Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 11:12
Caelorum schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:37:
@rbnw ahja, maar welk topic gaat over de impact van de acties van Elon Musk op het gebruiksgevoel van de model 3/y? ;)

Niet dat ik vind dat de discussie interessant is, maar het is wat arbitrair om die discussie hierbuiten te laten. Nergens staat dat je het alleen over de techniek mag hebben hier. Sterker nog best wel wat posts gaan daar niet eens over, maar over bijv. service van de auto of garantieafhandeling.
Mwa, ik vind het wel vergezocht. Hij is wel uitzonderlijk omdat hij door zijn vermogen natuurlijk een stuk meer invloed heeft.

Maar of het nou een Tesla Model 3 of Model Y anders laat rijden? Nee dat is m.i. gewoon geblaat. De Tesla's 3 en Y zijn gewoon heel sterk gebouwde EVs op een goed platform. Qua techniek (met de octovalve warmtepomp integratie, hoe dat werkt op lange ritten met meermaals snelladen) komt er echt nagenoeg niets in de buurt.

Dus dat het [Musk verhaal] in een ander topic hoort vind ik wel zeker, dit heeft niks met de auto zelf te maken. Sterker nog, Musk is niet eens de man geweest die het bedrijf Tesla is gestart, wel de man die het mee groot heeft gemaakt. Maar Tesla = niet Musk.

Ik ken weinig mensen die geen iPhone kopen vanwege de CEO van dat bedrijf, of elders :+ Hij is gewoon een beetje een gekkie die vanalles roept zo lang het hem en zijn ondernemingen maar goed uitkomt. ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:09
Gister na een aantal maanden de trekhaak weer eens op de auto gezet ivm fietsenrek.

Nu stond er erg veel vocht in de stekkerdoos. Was al wat blauwig/aan het corroderen. Ervaren jullie dit ook? Heb netjes het kapje/de bumper er op gehad. Met wat contactspray en een paar keer in/uitpluggen de boel wel weer aan de praat gekregen maar dit lijkt mij niet goed.

Het was niet wat condens, echt een dikke plas met water. Waar komt dit weg? En vooral, hoe kun je dit voorkomen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-09 14:14
Laten we het anders over andere CEO's uit de auto-industrie hebben. Of komen die zelden in de media?

De linkse media in de VS, samen met BigOil en legacy auto voeren al jaren een hetze tegen hun concurrentie. Op de man spelen is dan vaak het draaiboek.
Ik denk dat Elon, net als ik, het motto "iedereen heeft recht op mijn mening" graag hanteert :P

Ik ben ieder geval enthousiast over de nieuwe Juniper en ga er zeker 1 bestellen!

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:44
barta123 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Mwa, ik vind het wel vergezocht. Hij is wel uitzonderlijk omdat hij door zijn vermogen natuurlijk een stuk meer invloed heeft.

Maar of het nou een Tesla Model 3 of Model Y anders laat rijden? Nee dat is m.i. gewoon geblaat.[...]
Tja, ik ben er niet zo van om wat iemand voelt af te zetten als "geblaat" of "vergezocht". Ik kan mij ook niet vinden in wat 45% van de bevolking geloofd, laat staan dat ik kan begrijpen dat ze iets voelen bij het zien van een kruis of een afbeelding van een profeet, maar ik ga er maar vanuit dat ze dat toch echt doen.
[...]
Dus dat het [Musk verhaal] in een ander topic hoort vind ik wel zeker, dit heeft niks met de auto zelf te maken. Sterker nog, Musk is niet eens de man geweest die het bedrijf Tesla is gestart, wel de man die het mee groot heeft gemaakt. Maar Tesla = niet Musk.

Ik ken weinig mensen die geen iPhone kopen vanwege de CEO van dat bedrijf, of elders :+ Hij is gewoon een beetje een gekkie die vanalles roept zo lang het hem en zijn ondernemingen maar goed uitkomt. ;)
[...]
Het is verder mijn laatste post hierover in dit topic, want niet iedereen vind het tof, maar mooi dat je de iPhone neemt. Ik ken namelijk wel mensen die geen enkel Apple product kochten juist vanwege Steve Jobs. En ook omgekeerd, waar ze juist alleen nog maar producten kochten van Apple als die ook maar iets hadden wat er op leek. Steve Jobs was nu net precies zo'n soort CEO als Elon Musk. Het merk werd voor een groot deel door hem gedragen en ook hij had een enorme invloed en kapitaal.

Alleen waar Steve Jobs maar matig met de politiek bezig was, is Elon Musk toegetreden tot de politiek. En nu net juist dat maakt het verschil. Ik heb bijv. mijn huidige Model 3 overgenomen van de LM, maar zou nooit een nieuwe kopen. Ook zal ik proberen de SC en ranger te vermijden. Sowieso is dat een goed persoonlijke financiële doelstelling, maar ik gun het hem gewoon echt 100% niet. Zelfs geen 20.5% van dat bedrag.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• xFeverr
  • Laatst online: 10:18
corneej schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:34:
[...]

In de handleiding van tesla staat dat je op het voorste gedeelte van de portiergreep moet drukken om het ijs te breken.

https://service.tesla.com...4C-98D6-16A78CC12EDC.html

Dit werkte vanochtend prima bij mij.

Edit: Aah ik zie verder op in de handleiding inderdaad ook iets over een vuist maken ;).. maar dat is het geval als de auto zilverkleurige portiergrepen heeft.
Grappige waarschuwing hierover in de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAq7qjaOtRNcorbKTBP2pElUo5M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l2fIFBLVKiEvHPiPPcoGiRfw.png?f=user_large

Ligt er maar net aan welke buren :Y) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:26
xFeverr schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Grappige waarschuwing hierover in de handleiding:

[Afbeelding]

Ligt er maar net aan welke buren :Y) :+
En wat mijn humeur is op dat moment. Ik moest hetzelfde denken toen ik het las. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:58
Toch ook boeiend, dat zijn van die verbeteringen die puur uit de praktijk komen. De Zwarte deurgrepen zijn daarin echt een verbetering. Dit soort dingen blijven interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-09 08:00
Frosty__ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:38:
Vanaf 120km/uur ervaar ik trillingen in het stuur van onze M3H RWD met 19 inch nova velgen. Voor zover ik kan nagaan vanaf het begin.Tijdje geleden al met Tesla contact gehad dat het waarschijnlijk met balanceren van banden/wielen opgelost zou zijn. Nu heb ik recentelijk nieuwe Continental Allseasoncontact 2 banden laten monteren en dus ook laten balanceren maar het probleem bestaat nog steeds.
Nu ik er extra op ben gaan letten is mij opgevallen dat de auto gevoelig is voor de kwaliteit vh wegdek. Rijden we bij ons het dorp uit dan is er ook een stuk asfalt waar een trilling aanwezig is bij een snelheid van 60 km/uur.
Zet ik op de snelweg de cruisecontrol op 110km/uur dan kan het ene stuk wegdek een trilling veroorzaken en een eind verderop weer niet. Maar boven de 120km/uur en harder wordt het veel erger en is het non-stop aanwezig.

Nu heb ik op dit forum (deel 2) gezocht en gevonden dat er meer mensen dat hebben (gehad). Maar dat het op sommige delen van de weg het zich wel voordoet en sommige delen niet doet mij vermoeden dat de velgen niet krom zijn. Ook ervaar ik het enkel in het stuur, dus niet de hele auto trilt.

Ik heb een serviceverzoek ingeschoten via de Tesla app die meteen met een kostenindicatie komt. Leuk en op zich ook goed. Maar ik zou graag van jullie eens willen weten hoe Tesla omgaat qua garantie/service? Aangezien de auto nog geen half jaar oud is en 10K km's heeft gereden snap ik ergens ook wel dat er mogelijk kosten mee gemoeid zijn. Maar dit moet toch gewoon goed zijn?

Andere zaken die bij ons spelen zijn en heb meegenomen in het serviceverzoek:
- Bestuurdersstoel die los zit en soms een stapje opzij zet in een bocht (ook vaker voorbij zien komen op dit forum)
- Binnenspiegel die op de nachtstand alles wat er achter de auto gebeurt dubbel laat zien
- Wat speling op de klep van de frunk. Die kun je behoorlijk indrukken wat je merkt als je de auto wast
- Kentekenplaten vind ik maar matig vastgezet waardoor ze (wat) klapperen op slecht wegdek
Iemand hier misschien advies/best practice als Tesla komt met een kosten indicatie voor het verhelpen van zaken die m.i. gewoon goed moeten zijn voor een half jaar oude/nieuwe auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
twowheeler schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:27:
Toch ook boeiend, dat zijn van die verbeteringen die puur uit de praktijk komen. De Zwarte deurgrepen zijn daarin echt een verbetering. Dit soort dingen blijven interessant.
Volgens mij is Tesla daarin wel redelijk uniek, die blijven continu kleine dingen verbeteren, soms zichtbaar, soms onzichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:48
Stylus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:07:
Gister na een aantal maanden de trekhaak weer eens op de auto gezet ivm fietsenrek.

Nu stond er erg veel vocht in de stekkerdoos. Was al wat blauwig/aan het corroderen. Ervaren jullie dit ook? Heb netjes het kapje/de bumper er op gehad. Met wat contactspray en een paar keer in/uitpluggen de boel wel weer aan de praat gekregen maar dit lijkt mij niet goed.

Het was niet wat condens, echt een dikke plas met water. Waar komt dit weg? En vooral, hoe kun je dit voorkomen.
Ja ik ken dat probleem... Ik gebruik de fietsendrager wekelijks. Maar het stop contact zit regelmatig vol met water...
NAtuurlijk ook achterlijk dat het op zijn kop zit waardoor al het water er via de bovenkant in kan lopen.
Maar goed tot op heden ( en heb hem 3 jaar ) nog geen enkele issue gehad met de connectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Frosty__ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Iemand hier misschien advies/best practice als Tesla komt met een kosten indicatie voor het verhelpen van zaken die m.i. gewoon goed moeten zijn voor een half jaar oude/nieuwe auto?
Hoe bedoel je? Je hebt een service aanvraag ingediend en kreeg een kostenindicatie bij de antwoord? Volgens mij is dat standaard. Als het uiteindelijk toch garantie blijkt te zijn, wordt het kwijtgescholden. Tenminste, dat lees ik hier vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 16:33

M3 of MY?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Taro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:36:
Wat betreft Elon Musk: Ik stem op de achtergrond al even af hoe we daar het beste mee om kunnen gaan, bijv. een topic in AWM ipv MOB. In de cryptocurrency topics komt dit ook steeds vaker langs en gaat het ook vaak offtopic. Dus ik vermoed dat het handig is dit op een centrale locatie onder te gaan brengen.
Modbreak:Zoals hierboven al door @Taro aangegeven: we begrijpen de link tussen tesla en Elon. En dus ook de behoefte om daar over te discussiëren. We zijn aan het overleggen hoe we dit het beste kunnen faciliteren.

Voor nu het verzoek om het hier ontopic te houden over de model 3/Y. Hele posts over Elon als persoon is (voor nu sowieso) nog steeds offtopic. Ik haal bewust de off-topic reacties niet weg tot deze modbreak, maar graag dus weer ontopic verder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-09 08:00
NiroNiro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:50:
[...]

Hoe bedoel je? Je hebt een service aanvraag ingediend en kreeg een kostenindicatie bij de antwoord? Volgens mij is dat standaard. Als het uiteindelijk toch garantie blijkt te zijn, wordt het kwijtgescholden. Tenminste, dat lees ik hier vaker.
In de app moet eerst akkoord gaan alvorens je überhaupt verder kunt. En dat "akkoord" geven vond ik nu net even een lastige. Maar goed om te weten, dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:58
gjcvro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:36:
[...]

Volgens mij is Tesla daarin wel redelijk uniek, die blijven continu kleine dingen verbeteren, soms zichtbaar, soms onzichtbaar.
Ook wel uitdagend, veel kleine verschillen zo tussen de modellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:41
dimocash schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Bij mij vandaag ook niet zo erg goed. De auto was al voorverwarmd.
Ik moest echt kracht zetten om de hendel te kunnen indrukken.
Dit heb ik niet eerder meegemaakt. Het was wel -3 toen ik vertrok.
Weet niet of het bekend is, maar er zit in de app een knopje waarmee je de deur een klein beetje open kunt wippen. Dat in combinatie met voorverwarmen werkt bij mij altijd perfect. Werkt wel alleen voor de bestuurdersportier, maar dan kun je de overige deuren evt. van binnenuit openen als het nodig is.

Je kunt het vinden als je een long press doet op de bovenste vier icoontjes in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:24

GVR

Siluro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:28:
[...]

Weet niet of het bekend is, maar er zit in de app een knopje waarmee je de deur een klein beetje open kunt wippen. Dat in combinatie met voorverwarmen werkt bij mij altijd perfect. Werkt wel alleen voor de bestuurdersportier, maar dan kun je de overige deuren evt. van binnenuit openen als het nodig is.

Je kunt het vinden als je een long press doet op de bovenste vier icoontjes in de app.
En oppassen als je deze als zichtbaar icoontje instelt, nu 2x meegemaakt dat de vrouw er per ongeluk op drukt en je naar de auto toe moet om de deur weer dicht te doen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Frosty__ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:02:
[...]

In de app moet eerst akkoord gaan alvorens je überhaupt verder kunt. En dat "akkoord" geven vond ik nu net even een lastige. Maar goed om te weten, dankjewel
Zoals jij al opmerkte, denk ik dat dit zo is omdat alles op afstand is en ze dus eerst de auto moeten bekijken voordat ze kunnen bepalen of het een garantie kwestie is. Even afwachten dus... Ben benieuwd hoe het afloopt, keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:41
GVR schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:14:
[...]

En oppassen als je deze als zichtbaar icoontje instelt, nu 2x meegemaakt dat de vrouw er per ongeluk op drukt en je naar de auto toe moet om de deur weer dicht te doen 8)7
Haha, fair enough.. om die reden houdt ik 'm zelf ook lekker onder de long press weggestopt, zo vaak is ie nou ook weer niet nodig. Maar vanmorgen was het wel weer een life saver (first world problems uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Model Y I assume? Er is een service bulletin om een gaatje te laten boren in de stekkerdoos, ivm (inderdaad) water wat er in kan blijven staan. Dit omdat de stekkerdoos bij de Y ondersteboven zit, kan het water niet weg.

Ik had een service request ingeschoten in de hoop dat de mobile service dit zou komen doen, maar moest toch echt zelf naar Tesla gaan. Daar geen zin in, en zelf op een zaterdagochtend het kapje er af gehaald en er een gat in geknipt.

Sindsdien staat er geen water meer in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:32
Ik heb twee weken terug mijn rechterachterband van de Y lekgereden, er zat een schroef in. Nu heb ik deze vandaag laten vervangen, maar kom ik er thuis achter dat er een ander merk band op is gezet.
De feiten:
- Model Y RWD
- Zakelijke lease
- Drie winterbanden van Hancook, 1 is er nu van Continental
- De banden zitten er net een maand of wat op en dit is hun tweede winterseizoen
- Tot zover geen merkbare issues met rijden, maar pas een klein stukje gedaan.

Mijn vraag aan jullie is of dit überhaupt mag (het lijkt er wel op) en in hoeverre je dit moet accepteren of niet. Alsin, maak ik van een mug een olifant of is dit echt not done? Ik begrijp bijvoorbeeld dat je normaal gesproken beide banden op de as dient te vervangen als je een ander merk neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:17

Ethirty

Who...me?

Bekend issue, is volgens mij een design fout in de stekker. Volgens mij staat er nu in de procedures dat er een gaatje in de stekker geboord moet worden bij installatie - heel profi.

Jij hebt waarschijnlijk een oudere auto/trekhaak?

Andere oplossing is de stekker loshalen en 120° draaien en weer vastschroeven.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

PhaeTom schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:05:
Ik heb twee weken terug mijn rechterachterband van de Y lekgereden, er zat een schroef in. Nu heb ik deze vandaag laten vervangen, maar kom ik er thuis achter dat er een ander merk band op is gezet.
De feiten:
- Model Y RWD
- Zakelijke lease
- De banden zitten er net een maand of wat op en dit is hun tweede winterseizoen

Mijn vraag aan jullie is of dit überhaupt mag (het lijkt er wel op) en in hoeverre je dit moet accepteren of niet. Alsin, maak ik van een mug een olifant of is dit echt not done? Ik begrijp bijvoorbeeld dat je normaal gesproken beide banden op de as dient te vervangen als je een ander merk neemt.
Volgens mij mag het niet op de trekkende as. Wat het bij een Y sowieso achter is.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:24
beter via TR

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 13-01-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 13-01-2025 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:38

Damian

Insane Obtrusion

De feiten:
- Model Y RWD
- Zakelijke lease

Not done en zou ik zeker niet akkoord mee gaan. Op dezelfde as moeten dezelfde merk en type banden zitten, voor of achteras mag wel verschillen.

Is gewoon APK afkeur bijvoorbeeld.

Strike that, het schijnt toegestaan te zijn, mits je zelfde snelheidsindex, belastingsindex en maatvoering aanhoud op dezelfde as. Ook slijtage moet nagenoeg gelijk zijn...

Maar verder niet heel netjes, maar denk dat het voor jou wel de goedkoopste oplossing is nu...

[ Voor 10% gewijzigd door Damian op 13-01-2025 13:50 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Twee collega's hebben afgelopen week toevallig beiden (afzonderlijk van elkaar) een aanrijding met hun (privé eigendom) Tesla's gehad.

Eentje helaas echt (vermoedelijk) total-loss en andere flinke schade achterzijde.

De opgenomen beelden zijn natuurlijk al instant van meerwaarde mbt oa schuldvraag.
Máár er is behoefte aan meer. Bijv gps-snelheid etc (dat zou sowieso al rijdende in de overlay er bij moeten horen).

Ik meen dat dit soort gegevens/plots voorafgaande aan het ongeval bij Tesla op te vragen zijn?
Hoe doe je dit precies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
Allewijn schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:04:
[...]

Ik meen dat dit soort gegevens/plots voorafgaande aan het ongeval bij Tesla op te vragen zijn?
Hoe doe je dit precies?
https://www.tesla.com/nl_nl/support/privacy#request-copy

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 13-01-2025 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
De feiten:
- Model Y RWD
- Zakelijke lease

Helaas 'mag' het volgens de Nederlandse APK: 2 verschillende merken op 1 as.
Moeten wel dezelfde maatvoering hebben...

Ik zeg 'helaas', want een ander profiel/rij-eigenschappen kunnen natuurlijk zorgen voor ander/onvoorspelbaar gedrag.
Los daar van is het echt niet netjes van de monteur en zou ik hier persoonlijk alleen al qua gedachten en looks totaal niet tegen kunnen.

https://www.anwb.nl/exper...zit-het-de-bandenspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
mjvdzwet schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Ik heb het na de holiday update nog niet getest.

Voorheen bleven de USB poorten (achter op de middenconsole) powered in de klimaat behoud modus.
Ik hoop dat we snel een vinkje krijgen dat we zelf mogen kiezen wanneer de 12V en USB uitgangen stroom moeten houden.
Sinds de Holiday update is dit gewijzigd. Voeding is alleen nog maar beschikbaar in Kampeermodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Dankjewel. Dit zocht ik.
Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om data sharing AAN te zetten:

Gegevens delen: Tesla biedt u de mogelijkheid om zelf te bepalen welke gegevens u deelt. Op het touchscreen van uw voertuig kunt u het verzamelen van bepaalde voertuiggegevens in- of uitschakelen (Software > Gegevens delen), waaronder Analyse en verbeteringen Autopilot en Analyse wegsegmentgegevens. Als u ervoor kiest om het delen van gegevens in te schakelen, kan uw voertuig mogelijk gegevens verzamelen en voor analyse beschikbaar stellen aan Tesla. Deze analyse helpt Tesla met het verbeteren van producten en functies en om problemen sneller te diagnosticeren. De verzamelde informatie is niet gekoppeld aan uw account of VIN en u kunt er niet persoonlijk mee worden geïdentificeerd. Afhankelijk van uw keuzes, kunnen analyses details bevatten over uw voertuig, de configuratie, prestaties en softwareversie ervan, en korte videoclips of afbeeldingen. Om uw privacy te beschermen worden persoonsgegevens helemaal niet geregistreerd, zijn ze onderworpen aan technieken om de privacy te behouden of worden ze verwijderd uit alle rapporten voordat ze naar Tesla worden verzonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Allewijn schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:04:
Twee collega's hebben afgelopen week toevallig beiden (afzonderlijk van elkaar) een aanrijding met hun (privé eigendom) Tesla's gehad.

Eentje helaas echt (vermoedelijk) total-loss en andere flinke schade achterzijde.

De opgenomen beelden zijn natuurlijk al instant van meerwaarde mbt oa schuldvraag.
Máár er is behoefte aan meer. Bijv gps-snelheid etc (dat zou sowieso al rijdende in de overlay er bij moeten horen).

Hoe doe je dit precies?
Ik gebruik Teslamate (op een NAS) waar dit ook opgeslagen wordt. 4 of 5 keer per seconde wordt snelheid en vermogen opgeslagen en kun je mooie analyzes op doen. Maar de update doet Tesla alleen maar als hij thuis contact maakt met de WiFi.

Nu kun je misschien een VPN verbinding opzetten met je router thuis - en je Tesla ter plekke op je telefoon hotspot te laten verbinden om die data alsnog in Teslamate te krijgen.
edit: Dit is dus niet nodig, dank Caelorum!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
twowheeler schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Ook wel uitdagend, veel kleine verschillen zo tussen de modellen
Klopt, veelal is het wel compatible voor zover ik het begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Luckeh schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:17:
[...]
Ik gebruik Teslamate (op een NAS) waar dit ook opgeslagen wordt. 4 of 5 keer per seconde wordt snelheid en vermogen opgeslagen en kun je mooie analyzes op doen. Maar de update doet Tesla alleen maar als hij thuis contact maakt met de WiFi.

Nu kun je misschien een VPN verbinding opzetten met je router thuis - en je Tesla ter plekke op je telefoon hotspot te laten verbinden om die data alsnog in Teslamate te krijgen.
Ik snap het laatste stuk van je verhaal niet helemaal. Als de auto rijdt dan verstuurd deze data naar de fleet api van Tesla. Teslamate koppelt op de fleet (of owners) api en krijgt daaruit data gestreamed. Deze update dus realtime tijdens het rijden in Teslamate!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Caelorum schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:26:
[...]

Ik snap het laatste stuk van je verhaal niet helemaal. Als de auto rijdt dan verstuurd deze data naar de fleet api van Tesla. Teslamate koppelt op de fleet (of owners) api en krijgt daaruit data gestreamed. Deze update dus realtime tijdens het rijden in Teslamate!
...en zo leerde ik ook wat vandaag. Inderdaad, mijn rit van vanochtend naar kantoor zit er ook al in :D
Dus als je Teslamate (of iets vergelijkbaars) gebruikt dan is dit inderdaad helemaal niet nodig :-)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
pdidi schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:36:
[...]

Sinds de Holiday update is dit gewijzigd. Voeding is alleen nog maar beschikbaar in Kampeermodus.
Soms vraag ik me af of je aan dit soort wijzigingen een schadevergoeding of ontbinding kan hangen.

Voor mij is het van belang dat ik mijn medicatie koel kan houden... dit heeft aardig meegewogen in de beslissing om een Tesla te kopen.

Zomder deze functie worden autovakanties een stuk lastiger.
Nu zit er wel een accu in de koeler, maar na 2 uur vindt die het wel welletjes.

Ik zal zo eens testen en er een mail aan wagen naar Tesla als het niet meer werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
mjvdzwet schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:09:
[...]

Soms vraag ik me af of je aan dit soort wijzigingen een schadevergoeding of ontbinding kan hangen.

Voor mij is het van belang dat ik mijn medicatie koel kan houden... dit heeft aardig meegewogen in de beslissing om een Tesla te kopen.

Ik zal zo eens testen en er een mail aan wagen naar Tesla als het niet meer werkt.
Je kunt natuurlijk een draad rechtstreeks (gezekerd) op de pluspool aansluiten, maar dat is niet het soort oplossing waar je op zit te wachten om te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

mjvdzwet schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:09:
[...]

Mijn auto injectors moeten ook koel blijven maar die gaan in een apart tasje met koelelement en hebben het eigenlijk altijd nog prima volgehouden. Overnachting onderweg en dan in de hotelkamer koelkast.

Maar eventueel kan je ook een Portable Power Station aanschaffen om dat overbruggen, kost wel weer een paar euri maar soms is dat soort gevoel van veiligheid wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 29-09 09:30
Ik weet niet wat voor koeler je hebt. Ik heb er een van Hyckes compressor koelbox waar een accu in kan die 24 uur kan koelen op die accu. De koelbox zelf gebruikt 0.15 kWh per dag dus zou ook prima 2 dagen met een kleine EcoFlow kunnen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

gjcvro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:23:
[...]

Je kunt natuurlijk een draad rechtstreeks (gezekerd) op de pluspool aansluiten, maar dat is niet het soort oplossing waar je op zit te wachten om te moeten doen.
Hoe zie je dat voor je? De HV-batterij moet actief blijven anders ontlaadt je je 16V lithium-batterij in een mum van tijd. En met het HV systeem ga je natuurlijk niet klooien.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

Ik heb een vraag: het was koud (onder nul) vanochtend en mijn bestuurdersportier kon niet meer open want mijn hendel zat vastgevroren.

Ik heb toen via de app mijn bestuurdersportier geopend (of dat geprobeerd): het raam ging omlaag en de deur ging van slot af, waardoor deze open sprong. Echter kreeg ik mijn deur niet open, hij bleef dicht zitten - maar ik kreeg hem ook niet meer dicht. Uiteindelijk heb ik het ijs rond de deurklink kunnen forceren.

Deed ik iets fout met de functie om de bestuurdersportier te openen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cwegh
  • Laatst online: 15:12
Tommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:40:
Alles zo’n beetje copy paste van de highland. Niks ‘above and beyond’.
Waar is de innovatie?
Dit lijkt meer op een 2 jaarlijkse tussenfacelift van een duits merk dan een vernieuwing van een auto die 5 jaar geleden op de markt kwam.
Geef dan eens wat voorbeelden van innovatie van andere merken? Wat andere merken doen die economisch duurzaam zijn op lange termijn? Wat is innovatie überhaupt? Vergeet ook de aspecten buiten de techniek van een auto niet zoals het supercharger netwerk, right-to-repair en software. Een EV is een EV, buiten gewicht/stroomlijn ratio, motoren en batterijtechnologie heb je niet zo veel.

Het enige wat je zou kunnen zeggen is dat het een gemiste kans was om 800V te introduceren zoals de CT, die kennis hebben ze nl. al. Maar dat is een major overhaul die ze vermoedelijk op de lange baan geschoven hebben vanwege het success van het huidige model en de marktomstandigheden. Ik vermoed dat ze steeds verder de prijzen naar beneden gaan bijstellen om helemaal de concurrentie plat te murwen die nu al worstelen. Zoals Amazon doet met de kleine winkels om de hoek (al kan je VAG niet klein noemen :-)).
Tommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:40:
Een dikke interieurupdate om nu echt op niveau van de duitsers te komen, en dan een systeem van personalisatie wat bv bij de aflevering kan aangepast worden door klikpanelen of zo aan een prijs waarbij elke BMW wit wordt, dat zou een stap vooruit zijn.
En net deze build-to-order manufacturing is waarom de Duitse fabrieken in de problemen zitten. De "Ford T" methode van Tesla en de Chinezen is overduidelijk de weg voorwaarts om economische rendabel te zijn (al moet dat nog blijken bij de Chinese vanwege subsidies - die Tesla weliswaar ook heeft deels).

Geen Tesla fanboy hier, maar in de huidige marktcondities vraag ik me oprecht af wat je verwacht van maakbedrijven. Niet te vergeten dat we de auto nog niet gezien noch gereden hebben. Allemaal wat vooringenomen conclusies and meningen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:58
De feiten:
- Model Y RWD
- Zakelijke lease

Lease of geen lease maar ik zou dit nooit accepteren. Ze hadden dit op zijn minst eerst vooraf kunnen overleggen met de klant.

Ik zou er een hele grote mug van gaan maken :(

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
sawtomyer schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:46:
[...]
Tesla heeft ook een verticale integratie keten wat betreft onderdelen en breid dit ook uit daar waar de legacy automarkt veel zaken heeft uitbesteed aan derden. De model T ford had ook een verticale integratie geboren uit noodzaak omdat iedereen Henry Ford voor gek verklaarde. Daar zijn de legacy fabrikanten op een gegeven moment van afgestapt omdat er op een gegeven moment de hang was alles uit te besteden ingegeven door o.a perverse management prikkels.
Had je comment nog niet gelezen na mijn post, maar helemaal correct. De innovaties bij Tesla zitten elders, niet in de auto zelf met wat mooie paneeltjes en toeters en bellen in het interieur (hoewel dat nu al dik in orde is vind ik, maar dat is zeer persoonlijk). Dat is voor de gemiddelde consument meestal niet interessant of "innovatief".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
Belecthor schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:23:
[...]
Ik probeer ook mijn keuze voor een Tesla los te koppelen van Elon, maar ik ervaar een boel cognitieve dissonantie en moet mij aardig in bochten wringen om het goed te praten voor mijzelf.. ik merk ook op feestjes en verjaardagen dat het niet meer zo cool is om een Tesla te hebben :P
Dat is al sinds vorig jaar zo nu ze het best verkopende model ter wereld hebben. Je krijgt nu nog steeds wel de opmerking dat Tesla "duur" is maar dat komt omdat ze eerste met luxe modellen zijn gekomen. Ik geeft het nog 2 jaar en dan is die perceptie weg. Je ziet ze overal. Dat Elon en beetje een rare snuiter is helpt ook niet natuurlijk ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
cwegh schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:10:
[...]

Geef dan eens wat voorbeelden van innovatie van andere merken? Wat andere merken doen die economisch duurzaam zijn op lange termijn? Wat is innovatie überhaupt? Vergeet ook de aspecten buiten de techniek van een auto niet zoals het supercharger netwerk, right-to-repair en software. Een EV is een EV, buiten gewicht/stroomlijn ratio, motoren en batterijtechnologie heb je niet zo veel.

Het enige wat je zou kunnen zeggen is dat het een gemiste kans was om 800V te introduceren zoals de CT, die kennis hebben ze nl. al. Maar dat is een major overhaul die ze vermoedelijk op de lange baan geschoven hebben vanwege het success van het huidige model en de marktomstandigheden. Ik vermoed dat ze steeds verder de prijzen naar beneden gaan bijstellen om helemaal de concurrentie plat te murwen die nu al worstelen. Zoals Amazon doet met de kleine winkels om de hoek (al kan je VAG niet klein noemen :-)).

[...]

En net deze build-to-order manufacturing is waarom de Duitse fabrieken in de problemen zitten. De "Ford T" methode van Tesla en de Chinezen is overduidelijk de weg voorwaarts om economische rendabel te zijn (al moet dat nog blijken bij de Chinese vanwege subsidies - die Tesla weliswaar ook heeft deels).

Geen Tesla fanboy hier, maar in de huidige marktcondities vraag ik me oprecht af wat je verwacht van maakbedrijven. Niet te vergeten dat we de auto nog niet gezien noch gereden hebben. Allemaal wat vooringenomen conclusies and meningen.
Je vraagt letterlijk naar 'Whataboutism", maar ik doe een poging.
De laatste Kia's, Audi's enb Porsches laden nu echt sneller dan Tesla.
Ik heb het al geschreven wat ik zou kunnen verwacht hebben: grotere range zonder de auto zwaarder te maken, omdat ze recentere batterijtech zouden kunnen introduceren.

En ja, Tesla is heel goed in manufacturing, maar laat ze nu eens een manier vinden om toch wat meer te personaliseren voor de auto in mijn handen komt.

En kijk eens naar wat andere merken in het interieur doen met bv een extra scherm voor de passagier wat niet zichtbaar is voor de bestuurder, of een navigatie via augmented reality geprojecteerd tegen de voorruit.

Als je al jaren zegt dat je de meeste innovatieve bent, dan is de Y daar geen bevestiging van.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Zoals eerder aangegeven hebben we afgestemd hoe we hier om willen gaan met de combinatie Model 3 & Y en Elon Musk. Dit topic bevindt zich in Mobiliteit en in deze forumcategorie is er geen ruimte voor politieke discussies, daarvoor is Actualiteit, wetenschap en maatschappij bedoeld. Daar bevindt zich op dit moment o.a. een topic rondom de Amerikaanse verkiezingen en mogelijk nog andere enigszins relevante topics. En het staat je natuurlijk altijd vrij er een eigen topic over een bepaald onderwerp aan te maken.

In dit topic worden dus vanaf nu alleen de Tesla Model 3 & Y auto's besproken. Discussies over het gedrag en de politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij. Ik had graag een link naar een topic opgenomen waar deze gesprekken direct kunnen worden voortgezet, maar die bestaat (nog) niet, dus hier moeten we het voor nu even mee doen d:)b

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Sebazzz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:45:
[...]
Hoe zie je dat voor je? De HV-batterij moet actief blijven anders ontlaadt je je 16V lithium-batterij in een mum van tijd.
Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel vermogen je er van vraagt. Ik moet zeggen dat ik geen idee heb hoe groot de 12/16v accu in de tesla is, maar normaal gesproken kun je aan een accu best wat hangen zonder dat hij binnen een uurtje of 5 leeg is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loxr25
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 16:53
Sebazzz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:45:
[...]

Hoe zie je dat voor je? De HV-batterij moet actief blijven anders ontlaadt je je 16V lithium-batterij in een mum van tijd.
De 16V lithium wordt continu gemonitord door de VCfront, als je meer vraagt en de zou ontladen dan zal de VCfront via de HV batterij verder opladen.

Er zit zelfs een druppel lader in die los van de VCfront werkt, dat is gewoon voorzien vanuit de DC to DC omvormer, zelfs als de HV contactors open staan ( wagen = standby / sleep ) zal je batterij nog steeds opgeladen worden vanuit de grote batterij.

Onlangs nog een cool filmpje van gezien: YouTube: Tesla Low Voltage Charging System

[ Voor 14% gewijzigd door loxr25 op 13-01-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allewijn schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:40:
[...]

Dankjewel. Dit zocht ik.
Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om data sharing AAN te zetten:

Gegevens delen: Tesla biedt u de mogelijkheid om zelf te bepalen welke gegevens u deelt. Op het touchscreen van uw voertuig kunt u het verzamelen van bepaalde voertuiggegevens in- of uitschakelen (Software > Gegevens delen), waaronder Analyse en verbeteringen Autopilot en Analyse wegsegmentgegevens. Als u ervoor kiest om het delen van gegevens in te schakelen, kan uw voertuig mogelijk gegevens verzamelen en voor analyse beschikbaar stellen aan Tesla. Deze analyse helpt Tesla met het verbeteren van producten en functies en om problemen sneller te diagnosticeren. De verzamelde informatie is niet gekoppeld aan uw account of VIN en u kunt er niet persoonlijk mee worden geïdentificeerd. Afhankelijk van uw keuzes, kunnen analyses details bevatten over uw voertuig, de configuratie, prestaties en softwareversie ervan, en korte videoclips of afbeeldingen. Om uw privacy te beschermen worden persoonsgegevens helemaal niet geregistreerd, zijn ze onderworpen aan technieken om de privacy te behouden of worden ze verwijderd uit alle rapporten voordat ze naar Tesla worden verzonden.
Nee, ik zie niet in hoe dat helpt. Als de gegevens die gedeeld worden niet zijn gekoppeld aan de VIN of persoonlijke identificatie (je account), hoe kunnen ze dan überhaupt die beelden van een betreffend moment van een specifieke auto aan je sturen? De tekst lijkt sowieso niet te gaan over dashcam of sentry beelden.

Of omgekeerd: als ze dit wel doen, dan klopt die hele tekst niet...

Ik vind het een vage juristentekst die mij geen vertrouwen geeft dat er goed wordt omgegaan met data.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SpiderPig
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-02 14:58
Van Reddit geplukt. Smaken verschillen. Dit is de Glacier Blue, maar hier word ik wel heel ongelukkig van. Hopelijk ligt het aan de hoek waar de foto in genomen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2n52lbDcJcCAkBxQr5Wgnfk50_4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DpjCBsgf2GDPgFjZe2QpKZNB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkuA7C_bDv_xGSykouk5qFytass=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYBFQye1eAQdGdbt5YvwoU4f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
SpiderPig schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:07:
Van Reddit geplukt. Smaken verschillen. Dit is de Glacier Blue, maar hier word ik wel heel ongelukkig van. Hopelijk ligt het aan de hoek waar de foto in genomen is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Haha ik had zojuist identiek hetzelfde.
Het nieuwe ontwerp begon ik de afgelopen dagen mooi te vinden (de achterkant vanaf moment één al en de voorkant went super snel. Begon zelfs al een beetje te balen van mijn 2024 MY), maar toen ik vandaag deze zag was het eerste wat in me opkwam een erg blij momentje met mijn huidige MY.
Want dit is echt niet fraai. Misschien is het de hoek. Misschien is het de kleurstelling in contrast met de ledstrip die gek 'wit' is aan de voorkant en ook de zwarte balk/ledstrip aan de achterzijde toont goedkoop en bij lange niet zoals de 'renders' en promo fotos op zwarte en witte nieuwe MY's...

Misschien komt het ook doordat er nog wit plastic op de wieldoppen zit etc. Maar dit lijkt wel net zoals ik altijd heb met allerlei ander merk pers-fotos en renders vs de realiteit. Had ik ook recent zo sterk met de nieuwe Renault 5...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gok een beetje op vertekening van de lens icm de hoek van de foto's die niet in zijn voordeel werken.
Ben benieuwd hoe het er uit ziet in het echt. Voorlopig komt ie niet op mijn lijstje moeders mooiste, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dino111
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-09 19:47

[Afbeelding]

Poh dat is fukglie…
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:57
Ik heb een LFP accu van CATL in mn Highland. Ik krijg de melding dat ik de batterij minstens eens per week op 100% moet zetten en het laden altijd op 100% moet laten staan. Dit is toch gewoon een lithium batterij? Ik snap dat vanwege de BMS de accu af en toe naar 100% moet, maar voor mij zou t betekenen dat ie elke nacht 8 uur lang op 100% staat. Alles wat ik weet van lithium accu’s is dat juist dat niet goed is, of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 27% gewijzigd door Belecthor op 13-01-2025 19:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:28

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De verhoudingen in beide fotos kloppen voor geen meter. Het dak is veel smaller in realiteit dan onder de deuren maar op de foto is daar overduidelijk mee gespeeld. Ook zijn de ramen niet zo hoog tov achterklep. Ik heb daarom beide fotos door twee verschillende fake foto detectors gehaald en allebei geven aan dat de fotos gedeeltelijk zijn gemanipuleerd. Wat vinden jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Laatst online: 18:24
Belecthor schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:23:
Ik heb een LFP accu van CATL in mn Highland. Ik krijg de melding dat ik de batterij minstens eens per week op 100% moet zetten en het laden altijd op 100% moet laten staan. Dit is toch gewoon een lithium batterij? Ik snap dat vanwege de BMS de accu af en toe naar 100% moet, maar voor mij zou t betekenen dat ie elke nacht 8 uur lang op 100% staat. Alles wat ik weet van lithium accu’s is dat juist dat niet goed is, of zie ik dit verkeerd?
Deze vraag (en het antwoord erop) is echt al zo vaak voorbijgekomen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:00
sawtomyer schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:33:
[...]

De verhoudingen in beide fotos kloppen voor geen meter. Het dak is veel smaller in realiteit dan onder de deuren maar op de foto is daar overduidelijk mee gespeeld. Ook zijn de ramen niet zo hoog tov achterklep. Ik heb daarom beide fotos door een foto detector gehaald en allebei geven aan dat de fotos gedeeltelijk zijn gemanipuleerd. Wat vinden jullie?
In lullige verhoudingen gecropt inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
WhoDoYaThinkIAm schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:36:
[...]

Deze vraag (en het antwoord erop) is echt al zo vaak voorbijgekomen hier.
Ja, ik zoek niet goed. Een eenduidig antwoord kan ik echter niet vinden, ook elders online niet. Ik houd het bij naar 80% laden en sporadisch naar 100% bij een langere rit.

[ Voor 11% gewijzigd door Belecthor op 13-01-2025 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Belecthor schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:48:
[...]

Ja, ik zoek niet goed. Een eenduidig antwoord kan ik echter niet vinden, ook elders online niet. Ik houd het bij naar 80% laden en sporadisch naar 100% bij een langere rit.
1x per week naar 100% laden, de andere dagen naar 80% is een prima oplossing.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat de foto's zijn gemaakt door een concurrent van Tesla om de auto zo slecht mogelijk over te laten komen, inderdaad een gevalletje foute lens + foute hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:22

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oei dit is echt niet best. Hij komt er op de foto's van Autoweek wel echt veel beter uit overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier in betere proporties
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pX-vS-w0W-weJV4nBVMnE-2Hzcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TZVLh11CLuiKGYI4wulYiy7H.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:48
OFF TO BERLIN: Tesla has told employees that the new Model Y will begin production at Giga Berlin as soon as Tuesday, January 14
Dat is al rap!

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 18:17

Ethirty

Who...me?

Belecthor schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:48:
[...]

Het eenduidige antwoord is volgens mij meermaals geweest: luister nou gewoon naar het advies van Tesla. 80% voor NMC, 100% voor LFP.

De auto laad gewoon tot 100% en verbreekt dan de connectie met de laadpaal. Pas als de accu onder de zoveel procent zakt gaat de lader weer aan. En voordeel is dat je gewoon via de laadpaal je auto ontdooit en voorverwarmt zonder beperking in range :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

MisteRMeesteR schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:52:
[...]

SuC Eemnes (Witte Bergen)?

Zoja, achterste stalls pakken voortaan. Vaker meegemaakt daar.
Ik stond vandaag bij de stalls links achter. Batterij is 25°. Ik had nog 17% en toch maar laden met 36 kW zonder sneller te gaan ergens tijdens de sessie.

Toen heb ik maar een service verzoek ingeschoten bij Tesla. Binnen 5 minuten had ik een kosten raming van nul euro voor een afspraak.

Ik ben benieuwd.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dn Tinus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 14:46
Ja bij Tesla hadden ze tegen mij gezegd dat de Juniper in NL niet voor de 14e/15e geintroduceerd zou worden.
Anders kunnen de mensen die de huidige Y particulier op 31-12 hebben opgehaald hem kostenloos omruilen voor een nieuwe.

Dus ik hoop einde van de week de introductie te zien op de site met een levertijd van een week of 3 en dan ga ik hem bestellen.
Als het net als in China 4 maanden is dan denk ik dat ik het huidige model met korting probeer te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:47

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch bizar wat een kleur en de hoek waarin een foto is gemaakt kunnen doen. Ik vond de eerste plaatjes van de nieuwe Y echt top. Dit vind ik dan weer lelijk komt wellicht door de kleur maar sjonge jonge zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Nu online

RvV

thechip schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Toch bizar wat een kleur en de hoek waarin een foto is gemaakt kunnen doen. Ik vond de eerste plaatjes van de nieuwe Y echt top. Dit vind ik dan weer lelijk komt wellicht door de kleur maar sjonge jonge zeg.
Zeker. Dat doet pijn aan je ogen, die achterkant. Ik moet hem toch echt persoonlijk gaan bekijken want met al die foto's kun je geen reet. Niet dat ik er gelijk een zou aanschaffen maar gewoon om het een keer gezien te hebben van dichtbij. En ik ga niet op een parkeerplaats om de auto van een ander zitten schooien, haha. Dan wil ik hem ook van binnen zien.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
tomic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:58:
[...]

Ik stond vandaag bij de stalls links achter. Batterij is 25°. Ik had nog 17% en toch maar laden met 36 kW zonder sneller te gaan ergens tijdens de sessie.

Toen heb ik maar een service verzoek ingeschoten bij Tesla. Binnen 5 minuten had ik een kosten raming van nul euro voor een afspraak.

Ik ben benieuwd.
Andere stall geprobeerd? 36-38 kWh laadsnelheid wordt vaak gemeld bij een stall die niet goed werkt. Dat ligt dan dus niet aan de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
thechip schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Het is mi een neppe foto, kijk de Tesla's erachter.. allemaal gewoon het huidige model, waarbij ze enkel de eerste gephotoshopt hebben..

Vandaag overigens tegen een bevroren laadklep gelopen.. 😅 Na een paar keer proberen en beetje aaien ging ie uiteindelijk wel open, maar hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

Mackeessie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:23:
[...]
Andere stall geprobeerd? 36-38 kWh laadsnelheid wordt vaak gemeld bij een stall die niet goed werkt. Dat ligt dan dus niet aan de auto.
deze keer niet. De vorige keer wel twee andere stalls geprobeerd.

aangezien dit de derde keer is, mogen ze bij Tessiela even naar kijken.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
gjcvro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:23:
[...]

Dit gaat mogelijk fout omdat de Tesla alle stromen monitored en vergelijkt met de totaal stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:58
mjvdzwet schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:44:
[...]

Dit gaat mogelijk fout omdat de Tesla alle stromen monitored en vergelijkt met de totaal stroom.
Maar mogelijk niet.
Kijk maar eens hoe bruut ze geforceerd de 16 volt accu tot laden dwingen met een ca. 13 volt jump starter,

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12:43
Sebazzz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:47:
Ik heb een vraag: het was koud (onder nul) vanochtend en mijn bestuurdersportier kon niet meer open want mijn hendel zat vastgevroren.

Ik heb toen via de app mijn bestuurdersportier geopend (of dat geprobeerd): het raam ging omlaag en de deur ging van slot af, waardoor deze open sprong. Echter kreeg ik mijn deur niet open, hij bleef dicht zitten - maar ik kreeg hem ook niet meer dicht. Uiteindelijk heb ik het ijs rond de deurklink kunnen forceren.

Volgens mij springt hij 1e keer op mini kier. Had ik vanmorgen ook met vastgevroren hendel. Dan nogmaals die knop gebruiken in de app en hij springt verder open. Waarschijnlijk omdat raam dan al naar beneden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12:43
GVR schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:14:
[...]

Of je collega die je verteld hoe dat knopje werkt. Dat gaat proberen. Blij kijkt naar zijn auto dat deur op kiertje gaat. Waarna je hem verteld dat hij de kou in mag om zijn deur weer dicht te doen 😂😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:02
Als dit de nieuwe design taal van Tesla is dan is binnenkort de Cybertuck de mooiste auto in het gamma Tesla.

Mijn god wat een lelijk hok zeg, dit herken je toch niet meer als Tesla in je binnen spiegel? Erg jammer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
mjvdzwet schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:44:
[...]

Wel eens naar een soft close install gekeken? Of verlichting in de frunk? Of de automatische openers? Sluiten ze allemaal op de + aan onder de "motorkap" dus denk dat het wel los loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
gjcvro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:45:
[...]

Wel eens naar een soft close install gekeken? Of verlichting in de frunk? Of de automatische openers? Sluiten ze allemaal op de + aan onder de "motorkap" dus denk dat het wel los loopt.
Ik heb een frunk closer, maar die trekt heel kortstondig een klein beetje stroom.
De koeler zal niet heel veel trekken, maar wel langdurig.

Het is gewoon jammer dat het geen keuze is om de stroom te behouden. Het werkte prima afgelopen zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:35
Dn Tinus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Ja bij Tesla hadden ze tegen mij gezegd dat de Juniper in NL niet voor de 14e/15e geintroduceerd zou worden.
Anders kunnen de mensen die de huidige Y particulier op 31-12 hebben opgehaald hem kostenloos omruilen voor een nieuwe.
Dat geldt toch ook voor de mensen die hem dit jaar hebben opgehaald? Die wetgeving of voorwaarden zijn toch niet verandert per 1 januari? Die 14 dagen schuiven dan toch gewoon mee. Al vraag ik me af hoe Tesla reageert als iemand een auto van 2 januari inlevert met 1000km op de teller en zijn geld terug wilt.
[...]
Als het net als in China 4 maanden is dan denk ik dat ik het huidige model met korting probeer te kopen.
Waarom zou Tesla korting geven? De voorraad is al een maand lang minimaal, er worden nu nog bestellingen van eind november en december uitgeleverd.

[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 14-01-2025 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:00
tomic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:25:
[...]

deze keer niet. De vorige keer wel twee andere stalls geprobeerd.

aangezien dit de derde keer is, mogen ze bij Tessiela even naar kijken.
Ik kom ook af en toe bij Eemnes, laat dan gelijk de hond uit, maar ik heb diverse keren gehad dat ik hem 3x moest verzetten voor ik goede snelheid van laden kreeg. Dacht ook iets mis met auto, maar daarna op een roadtrip overal goede snelheid. Helaas vaak brakke laders bij Eemnes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 15:55
schumi1986 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:19:
[...]

Als dit de nieuwe design taal van Tesla is dan is binnenkort de Cybertuck de mooiste auto in het gamma Tesla.

Mijn god wat een lelijk hok zeg, dit herken je toch niet meer als Tesla in je binnen spiegel? Erg jammer..
De kont vind ik nu mooi. Die wordt me toch een partij lelijk. Het raam is ook rechthoekig geworden achter, ziet er zo gek uit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mz6WyoMQa9xc0tfsuLbB9C6HnSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gc6zYBo6U3N0IcOXmZydZ5Ab.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Oekol op 14-01-2025 07:26 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 12:07
Sebazzz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:47:

Hij vriest idd snel vast. De makkelijkste oplossing is uiteraard eerst flink ontdooien, maar daarna werkt het ook om met je vuist een paar keer op het dunne deel en daarna een paar keer op het dikke deel van de deurgreep te meppen. Dan breek je het ijs wat er tussen zit een beetje en kan je hem weer gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:38

Damian

Insane Obtrusion

Ik vind hem echt gaaf geworden. De MY 2023 was echt niet moeders mooiste, ik reed hem echt om praktische redenen. Nu is hij een stuk strakker geworden, niet meer een omhoog opgerekte M3.

Ik vind de neus een hele verbetering, die was van het oude model echt lelijk. De kont van de oude viel wel mee, maar ook die is echt strakker nu. Performance Spoilertje derop en gaan met die banaan!

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Ethirty schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:24:
[...]

Het eenduidige antwoord is volgens mij meermaals geweest: luister nou gewoon naar het advies van Tesla. 80% voor NMC, 100% voor LFP.

De auto laad gewoon tot 100% en verbreekt dan de connectie met de laadpaal. Pas als de accu onder de zoveel procent zakt gaat de lader weer aan. En voordeel is dat je gewoon via de laadpaal je auto ontdooit en voorverwarmt zonder beperking in range :)
Ja, maar dat de instelling naar 100% laden moet blijven staan begrijp ik, maar het is meer dat de accu dan regelmatig een halve dag op 100% zal staan. Volgens mij is de consensus daarvan dat zoiets nooit goed is met lithium batterijen en dat pleit juist voor niet zoveel mogelijk naar 100% laden. Daar zijn veel verschillende meningen over, ook in dit topic. Dat het schade doet aan de batterijen is evident, maar hoevéél (merkbare) schade is dan een tweede en daar probeer ik achter te komen met mijn vraag.

[ Voor 7% gewijzigd door Belecthor op 14-01-2025 08:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Belecthor schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:42:
[...]

Ja, maar dat de instelling naar 100% laden moet blijven staan begrijp ik, maar het is meer dat de accu dan regelmatig een halve dag op 100% zal staan. Volgens mij is de consensus daarvan dat zoiets nooit goed is met lithium batterijen en dat pleit juist voor niet zoveel mogelijk naar 100% laden. Daar zijn veel verschillende meningen over, ook in dit topic.
Dat klopt ook. Als ik privé een LFP accu zou hebben zou ik standaard op 80% laden en eens per week naar 100% en zorgen dat dit kort voor vertrek klaar is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Klopt dit cijfer wel? https://insideevs.com/news/745119/tesla-sales-europe-2024/

Er is wel eerder genoemd dat Tesla wereldwijd minder verkocht heeft, maar het artikel stelt dat Tesla sinds november vorig jaar ruim 40%(!) minder verkoopt in Europa in dezelfde maand vorig jaar, terwijl je zou zeggen dat het eind van het jaar juist een push zou krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Belecthor op 14-01-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
gjcvro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:45:
[...]

De plus onder de motorkap trekt de stroom rechtstreeks uit de kleine Li-Ion batterij (6,9Ah) als de auto in Sleep is. Die Li-Ion LV wordt op dat moment alleen geladen met een druppellader (0.8A). Dus als je het risico niet wilt lopen je LV accu leeg te trekken, kun je niet meer dan 12Watt continu verbruik aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-09 15:57
Ik ben heel benieuwd! Ben as we speak offertes aan het opvragen voor de oude Y in de lease maar als dit doorzet dan kan dat zomaar eens anders gaan lopen. Vanuit Tesla rechtstreeks is mij verteld dat na lancering productie oude Y per direct stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-09 17:52
Inspired schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:51:
[...]

Dat klopt ook. Als ik privé een LFP accu zou hebben zou ik standaard op 80% laden en eens per week naar 100% en zorgen dat dit kort voor vertrek klaar is.
Ik laad doordeweeks tot 70% meestal genoeg omdat je iedere dag op werk kan pluggen voor woon-werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Belecthor schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:17:
Klopt dit cijfer wel? https://insideevs.com/news/745119/tesla-sales-europe-2024/

Er is wel eerder genoemd dat Tesla wereldwijd minder verkocht heeft, maar het artikel stelt dat Tesla sinds november vorig jaar ruim 40%(!) minder verkoopt in Europa in dezelfde maand vorig jaar, terwijl je zou zeggen dat het eind van het jaar juist een push zou krijgen.
In 2023 liepen er nog subsidies in Duitsland die af liepen, dus er was een rush. Die rush ontbrak dit jaar helemaal.

In Duitsland halen de duitse merken wel een groter marktaandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voor wie zijn pre-matrixlichten wil ombouwen naar matrix, het kan en het is blijkbaar nog niet eens zo erg lastig.
https://teslamotorsclub.c...ct-matrix-retrofit.339716

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _YmmiT_
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-06 21:41
Is er eigenlijk al iets bekend over wat Tesla heeft gedaan met het premium sound system in de Juniper? Zou de instapversie daar ook gedowngrade zijn net als in de Highland model 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:36
Maasluip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:29:
Voor wie zijn pre-matrixlichten wil ombouwen naar matrix, het kan en het is blijkbaar nog niet eens zo erg lastig.
https://teslamotorsclub.c...ct-matrix-retrofit.339716
Erg mooi, dit doe je alleen niet zomaar want zit denk ik wel een aardig prijskaartje aan.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loxr25
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 16:53
_YmmiT_ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:44:
Zou de instapversie daar ook gedowngrade zijn net als in de Highland model 3?
Als ik de tekst lees op de site zou dat idd ook het geval zijn :-(

Invisible speakers create a minimalist aesthetic and deliver maximum audio performance. (Long Range All-Wheel Drive image shown)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
_YmmiT_ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:44:
Is er eigenlijk al iets bekend over wat Tesla heeft gedaan met het premium sound system in de Juniper? Zou de instapversie daar ook gedowngrade zijn net als in de Highland model 3?
De RWD/SR+ heeft zo ver ik weet nooit het volledige geluidssysteem van de LR gehad. Mijn SR+ (2021) heeft het ook niet. Ja, dat is jammer, maar vergeleken met andere auto's is het standaard geluid nog steeds behoorlijk beter. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Nu online

RvV

BigSmurf schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:02:
[...]
De RWD/SR+ heeft zo ver ik weet nooit het volledige geluidssysteem van de LR gehad. Mijn SR+ (2021) heeft het ook niet. Ja, dat is jammer, maar vergeleken met andere auto's is het standaard geluid nog steeds behoorlijk beter. :)
Bij de 3 niet nee. Maar bij de Y had je in Europa met de el cheapo variant, RWD, nog steeds premium audio van de LR. :*) In de VS was premium audio al geschrapt op de RWD.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:03

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik heb gisteren begrepen dat actieve file-informatie tijdens routeplanning, spotify en andere online services niet werken zonder Premium Connectivity. Tenzij je via een hotspot op je telefoon werkt.

Dat maakt het in mijn ogen een soort van een must om die premium te nemen. Hoe doen jullie dat?

(we pikken de auto vanmiddag op, dus zoek even ervaringen van de tesla-rijders hier)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
RvV schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Bij de 3 niet nee. Maar bij de Y had je in Europa met de el cheapo variant, RWD, nog steeds premium audio van de LR. :*) In de VS was premium audio al geschrapt op de RWD.
Ah, dat wist ik niet. Dan hebben de huidige Y RWD rijders eigenlijk gewoon een gratis upgrade, niet andersom. :+
Pagina: 1 ... 11 ... 132 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: