SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Ja, voor de oude Model Y kan ik me het dit zeker voorstellen.RocketKoen schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:38:
[...]
De verkoper (of hoe je dat ook wilt noemen) bij mijn proefrit zei dat de model 3 en de oude Y bij eenzelfde aanschafprijs waarschijnlijk een flink lager lease bedrag betekenen, omdat de fleet verkoop van Tesla flinke kortingen geeft aan LM.
Ik weet dat ze dat vroeger nooit deden. Maar de verkopen staan dit jaar nogal onder druk.
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Weinig aan te doen, het ligt bij Tesla. Want in omgekeerde richting komt het ook vaak voor.Fanyt schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:34:
Heeft ondertussen iemand een oplossing gevonden voor het wegvallen van de verbinding als je de Belgische grens passeert? Vaak tot na een half uur wachten geen verbinding meer met het netwerk.
Dit gebeurt bij alle landen.Fanyt schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:34:
Heeft ondertussen iemand een oplossing gevonden voor het wegvallen van de verbinding als je de Belgische grens passeert? Vaak tot na een half uur wachten geen verbinding meer met het netwerk.
Gaat mij bij recent echt veeel beter. Echt 20 seconden. Laatste keer sneller dan mijn mobiele telefoon.Fanyt schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:34:
M3H
.20 zou Grok spraak integratie hebben bij de medewerkers testbatch. Toch niet dus gezien de info van NATA.Hitmixer schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 06:16:
Ein-de-lijk, nog even geduld: 2025.20
[Afbeelding]
Sinds gisteren 14.12 op m'n Model 3 waarbij nu de interieurradar is geactiveerd. Gek genoeg EU only en M3 '24+. Met een babyborn is het alarm niet te triggeren, ben benieuwd naar het geluid via de buitenspeaker. (M'n dochter laat zich niet zonder eigen alarm opsluiten in de auto
:strip_exif()/f/image/QwmQeO9W2cUyG5EjB8Z3rF4u.jpg?f=fotoalbum_large)
Wordt bij deze functie, op warme dagen of veel zon, ook de airco geactiveerd?Maurice- schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:35:
[...]
.20 zou Grok spraak integratie hebben bij de medewerkers testbatch. Toch niet dus gezien de info van NATA.![]()
Sinds gisteren 14.12 op m'n Model 3 waarbij nu de interieurradar is geactiveerd. Gek genoeg EU only en M3 '24+. Met een babyborn is het alarm niet te triggeren, ben benieuwd naar het geluid via de buitenspeaker. (M'n dochter laat zich niet zonder eigen alarm opsluiten in de auto)
[Afbeelding]
Zo ga ik af en toe als tijdverdrijf naar grote parkeerplaatsen opzoek naar Tesla's om te kijken of hun laadklep te openen is door aan de linker achterportierhendel te trekken. Uiteraard daarna weer netjes dicht doendaemonix schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:55:
[...]
Dat geeft me niet echt een warm gevoel, als je zonder sleutel dingen met je auto kunt doen.
Jammer dat er geen V2L opzit
Maar zonder sleutel is juist een voordeel omdat dan het achterportier niet onnodig opengaat waardoor de tablet en A/C niet actief wordt.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Had na een minuut van zelf dicht, toch?RaRo74 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:41:
[...]
Zo ga ik af en toe als tijdverdrijf naar grote parkeerplaatsen opzoek naar Tesla's om te kijken of hun laadklep te openen is door aan de linker achterportierhendel te trekken. Uiteraard daarna weer netjes dicht doen![]()
Jammer dat er geen V2L opzit![]()
Maar zonder sleutel is juist een voordeel omdat dan het achterportier niet onnodig opengaat waardoor de tablet en A/C niet actief wordt.
Heel dat AP geroep over “hoeveel beter deze nieuwste versie nu wel niet béter werkt dan de vorige” zag ik in de afgelopen 2,5 jaar al talloze keren de revue passeren. Intussen is mijn ervaring: ze mogen dan nóg zo hard roepen, ze kunnen het niet (áls ze ‘t ooit gaan kunnen). Alle geroep en borstgeklop ten spijt.BigSmurf schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:05:
[...]
Dat geloof ik direct, maar het blijft een mysterie. Dit is de zoveelste lange trip waarbij het wederom huilen is. Ik zoek ook elke keer weer bewust de situaties op waarvan ik al kan uittekenen dat het slecht werkt en ik word nooit positief verrast. Het is wat het is.
Nu ja, Ome Elon heeft al wel vaker bepaalde van die prestaties van hem opgeklopt, al zeker de laatste paar maanden ivm zijn claims over zijn gemaakte besparingen (om maar iets te vernoemen), in dat land ver weg van hier. Intussen ben ik op het punt beland dat ik er geen sikkepit meer van geloof.
Model 3 LR (model 2023)
Haal je nu FSD en AP niet door elkaar? Ik lees over FSD regelmatig zaken met daadwerkelijke verbeteringen, en zie er ook patchnotes van.flupp schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:57:
[...]
Heel dat AP geroep over “hoeveel beter deze nieuwste versie nu wel niet béter werkt dan de vorige” zag ik in de afgelopen 2,5 jaar al talloze keren de revue passeren. Intussen is mijn ervaring: ze mogen dan nóg zo hard roepen, ze kunnen het niet (áls ze ‘t ooit gaan kunnen). Alle geroep en borstgeklop ten spijt.
AP is bij mijn weten al jaren grotendeels hetzelfde met slechts kleine fikses voor kleine ongemakken, ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat dat méér wordt dan een keep-your-lane-assist, tenzij ze het op de FSD software gaan draaien.
Model 3 LR (model 2023)
flupp schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:07:
@Mar.tin Zelfs nog maar de minimale versie werkt al niet behoorlijk. Phantom braking, stil komen te staan in een “file” achter een geparkeerde (!) auto, paranoïde reacties bij wegenwerken: álles wat maar een beétje buiten het normale patroon ligt, is een probleem. Was. En is.
https://www.tesla.com/own...8E-A752-2AD9B0CC2FD6.htmlAutosteer is intended for use on controlled-access highways with a fully attentive driver. When using Autosteer , hold the steering wheel and be mindful of road conditions and surrounding traffic. Do not use Autosteer in construction zones, or in areas where bicyclists or pedestrians may be present. Never depend on Autosteer to determine an appropriate driving path. Always be prepared to take immediate action. Failure to follow these instructions could cause damage, serious injury or death.
Imho zou inschakelen niet mogelijk moeten zijn op plekken waar ze niet willen dat je het gebruikt, maar de bedoeling is dus op snelwegen met goede belijning, en daar doet het het prima. Op alle andere plekken is het eerder onrustig rijden dan rustiger inderdaad.quote: TeslaAttentie
Automatisch sturen is een hulpfunctie waarbij u uw handen moet gebruiken. Houd uw handen altijd aan het stuurwiel, let op de wegomstandigheden en andere weggebruikers om u heen, en wees altijd erop voorbereid om onmiddellijk actie te ondernemen. Als u deze instructies niet opvolgt, kan dat leiden schade en ernstig of zelfs dodelijk letsel. Het is uw verantwoordelijkheid om uzelf vertrouwd te maken met de beperkingen van Automatisch sturen en de situaties waarin dit mogelijk niet werkt zoals verwacht. Zie Beperkingen en waarschuwingen voor meer informatie.
Wel bijzonder dat ze in de nederlandse versie geen plekken aanwijzen waar het "bedoeld" zou moeten werken, hoewel het in de lijst met "beperkingen en waarschuwingen" dan weer wel staat.
https://www.tesla.com/own...E6-B7ED-EC1E9AEB17B7.html
Voor de gemiddelde gebruiker zullen deze meldingen en waarschuwingen waarschijnlijk te ver weg zitten. Helaas zijn we er met zijn allen door ellenlange algemene voorwaarden op getraind om lange lappen tekst gewoon te skippen en ons niet in te lezen.Attentie
Automatisch sturen is bedoeld voor gebruik op autosnelwegen door een volledig opmerkzame bestuurder. Gebruik Automatisch sturen niet op wegen waar wegwerkzaamheden plaatsvinden of op plaatsen waar u fietsers of voetgangers kunt tegenkomen.
Ik zou ook niet zo goed weten hoe je dat moet verhelpen, het alternatief is denk ik om de feature niet uit te brengen als hij zoveel uitleg benodigd over waar je hem wél en niet en hoe wél en niet kan gebruiken.
[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 05-06-2025 12:17 ]
Dit is exact mijn ervaring. In zowat alles wat je zegt.BigSmurf schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:50:
Het blijft gewoon janken. Met ideale omstandigheden lijkt alles prima te werken, maar in zoveel net afwijkende situaties is het toch vooral dramatisch. Verkeerde (willekeurige?) snelheidswijzigingen (omlaag én omhoog) op snelwegen in DE, CZ, IT en FR (AP en TACC). Op de navigatie meerdere keren remacties in een hele flauwe bocht, want “bochtassistent” (AP). De nog altijd wagenziekmakende filerijkunsten, zelfs in chill (AP en TACC). Toeters en bellen bij elke streep waar je ook maar een beetje te dicht op rijdt (ik zet tegenwoordig elke rit de rijstrookoverschrijdingspreventie - 3x woordwaarde - uit zodat ik m’n nagels niet spontaan allemaal opvreet, TACC). Nul komma nul om kunnen gaan met half versleten gele lijnen van oude wegwerkzaamheden (AP). Keihard in de ankers voor verkeer wat de invoegstrook op komt rijden als je op de rechterstrook rijdt en de weg loopt iets naar links, vooral in Italië met alle korte invoegstrookjes (AP en TACC).
O, en dit is alleen snelweg. Enkelstrooks autowegen en lokaler durf ik de TACC zelfs niet eens meer te gebruiken en dan hebben we het ook nog niet over de dingen die minder hinderlijk zijn, maar wel raar: het extreem langzaam optrekken als er een auto voor je terugvoegt bijvoorbeeld.
Samengevat komt het er dus op neer dat als je zelf rijden niet erg vindt en van lekker sturen houdt, het allemaal wel te overzien is, maar dat het qua “autonoom” rijden vooral teleurstellend is en blijft.
Ik stond net ook weer in de polonaise op de A4 en dan zet je AP toch echt wel uit hoor. Ook leuk dat je bij bereiktips dan te zien krijgt dat 'agressief remmen en optrekken' meer energie kost. JA SLIMMERIK, DAT DOE JIJ DUS. Zodra de vrachtwagen voor mij 3 centimeter langzaam verder rolt trekt dat ding zowat strepen om uit de startblokken te komen om vervolgens super agressief weer af te remmen. Want ja, die vrachtwagen komt wel heel dichtbij nu.
Mijn suggestie zou trouwens zijn om vooral het raam voor de camera erg goed schoon te maken, zit daar misschien vuil?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
De info van NATA is nog niet compleet volgens mij. Voor die .20 update.Maurice- schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:35:
[...]
.20 zou Grok spraak integratie hebben bij de medewerkers testbatch. Toch niet dus gezien de info van NATA.![]()
Sinds gisteren 14.12 op m'n Model 3 waarbij nu de interieurradar is geactiveerd. Gek genoeg EU only en M3 '24+. Met een babyborn is het alarm niet te triggeren, ben benieuwd naar het geluid via de buitenspeaker. (M'n dochter laat zich niet zonder eigen alarm opsluiten in de auto)
[Afbeelding]
Waarom noem je het zo?
AP is niet de minimale versie van FSD, het is gewoon compleet andere software.
Dat is net als zeggen dat MS Paint de minimale versie van Adobe Photoshop is. Heeft absoluut niks met elkaar te maken.
Bedoel je dan de Amerikaanse versie van FSD specifiek? Of ook de Nederlandse?Fire69 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Waarom noem je het zo?
Dat is net als zeggen dat MS Paint de minimale versie van Adobe Photoshop is. Heeft absoluut niks met elkaar te maken.
Ik moet wel echt de deur open maken voordat de laadklep open gaat.RaRo74 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:48:
[...]
Bij het gebruik van een Commander hoeft er niet iets in de vorm van een autosleutel in de buurt te zijn om te kunnen ontgrendelen. Voor mij dus reden om de functie van de Commander aan te houden.
Volgens mij bedoelt die als je FSD/eAP hebt gekocht of je de standaard AP hebt.Fire69 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Waarom noem je het zo?
GekkeRipper schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:34:
[...]
Bedoel je dan de Amerikaanse versie van FSD specifiek? Of ook de Nederlandse?
Inderdaad vergeleken met de Amerikaanse FSD.macedon schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:37:
[...]
Volgens mij bedoelt die als je FSD/eAP hebt gekocht of je de standaard AP hebt.
De Europese FSD is gewoon dezelfde code (en eigenlijk functionaliteit) als AP. Daar mag je het echt niet mee gaan vergelijken.
Het zal denk ik ook afhangen of je de keep accessory power on instelling aan hebt staan of niet. Als die uit staat is de commander uberhaupt niet powered volgens mij als de auto slaapt.gjcvro schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:36:
[...]
Ik moet wel echt de deur open maken voordat de laadklep open gaat.
