Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:21
Davidas schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:31:
[...]

In mijn Model 3 Highland werkt het altijd zolang ik maar een bestemming heb ingevoerd. Ik gebruik geen commander.
bijzonder dit

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 16:21
anti elppa schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:27:
[...]

in mijn M3P uit 2024 is het toch echt doodstil als ik op navigatie rijd. Tenzij ik die mute op het startscherm niet doe. 20000% zeker. Ik zie ze alleen maar op het scherm (incl gemiddelde snelheid bij traject controle).

Wellicht is het bij jou anders door die commander.

Ik heb het net ook nog ff getest in mijn M3LR uit 2019 en daar werkt het ook gewoon in beide gevallen.
Gezien de andere 2 reacties boven me lijkt idd de commander het toch anders te doen dan.
Goede reden om een commander te kopen zou ik zeggen; geen snelheidspiep, wel flitspalen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
JeroenV_ schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:37:
[...]

Gezien de andere 2 reacties boven me lijkt idd de commander het toch anders te doen dan.
Goede reden om een commander te kopen zou ik zeggen; geen snelheidspiep, wel flitspalen 8)
Neu geen nut, heb flitsmeister aan + ik kom voor 95% telkens op dezelfde wegen. Dus weet alles wel te staan op de mobiele flitsers na, en die geeft de tesla toch niet aan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:18
El Polo Diablo schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Ik ben het er volledig niet mee eens. Gisteren een lange rit gemaakt (400km) waarbij 3 keer een phantombrake gehad, 1 keer trok hij ineens het stuur naar rechts een afrit op en 2 keer had hij moeten remmen omdat een vrachtwagen mijn rijbaan opkwam, en deed het vervolgens niet.

Volledig onbetrouwbaar systeem. En het feit dat het op camera's is gebaseerd maakt het te afhankelijk van invloeden van buitenaf (regen, zon, glinsteringen, noem maar op).

Dan zijn er nog de eindeloze rammeltjes, trillingen, belabberde lak en andere zaken waar Tesla niet eens meer naar wilt kijken zonder eerst diagnose kosten goed te moeten keuren van €104,- (auto is 20 maanden oud).

Ik zou Tesla lekker laten schieten. Het is dat de afschrijving gigantisch is anders had ik ze allang weg gedaan (M3LR 2019 & MYP 2023)
Als ik zo je 2 modeljaren zie had je dat na 4 jaar nog niet door en hebt je er nog 1 bij gekocht om dan 2 jaar later spijt te krijgen? En blijkbaar vertrouw je het niet goed genoeg dat het garantie is dat je er geen 100 euro aan wil wagen om het potentieel opgelost te zien worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:17
Svennie schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:36:
[...]

een camera is een groot verschil met radar inderdaad. Er is een bekend ongeluk waarbij een Tesla niet remde en een vrouw aanreed. Dat kwam waarschijnlijk omdat de camera's de stilstaande auto's niet zagen door de felle zon, een radar had die wel gezien en had geremd. Hetzelfde geld voor dat ongeluk waarbij een Tesla een wegversmalling op de snelweg niet zag, ook die had een radar "gezien".
Ja wat dat betreft is het jammer dat Tesla niet de radar/laser niet als backup heeft desnoods om te controleren wat de camera ziet klopt het, en wat de camera niet ziet of kan zien door omstandigheden buiten dan de radar/lidar voorang geven in de beslissing maken want een object wat een radar ziet is een "hard" object in die zin dus er staat iets of wegversmalling of iemand lopend op de weg of rij stilstaande auto's in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:51
bert pit schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:19:
[...]
zoals een auto die over de lijn van jouw weghelft gaat of een plotselinge middenstreep op een eenbaansweg die overgaat naar tweebaans.
Dus op deze momenten kan (of gaat) een Tesla onverwachts vol in de remmen gaan? En wat is de reactie als op een snelweg de vluchtstrook als 3de rijbaan beschikbaar is en je over de doorgetrokken streep gaat?

[ Voor 17% gewijzigd door GoEV6 op 11-06-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:16
ingo92 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:13:
Het pasje ligt hier wel bij Tesla, want die is meegegeven met de autoambulance. Het zou mij logisch lijken als je die bij de balie krijgt, maar ja, 100% zekerheid heb je niet.

Je schrijft dat je buurman zelf ook Tesla rijdt, en je vertrouwt hem blijkbaar genoeg dat hij je auto mag ophalen. Zou je hem niet gewoon voor nu als extra bestuurder toevoegen aan je auto? Als hij het pasje bij de balie krijgt was het niet nodig, als het in de auto is gelegd kan hij met z'n telefoon zelf gewoon de auto in. Zodra de auto weer thuis staat verwijder je de buurman gewoon weer als bestuurder.
Ja misschien een idee ja. Zal eens gaan uitvogelen hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:43

bert pit

asdasd

GoEV6 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Dus op deze momenten kan (of gaat) een Tesla onverwachts vol in de remmen gaan? En wat is de reactie als op een snelweg de vluchtstrook als 3de rijbaan beschikbaar is en je over de doorgetrokken streep gaat?
Vol in de remmen is misschien overdreven, de AP vermindert de snelheid en maakt een snerpent geluid. Zelf zou je in zo'n situatie een stuurbeweging van een paar decimeter maken. 3e rijbaan heb ik geen ervaring mee.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
bert pit schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:56:
[...]

Vol in de remmen is misschien overdreven, de AP vermindert de snelheid en maakt een snerpent geluid. Zelf zou je in zo'n situatie een stuurbeweging van een paar decimeter maken. 3e rijbaan heb ik geen ervaring mee.
Heftig voor de inzittenden en ook voor de mede weggebruikers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Waarschijnlijk een zinloze vraag, maar is er een setting ergens die bepaalt wat het scherm doet als je zoekt/inzoomt op de kaart?

Het is soms bloedirritant dat je zoekt op de kaart en dat hij dan vervolgens na 5 seconden (of zoiets) weer terugspringt naar je huidige locatie als je niks aanklikt. Als ik terug wil naar waar ik nu ben, dan druk ik wel op het kompasje. Ik wil gewoon dat de navi blijft staan op het stukje kaart waar ik naartoe geswiped heb, tot ik zelf bepaal dat ik dat niet meer wil. Al is dat een kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
GoEV6 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:13:
[...]
Heftig voor de inzittenden en ook voor de mede weggebruikers.
Een aanrijding is ook heftig voor de inzittenden en de mede weggebruikers. Wat is nu precies je punt?

Sommige bestuurders remmen, sommige rijden liever het gras in of wijken uit naar de vluchtstrook (waar ook zomaar iemand stil kan staan). Over het algemeen is afremmen toch echt de veiligste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
BigSmurf schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:28:
Waarschijnlijk een zinloze vraag, maar is er een setting ergens die bepaalt wat het scherm doet als je zoekt/inzoomt op de kaart?

Het is soms bloedirritant dat je zoekt op de kaart en dat hij dan vervolgens na 5 seconden (of zoiets) weer terugspringt naar je huidige locatie als je niks aanklikt. Als ik terug wil naar waar ik nu ben, dan druk ik wel op het kompasje. Ik wil gewoon dat de navi blijft staan op het stukje kaart waar ik naartoe geswiped heb, tot ik zelf bepaal dat ik dat niet meer wil. Al is dat een kwartier.
Nee, daar is geen setting voor en ja dat is irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
Tommie12 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:22:
[...]
I slightly disagree....
Als het regent met wat hard licht tegen, dan gebruik ik AP zelfs niet omdat de lijnen dan at random rond springen op mijn scherm en er niet alleen af en toe geremd wordt, maar ook naar links of rechts gestuurd.
België? O-)
Ik vind het eigenlijk nog best goed gaan met flinke hoosbuien. Het ligt wel erg aan het type wegdek en of er bijvoorbeeld veel reflecties/tegenlicht is via het water. Zie ik zelf de lijntjes niet of amper, dan de wagen soms nog wel. Zie je ze zelf niet, dan zie je soms nog best wat via de zijcamera's. Geen idee of de wagen daar ook gebruik van maakt, ik denk het wel want hebben de zijcamera's geen zicht (ochtenddauw) dan werkt de rijstrookoverschrijdingspreventie niet. Maar hier ligt veel zoab en meestal goede wegmarkeringen, heb het alleen in Frankrijk gehad dat AP het volledig liet afweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:02
Guido7619 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:06:
[...]

Ja misschien een idee ja. Zal eens gaan uitvogelen hoe dat moet.
Gewoon doorgeven in de app dat ze het pasje in het vak in de middenconsole leggen. Daar doen ze niet moeilijk over. Hoef je niet voor naar de balie te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
pdidi schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:53:
[...]

Eens, iets met kip-ei in EU. De US cijfers zijn iig bemoedigend, waarbij Tesla stelt dat het 54% veiliger is dan een menselijke bestuurder wanneer FSD (Supervised) is ingeschakeld
[Afbeelding]
Je weet dat deze data compleet en belachelijk biased is he? Dat is al vaak voorbij gekomen. Vooral omdat ongelukken op lage snelheden en in steden gebeuren. Maar AP vooral op de snelweg aan gaat (zelfs alleen mag volgens de handleiding). Dus compleet appels met peren vergelijken. Maar ook omdat de ernst van de ongelukken niet wordt gegeven en dus niet vergeleken kan worden

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 12-06-2025 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
-MD- schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:21:
[...]

Een aanrijding is ook heftig voor de inzittenden en de mede weggebruikers. Wat is nu precies je punt?

Sommige bestuurders remmen, sommige rijden liever het gras in of wijken uit naar de vluchtstrook (waar ook zomaar iemand stil kan staan). Over het algemeen is afremmen toch echt de veiligste optie.
Nou mijn punt is dat Tesla's bijvoorbeeld kunnen remmen op momenten waarvoor geen aanleiding is en de gevolgen groot kunnen zijn. Zie ook de docu van Zembla van onlangs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
GoEV6 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:19:
[...]

Nou mijn punt is dat Tesla's bijvoorbeeld kunnen remmen op momenten waarvoor geen aanleiding is en de gevolgen groot kunnen zijn. Zie ook de docu van Zembla van onlangs.
Dat deed mijn Octavia4 uit 2021 ook en die had een radar...

Maargoed, laten we er vanuit gaan dat het met elke update alleen maar beter kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:32
jongetje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:35:
[...]

Dat deed mijn Octavia4 uit 2021 ook en die had een radar...

Maargoed, laten we er vanuit gaan dat het met elke update alleen maar beter kan worden.
Idem met een Q4 met radar en die maakte écht een noodstop bij phantom braking. Hoe meer veiligheidssystemen hoe groter de kans op false positives, een radar is niet zaligmakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
fisherman schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:49:
[...]

Gewoon doorgeven in de app dat ze het pasje in het vak in de middenconsole leggen. Daar doen ze niet moeilijk over. Hoef je niet voor naar de balie te gaan.
Dat bestuurder toevoegen is een fluitje van een cent. Als ze melden dat de auto klaar is zal ik wel horen of anders vragen waar het pasje naartoe is gegaan.

In ieder geval kan de buurman er nu in zonder dat ik mij ermee moet bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:51
Maurice- schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:51:
[...]

Hoe meer veiligheidssystemen hoe groter de kans op false positives
Dit klopt niet :9

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:20
Uiteraard wel. Dat is eenvoudige wiskunde, een negatie heeft voorrang op confirmatie. Stel dat de camera een object ziet en wil remmen maar de radar ziet niks. Dan gaat die remmen, je kan geen risico nemen. En stel dat de radar een object ziet maar de camera niet, idem. Die gaat niet gewoon doorrijden als 1 van de veiligheidssystemen een object detecteert. De veiligheid verhoogt dus met camera en radar maar je hebt meer kans op false positives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 10:18
daemonix schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:50:
[...]

Dat weet je niet zeker. Radar zou de ongelukken voorkomen kunnen hebben.
fair enough
Alexander1984 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:24:
[...]

Ja wat dat betreft is het jammer dat Tesla niet de radar/laser niet als backup heeft desnoods om te controleren wat de camera ziet klopt het, en wat de camera niet ziet of kan zien door omstandigheden buiten dan de radar/lidar voorang geven in de beslissing maken want een object wat een radar ziet is een "hard" object in die zin dus er staat iets of wegversmalling of iemand lopend op de weg of rij stilstaande auto's in de file.
camera's zijn beter voor de veiligheid want die zijn veel beter volgens Musk. Het is in mijn ogen een bezuiniging en zeker niet in alle gevallen veiliger

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
gjcvro schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:13:
[...]

Als ik zo je 2 modeljaren zie had je dat na 4 jaar nog niet door en hebt je er nog 1 bij gekocht om dan 2 jaar later spijt te krijgen? En blijkbaar vertrouw je het niet goed genoeg dat het garantie is dat je er geen 100 euro aan wil wagen om het potentieel opgelost te zien worden?
Ik heb de 3 niet nieuw gekocht en heb daar minder problemen mee gehad dan met de MY. Ik had ook verwacht dat de punten waar ik me aan stoorde in de M3 opgelost zouden zijn bij de MY aangezien die idd 4 jaar nieuwer is.

En voor wat betreft de garantiepunten hieronder een quote van de service medewerker;
Noise and vibration problems, including but not limited to squeaky brakes, creaking, rattling, wind and road vibration, are not covered under your vehicle's warranty unless caused by a defective part or manufacturing defect. If we can reproduce the problem and it is caused by a defective part the cost of diagnosis will be waived for you.

Zeg het maar. Als er trillingen in het interieur zitten die op bepaalde wegen hoorbaar zijn maar op andere niet is het dus eerst de vraag of het op de wegen rondom het SC hoorbaar is, en dan of dat komt door een defect onderdeel of fabricage fout. Dat geeft nogal wat ruimte voor interpretatie en discussie.

In het verleden zijn trillingen en geluiden in het interieur altijd onder garantie bekeken en opgelost bij andere merken. Persoonlijk vind ik het onacceptabel in een auto van bijna €65k, ongeacht of het een defect onderdeel of fabricage fout is.

[ Voor 8% gewijzigd door El Polo Diablo op 12-06-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
JohanB schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:20:
[...]

Je weet dat deze data compleet en belachelijk biased is he? Dat is al vaak voorbij gekomen. Vooral omdat ongelukken op lage snelheden en in steden gebeuren. Maar AP vooral op de snelweg aan gaat (zelfs alleen mag volgens de handleiding). Dus compleet appels met peren vergelijken. Maar ook omdat de ernst van de ongelukken niet wordt gegeven en dus niet vergeleken kan worden
Ok, stel dat dit alleen over snelwegen gaat, dan rijdt een Tesla met AP aan gemiddeld 11 miljoen kilometer voordat er een ongeluk gebeurd. Met de volgende uitgangs punten:
- Met een ongeluk wordt bedoeld dat de airbags uit gaan
- Ook ongelukken die gebeuren binnen 5 seconden nadat AP is uitgezet tellen mee als AP ongeluk (dus ook het veelbesproken "FSD" ongeluk wordt dan geteld als AP ongeluk)
Volgens mij best goede cijfers. In mijn geval (20000 km snelweg per jaar) zou dat 1 snelweg ongeluk in de 550 jaar zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 12-06-2025 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
Jarus20 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Uiteraard wel. Dat is eenvoudige wiskunde, een negatie heeft voorrang op confirmatie. Stel dat de camera een object ziet en wil remmen maar de radar ziet niks. Dan gaat die remmen, je kan geen risico nemen. En stel dat de radar een object ziet maar de camera niet, idem. Die gaat niet gewoon doorrijden als 1 van de veiligheidssystemen een object detecteert. De veiligheid verhoogt dus met camera en radar maar je hebt meer kans op false positives.
Je weet niet wat het algoritme dat tesla gebruikt precies is. Als de radar minder false positives heeft voor een obstakel dan de camera en het algoritme ingewikkelder is dan een simpele OR, dan wordt de kans voor een false positive juist kleiner.

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
macedon schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:27:
[...]

Je weet niet wat het algoritme dat tesla gebruikt precies is. Als de radar minder false positives heeft voor een obstakel dan de camera en het algoritme ingewikkelder is dan een simpele OR, dan wordt de kans voor een false positive juist kleiner.
We zullen het de komende maanden te weten komen of de Waymo aanpak met 5 jaar ervaring (lidar, radar, cameras, audio en 180k kostende auto's) geëvenaard kan worden door standaard Tesla's met FSD Unsupervised en Vision Only.
Hier kun je gaan bijhouden hoe Tesla en de overige AV's het doen in Austin

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 12-06-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Mijn auto kan weer opgehaald worden. Moest toch nog 188 euro betalen.

Volgens Tesla is de 12V batterij leeggetrokken door externe apparaten. Dat moet de sexy commander en knob dan wel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
macedon schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:27:
[...]

De radar heeft ook weer zijn beperkingen. Er zullen vast meer voordelen zijn aan camera only dan aan radar only.
En beiden gebruiken zorgt net weer voor de lastige situaties waar je op gecommentarieerd hebt.

Het is heel complexe materie. Ik werk beroepsmatig ook met zeer veel data inputs en ik merk ook al serieuze moeilijkheden op dat vlak. En wat Tesla doet is dan nog eens van een totaal ander niveau.

Dit valt gewoon niet te reduceren tot simpele OR statements. We zijn hier ook bezig over auto's die mensen kunnen doden.
Niet over een simpele machine waarvan het gevolg minimaal is als er iets fout gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door this op 12-06-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als het goed is ontvang ik binnenkort mijn aangeschafte model Y uit 2024, de standaard RWD. Ik begrijp dat deze versie 'slechts' 7 speakers heeft, zonder versterker en subwoofer.

Is het mogelijk de versterker en subwoofer uit de LR versie in deze auto te plaatsen? Werkt dat meteen? Zijn de kabels überhaupt aanwezig?

Het zou mooi zijn als dit lukt. Ik heb geen behoefte aan een aftermarket oplossing als dit niet op dezelfde manier weggewerkt wordt en niet voa het standaard systeem aangestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
TeslaNerd schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Niet voorverwarmd. Was 16 graden in Eindhoven en 15 bij Schiphol. Met zijn vieren in de auto stond de klima op 15.5 graden zonder airco en was het 20 graden in de auto.

[Afbeelding]
Ja ik blijf me hierover verbazen, komt niet in de buurt van wat ik zie met mee rijden met verkeer

Dit was met 20C buiten temperatuur. Wel in Duitsland
. Twee uurtjes rijden en de Y LR was helemaal leeg

Laatste 5K km:
- 178 Wh/km gemiddeld volgens de auto
- 201 Wh/km gemiddeld volgens de app (heb geen sentry etc. Dus puur laadverliezen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-_ZTMVIHeKpuqWfpgXZCr8gwoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20QEebX0MvCTj3w4uNrNZ7ub.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 12-06-2025 13:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
JohanB schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:58:
[...]

Ja ik blijf me hierover verbazen, komt niet in de buurt van wat ik zie met mee rijden met verkeer

[Afbeelding]
Een GEMIDDELDE snelheid van 140km/h is echt wel hoog. Dan heb je regelmatig 180 en 200 gereden, en dan valt dit verbruik ook enorm mee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:01:
[...]

Een GEMIDDELDE snelheid van 140km/h is echt wel hoog. Dan heb je regelmatig 180 en 200 gereden, en dan valt dit verbruik ook enorm mee.
Nee

M’n vrouw gaat niet boven de 160, en had eigenlijk de hele tijd de CC op 150. Het was vrij leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:23
saviour schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:42:
Als het goed is ontvang ik binnenkort mijn aangeschafte model Y uit 2024, de standaard RWD. Ik begrijp dat deze versie 'slechts' 7 speakers heeft, zonder versterker en subwoofer.

Is het mogelijk de versterker en subwoofer uit de LR versie in deze auto te plaatsen? Werkt dat meteen? Zijn de kabels überhaupt aanwezig?

Het zou mooi zijn als dit lukt. Ik heb geen behoefte aan een aftermarket oplossing als dit niet op dezelfde manier weggewerkt wordt en niet voa het standaard systeem aangestuurd wordt.
Dus oud model? Dan heb je zeker premium audio (met subwoofer en extra speakers) in de RWD uitvoering. Alleen in de model 3 RWD is het de standaard audio. In de nieuwe Y weet ik het niet goed, maar de oude heeft het zeker.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:02:
[...]

Nee

M’n vrouw gaat niet boven de 160, en had eigenlijk de hele tijd de CC op 150. Het was vrij leeg
Dat verklaart dan het redelijk verbruik.
Ik wou je ook niet beschuldigen hoor, niks mis met eens doortrappen in D hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:14:
[...]

Dat verklaart dan het redelijk verbruik.
Ik wou je ook niet beschuldigen hoor, niks mis met eens doortrappen in D hé.
Nee daar heb ik het dus over: juist niet doortrappen, maar mee met het verkeer. Net iets sneller dan Vmax in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
pdidi schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:27:
[...]

Ok, stel dat dit alleen over snelwegen gaat, dan rijdt een Tesla met AP aan gemiddeld 11 miljoen kilometer voordat er een ongeluk gebeurd. Met de volgende uitgangs punten:
- Met een ongeluk wordt bedoeld dat de airbags uit gaan
- Ook ongelukken die gebeuren binnen 5 seconden nadat AP is uitgezet tellen mee als AP ongeluk (dus ook het veelbesproken "FSD" ongeluk wordt dan geteld als AP ongeluk)
Volgens mij best goede cijfers. In mijn geval (20000 km snelweg per jaar) zou dat 1 snelweg ongeluk in de 550 jaar zijn.
Ja blijft lastig te vergelijken met mensen. Er is NHTSA data dat er 1 op 100 miljoen een fatal crash is. De nummers worden inderdaad heel snel heel groot.

https://electrek.co/2024/...a-after-more-than-a-year/

Dan is er ook nog dit zoek met niet eigen data: https://m.economictimes.c...articleshow/115496886.cms

Met wéér compleet andere nummers. Dan is het appels met peren probleem

Maar zoals waar ik mee begon: ze hebben kennelijk nog niet de VN / europese autoriteiten kunnen overtuigen dat het veilig is

[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 12-06-2025 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Broodro0ster schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Dus oud model? Dan heb je zeker premium audio (met subwoofer en extra speakers) in de RWD uitvoering. All.
Het oude (niet Juniper) model inderdaad, van februari 2024. Dat is dan een aangename verrassing, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-09 21:39
JohanB schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:18:
[...]

Nee daar heb ik het dus over: juist niet doortrappen, maar mee met het verkeer. Net iets sneller dan Vmax in NL
Ik ben vorig jaar in mijn vorige auto, een e-tron naar z-frankrijk gereden met soms gemiddelden van 140/150 hele stukken, dan kwam ik echt op 30kwh/100km uit, dus dan valt dit nog reuze mee :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:03
saviour schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:42:

:*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4B2wQ4cNyVJKTbWQEx9wel66FA8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/SespGAcsQt9ZYDT3nCMcpfnj.webp?f=user_large

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:11
JohanB schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:58:
[...]

Laatste 5K km:
- 178 Wh/km gemiddeld volgens de auto
- 201 Wh/km gemiddeld volgens de app (heb geen sentry etc. Dus puur laadverliezen)

[Afbeelding]
Vanmorgen in mijn Y RWD, met toegegeven, heul matig verkeer, dus technisch gezien met het verkeer meerijden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3f3-uJuYdkb_i7cdXCtBw9Y6OM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0BGWjZbO2Xl8nlyIp4jPGDz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
JohanB schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Ja blijft lastig te vergelijken met mensen. Er is NHTSA data dat er 1 op 100 miljoen een fatal crash is. De nummers worden inderdaad heel snel heel groot.

https://electrek.co/2024/...a-after-more-than-a-year/

Dan is er ook nog dit zoek met niet eigen data: https://m.economictimes.c...articleshow/115496886.cms

Met wéér compleet andere nummers. Dan is het appels met peren probleem

Maar zoals waar ik mee begon: ze hebben kennelijk nog niet de VN / europese autoriteiten kunnen overtuigen dat het veilig is
De cijfers die Tesla deelt gaan niet alleen over Fatal crashes, maar alle crashes waarbij de airbag activeert (zie mijn vorige post wat wel de scope is).
Hoe kan Tesla aan VN aantonen dat iets veilig is als er geen regels zijn waar SIM aan moet voldoen en SIM voor L2 niet is toegestaan? Dat is wat ik bedoelde met kip-ei

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:32
Mar.tin schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:58:
[...]

Vanmorgen in mijn Y RWD, met toegegeven, heul matig verkeer, dus technisch gezien met het verkeer meerijden :+

[Afbeelding]
Lekker stuurverwarming aan met 27 graden :P

Hoe krijg je since new in beeld? Bij mij staat Trip A + B.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
Maurice- schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:03:
[...]

Lekker stuurverwarming aan met 27 graden :P

Hoe krijg je since new in beeld? Bij mij staat Trip A + B.
Als je op je triptellers tikt, opent het trips-menu, en als je daar op de naam van de tripteller tikt kun je de naam wijzigen. Het is ei-gen-lijk dus gewoon Trip A. (en 2025 is Trip B).

Heb meestal stuurverwarming een beetje aan, gauw koude klauwen. denk dat de temperatuurmer ook opwarmt van de laadmat waar die op ligt, het was vanmorgen zéker nog geen 27 echte graden binnen in de auto namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Mar.tin schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:08:
[...]
denk dat de temperatuurmer ook opwarmt van de laadmat waar die op ligt
Hoe warm wordt die laadmat van jou dan? Om die sensor die er zo'n 10cm boven hangt op 27 graden te krijgen, gaat die laadmat toch echt gigantisch warm moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
this schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Hoe warm wordt die laadmat van jou dan? Om die sensor die er zo'n 10cm boven hangt op 27 graden te krijgen, gaat die laadmat toch echt gigantisch warm moeten worden?
Die sensor ligt op de laadmat, hangt er niet boven :+, is gewoon een indoor temperatuursensor voor thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Dat is natuurlijk niet echt een eerlijke vergelijking met @JohanB. Hij reed 138km/u gemiddeld en jij 63km/u. Alleen al de luchtweerstand is dan 480% groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
pdidi schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:36:
[...]

Dat is natuurlijk niet echt een eerlijke vergelijking met @JohanB. Hij reed 138km/u gemiddeld en jij 63km/u. Alleen al de luchtweerstand is dan 480% groter
Tuurlijk niet, maar dat zei ik toch ook? :*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
pdidi schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:36:
[...]

Ik denk dat het aan beide kanten even de extremen laat zien dat “ik reed mee met het verkeer” een wat zinloos statement is en dus beter geskipt kan worden. Net als dat er weleens mensen waren die zeiden “had TACC op 140 staan en had een heel goed verbruik”. En dan gemiddeld 90 bleken te rijden na doorvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:41
Zodra je boven de gemiddeld 130km/u uit komt dan gaat het verbruik echt gigantisch snel omhoog. Hij kon nog 2 uur rijden met gemiddeld 140km/u. Als je gemiddeld 156km/u rijdt dan ben je met een uurtje 87% van je Y LR batterij kwijt (let niet op de kostberekeningen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VW0kA4LS0q6uK4r6FTpyWvziJWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkEwGbO6conLZz6P9bdDtaiU.jpg?f=fotoalbum_large

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri_berg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:54
Vanmorgen update gedaan naar 2025.20.3 (MY RWD 23) maar opeens zijn al mijn favorieten uit de Internetbrowser verdwenen. Al 2x een reset met beide knoppen op stuur gedaan maar nog steeds niks. Hebben meer van jullie hier last van of soortgelijke ervaringen? Komen ze nog terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:10
Radiodurans schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:59:
Zodra je boven de gemiddeld 130km/u uit komt dan gaat het verbruik echt gigantisch snel omhoog. Hij kon nog 2 uur rijden met gemiddeld 140km/u. Als je gemiddeld 156km/u rijdt dan ben je met een uurtje 87% van je Y LR batterij kwijt (let niet op de kostberekeningen):
[Afbeelding]
Ja, elk bereik gaat gigantisch onderuit bij een snelheid van 130km/h en hoger. Bij 100 rijden is je wltp vaak nog wel te halen in de zomer is mijn ervaring tot dusverre.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Radiodurans schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:59:
[Afbeelding]
Bizar hoe nog 20km/h gemiddeld harder je verbruik opjaagt, dit is mijn onzuinigste tripje, was daarna ook blij om even te kunnen stoppen, hard rijden is en blijft (voor mij tenminste) erg intensief ten opzichte van rustig aan rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D32i4Lrr-PEblmBUxw5yDFGMB3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7yvbop0QAeVaD0wBGlMa0Wh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:53
Guido7619 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:40:

Volgens Tesla is de 12V batterij leeggetrokken door externe apparaten. Dat moet de sexy commander en knob dan wel zijn.
Heb je een nieuwe accu gekregen?
Ga je die commander en knob verwijderen gezien de problemen die je ervaren hebt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• macedon
Mar.tin schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Bizar hoe nog 20km/h gemiddeld harder je verbruik opjaagt, dit is mijn onzuinigste tripje, was daarna ook blij om even te kunnen stoppen, hard rijden is en blijft (voor mij tenminste) erg intensief ten opzichte van rustig aan rijden.
Is al decennia's zo :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsCJs41TigGDTJpfCXUUmRVkdQA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2xq7l9QvRhvMLz0CX8tAJ2xk.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door macedon op 12-06-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Mar.tin schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:19:
[...]

Die sensor ligt op de laadmat, hangt er niet boven :+, is gewoon een indoor temperatuursensor voor thuis.
Laat maar je clown smiley achterwege...
https://service.tesla.com...AA-B511-9D0ACD3C1359.html Volgens dit zit het er toch echt boven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Al sinds de aarde een atmosfeer heeft ;) Bij toenemende snelheid neemt de luchtweerstand kwadratisch toe. Het verschil in luchtweerstand tussen 100km/u en 130km/u is 69%. Omdat bij hoge snelheden de luchtweerstand de belangrijkste tegenwerkende kracht is, kun je simpel gezegd stellen dat de motor dan 69% meer vermogen moet leveren (en dus 69% meer verbruikt), terwijl de auto maar 30% sneller rijdt

[ Voor 24% gewijzigd door pdidi op 12-06-2025 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Laatst online: 21:55
pdidi schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:01:
[...]

We zullen het de komende maanden te weten komen of de Waymo aanpak met 5 jaar ervaring (lidar, radar, cameras, audio en 180k kostende auto's) geëvenaard kan worden door standaard Tesla's met FSD Unsupervised en Vision Only.
Hier kun je gaan bijhouden hoe Tesla en de overige AV's het doen in Austin
Met bij iedere standaard tesla een volgauto en een remote bestuurder om in te grijpen tijdens deze testfase

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Laatst online: 17-09 12:54
[...]

Als vrij nieuwe Tesla rijder; hoe krijg ik die stats op het scherm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
Japiooo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:45:
[...]

Door de manual te lezen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
ReconE schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:37:
[...]

Heb je een nieuwe accu gekregen?
Ga je die commander en knob verwijderen gezien de problemen die je ervaren hebt?
Voor zover ik weet geen nieuwe accu. Enkel uren zijn er gerekend voor diagnose (1.05 uur) en remove en install 12V accu(0.15 uur). Er staat niet echt dat er een nieuwe accu is.

Ben ook met Enhance in contact. Hun zijn er zeker van dat het niet aan hun apparatuur kan liggen en bieden nu aan dit te onderzoeken. Ik moet de apparatuur dan terugsturen en ze vergoeden zelfs de transportkosten.

Dus wellicht doe ik dat nog. Die hele sexy commander gebruik ik eigenlijk niet echt. De ruitenwissers van snelheid veranderen is nu handiger door tesla zelf gefixed. Dat was voor mij de hoofdreden voor dat ding.

Verder zet ik nog wel eens de ReGen op 0% om even de schijven schoon te remmen maar dat is het dan ook wel zo'n beetje. Heb er ook nog 2 buttons bij. Ook eigenlijk nooit echt gebruikt.

Maar ik denk zelf dat Tesla niet het eerlijke verhaal verteld met hun verklaring dat de diagnose enkel uitwees dat mijn 12V accu leeg was en het komt door externe apparatuur.

Mooi excuus natuurlijk om mij ervoor te laten betalen. Ik kon zien dat de auto ongeveer 4 dagen in de werkplaats heeft gestaan. Heel wat keren de motorkap en deuren zien opengaan in de app. Best leuk om te volgen eigenlijk. Maar vervolgens zou het maar met een uurtje arbeid allemaal opgelost zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
TeslaNerd schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:38:
[...]

Met bij iedere standaard tesla een volgauto en een remote bestuurder om in te grijpen tijdens deze testfase
Ja ik denk dat zelfs Musk met samengeknepen billen op de bank zit (getuige deze post). Als dit mis gaat dan kan hij inpakken. Maar ik verwacht dat het bij Dmitri Dolgov en Tekedra Mawakana (CEO's Waymo) nog iets erger is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Nu ook Rome doorkruist met FSD Supervised. Musk heeft bijna een smeekbede aan ons gedaan of wij niet wat druk kunnen uitoefenen op RDW. Ja, zo werkt het niet bij ons Elon

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 12-06-2025 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:15
pdidi schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:25:
Nu ook Rome doorkruist met FSD Supervised. Musk heeft bijna een smeekbede naar ons gedaan of wij niet wat druk kunnen uitoefenen op RDW. Ja, zo werkt het niet bij ons Elon
Dat is wel echt knap van FSD. Ik heb in rome een aantal jaren geleden een taxi genomen, maar ik kreeg het regelmatig warm van de wijze waarop mensen in Rome reden(lag niet aan de taxi chauffeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Die recente Zembla aflevering zal wel niet helpen met de approval bij de RDW. :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Beekforel schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:22:
Die recente Zembla aflevering zal wel niet helpen met de approval bij de RDW. :/
Nee, maar er lijkt toch ook aan EC kant iets te gebeuren. Opvallende statements tijdens de laatste UNECE meeting door zowel de EC als de OICA (International Organization of Motor Vehicle Manufacturers)
Eerst de EC:
The EC propose analysing similar systems already in use, particularly in the US , where at least two manufacturers offer systems with system-initiated manoeuvres and hands-on request withholding on highways . This data would be more relevant for shaping DCAS Phase 3.
En daarna de OICA:
They agreed with the EC that waiting for DCAS Phase 3 systems to be deployed is not practical. Instead, the focus should be on analysing existing systems in other markets to help shape DCAS Phase 3 provisions.
De RDW zou dit als een vrijbrief kunnen zien om FSD-S dan ook gedurende 6 maanden te approven in NL om zo ook EU data te kunnen leveren aan UNECE om de kip-ei discussie te kunnen doorbreken

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 12-06-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Meestal niet als je auto in leasing zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:28
[...]

Weet niet welke stats je bedoeld ik denk de verbruik stats? Gewoon swipen, als je radio of media daar staat, swipe naar links of rechts, daar zit je verbruik en bandenspanning ook als “widget”

YouTube: Using the info panel in a Tesla (Media - Trips - Tyre pressures)

[ Voor 16% gewijzigd door djeck op 12-06-2025 21:59 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58
joeri_berg schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:59:
Vanmorgen update gedaan naar 2025.20.3 (MY RWD 23) maar opeens zijn al mijn favorieten uit de Internetbrowser verdwenen. Al 2x een reset met beide knoppen op stuur gedaan maar nog steeds niks. Hebben meer van jullie hier last van of soortgelijke ervaringen? Komen ze nog terug?
Reddit staat er ook vol mee. Een bugje, denk dat je ze kwijt bent.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Guido7619 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:40:

Kan het me haast niet voorstellen, gezien fie geen stroom meer krijgen als de auto in slaapstand gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:28
Ik heb een kleine discussie op reddit over het modeljaar van de Juniper.
Het klopt toch dat de Juniper in Europa een 2025 model is, en in de US een 2026?

Voor wie een Juniper heeft, wat is het 10de karakter van jullie VIN? Bij mij is het een S, dat komt overeen met 2025.
Maybe you have some early run model, or your Vin was Factory changed for legal reasons. But that's certainly not typical. Juniper's, even from Berlin, should have a 2026 VIN
Dit is toch gewoon onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:54
Fire69 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:14:
Het klopt toch dat de Juniper in Europa een 2025 model is, en in de US een 2026?

Voor wie een Juniper heeft, wat is het 10de karakter van jullie VIN? Bij mij is het een S, dat komt overeen met 2025.

[...]

Ik weet niet wat klopt omtrent Juniper.
Maar mijn Model Y RWD van afgelopen januari heeft ook de S, en dus 2025. Maar het is geen Juniper. En van het leveringen topic weet ik nog dat ook in de laatste maanden van 2024 MY's met bouwjaar 2025 werden geleverd.

[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 12-06-2025 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
this schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:03:
[...]

Laat maar je clown smiley achterwege...
https://service.tesla.com...AA-B511-9D0ACD3C1359.html Volgens dit zit het er toch echt boven.
Ja die van de auto wel, maar die 27c die jij leest, is toch echt van een temperatuurmetertje dat op de laadmat licht, incidenteel in de zon etc. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
@Fire69 Hier een Juniper uit Berlijn, 10e letter is een S. Dus dat is inderdaad gewoon onzin. Ik vind het ook best opvallend hoeveel Tesla nieuwsberichten op websites volledig gebaseerd zijn op aannames en dat die aannames ook gewoon een eigen leven gaan leiden op fora. Bijvoorbeeld https://www.notateslaapp.com/ is prima om updates een beetje bij te houden, maar die nieuwsberichten staan echt vol met aannames, eigen interpretaties en hoopvolle verwachtingen. Dat laatste past natuurlijk wel een beetje bij de CEO...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:05
-MD- schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 00:22:
@Fire69 Hier een Juniper uit Berlijn, 10e letter is een S. Dus dat is inderdaad gewoon onzin. Ik vind het ook best opvallend hoeveel Tesla nieuwsberichten op websites volledig gebaseerd zijn op aannames en dat die aannames ook gewoon een eigen leven gaan leiden op fora. Bijvoorbeeld https://www.notateslaapp.com/ is prima om updates een beetje bij te houden, maar die nieuwsberichten staan echt vol met aannames, eigen interpretaties en hoopvolle verwachtingen. Dat laatste past natuurlijk wel een beetje bij de CEO...
Zonder de CEO al te veel respect te willen geven: aannames, eigen interpretaties en hoopvolle verwachtingen zijn natuurlijk gemeengoed in de hele autobranche. Zelfs in alle marketing. Het hoeft niet de waarheid te zijn, als je er juridisch maar niet door in de problemen komt. "Gezondheidsclaims in afwachting van Europese goedkeuring".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:05
Strijpje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:01:
Hoi-
Ik zag dat er op dit moment een financial lease aktie loopt op de Model3:
- zakelijk: 0%
- prive 0,99%

Lijkt mij toch dat dit erg gunstig is, of zijn er betere deals geweest in de afgelopen maanden? Even 40k aftikken wil ik namelijk niet, maar qua maandbedrag ben je hiermee ongeveer evenveel kwijt zijn als aan een (operational) leasecontract en de restwaarde vd auto na 5 jaar is wel van mij…
Ik ben ditzelfde ook in de gaten aan het houden. Wij zijn in de markt voor een model Y, maar die staat nog op 6,99%. In België heeft mijn zusje net een model Y aangeschaft zakelijk tegen 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
WouterL schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:47:
Uit nieuwsgierigheid valt het me op dat de juniper Y in Australië, maar ook in sommige andere regio’s ,afwijkende WLTP waardes kent dat de Europese. Zo is de standaard RWD juniper bijvoorbeeld 466km ipv 500. Iemand enig idee waar deze verschillen door komen? De wielen etc zijn allemaal hetzelfde.
Check deze post. TL;DR De banden samenstelling van in China geproduceerde Tesla's is anders (hogere rolweerstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
pdidi schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:26:
[...]

Check deze post. TL;DR De banden samenstelling van in China geproduceerde Tesla's is anders (hogere rolweerstand)
Interessant :), thanks kon er al geen kaas van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon

[...]

S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Het is nu juni 2025 en de nieuwe Model Y is overal leverbaar. Het is dus overal een 2025 model. 2026 duurt nog een half jaar. ;)

We noemen het ding zelf bij Tesla ook '2025+ Model Y':
https://service.tesla.com...ServiceManual/2025/en-us/

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:28
dreamscape schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:08:
[...]

Het is nu juni 2025 en de nieuwe Model Y is overal leverbaar. Het is dus overal een 2025 model. 2026 duurt nog een half jaar. ;)

We noemen het ding zelf bij Tesla ook '2025+ Model Y':
https://service.tesla.com...ServiceManual/2025/en-us/
Tja, ik weet ook niet waarom ze in de US beslist hebben om hem zo te noemen. Vandaar dus mijn discussie op Reddit :P
Thanks voor de link, weinig op aan te merken zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWzKK_uA0F7MKlqM4HxKOp6eupw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bd4vIhHVNzfHePAI3kGatvQa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu al doffe plekken door vogelpoep op mijn lak zitten op drie plekken (!)

Probeerde 1 vlek licht te poetsen met wat afwismiddel en de zachte kant van de spons. Als kers op de taart krassen en swirls erbij. Jeetje, is de lak nu zo kwetsbaar? Heb dit op geen andere lak zo meegemaaktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCzl-ovicKIdGOnFojSC4iR1uLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxqoXAbDnH6bYbBdetNkf8zB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door WouterL op 13-06-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003

sphere

Debian abuser

Fire69 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:19:
[...]

Tja, ik weet ook niet waarom ze in de US beslist hebben om hem zo te noemen. Vandaar dus mijn discussie op Reddit :P
Thanks voor de link, weinig op aan te merken zo :)
In Amerika is alles anders he: Wikipedia: Model year

De vorige MY was al de 2025 want die werd nog geleverd, dus de Juniper kon niet ook 2025 zijn daar.

https://www.reddit.com/r/...del_y_is_year_model_2026/

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
WouterL schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:20:
[Afbeelding]

Ik heb nu al doffe plekken door vogelpoep op mijn lak zitten op drie plekken (!)

Probeerde 1 vlek licht te poetsen met wat afwismiddel en de zachte kant van de spons. Als kers op de taart krassen en swirls erbij. Jeetje, is de lak nu zo kwetsbaar? Heb dit op geen andere lak zo meegemaakt[Afbeelding]
Hoe oud is de auto?

Mijn ervaring met de witte M3H is dat na een maand of 6 de lak echt harder is geworden.

Vogelpoep kan je hooguit nog uit polijsten.

Poepjes direct verwijderen. Ook helpt het om een nano coating zelf aan te brengen.

Dit is geen glas coating en moet je regelmatig herhalen, maar helpt wel tegen toekomstige vlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
mjvdzwet schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:48:
[...]

Hoe oud is de auto?

Mijn ervaring met de witte M3H is dat na een maand of 6 de lak echt harder is geworden.

Poepjes direct verwijderen. Ook helpt het om een nano coating zelf aan te brengen.

Dit is geen glas coating en moet je regelmatig herhalen, maar helpt wel tegen toekomstige vlekken.
Drie weken oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
[...]

Hoe oud is de auto?

wit is sowieso bij far de hardste lak. Mijn witte M3LR uit 2019 met 124k km heeft 0 steenslag en nergens iets van vogelpoep, wasstraat krassen etc.
Mijn blauwe M3P van 9 maanden oud heeft nu al stuk meer krassen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Lak word sowieso harder na 3 tot 6 maanden. Eigenlijk ook niet door de wasstraat gaan het eerste half jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
anti elppa schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:01:
[...]

Lak word sowieso harder na 3 tot 6 maanden. Eigenlijk ook niet door de wasstraat gaan het eerste half jaar
Dat gebeurt ook niet. Alleen handwas via de self service was…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:23
[Afbeelding]

Probeerde 1 vlek licht te poetsen met wat afwismiddel en de zachte kant van de spons. Als kers op de taart krassen en swirls erbij. Jeetje, is de lak nu zo kwetsbaar? Heb dit op geen andere lak zo meegemaakt[Afbeelding]
In vogelpoep zit zand enzo. En met een spons trek je dat zand gewoon open over de lak en maak je krasjes.
Vogelpoep eerst inspuiten met water of liever een quick detailer. Daarna met een zachte microvezel doek de vogelpoep op deppen en als het meeste weg is, afwrijven. Maar telkens een ander stukje van de doek nemen zodat je niet gaat wrijven met zand.

Dat is de enige manier om swrls te voorkomen door vogelpoep af te kuisen. De doffe plek kan ook al ingebrand zijn. Dat kun je meestal wel goed krijgen met een lichte polish.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online

[...]

Hier de officiëel door Tesla ingediende MY 2026 Vin Decoder in de US. Dus daar zijn inderdaad alle New Model Y van de "T" (2026) voorzien. De VIN breakdown die door RDW worden goedgekeurd voor Europa kan ik nog niet vinden. Hier staan wel alle voorgaande

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Broodro0ster schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:21:
[...]

In vogelpoep zit zand enzo. En met een spons trek je dat zand gewoon open over de lak en maak je krasjes.
Vogelpoep eerst inspuiten met water of liever een quick detailer. Daarna met een zachte microvezel doek de vogelpoep op deppen en als het meeste weg is, afwrijven. Maar telkens een ander stukje van de doek nemen zodat je niet gaat wrijven met zand.

Dat is de enige manier om swrls te voorkomen door vogelpoep af te kuisen. De doffe plek kan ook al ingebrand zijn. Dat kun je meestal wel goed krijgen met een lichte polish.
Ik heb er uiteraard niet overheen gewreven toen er nog poep opzat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:41

[...]

Juniper, ook een S hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
sphere schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:29:
[...]

In Amerika is alles anders he: Wikipedia: Model year

De vorige MY was al de 2025 want die werd nog geleverd, dus de Juniper kon niet ook 2025 zijn daar.

https://www.reddit.com/r/...del_y_is_year_model_2026/
Tsja, voor officiële registratie moet er een naam verzonnen worden. Andere merken maken hun modelcodes (denk aan Mercedes met W***, E** of F** bij BMW) wel openbaar. Wij doen dat bij Tesla niet - al lekte de code voor Highland wel uit - dus dan moet je zoiets verzinnen. Ik zou dat persoonlijk anders aanvliegen, maar ik ga daar (gelukkig) niet over. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
dreamscape schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:22:
[...]

Tsja, voor officiële registratie moet er een naam verzonnen worden. Andere merken maken hun modelcodes (denk aan Mercedes met W***, E** of F** bij BMW) wel openbaar. Wij doen dat bij Tesla niet - al lekte de code voor Highland wel uit - dus dan moet je zoiets verzinnen. Ik zou dat persoonlijk anders aanvliegen, maar ik ga daar (gelukkig) niet over. ;)
Uit de (uitgelekte?) homologatie gegevens van de RDW blijkt dat de interne naam van de nieuwe Model Y niet Juniper is maar Opal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
pdidi schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:47:
[...]

Uit de (uitgelekte?) homologatie gegevens van de RDW blijkt dat de interne naam van de nieuwe Model Y niet Juniper is maar Opal
Er zijn drie series met interne namen... Juniper kwam (alfabetisch) na Highland. En zo kwam Opal als titel (omgekeerd alfabetisch) na een andere interne naam voor de Model 3. Nergens voor nodig, die dubbele naamgeving, zo blijkt.

Beide hebben ook codes die we graag een beetje stil houden. En ook dat mislukt nogal eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
dreamscape schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:00:
[...]

Beide hebben ook codes die we graag een beetje stil houden. En ook dat mislukt nogal eens...
Welke codes bedoel je dan? Want de Variant codes zijn gewoon openbaar en staan op je kentekenbewijs

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 13-06-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 15:52
[Afbeelding]

Ik vind de lakkwaliteit van Tesla ronduit verschrikkelijk! Mijn zwarte Highland van mei 2024 heeft overal kleine krassen en na 2 dagen krijg je al bepaalde vlekken van vogelpoep niet weg. Ik woon in Oostende aan de Belgische kust, en hier vliegen nogal wat meeuwen rond.
Ik werkte voorheen in de autobranche (Stellantis) en de zwarte lak was àbsoluut niet zo kwetsbaar. Dit is echt van een bijzonder trieste kwaliteit imo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
cocico schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:04:
[...]

Ik vind de lakkwaliteit van Tesla ronduit verschrikkelijk! Mijn zwarte Highland van mei 2024 heeft overal kleine krassen en na 2 dagen krijg je al bepaalde vlekken van vogelpoep niet weg. Ik woon in Oostende aan de Belgische kust, en hier vliegen nogal wat meeuwen rond.
Ik werkte voorheen in de autobranche (Stellantis) en de zwarte lak was àbsoluut niet zo kwetsbaar. Dit is echt van een bijzonder trieste kwaliteit imo 8)7
Dit dus, de auto is drie weken oud. Valt me vies tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 19:41
Mja, vanaf dag 1 meteen 2 lagen glascoating laten aanbrengen. Auto staat altijd buiten en heeft regelmatig vogelpoep. Die probeer ik zsm met een flink vochtige microvezel doek te verwijderen.

Wel een aardige investering voor iets dat Tesla zelf beter zou moeten doen maar het werkt goed.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Hoe oud is de auto?

Ik heb de M3H direct na het ophalen een handwas gegeven en daarna in de ceramic coating gezet. Top spul _/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:25
joeri_berg schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:59:
Ik ben ook al mijn favorieten kwijt na de update.
Pagina: 1 ... 84 ... 128 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: