Ingmar7 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:21:
[...]
Het wordt nu wel tijd. Tesla is de voorsprong op Autosteer gebied nu echt kwijt.
Conclusie uit artikel Volkskrant van vandaag waarin het Ford systeem met VW en Tesla vergeleken wordt: comfortabelst is de Ford, Tesla is minst prettig en slaat vaakst vals alarm.
Bij Ford hoeven dus geen handen meer aan het stuur. Is Tesla wel bij de les?
Tesla heeft nog altijd een mijlenverre voorsprong. Echter gaat dat om de FSD stack. En die stack wordt niet in de EU uitgerold, want het is wettelijk allemaal niet toegestaan. Hierover gaat de UNECE momenteel. Dat is een partij die probeert regels vast te leggen voor auto's in de EU, Japan, Australië en nog veel meer. Dat is natuurlijk complex, bureaucratisch en traag. Het ziet er naar uit dat het nog heel lang duurt voordat het wel mag, mogelijk dat er in september iets meer op enkel snelwegen mag... Daarom zijn er zelfs binnen de EU weer lobbyclubs actief om het iig hier te versnellen. Helaas nog allemaal zonder succes.
Voor specifiek Ford heeft de Duitse RDW goedkeuring gegeven voor die rijhulpsystemen, wat vervolgens andere EU landen hebben overgenomen. Daarmee override men dus de UNECE regelgeving en heb je goedkeuring van lokale overheden nodig.
Dat is Ford, als enige tot nu toe, gelukt. Ja - dan wordt het al snel "het meest prettig in gebruik" omdat je niet elke 10 seconden aan je stuur hoeft te wiebelen haha.
Ook Mercedes is er overigens druk mee bezig en bepaalde modellen kunnen in Duitsland wel degelijk Level 3 rijden door een uitzondering van de Duitse RDW. Echter is dat dan weer alleen in Duitsland op geselecteerde trajecten.
Tesla is naar verluidt dezelfde wetgeving approval route ingeslagen met de RDW. Het is niet voor niks dat de
EU FSD video in Amsterdam was opgenomen

maargoed, we weten eigenlijk niet hoe lang het goedkeuringsproces duurt. En of het gaat lukken.
Maar bovenal wil Tesla vooral heel veel meer, en dat is inherent aan de techniek. Ford en Mercedes werken alleen op snelwegen bijvoorbeeld, zie voldoen aan een aantal regels. FSD werkt letterlijk overal. Ik zag onlangs
een video van FSD op een Chinees bergweggetje en dat zegt alles - geen enkele concurrent kan zoiets handsfree.
FSD is daadwerkelijk een end to end AI model wat als een bestuurder feitelijk een rijbewijs zou moeten halen. Wat Mercedes en Ford doen, is hooguit wat AI data interpretatie, gevolgd door een code stack die besluiten maakt. Dat is wat Autosteer (wat we in Nederland op Tesla's dus nog hebben) eigenlijk ook was, maar 3-4 jaar niet verder ontwikkeld is, vandaar dat het ook inmiddels achterloopt.
Kijk vooral eens op YouTube naar de talloze Amerikanen die FSD testen. Dat is een wereld van verschil tov wat we hier in Nederland ervaren.
Het gerucht gaat dat Tesla over 3 weken in bepaalde delen van de US, unsupervised FSD gaat uitrollen. Op bestaande voertuigen, zonder radar dus. Dat zegt toch wel iets over het vertrouwen
Dat wil niet zeggen dat ik persoonlijk denk dat de huidige Tesla's straks allemaal als Waymo's kunnen werken, en dit overal ter wereld, begrijp me goed... Maar ik ben er 100% van overtuigd dat zelfs 2019 Model 3's / HW3 zonder het gebruik van radars, aanzienlijk beter in staat zijn om over spitsstroken op de snelweg te rijden, dan dat de Mustang MachE van de Volkskrant dat heeft gedaan.
De conclusie uit dat Volkskrant artikel was volledig anders geweest als we in de EU ook FSD13 mochten gebruiken.
Klopt, in 2021 worden er geen radars meer in voertuigen gebouwd en softwarematig worden ze ook niet meer gebruikt in oudere voertuigen. Of dat jammer is betwijfel ik als ik FSD video's op YouTube kijk.
[
Voor 7% gewijzigd door
Richh op 15-05-2025 00:38
]