Zal als ik dr zo aan denk eens testen
ik zal wel niet snappen wat je bedoelt maar dat is precies wat een auto met lane assist en adaptive CC moet doen, die houden afstand binnen dezelfde baan. EAP gaat je hier ook niet helpen, FSD wellicht wel.flupp schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:07:
@Mar.tin stil komen te staan in een “file” achter een geparkeerde (!) auto
PSN ID: Svennie-NL
Dat zal het zijn ja. En dan waarschijnlijk ook als sentry mode aan staat.Mar.tin schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:44:
[...]
Het zal denk ik ook afhangen of je de keep accessory power on instelling aan hebt staan of niet. Als die uit staat is de commander uberhaupt niet powered volgens mij als de auto slaapt.
Zal als ik dr zo aan denk eens testen
M3 2021 LFP (MiC), dus na de facelift, maar wel nog met parkeersensoren. Ruit bij mij overigens zo schoon als het kan, wasstraat vlak voor vertrek en altijd hoog wisservloeistofverbruik.daemonix schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:03:
@xFeverr Wat voor auto en bouwjaar rijd jij? Dan kunnen er statistieken worden gemaakt bij welke auto's er problemen zijn.
Mijn suggestie zou trouwens zijn om vooral het raam voor de camera erg goed schoon te maken, zit daar misschien vuil?
Het ligt denk ik niet per se aan de verschillen per versie, maar aan je verwachtingen, gewenning en hoe conform de auto aan je rijstijl is. Ik hou van doorrijden waar het kan en chillen waar het moet: lege autostrade is gas geven en lekker 120-130 waar 100 in NL als het rustig is, maar drukte en filerijden is lekker zen meerijden want je wint niks met kleven en stressen. En juist het tegenovergestelde is wat je krijgt.
Toen ik de auto bijna 4 jaar terug kreeg was de TACC en AP echt wel goed. Niet briljant, maar gewoon acceptabel en beter dan vrijwel alle andere merken. Trok flink snel op als een auto voor je naar rechts ging, je kon ‘s avonds en ‘s nachts gewoon 130 waar 100 en 150 waar 130 op de AP doen zonder allerlei beperkende remacties bij elke afrit, “bocht” of “gevaarlijke plek”, een hele soepele manier van file rijden op de AP (met Vmax gewoon op 120, auto deed de rest), amper alarmen als je tegen de streep rijdt (maar nog een meter van de vangrail). Sindsdien is het alleen maar slechter geworden. Schokkeriger, meer phantom brakes, te voorzichtig (en opdringerig in toeters en bellen) waar het totaal niet hoeft en te agressief waar het juist onwenselijk is. Alsof je van een redelijk ervaren chauffeur naar een 18-jarige in z’n vierde rijles gaat. Beter kan ik het niet omschrijven.
Het is ook niet om te zeiken, hoewel, misschien een beetje, maar ook om eventuele occassionkopers te informeren dat het niet allemaal hozanna is. Ik deal er na al die jaren wel mee en bij einde leasecontract ga ik ergens anders kijken waar waarschijnlijk ook genoeg te zeuren valt.
[ Voor 4% gewijzigd door BigSmurf op 05-06-2025 14:08 ]
Dat is sinds 2 updates geleden niet meer nodiggjcvro schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:36:
[...]
Ik moet wel echt de deur open maken voordat de laadklep open gaat.
Ik heb nu 2025.14.7
[ Voor 4% gewijzigd door RaRo74 op 05-06-2025 14:09 ]
Net vanmorgen nog getest, maar zonder telefoon geen laadklep open. ws door de eerder genoemde power of van de commander.RaRo74 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:08:
[...]
Dat is sinds 2 updates geleden niet meer nodig
Ik heb nu 2025.14.7
Trouwens nee. want ik had de auto net er voor nog open gehad. expres telefoon weggelegd en aan de klink staan trekken, maat niets.
[ Voor 17% gewijzigd door gjcvro op 05-06-2025 14:11 ]
Net even voor je getest en Sentry hoeft daar niet voor aan te staan. Laadklep gaat dus gewoon open zonder sleutel in de buurt.gjcvro schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:47:
[...]
Dat zal het zijn ja. En dan waarschijnlijk ook als sentry mode aan staat.
Raar, vanmorgen na het lezen dat het zonder sleutel kan nog geprobeerd maar klep bleef dicht. ws staat er iets anders nog aan/uit.RaRo74 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:12:
[...]
Net even voor je getest en Sentry hoeft daar niet voor aan te staan. Laadklep gaat dus gewoon open zonder sleutel in de buurt.
Ik heb hem sinds afgelopen december, maar meld zich als een 2025-auto. Een HW4 met EAP-pakket erop. Heeft nooit anders gewerkt. Ik houd de wagen ook goed schoon verder.daemonix schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:03:
@xFeverr Wat voor auto en bouwjaar rijd jij? Dan kunnen er statistieken worden gemaakt bij welke auto's er problemen zijn.
volledig zelfde ervaring. Vooral toen je vroeger volg afstand op 1 kon zetten (radar) was het perfect. Daarna is het alleen maar slechter geworden. Nu gebruik ik het in NL amper meer, op midden in de nacht na. Alleen ga je dan nog maar 140 max, waar je vroeger nog 150 mocht met AP.BigSmurf schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:06:
[...]
M3 2021 LFP (MiC), dus na de facelift, maar wel nog met parkeersensoren. Ruit bij mij overigens zo schoon als het kan, wasstraat vlak voor vertrek en altijd hoog wisservloeistofverbruik.
Het ligt denk ik niet per se aan de verschillen per versie, maar aan je verwachtingen, gewenning en hoe conform de auto aan je rijstijl is. Ik hou van doorrijden waar het kan en chillen waar het moet: lege autostrade is gas geven en lekker 120-130 waar 100 in NL als het rustig is, maar drukte en filerijden is lekker zen meerijden want je wint niks met kleven en stressen. En juist het tegenovergestelde is wat je krijgt.
Toen ik de auto bijna 4 jaar terug kreeg was de TACC en AP echt wel goed. Niet briljant, maar gewoon acceptabel en beter dan vrijwel alle andere merken. Trok flink snel op als een auto voor je naar rechts ging, je kon ‘s avonds en ‘s nachts gewoon 130 waar 100 en 150 waar 130 op de AP doen zonder allerlei beperkende remacties bij elke afrit, “bocht” of “gevaarlijke plek”, een hele soepele manier van file rijden op de AP (met Vmax gewoon op 120, auto deed de rest), amper alarmen als je tegen de streep rijdt (maar nog een meter van de vangrail). Sindsdien is het alleen maar slechter geworden. Schokkeriger, meer phantom brakes, te voorzichtig (en opdringerig in toeters en bellen) waar het totaal niet hoeft en te agressief waar het juist onwenselijk is. Alsof je van een redelijk ervaren chauffeur naar een 18-jarige in z’n vierde rijles gaat. Beter kan ik het niet omschrijven.
Het is ook niet om te zeiken, hoewel, misschien een beetje, maar ook om eventuele occassionkopers te informeren dat het niet allemaal hozanna is. Ik deal er na al die jaren wel mee en bij einde leasecontract ga ik ergens anders kijken waar waarschijnlijk ook genoeg te zeuren valt.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Wel even accessoire voeding in de auto aanzetten op de tablet. De Commander moet wel gevoed worden.gjcvro schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:14:
[...]
Raar, vanmorgen na het lezen dat het zonder sleutel kan nog geprobeerd maar klep bleef dicht. ws staat er iets anders nog aan/uit.
Dat bedoel ik dus, accessoire voeding (of sentry?) moet aan staan anders werkt het niet. Vind dat eigenlijk wel prima, bij inpluggen heb ik het niet nodig, bij loskoppelen wel, maar dan wil ik daarna toch weg met de auto.RaRo74 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:16:
[...]
Wel even accessoire voeding in de auto aanzetten op de tablet. De Commander moet wel gevoed worden.
Nee niet Sentry. Accessoire voeding moet daarvoor aanstaan. Sentry aan of uit maakt niet uit.gjcvro schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:20:
[...]
Dat bedoel ik dus, accessoire voeding (of sentry?) moet aan staan anders werkt het niet. Vind dat eigenlijk wel prima, bij inpluggen heb ik het niet nodig, bij loskoppelen wel, maar dan wil ik daarna toch weg met de auto.
Ik word altijd achtervolgd door een BYD Sealgjcvro schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:22:
Ander ding dat me vanmorgen opviel, de vorige keren dat ik met een aanhanger reed was het een huisaanhanger, en dan rij je de hele tijd rond met een bumperklever achter je op het scherm. Vanmorgen had ik de open bak er achter gehangen en toen zag ik niets achter me. Twijfelde zelfs even of ik de aanhanger wel bij me had. Klopt het dat een open bak niet getoond wordt, maar een hogere aanhanger wel?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MNHKB5fZGosuEJTN1CcpXuOu.jpg?f=user_large)
Ik rijd al bijna 5 maanden bijna dagelijks met een aanhanger achter de auto. De ene keer zie je niets, de andere keer de BYD seal en als ik m'n aanhanger hoog vol heb dan een hyperactieve 18-wheeler op je bumper. Ik negeer het tegenwoordig gewoon.gjcvro schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:22:
Ander ding dat me vanmorgen opviel, de vorige keren dat ik met een aanhanger reed was het een huisaanhanger, en dan rij je de hele tijd rond met een bumperklever achter je op het scherm. Vanmorgen had ik de open bak er achter gehangen en toen zag ik niets achter me. Twijfelde zelfs even of ik de aanhanger wel bij me had. Klopt het dat een open bak niet getoond wordt, maar een hogere aanhanger wel?
Als ik twijfel gaat het camerabeeld even aanLuckeh schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:06:
[...]
Ik rijd al bijna 5 maanden bijna dagelijks met een aanhanger achter de auto. De ene keer zie je niets, de andere keer de BYD seal en als ik m'n aanhanger hoog vol heb dan een hyperactieve 18-wheeler op je bumper. Ik negeer het tegenwoordig gewoon.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oHf857YzSNtGbhg3v1cKQmHU.jpg?f=user_large)
Gelukkig blijkt het dan geen BYD of een semi te zijn.
Het zou fijn zijn als mensen dat vermelden die het over FSD hebben. Want in NL kun je ook zo'n pakketje voor je Tesla aanschaffen. Heeft ook FSD in de naam. Tesla is er expres vaag over. Kwalijke zaak.Fire69 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:40:
[...]
[...]
Inderdaad vergeleken met de Amerikaanse FSD.
De Europese FSD is gewoon dezelfde code (en eigenlijk functionaliteit) als AP. Daar mag je het echt niet mee gaan vergelijken.
Mijn beste ervaring met AP-Autosteer in stilstaand/langzaam rijdend verkeer:xFeverr schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:27:
[...]
Dit is exact mijn ervaring. In zowat alles wat je zegt.
Ik stond net ook weer in de polonaise op de A4 en dan zet je AP toch echt wel uit hoor. Ook leuk dat je bij bereiktips dan te zien krijgt dat 'agressief remmen en optrekken' meer energie kost. JA SLIMMERIK, DAT DOE JIJ DUS. Zodra de vrachtwagen voor mij 3 centimeter langzaam verder rolt trekt dat ding zowat strepen om uit de startblokken te komen om vervolgens super agressief weer af te remmen. Want ja, die vrachtwagen komt wel heel dichtbij nu.
- Volgafstand op 7
- Chill aan
- Maximum snelheid op 50km/u
- Niet op de linkerbaan (ivm motoren)
Kleine update, zojuist alle banden laten vervangen en nu gelukkig weer 100% trillingsvrij.EvolutionX schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:54:
[...]
Continental PremiumContact 7 (235/45/18) 98Y, 420 euro voor een set van 4 banden, maar wel 160 euro montagekosten. In totaal net geen 590 euro. De tpms sensor kon ik via referral credits kopen, dus die kost niets gelukkig.
Het alternatief was weer een serviceverzoek via Tesla, dan hadden ze wss een nieuwe band en tpms sensor geplaatst voor 500 euro en 4 a 5 uur wachten, nee dank je...
Het foam was rechtsachter idd los gekomen, maar bij demontage bleek het foam in de banden bij de voorwielen ook al los te komen.. Alleen de band die begin dit jaar door Tesla zelf was vervangen was nog ok.
Kijkend naar de loskomende foam, dacht ik dat de lijmlaag niet sterk genoeg zou zijn, maar nu zie ik dat de foamlaag gewoon afgescheurd is, de foam lijkt ook wat verduurd te zijn en brokkelt makkelijk af. Bijzonder na nog geen 2 jaar oud....
Mijn volgafstand staat altijd op 6. Chill of standaard heb ik geen verschil in gemerkt.pdidi schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:16:
[...]
Mijn beste ervaring met AP-Autosteer in stilstaand/langzaam rijdend verkeer:
- Volgafstand op 7
- Chill aan
- Maximum snelheid op 50km/u
- Niet op de linkerbaan (ivm motoren)
En ik zet mijn maximumsnelheid op 7km/u.
Op die manier kan de auto niet zo tering hard optrekken.
Maar ik moet dan wel af en toe gas bijgeven als het verkeer een stukje vlotter rijdt.
Want 7km/u is ook gewoon enorm traag.
Maar liever dat, dan dat de auto plankgas geeft.
Ik snap hier echt niks van. Terwijl ik dit tik rij ik ook al meer dan 45 minuten in stilstaand/optrekkend verkeer in Zuid Holland. Mijn 2024 MY RWD volgt super rustig zijn voorganger op tacc en/of ap.xFeverr schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:27:
[...]
Dit is exact mijn ervaring. In zowat alles wat je zegt.
Minimaal net zo soepel als mijn vorige 2020 Audi A4 met ACC deed. Eigenlijk beter. Ook geen timeout bij stil staan. Ook al sta ik minuten lang stil, trekt daarna altijd weer soepel op/volgt voorganger zonder verdere habdeling. Nooit te grof optrekken vanuit stilstand. Nooit te hard remmen. Volgafstand standje 5. Niet in Chill mode. Snelheid kan ik gewoon op bijv 100km/u laten staan.
Perfect relaxed altijd te doen.
Zou dit te heftig optrekken alleen gebeuren bij snellere versies oid?...
Tot nog toe zag ik elke keer een bumperklever, alleen nu dus net een update gehad en tegelijkertijd een andere aanhanger gepakt en ineens was het zoals je verwacht, er is niks raars achter me. Maar dan zal de volgende keer dat ik met de huif onderweg ga wel weer een klever hebbenLuckeh schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:06:
[...]
Ik rijd al bijna 5 maanden bijna dagelijks met een aanhanger achter de auto. De ene keer zie je niets, de andere keer de BYD seal en als ik m'n aanhanger hoog vol heb dan een hyperactieve 18-wheeler op je bumper. Ik negeer het tegenwoordig gewoon.
Ohja, dat had ik ook kunnen doen, maar ik zag het koprek door de achterruit, dus wist vrij zeker dat ie nog aan de auto vast zat.RaRo74 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:24:
[...]
Als ik twijfel gaat het camerabeeld even aan![]()
[Afbeelding]
Gelukkig blijkt het dan geen BYD of een semi te zijn.
Ik kan dit op tesla.com zelf totaal niet terugvinden vandaar dat ik denk dat dit niet klopt, maar wellicht hebben we hier ervaringsdeskundigen voordat ik een gesprek aan ga met een verkoper
Correct, bij de huidige model 3 is het interieur (de deurkaarten) en de audio iets minder luxe. Persoonlijk boeide het me niet want de audio was nog steeds prima, en het interieur vond ik er niet eens goedkoper uitzien. Ben nog steeds erg bij met de RWD LR.SirMemeAlot schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:20:
Heb al aantal keer was gegoogeled en chatGPT geraardpleegd, maar ik vermoed dat ChatGPT mij false informatie geeft. Ik ben in de markt voor een Tesla Model 3 Long range, ik twijfel daarbij aan de RWD en de FWD, opzich rij ik veelal alleen stads kilometers/snelweg km's en weinig met zware karren of op onverharde wegen waardoor de FWD een meerwaarde heeft, behalve eens leuk met optrekken. Maar klopt het dat er naast aandrijfas meer verschillen tussen deze versies? ChatGPT zegt namelijk minder geluidssysteem en minder luxe interieur.
Ik kan dit op tesla.com zelf totaal niet terugvinden vandaar dat ik denk dat dit niet klopt, maar wellicht hebben we hier ervaringsdeskundigen voordat ik een gesprek aan ga met een verkoper
AI4 of HW3? Hier ook MY RWD '24 met AI4 maar af en toe toch abnormaal optrekken en dan weer afremmenAllewijn schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:01:
[...]
Ik snap hier echt niks van. Terwijl ik dit tik rij ik ook al meer dan 45 minuten in stilstaand/optrekkend verkeer in Zuid Holland. Mijn 2024 MY RWD volgt super rustig zijn voorganger op tacc en/of ap.
Minimaal net zo soepel als mijn vorige 2020 Audi A4 met ACC deed. Eigenlijk beter. Ook geen timeout bij stil staan. Ook al sta ik minuten lang stil, trekt daarna altijd weer soepel op/volgt voorganger zonder verdere habdeling. Nooit te grof optrekken vanuit stilstand. Nooit te hard remmen. Volgafstand standje 5. Niet in Chill mode. Snelheid kan ik gewoon op bijv 100km/u laten staan.
24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler
Herkenbaar en prima te doen in de file.Allewijn schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:01:
[...]
Ik snap hier echt niks van. Terwijl ik dit tik rij ik ook al meer dan 45 minuten in stilstaand/optrekkend verkeer in Zuid Holland. Mijn 2024 MY RWD volgt super rustig zijn voorganger op tacc en/of ap.
HW3 en op Chill.
Volgen mij altijd op volgstand 2.
Op de linkerbaan let ik dan wel op motorrijders en schakel als het te krap is even AP uit om verder naar links te kunnen. Maar vaak is er voldoende ruimte voor de motoren.
Ow, dan had ChatGPT dus toch gelijk.gjcvro schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:27:
[...]
Correct, bij de huidige model 3 is het interieur (de deurkaarten) en de audio iets minder luxe. Persoonlijk boeide het me niet want de audio was nog steeds prima, en het interieur vond ik er niet eens goedkoper uitzien. Ben nog steeds erg bij met de RWD LR.
Ik hou wel erg van goede audio ben ik achtergekomen. Maar eens even testrit maken in beide dus
Hoeveel km haal je in de praktijk met de RWD LR als je tot 80% oplaadt?
Eerlijk gezegd, geen idee, als de accu leeg is moet ik weer laden, ik rij te veel kortere stukken om een goede indicatie te hebben.SirMemeAlot schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:43:
[...]
Ow, dan had ChatGPT dus toch gelijk.
Ik hou wel erg van goede audio ben ik achtergekomen. Maar eens even testrit maken in beide dus.
Hoeveel km haal je in de praktijk met de RWD LR als je tot 80% oplaadt?
Je kan het aardbei of tomaat noemen, Europese AP blijft toch nog steeds een teleurstellende ervaringFire69 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:40:
[...]
[...]
Inderdaad vergeleken met de Amerikaanse FSD.

En dan stelt Tesla dat er een lijst aan voorwaarden is waar je het wel en niet moet gebruiken, om vervolgens in Juniper onmogelijk te maken om alleen TACC te gebruiken

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Hier AI3...pdidi schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:31:
[...]
AI4 of HW3? Hier ook MY RWD '24 met AI4 maar af en toe toch abnormaal optrekken en dan weer afremmen
Iets anders; vandaag op de autoweg in Duitsland kreeg ik op een tweebaans weg tot tweemaal toe rembeurten voor mijn kiezen op rechte stukken. Volgens Tesla was er hierbij sprake van “bochtassistentie”. Iemand dit ook wel eens meegemaakt? Vrij vreemd. Stukken waren ook kaarsrecht..
[ Voor 51% gewijzigd door WouterL op 05-06-2025 21:53 ]
Ja, had ik onlangs ook. Ik dacht dat het ermee te maken had dat er een route was ingesteld die ik overigens niet volgde. Ofwel hij remde op de snelweg bij een afslag naar rechts die in de navigatie stond, maar ik ging rechtdoor.WouterL schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:42:
Iets anders; vandaag op de autoweg in Duitsland kreeg ik op een tweebaans weg tot tweemaal toe rembeurten voor mijn kiezen op rechte stukken. Volgens Tesla was er hierbij sprake van “bochtassistentie”. Iemand dit ook wel eens meegemaakt? Vrij vreemd. Stukken waren ook kaarsrecht..
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Dat heb ik ook wel eens gehad, bleek mijn vrouw dat steeds terug te zetten op km’s in haar profiel 🫣basto11 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:12:
De laatste tijd gaat de SOC in de app steevast weer naar km in plaats van procenten. Meer mensen die dat hebben? Heb het nu al meermaals aangepast.
Dat zou het verschil kunnen verklaren. @xFeverr Heb jij AI3 of AI4?
Eens aan de vriendin vragen morgen dan!Rogar schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:51:
[...]
Dat heb ik ook wel eens gehad, bleek mijn vrouw dat steeds terug te zetten op km’s in haar profiel 🫣
Ja ik heb ook AI4.pdidi schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:34:
[...]
Dat zou het verschil kunnen verklaren. @xFeverr Heb jij AI3 of AI4?
Met grote jaloezie zit ik dit te lezen. Ik ga echt niet 45 minuten in een file staan met AP aan zoals het nu werkt. Want bij elke 3 centimeter opschuiven trekt dat apparaat zo snoeihard op, gaat helemaal nergens over.Allewijn schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:01:
[...]
Zolang men nog rolt is het allemaal nog wel relaxed. Maar als het eventjes stil valt dan zet de auto zich weer schrap voor een sprintje.
Ik heb een 2025 RWD (de langzaamste dus) met HW4. Sta gewoon in standaard. Volgafstand staat op 3 geloof ik, die ga ik vandaag wat hoger zetten om uit te proberen.
Misschien mist HW4 gewoon een hoop verfijning?
Zou eigenlijk de LR achterwielaandrijving willen aanschaffen i.v.m. de range (ik heb nu de model3 2022 met sub). Door de subwoofer neig ik naar de LR. Maar voor 3k kan je wellicht beter een aftermarkt audio set laten inbouwen.
Dat heb ik dus ook, ik dacht dat het kwam omdat ik een Performance (2022) heb maar dat is dus niet zo.xFeverr schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 06:27:
[...]
Zolang men nog rolt is het allemaal nog wel relaxed. Maar als het eventjes stil valt dan zet de auto zich weer schrap voor een sprintje.
Alles al geprobeerd met volgafstand en snelheid maar ik krijg het niet comfortabel genoeg om te gebruiken.
Beetje verwarrend dit, je bedoelt AWD?SirMemeAlot schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:20:
Heb al aantal keer was gegoogeled en chatGPT geraardpleegd, maar ik vermoed dat ChatGPT mij false informatie geeft. Ik ben in de markt voor een Tesla Model 3 Long range, ik twijfel daarbij aan de RWD en de FWD, opzich rij ik veelal alleen stads kilometers/snelweg km's en weinig met zware karren of op onverharde wegen waardoor de FWD een meerwaarde heeft, behalve eens leuk met optrekken. Maar klopt het dat er naast aandrijfas meer verschillen tussen deze versies? ChatGPT zegt namelijk minder geluidssysteem en minder luxe interieur.
FWD = Front wheel drive. Tesla heeft geen uitsluitend voorwielaangedreven auto's.
En als je twijfelt aan chatgpt, lees dan gewoon de bronnen van chatgpt.
GenAI is niet betrouwbaar. Het is handig voor andere dingen (in principe generen van drafts, vandaar "Generative"-AI).SirMemeAlot schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:20:
Het probleem is vooral dat het inderdaad soms dagenlang goed gaat, en misschien zal er zelfs iemand hier zeggen dat hij of zij vanaf Amsterdam tot aan Zuid-Spanje, Istanboel of de Noordkaap heeft gereden zonder enkele ingreep, maar het idee dat het op een willekeurig moment abrupt kan toeslaan is nog steeds geen geruststelling.
In de files gaat het soms wel even goed met de chill mode, maar de auto kijkt echt niet zover naar voren als ik zelf kan/doe en anticipeert totaal niet op wat er vooruit gebeurt. Nog steeds veel onnodige acceleratie waarbij ik zelf al lang zou uitrollen/afremmen of tot stilstand komen terwijl je 2 auto's vooruit alweer beweging ziet.
In files gebruik ik het sowieso niet omdat ik op de linkerbaan vaak helemaal links in de rijbaan rij om motorrijders de ruimte te geven, autopilot gaat heel onhandig in het midden rijden...Divak schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:11:
Toen ik mijn eerste Model 3 reed in 2019 was ik ook sterk onder de indruk van de autosteer beta en alle functies om 'vanzelf' te rijden. Inmiddels weet ik wel beter, veel herkenbare verhalen hierboven van remacties, snelheidsaanpassingen, niet rustig kunnen rijden in de files, lane departure piepjes, enz. Het is een geweldige auto en daarom rijd ik nu nog steeds een Tesla, en inmiddels gaat het wel stukken beter dan 5-6 jaar geleden, maar nog steeds ik moet altijd op mijn hoede zijn en met mijn voet klaar staan boven het pedaal om direct te kunnen reageren als de auto weer iets besluit te veranderen.
Het probleem is vooral dat het inderdaad soms dagenlang goed gaat, en misschien zal er zelfs iemand hier zeggen dat hij of zij vanaf Amsterdam tot aan Zuid-Spanje, Istanboel of de Noordkaap heeft gereden zonder enkele ingreep, maar het idee dat het op een willekeurig moment abrupt kan toeslaan is nog steeds geen geruststelling.
In de files gaat het soms wel even goed met de chill mode, maar de auto kijkt echt niet zover naar voren als ik zelf kan/doe en anticipeert totaal niet op wat er vooruit gebeurt. Nog steeds veel onnodige acceleratie waarbij ik zelf al lang zou uitrollen/afremmen of tot stilstand komen terwijl je 2 auto's vooruit alweer beweging ziet.
Idd, en als je dan met 30km/h de linkerlijn aan raakt, dan krijg je die vervelende akoustische waarschuwing...EvolutionX schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:28:
[...]
In files gebruik ik het sowieso niet omdat ik op de linkerbaan vaak helemaal links in de rijbaan rij om motorrijders de ruimte te geven, autopilot gaat heel onhandig in het midden rijden...
Ik mis een 'duitse' filefunctie. Gewoon AP, maar dan helemaal inks in het vak als je op het linkervak rijdt, met de banden net op de witte lijn. En ergens boven de 50 mag die wat meer centraal gaan rijden.
Moet toch kunnen...
De auto gaat nu al wat meer naar links iedere keer je een vrachtwagen (of wat er op lijkt.. heb het al gezien voor een BMW X5) voorbij rijdt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Blijkbaar vonden ze het zelf ook niet logisch: in 2025.20 wordt het een stuk makkelijker om meerdere clips in 1 keer te verwijderenJeroenV_ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:58:
[...]
Wow, over een niet logische interface gesprokenWas de oude toch een heel stuk duidelijker.
Maar bedankt, heb het gevonden nu.
Wij hebben hier heel veel provinciale wegen met van die vluchtheuvels voor afslaand verkeer. Dan zit er dus ook een kleine slinger in de weg. Je zou zeggen dat HW4 dusdanige camera’s heeft dat ze dat tijdig kunnen zien en processen maar de auto stuurt steevast op het allerlaatste moment. Dat gaf in het begin best wat geknepen billen toen ik aan het testen was.
En dan bij het terugsturen wacht hij ook behoorlijk lang, om dan vervolgens vrij rigoreus de neus totaan de middenstreep te laten komen en dan de auto weer recht te trekken en naar het midden van de baan te sturen. De eerste paar keer dacht ik dat hij tegen het tegemoet komende verkeer zou knallen.
Als ik het zelf doe rij ik in een vrijwel rechte lijn door de slinger heen, maar AP neem de hindernis alsof het zijn eerste rijles is en een ingreep noodzakelijk is om niet op de stoep te knallen
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Gisteren gemerkt dat hij bij iedere vrachtwagen inderdaad wat naar links gaat, heel goed, maar eens de vrachtwagen voorbij sleurt hij je met een zwier terug naar rechts.Tommie12 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:45:
[...]
Moet toch kunnen...
De auto gaat nu al wat meer naar links iedere keer je een vrachtwagen (of wat er op lijkt.. heb het al gezien voor een BMW X5) voorbij rijdt.
Maar goed dat het niet glad is dus.Ethirty schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:36:
Wat mij trouwens ook op- en tegenvalt van AP:
Wij hebben hier heel veel provinciale wegen met van die vluchtheuvels voor afslaand verkeer. Dan zit er dus ook een kleine slinger in de weg. Je zou zeggen dat HW4 dusdanige camera’s heeft dat ze dat tijdig kunnen zien en processen maar de auto stuurt steevast op het allerlaatste moment. Dat gaf in het begin best wat geknepen billen toen ik aan het testen was.
En dan bij het terugsturen wacht hij ook behoorlijk lang, om dan vervolgens vrij rigoreus de neus totaan de middenstreep te laten komen en dan de auto weer recht te trekken en naar het midden van de baan te sturen. De eerste paar keer dacht ik dat hij tegen het tegemoet komende verkeer zou knallen.
Als ik het zelf doe rij ik in een vrijwel rechte lijn door de slinger heen, maar AP neem de hindernis alsof het zijn eerste rijles is en een ingreep noodzakelijk is om niet op de stoep te knallen
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
JA, dat gaat net iets te bruut vind ik.Fire69 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:48:
[...]
Gisteren gemerkt dat hij bij iedere vrachtwagen inderdaad wat naar links gaat, heel goed, maar eens de vrachtwagen voorbij sleurt hij je met een zwier terug naar rechts.
Zal bij een of andere SW update wel eens bijgepimpt worden...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Is al zeker een jaar zoals het nu is, daar lijken niet genoeg klachten over binnen te komen.Tommie12 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:26:
[...]
JA, dat gaat net iets te bruut vind ik.
Zal bij een of andere SW update wel eens bijgepimpt worden...
Zelfde hier, met een M3H LR. Zolang het rolt werkt het prima. Maar van zodra je tot stilstand komt, trekt die dikwijls veel te snel op om dan direct terug af te remmen. Ik zet het in stilstand files ook regelmatig uit om die reden. Afstand staat bij mij op 3 en chill mode.xFeverr schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 06:27:
[...]
Met grote jaloezie zit ik dit te lezen. Ik ga echt niet 45 minuten in een file staan met AP aan zoals het nu werkt. Want bij elke 3 centimeter opschuiven trekt dat apparaat zo snoeihard op, gaat helemaal nergens over.
Ik heb een 2025 RWD (de langzaamste dus) met HW4. Sta gewoon in standaard. Volgafstand staat op 3 geloof ik, die ga ik vandaag wat hoger zetten om uit te proberen.
Misschien mist HW4 gewoon een hoop verfijning?
Ik draai de snelheid terug. Dat lijkt wat uit te maken in de file. In de file doe ik ook standaard AP uit en alleen TCC zodat ik wat meer rechts of links kan rijden voor motorrijders middenin.Jarus20 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:18:
[...]
Zelfde hier, met een M3H LR. Zolang het rolt werkt het prima. Maar van zodra je tot stilstand komt, trekt die dikwijls veel te snel op om dan direct terug af te remmen. Ik zet het in stilstand files ook regelmatig uit om die reden. Afstand staat bij mij op 3 en chill mode.
Slim. Die switch kan je in de nieuwe Y Juniper helaas niet meer maken tijdens het rijden...Luckeh schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:20:
[...]
Ik draai de snelheid terug. Dat lijkt wat uit te maken in de file. In de file doe ik ook standaard AP uit en alleen TCC zodat ik wat meer rechts of links kan rijden voor motorrijders middenin.
Iemand had daar al eerder een workaround voor gepost: een apart File profiel aanmaken waarin TACC is enabled ipv AutosteerEmpie69 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:37:
[...]
Slim. Die switch kan je in de nieuwe Y Juniper helaas niet meer maken tijdens het rijden...
Al eens een geforceerde herstart van de auto zelf gedaan? Beide scrollwieltjes op 't stuur voor een paar seconden ingedrukt houden tot het scherm uitgaat.jupinator schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:57:
Mijn tesla my juniper rwd wil niet meer in slaap hij blijft enkel op geparkeerd. Centry mode staat uit. Overhead protectie ook. Telefoon al keer opnieuw opgestart apps gesloten. Iemand nog tips?
Ik probeer wel eens op AP een rotonde te laten nemen. Daar ziet ie de verhoging waar vrachtwagens overheen snijden ook niet goed. Lijkt enigszins vergelijkbaar.Ethirty schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:36:
Maar als ik zo lees zijn er dus combinaties van auto's met bestuurders die prima resultaat waarnemen met TACC en/of AP. En zijn er ook waarbij dit anders waargenomen wordt.
Nu begreep ik ook dat klachten op dit vlak simpel afgedaan worden door Tesla. Maar zou het niet zo zijn dat de statistieken over klachten wèl bekeken worden? Maar dan wellicht in het licht van "da's UN-ECE, dus laat maar"?
niet toevallig de "accesory power" optie aangezet? daarmee blijven usb poorten en de 12v aansluiting enzovoort ook constant voorzien van stroom, en volgens mij blijft de auto daarmee ook wakker. Anders inderdaad even de reset met de 2 knoppen op t stuur proberen.jupinator schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:57:
Mijn tesla my juniper rwd wil niet meer in slaap hij blijft enkel op geparkeerd. Centry mode staat uit. Overhead protectie ook. Telefoon al keer opnieuw opgestart apps gesloten. Iemand nog tips?
Accesory power stond inderdaad aan bedankt nu slaaptie weer lekkerdjbarney schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:33:
[...]
niet toevallig de "accesory power" optie aangezet? daarmee blijven usb poorten en de 12v aansluiting enzovoort ook constant voorzien van stroom, en volgens mij blijft de auto daarmee ook wakker. Anders inderdaad even de reset met de 2 knoppen op t stuur proberen.
AP is typisch voor gebruik op snelwegen, zo staat het ook in de handleiding.Ethirty schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:36:
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Eens in de handleiding gezocht naar volgafstand, en warempel weer wat geleerd, kan dat dus aanpassenIdanue schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:40:
[...]
Dat heb ik dus ook, ik dacht dat het kwam omdat ik een Performance (2022) heb maar dat is dus niet zo.
Alles al geprobeerd met volgafstand en snelheid maar ik krijg het niet comfortabel genoeg om te gebruiken.
Snap dat ze dat zeggen, maar mijn Citroën ë-C4 doet dit vlekkeloos, en de Model Y voelt inderdaad alsof je door de auto geslingerd wordt.bert pit schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:42:
[...]
AP is typisch voor gebruik op snelwegen, zo staat het ook in de handleiding.
Dit soort stukken bijv. https://maps.app.goo.gl/bXPgUF7TY8xDQKde7 niet te doen
[ Voor 62% gewijzigd door Oid op 06-06-2025 14:51 ]
Mooi voorbeeld waarom je iedere willekeurige ACC niet op een provinciale weg moet gebruiken. Levensgevaarlijk voor de overstekende fietsersOid schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:48:
[...]
Snap dat ze dat zeggen, maar mijn Citroën ë-C4 doet dit vlekkeloos, en de Model Y voelt inderdaad alsof je door de auto geslingerd wordt.![]()
Dit soort stukken bijv. https://maps.app.goo.gl/bXPgUF7TY8xDQKde7 niet te doen
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 06-06-2025 15:01 ]
Originele comment. Ik denk dat dit zo nog net geen miljoen keer gezegd is in dit topic.bert pit schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:42:
[...]
Als Tesla echt wou dat het uitsluitend voor de snelwegen was, hadden ze dat wel softwarematig zo ingesteld.
Mijn Tesla gaat vol in de remmen voor overstekende fietsers, ik maak me daar geen zorgen in voor de fietsers.pdidi schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:59:
[...]
Mooi voorbeeld waarom je iedere willekeurige ACC niet op een provinciale weg moet gebruiken. Levensgevaarlijk voor de overstekende fietsers
Eerder voor mij en mijn medepassagiers.
Waarom zet je die piep niet gewoon uit? Autopilot -> lane departure warning? Eerste wat ik doe als ik instap.Tommie12 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:45:
[...]
Idd, en als je dan met 30km/h de linkerlijn aan raakt, dan krijg je die vervelende akoustische waarschuwing...
Ik mis een 'duitse' filefunctie. Gewoon AP, maar dan helemaal inks in het vak als je op het linkervak rijdt, met de banden net op de witte lijn. En ergens boven de 50 mag die wat meer centraal gaan rijden.
Moet toch kunnen...
De informatie die beschikbaar is (range vs percentage) en het energy scherm (calculatie online gevonden) kom ik rond de 80% batterijcapaciteit uit. Dat lijkt me toch volstrekt onacceptabel voor 40.000 km? Of zou deze info onbetrouwbaar zijn? Het gaat om LR 2021, die geeft 320 km range bij 75% lading. Nu weet ik dat die range juist erg optimistisch wordt weergegeven, maar ik kom in ieder geval nooit op 567 range uit...
Euh, want? ACC rijdt harder dan dat je zelf zou rijden? Als ACC aan staat hebben fietsers ineens voorang? Als ACC aan staat zit de bestuurder ineens te slapen achter het stuur?pdidi schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:59:
[...]
Mooi voorbeeld waarom je iedere willekeurige ACC niet op een provinciale weg moet gebruiken. Levensgevaarlijk voor de overstekende fietsers
Ik heb ook een MY (2023) en dit soort belijnde wegen en ook volgafstand, gaat prima.Oid schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:48:
[...]
Snap dat ze dat zeggen, maar mijn Citroën ë-C4 doet dit vlekkeloos, en de Model Y voelt inderdaad alsof je door de auto geslingerd wordt. maps.app.goo.gl/bXPgUF7TY8xDQKde7[/url] niet te doen
Dat klopt ook, maar de software die daar vervolgens voor moet zorgen is niet toegestaan in de EU. Op dit moment zit er 0 verschil in prestaties tussen HW3 en HW4. Ook HW3 kan zoiets al prima identificeren immers.Ethirty schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:36:
Wij hebben hier heel veel provinciale wegen met van die vluchtheuvels voor afslaand verkeer. Dan zit er dus ook een kleine slinger in de weg. Je zou zeggen dat HW4 dusdanige camera’s heeft dat ze dat tijdig kunnen zien en processen maar de auto stuurt steevast op het allerlaatste moment.
Het gedrag van AP voldoet aan de regelgeving van UNECE en FSD doet dat blijkbaar nog niet...
Na updates verandert er helemaal niks, de Autosteer stack is al jaren niet meer doorontwikkeld en zal ook niet verder ontwikkeld worden.Ethirty schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:11:
[...]
Tja, alsof het daar dan wel zo extreem goed werkt. Ik gebruik AP in ieder geval nog maar zeer zelden. Ik test wel eens na een update of er iets veranderd is en ga dan weer over tot het gebruik van mijn eigen automatische piloot (met de hand)
Nieuws van vandaag is dat https://www.tesla.com/nl_nl/fsd deze pagina nu in alle talen te zien is, ipv alleen de regio's waar het is toegestaan. Eerder dan dat FSD naar Nederland komt zal je geen verandering meemaken.
[ Voor 41% gewijzigd door Richh op 06-06-2025 16:18 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Tja, alsof het daar dan wel zo extreem goed werkt. Ik gebruik AP in ieder geval nog maar zeer zelden. Ik test wel eens na een update of er iets veranderd is en ga dan weer over tot het gebruik van mijn eigen automatische piloot (met de hand)bert pit schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:42:
[...]
#team_UTC+1
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.