Ik vind dat een pluspunt en zou het meer een tijdloos ontwerp noemen dan gedateerd.ASW1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:40:
Het is vooral nog steeds dezelfde auto met een ander setje lampen.
De achterlichten aan de zijkant zijn ook nog hetzelfde, zodat ze geen nieuw ontworpen achterzijpanelen hoefden te gebruiken.
Het ontwerp doet inmiddels iets gedateerd aan, niet zozeer omdat het achterhaald is maar vooral omdat je de auto al zo lang en zo vaak ziet, het is een soort vast meubilair van de openbare weg geworden. Een ander snoetje en achterlichtbalk verandert daar niet veel aan.
Juist in Australië is de stalk terug als ik het goed lees opSirLct schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:07:
Ik las op andere bronnen dat de stalks alleen in China terug ivm regelgeving (?)
In europa (en wellicht rest of world) krijgen we gewoon zelfde als M3H.
https://tesla360.nl/nieuw...en-in-china-en-australie/
De S & X zijn denk ik al vanaf 2013 niet echt radicaal veranderd? Dat zou betekenen minimaal 10 jaar.ASW1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Hoe lang kan een ontwerp mee,
totdat het technisch achterhaald is (dat kan in dit geval nog wel even duren) of totdat de consument er op uitgekeken is?
Op het Chinese stuur zie je geen knoppen voor L/R ofwel ook een pookje aan de linkerkant van het stuur.Marcel Duizendstraal schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:54:
https://tesla360.nl/nieuw...en-in-china-en-australie/
'Verrassend genoeg heeft de Australische versie van de Model Y Juniper weer een pookje aan de linkerkant van het stuur om de verkeerslichten te gebruiken. Dit pookje ontbreekt in de Chinese versie van de Model Y Juniper. Dit pookje verdween in de Model 3 Highland, waardoor eigenaren van een nieuwe Model 3 de knoppen op het stuur moeten gebruiken om richting aan te geven.'
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MI7jBNNZNXh4gfnOMfHRKs6r.jpg?f=user_large)
MY LR QuickSilver 2023 :-)
Volgens een wel ingelichte bron op tff begint de productie in Berlijn half februari
En de achterklep lijkt ook uit te lijnen op de bumper en niet een stukje daarboven zoals bij het uitgaande model. Ben benieuwd hoe dat werkt en er uit ziet, erg rechthoekig tov de voorganger. Ben heel benieuwd hoe hij er in het echt uitziet!
Ik heb mijn voorgaande model Y ingeleverd bij de vorige werkgever en mag nu een nieuwe bestellen bij de nieuwe werkgever. Dat het een Y wordt is geen twijfel maar of ik ga wachten vind ik erg lastig. Looks vind ik mooi en sportief van het nieuwe model. Iets mooier zelfs denk ik. Tegelijkertijd word ik niet warm van dat knipperlicht op het stuur en een trekhaak is een eis en die lijkt er niet op te zitten (of men gaat zich bedenken voor Europa) Daarnaast heb ik best wat gelezen over problemen met de Model 3 Highland terwijl ik met mijn vorige Y echt nooit iets geks heb gehad. Echt een topding. Iemand tips of adviezen voor mijn dilemma?
Qua knipperlicht hendel zou ik zeker niet op voorhand nee zeggen. Ja, het is een waardeloze oplossing voor een probleem dat geen probleem was. Maar ik rij er nu zonder problemen mee rond.
Qua looks prima, maar ik had verwacht (gehoopt) dat Tesla met de nieuwe model Y zou overstappen naar 800 V en daarbij de laadsnelheid flink zou toenemen (bij de uitrol van nieuwe superchargers). Die "trage" laadsnelheid blijft voor mij een struikelblok om over te stappen van ICE naar elektrisch. Een half uur laden van 10-80%, dat doen sommige concurrenten van Tesla toch een stuk sneller inmiddels.
Ik heb mijn Model Y een paar weken. Ik kon ook kiezen of ik wou wachten of niet. Maar ik heb besloten om niet te wachten. Ik had een proefrit gedaan met de M3H om de knipperlichten een te proberen en het viel wel mee, dus ik zou de nieuwe Model Y er niet om laten staan, maar met hendels is gewoon echt veel beter.INsaiGN schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:55:
Tegelijkertijd word ik niet warm van dat knipperlicht op het stuur
Ook met manoeuvreren: ik hoef niet om de rem te trappen en terwijl mijn auto nog een beetje naar achteren rolt sta ik alweer in D om een kleine correctie uit te voeren bij het inparkeren, om vervolgens weer R in te kunnen schakelen om het inparkeren verder af te maken. Dat zie ik bij M3H-collega's toch een stukje moeilijker gaan.
Maar verder zitten er natuurlijk een hoop upgrades op de nieuwe Model Y. Dus is het het waard om te wachten en het gedoe zonder stuurhendels? Zou ik ook een moeilijke keuze vinden hoor. Ik denk dat ik er niet persé op zou wachten, maar als het zo uit komt dat ik hem krijg, dan heb ik daar ook vrede mee.
Zou alleen maar op langere ritten nodig moeten zijn. Als het is om thuis te komen binnen Nederland, hoef je er waarschijnlijk maar een paar minuten te staan om genoeg te hebben. Dus dat valt dan weer goed mee.Michels82 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:05:
Qua looks prima, maar ik had verwacht (gehoopt) dat Tesla met de nieuwe model Y zou overstappen naar 800 V en daarbij de laadsnelheid flink zou toenemen (bij de uitrol van nieuwe superchargers). Die "trage" laadsnelheid blijft voor mij een struikelblok om over te stappen van ICE naar elektrisch. Een half uur laden van 10-80%, dat doen sommige concurrenten van Tesla toch een stuk sneller inmiddels.
Maar sneller is beter natuurlijk, daar heb je gelijk in. Maar een struikelblok zou ik het niet noemen hoor.
Staar je daar niet blind op. Mijn auto laadt met max 170kW en is altijd sneller dan dat ik ben. Nog voordat ik de WC heb gevonden, laat staan eten krijg ik vaak al een melding dat de auto alweer klaar is om de rit te vervolgenMichels82 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:05:
... als ze aan de "juiste" laders staan misschien. Er zijn zelfs vrachtwagens die op 400V staan, en verre transporten doen. Waarover zouden wij dan klagen? Laat je niet vangen door marketing-kreten...Michels82 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:05:
[ Voor 3% gewijzigd door flupp op 10-01-2025 11:19 ]
Model 3 LR (model 2023)
De huidige MY RWD met BYD batterij in 18 minuten.Michels82 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:05:
/f/image/CDnxzk3TNY5rUhgnlnqHLZL7.png?f=fotoalbum_large)
Er is op dit moment maar 1 vergelijkbare/betaalbare auto die dit "EDIT: substantieel" overtreft, de Zeekr 7X SR RWD (maar vooralsnog theoretisch in EU vanwege ontbreken benodigde laadinfra)
Als je elke dag meer dan 500 kilometer rijdt moet je er inderdaad niet aan beginnen. In alle andere gevallen is het meestal een excuus om er niet aan te willen. Vijf jaar lang in een SR+ rondgereden en voornamelijk met vakanties was het lastig, verder eigenlijk nooit een probleem. Wel een eigen oprit met laadpaal.Michels82 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:05:
Een ander vraagje over de frunk, is die bij de MY ook automagisch te maken dat hij opent bij ontsluiten?
En dat klopt kan ik bevestigen. Voor mijn gevoel sta ik nooit langer dan een kwartiertje, dus dat zullen inderdaad 18 minuten zijn.pdidi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:20:
[...]
De huidige MY RWD met BYD batterij in 18 minuten.
[Afbeelding]
Er is op dit moment maar 1 vergelijkbare/betaalbare auto die dit overtreft, de Zeekr 7X SR RWD (maar vooralsnog theoretisch in EU vanwege ontbreken benodigde laadinfra)
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Eerlijk, ik vind hem niet zo mooi eigenlijk. Vind de facelift van de Model 3 destijds veel mooier.Broodro0ster schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:01:
De nieuwe Model Y is te bekijken en te bestellen op Tesla Nieuw Zeeland. Je ziet daar op de render ook een stalk voor de pinkers. De rechtse stalk lijkt wel weg te zijn.
Ben benieuwd als ze dit ook naar Model 3 Highland gaan terug brengen.
Zie hieronder wat foto'ss van de Tesla website:
:strip_exif()/f/image/13y6vJxLyiCfHyuP7q6VrFTa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s8cQkIqQsannNabkx3DHYdEN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HK3p3l55hSvSXAflpKsHIRwp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cfRq68KSOXz7Yuq004t29tlf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hBkshlHrBN73QNayjoPSbi50.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar 10-80% is ook geen eerlijk vergelijk, want de accu in de RWD is relatief klein. Een IONIQ 6 AWD doet volgens EV-database 1150 km/h laden (16 minuten gemiddeld 200 kW van 10 naar 80%).pdidi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:20:
[...]
De huidige MY RWD met BYD batterij in 18 minuten.
[Afbeelding]
Er is op dit moment maar 1 vergelijkbare/betaalbare auto die dit overtreft, de Zeekr 7X SR RWD (maar vooralsnog theoretisch in EU vanwege ontbreken benodigde laadinfra)
Dus dat alleen die Zeekr sneller is klopt al niet, alle 800V modellen van Hyundai en Kia zijn ook sneller bij de juiste snellader. En een MY RWD kan wel 18 minuten van 10 naar 80% doen, maar die accu is bijna 1/3 kleiner in capaciteit, dus in praktijk laad je gewoon echt minder snel.
Dat is in de praktijk overigens zelden een probleem, ik kan ook op vakanties prima uit met de SR+, maar je moet wel eerlijk vergelijken en zijn: dat de nieuwe Y niet ook weer een stuk sneller kan laden is best karig.
Gezien snelladen een aardige aanslag is op de accu, weet ik niet zeker of je daar heel erg veel verdriet om moet hebben.
Hoe sneller hoe slechter voor de accu volgens mij?
Een Model Y RWD laadt ook met 1200 km/uur.BigSmurf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:35:
[...]
Maar 10-80% is ook geen eerlijk vergelijk, want de accu in de RWD is relatief klein. Een IONIQ 6 AWD doet volgens EV-database 1150 km/h laden (16 minuten gemiddeld 200 kW van 10 naar 80%).
Dus dat alleen die Zeekr sneller is klopt al niet, alle 800V modellen van Hyundai en Kia zijn ook sneller bij de juiste snellader. En een MY RWD kan wel 18 minuten van 10 naar 80% doen, maar die accu is bijna 1/3 kleiner in capaciteit, dus in praktijk laad je gewoon echt minder snel.
Dat is in de praktijk overigens zelden een probleem, ik kan ook op vakanties prima uit met de SR+, maar je moet wel eerlijk vergelijken en zijn: dat de nieuwe Y niet ook weer een stuk sneller kan laden is best karig.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik had ergens gelezen dat de impact van snelladen vs normaal laden een nihile impact heeft op de batterij. Ik kan het verkeerd hebben maar het is niet zo erg als sommige mensen het doen lijkengjcvro schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:38:
Gezien snelladen een aardige aanslag is op de accu, weet ik niet zeker of je daar heel erg veel verdriet om moet hebben.
Ah, gevonden: https://www.notateslaapp....attery-life-study-reveals
[ Voor 13% gewijzigd door hollandje op 10-01-2025 11:45 ]
De accu capaciteit lijkt niet te zijn gewijzigd. De auto is wel iets efficiënter vormgegeven en daardoor iets meer KM's per lading maar niet iets om naar huis te schrijven.
Topsnelheid verlaagd van 217 km/pu naar 201 km/pu.
De 20 inch velgen overgenomen van een al bestaand model lijkt het, model X? Vind de oude 20 inch induction velgen mooier.
Het lijkt er op dat de refresh voorin in de bumper een camera krijgt, dit zou wel een heuse verbetering zijn tov het huidige model!
Ook zou de frunk gemotoriseerd zijn, ook een mooie verbetering! Eigenlijk twee zaken die ik op dit moment mis.
Kenteken achterin is verder verplaatst van de achterklep naar de bumper.
Wat betreft prijs, lijkt de refresh de prijs van het bestaande model te volgen.
Al met al, onder aan de streep geen wereldschokkende wijzigingen en voor mij (iemand die al een MY bezit) zijn te verschillen te klein om een switch te kunnen rechtvaardigen. Wat dat betreft dus een klassieke mid-cycle refresh, dus geen steer by wire and 800V architectuur.
Voor de nieuwe instapper is en blijft dit natuurlijk een steengoede propositie en nog steeds de benchmark wat betreft value for money.
Topsnelheid verlaagd van 217 km/pu naar 201 km/pu.
De 20 inch velgen overgenomen van een al bestaand model lijkt het, model X? Vind de oude 20 inch induction velgen mooier.
Het lijkt er op dat de refresh voorin in de bumper een camera krijgt, dit zou wel een heuse verbetering zijn tov het huidige model!
Ook zou de frunk gemotoriseerd zijn, ook een mooie verbetering! Eigenlijk twee zaken die ik op dit moment mis.
Kenteken achterin is verder verplaatst van de achterklep naar de bumper.
Wat betreft prijs, lijkt de refresh de prijs van het bestaande model te volgen.
Al met al, onder aan de streep geen wereldschokkende wijzigingen en voor mij (iemand die al een MY bezit) zijn te verschillen te klein om een switch te kunnen rechtvaardigen. Wat dat betreft dus een klassieke mid-cycle refresh, dus geen steer by wire and 800V architectuur.
[ Voor 4% gewijzigd door sawtomyer op 10-01-2025 12:07 ]
Je hebt gelijk dat Hyundai en Kia idd nog iets sneller laden. Ik had eigenlijk de woorden "substantieel sneller" moeten gebruiken (factor 2)BigSmurf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:35:
[...]
Maar 10-80% is ook geen eerlijk vergelijk, want de accu in de RWD is relatief klein. Een IONIQ 6 AWD doet volgens EV-database 1150 km/h laden (16 minuten gemiddeld 200 kW van 10 naar 80%).
Die trekhaak komt er echt wel als optie op hoor. Je zal wederom een aantal opties kunnen meebestellen:INsaiGN schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:55:
Ik heb mijn voorgaande model Y ingeleverd bij de vorige werkgever en mag nu een nieuwe bestellen bij de nieuwe werkgever. Dat het een Y wordt is geen twijfel maar of ik ga wachten vind ik erg lastig. Looks vind ik mooi en sportief van het nieuwe model. Iets mooier zelfs denk ik. Tegelijkertijd word ik niet warm van dat knipperlicht op het stuur en een trekhaak is een eis en die lijkt er niet op te zitten (of men gaat zich bedenken voor Europa) Daarnaast heb ik best wat gelezen over problemen met de Model 3 Highland terwijl ik met mijn vorige Y echt nooit iets geks heb gehad. Echt een topding. Iemand tips of adviezen voor mijn dilemma?
-Full Self Driving
-Trekhaak
-20' velgen
Dan heb je de optielijst ook wel weer gehad denk ik.
Ik hoef niet op de rem te trappen om naar voren en achteren te gaan. met mijn M3H. Zodra je nagenoeg stilstaat is het mogelijk om van voor naar achter (en vice versa) te vegen op het scherm.xFeverr schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:06:
[...]
Ook met manoeuvreren: ik hoef niet om de rem te trappen en terwijl mijn auto nog een beetje naar achteren rolt sta ik alweer in D om een kleine correctie uit te voeren bij het inparkeren, om vervolgens weer R in te kunnen schakelen om het inparkeren verder af te maken. Dat zie ik bij M3H-collega's toch een stukje moeilijker gaan.
Desondanks vind ik een hendel ook wel fijn werken.
Zolang de nieuwe versie nog niet te bestellen is in Nederland (Europa) blijft het speculeren hoe die versie er er nu precies uit zal zien met welke opties.Ethirty schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:51:
[...]
Het was hier 1 van de weinige doorslaggevende redenen voor de Y, zeker omdat je 1600kg mocht trekken. Helemaal geen trekhaak bieden is imo echt dom voor de rest van de wereld.
Maar goed, Tesla maakt wel meer rare (design) keuzes.
Ik snap je enthousiasme, ik heb zelf (los van het eerste jaar) prima ervaringen met de Octavia gehad afgelopen 3 jaar.
[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 10-01-2025 12:22 ]
Dit bericht gaat waarschijnlijk ondersneeuwen tussen alle Juniper posts, maar er viel mij vandaag op dat tijdens gepland voorverwarmen aan de laadpaal thuis de batterij niet werd voorverwarmd. En dat terwijl het licht vroor. Bij handmatig aanzetten van de verwarming (geen defrost) in de app ging de batterij verwarming wel volledig aan. Lijkt erop dat voor korte woon-werk afstanden (in mijn geval 20km) er slimmer wordt voorverwarmd. Is dit iets nieuws?
Volgens diverse artikelen komt de nieuwe model Y als standard, en als longe range AWD.
In nederland hebben we toch ook van het huidige model de model y Long range RWD?
Of hebben we het hier over hetzelfde?
In nederland hebben we toch ook van het huidige model de model y Long range RWD?
Klopt, maar hoe meer je de limieten op zoekt, hoe groter de schade verwacht ik.hollandje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:43:
[...]
Ik had ergens gelezen dat de impact van snelladen vs normaal laden een nihile impact heeft op de batterij. Ik kan het verkeerd hebben maar het is niet zo erg als sommige mensen het doen lijken
Ah, gevonden: https://www.notateslaapp....attery-life-study-reveals
Waarschijnlijk lanceert Tesla eerst de SR RWD en de LR AWD. Na een tijdje volgen de Performance en nog later de LR RWD.pitchdown schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:48:
Volgens diverse artikelen komt de nieuwe model Y als standard, en als longe range AWD.
zoals het onderzoek uitwijst niet dus.gjcvro schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:51:
[...]
Klopt, maar hoe meer je de limieten op zoekt, hoe groter de schade verwacht ik.
Mijn auto ging om 1:00 uur 's nachts gepland laden en begon meteen de batterij op te warmen. De laadduur zou daardoor ongeveer een uur langer worden dan verwacht, wat dus 11 kWh zou kosten. Dat is een flink extra verbruik op een laadbeurt van 40-45 kWh.pdidi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:23:
Dit bericht gaat waarschijnlijk ondersneeuwen tussen alle Juniper posts, maar er viel mij vandaag op dat tijdens gepland voorverwarmen aan de laadpaal thuis de batterij niet werd voorverwarmd. En dat terwijl het licht vroor. Bij handmatig aanzetten van de verwarming (geen defrost) in de app ging de batterij verwarming wel volledig aan. Lijkt erop dat voor korte woon-werk afstanden (in mijn geval 20km) er slimmer wordt voorverwarmd. Is dit iets nieuws?
Niet aldus EV Database.daemonix schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:39:
[...]
Een Model Y RWD laadt ook met 1200 km/uur.
MY RWD
Supercharger v3 (250 kW DC) 175 kW † 140 kW † 18 min 810 km/h
MY LR RWD
Supercharger v3 (250 kW DC) 250 kW 124 kW † 27 min 700 km/h
IONIQ 6 LR AWD
CCS (350 kW DC) 233 kW † 200 kW † 16 min 1150 km/h
De IONIQ 6 is 42% sneller dan de normale RWD en 64% sneller dan de LR RWD. De normale RWD doet dus wel 18 minuten 10-80%, maar dat is gemiddeld à 140 kW en 810 km/h. De IONIQ doet het met een significant grotere accu in 16 minuten, met gemiddeld 200 kW en 1150 km/h.
En ja, die auto is ook duurder en dit is een vergelijk met de oude Y enzo, dat snap ik allemaal, elk vergelijk kan je recht of krom maken. In de praktijk boeit het ook weinig tot niet voor de meeste mensen, maar ik vind dat Tesla zonder 800V (of misschien wel een andere vergelijkbare technologie waarmee je weer sneller kan laden) gewoon een beetje achter begint te lopen op andere merken. Die IONIQ is ook alweer dik 2 jaar op de markt. Als je dan een nieuwe Y lanceert met veel bombarie, dan moet je in mijn optiek op z'n minst weer flink verbeteren. Vind ik jammer.
[ Voor 5% gewijzigd door BigSmurf op 10-01-2025 13:19 ]
Ik had een jaar lang de Ioniq 5 die 10-80% in 18 minuten deed. De praktische meerwaarde daarvan was beperkt:Michels82 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:05:
- alleen zo snel bij 800V laders. Effectief ging ik alleen naar Ionity waar dit kon maar dit beperkte wel enorm de routes. Zeker in vergelijk met de Tesla en Superchargers overal. Zelfs bij de oude stalls laad ik dan op 170 kW aan het begin en is de auto met 20-25 minuten klaar.
- de Ioniq 5 was bij Ionity sneller klaar dan mijn reisgezelschap kon plassen en koffie halen. Zelfs bij de Tesla komt dit nog wel eens voor.
- Als je een hele lange rit maakt heb je die pauze tussendoor nodig om fit en alert te blijven.
Als je snel wilt kunnen reizen over meerdere etappes (meestal dus door landen als Duitsland en Frankrijk), dan zou ik eerder letten op hoe ver je komt per etappe op hoge snelheid. Het verbruik op 130-140 km/h en de batterij capaciteit zijn daarvoor bepalend.
Daar zakte de Ioniq 5 voor mij een beetje door het ijs. Het verbruik op 130 km/h in de winter was best wel hoog. En ondanks 20% meer capaciteit in de batterij dan de Model Y komt die laatste verder op een lading. Sindsdien heeft de Ioniq 5 wel een iets grotere batterij gekregen dus nu komt die misschien iets verder dan mijn RWD Y. Maar hij is gewoon een stuk minder aërodynamisch en ik vermoed dat de LR Y het dan wint.
Ow dat is dan wel een nadeel van gepland laden (ik had het overigens over gepland voorverwarmen). Ik laad altijd meteen bij thuiskomst, dus batterij nog warm genoeg denk ik want nog nooit gezien dat dan aan de thuis laadpaal batterij verwarming aangaatbilgy_no1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:07:
[...]
Mijn auto ging om 1:00 uur 's nachts gepland laden en begon meteen de batterij op te warmen. De laadduur zou daardoor ongeveer een uur langer worden dan verwacht, wat dus 11 kWh zou kosten. Dat is een flink extra verbruik op een laadbeurt van 40-45 kWh.
dat is op basis van fastned data toch?BigSmurf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:17:
[...]
Niet aldus EV Database.
MY RWD
MY LR RWD
IONIQ 6 LR AWD
De IONIQ 6 is 42% sneller dan de normale RWD en 64% sneller dan de LR RWD. De normale RWD doet dus wel 18 minuten 10-80%, maar dat is gemiddeld à 140 kW en 810 km/h. De IONIQ doet het met een significant grotere accu in 16 minuten, met gemiddeld 200 kW en 1150 km/h.
En ja, die auto is ook duurder en dit is een vergelijk met de oude Y enzo, dat snap ik allemaal, elk vergelijk kan je recht of krom maken. In de praktijk boeit het ook weinig tot niet voor de meeste mensen, maar ik vind dat Tesla zonder 800V (of misschien wel een andere vergelijkbare technologie waarmee je weer sneller kan laden) gewoon een beetje achter begint te lopen op andere merken. Die IONIQ is ook alweer dik 2 jaar op de markt. Als je dan een nieuwe Y lanceert met veel bombarie, dan moet je in mijn optiek op z'n minst weer flink verbeteren. Vind ik jammer.
de superchargers laden op 640V begrijp ik, waardoor vermogen hoger is (AxV) dan op 400V die een fastned paal kan.
Het enige dat ik hierop aan wil merken is dat de Ioniq 6 veel minder ruim is dan de Y. De Ioniq 6 moet je vergelijken met de Model 3 die door de lagere vorm wat verder komt dan de Y met verder dezelfde power train.BigSmurf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:17:
[...]
Niet aldus EV Database.
MY RWD
MY LR RWD
IONIQ 6 LR AWD
Voor de Y is de Ioniq 5 een betere vergelijking. En die laatste laadt wel snel, maar is ook een stuk minder zuinig.
Maar anyway, ik vind zoals hierboven vermeld, de laadtijd niet zo boeiend, mits onder de 25 minuten. Toen de ID.4 en Enyaq uitkwamen hadden die 45 minuten nodig voor die laadbeurt. Dat is teveel. Maar 18 of 25 minuten is totaal niet boeiend.
Het onderzoek gaat over een M3, waarvan net werd gezegd dat die niet extreem snel laad. Als je dus meer de limiet op gaat zoeken, dus nog sneller laad door b.v. naar 800V te gaan, kon het wel eens zijn dat de onderzoeken andere resultaten geven.
Ik weet niet of het aan de planning lag. Maar als je inderdaad begint te laden na een rit is de batterij al opgewarmd.pdidi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:35:
[...]
Ow dat is dan wel een nadeel van gepland laden (ik had het overigens over gepland voorverwarmen). Ik laad altijd meteen bij thuiskomst, dus batterij nog warm genoeg denk ik want nog nooit gezien dat dan aan de thuis laadpaal batterij verwarming aangaat
Voor het stroomnet is het overigens beter om niet vroeg in de avond in te pluggen. Zelfs al verbruik je daardoor wat minder is.
Met welke bombarie is de nieuwe Y gelanceerd dan volgens jou? Er is zelfs niet eens een pers bericht de deur uitgegaan. De bombarie maak jij ervan. Dat je iets roept wil nog niet zeggen dat het ook zo is…BigSmurf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:17:
[...]
Niet aldus EV Database.
MY RWD
MY LR RWD
IONIQ 6 LR AWD
Dank voor alle reacties m.b.t. het snelladen van de (nieuwe) model Y, wordt gewaardeerd. Ik ga voornamelijk met de fiets naar het werk en alleen tijdens vakanties (2-3x per jaar) zal ik iets merken van het wat "trage" laden (ik hoor sommige van jullie denken: mens waar heb je het dan over ;-)). Eind dit jaar een APK, waar minimaal 3k tegenaan moet worden gegooid om er doorheen te komen (wat de auto niet meer waard is) dus ik heb nog even bedenktijd en wacht rustig de reviews van de nieuwe model Y af. Nogmaals dank!
Niet over de 10-80% range (zoals op EV database) alleen als piekdaemonix schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:39:
[...]
Een Model Y RWD laadt ook met 1200 km/uur.
Ik hoef bij mijn M3H ook niet op de rem te trappen, je kan gewoon nar achteren "swipen" als de auto nog rolt.xFeverr schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:06:
[...]
Moet zeggen dat de "swipe" beweging snel is aangeleerd.
Daarnaast kan hij nu ook zelf wisselen tussen voor en achteruit... dan moet wel de rem gebruikt worden... dit is duidelijk nog wel beta en mag nog verder verfijnd worden.
De bombarie komt door de influencers op YT, X etc.BigSmurf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:17:
[...]
Niet aldus EV Database.
MY RWD
MY LR RWD
IONIQ 6 LR AWD
Maar ik vind dat je een punt hebt. Buiten een vernieuwde buitenkant, wat is er nu innovatief en echt nieuw?
Ik denk dat Tesla momenteel al zijn ingenieurs inzet op FSD. Daar zijn de verwachtingen groter, en de uitrol daarvan samen met de cab zijn absoluut nodig om de beurskoers te verantwoorden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Veel bombarie? Als er 1 automerk juist alles zonder bombarie doet is het wel Tesla. De hele media eromheen (ook op dit forum) is de bombarie. Tesla heeft serieus nog helemaal niets officieel aangekondigd, met veel bombarie, dat er een nieuw model komt. Laat staan een model met enorm veel veranderingen. Tot aan de afleveringen toe waar je naar de auto (die in mijn geval zelfs gewoon buiten stond afgelopen december) wordt begeleid en verder moet je maar hulp of uitleg vragen. Maar geen strikken, doekkentrekkerij of flesje wijn. Hoeft van mij ook niet, maar een kop koffie moest ik zelfs naar vragen ipv dat dit aangeboden werd.BigSmurf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:17:
[...]Als je dan een nieuwe Y lanceert met veel bombarie, dan moet je in mijn optiek op z'n minst weer flink verbeteren. Vind ik jammer.
Refresh model Y: https://www.tesla.com/en_au/modely
En zelfs dan kun je nog rollen als hij schakelt (moet je dus niet te hard op de rem trappen). In de situaties dat ik het gebruikte werkte het al erg goed vond ik.mjvdzwet schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:51:
[...]
...
Daarnaast kan hij nu ook zelf wisselen tussen voor en achteruit... dan moet wel de rem gebruikt worden... dit is duidelijk nog wel beta en mag nog verder verfijnd worden.
Oke, terechte opmerkingen, de bombarie is vooral media, niet Tesla zelf. 
Enfin, samengevat vind ik het een prima facelift. Weinig echt spannends, qua looks zeker beter geslaagd dan de vorige, vast weer véél bang for buck. Persoonlijk alleen wat teleurgesteld qua innovatie, had iets meer verwacht op laad/accugebied dus, wat in de praktijk echter niet veel zal uitmaken.
Enfin, samengevat vind ik het een prima facelift. Weinig echt spannends, qua looks zeker beter geslaagd dan de vorige, vast weer véél bang for buck. Persoonlijk alleen wat teleurgesteld qua innovatie, had iets meer verwacht op laad/accugebied dus, wat in de praktijk echter niet veel zal uitmaken.
Ik heb sinds kort dat mijn premium connectivity het ineens niet doet. Ik krijg dan een melding in de auto dat het niet werkt, terwijl ik wel een abonnement heb. Soms doet hij het ook wel, dus ik begrijp niet waarom het niet werkt. Iemand hier ervaring mee?
Voorheen kon ik ook in de app onder 'upgrades' kiezen voor premium volgens mij, maar ik zie dat ineens nergens meer staan.
Voorheen kon ik ook in de app onder 'upgrades' kiezen voor premium volgens mij, maar ik zie dat ineens nergens meer staan.
[ Voor 19% gewijzigd door Belecthor op 10-01-2025 14:36 ]
Hmmmmmmmmm geen zwarte kleur?
En de velgen zijn ook echt meh.
Misschien toch de oude Y nog bestellen
Dat ieder merk zijn "verkoopsargumenten" uitkiest en die in de verf zet, dat is van alle tijden. Het is aan ons om die marketingballonnetjes te doorprikken.BigSmurf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:17:
[...]
...
...
Tesla zonder 800V (of misschien wel een andere vergelijkbare technologie waarmee je weer sneller kan laden) gewoon een beetje achter begint te lopen op andere merken.
...
Zo zal een verkoopsargument als "een hogere laadsnelheid" 't bij mij alleszins al nooit halen met een auto die meer verbruikt. Dat je snel kunt laden is dan een pleister op de wond.
En die "war story" van "800V is beter/moderner dan 400V, of dat "een 400V architectuur stilaan verouderd is" evenmin. Je bent met een 800V lader niéts als je er onderweg de juiste lader niet voor weet te vinden. En ook dan nog heb je misschien onderweg al (heel) wat meer verbruikt, en moét je wel hogere laadsnelheden halen, omdat je méér in jouw batterij moet weten te proppen aangezien je op weg naar de snellader al heel wat meer hebt opgestookt...
Model 3 LR (model 2023)
Enerzijds heb je gelijk. Anderzijds, ik schaf de auto zelf aan en wil daar wel een jaar of 10-12 mee doen.flupp schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:35:
[...]
En die "war story" van "800V is beter/moderner dan 400V, of dat "een 400V architectuur stilaan verouderd is" evenmin. Je bent met een 800V lader niéts als je er onderweg de juiste lader niet voor weet te vinden. En ook dan nog heb je misschien onderweg al (heel) wat meer verbruikt, en moét je wel hogere laadsnelheden halen, omdat je méér in jouw batterij moet weten te proppen aangezien je op weg naar de snellader al heel wat meer hebt opgestookt...
Als je dan leest dat Tesla superchargers straks 500kW gaat leveren (nieuws: Tesla onthult Supercharger V4-laadkasten met laadvermogens tot 500kW ...) vind ik het toch ergens een gemiste kans van Tesla om de Juniper wat meer futureproof neer te zetten.
Dat gezegd hebbende: tijdens een vakantie een uur meer of minder laden, waar heb ik het over..
Best een grote "piek": tussen 4% en 48% haalt de Model Y RWD BYD 20km/min (1200km/u) op basis van EPA (op basis van de rooskleurigere WLTP 1300km/u). Zie onderstaande grafiek van evkx het blauwe lijntjeJohanB schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:49:
[...]
Niet over de 10-80% range (zoals op EV database) alleen als piek
/f/image/YF1HoVE9fPsZ86ZwPIWepPB2.png?f=fotoalbum_large)
Bwa. Uiteraard heeft iedereen zijn argumenten. Maar onlangs kwam hier een YT kanaal ter sprake van een Duitse trucker die internationaal vervoer doet met een truck, en waarbij je merkt dat hij eerder door de rij- en rusttijden beperkt wordt dan door een gebrek aan laadsnelheid. En dan hebben we 't over "batterijtjes" van 600+ kWh!Michels82 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:48:
[...]
Enerzijds heb je gelijk. Anderzijds, ik schaf de auto zelf aan en wil daar wel een jaar of 10-12 mee doen.
Als je dan leest dat Tesla superchargers straks 500kW gaat leveren (nieuws: Tesla onthult Supercharger V4-laadkasten met laadvermogens tot 500kW ...) vind ik het toch ergens een gemiste kans van Tesla om de Juniper wat meer futureproof neer te zetten.
Dat gezegd hebbende: tijdens een vakantie een uur meer of minder laden, waar heb ik het over..
Ook ik hoop nog lang met die auto te rijden, maar het zal niet die (ahum) "trage" laadsnelheid zijn die mij zal doen overschakelen naar een andere (lees: sneller ladende) auto, hoor. Noch maak ik mij zorgen over bijvb. de degradatie: ook die is er, en zal ook niet onmiddellijk verdwijnen. Maar wat dan nog: 70% van "veel" is nog altijd "veel". En in 't slechtste geval is die 70% enkel nog maar "nog altijd genoeg"...
Model 3 LR (model 2023)
Ook al is de autoshift functie nog in beta, ik vind het nu al een fantastische toevoeging, rem intrappen, draaien aan het stuur en weer door.mjvdzwet schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:51:
[...]
Ik hoef bij mijn M3H ook niet op de rem te trappen, je kan gewoon nar achteren "swipen" als de auto nog rolt.
Moet zeggen dat de "swipe" beweging snel is aangeleerd.
Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red
Jammer dat je ervoor 'droog' moet sturen. Dat voelt niet goed.Davidas schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:14:
[...]
Ook al is de autoshift functie nog in beta, ik vind het nu al een fantastische toevoeging, rem intrappen, draaien aan het stuur en weer door.
Over 400V versus 800V: zelf rijd ik zowel een Model 3 LR AWD (82kWh Panasonic batterij) als een Kia EV6 AWD (77kWh), En in de praktijk laadt de EV6 duidelijk sneller en heb ik eigenlijk op de langere reizen tot nu toe nooit een issue gehad om een 800V lader te vinden. Meestal Ionity, soms FastNed of EnBW.
De Model 3 laadsnelheid is prima hoor, maar als ik dan weer met de EV6 moet laden, sta ik toch altijd weer versteld hoe snel dat gaat. En het zou wat mij betreft ultiem zijn als dat bij Tesla ook zo snel zou gaan.
De Model 3 laadsnelheid is prima hoor, maar als ik dan weer met de EV6 moet laden, sta ik toch altijd weer versteld hoe snel dat gaat. En het zou wat mij betreft ultiem zijn als dat bij Tesla ook zo snel zou gaan.
Dat klopt niet helemaal. Je hoeft maar heel licht de rem in te trappen en de 'checkmark' komt er al. Je kunt dus bijsturen terwijl je nog wat verder rolt.xFeverr schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:22:
[...]
Jammer dat je ervoor 'droog' moet sturen. Dat voelt niet goed.
Maar correct, echt ideaal is het niet.
Ze hebben er wel wat voor over, om een stalkje te besparenxFeverr schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:22:
[...]
Model 3 LR (model 2023)
:strip_exif()/f/image/vacpcdnan18soIcxDJbPSJgM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door shinken82 op 10-01-2025 16:14 ]
Inderdaad, die mooie laadgrafiek hierboven is op dit moment alleen weggelegd voor de BYD batterij. Die van de M3H AWD wel een echte piek:Franciesco schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:24:
Over 400V versus 800V: zelf rijd ik zowel een Model 3 LR AWD (82kWh Panasonic batterij) als een Kia EV6 AWD (77kWh), En in de praktijk laadt de EV6 duidelijk sneller en heb ik eigenlijk op de langere reizen tot nu toe nooit een issue gehad om een 800V lader te vinden. Meestal Ionity, soms FastNed of EnBW.
/f/image/x0mLcC71AqufqTlIThoq0PsW.png?f=fotoalbum_large)
Als je de basis specs bekijkt en de nieuwe Y vergelijkt met de oude voor de AWD LR:
Range 535 ->551 : zal enkel te maken hebben met aero, ik verwacht niet dat ze er een grotere batterij in gestoken hebben
Topsnelheid: 217 -> 201 : dat valt tegen voor gebruik in Duitsland.Geen drama, maar waarom?
Acceleratie: 5s -> 4.3s : zat daar iemand op de wachten?
Ik vind het een bummer.
Range 535 ->551 : zal enkel te maken hebben met aero, ik verwacht niet dat ze er een grotere batterij in gestoken hebben
Topsnelheid: 217 -> 201 : dat valt tegen voor gebruik in Duitsland.Geen drama, maar waarom?
Ik vind het een bummer.
Maar je krijgt wel automatic reclining second row seats en een schermpje voor achterin, geperforeerde stoelen en een led strip voor de sfeer.Tommie12 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:41:
Als je de basis specs bekijkt en de nieuwe Y vergelijkt met de oude voor de AWD LR:
Ik vind het een bummer.
Y'24
De huidige Y heeft toch al die 'automatic reclining second row seats'? Dat zijn de knoppen in de kofferbak toch die de stoelen wegklappen?RvV schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:43:
[...]
Maar je krijgt wel automatic reclining second row seats en een schermpje voor achterin, geperforeerde stoelen en een led strip voor de sfeer.
Ik begreep uit een nieuw filmpje dat je ze nu langzaam met een knopje naar boven en beneden moet laten zakken.xFeverr schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:44:
[...]
De huidige Y heeft toch al die 'automatic reclining second row seats'? Dat zijn de knoppen in de kofferbak toch die de stoelen wegklappen?
-"power-reclining rear bench"
[ Voor 4% gewijzigd door RvV op 10-01-2025 15:46 ]
Y'24
Aha, dat is dus zodat ze automatisch terug omhoog kunnen komen? Oke, dat kan wel handig zijn.RvV schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:46:
[...]
Ik begreep uit een nieuw filmpje dat je ze nu langzaam met een knopje naar boven en beneden moet laten zakken.
Het enige wat me iets of wat zou interesseren zijn die geventileerde zetels, al mis ik ze niet uit mijn vorige auto.RvV schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:43:
[...]
Maar je krijgt wel automatic reclining second row seats en een schermpje voor achterin, geperforeerde stoelen en een led strip voor de sfeer.
De auto voorkoelen doet zijn job even goed.
Eens, dat zou wel handig zijn. Ik zou er geen euro voor over hebben maar dat is een ander verhaal. Zo lang ze maar wel snel naar beneden kunnen en dat je niet in de regen (oid) dat knopje ingedrukt moet houden terwijl die stoelen naar beneden kruipen.xFeverr schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:47:
[...]
Aha, dat is dus zodat ze automatisch terug omhoog kunnen komen? Oke, dat kan wel handig zijn.
Y'24
Die middelste wil ik als optie op de normale variantshinken82 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:31:
De nieuwe Model Y Performance. De Performance velgen en zwarte spiegelkappen.
[Afbeelding]
Je krijgt bij de nieuwe Y wel wat meer dan dat.. Oa ook een front camera, betere dempers/veren, meer (akoestische) demping, minder losse chassis/exterieur panelen dus minder kans op geluiden/windtonen etcRvV schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:43:
[...]
De voorkant is voor mij wennen. de achterkant wel echt geslaagd. Die klep die hélemaal rechtlijning door loopt tot op zwarte diffuser. Fraai.
Energiemaatschappijen, maar vooral je buurt/straat electriciteits kast/hok/huisje zouden het fijner vinden dat je na 20:00 gaat laden. Veel te veel piekbelasting. Ik laad meestal tot 90% voor 6:00 en als ik dan weg moet, plan ik nog tot 100% rond 7:30 zodat alles lekker warm van binnen is en de accu ook wat is voorbereid.bilgy_no1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:44:
[...]
Ik weet niet of het aan de planning lag. Maar als je inderdaad begint te laden na een rit is de batterij al opgewarmd.
Voor het stroomnet is het overigens beter om niet vroeg in de avond in te pluggen. Zelfs al verbruik je daardoor wat minder is.
Hoe lang duurt het tegenwoordig voordat iemand van tesla uberhaupt reageert op een service request? 2 dagen terug ingeschoten, nul respons (gisteren reminder gestuurd). Nu maar weer de wachtrij in met de telefoon, zal wel weer meer dan een uur duren. wat een blamage
[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 10-01-2025 15:56 ]
Moet te maken hebben met de WLTP rangebepaling. Was ook zo toen de Model 3 Highland er kwam: ook toen ging de maximum snelheid naar beneden, en de range omhoog. Hoe ze die WLTP range bepalen, dat weet ik niet, maar de max. snelheid speelt daar toch in mee, blijkbaar.Tommie12 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:41:
...
...
Model 3 LR (model 2023)
Topsnelheid is niet echt spannend, wie rijdt dat en voor hoe lang. Is wellicht 1x leuk, daarna niet meer.....Tommie12 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:41:
Ik vind het een bummer.
Waarschijnljk gelimiteerd zodat ze er 'goedkopere' banden op kunnen zetten, net een snelheids-categorie lager.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dat denk ik ook. Bovendien kan je een hoop testen doen bij lagere snelheid.ZeRoC00L schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:00:
[...]
Topsnelheid is niet echt spannend, wie rijdt dat en voor hoe lang. Is wellicht 1x leuk, daarna niet meer.....
Waarschijnljk gelimiteerd zodat ze er 'goedkopere' banden op kunnen zetten, net een snelheids-categorie lager.
Maar ik rij regelmatig in Duitsland, en dan is even duwen tot boven de 200 wel leuk.
Dit is “launch” editie die nu in china te verkrijgbaar is, met een speciale badge en de welkoms licht aan de portier. Performace versie komt net als m3 later. Ik verwacht iedere geval een mooiere velgen dan deze.shinken82 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:31:
De nieuwe Model Y Performance. De Performance velgen en zwarte spiegelkappen.
[Afbeelding]
Ben benieuwd naar de prijs, als de Juniper rond de 60k zit dan zou ik hem wel overwegen.akirasendoun schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:10:
[...]
Dit is “launch” editie die nu in china te verkrijgbaar is, met een speciale badge en de welkoms licht aan de portier. Performace versie komt net als m3 later. Ik verwacht iedere geval een mooiere velgen dan deze.
Gelukkig maken ze auto's voor iedereen met verschillende wensen :-) Ik woon in de buurt van DLD en rijd regelmatig hogere snelheden.ZeRoC00L schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:00:
[...]
Topsnelheid is niet echt spannend, wie rijdt dat en voor hoe lang. Is wellicht 1x leuk, daarna niet meer.....
Dat moet niet, als je de rem niet te hard in trapt kun je nog rollend sturen en schakelt ie ookxFeverr schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:22:
[...]
Niet veel nieuws inderdaad, maar iets wat vanaf het begin goed doordacht is en aansluit bij een grote groep kopers hoeft ook niet veel veranderd te worden. Aan innovatie zit ook een risico, kijk wat het verwijderen van de stalks teweeg bracht.Tommie12 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:58:
[...]
De bombarie komt door de influencers op YT, X etc.
Maar ik vind dat je een punt hebt. Buiten een vernieuwde buitenkant, wat is er nu innovatief en echt nieuw?
Ik denk dat Tesla momenteel al zijn ingenieurs inzet op FSD. Daar zijn de verwachtingen groter, en de uitrol daarvan samen met de cab zijn absoluut nodig om de beurskoers te verantwoorden.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
Als ik dit lees is het niet HW4/AI4 gerelateerd want er staan 2023 model X en Y tussen?pdidi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:02:
Tesla heeft een officiële recall gedaan vanwege de HW4/AI4 issues
Ziet er mooi uit. Veel mooier dan de huidige Model Y.
Is er iets bekend of de Model Y ook met een V2L functie gaat komen?
Naar mijn weten niet, de Cybertruck is volgens mij binnen Tesla een uitzondering omdat die vaak ook zakelijk wordt gebruikt om bijv. spullen te vervoeren en gereedschap te gebruiken of bijv. te kamperen.Franciesco schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:39:
Is er iets bekend of de Model Y ook met een V2L functie gaat komen?
In het verleden zijn er vanuit Tesla/Elon weleens uitspraken gedaan over V2G/V2X, dat zie ik sowieso bij Tesla niet snel verschijnen, V2L wel, maar naar mijn weten ook op de nieuwe Y (nog) niet.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Bij mij in de straat staat nu een tijdje een M3H, iedere dag als ik er langs rij vind ik de voorkant mooier worden vs de oude modellen, maar ik moest er aan het begin ook even aan wennen.Franciesco schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:40:
Het nieuwe uiterlijk, vooral de neus, van de Y moet ik nog even aan wennen. Ben nog niet direct heel enthousiast, maar kan nog komen.
De binnenkant ziet er wel beter uit imo.
Ik heb op mijn werk bewust voor mobiliteitsbudget gekozen, maar mag in principe een lease auto uitzoeken wanneer ik wil. Misschien over een tijdje de M3 SR+ van mijn vrouw verkopen, de 2023 Y LR naar haar doorschuiven en zelf een 2025 Y LR/P leasen
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Frunk ook elektrisch dus! Nice.DeJurist schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:17:
[YouTube: All-New Tesla Model Y 2025 unveiled]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
De Highland vond ik zelf direct al mooier dan de oude (die ik zakelijk rijd). Maar maakt ook verder niet uit, is een kwestie van smaak. En wie weet vind ik de nieuwe Y in het echt wel mooier dan de oude. Of went het na een tijdje.
Jammer van de V2L. Ik gebruik deze functie graag op de camping om mee te koken (inductieplaat vraag vaak wat meer dan de standaard camping aansluiting toestaat).
Jammer van de V2L. Ik gebruik deze functie graag op de camping om mee te koken (inductieplaat vraag vaak wat meer dan de standaard camping aansluiting toestaat).
Zaterdagavond nog een service request ingeschoten. Binnen enkele minuten een reactie plus kort daarna een kostenraming. Kon gelijk afspraak inplannen voor de 24e.TweakerVincent schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:55:
Hoe lang duurt het tegenwoordig voordat iemand van tesla uberhaupt reageert op een service request? 2 dagen terug ingeschoten, nul respons (gisteren reminder gestuurd). Nu maar weer de wachtrij in met de telefoon, zal wel weer meer dan een uur duren. wat een blamage
Uit het promofilmpje durf ik niet te concluderen dat de frunk electrisch opent... (en sluit)
MY LR QuickSilver 2023 :-)
Maakt zelfs de M3H alweer wat gedateerd qua neus. Misschien gaan ze die ook snel in lijn brengen met de nieuwe Y.DeJurist schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:17:
[YouTube: All-New Tesla Model Y 2025 unveiled]
Kunnen ze weer meer onderdelen delen.
[ Voor 4% gewijzigd door Gommert69 op 10-01-2025 18:33 ]
Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-
In het promo filmpje zie je links een 'knop' close frunk staan. Dus ik durf dat eigenlijk welChonn schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:06:
[...]
Uit het promofilmpje durf ik niet te concluderen dat de frunk electrisch opent... (en sluit)
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik zie alleen "open" staan.Oekol schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:58:
[...]
In het promo filmpje zie je links een 'knop' close frunk staan. Dus ik durf dat eigenlijk wel
/f/image/q9iieYJm0jNl5oPOAR8tFnBf.png?f=fotoalbum_large)
Idd. Ik zie links wel de weergave waar close frunk staat, maar dat lijkt mij een waarschuwing te zijn dat die nu nog open is
Filmpje is gewoon een aan elkaar geplakte en iets vertraagde versie van de filmpjes op de tesla site. Kies als locatie Singapore en je ziet bij de detail pagina van de Y al die filmpjes in goede kwaliteit zonder muziekjehulskersj schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:14:
Vond het filmpje ook wel een beetje AI gehalte hebben.
Zou het een verklaring kunnen zijn dat banden van een lagere snelheidscategorie een lagere rolweerstand hebben ? Ik herinner mij namelijk een YouTube kanaal (ik weet niet meer hetwelk) dat ooit vermeldde dat ze de maximale snelheid hadden verlaagd om een betere WLTP range te bekomen. De verklaring die jij geeft lijkt de tussenstap in de redenering te zijn die toen overgeslagen (en niet meegegeven) werd.ZeRoC00L schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:00:
[...]
...
Model 3 LR (model 2023)
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.