SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Je telt rijstroken altijd vanuit de middenberm. Juist omdat aan de rechterzijde altijd de onzekerheid zit. Dus de spitstrook is rijstrook 4. De uitvoegstrook is rijstrook 5.macedon schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:34:
[...]
Als je het over het rode pijltje hebt is dat naar mijn mening rijstrook 1. Want rechts daarvan zie ik alleen een uitrit en een spitsstrook
Helaas hebben we ook wel eens aan de linkerkant onzekerheid. Maar dat komt gelukkig relatief gezien niet veel voor.
[ Voor 14% gewijzigd door -MD- op 09-06-2025 23:39 ]
Ik tel van rechts, want die is de enige rijbaan. De andere zijn inhaalstrookjes. Al vergeet de gemiddelde Nederlander dat...-MD- schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:37:
[...]
Je telt rijstroken altijd vanuit de middenberm. Juist omdat aan de rechterzijde altijd de onzekerheid zit. Dus de spitstrook is rijstrook 4. De uitvoegstrook is rijstrook 5.
Helaas hebben we ook wel eens aan de linkerkant onzekerheid. Maar dat komt gelukkig relatief gezien niet veel voor.
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Hoort niet thuis in dit topic, laat maar.
[ Voor 92% gewijzigd door -MD- op 10-06-2025 00:06 ]
Kostenraming volgens Tesla is 270 euro. Wanneer ze het niet onder garantie repareren ga ik de sensor zelf vervangen. Zo ingewikkeld is dat niet.dr.nld schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:40:
[...]
Fijn dat je een verklaring hebt! Gewoon in de app serviceverzoek in plannen en je beschrijving melden, dan komen ze vast terug met je seat sensor. Gewoon melden dat je < 100.000 zit.En kijken hoe ze het behandelen.
Die van ons is uit dec 2019 en hebben ze onder garantie afgehandeld huidig jaar. We hadden nog wel eea aan ophanging laten sleutelen wat buiten garantie viel in het zelfde serviceverzoek.
Valt onder: Beperkte garantie Supplemental Restraint System-systeem
De beperkte Supplemental Restraint System-garantie dekt uw voertuig gedurende 5 jaar of 100.000 km, wat het eerst van toepassing is.
Zie https://www.tesla.com/nl_NL/support/vehicle-warranty
Driver seat was 0,6 x 130 arbeid + 11,36 excl voor de sensor
Bijrijder was 0,78 x 130 arbeid + 11,36 excl voor sensor
Interessant. In de auto op dat stuk rijdt hij ook steevast op de weg er naast. Voor een kort stukje net zoals als je op street view twee keer doorklikt je weer op de snelweg bent. Zou het?-MD- schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:19:
[...]
Ah, ik dacht mooi: Amstelveen. Daar heb ik pas nog zonder problemen gereden maar bedacht me net dat dat met een Mercedes Sprinter was... Maar daar is het ook echt een zooitje. Wat ik wel erg interessant vind, ik ging eens even kijken of ik de locatie kon achterhalen in Google Maps. Want je plaatje is voor mij niet genoeg, zo bekend ben ik daar niet. Ik kwam dus hier uit:
https://maps.app.goo.gl/J4cHBhXnnR62je3D7
Als ik op die locatie probeer door te klikken richting het westen, kom ik steevast onder het viaduct terecht. Ik zou daar ook wel vol van op de rem gaan ja. Maar dat komt op dat stuk dus vaker voor als ik die route via Google Maps wil doorklikken. Zou dit dan suggereren dat 'Vision Only' dan toch eigenlijk ook nog stiekem met kaartgegevens werkt? Of zou dit dan alleen gelden voor de Europese stack waar we nog op zitten?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik heb blindelings jouw advies gevolgd en meteen de A102S besteld. Ik zie nu inderdaad dat A621S op sommige plekken niet als compatibel doorkomt, maar op andere plaatsen wel na de A102S genoemd wordt. Vaag... ik ben nu geneigd om, in the name of science! nu ook de A621S te bestellen-MD- schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:22:
[...]
Toen ik er destijds naar zocht werd de A102S geadviseerd en stond de A621S als niet compatible
Het probleem is vaak viezigheid van de voorruit aan de binnenkant. Volgens mij is ook bij Tesla inmiddels bekend dat veel AP en ruitenwisser problemen komen door een vieze/vettige voorruit en wordt deze standaard schoongemaakt bij service meldingen. Zie ook deze, deze en deze postLyon_NL schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:11:
[...]
Ik maak iedere keer mijn ruit schoon, ik ben er al achter dat de camera over gevoelig is. Als ik daar een servicemelding van maak, krijg ik dus terug dat ze meer dan 1 miljoen auto's op de weg hebben en realtime data gebruiken. Waarmee ze suggereren dat als ik problemen zou ervaren, het niet aan de auto ligt (mijn verzoek was om de sensoren/camera's na te lopen).
En rationeel snap ik echt wel dat het lastig is om het onderscheid tussen verkeersborden op een hoofdweg en ventweg te onderscheiden. Maar na een jaar dezelfde route rijden, en niet als enige/als eerste, zou je mogen verwachten dat het systeem 'zelflerend' is. Zoals ze zelf suggereren. Er rijden immers meer dan 1 miljoen Tesla's rond.
Het is dat ik getriggerd werd door mijn voorgangen over 'phantom breaking'.![]()
Verder ben ik er behoorlijk content mee! Enorm veel ruimte, veel handige features en qua elektrische auto ook echt heel zuinig (MY '23 LR AWD en een verbruik van 157w/km na 52k). Goede navigatie, vooral op langere wegen ('Deze SuC is te druk, rij 5 min verder naar een andere SuC en bespaar in totaal 20 minuten op je laadtijd') en vooral ook goedkoop laden.
Ik wacht op mijn S3XY knob die hopelijk een aantal van mijn ergernissen verzacht.
Ik heb een tijdje terug mijn voorruit intensief schoongemaakt, tot het niveau van nieuwstaat. Dat doe ik dus nooit weer want het aantal onnodige ruitenwisser acties nam enorm toe. MY AWD 23.pdidi schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:08:
[...]
Volgens mij is ook bij Tesla inmiddels bekend dat veel AP en ruitenwisser problemen komen door een vieze/vettige voorruit en wordt deze standaard schoongemaakt bij service meldingen. Zie ook deze, deze en deze post
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik weet niet of je deze service instructies hebt gevolgd om ook de binnenkant van de voorruit achter de afdekkap schoon te maken, maar zo te lezen komt het nogal preciesbert pit schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:12:
[...]
Ik heb een tijdje terug mijn voorruit intensief schoongemaakt, tot het niveau van nieuwstaat. Dat doe ik dus nooit weer want het aantal onnodige ruitenwisser acties nam enorm toe. MY AWD 23.
[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 10-06-2025 09:39 ]
Een service afspraak inplannen durf/wil ik niet meer. Wie ben ik tegen al die miljoenen beelden, sensoren, realtime data en AI/ML?pdidi schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:08:
[...]
Het probleem is vaak viezigheid van de voorruit aan de binnenkant. Volgens mij is ook bij Tesla inmiddels bekend dat veel AP en ruitenwisser problemen komen door een vieze/vettige voorruit en wordt deze standaard schoongemaakt bij service meldingen. Zie ook deze, deze en deze post
Gewoon, met een wisser bij het tankstation onderweg, alleen even de camera is voldoende.pdidi schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:23:
[...]
Ik weet niet of je deze service instructies hebt gevolgd om ook de binnenkant van de voorruit achter de afdekkap schoon te maken, maar zo te lezen komt het nogal precies
Thuis doe ik hetzelfde als ik vuiligheid zoals vliegjes/poep zie zitten.
Waarmee ik wil zeggen: Ik kan blijven klagen over gemiste kansen of problemen. Maar ik kijk liever hoe ik het plezier kan hervinden/vasthouden van wat wel goed gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door Lyon_NL op 10-06-2025 10:24 ]
Je schiet een service verzoek in om te melden dat je problemen hebt met de prestaties van de auto. Als mensen, die problemen ervaren, geen service verzoek inschieten, heeft Tesla het beeld dat eigenaren tevreden zijn.Lyon_NL schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:22:
[...]
Een service afspraak inplannen durf/wil ik niet meer. Wie ben ik tegen al die miljoenen beelden, sensoren, realtime data en AI/ML?
[...]
Gewoon, met een wisser bij het tankstation onderweg, alleen even de camera is voldoende.
Thuis doe ik hetzelfde als ik vuiligheid zoals vliegjes/poep zie zitten.
Waarmee ik wil zeggen: Ik kan blijven klagen over gemiste kansen of problemen. Maar ik kijk liever hoe ik het plezier kan hervinden/vasthouden van wat wel goed gaat.
Er wordt daarnaast getipt over het schoonmaken van de ruit aan de binnenzijde vóór de camera. De buitenzijde kan nog zo brandschoon zijn, als de binnenzijde dat niet is, poets je de buitenzijde voor niets. Dat is waarschijnlijk niet de oorzaak, maar kan wel degelijk van invloed zijn.
nerovectra schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:57:
[...]
Je schiet een service verzoek in om te melden dat je problemen hebt met de prestaties van de auto. Als mensen, die problemen ervaren, geen service verzoek inschieten, heeft Tesla het beeld dat eigenaren tevreden zijn.
Er wordt daarnaast getipt over het schoonmaken van de ruit aan de binnenzijde vóór de camera. De buitenzijde kan nog zo brandschoon zijn, als de binnenzijde dat niet is, poets je de buitenzijde voor niets. Dat is waarschijnlijk niet de oorzaak, maar kan wel degelijk van invloed zijn.
:strip_exif()/f/image/f9xmPFdhIjT3pF7mPEdls5Vg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok. Ik meende gelezen te hebben dat je ook problemen had met phantom brakes, maar het gaat alleen om de ruitenwissers. Excuus!
Ook dat heb ik. Mijn klacht was tweeledig echter trokken ze enkel de conclusie dat het om de regensensor zou gaan.nerovectra schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:23:
[...]
Ok. Ik meende gelezen te hebben dat je ook problemen had met phantom brakes, maar het gaat alleen om de ruitenwissers. Excuus!
Als je zo’n reactie krijgt op een klacht/gejutte zorg dan voel ik mij als klant aardig in mijn hemd gezet.
En ja, ik heb Premium Connectivity (vanaf meet af aan).Ivardi schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:19:
[...]
Er staat: samen met relevante weersinformatie... Werkt het dan wel goed zonder premium of internet?
[ Voor 17% gewijzigd door Lyon_NL op 10-06-2025 11:30 ]
De auto heeft toch altijd een verbinding, dat staat los van premium (of wifi). Hoe dacht je anders dat de file informatie binnenkomt of dat je via de app op afstand met je auto kunt verbinden?Ivardi schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:19:
[...]
Er staat: samen met relevante weersinformatie... Werkt het dan wel goed zonder premium of internet?
Heb je de ruit aan de binnenzijde vóór de camera schoongemaakt?Lyon_NL schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:30:
[...]
Ook dat heb ik. Mijn klacht was tweeledig echter trokken ze enkel de conclusie dat het om de regensensor zou gaan.
Als je zo’n reactie krijgt op een klacht/gejutte zorg dan voel ik mij als klant aardig in mijn hemd gezet.
[...]
En ja, ik heb Premium Connectivity (vanaf meet af aan).
Dank je, gelukkig maakt dat niets uit.jongetje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:43:
[...]
De auto heeft toch altijd een verbinding, dat staat los van premium (of wifi). Hoe dacht je anders dat de file informatie binnenkomt of dat je via de app op afstand met je auto kunt verbinden?
Zit er meer stroom in de laatste 50%?
Nee.pdidi schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:49:
[...]
Heb je de ruit aan de binnenzijde vóór de camera schoongemaakt?
Wind tegen gehad met de heenreis, harder gereden met de heenreis dan vooraf aangegeven? Regen gehad onderweg met de heenreis?Beekforel schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:07:
Vandaag eens een wat langere rit dus opgeladen tot (bijna) 100%. Aangekomen met 52%. Als ik nu de terugweg bereken kom ik met 17% thuis aan.
Er zijn zoveel factoren hier hier invloed op kunnen hebben.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Heen bergop, terug bergaf, wind mee / tegen, warmer terug dan heen, etc. Héén harder gereden dan verwacht waardoor je uiteindelijk met minder % aangekomen bent dan initiëel geschat, en hij nu gewoon weer schat op basis van "normale" snelheden.Beekforel schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:07:
Vandaag eens een wat langere rit dus opgeladen tot (bijna) 100%. Aangekomen met 52%. Als ik nu de terugweg bereken kom ik met 17% thuis aan.
Het kan zó veel zijn, zou me er niet te druk om maken vooral.
En om je vraag te beantwoorden: Er zit niet méér energie onder de 50%, tenzij je de buffer meerekent, maarja, die zit dan weer onder 0
Ik vond het best een verschil
Ik had er op gerekend om op de terugweg te laden maar dat hoeft misschien wel niet eens dan.
Ik weet niet of het met onderstaande wijziging in 2025.8 heeft te maken, maar vorige week had ik toch ook een opmerkelijke schatting. Bij vertrek was de verwachte capaciteit bij aankomst 56%, uiteindelijk met 70% aangekomen. Rit was overdag met overgroot deel snelweg (97km van 105km totaal, 100km/u max toegestaan) waarbij ik met 115km/u op de snelweg heb gereden op AP.Mar.tin schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:04:
[...]
Heen bergop, terug bergaf, wind mee / tegen, warmer terug dan heen, etc. Héén harder gereden dan verwacht waardoor je uiteindelijk met minder % aangekomen bent dan initiëel geschat, en hij nu gewoon weer schat op basis van "normale" snelheden.
Het kan zó veel zijn, zou me er niet te druk om maken vooral.
En om je vraag te beantwoorden: Er zit niet méér energie onder de 50%, tenzij je de buffer meerekent, maarja, die zit dan weer onder 0.
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat ik de dag ervoor dezelfde route andersom had gereden in de avond, waarbij de max snelheid op een groot deel 130km/u was, en ik die stukken op AP 135km/u heb gereden. Dat zou kunnen betekenen dat de schattingen geen rekening houden met de variable max snelheid op snelwegen.
/f/image/O1a7TgNrFn0aCbKFl8QnHcuM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 10-06-2025 14:03 ]
Dit is zeker een probleem denk ik. Ik rij regelmatig 200km héén op 100km/u en dan terug op 130km/u en hier kan de Tesla geen rekening mee houden. Maar eerlijk gezegd, het is ook een zeer vreemde situatie met de wisselende snelheidslimiet. Recentelijk nóg gekker geworden omdat er op mijn route ook een héél klein stukje permanent 130km/u is gewordenpdidi schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:54:
Dat zou kunnen betekenen dat de schattingen geen rekening houden met de variable max snelheid op snelwegen.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Dat kan een behoorlijk verschil maken. Nadat dit (uit hun eigen initiatief) was gedaan bij service is AP bij mij veel betrouwbaarder geworden in moeilijke omstandigheden (regen, laagstaande zon etc).
https://nl.aliexpress.com...sU6f&gatewayAdapt=glo2nld
Maakt deze het ook nog wat donkerder in de auto? Wij gaan binnenkort 3 nachten overnachten in onze auto. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het doet met de " lichtinval" ( Als het goed is is het wel donker als we gaan slapen
Daarnaast zullen we deze voor de overige ruiten gebruiken.:
https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Informatief filmpje. Ik heb alleen de buitenkant gedaan.pdidi schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:23:
[...]
Ik weet niet of je deze service instructies hebt gevolgd om ook de binnenkant van de voorruit achter de afdekkap schoon te maken, maar zo te lezen komt het nogal precies
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Hij sluit hem aan op de DC pinnen, de auto denkt dat hij met 4kw DC staat te laden. En de adapter biedt 5kw aan power op 220v!
YouTube: EVniculus 5 kW V2L adapter for Tesla Model S/3/X/Y test for efficiency
https://evniculus.eu/products/tesla-v2l-discharger (Use code BJORNV2L and get 5 % discount (65€):)
Ik vind het een toffe ontwikkeling. Helaas moet de Tesla nu nog in service mode staan.
Zou je dit inzetten als nood (UPS) oplossing bij een stroomstoring?
Of zou dit kunnen helpen om het stroomverbruik in jouw huis minder net afhankelijk te maken?
Of zou dit een 'wild kampeer' oplossing kunnen zijn?
Ik heb jaren geleden iets gelezen dat de pinnen bij een Tesla niet zouden kunnen terugleveren vanwege diodes. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Heel erg tof dat er nu (weleens waar non supported) een product voor ontwikkelt is!
ik zou zelf ver weg blijven van dit soort oplossingen, geloof dat de garantie bepalingen vanuit tesla specifiek iets riepen over ontladen via 3rd party oplossingen en dat je daar absoluut je garantie mee kwijt raakt. lijkt me in ieder geval een geweldige manier om het bms van je auto behoorlijk mee in de war te schoppen. om het over de prijs van dat ding maar niet te hebben.. ik wacht wel tot ik een volgende auto heb waar dit native ondersteund word iig, met behoud van de garantie etc.Blasterxp schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:24:
Wat vinden jullie van de v2l adapter die Bjorn getest heeft?
Hij sluit hem aan op de DC pinnen, de auto denkt dat hij met 4kw DC staat te laden. En de adapter biedt 5kw aan power op 220v!
https://evniculus.eu/products/tesla-v2l-discharger (Use code BJORNV2L and get 5 % discount (65€):)
Ik vind het een toffe ontwikkeling. Helaas moet de Tesla nu nog in service mode staan.
Of zou dit kunnen helpen om het stroomverbruik in jouw huis minder net afhankelijk te maken?
Ik heb jaren geleden iets gelezen dat de pinnen bij een Tesla niet zouden kunnen terugleveren vanwege diodes. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Heel erg tof dat er nu (weleens waar non supported) een product voor ontwikkelt is!
relevante stukje even opgezocht: https://digitalassets.tes...imited-warranty-nl-nl.pdf
Garantiebeperkingen
De Beperkte garantie nieuwe auto geldt niet voor schade en defecten aan de auto als direct of indirect
gevolg van normale slijtage, misbruik, onoordeelkundig gebruik, verwaarlozing, aanrijdingen, verkeerd
onderhoud, verkeerd gebruik, opslag en transport, inclusief, maar niet beperkt tot, een van de volgende
omstandigheden
Gebruik van de auto als stilstaande energiebron; en
[ Voor 15% gewijzigd door djbarney op 10-06-2025 15:41 ]
Dit soort vragen horen bij een andere topic. En daar ga je trouwens lezen over honderden andere zonneschermen:BP14 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:41:
Iemand ervaring met onderstaand zonnescherm?
https://nl.aliexpress.com...sU6f&gatewayAdapt=glo2nld
Maakt deze het ook nog wat donkerder in de auto? Wij gaan binnenkort 3 nachten overnachten in onze auto. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het doet met de " lichtinval" ( Als het goed is is het wel donker als we gaan slapen![]()
Daarnaast zullen we deze voor de overige ruiten gebruiken.:
https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2224766/145
Dit soort vragen horen bij een andere topic:Blasterxp schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:24:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2224766/145
Lekker vertaald. Het origineel:djbarney schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:27:
[...]
Gebruik van de auto als stilstaande energiebron
Using the vehicle as a stationary power source
haha ja, ik heb de officiele Nederlandse file gevonden, maar de strekking is hetzelfdepdidi schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:56:
[...]
Lekker vertaald. Het origineel:
Using the vehicle as a stationary power source
Vanmorgen dit filmpje bekeken maar zou me daar zomaar niet aan wagen.Blasterxp schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:24:
Elon riep toch een tijdje terug dat V2L al aanwezig is en in de toekomst mogelijk wordt gemaakt. Toekomst = in Tesla dagen/jaren.
Ik zou eerder kiezen voor een draagbare batterij zoals een Ecoflow die in de auto op te laden is met 12/16 volt.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Grootlicht aan beide zijden doet het wel.
Is er een manier om zo'n unit te resetten?
Of gaat resetten alleen om de stand van de units?
Alvast dank voor het meedenken.
EDIT:
In de Service Mode kom ik wel het e.e.a. tegen inrelatie met de koplampunit.
Storing code is:
VCFRONT_a579leftHeadlightEFuseTrip
:strip_exif()/f/image/IRUg9abzBP0gj5i7vfsyFkrN.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor zover ik enig benul heb van het hier gebezigde technische Engels, zou ik zeggen dat er inderdaad een rest gedaan kan worden (optie 2).
EDI|T 2: Het lijkt hier te gaan om een elektronische zekering. Zo'n zekering zou na een reset het contact weer moeten herstellen.
Ik baseer dat op deze post: https://teslamotorsclub.c...lamps-not-working.250913/
Daarin staat o.a.
Mijn voorzichtige conclusie is dat als er sprake is van een e-fuse die uitschakelt, er een grote kans is dat de koplamp unit het gewoon nog doet.Jan 17, 2022
So there are electronic fuses in the M3, if the measured current exceeds a programmed threshold that circuit is cut. I would expect the headlamps to be on such circuit.
These e fuses auto reset after a certain time, maybe that's why the first time it mysteriously resolved after 10 minutes or so.
If that is happening, the root cause would likely be a hardware fault though.
[ Voor 91% gewijzigd door Elsdeniep op 10-06-2025 19:35 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik zou het me niet riskeren.Blasterxp schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:24:
Eigenlijk hoop ik stilletjes dat we ooit gewoon een mobile connector 3 kunnen gebruiken hiervoor:
https://www.notateslaapp....h-powershare-capabilities
Volgens mij kun je nu wel per locatie een laadstroom instellen.Slonzo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:18:
Als jullie het laadvermogen instellen (via de Tesla app), onthoudt hij dat dan voor volgende keer? Telkens als ik mijn MY aan mijn laadpaal hang (TWC3) staat hij weer op 16A en moet ik hem manueel weer op 5A zetten...
Dat dacht ik ook, maar bij mijn thuislocatie lijkt hij dat dus niet te onthouden...gjcvro schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:22:
Volgens mij kun je nu wel per locatie een laadstroom instellen.
Moet je daar eerst nog iets anders voor instellen?
Elke keer als je de kabel inplugt checkt de auto kort de maximale laadstroom van de paal. Dat is nodig om te kunnen berekenen wanneer hij moet gaan laden en/of voorverwarmen/-koelen. Dat is de inderdaad altijd het maximum, tenzij je de paal lager instelt.Slonzo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:27:
[...]
Dat dacht ik ook, maar bij mijn thuislocatie lijkt hij dat dus niet te onthouden...
In theorie zou dat maar 13A mogen zijn dan, want mijn TWC staat capped op 13A per fase i.p.v. 16A.WhoDoYaThinkIAm schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:32:
Elke keer als je de kabel inplugt checkt de auto kort de maximale laadstroom van de paal. Dat is nodig om te kunnen berekenen wanneer hij moet gaan laden en/of voorverwarmen/-koelen. Dat is de inderdaad altijd het maximum, tenzij je de paal lager instelt.
Maar wat misschien roet in het eten gooit: mijn laadpaal zit op een aparte meter die enkel beschikbaar is tussen bepaalde uren, daarbuiten wordt de stroom afgeschakeld. Tijdens het inpluggen is de laadpaal (meestal) dus niet actief...
Mooi is dat en nu kan ik mijn knoppen Commander wel wegdoen.winwiz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:44:
Toch een handige nieuwe optie in 2025.20 door de linker achterdeur klink voor 3 seconden open te trekken en dat dan het laden stopt en de kabel vrij komt. Gebruikte het vandaag voor het eerst. Ik denk dat ze het idee geleend hebben van een bekende knoppen fabrikant.
Nee hoor en gebruik de knoppen veel voor AP baanwissel, spiegels kantelen icm mistlamp aan bij het stoeprand parkeren en nog veel meer foefjes
Ik vind het eigenlijk best veel moet ik zeggen
[ Voor 8% gewijzigd door WouterL op 10-06-2025 20:51 ]
Staat ergens in het menu wat je aan moet vinken als ik het goed herrinner. Ik heb zelf mijn laadpaal begrenst op 10A per fase en daar houdt de tesla zich netjes aan, ondanks dat ik hem (de auto)wel hoger kan zetten.Slonzo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:27:
[...]
Dat dacht ik ook, maar bij mijn thuislocatie lijkt hij dat dus niet te onthouden...
Dat is wel heel veel.WouterL schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:51:
Ik heb mijn tesla afgelopen vrijdag opgeladen. Momenteel zie ik in de stats dat de auto voor rijden zo’n 26,4% heeft verbruikt van de accu. Bij parkeren zo’n 0,3%. Toch is er 32% accu verdwenen. Is dit een beetje gangbare drain? Sentry/cabin overheat protection staat uit.
Ik vind het eigenlijk best veel moet ik zeggen
Waarschijnlijk staat accessoire voeding nog aan. Even controleren op de tablet.
Nee, deze staat uit. Vandaar dat ik niet zo snap waar deze drain vandaan komt. Geen aanknopingspunten te vinden in de verbruiksapp.RaRo74 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:34:
[...]
Dat is wel heel veel.
Waarschijnlijk staat accessoire voeding nog aan. Even controleren op de tablet.
Edit: mysterie solved. Ik heb omdat mijn auto nieuw is te veel geklooid outside “work hours”
[ Voor 16% gewijzigd door WouterL op 10-06-2025 21:47 ]
Teslamate installeren dan heb je een ander dashboard waar je kan spelen en je ei kwijt kan zonder dat je de auto wakker maakt en de battery draint.WouterL schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:46:
[...]
Nee, deze staat uit. Vandaar dat ik niet zo snap waar deze drain vandaan komt. Geen aanknopingspunten te vinden in de verbruiksapp.
Edit: mysterie solved. Ik heb omdat mijn auto nieuw is te veel geklooid outside “work hours”dat kost gewoon stroom natuurlijk..
Dat kost toch maandelijks centen?AlphaBlack_NL schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:00:
[...]
Teslamate installeren dan heb je een ander dashboard waar je kan spelen en je ei kwijt kan zonder dat je de auto wakker maakt en de battery draint.
Nee hoor kan je gewoon zelf hosten op bijvoorbeeld een Raspberry Pi (of elke andere server die docker containers kan draaien) , gaat allemaal via de Tesla owners API, draai het al 1,5 jaar en nog geen cent betaald.
Leest u hier ook mee of schrijft u alleen?winwiz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:44:
Toch een handige nieuwe optie in 2025.20 door de linker achterdeur klink voor 3 seconden open te trekken en dat dan het laden stopt en de kabel vrij komt. Gebruikte het vandaag voor het eerst. Ik denk dat ze het idee geleend hebben van een bekende knoppen fabrikant.
Rijdt wel, maar veel functies niet beschikbaar. Bv. Autopilot, Emergency Braking, etc.
Schakelt ook langzamer van D naar R.
En hij zuipt ineens stroom, 250Wh+ per km met redelijk normaal rijgedrag en max 110km/h.
Bandenspanning is in orde, verder geen extra verbruikers aanwezig.
Morgen Tesla maar eens even bellen! Erg vervelend.
Reset via Veiligheid al uitgevoerd met 2 min wachten etc.
[ Voor 16% gewijzigd door V-8 op 10-06-2025 23:12 ]
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Oei, dat klinkt niet goed. Hier zat ik vandaag woon/werk op 99,1Wh/km met de oude Y RWD.V-8 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:09:
Nu al problemen met mijn Y Juniper SR..
Rijdt wel, maar veel functies niet beschikbaar. Bv. Autopilot, Emergency Braking, etc.
En hij zuipt ineens stroom, 250Wh+ per km met redelijk normaal rijgedrag en max 110km/h.
Ik weet niet of ze telefonisch erg behulpzaam gaan zijn. Vaak werkt het nog sneller om direct via de app een service request in te schieten.
Y'24
Ja. Wat ie laatst vergeet is mijn Sentry optie. Hij blijft hem aanzeten elke keer dat de auto vergrendeld wordt!Slonzo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:18:
Als jullie het laadvermogen instellen (via de Tesla app), onthoudt hij dat dan voor volgende keer? Telkens als ik mijn MY aan mijn laadpaal hang (TWC3) staat hij weer op 16A en moet ik hem manueel weer op 5A zetten...
Hier ook met de LR variant. Lange rit gemaakt, heen geen probleem, terug allerlei errors. Resetten helpt niet, updaten helpt niet .. raarV-8 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:09:
Nu al problemen met mijn Y Juniper SR..
Je kan het alleen permanent aan of uit zetten in de auto. Vanuit de app kan je het eenmalig aan of uit zetten.macedon schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:34:
[...]
Ja. Wat ie laatst vergeet is mijn Sentry optie. Hij blijft hem aanzeten elke keer dat de auto vergrendeld wordt!
Met voorverwarming dan ofzo? Bij mij is onder de 140Wh/km geraken al een hele prestatie.RvV schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:15:
[...]
Oei, dat klinkt niet goed. Hier zat ik vandaag woon/werk op 99,1Wh/km met de oude Y RWD.
Ik denk dat je dan geen snelweg pakt. Onder de 100 is bij wel mogelijk, maar dan Enschede Hengelo ofzo met langzaam rijdend verkeer. Op de snelweg pak je geen 99.this schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:57:
[...]
Met voorverwarming dan ofzo? Bij mij is onder de 140Wh/km geraken al een hele prestatie.
Wat vinden jullie? Andere oplossingen voor phantom braking door camera-reflecties?
Als ik op Reddit kijk lijkt dit probleem vaker voor te komen en zou de oplossing zijn om de auto minimaal een half uur te laten slapenMajesteit schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:56:
[...]
Hier ook met de LR variant. Lange rit gemaakt, heen geen probleem, terug allerlei errors. Resetten helpt niet, updaten helpt niet .. raar
/post
Auto heeft een nacht 'geslapen', en het is nog niet over, of bedoel je een andere handeling?Sand0rf schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:07:
[...]
Als ik op Reddit kijk lijkt dit probleem vaker voor te komen en zou de oplossing zijn om de auto minimaal een half uur te laten slapen
Onzin actie. Phantom braking komt nog maar hoogst zelden voor.RalfZ schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:01:
Ik wil een Tesla Model 3 kopen, maar maak me zorgen over phantom braking door reflecties (bijv. water, fel licht) op de voorste camera’s. Mijn idee: een elektrochromatisch filter (EC-film) op de voorste camera’s, aangestuurd door een lichtsensor (BH1750) en microcontroller (ESP32). Past dynamisch verduistering aan (max. 50% om Tesla Vision niet te hinderen), transparant ’s nachts. Eerst testen op een dashcam. Componenten: EC-film (€20-50), ESP32, luxmeter, spanningsregelaar. Haalbaar? Andere ideeën tegen phantom braking?
Wat vinden jullie? Andere oplossingen voor phantom braking door camera-reflecties?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Begrijp ik het goed dat je de auto nog niet hebt en ook nog niet hebt gereden? Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het compleet onzinnig en dat zeg ik als Tesla rijder. Leuk als je zelf wilt gaan knutselen maar als dit een echt probleem zou zijn dan was het al lang en breed bekend en uitgemeten in de media.RalfZ schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:01:
Ik wil een Tesla Model 3 kopen, maar maak me zorgen over phantom braking door reflecties (bijv. water, fel licht) op de voorste camera’s. Mijn idee: een elektrochromatisch filter (EC-film) op de voorste camera’s, aangestuurd door een lichtsensor (BH1750) en microcontroller (ESP32). Past dynamisch verduistering aan (max. 50% om Tesla Vision niet te hinderen), transparant ’s nachts. Eerst testen op een dashcam. Componenten: EC-film (€20-50), ESP32, luxmeter, spanningsregelaar. Haalbaar? Andere ideeën tegen phantom braking?
Wellicht goed om de auto eens te gaan rijden…
I slightly disagree....daemonix schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:17:
[...]
Onzin actie. Phantom braking komt nog maar hoogst zelden voor.
Als het regent met wat hard licht tegen, dan gebruik ik AP zelfs niet omdat de lijnen dan at random rond springen op mijn scherm en er niet alleen af en toe geremd wordt, maar ook naar links of rechts gestuurd.
Ik hoop echt enorm dat ze een deel van de US software eens naar hier brengen, want het betert niet...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Probeer DAS Reset:V-8 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:11:
[...]
Auto heeft een nacht 'geslapen', en het is nog niet over, of bedoel je een andere handeling?
Via Service Mode klikken op Driver Assist -> Camera's -> DAS resetten. Zodra dit klaar is, uit de auto stappen, 20 seconden wachten en weer instappen en even rijden.
Neem de beelden een keer in die situatie op en bekijk wat de camera's zien. Zou mooi zijn als er een soort referentie beelden zijn zoals @Maurice- ze maakteTommie12 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:22:
[...]
I slightly disagree....
Als het regent met wat hard licht tegen, dan gebruik ik AP zelfs niet omdat de lijnen dan at random rond springen op mijn scherm en er niet alleen af en toe geremd wordt, maar ook naar links of rechts gestuurd.
Ik hoop echt enorm dat ze een deel van de US software eens naar hier brengen, want het betert niet...
Als jij geen haast hebt en op de rechter baan tussen de vrachtwagens blijft rijden is 99 Wh/km en ook lager op de snelweg over lange afstanden in Nederland prima te doen. Ik haal dat in mijn M3SR+ ook in de winter en in de zomer ook onder de 90Wh/km.WouterL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:59:
[...]
Ik denk dat je dan geen snelweg pakt. Onder de 100 is bij wel mogelijk, maar dan Enschede Hengelo ofzo met langzaam rijdend verkeer. Op de snelweg pak je geen 99.
Deze was van Eindhoven naar Schiphol op 1 november 2023: 143km in 1 uur en 59 minuten
/f/image/pL4SXVvDUqZDmRR9tcLkfFLf.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door TeslaNerd op 11-06-2025 10:03 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Top, dit heeft geholpen!!! Bedankt!pdidi schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:23:
[...]
Probeer DAS Reset:
Via Service Mode klikken op Driver Assist -> Camera's -> DAS resetten. Zodra dit klaar is, uit de auto stappen, 20 seconden wachten en weer instappen en even rijden.
Heb je een nieuwe tesla met die irritante snelheids piep die je dan direct uitzet op het moment dat je gaat rijden? Zo ja, daar zet je dus ook direct het geluids signaal mee uit voor de flitspalen.micmulder schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:02:
Hoe is jullie ervaring met de flitspaal/camera meldingen van Tesla? Ik heb nu een tijdje premium maar bij de vaste flitspalen waar ik langs rij, hoor ik nog steeds geen meldingen. Ik heb de optie aangezet in het navigatie menu.
Ik kwam daar ook achter omdat mijn oude M3 LR uit 2019 wel die pin laat horen en mijn nieuwe M3P uit 2024 niet. Tot ik een keer niet die waarschuwing uit gezet had.....
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Ok, auto op kantoor aan wifi gehangen (kan thuis niet) en geinstalleerd.
Stap vanmorgen in, 2025.20.3 kan worden gedownload.
Ok, had blijkbaar niet in 1x gekund ofzo

Je moet een route gepland hebben naar je bestemming heb ik gemerkt, dan waarschuwt ie wel. Rij je gewoon normaal krijg je geen waarschuwingen.micmulder schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:02:
Hoe is jullie ervaring met de flitspaal/camera meldingen van Tesla? Ik heb nu een tijdje premium maar bij de vaste flitspalen waar ik langs rij, hoor ik nog steeds geen meldingen. Ik heb de optie aangezet in het navigatie menu.
Altijd FlitsMeister gebruikenmicmulder schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:02:
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ja met 74km/h is dat wel te doen ja…TeslaNerd schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:32:
[...]
Als jij geen haast hebt en op de rechter baan tussen de vrachtwagens blijft rijden is 99 Wh/km en ook lager op de snelweg over lange afstanden in Nederland prima te doen. Ik haal dat in mijn M3SR+ ook in de winter en in de zomer ook onder de 90Wh/km.
Deze was van Eindhoven naar Schiphol op 1 november 2023: 143km in 1 uur en 59 minuten
[Afbeelding]
Dat zijn natuurlijk geen gangbare snelheden. Als je graag zuinig rijdt is dat wel te doen ja. Als je een beetje normaal wil meestromen natuurlijk niet.
[ Voor 9% gewijzigd door WouterL op 11-06-2025 10:09 ]
klopt, vind ik wel jammer, een waarschuwing ook zonder navi aan zou fijn zijn, vergeet de vaste palen op mijn route eigenlijk nooit maar kan geen kwaadJeroenV_ schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:04:
Je moet een route gepland hebben naar je bestemming heb ik gemerkt, dan waarschuwt ie wel. Rij je gewoon normaal krijg je geen waarschuwingen.
PSN ID: Svennie-NL
Dat was de gemiddelde snelheid inclusief eerste stuk door de stad en laatste stuk in de file voor Schiphol.WouterL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:05:
[...]
Ja met 74km/h is dat wel te doen ja…
Dat zijn natuurlijk geen gangbare snelheden. Als je graag zuinig rijdt is dat wel te doen ja.
Onderweg met de gangbare snelheid op de rechterbaan met de vrachtwagens meegereden 43% boven de 80 en 39% boven de 90km/h. Zie de grafiek in mijn schermprint hieronder
Voorverwarmd? Cabine temp? Airco aan of alleen stoelverwarming bijvoorbeeld? Gemiddelde buitentemp?TeslaNerd schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:10:
[...]
Dat was de gemiddelde snelheid inclusief eerste stuk door de stad en laatste stuk in de file voor Schiphol.
Onderweg met de gangbare snelheid van de vrachtwagens meegereden 43% boven de 80 en 39% boven de 90km/h. Zie de grafiek in mijn schermprint hieronder
Niet voorverwarmd. Was 16 graden in Eindhoven en 15 bij Schiphol. Met zijn vieren in de auto stond de klima op 15.5 graden zonder airco en was het 20 graden in de auto.GeeMoney schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:13:
[...]
Voorverwarmd? Cabine temp? Airco aan of alleen stoelverwarming bijvoorbeeld? Gemiddelde buitentemp?
/f/image/3oomGH9WW2cd17EnIKauMAJo.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 11-06-2025 10:19 ]
Dat snap ik, maar meerijden op de rechterbaan met vrachtwagens vind ik geen meestromen.TeslaNerd schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:10:
[...]
Dat was de gemiddelde snelheid inclusief eerste stuk door de stad en laatste stuk in de file voor Schiphol.
Onderweg met de gangbare snelheid op de rechterbaan met de vrachtwagens meegereden 43% boven de 80 en 39% boven de 90km/h. Zie de grafiek in mijn schermprint hieronder
Aaaah check! Pfff dat moet je maar net weten zeg! Die meldingen heb ik inderdaad nu automatisch weg gehaald met de commander. Wat slecht dat zoiets met elkaar gecombineerd is.anti elppa schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:04:
[...]
Heb je een nieuwe tesla met die irritante snelheids piep die je dan direct uitzet op het moment dat je gaat rijden? Zo ja, daar zet je dus ook direct het geluids signaal mee uit voor de flitspalen.
Ik kwam daar ook achter omdat mijn oude M3 LR uit 2019 wel die pin laat horen en mijn nieuwe M3P uit 2024 niet. Tot ik een keer niet die waarschuwing uit gezet had.....
Nee dat niet. In de winter staat hij wel binnen en dat scheelt dan wel een hoop. Maar het is vooral dat ik op mijn woon/werk route van 25km enkele reis gewoon niet harder kan. Het is een mix van 25% 50km/h weg, 25% 80km/h weg en 50% A2 snelweg. In praktijk is die snelweg ook niet sneller dan 80km/h gemiddeld en dan zit ik al snel onder de 100Wh/km.this schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:57:
[...]
Met voorverwarming dan ofzo? Bij mij is onder de 140Wh/km geraken al een hele prestatie.
Verder doe ik rustig aan en nooit stom accelereren als dat geen nut heeft. En als je ver vooruit kijkt, dan kun je ook veel regenereren door uit te laten rollen. Ik zag volgens mij in scanmytesla dat ik rond de 23% regeneratie zat sinds de aanschaf. Geen idee of dat veel of weinig is tov andere rijders maar ik heb er wel plezier in om zuinig te zijn.
(Ook met brandstof wagens was ik zuiniger dan de fabrieksopgave. Ik + collega hadden allebei een BMW 335D, hij zat op 1:10, ik op krap 1:16.)
Mijn gemiddelde sinds aanschaf van de Y (en 40000km over 1,5 jaar) zit overigens ook op iets van 140Wh/km.
Y'24
Ik zit met mijn nieuwe Tesla Y RWD op 131wh/km met 830 KM op de tellerRvV schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:34:
[...]
Nee dat niet. In de winter staat hij wel binnen en dat scheelt dan wel een hoop. Maar het is vooral dat ik op mijn woon/werk route van 25km enkele reis gewoon niet harder kan. Het is een mix van 25% 50km/h weg, 25% 80km/h weg en 50% A2 snelweg. In praktijk is die snelweg ook niet sneller dan 80km/h gemiddeld en dan zit ik al snel onder de 100Wh/km.
Verder doe ik rustig aan en nooit stom accelereren als dat geen nut heeft. En als je ver vooruit kijkt, dan kun je ook veel regenereren door uit te laten rollen. Ik zag volgens mij in scanmytesla dat ik rond de 23% regeneratie zat sinds de aanschaf. Geen idee of dat veel of weinig is tov andere rijders maar ik heb er wel plezier in om zuinig te zijn.![]()
(Ook met brandstof wagens was ik zuiniger dan de fabrieksopgave. Ik + collega hadden allebei een BMW 335D, hij zat op 1:10, ik op krap 1:16.)
Mijn gemiddelde sinds aanschaf van de Y (en 40000km over 1,5 jaar) zit overigens ook op iets van 140Wh/km.
Ik ben het er volledig niet mee eens. Gisteren een lange rit gemaakt (400km) waarbij 3 keer een phantombrake gehad, 1 keer trok hij ineens het stuur naar rechts een afrit op en 2 keer had hij moeten remmen omdat een vrachtwagen mijn rijbaan opkwam, en deed het vervolgens niet.Tommie12 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:22:
[...]
I slightly disagree....
Volledig onbetrouwbaar systeem. En het feit dat het op camera's is gebaseerd maakt het te afhankelijk van invloeden van buitenaf (regen, zon, glinsteringen, noem maar op).
Dan zijn er nog de eindeloze rammeltjes, trillingen, belabberde lak en andere zaken waar Tesla niet eens meer naar wilt kijken zonder eerst diagnose kosten goed te moeten keuren van €104,- (auto is 20 maanden oud).
Ik zou Tesla lekker laten schieten. Het is dat de afschrijving gigantisch is anders had ik ze allang weg gedaan (M3LR 2019 & MYP 2023)
een camera is een groot verschil met radar inderdaad. Er is een bekend ongeluk waarbij een Tesla niet remde en een vrouw aanreed. Dat kwam waarschijnlijk omdat de camera's de stilstaande auto's niet zagen door de felle zon, een radar had die wel gezien en had geremd. Hetzelfde geld voor dat ongeluk waarbij een Tesla een wegversmalling op de snelweg niet zag, ook die had een radar "gezien".El Polo Diablo schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:27:
[...]
Volledig onbetrouwbaar systeem. En het feit dat het op camera's is gebaseerd maakt het te afhankelijk van invloeden van buitenaf (regen, zon, glinsteringen, noem maar op).
Alleen in Nederland komen er wekelijks gemiddeld 13 mensen om in het verkeer.. En wij kunnen in totaal 3, 4 voorbeelden opnoemen van wereldwijde FSD ongelukken.Svennie schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:36:
[...]
een camera is een groot verschil met radar inderdaad. Er is een bekend ongeluk waarbij een Tesla niet remde en een vrouw aanreed. Dat kwam waarschijnlijk omdat de camera's de stilstaande auto's niet zagen door de felle zon, een radar had die wel gezien en had geremd. Hetzelfde geld voor dat ongeluk waarbij een Tesla een wegversmalling op de snelweg niet zag, ook die had een radar "gezien".
ik beweer niet dat AP/EAP/FSD slecht is, ik geef aan dat een radar deze 2 specifieke ongelukken voorkomen had.Maurice- schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:45:
[...]
Alleen in Nederland komen er wekelijks gemiddeld 13 mensen om in het verkeer.. En wij kunnen in totaal 3, 4 voorbeelden opnoemen van wereldwijde FSD ongelukken.
Dat weet je niet zeker. Radar zou de ongelukken voorkomen kunnen hebben.Svennie schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:47:
[...]
ik beweer niet dat AP/EAP/FSD slecht is, ik geef aan dat een radar deze 2 specifieke ongelukken voorkomen had.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Windkracht 7 mee scheelt een heleboel. Bovendien heeft de LFP accu een heel vlakke laad en ontlaadcurve, waardoor een nauwkeurige meting van bijvoorbeeld 60% naar 50% vulling foutgevoelig kan zijn.WouterL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:59:
[...]
Ik denk dat je dan geen snelweg pakt. Onder de 100 is bij wel mogelijk, maar dan Enschede Hengelo ofzo met langzaam rijdend verkeer. Op de snelweg pak je geen 99.
Ik zou er eerst maar een mee gaan rijden om het zelf te ervaren. Want in de praktijk valt het allemaal wel mee. Ik schat dat 8 van de 10 foute rem momenten veroorzaakt worden door zaken die je gaat herkennen, zoals een auto die over de lijn van jouw weghelft gaat of een plotselinge middenstreep op een eenbaansweg die overgaat naar tweebaans.RalfZ schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:01:
Hier lijkt het opgelost door vannacht te laten slapen. Lijkt opgelost nu maar zal melden als het wederom voorkomt.Sand0rf schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:07:
[...]
Als ik op Reddit kijk lijkt dit probleem vaker voor te komen en zou de oplossing zijn om de auto minimaal een half uur te laten slapen
Ik ben er zelf niet dus mijn buurman gaat de auto ophalen. Rijdt zelf ook Tesla dus dat zit wel goed.
Het pasje voor de auto heb ik meegegeven aan de auto ambulance chauffeur.
Kan mijn buurman daar zo naar toe, naar binnen lopen, zich identificieren, het pasje krijgen en in die auto stappen of gaat dat niet zo simpel? Ik heb Tesla al wel geappt dat mijn buurman komt omdat ik er zelf niet ben maar het enige wat ze zeggen is prima goede reis.
Ik zit er niet op te wachten dat het pasje in de auto wordt gelegd en ik op afstand de auto moet openen en hem toegang moet verschaffen of zoiets.
Bij het meten van het verbruik van 60 naar 50 procent wordt dan ook iets beters gebruikt: de stroom die uit de batterij wordt gehaald en er weer wordt ingepompt bij het remmen kan erg nauwkeurig worden gemeten, waardoor over het algemeen het ook geen issue om het verbruik nauwkeurig te meten van een LFP model.bert pit schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:56:
[...]
Windkracht 7 mee scheelt een heleboel. Bovendien heeft de LFP accu een heel vlakke laad en ontlaadcurve, waardoor een nauwkeurige meting van bijvoorbeeld 60% naar 50% vulling foutgevoelig kan zijn.
Batterijspanning wordt pas relevant om de cumulatieve fout van deze metingen weg te werken, en dat verklaart dan ook ineens waarom ze aanraden af en toe helemaal vol te laden, dan is de wagen weer zeker van wat 100 % is, dat is onmogelijk te weten door dagenlang enkel en alleen de energie in en uit bij te houden.
Dat is geen zonde, dat is gerechtigheid 🙂.Guido7619 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:06:
[...]
Ja ik vindt het ook niks. Werdt verkocht als op maat gemaakt voor Model Y. En op zich is het ook wel precies op maat, maar het valt niks mooi zoals een stoffen mat.
Maar he, het is maar gratis he. Wie weet is er toch iemand blij mee want bij het grof vuil gaat het ook maar de verbrandingsoven in. Das ook zonde.
Zodra de auto klaar is krijg jij een notificatie op je telefoon.Guido7619 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:01:
Iemand die mij kan informeren hoe dat werkt met je auto bij Tesla na een reparatie ophalen?
Ik ben er zelf niet dus mijn buurman gaat de auto ophalen. Rijdt zelf ook Tesla dus dat zit wel goed.
Het pasje voor de auto heb ik meegegeven aan de auto ambulance chauffeur.
Kan mijn buurman daar zo naar toe, naar binnen lopen, zich identificieren, het pasje krijgen en in die auto stappen of gaat dat niet zo simpel? Ik heb Tesla al wel geappt dat mijn buurman komt omdat ik er zelf niet ben maar het enige wat ze zeggen is prima goede reis.
Ik zit er niet op te wachten dat het pasje in de auto wordt gelegd en ik op afstand de auto moet openen en hem toegang moet verschaffen of zoiets.
Nadat jij betaald hebt of akkoord bent word de auto vrijgegeven. Komt geen Tesla personeel bij.
Buurman kan dan gewoon met pasje auto openen en wegrijden.
Pasje hoeft niet af gegeven te worden bij Tesla. Jij geeft in de app aan dat de auto er staat.
https://wren.co/join/Devian
Je schrijft dat je buurman zelf ook Tesla rijdt, en je vertrouwt hem blijkbaar genoeg dat hij je auto mag ophalen. Zou je hem niet gewoon voor nu als extra bestuurder toevoegen aan je auto? Als hij het pasje bij de balie krijgt was het niet nodig, als het in de auto is gelegd kan hij met z'n telefoon zelf gewoon de auto in. Zodra de auto weer thuis staat verwijder je de buurman gewoon weer als bestuurder.
Dat is het niet, maar je moet zoals ik al eerder aangaf een route gepland hebbenmicmulder schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:25:
[...]
Aaaah check! Pfff dat moet je maar net weten zeg! Die meldingen heb ik inderdaad nu automatisch weg gehaald met de commander. Wat slecht dat zoiets met elkaar gecombineerd is.
Die snelheids waarschuwing heb ik ook uit staan via de commander, toch heb ik gewoon piepjes voor camera's mits ik maar een route gepland heb.
in mijn M3P uit 2024 is het toch echt doodstil als ik op navigatie rijd. Tenzij ik die mute op het startscherm niet doe. 20000% zeker. Ik zie ze alleen maar op het scherm (incl gemiddelde snelheid bij traject controle).JeroenV_ schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:19:
[...]
Dat is het niet, maar je moet zoals ik al eerder aangaf een route gepland hebben![]()
Die snelheids waarschuwing heb ik ook uit staan via de commander, toch heb ik gewoon piepjes voor camera's mits ik maar een route gepland heb.
Wellicht is het bij jou anders door die commander.
Ik heb het net ook nog ff getest in mijn M3LR uit 2019 en daar werkt het ook gewoon in beide gevallen.
[ Voor 12% gewijzigd door anti elppa op 11-06-2025 15:29 ]
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
In mijn Model 3 Highland werkt het altijd zolang ik maar een bestemming heb ingevoerd. Ik gebruik geen commander.anti elppa schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:27:
[...]
in mijn M3P uit 2024 is het toch echt doodstil als ik op navigatie rijd. Tenzij ik die mute op het startscherm niet doe. 20000% zeker. Ik zie ze alleen maar op het scherm (incl gemiddelde snelheid bij traject controle).
Ik heb het net ook nog ff getest in mijn M3LR uit 2019 en daar werkt het ook gewoon in beide gevallen.
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
In mijn 2024 Model 3 doet het flitsersignaal het ook terwijl ik ISA uit heb staan door de commander. Misschien dat dat inderdaad het verschil is.anti elppa schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:27:
[...]
in mijn M3P uit 2024 is het toch echt doodstil als ik op navigatie rijd. Tenzij ik die mute op het startscherm niet doe. 20000% zeker. Ik zie ze alleen maar op het scherm (incl gemiddelde snelheid bij traject controle).
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.