Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:04
cocico schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:04:
[...]

Ik vind de lakkwaliteit van Tesla ronduit verschrikkelijk! Mijn zwarte Highland van mei 2024 heeft overal kleine krassen en na 2 dagen krijg je al bepaalde vlekken van vogelpoep niet weg. Ik woon in Oostende aan de Belgische kust, en hier vliegen nogal wat meeuwen rond.
Ik werkte voorheen in de autobranche (Stellantis) en de zwarte lak was àbsoluut niet zo kwetsbaar. Dit is echt van een bijzonder trieste kwaliteit imo 8)7
Solid Black is een drama, maar dat had je kunnen weten als je online rondkijkt. Een zwarte is eigenlijk altijd de eerste Tesla van de berijder.

Ik ben van SB naar Quicksilver gegaan. Prachtig in het echt (persoonlijk), blijft voor het oog lang schoon en je ziet er geen krassen/swirls op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Maurice- schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:21:
[...]

Solid Black is een drama, maar dat had je kunnen weten als je online rondkijkt. Een zwarte is eigenlijk altijd de eerste Tesla van de berijder.

Ik ben van SB naar Quicksilver gegaan. Prachtig in het echt (persoonlijk), blijft voor het oog lang schoon en je ziet er geen krassen/swirls op.
Toch al meerdere keren naar de (goede) wasstraat geweest (na 6 maanden uitharden) en geen swirl of kras te zien op mijn zwarte Tesla... Je moet de lak tegenwoordig bij iedere auto goed laten uitharden want water gebaseerde lakken zijn initieel minder sterk dan traditionele laksoorten. Overigens was de Ioniq lak ook uitermate kwetsbaar.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:32
Voordeel van een witte is dat je er sowieso minder snel swirls op beschadigingen op ziet, wel meteen vuile plekken. De kia in metallic blauw gaat ook vrij goed, de (zwarte) mazda uit 2009 is nog steeds niet uitgehard dan, want als je daar denkt de lak te raken zit er al weer een swirl of kras op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:23
Nou ja ik heb een stealth grey en dus nu al overal doffe lak plekken van vogelpoep. Spul heeft er echt geen dagen op gezeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:46
gjcvro schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:05:
Voordeel van een witte is dat je er sowieso minder snel swirls op beschadigingen op ziet, wel meteen vuile plekken. De kia in metallic blauw gaat ook vrij goed, de (zwarte) mazda uit 2009 is nog steeds niet uitgehard dan, want als je daar denkt de lak te raken zit er al weer een swirl of kras op.
Mijn Y is drie weken na z'n geboorte in Berlijn in Tilburg afgeleverd. Daar moesten bij aflevering de vogelpoepvlekken er al afgepolijst worden. Maar inderdaad, op wit zie je relatief weinig verontrenigingen. Erg blij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:47
Heb sinds vandaag deze error in mijn M3LR 2019. rcm_a032. The restraint system may not function as designed.
Airbag lampje brand ook. Heb ff in service menu gekeken en de linker gordijnairbag is dan rood.
Heb stekkers onder de stoelen gecheckt. Kan niets raars vinden.

Iemand een idee. Lees dat deze melding jaren terug bij veel mensen kwam na een update

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:41
gjcvro schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:05:
Ik heb dat nooit begrepen, 'op een witte zie je direct vuil'. Op een zwarte auto zie je direct alle vuil en stof, meer nog dan op een witte. Vogelpoep, of eender welk vuil gaat er bij mij af om de zoveel weken in de carwash. Nog nooit gehad dat er iets nog zichtbaar is nadien op de witte lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:42

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

WouterL schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:20:
[Afbeelding]

Ik heb nu al doffe plekken door vogelpoep op mijn lak zitten op drie plekken (!)

Probeerde 1 vlek licht te poetsen met wat afwismiddel en de zachte kant van de spons. Als kers op de taart krassen en swirls erbij. Jeetje, is de lak nu zo kwetsbaar? Heb dit op geen andere lak zo meegemaakt[Afbeelding]
Herkenbaar. ik heb de indruk dat de lak na verloop van tijd wat uithardt en minder problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 15:52
Maurice- schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:21:
[...]

Ik wist het inderdaad op voorhand. Het carrosseriebedrijf waar we mee samenwerkten en die ook Tesla Approved Body Shop is, had me gewaarschuwd. Maar Company policy waar ik nu werk moést een zwarte zijn. Wit vind ik eigenlijk gewoon ook mooier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Jarus20 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:49:
[...]

Ik heb dat nooit begrepen, 'op een witte zie je direct vuil'. Op een zwarte auto zie je direct alle vuil en stof, meer nog dan op een witte. Vogelpoep, of eender welk vuil gaat er bij mij af om de zoveel weken in de carwash. Nog nooit gehad dat er iets nog zichtbaar is nadien op de witte lak.
Wit en zwart is beide erg besmettelijk. Maar zwart inderdaad nog erger vwb swirls en stof. Zilvergrijs/grijs was voor ons altijd de sweet spot. Pas als er zwarte randen aan de deurnaden zichtbaar werden was het tijd voor een wasbeurt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
cocico schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:34:
[...]. Maar Company policy waar ik nu werk moést een zwarte zijn.
Voor de kleur van een auto een “company policy” _O-

Het moet niet gekker worden..

[ Voor 11% gewijzigd door Blommie01 op 13-06-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:23
Had er af fabriek al een kras opzitten dus een polijst afspraak was al gemaakt. Tesla heeft aangegeven die doffe plekken ook mee te willen nemen. Is dat een beetje te polijsten? Het lijkt niet diep te zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWzKK_uA0F7MKlqM4HxKOp6eupw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bd4vIhHVNzfHePAI3kGatvQa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door WouterL op 13-06-2025 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nerovectra
WouterL schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:12:
Had er af fabriek al een kras opzitten dus een polijst afspraak was al gemaakt. Tesla heeft aangegeven die doffe plekken ook mee te willen nemen. Is dat een beetje te polijsten? Het lijkt niet diep te zijn.[Afbeelding]
De vogelpoep vreet licht in op het buitenste laagje van de blanke lak. Is waarschijnlijk dus prima weer glad te polijsten. Maar niet oneindig. Volgende poepje dus aub niet op dezelfde plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:39
WouterL schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:46:
Nou ja ik heb een stealth grey en dus nu al overal doffe lak plekken van vogelpoep. Spul heeft er echt geen dagen op gezeten..
Ik ben door mijn ervaring met een Model 3 in Solid Black bewust niet voor Stealth Grey gegaan. Ik had veel last van steenslag, swirls en na een paar dagen was de auto weer vies.
Stealth Grey zal kwalitatief ongetwijfeld iets beter zijn, maar het blijft een donkere kleur waardoor hij altijd kwetsbaarder is voor kleine schades. Vooral steenslag werd best een issue op een gegeven moment.
Om iets zorgelozer te genieten van de volgende auto, ben ik daarom deze keer voor Quicksilver gegaan. Denk er soms over na om de voorzijde van PPF te voorzien, maar die kosten haal je er niet meer uit mocht je hem ooit verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:45
tim.w schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:00:
Denk er soms over na om de voorzijde van PPF te voorzien, maar die kosten haal je er niet meer uit mocht je hem ooit verkopen.
Maar daar gaat het toch niet om? Is het niet gewoon fijn om een auto te hebben waar je van kan genieten en geen zorgen te maken over steenslag? Een mooie auto is sowieso een ‘slechte’ investering.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
nerovectra schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:33:
[...]
Zonder de CEO al te veel respect te willen geven: aannames, eigen interpretaties en hoopvolle verwachtingen zijn natuurlijk gemeengoed in de hele autobranche. Zelfs in alle marketing. Het hoeft niet de waarheid te zijn, als je er juridisch maar niet door in de problemen komt. "Gezondheidsclaims in afwachting van Europese goedkeuring".
Eens hoor. Maar als ergens op website A staat geschreven dat men de aanname doet dat iets XY is, dan zie je regelmatig op website B door iemand XY presenteren als een feit. Dat feit gaat dan ineens als een lopend vuurtje, terwijl het allemaal gebaseerd is op een aanname en niemand ook maar even de moeite doet om er een valide bron bij te zoeken (die er in deze casus ook niet eens is denk ik, in ieder geval niet openbaar gemaakt door Tesla).

Iemand in Amerika heeft, zo lijkt, in dit geval geconstateerd dat de Y Juniper in Amerika per definitie modeljaar 2026 is. Ergens in het proces erna heeft iemand geconcludeerd dat dit dan ook maar zo is voor Europa. En ja, dan heb je @Fire69 die, zoals ik het lees, graag in deze discussie stapt om het tegendeel te bewijzen omdat iemand op het internet de stellige overtuiging heeft dat zijn VIN dan weer een bijzonder geval is. Geen idee wat je er mee zou willen bereiken, het is gewoon zonde van je tijd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
anti elppa schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:00:
[...]
wit is sowieso bij far de hardste lak. Mijn witte M3LR uit 2019 met 124k km heeft 0 steenslag en nergens iets van vogelpoep, wasstraat krassen etc.
Mijn blauwe M3P van 9 maanden oud heeft nu al stuk meer krassen etc.
Ik had een witte Berlijn Y uit 23. De motorkap, deuren en dorpels hadden tientallen pitjes. Sommige zeker 4 a 5 mm groot. Soms ontkom je er niet aan om te rijden als er net gestrooid is, of in de dagen na een vrieskoude periode. Er zitten helaas nog best vaak steentjes in het strooizout.

Daarnaast de wegen in Duitsland/Frankrijk, de wat smallere wegen waar je met 60/80 soms de bermrand moet opzoeken om tegenliggers te laten passeren. Veel gereden en gewandeld in de Pyreneeën, om soms ergens te komen en te parkeren veel wegen met losliggend grind. Het helpt allemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:17
-MD- schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:53:
[...]

En ja, dan heb je @Fire69 die, zoals ik het lees, graag in deze discussie stapt om het tegendeel te bewijzen omdat iemand op het internet de stellige overtuiging heeft dat zijn VIN dan weer een bijzonder geval is. Geen idee wat je er mee zou willen bereiken, het is gewoon zonde van je tijd. :+
Grappig dat je het over aannames hebt, want zo is het helemaal niet begonnen. Verder ga ik er niet op in gaan, dat is zonde van mijn tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
:*) >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
anti elppa schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:49:
Heb sinds vandaag deze error in mijn M3LR 2019. rcm_a032. The restraint system may not function as designed.
Airbag lampje brand ook. Heb ff in service menu gekeken en de linker gordijnairbag is dan rood.
Heb stekkers onder de stoelen gecheckt. Kan niets raars vinden.

Iemand een idee. Lees dat deze melding jaren terug bij veel mensen kwam na een update
Vandaag 2 ritten gemaakt. Geen error. Zal de hitte wel geweest zijn gisteren _O-

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
WouterL schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:46:
Na het polijsten in een goede ceramische spray coating zetten zelf, dan hecht het minder en blijft er echt wel opliggen zonder in te vreten. Stipt, Meguirs etc hebben het allemaal in het assortiment. Helemaal schoon, en super zachter microvezel doek. Ook de raamlijsten en glas meenemen ben weer tijd beschermd tegen vogelpoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 09:56
Cis schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:30:
Mijn mobiele lader laadt plotseling niet meer met 13a, maar 8a.
Heb al de connectors schoongeblazen (waren eigenlijk gewoon brandschoon), en 2 andere stopcontacten geprobeerd. Blijft een stroing gegeven dat ik de stekker beter moet aansluiten.

Is mijn mobiele lader kapot? 10 maanden oud...

Melding in de tesla-app refereert naar:
UMC_a015
Fout in adapter van wandstekker - Oplaadsnelheid verlaagd
Steek de adapter volledig in de mobile connector en probeer het opnieuw
Ik heb foutmelding UMC_a017
"UMC_a017 - Charge rate reduced - Wall plug temperature high - Wallout let and wiring inspection recomended"

Hij laadt met niet meer dan 6A. Is jouw probleem opgelost? Wat was het euvel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:37

RvV

Ik zie net recordings van de B-pillar die zijn opgenomen met de Y. Dat zou toch alleen naar HW4 auto's komen?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:05
Guido7619 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:58:
[...]

Voor zover ik weet geen nieuwe accu. Enkel uren zijn er gerekend voor diagnose (1.05 uur) en remove en install 12V accu(0.15 uur). Er staat niet echt dat er een nieuwe accu is.

Ben ook met Enhance in contact. Hun zijn er zeker van dat het niet aan hun apparatuur kan liggen en bieden nu aan dit te onderzoeken. Ik moet de apparatuur dan terugsturen en ze vergoeden zelfs de transportkosten.

Dus wellicht doe ik dat nog. Die hele sexy commander gebruik ik eigenlijk niet echt. De ruitenwissers van snelheid veranderen is nu handiger door tesla zelf gefixed. Dat was voor mij de hoofdreden voor dat ding.

Verder zet ik nog wel eens de ReGen op 0% om even de schijven schoon te remmen maar dat is het dan ook wel zo'n beetje. Heb er ook nog 2 buttons bij. Ook eigenlijk nooit echt gebruikt.

Maar ik denk zelf dat Tesla niet het eerlijke verhaal verteld met hun verklaring dat de diagnose enkel uitwees dat mijn 12V accu leeg was en het komt door externe apparatuur.

Mooi excuus natuurlijk om mij ervoor te laten betalen. Ik kon zien dat de auto ongeveer 4 dagen in de werkplaats heeft gestaan. Heel wat keren de motorkap en deuren zien opengaan in de app. Best leuk om te volgen eigenlijk. Maar vervolgens zou het maar met een uurtje arbeid allemaal opgelost zijn?
Lijkt me een kwestie van afwachten, hopelijk krijg je geen problemen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
WouterL schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:20:
[Afbeelding]

Ik heb nu al doffe plekken door vogelpoep op mijn lak zitten op drie plekken (!)

Probeerde 1 vlek licht te poetsen met wat afwismiddel en de zachte kant van de spons. Als kers op de taart krassen en swirls erbij. Jeetje, is de lak nu zo kwetsbaar? Heb dit op geen andere lak zo meegemaakt[Afbeelding]
Deze plekken zijn heel eenvoudig te verwijderen met een goed en niet exteem duur polijst apparaat.

https://www.carclean.com/...ffini-evolution-pack.html

Bij het weghalen van vogelpoep nooit vegen maar deppen met een detail spray en een microvezel doek. In vogelpoep zit namelijk altijd zand wat vervolgens schuurt als je het gaat wegvegen.

https://www.carclean.com/...fetto-detailer-spray.html

[ Voor 3% gewijzigd door schumi1986 op 14-06-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
zeeg schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:16:
[...]

Ik heb foutmelding UMC_a017
"UMC_a017 - Charge rate reduced - Wall plug temperature high - Wallout let and wiring inspection recomended"

Hij laadt met niet meer dan 6A. Is jouw probleem opgelost? Wat was het euvel?
Volgend mij zat de stekker niet goed in de adapter, dus alles aansluitingen even nalopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:42

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

In de laatste Autoweek een vergelijk tussen de XPeng G6 en de nieuwe Y. Volgens AW is tesla nog steeds leidend.
En een reisverslag met een 5 jaar oude 3 met een inhoud die velen zullen onderschrijven. Ik heb er deze zomer al zin in!

[ Voor 35% gewijzigd door peerke 1960 op 14-06-2025 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:23
peerke 1960 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:33:
In de laatste Autoweek een vergelijk tussen de XPeng G6 en de nieuwe Y. Volgens AW is tesla nog steeds leidend.
En een reisverslag met een 5 jaar oude 3 met een inhoud die velen zullen onderschrijven. Ik heb er deze zomer al zin in!
Ik ga deze zomer naar Marseille om een cruise te maken. Sinds kort in het bezit van een M3 '20 LR. Ik denk wel dat het positief gaat bevallen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
patrickt35 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:16:
[...]

Ik ga deze zomer naar Marseille om een cruise te maken. Sinds kort in het bezit van een M3 '20 LR. Ik denk wel dat het positief gaat bevallen.
Je weet dat ze niet kunnen varen hè, ook al beweert Musk soms anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
mjvdzwet schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:28:
[...]

Ben ik toch weer mooi in de aap gelogeerd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
mjvdzwet schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:28:
[...]

Volgend jaar een nieuwe Cyberduck.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
schumi1986 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:33:
[...]

Deze plekken zijn heel eenvoudig te verwijderen met een goed en niet exteem duur polijst apparaat.

https://www.carclean.com/...ffini-evolution-pack.html

Bij het weghalen van vogelpoep nooit vegen maar deppen met een detail spray en een microvezel doek. In vogelpoep zit namelijk altijd zand wat vervolgens schuurt als je het gaat wegvegen.

https://www.carclean.com/...fetto-detailer-spray.html
Ik zou bijna denken dat dit jouw business is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
nerovectra schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:01:
[...]

Ik zou bijna denken dat dit jouw business is 8)
Nope, alleen de linkjes erbij geplaatst omdat het belangrijk is dat je een excentrische polijstmachine koopt als je geen ervaring hebt. Met een roterende zit je namelijk zo door je lak.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 09:09
Wat is de Model 3 toch een heerlijke EV :)

Ten eerste, gigantisch veel praktische ruimte voor een sedan! Het is onze eerste vakantie met een baby (4mnd) en dat betekent: kinderwagen mee. En desondanks past gewoon alles in de auto!

Dit komt vooral door de frunk en de grote bak ruimte onder de kofferbak (waar vroegah bij oude auto's een reservewiel lag). Hierin past samen eigenlijk al alles qua kleding voor de kleine en voor onszelf.
Achter de bestuurder past het onderstel van de wagen prima. Resteert een volledige kofferbak en 1 achterstoel naast de maxi cosi voor alles wat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkN0HNXCVZgY2EhmItg7TFZfMi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMH6QtFhAlGz9ZilrkPBtrVs.jpg?f=fotoalbum_large

En dan heb je ook nog eens een auto die je over de de Nürburgring kan sturen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sx37KkDhFRkhdacAW3Pcj26DjGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHTiNixK0xnv9Gaw81v3KOrr.jpg?f=fotoalbum_large

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
RvV schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:54:
Ik zie net recordings van de B-pillar die zijn opgenomen met de Y. Dat zou toch alleen naar HW4 auto's komen?
Dat zou idd nieuw zijn. Jij hebt HW3 en dus nu ook Linkerstijl en Rechterstijl video's in de dashcam app? Welke SW versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:44
Richh schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:41:
Wat is de Model 3 toch een heerlijke EV :)

Ten eerste, gigantisch veel praktische ruimte voor een sedan! Het is onze eerste vakantie met een baby (4mnd) en dat betekent: kinderwagen mee. En desondanks past gewoon alles in de auto!

Dit komt vooral door de frunk en de grote bak ruimte onder de kofferbak (waar vroegah bij oude auto's een reservewiel lag). Hierin past samen eigenlijk al alles qua kleding voor de kleine en voor onszelf.
Achter de bestuurder past het onderstel van de wagen prima. Resteert een volledige kofferbak en 1 achterstoel naast de maxi cosi voor alles wat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt :P

[Afbeelding]

En dan heb je ook nog eens een auto die je over de de Nürburgring kan sturen :)

[Afbeelding]
Volgende keer gewoon over het beton in de Caroussel he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:15
Onderweg naar een familiefeestje ging mn dochtertje overgeven op de achterbank in mn model 3 Highland. Zojuist met een natje doekje de grote stukken vuil weggehaald 🤢. Morgen ga ik mn achterbank grondig poetsen.
Iemand tips of advies hoe ik het best alles kan schoonmaken in de geperforeerde achterbank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-09 22:25
peerke 1960 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:33:
Heb je een link naar het artikel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:15:
Nadat wij vorig jaar een Tesla Model 3 Highland RWD gekocht hebben, zijn gaandeweg de irritaties, ergernissen en naar onze mening ronduit vervelende eigenschappen steeds meer naar boven gekomen.

Zodoende hebben we pakweg 2 maanden geleden besloten om de Tesla de deur uit te doen en zijn we rustig gaan rondkijken naar wat we dan wel willen. Inmiddels is de kogel door de kerk en is onze Model 3 ingeruild.

Ik heb eerder al eens mijn ervaringen gedeeld, maar vond het wel de moeite waard om alsnog een uitgebreide ervaring te delen qua plus- en minpunten. Dit voor alle potentiële lezers hier die een Model 3 Highland overwegen.

De TL;DR voor ons is: in de basis een fijne auto om te rijden, maar de hulpsystemen en typische Tesla eigenaardigheden verpesten het geheel en zorgden ervoor dat elke rit een persoonlijke stresstest werd: hoeveel kan ik die dag hebben van de auto voordat ik er genoeg van had. Dat is geen doen en zodoende onze keuze om nu een andere EV ervoor in de plaats gekocht te hebben.

De waslijst (daarom even als quote zodat hij in-/uitgeklapt kan worden :P ):

[...]

Ter afsluiter: dit is dus onze ervaring, ik snap en weet dat deze niet zal matchen met iedereen, wat prima is. Als je tevreden bent met je Model 3 Highland, prima natuurlijk. Ook doe ik dit niet om feedback te krijgen of reacties te krijgen waarom jij vindt dat iets niet zo is, de auto is al de deur uit dus bespaar je de moeite. Ik doe dit puur voor potentiële toekomstige eigenaren die dit als slechts een van de vele eigenaarservaringen mee kunnen nemen in hun eigen overweging.
Dank voor je uitgebreide feedback! Heel wat punten vielen mij ook op bij een proefrit maar heb ik nog niet verder uitgedacht dat dit eventueel later irritatiepunten kunnen gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:04
Jmtpes schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:48:
Onderweg naar een familiefeestje ging mn dochtertje overgeven op de achterbank in mn model 3 Highland. Zojuist met een natje doekje de grote stukken vuil weggehaald 🤢. Morgen ga ik mn achterbank grondig poetsen.
Iemand tips of advies hoe ik het best alles kan schoonmaken in de geperforeerde achterbank?
Baking soda strooien en later opzuigen. Daarna een paar keer nat afnemen. Een paar maanden afzien en later een ozongenarator huren. Dat kun je gelijk doen maar als het vers is, komt het toch weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

pdidi schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Dat zou idd nieuw zijn. Jij hebt HW3 en dus nu ook Linkerstijl en Rechterstijl video's in de dashcam app? Welke SW versie?
Ja inderdaad HW3 hier op een Y van jan '24.
Volgens mij heb ik iets voorbij zien komen van 2025.20.3.
Ik zal voor de zekerheid nog eens checken, want ik heb maar heel snel gekeken vanmiddag...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmPYty8byzzypmwZOTmxREyKhxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyf5LNmjWoLBGBKBu7cxjQuC.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien heeft het er altijd al in gezeten hoor...ik ben soms ook een beetje dom. O-)

[ Voor 45% gewijzigd door RvV op 14-06-2025 22:11 ]

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:41
Jmtpes schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:48:
Met een speld kun je de perforatiegaatjes schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 09:09
GekkeRipper schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:41:
[...]

Volgende keer gewoon over het beton in de Caroussel he ;)
Haha als first timer op een drukke avond leek me het verstandiger dat toch even niet te doen :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
Richh schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:27:
[...]

Haha als first timer op een drukke avond leek me het verstandiger dat toch even niet te doen :)
Heel verstandig. Met de Tesla moet je vooral oppassen niet te veel te remmen. De remmen zijn voor normaal gebruik al onderbemeten, maar op de Nürburgring krijgen ze het echt te zwaar. Ze oververhitten snel en dan wordt het een duur rondje :) Gelukkig kun je met regen ook veel snelheid eruit halen voor een rustig rondje TF.

Edit: overigens mijd ik zelf de drukte daar. Er zijn te veel idioten waardoor je in een ongeluk verwikkeld kan raken. Ook al rijd je zelf nog zo netjes. En als de politie oordeelt dat je beide schuld hebt, of zelfs volledig jouw schuld, dan mag je betalen voor de schade aan de andere auto. Kan flink in de papieren lopen met al die Porsches daar.

[ Voor 24% gewijzigd door GekkeRipper op 15-06-2025 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
daemonix schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:59:
[...]

Toch al meerdere keren naar de (goede) wasstraat geweest (na 6 maanden uitharden) en geen swirl of kras te zien op mijn zwarte Tesla... Je moet de lak tegenwoordig bij iedere auto goed laten uitharden want water gebaseerde lakken zijn initieel minder sterk dan traditionele laksoorten. Overigens was de Ioniq lak ook uitermate kwetsbaar.
Ik was onze MY 2023 not-solid black nog iedere keer met de hand. Ziet er netjes uit, behalve de voorkant, dat lijkt wel een gatenkaas door alle steenslag. Onze M3 2019 also not-solid black is door de vorige eigenaar zwaar mishandeld, vooral de klep van de achterbak is een drama. Dat zijn geen swirls maar men lijkt er gewoon met schuurpapier over heen te zijn gegaan. Ook zie ik daar ergens een stukje met een luchtbel onder de lak...

Ach ja, zou tegenwoordig denk ik voor Quicksilver gaan, maar dat bestond toen nog niet. Verder baal ik er alleen van als ik ze was en het mij daardoor weer extra opvalt, verder hecht ik er weinig waarde aan, ze brengen ons nog steeds van A naar B en ik vermoed niet dat Tesla na 6-7 jaar ineens de zwarte lak wél gaat verbeteren op nieuwe auto's. Geef anderen ook altijd als advies: Zwart is gewoon een slechte lak, vanuit dat oogpunt beter voor een andere kleur gaan. Als je zwart nou eenmaal de mooiste kleur vindt dan zou ik er alsnog wel voor gaan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
RvV schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:04:
[...]

Ja inderdaad HW3 hier op een Y van jan '24.
Volgens mij heb ik iets voorbij zien komen van 2025.20.3.
Ik zal voor de zekerheid nog eens checken, want ik heb maar heel snel gekeken vanmiddag...
[Afbeelding]

Misschien heeft het er altijd al in gezeten hoor...ik ben soms ook een beetje dom. O-)
Wat er nieuw is, is dat de camerabeelden van de zij stijlen (b-pillar) sinds vorige release ook worden opgeslagen op de USB drive en kunnen worden teruggekeken. Je kunt dat zelf checken: als je in de Tesla de Dashcam app opent zie je daar nu 6 video's per gebeurtenis (voorheen 4). Voor zover ik weet is dit vooralsnog alleen voor HW4/AI4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

pdidi schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Wat er nieuw is, is dat de camerabeelden van de zij stijlen (b-pillar) sinds vorige release ook worden opgeslagen op de USB drive en kunnen worden teruggekeken. Je kunt dat zelf checken: als je in de Tesla de Dashcam app opent zie je daar nu 6 video's per gebeurtenis (voorheen 4). Voor zover ik weet is dit vooralsnog alleen voor HW4/AI4
Ah thx. Dat lijkt inderdaad het geval te zijn. Je kunt ze nu wel alle 6 bekijken vanuit de app maar hij neemt er maar 4 van de 6 op met hw3.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
RvV schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:55:
[...]

Ah thx. Dat lijkt inderdaad het geval te zijn. Je kunt ze nu wel alle 6 bekijken vanuit de app maar hij neemt er maar 4 van de 6 op met hw3.
Live weergave van de pillar camera's was altijd al met de app mogelijk. Jammer dat ze het voor die versies nog niet ook toevoegen aan de dashcam.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Germanicus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-09 08:24
Bij het vervangen van de interieur filters in de M3H is het clipje gebroken van het afsluitklepje. Nu sluit het klepje niet meer fatsoenlijk. Kan het wel oplossen met een beetje tape, maar dat is geen lange termijn oplossing. Dus op zoek naar een vervangend klepje, maar ik kan er geen vinden. De parts catalog https://epc.tesla.com/nl-...db-4f12-86ec-34f7313f0682 van tesla geeft het niet weer als separaat onderdeel.
Iemand enig idee welk onderdeel nummer het wel is zodat het kan worden besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijts
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:15
micmulder schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:25:
[...]

Aaaah check! Pfff dat moet je maar net weten zeg! Die meldingen heb ik inderdaad nu automatisch weg gehaald met de commander. Wat slecht dat zoiets met elkaar gecombineerd is.
Even uit eigen ervaring met een M3H (03/2024).

Flitspaalmeldingen krijg ik alleen als er een route is ingesteld. Zonder route doet ie het niet.
En het maakt daarbij geen verschil of ik de snelheidswaarschuwing uitzet of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:45
Germanicus schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:47:
Bij het vervangen van de interieur filters in de M3H is het clipje gebroken van het afsluitklepje. Nu sluit het klepje niet meer fatsoenlijk. Kan het wel oplossen met een beetje tape, maar dat is geen lange termijn oplossing. Dus op zoek naar een vervangend klepje, maar ik kan er geen vinden. De parts catalog https://epc.tesla.com/nl-...db-4f12-86ec-34f7313f0682 van tesla geeft het niet weer als separaat onderdeel.
Iemand enig idee welk onderdeel nummer het wel is zodat het kan worden besteld?
Als je clipje nog hebt dan kun je proberen het te lijmen of aansmelten. Ik zou even een serviceverzoek indienen, misschien is het onderdeel toch wel leverbaar. Staat er geen onderdeelnummer op het klepje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
pdidi schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Hmm. Rij en M3H van januari dit jaar maar bij opnames heb ik maar 4 streams. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 23:44

Damian

Insane Obtrusion

Mensen hier ervaring met trailer mode die rood blijft na het aansluiten van een aanhangert?

Ik heb wel wat gelezen over vocht in de stekker, maar wellicht hier andere ervaringen?

M3 2019 LR AWD

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Damian schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:09:
Mensen hier ervaring met trailer mode die rood blijft na het aansluiten van een aanhangert?

Ik heb wel wat gelezen over vocht in de stekker, maar wellicht hier andere ervaringen?

M3 2019 LR AWD
En zowel trekhaak als stekker eruit en evt. handmatig die mode gedeactiveerd? Hier gelukkig nog geen issues mee gehad.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Taro schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:59:
[...]

En zowel trekhaak als stekker eruit en evt. handmatig die mode gedeactiveerd? Hier gelukkig nog geen issues mee gehad.
Ja er moest een huurbakkie van de Hornbach achter. Eerst deed hij even goed, dus blauw aanhangertje. Toen ineens rood en ook de knipperlichten gingen snel knipperen, alleen op de auto, op de aanhanger gebeurde niets meer. Andere kabels en zelfs andere aanhanger getest, allemaal zelfde probleem, dus ik gok dat het in de aansluiting op de auto zit.

Heb al ff gekeken hoe de boel los moet, maar dan moet mogelijk de volledige onderzijde (onderspoiler) eraf om er bij te kunnen...

Eerst maar eens wat contactspray in de stekkerbox op de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:22
Op mijn Y moet ik na het rijden met een aanhanger altijd handmatig de trailer mode uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09 18:35

johan_solar

kitesurfing and coding

Damian schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:19:
[...]

Ja er moest een huurbakkie van de Hornbach achter. Eerst deed hij even goed, dus blauw aanhangertje. Toen ineens rood en ook de knipperlichten gingen snel knipperen, alleen op de auto, op de aanhanger gebeurde niets meer. Andere kabels en zelfs andere aanhanger getest, allemaal zelfde probleem, dus ik gok dat het in de aansluiting op de auto zit.

Heb al ff gekeken hoe de boel los moet, maar dan moet mogelijk de volledige onderzijde (onderspoiler) eraf om er bij te kunnen...

Eerst maar eens wat contactspray in de stekkerbox op de auto.
Ja met onze vouwwagen op de M3 2019. Eerst al gedoe met een deel uit het plastic zagen om de draai van de stekker te kunnen maken, daarna werkte het goed.

Maar vorige week ineens na aankoppelen geen blauw icoon, geen leven van de vouwwagen en dubbel snel knipperen op de auto. Even lampje gecheckt van vouwwagen maar die was gewoon goed. Daarna stekker opnieuw goed aangedrukt en alles werkte weer.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

jongetje schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:12:
[...]

Op mijn Y moet ik na het rijden met een aanhanger altijd handmatig de trailer mode uitzetten.
Klopt, maar dat is volgens mij normaal gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Kan je het kenteken voor en achter vastschroeven? Of zijn er andere tips om goed vast te zetten?

Op YT zie ik video’s waarbij het lijkt alsof de houder/converter achter al zit vastgeschroefd. Wellicht dat je daar bestaande schroefgaten kan gebruiken?

Voor heb je volgens mij een gelijmd opzetstuk, ik heb het idee dat je daar dus weinig mee kan. Of zit er nog iets achter waar je wat mee kan? De houder in de US is ook gelijmd. Maar heeft wel gaten voor schroeven voor het kenteken.

[ Voor 25% gewijzigd door Ronwiel op 16-06-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
GekkeRipper schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Heel verstandig. Met de Tesla moet je vooral oppassen niet te veel te remmen. De remmen zijn voor normaal gebruik al onderbemeten, maar op de Nürburgring krijgen ze het echt te zwaar. Ze oververhitten snel en dan wordt het een duur rondje :) Gelukkig kun je met regen ook veel snelheid eruit halen voor een rustig rondje TF.

Edit: overigens mijd ik zelf de drukte daar. Er zijn te veel idioten waardoor je in een ongeluk verwikkeld kan raken. Ook al rijd je zelf nog zo netjes. En als de politie oordeelt dat je beide schuld hebt, of zelfs volledig jouw schuld, dan mag je betalen voor de schade aan de andere auto. Kan flink in de papieren lopen met al die Porsches daar.
Daar heeft de politie niets mee te maken daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
[...]

Ik ga het zelf niet doen met een Tesla, maar met wat je schrijft bevestig je toch gewoon dat een Tesla ongeschikt is voor een circuit. Racen is vooral heel laat en heel hard remmen, en net dat is een zwak punt bij een Tesla.

Standaard remmen en banden zijn gewoon ongeschikt voor elk circuit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:07
Aldusso schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:30:
[...]

Volgens mij is het een openbare weg, soort tolweg, echter ik zou me eerder zorgen maken dat een verzekeraar niets gaat uitkeren, als je dan brokken maakt of letsel dan hang je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:14
[...]

Aannemende dat je je er niet speciaal voor verzekerd hebt, zou ik m'n voorwaarden maar eens nalezen, want afaik sluiten veruit de mééste verzekeraars de Nurburgring specifiek uit van dekking.

Uit mijn verzekering voor mijn Y RWD, Univé:
3.Wat is niet verzekerd?
Hieronder staat in welke situaties wij de schade niet betalen of u niet helpen. Dit geldt
altijd. Er zijn meer situaties waarin wij schade niet betalen of u niet helpen, maar die
gelden slechts voor een gedeelte van de verzekering. Die situaties vindt u bij andere
paragrafen onder “Wat is niet verzekerd?”.
Schade is niet verzekerd als:
<knip>
• u buiten Nederland met uw auto op een circuit rijdt. Ook als dit circuit deel
uitmaakt van de openbare weg;
En ik heb dat de afgelopen 12 jaar eigenaarschap van auto's niet anders gezien eigenlijk, danwel nadrukkelijk bij naam uitgezonderd of op deze manier.

offtopic:
nog maar niet te spreken dat je dan dus eigenlijk ook niet op de nurburgring mag rijden omdat je effectief onverzekerd bent, en verzekerd zijn een voorwaarde is van toegang krijgen tot de ring O+

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 16-06-2025 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Ronwiel schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:29:
Kan je het kenteken voor en achter vastschroeven? Of zijn er andere tips om goed vast te zetten?

Op YT zie ik video’s waarbij het lijkt alsof de houder/converter achter al zit vastgeschroefd. Wellicht dat je daar bestaande schroefgaten kan gebruiken?

Voor heb je volgens mij een gelijmd opzetstuk, ik heb het idee dat je daar dus weinig mee kan. Of zit er nog iets achter waar je wat mee kan? De houder in de US is ook gelijmd. Maar heeft wel gaten voor schroeven voor het kenteken.
Volgens mij zitten ze in alle gevallen geschroefd. In mijn 3 zaten er een soort rivet nuts (weet de NL term even niet) in de kofferbakklep, en vermoed dat dat in mijn Y niet anders is. Heb daar gauw de plaat teruggeschroefd want de handelaar waar ik hem van heb gekocht had met een paar zelftappers de plaat "gewoon" vastgezet :+

De voorkant zat bij mijn 3 ook geschroefd, heb op enig moment de spacer ertussenuit getrokken en de houder direct aan de bumper geschroefd dmv dezelfde gaten.

Verder vermoed ik dat je gewoon commerciële oplossingen kan gebruiken om ze permanenter vast te zetten aan je auto, vermoed dat je motivatie diefstalontmoediging is?

Vind het zelf niet makkelijk want schoonmaken achter je platen wordt dan ook onmogelijk. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Mar.tin schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:13:
En ik heb dat de afgelopen 12 jaar eigenaarschap van auto's niet anders gezien eigenlijk, danwel nadrukkelijk bij naam uitgezonderd of op deze manier.
Jep, zo heb ik het ook altijd gelezen. Ik dacht alleen wel ergens gezien te hebben dat je een aparte eendagsverzekering af kon sluiten speciaal voor de ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:55
gjcvro schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:33:
[...]

Jep, zo heb ik het ook altijd gelezen. Ik dacht alleen wel ergens gezien te hebben dat je een aparte eendagsverzekering af kon sluiten speciaal voor de ring.
In Duitsland wodt de Nordschleife als tolweg gezien maar zelfs Duitse verzekeringen sluiten die soms uit.

Je kunt wel een speciale verzekering afsluiten:
https://occ.eu/zusatzversicherung/rennstreckenversicherung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Aldusso schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:30:
[...]

Tijdens Touristenfahrten is het een openbare weg waar de Duitse Wegenverkeerswet geldt. De politie komt bij een (groter?) ongeval zeker ter plaatse.

Tijdens trackdays is het besloten en een echt circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Tommie12 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:44:
[...]

Ik ga het zelf niet doen met een Tesla, maar met wat je schrijft bevestig je toch gewoon dat een Tesla ongeschikt is voor een circuit. Racen is vooral heel laat en heel hard remmen, en net dat is een zwak punt bij een Tesla.

Standaard remmen en banden zijn gewoon ongeschikt voor elk circuit.
Een rondje Touristenfahrten is feitelijk bedoeld om op je gemak lekker te kunnen rijden over de Nürburgring. Het is dan geen circuit. Je hoeft je dus ook niet te gedragen als op een circuit. Als je maar niet té langzaam rijdt en netjes rechts houdt. Dan kan het prima met elk setje af fabriek remmen.

Ga je echt tot het gaatje meerdere rondjes achter elkaar dan rijd je bijna alles af fabriek wel kapot, behalve keramische remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Mar.tin schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:13:
[...]

Aannemende dat je je er niet speciaal voor verzekerd hebt, zou ik m'n voorwaarden maar eens nalezen, want afaik sluiten veruit de mééste verzekeraars de Nurburgring specifiek uit van dekking.

Uit mijn verzekering voor mijn Y RWD, Univé:

[...]

offtopic:
nog maar niet te spreken dat je dan dus eigenlijk ook niet op de nurburgring mag rijden omdat je effectief onverzekerd bent, en verzekerd zijn een voorwaarde is van toegang krijgen tot de ring O+
Ik ga de voorwaarden niet eens nalezen. Ik ga er vanuit dat het gedeelte schade aan materiële zaken onverzekerd is. Je WA verzekering voor letsel dekt waarschijnlijk wel, maar pin me er niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:52
johan_solar schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:27:
[...]

Ja met onze vouwwagen op de M3 2019. Eerst al gedoe met een deel uit het plastic zagen om de draai van de stekker te kunnen maken, daarna werkte het goed.

Maar vorige week ineens na aankoppelen geen blauw icoon, geen leven van de vouwwagen en dubbel snel knipperen op de auto. Even lampje gecheckt van vouwwagen maar die was gewoon goed. Daarna stekker opnieuw goed aangedrukt en alles werkte weer.
Komt het door de rare draai dat de stekker geen goede verbinding maakt? Welke halve gare heeft die constructie bedacht, lijkt bijna alsof ze pas later beseften dat een trekhaakmogelijkheid wel handig is.

Kabels voor mijn fietsendrager hangen strak en moeten in een flinke hoek er onder, door de 13 > 7 pool adapter hangt het ook nog eens flink laag. Ik heb er 1x mee gereden en had na 20 km geen verlichting meer op de drager, gok dat de stekker ook losgerammeld is. Heb nu maar een adapter besteld waarmee de stekker een 90 graden hoek maakt, sluit ik de 13 > 7 en daarna fietsendrager daar op aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:07
GekkeRipper schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:22:
[...]

Ik ga de voorwaarden niet eens nalezen. Ik ga er vanuit dat het gedeelte schade aan materiële zaken onverzekerd is. Je WA verzekering voor letsel dekt waarschijnlijk wel, maar pin me er niet op vast.
Je wa zal uitkeren aan anderen, echter zal de verzekeraar dit verhalen op jou. Als je een jonge arts aanrijd dan zal je maandelijks niets meer overhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijts
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:15

M3 2019 LR AWD
Heb ik ook ooit gehad en toen bleek de verloopstekker van 13-pins naar 7-pins niet helemaal ok. Vervangen door een andere en sindsdien geen issue meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:41
Denk eerlijk gezegd dat de WAM (wet aansprakelijkheid motorrijtuigen) altijd dekt en dat het niet mogelijk is dat verzekeraar dit uitsluiten. Dat gaat dan uiteraard over het verplichte deel van de verzekering en niet over aanvullende verzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Ronwiel schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:29:

Ik heb deze toevallig gisteren gemonteerd met goede dubbelzijdige tape en een paar dotjes siliconen kit. Zo heb ik geen schroefgaten in de nummerplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
GekkeRipper schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:10:
[...]

Tijdens Touristenfahrten is het een openbare weg waar de Duitse Wegenverkeerswet geldt. De politie komt bij een (groter?) ongeval zeker ter plaatse.

Tijdens trackdays is het besloten en een echt circuit.
Dat is niet zo, de openbare weg is het pas als je van het "circuit' afgaat. Daar gelden uiteraard de verkeersregels. Maar erbinnen (dus achter de ingang, en op de 'Schleife' is er ook geen handhaving van Politie o.i.d, Tijdens "Touristenfahrten' moet je bijv. ook een voertuig hebben wat meer dan 130km/h kan, dat doen ze niet omdat je je aan de snekheid/verkeersregels moet houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
R-R-L schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:40:
[...]
Heb nu maar een adapter besteld waarmee de stekker een 90 graden hoek maakt, sluit ik de 13 > 7 en daarna fietsendrager daar op aan.
Staat ook een mooi 3d model op thingiverse, kun je het voor 2 tientjes zelf knutselen.
Geloof wel dat ze iets beter geprijs worden, want 90 euro voor een hoekadapter vond ik wat overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
Aldusso schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:12:
[...]

Dat is niet zo, de openbare weg is het pas als je van het "circuit' afgaat. Daar gelden uiteraard de verkeersregels. Maar erbinnen (dus achter de ingang, en op de 'Schleife' is er ook geen handhaving van Politie o.i.d, Tijdens "Touristenfahrten' moet je bijv. ook een voertuig hebben wat meer dan 130km/h kan, dat doen ze niet omdat je je aan de snekheid/verkeersregels moet houden ;)
Off-topic dit allemaal, maar ... Veel verschillende meningen hier wat van toepassing zou zijn. Is er iemand met aanrijdingservaring op dit vlak op de Nordschleife?

Ik vraag dit voor een vriend _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
nerovectra schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:47:
[...]

Off-topic dit allemaal, maar ... Veel verschillende meningen hier wat van toepassing zou zijn. Is er iemand met aanrijdingservaring op dit vlak op de Nordschleife?

Ik vraag dit voor een vriend _O-
Gelukkig niet..maar staat wel vermeldt in veel voorwaarden van verzekeraars, leasemaatschappijen e.d. Beste even bellen en vragen hoe of wat. Over het algemeen wordt eigen schade niet gedekt zodra je op een afgesloten terrein rijdt wat gebruikt wordt voor wedstrijden, races (en wat al niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hoe bevalt het zitcomfort voor de Model 3 voor de wat langere rijder (1,90)? Vandaag proefrit gemaakt en vond het wat krap. Tikte tegen de console aan en bij volledig draaien van het stuur raakt ik m'n bovenbenen.

Met de Tesla man gesproken, was ongeveer dezelfde lengte, en liet zien hoe hij de stoel het liefst zet. Die ging dus een heel stuk naar achter.

Wat blijkt, ik rijd dus al jaren met een verkeerde zithouding in m'n auto. Ik zit met m'n knieën in een hoek van 90 graden en dat is dus helemaal niet goed blijkt nu ik dat online uitzoek en wat artikelen check over ergonomie.

Neemt niet weg dat ik nu even beetje de weg kwijt ben.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronwiel op 16-06-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:54
Goch zit er niet mee in hoor. Ik doe bijvoorbeeld mijn handpalm op bovenkant van stuur (+ verstellen) en mijn been comfortabel kan remmen. Ikzelf ben 1.85m en het is vaak wel een uitdaging.
Ronwiel schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:20:
Hoe bevalt het zitcomfort voor de Model 3 voor de wat langere rijder (1,90)? Vandaag proefrit gemaakt en vond het wat krap. Tikte tegen de console aan en bij volledig draaien van het stuur raakt ik m'n bovenbenen.

Met de Tesla man gesproken, was ongeveer dezelfde lengte, en liet zien hoe hij de stoel het liefst zet. Die ging dus een heel stuk naar achter.

Wat blijkt, ik rijd dus al jaren met een verkeerde zithouding in m'n auto. Ik zit met m'n knieën in een hoek van 90 graden en dat is dus helemaal niet goed blijkt nu ik dat online uitzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:45
Hoe bevalt het zitcomfort voor de Model 3 voor de wat langere rijder (1,90)?
Ben zelf 196cm, had graag een M3 gekocht maar ik vond ‘m te klein. Vooral irritant dat je grotendeels tegen het dak zit te kijken i.p.v. door de voorruit.

Daarom toch een MY gekocht ook al heb ik de ruimte niet nodig. Goed zitten en goed zicht vond ik belangrijker. Helaas wel minder sportief rijden.

Ik zit inderdaad bijna helemaal naar achteren, knieën in een grotere hoek dan 90.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 11:14
Radiodurans schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:38:
[...]

Ben zelf 196cm, had graag een M3 gekocht maar ik vond ‘m te klein. Vooral irritant dat je grotendeels tegen het dak zit te kijken i.p.v. door de voorruit.

Daarom toch een MY gekocht ook al heb ik de ruimte niet nodig. Goed zitten en goed zicht vond ik belangrijker. Helaas wel minder sportief rijden.

Ik zit inderdaad bijna helemaal naar achteren, knieën in een grotere hoek dan 90.
Grappig, ik had het precies andersom. Kon de stoel van de Y niet genoeg naar beneden, achter zetten om iet constant tegen de daklijst aan te kijken daarom geen Y genomen maar een 3 waar ik wel prima in zit (194)

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dik 1,90m hier, nergens last van, prima zithouding te vinden in de oude M3. Stuur maximaal naar me toe en ongeveer 2/3 in hoogte, stoel relatief dicht op het stuur en maximaal omlaag, vrij “actieve rijdershouding” zeg maar. Kan met de knie sturen als ik wil, maar zit nooit klem.

Ik heb alleen verhoudingsgewijs iets kortere benen, dat helpt en maakt dat de middentunnel niet in de weg zit. Dat had ik in eerdere Volvo’s bijvoorbeeld wel en ook in de Polestar 2, wat voelde als een klein, krap hok.

Wat me overigens wel opvalt bij andere M3 rijders - collega’s, kennissen, of als je iemand ziet uitstappen op een parkeerplaats ergens - is hoe hoog hun stoel altijd staat. Alsof ze graag tegen de zonneklep aankijken ofzo. Zelfs mijn partner zit bijna maximaal omlaag en die is ruim onder de 1,70m. Ik word wel tegen het stuur gevouwen als hij per ongeluk op haar stand gaat, dat wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
BigSmurf schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:32:

Wat me overigens wel opvalt bij andere M3 rijders - collega’s, kennissen, of als je iemand ziet uitstappen op een parkeerplaats ergens - is hoe hoog hun stoel altijd staat. Alsof ze graag tegen de zonneklep aankijken ofzo. Zelfs mijn partner zit bijna maximaal omlaag en die is ruim onder de 1,70m. Ik word wel tegen het stuur gevouwen als hij per ongeluk op haar stand gaat, dat wel. :+
Als ik uitstap staat de stoel inderdaad hoog, aesy entry 8)
Zegt niets over rijden, want dan zakt hij bijna naar de onderste stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 14:34
@Ronwiel Ik heb ongeveer dezelfde ervaring als @robbinonline, ik zit met 193cm echt wel goed in een 3. In een (nieuwe) Y kan de stoel echter net niet laag genoeg waardoor ik niet onder de binnenspiegel door kan kijken. Voor mij persoonlijk geen dealbreaker maar wel echt jammer. Komt blijkbaar doordat de stoel op een soort verhoging staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:19
1.94 en nergens last van. Stoel staat in laagste stand, leuning iets of wat verder achterover zodat mijn rug in de juiste hoek staat voor het comfort.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Hebben jullie het allemaal over het zitcomfort van de M3 bij lengtes boven de 1,90. Mijn vrouw is 1,56..... en die moest goed puzzelen voor de juiste zithouding😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:45
patrickt35 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:18:
Hebben jullie het allemaal over het zitcomfort van de M3 bij lengtes boven de 1,90. Mijn vrouw is 1,56..... en die moest goed puzzelen voor de juiste zithouding😂
Dan wordt de vraag: ruil je de auto in of je vrouw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 12:01
Volgens anderen lig ik meer in de auto dan dat ik zit, maar ik heb dat jaren geleden gestart omdat ik daarmee mijn onderrug het minst belast, helpt echt. En met mijn 1,89 heb ik mijn stoel ook zo laag mogelijk, ver naar achteren, dus als iemand achter mij wil zitten moet ik toch even weer wat rechter op en naar voren. Voor langere ritten is dat echter niet zo fijn voor de benen die dan niet zo goed ondersteund zijn.

Mijn vrouw is ook rond de 1,60 dus het hebben van profielen voor de stoelen was één van de belangrijkste redenen om voor Tesla te gaan. Als zij met de Mondeo was weggeweest en vergeten was de stoel terug te zetten, zat ik daar eerst mee te klooien, anders kwam ik er niet in.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 16:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Haha, herkenbaar. Wij zijn hier met drie bestuurders thuis, dus we wisselen vaak, en de automatische stoelprofielen zijn echt hemels. Je hebt 9 van de 10 keer niet door dat de stoel al goed is gezet voor je.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik ben 1m90 en m'n vrouw is 1m54. Het instappen is de auto is wellicht wel de beste functie van de auto, want je doet de bestuurders deur open en de stoel gaat óf helemaal naar voren en omhoog óf helemaal naar achteren en naar beneden.

Heel soms - als we tegelijk naar de auto lopen - pakt hij m'n vrouws telefoon eerder en dan moet ik heel snel bovenin op het scherm clicken wil ik niet opgevouwen worden in m'n eigen stoel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acroach
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 12:09
Luckeh schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:56:
[...]

Ik ben 1m90 en m'n vrouw is 1m54. Het instappen is de auto is wellicht wel de beste functie van de auto, want je doet de bestuurders deur open en de stoel gaat óf helemaal naar voren en omhoog óf helemaal naar achteren en naar beneden.

Heel soms - als we tegelijk naar de auto lopen - pakt hij m'n vrouws telefoon eerder en dan moet ik heel snel bovenin op het scherm clicken wil ik niet opgevouwen worden in m'n eigen stoel.
Dan gebruik je de easy entry modus niet blijkbaar, bij mij gaat de stoel pas bewegen als ik zit en op het rempedaal druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Acroach schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Dan gebruik je de easy entry modus niet blijkbaar, bij mij gaat de stoel pas bewegen als ik zit en op het rempedaal druk
Nee, gelukkig niet. Ik kan anders niet instappen als hij op de vrouw haar stand staat. En als hij op mijn stand staat kan ze niet bij de pedalen :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin

Wat blijkt, ik rijd dus al jaren met een verkeerde zithouding in m'n auto. Ik zit met m'n knieën in een hoek van 90 graden en dat is dus helemaal niet goed blijkt nu ik dat online uitzoek en wat artikelen check over ergonomie.

Als je een nieuwe beoogd waarschijnlijk wel prima.
Heb met 1m95 op goede dagen 90.000 prima kilometers gemaakt in mijn 2022 Model 3 met ook plenty dagen van 10 uur achter het stuur op road trips, terwijl ik in de 2019 3 van de ouders na een uur ofzo belabberd zit, vooral in de rug. (Ben blij dat we dit jaar mijn Y meenemen naar mannenweekeind met vaders en een kennis, ipv zijn 3 :+)

Inmiddels in een Y en die is nog iets comfortabeler, vooral omdat de stoelen hoger van de grond staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:31
Ik heb ook een hele tijd zitten zoeken naar de juiste houding. Als je van de comfortzetels van premium merken komt, is de Tesla zetel wel wennen.
Intussen zitten ze redelijk goed, maar blijf het wel jammer vinden dat de zit zo kort is. Na wat langere ritten begin ik het toch te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acroach
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 12:09
Luckeh schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:34:
[...]

Nee, gelukkig niet. Ik kan anders niet instappen als hij op de vrouw haar stand staat. En als hij op mijn stand staat kan ze niet bij de pedalen :)
De easy entry modus is juist zodat je altijd kan instappen. Werkt perfect! Ik ben 1.92 en mn vrouw 1.56. Beiden geen last met instappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarf70
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-09 08:50
Acroach schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:32:
[...]

De easy entry modus is juist zodat je altijd kan instappen. Werkt perfect! Ik ben 1.92 en mn vrouw 1.56. Beiden geen last met instappen.
Nadeel van easy entry is dat als je een keer iemand achter je hebt zitten en jij wilt in/uitstappen, deze persoon klem komt te zitten als de stoel naar achteren gaat. Maar ja, jij kan wel makkelijk in/uitstappen :*)

M3P - Zwart - Zwart - Levering: 20/12/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 09:56
gjcvro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:19:
[...]

Volgend mij zat de stekker niet goed in de adapter, dus alles aansluitingen even nalopen.
Nu krijg ik de melding weer. Alle stekkers zitten goed, de WCD is niet warm.

Verder geen bekend issue hier?
UMC_a017
Charge rate reduced - Wall plug temperature high
Wall outlet and wiring inspection recommended
What this alert means:

High temperature detected by Mobile Connector alerts indicate the outlet used to charge is becoming too warm, so charging has been slowed to protect the outlet.

This is not typically an issue with your vehicle or your Mobile Connector, but rather an issue with the outlet. A warm outlet may be caused by a plug that is not fully inserted, a loose building wiring connection to the outlet, or an outlet that is beginning to wear out.

What to do:

Make sure your adapter is fully plugged into the outlet. If charging speed does not return to normal, contact an electrician to inspect the outlet and building wiring connections to the outlet and complete any repairs needed.

If the outlet is worn, it should be replaced with a high-quality outlet. Consider upgrading to a Tesla Wall Connector for greater convenience and highest charging speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
zeeg schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:03:
[...]

Nu krijg ik de melding weer. Alle stekkers zitten goed, de WCD is niet warm.

Verder geen bekend issue hier?

[...]
Onderstaande link toevallig al bekeken. Zelfde ervaring waarbij de socket het issue was dacht ik.

https://teslamotorsclub.c...-temperature-high.236889/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:22
Snarf70 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:47:
[...]

Nadeel van easy entry is dat als je een keer iemand achter je hebt zitten en jij wilt in/uitstappen, deze persoon klem komt te zitten als de stoel naar achteren gaat. Maar ja, jij kan wel makkelijk in/uitstappen :*)
Of als je de achterbank plat hebt, je nog net niet de hoofdsteun van de achterbank vernaggeld. Hier ook meerdere knieschijfklachten van passagiers gehad, dus heb t uitgezet.
Pagina: 1 ... 85 ... 128 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: