Die tip zag ik ook al voorbij komen, maar is wel wat omslachtiger dan 1 of 2 klikjes op het stuur natuurlijkpdidi schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:48:
[...]
Iemand had daar al eerder een workaround voor gepost: een apart File profiel aanmaken waarin TACC is enabled ipv Autosteer
Ik rijdt nu bijna 4 jaar model 3, sinds vorig jaar in Highland. Met betrekking tot de AP:
- bocht-assistentie deed de afgelopen maanden raar, maar lijkt nu beter te gaan. Soms als ik over een viaduct ging dan zakte de snelheid in.
- Fijn om te lezen dat de auto iets naar links uitwijkt bij vrachtwagens, zal er eens op letten, want dat was niet altijd relaxt zo dichtbij sommige vrachtwagens dan komen;
- S3XY buttons (commander) zijn bijna noodzakelijk, anders moet je bij elke wisseling van rijstrook de autopilot weer inschakelen. Binnenkort is er een optie om ook de piepjes van de auto-pilot uit te zetten!
- Wat ik ook storend blijf vinden: als je de AP inschakelt en je zit niet helemaal in het midden van de rijstrook, dat de auto dan met een ruk zich centreert. Waarom Tesla zo lomp..?
- bocht-assistentie deed de afgelopen maanden raar, maar lijkt nu beter te gaan. Soms als ik over een viaduct ging dan zakte de snelheid in.
- Fijn om te lezen dat de auto iets naar links uitwijkt bij vrachtwagens, zal er eens op letten, want dat was niet altijd relaxt zo dichtbij sommige vrachtwagens dan komen;
- S3XY buttons (commander) zijn bijna noodzakelijk, anders moet je bij elke wisseling van rijstrook de autopilot weer inschakelen. Binnenkort is er een optie om ook de piepjes van de auto-pilot uit te zetten!
- Wat ik ook storend blijf vinden: als je de AP inschakelt en je zit niet helemaal in het midden van de rijstrook, dat de auto dan met een ruk zich centreert. Waarom Tesla zo lomp..?
Model 3 | 2024 Highland
Zou ik zelf zomaar niet gebruiken. Dat je er telkens aan herinnert wordt dat AP aanstaat lijkt me wel zo veilig........pewill schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:33:
Binnenkort is er een optie om ook de piepjes van de auto-pilot uit te zetten!
Dat leer je na verloop van tijd wel af waardoor je perfect in het midden van de baan stuurt voordat AP zichzelf weer inschakelt.pewill schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:33:
- Wat ik ook storend blijf vinden: als je de AP inschakelt en je zit niet helemaal in het midden van de rijstrook, dat de auto dan met een ruk zich centreert.
Net als binnen de lijntjes kleuren. Degene die zeuren snijden de kantjes er vanaf ;-)
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Behalve dat ACC by design niet bedoeld is voor wegen waar zich ongemotoriseerd verkeer en/of voetgangers begeven, is er aangetoond dat ACC 12% meer ongelukken veroorzaakt. TL;DR: We zijn te snel afgeleid. Dan moet dat gecompenseerd worden door iets wat beter rijdt dan een mens: FSD-Sgjcvro schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:33:
[...]
Euh, want? ACC rijdt harder dan dat je zelf zou rijden? Als ACC aan staat hebben fietsers ineens voorang? Als ACC aan staat zit de bestuurder ineens te slapen achter het stuur?
Voor mij persoonlijk onzin, want als ik ACC aan zet hoef ik in ieder geval niet mijn snelheid in de gaten te houden, maar kan ik me volledig richten op het verkeer.pdidi schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:34:
[...]
Behalve dat ACC by design niet bedoeld is voor wegen waar zich ongemotoriseerd verkeer en/of voetgangers begeven, is er aangetoond dat ACC 12% meer ongelukken veroorzaakt. TL;DR: We zijn te snel afgeleid. Dan moet dat gecompenseerd worden door iets wat beter rijdt dan een mens: FSD-S
Waarom? De bestuurder is toch zelf verantwoordelijk?this schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:01:
[...]
Als Tesla echt wou dat het uitsluitend voor de snelwegen was, hadden ze dat wel softwarematig zo ingesteld.
Net 2025.20 geïnstalleerd op mijn M3H.
Zie nog niets over de kind detectie in de release notes.
Heb wel even in het service menu gekeken en mijn M3H heeft wel een cabin radar.
Het is jammer dat (net als via de Commander) de deur links achter ook open gaat als je de kabel wil ontgrendelen.
Verder nog niet gereden met de update.
Het is jammer dat (net als via de Commander) de deur links achter ook open gaat als je de kabel wil ontgrendelen.
De wegenverkeerswet komt uit 1994. Dat was een tijd van dereguleren met - inderdaad - het uitgangspunt dat de verkeersdeelnemer verstandig en verantwoordelijk genoeg is om de juiste keuzes te maken. Maar daarover kan men discussiëren of dat uitgangspunt tegenwoordig nog wel opgaat. Ik vind dat tegenwoordig steeds minder verkeersdeelnemers zo verstandig rijden (bewust of onbewust).pdidi schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:51:
[...]
Waarom? De bestuurder is toch zelf verantwoordelijk?
Het kan wel degelijk op een goede manier. Ford’s BleuCruise kan alleen worden ingeschakeld op snelwegen die voldoen aan de randvoorwaarden. Daar kun je een kaartje voor inzien en het systeem geeft aan wanneer het ingeschakeld kan worden.
Ik vind dat je het de fabrikant mag aanrekenen wanneer het te makkelijk is om een systeem onjuist te gebruiken. Misbruik voorkom je nooit, maar AP op wegen aanzetten waar het niet voor bedoeld is kan toch echt worden opgelost.
De 567km is WLTP of EPA? Er zit in de huidige software ook een accu degradatie indicatie dacht ik.Yordi- schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:10:
Ik heb een M3 op het oog met 40.000 kilometer op de teller. Maar ik twijfel enorm aan de batterij. Tesla wil kennelijk op occasions geen batterijtest doen... maar waarom niet?
De informatie die beschikbaar is (range vs percentage) en het energy scherm (calculatie online gevonden) kom ik rond de 80% batterijcapaciteit uit. Dat lijkt me toch volstrekt onacceptabel voor 40.000 km? Of zou deze info onbetrouwbaar zijn? Het gaat om LR 2021, die geeft 320 km range bij 75% lading. Nu weet ik dat die range juist erg optimistisch wordt weergegeven, maar ik kom in ieder geval nooit op 567 range uit...
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Een weg waar het niet voor bedoeld is wil niet zeggen dat het niet werkt. Soms doet AP rare dingen, maar dat is niet voorbehouden aan minder optimale provinciale wegen. Zolang je op een redelijk duidelijk afgebakende rijbaan rijdt werkt het best goed. Op bepaalde locaties doet het systeem even raar, maar echt gevaarlijk is het niet echt (meer). Toen ik de auto net had was het overigens ergerChopinChopin schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:54:
…Misbruik voorkom je nooit, maar AP op wegen aanzetten waar het niet voor bedoeld is kan toch echt worden opgelost.
Ik gebruik het veel op allerlei verschillende wegen en niet alleen op snelwegen. Daarbij verwacht ik geen perfectie, maar iets dat het redelijk tot goed doet.
In de machinerichtlijn noemen ze dat ‘reasonably foreseeable misuse’, en de fabrikant kan aansprakelijk worden gesteld als die niet voldoende maatregelen neemt om dat te voorkomen.ChopinChopin schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:54:
[...]
Ik vind dat je het de fabrikant mag aanrekenen wanneer het te makkelijk is om een systeem onjuist te gebruiken. Misbruik voorkom je nooit, maar AP op wegen aanzetten waar het niet voor bedoeld is kan toch echt worden opgelost.
Echter, autos vallen niet onder de machinerichtlijn

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Omdat we over Tesla spreken en niet over een auto van het jaar 2000.pdidi schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:51:
[...]
Waarom? De bestuurder is toch zelf verantwoordelijk?
FSD gaat nog in de fout bij voor mensen eenvoudige situaties, je kan een machine niet verantwoordelijk maken voor interactie met mensen, dat is altijd de bestuurder/eigenaar
https://www.reddit.com/r/TeslaFSD/s/oO2lmiELdq
Ok, maar hebben andere ook een 3 maanden gesprijde levering mogelijkheid. Bedoel het kan 8 augustus zijn of zelfs 22 oktober.RocketKoen schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:49:
[...]
Model 3 komt uit China.
Over het algemeen produceren ze daar de eerste helft van het kwartaal auto's voor de export, en de 2e helft voor de lokale markt. Zo heb je tijdens het opstellen van de kwartaalcijfers zo min mogelijk auto's op transport staan.
Alles wat in juni geleverd gaat worden, staat nu dus al op de boot. Als jouw configuratie daar niet tussen zit, dan wordt deze pas in juli gemaakt en gaat hij pas 6 weken later geleverd worden.
Maar er is een grote kans dat ze je bestelling matchen met iets wat op de boot staat. Dan heb je deze maand je auto nog.
Grote verschil is dat BlueCruise afwijkt van de UNECE regels (handen mogen los op de snelweg) en dat het daarom aan het Operational Design Domain (ODD) moet voldoen dat het alleen op snelwegen kan worden geactiveerd. Mocht FSD Supervised er ooit op dezelfde manier (artikel 39) komen in de EU, grote kans dat dan ook Tesla er aan zal moeten geloven om ODD te implementeren.ChopinChopin schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:54:
[...]
Het kan wel degelijk op een goede manier. Ford’s BleuCruise kan alleen worden ingeschakeld op snelwegen die voldoen aan de randvoorwaarden. Daar kun je een kaartje voor inzien en het systeem geeft aan wanneer het ingeschakeld kan worden.
Overigens begrijp ik dat Navigate on Autopilot al alleen op een snelweg kan worden geactiveerd. Ik heb zelf geen EAP/FSD dus wellicht dat iemand hier met EAP/FSD dat kan bevestigen
[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 07-06-2025 10:40 ]
Dan moet je in het leveringen topic kijken.trisje schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:45:
[...]
Ok, maar hebben andere ook een 3 maanden gesprijde levering mogelijkheid. Bedoel het kan 8 augustus zijn of zelfs 22 oktober.
Ik heb die van mij vorige week opgehaald.
Hoe weet jij dat de bestuurder niet zelf op het gaspedaal drukt? Als ik Tesla was zou ik in de camera beelden gaan aangeven of FSD aan staat en of er menselijke interventies bezig zijnsphere schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:33:
FSD gaat nog in de fout bij voor mensen eenvoudige situaties, je kan een machine niet verantwoordelijk maken voor interactie met mensen, dat is altijd de bestuurder/eigenaar
[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 07-06-2025 10:02 ]
Staat het schuifje ook niet onder Veiligheid? Misschien slaat het de releasenotes over omdat het al in een vorige versie zat?mjvdzwet schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:12:
Net 2025.20 geïnstalleerd op mijn M3H.
Inderdaad, andere voorwaarden, zelfde geldt voor Mercedes drive pilot.pdidi schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:51:
[...]
Grote verschil is dat BlueCruise afwijkt van de UNECE regels (handen mogen los op de snelweg) en dat het daarom aan het Operational Design Domain (ODD) moet voldoen dat het alleen op snelwegen kan worden geactiveerd. Mocht FSD Supervised er ooit op dezelfde manier (artikel 39) komen in de EU, grote kans dat dan ook Tesla er aan zal moeten geloven om ODD te implementeren
Dat AP alleen voor op snelwegen zou zijn vind ik ook maar een gek argument. De wagen is, zoals @pdidi al aangeeft, keurig in staat om snelwegen (en ook autowegen) van andere wegen te onderscheiden voor Navigate on AutoPilot. En bovendien heb je ook nog het automatisch stoppen voor stoplichten en stopborden op AutoPilot als je het FSD-pakket hebt. En die staan ook niet op snelwegen, dus waar is die feature voor dan? Want dat is ook gewoon nog dezelfde AutoPilot die wij allemaal gebruiken.
Het gaat er niet om wat wij consumenten ervan vinden. Het gaat erom waarvoor Tesla het systeem heeft goedgekeurd gekregen. In de woorden uit de manual (en daarmee in herhaling van wat er vaak op dit forum wordt gezegd):xFeverr schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:52:
Dat AP alleen voor op snelwegen zou zijn vind ik ook maar een gek argument
“ ATTENTIE
Automatisch sturen is bedoeld voor gebruik op autosnelwegen door een volledig opmerkzame bestuurder. Gebruik Automatisch sturen niet op wegen waar wegwerkzaamheden plaatsvinden of op plaatsen waar u fietsers of voetgangers kunt tegenkomen.”
Goed punt (zelf ook wel eens aangehaald), helaas is de manual wat dat betreft niet altijd consequent, want het volgende over waar je Autosteer kunt gebruiken suggereert toch echt iets anders:ChopinChopin schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:04:
[...]
Het gaat er niet om wat wij consumenten ervan vinden. Het gaat erom waarvoor Tesla het systeem heeft goedgekeurd gekregen. In de woorden uit de manual (en daarmee in herhaling van wat er vaak op dit forum wordt gezegd):
“ ATTENTIE
Automatisch sturen is bedoeld voor gebruik op autosnelwegen door een volledig opmerkzame bestuurder. Gebruik Automatisch sturen niet op wegen waar wegwerkzaamheden plaatsvinden of op plaatsen waar u fietsers of voetgangers kunt tegenkomen.”
Ik nergens terug vinden dat wat in de manual staat voortkomt uit een beperking die aan de goedkeuring van AP is gesteld.In een woonerf, een weg zonder middenstreep of een weg zonder toegangsbeperking is de maximaal toegestane kruissnelheid beperkt en wordt een melding weergegeven op het touchscreen. De begrensde snelheid is gelijk aan de maximumsnelheid voor de weg plus 10 km/h.
Knip
[ Voor 92% gewijzigd door Notna op 07-06-2025 12:51 . Reden: Zie topicwarning ]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dat ben ik, net als vaak hier, helemaal met je eens. Dat moet aan Tesla zijn im te verduidelijken, niet aan de consument om te interpreteren.pdidi schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:23:
[...]
Goed punt (zelf ook wel eens aangehaald), helaas is de manual wat dat betreft niet altijd consequent, want het volgende over waar je Autosteer kunt gebruiken suggereert toch echt iets anders:
[...]
Ik nergens terug vinden dat wat in de manual staat voortkomt uit een beperking die aan de goedkeuring van AP is gesteld.
Knip
[ Voor 92% gewijzigd door Notna op 07-06-2025 12:52 . Reden: Zie TW ]
Nee, je kan EAP ook op gewone wegen aanzetten mits er belijning is of een auto voor je die hij kan volgen.pdidi schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:51:
[...]
Grote verschil is dat BlueCruise afwijkt van de UNECE regels (handen mogen los op de snelweg) en dat het daarom aan het Operational Design Domain (ODD) moet voldoen dat het alleen op snelwegen kan worden geactiveerd. Mocht FSD Supervised er ooit op dezelfde manier (artikel 39) komen in de EU, grote kans dat dan ook Tesla er aan zal moeten geloven om ODD te implementeren.
Overigens begrijp ik dat Navigate on Autopilot al alleen op een snelweg kan worden geactiveerd. Ik heb zelf geen EAP/FSD dus wellicht dat iemand hier met EAP/FSD dat kan bevestigen
Ow, ook NoA? Want dan zou de manual wederom niet kloppen, waarin toch duidelijk staat:Jarus20 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:56:
[...]
Nee, je kan EAP ook op gewone wegen aanzetten mits er belijning is of een auto voor je die hij kan volgen.
@ChopinChopin realiseer me nu pas dat dit weer een duidelijk statement is dat Autosteer 'gewoon' buiten auto(snel)wegen kan/mag worden gebruiktWanneer u een auto(snel)weg met toegangsbeperking verlaat, schakelt Navigeren met Autopilot weer over op Automatisch sturen
[ Voor 45% gewijzigd door pdidi op 07-06-2025 13:22 ]
Hmm, nu laat je me twijfelen. Zal volgende keer even testen. Bedenk nu dat er toch gewoon 2 lijnen staan buiten snelwegen en niet de blauwe lijn in het midden van de weg. Misschien dat iemand hier dat kan bevestigen.pdidi schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:13:
[...]
Ow, ook NoA? Want dan zou de manual wederom niet kloppen, waarin toch duidelijk staat:
[...]
@ChopinChopin realiseer me nu pas dat dit weer een duidelijk statement is dat Autosteer 'gewoon' buiten auto(snel)wegen kan/mag worden gebruikt
Er is niet zoveel verschil toch? Buiten dat op snelwegen die semi automatisch zelf van rijstrook kan wisselen.
Middellijn is Navigate on AutoPilot. Dus dat de auto voorstellen gaat doen om van rijstrook te wisselen. En dat is onderdeel van EAP. En het automatische wisselen van rijstrook is dan weer een apart onderdeel, dat werkt namelijk ook zonder Navigate on AutoPilot (dus met de buitenste blauwe lijnen, normale AutoPilot)Jarus20 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:43:
[...]
Hmm, nu laat je me twijfelen. Zal volgende keer even testen. Bedenk nu dat er toch gewoon 2 lijnen staan buiten snelwegen en niet de blauwe lijn in het midden van de weg. Misschien dat iemand hier dat kan bevestigen.
Er is niet zoveel verschil toch? Buiten dat op snelwegen die semi automatisch zelf van rijstrook kan wisselen.
Wisselen van rijstrook is wel EAP en niet basis AP.xFeverr schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:51:
[...]
Middellijn is Navigate on AutoPilot. Dus dat de auto voorstellen gaat doen om van rijstrook te wisselen. En dat is onderdeel van EAP. En het automatische wisselen van rijstrook is dan weer een apart onderdeel, dat werkt namelijk ook zonder Navigate on AutoPilot (dus met de buitenste blauwe lijnen, normale AutoPilot)
Ja, is onderdeel van het EAP pakket. Ik wou eigenlijk zeggen dat EAP verder niet echt een stand of modus is. Het is ‘gewoon AP’ met wat extra add-ons erop geschroefd. en dat de blauwe middenlijn dus niet zegt dat je in EAP-modus staat (want dat bestaat dus niet) maar dat Navigate on AutoPilot ingeschakeld is. En dat dat dus geen voorwaarde is voor het automatisch wisselen van rijstrook. Dat is slechts voor het doen van voorstellen.RocketKoen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:57:
[...]
Wisselen van rijstrook is wel EAP en niet basis AP.
Nu vlak voordat we op vakantie gaan heb ik deze besteld en op de Y gezet, de kleine wisser is echter korter dan het origineel. Als ik nu ook de handleiding kijk moet de kleine eigenlijk 500mm lang zijn en niet 475. Is de A621S dus niet de betere keuze?MisteRMeesteR schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:17:
[...]
Zelfde set gebruik je voor een Model 3. Ik vervang ze steevast elk jaar, voor EUR 26 ga ik niet bezuinigen, sterker nog, heb 2 setjes A102S op 'voorraad'. in de garage![]()
Vervangen is net geen 2 minuutjes werk, soms red ik het in 1m43sec /s
Ik zit nu te wachten tot het regent om een keer test te rijden. Die 25mm die mist is dus niet hinderlijk?
Ik rij een S 2e model. Ik heb heel de riedel aan automatisch rijden.
Ik kan dat gewoon overal aanzetten mits er lijnen zijn. Als er geen lijnen zijn kan ik het nog aanzetten maar gaat hij in het midden rijden wat op landwegen niet handig is.
Maar ik rij van snelweg tot vrijwel alle andere wegen met lijnen op zo veel mogelijk automatisch. Ringbanen met 50 of wegen van 80 pak ik mee.
In woonwijken zonder lijnen gaat hij weer in het midden van straat rijden dus zet het uit.
Heeeeel soms is een lijn schijnbaar niet duidelijk in beeld en kan ik het niet aanzetten. Als ik dan 100meter verder rij en er is een lijn dan kan ik het wel weer aanzetten.
Ik gebruik het echt constant. Met 100 op Nederlandse snelwegen maar ook met 150 op Duitse snelwegen. Het werkt zo ver ik vind echt heerlijk.
Het is dan een S dus ik weet niet of het helemaal hetzelfde is maar autopilot in de duurste vorm werkt in Nederland voor mij overal heel goed waar lijnen zijn.
Alle klachten en rare scenarios die je in onderzoek programma’s tegenkomt herken ik helemaal niet.
Uiteraard remt hij wel eens een beetje af door een spookmelding maar rare stuuracties of rare andere dingen herken ik niet.
Het voel nooit onveilig zolang er maar strepen of lijnen op de weg zijn. Als die wegvallen zet ik het uit omdat je anders dus midden op de weg rijd.
Puntje van kritiek is dat er een “Duitsland modus” is. Het zou fijn zijn als hij een beetje links houd bij files in Duitsland. Maar ik kijk gewoon veel in de spiegel en stuur wel bij als er een ambulance pid aankomt.
Wellicht dis anders dan een 3 of Y maar dat is mijn ervaring met alle opties op een S.
Ik kan dat gewoon overal aanzetten mits er lijnen zijn. Als er geen lijnen zijn kan ik het nog aanzetten maar gaat hij in het midden rijden wat op landwegen niet handig is.
Maar ik rij van snelweg tot vrijwel alle andere wegen met lijnen op zo veel mogelijk automatisch. Ringbanen met 50 of wegen van 80 pak ik mee.
In woonwijken zonder lijnen gaat hij weer in het midden van straat rijden dus zet het uit.
Heeeeel soms is een lijn schijnbaar niet duidelijk in beeld en kan ik het niet aanzetten. Als ik dan 100meter verder rij en er is een lijn dan kan ik het wel weer aanzetten.
Ik gebruik het echt constant. Met 100 op Nederlandse snelwegen maar ook met 150 op Duitse snelwegen. Het werkt zo ver ik vind echt heerlijk.
Het is dan een S dus ik weet niet of het helemaal hetzelfde is maar autopilot in de duurste vorm werkt in Nederland voor mij overal heel goed waar lijnen zijn.
Alle klachten en rare scenarios die je in onderzoek programma’s tegenkomt herken ik helemaal niet.
Uiteraard remt hij wel eens een beetje af door een spookmelding maar rare stuuracties of rare andere dingen herken ik niet.
Het voel nooit onveilig zolang er maar strepen of lijnen op de weg zijn. Als die wegvallen zet ik het uit omdat je anders dus midden op de weg rijd.
Puntje van kritiek is dat er een “Duitsland modus” is. Het zou fijn zijn als hij een beetje links houd bij files in Duitsland. Maar ik kijk gewoon veel in de spiegel en stuur wel bij als er een ambulance pid aankomt.
Wellicht dis anders dan een 3 of Y maar dat is mijn ervaring met alle opties op een S.
FreeReef.nl
Ik heb sinds enkele dagen iets vreemds. Voorheen was het zo dat wanneer ik aan kom lopen en de bestuurders portier open ik ook het achterste portier en bijvoorbeeld de achterklep kan open. Dat kan nu dus niet meer. Wel bestuurdersportier en dan moet ik vanuit binnen de achterportier openen om mijn tas in te doen. Weet iemand wat ik kan doen dit weer in de oude situatie te brengen?
Het is een optie dat de telefoonkey alleen de bestuurdersdeur opent. Die heb je waarschijnlijk aangezet.jefjef schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:54:
Ik heb sinds enkele dagen iets vreemds. Voorheen was het zo dat wanneer ik aan kom lopen en de bestuurders portier open ik ook het achterste portier en bijvoorbeeld de achterklep kan open. Dat kan nu dus niet meer. Wel bestuurdersportier en dan moet ik vanuit binnen de achterportier openen om mijn tas in te doen. Weet iemand wat ik kan doen dit weer in de oude situatie te brengen?
Controls > Locks > Driver Door Unlock Mode
De A621s is dezelfde maat als de originele model Y ruitenwissers. De A102s is de maat voor model3, maar zal ook vast wel werken.Dersan schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:08:
[...]
Nu vlak voordat we op vakantie gaan heb ik deze besteld en op de Y gezet, de kleine wisser is echter korter dan het origineel. Als ik nu ook de handleiding kijk moet de kleine eigenlijk 500mm lang zijn en niet 475. Is de A621S dus niet de betere keuze?
Ik zit nu te wachten tot het regent om een keer test te rijden. Die 25mm die mist is dus niet hinderlijk?
Aha dank je!RocketKoen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:33:
[...]
Het is een optie dat de telefoonkey alleen de bestuurdersdeur opent. Die heb je waarschijnlijk aangezet.
Controls > Locks > Driver Door Unlock Mode
Toen ik er destijds naar zocht werd de A102S geadviseerd en stond de A621S als niet compatible, ook al had deze dezelfde lengte als de originele wissers. Die 25mm heb ik nooit gemist. Het klapperen en piepen van de originele bladen overigens ook nietDersan schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:08:
[...]
Nu vlak voordat we op vakantie gaan heb ik deze besteld en op de Y gezet, de kleine wisser is echter korter dan het origineel. Als ik nu ook de handleiding kijk moet de kleine eigenlijk 500mm lang zijn en niet 475. Is de A621S dus niet de betere keuze?
Ik denk eigenlijk dat de A621S ook wel prima zou passen, maar af en toe ben ik iets minder eigenwijs dan gebruikelijk en neem ik het zekere voor het onzekere. Alhoewel je dat ook wel kunt kwalificeren als eigenwijs. Nou ja, je begrijpt m'n punt denk ik wel.
Ik zag dat je nog geen bevestiging hebt gehad. Ik heb EAP, geen FSD. Navigate on Autopilot kan inderdaad alleen op snelwegen, knooppunten en verbindingswegen, op- en afritten worden geactiveerd.pdidi schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:51:
[...]
Navigate on Autopilot deactiveert zich weer als het einde van een snelweg wordt bereikt, bijvoorbeeld op de plek waar de A65 overgaat in de N65. Of als het einde van een afrit wordt bereikt. Gaat dan over op standaard Autopilot.
Juist! Dan zou het voor Tesla easy peasy moeten zijn om FSD-S gefaseerd uit te rollen in EU en te beginnen met de autosnelwegen. Denk dat daar al heel veel mensen blij van zouden wordenReconE schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:28:
[...]
Ik zag dat je nog geen bevestiging hebt gehad. Ik heb EAP, geen FSD. Navigate on Autopilot kan inderdaad alleen op snelwegen, knooppunten en verbindingswegen, op- en afritten worden geactiveerd.
Navigate on Autopilot deactiveert zich weer als het einde van een snelweg wordt bereikt, bijvoorbeeld op de plek waar de A65 overgaat in de N65. Of als het einde van een afrit wordt bereikt. Gaat dan over op standaard Autopilot.
FSD is al easy sinds 2016 op zijn Twitterpdidi schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:28:
[...]
Juist! Dan zou het voor Tesla easy peasy moeten zijn om FSD-S gefaseerd uit te rollen in EU en te beginnen met de autosnelwegen. Denk dat daar al heel veel mensen blij van zouden worden
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 07-06-2025 19:18 ]
Dan moeten ze eerst kunnen bewijzen dat het veilig werkt. En dat is nu al bijna 10 jaar niet gelukt, terwijl ze het zo blijven noemenpdidi schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:28:
[...]
Juist! Dan zou het voor Tesla easy peasy moeten zijn om FSD-S gefaseerd uit te rollen in EU en te beginnen met de autosnelwegen. Denk dat daar al heel veel mensen blij van zouden worden
Weet er iemand waarom de trekhaak op de Model 3 Performance maar 500kg aan kan en op de RWD/LR het tot 1000kg gaat? Is dat puur door het vermogen of omdat de opbouw niet zo stevig is?
Ik ben aan het denken om mijn 2023 RWD in te ruilen voor een Highland performance. Nu gebruik ik vaak mijn vader zijn wagen en aanhanger om wat prullen naar het containerpark te brengen, maar dat is altijd een gedoe met afspreken om zijn wagen te lenen.
Het zou fijner zijn als ik ook een trekhaak heb en gewoon zijn aanhanger kan oppikken wanneer het een keer nodig is. 500kg is niet veel, maar het is een kleine aanhanger en voor wat tuinafval enzo wellicht voldoende.
En uiteraard is de mogelijkheid voor een fietsendrager mooi meegenomen. Zeker nu onze zoon wat ouder wordt lijkt het me fijn om zijn fiets te kunnen meenemen op vakantie.
Ik ben aan het denken om mijn 2023 RWD in te ruilen voor een Highland performance. Nu gebruik ik vaak mijn vader zijn wagen en aanhanger om wat prullen naar het containerpark te brengen, maar dat is altijd een gedoe met afspreken om zijn wagen te lenen.
Het zou fijner zijn als ik ook een trekhaak heb en gewoon zijn aanhanger kan oppikken wanneer het een keer nodig is. 500kg is niet veel, maar het is een kleine aanhanger en voor wat tuinafval enzo wellicht voldoende.
En uiteraard is de mogelijkheid voor een fietsendrager mooi meegenomen. Zeker nu onze zoon wat ouder wordt lijkt het me fijn om zijn fiets te kunnen meenemen op vakantie.
[ Voor 75% gewijzigd door Broodro0ster op 08-06-2025 00:36 ]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
https://www.reddit.com/r/.../1l4gche/comment/mw8sz4c/sphere schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:33:
Hij weet niet eens of hij zelf op het pedaal zat te duwen of niet. Dus ik zou die 'FSD crash' met een dikke korrel zout nemen...
Komt door de banden dacht ik. Load index van die Pirelli P Zero 4 is maar 92.Broodro0ster schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:29:
Weet er iemand waarom de trekhaak op de Model 3 Performance maar 500kg aan kan en op de RWD/LR het tot 1000kg gaat? Is dat puur door het vermogen of omdat de opbouw niet zo stevig is?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik verwacht dat het de komende 10 jaar nog een hulpmiddel blijft. Dus: altijd alert blijven met bijbehorende nags voor simpele eindgebruikers zoals jij en ik. De fsd-s Tesla filmpjes zonder nags in Amsterdam met Tesla personeel toont operators met opengespreide handen vlakbij het stuur. Hierdoor kan de operator direct ingrijpen.JohanB schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:08:
[...]
Dan moeten ze eerst kunnen bewijzen dat het veilig werkt. En dat is nu al bijna 10 jaar niet gelukt, terwijl ze het zo blijven noemen
Geen eindgebruiker gaat dat op die manier doen, dat zie je al in fsd-s films met Chinezen en Amerikanen.
Gisteren in de regen een paar honderd km afgelegd met AP. 3 keer trekt de AP me half een rijstrook naar links, waarschijnlijk omdat door het water de lijnen slecht zichtbaar waren.pdidi schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:34:
[...]
Behalve dat ACC by design niet bedoeld is voor wegen waar zich ongemotoriseerd verkeer en/of voetgangers begeven, is er aangetoond dat ACC 12% meer ongelukken veroorzaakt. TL;DR: We zijn te snel afgeleid. Dan moet dat gecompenseerd worden door iets wat beter rijdt dan een mens: FSD-S
Ik begin het minder en minder te apprecieren. Dit heb ik voordien met mijn volvo nooit gehad, en die reed wel perfect op de autostrade.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb een interessante functie gezien in het service menu van mijn M3 2019 v2025.14.9: Koplampen verstellen. Aantikken, minuutje wachten en je kan de hoogte en spreiding van de koplampen links en rechts naar eigen inzicht verstellen. Nog niet eerder gezien, hebben mensen dit met een lagere softwareversie?
:strip_exif()/f/image/jZisumtyR7qPqTYxmjZtpYqP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dgO2N3Upt0FJWYnYwDbitPMC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jZisumtyR7qPqTYxmjZtpYqP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dgO2N3Upt0FJWYnYwDbitPMC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Uraq11d8QcfQPgQgJsOO7ThA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 59% gewijzigd door ReconE op 08-06-2025 09:00 ]
Eens, iets met kip-ei in EU. De US cijfers zijn iig bemoedigend, waarbij Tesla stelt dat het 54% veiliger is dan een menselijke bestuurder wanneer FSD (Supervised) is ingeschakeldJohanB schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:08:
[...]
Dan moeten ze eerst kunnen bewijzen dat het veilig werkt. En dat is nu al bijna 10 jaar niet gelukt, terwijl ze het zo blijven noemen
/f/image/M137dcp5Iw1zW87mV6hSPxOM.png?f=fotoalbum_large)
Zover ik weet kan je al jaren de koplampen verstellen.ReconE schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:49:
Ik heb een interessante functie gezien in het service menu van mijn M3 2019 v2025.14.9: Koplampen verstellen. Aantikken, minuutje wachten en je kan de hoogte en spreiding van de koplampen links en rechts naar eigen inzicht verstellen. Nog niet eerder gezien, hebben mensen dit met een lagere softwareversie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik rijd nu bijna 2 jaar Tesla en heb het altijd gekund.
Dat kan echt wel heel lang al. Zo lang ik de auto heb (MY) al sowieso. Heb er nu 100k kilometers mee gereden.ReconE schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Kon september 2019 al sinds de eerste 100m dat ik in mijn tesla reed. functie ook 1000003002340x gebruikt omdat na elke update in die tijd de lampen richting de toppen van de bomen stonden. En er waren in die tijd soms om de paar dagen updates......erg fijn.ReconE schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Deze had ik op mijn MY in janauri iig ook al. Ze stonden best wel te hoog, dus heb het via die optie aangepast.ReconE schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: blijkbaar was ik spuit elf
Tijdens het wassen van onze M3 gisteren viel me ineens op dat er in de ruimte van het derde remlicht een opgerold stuk papier zit met een cijferreeks erop. Geen idee hoe dit hier terecht gekomen is. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit vanuit het interieur er per ongeluk in gekomen is.
Ik zou dit graag willen verwijderen maar de ruimte van het derde remlicht lijkt niet eenvoudig toegankelijk te zijn. Hebben jullie een idee hoe hier bij te komen om dit te verwijderen?
Ik zou dit graag willen verwijderen maar de ruimte van het derde remlicht lijkt niet eenvoudig toegankelijk te zijn. Hebben jullie een idee hoe hier bij te komen om dit te verwijderen?
:strip_exif()/f/image/mM76ScDlf2OuaDttRJ7RbK8F.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door RealPG op 08-06-2025 13:24 ]
Getest met de regen, lengte lijkt inderdaad ok en het is zoals je zei een ENORME verbetering ten opzichte van de standaard wissers.-MD- schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:22:
[...]
Toen ik er destijds naar zocht werd de A102S geadviseerd en stond de A621S als niet compatible, ook al had deze dezelfde lengte als de originele wissers. Die 25mm heb ik nooit gemist. Het klapperen en piepen van de originele bladen overigens ook niet.
Ik denk eigenlijk dat de A621S ook wel prima zou passen, maar af en toe ben ik iets minder eigenwijs dan gebruikelijk en neem ik het zekere voor het onzekere. Alhoewel je dat ook wel kunt kwalificeren als eigenwijs. Nou ja, je begrijpt m'n punt denk ik wel.
Fijn: de wide view van de achteruitrijcamera kan in 2025.20.3 weer uit worden gezet (AI4)
Mijn mobiele lader laadt plotseling niet meer met 13a, maar 8a.
Heb al de connectors schoongeblazen (waren eigenlijk gewoon brandschoon), en 2 andere stopcontacten geprobeerd. Blijft een stroing gegeven dat ik de stekker beter moet aansluiten.
Is mijn mobiele lader kapot? 10 maanden oud...
Melding in de tesla-app refereert naar:
UMC_a015
Fout in adapter van wandstekker - Oplaadsnelheid verlaagd
Steek de adapter volledig in de mobile connector en probeer het opnieuw
Heb al de connectors schoongeblazen (waren eigenlijk gewoon brandschoon), en 2 andere stopcontacten geprobeerd. Blijft een stroing gegeven dat ik de stekker beter moet aansluiten.
UMC_a015
[ Voor 23% gewijzigd door Cis op 08-06-2025 19:45 ]
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Heb ik ook gehad, zwarte stekker zat niet goed in adapter (komt omdat hij daar aan hangt en loskomt). Even goed in adapter drukken.Cis schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:30:
Mijn mobiele lader laadt plotseling niet meer met 13a, maar 8a.
UMC_a015
Maar wat moet dit dan voorstellen? Is het niet een gevalletje komt niet overeen met foto? Lijkt nergens goed aan te sluiten of juist oversized? Zelfs als 't straks zou zitten is dit dan speciaal voor met honden?Guido7619 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:43:
Iemand die ik blij kan maken met een gratis set automatten voor een Model Y?
Dit besteld maar vindt het zelf maar niks. Past op zich wel goed maar valt niet lekker door de kreukels. Ligt nu stof te happen op zolder en weggooien is ook zonde. Was toch nog 150 euro.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ja ik vindt het ook niks. Werdt verkocht als op maat gemaakt voor Model Y. En op zich is het ook wel precies op maat, maar het valt niks mooi zoals een stoffen mat.Oekol schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:01:
[...]
Maar wat moet dit dan voorstellen? Is het niet een gevalletje komt niet overeen met foto? Lijkt nergens goed aan te sluiten of juist oversized? Zelfs als 't straks zou zitten is dit dan speciaal voor met honden?
Maar he, het is maar gratis he. Wie weet is er toch iemand blij mee want bij het grof vuil gaat het ook maar de verbrandingsoven in. Das ook zonde.
HeldIvardi schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:53:
[...]
Heb ik ook gehad, zwarte stekker zat niet goed in adapter (komt omdat hij daar aan hangt en loskomt). Even goed in adapter drukken.
Ik laat overigens altijd thuis op, op 13 ampere.
Atijd tot 80%, 1x per 2 weken naar 100%. Mits ik de volgende dag minimaal 20% eraf ga rijden.
Ik laat 'm vrijwel nooit onder de 20% batterij komen.
Na 10.000km, 10 maanden, is mijn batterij-degradatie 99,7
Nouja, andersom dan. Maar je begrijpt wat ik bedoel
[ Voor 38% gewijzigd door Cis op 08-06-2025 20:23 ]
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Voor wie het nog niet heeft gezien: Zembla heeft een interessante uitzending gemaakt over hoe Tesla de Europese regels voor goedkeuring van Autopilot zou hebben weten te omzeilen.
YouTube: Dit is hoe Tesla Europese regels omzeilde met Autopilot | Zembla
Zoiets stuur je toch terug….(ben stiekem wel benieuwd naar de foto’s op de site waar je kocht….)Guido7619 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:43:
Iemand die ik blij kan maken met een gratis set automatten voor een Model Y?
Dit besteld maar vindt het zelf maar niks. Past op zich wel goed maar valt niet lekker door de kreukels. Ligt nu stof te happen op zolder en weggooien is ook zonde. Was toch nog 150 euro.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Interessant? Het is echt ontzettend slecht journalistiek werk. De titel dekt niet eens de inhoud, want in de aflevering zie ik nergens terugkomen hoe Tesla de regels omzeilde. De inhoud betreffende 'de regels' gaat over dat het RDW goedkeuring heeft gegeven op basis van regels die kennelijk voor interpretatie vatbaar waren (en misschien nog zijn). Dan kun je natuurlijk een hele semantische discussie beginnen over de betekenis van omzeilen. Prima. Echter komt in de uitzending ook niet naar voren hoe Tesla dat beoordelingsproces nu beïnvloed heeft. De titel is op zijn minst suggestief. Er is een product aangeleverd en dat is goedgekeurd door een keurende instantie, iets anders is er wat betreft het goedkeuringsproces niet aangetoond in de uitzending. Voornamelijk komt de rol van het RDW in dit proces ter sprake.Hunkaroglu schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:03:
Voor wie het nog niet heeft gezien: Zembla heeft een interessante uitzending gemaakt over hoe Tesla de Europese regels voor goedkeuring van Autopilot zou hebben weten te omzeilen.
De rest van de aflevering bevat een hoop vulling: een ontevreden ex-medewerker die data heeft gestolen, niet onderbouwde statistieken (terwijl ze daar Tesla ook van beschuldigen) en als hoogte dan wel dieptepunt het overlijden van een automobilist die frontaal is aangereden door een Tesla die op de verkeerde weghelft kwam. Uit onderzoek is dan gebleken dat de bestuurder dacht dat de wagen op Autopilot reed, maar dat was dus niet het geval. Ergo: 100% bestuurdersfout. Terwijl het eigenlijk ook met ingeschakelde Autopilot al een bestuurdersfout zou zijn, want het is nog steeds een rijhulpsysteem. Maar deze casus moet dan onderbouwen dat Autopilot niet goedgekeurd had moeten worden? Volgens mij zijn er wel betere casussen te vinden om het punt te onderbouwen.
De vraag die op 23:07 terecht opkomt is: "What evidence is Tesla showing you and how do you know that the evidence they are showing you has not been cherry picked or pasted together". Het hele interview van Zembla met de RDW-medewerker was een flink bewerkte montageshow. De pot verwijt de ketel en niet zo'n beetje ook...
Ik wil best geloven dat er een mismatch is tussen de techniek enerzijds en (verouderde) wet en regelgeving anderzijds. Dat het anders had gemoeten of zou moeten zou ongetwijfeld te verdedigen zijn. Ook helemaal prima dat Autopilot nooit goedgekeurd had moeten worden. Maar geef in die uitzending dan een onderbouwing welke wet en/of regelgeving is overtreden of welke aanpassingen noodzakelijk zijn om dit in de toekomst te voorkomen. Niet een vaag verhaal dat niet verder komt dan een fabrikant die binnen de lijntjes kleurt, maar daarbij niet de kleurtjes gebruikt die men verwacht had... Zembla gaat hier echt finaal de mist in. Sensationeel gebracht met weinig inhoud.
automatten.nlTommie12 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:41:
[...]
Zoiets stuur je toch terug….(ben stiekem wel benieuwd naar de foto’s op de site waar je kocht….)
bestaat ondertussen ook al niet meer. Op de foto's zag het er schitterend uit. Maar het bleek niks anders als een doorverkoper van AliExpress achtige rommel te zijn.
Uit nieuwsgierigheid valt het me op dat de juniper Y in Australië, maar ook in sommige andere regio’s ,afwijkende WLTP waardes kent dat de Europese. Zo is de standaard RWD juniper bijvoorbeeld 466km ipv 500. Iemand enig idee waar deze verschillen door komen? De wielen etc zijn allemaal hetzelfde.
Andere batterij misschien?WouterL schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:47:
Uit nieuwsgierigheid valt het me op dat de juniper Y in Australië, maar ook in sommige andere regio’s ,afwijkende WLTP waardes kent dat de Europese. Zo is de standaard RWD juniper bijvoorbeeld 466km ipv 500. Iemand enig idee waar deze verschillen door komen? De wielen etc zijn allemaal hetzelfde.
Ja dat zou je idd zeggen. Want de WLTP methode lijkt me universeel?
Tja, meestal doorzie ik dat wel, en als ik het dan toch nog wil, dan koop ik zelf wel op Ali…Guido7619 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:15:
[...]
automatten.nl
bestaat ondertussen ook al niet meer. Op de foto's zag het er schitterend uit. Maar het bleek niks anders als een doorverkoper van AliExpress achtige rommel te zijn.
Die matten zijn idd typisch wat je in China in een taxi kan verwachten.
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Je maakt goede punten, vooral dat de uitzending weinig juridisch bewijs levert voor het “omzeilen”. Toch vind ik het ergens ook logisch dat media proberen te onderzoeken hoe transparant het goedkeuringsproces nu eigenlijk is.-MD- schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:33:
[...]
Interessant? Het is echt ontzettend slecht journalistiek werk. De titel dekt niet eens de inhoud, want in de aflevering zie ik nergens terugkomen hoe Tesla de regels omzeilde. De inhoud betreffende 'de regels' gaat over dat het RDW goedkeuring heeft gegeven op basis van regels die kennelijk voor interpretatie vatbaar waren (en misschien nog zijn). Dan kun je natuurlijk een hele semantische discussie beginnen over de betekenis van omzeilen. Prima. Echter komt in de uitzending ook niet naar voren hoe Tesla dat beoordelingsproces nu beïnvloed heeft. De titel is op zijn minst suggestief. Er is een product aangeleverd en dat is goedgekeurd door een keurende instantie, iets anders is er wat betreft het goedkeuringsproces niet aangetoond in de uitzending. Voornamelijk komt de rol van het RDW in dit proces ter sprake.
De rest van de aflevering bevat een hoop vulling: een ontevreden ex-medewerker die data heeft gestolen, niet onderbouwde statistieken (terwijl ze daar Tesla ook van beschuldigen) en als hoogte dan wel dieptepunt het overlijden van een automobilist die frontaal is aangereden door een Tesla die op de verkeerde weghelft kwam. Uit onderzoek is dan gebleken dat de bestuurder dacht dat de wagen op Autopilot reed, maar dat was dus niet het geval. Ergo: 100% bestuurdersfout. Terwijl het eigenlijk ook met ingeschakelde Autopilot al een bestuurdersfout zou zijn, want het is nog steeds een rijhulpsysteem. Maar deze casus moet dan onderbouwen dat Autopilot niet goedgekeurd had moeten worden? Volgens mij zijn er wel betere casussen te vinden om het punt te onderbouwen.
De vraag die op 23:07 terecht opkomt is: "What evidence is Tesla showing you and how do you know that the evidence they are showing you has not been cherry picked or pasted together". Het hele interview van Zembla met de RDW-medewerker was een flink bewerkte montageshow. De pot verwijt de ketel en niet zo'n beetje ook...
Ik wil best geloven dat er een mismatch is tussen de techniek enerzijds en (verouderde) wet en regelgeving anderzijds. Dat het anders had gemoeten of zou moeten zou ongetwijfeld te verdedigen zijn. Ook helemaal prima dat Autopilot nooit goedgekeurd had moeten worden. Maar geef in die uitzending dan een onderbouwing welke wet en/of regelgeving is overtreden of welke aanpassingen noodzakelijk zijn om dit in de toekomst te voorkomen. Niet een vaag verhaal dat niet verder komt dan een fabrikant die binnen de lijntjes kleurt, maar daarbij niet de kleurtjes gebruikt die men verwacht had... Zembla gaat hier echt finaal de mist in. Sensationeel gebracht met weinig inhoud.
Het klopt dat Tesla zich aan de regels houdt, maar dat is precies het lastige: een onvolwassen systeem in beta door gewone bestuurders laten testen op de openbare weg voelt niet bepaald verantwoord. Andere fabrikanten lopen vast in regelgeving, terwijl Tesla door de mazen weet te bewegen. Het is een beetje vergelijkbaar met hoe grote multinationals belasting ontwijken: legaal op papier, maar maatschappelijk wringt het. Dat bedoelen ze denk ik met “omzeilen”: niet per se illegaal, maar wel discutabel.
Ondertussen maken we allemaal nog steeds regelmatig phantom braking mee. Dat onderstreept dat het systeem simpelweg nog niet af is.
En toch rijden we er allemaal nog in. Misschien omdat we liever geloven in waar het naartoe gaat dan stilstaan bij wat er nog ontbreekt.
ja, te snel gekocht. En op de foto's zag het er goed uit.Tommie12 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:09:
[...]
Tja, meestal doorzie ik dat wel, en als ik het dan toch nog wil, dan koop ik zelf wel op Ali…
Die matten zijn idd typisch wat je in China in een taxi kan verwachten.
Het zou ze sieren als ze dan ook effectief onderzoek doen.Hunkaroglu schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:31:
[...]
Toch vind ik het ergens ook logisch dat media proberen te onderzoeken hoe transparant het goedkeuringsproces nu eigenlijk is.
Daar kan ik me niet echt in vinden. Een echte phantom brake* heb ik echt al 2 jaar niet meer gehad. Sinds vision werkt het bij mij goed. Rij er eigenlijk altijd mee op snelwegen. Bij knooppunten gaat ie wel uit omdat ie dan soms van 105 naar 100 teruggaat.Hunkaroglu schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:31:
[...]
....
Ondertussen maken we allemaal nog steeds regelmatig phantom braking mee. Dat onderstreept dat het systeem simpelweg nog niet af is.
...
*) bv bij een viaduct met volle zon tegen even vol op de rem
Ik rijd nog in een Tesla van 2019. Het is inderdaad minder dan voorheen, maar helemaal weg is het bij mij niet. Maar dat is ook precies wat ik probeerde aan te kaarten: het systeem was/is gewoon nog niet af, en toch rijdt het al jaren rond op de openbare weg.RF1000 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:05:
[...]
Daar kan ik me niet echt in vinden. Een echte phantom brake* heb ik echt al 2 jaar niet meer gehad. Sinds vision werkt het bij mij goed. Rij er eigenlijk altijd mee op snelwegen. Bij knooppunten gaat ie wel uit omdat ie dan soms van 105 naar 100 teruggaat.
*) bv bij een viaduct met volle zon tegen even vol op de rem
Misschien hadden ze dat onderzoek dan 5 jaar geleden moeten doen, en niet nu Tesla toevallig een paar maanden in een slecht daglicht staat. De 'klokkenluider' is ook iets van jaren geleden.Hunkaroglu schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:31:
[...]
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Je maakt goede punten, vooral dat de uitzending weinig juridisch bewijs levert voor het “omzeilen”. Toch vind ik het ergens ook logisch dat media proberen te onderzoeken hoe transparant het goedkeuringsproces nu eigenlijk is.
Het klopt dat Tesla zich aan de regels houdt, maar dat is precies het lastige: een onvolwassen systeem in beta door gewone bestuurders laten testen op de openbare weg voelt niet bepaald verantwoord. Andere fabrikanten lopen vast in regelgeving, terwijl Tesla door de mazen weet te bewegen. Het is een beetje vergelijkbaar met hoe grote multinationals belasting ontwijken: legaal op papier, maar maatschappelijk wringt het. Dat bedoelen ze denk ik met “omzeilen”: niet per se illegaal, maar wel discutabel.
En toch rijden we er allemaal nog in. Misschien omdat we liever geloven in waar het naartoe gaat dan stilstaan bij wat er nog ontbreekt.
De bronnen die men gebruikt zijn ook allemaal gebaseerd op situaties van jaren geleden, toen Tesla nog software inkocht van Mobileye. De recente dingen die men noemt zijn allemaal niet toewijsbaar aan Autopilot en dus een bestuurdersfout.
Dus waarom komt dit nu?
Want als het recent zou zijn, hoezo benoemt men dan niet het ontwikkelproces waar Tesla in zit? Waarom wordt FSD 13 niet genoemd, waarmee in de VS rond wordt gereden (wat een volledig ander systeem is dan Autosteer!)? Wat de stack is waarmee Tesla deze maand nog autonome (=unsupervised) voertuigen in Austin gaat laten rondrijden?
Daarmee wordt al getest in NL en andere UNECE landen, maar daar wordt met geen woord over gerept. Hoe kan dat met een serieus onderzoek niet opgemerkt worden?
Inmiddels hebben alle merken goedgekeurde rijhulpsystemen en allemaal kunnen ze niet overweg met fietsstroken langs een 60-weg. Klaarblijkelijk sluit de regelgeving dus ook niet aan bij werkelijkheid. Levensgevaarlijk.
Daarmee zitten we nu in de bizarre situatie dat journalistiek gaat uitzoeken waarom het oude rijhulpsysteem is goedgekeurd terwijl het nieuwere, betere rijhulpsysteem nu wordt tegengehouden.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
https://www.automatten.nl/ bestaat nog steeds?Guido7619 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:15:
[...]
automatten.nl
Idem voor alle andere systemen, er zijn er maar weinig die foutloos werken en elke nieuwe versie wordt bijgeschaafd, met als grootste verschil dat bij tesla er toch nog (kleine) dingen worden aangepast, terwijl andere nog steeds met de firmware vanuit de fabriek uit 2017 rondrijden.Hunkaroglu schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:32:
[...]
Ik rijd nog in een Tesla van 2019. Het is inderdaad minder dan voorheen, maar helemaal weg is het bij mij niet. Maar dat is ook precies wat ik probeerde aan te kaarten: het systeem was/is gewoon nog niet af, en toch rijdt het al jaren rond op de openbare weg.
Onze Niro uit 2017 stond letterlijk voor elke fietser op de rem, al was het een vrijliggend fietspad. De 2021 versie doet dat bijna nooit meer, maar tussen 2017 en 2021 heb ik nooit enige verbetering gemerkt.
Dat kan zeker. Dan heb je de eerste Model Y GTI 😂xares schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 06:37:
Iemand al een aftermarkt speaker/subwoofer in zijn Model y 2026 laten zetten?
Zou eigenlijk de LR achterwielaandrijving willen aanschaffen i.v.m. de range (ik heb nu de model3 2022 met sub). Door de subwoofer neig ik naar de LR. Maar voor 3k kan je wellicht beter een aftermarkt audio set laten inbouwen.
Bij de WLTP in Australië staat op de website dat ze de WLTP met de grootste inchmaat rekenen. De 19 en 20 hebben dezelfde WLTP. Bij de Nederlandse versie zie ik die 20inch niet eens staan: daar is (een deel toch van) je antwoord. 19" VS 20"WouterL schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:47:
Verder komen de auto's in Australië denk ik uit China volgens mij. Komen die van ons niet meer vandaan, wellicht dat zij BYD batterijen hebben en wij weer opnieuw de CATL met iets andere samenstelling vanuit Duitsland.
Range
Ranges on Tesla's website are based on the WLTP standard and certified on the largest wheel option.
[ Voor 22% gewijzigd door Oekol op 09-06-2025 13:17 ]
De standaard RWD komt alleen met 19”, althans hier welOekol schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:11:
[...]
Bij de WLTP in Australië staat op de website dat ze de WLTP met de grootste inchmaat rekenen. De 19 en 20 hebben dezelfde WLTP. Bij de Nederlandse versie zie ik die 20inch niet eens staan: daar is (een deel toch van) je antwoord. 19" VS 20"
Verder komen de auto's in Australië denk ik uit China volgens mij. Komen die van ons niet meer vandaan, wellicht dat zij BYD batterijen hebben en wij weer opnieuw de CATL met iets andere samenstelling vanuit Duitsland.
[...]
Je haalt nu van alles door elkaar. Alle Tesla's zijn achterwiel aangedreven en de AWD (je raad het al) 4 wiel aangedreven (maar vaak ook gewoon op de achterwielen als 4wd niet nodig is) en premium materiaal voor (de sr en de lr hebben textiel in de portieren)xares schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 06:37:
Iemand al een aftermarkt speaker/subwoofer in zijn Model y 2026 laten zetten?
Zou eigenlijk de LR achterwielaandrijving willen aanschaffen i.v.m. de range (ik heb nu de model3 2022 met sub). Door de subwoofer neig ik naar de LR. Maar voor 3k kan je wellicht beter een aftermarkt audio set laten inbouwen.
Alleen de AWD heeft op de nieuwe model y de subwoofer in de premium audio. De LR heeft geen premium audio (dus zonder sub).
Is dat ook echt zo? Wat ik heb begrepen is dat dit vooral een echt probleem was met de 'oudere' versies. Dan heb ik het over een echte phantom brake, dus een remactie die nagenoeg vergelijkbaar is met het volledig intrappen van het rempedaal. Zelf heb ik dat met de oude Y en de nieuwe Y nooit als zodanig ervaren. Wel dat de wagen een dusdanige vertraging heeft dat de remlichten aan gaan, maar niet dat ik met mijn snufferd tegen het dashboard aan zit met bijbehorende hartverzakking.Hunkaroglu schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:31:
[...]
Het beste reproduceerbare voorbeeld is voor mij hier, de A13 links 12,9 van Rotterdam naar Delft vlak voor de afslag naar het tankstation waar ik regelmatig langs kom:
https://maps.app.goo.gl/LFHCq8rCJoWb3WGKA
/f/image/Pt1XiZ0O7XSq7yEIKUIsD6ZC.png?f=fotoalbum_large)
Als ik daar op rijstrook 3 rijd op Autopilot of TACC, gaat hij altijd vertragen met een dusdanige vertraging dat de remlichten inschakelen. Elke update hoop ik dat het weg is, maar helaas. Het is vervelend, maar met het voet vlakbij het pedaal makkelijk te overrulen*. Het is daar altijd zo druk dat ik nooit heb kunnen ondervinden wat er gaat gebeuren als ik niet ingrijp.
Verder heb ik het nog nooit ergens anders meegemaakt. Wel de typische overgang van 105 naar 100 (of op sommige stukken bij Utrecht naar 90, geen idee waarom) ofzo bij knooppunten of overgang naar andere wegen, zoals @RF1000 dat al benoemde. Maar als ik dan netjes 100 zou rijden zou ik daar dan weer geen last van hebben.
Resume: ik denk dat de term phantom brake nogal aan interpretatie onderhevig is. De vertragingen van nu zijn denk ik niet te vergelijken met de rem-acties van vroeger. Maar dat is wat ik aanneem op basis van wat ik heb gelezen toen ik overwoog een Y aan te schaffen. Corrigeer me vooral
*Het schijnt een geldig Nederlands woord te zijn, ik vind het maar een lelijk woord om in het Nederlands te gebruiken
[ Voor 5% gewijzigd door -MD- op 09-06-2025 16:08 ]
Ik ben het geheel met je eens.-MD- schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:05:
[...]
Is dat ook echt zo? Wat ik heb begrepen is dat dit vooral een echt probleem was met de 'oudere' versies. Dan heb ik het over een echte phantom brake, dus een remactie die nagenoeg vergelijkbaar is met het volledig intrappen van het rempedaal. Zelf heb ik dat met de oude Y en de nieuwe Y nooit als zodanig ervaren. Wel dat de wagen een dusdanige vertraging heeft dat de remlichten aan gaan, maar niet dat ik met mijn snufferd tegen het dashboard aan zit met bijbehorende hartverzakking.
Het beste reproduceerbare voorbeeld is voor mij hier, de A13 links 12,9 van Rotterdam naar Delft vlak voor de afslag naar het tankstation waar ik regelmatig langs kom:
[Afbeelding]
Als ik daar op rijstrook 3 rijd op Autopilot of TACC, gaat hij altijd vertragen met een dusdanige vertraging dat de remlichten inschakelen. Elke update hoop ik dat het weg is, maar helaas. Het is vervelend, maar met het voet vlakbij het pedaal makkelijk te overrulen*. Het is daar altijd zo druk dat ik nooit heb kunnen ondervinden wat er gaat gebeuren als ik niet ingrijp.
Verder heb ik het nog nooit ergens anders meegemaakt. Wel de typische overgang van 105 naar 100 (of op sommige stukken bij Utrecht naar 90, geen idee waarom) ofzo bij knooppunten of overgang naar andere wegen, zoals @RF1000 dat al benoemde. Maar als ik dan netjes 100 zou rijden zou ik daar dan weer geen last van hebben.
Resume: ik denk dat de term phantom brake nogal aan interpretatie onderhevig is. De vertragingen van nu zijn denk ik niet te vergelijken met de rem-acties van vroeger. Maar dat is wat ik aanneem op basis van wat ik heb gelezen toen ik overwoog een Y aan te schaffen. Corrigeer me vooral
*Het schijnt een geldig Nederlands woord te zijn, ik vind het maar een lelijk woord om in het Nederlands te gebruiken
Ik voel de remactie ook altijd aankomen en kan het dan gewoon corrigeren door gas te geven. Stuurcorrecties hoef ik echt bijna (op een paar sptistroken na) nooit te doen.
Aangaande het remmen, dat zie ik in reviews van bijna alle EV's met dit soort systemen voorbij komen. Dat is echt niet Tesla specifiek.
Wat ik nog een meest storend vind is dat ik af en toe mijn stuur moet bewegen. Ik hoop dan ook dat er snel toestemming komt om dit achterwege te laten. Hopelijk vinden ze snel een nieuwe maas om dit er door te kunnen drukken
Dat is inderdaad wel een goeie insteek. Noodrem tot stilstand? Nooit gehad. Kort afremmen waarvan je schrikt? Vanmiddag nog waarna die ook direct weer gas gaf. Lette niet heel goed op om een idee te hebben waarom die 't deed. Wellicht om me ff wakker te schudden-MD- schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:05:
[...]
Is dat ook echt zo? Wat ik heb begrepen is dat dit vooral een echt probleem was met de 'oudere' versies. Dan heb ik het over een echte phantom brake, dus een remactie die nagenoeg vergelijkbaar is met het volledig intrappen van het rempedaal. Zelf heb ik dat met de oude Y en de nieuwe Y nooit als zodanig ervaren. Wel dat de wagen een dusdanige vertraging heeft dat de remlichten aan gaan, maar niet dat ik met mijn snufferd tegen het dashboard aan zit met bijbehorende hartverzakking.
[Afbeelding]
Denk dat hij soms gewoon denkt dat je ergens 70 mag ipv 100 bijv en dan kort afremt. Als ik op de a28 rij heb je het als de snelweg over gaat in twee met zo'n groen bord er tussen. Dan wil hij eventjes totaal niet harder dan 100 op de AP en remt hij af. Irritant? Ja. Maar je weet het dus je drukt kort gas of je scrollwiel omhoog voor de juiste snelheid weer.
[ Voor 5% gewijzigd door Oekol op 09-06-2025 17:37 ]
Ik ben in het bezit van een model 3 uit 2020. Nu heb ik het volgend probleem:
Wanneer ik de auto parkeer, en ik stap uit om vervolgens de deur dicht te doen, gaat het scherm niet uit en sluiten de deuren niet wanneer ik weg loop.
Wanneer ik de deur nogmaals open en sluit gaat wel alles volgens het boekje. Zie ik een instelling over het hoofd?
Wanneer ik de auto parkeer, en ik stap uit om vervolgens de deur dicht te doen, gaat het scherm niet uit en sluiten de deuren niet wanneer ik weg loop.
Wanneer ik de deur nogmaals open en sluit gaat wel alles volgens het boekje. Zie ik een instelling over het hoofd?
seat occupancy sensor vermoed ik, als je nog onder de 100.00 km zit is dat nog garantie.patrickt35 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:54:
Ik ben in het bezit van een model 3 uit 2020. Nu heb ik het volgend probleem:
Als je auto opent en instapt gaat ook het scherm uit? Dan signaleert auto niet dat je bent ingestapt.
Dat kan je controleren in het stoelen menu onder het servicemenu. Rood | groen en dan zou ik gelijk alle stoelen testen, bij ons was voor 2x stuk.
Kosten buiten garantie zie 1 van mijn eerdere posts (volgens mij 100-130 eur).
[ Voor 4% gewijzigd door dr.nld op 09-06-2025 19:50 ]
Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019
Zal ook eens testen als ik daar rij-MD- schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:05:
[...]
....
[Afbeelding]
...
[ Voor 14% gewijzigd door RF1000 op 09-06-2025 19:51 ]
Je hebt gelijk. Alle stoelen reageren goed, behalve bij de lv stoel blijft "unoccupied" staan, terwijl ik er toch op zit. Ik voldoe ook aan de km-stand onder de 100.000. Echter wel ouder dan 5 jaar.dr.nld schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:43:
[...]
seat occupancy sensor vermoed ik, als je nog onder de 100.00 km zit is dat nog garantie.
Als je auto opent en instapt gaat ook het scherm uit? Dan signaleert auto niet dat je bent ingestapt.
Dat kan je controleren in het stoelen menu onder het servicemenu. Rood | groen en dan zou ik gelijk alle stoelen testen, bij ons was voor 2x stuk.
Kosten buiten garantie zie 1 van mijn eerdere posts (volgens mij 100-130 eur).
Fijn dat je een verklaring hebt! Gewoon in de app serviceverzoek in plannen en je beschrijving melden, dan komen ze vast terug met je seat sensor. Gewoon melden dat je < 100.000 zit.patrickt35 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:20:
[...]
Je hebt gelijk. Alle stoelen reageren goed, behalve bij de lv stoel blijft "unoccupied" staan, terwijl ik er toch op zit. Ik voldoe ook aan de km-stand onder de 100.000. Echter wel ouder dan 5 jaar.
Die van ons is uit dec 2019 en hebben ze onder garantie afgehandeld huidig jaar. We hadden nog wel eea aan ophanging laten sleutelen wat buiten garantie viel in het zelfde serviceverzoek.
Valt onder: Beperkte garantie Supplemental Restraint System-systeem
De beperkte Supplemental Restraint System-garantie dekt uw voertuig gedurende 5 jaar of 100.000 km, wat het eerst van toepassing is.
Zie https://www.tesla.com/nl_NL/support/vehicle-warranty
Driver seat was 0,6 x 130 arbeid + 11,36 excl voor de sensor
Bijrijder was 0,78 x 130 arbeid + 11,36 excl voor sensor
[ Voor 10% gewijzigd door dr.nld op 09-06-2025 20:49 ]
Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019
Nou en of. Mijn MY van juni '23 doet dit geregeld. Deed het bij 5 vrije banen op de A2 bij Culemborg richting Utrecht en doet het geregeld op de A9 bij Amstelveen (zie afbeelding voor locatie). En ja, echt niveau neus tegen de voorruit en toeterende vrachtwagens achter mij.-MD- schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:05:
[...]
/f/image/LHpp8jJBd50pYKfOTnHg6FZN.png?f=fotoalbum_large)
Naast dat ie heel vaak te voorzichtig rijdt en bij het minste of geringste behoorlijk afremt (± 20 tot 30km/u op de snelweg). Bijvoorbeeld bij de invoegstrook van Sleeuwijk op de A27, daar wil hij van 50km/u in de file naar stilstand. Het is zo erg dat ik alle 'slimme' features zoveel mogelijk heb uitgeschakeld.
[ Voor 5% gewijzigd door Lyon_NL op 09-06-2025 21:15 ]
Mijn model s uit 2016 doet dat exact op deze locatie ook. In beide richtingen. Lijkt erop dat auto de nagelegen ventweg pakt. Er staat dan ook 30 of 50 als maximum snelheid. Als je de navigatie bekijkt dan zie je ook dat je naast de a9 rijdt. Ik denk dat dit met een update en/of het voltooien van de wegwerkzaamheden verholpen is.Lyon_NL schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:10:
[...]
Nou en of. Mijn MY van juni '23 doet dit geregeld. Deed het bij 5 vrije banen op de A2 bij Culemborg richting Utrecht en doet het geregeld op de A9 bij Amstelveen (zie afbeelding voor locatie). En ja, echt niveau neus tegen de voorruit en toeterende vrachtwagens achter mij.
[Afbeelding]
Naast dat ie heel vaak te voorzichtig rijdt en bij het minste of geringste behoorlijk afremt (± 20 tot 30km/u op de snelweg). Bijvoorbeeld bij de invoegstrook van Sleeuwijk op de A27, daar wil hij van 50km/u in de file naar stilstand. Het is zo erg dat ik alle 'slimme' features zoveel mogelijk heb uitgeschakeld.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Bij mij de terugweg niet...pjot1 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:20:
[...]
Mijn model s uit 2016 doet dat exact op deze locatie ook. In beide richtingen. Lijkt erop dat auto de nagelegen ventweg pakt. Er staat dan ook 30 of 50 als maximum snelheid. Als je de navigatie bekijkt dan zie je ook dat je naast de a9 rijdt. Ik denk dat dit met een update en/of het voltooien van de wegwerkzaamheden verholpen is.
En zo gaat het steeds. Ik ben wisselend positief over mijn MY. Maar dit is een hele grote ergernis. Het brengt mij en mijn gezin in gevaar. Nadat het mij twee keer is overkomen ben ik hyper alert. Ik heb namelijk niets aan 'we hebben meer dan 1 miljoen auto's op de weg en we maken gebruik van realtime data. Als u problemen ervaart, moet u wachten tot een software update.'. Maar die software update haalt niet de bumper van die vrachtwagen van je achterbank als het ongeval plaats vond vóórdat ze de update uitbrachten.
Het gebeurt ook iedere keer dat ik mijn kinderen naar school breng. Het leest de borden van een ventweg en remt er dan direct 50km/u uit. De auto hangt vol met camera's, registreert het als ik met mijn linker oog naar mijn rechter schoenveter probeer te kijken. Ze trainen hun FSD a.d.h.v. deze data. Er rijden met mij nog zo'n 10 Tesla's in dezelfde stoet vanaf het stoplicht. Als je iedere keer dat de auto hard remt weer hard het gaspedaal in moet trappen, is het niet comfortabel.
Enkel op GPS data rijden, niet 'nadenken' over het feit dat je al 4km over een provinciale weg rijdt zonder afrit, vind ik voor zo'n slimme auto niet fraai. Dus ja, het gebeurt nog steeds. Net als die debiele ruitenwisser die aan moe(s)t om gebruik te kunnen maken van adaptive cruisecontrol.
Sorry, even mijn ergenissen onder een vergrootglas gelegd. Maar hier vreet ik mijzelf iedere keer over op.

[ Voor 32% gewijzigd door Lyon_NL op 09-06-2025 21:45 ]
Heb je al eens een service melding gedaan? Misschien moet de voorruit bij je camera's schoon worden gemaaktLyon_NL schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:37:
[...]
Bij mij de terugweg niet...
En zo gaat het steeds. Ik ben wisselend positief over mijn MY. Maar dit is een hele grote ergernis. Het brengt mij en mijn gezin in gevaar. Nadat het mij twee keer is overkomen ben ik hyper alert. Ik heb namelijk niets aan 'we hebben meer dan 1 miljoen auto's op de weg en we maken gebruik van realtime data. Als u problemen ervaart, moet u wachten tot een software update.'. Maar die software update haalt niet de bumper van die vrachtwagen van je achterbank als het ongeval plaats vond vóórdat ze de update uitbrachten.
Het gebeurt ook iedere keer dat ik mijn kinderen naar school breng. Het leest de borden van een ventweg en remt er dan direct 50km/u uit. De auto hangt vol met camera's, registreert het als ik met mijn linker oog naar mijn rechter schoenveter probeer te kijken. Ze trainen hun FSD a.d.h.v. deze data. Er rijden met mij nog zo'n 10 Tesla's in dezelfde stoet vanaf het stoplicht. Als je iedere keer dat de auto hard remt weer hard het gaspedaal in moet trappen, is het niet comfortabel.
Enkel op GPS data rijden, niet 'nadenken' over het feit dat je al 4km over een provinciale weg rijdt zonder afrit, vind ik voor zo'n slimme auto niet fraai. Dus ja, het gebeurt nog steeds. Net als die debiele ruitenwisser die aan moe(s)t om gebruik te kunnen maken van adaptive cruisecontrol.
Sorry, even mijn ergenissen onder een vergrootglas gelegd. Maar hier vreet ik mijzelf iedere keer over op.
Begrijp je ergenis. Systeem is vaak gevaarlijk.Lyon_NL schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:37:
[...]
Bij mij de terugweg niet...
Friesland net na de Afsluitdijk. Rechte snelweg en ineens remmen.
Maar van de week ook . Rijdend op A4 linker baan op TACC met autostear. Baan loopt gewoon door naar de A5. 50 meter voor afsla eindigd, met auto naast me. Ineens stuur naar links om A4 te volgen. Gelukkig rij ik met dit systeem nooit ontspannen, dus op tijd kunnen corrigeren.
Nog linker als je een fly over neemt zoals bij klein polderplein. Eerst naar 60 door bocht assistentie. En halverwege de bocht een hoop gepiep en hij dondert gewoon autostear uit. Kon hem nog net uit de vangrail houden. Dat hij remt ok. Maar als mijn Y iets eng vind om dan alles maar uit te gooien onder motto doe het zelf is gevaarlijk. Valt me gewoon erg tegen van Tesla.
En dan heeft mijn vrouw een Hyundai EV van 25K en die doet dit alles veel beter, vloeiender en is geen zogenaamde betta functie. Pfffff
Ik maak iedere keer mijn ruit schoon, ik ben er al achter dat de camera over gevoelig is. Als ik daar een servicemelding van maak, krijg ik dus terug dat ze meer dan 1 miljoen auto's op de weg hebben en realtime data gebruiken. Waarmee ze suggereren dat als ik problemen zou ervaren, het niet aan de auto ligt (mijn verzoek was om de sensoren/camera's na te lopen).pdidi schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:00:
[...]
Heb je al eens een service melding gedaan? Misschien moet het glas van je voorcamera schoon worden gemaakt
En rationeel snap ik echt wel dat het lastig is om het onderscheid tussen verkeersborden op een hoofdweg en ventweg te onderscheiden. Maar na een jaar dezelfde route rijden, en niet als enige/als eerste, zou je mogen verwachten dat het systeem 'zelflerend' is. Zoals ze zelf suggereren. Er rijden immers meer dan 1 miljoen Tesla's rond.
Het is dat ik getriggerd werd door mijn voorgangen over 'phantom breaking'.
Verder ben ik er behoorlijk content mee! Enorm veel ruimte, veel handige features en qua elektrische auto ook echt heel zuinig (MY '23 LR AWD en een verbruik van 157w/km na 52k). Goede navigatie, vooral op langere wegen ('Deze SuC is te druk, rij 5 min verder naar een andere SuC en bespaar in totaal 20 minuten op je laadtijd') en vooral ook goedkoop laden.
Ik wacht op mijn S3XY knob die hopelijk een aantal van mijn ergernissen verzacht.
Ik heb ook een Y awd uit 2023.Lyon_NL schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:11:
[...]
Ik maak iedere keer mijn ruit schoon, ik ben er al achter dat de camera over gevoelig is. Als ik daar een servicemelding van maak, krijg ik dus terug dat ze meer dan 1 miljoen auto's op de weg hebben en realtime data gebruiken. Waarmee ze suggereren dat als ik problemen zou ervaren, het niet aan de auto ligt (mijn verzoek was om de sensoren/camera's na te lopen).
En rationeel snap ik echt wel dat het lastig is om het onderscheid tussen verkeersborden op een hoofdweg en ventweg te onderscheiden. Maar na een jaar dezelfde route rijden, en niet als enige/als eerste, zou je mogen verwachten dat het systeem 'zelflerend' is. Zoals ze zelf suggereren. Er rijden immers meer dan 1 miljoen Tesla's rond.
Het is dat ik getriggerd werd door mijn voorgangen over 'phantom breaking'.![]()
Verder ben ik er behoorlijk content mee! Enorm veel ruimte, veel handige features en qua elektrische auto ook echt heel zuinig (MY '23 LR AWD en een verbruik van 157w/km na 52k). Goede navigatie, vooral op langere wegen ('Deze SuC is te druk, rij 5 min verder naar een andere SuC en bespaar in totaal 20 minuten op je laadtijd') en vooral ook goedkoop laden.
Ik wacht op mijn S3XY knob die hopelijk een aantal van mijn ergernissen verzacht.
Heb zelden last van phanthom breaking rijd bijna altijd op acc en ook op ap.
Die knob is ideaal overigens vooral met ap.
Maar heb ik ook buttons die ik voor allerlei zaken gebruik.
Ah, ik dacht mooi: Amstelveen. Daar heb ik pas nog zonder problemen gereden maar bedacht me net dat dat met een Mercedes Sprinter wasLyon_NL schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:10:
[...]
Nou en of. Mijn MY van juni '23 doet dit geregeld. Deed het bij 5 vrije banen op de A2 bij Culemborg richting Utrecht en doet het geregeld op de A9 bij Amstelveen (zie afbeelding voor locatie). En ja, echt niveau neus tegen de voorruit en toeterende vrachtwagens achter mij.
[Afbeelding]

https://maps.app.goo.gl/J4cHBhXnnR62je3D7
Als ik op die locatie probeer door te klikken richting het westen, kom ik steevast onder het viaduct terecht. Ik zou daar ook wel vol van op de rem gaan ja
Ik kom niet zo vaak in die hoek, maar zal er hopelijk t.z.t. eens aan denken. De andere wegen die je noemt kan ik mij niet herinneren daar problemen te hebben ondervonden. Ik rijd eigenlijk altijd wel met AP of TACC aan, maar kan niet met zekerheid zeggen of dat dan ook altijd op exact die locaties actief was.
En voor de volledigheid omdat ik je triggerde: ik zei ook expliciet corrigeer me vooral. Mijn ervaring hoeft niet breed gedragen te worden. Want waar ik wel last van heb zijn die ruitenwissers, terwijl ik ook weet dat anderen er totaal geen last van hebben. Ook dat is nogal afhankelijk van het gebruikerspatroon heb ik het idee.
Europese regels verbieden een geautomatiseerde stuuruitslag van meer dan x%. Dat is ook de reden dat rotondes en scherpe bochten niet genomen kunnen worden. Je krijgt ook al vlot een melding dat je gereed moet zijn om het stuur over te nemen, daarna gaat AP uit inderdaad. Volgens mij is het dan de A20 li naar de A13 li waar je het over hebt. Typisch een bocht waar je, naar mijn mening, sowieso je handen aan het stuur moet houden.Knor66 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:05:
[...]
Nog linker als je een fly over neemt zoals bij klein polderplein. Eerst naar 60 door bocht assistentie. En halverwege de bocht een hoop gepiep en hij dondert gewoon autostear uit. Kon hem nog net uit de vangrail houden. Dat hij remt ok. Maar als mijn Y iets eng vind om dan alles maar uit te gooien onder motto doe het zelf is gevaarlijk. Valt me gewoon erg tegen van Tesla.
Maar die hele bochtassistentie is gewoon knudde. Dat zit er nu een half jaartje in ofzo? Ik weet niet wat ze daar mee willen bereiken, maar het levert vooral frustratie op. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat dat wel beter gaat worden. We kunnen het er in 2035 nog een keer over hebben?
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.