Vraagje... stel je voor dat Tesla failliet gaat. En de app wordt niet meer doorontwikkeld, en de tesla auto software ook niet... en de tesla backend stopt ook... is er dan een soort fallback plan? Kun je zonder de app? Of zonder de tesla backend?
Gewoon benieuwd hoe dit zit of zal gaan...
De vervangende HV accu is vandaag geplaatst in mijn Model 3 LR. Zie hieronder de factuur. Ik heb nog gevraagd voor een foto van de serial tag van de HV-batterij (en die hebben ze me telefonisch ook toegezegd), maar vooralsnog niet ontvangen. Ik ga de auto morgenvroeg ophalen en dan ga ik nog wel even vragen naar het serienummer van de HV batterij. Ik wil natuurlijk de productiedatum graag weten, maar afgaande van de bedragen en het ontbreken van "REMAN" (of iets in die richting), lijkt het me een nieuwe batterij te zijn. Doordat het zolang geduurd heeft (auto stond sinds 27 mei in het SC), boden ze zelfs aan om de auto door de wasstraat te halen met mijn toestemming. :-)megabeat schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 06:01:
[...]
Als ik een nieuwe accu zou krijgen dan zou ik mijn 19 lr gewoon helemaal afrijden, aangezien mijn accu nu iets beter is geworden maar nog steeds een grote onbalans heeft verwacht ik dat die alsnog een keer stuk gaat binnen nu en een jaar.
Als ik een reman zou krijgen dan gaat die model 3 weg als de garantie bijna voorbij is vrees ik.
/f/image/luonhnSt5PV2xsWKGc2Scemf.png?f=fotoalbum_large)
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
Dat loopt dan mis…. Eerstvolgende grote update van ios of Android en de app kan niet meer mee, en minstens 50% van de functies vallen plat. Deuren enkel open met de kaart, geen zetelgeheugen meer, geen verbruiksstatistieken, all Tesla Suc vallen plat, navigatie stopt, stemcommando’s uit etc.sender schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:27:
Vraagje... stel je voor dat Tesla failliet gaat. En de app wordt niet meer doorontwikkeld, en de tesla auto software ook niet... en de tesla backend stopt ook... is er dan een soort fallback plan? Kun je zonder de app? Of zonder de tesla backend?
Maar dat is bij andere merken net hetzelfde….
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het is het Tesla topic, dus wil niet over andere merken beginnen, maar heb toch het idee/gevoel dat BMW/Audi grotendeels nog "gewoon een auto met een connectiviteitslaagje erbovenop" zijn.Tommie12 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:45:
[...]
Dat loopt dan mis…. Eerstvolgende grote update van ios of Android en de app kan niet meer mee, en minstens 50% van de functies vallen plat. Deuren enkel open met de kaart, geen zetelgeheugen meer, geen verbruiksstatistieken, all Tesla Suc vallen plat, navigatie stopt, stemcommando’s uit etc.
Maar dat is bij andere merken net hetzelfde….
Het is daar minder evident, maar zit er ook diep in hoor.sender schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:55:
[...]
Het is het Tesla topic, dus wil niet over andere merken beginnen, maar heb toch het idee/gevoel dat BMW/Audi grotendeels nog "gewoon een auto met een connectiviteitslaagje erbovenop" zijn.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dan moet iedereen z'n Tesla software jailbreaken en een custom app gaan draaien, vast wel iemand die dit dan ontwikkelt. Dan kan je ook meteen gratis FSD aanzetten, draait toch lokaal.sender schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:27:
Net zoals nu met de Model S en X gaat gebeuren: gebruik maken van de Open Source datasender schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:27:
Helaas zal FSD ook niet meer werken. Want de navigatie zal het niet meer doen: routes worden centraal gepland, niet lokaal in de auto.stin00 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:06:
[...]
Dan moet iedereen z'n Tesla software jailbreaken en een custom app gaan draaien, vast wel iemand die dit dan ontwikkelt. Dan kan je ook meteen gratis FSD aanzetten, draait toch lokaal.
Kortom: heel veel functies zullen het niet meer doen. Sowieso de hele app niet, zeer kleine kans dat dat gehackt/gejailbreakt wordt. De kans is aanwezig dat ze de code vrijgeven en dat je e.e.a. zelf kunt hosten. Maar dat zal geen kant-en-klaar verhaal zijn.
Voor Fisker met de Ocean geldt dit alles trouwens al. Gelukkig is bij Tesla de klantenbase veel groter. Ik schat wel in dat het niet snel failliet gaat met de rijkste man op aarde die er eigenaar van is, er is genoeg geld. Bij sommige andere merken is dat op dit moment minder evident.
edit:
nevermind, geen illegale software hier bespreken
nevermind, geen illegale software hier bespreken
[ Voor 92% gewijzigd door stin00 op 05-08-2026 21:31 ]
Toch gaan de monteurstarieven écht nergens meer over bij Tesla... 142 euro per uur, dat is toch niet normaalrogervdh schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:45:
[...]
De vervangende HV accu is vandaag geplaatst in mijn Model 3 LR. Zie hieronder de factuur. Ik heb nog gevraagd voor een foto van de serial tag van de HV-batterij (en die hebben ze me telefonisch ook toegezegd), maar vooralsnog niet ontvangen. Ik ga de auto morgenvroeg ophalen en dan ga ik nog wel even vragen naar het serienummer van de HV batterij. Ik wil natuurlijk de productiedatum graag weten, maar afgaande van de bedragen en het ontbreken van "REMAN" (of iets in die richting), lijkt het me een nieuwe batterij te zijn. Doordat het zolang geduurd heeft (auto stond sinds 27 mei in het SC), boden ze zelfs aan om de auto door de wasstraat te halen met mijn toestemming. :-)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ga er alleen heen bij uiterste noodzaak, rest probeer ik via andere bedrijven te doen.
Dank. Ik heb waarschijnlijk wel hw4. Ik lees niet in de officiele documentatie van Tesla dat dat een showstopper is?nosuchuser schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:07:
[...]
Er zijn al mensen die Grok in hun Tesla hebben. Als je een paar pagina’s terug scrollt, zie je dat oa gebruiker hakanturkey dit heeft.
Voor jou geldt dat je moet zorgen dat:
- je wifi hebt
- je geen HW4 hebt (software stack voor de autos met fsd lijken nog geen update met grok te hebben)
- geduld hebt
updates worden gepushed, je kunt deze niet pullen.
Ter info maar op AliExpress heb je ook van die kleine sleutelhangerzendertjes voor 2.5 Eur of 10 EUR die exact dat signaal op x Mhz uitzenden.
Klopt gebruik ik ook hangt aan mijn sleutelbos.HyperBart schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:29:
Ter info maar op AliExpress heb je ook van die kleine sleutelhangerzendertjes voor 2.5 Eur of 10 EUR die exact dat signaal op x Mhz uitzenden.
Ook leuk als je bij een andere tesla rijder staat en je doet zijn klepje vast open
Nee, dat niet. Wat ik er van begrijp: voorlopig zit hw4 vanwege fsd op een aparte software branch die langzamer updates krijgt (dan de software in de hw3 branch) vanwege goedkeuring.BPTBPTBPT schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:21:
[...]
Dank. Ik heb waarschijnlijk wel hw4. Ik lees niet in de officiele documentatie van Tesla dat dat een showstopper is?
Op notateslapp zie je dat 2026.20.3 updates bracht die in de hw4 branch in 2026.21.100 zit. Tussen deze twee releases zat 20 dagen verschil.
op teslafi kun je volgen hoeveel gebruikers van teslafi (een select deel van tesla rijders dus, maar het geeft je een beeld) er een bepaald update-pad volgen. Fsd is in Nederland uitgebracht met 2026.3.7, die hebben allemaal 2026.17.5 als volgende update gehad om vervolgens naar de meest recente versie in die branch te updaten: 2026.21.100.
grok voor Nederland zat voor het eerst in 2026.26 welke op 26 juli released is. Als je met enige regelmaat op notateslapp gluurt, zie je welke nieuwe releases er wereldwijd uitgerold worden. Daar zal de summer update op hw4 in Nederland ook wel op enig moment voorbij komen
Tenzij je een Standard hebt, dan luistert je auto dus niet naar dat signaalHyperBart schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:29:
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.