Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Richh schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:22:
[...]

Haha, nouja, dat soort zaken worden dus precies nu beperkt door UNECE. Waardoor bepaalde bochten door zelfrijdende auto's die voldoen aan de eisen van UNECE onmogelijk te halen zijn :)

[...]

En daarbij stelt UNECE vaak regels op die je in feite lineair zou kunnen programmeren. [als] actie over 5s zich voordoet [en als] actie binnen 3s uitvoerbaar is [en als] gebruiker handen op het stuur legt [dan] voer hem uit.
Dat werkt gewoon volledig anders dan AI-modellen en ook wezenlijk anders als dat een mens autorijdt.

[...]

Dat is volledig jouw eigen persoonlijke interpretatie en zeker geen uitspraak van de UNECE.

Begrijp me overigens goed - ik ben zeker niet voorstander van het cowboy principe uit de US (en China for that matter), maar ik denk wel dat het framework wat de UNECE hier optuigt, niet aansluit bij hoe techniek in dergelijke continenten, bewezen, goed kan werken. Daarbij denk ik dat unsupervised nog ver weg is. Maar supervised rijhulpsystemen kunnen gewoon heel erg veel beter dan hoe ze nu geïmplementeerd zijn, dóór regulering.

Ik denk dat de balans in de EU best iets anders gelegd kan worden. En dat denkt ook deze lobbygroep: https://www.digitaleurope...nomous-driving-in-the-eu/ waar niet alleen Tesla, maar ook andere automotive organisaties in zitten.

[...]

Dat is niet waar. Het levende bewijs is Ford's rijhulpsysteem, BlueCruise. Dat doet allerlei zaken die van de UNECE (nog) niet mogen, maar door een goedkeuring in Duitsland nu in geselecteerde EU-landen, waaronder Nederland.
Maar ook Mercedes kan binnen Duitsland daadwerkelijk level 3 self-driving doen op geselecteerde wegen tot 90km/u. Level 3 is gewoon niet toegestaan door UNECE.

Als de RDW binnen Nederland goedkeuring geeft voor FSD (https://www.reddit.com/r/...n_official_video_showing/) dan gaat dit in eerste instantie buiten de UNECE langs.

[...]

Noorwegen voldoet gewoon aan UNECE regelgeving en heeft inderdaad onlangs een uitzondering aan Tesla verleend om überhaupt te kunnen testen.

[...]

In Januari was er nog helemaal geen praktijktest op het Europese continent, dus het is niet heel gek dat er geen overtuigend bewijs geleverd kon worden. Afgelopen maand heeft Tesla een video van FSD in Amsterdam gedeeld (zie video die ik hierboven linkte) dus ik denk dat het afwachten is op de resultaten daaruit en de beoordeling van de RDW.
Edit; en zie hierboven, zelfs bij de ingewikkeldste rotonde in heel Frankrijk :)
Weer erg kort door de bocht zonder echt diep erin te zitten lijkt het. Bijv. over de UNECE regels:
- Bij de bocht denk ik dat je op de G kracht doelt. (Is gokken want je bent niet echt concreet). Dat kun je uiteraard doen door snelheid te verlagen of de bocht beter aan te snijden (zoals die Belg weleens heeft bewezen)
- Bij het “rule based” is dat uiteraard erg logisch (voorlopig). En een AI model kan daar ook prima mee om gaan

In het filmpje van Amsterdam zie je inderdaad hoe bizar slecht het (nog) is. Wat logisch is, want ze hebben hier nog niet veel kunnen testen en zal waarschijnlijk snel beter gaan. Door de verhoogde snelheid lijkt het iets beter. Maar tijden stil staan voor tegenliggende fietsers, achter een hardloper aan kruipen, sowieso veel stukken maar 11 km/u etc.

Level 3 mag van UNECE: Level 3 approval door UNECE: unece.org/media/press/368227. (Daar staat ook de quote onder andere dat de automakers eerst veilig moeten kunnen bewijzen) - uniform type approval voor L3 is er al sinds 2021

Over noorwegen: die vroegen om meer onderzoek

Voor veiligheid op de weg moet het niet soms of zelfs vaak werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:49
bert pit schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:10:
[...]

Het is natuurlijk cynisch/humoristisch bedoeld. Ingegeven door het feit dat ik al jaren dit soort filmpjes voorbij zie komen, maar nog steeds verrast wordt door een matig werkende AP.
En:
- Je ziet zelf dat de Tesla in het filmpje door een andere Tesla en vele anderen wordt ingehaald daar is geen bewijs voor nodig.
- Qua verkopen wordt Tesla ook ingehaald In Nederland door KIA, in Europa door BMW, wereldwijd door BYD (op aantallen)
- Klanttevredenheid: Onderzoek door JDPowers toont aan dat EV concurrenten dat beter doen.
- Qua modellengamma wordt Tesla momenteel ook ingehaald door merken met een grotere keuze.

Overigens ben ik nog steeds tevreden over de MY, een van de beste auto's die ik heb gehad.
Wat hebben punt 2, 3 en 4 met punt 1 te maken!? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
SalexSun schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:47:
[...]

Zijn de afstanden waarbij die piept instelbaar? Het systeem lijkt nu op amerikaanse omgeving te zijn afgestemd met veel ruimte.
Voorbeeld: gemiddeld parkeervak waar je in rijdt piept die al maximaal en STOP op het scherm
Dat zou super zijn. Bij de parkeer plaatsen hier in de buurt is het ook STOP voor en achter bij parallel inparkeren. Dus in de huidige set-up heeft deze functie nauwelijks tot geen waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:56
JohanB schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:01:
[...]

Weer erg kort door de bocht zonder echt diep erin te zitten lijkt het.
Ik denk dat de situatie rondom Fords uitzondering, waar je in je reactie niet op in ging, genoeg zegt over wie er in zit :)
Bij de bocht denk ik dat je op de G kracht doelt. (Is gokken want je bent niet echt concreet). Dat kun je uiteraard doen door snelheid te verlagen of de bocht beter aan te snijden (zoals die Belg weleens heeft bewezen)
Dat zou niet meer dan een logische regel zijn waar FSD geen moeite mee (zou moeten) hebben.

Ik doel op het feit dat UNECE de maximale stuurhoek vastlegt, welke zeer scherpe bochten onmogelijk ofwel onnatuurlijk maakt. Niet voor niks dat Tesla in de Australische video zo'n hook turn laat zien, denk ik.
Bij het “rule based” is dat uiteraard erg logisch (voorlopig). En een AI model kan daar ook prima mee om gaan
Zeker, totdat je voor iedere manoeuvre een goedkeuring aan gebruikers moet uitvragen met een minimum voorlooptijd. Sommige acties weet je niet al 5 seconden van tevoren. In dat geval mag de auto dus helemaal geen actie ondernemen en 'voelt' het onnatuurlijk.
In het filmpje van Amsterdam zie je inderdaad hoe bizar slecht het (nog) is. Wat logisch is, want ze hebben hier nog niet veel kunnen testen en zal waarschijnlijk snel beter gaan. Door de verhoogde snelheid lijkt het iets beter. Maar tijden stil staan voor tegenliggende fietsers, achter een hardloper aan kruipen, sowieso veel stukken maar 11 km/u etc.
Ik kijk daar toch anders na. En dan kijk ik naar de video's die pogen het origineel te vertragen, zijn voldoende online te vinden. Van de video's die vandaag zijn gedeeld zijn ook realtime video's gedeeld.

Bovenal is het denk ik al indrukwekkend dat de auto veilig van A naar B komt. Er is momenteel nog geen enkel rijhulpsysteem wat op Europees grondgebied dit überhaupt poogt te doen.

Ik denk dat mensen die niet dagelijks in Amsterdam komen op een smalle weg ook stil staan voor een tegenliggende fietse (sterker nog, ik kan me voorstellen dat UNECE een minimale afstand ergens heeft gedefinieerd, daar kan je rijdend in Amsterdam gewoon feitelijk niet aan voldoen). Een hardloper kan je om dezelfde reden niet inhalen.

Waymo's doen in LA niks anders en die stad loopt niet vast om de Waymo's.

Tesla test natuurlijk al jaren en verzamelt al jaren voertuigdata waarmee men de AI modellen traint om dit te doen - zij het dat het natuurlijk inderdaad beter zal worden.

Maarja... en hier gaat het uiteindelijk om: wat moet je doen als de UNECE regels beweren dat je je bijvoorbeeld minimaal 1 meter van fietsen en voetgangers vandaan moet blijven, maar je trainingsdata zich niet aan die constraint houdt?
Dan die UNECE regels er maar overheen programmeren?
En wat doe je dan met de feedback dat het allemaal nog te traag en niet assertief genoeg zou zijn? Waar ligt dat dan aan?

Even los van of FSD ver genoeg daarvoor is - dat punt van de discussie ga je natuurlijk hoe dan ook ooit bereiken. Ik vind het dan ook niet gek dat er enige weerstand is op de manier hoe UNECE dit poogt te reguleren.
Voor veiligheid op de weg moet het niet soms of zelfs vaak werken.
Geheel met je eens.

Tegelijkertijd heb je nu legio auto's in Nederland rijden, niet alleen Tesla, die niet om kunnen met de gemiddelde Nederlandse weg met 2 fietsstroken aan de zijkant. Letterlijk iedere auto met LKAS denkt dan, hey ik moet tussen die streepjes zitten! En wil dan naar het midden van de rijbaan. Dat is gewoon gevaarlijk, zeker als er een tegenligger aan komt (met als gevolg dat mensen het uitzetten, waardoor de potentiële veiligheid in goede situaties verloren gaat).
En dat systeem is legaal - en sinds kort zelfs verplicht op nieuwe auto's!

Neem ook dat onlangs gedeelde Volkskrant artikel over Ford BlueCruise waarin een gelegaliseerd (!) rijhulpsysteem de spitsstrook niet snapt en daarom onverwacht op een andere rijbaan beland.

We hebben het nog altijd over rijhulpsystemen, nog niet over unsupervised spul.

Tja, dan heb ik toch liever dat we iets slimmere systemen de weg op laten en minder "letterlijk" de harde regels interpreteren, en in plaats daarvan zich pogen te gedragen als een gewone bestuurder. Met natuurlijk voorlopig altijd een supervisor achter het stuur die verantwoordelijk is en altijd kan overnemen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
JohanB schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:01:
[...]

Maar tijden stil staan voor tegenliggende fietsers
Misschien had jij dit bord niet gezien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GXM3dmkUG0v0crDbuZLeBIFhL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t0YFAcsObDHJUM8ae0akVX8Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:47

Damian

Insane Obtrusion

[...]

Het is natuurlijk cynisch/humoristisch bedoeld. Ingegeven door het feit dat ik al jaren dit soort filmpjes voorbij zie komen, maar nog steeds verrast wordt door een matig werkende AP.
En:
- Je ziet zelf dat de Tesla in het filmpje door een andere Tesla en vele anderen wordt ingehaald daar is geen bewijs voor nodig.
- Qua verkopen wordt Tesla ook ingehaald In Nederland door KIA, in Europa door BMW, wereldwijd door BYD (op aantallen)
- Klanttevredenheid: Onderzoek door JDPowers toont aan dat EV concurrenten dat beter doen.
- Qua modellengamma wordt Tesla momenteel ook ingehaald door merken met een grotere keuze.

Overigens ben ik nog steeds tevreden over de MY, een van de beste auto's die ik heb gehad.
Ik zie geen enkel punt wat te maken heeft met het het inhalen van Tesla wat gerelateerd is aan het filmpje...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Ethirty schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:31:
[...]

Nee hoor, 20 jaar VAG en die waarschuwen vanaf ongeveer een halve meter tot 10cm met een intensiverender gepiep totdat je er bent en een continue piep krijgt. Je hoort jezelf dus dichterbij een obstakel komen. Bij Tesla moet je op het scherm kijken en op basis van de kleur een inschatting maken 🤷🏻‍♂️
Meet het gerust eens na. Die volle piep begint bij ongeveer 30cm. De autofabrikanten gaan er (imo terecht) niet van uit dat je dichter dan 30cm bij een obstakel wilt parkeren.

Dat van Tesla vision weet ik, daar ging de vergelijking ook niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:51
Heeft iemand een link naar de tesla app met de juiste instructiefilmpjes? Huidige tesla app geeft de Model Y Juniper weer maar de instructievideo’s kloppen niet…lijken voor een ouder model 3 te zijn met richtingaanwijzer en rijhendel. Verwarrend! Overigens is de auto nog niet geleverd.

Of tips voor goede youtube instructievideo’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Richh schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:13:
[...]

Ik denk dat de situatie rondom Fords uitzondering, waar je in je reactie niet op in ging, genoeg zegt over wie er in zit :)

[...]

Dat zou niet meer dan een logische regel zijn waar FSD geen moeite mee (zou moeten) hebben.

Ik doel op het feit dat UNECE de maximale stuurhoek vastlegt, welke zeer scherpe bochten onmogelijk ofwel onnatuurlijk maakt. Niet voor niks dat Tesla in de Australische video zo'n hook turn laat zien, denk ik.

[...]

Zeker, totdat je voor iedere manoeuvre een goedkeuring aan gebruikers moet uitvragen met een minimum voorlooptijd. Sommige acties weet je niet al 5 seconden van tevoren. In dat geval mag de auto dus helemaal geen actie ondernemen en 'voelt' het onnatuurlijk.

[...]

Ik kijk daar toch anders na. En dan kijk ik naar de video's die pogen het origineel te vertragen, zijn voldoende online te vinden. Van de video's die vandaag zijn gedeeld zijn ook realtime video's gedeeld.

Bovenal is het denk ik al indrukwekkend dat de auto veilig van A naar B komt. Er is momenteel nog geen enkel rijhulpsysteem wat op Europees grondgebied dit überhaupt poogt te doen.

Ik denk dat mensen die niet dagelijks in Amsterdam komen op een smalle weg ook stil staan voor een tegenliggende fietse (sterker nog, ik kan me voorstellen dat UNECE een minimale afstand ergens heeft gedefinieerd, daar kan je rijdend in Amsterdam gewoon feitelijk niet aan voldoen). Een hardloper kan je om dezelfde reden niet inhalen.

Waymo's doen in LA niks anders en die stad loopt niet vast om de Waymo's.

Tesla test natuurlijk al jaren en verzamelt al jaren voertuigdata waarmee men de AI modellen traint om dit te doen - zij het dat het natuurlijk inderdaad beter zal worden.

Maarja... en hier gaat het uiteindelijk om: wat moet je doen als de UNECE regels beweren dat je je bijvoorbeeld minimaal 1 meter van fietsen en voetgangers vandaan moet blijven, maar je trainingsdata zich niet aan die constraint houdt?
Dan die UNECE regels er maar overheen programmeren?
En wat doe je dan met de feedback dat het allemaal nog te traag en niet assertief genoeg zou zijn? Waar ligt dat dan aan?

Even los van of FSD ver genoeg daarvoor is - dat punt van de discussie ga je natuurlijk hoe dan ook ooit bereiken. Ik vind het dan ook niet gek dat er enige weerstand is op de manier hoe UNECE dit poogt te reguleren.

[...]

Geheel met je eens.

Tegelijkertijd heb je nu legio auto's in Nederland rijden, niet alleen Tesla, die niet om kunnen met de gemiddelde Nederlandse weg met 2 fietsstroken aan de zijkant. Letterlijk iedere auto met LKAS denkt dan, hey ik moet tussen die streepjes zitten! En wil dan naar het midden van de rijbaan. Dat is gewoon gevaarlijk, zeker als er een tegenligger aan komt (met als gevolg dat mensen het uitzetten, waardoor de potentiële veiligheid in goede situaties verloren gaat).
En dat systeem is legaal - en sinds kort zelfs verplicht op nieuwe auto's!

Neem ook dat onlangs gedeelde Volkskrant artikel over Ford BlueCruise waarin een gelegaliseerd (!) rijhulpsysteem de spitsstrook niet snapt en daarom onverwacht op een andere rijbaan beland.

We hebben het nog altijd over rijhulpsystemen, nog niet over unsupervised spul.

Tja, dan heb ik toch liever dat we iets slimmere systemen de weg op laten en minder "letterlijk" de harde regels interpreteren, en in plaats daarvan zich pogen te gedragen als een gewone bestuurder. Met natuurlijk voorlopig altijd een supervisor achter het stuur die verantwoordelijk is en altijd kan overnemen.
Ford niet op ingegaan want niet on topic. En gewoon binnen de regels van UNECE. Dat is het exact het punt: als je kunt bewijzen dat het werkt dan mag het gewoon

Er zouden zeker regels slimmer kunnen over tijden bijv. Daarom gaan ze ook meer naar performance based evaluation.

Tesla poogt inderdaad veel zoals je zegt, maar bereikt weinig. Dan kunnen ze blijven zeuren dat ze het niet voor elkaar krijgen. Maar ze hebben gewoon teveel in 1x geprobeerd wat ze niet kunnen en waardoor het niet door de evaluatie komt. Ik heb liever een auto die 100% overneemt op een paar stukken. Dan 0% op alle stukken.

Waymo sla ik even over want offtopic weer (vergelijkingen mogen niet)

Essentiële vraag over de realiteit en (veilig) rijgedrag inderdaad. Dat maakt het daarom zo lastig dit goed te krijgen en is dus een continue discussie tussen de fabrikant en de instanties. “Raakt de fietser meestal niet” werkt ook niet, dus daar moet je zoeken naar de beste oplossing. Daar zullen (verkeers)wetten overigens meer in de weg zitten dan UNECE. Zo heeft Belgie geloof ik een minimale 1m regel voor het inhalen van fietsers inderdaad. Een mens kan er voor kiezen dat risico te nemen. Bij een model is dat tricky (legally)

Over LKAS en niet goed werken. Dat is exact het probleem dat de automakers moeten oplossen. En ergens zonde dat zulke slechte systemen zijn toegelaten inderdaad

Net als bij het vluchtstrook deel, waar Tesla je ook continu de weg afstuurt, zelfs zonder AP aan

Het “iets slimmere systeem” is dus alleen gebaseerd op hearsay. Je kunt prima dat systeem binnen de grenzen van de wet / regelgeving uitvoeren. Als bijv. Een uiterste limiet (zoals in vrijwel alle controle systemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
this schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:18:
[...]

Meet het gerust eens na. Die volle piep begint bij ongeveer 30cm. De autofabrikanten gaan er (imo terecht) niet van uit dat je dichter dan 30cm bij een obstakel wilt parkeren.

Als je 30 cm van een object wil zou je hier nergens in de buurt kunnen parkeren, dus vrij zinloos dan. (De vakken zijn iets minder dan 5M lang)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
JohanB schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:45:
[...]

Ford niet op ingegaan want niet on topic. En gewoon binnen de regels van UNECE. Dat is het exact het punt: als je kunt bewijzen dat het werkt dan mag het gewoon
Maar dat klopt dus niet. Ford BlueCruise is niet door UNECE goedgekeurd. Het systeem is in Duitsland goedgekeurd en vervolgens heeft de EU goedkeuring voor een aantal EU lidstaten geregeld.
BlueCruise kan dan ook niet in alle UNECE landen gebruikt worden.
Er zouden zeker regels slimmer kunnen over tijden bijv. Daarom gaan ze ook meer naar performance based evaluation.
Dan zijn we dat met elkaar eens! Maar vind je het niet zonde dat het waarschijnlijk nog jaren duurt tot landen daar overeenstemming over hebben gevonden?
Ik heb liever een auto die 100% overneemt op een paar stukken. Dan 0% op alle stukken.
Ik heb liever vandaag een auto die 90% van de situaties goed kan handelen (waarbij ik de auto nauw in de gaten houd) en waarbij ik met 10% zelf nog actie moet ondernemen, dan dat ik nog jaren moet wachten op die 100%. En in de tussentijd met een zeer matig tussenproduct blijf zitten.
Over LKAS en niet goed werken. Dat is exact het probleem dat de automakers moeten oplossen. En ergens zonde dat zulke slechte systemen zijn toegelaten inderdaad

Net als bij het vluchtstrook deel, waar Tesla je ook continu de weg afstuurt, zelfs zonder AP aan
Zou het dan niet heel fijn zijn dat we een iets beter systeem zouden kunnen gebruiken op ons continent? Er rijden ruim 100.000 auto's rond in Nederland die technisch in staat zijn om (ookal is het wellicht niet 100%) - beter te doen dan wat ze nu doen, 1 software update is alles wat nodig is. Waarom zou je dat blokkeren?
Het “iets slimmere systeem” is dus alleen gebaseerd op hearsay. Je kunt prima dat systeem binnen de grenzen van de wet / regelgeving uitvoeren. Als bijv. Een uiterste limiet (zoals in vrijwel alle controle systemen)
Ik denk dat de praktijkvideo's gecombineerd met de werkwijze genoeg zeggen over dat het kan. Meer kan je op dit moment ook niet verwachten gezien particulieren geen praktijktesten kunnen doen.

Laten we hopen dat de RDW Tesla dezelfde vrijheid gaat geven als dat Ford in Duitsland heeft verkregen, dan kunnen die praktijktesten gewoon beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Richh schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:23:
[...]
Laten we hopen dat de RDW Tesla dezelfde vrijheid gaat geven als dat Ford in Duitsland heeft verkregen, dan kunnen die praktijktesten gewoon beginnen.
De vrijheid die Ford heeft gekregen (handjes los op snelweg) is wel van een compleet ander nivo dan wat Tesla wil (L2 met System Initiated Manoeuvres, ook op niet-snelwegen). ALS de RDW dat gaat goedkeuren zou dat een kleine aardverschuiving zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
pdidi schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:50:
[...]

De vrijheid die Ford heeft gekregen (handjes los op snelweg) is wel van een compleet ander nivo dan wat Tesla wil (L2 met System Initiated Manoeuvres, ook op niet-snelwegen). ALS de RDW dat gaat goedkeuren zou dat een kleine aardverschuiving zijn.
Inderdaad :)

Maargoed, also Ford het al mag met een systeem wat blijkbaar een spitsstrook niet snapt... Dan ben ik toch een beetje hoopvol ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 18:45
[...]

En:

Precies dit. Ik ben ook heel tevreden met mijn M3, super auto. Maar is het is wel erg frustrerend om al een jaar of langer op filmpjes te zien wat de AP zou kunnen doen, en wat deze in werkelijkheid doet. En dat heeft niet alleen met regelgeving te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:21
[...]

Eerder was ik niet helemaal duidelijk, maar dit is wat ik bedoel. Groot STOP in beeld op een plek waar nooit contact kan worden gemaakt (stuur is maximaal naar rechts gedraaid). Op deze manier is de bocht eigenlijk nog niet kort genoeg gemaakt om netjes in het vak uit te komen

(Mijn persoonlijke parkeer skills zijn verder offtopic)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eY3PzbG3_eSY6hBx0tSLfIs55kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nt9iHB21gUB1YOEfLfGvw1ox.jpg?f=fotoalbum_large

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Terecht is inderdaad imo, want voor een ander is dat weer wel fijn. Ik heb het graag wat dichterbij, zeker in een garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Richh schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Maar dat klopt dus niet. Ford BlueCruise is niet door UNECE goedgekeurd. Het systeem is in Duitsland goedgekeurd en vervolgens heeft de EU goedkeuring voor een aantal EU lidstaten geregeld.
BlueCruise kan dan ook niet in alle UNECE landen gebruikt worden.

[...]

Dan zijn we dat met elkaar eens! Maar vind je het niet zonde dat het waarschijnlijk nog jaren duurt tot landen daar overeenstemming over hebben gevonden?

[...]

Ik heb liever vandaag een auto die 90% van de situaties goed kan handelen (waarbij ik de auto nauw in de gaten houd) en waarbij ik met 10% zelf nog actie moet ondernemen, dan dat ik nog jaren moet wachten op die 100%. En in de tussentijd met een zeer matig tussenproduct blijf zitten.

[...]

Zou het dan niet heel fijn zijn dat we een iets beter systeem zouden kunnen gebruiken op ons continent? Er rijden ruim 100.000 auto's rond in Nederland die technisch in staat zijn om (ookal is het wellicht niet 100%) - beter te doen dan wat ze nu doen, 1 software update is alles wat nodig is. Waarom zou je dat blokkeren?

[...]

Ik denk dat de praktijkvideo's gecombineerd met de werkwijze genoeg zeggen over dat het kan. Meer kan je op dit moment ook niet verwachten gezien particulieren geen praktijktesten kunnen doen.

Het wordt allemaal welles nietes maar je werkt iets teveel in aannames en vaagheden
De EC heeft Ford approval gegeven, binnen de kaders / grenzen van UNECE. Geen uitzonderingen, niet Duitsland. If anything was er een precedent met Spanje.

Het is inderdaad niet zo dat als een auto hier approval krijgt binnen de UNECE grenzen, dat dat dan automatisch geld voor alle UNECE landen, wat je lijkt te zeggen. Approval in Duitsland betekent niet dat hij zonder verdere approval in Japan of Australie mag rijden

Tesla wacht nu op een soort gelijke approval. (Want van de UNECE mag Level 3 al sinds 2021 - zie mijn eerder link). Hopen dat dat snel komt en we iets aan AP zullen hebben / er weer eens een verbetering kan komen.

Je blijft er op hameren dat Tesla’s het beter zouden kunnen. Maar zonder bewijs. En zelf kunnen ze dat kennelijk ook nog niet bewijzen. Ze kunnen met vision objecten nog geeneens fatsoenlijk herkennen voor het inparkeren. Laat staan andere situaties

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 17-05-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
pdidi schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 00:00:
[...]

Misschien had jij dit bord niet gezien?
[Afbeelding]
Zeker gezien. Dat bord geeft aan hoe je auto’s voorrang geeft op de Armand Sunierbrug. (Die is namelijk wat smal voor 2 auto’s) Anders zou je in de spits nooit Entrepotdok over kunnen rijden met een auto en fietsers daar

(Mocht je het anders willen interpreteren en ook verbieden voor de fietsers, dan had had ie dus tot de laatste fietser moeten wachten ipv al beginnen. Dus in elke interpretatie zit ie fout)

[ Voor 19% gewijzigd door JohanB op 17-05-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Ingmar7 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:16:
[...]

Precies dit. Ik ben ook heel tevreden met mijn M3, super auto. Maar is het is wel erg frustrerend om al een jaar of langer op filmpjes te zien wat de AP zou kunnen doen, en wat deze in werkelijkheid doet. En dat heeft niet alleen met regelgeving te maken.
Helemaal mee eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
SalexSun schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:31:
[...]

Eerder was ik niet helemaal duidelijk, maar dit is wat ik bedoel. Groot STOP in beeld op een plek waar nooit contact kan worden gemaakt (stuur is maximaal naar rechts gedraaid). Op deze manier is de bocht eigenlijk nog niet kort genoeg gemaakt om netjes in het vak uit te komen

(Mijn persoonlijke parkeer skills zijn verder offtopic)

[Afbeelding]
Misschien werd je auto beïnvloed door het nummer dat je aan het luisteren was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
JohanB schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:39:
[...]

Het wordt allemaal welles nietes maar je werkt iets teveel in aannames en vaagheden
De EC heeft Ford approval gegeven, binnen de kaders / grenzen van UNECE
Waar baseer je dit laatste op? Het staat nergens in je link dat dit binnen de kaders van UNECE is.
Tesla wacht nu op een soort gelijke approval. (Want van de UNECE mag Level 3 al sinds 2021 - zie mijn eerder link). Hopen dat dat snel komt en we iets aan AP zullen hebben / er weer eens een verbetering kan komen.
Tesla wacht inderdaad op een soortgelijke approval, maar niet binnen de eisen van Level 3. Tesla poogt Supervised FSD te lanceren wat in feite nog steeds een Level 2 systeem is.
Je blijft er op hameren dat Tesla’s het beter zouden kunnen. Maar zonder bewijs. En zelf kunnen ze dat kennelijk ook nog niet bewijzen. Ze kunnen met vision objecten nog geeneens fatsoenlijk herkennen voor het inparkeren. Laat staan andere situaties
Dat blijft een lekker makkelijk argument, omdat ik het niet zelf kan bewijzen. Of ze het ze het zelf niet kunnen bewijzen, dat weten we over een paar maanden - de video's van FSD in Europa zijn er immers niet voor niks.

Gezien er niet noemenswaardig veel klachten uit de US komen over vision based inparkeren zou ik vooral dat ook even afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
JohanB schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:42:
[...]

Zeker gezien. Dat bord geeft aan hoe je auto’s voorrang geeft op de Armand Sunierbrug. (Die is namelijk wat smal voor 2 auto’s) Anders zou je in de spits nooit Entrepotdok over kunnen rijden met een auto en fietsers daar
Dan is het Amerikaanse Tesla toch beter op de hoogte, want je moet bij een RVV F05 bord niet alleen auto's voorrang geven, maar al het tegemoet komend verkeer (dus ook fietsers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitofvenom
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:12
JohanB schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:42:
[...]

Niet alleen auto's. Alle tegenliggers, dus ook fietsers, voetgangers en ufo's.
En zo te zien was die brug te smal voor fietsers en auto's tezamen. Dus goed dat de fsd ervoor stopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
pdidi schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:20:
[...]

Dan is het Amerikaanse Tesla toch beter op de hoogte, want je moet bij een RVV F05 bord niet alleen auto's voorrang geven, maar al het tegemoet komend verkeer (dus ook fietsers)
Je hebt de toevoeging denk ik gemist. Maar bij die “interpretatie” zit hij HELEMAAL fout. Want had hij moeten wachten tot de laatste fietser voorbij was voordat hij het bord voorbij ging. (Wat praktisch/realistisch niet haalbaar is, maar gewoon zomaar midden op de weg stil gaan staan slaat iig nergens op)

[ Voor 12% gewijzigd door JohanB op 17-05-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
bitofvenom schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Niet alleen auto's. Alle tegenliggers, dus ook fietsers, voetgangers en ufo's.
En zo te zien was die brug te smal voor fietsers en auto's tezamen. Dus goed dat de fsd ervoor stopte.
Je ziet dat de fietsers er makkelijk langs kunnen terwijl hij stil gaat staan op de brug toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
JohanB schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:23:
[...]

Je hebt de toevoeging denk ik gemist. Maar bij die “interpretatie” zit hij HELEMAAL fout. Want had hij moeten wachten tot de laatste fietser voorbij was voordat hij het bord voorbij ging.
Even recap. Je eerste post meldde dat de Tesla "tijden stil staan voor tegenliggende fietsers". Daarna dat het bord aangeeft "hoe je auto’s voorrang geeft" en dan nu dat de Tesla juist niet lang genoeg tijden heeft stil gestaan. Benieuwd wat ik niet goed heb begrepen

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 17-05-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:21
Ingmar7 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:54:
[...]

Misschien werd je auto beïnvloed door het nummer dat je aan het luisteren was ;)
Wie weet. Overigens jammer dat bij Tesla automatisch inparkeren een optie is van
4k (of 8k) terwijl op mij vorige Toyota 2013 automatisch fileparkeren gwn op zat

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
pdidi schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Even recap. Je eerste post meldde dat de Tesla "tijden stil staan voor tegenliggende fietsers". Daarna dat het bord aangeeft "hoe je auto’s voorrang geeft" en dan nu dat de Tesla juist niet lang genoeg tijden heeft stil gestaan
De Tesla staat tijden stil, achter een bord over voorrang van tegemoet komende bestuurders. Dan zit de Tesla in geen enkele interpretatie OK

Of hij wacht netjes voor het bord omdat hij die niet “situatie gedreven” inschat (fietser voorrang geven op die brug kan bijna niet, dan sta je bijna de hele dag voor dat bord te wachten). En wacht dus tot al het verkeer van de brug is

Of je schat het bord op waarde voor de situatie en je gaat rijden terwijl er fietsers op zitten. Maar dan moet je niet zomaar midden op straat voor niks stil gaan staan.

(Bij mij in de straat is het denk ik even small / smaller en gaat hij ook steeds voor alles en niks op de rem. Gewoon omdat het systeem totaal nog niet werkt - in de huidige staat zoals het nu geimplementeerd is. Het zou kunnen dat dat met FSD stack beter is, maar het filmpje doet dus vermoeden dat het even beroerd is)

[ Voor 16% gewijzigd door JohanB op 17-05-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
JohanB schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:23:
[...]

Je hebt de toevoeging denk ik gemist. Maar bij die “interpretatie” zit hij HELEMAAL fout. Want had hij moeten wachten tot de laatste fietser voorbij was voordat hij het bord voorbij ging. (Wat praktisch/realistisch niet haalbaar is, maar gewoon zomaar midden op de weg stil gaan staan slaat iig nergens op)
Want over zo'n lange brug kan je natuurlijk alle fietsers (die met trapondersteuning 25km/u gaan) al aan zien komen. Dan kom je er nooit overheen.

Ik vind oprecht dat FSD hier een mooie middenweg heeft gevonden. Ik had het, als niet-Amsterdammer, echt niet veel beter gedaan.

Het wachten op tegenliggende fietsers is sowieso iets wat vanuit regelgeving moet, iets waar je klaarblijkelijk voorstander van bent, om vervolgens de techniek af te fakkelen als "te traag" :?

[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 17-05-2025 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Richh schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:35:
[...]

Want over zo'n lange brug kan je natuurlijk alle fietsers (die met trapondersteuning 25km/u gaan) al aan zien komen. Dan kom je er nooit overheen.

Ik vind oprecht dat FSD hier een mooie middenweg heeft gevonden. Ik had het, als niet-Amsterdammer, echt niet veel beter gedaan.

Het wachten op tegenliggende fietsers is sowieso iets wat vanuit regelgeving moet, iets waar je klaarblijkelijk voorstander van bent, om vervolgens de techniek af te fakkelen als "te traag" :?
Ik snap je positie en kan het begrijpen dat je het als een “mooie middenweg” ziet. Ik zie het meer als een “worst of both worlds”. (Hierboven wat meer uitgelegd, die berichten leken te kruisen)

Deze discussie laat trouwens mooi zien waarom goede regels hierom trend belangrijk zijn. En moeilijk te bepalen zijn want op basis van interpretatie en persoonlijke beoordeling, zoals bij heel veel in het verkeer. Blind de autoverkopers daarin volgen werkt niet, overdreven strikt zijn daarin werkt niet

[ Voor 16% gewijzigd door JohanB op 17-05-2025 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
SalexSun schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:33:
[...]

Wie weet. Overigens jammer dat bij Tesla automatisch inparkeren een optie is van
4k (of 8k) terwijl op mij vorige Toyota 2013 automatisch fileparkeren gwn op zat
Klopt, maar dat automatisch inparkeren werkt wel echt goed de laatste tijd.

[ Voor 0% gewijzigd door Ingmar7 op 17-05-2025 13:54 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Net 2025.14.6 op mijn MY '24 AI4 gekregen en merkte tijdens 2 AP-autosteer ritjes dat ik geen waarschuwing meer kreeg als ik met het Tesla scherm in de weer was. Nu lees ik op NotATeslaApp dat voor FSD dit inderdaad is versoepeld. Zou mooi zijn als dat niet alleen beperkt is voor FSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 07:01
edamme schreef op zondag 11 mei 2025 @ 00:44:
Ik heb mijn nieuwe M3 LR RWD (volgens het VIN geproduceerd in Shanghai) 2 dagen geleden opgehaald bij Tesla Utrecht. Hij stond op Michelin e.Primacy 18" banden, opgepompt tot 3 bar.

Direct op de snelweg voelde ik al vanaf 50 km/u trillingen in het stuur, en bij hogere snelheden ook schuddende geluiden in de hele voorkant van de auto en in mijn stoel. Uiteraard komt het probleem niet door de functie "overschrijdingspreventie" – die heb ik uitgeschakeld om alles goed te testen.

Gisteren heb ik 3D-uitlijning gedaan maar dat heeft het probleem niet verholpen.

Ik denk aan een paar mogelijke oorzaken:

1. De auto heeft mogelijk 4 maanden op een schip gestaan en daarna hier nog stilgestaan voor de verkoop, waardoor de banden ‘platte vlakken’ hebben gekregen. Misschien moeten ze een paar honderd kilometer ingereden worden zodat ze zichzelf kunnen herstellen.

2. Het akoestische schuim in de banden is al na 50 kilometer losgeraakt.

3. Er is iets ernstigs mis met de auto, zoals bij honderden mensen op dat Duitse Tesla-forum (gevonden op: ChromeFR in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3", originele thread staat op: https://tff-forum.de/t/le...vibrieren-highland/319482).

Heeft iemand advies? Ik heb over twee weken een afspraak.
Probleem met het trillen hebben wij ook gehad, inclusief oplossing; laten balanceren met roadforce was bij onze M3 de oplossing. Zie forum: Frosty__ in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 07:01
Frosty__ schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:19:
[...]

Wat nog overblijft is het issue met de stoel. Die zet regelmatig een stapje naar links of rechts met een soort klik. Ze konden het niet reproduceren. En ik moet zeggen; als ik zelf aan de stoel duw en trek krijg ik er ook geen beweging in. Maar ik ervaar het tijdens het rijden toch echt bij het maken van een bocht. Lees er op internet wel meer over maar (vooral) dan bij accelereren/remmen.

Ik baal nog wel van die stoel maar verder bij Tesla Tilburg wel heel netjes geholpen.
Is er iemand die dit issue ook heeft gehad bij Tesla Service is geweest waarbij het euvel met de stoel is onderkend en opgelost?
Het probleem bij deze situatie is namelijk dat ik geen beweging in de stoel krijg wanneer de auto stil staat. Hij lijkt echt heel solide vast te zitten Het probleem doet zich enkel voor bij het rijden. En dan niet meteen maar pas na een paar bochten en vervolgens niet bij iedere bocht maar bij een rotonde is het vrijwel altijd raak. Vervolgens geeft de Tesla monteur dan aan; stoel zit goed vast en tijdens proefrit wordt het probleem niet erkend.

Echter op internet en ook op dit forum zijn er meer die het issue hebben:
https://www.reddit.com/r/...tq9h/drivers_seat_moving/
https://www.cybertruckown...drivers-seat-loose.17693/

Ik zou dus graag iemand hebben met een referentienummer van een servicebeurt waarbij dit door Tesla is herkend en opgelost zodat ik daar naar kan verwijzen als ik een nieuwe service melding inschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Kwam gisteravond wat bijzonders tegen: bij tijdsafhankelijke max-snelheden 120/130 weigerde de Tacc hoger te gaan dan respectievelijk 120 en 129km. Met de voet bijplussen ging nog wel. (Y RWD Juniper 2025.8.200)

Bij overige snelheden pakt hij wel netjes de ingestelde offset en was die arbitrair aanpasbaar.

Kan na enig zoekwerk er ook niks over vinden. Doe ik wat verkeerd, is dit een ongedocumenteerde feature, of....

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
JohanB schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:39:
[...]

De EC heeft Ford approval gegeven, binnen de kaders / grenzen van UNECE. Geen uitzonderingen, niet Duitsland. If anything was er een precedent met Spanje.
Vanuit de ETSC (European Transport Safety Council) is er zelfs nog een dringend beroep op de EC gedaan om BlueCruise niet goed te keuren omdat het niet binnen de kaders / grenzen van UNECE viel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
pdidi schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:40:
[...]

Vanuit de ETSC (European Transport Safety Council) is er zelfs nog een dringend beroep op de EC gedaan om BlueCruise niet goed te keuren omdat het niet binnen de kaders / grenzen van UNECE viel
EU TCMV ≠ UNECE

(En dan krijg je een legal discussion of het wel of niet onder UN regulation 79 past, waar de EC / EU TCMV dus heeft besloten van wel)

[ Voor 13% gewijzigd door JohanB op 17-05-2025 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 09:20
Zijn congestiekosten à € 0,50/min nieuw bij een laadniveau van 80%?

En is dat altijd zo, of alleen als het druk is?

Ik had het nog niet eerder gezien en ben onaangenaam verrast. Dat je betaalt als je je auto laat staan als 'ie vol is, snap ik..(en wist ik) Maar dit :(.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWXY6KkXgB1badeJbPGvoC19A18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9ZCKy1IWSMZT9FAUUqwn31M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
ChromeFR schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:56:

Ik had het nog niet eerder gezien en ben onaangenaam verrast. Dat je betaalt als je je auto laat staan als 'ie vol is, snap ik..(en wist ik) Maar dit :(.

[Afbeelding]
Voor zover ik weet alleen als het druk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
RaRo74 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:21:
[...]

16 volt? Dan gaat het vast wel werken.

Zo gebruik op dezelfde manier deze stekker om een Harman Kardon speaker op te laden.
Zoals beloofd: dit werkt prima. Accu laadt zo zelfs veel sneller dan via het stopcontact. Cigarettenplug wordt wel wat warm maar dat lijkt me bij dit soort stromen normaal.

(Even korte samenvatting: Yeti 200x opladen direct vanuit de '12V' (eigenlijk 16V) uitgang in de kofferbak middels dit keurige 16 AWG snoer:
(https://www.amazon.nl/Cig...plorer/dp/B0B9L9X5FP?th=1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Exact! De EC heeft vanuit EU TCMV goedkeuring gegeven (via artikel 39) terwijl het niet voldoet aan de UNECE voorwaarden. Dit zal dus (hopelijk) hetzelfde gaan voor FSD-S: RDW keurt het als uitzondering goed voor NL, waarna het voor de andere EU landen via TCMV wordt goedgekeurd. Dit alles buiten de UNECE om (tot groot ongenoegen van partijen als ETSC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:50

[Afbeelding]
Ik heb laatst een artikel hierover gedeeld van Tesla Charging geschreven op X. Als ik het mij goed herinner alleen bij drukte. Verder testen ze nu met dynamische prijzen bij stuk of 10 SuC in Amerika voornamelijk.
In 2023, we simplified pricing with congestion fees, combining idle fees and the high state-of-charge inefficiency. At busy sites, congestion fees apply when charging is complete or nearly complete. This principle is being adopted across the industry. Customers are notified via their touchscreen and app and receive a 5-minute grace period. Our goal is to avoid profiting from congestion fees, which exist solely to improve availability when a site is getting crowded.

[ Voor 23% gewijzigd door Oekol op 17-05-2025 18:54 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:52:
[...]

Ik heb laatst een artikel hierover gedeeld van Tesla Charging geschreven op X. Als ik het mij goed herinner alleen bij drukte. Verder testen ze nu met dynamische prijzen bij stuk of 10 SuC in Amerika voornamelijk.
[...]
Niet helemaal. Er zijn inmiddels tenminste 4 tijdtariefzones ingesteld bij Tesla SuC in Nederland waar dat er voorheen maar 2 waren. Dat is stevig uitgebreid en overdag fors duurder geworden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
daemonix schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 23:31:
[...]

Niet helemaal. Er zijn inmiddels tenminste 4 tijdtariefzones ingesteld bij Tesla SuC in Nederland waar dat er voorheen maar 2 waren. Dat is stevig uitgebreid en overdag fors duurder geworden.
Waar reageer je nu precies op? Wat je zegt ben ik bekend mee, maar ik zeg toch niks over de verschillende tariefstructuur gedurende de dag? Juist op z'n vraag van de congestionfee probeer ik met de bron er bij te antwoorden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 23:56:
[...]

Waar reageer je nu precies op? Wat je zegt ben ik bekend mee, maar ik zeg toch niks over de verschillende tariefstructuur gedurende de dag? Juist op z'n vraag van de congestionfee probeer ik met de bron er bij te antwoorden.
Als je mijn reactie leest dan zie je dat dat heel recent is ingevoerd... Er wordt dus mee geexperimenteerd.

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 18-05-2025 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
daemonix schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 23:59:
[...]

Als je mijn reactie leest dan zie je dat dat heel recent is ingevoerd... Er wordt dus mee geexperimenteerd.
Wellicht moet je dan even het artikel lezen, want die zones hebben niet zo veel te maken met het dynamische wat ze nu aan het testen zijn. Die test bij stuk of 10 superchargers in USA is iets anders wat jij bedoelt. Wellicht even het artikel lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 18 mei 2025 @ 00:20:
[...]

Wellicht moet je dan even het artikel lezen, want die zones hebben niet zo veel te maken met het dynamische wat ze nu aan het testen zijn. Die test bij stuk of 10 superchargers in USA is iets anders wat jij bedoelt. Wellicht even het artikel lezen?
Laten we het er over eens zijn dat er met van alles en nog wat wordt ge-experimenteerd. Ik snap donders goed wat dynamische tarieven zijn. De vraag is en blijft: waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Deels om te spreiden, zodat er in feite altijd plek is als je ‘moet’ laden. En deels ook omdat tesla wellicht ook dynamische prijzen zelf moet betalen en dus ook de toeslag op dure momente doorrekent.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
daemonix schreef op zondag 18 mei 2025 @ 07:39:
[...]

Laten we het er over eens zijn dat er met van alles en nog wat wordt ge-experimenteerd. Ik snap donders goed wat dynamische tarieven zijn. De vraag is en blijft: waarom?
Om de bezetting te sturen, congestie te voorkomen en zo de capaciteit te benutten. Als iedereen tussen 16u en 20u komt benut je heel veel capaciteit niet. Dus lokken ze mensen met lagere tarieven gedurende de dag als het historisch gezien rustiger is. Zijn genoeg die uit gemak op piekuren laden, maar ook prijsbewust zijn en dus in de ochtend ook prima kunnen laden.

Hoe meer ze dit kunnen beheersen hoe minder ze moeten bijbouwen op 1 plek (en hoe meer ze kunnen focussen op nieuwe locaties en zo de dekking te verbeteren, wat de acceleratie voor BEV verbetert).

Als je dit goed in de vingers hebt is de noodzaak er minder om bij te bouwen bij een plek. Lukt het niet (zoals wat ik laatst deelde in Kroatië) dan bouwen ze alsnog bij zie: https://x.com/TeslaChargi...hfo84sbE-o3a5uam34qg&s=19

[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 18-05-2025 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim106gti
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-09 09:12
Waar kan ik de tarieven vinden die Tesla hanteert bij haar Superchargers op verschillende locaties en in de verschillende tijdvakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:02
tim106gti schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:43:
Waar kan ik de tarieven vinden die Tesla hanteert bij haar Superchargers op verschillende locaties en in de verschillende tijdvakken?
In de app en op de tablet in het voertuig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vrb0WyvjPsoKUiIPkvdh_iIXi2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GU0LIXlvs7bhmtmGlMc7k4cn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door RaRo74 op 18-05-2025 08:50 ]

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Germanicus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-09 08:24
Frosty__ schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:43:
[...]

Is er iemand die dit issue ook heeft gehad bij Tesla Service is geweest waarbij het euvel met de stoel is onderkend en opgelost?
Het probleem bij deze situatie is namelijk dat ik geen beweging in de stoel krijg wanneer de auto stil staat. Hij lijkt echt heel solide vast te zitten Het probleem doet zich enkel voor bij het rijden. En dan niet meteen maar pas na een paar bochten en vervolgens niet bij iedere bocht maar bij een rotonde is het vrijwel altijd raak. Vervolgens geeft de Tesla monteur dan aan; stoel zit goed vast en tijdens proefrit wordt het probleem niet erkend.

Ik zou dus graag iemand hebben met een referentienummer van een servicebeurt waarbij dit door Tesla is herkend en opgelost zodat ik daar naar kan verwijzen als ik een nieuwe service melding inschiet.
Heb hetzelfde issue en had hiervoor een service request ingeschoten. Ze deden het af met dat ze het niet kunnen reproduceren, wat gewoon niet waar is. Er zit waarschijnlijk speling op 1 van de scharnieren van de stoel en dat is een dure reparatie.

Ik houd me ook aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
pdidi schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:59:
[...]

Exact! De EC heeft vanuit EU TCMV goedkeuring gegeven (via artikel 39) terwijl het niet voldoet aan de UNECE voorwaarden. Dit zal dus (hopelijk) hetzelfde gaan voor FSD-S: RDW keurt het als uitzondering goed voor NL, waarna het voor de andere EU landen via TCMV wordt goedgekeurd. Dit alles buiten de UNECE om (tot groot ongenoegen van partijen als ETSC)
*nu via UNECE R79, dus binnen de voorwaarden, maar daar een ruime interpretatie van. Maar niet via de nieuwe richtlijnen zoals ETSC dat graag zou zien (bijv. R157) - zie punt 3 in de brief die je linkt van ETSC

[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 18-05-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 09:41
[...]

Neem je het Tesla nu kwalijk dat er voor deze prijs hiaten in de standaarduitrusting zitten? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
In de Tesla app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
JohanB schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:08:
[...]

*nu via UNECE R79, dus binnen de voorwaarden, maar daar een ruime interpretatie van. Maar niet via de nieuwe richtlijnen zoals ETSC dat graag zou zien (bijv. R157) - zie punt 3 in de brief die je linkt van ETSC
Misschien gaan we te ver off-topic, maar UN R79 gaat juist niet over Autonomous Steering Systems zoals FSD:
1.2. This Regulation does not apply to:
1.2.2. Autonomous Steering Systems as defined in paragraph 2.3.3.;
2.3.3. "Autonomous Steering System" means a system, other than an ADS, that incorporates a function within a complex
electronic control system that causes the vehicle to follow a defined path or to alter its path in response to
signals initiated and transmitted from off-board the vehicle. The driver will not necessarily be in primary
control of the vehicle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
[...]

Bij mijn Ford uit 2012 ook en heb het welgeteld 2x gebruikt 1x om het uit te proberen, en 1x om het te laten zien aan iemand. Zinloze optie voor mij, en als ik daardoor 500 euro minder voor de auto had hoeven betalen graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
Germanicus schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:07:
[...]

Heb hetzelfde issue en had hiervoor een service request ingeschoten. Ze deden het af met dat ze het niet kunnen reproduceren, wat gewoon niet waar is. Er zit waarschijnlijk speling op 1 van de scharnieren van de stoel en dat is een dure reparatie.

Ik houd me ook aanbevolen.
Nope hier ook nog altijd het probleem, ze gaan er 16 juni weer naar kijken. Maar op de werkorder/factuur zag ik al staan 'calibratie'...daar heb ik weinig vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:33

bert pit

asdasd

Open de app, tik op locatie, tik op het bliksem icoontje, zoek de gewenste SuC é voilla.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
pdidi schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:52:
[...]

Misschien gaan we te ver off-topic, maar UN R79 gaat juist niet over Autonomous Steering Systems zoals FSD:

[...]
Exact, daarom schreef de ETSC die brief die je linkte. Die vonden het tricky om het onder R79 toe te staan (punt 3 van de brief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 20:15
Pff, een klein stukje glas is van de achterruit gesprongen, moet het hele glas achter vervangen worden. Heeft iemand hier wel eens de achterruit laten vervangen en zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Achterruit lijkt me wat minder ingrijpend dat de voorruit. Ga je naar een Tesla servicepunt of een auto-glasboer? (Denk dat die laatste er wel veel ervaring mee hebben, achter zou ik me niet zo druk maken).

Balen trouwens, weet je wat er gebeurt is?

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:14
Frosty__ schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:43:
[...]

Hier is het frame vervangen van de bestuurdersstoel, het is hierdoor opgelost. Heb het nog eenmaal gevoeld, dus ff kijken hoe zich dit ontwikkeld.
Vervangen onderdeel" First row seat cushion frame power assembly (1527041-00-D) https://epc.tesla.com/nl-...da-400a-b9e3-ce78115294e0
Ik stuur je DM met servicenummer.

Ik had het "bewezen" door te laten zien, achter stoel gefilmt, dat er beweging zit in het frame / rails systeem. Als je horizontaal duwt tegen de rugleuning zie je dat er beweging is en bij de bijrijdersstoel niet. Maar goed, de engineer vond dit niet de juiste methode om te testen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 11:44
ZeRoC00L schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:18:
Deels om te spreiden, zodat er in feite altijd plek is als je ‘moet’ laden. En deels ook omdat tesla wellicht ook dynamische prijzen zelf moet betalen en dus ook de toeslag op dure momente doorrekent.
Als je kijkt dat op de zonnige dagen (en dat zijn er nu nogal wat) de stroom letterlijk niks kost dan zou je hopen dat je dat terug zag in de prijzen.
Juist overdag kunnen laadstations het net stabiliseren en we juist van stroom af moeten.
Wat zien we in NL?
Juist ja, woekerprijzen bij snellaad stations langs de snelweg.
Tesla SuC valt dan nog mee maar als de prijzen blijven stijgen (en dat doen ze) dan zie ik het autopark niet meer EV worden en worden de doelen ook simpelweg NIET haalbaar.

De meesten hier leasen en prijzen boeien niks maar de leasemarkt is niet de grote groep in NL.
Het gaat om de rest als je de uitstoot terug wilt brengen.

Er is zelfs een stijging te zien voor oudere diesels, en gezien de dieselprijzen aan de pomp snap ik dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71

[Afbeelding]
Nooit eerder gezien.
Wel de 80% (waarna ik hem naar de 100 zet) maar kosten erbij heb ik nooit gezien.
Best een serieus bedrag ook per minuut waardoor het best een dure laadbeurt kan worden, zeker als je ziet hoe lang die laatste 5% kan duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Bomberman71 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:38:
[...]

Nooit eerder gezien.
Wel de 80% (waarna ik hem naar de 100 zet) maar kosten erbij heb ik nooit gezien.
Best een serieus bedrag ook per minuut waardoor het best een dure laadbeurt kan worden, zeker als je ziet hoe lang die laatste 5% kan duren.
Het staat er wat vreemd, maar er staat OF. Dus als je de slider naar 100% zet, betaal je geen congestiekosten voor de laatste 20%

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Bomberman71 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:33:
[...]

Als je kijkt dat op de zonnige dagen (en dat zijn er nu nogal wat) de stroom letterlijk niks kost dan zou je hopen dat je dat terug zag in de prijzen.
Juist overdag kunnen laadstations het net stabiliseren en we juist van stroom af moeten.
Wat zien we in NL?
Tesla SuC valt dan nog mee maar als de prijzen blijven stijgen (en dat doen ze) dan zie ik het autopark niet meer EV worden en worden de doelen ook simpelweg NIET haalbaar.

De meesten hier leasen en prijzen boeien niks maar de leasemarkt is niet de grote groep in NL.

Er is zelfs een stijging te zien voor oudere diesels, en gezien de dieselprijzen aan de pomp snap ik dat ook.
Ach, we hebben ook nog steeds een hoog laag tarief voor veel stroomcontracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
ZeRoC00L schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:41:
[...]

Het staat er wat vreemd, maar er staat OF. Dus als je de slider naar 100% zet, betaal je geen congestiekosten voor de laatste 20%
Ik denk dat je bedrogen uit gaat komen. Ik gok op een "whatever comes first"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
gjcvro schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:41:
[...]

Ach, we hebben ook nog steeds een hoog laag tarief voor veel stroomcontracten.
Correct, hoog tarief en dan JUIST op de momenten dat mensen stroom zouden moeten VERBRUIKEN.
En 'dal' als er veel minder groene stroom is.
Het is op zijn minst bizar te noemen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Bomberman71 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:33:
[...]

Wat zien we in NL?

Ik weet niet hoe belangrijk snelladen is voor de meeste EV rijders.
Ik laad minder dan 10% van mijn stroom aan een SuC bekeken over een jaar.
Als ik geen eigen lader zou kunnen gebruiken, dan zou straatladen (<11kW) voor mij een veel grotere rol spelen en ik vermoed dat dat in NL algemeen ook zo is.

Ik denk dat de overheid hier ooit moet ingrijpen, en werken met een maximale winstmarge, al zullen er eerst nog wat palen moeten bij komen.
In België zijn brandstofprijzen ook gereglementeerd, dus waarom niet met stroomprijzen aan laders...

Dan kan je nog verplichten om elke autostradeparking met laders te voorzien, en hetzelfde voor gemeentes in de wijken. Er kan nog veel gebeuren, en dat zal ook gebeuren als het marktaandeel van EV's omhoog moet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 13:49
RaRo74 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:21:
[...]

16 volt? Dan gaat het vast wel werken.

Zo gebruik op dezelfde manier deze stekker om een Harman Kardon speaker op te laden.
Ik had een 12v -> 220v converter die ik altijd gebruikte in de auto, maar vorig jaar toen ik met de Tesla voor het eerst op vakantie ging en de koelkast ging uitproberen icm de auto, bleek m'n converter niet te werken met de 16v die de Tesla produceert. Ik heb een andere kunnen vinden die er wel mee overweg kon. Geen accu ertussen, ik haal de koelkast er altijd uit tijdens overnachtingen en prik hem dan in het stopcontact op de locatie waar we overnachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Fishbeast schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Ik had een 12v -> 220v converter die ik altijd gebruikte in de auto, maar vorig jaar toen ik met de Tesla voor het eerst op vakantie ging en de koelkast ging uitproberen icm de auto, bleek m'n converter niet te werken met de 16v die de Tesla produceert. Ik heb een andere kunnen vinden die er wel mee overweg kon. Geen accu ertussen, ik haal de koelkast er altijd uit tijdens overnachtingen en prik hem dan in het stopcontact op de locatie waar we overnachten.
Op de papieren van mijnkoelkast staat 12-24V, en het werkt perfect.

Nu ook eens een paar dagen laten draaien in de auto, en dat werkt prima. Ik zie ca 4% accuverlies per 24h, en dat vind ik redelijk. Komt neer op een dikke 100W continu verbruik inclusief wat de koelkast verbruikt.

Voor vakanties vind ik dit ideaal. Altijd een fris drankje bij de hand, en je kan bv eens wat yoghurt of kaas in de auto laten zonder dat het direct een gevaar voor de gezinsgezondheid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Belecthor schreef op zondag 18 mei 2025 @ 23:14:
Pff, een klein stukje glas is van de achterruit gesprongen, moet het hele glas achter vervangen worden. Heeft iemand hier wel eens de achterruit laten vervangen en zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Ik heb de achterruit ook laten vervangen, was glasgarantie van de verzekeraar en bij Autotaalglas laten doen.
Geen idee waar je echt op moet letten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Tommie12 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:28:
[...]

Ik weet niet hoe belangrijk snelladen is voor de meeste EV rijders.
Ik laad minder dan 10% van mijn stroom aan een SuC bekeken over een jaar.
Als ik geen eigen lader zou kunnen gebruiken, dan zou straatladen (<11kW) voor mij een veel grotere rol spelen en ik vermoed dat dat in NL algemeen ook zo is.

Ik denk dat de overheid hier ooit moet ingrijpen, en werken met een maximale winstmarge, al zullen er eerst nog wat palen moeten bij komen.
In België zijn brandstofprijzen ook gereglementeerd, dus waarom niet met stroomprijzen aan laders...

Dan kan je nog verplichten om elke autostradeparking met laders te voorzien, en hetzelfde voor gemeentes in de wijken. Er kan nog veel gebeuren, en dat zal ook gebeuren als het marktaandeel van EV's omhoog moet.
Dat thuisladen is leuk maar het overgrote deel van de mensen met een auto (tenminste in NL) zal NOOIT thuis kunnen laden door de infrastructuur.
Mensen met een huis met oprit en dus mogelijkheid tot thuisladen is in NL absoluut niet de norm.
Dan hebben we mensen die een auto voor de deur kunnen parkeren op de openbare maar waar het laden zeker NIET altijd mag (gemeente is soms lastig en de buurt moet er ook wat van vinden).
En de grootste groep zijn de mensen in de randstad en grote steden die 0 kans hebben een eigen laadplek te hebben.

Publieke palen zijn er te weinig maar vooral DUUR. 55 cent per Kwh is heel normaal en die prijzen blijven stijgen. Langs de snelweg hoeven we het niet eens over te hebben, dan ben je duurder uit als benzine tegenwoordig.

Doe de rekensom maar eens. Als je een zuinig EV hebt rijd je 1 op 6 in de winter en 1 op 7 in de zomer.
om 1 op 21 te rijden moet je in de winter dus bijna 2 euro neer leggen en in de zomer gemiddeld 1,65 euro.
Sorry, maar mensen rijden nu met een dieseltjes rustig 1 op 21 en betalen daar 1,50 euro voor.
Die wegenbelasting komt er ook aan dus dat verschil ben je ook kwijt en laten we het niet over de aanschaf hebben.
Voor de thuislader komt daar snel 1000 euro bij voor je paal want je bent niet klaar voor 300 euro, zeker niet als je een slimme paal wilt en zelf geen electro monteur bent.

Met de huidige prijzen zie ik EV niet hard stijgen en het is niet ondenkbaar dat het over 5 jaar duurder is per km dan wat mensen NU kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bomberman71 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:14:
[...]

Dat thuisladen is leuk maar het overgrote deel van de mensen met een auto (tenminste in NL) zal NOOIT thuis kunnen laden door de infrastructuur.
Mensen met een huis met oprit en dus mogelijkheid tot thuisladen is in NL absoluut niet de norm.
Dan hebben we mensen die een auto voor de deur kunnen parkeren op de openbare maar waar het laden zeker NIET altijd mag (gemeente is soms lastig en de buurt moet er ook wat van vinden).
En de grootste groep zijn de mensen in de randstad en grote steden die 0 kans hebben een eigen laadplek te hebben.

Publieke palen zijn er te weinig maar vooral DUUR. 55 cent per Kwh is heel normaal en die prijzen blijven stijgen. Langs de snelweg hoeven we het niet eens over te hebben, dan ben je duurder uit als benzine tegenwoordig.

Doe de rekensom maar eens. Als je een zuinig EV hebt rijd je 1 op 6 in de winter en 1 op 7 in de zomer.
om 1 op 21 te rijden moet je in de winter dus bijna 2 euro neer leggen en in de zomer gemiddeld 1,65 euro.
Sorry, maar mensen rijden nu met een dieseltjes rustig 1 op 21 en betalen daar 1,50 euro voor.
Die wegenbelasting komt er ook aan dus dat verschil ben je ook kwijt en laten we het niet over de aanschaf hebben.
Voor de thuislader komt daar snel 1000 euro bij voor je paal want je bent niet klaar voor 300 euro, zeker niet als je een slimme paal wilt en zelf geen electro monteur bent.

Met de huidige prijzen zie ik EV niet hard stijgen en het is niet ondenkbaar dat het over 5 jaar duurder is per km dan wat mensen NU kwijt zijn.
We spreken elkaar niet tegen.
Maar ik ben optimistischer wat laadkosten en aanschafkosten betreft van EV.

Als ik vandaag AliExpress open, dan kan ik een batterij van 10kWh met BMS kopen voor 950€ ... als particulier. Dat is minder dan 100€/kWh
Moet je nagaan wat een bedrijf als BYD of zelfs VW gaat betalen voor een kWh aan batterij. Veel meer dan 50€ zal het niet zijn.
Dus voor een kleine auto met 50 kWh spreken we nog over 2500€ aan batterij. Dat moet binnenkort terugkomen in de verkoopprijzen.

Doe daar nog bij dat de europese fabrikanten hun aandeel aan EV's moeten verhogen (anders betalen ze boetes), en het tipping point is kort bij waar de aanschaprijs van een EV lager wordt dan een benzine (laat staan een hybride).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
Bomberman71 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Correct, hoog tarief en dan JUIST op de momenten dat mensen stroom zouden moeten VERBRUIKEN.
En 'dal' als er veel minder groene stroom is.
Het is op zijn minst bizar te noemen,
als ik het mij goed herinner is dit destijds ingesteld om mensen te motiveren 's nachts wat meer te gebruiken, zodat de producenten 's nachts geen electriciteit hoeven af te fakkelen, omdat ze de centrales niet helemaal uit kunnen zetten.
Nu weet ik niet of dit tegenwoordig nog steeds heel relevant is, mijn vermoeden is dat het stroomverbruik tegenwoordig wat gelijkmatiger is; iedereen heeft wel een vriezer, koelkast en andere zaken die 24/7 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Tommie12 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:37:
[...]

We spreken elkaar niet tegen.
Maar ik ben optimistischer wat laadkosten en aanschafkosten betreft van EV.

Als ik vandaag AliExpress open, dan kan ik een batterij van 10kWh met BMS kopen voor 950€ ... als particulier. Dat is minder dan 100€/kWh
Moet je nagaan wat een bedrijf als BYD of zelfs VW gaat betalen voor een kWh aan batterij. Veel meer dan 50€ zal het niet zijn.
Dus voor een kleine auto met 50 kWh spreken we nog over 2500€ aan batterij. Dat moet binnenkort terugkomen in de verkoopprijzen.

Doe daar nog bij dat de europese fabrikanten hun aandeel aan EV's moeten verhogen (anders betalen ze boetes), en het tipping point is kort bij waar de aanschaprijs van een EV lager wordt dan een benzine (laat staan een hybride).
Wat Kan en wat er gaat KOMEN zijn 2 heel verschillende dingen.
Ga maar eens kijken wat nu een beetje BYD kost. Juist ja, 45K is niks want de meesten gaan echt niet switchen naar een kleine auto met 300Km aan echte range.
Dus je moet de wat grotere hebben en dan ben je die 45K rustig kwijt.

Wat iets kost om te maken is helemaal niet interessant, het gaat erom wat je uiteindelijk moet neertellen hier in NL.

Afgezien van de auto gaat het met name om de vaste lasten en daar heeft EV geen echt voordeel meer vanaf 1 jan 2026.
Aanschaf al helemaal niet want je koopt niet een fatsoenlijke EV voor 8K euro, terwijl je daar wel een fatsoenlijke ICE wagen voor koopt.

En de brandstof in de vorm van stroom wordt gewoon NIET goedkoper.
Als je nu niet thuis kan laden of niet steeds wilt laden bij een SuC dan is een LPG of Diesel auto gewoon goedkoper qua brandstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fishbeast
Bomberman71 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:01:
[...]
Wat iets kost om te maken is helemaal niet interessant, het gaat erom wat je uiteindelijk moet neertellen hier in NL.
Deels eens: als onderdelen goedkoop genoeg worden, kan dit doorsijpelen naar de retailprijs, echter ligt het gevaar op de loer dat de aandeelhouders hogere margers zien en dus de retailprijzen ongemoeid laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Fishbeast schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:42:
[...]

als ik het mij goed herinner is dit destijds ingesteld om mensen te motiveren 's nachts wat meer te gebruiken, zodat de producenten 's nachts geen electriciteit hoeven af te fakkelen, omdat ze de centrales niet helemaal uit kunnen zetten.
Nu weet ik niet of dit tegenwoordig nog steeds heel relevant is, mijn vermoeden is dat het stroomverbruik tegenwoordig wat gelijkmatiger is; iedereen heeft wel een vriezer, koelkast en andere zaken die 24/7 draaien.
Het is idd heel ouderwets en het verschil in prijs is vaak 0. (Afhankelijk van je energie bedrijf).
We hebben veel windmolens die dag en nacht kunnen draaien en dat sluipverbruik (deels) kunnen opvangen.
30 jaar geleden was daar geen sprake van.

Vergeet niet dat energie een verdienmodel is, niet alleen voor die bedrijven maar ook voor de staat.
De staat is NIET gebaat bij een hele lage energie rekening 8)

Als we allemaal energie neutraal zouden zijn middels panelen, molens, accu's, etc. dan komt de staat gewoon met forfait heffingen of iets dergelijks. Het geld moet binnen komen en de afgelopen 10 jaar is energie een steeds grotere bron van geld geweest en dat gaan ze zo houden, reken maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Fishbeast schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:04:
[...]

Deels eens: als onderdelen goedkoop genoeg worden, kan dit doorsijpelen naar de retailprijs, echter ligt het gevaar op de loer dat de aandeelhouders hogere margers zien en dus de retailprijzen ongemoeid laten...
Precies dat.
Kijk eens naar de supermarkten.
Kijk eens naar energie.

Het is een wonder dat prijzen aan de pomp daadwerkelijk gezakt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 15:52
Frosty__ schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:34:
[...]

Probleem met het trillen hebben wij ook gehad, inclusief oplossing; laten balanceren met roadforce was bij onze M3 de oplossing. Zie forum: Frosty__ in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
Hier ook last van met ePrimacy banden, zijn bijna 40dkm oud maar nog erg goed qua profiel, volgende week laat ik ze vervangen door Continental premiumcontact 7 banden zonder die foamlaag. Wilde eerst de Hankook Ion banden kopen, maar bij Euromaster betaal je nu met de 3+1 actie nog geen 600 euro incl balanceren… hopenlijk geen trilling meer boven de 130 en geen gedoe met loskomend foam meer…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Fishbeast schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:04:
[...]

Tot de aandeelhouders van een andere fabrikant denken... als we de prijs nu eens wat verlagen, dan gaan onze volumes omhoog.

Je kijkt naar de 'grotere' EV's, en dan is 45k voor een EV een concurrentiele prijs. Wat kost tegenwoordig een iets grotere ICE zoals een Skoda Superb of Mazda 6?

Particulieren kopen vooral auto's onder de 30k, en daar komt het aanbod nu echt wel op gang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjcvro
Tommie12 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Tot de aandeelhouders van een andere fabrikant denken... als we de prijs nu eens wat verlagen, dan gaan onze volumes omhoog.

Je kijkt naar de 'grotere' EV's, en dan is 45k voor een EV een concurrentiele prijs. Wat kost tegenwoordig een iets grotere ICE zoals een Skoda Superb of Mazda 6?

Particulieren kopen vooral auto's onder de 30k, en daar komt het aanbod nu echt wel op gang.
Toevallig gisteren nog eens zitten kijken welke fabrikant nou daadwerkelijk winst draait op EV's. Dat zijn er alarmerend weinig. Eigenlijk maar 1 echt bevestigd, een groot deel wordt al vertroebeld door inmenging met hybride.

Edit: ik zie net dat dit een wat ouder plaatje is, maar de nieuwere versie was eigenlijk nog erger.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GCca4CVXcAAy9Se?format=png&name=900x900

[ Voor 5% gewijzigd door gjcvro op 19-05-2025 12:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:03
gjcvro schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:05:
[...]

Toevallig gisteren nog eens zitten kijken welke fabrikant nou daadwerkelijk winst draait op EV's. Dat zijn er alarmerend weinig. Eigenlijk maar 1 echt bevestigd, een groot deel wordt al vertroebeld door inmenging met hybride.

Edit: ik zie net dat dit een wat ouder plaatje is, maar de nieuwere versie was eigenlijk nog erger.

[Afbeelding]
En dan is ook dit plaatje vertroebeld waarschijnlijk, want Tesla haalt ook omzet / winst / cash uit de verkoop van EV credits, hun energy storage producten en een deel natuurlijk diensten (o.a. het supercharger netwerk), terwijl vzviw een goed deel van die anderen het puur van de BEV's moeten hebben, en véél meer in een start-up fase zitten.

Daarmee niet willen stellen dat ze geen geld verdienen aan hun BEV's maar het is minder rooskleurig dan het lijkt. Vorig kwartaal hebben ze alleen winst gemaakt omdat ze hun credits verkochten bijvoorbeeld. Ben benieuwd hoe dit kwartaal gaat eindigen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 19-05-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:33

bert pit

asdasd

[Afbeelding]
Misschien is het veranderd, maar 2 jaar geleden was het bij drukte (meer dan de helft van de stalls bezet) laden tot 80%.
Ik ontvang altijd een bericht in de app bij snelladen dat de 80% bereikt gaat worden en dat er extra kosten berekend kunnen worden. Meestal speelt dat in het buitenland overigens, want in Nederland laad ik bijna nooit vol.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
Heinemancp schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:14:
[...]

Hier is het frame vervangen van de bestuurdersstoel, het is hierdoor opgelost. Heb het nog eenmaal gevoeld, dus ff kijken hoe zich dit ontwikkeld.
Vervangen onderdeel" First row seat cushion frame power assembly (1527041-00-D) https://epc.tesla.com/nl-...da-400a-b9e3-ce78115294e0
Ik stuur je DM met servicenummer.

Ik had het "bewezen" door te laten zien, achter stoel gefilmt, dat er beweging zit in het frame / rails systeem. Als je horizontaal duwt tegen de rugleuning zie je dat er beweging is en bij de bijrijdersstoel niet. Maar goed, de engineer vond dit niet de juiste methode om te testen...
[YouTube: 20250325 185214]
Bij mij is het frame eerder ook vervangen, dat hielp kort. Nu is het weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:14
ChromeFR schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:41:
[...]

Bij mij is het frame eerder ook vervangen, dat hielp kort. Nu is het weer terug.
Toch bijzonder, losse stoel is APK afkeur dacht ik. Hoezo is "schuiven", "klikken" of "zetten" tijdens vertraging dan niet los?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• amsterdammertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 19:44
sinds afgelopen donderdag bestuurder van een model y 2026 RWD standard range. ik heb de afgelopen 5 jaar gereden in een model 3 sr+ . Ik heb bij de auto selectie ( keuze is niet reuze bij de LM ) niet proef gereden in een model y. Enkel 1 keer jaren geleden in een model y taxi achterin gezeten dus dat telt niet echt. In december is de auto door de LM besteld en in maart omgezet naar het gefacelifte model.

Mijn bevindingen tot op heden tov de model 3 ( veel punten hier al benoemd denk ik).

positieve punten

.heerlijk ruime auto.
.Toch weer veel nieuwe snufjes tov de model 3 van 5 jaar geledne die ik nog steeds modern vond.
.Stil en keurig afgewerkt interieur. Oogt heel rustig
.de waaierstand van de ventilatie is heel erg prettig. Stoel ventilatie is ook erg prettig
.kids achterin zee van ruimte
.electrische klep en electrische achterbank erg praktisch. ook hoedenplank opgeborgen kan worden is heel slim
.bereik viel me enorm mee. Afgelopen weekeind een rit gemaakt naar duitsland en terug. in totaal 290 km gereden. Ging weg met 90% , kwam thuis met 20%. niet bijzonder rustig gereden ook files gehad. 105 overdag en savonds tussen 130 en 140. Ik denk dat een range van iets boven de 400km prima haalbaar moet zijn.
.de matrix lampen geven een enorme bak licht. ik heb nog niemand zien terug seinen dus ik ga er vanuit dat het niet hinderlijk is.
.wegligging erg comfortabel maar toch strak. ik heb 3 personen in de auto die heel gevoelig zijn voor wagenziekte maar die heb ik geen moment horen klagen. in tegendeel zelfs

minder positieve punten:
.wennen met achteruit schakelen ivm ontbreken pookje. Op zich werkt het wel. het is echt kwestie van gewenning
.kids rommelen met audio volume achterin :( . er is wel een optie om het te blokkeren maar dan blokkeer je hele touch screen
.de waarschuwing voor snelheids overschrijding is bloed irritant. maar goed dat is wettelijk verplicht nu en kan tesla niets aan doen. evt op te lossen met een Commander
.Auto is een insecten magneet. Afgelopen 5 jaar met mijn model 3 nooit veel last van gehad. denk dat ze daar er overheen slingerden. Hier spatten ze uit elkaar op de neus om vervolgens de andere helft op je vooruit te plakken :( >:) .
. Audio systeem. Eigenlijk is dit toch wel een positief punt ook want het valt mij zeker mee. beter dan die van de model 3 sr+ na wat tunen.
.Carkit. ik heb het nog niet zelf getest maar heb wat mensen gehad die klaagden over ruis. kan ook aan de auto liggen. ben benieuwd of anderen dat ook ervoeren anders maak ik een service melding.

"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@amsterdammertje Model 2026? Denk dat je wat te hard van stapel loopt. :)

Bedankt voor je lijstje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Doctor
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-09 11:51
amsterdammertje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:51:
De waarschuwing voor snelheids overschrijding is bloed irritant. maar goed dat is wettelijk verplicht nu en kan tesla niets aan doen. evt op te lossen met een Commander
Ik heb 'm van de week meteen ingebouwd nadat ik gestoord werd van de ISA. Blij dat ik dat heb gedaan, alleen daarom al waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
daemonix schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:03:

Bedankt voor je lijstje!
In het begin stond op het type plaatje 2026, ik weet niet of dat inmiddels is veranderd in 2025+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9m7iW_G8XoMTR8GpGca_RFCAeyo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yp0Tarq8XGJroglUMB4RjisS.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 19-05-2025 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amsterdammertje
daemonix schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:03:

Bedankt voor je lijstje!
het is modeljaar 2026. kan er ook weinig anders van maken 8)

"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amsterdammertje
The-Doctor schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:21:
[...]

Ik heb 'm van de week meteen ingebouwd nadat ik gestoord werd van de ISA. Blij dat ik dat heb gedaan, alleen daarom al waard :)
was het veel werk het inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
Heinemancp schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:52:
[...]

Toch bijzonder, losse stoel is APK afkeur dacht ik. Hoezo is "schuiven", "klikken" of "zetten" tijdens vertraging dan niet los?
Probleem is dat het vaak ook niet gebeurt, komt alleen voor bij een bepaalde vertraging (bij mij althans). En altijd als ik bij het Tesla SeC ben, zal je net zien, is het niet te reproduceren, of ze merken zelf niks etc.

Door wat druk uit te oefenen hebben ze dat stoelframe destijds toch vervangen, maar probleem is er nog steeds. Word er gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Doctor
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-09 11:51
amsterdammertje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:34:
[...]

was het veel werk het inbouwen?
15-20 minuten, in het accessoires topic staan de dingetjes waar je moet op letten voor de Juniper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Laatst online: 12:09
Hey, bedankt voor je leuke samenvatting.
Over die snelheidpiepjes is het inderdaad vervelend maar je kan het toch nog uitschakelen bij elke rit opnieuw?
amsterdammertje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:51:
sinds afgelopen donderdag bestuurder van een model y 2026 RWD standard range. ik heb de afgelopen 5 jaar gereden in een model 3 sr+ . Ik heb bij de auto selectie ( keuze is niet reuze bij de LM ) niet proef gereden in een model y. Enkel 1 keer jaren geleden in een model y taxi achterin gezeten dus dat telt niet echt. In december is de auto door de LM besteld en in maart omgezet naar het gefacelifte model.

Mijn bevindingen tot op heden tov de model 3 ( veel punten hier al benoemd denk ik).

positieve punten

.heerlijk ruime auto.
.Toch weer veel nieuwe snufjes tov de model 3 van 5 jaar geledne die ik nog steeds modern vond.
.Stil en keurig afgewerkt interieur. Oogt heel rustig
.de waaierstand van de ventilatie is heel erg prettig. Stoel ventilatie is ook erg prettig
.kids achterin zee van ruimte
.electrische klep en electrische achterbank erg praktisch. ook hoedenplank opgeborgen kan worden is heel slim
.bereik viel me enorm mee. Afgelopen weekeind een rit gemaakt naar duitsland en terug. in totaal 290 km gereden. Ging weg met 90% , kwam thuis met 20%. niet bijzonder rustig gereden ook files gehad. 105 overdag en savonds tussen 130 en 140. Ik denk dat een range van iets boven de 400km prima haalbaar moet zijn.
.de matrix lampen geven een enorme bak licht. ik heb nog niemand zien terug seinen dus ik ga er vanuit dat het niet hinderlijk is.
.wegligging erg comfortabel maar toch strak. ik heb 3 personen in de auto die heel gevoelig zijn voor wagenziekte maar die heb ik geen moment horen klagen. in tegendeel zelfs

minder positieve punten:
.wennen met achteruit schakelen ivm ontbreken pookje. Op zich werkt het wel. het is echt kwestie van gewenning
.kids rommelen met audio volume achterin :( . er is wel een optie om het te blokkeren maar dan blokkeer je hele touch screen
.de waarschuwing voor snelheids overschrijding is bloed irritant. maar goed dat is wettelijk verplicht nu en kan tesla niets aan doen. evt op te lossen met een Commander
.Auto is een insecten magneet. Afgelopen 5 jaar met mijn model 3 nooit veel last van gehad. denk dat ze daar er overheen slingerden. Hier spatten ze uit elkaar op de neus om vervolgens de andere helft op je vooruit te plakken :( >:) .
. Audio systeem. Eigenlijk is dit toch wel een positief punt ook want het valt mij zeker mee. beter dan die van de model 3 sr+ na wat tunen.
.Carkit. ik heb het nog niet zelf getest maar heb wat mensen gehad die klaagden over ruis. kan ook aan de auto liggen. ben benieuwd of anderen dat ook ervoeren anders maak ik een service melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 15:52
Ben normaal geen fan van die pillar delete wraps, maar moet zeggen dat het er op de nieuwe model y wel veel beter uitziet dan op het vorige model… (foto van Reddit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YDDILRvdbaTr-ObxBZqEDjWOiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZMiMfqWVIcM3zNsMrlsmRfT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIzttX5_sv6NHMJ5wis_J0CkmuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVtnKg4KEcocWn2oLq1YDLzV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door EvolutionX op 19-05-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:59:
[...]

Op de papieren van mijnkoelkast staat 12-24V, en het werkt perfect.
Welke koelkast heb jij in gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amsterdammertje
royalt123 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:49:
Hey, bedankt voor je leuke samenvatting.
Over die snelheidpiepjes is het inderdaad vervelend maar je kan het toch nog uitschakelen bij elke rit opnieuw?

[...]
Zeker. Door op het symbooltje met snelheid te drukken. Dan verschijnt er speakertje met kruisje doorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 12:08
Hoi-
Ik zag dat er op dit moment een financial lease aktie loopt op de Model3:
- zakelijk: 0%
- prive 0,99%

Lijkt mij toch dat dit erg gunstig is, of zijn er betere deals geweest in de afgelopen maanden? Even 40k aftikken wil ik namelijk niet, maar qua maandbedrag ben je hiermee ongeveer evenveel kwijt zijn als aan een (operational) leasecontract en de restwaarde vd auto na 5 jaar is wel van mij…
Pagina: 1 ... 74 ... 127 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: