Deze foto's zijn vanochtend al hier geplaatst...
Mijn Tesla was tot op heden altijd verzekerd bij AON (tegenwoordig OpGroen). Maar ik merkte op dat ik mijn auto, bij schade, naar een door hun aangewezen schadebedrijf moet brengen. In mijn geval is dat Amsterdam, terwijl ik in Zoetermeer woon en hier om de hoek een gecertificeerd Tesla schadebedrijf zit.
Dus mijn verzekering opgezegd en overgestapt naar ABNAMRO.
Ik vind het oude model toch wat mooier.....shinken82 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:32:
Dus aardig accuraat die mockups van vorig jaar. Ik vind de Juniper toch wel geslaagder dan de huidige model.
En het is tenminste niet een verhoogde Model 3. Heeft een eigen look.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk dat Hyundai Kona snoetje.
[ Voor 43% gewijzigd door ASW1 op 09-01-2025 15:39 ]
Zo wil ik hem wel hebben hoor in Quicksilvershinken82 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:32:
Dus aardig accuraat die mockups van vorig jaar. Ik vind de Juniper toch wel geslaagder dan de huidige model.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind het niet lelijk, maar de Y is zo wel wat identiteit kwijt.shinken82 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 197% gewijzigd door Mad-Matt op 09-01-2025 15:55 ]
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Dit is een Kona. Ziet er behoorlijk anders uit. Tesla's, nieuwe of oude modellen hebben een hele rustige ontwerp. De Kona (Hyundai's en Kia's van tegenwoordig) is erg overdesigned, erg schreeuwerig.ASW1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:38:
Leuk dat Hyundai Kona snoetje.
:strip_exif()/f/image/YboYH9M9uaVxgRLVd2mjwyKs.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/QFNC72MYUrC9T15tD7nNYYao.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door shinken82 op 09-01-2025 15:55 ]
Las net wel een plausibele verklaring: er zit daar nog klittenband van de vermomming (net zoals de nog aanwezige klittenband aan de achterkant en zijkant). Anders zou de flap over de motorkap er af waaienmicmulder schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Wel jammer dat er niet voor gekozen is om de lightbar aan de voorkant helemaal door te laten lopen. Ziet er toch gekkig uit zo
/f/image/0vi15wRJZc6PSLjopkBJyqDq.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door pdidi op 09-01-2025 16:09 ]
Persoonlijk vind ik hem erg geslaagd.
Jammer dat ze die verlichting ook niet bij de Highland hebben toegepast, aan de andere kant maakt dit hem wel weer onderscheidend.
Jammer dat ze die verlichting ook niet bij de Highland hebben toegepast, aan de andere kant maakt dit hem wel weer onderscheidend.
Dat geeft al een stuk beter beeld zonder alle viezigheid. Komt best goed denk ikshinken82 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij ABN ben je vrij om een eigen schadebedrijf te selecteren? Ik zit namelijk ook bij AON.Ynnoz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:36:
Mijn Tesla was tot op heden altijd verzekerd bij AON (tegenwoordig OpGroen). Maar ik merkte op dat ik mijn auto, bij schade, naar een door hun aangewezen schadebedrijf moet brengen. In mijn geval is dat Amsterdam, terwijl ik in Zoetermeer woon en hier om de hoek een gecertificeerd Tesla schadebedrijf zit.
Mooi hoor. Grote stap voorwaarts ten opzichte van het huidige model. Net als van de vorige Model 3 naar de highland.
Ik heb in 2023 nog de oude Model 3 gekocht en toch wel spijt, ook al kon ik toen niet weten dat de nieuwe nog dat jaar gelanceerd werd. Hij oogt toch wel gedateerd nu. Zelfde zal gaan gebeuren met de huidige Y.
Ik heb in 2023 nog de oude Model 3 gekocht en toch wel spijt, ook al kon ik toen niet weten dat de nieuwe nog dat jaar gelanceerd werd. Hij oogt toch wel gedateerd nu. Zelfde zal gaan gebeuren met de huidige Y.
[ Voor 12% gewijzigd door tim.w op 09-01-2025 17:20 ]
Bij AON/OpGroen kon je voeger voor een Tesla ook bij meer schadebedrijven terecht. Nu zijn het nog maar 4 of 5 bedrijven in heel Nederland. Bij ABNAMRO kan ik in ieder geval wel terecht hier in de buurt (den Elzen) en heb je veel meer keus.Jmtpes schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:30:
[...]
Bij ABN ben je vrij om een eigen schadebedrijf te selecteren? Ik zit namelijk ook bij AON.
Mektheb schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:52:
[...]
Zo wil ik hem wel hebben hoor in Quicksilver
:strip_exif()/f/image/AjA57seFILIa5gPuQo1R5gHD.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is al vaker gezegd, maar ik ben benieuwd wat er onderhuids gaat veranderen. Optisch word ik hier niet echt warm of koud van. Toch maar even de officiële foto's afwachten en in levende lijve meemaken voordat ik hier een definitief oordeel over te vellen, misschien ga ik het op een gegeven moment meer waarderen.
Ik ben benieuwd welke prijsstrategie Tesla zal voeren voor deze facelift, wordt deze duurder of gelijk aan het huidige model op de markt gebracht? Het valt te verwachten dat ze de huidige prijs handhaven of zelfs weten te verlagen in het verlengde van Highland. Persoonlijk denk ik dat de prijs gelijk zal blijven aan het huidige model voor de standaard configuratie of daar niet veel van af zal zitten. We kunnen dan iets meer kiezen zoals 1000 euro voor een vierkant stuur.
Het zou wat zijn als het nieuwe MY hoger wordt gepositioneerd ook qua prijs met o.a. steer by wire!
De mistlampen zijn ook verplaatst naar boven vlak onder de licht unit. Op het huidige RWD model krijg je geen mistlamp en is het een zwarte plaat. Ik ben benieuwd of de mistlampen standaard worden of dat je dan bij het RWD model dan ook een plaat krijgt.
Alles wijst er op dat ze de zaken goed op orde hebben bij Tesla wat betreft stroomlijnen van de winstmarge en optimaliseren van productieprocessen waaronder het wegbezuinigen van onderdelen. Niet alles is ten voordelen van de gebruiker. Ik zoom even in op de downgrades die zijn geïntroduceerd met M3 Highland.
Voorbeelden:
Bill of Materials van stuur overduidelijk een bezuiniging in M3H ten opzichte van vorig model, zelfs het aluminium tesla logo op het stuur moest het ontgelden. Dat wordt er tegenwoordig in de mal geperst. Het weglaten van de stalks uiteraard. Zelfs de locatie van het stiksel is "geoptimaliseerd" lees goedkoper te maken, maar voor de bestuurder zit de stiksel op de M3H daar waar je het niet wil hebben.
Koplampen voor, de oude koplampen hebben een veel hoger lichtopbrengst tov M3H. Wellicht vond Tesla wel zelf dat de oude koplampen te goed waren en dat we ook genoegen kunnen nemen met gewoon goed.
HW4 is minder krachtig en heeft 2 keer minder RAM tov HW3. Als ik de foto's hier boven van de binnenzijde van de deur bekijk dan is ook hier bezuinigd, lees minder onderdelen ook al is dit op dit moment speculatie.
Voorkant:
Ik moet echt wennen aan de voorkant. Het is geen kleine auto en met zo een smalle lichtbalk lijkt de verhouding aan de voorkant minder te kloppen. Toch even wennen ook al is het wel erg generiek. Aan de andere kant zie je wel echt de Cybertruck hier in terug, met name in QuickSilver, dus dit zal weer een verkoopknaller worden.
Achterkant:
Ik vind de achterkant eigenlijk wel mooi, de indirecte lichtbalk net als bij de Cybercab (volgens Franz zal dit de eerste keer zijn dat indirect licht zal worden toegepast aan de buitenkant van een auto) is onderscheidend.
Ik vind het tot slot wel grappig de notie dat de overgrote meerderheid de koplampen van het huidige MY niet kan bekoren terwijl de designtaal hiervan 1:1 is overgenomen van een Aston Martin. Zie Aston Martin DBX, DBS en Vantage. Op een Aston Martin is het mooi en op een Tesla lelijk.
Wat van de nieuwe designtaal, ja dit is meer Xpeng in combinatie met Kona zoals eerder gezegd..
Ik ben benieuwd welke prijsstrategie Tesla zal voeren voor deze facelift, wordt deze duurder of gelijk aan het huidige model op de markt gebracht? Het valt te verwachten dat ze de huidige prijs handhaven of zelfs weten te verlagen in het verlengde van Highland. Persoonlijk denk ik dat de prijs gelijk zal blijven aan het huidige model voor de standaard configuratie of daar niet veel van af zal zitten. We kunnen dan iets meer kiezen zoals 1000 euro voor een vierkant stuur.
De mistlampen zijn ook verplaatst naar boven vlak onder de licht unit. Op het huidige RWD model krijg je geen mistlamp en is het een zwarte plaat. Ik ben benieuwd of de mistlampen standaard worden of dat je dan bij het RWD model dan ook een plaat krijgt.
Alles wijst er op dat ze de zaken goed op orde hebben bij Tesla wat betreft stroomlijnen van de winstmarge en optimaliseren van productieprocessen waaronder het wegbezuinigen van onderdelen. Niet alles is ten voordelen van de gebruiker. Ik zoom even in op de downgrades die zijn geïntroduceerd met M3 Highland.
Voorbeelden:
Bill of Materials van stuur overduidelijk een bezuiniging in M3H ten opzichte van vorig model, zelfs het aluminium tesla logo op het stuur moest het ontgelden. Dat wordt er tegenwoordig in de mal geperst. Het weglaten van de stalks uiteraard. Zelfs de locatie van het stiksel is "geoptimaliseerd" lees goedkoper te maken, maar voor de bestuurder zit de stiksel op de M3H daar waar je het niet wil hebben.
Koplampen voor, de oude koplampen hebben een veel hoger lichtopbrengst tov M3H. Wellicht vond Tesla wel zelf dat de oude koplampen te goed waren en dat we ook genoegen kunnen nemen met gewoon goed.
HW4 is minder krachtig en heeft 2 keer minder RAM tov HW3. Als ik de foto's hier boven van de binnenzijde van de deur bekijk dan is ook hier bezuinigd, lees minder onderdelen ook al is dit op dit moment speculatie.
Voorkant:
Ik moet echt wennen aan de voorkant. Het is geen kleine auto en met zo een smalle lichtbalk lijkt de verhouding aan de voorkant minder te kloppen. Toch even wennen ook al is het wel erg generiek. Aan de andere kant zie je wel echt de Cybertruck hier in terug, met name in QuickSilver, dus dit zal weer een verkoopknaller worden.
Achterkant:
Ik vind de achterkant eigenlijk wel mooi, de indirecte lichtbalk net als bij de Cybercab (volgens Franz zal dit de eerste keer zijn dat indirect licht zal worden toegepast aan de buitenkant van een auto) is onderscheidend.
Ik vind het tot slot wel grappig de notie dat de overgrote meerderheid de koplampen van het huidige MY niet kan bekoren terwijl de designtaal hiervan 1:1 is overgenomen van een Aston Martin. Zie Aston Martin DBX, DBS en Vantage. Op een Aston Martin is het mooi en op een Tesla lelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door sawtomyer op 09-01-2025 19:22 ]
Op het slot staat een nummer, daarmee kun je de sleutel bijbestellen .Kleigraaf schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:34:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hierbij een foto van het complete set (zonder kabel). Keer op MP gekocht, maar niet meer nodig. Sleuteltje is kwijt en moet kijken of ik nog ergens een losse sleutel kan bestellen.
Ik zat er al een tijdje op te azen, eigenlijk al voordat ze massaal op de markt kwamen als occasion, maar ik heb nu eindelijk een mooie 2019 Model 3 op de kop getikt. Mijn private Lease MG4 (€ 627p/m excl sepp) gaat vanaf morgen plaats maken voor een prachtige Model 3
Grote blij
De verwachting is dus dat ik veel fijner en luxer ga rijden voor minder geld.
Ik ging voor een RWD SR die de garage voor 15k had aangeboden, maar heb toch maar even ook een ritje gemaakt in de AWD. Het regende die dag, dus kon ik heel duidelijk het voordeel van de AWD ervaren. Waar de RWD aan het stotteren was om niet te gaan slippen, vloog de AWD zonder moeite vooruit (wat een leuk gevoel blijft dat toch). Het prijsverschil was niet gigantisch en ik kreeg nog het advies van ChatGPT om een AWD te nemen als ik een auto met veel kilometers koop, omdat 2 elektromotoren minder lijden van hetzelfde aantal KM dan ééntje. Geen idee of het hout snijdt, maar ik vond het logisch klinken en een goed "excuus" om een paar 1000 extra uit te geven".
Lokale garage met goede recensies en veel tesla's, 180.000km, 88% SOH (Aviloo), supernette lak en interieur, trekhaak, 12 maanden garantie, € 17500,-
Ik rijd 20k per jaar, dus laten we hopen dat ik er de komende 10 jaar nog een paar ton bij kan rijden zonder al te veel hoofdpijn
Grote blij

De verwachting is dus dat ik veel fijner en luxer ga rijden voor minder geld.
Ik ging voor een RWD SR die de garage voor 15k had aangeboden, maar heb toch maar even ook een ritje gemaakt in de AWD. Het regende die dag, dus kon ik heel duidelijk het voordeel van de AWD ervaren. Waar de RWD aan het stotteren was om niet te gaan slippen, vloog de AWD zonder moeite vooruit (wat een leuk gevoel blijft dat toch). Het prijsverschil was niet gigantisch en ik kreeg nog het advies van ChatGPT om een AWD te nemen als ik een auto met veel kilometers koop, omdat 2 elektromotoren minder lijden van hetzelfde aantal KM dan ééntje. Geen idee of het hout snijdt, maar ik vond het logisch klinken en een goed "excuus" om een paar 1000 extra uit te geven".
Lokale garage met goede recensies en veel tesla's, 180.000km, 88% SOH (Aviloo), supernette lak en interieur, trekhaak, 12 maanden garantie, € 17500,-
Ik rijd 20k per jaar, dus laten we hopen dat ik er de komende 10 jaar nog een paar ton bij kan rijden zonder al te veel hoofdpijn
Het is wel te hopen dat dit model binnen de SEPP grens blijft, anders heeft het voor mij helaas geen zin om mijn huidige Tesla van 1.5 jaar oud te vervangen, aangezien ik anders de SEPP terug moet betalen
De helft dan in dat gevalEvolutionX schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:51:
Het is wel te hopen dat dit model binnen de SEPP grens blijft, anders heeft het voor mij helaas geen zin om mijn huidige Tesla van 1.5 jaar oud te vervangen, aangezien ik anders de SEPP terug moet betalen
Werkt dat zo, kun je de sepp subsidie meenemen?EvolutionX schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:51:
Als je binnen 4mnd een andere elektrische auto onder SEPP grens hebt wel ja, anders naar rato terugbetalen idd.gjcvro schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:06:
[...]
Werkt dat zo, kun je de sepp subsidie meenemen?
SEPP potje was nu op toch of dit het laatste jaar?EvolutionX schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:08:
[...]
Als je binnen 4mnd een andere elektrische auto onder SEPP grens hebt wel ja, anders naar rato terugbetalen idd.
Ja, kwam zoiets ook al tegen met google:EvolutionX schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:08:
[...]
Als je binnen 4mnd een andere elektrische auto onder SEPP grens hebt wel ja, anders naar rato terugbetalen idd.
Let op: Wordt de auto eerder verkocht of het leasecontract eerder beëindigd? Dan moet de subsidie naar rato worden terugbetaald. Koop of lease je binnen deze termijn een andere elektrische auto die in aanmerking zou komen voor aanschafsubsidie en blijft deze de rest van de periode in bezit, dan geldt een uitzondering.
Ben blij dat ik voor de nieuwe M3 gegaan ben als ik die nieuwe Y zo zie. Was al geen fan van de oude Y, maar die nieuwe (mocht dit hem idd worden) vind ik echt een gedrocht. Smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Volgensmij zijn er veel niet op de hoogte dat er helemaal geen SEPP meer is?
Pfoe de nieuwe Tesla’s worden er niet mooier op, of het is een stukje gewenning… de highland is ook niet echt mijn smaak maar goed mijn Y is ook zeker niet mooi
Pfoe de nieuwe Tesla’s worden er niet mooier op, of het is een stukje gewenning… de highland is ook niet echt mijn smaak maar goed mijn Y is ook zeker niet mooi
Ik heb mijn M3RWD 3-2023 eind november op Marktplaats gezet om te zien of er animo was (met lage verwachtingen). Maar dat viel mij alles mee! Best veel interesse én de geïnteresseerden wisten goed wat de verbeteringen waren tussen de verschillende modeljaren.tim.w schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:19:
Mooi hoor. Grote stap voorwaarts ten opzichte van het huidige model. Net als van de vorige Model 3 naar de highland.
Uiteindelijk verkocht met een afschrijving waarvan ik nooit had kunnen private leasen en inmiddels al een maandje naar volle tevredenheid aan het touren in de nieuwe.
:strip_exif()/f/image/LmsfPjlMr1SW8CmLWcSQtP94.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus mijn advies, kijk eens wat de gek ervoor geeft
Wat is dan precies die grote stap voorwaarts? Ik vind (maar dat is persoonlijk) het nieuwe model zoals hij lijkt te gaan worden nier mooier dan de oude. Maar wat gaat er onderhuids dan veranderen wat zo'n grote stap is?tim.w schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:19:
Blijft een hele starkke kleur dit, veel plezier ermee!Maurice- schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:44:
[...]
Ik heb mijn M3RWD 3-2023 eind november op Marktplaats gezet om te zien of er animo was (met lage verwachtingen). Maar dat viel mij alles mee! Best veel interesse én de geïnteresseerden wisten goed wat de verbeteringen waren tussen de verschillende modeljaren.
Uiteindelijk verkocht met een afschrijving waarvan ik nooit had kunnen private leasen en inmiddels al een maandje naar volle tevredenheid aan het touren in de nieuwe.
[Afbeelding]
Dus mijn advies, kijk eens wat de gek ervoor geeft
De bouwkwaliteit? Als ik met mijn model Y met 20dkm over een klinkerweg weg rij zou je denken dat het een auto met 5 ton op de teller is.Sunri5e schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:18:
[...]
Wat is dan precies die grote stap voorwaarts? Ik vind (maar dat is persoonlijk) het nieuwe model zoals hij lijkt te gaan worden nier mooier dan de oude. Maar wat gaat er onderhuids dan veranderen wat zo'n grote stap is?
Werkelijk alles rammelt in het interieur, en net op het moment dat je denkt dat het niet erger kan begint ook de stoel nog te kraken
Ik doelde op het uiterlijk. Technische details ken ik net als jullie niet.Sunri5e schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:18:
[...]
Wat is dan precies die grote stap voorwaarts? Ik vind (maar dat is persoonlijk) het nieuwe model zoals hij lijkt te gaan worden nier mooier dan de oude. Maar wat gaat er onderhuids dan veranderen wat zo'n grote stap is?
Maar ik carpool met een collega die een Model 3 highland heeft en dat is een flink verschil als ik het vergelijk met mijn 2023 Model 3 non highland. Vooral qua geluidsniveau, onderstel en afwerking merk je het. Mochten ze een vergelijkbare stap van de huidige Y kunnen maken naar de nieuwe dan gaat het echt een verschil maken.
Yeah alleen de model Y inderdaad. De juniper zal nu wel snel komen denk ik.InfernokingS schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:18:
Zie op de Tesla site dat alle modellen behalve de RWD een Tesla bonus krijgen van €2950 op aanschafprijs
Ik moet een nieuwe lease auto uitzoeken, rijd nu een Skoda Kodiaq, maar wil overstappen naar EV. Keuze moet worden tussen Model Y AWD LR of Enyaq 85 Sportline. Ik weet niet of er mensen zijn die van de Enyaq afkomen en een Model Y nu hebben. Ik hoor graag of zij nog steeds blij zijn met hun keuze, en waarom ik het beste een Model Y zou kunnen kiezen. Alvast bedankt!
Dat maakt toch niet uit? Hij heeft al een auto met SEPP gekocht. Als je dan te snel verkoopt (wat je doeg met inruilen) dan mag je die (naar rato) terugbetalen. De overheid was niet helemaal achterlijk toen ze die subsidie in het leven riepen.Alexander1984 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:09:
[...]
SEPP potje was nu op toch of dit het laatste jaar?
Ik hoorde dat de Juniper niet voor de 15e van deze maand geintroduceerd wordt ivm 14 dagen bedenktijd die consumenten met leverdatum 31-12-24 hebben op hun auto.
Leasemaatschappij bood 2 voorraad modellen nu met 100 euro korting per maand aan. Maar dan wel voor de 14e tekenen voor minimaal 48 maanden.
Voor mij genoeg signalen om nog een weekje te wachten met bestellen.
Misschien is het model het wachten waard, en anders denk ik dat de prijs van een huidig model nog wel iets lager wordt.
Leasemaatschappij bood 2 voorraad modellen nu met 100 euro korting per maand aan. Maar dan wel voor de 14e tekenen voor minimaal 48 maanden.
Voor mij genoeg signalen om nog een weekje te wachten met bestellen.
Misschien is het model het wachten waard, en anders denk ik dat de prijs van een huidig model nog wel iets lager wordt.
En in het Engels (Singapore):
https://www.tesla.com/en_sg/
Op de foto's lijkt nu wel een laag gemonteerde camera aan de voorzijde te zitten. Verder veel overeenkomsten met de m3h, van binnen. Buitenkant is vooralsnog niet mijn smaak.
Ik denk dat ik hem in het echt moet zien. Het interieur zou ik zeker willen hebben, maar de buitenkant moet ik enorm aan wennen. Het is ook echt een compleet andere design richting, zoals de cybercab. Alleen snap ik niet waarom de Highland er uitziet zoals hij nu is. Dan had ik deze design richting daar ook verwacht. Nu lijkt deze Model Y voor mij helemaal niet op een Tesla. Het is alsof er gewoon een Chinese richkid er een bodykit op heeft gezet om hem te laten voldoen aan het Chinese EV beeld.
precies dit dus. Wat ik al schreef van de M3 naar de M3 highland vond ik echt een enorme stap voorruit kwa uiterlijk (ik heb ze beide)mistermol schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 06:37:
Ik denk dat ik hem in het echt moet zien. Het interieur zou ik zeker willen hebben, maar de buitenkant moet ik enorm aan wennen. Het is ook echt een compleet andere design richting, zoals de cybercab. Alleen snap ik niet waarom de Highland er uitziet zoals hij nu is. Dan had ik deze design richting daar ook verwacht. Nu lijkt deze Model Y voor mij helemaal niet op een Tesla. Het is alsof er gewoon een Chinese richkid er een bodykit op heeft gezet om hem te laten voldoen aan het Chinese EV beeld.
De Y is van toch al niet moeders mooiste naar wat jij perfect omschrijft gegaan.
Ondanks dat zal het echt wel weer een verkoop topper worden. Iets met bang for you buck
Geen scherm achterin?
Heb er in ieder geval nog geen foto’s van gezien.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Jawel, je kunt het hierboven net zien.ZeRoC00L schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 06:53:
Geen scherm achterin?
das dan weer een heel dik pluspunt.tinusterror schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 06:47:
En ze hebben niet vastgehouden aan no stalks. In de nieuwe Y wel gewoon een mooie knipperlicht hendel
Onderdeel is hetzelfde als bij de M3 highland? Beter wel dan bouw ik het wel zelf in. Mooiere oplossing dan de plak stalks van Enhane auto
[Afbeelding]
Dat is wel een vreemde beredenering. Er zijn toch ook mensen die gister besteld hebben, die hebben dan toch ook weer 14 dagen bedenktijd. En dat gaat toch elke dag zo door.Dn Tinus schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 01:05:
Ik hoorde dat de Juniper niet voor de 15e van deze maand geintroduceerd wordt ivm 14 dagen bedenktijd die consumenten met leverdatum 31-12-24 hebben op hun auto.
Dat gracier blue ken ik niet als kleur. Benieuwd of het ook naar NL komt. Wat betreft de batterij geven ze in Singapore en Hong Kong WLTP aan van 466km bij RWD en 551km bij AWD.
:strip_exif()/f/image/ToetT2FbSa7ImVDOJ9ImcLZJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderstel is ook aangepakt:
:strip_exif()/f/image/ToetT2FbSa7ImVDOJ9ImcLZJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderstel is ook aangepakt:
En scherm voorin 15,4 inch. Dat is volgens mij zelfde grote.Suspended in Space
Retuned suspension offers smooth handling, added comfort, more responsive steering and a quieter ride.
[ Voor 17% gewijzigd door Oekol op 10-01-2025 07:18 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hij zegt levering, binnen 14 dagen na levering zou je de wagen weer kunnen terugbrengen. Dat snap ik wel dat tesla dat wil voorkomen.jongetje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:12:
[...]
Dat is wel een vreemde beredenering. Er zijn toch ook mensen die gister besteld hebben, die hebben dan toch ook weer 14 dagen bedenktijd. En dat gaat toch elke dag zo door.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik vraag me serieus af of je na 1 dag al je auto weer mag terugbrengen, laat staan na 13dagen. Het enige wat mag is je bestelling annuleren, niet je auto gratis weer terugbrengen.ZeRoC00L schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:23:
[...]
Hij zegt levering, binnen 14 dagen na levering zou je de wagen weer kunnen terugbrengen. Dat snap ik wel dat tesla dat wil voorkomen.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 19:33
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Benieuwd hoe snel NL volgtJPDeckers schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 06:09:
En in het Engels (Singapore):
Als je via web bestelt geldt gewoon wet koop op afstand toch?jongetje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:25:
[...]
Ik vraag me serieus af of je na 1 dag al je auto weer mag terugbrengen, laat staan na 13dagen. Het enige wat mag is je bestelling annuleren, niet je auto gratis weer terugbrengen.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Ligt eraan of je hebt gereden of niet. Testen mag, dus een paar kilometer zou mogelijk moeten zijn. Als die verder zonder schade is zou je hem gewoon moeten kunnen inleveren.jongetje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:25:
[...]
Ik vraag me serieus af of je na 1 dag al je auto weer mag terugbrengen, laat staan na 13dagen. Het enige wat mag is je bestelling annuleren, niet je auto gratis weer terugbrengen.
Een eventuele lening is een ander probleem, maar als je het gewoon zo betaald...
Nee hoor, gewoon 14 dagen de tijd om terug te sturen zonder opgave van reden. https://digitalassets.tes...al/RSP_nl_NL_20230821.pdf
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Ik zie (nog) geen performance op die website uit Singapore. Zouden die later komen?
Alleen als je een proefrit van te voren gemaakt heb kan het zijn dat ze wel wat moeilijker doen, omdat het dan ineen niet meer een koop op afstand zou zijn. 't is hier al vaker langsgekomen.SirLenncelot schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:36:
Nee hoor, gewoon 14 dagen de tijd om terug te sturen zonder opgave van reden. https://digitalassets.tes...al/RSP_nl_NL_20230821.pdf
Ik had wel een grotere range verwacht eigenlijk, dit is vrijwel gelijk aan de huidige Y. Ben benieuwd of het nu dan Blade accu's overal zijn of dat de hele lijn hetzelfde is als we nu al hebben.
Ja, hij lijkt weer terug. Benieuwd of dit straks ook in NL is, en of ze ze terug gaan brengen in de M3.tinusterror schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 06:47:
En ze hebben niet vastgehouden aan no stalks. In de nieuwe Y wel gewoon een mooie knipperlicht hendel
Onderdeel is hetzelfde als bij de M3 highland? Beter wel dan bouw ik het wel zelf in. Mooiere oplossing dan de plak stalks van Enhane auto
[Afbeelding]
De nieuwe Model Y aankondiging nu ook op not a tesla app met een hele lijst aan updates:
https://www.notateslaapp....camera-new-color-and-more
[ Voor 7% gewijzigd door noo op 10-01-2025 07:49 ]
Meerderen hier benoemen een stalk voor knipperlicht te zien, maar ik zie die niet?
Edit: nevermind, zojuist m’n ogen open gedaan en wel degelijk gespot.
Edit: nevermind, zojuist m’n ogen open gedaan en wel degelijk gespot.
[ Voor 32% gewijzigd door Tesio op 10-01-2025 07:59 ]
Is het al duidelijk of deze wel weer hendels krijgt voor de richtingaanwijzers?
Edit: Ah goed van Tesla om die hendels weer terug te brengen. Beter ten halve gekeerd..
Verder een keurige update denk ik. Zo’n lichtbalk aan de voorzijde hoeft voor mij niet zo, dat heeft een hoog Ali Express gehalte, net zoals die VW’s met van die circuslichten. Voor de rest vind ik de facelift geslaagd.
Deze gaan we erg veel zien op onze wegen
Edit: Ah goed van Tesla om die hendels weer terug te brengen. Beter ten halve gekeerd..
Verder een keurige update denk ik. Zo’n lichtbalk aan de voorzijde hoeft voor mij niet zo, dat heeft een hoog Ali Express gehalte, net zoals die VW’s met van die circuslichten. Voor de rest vind ik de facelift geslaagd.
[ Voor 12% gewijzigd door Belecthor op 10-01-2025 08:01 ]
goed kijken:Tesio schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:57:
Meerderen hier benoemen een stalk voor knipperlicht te zien, maar ik zie die niet?
/f/image/aGOipsx7IAvMl8CG4mFdXhbS.png?f=fotoalbum_large)
Ik rijd prive dan.mvank schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:53:
Ik moet een nieuwe lease auto uitzoeken, rijd nu een Skoda Kodiaq, maar wil overstappen naar EV. Keuze moet worden tussen Model Y AWD LR of Enyaq 85 Sportline. Ik weet niet of er mensen zijn die van de Enyaq afkomen en een Model Y nu hebben. Ik hoor graag of zij nog steeds blij zijn met hun keuze, en waarom ik het beste een Model Y zou kunnen kiezen. Alvast bedankt!
Maar ik twijfelde tussen de enyaq coupe en de model Y
uiteindelijk voor de YLR gegaan (aug 2023).
Reden de enyaq coupe kwam op bijna 70k de Y LR was 52K
Enyaq vond ik veel mooier in alles, maar was blij dat ik voor de Y ging want enyaq had veel software issues en in jan. 2024 kwam ook de verbeterde versie uit, en nu is er weer een model wijziging daarvan.
Maar in lease boeit dat niet zoveel en zou ik gewoon kiezen wat ik mooi vind.
Ik heb 50k op de teller en herken dit absoluut niet.schumi1986 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:20:
[...]
De bouwkwaliteit? Als ik met mijn model Y met 20dkm over een klinkerweg weg rij zou je denken dat het een auto met 5 ton op de teller is.
Werkelijk alles rammelt in het interieur, en net op het moment dat je denkt dat het niet erger kan begint ook de stoel nog te kraken
Sony A7 iv en wat recycled glas
In Azie geen mogelijkheid voor een trekhaak. “Tesla has also removed the hitch option from the Model Y Refresh”noo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:48:
De nieuwe Model Y aankondiging nu ook op not a tesla app met een hele lijst aan updates:
Ik neem aan dat ie hier wel komt, als ze geld willen verdienen.
Het is niet hendelS maar hendel, alleen de knipper is terug, voor en achteruit via scherm (of ik denk ook dak schakelaar zoals nu op de nieuwe 3Belecthor schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:59:
Is het al duidelijk of deze wel weer hendels krijgt voor de richtingaanwijzers?
Dat is een aerodynamisch designdingetje, geen knipperlicht.mjvdzwet schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:19:
Zouden er knipperlichten in de spiegels zitten bij de nieuwe Y, of zou het een aerodynamisch richeltje zijn?
[Afbeelding]
Punctuality is the politeness of kings
Ik vind de achterkant echt vet, bij de voorkant krijg een beetje een robotgezicht/baymax gevoel. De binnenkant ook erg strak weer, ik denk een mooie facelift!
Betwijfel wel of de upgrades significant genoeg zijn om er een jaar op te hebben gewacht met bestellen.
Betwijfel wel of de upgrades significant genoeg zijn om er een jaar op te hebben gewacht met bestellen.
Ik rij alweer een tijdje geen Tesla meer na m'n Model 3, maar het gaat wel heel erg kriebelen van die nieuwe Y, ben benieuwd wanneer ie naar Europa komt, vooral de performance versie
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik vind hem wel geslaagd. Als de knipperlicht stengel ook echt terug is kan hij op mijn leaser lijstje. Nu afwachten wanneer hij naar Europa komt en wanneer de performance komt.
Ook wel benieuwd wat de prijzen doen straks. Ik heb nog niets gelezen over wat de Chinese prijzen doen tov de pre facelift.
Ook wel benieuwd wat de prijzen doen straks. Ik heb nog niets gelezen over wat de Chinese prijzen doen tov de pre facelift.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Zal wel snel volgen, anders zijn er te veel klanten die blijven wachten.DennusB schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:47:
Ik rij alweer een tijdje geen Tesla meer na m'n Model 3, maar het gaat wel heel erg kriebelen van die nieuwe Y, ben benieuwd wanneer ie naar Europa komt, vooral de performance versie
Ik vind het niet echt spectaculair.
Ten andere, onwille van Elon ga ik geen Tesla meer rijden na de huidige.
Er zal keuze genoeg zijn binnen 3 jaar.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het was hier 1 van de weinige doorslaggevende redenen voor de Y, zeker omdat je 1600kg mocht trekken. Helemaal geen trekhaak bieden is imo echt dom voor de rest van de wereld.peerke 1960 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:23:
[...]
In Azie geen mogelijkheid voor een trekhaak. “Tesla has also removed the hitch option from the Model Y Refresh”
Ik neem aan dat ie hier wel komt, als ze geld willen verdienen.
Maar goed, Tesla maakt wel meer rare (design) keuzes.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik denk dat vooral de onderhuidse upgrades een verschil gaan maken. Ik heb voordat ik een nieuwe auto uitkoos een proefrit gemaakt in de Model Y en de Model 3 Highland en het verschil in comfort en geluidsisolatie was gigantisch. De Model 3 is echt aanzienlijk beter op die vlakken.LigeTRy schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:45:
Ik vind de achterkant echt vet, bij de voorkant krijg een beetje een robotgezicht/baymax gevoel. De binnenkant ook erg strak weer, ik denk een mooie facelift!
Als de Model Y die interne upgrades nu ook heeft (wat zo lijkt te zijn), dan lijkt mij de nieuwe Y een no-brainer als de prijs goed is. Het is denk ik zeker het wachten waard!
Singapore is leveren vanaf april zag ik, de rest van de wereld is nog de vraag wanneer die kunnen bestellen. Ik gok pas levering richting zomer.Tommie12 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:50:
[...]
Zal wel snel volgen, anders zijn er te veel klanten die blijven wachten.
Ik vind het niet echt spectaculair.
Ten andere, onwille van Elon ga ik geen Tesla meer rijden na de huidige.
Er zal keuze genoeg zijn binnen 3 jaar.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Toch nu met de huidige foto's etc vind ik hem wel echt geslaagd de nieuwe model Y.
Mijn besluit is wel genomen dat ik hem ga bestellen zodra die beschikbaar is hier
Mijn besluit is wel genomen dat ik hem ga bestellen zodra die beschikbaar is hier
Bij de M3 volgde de Performance ook pas later aangezien het daar geen simpele upgrade van een paar onderdelen betrof tov voorgangers, maar er wél significante wijzigingen waren. Grote kans dat die voor de Y ook volgen en de Performance daarom nog even op zich laat wachten.danischei schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:39:
Ik zie (nog) geen performance op die website uit Singapore. Zouden die later komen?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Prijs is beetje afwachten. Ik zie in bijv. Australie dat de oude RWD iets van $59,5K is en de nieuwe $63,5K ZegVidaR-9 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:49:
Ik vind hem wel geslaagd. Als de knipperlicht stengel ook echt terug is kan hij op mijn leaser lijstje. Nu afwachten wanneer hij naar Europa komt en wanneer de performance komt.
een 6% duurder. Op dit moment zijn daar wel alle kleuren dezelfde prijs, maar dat kan een actie zijn.
Hier het reclame filmpje wat Tesla op Weibo heeft geplaatst
Wat een aangezicht is dit geworden zeg. Wel goed voor de sales van de huidige Y denk ik. Anders moet je in dit soort Nio namaak zittenmjvdzwet schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:19:
Zouden er knipperlichten in de spiegels zitten bij de nieuwe Y, of zou het een aerodynamisch richeltje zijn?
[Afbeelding]
Vooral interssant van de stalks, daar hebben ze dus zelf ook wel door dat ze er echt naast zaten.
Ik zou dit persoonlijk toch vooral “veranderingen” noemen in plaats van “updates”noo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:48:
[ Voor 24% gewijzigd door JohanB op 10-01-2025 09:43 ]
zat bij de model 3 highland ook zeker 8 maanden tussendanischei schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:39:
Blijkbaar maar 1. Ik mis in de m3 ook nog steeds de rechter stalk. Maar goed dat t knipperlicht wel is meegenomen. Wat ik zelf nog irritant vind is de led balk voor t raam. Dat led deel heb ik liever uit, en het chroom deel kan soms heel irritant reflecteren in de ruit.JohanB schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:31:
[...]
Wat een aangezicht is dit geworden zeg. Wel goed voor de sales van de huidige Y denk ik. Anders moet je in dit soort Nio namaak zitten
Vooral interssant van de stalks, daar hebben ze dus zelf ook wel door dat ze er echt naast zaten.
Kan niet echt uit de foto's halen of de mY die chrome strip ook heeft voor
[ Voor 5% gewijzigd door wootahH op 10-01-2025 10:06 ]
Het is vooral nog steeds dezelfde auto met een ander setje lampen.
De achterlichten aan de zijkant zijn ook nog hetzelfde, zodat ze geen nieuw ontworpen achterzijpanelen hoefden te gebruiken.
Het ontwerp doet inmiddels iets gedateerd aan, niet zozeer omdat het achterhaald is maar vooral omdat je de auto al zo lang en zo vaak ziet, het is een soort vast meubilair van de openbare weg geworden. Een ander snoetje en achterlichtbalk verandert daar niet veel aan.
De achterlichten aan de zijkant zijn ook nog hetzelfde, zodat ze geen nieuw ontworpen achterzijpanelen hoefden te gebruiken.
Het ontwerp doet inmiddels iets gedateerd aan, niet zozeer omdat het achterhaald is maar vooral omdat je de auto al zo lang en zo vaak ziet, het is een soort vast meubilair van de openbare weg geworden. Een ander snoetje en achterlichtbalk verandert daar niet veel aan.
-
[ Voor 99% gewijzigd door JohanB op 10-01-2025 09:42 ]
https://tesla360.nl/nieuw...en-in-china-en-australie/
'Verrassend genoeg heeft de Australische versie van de Model Y Juniper weer een pookje aan de linkerkant van het stuur om de verkeerslichten te gebruiken. Dit pookje ontbreekt in de Chinese versie van de Model Y Juniper. Dit pookje verdween in de Model 3 Highland, waardoor eigenaren van een nieuwe Model 3 de knoppen op het stuur moeten gebruiken om richting aan te geven.'
'Verrassend genoeg heeft de Australische versie van de Model Y Juniper weer een pookje aan de linkerkant van het stuur om de verkeerslichten te gebruiken. Dit pookje ontbreekt in de Chinese versie van de Model Y Juniper. Dit pookje verdween in de Model 3 Highland, waardoor eigenaren van een nieuwe Model 3 de knoppen op het stuur moeten gebruiken om richting aan te geven.'
Nou inderdaad, het exterieur redesign lijkt vooral beperkt tot andere lichtunits, geleend van de Chinezen. Verder ziet de auto er vrijwel hetzelfde uit, zeker van de zijkant.ASW1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:40:
Het is vooral nog steeds dezelfde auto met een ander setje lampen.
#team_UTC+1
De nieuwe Model Y is te bekijken en te bestellen op Tesla Nieuw Zeeland. Je ziet daar op de render ook een stalk voor de pinkers. De rechtse stalk lijkt wel weg te zijn.
Ben benieuwd als ze dit ook naar Model 3 Highland gaan terug brengen.
Ben benieuwd als ze dit ook naar Model 3 Highland gaan terug brengen.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Ik las op andere bronnen dat de stalks alleen in China terug ivm regelgeving (?)
In europa (en wellicht rest of world) krijgen we gewoon zelfde als M3H.
In europa (en wellicht rest of world) krijgen we gewoon zelfde als M3H.
Life is too short to drive boring cars
Hoe lang kan een ontwerp mee,Ethirty schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:56:
[...]
Nou inderdaad, het exterieur redesign lijkt vooral beperkt tot andere lichtunits, geleend van de Chinezen. Verder ziet de auto er vrijwel hetzelfde uit, zeker van de zijkant.
totdat het technisch achterhaald is (dat kan in dit geval nog wel even duren) of totdat de consument er op uitgekeken is?
Ik snap weinig van de vele negatieve comments omtrent de facelift maar goed smaken verschillen en dat is maar goed ook. Ik vind het echt een super geslaagde upgrade. De eendachtige smoelwerk is weg. Strakke lijnen en ziet er gewoon erg goed uit mijn inziens. Hopelijk kan ik hem snel bestellen
Ik snap alle "er is weinig veranderd" verbazing niet zo goed. De M3H is toch ook een evolutie en geen revolutie qua design? Een radicaal ander design leidt alleen maar tot slechtere verkopen, mensen willen in de praktijk gewoon voorspelbaarheid en geen enorme uiterlijke veranderingen.
Wat mij betreft is het een prima balans geworden tussen een nieuw smoelwerk en herkenbaarheid. De Y was nooit moeders mooiste, ik vind hem erop vooruitgegaan.
Wat mij betreft is het een prima balans geworden tussen een nieuw smoelwerk en herkenbaarheid. De Y was nooit moeders mooiste, ik vind hem erop vooruitgegaan.
Men loopt elkaar al een jaar op te naaien en daardoor zijn de verwachtingen onrealistisch geworden.thechip schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:11:
Ik snap weinig van de vele negatieve comments omtrent de facelift maar goed smaken verschillen en dat is maar goed ook. Ik vind het echt een super gelaagde upgrade dat lelijke eenden achtige smoelwerk is weg. Strakke lijnen en ziet er gewoon erg goed uit mijn inziens. Hopelijk kan ik hem snel bestellen
De marketing afdeling die een compleet nieuw design aankondigt wat niet veel meer is dan een facelift helpt ook niet mee 
Smaken verschillen dus mooi of lelijk is aan iedereen om zelf te beoordelen.
Smaken verschillen dus mooi of lelijk is aan iedereen om zelf te beoordelen.
#team_UTC+1
Wat je ziet bij een major redesign is dat op hetzelfde platform een compleet nieuwe carosserie wordt ontworpen.BigSmurf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:12:
Ik snap alle "er is weinig veranderd" verbazing niet zo goed.
Dat is hier niet het geval; het is gewoon dezelfde auto met wat kleine optische wijzigingen aan voor- en achterzijde. Niets mis mee maar het is gewoon dat en niets spannends, denk dat sommige mensen er gewoon meer van verwachtten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.