Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Vandaag heb ik een proefrit gemaakt in de Model 3 LR AWD (2024). Ik had serieus niet verwacht dat de knoppen om richting aan te geven op een rotonde zo onpraktisch waren op het stuur — het is zelfs ronduit gevaarlijk. Het werkt gewoon niet zoals het zou moeten. Binnen nu en een jaar ben ik van plan mijn huidige auto in te ruilen, maar dit is voor mij toch wel een aandachtspunt.

Voor de rest rijdt de Long Range perfect: hij is snel genoeg en de wegligging is uitstekend. Jammer alleen van de topsnelheid van 201 km/u; de pre-facelift haalde 233 km/u, en dat was vooral fijn voor als ik op de Autobahn rijd (ik woon tenslotte niet ver van de Duitse grens). Daar staat dan weer tegenover dat het erg prettig is om te rijden met een elektrische auto die op een volle lading 550 km of zelfs nog wat meer haalt.

Eén ding staat vast: ik ga er sowieso een halen. Ze worden op de occasionmarkt steeds goedkoper, dus dat maakt de stap om over te schakelen nog makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:05
DeJurist schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:48:
Vandaag heb ik een proefrit gemaakt in de Model 3 LR AWD (2024). Ik had serieus niet verwacht dat de knoppen om richting aan te geven op een rotonde zo onpraktisch waren op het stuur
tijdens normaal rijden is het geen probleem, rotondes zijn er genoeg mensen die er aan kunnen wennen blijkbaar, maar ik heb de knob https://enhauto.com/produ...EXg7KqmlGR2Q9Pv5yZI9XwBk0
zo ingesteld dat bij indrukken de raw naar rechts aan gaat. Mijn hand ligt dat toch al vaak rond die plek. Voelt vrij natuurlijk voor mij nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Nu online
gjcvro schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:54:
[...]

tijdens normaal rijden is het geen probleem, rotondes zijn er genoeg mensen die er aan kunnen wennen blijkbaar, maar ik heb de knob https://enhauto.com/produ...EXg7KqmlGR2Q9Pv5yZI9XwBk0
zo ingesteld dat bij indrukken de raw naar rechts aan gaat. Mijn hand ligt dat toch al vaak rond die plek. Voelt vrij natuurlijk voor mij nu.
Wist niet dat dit bestond. Maar kan je hiermee richting aangeven wil je zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:05
DeJurist schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:00:
[...]

Je kunt er van alles mee. Op de knop drukken, en de 4 toetsen er omheen kun je zo'n beetje elke functie van je auto uit laten voeren. Ook nog afhankelijk van je rijstand. En met draaien kom je in een nieuw menu.

Bij mij staat tijdens rijden drukken op raw rechts, en de rest heb ik gebruikt voor b.v. stoelverwarming en AP aan / uitzetten, omdat dubbelklik niet altijd lekker gaat. En de commander zelf kan nog veel meer leuke dingen, zoals niet piepen dat ik te hard rij, ledstrip (mis)bruiken voor allerlei functies etc etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
DeJurist schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:00:
[...]

Ze hebben ook stalks, dan heb je gewoon weer hendels.

https://enhauto.com/stalks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 17:51
DeJurist schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:48:
Vandaag heb ik een proefrit gemaakt in de Model 3 LR AWD (2024). Ik had serieus niet verwacht dat de knoppen om richting aan te geven op een rotonde zo onpraktisch waren op het stuur — het is zelfs ronduit gevaarlijk. Het werkt gewoon niet zoals het zou moeten. Binnen nu en een jaar ben ik van plan mijn huidige auto in te ruilen, maar dit is voor mij toch wel een aandachtspunt.
Ik heb enkel een linker stalk van Enhance, werkt perfect..
Voor de rest rijdt de Long Range perfect: hij is snel genoeg en de wegligging is uitstekend. Jammer alleen van de topsnelheid van 201 km/u; de pre-facelift haalde 233 km/u, en dat was vooral fijn voor als ik op de Autobahn rijd (ik woon tenslotte niet ver van de Duitse grens). Daar staat dan weer tegenover dat het erg prettig is om te rijden met een elektrische auto die op een volle lading 550 km of zelfs nog wat meer haalt.
550km ga je nooit halen, en al zeker niet met autosnelwegkilometers.
Een LR mag je maar opladen tot 80%, enkel als je een lange rit voor de boeg hebt kan je hem op 100% zetten, maar doordeweeks staat hij op 80%
Eén ding staat vast: ik ga er sowieso een halen. Ze worden op de occasionmarkt steeds goedkoper, dus dat maakt de stap om over te schakelen nog makkelijker.
Ik heb er één van eind 2023 weliswaar RWD in april 2025 gekocht, ze geraken ze niet kwijt op de occassiemarkt en er zijn dus goede deals te bekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:08
RigolleM schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:00:
[...]

[...]

Een LR mag je maar opladen tot 80%, enkel als je een lange rit voor de boeg hebt kan je hem op 100% zetten, maar doordeweeks staat hij op 80%

[...]

Ik heb er één van eind 2023 weliswaar RWD in april 2025 gekocht, ze geraken ze niet kwijt op de occassiemarkt en er zijn dus goede deals te bekomen.
Met mijn Model 3 LR highland heb ik over de afgelopen 50.000km een gemiddeld verbruik van 144 Wh/km. Dat is voor het overgrote deel snelwegkilometers gezien mijn woonwerk afstand van zo'n 170km enkele reis.
Met een bruikbare capaciteit van een nieuwe accu van 75kWh kom ik dan op een bereik van zo'n 520km. Opladen doe ik meestal inderdaad tot zo'n 80-90% omdat ik ook dan makkelijk een retourtje red zonder tussentijds op te laden, maar ook regelmatig laad ik tot 100% waarbij ik er dan wel voor zorg dat m'n accu pas net de 100% aantikt voor ik vertrek en hij dus niet lang op 100% staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:07
Wekko306 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:44:
[...]

Met mijn Model 3 LR highland heb ik over de afgelopen 50.000km een gemiddeld verbruik van 144 Wh/km. Dat is voor het overgrote deel snelwegkilometers gezien mijn woonwerk afstand van zo'n 170km enkele reis.
Met een bruikbare capaciteit van een nieuwe accu van 75kWh kom ik dan op een bereik van zo'n 520km. Opladen doe ik meestal inderdaad tot zo'n 80-90% omdat ik ook dan makkelijk een retourtje red zonder tussentijds op te laden, maar ook regelmatig laad ik tot 100% waarbij ik er dan wel voor zorg dat m'n accu pas net de 100% aantikt voor ik vertrek en hij dus niet lang op 100% staat.
lange ritten helpen enorm bij het verbruik. Ga maar eens stukkies van 30 a 40km rijden. Zeker in de winter is je range dan echt behoorlijk beperkt.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
anti elppa schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:50:
[...]

lange ritten helpen enorm bij het verbruik. Ga maar eens stukkies van 30 a 40km rijden. Zeker in de winter is je range dan echt behoorlijk beperkt.
Tenzij je aan de laadpaal kunt voorverwarmen, dan gaat dat ook meevallen. ;) Het is vooral het voorverwarmen dat zoveel energie kost.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Nu online
[...]

[...]

[...]

Hoezo is dat niet haalbaar? Je mag een Tesla zeker tot 100% opladen, vooral als je dat met een slow charger doet. Of dat altijd nodig is, is een tweede, maar als het moment erom vraagt, dan kán het gewoon.

Niemand rijdt op een gewone dag de volle actieradius, maar het is fijn om te weten dat het beschikbaar is als het wél een keer nodig is. Daarnaast bestaan er genoeg range-testen waarbij de Model 3 daadwerkelijk meer dan 550 kilometer haalt, en er zijn ook databases die praktijkcijfers bevestigen.

https://ev-database.org/n...la-Model-3-Long-Range-AWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
mjvdzwet schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:12:

Het is jammer dat (net als via de Commander) de deur links achter ook open gaat als je de kabel wil ontgrendelen.
Als je Bestuurdersportier Ontgrendelen aan hebt staan gaat de deur niet open, maar wordt de kabel wel ontgrendeld. Handig voor als je toch vaak alleen in de auto zit

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 17-06-2025 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:55

bert pit

asdasd

Acroach schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:32:
[...]

De easy entry modus is juist zodat je altijd kan instappen. Werkt perfect! Ik ben 1.92 en mn vrouw 1.56. Beiden geen last met instappen.
Nog een puntje bij easy entry: vandaag had ik een pakket van net geen 2 meter achterin liggen. Dat ging prima met de stoelen een beetje naar voren. Maar ja dan stap je uit en hoppa de stoelen gaan naar achteren. Het kraakte een beetje maar geen schade gelukkig.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Op lange afstanden laad je thuis tot 100%, daarna rijden tot 10% vulling en laden tot 70 a 80%. Maar dat je over de WLTP afstand heen kan bewijst deze test waar dat het beste lukt met de MY LR dual motor:
https://www.motor.no/bil/...sten-sommeren-2025/314668

In de betaalbare klasse is de M3 nog steeds onverslaanbaar qua rij afstand.

Beide modellen komen veel verder dan 550km. Mij nog nooit gelukt overigens.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 22:45
Dacht vanmorgen toen ik de auto van de openbare laadpaal afhaalde 'even de nieuwe update testen'. Kijken of er eens iets bij is gekomen wat ik ga gebruiken. De laatste updates voor mij allemaal een beetje 'meh'.

Dus ik drie seconden de achterdeur open houden en voila de stekker werd ontgrendeld. Ook op de laadpaal dus ik hoef de laadpas ook niet meer apart te leggen om het laden te stoppen / kabel te ontgrendelen. Ik zeg: nice! Iets bruikbaars dus.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 21:58
anti elppa schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:50:
[...]

Bij korte ritten maak je veel meer gebruik van regenerative braking en rij je vaak op lagere snelheden, wat enorm helpt bij het verbruik. Ze zijn zuiniger bij korte ritten- en het minst efficient bij lange ritten op de snelweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Stronk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:21:
[...]

Bij korte ritten maak je veel meer gebruik van regenerative braking en rij je vaak op lagere snelheden, wat enorm helpt bij het verbruik. Ze zijn zuiniger bij korte ritten- en het minst efficient bij lange ritten op de snelweg.
In de winter korte ritjes als in: winkels, binnenstad, ommetje naar kennisen of korte rit naar werk is wel een grote verbruiker. Telkens alles opwarmen wat veel energie kost. Regeneratief remmen doet 't ook nog eens slechter in de winterkou, zeker bij een LFP batterij. Dus tja. Korte ritten kosten echt wel veel energie.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 21:58
Laat ik een andere kant horen: ik rij voor mijn werk afstanden van 200km in één stuk door. Als je dit met 130km/u op de snelweg doet verbuik je al snel 165 Wh/km.

Ik heb niet ervaren dat het opwarmen van de auto en de verminderde werking van regenerative braking zou resulteren in een hoger verbruik dan het rijden van lange ritten op de snelweg.

Naar mijn ervaring is de grootste energie verbruiker de snelheid waarmee je rijd, en die ligt altijd laag bij korte ritten (meestal zo'n 135 wh/km).

Leuk verbruik in theorie bij 100km/u, maar ken niemand die zo rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Stronk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:37:
Laat ik een andere kant horen: ik rij voor mijn werk afstanden van 200km in één stuk door. Als je dit met 130km/u op de snelweg doet verbuik je al snel 165 Wh/km.

Ik heb niet ervaren dat het opwarmen van de auto en de verminderde werking van regenerative braking zou resulteren in een hoger verbruik dan het rijden van lange ritten op de snelweg.

Naar mijn ervaring is de grootste energie verbruiker de snelheid waarmee je rijd, en die ligt altijd laag bij korte ritten (meestal zo'n 135 wh/km).

Ja, hoe sneller je rijdt hoe meer je verbruikt en hoe korter de rit bij koude of hitte (en je wilt het binnen 20 graden hebben) hoe hoger het gebruik.
Ofwel funest is een korte rit over de snelweg (130) in de kou of in de hitte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Nou, ja de wagens zijn inderdaad zuiniger bij lagere snelheden maar alleen als er geen verwarming hoeft plaats te vinden. Zodra je gaat rijden met een koude batterij die moet worden opgewarmd ga je ook bij lage snelheden geen goede cijfers halen. Zeker niet als je niet in chill mode aan het rijden bent.

Dus ja: lage snelheden zijn beter mits er geen batterijverwarming nodig is. Zodra dat wel het geval is gaat die vlieger niet op.

Daarnaast, op een afstand van 200km met 130 km/u is de verwarming nogal marginaal. Helemaal als je met koude temperaturen met de chill-modus actief aan het rijden bent. Dat scheelt een slok op een borrel.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat 130 km/u rijden ook niet zo vaak voorkomt bij mij. Ieder z'n meug :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEOudyAHIJmPazL3_3totcvtlYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xPw5HWH6IeI519j9Mw4qS3ag.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
DeJurist schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:08:
[...]

Hoezo is dat niet haalbaar? Je mag een Tesla zeker tot 100% opladen, vooral als je dat met een slow charger doet. Of dat altijd nodig is, is een tweede, maar als het moment erom vraagt, dan kán het gewoon.

Niemand rijdt op een gewone dag de volle actieradius, maar het is fijn om te weten dat het beschikbaar is als het wél een keer nodig is. Daarnaast bestaan er genoeg range-testen waarbij de Model 3 daadwerkelijk meer dan 550 kilometer haalt, en er zijn ook databases die praktijkcijfers bevestigen.
[YouTube: Old vs New Tesla Model 3 Highway Range Test! Huge Improvement For Refresh - Long Range AWD]
https://ev-database.org/n...la-Model-3-Long-Range-AWD
Hoe snel denk je dat je accu leeg is met 233km/h. Ik heb echt nog nooit gehoord dat dat voor iemand een issue zou zijn dat de auto maar 201km/h zou gaan ipv 233. :+
Dat wil je toch ook niet voor je accu/banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Oekol schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:23:
[...]

In de winter korte ritjes als in: winkels, binnenstad, ommetje naar kennisen of korte rit naar werk is wel een grote verbruiker. Telkens alles opwarmen wat veel energie kost. Regeneratief remmen doet 't ook nog eens slechter in de winterkou, zeker bij een LFP batterij. Dus tja. Korte ritten kosten echt wel veel energie.
Ik merk dit in de zomer ook al wel bij korte ritten als de auto moet coolen. Hoe langer de rit, hoe zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 23:44

Damian

Insane Obtrusion

-MD- schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 00:58:
Nou, ja de wagens zijn inderdaad zuiniger bij lagere snelheden maar alleen als er geen verwarming hoeft plaats te vinden. Zodra je gaat rijden met een koude batterij die moet worden opgewarmd ga je ook bij lage snelheden geen goede cijfers halen. Zeker niet als je niet in chill mode aan het rijden bent.

Dus ja: lage snelheden zijn beter mits er geen batterijverwarming nodig is. Zodra dat wel het geval is gaat die vlieger niet op.

Daarnaast, op een afstand van 200km met 130 km/u is de verwarming nogal marginaal. Helemaal als je met koude temperaturen met de chill-modus actief aan het rijden bent. Dat scheelt een slok op een borrel.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat 130 km/u rijden ook niet zo vaak voorkomt bij mij. Ieder z'n meug :)
[Afbeelding]
Welke tool heb je voor die info draaien? Is dat TeslaMate?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:23

RvV

WouterL schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:03:
[...]

Hoe snel denk je dat je accu leeg is met 233km/h. Ik heb echt nog nooit gehoord dat dat voor iemand een issue zou zijn dat de auto maar 201km/h zou gaan ipv 233. :+
Met pak hem beet 105kW gaat dat best snel! (model y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZ9kf7p9G_daaf0JZDribLbFXOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ibswq3Euc7nQiO8OtvT1PfLn.png?f=fotoalbum_large

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
RvV schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:27:
[...]

[Afbeelding]
Was je even bij de oosterburen aan 't cruisen om 17u? De tandjes dat is vlot doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
RvV schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:27:
[...]

[Afbeelding]
Heb je dat veel langer dan 10s kunnen doen?

Ik heb die snelheid ook al aangetikt, maar nooit echt langer dan een minuut of zo.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Oekol schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:39:
[...]

Was je even bij de oosterburen aan 't cruisen om 17u? De tandjes dat is vlot doorrijden.
Mwoa, het is maar wat je gewend bent. Mijn motorfiets stopt bij 299 en de BMW die ik hiervoor had, die kwam tot 280 op de teller. De Y vond ik toch een beetje zwabberig op de max snelheid. Maar dat is inderdaad op de A57 in Duitsland. In NL ben ik al jaren niet meer boven de 130-140 uit gekomen.
Maar het haalt niet echt uit om elektrisch nog zo snel te gaan rijden als je het mij vraagt.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Tommie12 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:46:
[...]

Ik heb die snelheid ook al aangetikt, maar nooit echt langer dan een minuut of zo.
Jawel, maar ik zag in scanmytesla of hoe heet die app ook alweer, dat alles best wel warm werd, zoals de motor en accu.

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:42

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Stronk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:37:

Mij ken je nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RvV schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:51:
[...]

Jawel, maar ik zag in scanmytesla of hoe heet die app ook alweer, dat alles best wel warm werd, zoals de motor en accu.
Je trekt dan ook 105kW door die motor, en grote stromen door de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Nu online
WouterL schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:03:
[...]

Tja, meningsverschillen zijn moeilijk te verdragen. Heb ik die topsnelheid echt nodig? Natuurlijk niet. Maar soms is het gewoon lekker om even te kunnen planken op een stuk snelweg waar het mag. Net zoals mensen die een Performance-model kopen—niet omdat ze dagelijks 261 km/u rijden, maar omdat het kan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DeJurist schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Tja, meningsverschillen zijn moeilijk te verdragen. Heb ik die topsnelheid echt nodig? Natuurlijk niet. Maar soms is het gewoon lekker om even te kunnen planken op een stuk snelweg waar het mag. Net zoals mensen die een Performance-model kopen—niet omdat ze dagelijks 261 km/u rijden, maar omdat het kan. :+
idd, eigenlijk heeft niemand meer dan 100pk "nodig" in een auto.

Al de rest is 'leuk' of aangenaam. Maar je gaat dat vermogen nooit langdurig gebruiken. Laat ons niet vergeten dat als je auto 15kWh/100km verbruikt bij een snelheid van 100 km/h je dus gemiddeld niet meer dan 15kW gebruikt, wat ca 20pk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
DeJurist schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Nee hoor, ik heb er helemaal geen moeite mee. Ieder zijn heug en meug ;)

OT: wat zou je verbruiken op 233km/h?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:12
WouterL schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:15:
[...]

Waarschijnlijk zo'n 600Wh/km (theoretisch benaderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
WouterL schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:15:
[...]

Ca 4 keer zo veel als bij 115 km/h. (luchtweerstand)
Al mag je wat aftrekken voor de rolweerstand (die is lineair), en je moet wat toe voegen voor de verhoogde inefficienties van de motor en batterij.

Maar 600 Wh/km zal niet zo ver van de waarheid liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 13:38
Oekol schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:19:
Dacht vanmorgen toen ik de auto van de openbare laadpaal afhaalde 'even de nieuwe update testen'. Kijken of er eens iets bij is gekomen wat ik ga gebruiken. De laatste updates voor mij allemaal een beetje 'meh'.

Dus ik drie seconden de achterdeur open houden en voila de stekker werd ontgrendeld. Ook op de laadpaal dus ik hoef de laadpas ook niet meer apart te leggen om het laden te stoppen / kabel te ontgrendelen. Ik zeg: nice! Iets bruikbaars dus.
Dus als je drie seconden de hendel van de linkerachterdeur open houdt, hoef je geen laadpas meer tegen de paal te tikken om de boel te ontgrendelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 16:13
Kashika schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:53:
[...]

Dus als je drie seconden de hendel van de linkerachterdeur open houdt, hoef je geen laadpas meer tegen de paal te tikken om de boel te ontgrendelen?
Klopt, de voorwaarde moet uiteraard wel zijn dat je je telefoon of keyfob in de buurt hebt en de auto ontgrendeld wordt. Heb er al een aantal keren gebruik van gemaakt en werkt erg fijn. De achterdeur doe ik toch al open voor m'n tas of jas dus dan kan ik de hendel net zo goed even open blijven houden :*)

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Kashika schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:53:
[...]

Nee ik had alleen verwacht dat de kabel los schoot van de auto. Maar bleek ook de laadpaal te zijn nadat ik 'm uit de auto haalde. Perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Jochemp schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:37:
[...]

Klopt, de voorwaarde moet uiteraard wel zijn dat je je telefoon of keyfob in de buurt hebt en de auto ontgrendeld wordt. Heb er al een aantal keren gebruik van gemaakt en werkt erg fijn. De achterdeur doe ik toch al open voor m'n tas of jas dus dan kan ik de hendel net zo goed even open blijven houden :*)
Dit dus. Ik doe 'm ook al open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09 19:58

Sebazzz

3dp

De stekker werd altijd al ontgrendeld als je de laadpas bij de paal afmeldde, dus nu hoef je dat niet eens te doen begrijp ik?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Oekol schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:39:
[...]

Nee ik had alleen verwacht dat de kabel los schoot van de auto. Maar bleek ook de laadpaal te zijn nadat ik 'm uit de auto haalde. Perfect!
Hmm ik vraag mij af hoe de laadpaal dat weet. Want het is een heel simpel protocol waarmee de communicatie verloopt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
Voor mijn lease Model 3 highland morgen een afspraak om de ruitenwissers te vervangen maar zie in de app dat de mobiele service aangeeft dat auto onder afdak of in een garage moet staan. Ik sta op een bedrijven parkeerplaats in de buitenlucht. Hoe gaat Tesla service hiermee om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:25
Hongy schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:56:
Voor mijn lease Model 3 highland morgen een afspraak om de ruitenwissers te vervangen maar zie in de app dat de mobiele service aangeeft dat auto onder afdak of in een garage moet staan. Ik sta op een bedrijven parkeerplaats in de buitenlucht. Hoe gaat Tesla service hiermee om?
Had die melding ook toen ik mijn trekhaak op locatie liet installeren. Werd toen geen issue van gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:50

Dat de laadpaal wordt ontgrendeld bij het stoppen met opladen is niet overal zo. Sommige laadpalen willen dat je de laadpas alsnog tegen de RFID lezer houdt en andere laadpalen hebben een soort time-out van 10/20/30 seconden ingebouwd waarmee de laadkabel uiteindelijk wordt vrijgegeven als het opladen van de auto (via de auto) wordt gestopt.

Verder is het inderdaad een super feature. Ik moest altijd de auto induiken of mijn telefoon pakken om het laden te stoppen. Dat hoeft niet meer :-) Tenzij de laadpaal alsnog om een laadpas vraagt natuurlijk.. maar vaak is deze al vrijgegeven op het moment dat ik de kabel heb opgerold.

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 18-06-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:11

Hoeveel heb je betaald als ik vragen mag? En in NL of BE gekocht?
Ik zit er namelijk aan te denken om mijn 2023 model 3 RWD te verkopen voor een 2025 Model 3 Performance. Van Tesla heb ik 25600euro gekregen als inruilprijs. Op autoscout België zie ik 30-31k als vraagprijs, maar geen idee als daarvoor ook verkocht geraken.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:51
Ik denk niet dat ik hem ga gebruiken. Ik vind "Hej Siri, laadpoort openen" tegen mijn Apple watch zeggen nog steeds makkelijker.

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
Oekol schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:24:
[...]

***members only***

Ik zou 't anders niet kunnen verklaren met wat lijkt op 'n bandenspoor en platliggen.
Hier ook een mooie prestatie van een buurman van mij 3,5 jaar geleden. Drie panelen van mij ook beschadigd...

Laadpaal pas vorige week hersteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCYcF0b4zpXTyDizO8d9-WcrP8c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w3uldhyeykceIiOnEqGUKvKt.png?f=fotoalbum_large

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:54

sphere

Debian abuser

Tommie12 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:46:
[...]

Mean: 221km/h

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Heb je de tijdslijn gezien?
Grafiekje gaat over 10 seconden!
Dat heb ik ook al gedaan, en het is verrassend stabiel en moeiteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Ik kan het me inbeelden, maar na wisselen van winter naar zomerbanden heb ik het idee dat mijn model3 makkelijker naar links of naar rechts trekt met het stuur wanneer de weg in diezelfde richting gekanteld is.

Kan dit een symptoom van iets zijn?

Verder gisteren zelf het coupé luchtfilter vervangen. Even klooien, maar nu ruikt het weer fris binnen. Was aardig vies.
Totale kosten na 60.000km: 90 euro.
Ruitenwisser (60 euro)
Lluchtfilters (30 euro)

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 22:06
Menesis schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:03:
Ik kan het me inbeelden, maar na wisselen van winter naar zomerbanden heb ik het idee dat mijn model3 makkelijker naar links of naar rechts trekt met het stuur wanneer de weg in diezelfde richting gekanteld is.

Kan dit een symptoom van iets zijn?

Verder gisteren zelf het coupé luchtfilter vervangen. Even klooien, maar nu ruikt het weer fris binnen. Was aardig vies.
Totale kosten na 60.000km: 90 euro.
Ruitenwisser (60 euro)
Lluchtfilters (30 euro)
Volgens mij heb je de prijzen omgedraaid? 😉
Een setje ruitenwissers is ongeveer 25 euro via Amazon
Een set interieurfilters is 60 euro via de Tesla shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
macedon schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:31:
Ik denk niet dat ik hem ga gebruiken. Ik vind "Hej Siri, laadpoort openen" tegen mijn Apple watch zeggen nog steeds makkelijker.
Werkt dat ook in 1 keer als de auto in standby modus staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 18:54
Zou er in Mei geen nieuws komen mbt FSD in NL? Heb het idee dat het een beetje doodbloedt. Zou jammer zijn. Vandaag testrit gemaakt in de Y Juniper en je merkt echt dat hij een stuk stiller en beter geveerd is tov mijn huidige Y. Stoel ventilatie is met dit weer ook top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
dedominee schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:17:
Zou er in Mei geen nieuws komen mbt FSD in NL? Heb het idee dat het een beetje doodbloedt. Zou jammer zijn. Vandaag testrit gemaakt in de Y Juniper en je merkt echt dat hij een stuk stiller en beter geveerd is tov mijn huidige Y. Stoel ventilatie is met dit weer ook top.
Je kan FSD toch altijd later aanschaffen?

Ik verwacht dat het nog wel 2 jaar kan duren, hopelijk voor die tijd de nieuwe stack voor TACC en AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
pdidi schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:58:
[...]

Werkt dat ook in 1 keer als de auto in standby modus staat?
Wat is stand by modus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Laatst online: 20-09 11:14
Ik lees er juist veel meer geruchten over de laatste tijd, hoop dat het in een sneltrein vaart komt binnenkort.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Ah, bedoelde slaapstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Als de auto slaapt. Als er geen Sentry modus of iets dergelijks aanstaat gaat de auto na een aantal minuten in slaap.

Dan is er geen boordspanning meer voor externe apparaten en USB e.d.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:04
Doodbloedt? Er wordt juist serieus getest in allerlei grote Europese steden (waaronder Amsterdam ivm Nederlandse goedkeuring via RDW). Vorige week nog een nieuwe video van een test in Rome.

[ Voor 10% gewijzigd door Maurice- op 18-06-2025 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:55
Wat mij en een collega achter mij laatst opviel:

Bij het geven van een lichtsignaal gaan ook de achterlichten aan (je kunt het ook op het scherm zien)

Dat hoort volgens mij niet, het lijkt dan net of je (ook) remt.

M3 2019 LR RWD met de laatste updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:46
gertk schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 06:01:
Wat mij en een collega achter mij laatst opviel:

Bij het geven van een lichtsignaal gaan ook de achterlichten aan (je kunt het ook op het scherm zien)

Dat hoort volgens mij niet, het lijkt dan net of je (ook) remt.

M3 2019 LR RWD met de laatste updates.
An sich geen gekke gedachte dat de chauffeur achter je óók extra alert wordt als je iemand vóór je met lichtsignalen probeert te waarschuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:31
pdidi schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:54:
[...]

Ah, bedoelde slaapstand
Tomato tomato, slaapstand en standby is hetzelfde.
Bij mij werkt het alleszins niet om de iOS shortcuts te gebruiken als de auto in standby is. Of misschien als ik lang genoeg wacht, maar daar heb ik dan het geduld niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Sebazzz schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:44:
[...]

Hmm ik vraag mij af hoe de laadpaal dat weet. Want het is een heel simpel protocol waarmee de communicatie verloopt.
De laadpaal moet wel een beetje kunnen communiceren. De auto geeft simpelweg aan van 'stop met laden' en daarmee kan de laadpaal een actie doen. En bij de meeste laadpalen houdt deze actie in dat de laadkabel aan laadpaal kant vrijgegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
pdidi schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:54:
[...]

Ah, bedoelde slaapstand
De auto gaat niet in slaap als het aangesloten bij een laadpaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
macedon schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Nou die van mij wel zodra ie 100% vol is. MY24 aan thuislaadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
macedon schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Nope, mijn auto slaapt rustig tijdens het laden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:18
Tommie12 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:14:
[...]

De mijne alleen als die klaar is met laden, maar wel dus aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door megabeat op 19-06-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
Nou weet ik niet. Of slaapt de mijne niet, of werkt het ook als de auto slaapt. Andere commands vanuit je app werkent toch ook als je auto slaapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
macedon schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:24:
Nou weet ik niet. Of slaapt de mijne niet, of werkt het ook als de auto slaapt. Andere commands vanuit je app werkent toch ook als je auto slaapt?
Volgens mij werken er geen commando's als je auto slaapt. Vandaar dat ik me dus ook afvroeg of bij jou het openen van de laadpoort meteen de eerste keer werkt als de auto in slaapmodus is. Mijn ervaring is dat dat niet werkt (zowel iPhone als Android). Maar als jouw auto niet in slaapmodus gaat verklaard dat het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
pdidi schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:28:
[...]

Volgens mij werken er geen commando's als je auto slaapt. Vandaar dat ik me dus ook afvroeg of bij jou het openen van de laadpoort meteen de eerste keer werkt als de auto in slaapmodus is. Mijn ervaring is dat dat niet werkt (zowel iPhone als Android). Maar als jouw auto niet in slaapmodus gaat verklaard dat het
Dus je zegt dat als je auto slaapt en je een toeter commando vanuit je app stuurt of lichtsignaal hij het niet gaat uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
macedon schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Dus je zegt dat als je auto slaapt en je een toeter commando vanuit je app stuurt of lichtsignaal hij het niet gaat uitvoeren?
Hm, nog nooit geprobeerd. Gebruik eigenlijk alleen het Laadpoort ontgrendelen commando in Android en die werkt niet lekker als de auto slaapt. De auto moet dan eerst wakker worden (gebeurd door de eerste keer het commando te geven) en moet daarna nog een keer gegeven worden. Vandaar dat ik al de routine had om eerst de deur te ontgrendelen (auto wordt dan ook wakker) en dan pas het commando Laadpoort ontgrendelen te geven in de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
pdidi schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:37:
[...]

Hm, nog nooit geprobeerd. Gebruik eigenlijk alleen het Laadpoort ontgrendelen commando in Android en die werkt niet lekker als de auto slaapt. De auto moet dan eerst wakker worden (gebeurd door de eerste keer het commando te geven) en moet daarna nog een keer gegeven worden. Vandaar dat ik al de routine had om eerst de deur te ontgrendelen (auto wordt dan ook wakker) en dan pas het commando Laadpoort ontgrendelen te geven in de app
Ik heb gisteren de handel gebruikt maar ik vind het onhadig want ik moet nog de deur sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
macedon schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:39:
[...]

Ik heb gisteren de handel gebruikt maar ik vind het onhadig want ik moet nog de deur sluiten.
Je kunt Bestuurdersportier Ontgrendelen aanzetten, dan gaat de deur niet open (is alleen niet echt handig als je vaak met meerdere personen in de auto zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

this schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:04:
[...]
De auto geeft simpelweg aan van 'stop met laden' en daarmee kan de laadpaal een actie doen. En bij de meeste laadpalen houdt deze actie in dat de laadkabel aan laadpaal kant vrijgegeven wordt.
Nou niet de laadpalen waarmee ik tot nu toe mee heb gewerkt. Als je via de auto de laadkabel loskoppelt (via de app) moet ik het alsnog via de RFID pas uit de paal halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Sebazzz schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Nou niet de laadpalen waarmee ik tot nu toe mee heb gewerkt. Als je via de auto de laadkabel loskoppelt (via de app) moet ik het alsnog via de RFID pas uit de paal halen.
Heb je het altijd al getest? Want ik doe het loskoppelen van de kabel quasi altijd via de auto en ik ben tot nu toe nog geen enkele laadpaal tegengekomen die op dat moment niet ook de laadsessie beëindigt. En ik heb toch al veel verschillende merken gezien.
Vandaar dat ik denk dat het een sterke minderheid is van laadpalen die er niet in slaagt om de sessie te beëindigen zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Laatst online: 13:42
Tommie12 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:36:
[...]

Ca 4 keer zo veel als bij 115 km/h. (luchtweerstand)
Al mag je wat aftrekken voor de rolweerstand (die is lineair), en je moet wat toe voegen voor de verhoogde inefficienties van de motor en batterij.

Maar 600 Wh/km zal niet zo ver van de waarheid liggen.
Dit is ca 10km op Vmax in de nieuwe Model Y met Acceleration Boost. Verbruik loopt op tot 700wh/km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vx5gBzB2ucGFz_HThjUOhP12Zg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDUgHc8BfW4bkMSK7mEq503Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door TeslaNerd op 19-06-2025 10:29 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

this schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Heb je het altijd al getest? Want ik doe het loskoppelen van de kabel quasi altijd via de auto en ik ben tot nu toe nog geen enkele laadpaal tegengekomen die op dat moment niet ook de laadsessie beëindigt. En ik heb toch al veel verschillende merken gezien.
Als ik forens naar klanten of kantoor heb ik als ik terugkom een routine in Home Assistant die ik draai die frunk en trunk opent, en de laadkabel afkoppelt :) dus ik heb ook best wel laadpalen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Tommie12 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:14:
[...]

Tijdens het laden? Je bedoelt nadat de laadlimiet bereikt is? Want bij mij slaapt die pas na het bereiken van de laadlimiet. Daarvoor is de auto hele tijd wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:14
this schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Vandaar dat ik denk dat het een sterke minderheid is van laadpalen die er niet in slaagt om de sessie te beëindigen zo.
Ik ben het alleen tegengekomen op duitse en franse "openbare" laadpalen bij vakantieparken (Centerparcs en een camping) waar alleen aan de autozijde ontgrendelen niet genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
pdidi schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:28:
[...]

Mijn laadpoort opent sinds een paar weken helemaal niet meer via de app als de auto slaapt, ook niet als ik vervolgens de deur open en het nogmaals via de app probeer.
Als de auto uit slaapstand komt moet ik de laadpoort echt via het scherm openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
ndjong schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:48:
[...]

Mijn laadpoort opent sinds een paar weken helemaal niet meer via de app als de auto slaapt, ook niet als ik vervolgens de deur open en het nogmaals via de app probeer.
Als de auto uit slaapstand komt moet ik de laadpoort echt via het scherm openen.
Werken andere commando's in de app nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
pdidi schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:58:
[...]

Werken andere commando's in de app nog wel?
Ja, alle andere commando's werken gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-07 15:19
Als je de onderplaat van het dashboardkastje Model 3 2022 eraf haalt (ivm vervangen filters) dan zit daar een klein speakertje. Weet iemand waar deze voor is ? Via internet geen duidelijkheid….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:14
DM57 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:21:
Als je de onderplaat van het dashboardkastje Model 3 2022 eraf haalt (ivm vervangen filters) dan zit daar een klein speakertje. Weet iemand waar deze voor is ? Via internet geen duidelijkheid….
Heb je een plaatje? Zou gewoon een tweeter van het speakersysteem kunnen zijn.

Edit, op basis van het filmpje hier (edit link vergeten te plakken maar de manual om de interior filter te vervangen) zeg ik: Tweeter van het geluidssysteem.

https://epc.tesla.com/nl-...05e54bf9b?autoscroll=true

Het wordt hier als 1 onderdeel verkocht, incl de speaker.

Vreemd genoeg zit ie aan de bestuurderskant niet.

[ Voor 41% gewijzigd door Mar.tin op 19-06-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
ndjong schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:02:
[...]

Ja, alle andere commando's werken gewoon.
App force closen of telefoon herstarten helpt ook niet? Soms is op Android ook de hele knop Laadpoort ontgrendelen verdwenen. Als je dan op het batterij icoon links boven klikt komt ie weer tevoorschijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
pdidi schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:38:
[...]

App force closen of telefoon herstarten helpt ook niet? Soms is op Android ook de hele knop Laadpoort ontgrendelen verdwenen. Als je dan op het batterij icoon links boven klikt komt ie weer tevoorschijn
Helaas, allemaal zonder resultaat.
Ik hoor ook wel een klikje (relais?) in de auto als ik op de knop druk, er gebeurt echter niets verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
ndjong schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:55:
[...]

Helaas, allemaal zonder resultaat.
Ik hoor ook wel een klikje (relais?) in de auto als ik op de knop druk, er gebeurt echter niets verder.
Als je 2025.20 al hebt: werkt de deurklink linksachter 3 seconden ingedrukt houden wel? Anders zou ik maar een service request indienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
pdidi schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:05:
[...]

Als je 2025.20 al hebt: werkt de deurklink linksachter 3 seconden ingedrukt houden wel? Anders zou ik maar een service request indienen
Ik weet niet, ik ontgrendel de laadkabel altijd vrij direct na het laden via de app.
Zolang de auto niet in slaapstand is geweest werkt het altijd via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvdb0203
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15-09 21:59
Sinds vandaag opeens geen geluid meer tijdens het bellen. Mensen horen mij wel, maar ik hen niet. Ik heb alles geprobeerd voor mijn gevoel, reset, telefoon verwijderen enz enz.

Ik heb gister hoofdtelefoons geinstalleerd achter bij het tweede scherm. Dacht dat het daar mee te maken had, dus die ook verwijderd. Zonder resultaat.

Iemand met de gouden tip?

Overigens lijkt hij ook de telefoon van mijn vrouw niet meer als sleutel te herkennen.

Vreemd…

MYJ RWD mei ‘25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Het is al sinds 2016 te koop, dus wat let je....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKPI
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:36
Inmiddels ook langzaam alles aan het verkennen op mijn eerste Tesla. Schrok wel even van het 10% verlies na een werkdagje stilstaan, geloof door cabin heat protection.
Verder super dusver, rijdt erg fijn en ook nog gemerkt van rare remacties na bijna 200km non-stop autopilot. Op N-wegen wel erg dicht tegen de linker lijn wat niet heel ontspannen is maar ook hier geen problemen ervaren.

Wel had ik een vraag betreffende de Tesla app (iPhone), ik heb hierin eigenlijk alles geaccepteerd waar hij om vroeg. Dus ook de mogelijkheid om op de achtergrond door te gaan, dit resulteerde in 30% batterij van mijn iPhone tijdens de nacht. Enige tips on hoe je deze het beste kan instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solidsystem87
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 14:07
Dvdb0203 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:06:
Sinds vandaag opeens geen geluid meer tijdens het bellen. Mensen horen mij wel, maar ik hen niet. Ik heb alles geprobeerd voor mijn gevoel, reset, telefoon verwijderen enz enz.

Ik heb gister hoofdtelefoons geinstalleerd achter bij het tweede scherm. Dacht dat het daar mee te maken had, dus die ook verwijderd. Zonder resultaat.

Overigens lijkt hij ook de telefoon van mijn vrouw niet meer als sleutel te herkennen.

Vreemd…

MYJ RWD mei ‘25
Ik heb niet de Y maar had hetzelfde voor, oorzaak bleek dat het geluid om een of andere reden volledig naar achter ging (scherm) en gemute was. ik heb het opgelost door opnieuw hoofdtelefoons te pairen en op voorste scherm op de bediening van achterscherm de audio naar voor gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 20-09 23:53
DKPI schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:14:
Inmiddels ook langzaam alles aan het verkennen op mijn eerste Tesla. Schrok wel even van het 10% verlies na een werkdagje stilstaan, geloof door cabin heat protection.
Verder super dusver, rijdt erg fijn en ook nog gemerkt van rare remacties na bijna 200km non-stop autopilot. Op N-wegen wel erg dicht tegen de linker lijn wat niet heel ontspannen is maar ook hier geen problemen ervaren.

Wel had ik een vraag betreffende de Tesla app (iPhone), ik heb hierin eigenlijk alles geaccepteerd waar hij om vroeg. Dus ook de mogelijkheid om op de achtergrond door te gaan, dit resulteerde in 30% batterij van mijn iPhone tijdens de nacht. Enige tips on hoe je deze het beste kan instellen?
iPhone al eens gereset? Probleem komt mij niet bekend voor met een iPhone 15 Pro en iPhone 16 Pro Max. Welk toestel gaat het precies om?

In principe zou er weinig moeten gebeuren als de auto slaapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:45
Dvdb0203 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:06:

Vreemd…

MYJ RWD mei ‘25
Heb je de auto al eens een reset gegeven (beide scrollwieltjes op het stuur tegelijk indrukken tot het scherm op zwart gaat)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKPI
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:36
SL65 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:34:
[...]

iPhone al eens gereset? Probleem komt mij niet bekend voor met een iPhone 15 Pro en iPhone 16 Pro Max. Welk toestel gaat het precies om?

In principe zou er weinig moeten gebeuren als de auto slaapt.
Betreft een Iphone 14, ik vermoed dat het kwam doordat de telefoon zich erg dicht bij de auto bevond (6-8 meter). Vannacht was het batterij verlies nihil, waar ik nu ook thuis was met een flinke afstand tot de auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
FSD Supervised in Berlijn. Toch opvallend dat ondanks dat de RDW de enige partij is die FSD Supervised kan goedkeuren in de EU er ook in andere EU landen al getest wordt.

[ Voor 44% gewijzigd door pdidi op 20-06-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
pdidi schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:08:
FSD Supervised in Berlijn. Toch opvallend dat ondanks dat de RDW de enige partij is die FSD Supervised kan goedkeuren in de EU er ook in andere EU landen al getest wordt.
Omdat de RDW dat dus goedkeurt voor de hele EU en niet alleen voor Nederland. Dan moet je ook op andere plekken kunnen testen, nietwaar?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antekw
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:36
Hier een trotste MYJ SR Wit eigenaar.

Vraagje: Ik vind de cabin overheat protection aardig wat battery drain veroorzaken. Hebben jullie deze ook aan staan of bewust uitgezet? Ik begreep dat dit in principe niet vereist is maar wel handig kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
Antekw schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:37:

Vraagje: Ik vind de cabin overheat protection aardig wat battery drain veroorzaken. Hebben jullie deze ook aan staan of bewust uitgezet? Ik begreep dat dit in principe niet vereist is maar wel handig kan zijn.
Ik gebruik hem nooit. Ook niet in mijn vorige Tesla. Voor Griekenland heb ik zonnebeschermers gekocht van Ali expres (kijk naar thread Accessoires)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Antekw schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:37:

Uit natuurlijk, er is geen zinvolle toepassing daarvoor. De auto is in 15 minuten tot acceptabele temperaturen afgekoeld.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Pagina: 1 ... 86 ... 128 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: