Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:36
Hopelijk kunnen we binnenkort de AP biepjes uitzetten, dat zou zeker welkom zijn met hun Continuous AP! :)

[ Voor 48% gewijzigd door Fire69 op 19-05-2025 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:48
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Maurice- op 19-05-2025 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
EvolutionX schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:52:
Ben normaal geen fan van die pillar delete wraps, maar moet zeggen dat het er op de nieuwe model y wel veel beter uitziet dan op het vorige model… (foto van Reddit)
Die is zo alleen niet toegelaten op de Nederlandse wegen vanwege de blindering van de ramen voor.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-09 11:28
Vraagje:
Ik heb een tesla model Y RWD 2024 en wil m’n zomerbanden op set erop laten zetten.
Ik heb nu al 3 garages gebeld en tekens als ik vraag of ze de ronden rubberen batterij beschermers hebben om de auto op te tillen, zeggen ze dat dit niet nodig is…

Is het gebruik van die ronde rubberen onderdelen echt nodig of niet?

Bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:42
MatteC schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:40:
Vraagje:
Ik heb een tesla model Y RWD 2024 en wil m’n zomerbanden op set erop laten zetten.
Ik heb nu al 3 garages gebeld en tekens als ik vraag of ze de ronden rubberen batterij beschermers hebben om de auto op te tillen, zeggen ze dat dit niet nodig is…

Bedankt
Nee.
Dat is niet nodig.
Garages weten op welke plek ze een voertuig kunnen heffen met de juiste bescherming welke aan armen van de brug zitten.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:42

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:37
Ik ga binnenkort de ramen van mijn 3 laten blinderen. Wel zo handig met onze autovakantie en de kleine achterin.

Ik zat te denken aan dezelfde tint als die van het panoramadak. Iemand wellicht ook iets soortgelijks/dezelfde kleur laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:19
Hoi Tesla Tweakers,

Even een uitgebreide vraag over de model Y performance uit 2023. Momenteel rijd ik een model 3 RWD uit 2023. Heel blij mij, gebruiken deze ook als auto voor de vakantie. Maar recent is het idee gekomen om een vouwwagen te kopen (ivm beperkt rangeverlies achter een EV). We zouden met de vrouwwagen dan naar Zuid-Frankrijk willen rijden. Dit wilde ik graag met de model 3 doen, maar ik begreep nu dat die niks mag trekken ivm geen trekhaak van de fabriek af.

Zodoende, het idee om een upgrade te doen naar een Model Y. Toevallig de performance omdat ik een heel betaalbare tegen kwam op Autoscout. Mijn vraag is dan ook, heeft iemand ervaring met rijden in de Model Y performance met een vouwwagen er achter? Oftewel, wat kan ik verwachten qua range? Daarnaast ook in het algemeen benieuwd of iemand mij kan vertellen of ik niet iets heel doms vergeet? Ik wil niet weer een domme fout maken, zoals niet weten dat een trekhaak niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:56

bert pit

asdasd

@hansvanhengel Hier staat een verslag met een MY LR. Aangezien het verschil in range slechts een paar procent is tussen de twee modellen lijkt mij dit wel representatief.
YouTube: CARAVAN vs VOUWWAGEN achter je EV: dit scheelt het! | Range Test met...

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:49
Vraagje:

Bedankt
nee hoor is echt niet nodig. Ik doe alles zelf aan mijn prive M3 LR en ik gebruik gewoon een rubberen matje die ik tussen de krik en het hefpunt van de dorpel leg. Werkt perfect en 0 beschadigingen na aardig wat keren zo gedaan te hebben.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Vwb de carkit: Mijn auto (MYJ AWD) is met dezelfde klachten voor de carkit al bij het SeC geweest. Monteur heeft met de auto gereden. Conclusie was 'works as designed'. Kleine kans dat ze er iets aan kunnen doen.

Vwb insecten: Mijn auto gaat na lange ritten en anders 2x per week door de kraswasstraat. Dat de auto echt goed onder zat (zeker als je over de afsluitdijk reed) is wel verleden tijd.
amsterdammertje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:51:
sinds afgelopen donderdag bestuurder van een model y 2026 RWD standard range.

...

minder positieve punten:
.Auto is een insecten magneet. Afgelopen 5 jaar met mijn model 3 nooit veel last van gehad. denk dat ze daar er overheen slingerden. Hier spatten ze uit elkaar op de neus om vervolgens de andere helft op je vooruit te plakken

...

.Carkit. ik heb het nog niet zelf getest maar heb wat mensen gehad die klaagden over ruis. kan ook aan de auto liggen. ben benieuwd of anderen dat ook ervoeren anders maak ik een service melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:37
amsterdammertje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:51:
.de waarschuwing voor snelheids overschrijding is bloed irritant. maar goed dat is wettelijk verplicht nu en kan tesla niets aan doen. evt op te lossen met een Commander
Bedankt voor je review! Momenteel een nieuwe leaseauto aan het uitzoeken ter vervanging van mijn Polestar 2 en de nieuwe Model Y staat op de shortlist (samen met de Enyaq en de Xpeng). Hier nog de twijfel of ik voor de standard of long range wil, qua leasebedrag kan beide inclusief kleur/enhanced pilot/trekhaak maar de vraag is of ik het de bijtelling waard vind, voor de afstand heb ik het niet nodig. Die twee keer per jaar dat we vanaf Duitsland vliegen stoppen we toch tussendoor een keer en kun je net zo goed even bijladen.

Maar mijn vraag, wat en hoe kan Commander (neem aan deze -> https://enhauto.com/product/commander-gen2) voorkomen dat je geen meldingen m.b.t. de snelheid krijgt? Kan dat zo niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeriuM
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:23
ChromeFR schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:40:
[...]

Probleem is dat het vaak ook niet gebeurt, komt alleen voor bij een bepaalde vertraging (bij mij althans). En altijd als ik bij het Tesla SeC ben, zal je net zien, is het niet te reproduceren, of ze merken zelf niks etc.

Door wat druk uit te oefenen hebben ze dat stoelframe destijds toch vervangen, maar probleem is er nog steeds. Word er gek van.
Ik heb precies dit probleem gehad. 4 keer terug geweest, en het gebeurde alleen bij een bepaalde vertraging inderdaad. Een klein klikje/zetje.

Uiteindelijk hebben ze het mechaniek vervangen waarmee de stoel kan bewegen, toen was het probleem opgelost. De bijrijdersstoel had hetzelfde kwam ik achter toen ik een keer in mijn eigen auto als bijrijder mee mocht, ook dat is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:17
Zondag heb ik 2025.14.6 geïnstalleerd. Gisteravond de auto ingeplugd, waarbij Tibber bepaalt wanneer er geladen wordt. Bij beide startmomenten een melding van Tibber dat er een communicatiestoring is en laden niet kan starten. Zie in de Tesla app dat de auto dan in de slaapstand is, normaliter blijft dat volgens mij bij parked. Moet de auto wakker maken en handmatig het laden activeren, dan doet hij het weer tot het laden onderbroken wordt.

Zijn er meer mensen die dit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Vraagje: ik zie dat mijn laadpaal altijd verspringt in stapjes van 1 ampere tijdens solarladen. Daardoor heb ik nooit echt 0 op de meter en altijd een beetje afname en een beetje injectie. Ik heb een Model 3 2023 en een Smappee laadpaal.

Een vriend heeft een BMW IX3 en een Alfan laadpaal. Bij solarladen is dat bij hem mooi 0 op de meter en verspringt het amperage in stapjes met decimalen.

Nu vraag ik mij als dit een beperking is van Tesla of van mijn laadpaal? Bij normaal laden ik bijvoorbeeld wel 6.4A kiezen in m'n laadpaal met de slider, maar het resultaat is laden met 6A op mijn energie meter en in de auto.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33
Vraagje:

Bedankt
Ik doe het zelf en heb die schijfjes ook. Ik gebruik ze niet. Gewoon op de juiste plek op de krik zetten.
De meeste bruggen en krikken komen ook niet eens eronder vanwege de hoogte. Totaal overbodig die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Sinds 2025.14.6 heb ik dat de instelling voor "Forward Collision Warning" steeds werd gereset. Deze instelling had ik altijd volledig uit staan en met oudere software versies bleef het netjes uit. Nu moet ik iedere keer de instelling met de hand aanpassen anders gaat het waarschuwingsalarm zeer vroeg af.

Hopelijk is dit een bug en wordt dit in een toekomstige versie opgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door Caayn op 20-05-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:55

Damian

Insane Obtrusion

Broodro0ster schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:12:
Vraagje: ik zie dat mijn laadpaal altijd verspringt in stapjes van 1 ampere tijdens solarladen. Daardoor heb ik nooit echt 0 op de meter en altijd een beetje afname en een beetje injectie. Ik heb een Model 3 2023 en een Smappee laadpaal.

Een vriend heeft een BMW IX3 en een Alfan laadpaal. Bij solarladen is dat bij hem mooi 0 op de meter en verspringt het amperage in stapjes met decimalen.

Nu vraag ik mij als dit een beperking is van Tesla of van mijn laadpaal? Bij normaal laden ik bijvoorbeeld wel 6.4A kiezen in m'n laadpaal met de slider, maar het resultaat is laden met 6A op mijn energie meter en in de auto.
Thuisladen van je EV deel 2

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik neem aan dat dat een beperking van de Tesla danwel de Tesla API is. Want ook in de Tesla app kun je de laadstroom slechts in stappen van 1 A aanpassen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 13:49
hansvanhengel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:03:
Dit wilde ik graag met de model 3 doen, maar ik begreep nu dat die niks mag trekken ivm geen trekhaak van de fabriek af.
Een model 3 mag max 1000kg trekken, mits de aanhanger geremd is. Een vouwwagen moet dus in principe dikke prima kunnen. Een trekhaak die achteraf gemonteerd is (door Tesla, gewoon op de oprit) heeft geen andere max treklast dan een die in de fabriek erop geschroefd is. Ik rij een model Y met een trekhaak die achteraf gemonteerd is, en heb daar gewoon 1600kg als max bij gekregen.
Mijn vraag is dan ook, heeft iemand ervaring met rijden in de Model Y performance met een vouwwagen er achter? Oftewel, wat kan ik verwachten qua range? Daarnaast ook in het algemeen benieuwd of iemand mij kan vertellen of ik niet iets heel doms vergeet? Ik wil niet weer een domme fout maken, zoals niet weten dat een trekhaak niet mag.
Ik weet niet goed waar je onzekerheid wbt die trekhaak vandaan komt en wie je dit ingeflusited heeft, maar een model 3 en model Y mogen gewoon aanhangers trekken. Je ziet ze (Model Y) zelfs tijden met serieuze caravans erachter.

Ik ben vorig jaar naar Italie gegaan met de vouwwagen, MY LR AWD, range was ongeveer 300km, een beetje afhankelijk van het traject van dat moment.
Ik heb even teruggeken in de data van Teslamate en de auto had, op de snelwegen in Duitsland en in Italie, een verbruik van rond de 200wh/km. Ik vertrok met 80% uit Bonn, en kwam met 28% aan in Bensheim om te laden, benen strekken en te lunchen.

Om je een indruk te geven, hierbij een screnshot van de data:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuPi-kB6c-n0BQ-9_PwLpzarKNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O693wzKKI3MpidTEBWEVgl0S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Heb getwijfeld om daar te posten, maar hier zitten meer Tesla eigenaren denk ik. Ik vroeg mij als dit Tesla specifiek is of niet. Ik ben wellicht hier niet de enige die z'n Tesla graag oplaad met zonne energie.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Fishbeast schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:53:
[...]

Een model 3 mag max 1000kg trekken, mits de aanhanger geremd is. Een vouwwagen moet dus in principe dikke prima kunnen. Een trekhaak die achteraf gemonteerd is (door Tesla, gewoon op de oprit) heeft geen andere max treklast dan een die in de fabriek erop geschroefd is. Ik rij een model Y met een trekhaak die achteraf gemonteerd is, en heb daar gewoon 1600kg als max bij gekregen.

[...]
De eerste geleverde model 3's hebben geen treklast op het kenteken staan wanneer ze zonder trekhaak geleverd zijn vanaf fabriek, en mogen dus niks trekken.

Administratief probleem 8)7

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
_eLMo_ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:06:
[...]

De eerste geleverde model 3's hebben geen treklast op het kenteken staan wanneer ze zonder trekhaak geleverd zijn vanaf fabriek, en mogen dus niks trekken.

Administratief probleem 8)7
oef, wat stom hey!
Anyway, @hansvanhengel schrijft dat 'ie een '23 versie van de model 3 rijdt en die mogen volgens evdatabase.org 1000kg trekken. De voorloper van de highland mag dat ook, maar in zijn geval zou het 'niets' mogen trekken misschien een administratieve fout kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
Fishbeast schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:54:
[...]

oef, wat stom hey!
Anyway, @hansvanhengel schrijft dat 'ie een '23 versie van de model 3 rijdt en die mogen volgens evdatabase.org 1000kg trekken. De voorloper van de highland mag dat ook, maar in zijn geval zou het 'niets' mogen trekken misschien een administratieve fout kunnen zijn.
Nee, spijtig genoeg mag ik echt niks trekken. Ik heb wel de '23 versie, maar NIET highland. Oftewel, geen trekhaak fabriek af is geen trekgewicht op kentekenbewijs. Heb al echt zo'n beetje alles geprobeerd, maar ik heb echt gewoon pech.

Maar goed, overstap naar de model y is ook geen straf natuurlijk. Bedankt voor het inzicht in jouw verbruik. Al viel me wel op dat de afstand 200 km is, maar gemiddeld tempo erg laag. Ik wil toch wel gemiddeld 90km/h aanhouden. Maar, als ik 2 uur kan rijden zonder te hoeven laden ben ik zeker blij, langer hoeft niet met kleine kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Fishbeast schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:54:
[...]

oef, wat stom hey!
Helemaal eens, een `23 Model 3 zou gewoon moeten kunnen trekken. Kan @hansvanhengel makkelijk zelf checken op https://ovi.rdw.nl

Als daar onder het kopje gewichten een trekgewicht ingevuld staat, mag hij gewoon trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqPedZkEIL0HoBogUGU_1FYodM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GlnfN2VOpAwcWmJvFeOybkYJ.png?f=fotoalbum_large

- Edit: @hansvanhengel hebben alle Model 3 "classic" modellen daar last van? Ik dacht alleen de eerste 1-2 bouwjaren?

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 20-05-2025 13:01 . Reden: - Edit, net na post Hans ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
hansvanhengel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:59:
[...]
Ik wil toch wel gemiddeld 90km/h aanhouden.
Ik hoop dat je begrijpt dat mijn AP op 90 ingesteld stond, zoals je in de bovenste grafiek kan zien. helaas haal je nooit je max ingestelde snelheid als gemiddelde, dat is echt een utopie. In mijn geval ben ik en stuk binnenndoor gegaan om een file te omzeilen.

[ Voor 9% gewijzigd door Fishbeast op 20-05-2025 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
_eLMo_ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:00:
[...]

Helemaal eens, een `23 Model 3 zou gewoon moeten kunnen trekken. Kan @hansvanhengel makkelijk zelf checken op https://ovi.rdw.nl

Als daar onder het kopje gewichten een trekgewicht ingevuld staat, mag hij gewoon trekken.

[Afbeelding]

- Edit: @hansvanhengel hebben alle Model 3 "classic" modellen daar last van? Ik dacht alleen de eerste 1-2 bouwjaren?
zou moeten wel..zo lang het maar vermeldt is op het kentekenbewijs..anders mag het dus niet. En denk aan je rijbewijs B (of...) ivm overschrijding van het gewicht (als je alles op de max neemt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvanhengel
Fishbeast schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Ik hoop dat je begrijpt dat mijn AP op 90 ingesteld stond, zoals je in de bovenste grafiek kan zien. helaas haal je nooit je max ingestelde snelheid als gemiddelde, dat is echt een utopie. In mijn geval ben ik en stuk binnenndoor gegaan om een file te omzeilen.
Dat verwachtte ik inderdaad al, ik stel hem meestal rond 97 in, om dan dus (hopelijk) wel aan die 90 gemiddeld ongeveer te komen en ook (net) niet geflitst te worden.

Maar nogmaals bedankt voor het inzicht in verbruik.
[...]

[Afbeelding]

Jammer genoeg heeft mijn bouwjaar er net zoveel last van. Ik had me er dus ook op verkeken. Gekocht met het idee dat ik er dan later nog wel trekhaak op zet en dan 1.000 kilo geremd mag trekken.. maar nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:01
Fishbeast schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:53:
[...]

[...]

Ik weet niet goed waar je onzekerheid wbt die trekhaak vandaan komt en wie je dit ingeflusited heeft, maar een model 3 en model Y mogen gewoon aanhangers trekken. Je ziet ze (Model Y) zelfs tijden met serieuze caravans erachter.

Ik ben vorig jaar naar Italie gegaan met de vouwwagen, MY LR AWD, range was ongeveer 300km, een beetje afhankelijk van het traject van dat moment.
Ik heb even teruggeken in de data van Teslamate en de auto had, op de snelwegen in Duitsland en in Italie, een verbruik van rond de 200wh/km. Ik vertrok met 80% uit Bonn, en kwam met 28% aan in Bensheim om te laden, benen strekken en te lunchen.

Om je een indruk te geven, hierbij een screnshot van de data:
[Afbeelding]
Ik heb een Model 3 HL LR en op keuringspapier staat max. trekgewicht 750kg (ongeremd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:15
Jarus20 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:28:
[...]

Ik heb een Model 3 HL LR en op keuringspapier staat max. trekgewicht 750kg (ongeremd).
België toevallig? In BE heb je 2 type trekhaakkeuringen.
Eentje van 750kg die meteen 4j geldig is. Of eentje voor het volledige gewicht en dan mag je elk jaar de auto laten herkeuren, omdat die keuring maar een jaar geldig is.
Absurde regels als je het mij vraagt :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loxr25
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 15:34
this schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:36:
[...]

Eentje van 750kg die meteen 4j geldig is. Of eentje voor het volledige gewicht en dan mag je elk jaar de auto laten herkeuren, omdat die keuring maar een jaar geldig is.
Achterhaald ondertussen, de keuring voor een trekhaak +750kg is sinds kort 3 jaar geldig.

Verschil zit em hier in:
<= 750kg = keuring van de trekhaak
>750kg = keuring van de wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:34

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

ZeRoC00L schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:26:
Achterruit lijkt me wat minder ingrijpend dat de voorruit.
En hier mag de voorruit vervangen worden.
Tijdens de reparatie van een sterretje sprong de ruit helaas.
Donderdag gaan ze de ruit vervangen.

Maar hoe ingrijpend kan dat zijn?
Kwestie van camera's laten kalibreren en klaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:42
Caayn schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:15:
Sinds 2025.14.6 heb ik dat de instelling voor "Forward Collision Warning" steeds werd gereset. Deze instelling had ik altijd volledig uit staan en met oudere software versies bleef het netjes uit. Nu moet ik iedere keer de instelling met de hand aanpassen anders gaat het waarschuwingsalarm zeer vroeg af.

Hopelijk is dit een bug en wordt dit in een toekomstige versie opgelost.
Lijkt er ook op dat emergency braking verscherpt is, ik kan hier op sommige wegen niet eens met gelijke snelheid een fietser meer volgen zonder een noodgreep 8)7

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik zag op de frontpage een discussie over de efficiëntie van een M3, dat deze veel hoger zou liggen dan de opgegeven waarden. Heb recent toevallig een foto gemaakt van het verbruik van mijn MY RWD na ~35K km:

Afbeeldingslocatie: https://uploads.metsander.nl/efficientie-35k.jpeg

Inmiddels 1000 km verder en staat deze nu volgens mij op 149,3Wh/km :)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:24
[...]

[Afbeelding]

Voor de pre highland versie is het belangrijk of die vanuit de fabriek kwam met trekhaak, of je trekgewicht hebt op kenteken. achteraf aanpassen van trekgewicht is (nagenoeg?) onmogelijk. Voor de model Y is achteraf plaatsen altijd mogelijk geweest, net als de highland. die hebben beide altijd een trekgewicht op kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:43
Ik heb de afgelopen week een aantal keer gemerkt PDC sensoren geen geluid geven. De afstand is dan gwn weergegeven in het scherm en zou echt wel moeten piepen (54cm aan de voorkant).
Inmiddels heb ik ‘volumeverlaging bij achteruitrijden’ uitgeschakeld, maar dat heeft niks opgelost.

Iemand een idee?

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Niet echt Tesla specifiek maar de auto nu zo’n 3 weken in bezit en kwam gisteren dit tegen toen ik terug naar de parkeerplaats liep

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q32XDQTWL1XC71cJl32rRXapWak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhK0CYPNq5vv3oMiuJIipnVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpdPE9ivt0BXRHOEyCXhnwAIcpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ew2CDCBnXA3GZWUPWrK41Fjy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door SalexSun op 20-05-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20
this schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:36:
[...]

België ja. Ik gebruik het alleen voor trekhaakkoffer. Maar wel absurd ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Sterkte @SalexSun ! Sentry stond zeker niet aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 21:38
lubbertkramer schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:41:
[...]

Bedankt voor je review! Momenteel een nieuwe leaseauto aan het uitzoeken ter vervanging van mijn Polestar 2 en de nieuwe Model Y staat op de shortlist (samen met de Enyaq en de Xpeng). Hier nog de twijfel of ik voor de standard of long range wil, qua leasebedrag kan beide inclusief kleur/enhanced pilot/trekhaak maar de vraag is of ik het de bijtelling waard vind, voor de afstand heb ik het niet nodig. Die twee keer per jaar dat we vanaf Duitsland vliegen stoppen we toch tussendoor een keer en kun je net zo goed even bijladen.

Maar mijn vraag, wat en hoe kan Commander (neem aan deze -> https://enhauto.com/product/commander-gen2) voorkomen dat je geen meldingen m.b.t. de snelheid krijgt? Kan dat zo niet terugvinden.
Laat die enhanced autopilot liggen als optie. Actual smart summon, langzame baanwissel en automatisch inparkeren zal weinig gebruikt worden.

Commander doet waarschuwing geluid zelf muten zonder dat geluidsicoon uit wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
hansvanhengel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:17:
[...]

Dat verwachtte ik inderdaad al, ik stel hem meestal rond 97 in, om dan dus (hopelijk) wel aan die 90 gemiddeld ongeveer te komen en ook (net) niet geflitst te worden.
Ah! Ik heb mijn AP zo ingesteld dat hij max snelheid + 3 doet.
Jammer genoeg heeft mijn bouwjaar er net zoveel last van. Ik had me er dus ook op verkeken. Gekocht met het idee dat ik er dan later nog wel trekhaak op zet en dan 1.000 kilo geremd mag trekken.. maar nee.
Wat zuur hey, en wat stom ook. Want, voor de meest gangbare dingen is 1000kg vaak ruim voldoende om uit te voeten te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
SL65 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:35:
Sterkte @SalexSun ! Sentry stond zeker niet aan?
Nee helaas, heb wel nog een vraag uitstaan bij de locatie of iemand iets heeft gezien.

Hoe doen andere dat eigenlijk mbt sentry mode aan/uit per locatie?
En als je instelt dat die geen gebruik van camera maakt, zijn de PDC sensoren dan een trigger om te starten met opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Nu online
SalexSun schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:45:
[...]

Nee helaas, heb wel nog een vraag uitstaan bij de locatie of iemand iets heeft gezien.

Hoe doen andere dat eigenlijk mbt sentry mode aan/uit per locatie?
En als je instelt dat die geen gebruik van camera maakt, zijn de PDC sensoren dan een trigger om te starten met opnemen?
Mooi k..

Ik heb het zelf altijd aan staan behalve thuis, op werk en bij favorieten (vertrouwde locaties). Dit is een optie in de instellingen dus je hoeft niet continue na te denken. Geen idee m.b.t. je tweede punt

[ Voor 8% gewijzigd door SL65 op 20-05-2025 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online

Ik heb een SmartEVSE en die gaat gewoon met 0.1 ampère en dit volgt de Tesla vrij netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Hongy schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:37:
[...]

Laat die enhanced autopilot liggen als optie. Actual smart summon, langzame baanwissel en automatisch inparkeren zal weinig gebruikt worden.
Door het achteraf te activeren via de LM telt het niet mee voor de bijtelling (fiscale waarde van de auto) waardoor het mij niets kost omdat het dan binnen het leasebudget zit. Ik twijfel eerlijk gezegd om FSD aan te zetten, al is het maar omdat het kan :9 8)7
[...]

Commander doet waarschuwing geluid zelf muten zonder dat geluidsicoon uit wordt gezet.
Thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 11:39

https://www.news.com.au/t...016d520da87069842c5f6b218
“There’s currently no blockers in Australia to releasing the self driving supervised, as we have in North America,” he said.

“It’s something our business is working on releasing, I don’t have a timeline currently for you, but it’s certainly very exciting to be able to bring that to a market that doesn’t have a regulatory blocker.”
Ik kan slecht de betrouwbaarheid beoordelen maar als dit waar is, gaan we FSD in Australië zien. En dat is interessant, want ook Australië valt onder de UNECE - waar ook de EU en Nederland onder vallen.

[ Voor 28% gewijzigd door Richh op 20-05-2025 22:52 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:17
Even een vraagje - ik rijd een Y uit 2024 met de laatste software 2025.14.1 - sinds een paar weken heb ik mensen die aangeven als ik ze bel uit de auto dat ik erg slecht verstaanbaar ben - lijkt overstuurd/te dicht bij microfoon en hakkelend.
Gisteren collega’s lastig gevallen die die ook zo horen - omschakelen naar de AirPods geeft gelijk beter geluid - ik heb een IPhone 12 met de laatste firmware

Meer mensen die dit ervaren? Na bepaalde update? En is er een fix voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Richh schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:49:

Ik kan slecht de betrouwbaarheid beoordelen maar als dit waar is, gaan we FSD in Australië zien. En dat is interessant, want ook Australië valt onder de UNECE - waar ook de EU en Nederland onder vallen.
De 'E' staat voor Europa. Australië valt toch niet onder de UNECE? Er is een samenwerking, maar het valt er niet onder voor zover ik kan terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 22:43
lubbertkramer schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:46:
[...]

Door het achteraf te activeren via de LM telt het niet mee voor de bijtelling (fiscale waarde van de auto) waardoor het mij niets kost omdat het dan binnen het leasebudget zit. Ik twijfel eerlijk gezegd om FSD aan te zetten, al is het maar omdat het kan :9 8)7

[...]

Thanks!
Ik heb precies hetzelfde gedaan met FSD, ik heb een beetje de gok gewaagd en ben er vanuit gegaan dat de recente berichten over FSD in Europa/Nederland doorgaan. Het is een 4 jarig leasecontract dus dan hoop ik er nog ruim 3 jaar volledig van te kunnen genieten.

De LM gaat hopelijk vandaag bestellen dus dan weet ik ook meer over de levertijd, op de website van Tesla staat nog steeds verwachte levering Mei, dus ik ben benieuwd.

[ Voor 11% gewijzigd door benjamin94 op 21-05-2025 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 11:44
Jarus20 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:28:
[...]

1 van de diverse redenen dat zoveel mensen een Y kopen.
Echt VEEL meer value for money en practischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:55

Damian

Insane Obtrusion

Over de discussie van de trekhaak wel of niet op kenteken heb ik ook nog wat vreemds meegemaakt.

Ik was op zoek naar specifiek een Model 3 LR AWD met trekhaak. Mooie gevonden via Autotrack, afspraak gemaakt en alles zag er prima uit dus over gegaan tot de aankoopt. Bij het inpakken van de spulletjes uit mijn inruiler (tijdelijke auto) naar de M3 zag ik in de kofferbak ineens een sticker zitten van een caravan aan de trekhaak met een heel groot rood kruis daardoorheen. Meteen paniek, want het bleek dus een fietsendragerhaak te zijn, en geen trekhaak. Daar mag je tot 75 kilo aan fietsen bovenop zetten, maar dus absoluut niets mee trekken... Mooi kak dus, want het stond wel in de advertentie. Na eerst wat tegengesputter van de verkoper dat het wel degelijk een trekhaak is kwam het na het laten zien van de RDW gegevens gelukkig uiteindelijk goed, want in de RDW stond dus inderdaad geen trekgewicht.

Tevens zijn er als het goed is geen Model 3 Performance (de niet highland versies iig) met trekhaak geleverd.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:42
Damian schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:17:
Over de discussie van de trekhaak wel of niet op kenteken heb ik ook nog wat vreemds meegemaakt.

Ik was op zoek naar specifiek een Model 3 LR AWD met trekhaak. Mooie gevonden via Autotrack, afspraak gemaakt en alles zag er prima uit dus over gegaan tot de aankoopt. Bij het inpakken van de spulletjes uit mijn inruiler (tijdelijke auto) naar de M3 zag ik in de kofferbak ineens een sticker zitten van een caravan aan de trekhaak met een heel groot rood kruis daardoorheen. Meteen paniek, want het bleek dus een fietsendragerhaak te zijn, en geen trekhaak. Daar mag je tot 75 kilo aan fietsen bovenop zetten, maar dus absoluut niets mee trekken... Mooi kak dus, want het stond wel in de advertentie. Na eerst wat tegengesputter van de verkoper dat het wel degelijk een trekhaak is kwam het na het laten zien van de RDW gegevens gelukkig uiteindelijk goed, want in de RDW stond dus inderdaad geen trekgewicht.

Tevens zijn er als het goed is geen Model 3 Performance (de niet highland versies iig) met trekhaak geleverd.
@Taro heeft een Model 3 Stealth Performance gehad die volgens mij een trekgewicht van 500kg had. Maar dat was wel een optie 'buiten de kaart' oid, weet niet meer precies hoe dat zat.
Fijn dat je er achter kwam voor de aankoop. Altijd zelf even het kenteken checken bij de RDW dus, die verkopers doen ook maar wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
Eddos schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:23:
[...] die verkopers doen ook maar wat :)
of ze zijn gewoon niet volledig om de verkoopkans te vergrooten. wel nasty hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:49
[...]

@Taro heeft een Model 3 Stealth Performance gehad die volgens mij een trekgewicht van 500kg had. Maar dat was wel een optie 'buiten de kaart' oid, weet niet meer precies hoe dat zat.
Fijn dat je er achter kwam voor de aankoop. Altijd zelf even het kenteken checken bij de RDW dus, die verkopers doen ook maar wat :)
Die stealth M3P is echt een extreme uitzondering. Zijn er maar een handje vol van geweest. Was ook eigenlijk gewoon een M3LR met het vermogen (software) van een P. Dus ook alle andere zaken zoals remmen, spoiler, 20", alu pendalen had die stealth versie niet.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:02
CrashOne schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:48:
Ik zag op de frontpage een discussie over de efficiëntie van een M3, dat deze veel hoger zou liggen dan de opgegeven waarden. Heb recent toevallig een foto gemaakt van het verbruik van mijn MY RWD na ~35K km:

[Afbeelding]

Inmiddels 1000 km verder en staat deze nu volgens mij op 149,3Wh/km :)
Eind sept '24 opgehaalde nieuwe Model Y RWD, dus zal nog wel lager worden in de zomer. Rit vanmorgen van 80km naar werk was 110Wh/km iig.

:+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCM2a1F9Ig_vDZb0xqap1Xhuwds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FbIRSWvFdPOTxvPUABD9dtM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:02
[...]

Ja wij hebben die aangeboden gekregen destijds om snellere levering te krijgen, maarja, 500kg is zo nét niks. (En daarnaast hadden we geen haast, immers liep de bijtelling in 2019 tot einde jaar en het was toen september volgens mij). Dus hebben lekker de bestelling laten hobbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20
Bomberman71 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:44:
[...]

1 van de diverse redenen dat zoveel mensen een Y kopen.
Echt VEEL meer value for money en practischer.
Op keuring vroegen ze me wel welke ik wilde, 750kg of 1500kg. Ik heb zelf 750kg gekozen omdat het enkel voor een fietsendrager of trekhaakkoffer dient. Ga er geen aanhangwagen of caravan mee trekken maar zou wel kunnen indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
Jarus20 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:59:
[...]

Op keuring vroegen ze me wel welke ik wilde, 750kg of 1500kg. Ik heb zelf 750kg gekozen omdat het enkel voor een fietsendrager of trekhaakkoffer dient. Ga er geen aanhangwagen of caravan mee trekken maar zou wel kunnen indien gewenst.
Waarom niet gewoon 1500, of had dat impact op de prijs? En, Belgie, neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Fishbeast schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:44:
[...]

Waarom niet gewoon 1500, of had dat impact op de prijs? En, Belgie, neem ik aan?
Omdat je dan (in BE) elk jaar opnieuw moet laten keuren. Ik ben ook voor die van 750kg gegaan. Die keuring van 1600kg doe ik dan wel eens als ik het daadwerkelijk nodig heb, of als de auto 4j oud is en je sowieso elk jaar moet keuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• speedme
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 06:45
Hallo allemaal,

Indien iemand een VOLEX laadkabel geleverd gekregen heeft bij zijn Tesla, ben gewaarschuwd....

Ik heb dus ook een Volex laadkabel geleverd gekregen bij mijn model 3, opgehaald 21 december 2024.
Deze kabel is defect en bij Tesla beweerd men doodleuk dat zij deze kabel niet geleverd hebben.

Omdat het een lease wagen betreft, is het uiteraard een discussie tussen LM en Tesla.
Maar met behulp van dit topic, heb ik laten zien dat er meerder mensen ook een Volex laadkabel geleverd gekregen hebben.

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:07
ChromeFR schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:40:
[...]

Probleem is dat het vaak ook niet gebeurt, komt alleen voor bij een bepaalde vertraging (bij mij althans). En altijd als ik bij het Tesla SeC ben, zal je net zien, is het niet te reproduceren, of ze merken zelf niks etc.

Door wat druk uit te oefenen hebben ze dat stoelframe destijds toch vervangen, maar probleem is er nog steeds. Word er gek van.
Dat heb ik dus ook. In de gaten houden en ik weet dus ook niet hoe ik dit moet bewijzen / onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Heinemancp schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:09:
[...]

Dat heb ik dus ook. In de gaten houden en ik weet dus ook niet hoe ik dit moet bewijzen / onderbouwen.
Misschien kan een passagier dit filmen als het toevallig gebeurt als iemand bij je in de auto zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
speedme schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:29:
Hallo allemaal,

Indien iemand een VOLEX laadkabel geleverd gekregen heeft bij zijn Tesla, ben gewaarschuwd....

Ik heb dus ook een Volex laadkabel geleverd gekregen bij mijn model 3, opgehaald 21 december 2024.
Deze kabel is defect en bij Tesla beweerd men doodleuk dat zij deze kabel niet geleverd hebben.
Ik heb mijn Tesla Model 3 op 20 december opgehaald in Tilburg.
Hierbij ook een VOLEX kabel ontvangen.

Post dit bericht hiet voor de dossier vorming en om anderen te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonmob
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09 22:00
Zijn er al mensen die een nieuwe model y juniper long range RWD hebben opgehaald?

In de tesla app al meerdere keren een leverperiode gekregen, maar staat nu weer niks. Mijn bestelling zou eind mei geleverd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

Klopt, vermogen/acceleratie en software + Dual Motor badge van de Performance, verder een LR. Daarom was die wel leverbaar met trekhaak en inderdaad tot 500 kilo.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesteit
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:27
Bonmob schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:28:
Zijn er al mensen die een nieuwe model y juniper long range RWD hebben opgehaald?

In de tesla app al meerdere keren een leverperiode gekregen, maar staat nu weer niks. Mijn bestelling zou eind mei geleverd moeten worden.
Daar is dit topic voor: amsterdammertje in "Het grote Tesla Levering topic #2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Bulldog schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:14:
[...]

Ik heb mijn Tesla Model 3 op 20 december opgehaald in Tilburg.
Hierbij ook een VOLEX kabel ontvangen.

Post dit bericht hiet voor de dossier vorming en om anderen te helpen.
Zou een rechter dan waarde hechten aan anonieme posts?

Is Tesla trouwens niet ingedekt doordat ze al een ruim half jaar zeggen dat ze geen kabel meer bijleveren?
Getuige de vele posts in dit topic met de vraag of er uberhaupt nog een kabel bijgeleverd wordt?
Al ging dat wel over de gewone stopcontact lader. Geen idee of die volex kabel een gewone laadkabel is, of een stopcontact kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:51
Bonmob schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:28:

Ja, volgens mij las ik in de Levering topic dat er een iemand de eerste RWD deze week opgehaald heeft. Kijk maar daar. Ergst eind juni heb je hem iig.

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Zogenaamd een Model Y Performance Juniper gespot op de nbr https://www.carscoops.com...ver-plaid-wheels-and-all/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Niet online
this schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:11:
[...]

Zou een rechter dan waarde hechten aan anonieme posts?

Is Tesla trouwens niet ingedekt doordat ze al een ruim half jaar zeggen dat ze geen kabel meer bijleveren?
Getuige de vele posts in dit topic met de vraag of er uberhaupt nog een kabel bijgeleverd wordt?
Al ging dat wel over de gewone stopcontact lader. Geen idee of die volex kabel een gewone laadkabel is, of een stopcontact kabel?
Geen idee, maar de gang naar de rechter lijkt mij ook weer heel extreem.
Het gaat om een gewone laadkabel. Stopcontact lader leveren ze idd al geruime tijd niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Bulldog schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:59:
[...]

Geen idee, maar de gang naar de rechter lijkt mij ook weer heel extreem.
Voor wie is dat dossier dan? De helpdesk bij Tesla?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jarus20
[...]

Zoveel dingen, zoveel meningen. Alleen al voor automatisch parkeren heb ik enhanced autopilot genomen. Werkt nagenoeg perfect en gebruik het voortdurend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulldog
  • Niet online
Jarus20 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:07:
[...]

Zoveel dingen, zoveel meningen. Alleen al voor automatisch parkeren heb ik enhanced autopilot genomen. Werkt nagenoeg perfect en gebruik het voortdurend.
Hier ook. Meer dan waard en werkt perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Laatst online: 15-09 20:02
Jarus20 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:07:
[...]

Ja dat is een fijne feature die ik ook vaak gebruik. Maar hij moet wel vaak steken. De eerste inschatting is vaak fout. Alsof het systeem ook geen rekening houd met de lompe draaicirkel van de Model Y.

En niet gebruiken op een drukke parkeerplaats. Mensen zijn heel ongeduldig. En verwachten ook niet dat je weer terug naar voren komt omdat hij nog eens moet steken.

Maar morgenochtend op het kalme parkeerterrein van de zaak gaat hij mooi weer aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:52
..

[ Voor 99% gewijzigd door jheerink14 op 22-05-2025 08:42 . Reden: Dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:04
Ik zoek even naar een praktische oplossing voor het volgende.

Mijn zoon heeft sinds kort zijn rijbewijs. Hij zal ook af en toe in de Model Y rijden en nu zoek ik naar de meest praktische manier om hem de auto te laten gebruiken.

Mijn vrouw en ik hebben allebei een Tesla account en zijn toegevoegd aan de auto. De LM wil echter niet meer dan 2 accounts per auto toestaan. Een sleutelkaart zou kunnen maar dan mist hij wat functionaliteiten zoals bv. voorverwarmen etc.

Kan ik hem de app laten installeren met mijn accountgegevens? Zijn telefoon dan ook als telefoonsleutel toevoegen en daar dan een bestuurdersprofiel aan koppelen? Of gaat dat een conflict geven met mijn bestuurdersprofiel? Hoe hebben anderen hier dit ingericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:31
sanger1981 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:26:

Mijn zoon heeft sinds kort zijn rijbewijs. Hij zal ook af en toe in de Model Y rijden en nu zoek ik naar de meest praktische manier om hem de auto te laten gebruiken.

Mijn vrouw en ik hebben allebei een Tesla account en zijn toegevoegd aan de auto. De LM wil echter niet meer dan 2 accounts per auto toestaan. Een sleutelkaart zou kunnen maar dan mist hij wat functionaliteiten zoals bv. voorverwarmen etc.

Kan ik hem de app laten installeren met mijn accountgegevens? Zijn telefoon dan ook als telefoonsleutel toevoegen en daar dan een bestuurdersprofiel aan koppelen? Of gaat dat een conflict geven met mijn bestuurdersprofiel? Hoe hebben anderen hier dit ingericht?
Je kunt in de Tesla app tot vijf bestuurders toevoegen. Is een kwestie van in de app op bestuurder toevoegen klikken en de link naar je zoon sturen. Hij installeert de app met die uitnodiging en kan dan net als jij alles besturen.

Zit onder het kopje "security & drivers" en dan op "manage drivers". Bij "add driver" maak je een uitnodiging en daarmee kan je zoon de rechten krijgen en de zaak instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Kashika schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:33:
[...]

Je kunt in de Tesla app tot vijf bestuurders toevoegen. Is een kwestie van in de app op bestuurder toevoegen klikken en de link naar je zoon sturen. Hij installeert de app met die uitnodiging en kan dan net als jij alles besturen.

Zit onder het kopje "security & drivers" en dan op "manage drivers". Bij "add driver" maak je een uitnodiging en daarmee kan je zoon de rechten krijgen en de zaak instellen.
Sommige (alle?) leasemaatschappijen hebben uitgezet dat jij als bestuurder andere bestuurders kan toevoegen. Gebruik van meerdere profielen op hetzelfde account is dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this

Als het maar sporadisch is, kan je hem niet het profiel van jou of je vrouw laten gebruiken op zijn gsm?
En je spreekt af dat hij de stoel mag verzetten maar niet opslaan in het geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comilion
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 18:58

App op zijn telefoon onder een van jullie accounts, en dan een gebruikersprofiel in de auto voor hem aanmaken geen optie? Dan heeft hij toch zijn eigen instellingen, en kan hij de app gewoon gebruiken. Moet je alleen wel bij iedere keer instappen ff van profiel wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:10
Comilion schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:51:
[...]

App op zijn telefoon onder een van jullie accounts, en dan een gebruikersprofiel in de auto voor hem aanmaken geen optie? Dan heeft hij toch zijn eigen instellingen, en kan hij de app gewoon gebruiken. Moet je alleen wel bij iedere keer instappen ff van profiel wisselen.
De app is per telefoon een nieuwe sleutel in de auto; deze sleutel kun je koppelen aan een profiel.

Dat wisselen is niet van belang; wel handig is om als ouder je eigen telefoon als prio toestel op te geven zodat als jullie beide instappen de Bluetooth koppeling primair naar dat toestel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Voor een paar keer gebruiken zou ik bij Tesla gewoon een pasje ophalen. 'want hij heeft voorverwarmen nodig'.... voor die paar keer gebruiken?
Mijn vrouw heeft alleen maar een pasje en een eigen profiel in de auto - en die red zich daar prima mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Comilion schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:51:
[...]

Dat is eigenlijk een beetje mijn verkapte vraag denk ik...

Dat laatste kun je toch aan de telefoonsleutel koppelen dan? Dus dat zou niet eens nodig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comilion
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 18:58
sanger1981 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:41:
[...]

Dat is eigenlijk een beetje mijn verkapte vraag denk ik...

Dat laatste kun je toch aan de telefoonsleutel koppelen dan? Dus dat zou niet eens nodig zijn?
Ik wist niet zeker of iedere telefoon zijn eigen sleutel kreeg, of enkel per driver. Mijn account is verder niet gedeeld maar ik heb wel enkele profielen dus het was voor de zekerheid benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Ok, thanks allemaal. We zullen voorlopig gewoon met het pasje werken dan :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34

Wat een gepraat hier allemaal. Je kunt gewoon doen wat je als laatste voorstelt, zo simpel is het. Gewoon inloggen op zijn telefoon bij de Tesla app met jouw account. En dan in de auto zijn telefoon koppelen aan zijn profiel. Dat is het enige wat je hoeft te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
sanger1981 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:53:
Ok, thanks allemaal. We zullen voorlopig gewoon met het pasje werken dan :)
Precies wat @mistermol zegt. Want een pasje heeft daarnaast de volgende nadelen:
- Auto kan niet automatisch open. Je moet altijd het pasje te voorschijn halen en tegen de B stijl houden
- Tijdens het rijden moet het pasje op de midden console blijven liggen (ok, hoeft niet perse zolang je rijdt)
- Auto kan niet automatisch op slot als je wegloopt, moet je altijd handmatig doen
- Profiel kan niet automatisch worden gekozen, moet je altijd handmatig selecteren
- Pasje kan alleen maar kwijt raken of ergens tussen console en stoel terecht komen

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 22-05-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-08 20:05
Goedendag!

Ik ben op zoek naar een andere auto. Ik rij op dit moment een Lynk & Co 01, maar wil toch heel graag weer terug naar volledig elektrisch (Eerste generatie Kona EV gereden als leasebak). Na flink wat rondkijken (ruime auto, genoeg trekgewicht voor een caravan) en proefritjes (o.a. Hyundai Ioniq 5, wat viel de kwaliteit binnenin tegen, maar ook een Audi E-Tron 55 Quattro, super toffe bak, maar wel duur in onderhoud en risico's met de elektromotoren) heb ik me toch over laten halen door wat kenissen/oud-collega's om een Tesla te bekijken. Altijd gezegd dat ik het niks vind, maar toch moest ik hem eens proberen.

Gisteren een Model Y performance uit '23 proefgereden, en gelijk verkocht. Heerlijke ruime bak, wat een pit, tikkeltje hard in de vering (maar ja, de huidige Lynk & Co vind ik 1 grote drilpudding als ik uit bochten kom of een rotonde pak), en het infotainment werkt wel echt super snel. Ik moet nog wel wennen aan het minimalistische interieur, maar dat komt ook vast goed.

Hier inmiddels aardig al het topic doorgekamt, en het inruilen van je huidige auto zie ik af en toe wel tegenkomen (o.a. dat de inkopende partij veranderd is bij Tesla, die een betere prijs biedt), maar toch een tweetal vragen:
1.) Hoe eerlijk is de inruilprijs tegenwoordig bij Tesla van een niet-Tesla merk? En hebben mensen ervaring met hoe snel dit allemaal gaat? De werknemer van Tesla die ik er telefonisch over heb gesproken gaf 7 dagen aan, maar ergens hoop ik dat het toch wel iets vlotter is. Ikwilvanmijnautoaf had al binnen 10 uur een bod.
2.) Wat is meestal de levertijd bij een Tesla certified occassion? We gaan over iets meer dan een week 10 dagen naar Oostenrijk, ergens hoop ik toch wel dat het de Model Y lukt, maar ergens denk ik toch ook wel dat het iets te ambitieus is om alles ervoor te regelen.

Vrouwlief moet er nog wel aan wennen, het idee dat er een Tesla op komst is.. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:34
@sanger1981 ik heb afgelopen jaar met mijn lease M3H ook maar 1 account gehad. En we hadden hier thuis 4 bestuurders. Allemaal ingelogd met hetzelfde account op hun eigen telefoon, en die telefoons apart toegevoegd als extra sleutel. Iedere sleutel hangt weer aan een eigen profiel.

Geen enkel probleem en het hebben van "eigen" accounts voegt (functioneel) niks toe.

De Tesla pasjes hebben we verder nooit gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door stefxx op 22-05-2025 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Laatst online: 15-09 20:02
@sanger1981 Gewoon op zijn telefoon inloggen met jouw account. Dan kan hij voorverwarmen en de auto open doen zonder pasje. In de auto maak je een lokaal profiel aan en die link je aan zijn telefoon. Dat staat helemaal los van welk account je gebruikt in de app.

Mijn vrouw en ik gebruiken ook gewoon hetzelfde Tesla-account in de app maar als zij instapt wordt haar profiel gewoon geladen inclusief alle stoel, stuur en spiegelinstellingen die erbij horen. Daar merk je dus niets van dat je ooit, bij het installeren van de Tesla app, met een ander account hebt ingelogd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanger1981
pdidi schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:13:
[...]

Precies wat @mistermol zegt. Want een pasje heeft daarnaast de volgende nadelen:
- Auto kan niet automatisch open. Je moet altijd het pasje te voorschijn halen en tegen de B stijl houden
- Tijdens het rijden moet het pasje op de midden console blijven liggen (ok, hoeft niet perse zolang je rijdt)
- Auto kan niet automatisch op slot als je wegloopt, moet je altijd handmatig doen
- Profiel kan niet automatisch worden gekozen, moet je altijd handmatig selecteren
- Pasje kan alleen maar kwijt raken of ergens tussen console en stoel terecht komen
Dat zijn inderdaad wel goede punten als extra nadelen.... Dan toch maar op zijn telefoon zetten :)

Thanks allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:38
Ik heb via de LM (Ayvens) een extra bestuurder laten aanmaken voor mijn vrouw, was geen probleem vanuit hun kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
pdidi schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:26:
Net 2025.14.6 op mijn MY '24 AI4 gekregen en merkte tijdens 2 AP-autosteer ritjes dat ik geen waarschuwing meer kreeg als ik met het Tesla scherm in de weer was. Nu lees ik op NotATeslaApp dat voor FSD dit inderdaad is versoepeld. Zou mooi zijn als dat niet alleen beperkt is voor FSD
Iets meer geprobeerd op snelweg en N weg met gescheiden rijbanen. Na 7 sekonden komt de waarschuwing. Weet niet hoe lang het bij vorige versies was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
benjamin94 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:33:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gedaan met FSD, ik heb een beetje de gok gewaagd en ben er vanuit gegaan dat de recente berichten over FSD in Europa/Nederland doorgaan. Het is een 4 jarig leasecontract dus dan hoop ik er nog ruim 3 jaar volledig van te kunnen genieten.

De LM gaat hopelijk vandaag bestellen dus dan weet ik ook meer over de levertijd, op de website van Tesla staat nog steeds verwachte levering Mei, dus ik ben benieuwd.
Precies dat dus, als het niets kost is het leuk om mee te kunnen spelen _/-\o_ Bestelling kunnen plaatsen? Ik ga toch eerst nog de proefrit afwachten in de XPENG en dan een bestelling inschieten.
Heb gelukkig ook geen haast, huidige P2 loopt nog tot einde jaar (is 29-12-21 op kenteken gegaan)
Stylus schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:52:
Ik heb via de LM (Ayvens) een extra bestuurder laten aanmaken voor mijn vrouw, was geen probleem vanuit hun kant.
goed om te lezen dat dit mogelijk is, mijn LM is ook Ayvens

[ Voor 14% gewijzigd door lubbertkramer op 22-05-2025 12:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ridethelight
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-09 12:17
Na een tijd te hebben gereden in onze vertrouwde Peugeot 208-e, toch de stap gemaakt naar een Tesla Model 3 SR RWD. Het liefst tweedehands, en dat is zeer goed bevallen bij het bekende MMX B.V.

Uitgebreide opties en veel expertise van de heren die daar werken. Dit weekend mag ik hem gaan ophalen.

Iemand nog tips voor een beginnende Tesla-rijder?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QcbPNZRcd1d64vSKGTcYljVZ5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2E6I8ZyOX9PVH457qZAWlNjq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 18:44
Stylus schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:52:
Wat is daar nu eigenlijk de meerwaarde van? Ik denk dat ze dan haar eigen creditcard kan koppelen om een hip shirt uit de webshop te halen ofzo?
Ik heb het idee dat ik echt iets mis, wij hebben hier nu 6 jaar (eerst de oude model 3, nu de nieuwe) al 1 account op 2 telefoons en dat werkt (uiteraard) prima. Iedere telefoon zijn eigen profiel en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
sanger1981 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:28:
[...]

Dat zijn inderdaad wel goede punten als extra nadelen.... Dan toch maar op zijn telefoon zetten :)

Thanks allemaal!
Niet vergeten om wel altijd een pasje mee te nemen! Heel soms vertikt de Tesla de boel te openen op basis van je telefoon. In anderhalf jaar 2x gebeurd. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fishbeast
daemonix schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:50:
[...]

Niet vergeten om wel altijd een pasje mee te nemen! Heel soms vertikt de Tesla de boel te openen op basis van je telefoon. In anderhalf jaar 2x gebeurd. ;)
en, mocht het voorkomen dat je telefoon onverhoopt leeg is, of in het ergste geval kapot, kan je in ieder geval nog thuiskomen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 17:17

Dat werkt perfect, maar besef goed dat hij altijd kan zien waar je rijdt en hoe hard je rijdt.
Hij kan perfect een bestuurdersprofiel aan zijn telefoon koppelen met andere zetel instellingen.

Nu weet ik niet of je hem dan in chill kan zetten (wat ik bij een beginnende bestuurder toch zou aan raden)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1 ... 75 ... 127 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: