Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09 16:19
Heeft iemand hier toevallig recent ervaring met inruilen of verkopen van een Tesla model 3? Ik heb een RWD uit 2023 met 46k aan kilometers, maar de bedragen zijn oprecht schokkend...

Gekocht in 2023, net de kop er af, voor 35.500 en nu krijg ik bij veel aanbieders rond de 22k. Als ik inruil bij specifieke elektrische auto occasion dealers kom ik in de buurt van 26k. Maar het blijft een bizarre afschrijving. Auto net anderhalf jaar in bezit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:07
hansvanhengel schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:24:
Heeft iemand hier toevallig recent ervaring met inruilen of verkopen van een Tesla model 3? Ik heb een RWD uit 2023 met 46k aan kilometers, maar de bedragen zijn oprecht schokkend...

Gekocht in 2023, net de kop er af, voor 35.500 en nu krijg ik bij veel aanbieders rond de 22k. Als ik inruil bij specifieke elektrische auto occasion dealers kom ik in de buurt van 26k. Maar het blijft een bizarre afschrijving. Auto net anderhalf jaar in bezit.
Het is een beetje wat het is, particulier zal je d'r nog wel iets meer voor kunnen beuren, maar negatief sentiment rondom Tesla, en een snel ontwikkelende EV markt maakt gewoon dat het hard gaat. Mijn 2022 3 RWD heb ik oktober 2024 verkocht met 95k op de klok voor 25k, en 3 jan 22 gekocht voor €44k 2ehands net vóór de prijsdaling. €0,21 / km of €791 per maand.

Aan de andere kant, 9k afschrijving in (afgerond) 2 jaar vind ik niet heel schokkend, toch? Da's €375 per maand of €0,19 / km. Vind het best netjes eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solidsystem87
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 10:29
macedon schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:59:
Iets anders: Ik login bij Tessie om een automation van mij iPhone te gebruiken (ze hebben er een dedicated laadpoort ontgrendelen actie in plaats van die van twee stappen van Tesla) en autoriseer alleen maar auto commandos (nooit eerder Tessie autorisaties gegeven). Ik zie mijn oude lease Tesla in Hongarije aan het opladen!!!!

[Afbeelding]
was het een rode? :) (piroska = kleine rode)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:51
Solidsystem87 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:45:
[...]

was het een rode? :) (piroska = kleine rode)
Ja. Grappig, "pir" is vuur in het Grieks. Ik noemde hem zelf Aeolos.

[ Voor 8% gewijzigd door macedon op 03-06-2025 12:55 ]

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
WouterL schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:37:
Vraagje.

Sinds mijn laatste oplaad sessie geeft mijn Tesla aan dat er 87,8KM is gereden en dat daarbij 12,1Kwh bij verbruikt is. Ik heb een standard range Y met een battery pack van 62,5kwh waarvan 60kwh bruikbaar. Het accu percentage staat op 74%. Als 12,1kwh correspondeert met 25%, dan kom ik toch niet in de buurt van 60? (Gemiddeld verbruik 137wh/km) Welke denkfout maak ik?
Weet je die getallen zéker over je pack? Mijn Y van okt 24 met BYD pack heeft maar 57,5kWh bruikbaar.

Daarnaast, heb je voorverwarmd / gekoeld / Sentry / accesoirestroom aan etc? dat snoept ook accu zonder dat het meetelt in je dagteller voor de "sinds opladen".

En een kwartiertje voorkoelen in de bakkende zon ben je zo een pakweg 1,2kWh (2%) verder.
24u Sentry is zomaar 5% (3kWh) etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 03-06-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:45
Mar.tin schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:15:
[...]

Weet je die getallen zéker over je pack? Mijn Y van okt 24 met BYD pack heeft maar 57,5kWh bruikbaar.

Daarnaast, heb je voorverwarmd / gekoeld / Sentry / accesoirestroom aan etc? dat snoept ook accu zonder dat het meetelt in je dagteller voor de "sinds opladen".

En een kwartiertje voorkoelen in de bakkende zon ben je zo een pakweg 1,2kWh (2%) verder.
24u Sentry is zomaar 5% (3kWh) etc.
Ja zeker, de juniper Y RWD heeft een klein beetje meer accu. 2,5kwh meer. Dus 62,5 waarvan 60 bruikbaar. Wellicht zou er wel veel weggesnoept zijn bij korte ritten, airco en updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
WouterL schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Ja zeker, de juniper Y RWD heeft een klein beetje meer accu. 2,5kwh meer. Dus 62,5 waarvan 60 bruikbaar. Wellicht zou er wel veel weggesnoept zijn bij korte ritten, airco en updates.
Ahh tof, had er wel wat geruchten over gelezen maar echte cijfers zijn altijd schaars.

Alles bij stilstand telt niet mee in de verbruikscijfers dus dat tikt gauw aan bij een paar korte ritjes met "ff" koelen / verwarmen / keep climate on etc.

Wat is de weergegeven range in km bij 100% ben ik nieuwschierig naar. (t zegt niet zoveel maar toch grappig om te weten)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33

bert pit

asdasd

NokiaFan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:15:
[...]

Hier is de Zembla aflevering ook rustig terug te kijken:

Heb je dit gezien? - Black box Tesla
https://npo.nl/start/seri...en-25/zembla_121/afspelen

Ik vond het al met al schokkend en mijn wederhelft wist een aantal keer op te merken: zie je wel dat je niet enkel op de techniek moet vertrouwen? Ik kan haar geen ongelijk geven. :)
Ik kan jouw wederhelft ook geen ongelijk geven, alleen is de uitzending niet heel feitelijk en weinig objectief, eerder suggestief. Ik zat te wachten op feiten: hoeveel ongelukken gebeuren er dan extra ten opzichte van een ander merk auto, hoeveel met dodelijke afloop, et cetera. Mijns inziens een gemiste kans.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:28
bert pit schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:01:
[...]

Ik kan jouw wederhelft ook geen ongelijk geven, alleen is de uitzending niet heel feitelijk en weinig objectief, eerder suggestief. Ik zat te wachten op feiten: hoeveel ongelukken gebeuren er dan extra ten opzichte van een ander merk auto, hoeveel met dodelijke afloop, et cetera. Mijns inziens een gemiste kans.
Wat ik niet snap aan de hele discussie, het systeem moet foutloos zijn, maar als het al beter is dan de gemiddelde chauffeur is er toch al een winst?

En dan ligt de lat ineens een stuk lager, want de gemiddelde chauffeur heeft blijkbaar ook allerlei toeters, bellen en reclame spotjes nodig om een beetje normaal op de weg te blijven zonder iets te raken.

Kan me 1 drama herinneren dat er iemand werd aangereden door autopilot, die in het donker de weg over stak. Ik wil de chauffeur nog tegenkomen die hem wel gezien had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
gjcvro schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:13:
[...]

Wat ik niet snap aan de hele discussie, het systeem moet foutloos zijn, maar als het al beter is dan de gemiddelde chauffeur is er toch al een winst?

En dan ligt de lat ineens een stuk lager, want de gemiddelde chauffeur heeft blijkbaar ook allerlei toeters, bellen en reclame spotjes nodig om een beetje normaal op de weg te blijven zonder iets te raken.
Nee, want als het systeem iemand doodrijdt is alle winst weg. Of tenminste, dat lijkt het gemiddelde sentiment te zijn.

Ook al is wat je zegt natuurlijk gewoon waar. Het licht complexe ervan is dat je op andere vlakken gevaren creert, en er een welafgewogen beslissing moet zijn of dat het waard is natuurlijk.
In de VS met FSD was er laatst wat informatie dat ze gaan sleutelen aan hoe stevig er opgelet moet worden, want netto resultaat is nu in een aantal gevallen dat mensen de hulpsystemen uitzetten omdat ze dan andere dingen kunnen doen zonder ervoor gestraft te worden door het systeem, dat is geen vooruitgang :+.
Kan me 1 drama herinneren dat er iemand werd aangereden door autopilot, die in het donker de weg over stak. Ik wil de chauffeur nog tegenkomen die hem wel gezien had.
Volgens mij bedoel jij dit ongeval met YouTube: Video shows moments before Uber self-driving car hits pedestrian een uber zelfrijdende auto. Daar was vrij veel over te doen destijds inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

2025.14.7 update is dramatisch zeg. Text-to-speech werkt voor geen meter en ik heb alleen maar Edge connectivity dus geen muziek en online navigatie.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 16:15
Sebazzz schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:47:
2025.14.7 update is dramatisch zeg. Text-to-speech werkt voor geen meter en ik heb alleen maar Edge connectivity dus geen muziek en online navigatie.
Hier ook, 2025.14.7 heb ik al langer dan een week, echter sinds vandaag problemen : edge connectivety of niets.
Denk dat er iets anders aan de hand

https://allestoringen.nl/storing/tesla/

[ Voor 4% gewijzigd door pegasuspiet op 03-06-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Mar.tin schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:40:
Volgens mij bedoel jij dit ongeval met YouTube: Video shows moments before Uber self-driving car hits pedestrian een uber zelfrijdende auto. Daar was vrij veel over te doen destijds inderdaad.
Ja, die bedoelde ik, ik dacht alleen dat dat de tesla autopilot was, maar blijkbaar niet.

Het voordeel wat ik zie is dat we de systemen kunnen verbeteren na elke keer dat het mis gaat, en dat is een soort van winst voor iedereen. Nou moet iedere bestuurder los van elkaar een flink ongeluk krijgen voordat er wat veranderd aan zijn rijstijl. En sommige hebben het nog steeds bij het welbekende pakje boter gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 12:07

Tweakarim

PSN: Karimineel3

pegasuspiet schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:58:
[...]

Hier ook, 2025.14.7 heb ik al langer dan een week, echter sinds vandaag problemen : edge connectivety of niets.

Wilde net gaan informeren hier op het forum of iemand ooit het probleem had dat er geen verbinding is. Heb alleen E en verder niks. Ergens wel een opluchting dat er een algemeen probleem lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-08 14:46
Same here, alleen Edge verbinding. Sinds vandaag opeens. Zit nog op 14.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogiedog
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 19:16
Verkeerde topic 8)7 - deze post kan verwijderd worden.

[ Voor 139% gewijzigd door dogiedog op 03-06-2025 17:26 . Reden: Reactie in verkeerde topic geplaatst. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:45
Huilen. Mijn gloednieuwe Y heeft nu al barst in voorruit. Steenslag.🫨Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLsGeuJDsjxTChoqOt2dGPyYPVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DAGA8yXgo5fvNGxJu9VMwCm.jpg?f=fotoalbum_large

Vervangen of te repareren?

[ Voor 73% gewijzigd door WouterL op 03-06-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 18:12
Ik zit op 2025.14.7 en ik heb volle bak LTE, zit wel in België. Zonet nog een half uurtje YT bekeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:37
WouterL schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:42:
Huilen. Mijn gloednieuwe Y heeft nu al barst in voorruit. Steenslag.🫨[Afbeelding]

Vervangen of te repareren?
Repareren. Snel even langs de glasboer voor een stickertje over de barst, om te voorkomen dat er vuil in komt. Dit lijkt me prima repareerbaar. Zit ook net niet in het zicht lijkt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-09 15:41
ReconE schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:28:
[...]

Goeie tip. Ik kan alleen de stoelverwarming naar dat plekje rechts van de temperatuur slepen, net zoals jij hebt gedaan. Andere opties willen een app snelkoppeling plek inpikken.

Best jammer dat er zo met ruimte gesmeten is in de onderste balk, had graag vier apps extra als snelkoppeling onderin gehad, past makkelijk.
Precies. Die 3 puntjes mogen ook weg en vervangen door een snelkoppeling. Gewoon swipe up om de apps te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
pegasuspiet schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:04:
Heb momenteel geen 4g verbinding of soms eventjes en dan heel traag. met navigeren geeft ie aan geen ondersteunig ivm geen internet
Hebben meer mensen dit nu en wat kan ik hier aan doen,
Rebooten ed helpt niet
Hier in Maassluis ook geen verbinding meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:15
mjvdzwet schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:23:
[...]

Hier in Maassluis ook geen verbinding meer.
Ik in midden nederland gewoon normale LTE met M3 2019 en 2024

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:42
Toen ik in de auto stapte werd ik elke keer gebeld door 'onbekend'. Kon het niet wegklikken en op beide telefoons geen gesprek binnen gekomen. Toen auto gereset, wat ik al eerder had moeten doen want net de update gedaan dit weekend naar 14.7. Toen kreeg ik ook edge, uiteindelijk hotspot aangedaan en verder gegaan met m'n leven. Zie 't wel wanneer 't opgelost is. Rij straks uurtje of 22u weet naar huis.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

pegasuspiet schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:58:
[...]

