Juist door de radar waren er veel phantom brakes en andere ingrepen. Maar de radar is op mijn 2019 M3 LR RWD nog steeds actief getuige de keer dat er wat sneeuw op de neus zat en AP weigerde in te schakelen vanwege 'blokkering radar'..SalexSun schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:39:
[...]
Als ik het goed begrijp heeft de 2019/2020 model 3 wel radar, maar wordt die niet (meer) gebruikt sinds Tesla de Vision weg is ingeslagen. Beetje jammer wel
Ik ben het niet eens met die ‘mijlenverre voorsprong’.Richh schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:57:
[...]
Tesla heeft nog altijd een mijlenverre voorsprong. Echter gaat dat om de FSD stack. En die stack wordt niet in de EU uitgerold, want het is wettelijk allemaal niet toegestaan. Hierover gaat de UNECE momenteel. Dat is een partij die probeert regels vast te leggen voor auto's in de EU, Japan, Australië en nog veel meer. Dat is natuurlijk complex, bureaucratisch en traag. Het ziet er naar uit dat het nog heel lang duurt voordat het wel mag, mogelijk dat er in september iets meer op enkel snelwegen mag... Daarom zijn er zelfs binnen de EU weer lobbyclubs actief om het iig hier te versnellen. Helaas nog allemaal zonder succes.
Voor specifiek Ford heeft de Duitse RDW goedkeuring gegeven voor die rijhulpsystemen, wat vervolgens andere EU landen hebben overgenomen. Daarmee override men dus de UNECE regelgeving en heb je goedkeuring van lokale overheden nodig.
Dat is Ford, als enige tot nu toe, gelukt. Ja - dan wordt het al snel "het meest prettig in gebruik" omdat je niet elke 10 seconden aan je stuur hoeft te wiebelen haha.
Ook Mercedes is er overigens druk mee bezig en bepaalde modellen kunnen in Duitsland wel degelijk Level 3 rijden door een uitzondering van de Duitse RDW. Echter is dat dan weer alleen in Duitsland op geselecteerde trajecten.
Tesla is naar verluidt dezelfde wetgeving approval route ingeslagen met de RDW. Het is niet voor niks dat de EU FSD video in Amsterdam was opgenomenmaargoed, we weten eigenlijk niet hoe lang het goedkeuringsproces duurt. En of het gaat lukken.
Maar bovenal wil Tesla vooral heel veel meer, en dat is inherent aan de techniek. Ford en Mercedes werken alleen op snelwegen bijvoorbeeld, zie voldoen aan een aantal regels. FSD werkt letterlijk overal. Ik zag onlangs een video van FSD op een Chinees bergweggetje en dat zegt alles - geen enkele concurrent kan zoiets handsfree.
FSD is daadwerkelijk een end to end AI model wat als een bestuurder feitelijk een rijbewijs zou moeten halen. Wat Mercedes en Ford doen, is hooguit wat AI data interpretatie, gevolgd door een code stack die besluiten maakt. Dat is wat Autosteer (wat we in Nederland op Tesla's dus nog hebben) eigenlijk ook was, maar 3-4 jaar niet verder ontwikkeld is, vandaar dat het ook inmiddels achterloopt.
[Twitter]
[...]
Kijk vooral eens op YouTube naar de talloze Amerikanen die FSD testen. Dat is een wereld van verschil tov wat we hier in Nederland ervaren.
Het gerucht gaat dat Tesla over 3 weken in bepaalde delen van de US, unsupervised FSD gaat uitrollen. Op bestaande voertuigen, zonder radar dus. Dat zegt toch wel iets over het vertrouwen
Dat wil niet zeggen dat ik persoonlijk denk dat de huidige Tesla's straks allemaal als Waymo's kunnen werken, en dit overal ter wereld, begrijp me goed... Maar ik ben er 100% van overtuigd dat zelfs 2019 Model 3's / HW3 zonder het gebruik van radars, aanzienlijk beter in staat zijn om over spitsstroken op de snelweg te rijden, dan dat de Mustang MachE van de Volkskrant dat heeft gedaan.
De conclusie uit dat Volkskrant artikel was volledig anders geweest als we in de EU ook FSD13 mochten gebruiken.
[...]
Klopt, in 2021 worden er geen radars meer in voertuigen gebouwd en softwarematig worden ze ook niet meer gebruikt in oudere voertuigen. Of dat jammer is betwijfel ik als ik FSD video's op YouTube kijk.
In China rijden er al een pak chinese auto’s als robotaxi.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Mss offtopic: persoonlijk denk dat de kans net zo groot is dat ze dit doorzetten omdat ze moeten. Tesla koers is ontiegelijk hoog vanwege fsd beloftes. Als ze nu worden ingehaald/gevenaard worden zal die koers hard omlaag hollenRichh schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:57:
[...]
Het gerucht gaat dat Tesla over 3 weken in bepaalde delen van de US, unsupervised FSD gaat uitrollen. Op bestaande voertuigen, zonder radar dus. Dat zegt toch wel iets over het vertrouwen
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
heeeeeel erg vaak de laatste tijd. podcast app die niet wil laden, spotify die niets doet. Meestal rij ik dan weg en na 5 minuten is er weer verbinding en begint 'm podcast eindelijk.Allewijn schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:31:
Ik heb de laatste tijd (zit op 2025.14.3.1) ineens vaak dat bijv mijn Spotify muziek stopt omdat de data verbinding weg is gevallen.
Heb dit sinds een ruim jaar bezit eigenlijk nooit eerder gehad (en rij in zelfde gebied als altijd,,waar 4g dekking goed is).
Ik zie dan 'netwerkfout'.
Anderen dit ook?
Of zou ik een service verzoek in moeten schieten?
[Afbeelding]
zit op 2025.14.3.1 trouwens
edit: die reset ga ik meteen proberen, hopelijk rij ik dan vanmiddag weg met geluid uit de speakers...
[ Voor 5% gewijzigd door Mrkoekie op 15-05-2025 08:58 ]
PH-MRK request startup
Ik heb zelf het idee dat het alleen lukt als m'n timing perfect is. En dat is in mijn geval in 90% van de gevallen.SalexSun schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:46:
Weet iemand waarom autosteer soms wel uitschakelt wanneer de richtingaanwijzer wordt bediend, maar soms ook niet?
Hoe bedoel je 'timing perfect'? Ik nam aan dat autosteer eigenlijk gwn uitschakelde zodra je de richtingaanwijzer bediend, maar af en toe doet die dat niet. Het voelt meer als een bug wanneer die niet uitschakeld eerlijk gezegdnerovectra schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:10:
[...]
Ik heb zelf het idee dat het alleen lukt als m'n timing perfect is. En dat is in mijn geval in 90% van de gevallen.
Terugkomend op mijn problemen.. Begin deze week bij Tesla terug geweest. Zij hebben geconstateerd dat alle vier mijn zomerbanden gecupped zijn. De trillingen/geluid merkten zij ook bij rijden.Krijnemans schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:24:
[...]
Ik ben al maanden met hetzelfde gevecht bezig met de trillingen in mijn model Y. Twee keer opnieuw gebalanceerd. Nieuwe set achterbanden gekregen en een uitlijning (allemaal vanuit de lease betaald gelukkig). Nu liggen de zomerbanden erop en is het probleem niet veranderd/verminderd (had gehoopt dat de zomerbanden iets zouden helpen)...
De trillingen blijven bij 120-130kmh echter nog altijd bestaan en ik ben echt ten einde raad. Het kost mij zoveel tijd om de auto telkens weg te brengen en de leasemaatschappij wordt er ook niet bepaald gelukkig van.
Dit is het gevolg van een foute uitlijning. Blijkbaar heeft het bandencentrum mijn auto uitgelijnd op een Model S ipv Model Y. Dat het ik destijds al gezien, maar het bandencentrum verzekerde mij dat dit toch écht dezelfde waardes zijn. Niet dus.
Tesla geeft aan dat de winterbanden waarschijnlijk dus ook naar de klote zijn gereden.
Nu afwachtend op de beslissing van de LM (zullen wel aan het discussieren zijn wie gaat betalen). Hopelijk is het probleem met twee sets nieuwe banden en een nieuwe uitlijning wel opgelost....
Ja, viel mij ook op (MY HW3) dat ze spontaan soms weer aan gaan bij een stralend blauwe lucht. Apart.Fishbeast schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:32:
Het valt mij op dat sinds een van de laatste updates de ruitenwissers weer behoorlijk een eigen mening hebben. Echt heel irritant nu er weer wat meer insecten etc in de lucht zitten die dan nog even extra uitgesmeerd worden over het raam Hebben jullie hier ook last van? (MY HW3)
Merk ook dat ik de knop nu 3 tellen ingedrukt moet houden voordat ik een voice commando kan geven. Even wennen sinds 14.3.1.
Dit herken ik ook nog wel van mijn VAG auto destijds: bij sneeuw en andere ellende op de neus had ik mooi geen cruise control meergertk schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 05:53:
[...]
Juist door de radar waren er veel phantom brakes en andere ingrepen. Maar de radar is op mijn 2019 M3 LR RWD nog steeds actief getuige de keer dat er wat sneeuw op de neus zat en AP weigerde in te schakelen vanwege 'blokkering radar'..
Ik ben 2 weken terug geweest voor een vervanging van de bovenarmen, en heb ook een A model (1288326-00-A/1288321-00-A) maar hier werd wel aangegeven dat het de nieuwe modellen zou moeten betreffen...Crim schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:05:
De bovenste draagarmen van mijn Model 3 beginnen weer te kraken. Deze zijn in 2022 al een keer vervangen onder garantie. Ik zie op de factuur wel door dezelfde revisie A (verbeterde revisies D, E, F, F, G, J) waren toen al beschikbaar. Heeft iemand ervaring met coulance vanuit Tesla voor dit probleem? Ik vind het nogal gaar dat ze vervangen zijn voor dezelfde slechte versie.
Vandaag thuis gekomen na 7 weken weg te zijn geweest. De Tesla wil niet meer uit slaapstand komen.
Reageert niet meer op de app of keycard. Service verzoek aangevraagd. Heb vorige week de auto nog bijgeladen op afstand.
Volgens de app nu 16 dagen in slaapstand.
Edit:
Tesla heeft al gereageerd. Omdat auto al 16 dagen in slaapstand staat is nu de auto out of range en unresponsive.
En out of range wordt dus niet gedekt door de garantie.
Auto staat gewoon op de oprit en aangesloten op de lader. Vorige week nog de auto opgeladen.
Reageert niet meer op de app of keycard. Service verzoek aangevraagd. Heb vorige week de auto nog bijgeladen op afstand.
Edit:
Tesla heeft al gereageerd. Omdat auto al 16 dagen in slaapstand staat is nu de auto out of range en unresponsive.
Auto staat gewoon op de oprit en aangesloten op de lader. Vorige week nog de auto opgeladen.
[ Voor 34% gewijzigd door Guido7619 op 15-05-2025 10:07 ]
Kan je de auto niet wat doen wiebelen om zo het alarm te triggeren, wat de auto mogelijks wakker maakt?Guido7619 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:42:
Vandaag thuis gekomen na 7 weken weg te zijn geweest. De Tesla wil niet meer uit slaapstand komen.
Wel een risico, als het mislukt en het alarm gaat af, krijg je het alarm misschien niet meer uit
Dus moraal van het verhaal is dat je elke 7 dagen even de app moet openen? Wat had je moeten doen volgens Tesla? Bijzondere uitgangssituatie wel.Guido7619 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:42:
Misverstand wat hier al vaker is voorbij gekomen. Autosteer schakelt niet uit wanneer de richtingaanwijzer wordt bediend. Het verlaagd alleen de weerstand van het stuur, zodat als je dan aan het stuur draait makkelijker Autosteer wordt uitgeschakeld. Het werkt alleen met de richtingaanwijzer helemaal doordrukken OF zolang de hendel half ingedrukt wordt gehouden.SalexSun schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:46:
Weet iemand waarom autosteer soms wel uitschakelt wanneer de richtingaanwijzer wordt bediend, maar soms ook niet?
Wat dus niet (altijd) werkt is de hendel kort half indrukken. Als je dan niet precies op tijd aan het stuur draait, gaat deze weer op "slot"
[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 15-05-2025 10:45 ]
Raar verhaal. Wat bedoelen ze met 'out of range'? De batterij is toch niet leeg, neem ik aan, als hij aan de lader zit? Of is het buiten bereik van netwerken?Guido7619 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:42:
Edit:
Ik weet ook niet wat ze er precies mee bedoelen. Maar het antwoord is bel je verzekering zodat hun de 12V batterij gaan opladen. Daarna kijken of de auto het weer doet.DaCoTa schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:37:
[...]
Raar verhaal. Wat bedoelen ze met 'out of range'? De batterij is toch niet leeg, neem ik aan, als hij aan de lader zit? Of is het buiten bereik van netwerken?
Nu ga ik dus maar zo'n 12V jump starter booster kopen. Bij de gamma momenteel in de aanbieding voor 50 euro. Carpoint Jumpstart 12V/7Ah.
Ik ben niet lid van de anwb en ik verwacht niet dat mijn verzekering hier wat mee doet. En zoiezo heb ik dan een eigen risicio van 150,-.
De frunk openen met zo'n 9V batterij lukt ook niet. Ik hoor wel dat er iets gebeurt maar het is alsof het batterijtje niet genoeg power heeft om de frunk echt open te laten klikken.
Het gaat trouwens om een 2023 Model Y
Daar is dan ook 12V voor nodig. Dan zou het wel moeten lukken.Guido7619 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:49:
De frunk openen met zo'n 9V batterij lukt ook niet. Ik hoor wel dat er iets gebeurt maar het is alsof het batterijtje niet genoeg power heeft om de frunk echt open te laten klikken.
Punctuality is the politeness of kings
Ik heb nu in korte tijd meerdere mensen gehad die klaagden dat ik slechter verstaanbaar ben als ik handsfree bel in mijn MY ('24). Eerder kreeg ik vaak juist complimenten over hoe helder het klonk, alsof ik niet eens in een auto zat.
Iemand ook die ervaring recent? Ik vermoed dat het gestart is na de spring update. Ik zit inmiddels op 2025.14.3.1
Iemand ook die ervaring recent? Ik vermoed dat het gestart is na de spring update. Ik zit inmiddels op 2025.14.3.1
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Deur openen nadat je er met zo een opblaaskussentje even ruimte voor hebt gemaakt. Had overlaatst iemand ook die vraag nadat de sleutels in de auto waren blijven liggen.Guido7619 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:49:
[...]
Ik weet ook niet wat ze er precies mee bedoelen. Maar het antwoord is bel je verzekering zodat hun de 12V batterij gaan opladen. Daarna kijken of de auto het weer doet.
Nu ga ik dus maar zo'n 12V jump starter booster kopen. Bij de gamma momenteel in de aanbieding voor 50 euro. Carpoint Jumpstart 12V/7Ah.
Ik ben niet lid van de anwb en ik verwacht niet dat mijn verzekering hier wat mee doet. En zoiezo heb ik dan een eigen risicio van 150,-.
Het gaat trouwens om een 2023 Model Y
Zou die niet wakker(der) worden dan?
Check. Laatste reset was zo'n 9000 km geleden. Zou wel bizar snel zijn als de banden zo snel zouden slijten. Weet dat de banden snel kunnen slijten als je de 440 pk vaak direct loslaat, maar rij het gros van de tijd gewoon met het verkeer mee.daemonix schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:12:
[...]
Dat wordt inderdaad bepaald aan de hand van de gereden kilometers. Mijn auto weet niet dat er wisseling tussen zomer- en winterbanden plaats vindt, dus die opmerking slaat als een tang op een varken bij mijn auto. Ik moet nog eens uitzoeken hoe je de melding kunt uitzetten.
Met mijn VW reed ik steviger door dan met de Tesla en heb ik zo'n 70k per set gered, ben benieuwd wat ik met deze red.
Hier ook klachten gehad.Ethirty schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:21:
Ik heb nu in korte tijd meerdere mensen gehad die klaagden dat ik slechter verstaanbaar ben als ik handsfree bel in mijn MY ('24). Eerder kreeg ik vaak juist complimenten over hoe helder het klonk, alsof ik niet eens in een auto zat.
Fanspeed automatische terug bij telefoongesprek lijkt niet te werken dus dat helpt ook niet mee.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
nee viel mij ook al op, blijft op max fanspeed.RaRo74 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:57:
[...]
Hier ook klachten gehad.
Fanspeed automatische terug bij telefoongesprek lijkt niet te werken dus dat helpt ook niet mee.
Ik vind so wie so dat Juniper veel te hard blaast. Zelfs of Low.
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Dat is niet alleen met de Juniper, ook de oude is low veel te hard voor mijn smaak.macedon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:44:
Ik vind so wie so dat Junifer veel te hard blaast. Zelfs of Low.
Maar ging me specifiek om het bellen. Het is natuurlijk de laatste tijd wel bovengemiddeld warm dus best kans dat de ventilatie de schuldige is van de verstaanbaarheid. Zal eens kijken of die instelling nog aanstaat voor het zachter zetten tijdens bellen.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Wat gebruiken jullie eigelijk qua verwarming/airco instellingen als richtlijn? Ik vind het vaak te aanwezig, en soms als ik hem uit zet springt die automatisch weer aan.
Auto, low, 19 graden (als ik hem te lang vind blijven joelen doe ik wel eens handmatig naar 20,5)Comilion schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:51:
Wat gebruiken jullie eigelijk qua verwarming/airco instellingen als richtlijn? Ik vind het vaak te aanwezig, en soms als ik hem uit zet springt die automatisch weer aan.
[ Voor 11% gewijzigd door Oekol op 15-05-2025 14:09 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Geen tips of tricks om dit te verhelpen?macedon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:44:
Ik vind so wie so dat Junifer veel te hard blaast. Zelfs of Low.
Edit: had nog niet de reacties gezien, excuus
[ Voor 9% gewijzigd door Empie69 op 15-05-2025 14:13 ]
Alles staat op auto bij mij, ventilatiestand op het laagste. En de temperatuur verander ik naargelang de buitentemperatuur.Comilion schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:51:
Als het buiten aan het bakken is, zet ik het interieur naar 22,5. In de winter zet ik het interieur naar 19,5.
Jammer dat het niet kan geautomatiseerd worden. Want in de ochtend is het nog een stuk koeler dan in de avond nu.
Dit werkt redelijk, maar soms niet goed. Wil ik nog eens verder induiken.this schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:20:
[...]
Alles staat op auto bij mij, ventilatiestand op het laagste. En de temperatuur verander ik naargelang de buitentemperatuur.
Als het buiten aan het bakken is, zet ik het interieur naar 22,5. In de winter zet ik het interieur naar 19,5.
Jammer dat het niet kan geautomatiseerd worden. Want in de ochtend is het nog een stuk koeler dan in de avond nu.
https://gathering.tweaker...message/82378318#82378318
Hieronder nog even de reactie van Tesla.
Kom dus terug van tijdje buitenland en auto doet niks meer. Reageert nergens op, app of keykard. Wordt niet wakker en app zegt al 16 dagen in slaapstand.
Terug gekeken in de lader historie. Op 26, 27 en 28 april de auto opgeladen van 28% naar 78%.
Tesla service verzoek aangemaakt. Direct reactie gekregen dat ze mijn melding hebben ontvangen. Vrij vlot een reactie gekregen van Tesla road side assistence.
Hello,
just checked the car, and it's offline since over 16 days, by so now out of range and unresponsive.
Since out of range is not covered from our warranty, you need to contact your insurance and ask them to come with a fully charged 12v booster (no battery charger, no cables connected to other car) . Once they will have boosted the 12v battery for at least 20/30 mins, hopefully the system will be fully back and further be taken to a charging location (also the one of your house if sure its working can be used to "test" it).
I will leave case open, please call us after the boost if still not able to charge, before tow leaves , so we can check the 12v values and have updated details (car should be back online as well).
Please, feel free to contact us for anything else you may require, as we are at your disposal.
Many thanks and best regards,
Silvia
EMEA Senior Roadside Support Specialist
Gereageerd dat ik de auto recent had opgeladen en dergelijke.
Hieronder volgde deze reactie:
the battery was full 16 days ago
since there is a daily consumption that is minimum 3%-5% daily and may rise up to 10%, after 16 days the 80% of charge ir more than gone, this is why car will never respond unless you check and follow previous message indications.
the car never charged, if you checked the app you should have seen that it started to show alerts about issue on charging since 26.04, so never charged.
Also now, it can be plugged, but i dont believe there is current passing by. since if car is offline car be charged ... i dont think you have a green light on the charging port as should be while charging, or is it?
As i said, car now is offline since 16 days, we cant have any updated information because out of range , once insurance will come to boost the 12v battery then you wil be able to charge and us to see if there has been any damages caused by the out of range.
Please, feel free to contact us for anything else you may require, as we are at your disposal.
Silvia
Daarna kwam nog de reactie de de case was gesloten. Toen stond ik nog in de Gamma om zo'n booster te kopen.
Ik mocht de 2019 Tesla 3 van mijn buurman lenen. Erg fijne auto zeg. Wel iets meer bandengeluid maar stuurt heerlijk. In en uitstappen is een drama met zo'n lage bak.
Frunk geopend. Accu opgeladen. Binnen enkele seconden was de auto weer levend en bleek ook dat er nog 78% accu lading in zat.
Dus het lijkt er toch meer op dat er iets is gebeurt waardoor de 12V accu is leeg gelopen en niet de HV accu.
Mogelijk een software update? Heb vanaf afstand namelijk ook een update uitgevoerd als ik dat in de app zie staan.
Die 12V booster was in de aanbieding voor 50 euro en kan wellicht geen kwaad om te hebben. Maar ik hoop niet dat dit vaker gaat voorkomen.
Ik ben altijd 4 weken van huis, en zelfs in de winter, als ik de auto met 80% wegzet is er na 4 weken nog geen 2% verlies opgetreden. De verklaring van Tesla vindt ik wel erg vreemd, want dat zou dan betekenen dat ik geen 78% meer over zou moeten hebben. Er is dus juist nog niet 1 % aan lading verloren sinds 28 april
Zojuist komt er toch weer een bericht van Tesla:
Hello,
sir, as explained also in the manual, the "range" is actually the total power the car has. this power, when car is stop, it's what keeps the can online, able to be open/closed if you need, charge the car, sentry mode , and many other features that consume the energy (or range if you prefer). Also, daily consumption may vary upon temperature , place where car is parked, and many more factors, also recalling the car from the app just to check might drop even more the range, since each time it will exchange data (from the car to your phone).
When car is not moving, all this is handled by the 12v battery , exchanging and constantly checking all is going well. the electrical system that never stops interacting between the 12 batteries.
As per manual suggestion, car must always be left on charge, especially if leaving for over a week in example.
if you check weel the history, during all 26/27/28 it showed alerts about issues on charging so it was constantly sending errors alerts , about charge.
the last message we got was on the 29.04 around 1.50 am, showing a fault on the main electrical system and since that nothing anymore.
Unfortunately not being able to see what happened, we cant send any assitance, but you can take the car to the service and, if they will confirm issue is still covered by BAT / DU warranties, we can refund y9ou for the costs incurred .
Silvia
Ik vindt het nog maar een vreemd verhaal. Maar de 12Volt accu is dus schijnbaar in de laatste 2 weken leeggelopen. Wordt deze tussentijds niet bijgeladen vanuit de HV accu als je er niet actief in rijdt?
Sentry en alarm staat uit. En ik heb geen enkele melding ontvangen. Waar kun je dit soort meldingen zien?
Kom dus terug van tijdje buitenland en auto doet niks meer. Reageert nergens op, app of keykard. Wordt niet wakker en app zegt al 16 dagen in slaapstand.
Terug gekeken in de lader historie. Op 26, 27 en 28 april de auto opgeladen van 28% naar 78%.
Tesla service verzoek aangemaakt. Direct reactie gekregen dat ze mijn melding hebben ontvangen. Vrij vlot een reactie gekregen van Tesla road side assistence.
Hello,
just checked the car, and it's offline since over 16 days, by so now out of range and unresponsive.
Since out of range is not covered from our warranty, you need to contact your insurance and ask them to come with a fully charged 12v booster (no battery charger, no cables connected to other car) . Once they will have boosted the 12v battery for at least 20/30 mins, hopefully the system will be fully back and further be taken to a charging location (also the one of your house if sure its working can be used to "test" it).
I will leave case open, please call us after the boost if still not able to charge, before tow leaves , so we can check the 12v values and have updated details (car should be back online as well).
Silvia
since there is a daily consumption that is minimum 3%-5% daily and may rise up to 10%, after 16 days the 80% of charge ir more than gone, this is why car will never respond unless you check and follow previous message indications.
the car never charged, if you checked the app you should have seen that it started to show alerts about issue on charging since 26.04, so never charged.
Also now, it can be plugged, but i dont believe there is current passing by. since if car is offline car be charged ... i dont think you have a green light on the charging port as should be while charging, or is it?
As i said, car now is offline since 16 days, we cant have any updated information because out of range , once insurance will come to boost the 12v battery then you wil be able to charge and us to see if there has been any damages caused by the out of range.
Silvia
Daarna kwam nog de reactie de de case was gesloten. Toen stond ik nog in de Gamma om zo'n booster te kopen.
Ik mocht de 2019 Tesla 3 van mijn buurman lenen. Erg fijne auto zeg. Wel iets meer bandengeluid maar stuurt heerlijk. In en uitstappen is een drama met zo'n lage bak.
Frunk geopend. Accu opgeladen. Binnen enkele seconden was de auto weer levend en bleek ook dat er nog 78% accu lading in zat.
Dus het lijkt er toch meer op dat er iets is gebeurt waardoor de 12V accu is leeg gelopen en niet de HV accu.
Mogelijk een software update? Heb vanaf afstand namelijk ook een update uitgevoerd als ik dat in de app zie staan.
Die 12V booster was in de aanbieding voor 50 euro en kan wellicht geen kwaad om te hebben. Maar ik hoop niet dat dit vaker gaat voorkomen.
Ik ben altijd 4 weken van huis, en zelfs in de winter, als ik de auto met 80% wegzet is er na 4 weken nog geen 2% verlies opgetreden. De verklaring van Tesla vindt ik wel erg vreemd, want dat zou dan betekenen dat ik geen 78% meer over zou moeten hebben. Er is dus juist nog niet 1 % aan lading verloren sinds 28 april
Hello,
sir, as explained also in the manual, the "range" is actually the total power the car has. this power, when car is stop, it's what keeps the can online, able to be open/closed if you need, charge the car, sentry mode , and many other features that consume the energy (or range if you prefer). Also, daily consumption may vary upon temperature , place where car is parked, and many more factors, also recalling the car from the app just to check might drop even more the range, since each time it will exchange data (from the car to your phone).
When car is not moving, all this is handled by the 12v battery , exchanging and constantly checking all is going well. the electrical system that never stops interacting between the 12 batteries.
As per manual suggestion, car must always be left on charge, especially if leaving for over a week in example.
if you check weel the history, during all 26/27/28 it showed alerts about issues on charging so it was constantly sending errors alerts , about charge.
the last message we got was on the 29.04 around 1.50 am, showing a fault on the main electrical system and since that nothing anymore.
Unfortunately not being able to see what happened, we cant send any assitance, but you can take the car to the service and, if they will confirm issue is still covered by BAT / DU warranties, we can refund y9ou for the costs incurred .
Silvia
Ik vindt het nog maar een vreemd verhaal. Maar de 12Volt accu is dus schijnbaar in de laatste 2 weken leeggelopen. Wordt deze tussentijds niet bijgeladen vanuit de HV accu als je er niet actief in rijdt?
Sentry en alarm staat uit. En ik heb geen enkele melding ontvangen. Waar kun je dit soort meldingen zien?
Ik druk, als ik alleen in de auto zit, ook vaak de ventilatie aan, aan de rechterkant (die is namelijk uit als er niemand zit). Dan heb je dus meer flow en hoeft de linkerkant ook minder hard te blazen.Ethirty schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:51:
[...]
Dat is niet alleen met de Juniper, ook de oude is low veel te hard voor mijn smaak.
Maar ging me specifiek om het bellen. Het is natuurlijk de laatste tijd wel bovengemiddeld warm dus best kans dat de ventilatie de schuldige is van de verstaanbaarheid. Zal eens kijken of die instelling nog aanstaat voor het zachter zetten tijdens bellen.
Wat een verschrikkelijk EngelsGuido7619 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:03:
Hello,
Silvia
Silvia
Hello,
Silvia
Ik heb in ieder geval, ook na het zien van dit filmpjeGuido7619 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:42:
Edit:
wat 12V batterijtjes + booster besteld, booster gaat in frunk.
Ook dat is prima te doenharmen76 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:34:
[...]
Afgelopen 2 jaar zijn wij ook met onze MY LR met een 1500 kg caravan erachter naar Zuid Frankrijk op vakantie geweest. Ook zijn we er al meerdere keren mee in Nederland op vakantie geweest. 35 kWh / 100 km bij 90 - 95 km/h is het verbruik waar je zeker rekening mee moet houden met zo'n grote caravan.
[...]
Langs de snelweg in Frankrijk heb ik bij Tesla en Fastned meestal wel kunnen laden zonder af te koppelen. 500 - 600 km per dag is inderdaad reëel. Afgelopen jaar hebben we op weg naar huis ruim 800 km gereden. Was op zich ook wel te doen, koste wel iets meer tijd.
Komende zomer gaan we onze grenzen weer verleggen door naar Noord Italië te gaan
Ik wist niet dat het zo makkelijk was om de frunk te openen. Dat zet je toch aan het denken om geen dure laadkabels en dergelijke in de frunk te laten liggen.Red devil schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:24:
[...]
Ik heb in ieder geval, ook na het zien van dit filmpje
wat 12V batterijtjes + booster besteld, booster gaat in frunk.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Het werkt enkel als de 12V accu geheel leeg is. Dus in normale situatie geen probleem, ze hebben er best goed over nagedacht.bert pit schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:18:
[...]
Ik wist niet dat het zo makkelijk was om de frunk te openen. Dat zet je toch aan het denken om geen dure laadkabels en dergelijke in de frunk te laten liggen.
Wat ik niet begrijp is, dat er niet een systeempje in zit om de 12V batterij te laden via de high voltage batterij in geval van nood. Ik heb eerder een ander merk auto gehad waarbij een soortgelijk probleem optrad en daar zat het wel in. even een knopje indrukken en het was geregeld.Guido7619 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:03:
Hello,
Silvia
Silvia
Hello,
Silvia
Dus het lijkt me een mooie upgade om iets dergelijks ook voor een Tesla te realiseren.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik heb van de winter een vergelijkbaar voorval gehad met mijn eGolf. Deze had twee weken stil gestaan en de 12v accu is toen helemaal leeggelopen. Ik kon niets meer met de auto.Guido7619 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:03:
Hello,
Silvia
Silvia
Hello,
Silvia
De ANWB heeft toen de 12v accu nagekeken en medegedeeld dat deze echt op was en vervangen moest worden. Daarbij is mij verteld dat bij een elektrische auto de 12v accu alleen wordt opgeladen wanneer het "contact" aan staat (bij stilstand of rijden) of tijdens een laadsessie van de rij-accu.
Als je een elektrische auto parkeert en afsluit, "contact uit", wordt de 12v accu losgekoppeld van de rij-accu en deze laadt dan niet meer op.
Ja dat begrijp ik er ook van via YT filmpjes.Brokencore schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:22:
[...]
Het werkt enkel als de 12V accu geheel leeg is. Dus in normale situatie geen probleem, ze hebben er best goed over nagedacht.
Op veel filmpjes zie je ook dat het met een 9Volt batterij lukt om de frunk te openen. Dat is bij mij dus niet gelukt.
Met de 12V booster erop sprong de frunk wel direct open.
Hoe dan ook is mijn 12V batterij dus schijnbaar in 2 weken tijd leeggelopen. Zonder Sentry of alarm aan te hebben staan. En zonder in de auto te hebben gereden en amper de Tesla app te hebben geopend.
Dus als je langere tijd weg bent moet je eigenlijk je tesla aan de lader laten met de laadsessie aan.
Anders heb je dus blijkbaar kans dat de 12V leeg gaat.
Of zou af en toe wakker maken op afstand al goed genoeg zijn ?
En als je dus geen mogelijkheid hebt om hem aan een lader te laten heb je wellicht pech ?
En als je dus geen mogelijkheid hebt om hem aan een lader te laten heb je wellicht pech ?
Camp of Dog Mode aanzetten op afstandPlenkske schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:12:
Dus als je langere tijd weg bent moet je eigenlijk je tesla aan de lader laten met de laadsessie aan.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Welke accu heb je, een 12v loodaccu of een 16 v Lithium accu?Guido7619 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:03:
Hello,
Silvia
Silvia
Hello,
Silvia
Bij mijn vorige EV (niro) werd de 12v accu ook bijgeladen vanuit de hoofd accu, maar niet oneindig. Ook daar diverse verhalen gelezen van berijders met een 'dode' auto, waarbij het lijkt alsof de 12v accu van een EV het zwaarder te verduren heeft dan bij een ice.bert pit schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:27:
[...]
Wat ik niet begrijp is, dat er niet een systeempje in zit om de 12V batterij te laden via de high voltage batterij in geval van nood. Ik heb eerder een ander merk auto gehad waarbij een soortgelijk probleem optrad en daar zat het wel in. even een knopje indrukken en het was geregeld.
Dus het lijkt me een mooie upgade om iets dergelijks ook voor een Tesla te realiseren.
Het schijnt dat Hyundai ioniq 5 en Kia EV6 structurele problemen hebben met het 12v systeem: lege 12v accu's door een falend 12 oplaadsysteem. Dat heb ik bij Tesla nog niet gehoordGVR schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:33:
[...]
Bij mijn vorige EV (niro) werd de 12v accu ook bijgeladen vanuit de hoofd accu, maar niet oneindig. Ook daar diverse verhalen gelezen van berijders met een 'dode' auto, waarbij het lijkt alsof de 12v accu van een EV het zwaarder te verduren heeft dan bij een ice.
Dit weet ik allemaal wel. Blijft dat het anderen (Ford) wel lukt om dingen sneller voor elkaar te krijgen en Telsa niet. We zitten als Nederland al een jaar naar naar teasers van FSD in de VS te kijken hoe goed het allemaal zou kunnen werken. Aan de Europese software wordt al jaren nauwelijks iet verbeterd. Ford lukt het wel, en zelfs VW doet het beter, dus dan is enige onvrede wel op zijn plek toch?Richh schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:57:
[...]
Tesla heeft nog altijd een mijlenverre voorsprong. Echter gaat dat om de FSD stack. En die stack wordt niet in de EU uitgerold, want het is wettelijk allemaal niet toegestaan. Hierover gaat de UNECE momenteel. Dat is een partij die probeert regels vast te leggen voor auto's in de EU, Japan, Australië en nog veel meer. Dat is natuurlijk complex, bureaucratisch en traag. Het ziet er naar uit dat het nog heel lang duurt voordat het wel mag, mogelijk dat er in september iets meer op enkel snelwegen mag... Daarom zijn er zelfs binnen de EU weer lobbyclubs actief om het iig hier te versnellen. Helaas nog allemaal zonder succes.
Voor specifiek Ford heeft de Duitse RDW goedkeuring gegeven voor die rijhulpsystemen, wat vervolgens andere EU landen hebben overgenomen. Daarmee override men dus de UNECE regelgeving en heb je goedkeuring van lokale overheden nodig.
Dat is Ford, als enige tot nu toe, gelukt. Ja - dan wordt het al snel "het meest prettig in gebruik" omdat je niet elke 10 seconden aan je stuur hoeft te wiebelen haha.
Ook Mercedes is er overigens druk mee bezig en bepaalde modellen kunnen in Duitsland wel degelijk Level 3 rijden door een uitzondering van de Duitse RDW. Echter is dat dan weer alleen in Duitsland op geselecteerde trajecten.
Tesla is naar verluidt dezelfde wetgeving approval route ingeslagen met de RDW. Het is niet voor niks dat de EU FSD video in Amsterdam was opgenomenmaargoed, we weten eigenlijk niet hoe lang het goedkeuringsproces duurt. En of het gaat lukken.
Maar bovenal wil Tesla vooral heel veel meer, en dat is inherent aan de techniek. Ford en Mercedes werken alleen op snelwegen bijvoorbeeld, zie voldoen aan een aantal regels. FSD werkt letterlijk overal. Ik zag onlangs een video van FSD op een Chinees bergweggetje en dat zegt alles - geen enkele concurrent kan zoiets handsfree.
FSD is daadwerkelijk een end to end AI model wat als een bestuurder feitelijk een rijbewijs zou moeten halen. Wat Mercedes en Ford doen, is hooguit wat AI data interpretatie, gevolgd door een code stack die besluiten maakt. Dat is wat Autosteer (wat we in Nederland op Tesla's dus nog hebben) eigenlijk ook was, maar 3-4 jaar niet verder ontwikkeld is, vandaar dat het ook inmiddels achterloopt.
[Twitter]
[...]
Kijk vooral eens op YouTube naar de talloze Amerikanen die FSD testen. Dat is een wereld van verschil tov wat we hier in Nederland ervaren.
Dat wil niet zeggen dat ik persoonlijk denk dat de huidige Tesla's straks allemaal als Waymo's kunnen werken, en dit overal ter wereld, begrijp me goed... Maar ik ben er 100% van overtuigd dat zelfs 2019 Model 3's / HW3 zonder het gebruik van radars, aanzienlijk beter in staat zijn om over spitsstroken op de snelweg te rijden, dan dat de Mustang MachE van de Volkskrant dat heeft gedaan.
De conclusie uit dat Volkskrant artikel was volledig anders geweest als we in de EU ook FSD13 mochten gebruiken.
[...]
Klopt, in 2021 worden er geen radars meer in voertuigen gebouwd en softwarematig worden ze ook niet meer gebruikt in oudere voertuigen. Of dat jammer is betwijfel ik als ik FSD video's op YouTube kijk.
Natuurlijk, die onvrede deel ik volledigIngmar7 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:37:
[...]
Dit weet ik allemaal wel. Blijft dat het anderen (Ford) wel lukt om dingen sneller voor elkaar te krijgen en Telsa niet. We zitten als Nederland al een jaar naar naar teasers van FSD in de VS te kijken hoe goed het allemaal zou kunnen werken. Aan de Europese software wordt al jaren nauwelijks iet verbeterd. Ford lukt het wel, en zelfs VW doet het beter, dus dan is enige onvrede wel op zijn plek toch?
Het ding met FSD is imho meer regelgeving dan prestaties, want die prestaties zijn wel bewezen.
Als je zonder onderbrekingen op de snelweg wil rijden, dat kan in een Tesla al heel lang met dezelfde "kwaliteit" als Ford, zij het op minder legale wijze. Dat zegt ook genoeg over waar je je onvrede eigenlijk heen moet sturen
[ Voor 14% gewijzigd door Richh op 15-05-2025 20:02 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ik denk niet dat hij het zwaarder te verduren heeft, eerder andersom. Bij een ICE moet er voldoende power zijn om de motor te starten. Je hebt al vrij snel in de gaten als die accu aan het verslijten is. alles werkt nog maar starten gaat moeilijker.GVR schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:33:
[...]
Bij mijn vorige EV (niro) werd de 12v accu ook bijgeladen vanuit de hoofd accu, maar niet oneindig. Ook daar diverse verhalen gelezen van berijders met een 'dode' auto, waarbij het lijkt alsof de 12v accu van een EV het zwaarder te verduren heeft dan bij een ice.
Bij een BEV volstaat een klein accuutje waarmee de deuren geopend kunnen worden en de electronica het doet. Een soort uit de kluiten gewassen laptop accu.
In ieder geval zo'n lithium accu.Mackeessie schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:26:
[...]
Welke accu heb je, een 12v loodaccu of een 16 v Lithium accu?
Heeft iemand toevallig recent een Model Y Juniper besteld en hem al ontvangen? Mijn leasemaatschappij gaat deze dagen de bestelling doen en was benieuwd of de leverdatum op de website van Tesla realistisch is, er staat voor een Model Y Long Range AWD levering: Mei 2025
:strip_exif()/f/image/QB0Fj82klh6AcwLKrVHtXgIX.png?f=user_large)
Ook in Belgie in 7 dagen geleverd: https://www.reddit.com/r/...uniper_awd_lr_in_belgium/
:strip_exif()/f/image/QB0Fj82klh6AcwLKrVHtXgIX.png?f=user_large)
Ook in Belgie in 7 dagen geleverd: https://www.reddit.com/r/...uniper_awd_lr_in_belgium/
Die is 250A, dat is genoeg om een Tesla te jump starten?Guido7619 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:49:
[...]
Ik wil er ook één kopen. Even kijken welke de beste is.
Ik heb zoiets een keer meegemaakt terwijl die aan de lader stond. Was de omvormer intern in de auto stuk waardoor de 12 volt accu was leeggelopen en die werd niet meer bijgeladen vanuit het HV systeem. Is onder garantie toen vervangen. Dus lijkt me wel goed om bij een service center te laten checken of die componenten nog wel goed functioneren.Guido7619 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:03:
Ja is realistisch.benjamin94 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:55:
Heeft iemand toevallig recent een Model Y Juniper besteld en hem al ontvangen? Mijn leasemaatschappij gaat deze dagen de bestelling doen en was benieuwd of de leverdatum op de website van Tesla realistisch is, er staat voor een Model Y Long Range AWD levering: Mei 2025
[Afbeelding]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
https://www.notateslaapp....ed-to-arrive-in-september
Het is nu toch echt dichtbij aan het komen
In eerste instantie dus alleen op snelwegen helaas. Geen parking to destination helaas.
Het is nu toch echt dichtbij aan het komen
In eerste instantie dus alleen op snelwegen helaas. Geen parking to destination helaas.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik heb gisteren nieuwe banden achter gekregen en nu voelt het alsof mijn auto heel instabiel rijdt. Hij trilt niet oid, maar het lijkt alsof de achterkant zweeft. Ook op autopilot stuurt hij telkens van links naar rechts binnen de baan. Ze hebben 3.4 bar in de achterbanden gedaan en ik heb inmiddels ruim 150km gereden. Het lijkt erger te worden bij hogere snelheden of wanneer ik scherp stuur. Iemand ervaring hiermee? Wat kan ik hier aan doen om het op te lossen?
Edit: Model 3 2019 long range AWD
[ Voor 23% gewijzigd door realmadridsi op 15-05-2025 22:12 ]
Ik vrees dat ze er momenteel heel weinig verkopen dus er gewoon veel op voorraad hebbenbenjamin94 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:55:
[Afbeelding]

Ik postte het vandaag nog op Reddit, sinds de twee maanden dat ik de mijne ontvangen heb, heb ik er hier in BE nog maar vier andere gezien...
[ Voor 0% gewijzigd door Fire69 op 15-05-2025 22:34 . Reden: Verkeerde smiley :P ]
Bij mij op de zaak extreem veel oude y's. Oude 3's en Laatste 5 maanden veel 3 highlands. 0 Junipers. Veel collega's bestellen nu 1 of ander ford ev model als ze hoog willen zitten. Sedan liefhebbers gaan nog steeds voor model 3.Fire69 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:14:
[...]
Ik vrees dat ze er momenteel heel weinig verkopen dus er gewoon veel op voorraad hebben
Ik postte het vandaag nog op Reddit, sinds de twee maanden dat ik de mijne ontvangen heb, heb ik er hier in BE nog maar vier andere gezien...
Gok dat veel mensen nieuwe y gewoon erg lelijk vinden.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
De aanbevolen bandenspanning is 2,9 bar...realmadridsi schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:11:
Ik heb gisteren nieuwe banden achter gekregen en nu voelt het alsof mijn auto heel instabiel rijdt. Hij trilt niet oid, maar het lijkt alsof de achterkant zweeft. Ook op autopilot stuurt hij telkens van links naar rechts binnen de baan. Ze hebben 3.4 bar in de achterbanden gedaan en ik heb inmiddels ruim 150km gereden. Het lijkt erger te worden bij hogere snelheden of wanneer ik scherp stuur. Iemand ervaring hiermee? Wat kan ik hier aan doen om het op te lossen?
Haha serieus. Bij mij zitten ze op 3,6.
Aanbevolen inderdaad 2.9 als ze koud zijn. Tijdens het rijden mogen ze prima oplopen naar 3.2 ofzo als het warm is en de banden daardoor ook warmer worden. Het zijn flinke sloffen, dus temperatuur heeft behoorlijk invloed.
[ Voor 9% gewijzigd door -MD- op 15-05-2025 23:19 ]
Het valt mij op dat de achterbank lampjes vaak aanstaan in de avond als ik aan kom fietsen. Model 3 performance 2024. Ik heb altijd sentry aan. Is dit een’feature’?
De aanbevolen bandenspanning specifiek voor JOUW auto staat op een sticker aan de binnenkant van de bestuurdersdeur.
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Ja bij mij wel. Je moet de interne 12V lood of 16V lithium accu weer opladen. Je hoeft er geen diesel mee te kunnen starten.shinken82 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:58:
[...]
Die is 250A, dat is genoeg om een Tesla te jump starten?
Ik wil er ook één kopen. Even kijken welke de beste is.
Nu in de aanbieding bij Gamma voor 49 euro. Werkte direct zo uit de doos.
Nog even terugkomen op waarschuwingen in de app of de auto. Ik kan niks vinden. Zowel app als auto.
Tesla service zegt dat er allemaal waarschuwingen zijn geweest op de dagen dat ik de auto aan het laden was.
Soms komt er wel eens een melding ja. Ik laad direct van de zonnepanelen met een Zappi 2.1. Als er dan een wolkje komt wil het laden wel eens plotseling even stoppen. Tesla geeft dan een waarschuwing van"laden gestopt om zo en zo laat met zo en zoveel percentage."
Maar meldigen over iets wat defect is nog nooit gezien.
Worden al die meldingen ook nog ergens bewaard?
Tesla service zegt dat er allemaal waarschuwingen zijn geweest op de dagen dat ik de auto aan het laden was.
Soms komt er wel eens een melding ja. Ik laad direct van de zonnepanelen met een Zappi 2.1. Als er dan een wolkje komt wil het laden wel eens plotseling even stoppen. Tesla geeft dan een waarschuwing van"laden gestopt om zo en zo laat met zo en zoveel percentage."
Heb je in het service menu gekeken?Guido7619 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 06:10:
Nog even terugkomen op waarschuwingen in de app of de auto. Ik kan niks vinden. Zowel app als auto.
Die boven in de stijl? Lijkt me niet. 1 van je kinderen aangedrukt met uitstappen?TweakerVincent schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 00:02:
Het valt mij op dat de achterbank lampjes vaak aanstaan in de avond als ik aan kom fietsen. Model 3 performance 2024. Ik heb altijd sentry aan. Is dit een’feature’?
Ik vind dat je hier wel kort door de bocht gaat “prestaties zijn wel bewezen”. Dat is nou juist waar de UNECE naar kijkt en dat blijkt dus van niet.Richh schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:52:
[...]
Natuurlijk, die onvrede deel ik volledig
Het ding met FSD is imho meer regelgeving dan prestaties, want die prestaties zijn wel bewezen.
Als je zonder onderbrekingen op de snelweg wil rijden, dat kan in een Tesla al heel lang met dezelfde "kwaliteit" als Ford, zij het op minder legale wijze. Dat zegt ook genoeg over waar je je onvrede eigenlijk heen moet sturen
De UNECE kijkt nergens na. De UNECE tuigt een framework op en keurt zelf niet. In dat framework staat (tot as september) gewoon letterlijk dat een auto (bijv) niet zelf een rijbaanwissel mag initiëren. En per september mag het alleen met handen op het stuur als ik het goed begrijp. Daar zitten allerlei constraints aan verbonden zoals de minimale duur van vooraf informeren, de maximale duur van de manoeuvre en nog veel meer. Daarmee is het natuurlijk onmogelijk om een 'menselijke' bestuurder de virtualiseren.JohanB schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:25:
[...]
Ik vind dat je hier wel kort door de bocht gaat “prestaties zijn wel bewezen”. Dat is nou juist waar de UNECE naar kijkt en dat blijkt dus van niet.
Met dat niveau van regels is FSD onmogelijk op UNECE niveau. Het is niet voor niks dat alle autofabrikanten via lokale overheden zaken voor elkaar proberen te krijgen.
[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 16-05-2025 08:33 ]
Weer erg kort door de bocht.Richh schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:32:
[...]
De UNECE kijkt nergens na. De UNECE tuigt een framework op en keurt zelf niet. In dat framework staat (tot as september) gewoon letterlijk dat een auto (bijv) niet zelf een rijbaanwissel mag initiëren. En per september mag het alleen met handen op het stuur als ik het goed begrijp. Daar zitten allerlei constraints aan verbonden zoals de minimale duur van vooraf informeren, de maximale duur van de manoeuvre en nog veel meer. Daarmee is het natuurlijk onmogelijk om een 'menselijke' bestuurder de virtualiseren.
Met dat niveau van regels is FSD onmogelijk op UNECE niveau. Het is niet voor niks dat alle autofabrikanten via lokale overheden zaken voor elkaar proberen te krijgen.
“The EU type-approval process requires compliance with strict UNECE vehicle regulations”
Daarin staan inderdaad zaken die niet “mogen” totdat ze bewezen veilig gedaan kunnen worden. (Zoals SIM bijv.). De UNECE kijkt hoe je veiligheid kunt garanderen.
Daarin hanteert de UNECE grofweg een principe van “het mag als het veilig is” waar de US grofweg een principe heeft van “het mag totdat het onveilig blijkt”. Waar dat laatste nogal voor grote problemen kan zorgen (Opioid crisis for one).
Je kunt dan ook weinig via “lokale overheden”. (Tesla werkt samen met de RDW omdat die de Tesla counterpart zijn voor EU type approval)
Andere zaken zijn ook allemaal best redelijk wat mij betreft. Bijv. Noorwegen hield nieuwe UNECE regelgeving tegen totdat het wat veiliger blijkt én gaf een tijdelijke uitzondering van de UNECE regels zodat ze kunnen testen, leren en bewijzen.
Bijv. Een stukje over de Januari meeting:
Betrokken partijen en lobbyisten hebben dus (helaas) geen overtuigend bewijs kunnen leveren. Marc zat zelfs zelf in sommige van deze taskforcesThe technological advancements in these systems are promising, but there remain concerns about their impact on driver behaviour, situational awareness and overall safety
[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 16-05-2025 10:44 ]
Ik gok dat er (anno 2025) voor de Y veel meer concurrentie is (dan voor de 3), en dat de Y dus niet per definitie op de top 3 shortlist komt.anti elppa schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:30:
[...]
Bij mij op de zaak extreem veel oude y's. Oude 3's en Laatste 5 maanden veel 3 highlands. 0 Junipers. Veel collega's bestellen nu 1 of ander ford ev model als ze hoog willen zitten. Sedan liefhebbers gaan nog steeds voor model 3.
Waarom Ford snap ik dan weer niet.
UNECE heeft ongetwijfeld goede zaken gedaan wat betreft veiligheid, maar de aanpak van UNECE voor ADAS/DCAS voor Level 2+ auto's (zoals FSD-S) is gedoemd te mislukken. Check bv deze post op TFF. De redenen dat EAP Auto Lane Change onbruikbaar is, blijven in september grotendeels van kracht voor FSD-SJohanB schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:06:
[...]
Weer erg kort door de bocht.
“The EU type-approval process requires compliance with strict UNECE vehicle regulations”
Daarin staan inderdaad zaken die niet “mogen” totdat ze bewezen veilig gedaan kunnen worden. (Zoals SIM bijv.). De UNECE kijkt hoe je veiligheid kunt garanderen.
Daarin hanteert de UNECE grofweg een principe van “het mag als het veilig is” waar de US grofweg een principe heeft van “het mag totdat het onveilig blijkt”. Waar dat laatste nogal voor grote problemen kan zorgen (Opioid crisis for one).
Je kunt dan ook weinig via “lokale overheden”. (Tesla werkt samen met de RDW omdat die de Tesla counterpart zijn voor EU type approval)
Andere zaken zijn ook allemaal best redelijk wat mij betreft. Bijv. Noorwegen hield nieuwe UNECE regelgeving tegen totdat het wat veiliger blijkt én gaf een tijdelijke uitzondering van de UNECE regels zodat ze kunnen testen, leren en bewijzen.
Bijv. Een stukje over de Januari meeting:
[...]
Betrokken partijen en lobbyisten hebben dus (helaas) geen overtuigend bewijs kunnen leveren. Marc zat zelfs zelf in sommige van deze taskforces
Via Google Translate:
Volgens R171 mag de auto zonder bevestiging van rijstrook wisselen, maar:
Hij moet nog steeds 2 seconden wachten na het activeren van de richtingaanwijzer.
De afstand tot de voor- en achterligger is nog steeds ZEER ruim.
Na de wachttijd van 2 seconden moet de rijstrookwisseling binnen 4 seconden beginnen.
Dit is een kleine verbetering (voorheen moest het binnen 2 seconden beginnen), maar het zal nog steeds grotendeels nutteloos zijn.
De auto activeert de richtingaanwijzer, de achterligger wil hem misschien zelfs laten passeren, maar de afstand tot de achterligger is met slechts 1 meter te kort. Ergo: De auto mag niet van rijstrook wisselen en schakelt de richtingaanwijzer weer uit.
Gevolg:
Tesla-inzittenden zijn geïrriteerd.
De achterligger is geïrriteerd.
https://x.com/teslaeurope/status/1923302585034756360
FSD in Parijs inclusief de Arc de Triomf rotonde, erg indrukwekkend! Vooral het laatste stukje dat hij heel soepel om de geparkeerde vrachtwagen heen reed vond ik erg stoer om te zien. En dat zonder trainingsdata, dus volledig op de Vision!
FSD in Parijs inclusief de Arc de Triomf rotonde, erg indrukwekkend! Vooral het laatste stukje dat hij heel soepel om de geparkeerde vrachtwagen heen reed vond ik erg stoer om te zien. En dat zonder trainingsdata, dus volledig op de Vision!
[ Voor 38% gewijzigd door Damian op 16-05-2025 11:15 ]
Haha, nouja, dat soort zaken worden dus precies nu beperkt door UNECE. Waardoor bepaalde bochten door zelfrijdende auto's die voldoen aan de eisen van UNECE onmogelijk te halen zijn
En daarbij stelt UNECE vaak regels op die je in feite lineair zou kunnen programmeren. [als] actie over 5s zich voordoet [en als] actie binnen 3s uitvoerbaar is [en als] gebruiker handen op het stuur legt [dan] voer hem uit.“The EU type-approval process requires compliance with strict UNECE vehicle regulations”
Dat werkt gewoon volledig anders dan AI-modellen en ook wezenlijk anders als dat een mens autorijdt.
Dat is volledig jouw eigen persoonlijke interpretatie en zeker geen uitspraak van de UNECE.Daarin hanteert de UNECE grofweg een principe van “het mag als het veilig is” waar de US grofweg een principe heeft van “het mag totdat het onveilig blijkt”. Waar dat laatste nogal voor grote problemen kan zorgen (Opioid crisis for one).
Begrijp me overigens goed - ik ben zeker niet voorstander van het cowboy principe uit de US (en China for that matter), maar ik denk wel dat het framework wat de UNECE hier optuigt, niet aansluit bij hoe techniek in dergelijke continenten, bewezen, goed kan werken. Daarbij denk ik dat unsupervised nog ver weg is. Maar supervised rijhulpsystemen kunnen gewoon heel erg veel beter dan hoe ze nu geïmplementeerd zijn, dóór regulering.
Ik denk dat de balans in de EU best iets anders gelegd kan worden. En dat denkt ook deze lobbygroep: https://www.digitaleurope...nomous-driving-in-the-eu/ waar niet alleen Tesla, maar ook andere automotive organisaties in zitten.
Dat is niet waar. Het levende bewijs is Ford's rijhulpsysteem, BlueCruise. Dat doet allerlei zaken die van de UNECE (nog) niet mogen, maar door een goedkeuring in Duitsland nu in geselecteerde EU-landen, waaronder Nederland.Je kunt dan ook weinig via “lokale overheden”. (Tesla werkt samen met de RDW omdat die de Tesla counterpart zijn voor EU type approval)
Maar ook Mercedes kan binnen Duitsland daadwerkelijk level 3 self-driving doen op geselecteerde wegen tot 90km/u. Level 3 is gewoon niet toegestaan door UNECE.
Als de RDW binnen Nederland goedkeuring geeft voor FSD (https://www.reddit.com/r/...n_official_video_showing/) dan gaat dit in eerste instantie buiten de UNECE langs.
Noorwegen voldoet gewoon aan UNECE regelgeving en heeft inderdaad onlangs een uitzondering aan Tesla verleend om überhaupt te kunnen testen.Andere zaken zijn ook allemaal best redelijk. Bijv. Noorwegen hield nieuwe UNECE regelgeving tegen totdat het wat veiliger blijkt én gaf een tijdelijke uitzondering van de UNECE regels zodat ze kunnen testen, leren en bewijzen.
In Januari was er nog helemaal geen praktijktest op het Europese continent, dus het is niet heel gek dat er geen overtuigend bewijs geleverd kon worden. Afgelopen maand heeft Tesla een video van FSD in Amsterdam gedeeld (zie video die ik hierboven linkte) dus ik denk dat het afwachten is op de resultaten daaruit en de beoordeling van de RDW.Bijv. Een stukje over de Januarie meeting:
[...]
Betrokken partijen en lobbyisten hebben dus (helaas) geen overtuigend bewijs kunnen leveren. Marc zat zelfs zelf in sommige van deze taskforces
Edit; en zie hierboven, zelfs bij de ingewikkeldste rotonde in heel Frankrijk
[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 16-05-2025 11:53 ]
Probleem met de sensor en lijkt temperatuurafhankelijk, meerdere tweakers hebben dit eerder gemeld. De mijne wordt vervangen deze week.TweakerVincent schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 00:02:
Afgelopen dagen nu al meerdere malen ervaren dat de Model Y (8-2024) niet uit de slaapstand komt. Bij aan komen lopen gaan de deuren wel los en kan ik instappen maar het scherm blijft zwart en rijden is niet mogelijk. Pas na meerdere keren resetten, met gelijktijdig indrukken van de stuurknoppen, gaat het scherm weer aan en is er met de auto te rijden.
Zijn er meerdere mensen die dit ervaren? Laatste update afgelopen week geïnstalleerd. Daarvoor nooit dit probleem gehad.
Zijn er meerdere mensen die dit ervaren? Laatste update afgelopen week geïnstalleerd. Daarvoor nooit dit probleem gehad.
Lekker dan, nog binnen een week rijd ik al schade. In parkeergarage achteruit tegen een niet te missen poer.
Achterlicht barsten in en flinke krassen op lak.
Stom genoeg natuurlijk, maar kan de Juniper Y niet zelf stoppen ipv het zoveelste piepje afgeven?
Collega heeft een Volvo EV, die stopt gewoon wel zelf. Weet iemand dat?
Er is ook geen clip van opgenomen helaas.
Stom genoeg natuurlijk, maar kan de Juniper Y niet zelf stoppen ipv het zoveelste piepje afgeven?
Ik heb een RWD besteld op 12 mei, de leveringsindicatie is 27 mei - 12 juni.benjamin94 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:55:
[Afbeelding]
Kan niet ingesteld worden dat hij automatisch stopt.Japiooo schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:54:
Lekker dan, nog binnen een week rijd ik al schade. In parkeergarage achteruit tegen een niet te missen poer.
FSD in Parijs
FSD Supervised can handle Arc de Triomphe no problem
— Tesla Europe & Middle East (@teslaeurope) 16 mei 2025
If there is a bigger roundabout in France, please let us know in the comments 😀
Pending regulatory approval pic.twitter.com/IPR0jLiOW7
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Zou ik met Tesla vision ook nooooooit willen. Dan remt ie waar net niet moet midden op de straat, en remt ie niet waar het wel moet.mjvdzwet schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:30:
[...]
Kan niet ingesteld worden dat hij automatisch stopt.
Ik ben zo blij dat mijn privé m3 lr 2019 gewoon nog sensoren heeft. En dat je de afstand in cm af kan lezen op het scherm. Klopt echt super exact.
In mijn lease M3P highland is het 1 bak ellende. Niet te doen met die blobs op het scherm
Heb er ook nog weinig zien rijden, toen met de highland zag ik ze vrij snel overal maar de Juniper is nog zeldzaam om te zien.anti elppa schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:30:
[...]
Bij mij op de zaak extreem veel oude y's. Oude 3's en Laatste 5 maanden veel 3 highlands. 0 Junipers. Veel collega's bestellen nu 1 of ander ford ev model als ze hoog willen zitten. Sedan liefhebbers gaan nog steeds voor model 3.
De Y is nooit moeders mooiste geweest, imo, ik maak vaak zat de grap dat mijn witte (pre-facelift) MY een omgekeerde badkuip is
Highland vind ik een mooiere refresh dan Juniper. Zeker nu er meer concurrentie is, dan destijds met de vorige/oude Y, zal Juniper niet meer zo snel automatisch bovenaan de keuzelijst staan. Onder collega's met lease werd er toen ook veel gesproken over de Highland als lease optie maar met de Juniper hoor ik er praktisch niemand over.
[ Voor 6% gewijzigd door Caayn op 16-05-2025 12:49 ]
Zijn de afstanden waarbij die piept instelbaar? Het systeem lijkt nu op amerikaanse omgeving te zijn afgestemd met veel ruimte.anti elppa schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:45:
[...]
Zou ik met Tesla vision ook nooooooit willen. Dan remt ie waar net niet moet midden op de straat, en remt ie niet waar het wel moet.
Ik ben zo blij dat mijn privé m3 lr 2019 gewoon nog sensoren heeft. En dat je de afstand in cm af kan lezen op het scherm. Klopt echt super exact.
In mijn lease M3P highland is het 1 bak ellende. Niet te doen met die blobs op het scherm
Voorbeeld: gemiddeld parkeervak waar je in rijdt piept die al maximaal en STOP op het scherm
Nee is bij de oude en nieuwe beide niet mogelijkSalexSun schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:47:
[...]
Zijn de afstanden waarbij die piept instelbaar? Het systeem lijkt nu op amerikaanse omgeving te zijn afgestemd met veel ruimte.
Voorbeeld: gemiddeld parkeervak waar je in rijdt piept die al maximaal en STOP op het scherm
Van de juniper is momenteel ook alleen de AWD beschikbaar. Denk als de leveringen van de RWD etc gaan beginnen je ze wel meer gaat zien.Caayn schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:46:
[...]
Heb er ook nog weinig zien rijden, toen met de highland zag ik ze vrij snel overal maar de Juniper is nog zeldzaam om te zien.
De Y is nooit moeders mooiste geweest, imo, ik maak vaak zat de grap dat mijn witte (pre-facelift) MY een omgekeerde badkuip isMaar de Juniper refresh, ik weet het nog niet zo. Ben nog geen fan van de dertien in een dozijn Chinese koplampen.
Highland vind ik een mooiere refresh dan Juniper. Zeker nu er meer concurrentie is, dan destijds met de vorige/oude Y, zal Juniper niet meer zo snel automatisch bovenaan de keuzelijst staan. Onder collega's met lease werd er toen ook veel gesproken over de Highland als lease optie maar met de Juniper hoor ik er praktisch niemand over.
FSD (Supervised) testing in Melbourne, Australia
— Tesla AI (@Tesla_AI) 16 mei 2025
And yes, that’s a hook turn pic.twitter.com/tjakHvRohP
Tesla is klaarblijkelijk ook aan het testen in Australië, ook binnen de UNECE
FSD kan klaarblijkelijk net zo goed overweg met verkeer waarbij men aan de verkeerde kant van de weg rijdt
[ Voor 28% gewijzigd door Richh op 16-05-2025 13:29 ]
ik zie daar bij lage snelheden. <5km/h of zo, nog best wel voordelen van in omdat dit typisch snelheden zijn tijdens manouvreren. Dan zou je dus dit soort parkeerschades kunnen voorkomen.anti elppa schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:45:
[...]
Zou ik met Tesla vision ook nooooooit willen. Dan remt ie waar net niet moet midden op de straat, en remt ie niet waar het wel moet.
Mijn VAG-auto ging eerst bot op de rem tot stilstand, je schrikt je rot, wat je in staat stelt om de situatie te beoordelen, en dan alsnog achteruit kan, ondanks eventuele obstakels (Hij reageerde nog weleens op van die betonbielzen waar je tegenaan parkeert met je banden)
Richh schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:23:
[Twitter]
FSD kan klaarblijkelijk net zo goed overweg met verkeer waarbij men aan de verkeerde kant van de weg rijdt
Fixed your video pic.twitter.com/z3NKpYmV5x
— Stephan van Ingen (@stephanvaningen) 16 mei 2025
Het voordeel van Tesla is dat ze in principe FSD direct kunnen lanceren in elk land waar momenteel al Tesla's rondrijden, gewoon omdat ze alle data beschikbaar hebben en hun model virtueel kunnen trainen, net zoals ze in China al gedaan hebben.
Die afstand is gewoon hardgecodeerd op zo'n 30 cm. Dat is bij elk automerk. Geen Amerikaans dingetje.SalexSun schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:47:
[...]
Zijn de afstanden waarbij die piept instelbaar? Het systeem lijkt nu op amerikaanse omgeving te zijn afgestemd met veel ruimte.
Leuk die hook turn (te zien op 10s): links voorsorteren om naar rechts te mogen afslaanRichh schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:23:
[Twitter]
Nee hoor, 20 jaar VAG en die waarschuwen vanaf ongeveer een halve meter tot 10cm met een intensiverender gepiep totdat je er bent en een continue piep krijgt. Je hoort jezelf dus dichterbij een obstakel komen. Bij Tesla moet je op het scherm kijken en op basis van de kleur een inschatting maken 🤷🏻♂️this schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:12:
[...]
Die afstand is gewoon hardgecodeerd op zo'n 30 cm. Dat is bij elk automerk. Geen Amerikaans dingetje.
#team_UTC+1
Dat is iets anders dan een beetje rechtdoor rijden op de snelweg zonder handen aan het stuur waar ze bij Ford zo enthousiast over zijn.Damian schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:14:
Vandaag pech met de 3 uit 2023, vrouwlief heeft een trekhaak in de achterbumper gehad, daar zit nu een aardige scheur in, die door het harde deel van de auto is gegaan. Dus ik gok dat de gehele achterbumper vervangen moet worden. Tesla al een bericht gestuurd, maar zij verwijzen naar gespecialiseerde schadeherstellers, doen zelf geen herstel.
Luistert dit zo nauw, of zijn inmiddels de schadeherstellers in de buurt ook voldoende? Iemand dit ook eerder al gehad en viel dit tegen qua kosten, bij vervangen van de bumper?
Wel enorm balen..
Luistert dit zo nauw, of zijn inmiddels de schadeherstellers in de buurt ook voldoende? Iemand dit ook eerder al gehad en viel dit tegen qua kosten, bij vervangen van de bumper?
Wel enorm balen..
Heb het ook gehad, soms ook niet uit te krijgen. De laatste tijd is het spontaan over gegaan.TweakerVincent schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 00:02:
Ik had ook schade en heb aangesloten schadebedrijven van mijn verzekering benaderd en ook al was het maar een bumper, ze gaven allemaal aan ga naar een schadebedrijf die een Tesla Certified is. Met andere woorden, deden ook geen van allen iets met Tesla. Uiteindelijk bij een aangesloten schadebedrijf geweest en perfect geholpen en netjes gerepareerd.Romius schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:07:
Vandaag pech met de 3 uit 2023, vrouwlief heeft een trekhaak in de achterbumper gehad, daar zit nu een aardige scheur in, die door het harde deel van de auto is gegaan. Dus ik gok dat de gehele achterbumper vervangen moet worden. Tesla al een bericht gestuurd, maar zij verwijzen naar gespecialiseerde schadeherstellers, doen zelf geen herstel.
Wel enorm balen..
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Het filmpje laat zien dat Tesla aan alle kanten wordt ingehaald.Damian schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:14:
Toch is dat precies wat heel erg welkom zou zijn... De vermoeiende lange ritten.Jarus20 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:00:
[...]
Dat is iets anders dan een beetje rechtdoor rijden op de snelweg zonder handen aan het stuur waar ze bij Ford zo enthousiast over zijn.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Wellicht ben je iets geloofwaardiger als je aangeeft waarom? En met bewijs komt?bert pit schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:37:
[...]
Het filmpje laat zien dat Tesla aan alle kanten wordt ingehaald.
Het is natuurlijk cynisch/humoristisch bedoeld. Ingegeven door het feit dat ik al jaren dit soort filmpjes voorbij zie komen, maar nog steeds verrast wordt door een matig werkende AP.Damian schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:50:
[...]
Wellicht ben je iets geloofwaardiger als je aangeeft waarom? En met bewijs komt?
En:
- Je ziet zelf dat de Tesla in het filmpje door een andere Tesla en vele anderen wordt ingehaald daar is geen bewijs voor nodig.
- Qua verkopen wordt Tesla ook ingehaald In Nederland door KIA, in Europa door BMW, wereldwijd door BYD (op aantallen)
- Klanttevredenheid: Onderzoek door JDPowers toont aan dat EV concurrenten dat beter doen.
- Qua modellengamma wordt Tesla momenteel ook ingehaald door merken met een grotere keuze.
Overigens ben ik nog steeds tevreden over de MY, een van de beste auto's die ik heb gehad.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.