Volgens driveteslacanada ook. Vergeet niet dat in US de X en Y al in 2023 HW4 kregencwegh schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:17:
[...]
Als ik dit lees is het niet HW4/AI4 gerelateerd want er staan 2023 model X en Y tussen?
Ik gok van niet... in China kan je überhaupt geen trekhaak meer krijgen.erni e schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:27:
Weet iemand wat het trekgewicht gaat worden. Blijft dit 1600kg net als de vorige versie?
Volgens mij wordt de Highland met banden met een V codering geleverd. Dat is max 240kmh. Er zijn vrijwel geen banden meer te koop die max 200 kmh als limiet hebben. Ik heb het idee dat ooit wat publicaties dit gespeculeerd hebben maar er geen bewijs voor hebben. Ik heb net zo goed geen bewijsflupp schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:21:
[...]
Zou het een verklaring kunnen zijn dat banden van een lagere snelheidscategorie een lagere rolweerstand hebben ? Ik herinner mij namelijk een YouTube kanaal (ik weet niet meer hetwelk) dat ooit vermeldde dat ze de maximale snelheid hadden verlaagd om een betere WLTP range te bekomen. De verklaring die jij geeft lijkt de tussenstap in de redenering te zijn die toen overgeslagen (en niet meegegeven) werd.
Mijn vermoeden is dat Tesla extreem gebruik wil voorkomen. Ik heb een Model 3 P uit 2023 en die auto is eigenlijk niet gemaakt voor 200+ kmh. De trekkracht neemt enorm af boven die snelheid. Het windgeruis neemt ontzettend toe. Afhankelijk van de omstandigheden kreeg ik ook nog een enorme fluittoon te horen. En de auto levert steeds minder vermogen. Je ziet dat balkje links kleiner worden. Kortom, een model 3 is leuk voor sprints maar het is geen Autobahn kanon. Prima dat Tesla dit nu op deze manier toegeeft voor de normale modellen.
Het zou mij verbazen als de trekhaak permanent geen optie meer gaat zijn in Nederland. Bij de Model 3 is die optie ook wel eens tijdelijk weg geweest en weer terug gekomen.
Ik gok dan ook op hetzelfde maximale trekgewicht als eerder. Een wat hogere maximale kogeldruk zou wel fijn zijn voor b.v. de caravanners onder ons. De huidige 72kg vind ik mager. Maar ook daarin verwacht ik geen wijziging.
Ik gok dan ook op hetzelfde maximale trekgewicht als eerder. Een wat hogere maximale kogeldruk zou wel fijn zijn voor b.v. de caravanners onder ons. De huidige 72kg vind ik mager. Maar ook daarin verwacht ik geen wijziging.
Is die optie weg geweest, of proberen ze op die manier wat te sturen in de vraag? Ik kon bij het samenstellen van de mijne destijds (bouwjaar '22) ook geen trekhaak kiezen (via de lease), maar via Tesla zelf konden ze er toch nog eentje 'van de boot plukken' waar gewoon een trekhaak op zat.Franciesco schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:42:
Het zou mij verbazen als de trekhaak permanent geen optie meer gaat zijn in Nederland. Bij de Model 3 is die optie ook wel eens tijdelijk weg geweest en weer terug gekomen.
Wat sturen in de vraag, een nieuw model trekhaak wat nog niet gehomologeerd is of wat dan ook. Ik weet het niet. Maar zoals gezegd denk ik niet dat de trekhaak optie permanent vervallen is voor de nieuwe Y.
Maar wel van 0-50%, pas net voor de 50% begint de snelheid te zakken. Daarvoor haal ik langdurig 175kW. Dus een piek wil het niet noemen. Dat maakt dat een stop van 5-10 minuten echt al een aanzienlijke boost in range biedt.JohanB schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:49:
[...]
Niet over de 10-80% range (zoals op EV database) alleen als piek
Ideaal is het niet voor kilometer vreters, maar voor Nederland en incidenteel vakantie verkeer is het geen ramp.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het pookje voor de richtingaanwijzer dan ook graag.Gommert69 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:21:
[...]
Maakt zelfs de M3H alweer wat gedateerd qua neus. Misschien gaan ze die ook snel in lijn brengen met de nieuwe Y.
Kunnen ze weer meer onderdelen delen.
Onderscheid tussen modellen is ook wenselijkGommert69 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:21:
[...]
Maakt zelfs de M3H alweer wat gedateerd qua neus. Misschien gaan ze die ook snel in lijn brengen met de nieuwe Y.
Die 72 kg geldt voor accessoires zoals fietsenrekjes.Franciesco schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:42:
Voor aanhangers geldt bij het huidige model al 100 kg.
Letterlijke quote uit de online manual:
De kogeldruk is de neerwaartse kracht die de aanhangwagenkoppeling uitoefent op de trekhaakkogel. Deze moet ten minste 4% van de totale aanhangwagenlast bedragen. De maximale kogeldruk (of technisch toelaatbare massa op het aankoppelpunt) bedraagt 100 kg.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ah, nou dat scheelt dan. Bedankt voor de info @Andrehj
De trekhaak is minimaal een "makkelijke" €8-900 aan pure marge op gauw 50-60% van de Y's die ze hier verkopen denk ik, kan me niet voorstellen dat ze die eraf laten.Franciesco schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:42:
Hoop het niet. Vind de m3h echt mooi en scherp met een eigen gezicht. Dit lijkt net als 9 van de 10 Chinese ev's. Mooi hoor, maar ook heel saaiGommert69 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:21:
[...]
Heeft er iemand al de ambient lighting van de model 3 geupgrade met een aftermarket setje ?
Ik vind die van mij wel erg tam/nauwelijks zichtbaar... (model 3, 2019)..
Kwam deze tegen, maar wellicht wat too much zowel qua intensiteit als qua prijs..
https://www.tesland.com/e...kIiNaH1b1epUHtXpoPA6zdMLw
Kwam deze tegen, maar wellicht wat too much zowel qua intensiteit als qua prijs..
[ Voor 3% gewijzigd door DaneV op 10-01-2025 22:11 ]
Informeer hier even naar in het accessories topic:DaneV schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:10:
Heeft er iemand al de ambient lighting van de model 3 geupgrade met een aftermarket setje ?
Tesla Model 3 & Y Accessoires
Zelf postte ik daar recent bijv dit:
Allewijn in "Tesla Model 3 & Y Accessoires"
Ja ik denk dat je gelijk hebt. Niet specifiek een waarschuwing, maar instructies voor Auto Shift voor de hendelloze modellen. Daar komt ook op dezelfde manier te staan dat je je gordel om moet doen en op de rem moet trappen om Auto Shift te activeren.Smobbo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:13:
[...]
Idd. Ik zie links wel de weergave waar close frunk staat, maar dat lijkt mij een waarschuwing te zijn dat die nu nog open is
Zo te zien zit er idd weer een klepje. Kentekenplaat zal dan wel hoog genoeg moeten worden geplaatstMar.tin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:57:
[...]
De trekhaak is minimaal een "makkelijke" €8-900 aan pure marge op gauw 50-60% van de Y's die ze hier verkopen denk ik, kan me niet voorstellen dat ze die eraf laten.
/f/image/PV9Mb3jt3DHWL7E6QkXheGQC.png?f=fotoalbum_large)
Links zie ik close staan
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Staat wel echt close frunk
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iQAGlePKnfYNQY37ph0nfvBg.jpg?f=user_large)
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik zal morgen even kijken bij mijn M3H.
Volgens mij staat het daar ook, maar als waarschuwing dat je de frunk moet sluiten om te kunnen rijden.
Bij de trunk komt een close label te staan als deze open is.
Volgens mij staat het daar ook, maar als waarschuwing dat je de frunk moet sluiten om te kunnen rijden.
Dat heb ik gezien maar ik ga er vanuit dat ze daarmee bedoelen “vergeet niet je frunk te sluiten”.
Anders stond er wel close op de plek waar ook open staat, net zoals bij de trunk. Daar gaat close ook niet opeens elders staan.
Ik kan het nergens terugvinden (of ik gebruik de verkeerde zoekwoorden), maar hebben jullie ook dat de optie om sentry clips terug te kijken in de mobiele app (iPhone) willekeurig verdwijnt en dan na een tijdje weer terug is? Ik weet dat voor live camera er een limiet op zit maar net zoals vanmorgen, kijk 10 seconden een clip en hoppa als ik een minuut later terug kom in de app is de optie weer verdwenen.
Onder ‘Beveiliging’ kun je de Dashcam viewer weer openenDersan schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:20:
Ik kan het nergens terugvinden (of ik gebruik de verkeerde zoekwoorden), maar hebben jullie ook dat de optie om sentry clips terug te kijken in de mobiele app (iPhone) willekeurig verdwijnt en dan na een tijdje weer terug is? Ik weet dat voor live camera er een limiet op zit maar net zoals vanmorgen, kijk 10 seconden een clip en hoppa als ik een minuut later terug kom in de app is de optie weer verdwenen.
Mh. Leuk die Apple Watch app maar ik zou juist de Trunk knop op het eerste scherm willen en zelfs een shortcut in mijn smart stack. Maar beide krijg ik niet ingesteld, ook niet op mijn wijzerplaat. Iemand tips?
Zijn er meer mensen die met dit weer in een '22 Model Y flink beslagen ruiten hebben? Rij eigenlijk altijd met climate control in de Auto stand en gebruik de max voorruit verwarming in de ochtend om het te ontdoen, maar alles is beslagen. Vooruit, achteruit, dak etc. Zijn er bij de Y ook problemen gemeld met vocht in de trunk/frunk oid? Kan zo snel online niks vinden.
Nu is vandaag misschien ook niet de beste dag: -3, auto bevroren, veel mist, en woon in een vochtiger gebied (beetje achteraf)
Nu is vandaag misschien ook niet de beste dag: -3, auto bevroren, veel mist, en woon in een vochtiger gebied (beetje achteraf)
[ Voor 14% gewijzigd door Gdzr op 11-01-2025 08:51 ]
Klinkt als een vochtprobleem.Gdzr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:49:
Zijn er meer mensen die met dit weer in een '22 Model Y flink beslagen ruiten hebben? Rij eigenlijk altijd met climate control in de Auto stand en gebruik de max voorruit verwarming in de ochtend om het te ontdoen, maar alles is beslagen. Vooruit, achteruit, dak etc. Zijn er bij de Y ook problemen gemeld met vocht in de trunk/frunk oid? Kan zo snel online niks vinden.
Thanks! Bij de MY staat zoiets niet zover ik weet. Straks ook eens kijken. Werd er enthousiast van maar wat @turkeyhakan zegt snijdt ook wel hout helaas ja.mjvdzwet schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 00:27:
Ik zal morgen even kijken bij mijn M3H.
Binnenkort mn nieuwe M3H ophalen en mn oude M3 inleveren. Betreft een leaseauto die teruggaat naar de LM. Is dan het terugzetten naar fabrieksinstellingen in het menu oke of zijn dan beide pasjes ook ontkoppelt en komt niemand de auto meer in? (In principe veranderd de eigenaar natuurlijk niet, alleen mn privegegevens moeten eruit)
Ze hebben in ieder geval niet de kans aangegrepen om een fatsoenlijk trekhaak systeem te implementerenpdidi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:51:
[...]
Zo te zien zit er idd weer een klepje. Kentekenplaat zal dan wel hoog genoeg moeten worden geplaatst
[Afbeelding]

#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
De LM of wagenparkbeheerder moet jouw account loskoppelen en dan de auto resetten. Je pasjes zijn alleen toegangspasjes, niet je account en die moet je dus ook weer inleveren. Dus dwing ze wel echt een en ander te resetten voordat ze de auto doorschuiven, anders ziet een ander bijv. je rithistorie, account, etc.RF1000 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:56:
Binnenkort mn nieuwe M3H ophalen en mn oude M3 inleveren. Betreft een leaseauto die teruggaat naar de LM. Is dan het terugzetten naar fabrieksinstellingen in het menu oke of zijn dan beide pasjes ook ontkoppelt en komt niemand de auto meer in? (In principe veranderd de eigenaar natuurlijk niet, alleen mn privegegevens moeten eruit)
Ik moest destijds behoorlijk pushen, want ik kon mijn eigen account niet verwijderen, dat moest de "eigenaar" doen en die zag daar de noodzaak niet van in. Kreeg zelfs de vraag of ik dan mijn privé Tesla account niet wilde overdragen, dan was ik van het probleem af

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Oke. Zal dan iig alles al zoveel mogelijk handmatig leeg te gooien/ontkoppelen/uit te loggen.Taro schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:13:
[...]
De LM of wagenparkbeheerder moet jouw account loskoppelen en dan de auto resetten. Je pasjes zijn alleen toegangspasjes, niet je account en die moet je dus ook weer inleveren. Dus dwing ze wel echt een en ander te resetten voordat ze de auto doorschuiven, anders ziet een ander bijv. je rithistorie, account, etc.
Ik moest destijds behoorlijk pushen, want ik kon mijn eigen account niet verwijderen, dat moest de "eigenaar" doen en die zag daar de noodzaak niet van in. Kreeg zelfs de vraag of ik dan mijn privé Tesla account niet wilde overdragen, dan was ik van het probleem af
Ben trouwens benieuwd hoe lang Teslafi het eea nog blijft loggen na inleveren.
[ Voor 4% gewijzigd door RF1000 op 11-01-2025 10:55 ]
Je kunt hem prima terugzetten naar fabrieksinstellingen dan is de auto in ieder geval al je gegevens en data kwijt. De pasjes blijven gewoon werken. Wel kon bij mij alleen de leasemaatschappij de auto uit mijn account halen, was overigens binnen 20 minuten geregeld. Maar wel belangrijk, zeker als je een betaalmiddel in je account gekoppeld hebt.RF1000 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:56:
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Zou wat zijn als er nu eindelijk een sterke zwart metallic optie komt. Wishfull thinkingMektheb schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:31:
[...]
Hmmmmmmmmm geen zwarte kleur?
En de velgen zijn ook echt meh.
Misschien toch de oude Y nog bestellen
Tussen het computer animatie geweld door ook een echte foto
/f/image/x7rK6B1PA4bsIne8wvp0ysZU.png?f=fotoalbum_large)
Nochtans heeft hij er net wél belang bij, want anders kun je er nog altijd mee wegrijden met jouw telefoon, toch?Taro schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:13:
[...]
…
Dus dwing ze wel echt een en ander te resetten voordat ze de auto doorschuiven, anders ziet een ander bijv. je rithistorie, account, etc.
Ik moest destijds behoorlijk pushen, want ik kon mijn eigen account niet verwijderen, dat moest de "eigenaar" doen en die zag daar de noodzaak niet van in.
…
Model 3 LR (model 2023)
Precies tot het moment dat de auto uit je account wordt gehaald. Bij mij reed hij op dat moment op de A6 bij Lelystad.RF1000 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:52:
[...]
Ben trouwens benieuwd hoe lang Teslafi het eea nog blijft loggen na inleveren.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Dus was tot dan jouw account nog aan de auto gekoppeld? Dan hadden ze bijv in principe nog op jouw gekoppelde kredietkaart bijv. kunnen laden?Himalaya schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:58:
[...]
Precies tot het moment dat de auto uit je account wordt gehaald. Bij mij reed hij op dat moment op de A6 bij Lelystad.
Model 3 LR (model 2023)
Precies dat, nu was het de rit van de persoon die de auto bij mij thuis ophaalde om hem naar de LM te brengen dus daar had ik wel vertrouwen in. Maar halverwege die rit is dus mijn account ontkoppeld. In Teslamate kan ik nog precies zien waar de auto op dat moment was. Het laatste datapunt van mijn oude vriendflupp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:02:
[...]
Dus was tot dan jouw account nog aan de auto gekoppeld? Dan hadden ze bijv in principe nog op jouw gekoppelde kredietkaart bijv. kunnen laden?
[ Voor 4% gewijzigd door Himalaya op 11-01-2025 11:06 ]
Klopt, maar die mogelijkheid is bij veel mensen niet bekend. Die denken dat wij nog steeds met sleutels rondlopen en er onder de motorkap een elektrische motor ligt ipv een frunk.flupp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:58:
[...]
Nochtans heeft hij er net wél belang bij, want anders kun je er nog altijd mee wegrijden met jouw telefoon, toch?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Himalaya schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:05:
[...]
Precies dat, nu was het de rit van de persoon die de auto bij mij thuis ophaalde om hem naar de LM te brengen dus daar had ik wel vertrouwen in. Maar halverwege die rit is dus mijn account ontkoppeld. In Teslamate kan ik nog precies zien waar de auto op dat moment was. Het laatste datapunt van mijn oude vriend
Ik heb hier ook nog heel lang de auto kunnen volgen, ook waar de nieuwe eigenaar woonde, etc. Men heeft echt geen idee dat er zaken zoals bijv. Teslamate bestaan en gewoon door blijven werken/volgen.
Dit staat precies op de plek waar je moet swipen om te kunnen gaan rijden. Dus dit is een melding dat je eerst je frunk moet sluiten voordat je überhaupt kunt gaan rijden. Als je hem ook automatisch kan sluiten, dan staat dat bij de klep zelf in de auto animatie. Dit is namelijk ook zo bij de automatische achterklep. Zodra die open staat kun je die sluiten bij de animatie van de auto.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Maar jij had toch jouw account laten loskoppelen van de auto. Hoe kan jouw Teslamate dan de auto nog volgen, zonder de koppeling met jouw account?Taro schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:13:
[...]
![]()
Ik heb hier ook nog heel lang de auto kunnen volgen, ook waar de nieuwe eigenaar woonde, etc. Men heeft echt geen idee dat er zaken zoals bijv. Teslamate bestaan en gewoon door blijven werken/volgen.
Model 3 LR (model 2023)
Hier ook de ongepolijste foto's van het Chinese Ministry of Industry and Information Technology (MIIT)Maurice- schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:56:
[...]
Tussen het computer animatie geweld door ook een echte foto
[Afbeelding]
De SR RWD:
:strip_exif()/f/image/5Cwr0KEpIBMl1Y8YtkKFwVub.jpg?f=fotoalbum_large)
En de LR AWD (Die in China Y+ gaat heten)
:strip_exif()/f/image/AS5ZHkfaGRJ6vfUA3dYeoJTh.jpg?f=fotoalbum_large)
Achter gaat het kenteken van de klep naar de bumper. Dit wisten we al. Er gaan berichten in het rond dat de trekhaakoptie bij Juniper is komen te vervallen. Ik mag hopen dat ze deze optie er alsnog komt in Nederland want anders gaan ze hier veel klanten verliezen. Ik heb de persfoto’s even bekeken en wanneer ik de locatie van het kenteken bekijken dan zie ik daar eerlijk gezegd geen ruimte voor een trekhaak zonder dat deze het kenteken overlapt. Misschien is dit wel de reden waarom de trekhaak niet beschikbaar is, nog even afwachten dus.
Ik vind 'm erg geslaagd zo. Een stuk mooier dan de oude Y naar mijn mening. Wel Xpeng G6 vibes.pdidi schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:37:
[...]
Hier ook de ongepolijste foto's van het Chinese Ministry of Industry and Information Technology (MIIT)
De SR RWD:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/hPv3lzSxQnOCmz6P4gVmC2IC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat lijkt me geen reden, dat was in het verleden bij vele andere auto's ook al, en betekende alleen dat het nooit een vaste trekhaak mocht zijn.sawtomyer schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:40:
.. geen ruimte voor een trekhaak zonder dat deze het kenteken overlapt. Misschien is dit wel de reden waarom de trekhaak niet beschikbaar is, nog even afwachten dus.
Teslamate op basis van de oude API? Want alle koppelingen die ik met mijn verkochte 3 had werden om zeep geholpen op het moment dat ik de ownership overzette.Taro schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:13:
[...]
![]()
Ik zie op de foto van de Chinese Ministry of Information wel een vakje waar de trekhaak zou moeten zitten net als bij het huidige model. Een automatisch inklapbaar trekhaak is eigenlijk wat je wil hebben maar de positie van de klep verraad dat dit hem niet gaat worden. Je bent bij Juniper waarschijnlijk verplicht -als de trekhaak er komt - om de haak te demonteren wanneer je deze niet gebruikt. Ik heb nu de haak er altijd opzitten want de haak opzetten en weghalen is echt een gedoe en de trekhaak biedt een buffer voor aanrijding van achter.gjcvro schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:51:
[...]
Dat lijkt me geen reden, dat was in het verleden bij vele andere auto's ook al, en betekende alleen dat het nooit een vaste trekhaak mocht zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door sawtomyer op 11-01-2025 13:06 ]
Ja helaas. Bij de oude MY heb je dit niet, net nog even gecheckt. Zonde, was wel een mooie toevoeging geweest maar met 't oog op besparen van kosten wellicht niet 'de' stapadjego schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:40:
[...]
Dit staat precies op de plek waar je moet swipen om te kunnen gaan rijden. Dus dit is een melding dat je eerst je frunk moet sluiten voordat je überhaupt kunt gaan rijden. Als je hem ook automatisch kan sluiten, dan staat dat bij de klep zelf in de auto animatie. Dit is namelijk ook zo bij de automatische achterklep. Zodra die open staat kun je die sluiten bij de animatie van de auto.
Dat is pas gebeurd nadat ik zelf de leasemaatschappij heb opgebeld terwijl ik al uit dienst was, omdat mijn vorige werkgever helaas niet het verstandelijk vermogen had deze uitdaging te overzien en begrijpen.flupp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:26:
[...]
Maar jij had toch jouw account laten loskoppelen van de auto. Hoe kan jouw Teslamate dan de auto nog volgen, zonder de koppeling met jouw account?
Tsja, ik kan m’n oude vriend hier nog zien. Staat weer netjes in de Amsterdamse haven, waar ik hem eind december 2019 ook kon ophalen haha.Himalaya schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:05:
[...]
Precies dat, nu was het de rit van de persoon die de auto bij mij thuis ophaalde om hem naar de LM te brengen dus daar had ik wel vertrouwen in. Maar halverwege die rit is dus mijn account ontkoppeld. In Teslamate kan ik nog precies zien waar de auto op dat moment was. Het laatste datapunt van mijn oude vriend
Maandag maar eens bellen om m’n account te ontkoppelen.
/f/image/lgU0qdqQFRCydYqju4QL0iAs.png?f=fotoalbum_large)
Het ownership bleef bij de LM, mijn Tesla account hing daar zeg maar onder en die koppeling kon ik niet ongedaan maken, zij wel, maar dat begrepen ze niet. En de collega die ermee weg reed begreep er ook geen hol van, want hij had de 2 pasjes gekregen en de auto deed het toch gewoon? Ik had eigenlijk gewoon midden in de nacht de toeter moeten misbruiken, dan had ie er misschien zelf de noodzaak ook van ingezien.Mar.tin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:56:
[...]
Teslamate op basis van de oude API? Want alle koppelingen die ik met mijn verkochte 3 had werden om zeep geholpen op het moment dat ik de ownership overzette.
Helder, je was dus geen eigenaar van de auto.Taro schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:13:
[...]
Het ownership bleef bij de LM, mijn Tesla account hing daar zeg maar onder en die koppeling kon ik niet ongedaan maken, zij wel, maar dat begrepen ze niet. En de collega die ermee weg reed begreep er ook geen hol van, want hij had de 2 pasjes gekregen en de auto deed het toch gewoon? Ik had eigenlijk gewoon midden in de nacht de toeter moeten misbruiken, dan had ie er misschien zelf de noodzaak ook van ingezien.
Ik heb me gistermorgen kort stevig geïrriteerd aan mijn Y.
Ik rijd in de winter eigenlijk altijd met de A/C uit, rest op manual, en als ik met méér dan 1 in de auto zit gooi ik vaak de A/C even aan om beslaan te vermijden.
Gisterochtend kwam er na een minuut of 3 rijden een popup linksonder (ik heb mijn interface in het Engels staan):
"High chance of fogging, climate automatically set to AUTO to prevent this".
Pleur toch een eind op, laat me zélf bepalen of en hoe ik mijn climate instel. Wat een bemoeierij, hoop dat het een eenmalig dingetje is en geen terugkerend feest. Wat een gemicro-manage.
Ik rijd in de winter eigenlijk altijd met de A/C uit, rest op manual, en als ik met méér dan 1 in de auto zit gooi ik vaak de A/C even aan om beslaan te vermijden.
Gisterochtend kwam er na een minuut of 3 rijden een popup linksonder (ik heb mijn interface in het Engels staan):
Pleur toch een eind op, laat me zélf bepalen of en hoe ik mijn climate instel. Wat een bemoeierij, hoop dat het een eenmalig dingetje is en geen terugkerend feest. Wat een gemicro-manage.
Hier ook een Y van sept ‘23 met 30K op de teller. Rammel- en kraakvrij.Tommie12 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:13:
[...]
Ik heb 50k op de teller en herken dit absoluut niet.
De camera's staan in open verbinding met de cabine. Dat wil zeggen dat als het daar vochtig is het in de camera behuizing ook vochtig kan worden. Aangezien heel veel van de verplichte veiligheidsfuncties de camera nodig hebben, snap ik heel goed dat die A/C aangaat.
Het is overigens niet de A/C wat de grootste stroomvreter is. Dat is het op temperatuur houden van de cabine.
Het is overigens niet de A/C wat de grootste stroomvreter is. Dat is het op temperatuur houden van de cabine.
Ik denk dat ik juist ben dat het in principe nog die hele tijd mogelijk zou zijn geweest om te gaan snelladen op kosten van jouw kredietkaart, toch? Je had de kredietkaart misschien nog wel kunnen uit jouw account gooien, maar dan toch weer niét als je een eigen nieuwe Tesla zou hebben gekocht (tenzij je er niet mee zou willen gaan snelladen). Correct toch, hee?Taro schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:07:
[...]
Dat is pas gebeurd nadat ik zelf de leasemaatschappij heb opgebeld terwijl ik al uit dienst was, omdat mijn vorige werkgever helaas niet het verstandelijk vermogen had deze uitdaging te overzien en begrijpen.
Model 3 LR (model 2023)
Normale auto airco's werken niet als het kouder is dan 4 graden. Geen idee hoe dat zit bij TeslaCaelorum schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:21:
De camera's staan in open verbinding met de cabine. Dat wil zeggen dat als het daar vochtig is het in de camera behuizing ook vochtig kan worden. Aangezien heel veel van de verplichte veiligheidsfuncties de camera nodig hebben, snap ik heel goed dat die A/C aangaat.
Als ik het zo zie vind ik het oude kontje van de MY mooier dan deze bak. Ben heel benieuwd hoe 't in 't echt gaat zijnpdidi schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:37:
[...]
Hier ook de ongepolijste foto's van het Chinese Ministry of Industry and Information Technology (MIIT)
De SR RWD:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Correct! Bij een collega ook gebeurt dat zijn oude auto stond te laden van het gratis SuC tegoed op zijn account.flupp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:29:
[...]
Ik denk dat ik juist ben dat het in principe nog die hele tijd mogelijk zou zijn geweest om te gaan snelladen op kosten van jouw kredietkaart, toch? Je had de kredietkaart misschien nog wel kunnen uit jouw account gooien, maar dan toch weer niét als je een eigen nieuwe Tesla zou hebben gekocht (tenzij je er niet mee zou willen gaan snelladen). Correct toch, hee?
Idem, en idem voor de voorkant, althans vond de huidige al niet fraai (meer) maar de nieuwe vind ik erger.Oekol schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:41:
[...]
Als ik het zo zie vind ik het oude kontje van de MY mooier dan deze bak. Ben heel benieuwd hoe 't in 't echt gaat zijn
Nvm niet goed gekeken
[ Voor 98% gewijzigd door JohanB op 11-01-2025 13:58 ]
Nominaal is volgens EPA denk ik.JohanB schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:52:
Weet iemand wat de schermen in de “nieuwe” energie app betekenen? Ik snap er niks meer van vrees ik. Zie ook de plaatjes
Plaatje 1:
- Rode cirkel: iets 7 procent verloren, weekje stil gestaan + vanochtend even voorverwarmd. Kan ik in komen
- Blauwe cirkel: weer iets van 7% verloren, maar maar 1,5 uur geparkeerd
- Groene cirkel: iets van 2% verloren, maar letterlijk maar 1 min stil gestaan om even baby goed te leggen
Toen dacht ik. Dan kan ik bij “parkeren” vinden waar die ~15% heen is gegaan (plaatje 2). Maar daar wordt maar 5% uitgelegd
Ook snap ik bij parkeren de uitleg niet. Waarom zou ik minder energieverlies hebben aan de paal? Gaat ie dan makkelijker in “sleep”? Of zou het een verschrikkelijk slechte vertaling zijn en bedoeling ze iets als batterij niveau verlies?
Iemand enig idee waar de andere 10% wordt uitgelegd. En waar 2% in 1 minuut heen kan gaan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hebt gelijk. Dom foutje / onhandige weergave
[ Voor 20% gewijzigd door JohanB op 11-01-2025 14:00 ]
Als ik zie dat je met rijden 13% meer hebt verbruikt, denk ik eerder aan elke keer dat je stilstaat dat hij kalibreert en er achter komt dat je meer verbruikt hebt?JohanB schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:52:
Nvm niet goed gekeken
Waarop baseert de Tesla eigenlijk de range als je het vergelijkt met de Energy app in de auto?
Ik dacht dat nominaal betekende dat ze je huidige rit vergelijken met wat je verbruikt tegenover wat de WLPT range is en als je op 'huidige rit' drukt dat je dan ziet wat je huidige verbruik is tegenover je verwachte range op basis van je rijgedrag? Of zie ik dat fout?
En is de range die je ziet op basis van je batterijpercentage vertaald naar de mogelijk te rijden km's gebaseerd op de wlpt range of het daadwerkelijk verwachte verbruik gecorrigeerd naar rijgedrag?
Ik dacht dat nominaal betekende dat ze je huidige rit vergelijken met wat je verbruikt tegenover wat de WLPT range is en als je op 'huidige rit' drukt dat je dan ziet wat je huidige verbruik is tegenover je verwachte range op basis van je rijgedrag? Of zie ik dat fout?
En is de range die je ziet op basis van je batterijpercentage vertaald naar de mogelijk te rijden km's gebaseerd op de wlpt range of het daadwerkelijk verwachte verbruik gecorrigeerd naar rijgedrag?
[ Voor 3% gewijzigd door Belecthor op 11-01-2025 14:44 ]
Lol, ik heb een paar jaar terug een KIA gehad een daar mócht je de A/C niet eens uitzetten als de ramen dreigde te beslaan. Als je A/C uit wou zetten, ging er een ontwasemsymbool met daaronder 'AUTO' knipperen. En bleef het aan staan. Enige wat kon is de gehele climate control uitzetten. Het klopte overigens wel, want de ramen gingen inderdaad beslaan als je het uitzette.Mar.tin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:17:
Ik heb me gistermorgen kort stevig geïrriteerd aan mijn Y.
Maar ik heb altijd alles op auto staan. Waarom zou ik het perse beter weten? En waarom zou ik A/C uitzetten? In al mijn auto's nooit uitgezet. En daarom ook nooit last van beslagen ruiten tijdens het rijden.
Toch alleen maar goed dat de auto je een beetje helpt zodat jij je climate control niet hoeft te micro-managen?
Zonder al te veel te willen wijzen, maar je vraag wordt letterlijk 2 posts hierboven nog beantwoord.Belecthor schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:43:
Waarop baseert de Tesla eigenlijk de range als je het vergelijkt met de Energy app in de auto?
Range naast je battery% is een vast getal gebaseerd op de EPA range zoals in de US getest, wijzigt dus alleen met degradatie, en verder niet.
De auto gebruikt nergens WLTP, overal EPA.
Mwah, soms is het maar een stukje van een kilometer of 5, dan hoeft hij niet per se de juiste temperatuur voor me te regelen (zowel warm als koud) dus dan is het wel eens nuttig om airco of verwarming uit te zetten. En kia heeft dan ook nog het knopje 'driver only'.xFeverr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:12:
[...]
Toch alleen maar goed dat de auto je een beetje helpt zodat jij je climate control niet hoeft te micro-managen?
Ik vind het irritant, de AUTO stand blaast altijd 2 standjes harder dan ik prettig vind qua geluid, ook op "low". Ik wil gewoon lekker stil op ventilatie standje 1 verwarmen, extremen daargelaten natuurlijk, want als het buiten -10 is krijg je hem echt niet warm op blazerstand 1. Dito in zomer bij 40C krijg / houd je hem niet koel, en dan pak ik meestal eventjes AUTO.xFeverr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:12:
[...]
Lol, ik heb een paar jaar terug een KIA gehad een daar mócht je de A/C niet eens uitzetten als de ramen dreigde te beslaan. Als je A/C uit wou zetten, ging er een ontwasemsymbool met daaronder 'AUTO' knipperen. En bleef het aan staan. Enige wat kon is de gehele climate control uitzetten. Het klopte overigens wel, want de ramen gingen inderdaad beslaan als je het uitzette.
Maar ik heb altijd alles op auto staan. Waarom zou ik het perse beter weten? En waarom zou ik A/C uitzetten? In al mijn auto's nooit uitgezet. En daarom ook nooit last van beslagen ruiten tijdens het rijden.
In mijn eentje in de auto, die vrijwel dagelijks lange (80km+) ritten maakt, meestal voorverwarmd wordt, en waar ik zowel van werk en van huis niet ver voor hoef te lopen is dat recept voor een droge auto die niet beslaat, waarom zou ik dan de herrie van AUTO willen gaan zitten. Ramen krigjen maandelijks een sopje van binnen.
Nog maar los van dat AUTO maar zelden warmte lijkt te blazen naar mijn koude voetjes.
De keren dat er iemand mee rijdt is de A/C lekker, en dan is dat 2 klikjes op het scherm. Kleine moeite, en minder frustratie dan een auto die het wel beter weet.
Laat mij maar lekker zelf kiezen, en ik zou niet weten waarom je me de AUTO modus opdringt door hem gewoon te activeren. Dat je het incidenteel een keer meldt, prima, maar pro-actief mijn instellingen om zeep helpen omdat je het als auto wel beter weet is echt bullshit.
Ik kan het niet vinden, welke post bedoel je? Ik zie dat er een post is aangepast, maar heeft niet dezelfde vraag, alleen dat nominaal volgens EPA is en daar was ik al achter.Mar.tin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:13:
[...]
Zonder al te veel te willen wijzen, maar je vraag wordt letterlijk 2 posts hierboven nog beantwoord.
Range naast je battery% is een vast getal gebaseerd op de EPA range zoals in de US getest, wijzigt dus alleen met degradatie, en verder niet.
De auto gebruikt nergens WLTP, overal EPA.
Ik snap het nog niet helemaal, want binnen de energy app zie ik twee grafieken:
1. Huidige rit. Daar rijd ik altijd zuiniger dan wat de auto verwacht.
2. Nominaal. Daar rijd ik altijd minder zuinig dan wat de auto verwacht.
Ik zie bijvoorbeeld bij de huidige rit staan dat ik +20km zuiniger rijd dan verwacht, maar in de nominale range rijd ik juist veel minder zuinig. De range bij het batterijpercentage gaat uit van die range van de nominale grafiek. Die is altijd minder rooskleurig bij mij dan de realiteit.
Het lijkt er dus op dat de huidige rit grafiek een andere range vergelijking maakt dan de nominale grafiek.
[ Voor 4% gewijzigd door Belecthor op 11-01-2025 15:26 ]
Scuzi, misschien heb ik je vraag niet goed gelezen danBelecthor schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:25:
[...]
Ik kan het niet vinden, welke post bedoel je? Ik zie dat er een post is aangepast, maar heeft niet dezelfde vraag, alleen dat nominaal volgens EPA is en daar was ik al achter.
Ik snap het nog niet helemaal, want binnen de energy app zie ik twee grafieken:
1. Huidige rit. Daar rijd ik altijd zuiniger dan wat de auto verwacht.
2. Nominaal. Daar rijd ik altijd minder zuinig dan wat de auto verwacht.
Ik zie bijvoorbeeld bij de huidige rit staan dat ik +20km zuiniger rijd dan verwacht, maar in de nominale range rijd ik juist veel minder zuinig. De range bij het batterijpercentage gaat uit van die range van de nominale grafiek. Die is altijd minder rooskleurig bij mij dan de realiteit.
1. Huidige rit, schatting van de auto hoe zuinig je gaat rijden op basis van wéér, terrein, wind, stand van de maan drukte op de weg, route, en je sterrenbeeld. Zou behoorlijk realistisch moeten zijn als je vrij consistent rijgedrag hebt. (altijd de snelheidslimiet bijvoorbeeld).
Is niet zo precies als je halverwege je rit duitsland in rijdt en dan plots 200 gaat rijden
2. Nominaal, je verbruik t.o.v. de EPA schatting. Door het jaar heen en met een lichte / zware rechtervoet zal je hier nooit helemaal bij in de buurt zitten
[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 11-01-2025 15:29 ]
Check, dus de grafiek waar je eigenlijk het meest aan hebt is de grafiek van de huidige rit om te bepalen hoe ver je komt?Mar.tin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:28:
[...]
Scuzi, misschien heb ik je vraag niet goed gelezen dan.
1. Huidige rit, schatting van de auto hoe zuinig je gaat rijden op basis van wéér, terrein, wind, stand van de maan drukte op de weg, route, en je sterrenbeeld. Zou behoorlijk realistisch moeten zijn als je vrij consistent rijgedrag hebt. (altijd de snelheidslimiet bijvoorbeeld).
2. Nominaal, je verbruik t.o.v. de EPA schatting. Door het jaar heen en met een lichte / zware rechtervoet zal je hier nooit helemaal bij in de buurt zitten
Ter illustratie: afgelopen week zou ik met 300km range (EPA dus) een rit van 160km maken. Voordat ik wegreed zei de navigatie via m'n Tesla app op de telefoon dat ik met 1% zou aankomen (en dus navigeerde hij me langs een supercharger, want ik niet gedaan heb, omdat ik wist dat ik ruim voldoende range had).
Ik concludeer dus dat de auto voor deze berekening gebruik maakt van mijn rijgedragdata en de weersomstandigheden om in te schatten dat ik het niet ga halen en wordt niet de EPA data gebruikt, want anders had ik de ingeschatte 300km range gehad en geen ingeschatte 170km. Echter: toen ik zonder te laden op locatie aankwam was mijn range nog 20%. Dat is best onnauwkeurig.
Ik rijd vrijwel nooit te hard en rijd bijna altijd in chill mode, dus ik weet niet waarom de auto inschat dat ik zo weinig range zou hebben.
Waarom wordt dan überhaupt de EPA data getoond? En vooral: waarom wordt de range van de batterij uitgedrukt in de EPA norm? Zeker omdat schijnbaar voor de navigatie die EPA norm niet gebruikt wordt, maar een inschatting van mijn echte rijgedrag, als ik dat goed concludeer.
[ Voor 9% gewijzigd door Belecthor op 11-01-2025 15:39 ]
Grappig.-Muncky- schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:10:
[...]
Tsja, ik kan m’n oude vriend hier nog zien. Staat weer netjes in de Amsterdamse haven, waar ik hem eind december 2019 ook kon ophalen haha.
Maandag maar eens bellen om m’n account te ontkoppelen.
[Afbeelding]
Ik zou even wachten en kijken waar je auto naar toe gaat.
Of af en toe sentry eens aan zetten…. Tot de batterij leeg is.
Sony A7 iv en wat recycled glas
En nog eens op een maandje Premium Connectiviteit abonneren, en eens meebeleven wat de auto aan het meemaken is. 't Is 'ns iets anders dan een maandje NetflixTommie12 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:44:
[...]
Grappig.
Ik zou even wachten en kijken waar je auto naar toe gaat.
Of af en toe sentry eens aan zetten…. Tot de batterij leeg is.
Model 3 LR (model 2023)
Jup onhandig idd ik snapte het ook niet direct.JohanB schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:58:
[...]
Je hebt gelijk. Dom foutje / onhandige weergave
Klopt.Belecthor schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:35:
[...]
Check, dus de grafiek waar je eigenlijk het meest aan hebt is de grafiek van de huidige rit om te bepalen hoe ver je komt?
Als je een lichte rechtervoet hebt is de inschatting pessimistisch, daarnaast kan het meevallen met verwachte windsnelheden etc. Mijn ritje naar werk elke dag rijd ik ook zuiniger dan de auto verwacht omdat hij er in de basis vanuit lijkt te gaan dat ik de maximumsnelheid rijd overal, terwijl ik overwegend AP achter een vrachtwagen aan plak.Ter illustratie: afgelopen week zou ik met 300km range (EPA dus) een rit van 160km maken. Voordat ik wegreed zei de navigatie via m'n Tesla app op de telefoon dat ik met 1% zou aankomen (en dus navigeerde hij me langs een supercharger, want ik niet gedaan heb, omdat ik wist dat ik ruim voldoende range had).
Ik concludeer dus dat de auto voor deze berekening gebruik maakt van mijn rijgedragdata en de weersomstandigheden om in te schatten dat ik het niet ga halen en wordt niet de EPA data gebruikt, want anders had ik de ingeschatte 300km range gehad en geen ingeschatte 170km. Echter: toen ik zonder te laden op locatie aankwam was mijn range nog 20%. Dat is best onnauwkeurig.
Ik rijd vrijwel nooit te hard en rijd bijna altijd in chill mode, dus ik weet niet waarom de auto inschat dat ik zo weinig range zou hebben.
Er is dus zéker speling in het getal, voornamelijk afhankelijk van je rechtervoet ten opzichte van de verwachting van de auto. Op lange ritten op vakantie kun je er goed mee spelen om met zo min mogelijk stroom bij een SC aan te komen, iets langzamer? Paar % méér, iets harder? Paar % minder.
Goede vraag, ze doen het al "eeuwig", ik heb hem altijd op % staan dus boei me er niet aan.Waarom wordt dan überhaupt de EPA data getoond? En vooral: waarom wordt de range van de batterij uitgedrukt in de EPA norm? Zeker omdat schijnbaar voor de navigatie die EPA norm niet gebruikt wordt, maar een inschatting van mijn echte rijgedrag, als ik dat goed concludeer.
Hmm interessant, ik wist niet eens dat ik hem van auto af kon krijgen. Ik rij nu al weken met uitgedroogde oogballen en koude voeten. Zachter dan low zou fijn zijn.Mar.tin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:19:
[...]
Ik vind het irritant, de AUTO stand blaast altijd 2 standjes harder dan ik prettig vind qua geluid, ook op "low". Ik wil gewoon lekker stil op ventilatie standje 1 verwarmen, extremen daargelaten natuurlijk, want als het buiten -10 is krijg je hem echt niet warm op blazerstand 1. Dito in zomer bij 40C krijg / houd je hem niet koel, en dan pak ik meestal eventjes AUTO.
In mijn eentje in de auto, die vrijwel dagelijks lange (80km+) ritten maakt, meestal voorverwarmd wordt, en waar ik zowel van werk en van huis niet ver voor hoef te lopen is dat recept voor een droge auto die niet beslaat, waarom zou ik dan de herrie van AUTO willen gaan zitten. Ramen krigjen maandelijks een sopje van binnen.
Nog maar los van dat AUTO maar zelden warmte lijkt te blazen naar mijn koude voetjes.
De keren dat er iemand mee rijdt is de A/C lekker, en dan is dat 2 klikjes op het scherm. Kleine moeite, en minder frustratie dan een auto die het wel beter weet.
Laat mij maar lekker zelf kiezen, en ik zou niet weten waarom je me de AUTO modus opdringt door hem gewoon te activeren. Dat je het incidenteel een keer meldt, prima, maar pro-actief mijn instellingen om zeep helpen omdat je het als auto wel beter weet is echt bullshit.
Ik mis trouwens ook knopjes voor voeten, gezicht, ruit zoals bij normale auto’s standaard aanwezig is.
#team_UTC+1
Thanks. is er een manier om het batterijpercentage/range in km's in te stellen op het verwachte verbruik? Ik wil die EPA data eigenlijk nergens zien in de Tesla, omdat het irrelevante informatie is naar mijn mening.Mar.tin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:16:
[...]
Klopt.
[...]
Als je een lichte rechtervoet hebt is de inschatting pessimistisch, daarnaast kan het meevallen met verwachte windsnelheden etc. Mijn ritje naar werk elke dag rijd ik ook zuiniger dan de auto verwacht omdat hij er in de basis vanuit lijkt te gaan dat ik de maximumsnelheid rijd overal, terwijl ik overwegend AP achter een vrachtwagen aan plak.
Er is dus zéker speling in het getal, voornamelijk afhankelijk van je rechtervoet ten opzichte van de verwachting van de auto. Op lange ritten op vakantie kun je er goed mee spelen om met zo min mogelijk stroom bij een SC aan te komen, iets langzamer? Paar % méér, iets harder? Paar % minder.
[...]
Goede vraag, ze doen het al "eeuwig", ik heb hem altijd op % staan dus boei me er niet aan.
Tik voor de lol eens een keertje op de temperatuur op het scherm, en wees verbaasd over alle opties die het systeem heeft.Ethirty schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:25:
[...]
Hmm interessant, ik wist niet eens dat ik hem van auto af kon krijgen. Ik rij nu al weken met uitgedroogde oogballen en koude voeten. Zachter dan low zou fijn zijn.
Ik mis trouwens ook knopjes voor voeten, gezicht, ruit zoals bij normale auto’s standaard aanwezig is.
Nee.Belecthor schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:25:
[...]
Thanks. is er een manier om het batterijpercentage/range in km's in te stellen op het verwachte verbruik? Ik wil die EPA data eigenlijk nergens zien in de Tesla, omdat het irrelevante informatie is naar mijn mening.
Ik weet dat sommige opties zoals split alleen te selecteren zijn onder temperatuur en andere dingen alleen in het slide-over scherm. Maar ze hebben dus nog meer verstopt.Mar.tin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:26:
[...]
Tik voor de lol eens een keertje op de temperatuur op het scherm, en wees verbaasd over alle opties die het systeem heeft.
#team_UTC+1
Als je 'm uit auto trekt komt alles tevoorschijnEthirty schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:31:
[...]
Ik weet dat sommige opties zoals split alleen te selecteren zijn onder temperatuur en andere dingen alleen in het slide-over scherm. Maar ze hebben dus nog meer verstopt.
Klopt en op dat moment had ik mijn privé Tesla al in bestelling staan op hetzelfde account, dus dat wil je inderdaad niet hebben.flupp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:29:
[...]
Ik denk dat ik juist ben dat het in principe nog die hele tijd mogelijk zou zijn geweest om te gaan snelladen op kosten van jouw kredietkaart, toch? Je had de kredietkaart misschien nog wel kunnen uit jouw account gooien, maar dan toch weer niét als je een eigen nieuwe Tesla zou hebben gekocht (tenzij je er niet mee zou willen gaan snelladen). Correct toch, hee?
Voor de 3SR+ 2 nieuwe interieurfilters besteld, had de video gezien hoe je die moest vervangen, appeltje eitje... Maar toen ik de kappen eraf haalde zag alles er anders uit vs de video, schroefje op een problematische positie, etc. Maar goed, lekker doorgepakt en inmiddels zitten ze erin. Dat is toch in de nieuwe modellen wel makkelijker zelf te doen. Maar gaandeweg is wel het stekketje van de luidspreker beschadigd dus moet nu alsnog Tesla inschakelen 
Wilde sowieso nog een servicerequest inschieten voor een openstaande terugroepactie ivm de camera aan de achterkant. En dan direct even advies vragen over de bekleding in de achterste wielkasten, zit die bij anderen ook halverwege los aan beide kanten?

Wilde sowieso nog een servicerequest inschieten voor een openstaande terugroepactie ivm de camera aan de achterkant. En dan direct even advies vragen over de bekleding in de achterste wielkasten, zit die bij anderen ook halverwege los aan beide kanten?
Het heeft er mee te maken dat koude lucht minder vocht kan bevatten dan warme lucht. Dus als je de auto in de avond parkeert met een binnentemperatuur van 20 graden en je auto is al wat vochtig van binnen, dan condenseert dat vocht als de temperatuur daalt. Het gaat dan op de koudste plekken zitten.Gdzr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:49:
Ik vermoed dat waneer je de auto ventileert door de ramen 2 mm open te zetten, het euvel vanzelf verdwijnt.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Je vergeet dat die Tesla in China staat.pdidi schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:29:
Toch wel een beetje jammer dat Tesla de Chinezen achterna gaat (van Reddit).
[Afbeelding]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Heb de ramen eens goed ontvet nu met goede glasreiniger. We rijden doordeweeks veel korte stukjes, veel warmte en weinig ventilatie tijd. Zal het eens proberen om de ramen wat te openen voordat ik thuis kom, even de lucht verversenbert pit schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:07:
[...]
Het heeft er mee te maken dat koude lucht minder vocht kan bevatten dan warme lucht. Dus als je de auto in de avond parkeert met een binnentemperatuur van 20 graden en je auto is al wat vochtig van binnen, dan condenseert dat vocht als de temperatuur daalt. Het gaat dan op de koudste plekken zitten.
Ik vermoed dat waneer je de auto ventileert door de ramen 2 mm open te zetten, het euvel vanzelf verdwijnt.
M3 maar geen enkel probleem met vocht. We rijden genoeg korte ritten wat vaak funest is voor vocht. Maar toch geen probleem. Met het koude weer zetten we meestal 10 minuten voor vertrek de verwarming al aan in de app. Verder de ramen dicht houden met dit weer. En natuurlijk de airco aan met buitenlucht.Gdzr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:49:
Klinkt alsof je een lek hebt. Water loopt naar beneden dus check alle vloerdelen in de cabine en kofferbak. Kijk ook of de hemel verkleuring heeft. Dat duidt op lekkage.
Same here, alleen ze gooien het bij mij op het ruit. Alleen merk ik wel sinds de laatste update verbetering!mjvdzwet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:54:
[...]
Mijn M3H is half uitelkaar getrokken om tot de conclusie te komend dat alles goed is en het aan de omgeving ligt.
Ik ben bang dat het een feature is.
Ik zie onderaan de bumper toch 2 lijnen zitten voor een uitneembaar stuk plastic, waar dan een verwijderbare trekhaak in zou kunnen?sawtomyer schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:40:
Achter gaat het kenteken van de klep naar de bumper. Dit wisten we al. Er gaan berichten in het rond dat de trekhaakoptie bij Juniper is komen te vervallen. Ik mag hopen dat ze deze optie er alsnog komt in Nederland want anders gaan ze hier veel klanten verliezen. Ik heb de persfoto’s even bekeken en wanneer ik de locatie van het kenteken bekijken dan zie ik daar eerlijk gezegd geen ruimte voor een trekhaak zonder dat deze het kenteken overlapt. Misschien is dit wel de reden waarom de trekhaak niet beschikbaar is, nog even afwachten dus.
Zo is het bij mn Model X ook.
Ik zou op de auto stand eigenlijk nog een stand onder low willen ivm het geluid.xFeverr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:12:
[...]
Lol, ik heb een paar jaar terug een KIA gehad een daar mócht je de A/C niet eens uitzetten als de ramen dreigde te beslaan. Als je A/C uit wou zetten, ging er een ontwasemsymbool met daaronder 'AUTO' knipperen. En bleef het aan staan. Enige wat kon is de gehele climate control uitzetten. Het klopte overigens wel, want de ramen gingen inderdaad beslaan als je het uitzette.
Heb mijn M3H nu op manual en stand 2 staan.
Sinds een aantal weken een nieuw M3. Ging altijd netjes in slaapstand. Ben nu echter in het buitenland en auto staat in garage op schiphol. Binnen 3 dagen van 66% naar nu 45%. Sentry staat uit. Teslamate had wel toegang, en gaf de auto ook online weer, met in de logging een foutmelding dat hij niet in slaapstand kan. Geen andere apps hebben toegang tot de auto, en gisteren ook Teslamate toegang ontzegd (wachtwoord gewijzigd). Battery drain blijft echt doorlopen. Afgelopen weken niet eerder meemaakt. Iemand tips of advies? Ben nog 4 dagen weg, en als dit zo doorgaat staat hij straks op 10%. Vreemde was ook dat toen ik vanmorgen de app even opende de binnen temperatuur op 22 graden stond (buiten 8 graden). Er staan geen programma’s / voorverwarmen geprogrameerd.
[ Voor 12% gewijzigd door Bulldog op 11-01-2025 23:44 ]
Bij 20% gaan doorgaans alle stroomvretende zaken uit. Daarnaast kan het zijn dat iedere keer als je kijkt de auto ook weer ontwaakt, dus open de app niet teveel.Bulldog schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:42:
Sinds een aantal weken een nieuw M3. Ging altijd netjes in slaapstand. Ben nu echter in het buitenland en auto staat in garage op schiphol. Binnen 3 dagen van 66% naar nu 45%. Sentry staat uit. Teslamate had wel toegang, en gaf de auto ook online weer, met in de logging een foutmelding dat hij niet in slaapstand kan. Geen andere apps hebben toegang tot de auto, en gisteren ook Teslamate toegang ontzegd (wachtwoord gewijzigd). Battery drain blijft echt doorlopen. Afgelopen weken niet eerder meemaakt. Iemand tips of advies? Ben nog 4 dagen weg, en als dit zo doorgaat staat hij straks op 10%. Vreemde was ook dat toen ik vanmorgen de app even opende de binnen temperatuur op 22 graden stond (buiten 8 graden). Er staan geen programma’s / voorverwarmen geprogrameerd.
Verder niet bewust iets "Always on" laten staan zoals de A/C? Raampjes, deuren, frunk en trunk dicht? Als daar in de buurt een lader is zou ik mij met 45% en 4 dagen resterend niet teveel zorgen maken.
ik heb exact hetzelfde. nieuwe M3P uit september. ik probeer al een week contact te krijgen met tesla, maar ze reageren niet op serviceverzoek. heel irritant, hij gaat niet in slaap. Ik heb hem nu maar op sentry gezet dan doet hij nog wat nuttigs met stroomverbruik.Bulldog schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:42:
niks helpt, van de week een x aantal keer gebeld met ze, lang in de wacht (1 uur+) en ik moet maar een servicerequest inschieten. Zij zagen ook dat hij niet in slaap ging.
updaten werkt ook niet meer
Het valt me op dat de camerabeelden (onder andere dode hoeken en achteruit) op mijn M3H veel donkerder zijn dan op mijn voormalige M3 uit eind 2021. Vooral in de avond is het verschil goed zichtbaar. De M3H lijkt de beelden gelijk aan of iets donkerder dan de werkelijkheid te tonen, terwijl de beelden bij de voorgaande M3 duidelijk lichter waren dan de werkelijkheid, wat de zichtbaarheid, met name in de vroege ochtend en avond/nacht, sterk verbeterde. Zelfs fietsers zonder licht waren zichtbaar. Bij de M3H moet je goed kijken om een fietser met licht op te merken.
Is dit simpelweg het gevolg van andere camerahardware en/of processing en moet ik het er maar mee doen, of is de ervaring van andere M3H-eigenaren hier beter?
Is dit simpelweg het gevolg van andere camerahardware en/of processing en moet ik het er maar mee doen, of is de ervaring van andere M3H-eigenaren hier beter?
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.