Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:19
pdidi schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:22:
Sympathiek dat de bestuurder van het veelbesproken "FSD" ongeluk nu ook de Tesla vehicle data report van vlak voor en na het ongeluk heeft gedeeld. 2 Seconden voor het ongeluk is er dus dermate veel kracht op het stuur uitgeoefend dat FSD werd uitgeschakeld
Ja, de bestuurder heeft 2 seconden voor het ongeluk nog proberen in te grijpen
Vraag blijft waarom FSD dat ongeluk heeft laten gebeuren

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:18:
[...]

Ja, de bestuurder heeft 2 seconden voor het ongeluk nog proberen in te grijpen
Vraag blijft waarom FSD dat ongeluk heeft laten gebeuren
Het is net andersom. 2 seconden voor het ongeluk was er nog niks aan de hand volgens de data. Waarschijnlijk heeft de bestuurder toen per ongeluk aan het stuur gedraaid waardoor FSD (of beter gezegd Autopilot) uit ging. Pas daarna heeft de bestuurder proberen in te grijpen, maar als FSD/Autopilot eenmaal uit staat zal die ook niet meer ingrijpen

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 01-06-2025 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:51
turkeyhakan schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:55:
Vraagje: weten jullie of je LTE verbinding hebt in de Tesla in Servië en Turkije? Ik heb gehoord dat je in deze landen een hotspot moet gebruiken.

Hoe zit het met de app? Is die nog wel bereikbaar?

Dit jaar gaan we als het goed is wel met de auto :-)
Servië zeker niet. Maar dat is geen probleem. De navigatie doet het nog steeds prima (geen kaarten, maar wel een blauwe lijn en juiste instructies). Servië is sowieso niet zo spannend. 1 snelweg van Hongarije helemaal naar Bulgarije. Als je nog nooit door Belgrado hebt gereden, stel ik voor dat je de oude snelweg die door de stad loopt om te nemen (tenminste richting zuid) in plaats van de saaie ring. Mooie uitzichten. Let een beetje op de rijstijl van de Serviërs in de stad, dit is immers de Balkan.

Turkije weet ik niet. Nooit geweest. Maar de roadtrip, ik zou zeggen DOEN. Ik doe het al 7 jaar en dit jaar wordt mijn 8e.

Zorg ervoor dat je door de Hongaarse-Servische grens vroeg in de ochtend gaat. Anders kan het afhankelijk van het seizoen tot 4-5 uur wachttijd worden! Of ga via Roemenië in plaats van Servië (inmiddels in de Schengen zone), maar dat heb ik nooit gedaan, dus weet ik niet of het te doen is met een EV.

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:41
pdidi schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:21:
[...]

Het is net andersom. 2 seconden voor het ongeluk was er nog niks aan de hand volgens de data. Waarschijnlijk heeft de bestuurder toen per ongeluk aan het stuur gedraaid waardoor FSD (of beter gezegd Autopilot) uit ging. Pas daarna heeft de bestuurder proberen in te grijpen, maar als FSD/Autopilot eenmaal uit staat zal die ook niet meer ingrijpen
De meningen eronder verschillen wel. Er wordt ook als argument gegeven dat de AP computer niet met een regelmatige interval de status update. Dus dat de stuurhoek weldegelijk door AP zou kunnen zijn gekomen in eerste instantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:09:
[...]

De meningen eronder verschillen wel. Er wordt ook als argument gegeven dat de AP computer niet met een regelmatige interval de status update. Dus dat de stuurhoek weldegelijk door AP zou kunnen zijn gekomen in eerste instantie.
Ja dat is het probleem met meningen. Gelukkig heeft iemand de moeite genomen alle data en video's te combineren waarin heel duidelijk te zien zien is wat er wanneer is gebeurd. Hier een screenshot van het bewuste moment
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6Hyfe7N91ozbWPmPGEHirr7sv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7ei5Wra38cVQi8cJGw4jGED.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:14
macedon schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:36:
[...]

Servië zeker niet. Maar dat is geen probleem. De navigatie doet het nog steeds prima (geen kaarten, maar wel een blauwe lijn en juiste instructies). Servië is sowieso niet zo spannend. 1 snelweg van Hongarije helemaal naar Bulgarije. Als je nog nooit door Belgrado hebt gereden, stel ik voor dat je de oude snelweg die door de stad loopt om te nemen (tenminste richting zuid) in plaats van de saaie ring. Mooie uitzichten. Let een beetje op de rijstijl van de Serviërs in de stad, dit is immers de Balkan.

Turkije weet ik niet. Nooit geweest. Maar de roadtrip, ik zou zeggen DOEN. Ik doe het al 7 jaar en dit jaar wordt mijn 8e.

Zorg ervoor dat je door de Hongaarse-Servische grens vroeg in de ochtend gaat. Anders kan het afhankelijk van het seizoen tot 4-5 uur wachttijd worden! Of ga via Roemenië in plaats van Servië (inmiddels in de Schengen zone), maar dat heb ik nooit gedaan, dus weet ik niet of het te doen is met een EV.
Thanks! Ik ben al een aantal keer met de auto geweest en vind Servië altijd een van de leukere landen. Duurt alleen wel erg lang vergeleken met de andere landen :-) Rijd inderdaad vaak door Belgrado, maar man wat een drukte altijd…

Wij gaan buiten het zomerseizoen dus ik verwacht geen drukte. Dit jaar wil ik voor het eerst via Tsjechië gaan, ook omdat de Tesla dat aangeeft als route en ben je Duitsland veel sneller uit.

Maar je ziet dus ook niet de normale kaarten in Servië dan? Worden die ook gestreamed…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33

bert pit

asdasd

Allewijn schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:49:
Ik heb laatste weken/bijna al maanden dat mijn telefoon sleutel heel random niet meer werkt.
Sta elke keer te k#tten naast mijn MY met Tesla app opnieuw starten, bluetooth uit en aanzetten etc en meestal kom er dan weer verbinding. Maar ik zie nog geen logica.
Heb een Android 15 Oppo X5.
Eerder heeft het altijd vlekkeloos met dit toestel gewerkt....
Vrouw heeft met haar Motorola eigenlijk ook nooit last.

Heb alle sleutels in tesla al verwijderd. Alles opnieuw verbonden. Tesla app op telefoon opnieuw geïnstalleerd etc. Maar wordt er niet beter op. BT uit en weer aan zetten lijkt nog vaakst te werken.
Ook alle energie besparing instellingen die ik kon vinden al uit gezet.

Erg irritant. En vooral omdat het, ook met dit toestel, eerder 100 procent heeft gewerkt.

Wat kan ik nog proberen?
Behalve nieuwe telefoon kopen...
Hier ongeveer hettzelfde met een iPhone 12 waarbij ik de auto niet in kom zonder de iPhone te unlocken en de Tesla app actief moet zijn. Ik heb een jaar een iPhone 14 gehad waarbij het niet uitmaakte of de iPhone unlocked was of dat de Tesla app wel of niet geactiveerd was, die werkte gewoon altijd.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Vanmiddag kreeg ik 2x een melding van de app dat het alarm af ging. Sentry mode stond niet aan.

Er was wel een opname van de cameras. Daarbij was het beeld van beide zij/achter cameras groenig (lijkt eoa nachtmodus). Bij bekijken van de live cameras heb ik het niet gezien.

Iemand een idee of dit normaal is of wat aan te doen is?

Bvd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbVPlfNCak_mq--8JaUuYCFJQAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYMukwQx9Si7G7IZNmjeANYy.jpg?f=fotoalbum_large

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 11:50
Nou, mooi klote. Gisteren in een hagelbui terecht gekomen, met als gevolg een dikke barst in de voorruit van mijn mY'24.

Wordt opgelost, daar niet van. Auto van mijn vrouw ziet er uit als een golfbal, maar dat is geen Tesla dus hoort in dit topic op zich niet thuis. Allemaal gedoe. Nu is mijn auto zakelijk lease dus het zal wel, maar de auto van mijn vrouw is een privé auto. Die is dan wel all-risk verzekerd, maar dan nog :{

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:28
Just_A_User schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:47:
Nou, mooi klote. Gisteren in een hagelbui terecht gekomen, met als gevolg een dikke barst in de voorruit van mijn mY'24.

Wordt opgelost, daar niet van. Auto van mijn vrouw ziet er uit als een golfbal, maar dat is geen Tesla dus hoort in dit topic op zich niet thuis. Allemaal gedoe. Nu is mijn auto zakelijk lease dus het zal wel, maar de auto van mijn vrouw is een privé auto. Die is dan wel all-risk verzekerd, maar dan nog :{
In Limburg geweest? Las er over in het nieuws, zag er heftig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
gjcvro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:53:
[...]

In Limburg geweest? Las er over in het nieuws, zag er heftig uit.
Ja. Hagelstenen zo groot als ijsblokjes. Echt niet normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:44
SalexSun schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:41:
Vanmiddag kreeg ik 2x een melding van de app dat het alarm af ging. Sentry mode stond niet aan.

Ik zou dan denken aan een uit de kluiten gewassen insect (hommel, bij, langpootmug, of iets dergelijks) dat zich in de passagiersruimte bevindt en het alarm triggert.

Dat het groenig zag: dat heb ik ook al ooit meegemaakt, maar dan denk ik aan een ongelukkig toeval bij het kleurcalibreren van de opname; dit is alleszins iets wat ook soms bij GoPro-opnames voorvalt.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
flupp schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:27:
[...]

Ik zou dan denken aan een uit de kluiten gewassen insect (hommel, bij, langpootmug, of iets dergelijks) dat zich in de passagiersruimte bevindt en het alarm triggert.

Dat het groenig zag: dat heb ik ook al ooit meegemaakt, maar dan denk ik aan een ongelukkig toeval bij het kleurcalibreren van de opname; dit is alleszins iets wat ook soms bij GoPro-opnames voorvalt.
Dit moet het zijn, ik denk een dikke vlieg gehoord te hebben. Wat triggered eigenlijk het autoalarm? De interieurcamera wellicht?

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:27
Guido7619 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:19:
[...]

Nou, de eerste keer was het geen garantie. Enkel de accu leeg vanwege zogenaamd niet regelmatig opladen.

12V booster erop en heb 2 weken weer probleemloos rond gereden. Ik dacht er dus vanaf te zijn. Totdat het eergisteren ineens weer gebeurde. Toen weer Tesla service benaderd en die waren het er nu wel over eens dat er iets niet correct is dus afspraak gemaakt voor Tesla service center in Zwolle. Hier zou ik dan met een aantal dagen heen kunnen. So far so good.

Maar gisteren was het dus echt raak. Kreeg dus ook de waarschuwingen die er voorheen niet waren. Wederom contact met Tesla gehad en nu komen ze de auto ophalen voor de deur.

Hoewel vast gerelateeerd aan elkaar zijn het toch een soort van 2 verschillende situaties. 2 x auto helemaal dood die nergens op reageert maar na even wakker schudden met die 12V booster weer prima is.

En nu een auto die niet meer wilt rijden, maar wel gewoon toegangelijk is. Alles werkt. De airco, de ramen, de app enz. Alleen wil niet meer in Drive.

Het is dus 2 keer voorgekomen terwijl de auto geparkeerd stond en 1 keer tijdens het rijden. Toen heb ik geparkeerd, boodschap gedaan en weer naar huis gereden. Dat ging dus toen nog wel. Ondanks alle waarschuwingen die er al waren voordat ik parkeerde. Maar 50 meter voor mijn huis stopte die er mee en rolde nog wat uit.

Nu heb ik ook twijfels of zo'n Zappi 2.1 lader wel echt goed is voor de auto. Ik laadt vaak enkel op ECO+ wat inhoudt dat ie enkel overschot van de pv in de auto stopt. Met een minimum van 1.4Kw dus dipt het daaronder dan stopt de lader. En begint weer als het er boven komt.

Dit plotselinge stoppen en starten van laden is wellicht ook schadelijk? Is toch anders als dat je stopt met laden via de app.

Daarom laadt ik nu vaker via ECO op waarbij je altijd 1.4 kW erin stopt, of meer als er meer PV productie is, en vaak ook gewoon op Fast als die vol moet zijn de volgende dag.
Oké bedankt voor je antwoord. Ik denk niet dat het ECO+ laden invloed heeft op je probleem. Best is je vraag voor te leggen bij SeC. Hopelijk weten ze in Zwolle de root cause te vinden en op te lossen. Succes in de tussentijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:28
[...]
Dit plotselinge stoppen en starten van laden is wellicht ook schadelijk? Is toch anders als dat je stopt met laden via de app.
Als het goed is is het vergelijkbaar met de app. Wat wel kan zijn is het veelvuldig stoppen en weer starten dat invloed kan hebben. Maar volgens mij bepaalt de auto uiteindelijk het afgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3ssen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:42
Just_A_User schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:47:

Hier ook MY23, enkele deuken op de motorkap en achterkant, en een flinke barst in het panoramadak dat er blijkbaar niet zo goed tegen kan. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
D3ssen schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:49:
[...]

Hier ook MY23, enkele deuken op de motorkap en achterkant, en een flinke barst in het panoramadak dat er blijkbaar niet zo goed tegen kan. 😅
Het dak lijkt ok, maar waar ik minder blij mee ben is dat ik bij het melden online bij de LM ik de melding kreeg dat ik of naar de Carglass of naar...weetikveelwelkepartij kan gaan.

Dit terwijl ik heb gelezen dat je ivm sensoren etc beter naar Tesla zelf kunt gaan, al weet ik niet wat daar van klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:54
Romius schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:50:
[...]

Ik zit letterlijk momenteel bij Tesla service voor een tpms sensor die niet meer wilt..zou zomaar hetzelfde kunnen zijn. Wat voor banden komen eronder?
Continental PremiumContact 7 (235/45/18) 98Y, 420 euro voor een set van 4 banden, maar wel 160 euro montagekosten. In totaal net geen 590 euro. De tpms sensor kon ik via referral credits kopen, dus die kost niets gelukkig.

Het alternatief was weer een serviceverzoek via Tesla, dan hadden ze wss een nieuwe band en tpms sensor geplaatst voor 500 euro en 4 a 5 uur wachten, nee dank je... :+

[ Voor 23% gewijzigd door EvolutionX op 01-06-2025 19:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Vanavond 22:10 op NPO2 de Zembla uitzending over de dubieuze goedkeuring van Autopilot door RDW

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 01-06-2025 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:46
EvolutionX schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:54:
[...]

Continental PremiumContact 7 (235/45/18) 98Y, 420 euro voor een set van 4 banden, maar wel 160 euro montagekosten. In totaal net geen 590 euro. De tpms sensor kon ik via referral credits kopen, dus die kost niets gelukkig.

Het alternatief was weer een serviceverzoek via Tesla, dan hadden ze wss een nieuwe band en tpms sensor geplaatst voor 500 euro en 4 a 5 uur wachten, nee dank je... :+
Zijn goede banden. Die heb je wel heel goedkoop kunnen vinden. Ik had ze onder mijn vorige auto ook.
Voor de Tesla zou ik trouwens eerder gaan voor een ultra high percformance band. De Continental Sportcontact 7 is de best presterende band momenteel. Beter nog dan de Goodyear Eagle assymetric 6 en Michelin Pilot sport 5.
Maar de Premiumcontact 7 is wel een stillere band dan de Sportcontact 7. Dat kan ook een pluspunt zijn als je dat belangrijk vindt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
pdidi schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:41:
Vanavond 22:10 op NPO2 de Zembla uitzending over de dubieuze goedkeuring van Autopilot door RDW
Het was ansicht wel een interessant onderwerp.
Ik ben zelf van mening dat je Autopilot echt als hulpsysteem moet zien. Ik blijf dus alert en gebruik het eigenlijk alleen op auto- en autosnelwegen.

Ik denk wel dat het systeem in Europa een upgrade nodig heeft omdat het "raar" kan reageren.

Je moet nog steeds 100% van de tijd zelf bij het verkeer zijn en niet met andere dingen bezig zijn.

Ik vind het systeem goed werken zoals ik heb aangegeven, maar op de Nederlandse "bijzondere" 60 en/of 80km/u wegen hoor je het gewoon niet te gebruiken.
Moet ook zeggen dat het beter is geworden, maar camera's alleen zullen nooit beter worden dan het menselijk zicht. Uiteraard kan het systeem wel met 7 ogen tegelijk kijken.

Zelf had ik het prettiger en veiliger gevonden als er ook radarsensoren zouden zijn.

Ik denk wel dat het Zembla stuk meelift op de sfeer die nu rond Tesla hangt.
Want ik lees ook genoeg "phantom brakes" bij amdere merken... veel mensen overschatten gewoon de huidige rijhulpsystemen.

Dus ik denk dat daar wel meer op gehamerd mag worden en aandacht voor mag zijn.

Ik ben dol op techniek, maar ben ook opgegroeid met domme auto's die op automatische bediende ruitenwissers na niets voor mij deden en waar ik gewoon verantwoordelijk was voor alles.

Daarnaast was er vroeger ook minder afleiding zonder telefoons en dergelijke.
Ik word oud ;)

Dit is mijn gevoel na het stuk bij Zembla en bij mijn M3H.
Ik blijf het mijn fijnste en meest rustgevende auto vinden van de 10 auto's die ik door de jaren heen in bezit heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:42
Hoe was het? Heb 't niet kunnen kijken. Overigens blij mee dat het is goedgekeurd. Rijdt heerlijk ;)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:27
njiwedu0b schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:52:
[...]

Vanuit het grote menu naar die plekken slepen. ;)
Goeie tip. Ik kan alleen de stoelverwarming naar dat plekje rechts van de temperatuur slepen, net zoals jij hebt gedaan. Andere opties willen een app snelkoppeling plek inpikken.

Best jammer dat er zo met ruimte gesmeten is in de onderste balk, had graag vier apps extra als snelkoppeling onderin gehad, past makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:08:
[...]

Hoe was het? Heb 't niet kunnen kijken. Overigens blij mee dat het is goedgekeurd. Rijdt heerlijk ;)
@mjvdzwet heeft hierboven al een goede samenvatting gegeven. Gemiste kans van Zembla om niet het huidige FSD-S goedkeurings proces aan de RDW directeur voor te leggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 22:09
Oekol schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:08:
[...]

Tja...iets met RTFM.

Zo goed alle ongelukken die ze aan autopilot koppelen komen door menselijke fouten. Mensen die niet opletten want "ik heb een zelfrijdende auto", denken dat AP aanstaan terwijl het uitstaat, met AP aan een rotonde oprijden enz..

En om nou RDW als schuldige aan te wijzen omdat de functie destijds goedgekeurd is vind ik belachelijk. Als RDW rekening gaat houden met menselijke fouten aspect dan kunnen we terug naar auto's die niet eens cruise control mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als dat verhaal in 2020 gepubliceerd zou zijn dan hadden ze een punt. Nu niet meer. Bovendien wordt door de auto inmiddels herhaaldelijk gewaarschuwd dat je het stuur moet vasthouden.

Phantom braking komt bij veel meer merken voor, ook in de Kona had ik daar soms last van, net als in de Byd. De naam Autopilot is inderdaad te stom voor woorden, het wordt door sommigen verdedigd dat een autopilot in een vliegtuig ook niet zelf vliegt. Duh. Tenzij je natuurlijk de autopilot uit de film Airplane! hebt.... ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:39
mjvdzwet schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:08:
[...]
Ik vind het systeem goed werken zoals ik heb aangegeven, maar op de Nederlandse "bijzondere" 60 en/of 80km/u wegen hoor je het gewoon niet te gebruiken.
60 wegen ben ik met je eens maar waarom zou je het niet op een 80 weg horen te gebruiken? Ik gebruik de AP op 80 wegen en dat werkt prima.
daemonix schreef op maandag 2 juni 2025 @ 01:54:
het wordt door sommigen verdedigd dat een autopilot in een vliegtuig ook niet zelf vliegt. Duh
OT maar dat is wat de AP in de grote vliegtuigen juist wel doet, in een Cessan bv hangt af van welke versie AP je hebt maar in de Airbussen bv vliegt de AP de hele vlucht inclusief de landing als het vliegtuig en de de techniek van langingsbaan het ondersteunt.

[ Voor 36% gewijzigd door Svennie op 02-06-2025 08:25 ]

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Svennie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:08:

OT maar dat is wat de AP in de grote vliegtuigen juist wel doet, in een Cessan bv hangt af van welke versie AP je hebt maar in de Airbussen bv vliegt de AP de hele vlucht inclusief de landing als het vliegtuig en de de techniek van langingsbaan het ondersteunt.
Dat kan een AP wel doen, maar niet per definitie. Het kunnen ook ondersteunende systemen zijn, ook in vliegtuigen. Zoals Wikipedia zegt: "ook cruisecontrol is een vorm van een eenvoudige automatische piloot"

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 02-06-2025 08:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanhetgasaf
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-08 15:20
pdidi schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:33:
[...]

Dat kan een AP wel doen, maar niet per definitie. Het kunnen ook ondersteunende systemen zijn. Zoals Wikipedia zegt: "ook cruisecontrol is een vorm van een eenvoudige automatische piloot"
Ja, maar het gaat hier specifiek om de AutoPilot functie van Tesla's. Ik rij zelf een M3 Highland zonder autopilot en ben me al een aantal keer rot geschrokken bij het gebruik van de cruise control op N-wegen. Phantom Breaking als er een grote witte vrachtwagen tegemoet kwam (alleen witte, geen donkere). Sindsdien gebruik ik CC alleen nog op de snelweg.
Ik vertrouw slecht op al die automatisering en zet het liefst alles uit en blijf goed opletten als ik wel wat aan heb staan. Ik werk in de IT en weet dat lang niet alles perfect werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

De Zembla uitzending ging over de AP, waarbij werd opgemerkt dat dit een verkeerde naam is. Er werd veel verwezen naar ongelukken en naar terabytes aan data die hiermee te maken zou hebben. Wij Tesla rijders voeden een systeem dat nog in ontwikkeling is en waarvan je de beta versie gebruikt.
Ook kwam er een nabestaande van een tragisch fataal ongeluk in beeld waarbij gesuggereerd werd dat het ongeval was veroorzaakt door AP. Overigens werd het ongeluk veroorzaakt doordat de berijder niet in de gaten had dat AP uit stond.

De Nederlandse RWD heeft AP goedgekeurd, het voldeed aan de gestelde eisen. Als een Europees land het goedkeurt is de goedkeuring in heel Europa geldig. Zembla had kritiek op het feit dat AP nu juist in Nederland was goed gekeurd, aangezien Nederland een land is dat geen eigen auto merken heeft.

Het was niet allen maar kommer en kwel. Een hoogleraar autotechniek (?) vond het een goed systeem en roemde de innovatie van Tesla.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

bert pit schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:41:
De Zembla uitzending ging over de AP, waarbij werd opgemerkt dat dit een verkeerde naam is. Er werd veel verwezen naar ongelukken en naar terabytes aan data die hiermee te maken zou hebben. Wij Tesla rijders voeden een systeem dat nog in ontwikkeling is en waarvan je de beta versie gebruikt.
Ook kwam er een nabestaande van een tragisch fataal ongeluk in beeld waarbij gesuggereerd werd dat het ongeval was veroorzaakt door AP. Overigens werd het ongeluk veroorzaakt doordat de berijder niet in de gaten had dat AP uit stond.

De Nederlandse RWD heeft AP goedgekeurd, het voldeed aan de gestelde eisen. Als een Europees land het goedkeurt is de goedkeuring in heel Europa geldig. Zembla had kritiek op het feit dat AP nu juist in Nederland was goed gekeurd, aangezien Nederland een land iwda geen eigen auto merken heeft.

Het was niet allen maar kommer en kwel. Een hoogleraar autotechniek (?) vond het een goed systeem en roemde de innovatie van Tesla.
Het was vooral een nothing burger…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Laatst online: 17-09 12:26
[...]

Nu heb ik ook twijfels of zo'n Zappi 2.1 lader wel echt goed is voor de auto. Ik laadt vaak enkel op ECO+ wat inhoudt dat ie enkel overschot van de pv in de auto stopt. Met een minimum van 1.4Kw dus dipt het daaronder dan stopt de lader. En begint weer als het er boven komt.

Geen idee hoe schadelijk het is, maar ik heb al testen gelezen waarbij ze concludeerden dat het beter is om bv in 1x van 20% naar 80% te laden dan van 20 naar 30 naar 40 naar ... naar 80%.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:32
Als dit het niveau is van Zembla anno 2025 dan is het echt triest gesteld met de journalistiek. Zoals hierboven al terecht opgemerkt: in 2020 had de uitzending wel gepast.

De hele insteek/opbouw was al vreemd. Die Noorse jongeman die terecht veiligheidsproblemen in de fabriek aankaartte: prima. Als een bedrijf onethisch management voert dan moet je ze daarop aanpakken. Maar ook dat incident gebeurde al jaren terug. Vervolgens werd daar in 't geheel niet meer over gesproken en verschoof de focus naar de autopilot functie.

Ik miste vooral details rondom die in handen gekregen Tesla (klant?) data. Hoe is die data tot stand gekomen? Ok er is een mooie Excel. Maak daar eens een draaitabel/grafiek van zou ik zeggen. Hoeveel procent van die klachten bestond uit relatief eenvoudige phantom breaks? Wanneer speelden die klachten zich af? Welke zijn er in de laatste 3 jaar gemeld? Over hoeveel ongelukken hebben we het nou echt?

In het stukje over phantom breaking wordt dan een Amerikaans Model S ongeluk uit 2016 (!!!) aangehaald waar de auto echt volledig tot 0 remt op de snelweg. Nu heb ik zo rond 2020 nog wel eens een phantom break gehad, maar dat ging nooit verder dan van 103 tot 95 afremmen of iets dergelijks.

Zo werd het europese autopilot ook nog op een hoop gegooid met de Amerikaanse full self drive....

De vragen richting de RDW man kwamen ook niet verder dan het niveau suggestief. 'Waarom hebben jullie dit.... waarom niet dat... ' Zo ontbrak er echt van álles in die uitzending. Goede, open vragen. Data. Tijdslijnen. Een verhaal, eigenlijk...

Dan nog even eindigen met lekker sensatieverhaal over een arme dame die haar vader verloor omdat de Model S in kwestie dácht op de autopilot te rijden. Pure onkunde van de chauffeur in kwestie dus, daar kan het merk Tesla weinig aan doen.

Zembla/journalistiek onwaardig.

[ Voor 9% gewijzigd door EvaluationCopy op 02-06-2025 09:31 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

this schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:24:
[...]

Geen idee hoe schadelijk het is, maar ik heb al testen gelezen waarbij ze concludeerden dat het beter is om bv in 1x van 20% naar 80% te laden dan van 20 naar 30 naar 40 naar ... naar 80%.
Voor NMC (long range) maakt het niet uit. LFP laad je beter in één keer ipv met kleine beetjes.

Overigens is het het beste voor een accu om deze ongebruikt rond de 50% lading te houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:04
Vraagje: is het normaal dat de auto (Model 3) na een reset naar de fabrieksinstellingen denkt dat hij in de Verenigde Staten is? En zo ja, hoe lang duurt het voordat hij de huidige positie weer weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
Franciesco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:32:
Vraagje: is het normaal dat de auto (Model 3) na een reset naar de fabrieksinstellingen denkt dat hij in de Verenigde Staten is? En zo ja, hoe lang duurt het voordat hij de huidige positie weer weet?
Als een auto echt niet meer weet waar welke satteliet staat, dan kan het echt wel een kwartier duren.
(doet me denken aan mijn eerste GPS... een Dell Axim Pocket met externe GPS antenne...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
Vraag:
Ik heb inmiddels twee keer in het afgelopen jaar meegemaakt dat het klepje van de laadpoort niet opent via de app of door op de klep te drukken, nadat de auto een dag heeft stilgestaan.
Je hoort het motortje dan wel klikken en ergens mee bezig zijn, maar het klepje opent niet.

De enige manier waarop het wel lukt, is door het klepje via het scherm in de auto te openen — dan gaat het zonder problemen.

Is dit iets om me zorgen over te maken? Ik lees weleens dat dit mogelijk te maken kan hebben met de 12V- of 16V-accu. Is dit een bekend of herkenbaar probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChopinChopin
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-09 07:13
bert pit schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:41:

De Nederlandse RWD heeft AP goedgekeurd, het voldeed aan de gestelde eisen. Als een Europees land het goedkeurt is de goedkeuring in heel Europa geldig. Zembla had kritiek op het feit dat AP nu juist in Nederland was goed gekeurd, aangezien Nederland een land is dat geen eigen auto merken heeft.

Exact. Voor mij ging de uitzending niet zozeer over het systeem Autopilot, maar met name de marketing, communicatie en het gebruik van het systeem. De meningen zullen erover verschillen, maar ik vind dat Tesla te weinig doet aan het juist informeren van gebruikers over de onmogelijkheden en risico's. En waarom het systeem ingeschakeld kan worden op wegen waar het niet voor bedoeld is, is voor mij een raadsel. De uitzending liet zien dat het systeem op snelwegen wel degelijk een bijdrage levert aan verkeersveiligheid als ik me niet vergis.

Uit de kritische vragen aan de RDW haal ik vooral dat het traditionele denken in technische voertuigeisen niet langer volstaat voor automatische functies. RDW doet wat het volgens de letter van de wet moet doen. Dat daarmee 100% verkeersveiligheid wordt behaald is een illusie, maar deze casus laat zien dat er mechanismen nodig zijn om goedkeuring in te trekken als aantoonbaar blijkt dat het onjuist gebruik zorgt voor teveel onnodige ongelukken.

Nu legt Tesla de verantwoordelijkheid bij de gebruiker (misleidende definities, beta-functie, beperkingen staan in de manual), maar de praktijk laat zien dat de gemiddelde gebruiker onvoldoende op de hoogte/getraind is in de beperkingen van het systeem. Als je eventjes meeleest op dit forum heb je al een mijlenverre voorsprong t.o.v. Teslarijders die hier niet kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
turkeyhakan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:37:
[...]

Thanks! Ik ben al een aantal keer met de auto geweest en vind Servië altijd een van de leukere landen. Duurt alleen wel erg lang vergeleken met de andere landen :-) Rijd inderdaad vaak door Belgrado, maar man wat een drukte altijd…

Wij gaan buiten het zomerseizoen dus ik verwacht geen drukte. Dit jaar wil ik voor het eerst via Tsjechië gaan, ook omdat de Tesla dat aangeeft als route en ben je Duitsland veel sneller uit.

Maar je ziet dus ook niet de normale kaarten in Servië dan? Worden die ook gestreamed…?
Tsjechië is een mooiere en makkelijkere route (Praag is een van de mooiste steden van Europa, moet ik zeggen) want de snelwegen richting oost Duitsland zijn nieuwer dus nog niet aan de beurt voor werkzaamheden. En nu dat de tsjechische vigniette digitaal is, nog makkelijker. Klein nadeel is dat je ook een extra vigniette moet kope voor de 80km die je door Slowakije rijdt. Was 6-7 jaar geleden een tientje, nu weet ik niet.

Nee je ziet de kaarten niet, je ziet gewoon een leeg grijs achterchrond en je blauwe route (juist) aangegeven erop (zonder traffic information - ook niet voor de navigatie). Voor de kaart en traffic information moet je een hotspot gebruiken. Doe ik nooit. Dingen veranderen niet zo vaak in de Balkan.

Tenzij er nog een stuk Servië alweer onafhankelijk wordt, maar ja dat hoor je in het journaal vóór vertrek denk ik :D

[ Voor 4% gewijzigd door macedon op 02-06-2025 10:09 ]

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
SalexSun schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:31:
[...]
Dit moet het zijn, ik denk een dikke vlieg gehoord te hebben. Wat triggered eigenlijk het autoalarm? De interieurcamera wellicht?
Ik had het onlangs ook voor, en ‘k dacht slim te zijn en de interieurcamera uit te zetten (was ergens een optie in ik weet niet meer welk menu precies). Maar dat had het probleem niet opgelost. Eens de bromvlieg dood was, werd alles terug normaal… 😇

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
ndjong schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:55:
Vraag:
Ik heb inmiddels twee keer in het afgelopen jaar meegemaakt dat het klepje van de laadpoort niet opent via de app of door op de klep te drukken, nadat de auto een dag heeft stilgestaan.
Je hoort het motortje dan wel klikken en ergens mee bezig zijn, maar het klepje opent niet.

De enige manier waarop het wel lukt, is door het klepje via het scherm in de auto te openen — dan gaat het zonder problemen.

Is dit iets om me zorgen over te maken? Ik lees weleens dat dit mogelijk te maken kan hebben met de 12V- of 16V-accu. Is dit een bekend of herkenbaar probleem?
Service verzoek indienen, klinkt als een mechanisch probleem (wat vaker voorkomt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
macedon schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Tsjechië is een mooiere en makkelijkere route (Praag is een van de mooiste steden van Europa, moet ik zeggen) want de snelwegen richting oost Duitsland zijn nieuwer dus nog niet aan de beurt voor werkzaamheden. En nu dat de tsjechische vigniette digitaal is, nog makkelijker. Klein nadeel is dat je ook een extra vigniette moet kope voor de 80km die je door Slowakije rijdt. Was 6-7 jaar geleden een tientje, nu weet ik niet.

Nee je ziet de kaarten niet, je ziet gewoon een leeg grijs achterchrond en je blauwe route (juist) aangegeven erop (zonder traffic information - ook niet voor de navigatie). Voor de kaart en traffic information moet je een hotspot gebruiken. Doe ik nooit. Dingen veranderen niet zo vaak in de Balkan.

Tenzij er nog een stuk Servië alweer onafhankelijk wordt, maar ja dat hoor je in het journaal vóór vertrek denk ik :D
Ben heel benieuwd, thanks voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
flupp schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:09:
[...]

Ik had het onlangs ook voor, en ‘k dacht slim te zijn en de interieurcamera uit te zetten (was ergens een optie in ik weet niet meer welk menu precies). Maar dat had het probleem niet opgelost. Eens de bromvlieg dood was, werd alles terug normaal… 😇
Interieurcamera uitzetten een optie? Dat kan niet. Je kunt alleen de privacy instellingen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Tommie12 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Als een auto echt niet meer weet waar welke satteliet staat, dan kan het echt wel een kwartier duren.
(doet me denken aan mijn eerste GPS... een Dell Axim Pocket met externe GPS antenne...
Inmiddels is het zo'n beetje 45 minuten geleden dat ik de reset uitgevoerd heb, en nog steeds denkt de auto in de VS te zijn... Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Franciesco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Inmiddels is het zo'n beetje 45 minuten geleden dat ik de reset uitgevoerd heb, en nog steeds denkt de auto in de VS te zijn... Vreemd.
Dan helpt alleen bidden tot lord Elon...

Staat de auto ergens met een goed vrij zicht op de lucht zodat die meerdere sattelieten zou kunnen 'zien'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

bert pit schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:30:
Voor NMC (long range) maakt het niet uit. LFP laad je beter in één keer ipv met kleine beetjes.
Waar haal je die LFP informatie?
Daar klopt mijn inziens weinig van. Lithium batterijen hebben geen geheugeneffect, of dat nu NMC of LFP is.
Enkel voor BMS calibratie @ 100% is het relevant om aan de lader te blijven hangen.
Maar ik hoor het graag als ik me vergis.

[ Voor 26% gewijzigd door Slonzo op 02-06-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Tommie12 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Dan helpt alleen bidden tot lord Elon...

Staat de auto ergens met een goed vrij zicht op de lucht zodat die meerdere sattelieten zou kunnen 'zien'?
Ja de auto staat buiten en niet onder grote bomen ofzo. Wel in het buitengebied.
Eventueel kan ik nog een gewone reset/herstart doen om te kijken of dat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:19
Tommie12 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Een nieuwe almanac wordt zo'n beetje elke kwartier verzonden door de satellieten. Tel daar maximaal een minuut of 10 bij op dan zou het weer in orde moeten zijn MITS je vrij zicht naar boven hebt. Dus niet in een garage staat of naast een hoog gebouw

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 09:15
Franciesco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:32:
Ja, dat was bij mijn Model 3 ook zo. Volgens de kaart reed hij midden in de woestijn.
Ik heb niet echt een idee hoe lang dat duurde. Ik ben gewoon gaan rijden en op een gegeven moment pakte hij de juiste coördinaten wel weer. Moest ik wel voor gaan rijden, stil staan deed niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Eddos op 02-06-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
turkeyhakan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:14:
[...]
Interieurcamera uitzetten een optie? Dat kan niet. Je kunt alleen de privacy instellingen aanpassen.
Zeg jij mij dan eens wat dit is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRB8B9RwF1Mn0EY9L0Vq1hve4S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFhtztnTf76bM1WLb5IGapHA.jpg?f=fotoalbum_large

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Franciesco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:16:
[...]
Met (slechts) 2 GPS satellieten kan het (technisch) gebeuren dat je net aan de andere kant van de wereldbol gepositioneerd wordt. Weinig waarschijnlijk, maar niet onmogelijk.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@flupp de positie is de fabriek in Fremont VS zo te zien. Dat zal wel ingeprogrammeerd zijn als default locatie (daar is de auto geproduceerd). Hopelijk heeft de auto snel weer GPS zodat hij niet meer verdwaald is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• turkeyhakan
flupp schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:25:
[...]

Zeg jij mij dan eens wat dit is:
[Afbeelding]
Hahahahaha, hier moet ik dus heel erg om lachen :D Klikt u aub eens op het i 'tje dat er naast staat??

Bedankt dat je mijn dag weer goed hebt gemaakt en veel plezier met je Tesla.

[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 02-06-2025 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanhetgasaf
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-08 15:20
ChopinChopin schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:00:
[...]

Uit de kritische vragen aan de RDW haal ik vooral dat het traditionele denken in technische voertuigeisen niet langer volstaat voor automatische functies. RDW doet wat het volgens de letter van de wet moet doen. Dat daarmee 100% verkeersveiligheid wordt behaald is een illusie, maar deze casus laat zien dat er mechanismen nodig zijn om goedkeuring in te trekken als aantoonbaar blijkt dat het onjuist gebruik zorgt voor teveel onnodige ongelukken.
Tja, maar wat kan je verwachten van een RDW? Zij kunnen (en mogen) alleen keuren op basis van de technische eisen. De Europese regelgeving houdt nog helemaal geen rekening met regelgeving rond dit soort software en hun testbaan is helemaal niet ingericht op het kunnen testen van zelfrijdende software. Het is überhaupt nog maar de vraag of het mogelijk is om een testbaan in te richten op alle mogelijke situaties waarop zelfrijdende software moet worden getest.
Daarnaast krijg ik zo'n beetje elke week een update op mijn Tesla. Wat vandaag is getest en goedgekeurd is morgen weer anders. Er ligt inderdaad een grote verantwoordelijkheid bij de gebruiker van het voertuig en een goede informatieplicht bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Franciesco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:24:
[...]

Ja de auto staat buiten en niet onder grote bomen ofzo. Wel in het buitengebied.
Eventueel kan ik nog een gewone reset/herstart doen om te kijken of dat helpt.
Zie ook deze post. Wat werkte:
Via Service Mode klikken op Driver Assist -> Camera's -> DAS resetten. Zodra dit klaar is, uit de auto stappen, 20 seconden wachten en weer instappen en even rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Slonzo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:21:
[...]

Daar klopt mijn inziens weinig van. Lithium batterijen hebben geen geheugeneffect, of dat nu NMC of LFP is.
Enkel voor BMS calibratie @ 100% is het relevant om aan de lader te blijven hangen.
Ik weet niet meer welk onderzoek dat was, maar het hoeft niet per se om het geheugen effect te gaan.
Telkens de batterij opnieuw voorbereiden om te laden kan ook al een negatief effect hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@pdidi zojuist bij de auto geweest. En zodra ik hem in Drive zette sprong de positie (en tijd) goed. Probleem opgelost dus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
SalexSun schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:41:

Er was wel een opname van de cameras. Daarbij was het beeld van beide zij/achter cameras groenig (lijkt eoa nachtmodus). Bij bekijken van de live cameras heb ik het niet gezien.

Bvd

[Afbeelding]
Vliegje in de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
fisherman schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:26:
[...]

Zijn goede banden. Die heb je wel heel goedkoop kunnen vinden. Ik had ze onder mijn vorige auto ook.
Voor de Tesla zou ik trouwens eerder gaan voor een ultra high percformance band. De Continental Sportcontact 7 is de best presterende band momenteel. Beter nog dan de Goodyear Eagle assymetric 6 en Michelin Pilot sport 5.
Maar de Premiumcontact 7 is wel een stillere band dan de Sportcontact 7. Dat kan ook een pluspunt zijn als je dat belangrijk vindt.
Ik vind dit niet het beste advies. Ik heb gekozen voor banden die een T0, T1 of T2 OE codering hebben. Deze zijn in samenwerking met Tesla getest. Zo weet ik zeker dat het een goede combinatie is tussen de auto en het rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Is het zelf vervangen van een achterlicht bij een M3 echt zo simpel als de YT filmpjes doen voorkomen? Lijkt echt een kwestie van paar schroefjes los, stekkertje los en klaar is kees.

Heb sinds dit weekend een "nieuwe" Tesla (wat een auto trouwens <3) alleen heeft het linker achterlicht condens dus wil die tzt wel laten vervangen. Tesla rekent 250eu dus dat moet goedkoper kunnen denk ik dan maar :D Heb er ook geen haast mee want alle lampen werken verder prima.

[ Voor 7% gewijzigd door London op 02-06-2025 12:43 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Blasterxp schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:41:
[...]

Ik vind dit niet het beste advies. Ik heb gekozen voor banden die een T0, T1 of T2 OE codering hebben. Deze zijn in samenwerking met Tesla getest. Zo weet ik zeker dat het een goede combinatie is tussen de auto en het rubber.
Die gehomologeerde banden zijn gewoon van die banden met foam erin. Niets speciaals. Het is geen supercar waar je speciale banden op moet zetten om boven de 300 kilometer per uur te rijden.
Die banden die Tesla monteert zijn gewoon banden waarmee ze een deal hebben kunnen maken met banden fabrikanten. Zelfs Hankook banden worden gemonteerd en ook van die Michelin Primacy's. Dat zijn echt niet de beste banden die je kunt vinden voor een wat snellere auto.

Overigens zou ik die foam banden die al die gehomologeerde banden hebben gewoon links laten liggen. Zoals al eerder in dit topic is geschreven kan die foam loslaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neco75
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15-09 11:15
turkeyhakan schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:55:
Vraagje: weten jullie of je LTE verbinding hebt in de Tesla in Servië en Turkije? Ik heb gehoord dat je in deze landen een hotspot moet gebruiken.

Hoe zit het met de app? Is die nog wel bereikbaar?

Dit jaar gaan we als het goed is wel met de auto :-)
Eind april met de Model Y standard range naar Turkije gereden. En idd, zowel in Servie als in Turkije heb je geen LTE verbinding. Beide opgelost met hotspot. De app is wel bereikbaar, maar je kunt de auto niet bijvoorbeeld voorverwarmen/verkoelen en geen sentry beelden bekijken. Als de auto bijvoorbeeld aan het laden is, en je zit in een restaurant, is de accu/laad statistiek niet te zien. Alles wat met de bluetooth werkt, zoals ontgrendelen etc dat werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Laatst online: 00:27
London schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:43:
Is het zelf vervangen van een achterlicht bij een M3 echt zo simpel als de YT filmpjes doen voorkomen? Lijkt echt een kwestie van paar schroefjes los, stekkertje los en klaar is kees.

Heb sinds dit weekend een "nieuwe" Tesla (wat een auto trouwens <3) alleen heeft het linker achterlicht condens dus wil die tzt wel laten vervangen. Tesla rekent 250eu dus dat moet goedkoper kunnen denk ik dan maar :D Heb er ook geen haast mee want alle lampen werken verder prima.
Ik weet t antwoord niet. Maar bij mij zaten er gaten in de achterlichten (mogelijk door Tesla zelf achteraf gedaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Neco75 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Eind april met de Model Y standard range naar Turkije gereden. En idd, zowel in Servie als in Turkije heb je geen LTE verbinding. Beide opgelost met hotspot. De app is wel bereikbaar, maar je kunt de auto niet bijvoorbeeld voorverwarmen/verkoelen en geen sentry beelden bekijken. Als de auto bijvoorbeeld aan het laden is, en je zit in een restaurant, is de accu/laad statistiek niet te zien. Alles wat met de bluetooth werkt, zoals ontgrendelen etc dat werkt wel.
Thanks, goed om te horen. Ik denk dat ik maar een dongle ga kopen en hier een simkaart in ga plaatsen (voor Turkije icm Vodafone NL). Voor Servië neem ik dan een Esim op mijn telefoon. Het is niet anders..

Hoe was de reis naar Turkije met je Tesla? Zou je het nog een keer doen? :-)

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 02-06-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Slonzo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:21:
[...]

Uit stukken van Jeff Dahn, de batterij professor. Toch wel een van de beste bronnen.
Informatieve filmpjes gebaseerd op zijn onderzoek:
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Er is ook een NMC versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:18
Franciesco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:52:
@pdidi zojuist bij de auto geweest. En zodra ik hem in Drive zette sprong de positie (en tijd) goed. Probleem opgelost dus. :)
Dit is normaal, Teslas updaten hun positie enkel als ze rijden.
Zet je hem op een aanhanger en voer je hem naar Siberië dan zal je navigatie/app nog steeds tonen dat hij op je oprit staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
wootahH schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Ik weet t antwoord niet. Maar bij mij zaten er gaten in de achterlichten (mogelijk door Tesla zelf achteraf gedaan).
Dit is een gangbare praktijk bij alle merken AFAIK. Dus ik weet niet of het veel nut gaat hebben om dan heel die lichtunit te gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
this schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:18:
[...]

Dit is een gangbare praktijk bij alle merken AFAIK. Dus ik weet niet of het veel nut gaat hebben om dan heel die lichtunit te gaan vervangen.
Dat heeft geen enkele zin inderdaad. Het probleem is dat de led's te weinig warmte genereren om de condens te laten verdampen. Dat gaat niet anders zijn met een andere unit.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

daemonix schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:27:
[...]

Dat heeft geen enkele zin inderdaad. Het probleem is dat de led's te weinig warmte genereren om de condens te laten verdampen. Dat gaat niet anders zijn met een andere unit.
Dan is dat zeker ook de reden dat Tesla er doorgaans niets aan doet behalve als er echt plassen water in de unit liggen? Ik laat 't ook maar op z'n beloop zolang de verlichting gewoon werkt...

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:15
daemonix schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:27:
[...]

klopt. Ik heb daarom een mini gaatje geboord in de lamp aan de achterkant (onderkant) van de unit. 3 jaar terug gedaan en nooit meer 1 druppeltje erin gehad

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
bert pit schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:15:
[...]

Uit stukken van Jeff Dahn, de batterij professor. Toch wel een van de beste bronnen.
Informatieve filmpjes gebaseerd op zijn onderzoek:
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Er is ook een NMC versie.
Dus kleine cycles zouden slecht zijn voor je accu?
Dat is niet exact wat er gezegd wordt in het filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

fisherman schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:34:
[...]

Dus kleine cycles zouden slecht zijn voor je accu?
Dat is niet exact wat er gezegd wordt in het filmpje.
NMC: elke keer kleine beetjes laden is juist beter voor de accu levensduur.
LFP: beter in één keer laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:11
Mijn auto is vandaag opgehaald. Zou eigenlijk morgen pas zijn omdat ik in de veronderstelling was dat het vandaag een feestdag is, maar dat is pas volgende week. Gelukkig werkte Tesla nu goed mee. Leuk om je auto te volgen via de app.

Helaas is de auto pas op 13 juni om 15:45 klaar. Knap dat ze dat nu al zo precies kunnen vertellen. En 9 juni ga ik weer naar het buitenland voor 4 weken.

Ik overweeg mijn buurman de auto op te laten halen. Hij rijdt ook Tesla dus kan er mee overweg.

Nu nog uitvogelen hoe dat moet met toegang verschaffen en dergelijke. De sleepwagen chauffeur heeft mijn Tesla pasje ook meegenomen.

Wordt dat pasje normaliter in de auto gelegd als deze klaar is of moet je dat binnen ophalen? Zoja dan is het een fluitje van een cent om mijn buurman in de auto te laten rijden. Hoef ik er niks aan te doen.

Zelf ophalen is ook een optie, zag de mooie fietsrit er naar toe al zitten. Maar wel fijn als de auto weer op de oprit staat als ik weer thuis kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Guido7619
Ik zou gewoon donderdag of vrijdag eens contact leggen met het service center, wellicht is de auto eerder klaar en kun je hem zelf nog afhalen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:11
ZeRoC00L schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:12:
@Guido7619
Ik zou gewoon donderdag of vrijdag eens contact leggen met het service center, wellicht is de auto eerder klaar en kun je hem zelf nog afhalen.
ja eigenlijk wel een idee. Morgen gewoon even melden dat ik de auto anders niet zelf kan halen. Hopelijk krijg ik voorrang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

Blasterxp schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:41:

De meerwaarde van dit soort coderingen is beperkt. Porsche is ermee begonnen omdat de ZR codering (>240 km/u) niet meer voldeed. Eerste model met N codering (N staat voor Nürburgring overigens) was dan ook de 315 km/u snelle 959 die halverwege jaren 80 zo buitensporig was dat je niet zomaar iedere ZR band daarop kon mikken.

Bij een Tesla valt het wel mee. De Conti SC7 is inderdaad de beste band in dit segment. De PS4S van Michelin is ook goed, dus je kan met een gerust hart de versie met T codering nemen, maar het is echt niet noodzakelijk.

Het wordt een beetje tijd dat Michelin op gaat schieten met de PS S5 (de gewone PS5 is een ander type band) in meer maten.

Ik heb zelf nog wat sets liggen van de PS4S met T2 codering, maar zodra ik daar doorheen ben en er is nog steeds geen PS S5 variant, dan overweeg ik ook de SC7 te gaan nemen als vervanging (en aangezien ik een MSP met track pack heb is dat wel een auto met een top van ruim 300 km/u, maar ik vertrouw de Conti’s zonder meer bij dat soort snelheden).

Voor ongeveer hetzelfde geld zou ik wel de band nemen met T codering. Maar ik zou niet er veel meer voor betalen, laat staan een ander type band nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 23:43
turkeyhakan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:37:
[...]

Thanks, goed om te horen. Ik denk dat ik maar een dongle ga kopen en hier een simkaart in ga plaatsen (voor Turkije icm Vodafone NL). Voor Servië neem ik dan een Esim op mijn telefoon. Het is niet anders..

Hoe was de reis naar Turkije met je Tesla? Zou je het nog een keer doen? :-)
Vorig jaar zomervakantie naar Turkije gereden met model Y LR. Heerlijke auto voor lange afstanden. (autopilot en snelheid wanneer je gaat inhalen) Voor de chauffeur dan. Was helemaal niet vermoeid. Opladen op de weg ging ook goed, alleen 1 keer moeten wachten (45 minuten) in Servie bij de Turkse hotel, vanwege 2 kapotte laders. In Sofia geladen bij Tesla onder de winkelcentrum. Volgende keer zou ik gewoon ergens anders laden, de rit ernaar toe duurde best lang. In west-Turkije bijna overal kunnen laden, nooit gedacht dat ze al zover zouden kunnen zijn. Terugweg via Griekenland. Die moeten nog een inhaalslag doen qua snelladers. Misschien dat ik dit jaar ook ga, maar dan ga ik via Roemenie, geen grenscontroles meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
cgok schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:28:
[...]

Vorig jaar zomervakantie naar Turkije gereden met model Y LR. Heerlijke auto voor lange afstanden. (autopilot en snelheid wanneer je gaat inhalen) Voor de chauffeur dan. Was helemaal niet vermoeid. Opladen op de weg ging ook goed, alleen 1 keer moeten wachten (45 minuten) in Servie bij de Turkse hotel, vanwege 2 kapotte laders. In Sofia geladen bij Tesla onder de winkelcentrum. Volgende keer zou ik gewoon ergens anders laden, de rit ernaar toe duurde best lang. In west-Turkije bijna overal kunnen laden, nooit gedacht dat ze al zover zouden kunnen zijn. Terugweg via Griekenland. Die moeten nog een inhaalslag doen qua snelladers. Misschien dat ik dit jaar ook ga, maar dan ga ik via Roemenie, geen grenscontroles meer.
Geen grenscontroles bij Roemenië? Hoe ziet je route er dan uit? ;-) ben heel benieuwd!

Ik heb van een andere tweaker ook gehoord dat de lader in Sofia geen aanrader is. Vooral vanwege de lange rit er naar toe!

Hoe vaak heb je geladen tot aan Turkije? Merk je nog verschil in prestaties bij een warmer klimaat?

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 02-06-2025 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 23:43
turkeyhakan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:36:
[...]

Geen grenscontroles bij Roemenië? Hoe ziet je route er dan uit? ;-) ben heel benieuwd!

Ik heb van een andere tweaker ook gehoord dat de lader in Sofia geen aanrader is. Vooral vanwege de lange rit er naar toe!

Hoe vaak heb je geladen tot aan Turkije? Merk je nog verschil in prestaties bij een warmer klimaat?
Van Nederland tot aan Turkije nul grenscontroles. Middenpunt is Arad in Roemenie, daarna naar Sofia. Reis is wel iets langer..Maar dan rij ik liever wat langer door dan uren lang voor de grens te moeten wachten.

Volgens mij 11 of 12 keer laden. Maar het feit dat je om de 3 a 4 uur moet laden en de benen strekken, deed mij heel goed. ik was nog twee weken geleden in Turkije, moest lokaal de auto pakken om van zuidoost Turkije naar het westen te gaan. precies 1500 KM, met maar 1 stop. was helemaal kapot aan het eind. Voor mij nooit meer een verbrandingsmotor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:59
Hier is de Zembla aflevering ook rustig terug te kijken:

Heb je dit gezien? - Black box Tesla
https://npo.nl/start/seri...en-25/zembla_121/afspelen

Ik vond het al met al schokkend en mijn wederhelft wist een aantal keer op te merken: zie je wel dat je niet enkel op de techniek moet vertrouwen? Ik kan haar geen ongelijk geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:45
Vraagje.

Sinds mijn laatste oplaad sessie geeft mijn Tesla aan dat er 87,8KM is gereden en dat daarbij 12,1Kwh bij verbruikt is. Ik heb een standard range Y met een battery pack van 62,5kwh waarvan 60kwh bruikbaar. Het accu percentage staat op 74%. Als 12,1kwh correspondeert met 25%, dan kom ik toch niet in de buurt van 60? (Gemiddeld verbruik 137wh/km) Welke denkfout maak ik?

[ Voor 4% gewijzigd door WouterL op 02-06-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
WouterL schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:37:
Vraagje.

Sinds mijn laatste oplaad sessie geeft mijn Tesla aan dat er 87,8KM is gereden en dat daarbij 12,1Kwh bij verbruikt is. Ik heb een standard range Y met een battery pack van 62,5kwh waarvan 60kwh bruikbaar. Het accu percentage staat op 74%. Als 12,1kwh correspondeert met 25%, dan kom ik toch niet in de buurt van 60? (Gemiddeld verbruik 137wh/km) Welke denkfout maak ik?
4% laadverlies tot je auto, 7 tot 10% laadverlies vanaf je auto en al het verbruik bij stilstand telt niet mee. Dat is mijn ervaring bij 11 kW laden iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
SalexSun schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:31:
[...]

Bij m'n vorige M3 kon je de interieursensoren uitzetten in het menu. (Dat zijn de "USB-C poortjes" in het dak. Had standaard alleen de andere opties aan (hellingshoek en nog een :? ) want in het buitengebied vloog er wekelijks wel iets naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Maurice- schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:32:
[...]

4% laadverlies tot je auto, 7 tot 10% laadverlies vanaf je auto en al het verbruik bij stilstand telt niet mee. Dat is mijn ervaring bij 11 kW laden iig.
Ik denk dat laadverlies een rol speelt tot aan je auto. Maar eenmaal in je auto, lijkt me het verlies op basis van verbruik wel erg hoog. Op basis van verbruik (12.1kwh) zou je geen 26% accu verbruik verwachten (15,6kwh). Das 23% meer dan het verbruik zou suggereren. Tenzij het accu percentage niet lineair correspondeert met kwhs.

Wel zit er een update tussendoor. Wellicht dat dat een rol speelt.

[ Voor 5% gewijzigd door WouterL op 03-06-2025 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
bert pit schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:37:
[...]

NMC: elke keer kleine beetjes laden is juist beter voor de accu levensduur.
LFP: beter in één keer laden.
Volgens het filmpje dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
fisherman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:06:
[...]

Jewel. Alleen maatgevend is op wélk accu percentage je cycled. Het is wel degelijk slechter op LPF om te cyclen tussen 75-100%. Dan kun je inderdaad beter laden van 20% tot 100%. Maar de top comment van de auteur onder dat filmpje laat wel zien dat het in de praktijk zelfs op je worst-case scenario de batterij waarschijnlijk een compleet auto leven meegaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macedon
cgok schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:28:
[...]
Terugweg via Griekenland. Die moeten nog een inhaalslag doen qua snelladers.
Waar heb je het over...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ccKVjONvBXnXJDS_twYF7oji94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/16Y1T0YzNey06acGRDB2spIQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
WouterL schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:12:
[...]

Jewel. Alleen maatgevend is op wélk accu percentage je cycled. Het is wel degelijk slechter op LPF om te cyclen tussen 75-100%. Dan kun je inderdaad beter laden van 20% tot 100%. Maar de top comment van de auteur onder dat filmpje laat wel zien dat het in de praktijk zelfs op je worst-case scenario de batterij waarschijnlijk een compleet auto leven meegaat.
Klopt, maar dat werd er niet beweerd in dit topic. Het is inderdaad slecht te cyclen op hogere percentages SoC. Dus kleine cycles op lagere SoC zijn helemaal niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
fisherman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:31:
[...]

Klopt, maar dat werd er niet beweerd in dit topic. Het is inderdaad slecht te cyclen op hogere percentages SoC. Dus kleine cycles op lagere SoC zijn helemaal niet erg.
Niet erg (goed zelfs) maar ook niet praktisch :)
1-25% volgens mij zelfs het best. Maar ja:p

[ Voor 5% gewijzigd door WouterL op 03-06-2025 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
WouterL schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:39:
[...]

Niet erg (goed zelfs) maar ook niet praktisch :)
1-25% volgens mij zelfs het best. Maar ja:p
Maar laten zakken tot 1% is dan weer slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

fisherman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:06:
[...]

Waar zie je dat? Kijk nog eens hier: YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
Iets anders: Ik login bij Tessie om een automation van mij iPhone te gebruiken (ze hebben er een dedicated laadpoort ontgrendelen actie in plaats van die van twee stappen van Tesla) en autoriseer alleen maar auto commandos (nooit eerder Tessie autorisaties gegeven). Ik zie mijn oude lease Tesla in Hongarije aan het opladen!!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXCk-y6X9AvaAWSYoXw6Ak42deI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/odl3CXiIJRHaahDpXSyuwZaW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macedon
NokiaFan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:15:
[...]

Ik vond het al met al schokkend en mijn wederhelft wist een aantal keer op te merken: zie je wel dat je niet enkel op de techniek moet vertrouwen? Ik kan haar geen ongelijk geven. :)
Eenzijdig, overdreven, subjectief.

Geen tegenspraak. Als Tesla niet reageert zoek maar iemand anders die tegenargumenten kan geven. Ik ga denk ik een Youtube filmpje maken om deze aflevering te debunken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Kleine cycles met een hogere SoC zijn niet gezond, maar een hogere SoC is dus per definitie niet gezond voor je accu. Boven de 70% SoC loopt je accu langzaam schade op, door verdwijnen van lithium.

Heeft dus niets met kleine cycles te maken, wat daar sloop je zeker je accu niet mee.
Dat is lettelijk wat er in het filmpje gezegd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:07
NokiaFan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:15:
[...]

Ik moet heel eerlijk zeggen dat er weinig in voor kwam dat me verraste, het lijkt voornamelijk over Tesla rondom de acceptatie van Autopilot in 2015 te gaan, met een paar uitstapjes naar 2019 (met 1 slechts licht gerelateerde overstap naar camera-only in 2022, maar van DIE auto's hebben ze nu juist geen servicegevens toch aangezien alles in 2019 al "gelekt" is? Dus voor het verhaal dat ze vertellen weer volledig irrelevant), dus je hebt het over 5 tot 10 jaar geleden, terwijl ze indirect hinten naar dat de FSD stack zoals die nu is onverminderd dezelfde issues zou hebben als V1 autopilot van 10 jaar terug.

Verder véél eenzijdig gescroll door lijsten met klachten, zonder "echte" onderbouwing hoe legitiem die klacht is, of is het een bestuurdersfout? Of gewoon een mopper dat een systeem iets onverwachts doet? Of zelfs een compliment met het woord autopilot in de tekst?

Zonder data is dat lastig beoordelen, is het een fout van Tesla als iemand "denkt" dat er iets aan staat en dan rechtdoor tegen een boom rijdt, of frontaal tegen een tegenligger zoals in de aflevering, zulke dingen gebeuren óók door allerlei andere zaken, en hoe vaak heeft een dergelijk systeem dan wél een leven gered doordat een bestuurder juist niet op een andere weghelft terecht kwam? Is het dan inherent slecht omdat er door een bestuurdersfout 1 dode valt, maar er een onkwantificeerbaar aantal levens "gered" zijn door hetzelfde systeem?

Hoe verhouden die 2000 aangehaalde ongelukken zich tot het gemiddelde? Is dat veel? Weinig?

TL:DR: ik vond het een eenzijdige uitzending, die te betichten is van hetzelfde als waarvan ze Tesla betichten: eenzijdigheid met weinig context voor genoemde getallen waardoor het lastig in een kader plaatsen is.

Imho was het dus (te) oppervlakkig, ondanks dat ze schijnbaar toegang hadden tot 100GB aan interne data,

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 03-06-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:38
Update over SUC Edegem, het laden doet er niets maar hier zijn ook geen graafwerken bezig of is niets te zien dat zou duiden op het vernieuwen van deze locatie.

Bron: ik ben tot daar gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 16:15
Heb momenteel geen 4g verbinding of soms eventjes en dan heel traag. met navigeren geeft ie aan geen ondersteunig ivm geen internet
Hebben meer mensen dit nu en wat kan ik hier aan doen,
Rebooten ed helpt niet

[ Voor 6% gewijzigd door pegasuspiet op 03-06-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pegasuspiet schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:04:
Heb momenteel geen 4g verbinding of soms eventjes en dan heel traag. met navigeren geeft ie aan geen ondersteunig ivm geen internet
Rebooten ed helpt niet
Ja, heb ik ook en al langer dan 1 jaar.
Probleem is dat het komt en gaat.
Ik maak een ticket, en dan gaat het weer even goed, of Tesla zegt dat ze een software update hebben gepushed (ik krijg de updade dan iets vroeger dan gewoonlijk...), en dan sluiten ze het ticket....

Tesla beweert dat het ligt aan de telefoonprovider (Vodafone/Proximus)... en blijkbaar beweren de providers dat het aan Tesla ligt.

Het begint ondertussen wel een behoorlijke frustratie te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 03-06-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri_berg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 09:01
pegasuspiet schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:04:
Rebooten ed helpt niet
Ik heb deze ochtend hetzelfde. Nooit eerder gehad. Als ik verbinding heb is het Edge maar geen 3g/4g. Soms valt de verbinding helemaal weg. Privé en zakelijk heb ik ook Vodafone (dual sim), geen issues daarmee.
Edit: ook op mobiel ervaar ik issues met mobiel internet

Zal in de loop vd dag of morgen wel weer zijn opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door joeri_berg op 03-06-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:17
Hitmixer schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:57:
[...]

Ik heb dit eerder gelezen, maar werkt voor mijn MY'24 niet. De knop met bliksemschicht opent/sluit alleen de poort en ontgrendeld de kabel niet.

(telefoonsleutel is op dat moment wel gewoon verbonden en auto is wakker)
Hangt ook af van de 'tegenpartij'. De laadsessie moet aan die kant ook netjes zijn afgesloten/gestopt
Pagina: 1 ... 79 ... 127 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: