Weer erg kort door de bocht zonder echt diep erin te zitten lijkt het. Bijv. over de UNECE regels:Richh schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:22:
[...]
Haha, nouja, dat soort zaken worden dus precies nu beperkt door UNECE. Waardoor bepaalde bochten door zelfrijdende auto's die voldoen aan de eisen van UNECE onmogelijk te halen zijn
[...]
En daarbij stelt UNECE vaak regels op die je in feite lineair zou kunnen programmeren. [als] actie over 5s zich voordoet [en als] actie binnen 3s uitvoerbaar is [en als] gebruiker handen op het stuur legt [dan] voer hem uit.
Dat werkt gewoon volledig anders dan AI-modellen en ook wezenlijk anders als dat een mens autorijdt.
[...]
Dat is volledig jouw eigen persoonlijke interpretatie en zeker geen uitspraak van de UNECE.
Begrijp me overigens goed - ik ben zeker niet voorstander van het cowboy principe uit de US (en China for that matter), maar ik denk wel dat het framework wat de UNECE hier optuigt, niet aansluit bij hoe techniek in dergelijke continenten, bewezen, goed kan werken. Daarbij denk ik dat unsupervised nog ver weg is. Maar supervised rijhulpsystemen kunnen gewoon heel erg veel beter dan hoe ze nu geïmplementeerd zijn, dóór regulering.
Ik denk dat de balans in de EU best iets anders gelegd kan worden. En dat denkt ook deze lobbygroep: https://www.digitaleurope...nomous-driving-in-the-eu/ waar niet alleen Tesla, maar ook andere automotive organisaties in zitten.
[...]
Dat is niet waar. Het levende bewijs is Ford's rijhulpsysteem, BlueCruise. Dat doet allerlei zaken die van de UNECE (nog) niet mogen, maar door een goedkeuring in Duitsland nu in geselecteerde EU-landen, waaronder Nederland.
Maar ook Mercedes kan binnen Duitsland daadwerkelijk level 3 self-driving doen op geselecteerde wegen tot 90km/u. Level 3 is gewoon niet toegestaan door UNECE.
Als de RDW binnen Nederland goedkeuring geeft voor FSD (https://www.reddit.com/r/...n_official_video_showing/) dan gaat dit in eerste instantie buiten de UNECE langs.
[...]
Noorwegen voldoet gewoon aan UNECE regelgeving en heeft inderdaad onlangs een uitzondering aan Tesla verleend om überhaupt te kunnen testen.
[...]
In Januari was er nog helemaal geen praktijktest op het Europese continent, dus het is niet heel gek dat er geen overtuigend bewijs geleverd kon worden. Afgelopen maand heeft Tesla een video van FSD in Amsterdam gedeeld (zie video die ik hierboven linkte) dus ik denk dat het afwachten is op de resultaten daaruit en de beoordeling van de RDW.
Edit; en zie hierboven, zelfs bij de ingewikkeldste rotonde in heel Frankrijk
- Bij de bocht denk ik dat je op de G kracht doelt. (Is gokken want je bent niet echt concreet). Dat kun je uiteraard doen door snelheid te verlagen of de bocht beter aan te snijden (zoals die Belg weleens heeft bewezen)
- Bij het “rule based” is dat uiteraard erg logisch (voorlopig). En een AI model kan daar ook prima mee om gaan
In het filmpje van Amsterdam zie je inderdaad hoe bizar slecht het (nog) is. Wat logisch is, want ze hebben hier nog niet veel kunnen testen en zal waarschijnlijk snel beter gaan. Door de verhoogde snelheid lijkt het iets beter. Maar tijden stil staan voor tegenliggende fietsers, achter een hardloper aan kruipen, sowieso veel stukken maar 11 km/u etc.
Level 3 mag van UNECE: Level 3 approval door UNECE: unece.org/media/press/368227. (Daar staat ook de quote onder andere dat de automakers eerst veilig moeten kunnen bewijzen) - uniform type approval voor L3 is er al sinds 2021
Over noorwegen: die vroegen om meer onderzoek
Voor veiligheid op de weg moet het niet soms of zelfs vaak werken.