mij ook niet over
Ik ben het met je eens dat een discussie over wel of niet werkende AP ook wel een stoort maargoed het is wel inhoudelijk. Niks op tegen om met andere mensen te discussiëren over Elon, maar doe dat dan in een daarvoor bestemd topic. Dat is het mooie aan Tweakers.Caelorum schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:17:
Tja, het heeft voor een significant deel van de berijders/bezitters een impact op de beleving met de auto, dus uiteraard wordt het hier besproken.
Wat betreft Elon Musk: Ik stem op de achtergrond al even af hoe we daar het beste mee om kunnen gaan, bijv. een topic in AWM ipv MOB. In de cryptocurrency topics komt dit ook steeds vaker langs en gaat het ook vaak offtopic. Dus ik vermoed dat het handig is dit op een centrale locatie onder te gaan brengen.
[ Voor 39% gewijzigd door Taro op 12-01-2025 23:37 ]
@rbnw ahja, maar welk topic gaat over de impact van de acties van Elon Musk op het gebruiksgevoel van de model 3/y? 
Niet dat ik vind dat de discussie interessant is, maar het is wat arbitrair om die discussie hierbuiten te laten. Nergens staat dat je het alleen over de techniek mag hebben hier. Sterker nog best wel wat posts gaan daar niet eens over, maar over bijv. service van de auto of garantieafhandeling.
Niet dat ik vind dat de discussie interessant is, maar het is wat arbitrair om die discussie hierbuiten te laten. Nergens staat dat je het alleen over de techniek mag hebben hier. Sterker nog best wel wat posts gaan daar niet eens over, maar over bijv. service van de auto of garantieafhandeling.
De Tesla/Musk stamkroeg, alles wat niet direct gerelateerd is aan een model.Taro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:36:
Wat betreft Elon Musk: Ik stem op de achtergrond al even af hoe we daar het beste mee om kunnen gaan, bijv. een topic in AWM ipv MOB. In de cryptocurrency topics komt dit ook steeds vaker langs en gaat het ook vaak offtopic. Dus ik vermoed dat het handig is dit op een centrale locatie onder te gaan brengen.
De mensen die zo tegen Musk zijn leven in mijn beleving in een linkse bubbel en consumeren het narratief van de linkse media. Het gaat niet alleen maar om een onderbuikgevoel van niet erkennen in mijn beleving. De Biden administratie werkt de bedrijfsvoering van Musk tegen. Voorbeeld; SpaceX wordt actief tegengewerkt door Biden en co ook al is sprake van tegenstrijdige wetgeving. Zo zou wet 1 SpaceX verplichten om mensen aan te nemen zonder Amerikaanse paspoort maar er is een andere wet die voorschrijft dat essentiële banen voor kritieke industrieën enkel door mensen met een Amerikaanse paspoort kunnen worden uitgeoefend. SpaceX is aangeklaagd en het huidige regime heeft hier niets tegen ondernemen, ook al heeft SpaceX beargumenteerd dat het essentiële banen zijn. Ander voorbeeld en dan hou ik er over op. Vlak voor de verkiezing hebben ze in California een ongehoorde wet aangenomen dat je kunt stemmen zonder het tonen van identificatie. Een 1,2tje tussen Gavin Newsom en Biden want we allemaal waarom deze wet is aangenomen. In een land waar je zelf je id dient te laten zien voor het kopen van alcohol stuit dit tegen het borst van Musk en maakt hem anti Dems. https://leginfo.legislatu...l?bill_id=202320240SB1174Taro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:32:
[...]
Musk is een enorm goede engineer en ondernemer, ik ben daarom ook al heel erg lang fan van hem geweest, heb Tesla aandelen gehad, etc. Hij is wat dat betreft echt een enorme aanwinst voor de industrie en zelfs de wereld (geweest), incl. zijn andere initiatieven. Veel mensen denken dat hij het om het geld doet, dat is niet zo. Hij heeft ook weleens gezegd dat hij eigenlijk niet zichzelf wil zijn. Hij werkt keihard en heeft echt heel veel bereikt. Geld ziet hij als een middel om nog meer te kunnen ondernemen en bereiken, hij wil niet de rijkste man ter wereld zijn. Echter heeft hij bij de overname van X een en ander gezegd over het door anderen beïnvloeden van verkiezingen en nu heeft hij dit zelf publiekelijk in grotere mate gedaan. Waar dat naar mijn idee vandaan komt: Biden heeft hem onvoldoende erkenning gegeven voor zijn resultaten, maar ook als Amerikaanse autobouwer. Toen andere partijen werden bedankt voor hun bijdrage aan de EV revolutie in Amerika werd Tesla niet genoemd door Biden, ook het Supercharger netwerk werd niet genoemd. En dat is denk ik het punt geweest waarop Musk van richting is veranderd en eigenlijk kan ik hem daar ook geen ongelijk in geven, Biden heeft dat echt niet netjes en goed gedaan. Maar helaas is Musk nu doorgeschoten naar een extreme andere kant en schaadt zijn imago het imago van zijn bedrijven. En daar moet je als aandeelhouder niet blij mee zijn. Aan de andere kant is er niemand die Tesla en de andere bedrijven zo kan leiden als hij dat doet, en dat zien aandeelhouders ook wel.
Ik vermoed dus dat men hem bij de volgende aandeelhoudersmeeting zal verzoeken rustiger aan te doen. Dat kan hij niet, en dus zal het ergens de komende jaren wel clashen. Gelukkig is Tesla niet meer alleen van hem afhankelijk, maar, de ziel gaat dan wel uit het bedrijf. We gaan het wel zien. Zo lang de auto's maar service en software updates blijven krijgen vind ik het allemaal prima
Hoe wordt de lucht dan ontvochtigd als de airco wordt gebruikt om op te warmen?Caelorum schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:46:
[...]
De warmtepomp omgekeerd.
Of flauw gezegd: elke enigszins moderne airco is een warmtepomp die als je hem omdraait ook kan opwarmen aan de kant waar die normaliter koelt. Jij wist dit al, maar anderen blijkbaar niet.
Vanochtend de ontdooi functie iets te lang aangezet via de app. Was bloedheet in de auto haha. Kon wel gelijk wegrijden. Maar tijdens het ritje viel mij op dat de lampen iets minder schenen dan ik gewend was. Blijkt dat de lampenunits nog wel een laag ijs hadden en dit het licht belemmerde. Tip van flip: deze ijsvrij maken voor het wegrijden 😅
Gadgets fan
Je doelt op Camp Mode. Die kan je via de app op afstand aan/uitzetten in het Climate menu.mjvdzwet schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:44:
[...]
Misschien goed om deze discussie ergens anders dan dit topic te voeren.sawtomyer schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:47:
[...]
De mensen die zo tegen Musk zijn leven in mijn beleving in een linkse bubbel en consumeren het narratief van de linkse media. Het gaat niet alleen maar om een onderbuikgevoel van niet erkennen in mijn beleving. De Biden administratie werkt de bedrijfsvoering van Musk tegen. Voorbeeld; SpaceX wordt actief tegengewerkt door Biden en co ook al is sprake van tegenstrijdige wetgeving. Zo zou wet 1 SpaceX verplichten om mensen aan te nemen zonder Amerikaanse paspoort maar er is een andere wet die voorschrijft dat essentiële banen voor kritieke industrieën enkel door mensen met een Amerikaanse paspoort kunnen worden uitgeoefend. SpaceX is aangeklaagd en het huidige regime heeft hier niets tegen ondernemen, ook al heeft SpaceX beargumenteerd dat het essentiële banen zijn. Ander voorbeeld en dan hou ik er over op. Vlak voor de verkiezing hebben ze in California een ongehoorde wet aangenomen dat je kunt stemmen zonder het tonen van identificatie. Een 1,2tje tussen Gavin Newsom en Biden want we allemaal waarom deze wet is aangenomen. In een land waar je zelf je id dient te laten zien voor het kopen van alcohol stuit dit tegen het borst van Musk en maakt hem anti Dems. https://leginfo.legislatu...l?bill_id=202320240SB1174
[ Voor 9% gewijzigd door Belecthor op 13-01-2025 08:31 ]
Ok wat mij betreft nu echt genoeg over Ome Musk hier. Graag apart topic!
https://www.tesla.com/nl_...lecteert%20u%20'Behouden'.
Nee, "Behouden". Camp mode is echt wat anders.noo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:55:
[...]
Je doelt op Camp Mode. Die kan je via de app op afstand aan/uitzetten in het Climate menu.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Nog 1 nachtje slapen en dan kunnen we onze Y ophalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mad-Matt op 13-01-2025 08:38 ]
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
@mjvdzwet had het er over dat de USB onder stroom moest blijven voor z'n medicijnkoeler en daar heb je Camp Mode voor nodig volgens de pagina die jij linkt.Damian schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:36:
Ok wat mij betreft nu echt genoeg over Ome Musk hier. Graag apart topic!
[...]
Nee, "Behouden". Camp mode is echt wat anders.
Ik heb het na de holiday update nog niet getest.noo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:42:
[...]
@mjvdzwet had het er over dat de USB onder stroom moest blijven voor z'n medicijnkoeler en daar heb je Camp Mode voor nodig volgens de pagina die jij linkt.
Voorheen bleven de USB poorten (achter op de middenconsole) powered in de klimaat behoud modus.
Ik hoop dat we snel een vinkje krijgen dat we zelf mogen kiezen wanneer de 12V en USB uitgangen stroom moeten houden.
Voor het eerst vanmorgen kreeg ik de auto niet open door de bevroren deurhendels! Ontdooien ze wel goed open wanneer ik de auto volledig ontdooi ipv alleen de verwarming aanzet?
It depends...Belecthor schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:02:
Voor het eerst vanmorgen kreeg ik de auto niet open door de bevroren deurhendels! Ontdooien ze wel goed open wanneer ik de auto volledig ontdooi ipv alleen de verwarming aanzet?
Soms gaat het vrij makkelijk, soms niet.
Je kan ook de deuren openen met de app. Dat help .... soms.
Maak van je hand een vuist en sla met de onderkant op het dikke deel van de hendel. Meestal genoeg om het ijs te breken. En anders via de app inderdaad.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik zou dan zeker eerst goed laten ontdooien. Als de deur opent zakt de ruit een beetje. Maar door de vorst kunnen de rubbers wat zijn vastgevroren, waardoor de ruit niet vrij kan bewegen.Belecthor schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:02:
Dat maakt op zijn minst een akelig geluid, maar ik heb ook wel eens gezien dat de ruit helemaal scheef trok. Gelukkig brak er niets, maar sindsdien ontdooi ik dus eerst.
In de handleiding van tesla staat dat je op het voorste gedeelte van de portiergreep moet drukken om het ijs te breken.Ethirty schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:20:
Maak van je hand een vuist en sla met de onderkant op het dikke deel van de hendel. Meestal genoeg om het ijs te breken. En anders via de app inderdaad.
https://service.tesla.com...4C-98D6-16A78CC12EDC.html
Dit werkte vanochtend prima bij mij.
Edit: Aah ik zie verder op in de handleiding inderdaad ook iets over een vuist maken
[ Voor 13% gewijzigd door corneej op 13-01-2025 09:36 ]
Bij mij werkt het via de app altijd, maar moet ik het 2x doen. Vaak gaat de eerste keer het raam een stukje open en komt de portier minimaal los, ver genoeg om je vingers erachter te krijgen maar dit dan nog wel op slot. Dan druk ik nogmaals via de app op de knop en met m’n vingers erachter schiet de deur dan open.Tommie12 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:05:
[...]
It depends...
Soms gaat het vrij makkelijk, soms niet.
Je kan ook de deuren openen met de app. Dat help .... soms.
De relatieve luchtvochtigheid daalt als je de temperatuur van de lucht verhoogd. Doorgaans hoef je dus ook niet te ontvochtigen als je verwarmd. Maar als de cabine eenmaal op temperatuur is kan de auto de werking weer tijdelijk andersom zetten (en lage blaasstand) en zo vocht uit de lucht halen. (Dit is ook wat een L/L warmtepomp thuis doet met het ontdooien van de buitenunit)pdidi schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:57:
[...]
Hoe wordt de lucht dan ontvochtigd als de airco wordt gebruikt om op te warmen?
Bij de oudere auto's kan je die hendel inderdaad niet indrukken, maar 1x slaan is vrijwel altijd voldoende om alsnog de deur te kunnen openen. Of nouja... als de ramen ontdooid zijn dancorneej schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:34:
[...]
Edit: Aah ik zie verder op in de handleiding inderdaad ook iets over een vuist maken.. maar dat is het geval als de auto zilverkleurige portiergrepen heeft.
Bij mij vandaag ook niet zo erg goed. De auto was al voorverwarmd.Belecthor schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:02:
Ik moest echt kracht zetten om de hendel te kunnen indrukken.
Dit heb ik niet eerder meegemaakt. Het was wel -3 toen ik vertrok.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.