Aangezien Tesla gebruik maakt van het KPN netwerk, vermoed ik dat het probleem daar zit.

In Fret Raket in "[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" melden meerdere Tweakers de afgelopen dagen/week dat ze geen verbinding hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loxr25
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 15:34
[...]

Ik vond het al met al schokkend en mijn wederhelft wist een aantal keer op te merken: zie je wel dat je niet enkel op de techniek moet vertrouwen? Ik kan haar geen ongelijk geven. :)
Eigenlijk samengevat hoor ik 2 dingen:

1) Autopilot is een verkeerde naam waardoor de minder geïnformeerde gebruiker een verkeerd beeld heeft.
2) Het vertrouwen op enkel rijhulpsystemen blijkt in sommige gevallen verwarring te scheppen of deze actief is dan wel inactief, de ongevallen die aan bod komen zijn alvast van die orde, de bestuurder ging er verkeerdelijk vanuit dat de rijhulp systemen nog actief stonden.

Ik denk dat ik als grote Tesla fan mij wel achter deze 2 punten kan zetten.
Met die nuance / bedenking dat punt 2 toch bij ALLE merken die rijhulpsystemen aanbieden dezelfde "user fout" hebben.

Verder zijn vooral in het laatste jaar de rijhulpssytemen van tesla toch stevig aangepast, die er op zijn minst voor zorgen dat de user minder afgeleid zou moeten zijn als de rijhulp actief is.

Het veelbesproken FSD crash waarbij een tesla tegen een boom crashed blijkt uit de data ook een "user error" te zijn waarbij er teveel stuurinput is gegeven door de user en zo de FSD uitschakelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
loxr25 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Eigenlijk samengevat hoor ik 2 dingen:

1) Autopilot is een verkeerde naam waardoor de minder geïnformeerde gebruiker een verkeerd beeld heeft.
2) Het vertrouwen op enkel rijhulpsystemen blijkt in sommige gevallen verwarring te scheppen of deze actief is dan wel inactief, de ongevallen die aan bod komen zijn alvast van die orde, de bestuurder ging er verkeerdelijk vanuit dat de rijhulp systemen nog actief stonden.

Ik denk dat ik als grote Tesla fan mij wel achter deze 2 punten kan zetten.
Met die nuance / bedenking dat punt 2 toch bij ALLE merken die rijhulpsystemen aanbieden dezelfde "user fout" hebben.

Verder zijn vooral in het laatste jaar de rijhulpssytemen van tesla toch stevig aangepast, die er op zijn minst voor zorgen dat de user minder afgeleid zou moeten zijn als de rijhulp actief is.

Het veelbesproken FSD crash waarbij een tesla tegen een boom crashed blijkt uit de data ook een "user error" te zijn waarbij er teveel stuurinput is gegeven door de user en zo de FSD uitschakelde.
Zelfs de claim dat Autopilot een slechte naam is is ook vals. Autopilots maken wel fouten.

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
loxr25 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Dus als een beetje voorzichtig, maar ongeoefend chauffeur achter het stuur zit en een hengst geeft aan dat stuur, dan laat FSD de chauffeur rustig crashen.

Hoe veel mensen gaan er trachten in te grijpen als ze er behoorlijk van overtuigd zijn dat de auto gaat crashen?

Daarom geloof ik eigenlijk enkel in FSD voor auto's waar er geen stuur en pedalen meer in zitten. Anders krijg je toch nog ongevallen en veel discussies over de verantwoordelijkheid.
Die verantwoordelijkheid moet 100% duidelijk zijn...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09 16:19
Korte vraag, maar weet iemand de "echte" inhoud van de bagageruimte van de Tesla Model Y? Ik lees online dat dit 854 liter zou moeten zijn, maar daar geloof ik dan niet helemaal in. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Enyaq (585l) en ID7 (605l). Overigens is die 854 exclusief de frunk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loxr25
Tommie12 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:42:
[...]

Dus als een beetje voorzichtig, maar ongeoefend chauffeur achter het stuur zit en een hengst geeft aan dat stuur, dan laat FSD de chauffeur rustig crashen.
Goh het is anders he, FSD laat je niet crashen, FSD schakelt zich uit als er een manuele user input is.
Goed als dat een terechte / bewuste override was, in dit voorbeeld waarschijnlijk niet.

Het lijkt me een 1n verhaal, je zou echt de data moeten hebben om er een inzicht in te krijgen.
Maar dat het een dingetje is geloof ik wel.

Het zou zowizo duidelijker mogen wat mij betreft of AP / FSD ingeschakeld dan wel uitgeschakeld is.
Ikzelf ben ook al een paar keer in de val gelopen om mijn stuur los te laten terwijl enkel TACC aan stond en Autosteer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loxr25
macedon schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Zelfs de claim dat Autopilot een slechte naam is is ook vals.
Dat lijkt me niet het punt, het punt is dat het rijhulpsystemen zijn, de term autopilot is gewoon verwarrend hierin. de RWD gaf dit blijkbaar destijds ook aan dat dit verwarrend is.

Maargoed, als je dan toch die kant op wil. In vliegtuigen zit een AP, piloten trainen best intensief om hoe om te gaan met de kantjes van die AP, hoe je problemen voor kan zijn en welke sensoren er wanneer gebruikt worden en welk effect dat heeft op de AP, etc...

Als je Tesla AP goed vind van naam, lijkt het me dat je ook het hele opleidingstraject zou moeten hebben, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
loxr25 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:55:
[...]
Ikzelf ben ook al een paar keer in de val gelopen om mijn stuur los te laten terwijl enkel TACC aan stond en Autosteer niet.
Ik ook een paar keer, en dat kwam voornamelijk sinds ze voor de TACC het inschakelgeluid verplicht hebben gemaakt. Mijn brein heeft terwijl ik ook op andere dingen let duidelijk moeite om onderscheid te maken tussen "dung" en "dung dung". Gelukkig wél de tegenwoordigheid van geest dat je aan het stuur voelt dat er niet door de auto gestuurd wordt.

Het is me in de weken na dat die update er was zéker 3-4x gebeurd. Inmiddels gelukkig niet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 04-06-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
hansvanhengel schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:52:
Korte vraag, maar weet iemand de "echte" inhoud van de bagageruimte van de Tesla Model Y? Ik lees online dat dit 854 liter zou moeten zijn, maar daar geloof ik dan niet helemaal in. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Enyaq (585l) en ID7 (605l). Overigens is die 854 exclusief de frunk.
Zou best wel eens kunnen kloppen inclusief de sub-trunk. Die grofweg 130L is (dat is iets overschat overigens)

https://www.tesmanian.com...nk-and-other-measurements

[ Voor 13% gewijzigd door Mar.tin op 04-06-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Sommige merken meten tot de hoedenplank, andere meten tot aan het dak. Ik heb begrepen dat daardoor het verschil wordt veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
maharens schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:26:
[...]

Sommige merken meten tot de hoedenplank, andere meten tot aan het dak. Ik heb begrepen dat daardoor het verschil wordt veroorzaakt.
Waarom zou je jezelf handicappen door maar tot de hoedenplank te meten? Underpromise, overdeliver?

Ruimte is ruimte toch? -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:17
[...]

Als ik geen tesla had en dit filmpje zag dan zou ik nooit een tesla kopen.
Maar ik heb er een en vind dat op cc alles goed gaat op een zeldzame ghost breking na.
Dat had ik ook wel eens op mijn Golf en Skoda al is het met de tesla wel wat meer.

Maar voor alle hulp systemen geld dat je zelf op moet letten, dus ik was bij alle ghost breakings er supersnel bij.
Ook met AP vind het redelijk goed werken en kan ik er best wel op vetrouwen, maar dan nog zelf opletten.

En met die voorbeelden van zemla hebben ze allemaal bestuurders die zelf niet opletten en ongeluken veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:24

ChUcKiE

Dus........

Ethirty schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:23:
[...]

Als je dit al meermaals hebt gehad zou ik zeker een serviceverzoek indienen. Dat staat er notabene zelfs bij. Kan alles zijn van elektronica tot kabels.

PS, hoe heb jij die icoontjes van stoel en stuur daar gekregen? :o
Service aangemeld , krijg ik dit als reactie 😳
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PCENC06EdIQLRJTe8YENxUJ_zs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VvzdDoXAUZjZCwp3cuhumZfJ.png?f=fotoalbum_large

Ik had gehoopt dat dit een garantie geval zou zijn

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:33
Ik rij sinds een paar maanden in een Model 3 van eind 2022 en het valt me op dat de achterklep niet altijd geheel opengaat, maar stopt bij 80-90%. Lijkt soms ook echt wat moeite te kosten voor de klep-motor.

Uiteraard heb ik hem al meerdere malen opnieuw met de hand geheel omhoog geduwd en de knop ingedrukt gehouden om opnieuw te caliberen.

Kan ik nog meer doen om dit te verbeteren? Is het een bekend issue? Of gewoon aanmelden voor garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/no2YdcChVV-a0WIO4743u2oM5bQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2RukKjYrtUzOSz25Qc9hNmOb.png?f=user_large

onder de voorstoelen zitten van die ventilatie gaten achtige dingen, zie foto. Dit is een Model Y 2024
nu lijkt het alsof daar een steentje in gekomen is bij mij, iemand een idee hoe je dit los kan maken en of dat veilig is? gaat om de bestuurders zijde. kon het niet zo snel vinden in de service manual, maar weet eerlijk gezegd ook niet zo goed waar ik op moet zoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door Oid op 04-06-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Tommie12 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:42:
[...]

Hoe veel mensen gaan er trachten in te grijpen als ze er behoorlijk van overtuigd zijn dat de auto gaat crashen?

Daarom geloof ik eigenlijk enkel in FSD voor auto's waar er geen stuur en pedalen meer in zitten. Anders krijg je toch nog ongevallen en veel discussies over de verantwoordelijkheid.
Die verantwoordelijkheid moet 100% duidelijk zijn...
Als bedrijven dan ook de verantwoordelijkheid nemen voor ongelukken...
Ik heb geen idee of het waar is maar ik heb weleens gelezen dat Tesla de zwarte doos uitzet net voordat de auto crasht zodat ze niet hoeven te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:44
Oid schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:44:
[Afbeelding]

onder de voorstoelen zitten van die ventilatie gaten achtige dingen, zie foto. Dit is een Model Y 2024
nu lijkt het alsof daar een steentje in gekomen is bij mij, iemand een idee hoe je dit los kan maken en of dat veilig is? gaat om de bestuurders zijde. kon het niet zo snel vinden in de service manual, maar weet eerlijk gezegd ook niet zo goed waar ik op moet zoeken.
Al het overige afdichten en de stofzuiger erop in de hoop dat deze sterk genoeg is om het steentje op te zuigen.
Of anders een steenmagneet en eruit vissen.

Daarna netjes afdekken met de AliExpress netjes.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

RaRo74 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:55:
[...]

Al het overige afdichten en de stofzuiger erop in de hoop dat deze sterk genoeg is om het steentje op te zuigen.
Of anders een steenmagneet en eruit vissen.

Daarna netjes afdekken met de AliExpress netjes.
Oja dat kan ik wel eens proberen inderdaad. zo een magneet klinkt dan wel weer 'gevaarlijk' heb echt geen idee wat daar zit, zag allemaal kabels lopen
had ook al de gedachte dat het steentje bij de accu zou komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
emeralda schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:53:
[...]

Als bedrijven dan ook de verantwoordelijkheid nemen voor ongelukken...
Ik heb geen idee of het waar is maar ik heb weleens gelezen dat Tesla de zwarte doos uitzet net voordat de auto crasht zodat ze niet hoeven te betalen.
Dat laatste laat ik in het midden.

Maar als een auto zelf rijdt zonder dat ik het stuur of de pedalen kan bedienen en dus de kans heb om in te grijpen, dan moet de verzekering van de auto het risico dekken.
Oa daarom zal op zo'n auto altijd een maand of jaarbedrag moeten betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:38
Voor het soms onduideiljk verschil tussen autopilot en TACC heb ik bewust die rainbow road aangezet.
Visueel veel opvallender dan enkel die lijntjes op het scherm.

Bij TACC staat enkel de snelheid wat vetter, zou ook nog visueel duidelijker mogen zijn. Hij zal wel automatisch remmen maar soms mis ik daar ook wel eens in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
Oid schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:44:
[Afbeelding]

Bladblazer op de ene kant. Steentje opvangen aan de andere kant. Daarna een Ali klitteband roostertje erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 15:58
Er kan weer wat nieuw leven in de FSD Europe molen geblazen worden. Er staat blijkbaar een artikel op Politico (subscription voor nodig) over onderhandelingen over de Trump Tariffs. Een van de zaken waar de EU blijkbaar over wil onderhandelen, is de wet- en regelgeving rondom autonome voertuigen 8)7

Ik heb er grote moeite mee te geloven dat dit echt zo zou zijn; dat zou tot op zekere hoogte betekenen dat de kwaliteit van het systeem er helemaal niet toe doet en dat allerlei betrokken partijen die hier "onderzoek" naar doen er helemaal niet toe doen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
loxr25 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:59:
[...]

Dat lijkt me niet het punt, het punt is dat het rijhulpsystemen zijn, de term autopilot is gewoon verwarrend hierin. de RWD gaf dit blijkbaar destijds ook aan dat dit verwarrend is.

Maargoed, als je dan toch die kant op wil. In vliegtuigen zit een AP, piloten trainen best intensief om hoe om te gaan met de kantjes van die AP, hoe je problemen voor kan zijn en welke sensoren er wanneer gebruikt worden en welk effect dat heeft op de AP, etc...

Als je Tesla AP goed vind van naam, lijkt het me dat je ook het hele opleidingstraject zou moeten hebben, haha
Een vliegtuig AP is ook meer ingewikkeld te gebruiken dan een auto AP. Dus ik vind nog steeds AP een prima naam :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

stefxx schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:16:
[...]

Bladblazer op de ene kant. Steentje opvangen aan de andere kant. Daarna een Ali klitteband roostertje erop.
Zo te lezen hebben al meer mensen dit meegemaakt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:42

Damian

Insane Obtrusion

Richh schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:28:
Er kan weer wat nieuw leven in de FSD Europe molen geblazen worden. Er staat blijkbaar een artikel op Politico (subscription voor nodig) over onderhandelingen over de Trump Tariffs. Een van de zaken waar de EU blijkbaar over wil onderhandelen, is de wet- en regelgeving rondom autonome voertuigen 8)7

[Twitter]

Ik heb er grote moeite mee te geloven dat dit echt zo zou zijn; dat zou tot op zekere hoogte betekenen dat de kwaliteit van het systeem er helemaal niet toe doet en dat allerlei betrokken partijen die hier "onderzoek" naar doen er helemaal niet toe doen.
Ik denk dat de RDW er dan wat over moet zeggen, dus dat zal allemaal wel meevallen gok ik zo.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20
Bagageruimte van een Model Y is een stuk groter dan een Model 3 en die heeft 580l excl. frunk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jarus20 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:03:
[...]

Bagageruimte van een Model Y is een stuk groter dan een Model 3 en die heeft 580l excl. frunk.
Maar wel inclusief de 'undertrunk', of waarschijnlijk zelfs gemeten zonder die plank er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 12:26
maharens schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:26:
[...]

Normaal doen ze het allemaal tot aan de hoedenplank. Maar Tesla Model Y had geen hoedenplank in het begin. Dus kwam dat heel handig uit om te kunnen meten tot aan het dak.
En achteraf aanpassen is ook weer zo'n dingetje, dus laten ze het nu maar zo :9

En dan heeft elk merk wel nog z'n eigen 'regeltjes', zoals alle nissen wel of niet meetellen, de subtrunk meetellen, ...

[ Voor 10% gewijzigd door this op 04-06-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
stefxx schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:16:
[...]

Oid schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:34:
[...]

Zo te lezen hebben al meer mensen dit meegemaakt _/-\o_
Dan zou ik dan juist weer niet doen. Risico bestaat namelijk dat je het voorwerp richting de luchttoevoer blaast waar de ventilator zit. Voor je het weet maak je schade aan je ventilatorbladen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
https://www.automobiledim...tesla-car-dimensions.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
RaRo74 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:12:
[...]

[...]

Dan zou ik dan juist weer niet doen. Risico bestaat namelijk dat je het voorwerp richting de luchttoevoer blaast waar de ventilator zit. Voor je het weet maak je schade aan je ventilatorbladen :o
Was voor mij dé oplossing nadat alle andere pogingen op niks waren uitgelopen... Maar goed, geen idee waar die kanalen nog meer heen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:51
Wat me ook opvalt: ik begrijp niet goed waarom de Kia EV3 zo populair is in 2025, terwijl die aanzienlijk kleiner is en minder efficiënt dan de Tesla Model Y. Op het eerste gezicht lijkt de EV3 goedkoper, maar zodra je hem uitrust met vergelijkbare opties als de nieuwe Model Y, blijft er weinig prijsverschil over.

Ligt het dan echt alleen aan de negatieve berichtgeving rond Elon Musk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
replica17 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:22:
[...]

Wat me ook opvalt: ik begrijp niet goed waarom de Kia EV3 zo populair is in 2025, terwijl die aanzienlijk kleiner is en minder efficiënt dan de Tesla Model Y. Op het eerste gezicht lijkt de EV3 goedkoper, maar zodra je hem uitrust met vergelijkbare opties als de nieuwe Model Y, blijft er weinig prijsverschil over.

De leaseprijs is wel degelijk nogal verschillend.
Ik heb even de belgische site van directlease gebruikt.

De goedkoopste Y op basis van 5j en 10000km zit aan 709€pm
De EV3 begint bij 463 en de GT versie zit aan 597€pm.

Dat is een klasse verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:51
Tommie12 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:28:
[...]

De leaseprijs is wel degelijk nogal verschillend.
Ik heb even de belgische site van directlease gebruikt.

De goedkoopste Y op basis van 5j en 10000km zit aan 709€pm
De EV3 begint bij 463 en de GT versie zit aan 597€pm.

Dat is een klasse verschil.
De aanschafprijs ligt bijna gelijk, dus het zal wel aan de afschrijving liggen... Maar het blijft vreemd.
Ik bekeek het vooral vanuit het perspectief van een particuliere koper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
Ben ik nou gek, of kun je geen opgeslagen dashcam video's meer wissen via de dashcam viewer?
Zou toch zweren dat er vroeger een prullenbakje was? Kan nu nergens vinden hoe opgeslagen video's te verwijderen :? Zit op de laatste 14.7 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:07
[...]

De goedkope nieuwe Y word pas net uitgeleverd volgens mij.. Hiervoor was alleen nog de oude, of nieuwe LR AWD te koop..

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]

Ik vind die er ook wel echt een pak beter uitzien dan de Model Y.
En wie weet krijg je bij KIA ook wel nog redelijk wat korting. Waar Tesla niets van kortingen geeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
JeroenV_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:35:
Ben ik nou gek, of kun je geen opgeslagen dashcam video's meer wissen via de dashcam viewer?
Zou toch zweren dat er vroeger een prullenbakje was? Kan nu nergens vinden hoe opgeslagen video's te verwijderen :? Zit op de laatste 14.7 versie.
Kan wel, raak het scherm nog eens aan en dan komt de prullenbak rechts onderin tevoorschijn. Ik zat paar week terug ook mn hoofd te krabben hahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
[...]

Lease stuurt de nieuweautomarkt in Nederland. Tesla geeft geen kortingen en doet in het algemeen geen deals. Andere autofabriekanten wel.

Bovendien spelen andere factoren (zoals de Elon factor, of beschikbaarheid van Juniper), bij ons bijvoorbeeld mag je al een paar jaar geen Tesla lease van de zaak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:07
this schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:48:
[...]

En wie weet krijg je bij KIA ook wel nog redelijk wat korting. Waar Tesla niets van kortingen geeft.
Mijn schoonouders hebben sinds een paar maanden een EV3. Best leuk om naar te kijken maar vergis je niet...
Ze hebben een paar opties aangevinkt en nog altijd geen warmtepomp. Kosten; 45K. Daar schrok ik wel van.
Verder mist hij behoorlijk veel andere opties tov de Model Y, minder ruim, minder efficiënt, geen geïntegreerd supercharge netwerk. Ik zou het dus wel weten.

[ Voor 4% gewijzigd door tim.w op 04-06-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
macedon schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Lease heeft de leiding van nieuwe auto's binnen Nederland. En Tesla heeft geen kortingen en doet in het algemeen geen deals. Andere autofabriekanten wel.

Bovendien spelen andere factoren (zoals de Elon factor, of beschikbaarheid van Juniper), bij ons bijvoorbeeld mag je al een paar jaar geen Tesla lease van de zaak.
En vooral niet vergeten dat Tesla wel eens van de ene dag op de ander een gigantische price drop durft te doen. Daar zijn leasemaatschappijen niet blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
tim.w schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:31:
[...]

Mijn schoonouders hebben sinds een paar maanden een EV3. Best leuk om naar te kijken maar vergis je niet...
Ze hebben een paar opties aangevinkt en nog altijd geen warmtepomp. Kosten; 45K. Daar schrok ik wel van.
Verder mist hij behoorlijk veel andere opties tov de Model Y, minder ruim, minder efficiënt, geen geïntegreerd supercharge netwerk. Ik zou het dus wel weten.
Ja ik heb uiteindelijk ook voor de Model Y gekozen. Maar ik snap zeker waarom mensen de EV3 verkiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 15:58
replica17 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:32:
[...]

De aanschafprijs ligt bijna gelijk, dus het zal wel aan de afschrijving liggen... Maar het blijft vreemd.
Ik bekeek het vooral vanuit het perspectief van een particuliere koper...
Vergeet verzekering niet. De hoogte van de verzekering zit 'm voornamelijk in vermogen, gewicht (en aanschafsprijs). De Model Y is zwaarder en heeft een bak meer vermogen (ook de RWD) dan de EV3.

In (private) lease zitten alle auto's in dezelfde verzekeringsgroep waardoor leeftijd al een minder verschil maakt, maar het moet uiteindelijk wel betaald worden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:38
tim.w schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:31:
[...]

Een warmtepomp is helemaal niet te kiezen voor de EV3. Aparte keuze van Kia NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
[...]

Lease heeft de leiding van nieuwe auto's binnen Nederland. En Tesla heeft geen kortingen en doet in het algemeen geen deals. Andere autofabriekanten wel.

Ik heb net een nieuwe Tesla in de lease.
Tesla geeft wel degelijk kortingen aan LM. Mijn maandbedrag is €50 lager dat wat je als particulier kan krijgen via Tesla.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
RocketKoen schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:59:
[...]

Tesla geeft wel degelijk kortingen aan LM. Mijn maandbedrag is €50 lager dat wat je als particulier kan krijgen via Tesla.
Dat kan aan tig andere dingen liggen. Niet de verkoopprijs van Tesla. Bijvoorbeeld: verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20
this schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:48:
[...]

Dat zijn toch totaal verschillende auto's. Ik ben destijds naar de EV3 gaan zien en dat is een kleine auto. Achteraan kan je als volwassene niet comfortabel zitten.

En zoals hier net nog aangehaald, vergeleken met de 'oude' Y kan je nog twijfelen als je de ruimte niet nodig hebt. Maar vergeleken met de nieuwe is die EV3 toch veel minder. Volgens mij is Musk inderdaad de voornaamste reden al is die invloed toch stilaan aan het wegebben denk ik zolang hij zich koest houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPER_DMRT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 23:49

ViPER_DMRT

Kung-Foo !

anti elppa schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:27:
[...]

Ik in midden nederland gewoon normale LTE met M3 2019 en 2024
Noord Holland M3 2021 LTE works fine.

How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
[...]

En de Volvo EX30 dan? Volgens mij wat kofferbak betreft nog kleiner. Weet alleen zo de gewichten niet, maar de Y kwam dacht ik op 2000 kg uit? Viel me een beetje tegen tov de model 3 met 1700/1750 kg. Of heb ik niet goed genoeg gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Jarus20 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:27:
[...]

Dat zijn toch totaal verschillende auto's. Ik ben destijds naar de EV3 gaan zien en dat is een kleine auto. Achteraan kan je als volwassene niet comfortabel zitten.

En zoals hier net nog aangehaald, vergeleken met de 'oude' Y kan je nog twijfelen als je de ruimte niet nodig hebt. Maar vergeleken met de nieuwe is die EV3 toch veel minder. Volgens mij is Musk inderdaad de voornaamste reden al is die invloed toch stilaan aan het wegebben denk ik zolang hij zich koest houdt.
Niet iedereen heeft de gigantische ruimte nodig.
En wat bedoel je dan in vergelijking met de nieuwe model y? Is die dan nog eens zo veel ruimer ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20
this schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:32:
[...]

Niet iedereen heeft de gigantische ruimte nodig.
En wat bedoel je dan in vergelijking met de nieuwe model y? Is die dan nog eens zo veel ruimer ofzo?
De EV3 is naar mijn mening comfortabeler dan de oude Y die vrij hard afgeveerd is. De nieuwe Y heeft daarin een inhaalslag gemaakt.

Als je de ruimte niet nodig hebt, is de EV3 zeker een goede auto inderdaad. Heb ook proefrit gemaakt met de EV6, maar voelde me in de Model 3 veel meer thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vergelijkingen mogen niet. Alleen Tesla model 3 of model Y mogen hier besproken worden. Zie de topic waaarschuwing, voordat er weer van alles verdwijnt, hoe interessant ook.

[ Voor 33% gewijzigd door daemonix op 04-06-2025 17:44 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:13
RocketKoen schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:59:
[...]

Hier idem. Model Y besteld via LM vóór 1 mei, 1 mei ging actie in en 50,- korting gekregen op het maandbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
macedon schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:16:
[...]

Dat kan aan tig andere dingen liggen. Niet de verkoopprijs van Tesla. Bijvoorbeeld: verzekering.
De verkoper (of hoe je dat ook wilt noemen) bij mijn proefrit zei dat de model 3 en de oude Y bij eenzelfde aanschafprijs waarschijnlijk een flink lager lease bedrag betekenen, omdat de fleet verkoop van Tesla flinke kortingen geeft aan LM.

Ik weet dat ze dat vroeger nooit deden. Maar de verkopen staan dit jaar nogal onder druk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trisje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-08 08:48
Heb ik een Model 3 besteld, staat er tijdens het bestellen verwachte levering juni. Nu 5 dagen later is dat opgelopen tussen begin augustus en eind oktober. Is dat normaal zo lange verwachte leverings tijd. wat is juli evaring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:17
Mijn Tesla Model Y is nu 2 jaar oud, en dan zou ik dus het interieur filter moeten vervangen. Maar als ik in het service menu kijk zie ik bij de staat van het interieurfilter 98% staan. Betekent dit dat het filter nog voor 98% goed functioneert of dat het 98% "versleten" is? Heeft iemand het filter al vervangen met een vergelijkbaar percentage en hoe ziet het filter er dan uit? Was het nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasttesla
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-08 15:40
Mackeessie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:00:
Mijn Tesla Model Y is nu 2 jaar oud, en dan zou ik dus het interieur filter moeten vervangen. Maar als ik in het service menu kijk zie ik bij de staat van het interieurfilter 98% staan. Betekent dit dat het filter nog voor 98% goed functioneert of dat het 98% "versleten" is? Heeft iemand het filter al vervangen met een vergelijkbaar percentage en hoe ziet het filter er dan uit? Was het nodig?
Dit toevallig 5 mnd geleden gedaan na 2,5 jaar. Nieuwe aangeschaft, had ik beter niet kunnen doen. Waren nog blikkend schoon, althans bij mij. 😀, trouwens die percentage was mij helemaal niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
trisje schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:01:
Heb ik een Model 3 besteld, staat er tijdens het bestellen verwachte levering juni. Nu 5 dagen later is dat opgelopen tussen begin augustus en eind oktober. Is dat normaal zo lange verwachte leverings tijd. wat is juli evaring ?
Check het hier:

Het grote Tesla Levering topic #2
Veranderd nog wel een paar keer.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
trisje schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:01:
Model 3 komt uit China.
Over het algemeen produceren ze daar de eerste helft van het kwartaal auto's voor de export, en de 2e helft voor de lokale markt. Zo heb je tijdens het opstellen van de kwartaalcijfers zo min mogelijk auto's op transport staan.

Alles wat in juni geleverd gaat worden, staat nu dus al op de boot. Als jouw configuratie daar niet tussen zit, dan wordt deze pas in juli gemaakt en gaat hij pas 6 weken later geleverd worden.

Maar er is een grote kans dat ze je bestelling matchen met iets wat op de boot staat. Dan heb je deze maand je auto nog.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 14:32
Fasttesla schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:07:
[...]
Dit toevallig 5 mnd geleden gedaan na 2,5 jaar. Nieuwe aangeschaft, had ik beter niet kunnen doen.
Hier exact hetzelfde, ook 2,5 jaar: stond op de servicepagina dat de filters vervangen moesten worden, dus netjes nieuwe besteld. Die eruit kwamen waren precies even schoon. Dus tja... Ruitenwissers moeten ook vervangen worden volgens de servicepagina, die mogen wel (trekken strepen). Kan ik iets goeds aftermarket bestellen (Bosch?), of moet het van Tesla zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:54
TCMR schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:10:
[...]

Hier exact hetzelfde, ook 2,5 jaar: stond op de servicepagina dat de filters vervangen moesten worden, dus netjes nieuwe besteld. Die eruit kwamen waren precies even schoon. Dus tja... Ruitenwissers moeten ook vervangen worden volgens de servicepagina, die mogen wel (trekken strepen). Kan ik iets goeds aftermarket bestellen (Bosch?), of moet het van Tesla zijn?
Ik heb ze vorige week vervangen na nog geen 2 jaar en 40dkm, waren niet erg vies, maar zat toch wel wat vuil in de filters... Misschien een beetje placebo effect, maar heb toch wel het idee dat hij weer net wat frisser ruikt :+

[ Voor 7% gewijzigd door EvolutionX op 04-06-2025 22:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
We hebben weer een tripje door Europa achter de rug. Conclusie: de M3 blijft “mechanisch” een superfijne auto, laden bij de SuC’s is top en geen centje pijn qua elektrisch rijden, maar wie kon ooit vermoeden dat Het Goede Doel al verwees naar de AP met “een pakketje schroot met een dun laagje chroom”.

Het blijft gewoon janken. Met ideale omstandigheden lijkt alles prima te werken, maar in zoveel net afwijkende situaties is het toch vooral dramatisch. Verkeerde (willekeurige?) snelheidswijzigingen (omlaag én omhoog) op snelwegen in DE, CZ, IT en FR (AP en TACC). Op de navigatie meerdere keren remacties in een hele flauwe bocht, want “bochtassistent” (AP). De nog altijd wagenziekmakende filerijkunsten, zelfs in chill (AP en TACC). Toeters en bellen bij elke streep waar je ook maar een beetje te dicht op rijdt (ik zet tegenwoordig elke rit de rijstrookoverschrijdingspreventie - 3x woordwaarde - uit zodat ik m’n nagels niet spontaan allemaal opvreet, TACC). Nul komma nul om kunnen gaan met half versleten gele lijnen van oude wegwerkzaamheden (AP). Keihard in de ankers voor verkeer wat de invoegstrook op komt rijden als je op de rechterstrook rijdt en de weg loopt iets naar links, vooral in Italië met alle korte invoegstrookjes (AP en TACC).

O, en dit is alleen snelweg. Enkelstrooks autowegen en lokaler durf ik de TACC zelfs niet eens meer te gebruiken en dan hebben we het ook nog niet over de dingen die minder hinderlijk zijn, maar wel raar: het extreem langzaam optrekken als er een auto voor je terugvoegt bijvoorbeeld.

Samengevat komt het er dus op neer dat als je zelf rijden niet erg vindt en van lekker sturen houdt, het allemaal wel te overzien is, maar dat het qua “autonoom” rijden vooral teleurstellend is en blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@BigSmurf Dat is toch een totaal andere ervaring dan die wij hebben in de Y in DE, FR, IT, BE, LU. Het kan verkeren. Filerijden? Geen probleem, doet hij prima. Het enige dat af en toe vervelend is is de bochtassistentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
TCMR schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:10:
[...]
Ruitenwissers moeten ook vervangen worden volgens de servicepagina, die mogen wel (trekken strepen). Kan ik iets goeds aftermarket bestellen (Bosch?), of moet het van Tesla zijn?
Gewoon online bestellen en zelf doen, is echt eenvoudig. Ik weet niet welk model je hebt, maar voor de Y zijn het bijvoorbeeld deze. Soms ook nog wel eens in de aanbieding, maar nu 26 euro. Ik vervang ze eigenlijk elk jaar, mede omdat die dingen bij mij best vaak een eigen leven leiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:54:
@BigSmurf Dat is toch een totaal andere ervaring dan die wij hebben in de Y in DE, FR, IT, BE, LU. Het kan verkeren. Filerijden? Geen probleem, doet hij prima. Het enige dat af en toe vervelend is is de bochtassistentie.
Dat geloof ik direct, maar het blijft een mysterie. Dit is de zoveelste lange trip waarbij het wederom huilen is. Ik zoek ook elke keer weer bewust de situaties op waarvan ik al kan uittekenen dat het slecht werkt en ik word nooit positief verrast. Het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
[...]

Tesla geeft geen kortingen en doet in het algemeen geen deals.
Zeker wel. Iig in april vorig jaar kreeg mijn LM korting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IfzoMAvxzw7RqauLSkjsyiML1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KvDkNNU9E07dD2klJYdn8WqD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:52
macedon schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Een vliegtuig AP is ook meer ingewikkeld te gebruiken dan een auto AP. Dus ik vind nog steeds AP een prima naam :)
Dat vonden ze in 1958 ook al...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baq15OQav9KQQmJDkw-hrjIYUxw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Z573ErrGuKtDkP3VIEdsg6sY.jpg?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:35
Ein-de-lijk, nog even geduld: 2025.20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvIOy7yWIpqpsUEVu1fG1LLuBgo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sNmZRaYdAiL3HGP4JHbxBhdz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Hitmixer op 05-06-2025 06:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjcvro
Lol, afgekeken van de commander. En daar kun je nog kiezen welke deur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:42
gjcvro schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:06:
[...]

Soms werkt het ook de andere kant op. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Denk overigens wel dat links achter de meest logische optie is, want daar bevindt zich nou eenmaal de kabel.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Jarus20 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:41:
[...]

comfortabeler dan de oude Y die vrij hard afgeveerd is. De nieuwe Y heeft daarin een inhaalslag gemaakt.
Je bent aan het vergelijken met de eerste generaties van de Y, de latere generaties hadden ook al een verbetering op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
gjcvro schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:06:
[...]

Bij het gebruik van een Commander hoeft er niet iets in de vorm van een autosleutel in de buurt te zijn om te kunnen ontgrendelen. Voor mij dus reden om de functie van de Commander aan te houden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
RaRo74 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:48:
[...]

Bij het gebruik van een Commander hoeft er niet iets in de vorm van een autosleutel in de buurt te zijn om te kunnen ontgrendelen. Voor mij dus reden om de functie van de Commander aan te houden.
Dat geeft me niet echt een warm gevoel, als je zonder sleutel dingen met je auto kunt doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
daemonix schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:55:
[...]

Dat geeft me niet echt een warm gevoel, als je zonder sleutel dingen met je auto kunt doen. ;)
Gelukkig is dat instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
NiroNiro schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:12:
[...]

Kan wel, raak het scherm nog eens aan en dan komt de prullenbak rechts onderin tevoorschijn. Ik zat paar week terug ook mn hoofd te krabben hahahaha
Wow, over een niet logische interface gesproken 8)7 Was de oude toch een heel stuk duidelijker.
Maar bedankt, heb het gevonden nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 03:19

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

-MD- schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:55:
[...]

Gewoon online bestellen en zelf doen, is echt eenvoudig. Ik weet niet welk model je hebt, maar voor de Y zijn het bijvoorbeeld deze. Soms ook nog wel eens in de aanbieding, maar nu 26 euro. Ik vervang ze eigenlijk elk jaar, mede omdat die dingen bij mij best vaak een eigen leven leiden.
Zelfde set gebruik je voor een Model 3. Ik vervang ze steevast elk jaar, voor EUR 26 ga ik niet bezuinigen, sterker nog, heb 2 setjes A102S op 'voorraad'. in de garage :+

Vervangen is net geen 2 minuutjes werk, soms red ik het in 1m43sec /s :P

www.google.nl

Pagina: 1 ... 80 ... 127 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: