Sony A7 iv en wat recycled glas
Volgens mij valt de afkeer tegen Tesla wel weer mee in Nederland. Volgens mij is de enige "aggressie" in februari toen ze een aantal hakenkruizen en nazi teksten hadden gespoten op de voorgevel van Tesla Den Haag. Naar mijn weten is er geen één Tesla in de fik gestoken hier in Nederland. Verder was er een vreedzame protest op het terrein van Tesla Tilburg.
In Italie, Frankrijk en Duitsland was het velen malen erger. Daar hebben ze daadwerkelijk een flink aantal Tesla's vernield.
Wat ik heb gemerkt dat dat die auto's meestal kaal zijn. Als je Lane assist, camera's, verwarmte en verkoelende stoelen, connected services (die zijn maar 3 jaar gratis), verkeersinformatie en al dit soort dingen kom je ruim boven Tesla.Tommie12 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:36:
[...]
Een A6 eTron Quattro past ook.
Dat is geen straf om mee te rijden hé.
En een collega heeft een iX 40, dat is wel een 4WD.
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Enige Tesla datalek wat ik in google kan vinden gaat het over gegevens van WERKNEMERS niet klanten en is van 2023LeBrun schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:02:
[...]
Inderdaad, als het om mijn gegevens zou gaan zou ik dat zeker doen. Laat Zembla naar uitleggen welke gegevens ze gebruiken en waarvoor. En hoe ze de afwegingen voor privacy en gegevensbescherming hebben gemaakt.
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Met elke auto kan je bij Tesla laden, mocht je dat willen. Is echt niet meer zo’n pre.Mackeessie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:05:. Laad locaties vaak aantrekkelijker dan langs de Autobahn. Kortom voorlopig blijf ik Tesla rijden.
[ Voor 98% gewijzigd door Tommie12 op 23-04-2025 17:57 ]
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 14:26
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Toch is het net wat meer "gedoe" (en iets duurder)MaStar schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:34:
[...]
Met elke auto kan je bij Tesla laden, mocht je dat willen. Is echt niet meer zo’n pre.
Gedoe, als in de sessie starten via de app ?gjcvro schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:37:
[...]
Toch is het net wat meer "gedoe" (en iets duurder)
Ja, wellicht, omdat de supercharger een Tesla 'ziet' kan het laden meteen starten, dat is bij andere merken niet zo. En ja, het tarief is ook iets hoger, tenzij je een (maand) abonnement neemt, dan betaal je hetzelfde.
(abonnement kan voor een vakantie wellicht interessant zijn als je meerdere keren bij Tesla gaat laden)
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Het is wel iets meer dan dat, je moet kijken welk laadstation je kiest en deze selecteren in de app, en niet alle laadstations zijn beschikbaar voor non-Tesla's, dus eerst Tesla app openen en dan kijken welke er nog vrij zijn.ZeRoC00L schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:52:
[...]
Gedoe, als in de sessie starten via de app ?
Ja, wellicht, omdat de supercharger een Tesla 'ziet' kan het laden meteen starten, dat is bij andere merken niet zo. En ja, het tarief is ook iets hoger, tenzij je een (maand) abonnement neemt, dan betaal je hetzelfde.
(abonnement kan voor een vakantie wellicht interessant zijn als je meerdere keren bij Tesla gaat laden)
Als je laadpoort aan de dezelfde kant zit als een Tesla heb je geen problemen, maar bij bv. VW neem je 2 plekken in beslag als je niet de buitenkant kunt nemen. Zelfs met de laadpoort aan dezelfde kant moet je bij de oudere SuCs heel dicht parkeren, want het zijn echt korte laadkabels bij Tesla.
En de 800v's worden ook niet bijzonder goed ondersteunt, krijgen naar verluidt maar 75 kW aan vermogen ook al kan de wagen aan 300 kW laden. Tesla zou hier werk van maken, maar tot op heden nog niks over vernomen.
Die Tesla abo haal je er na een 3-tal laadbeurten er al uit, dus heen- en terugreis is het zeker aan te raden.
Het grootste voordeel van een Tesla SuC is de vele plekken die er beschikbaar zijn. Enkel eens in Denemarken op een volle V2 terecht gekomen en maar de helft van het vermogen gekregen, dan is het wel wat langer wachten.
Niet alle Tesla SuC's hebben voorzieningen, heb er ééntje gehad in Duitsland waar niks was... gelukkig was dit mijn eerste stop na het ontbijt, maar ik heb er ook al gehad aan een dure hotels en daar héél lekkere koffie gedronken
Onovertroffen is ook een ruim begrip. Ik heb drie testritten gemaakt in de nieuwe model Y, en vond het juist geen fijne auto. De stoelen waren voor mijn lengte krap, voelde niet lekker, ik keek met mijn 1.95 centimeter tegen het zonnescherm aan, en vond het interieur zeer kaal, plastic fantastic. En geen CarPlay/Maps.peerke 1960 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:12:
Hier ook weinig negatieve reacties. Hooguit een opmerking over wat ik er van vind. Dan verwijs ik naar de sticker achterop de auto. Verder heb ik echt geen Tesla schaamte, alleen kromme tenen van Musk en consorten. De auto blijft onovertroffen en gaat echt de deur niet uit. Eigenlijk jammer dat een goed product zo te lijden heeft van z'n CEO. ( off topic)
De Tesla is voor sommigen nog een hype, maar als ik kijk naar de stoelen en het comfort van een Volkswagen ID 4 is dat naar mijn mening vele malen beter. En ik vind de VW ook comfortabeler rijden. Maar zo zie je ook hoe persoonlijk het is. Ik had ook in mijn hoofd dat het een Tesla moest worden omdat “het de beste auto” was voor de prijs. Na 10 testritten in meerdere modellen was dit voor mij echt niet meer het geval.
En ben ik, los van het politieke sentiment nog steeds blij dat ik geen Tesla heb gekozen.
Het is dus echt niet zo onovertroffen als je beschrijft. Tesla wordt ook hard ingehaald op allerlei diverse fronten. En dan gaan de Chinese dit merk nog echt voorbij.
[ Voor 13% gewijzigd door MaStar op 23-04-2025 20:31 ]
Waardeloze conclusie… ok prima je vindt de andere modellen meer comfortabel, betere interior looks hebben etc…. Een persoonlijke mening en prioriteiten. PrimaMaStar schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:22:
[...]
Onovertroffen is ook een ruim begrip. Ik heb drie testritten gemaakt in de nieuwe model Y, en vond het juist geen fijne auto. De stoelen waren voor mijn lengte krap, voelde niet lekker, ik keek met mijn 1.95 centimeter tegen het zonnescherm aan, en vond het interieur zeer kaal, plastic fantastic. En geen CarPlay/Maps.
De Tesla is voor sommigen nog een hype, maar als ik kijk naar de stoelen en het comfort van een Volkswagen ID 4 is dat naar mijn mening vele malen beter. En ik vind de VW ook comfortabeler rijden. Maar zo zie je ook hoe persoonlijk het is. Ik had ook in mijn hoofd dat het een Tesla moest worden omdat “het de beste auto” was voor de prijs. Na 10 testritten in meerdere modellen was dit voor mij echt niet meer het geval.
En ben ik, los van het politieke sentiment nog steeds blij dat ik geen Tesla heb gekozen.
Het is dus echt niet zo onovertroffen als je beschrijft. Tesla wordt ook hard ingehaald op allerlei diverse fronten. En dan gaan de Chinese dit merk nog echt voorbij.
Maar dat maakt ze niet de betere ev…..
Een auto is geen ev vice versa.
Succes met 40% meer rijkosten (efficiency)….
Tsja het blijft een persoonlijk ding, ik heb ook met diverse andere auto's gereden, maar geen van allen was het, of fors duurder en vaak beide. VW heb ik niet eens overwogen, ook iets persoonlijks, heb gewoon iets tegen VW.MaStar schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:22:
[...]
Onovertroffen is ook een ruim begrip. Ik heb drie testritten gemaakt in de nieuwe model Y, en vond het juist geen fijne auto. De stoelen waren voor mijn lengte krap, voelde niet lekker, ik keek met mijn 1.95 centimeter tegen het zonnescherm aan, en vond het interieur zeer kaal, plastic fantastic. En geen CarPlay/Maps.
Moet ik dat nou ook gaan verkondigen in het grote VW topic?

Sterker nog, ik heb ook nog een 2024 BMW m3 Touring en de niet auto liefhebbers zijn toch altijd meer (positief) geïnteresseerd in mijn Tesla
Het harde uitlaat geluid van mijn M3 zorgt voor voor zichtbaar meer irritatie.
Eerste review van de standard range juniper
Ik heb ook verschillende proefritten gemaakt, o.a. Xpeng G6. Reed prima en zeer stille auto. Maar in het algemeen was het toch net niet vergeleken met Tesla. Verschillende kleine dingetjes waaraan je merkt dat het v1 is en Tesla v3 is wat betreft ontwikkeling. Tesla staat op dit moment gewoon een stap(je) verder in hedendaags, electrische auto's. Maar andere merken komen dichter, en maar goed ook.MaStar schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:22:
[...]
Maar op dit moment prijs/technisch is er volgens mij weinig beter. Zoals al aangehaald, alleen al de superchargers zijn zo handig, makkelijk, en goedkoop. Dat heeft geen enkel ander merk.
Is alles perfect? Nee, tuurlijk niet. Maar ik vind het een heel fijne auto. Heb mijn agenda bv. gekoppeld. Als ik in de auto stap en er staat een afspraak in mijn agenda, dan is de navigatie automatisch ingesteld jij instappen. Simpele dingen die je direct gewoon bent en waarvan je je afvraagt waarom dat niet in die dure Duitse merken zit. Of zit dat tegenwoordig daar wel zonder meerprijs in?
Zo zie je, tig verschillende meningen. 🙂
NL of België? Het verschil lijkt soms groot te zijn.macedon schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:17:
[...]
Wat ik heb gemerkt dat dat die auto's meestal kaal zijn. Als je Lane assist, camera's, verwarmte en verkoelende stoelen, connected services (die zijn maar 3 jaar gratis), verkeersinformatie en al dit soort dingen kom je ruim boven Tesla.
Ja, technisch gezien inderdaad. En dat wordt vaak ook verward met het is het allerbeste model om te kiezen.Jarus20 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:03:
[...]
Maar op dit moment prijs/technisch is er volgens mij weinig beter. Zoals al aangehaald, alleen al de superchargers zijn zo handig, makkelijk, en goedkoop. Dat heeft geen enkel ander merk.
Ze kijkt naar andere aspecten zoals Comfort, stoel, Zeker voor langere mensen onder ons, dan kan die technisch wel heel goed zijn, maar is het een minder passende auto. En daar is volgens mij waar het omgaat dan is Tesla wel degelijk te overtreffen. In ieder geval meerdere meningen. Met mijn lange rug zat ik echt in de verkeerde nek houding in deze auto.
Superchargers heb ik niets mee, want rijd vooral zakelijke in Nederland en laad thuis. En dat een afspraak al vooraf in mijn scherm verschijnt, tja een leuke gadget maar dat zijn zaken waar ik niet zo warm van wordt. En dat is precies wat Tesla inderdaad wel heeft. Op het technische vlak en ook de Snelheid van updates zijn perfect.
[ Voor 12% gewijzigd door MaStar op 24-04-2025 07:16 ]
Dat is echt een van de positieve punten aan een Tesla dat mij echt niet zo veel interesseert.
Ik snellaad af en toe en het is nu niet zodanig een hassle bij andere snelladers dan die van Tesla, dat ik er voor zou overwegen om een Tesla te kopen.
Ik kan toch een hele flinke lijst op opnoemen met zaken die ik ronduit slecht vind aan onze Model Y. Het was niet mijn keuze en wellicht leg ik daardoor wat sneller zout op slakken maar voor mij is Tesla eigenlijk één grote teleurstelling. Ik lurk in dit topic om op de hoogte te blijven van de mogelijkheden maar ben soms echt verbaasd over hoe makkelijk mensen over tekortkomingen van de auto heen stappen.Jarus20 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:03:
[...]
Ik heb ook verschillende proefritten gemaakt, o.a. Xpeng G6. Reed prima en zeer stille auto. Maar in het algemeen was het toch net niet vergeleken met Tesla. Verschillende kleine dingetjes waaraan je merkt dat het v1 is en Tesla v3 is wat betreft ontwikkeling. Tesla staat op dit moment gewoon een stap(je) verder in hedendaags, electrische auto's. Maar andere merken komen dichter, en maar goed ook.
Is alles perfect? Nee, tuurlijk niet. Maar ik vind het een heel fijne auto. Heb mijn agenda bv. gekoppeld. Als ik in de auto stap en er staat een afspraak in mijn agenda, dan is de navigatie automatisch ingesteld jij instappen. Simpele dingen die je direct gewoon bent en waarvan je je afvraagt waarom dat niet in die dure Duitse merken zit. Of zit dat tegenwoordig daar wel zonder meerprijs in?
Zo zie je, tig verschillende meningen. 🙂
Mocht iemand interesse hebben wil ik wel eens een opsomming doen van de zaken waarvan ik vind dat die echt beter kunnen (moeten in een auto van 50k). Maar goed, dat is niet de toon van het topic.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Die opsomming is al vele malen gedaan hoor. Weinig kans dat je iets nieuws zegt.SirLenncelot schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:18:
[...]
Mocht iemand interesse hebben wil ik wel eens een opsomming doen van de zaken waarvan ik vind dat die echt beter kunnen (moeten in een auto van 50k). Maar goed, dat is niet de toon van het topic.
Je mag ook niet vergeten dat een auto van 50k in de EV-wereld eigenlijk niet zo heel veel voorstelt.
Waar je 5 jaar geleden nog een BMW 5-serie had voor dat geld, is dat tegenwoordig ook al minimaal 20k duurder geworden.
Naar mijn mening speelt Tesla kwa kwaliteit helemaal niet in de league van BMW. Tesla heeft op papier allemaal fantastische specs die inderdaad bij andere merken veel extra geld kosten. De uitwerking is echter matig. Ik vind de Tesla qua kwaliteit op het niveau van de Franse merken, zeker niet de Duitse.this schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:22:
[...]
Die opsomming is al vele malen gedaan hoor. Weinig kans dat je iets nieuws zegt.
Je mag ook niet vergeten dat een auto van 50k in de EV-wereld eigenlijk niet zo heel veel voorstelt.
Waar je 5 jaar geleden nog een BMW 5-serie had voor dat geld, is dat tegenwoordig ook al minimaal 20k duurder geworden.
En ik zie heus wel dat ze ook dingen goed doen, bijvoorbeeld de energie-efficiëntie van de wagens is heel goed. Maar wat maakt dat uit als de concurrentie gewoon een grotere accu erin plempt waarmee je even ver kan rijden? Ja het scheelt geld, maar als dat echt een groot argument was geweest dan had men in het verleden nooit 3 liter turbo motoren verkocht.
Tesla heeft naast de energie-efficiënte ook nog eens de 3 liter turbo (beste performance) met het laagste gewicht (kleinere accu), fijn voor de wegenbelasting.SirLenncelot schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:40:
[...]
Naar mijn mening speelt Tesla kwa kwaliteit helemaal niet in de league van BMW. Tesla heeft op papier allemaal fantastische specs die inderdaad bij andere merken veel extra geld kosten. De uitwerking is echter matig. Ik vind de Tesla qua kwaliteit op het niveau van de Franse merken, zeker niet de Duitse.
En ik zie heus wel dat ze ook dingen goed doen, bijvoorbeeld de energie-efficiëntie van de wagens is heel goed. Maar wat maakt dat uit als de concurrentie gewoon een grotere accu erin plempt waarmee je even ver kan rijden? Ja het scheelt geld, maar als dat echt een groot argument was geweest dan had men in het verleden nooit 3 liter turbo motoren verkocht.
De concurrentie heeft dan qua range met pijn en moeite hetzelfde met een soort van 1.0l motortje en oversized accu (wat in aanschaf weer duurder is, en zwaarder met wegenbelasting, en meer stroom slurpt)
Dat bedoel ik met het is de beste EV (en dan heb ik het nog geen eens over het gebruiksgemak/UX, laadnetwerk (tegen super prijzen).....of het de beste auto is....nah....
maar ik wil een EV, niet een auto.
- Stoelen zitten comfortabel. Je zit wel 'op' de stoel en niet 'in' de stoel (in de vorige auto had ik een op maat gemaakte stoel en daar zat je echt 'in')
- Carkit (handsfree telefoneren) valt tegen. Verstaanbaarheid van de tegenpartij is goed, maar zodra beiden stoppen met praten hoor je langzaam flinke ruis komen opzetten, alsof een auto-gain/compressor functie de gevoeligheid van de microfoon automatisch vergroot. Ook kraakt het geluid van de microfoon (de gesprekspartner hoort een krakend geluid; Is wel minder geworden na laatste software-update). Auto is hiervoor al naar een Tesla SeC geweest. Conclusie: Functioneert zoals het hoort.
- Grote kofferbak. Een comfortabele zit-fauteuil kon met gemak achterin
- Accelereert als een malle. Ik rijd zo goed als altijd in Chill-mode. Af en toe eens op Standard (heb geen Acceleration Boost), maar je hebt evengoed zo post uit Leeuwarden te pakken (afkloppen: Nog geen post gehad)
- AP werkt prettig bij lange ritten op de snelweg. Gebruik het alleen overdag. 's-Avonds en 's-nachts gebruik ik bij voorkeur TACC. Reden is dat bij AP altijd adaptive-high-beam (grootlicht) wordt aangezet. Weliswaar worden individuele pixels uitgeschakeld zodat voorgangers en tegenliggers niet verblind worden, maar het geeft een onrustig lichtbeeld. Als je op de snelweg een verkeersbord passeert lijkt het wel of er iemand met een schijnwerper op staat te schijnen, zo fel is het licht. Met AP kan bij onduidelijke wegbelijning de auto in de war raken. Zo stuurde de auto laatst op de snelweg bij 100KM/h ineens een tijdelijke (niet meer in gebruik zijnde) afrit op. Had handen aan het stuur dus kon snel reageren, maar was geen fijne ervaring. Ik schakel AP daarom steeds uit als ik een twijfelachtige situatie aan zie komen
- De ruitenwissers worden zo af en toe zonder duidelijke aanleiding geactiveert. De auto vindt dan blijkbaar dat het raam vuil is waardoor de front-camera weinig zicht heeft?)
- Verbruik is netjes. Max snelheid komt zelden boven de 110km/h uit. Zit nu op een gemiddeld verbruik van 15kWh/100KM
- AP en TACC zijn niet geschikt voor wegen zonder belijning in het midden. Zeker op 60KM wegen zet ik dat altijd uit, want anders remt de auto om de haverklap, of begint deze te zeuren dat je over de lijnen heen gaat (auto-lane assist). Hopelijk als FSD beschikbaar komt in Nederland (wordt nu getest) dat dit beter wordt; WIl dan de aanschaf van FSD wel overwegen)
- Phantom-breaks komen gelukkig zelden voor. Toevallig vanochtend eentje op de snelweg (was nog donker met geen auto's voor en achter me). Reed met TACC. Zijn van die WTF momentjes maar stroompedaal indrukken en weer verder
- SuperChargen werkt super. Geen geknoei met laadpassen. Aan komen rijden, stekker inpluggen en laden maar
Kan je daar voorbeelden van geven? Ik heb vooral Duitsers gereden en af en toe een Franse vervangwagen.SirLenncelot schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:40:
[...]
Naar mijn mening speelt Tesla kwa kwaliteit helemaal niet in de league van BMW. Tesla heeft op papier allemaal fantastische specs die inderdaad bij andere merken veel extra geld kosten. De uitwerking is echter matig. Ik vind de Tesla qua kwaliteit op het niveau van de Franse merken, zeker niet de Duitse.
En het is nog nooit in mij opgekomen om de afwerking van Tesla op het niveau van de Franse merken te zetten, dat is echt wel nog een totaal ander niveau.
En om het vergelijk te maken met een Duitser mag je ook wel met redelijk wat opties afkomen, een kale Duitser doet ook wel onder voor een Tesla imo.
[ Voor 9% gewijzigd door this op 24-04-2025 08:13 ]
Ik snap dat ik het anders zie dan velen in dit topic en dat is natuurlijk prima. Ik wil ook niemand het genot van zijn auto wegnemen. Maar kritisch blijven mag natuurlijk.refused81 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:48:
[...]
Tesla heeft naast de energie-efficiënte ook nog eens de 3 liter turbo (beste performance) met het laagste gewicht (kleinere accu), fijn voor de wegenbelasting.
De concurrentie heeft dan qua range met pijn en moeite hetzelfde met een soort van 1.0l motortje en oversized accu (wat in aanschaf weer duurder is, en zwaarder met wegenbelasting, en meer stroom slurpt)
Dat bedoel ik met het is de beste EV (en dan heb ik het nog geen eens over het gebruiksgemak/UX, laadnetwerk (tegen super prijzen).....of het de beste auto is....nah....
maar ik wil een EV, niet een auto.
En ik ben juist op zoek naar een totale goede auto. Anders kun je net zo goed alleen een onderstel met een accu en een stuur nemen…
Mijn e-golf is naar mijn mening véél mooier afgewerkt dan de ID.3 of de Golf 8.
Daarnaast was Audi altijd de benchmark op het gebied van afwerking maar gebruiken ze nu juist veel meer harde plastics. Mercedes staat wat dat betreft echt boven Audi en BMW.
Wat betreft zitpositie, zit ik met mijn 1,78 net zo lekker in mijn model 3 als in een BMW 4-serie.
Als ik kijk naar de rijkwaliteit (stuurgevoel, veercomfort, dynamiek etc.) vind ik mijn model 3 ook niet onderdoen voor een 4-serie (ik heb zelfs een vermoeden dat Tesla bij de ontwikkeling, BMW als maatstaf heeft gebruikt) en echt vele malen beter dan welke VW dan ook!
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
De i4's uit 2022 die nu op de markt druppelen zitten allemaal rond €75k (ondanks bpm voordelen). Dat is gewoon een 3-serie, voor de goede orde. Ik kocht mijn 4-serie (eerste generatie 420i 2014) prima in de opties nieuw voor €48k.this schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:22:
[...]
Die opsomming is al vele malen gedaan hoor. Weinig kans dat je iets nieuws zegt.
Juist! M'n vorige Audi Q4 was qua afwerking en materiaal veel minder dan de lease A3 van mijn vriendin. Die auto kostte de helft. Hetzelfde geldt voor de Porsche Taycan afgezet tegen z'n familie. Een Duitser is niet perse een Duitser meer.Barse87 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:36:
Logisch dat meningen verschillen. Ik zelf vind dat de huidige Tesla bouwkwaliteit niet onderdoet voor de Duitse auto’s. Maar wat ik de laatste jaren vooral zie is dat de Duitsers erg achteruit zijn gegaan (muv Mercedes).
Nee sterker nog gedurende het hele jaar als ik al moet ga ik bij een fastned. Maar 1x per jaar met de auto op vakantie is vrijwel alles SuC. Daarvoor zou ik geen keuze af laten hangen. Wellicht wel waar de laadpoort zit bedenk ik me.this schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:18:
Zijn jullie allemaal zo afhankelijk van die snelladers dat je dat als een heilige graal van Tesla ziet?
Dat is echt een van de positieve punten aan een Tesla dat mij echt niet zo veel interesseert.
Ik snellaad af en toe en het is nu niet zodanig een hassle bij andere snelladers dan die van Tesla, dat ik er voor zou overwegen om een Tesla te kopen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Eensthis schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:12:
[...]
Kan je daar voorbeelden van geven? Ik heb vooral Duitsers gereden en af en toe een Franse vervangwagen.
En het is nog nooit in mij opgekomen om de afwerking van Tesla op het niveau van de Franse merken te zetten, dat is echt wel nog een totaal ander niveau.
En om het vergelijk te maken met een Duitser mag je ook wel met redelijk wat opties afkomen, een kale Duitser doet ook wel onder voor een Tesla imo.
Ik kan erin komen als je het hebt over de M3 van 2019 t/m 2020 (ik heb er zelf 1). Die is echt wel minder dan de Duitsers. Gok beetje gelijk met fransen. De M3 (en de Y) daarna waren al stukken beter. Nog steeds niet op Duits niveau, maar wel echt boven de fransen.
De M3 higland (ik heb er zelf 1) is echt andere koek en imo kwa materialen en afwerking binnen beter dan bv audi en BMW anno 2025. Echt bijzonder knap hoe ze dat voor die prijs gedaan hebben.
Ik heb trouwens voor tesla altijd duits gereden. En heb veel collega's (belgie) met nieuwe franse auto's (zit ik ook vaak als bijrijder in) . In NL ook veel collega's met bv I4's waar ik dus ook vaak in mee rijd. De ID reeks (op de ID7 na) gaan we het maar niet over hebben
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Morgen komt een ranger voor het vervangen van die interieurverlichting... Maar zul je zien: nu werken ze gewoon. Was het dan een software-ding of door een bepaalde temperatuur minder/niet gevooeligMaurice- schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:52:
[...]
Toch een hardware issue! Gisteren toegevoegd aan de al geplande service (ratel in het dashboard, ook verholpen: verschoven schuim in de voorste speaker) dus voor vervanging moet ik nog een keer langs.
[Afbeelding]
Dat is het net. Wanneer we met de Tesla op vakantie gaan zorgt de naadloze integratie er eigenlijk voor dat het aanvoelt alsof je er niet afhankelijk van bent. Je rijdt gewoon je route, stoppen valt hoedanook samen met eten, plassen, kinderen laten afkoelen, ... Qua administratie is er niets, 't is parkeren, inpluggen en klaar. Maar ondertussen zullen de meeste merken wel iets gelijkaardigs hebben met hun selectie van laders veronderstel ik.this schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:18:
Zijn jullie allemaal zo afhankelijk van die snelladers dat je dat als een heilige graal van Tesla ziet?
Voor onze laatste trip was ik van plan om eens te kijken naar de alternatieven, maar uiteindelijk waren de superchargers zo goed geplaatst dat ik er niet eens meer aan gedacht heb. Is ook cheaper volgens mij.
Het is anders. Door het sobere interieur valt er ook weinig te vergelijken.Barse87 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:36:
Logisch dat meningen verschillen. Ik zelf vind dat de huidige Tesla bouwkwaliteit niet onderdoet voor de Duitse auto’s. Maar wat ik de laatste jaren vooral zie is dat de Duitsers erg achteruit zijn gegaan (muv Mercedes).
Mijn e-golf is naar mijn mening véél mooier afgewerkt dan de ID.3 of de Golf 8.
Daarnaast was Audi altijd de benchmark op het gebied van afwerking maar gebruiken ze nu juist veel meer harde plastics. Mercedes staat wat dat betreft echt boven Audi en BMW.
Wat betreft zitpositie, zit ik met mijn 1,78 net zo lekker in mijn model 3 als in een BMW 4-serie.
Als ik kijk naar de rijkwaliteit (stuurgevoel, veercomfort, dynamiek etc.) vind ik mijn model 3 ook niet onderdoen voor een 4-serie (ik heb zelfs een vermoeden dat Tesla bij de ontwikkeling, BMW als maatstaf heeft gebruikt) en echt vele malen beter dan welke VW dan ook!
Zelf jarenlang verschillende Duitsers moeten rijden (want daar waren de lease-partners zot van). Maar ook van mening dat de kwaliteit daar meer en meer achteruit ging en dat er toch heel wat meer plastiek in de auto aanwezig was.
Heb heel wat EV's getest (VW, polestar, bmw, ... ) . Maar het pure rijders-gevoel kon ik toch alleen maar vinden bij de tesla model 3. Ook de bmw I4 was top, maar de prijs op dat moment iets minder .
Wel blij dat meer en meer merken ook EV's gaan uitbrengen die geen SUV zijn. De terugkeer van de break is voor leaserijder wel een zegen. Daar mag tesla ook gerust werk van maken
Het is ontzorgend. Ik laad misschien 5% van mijn kWh's bij een Supercharger, het over-over-overgrote meerendeel is op werk of thuis.this schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:18:
Maar op vakantie gaan is op vakantie gaan, en me niet druk hoeven maken over hoe wat waar en gewoon rijden.
Er is geen enkele andere automaker die dat zó goed integreert als ik bijvoorbeeld regelmatig Bjorn zie hannessen met infotainmentsystemen in goedkope, en hele dure wagens. De hele navigatie-experience is gewoon heel goed. Mede door het grote aanbod van SC's komt dat tot stand.
Kijkend naar mijn ouders die heel europa doorreizen in hun 3 uit 2019, ten opzichte van kennissen die in hun BEV (IONIQ5) dit met veel minder zekerheid dit doen, nog extra navigatie ernaast op de telefoon omdat het systeem in de auto niet meewerkt of toch niet klopt, en dus geen geplande laadstops krijgt.
Het lukt Tesla om de één of andere reden om een in-car navigatie te bouwen die gewoon (bijna) net zo goed is als op de smartphone, en dan met volledige integratie met je auto en route.
En niet alleen snelladen, ook weten dat je met X procent aankomt op locatie, en dat dat gewoon heel redelijk klopt als je soort-van consistent rijdt is lekker.
Ik rijd zonder zorgen op mijn laatste 15% naar werk (80km verderop) als de auto zegt dat ik met 1% aankom, of naar een supercharger op een lange rit for that matter.
Het infotainment wordt geroemd, het is zeker snel maar imho echt niet gebruiksvriendelijk tijdens het rijden. Veel en kleine tekst, contrast is niet altijd optimaal, diue animatie van voertuigen voegt niets toe en leidt vooral af, informatie staat niet altijd op dezelfde plek (ik ben vaak op zoek naar de tijd...), de navigatie is slecht op de hoogte van afgesloten wegen of werkzaamheden. Eigenlijk allemaal zaken die bij andere fabrikanten niet of minder spelen. Je levert daar misschien wat in op snelheid en vloeiendheid maar imho wel een stuk praktischer en bruikbaarder. Zeker nu veel gebruik gemaakt wordt van AAOS en minder prioritaire systemen. En al helemaal omdat je vaak kunt terugvallen op Carplay of AndroidAuto.
En wat betreft afwerking, sjah ik vind het gewoon erg plastic, toch wel veel wind-geruis, stoelen niet heel comfortabel. Maar ook wat design falen als de montage van de trekhaak door de bumper heen, de deurklinken die ik in het donker met veel moeite kan vinden, de velgen die breder zijn dan de band, de key-less entry die een te hoge faal-verhouding heeft etc.
En realistsch, alle auto's hebben iets en hun eigen goede en slechte kanten. Alleen bij de Tesla zitten voor mij de tekortkomingen op vlakken waar ik elke rit mee geconfronteerd wordt.
Met welke versie heb je gereden? De latere versies hebben allemaal dubbele beglazing waardoor het interieur een pak stiller is geworden.SirLenncelot schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:02:
En wat betreft afwerking, sjah ik vind het gewoon erg plastic, toch wel veel wind-geruis, stoelen niet heel comfortabel. Maar ook wat design falen als de montage van de trekhaak door de bumper heen, de deurklinken die ik in het donker met veel moeite kan vinden, de velgen die breder zijn dan de band, de key-less entry die een te hoge faal-verhouding heeft etc.
En het plastic vind ik eigenlijk net beter meevallen dan in de recentere premium EV's waar ze om je oren smijten met plastic.
Mercedes lijkt zo nog het enige merk te zijn dat echt premium ademt.
Voor mij is SuC met name gemak en daarbij prijs. Gemak: ik hoef niets te plannen alleen een bestemming ingeven is voldoende. Het navigatie systeem geeft aan hoeveel SuC's stalls er vrij zijn en leidt anders naar een volgende of eerdere SuC.this schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:18:
Soms neem ik een ander merk en dat gaat ook prima, alleen zonder abo betaal je dan wat meer en je weet vaak niet of ze vrij zijn.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Vanmorgen heeft iemand achter op onze privé MY2023 aangereden. Gelukkig is er alleen sprake van blik- en bumperschade, maar zoals altijd met dit soort situaties is het behoorlijk vervelend en iets waar je echt niet op zit te wachten. Ik ben net naar het schadebedrijf geweest dat is aangesloten bij onze verzekering. Daar heb ik een intake gedaan en een afspraak ingepland voor halverwege juni. Tot die tijd moeten we rondrijden en zelfs op vakantie gaan met een auto met een flinke deuk aan de achterkant. Het had erger kunnen zijn, maar leuk is het zeker niet. Ik heb geen idee wat ik kan verwachten qua herstel, maar we zullen het wel zien.
:strip_exif()/f/image/hQL9nHXTIFRpIOrEipPKMpEZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel vervelend voor jullie! Waarom pas een afspraak voor over ruim 3 maanden? Er zullen vast en zeker andere schadeherstellers zijn die eerder kunnen.warsame schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:58:
Vanmorgen heeft iemand achter op onze privé MY2023 aangereden. Gelukkig is er alleen sprake van blik- en bumperschade, maar zoals altijd met dit soort situaties is het behoorlijk vervelend en iets waar je echt niet op zit te wachten. Ik ben net naar het schadebedrijf geweest dat is aangesloten bij onze verzekering. Daar heb ik een intake gedaan en een afspraak ingepland voor halverwege juli. Tot die tijd moeten we rondrijden en zelfs op vakantie gaan met een auto met een flinke deuk aan de achterkant. Het had erger kunnen zijn, maar leuk is het zeker niet. Ik heb geen idee wat ik kan verwachten qua herstel, maar we zullen het wel zien.[Afbeelding]
Wist je dat Tesla een overzicht heeft van erkende herstellers? Zie https://www.tesla.com/nl_nl/support/body-shop-support
Vervelend! Wij bijna precies zo’n zelfde deuk een aantal maanden terug, duurde ook een paar maanden voor we terecht konden. Achterklep moest helemaal vervangen worden.warsame schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:58:
Vanmorgen heeft iemand achter op onze privé MY2023 aangereden. Gelukkig is er alleen sprake van blik- en bumperschade, maar zoals altijd met dit soort situaties is het behoorlijk vervelend en iets waar je echt niet op zit te wachten. Ik ben net naar het schadebedrijf geweest dat is aangesloten bij onze verzekering. Daar heb ik een intake gedaan en een afspraak ingepland voor halverwege juli. Tot die tijd moeten we rondrijden en zelfs op vakantie gaan met een auto met een flinke deuk aan de achterkant. Het had erger kunnen zijn, maar leuk is het zeker niet. Ik heb geen idee wat ik kan verwachten qua herstel, maar we zullen het wel zien.[Afbeelding]
De auto rijdt gelukkig nog prima, en we hebben goede ervaringen met dit schadebedrijf. Ze zijn een erkende hersteller voor Tesla en ook aangesloten bij onze verzekering. Even een correctie: de afspraak staat gepland voor halverwege juni, wat ik inmiddels heb aangepast in mijn eerdere reactie.turkeyhakan schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:01:
[...]
Heel vervelend voor jullie! Waarom pas een afspraak voor over ruim 3 maanden? Er zullen vast en zeker andere schadeherstellers zijn die eerder kunnen.
Wist je dat Tesla een overzicht heeft van erkende herstellers? Zie https://www.tesla.com/nl_nl/support/body-shop-support
NLTommie12 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:26:
[...]
NL of België? Het verschil lijkt soms groot te zijn.
vanochtend 10 graden : laadsnelheid loopt vanaf zo'n 50 ( ivm voorverwarmen via stekker-stroom) op tot max 90 kwu (?) om daarna weer te zakken ivm vollere accu. sta zo een klein uur te youtuben om accu van 10 naar 95 % te krijgen ....
Gaat dit wel beter worden als het warmer weer wordt ?
"waarom niet voorverwarmen" :
A: te kleine afstand tot SUC als ik s'ochtends van huis vertrek om accu "goed" voor te verwarmen ivm maar 15 km afstand ( laad altijd donderdags ( red dat met 1x laden per week) en aansluiten net voor 08:00 ivm goedkoper tarief van 0,26 / kw )
B : verbruik schiet omhoog "dus/want" voorverwarmen kost ook stroom.
C : het "spelletje" is = verbruik "tijdens rijden" zo laag mogelijk houden
*1 Op vakanties DAN wel voorverwarmen tijdens rijden ...
*2 geen gevoelsmatig tijdverlies, ivm of ik nu thuis youtube of in tesla tijdens laden ...
[ Voor 4% gewijzigd door Ted038 op 24-04-2025 12:53 ]
Oftewel, gewoon waar mogelijk laden aan het einde van je laatste rit bij DC, niet leeg wegzetten en laden voor je weg wil bij kouder weer.
Je kan in je auto een gepland vertrek opgeven, en als het echt koud is zal je accu wel voorverwarmd worden.Ted038 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:52:
ivm gratis tesla laadtegoed "moet" ik nu wel bij SuC laden om tegoed op te krijgen voor 12/2025, maar laadsnelheid valt me nog wel tegen, in m3h '24 en ZONDER VOORVERWARMEN.
vanochtend 10 graden : laadsnelheid loopt vanaf zo'n 50 ( ivm voorverwarmen via stekker-stroom) op tot max 90 kwu (?) om daarna weer te zakken ivm vollere accu. sta zo een klein uur te youtuben om accu van 10 naar 95 % te krijgen ....
A: te kleine afstand tot SUC als ik s'ochtends van huis vertrek om accu "goed" voor te verwarmen ivm maar 15 km afstand ( laad altijd donderdags ( red dat met 1x laden per week) en aansluiten net voor 08:00 ivm goedkoper tarief van 0,26 / kw )
*2 geen gevoelsmatig tijdverlies, ivm of ik nu thuis youtube of in tesla tijdens laden ...
Nog beter is om het te doen op je rit naar huis aan het einde van een rit.
Maar waarom 95%? Dat laatste stuk duurt eeuwig...
Vandaar de aanpassingen bij het nieuwe model Y: achterklep opgebouwd uit losse delen, en een meer uitstekende bumper. Om de verzekeringskosten te drukken.jojost1 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:06:
[...]
Vervelend! Wij bijna precies zo’n zelfde deuk een aantal maanden terug, duurde ook een paar maanden voor we terecht konden. Achterklep moest helemaal vervangen worden.
Met een deukje zou ik nog wel doorrijden, maar als de klep niet meer goed sluit of de kreukelzone is aangetast en daarmee de veiligheid bij een volgende aanrijding zou ik hem lekker laten staan en op kosten tegenpartij een vervangende auto regelen voor die paar maanden.
ivm woonwerk-verkeer / thuiswerk mix is alleen de donderdag-ochtend geschikt om "voor 8 uur" bij SuC te laden DUS tegen 0,26€, en met 95% ( "stel 400 km range") red ik het ZEKER een hele week , tot donderdag erop, of anders maak ik lange reis en DAN pak ik wel een SuC onderweg....Tommie12 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:06:
[...]
Maar waarom 95%? Dat laatste stuk duurt eeuwig...
Maar ook omdat ik pas om 09:00 op werk hoef te zijn, 5 minuut van SuC af, dus laad eigenlijk tot 08:50...

70% of 100 % kan ook dan .... ( LFP accu), die 95% was toevallig vanochtend zo
[ Voor 6% gewijzigd door Ted038 op 24-04-2025 13:15 ]
Zonder voorverwarmen zal het op deze afstanden wel zo blijven. Als de temperatuur wat uitloopt misschien iets sneller, maar de accu is dan sochtends toch nog steeds koud.Ted038 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:52:
ivm gratis tesla laadtegoed "moet" ik nu wel bij SuC laden om tegoed op te krijgen voor 12/2025, maar laadsnelheid valt me nog wel tegen, in m3h '24 en ZONDER VOORVERWARMEN.
hmm de hele achterklep vervangen?? puuh dat is niet niks. Ik dacht dat ze gingen uitdeuken. Het zal niet goedkoop zijn om een achterklep via tesla te bestellen.jojost1 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:06:
[...]
Vervelend! Wij bijna precies zo’n zelfde deuk een aantal maanden terug, duurde ook een paar maanden voor we terecht konden. Achterklep moest helemaal vervangen worden.
Bij mijn m3 onlangs achterklep en bumper vervangen. 6500+ was de taxatiewarsame schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:37:
[...]
hmm de hele achterklep vervangen?? puuh dat is niet niks. Ik dacht dat ze gingen uitdeuken. Het zal niet goedkoop zijn om een achterklep via tesla te bestellen.
--> Hier bedoel je een laadsnelheid van 90 kW
--> Hier bedoel je €0,26 per kWh
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Vorige zomer toen het 27 graden was en ik al 200km aan 1 stuk aan het rijden was op de autosnelweg aan 120km/u, vond mijn auto het toch nodig om serieus voor te verwarmen (verbruik ging gigantisch omhoog) voor te gaan snelladen.BigSmurf schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:58:
@Ted038 Ja, dat wordt beter als het warmer wordt buiten, want je accu is dan simpelweg warmer. Als je auto een tijdje in de zon heeft gestaan in voorjaar/zomer, dan verwarmt hij meestal amper voor.
Verschil tussen de MY SR en de LR is "maar" 75 euro netto per maand (Bijdrage en bijtelling meegerekend).
Mijn gevoel zegt dat ik beter voor de LR kan gaan. Ik ben ook niet echt een zuinige rijder dus de extra range kan weleens van pas komen. Wellicht omdat het mijn eerste EV is dat ik er wat spastisch over ben.
De LR is onderaan de streep sowieso al 100 euro per maand goedkoper dan mijn huidige auto, dus die 75 euro ga ik ook niet missen.
Kan iemand me nog overtuigen om voor de SR te gaan?
Kon sentry mode niet 't één en 't ander zien van nummerplaat van de aanrijdende auto (niet dat 't daarmee sneller hersteld zal zijn, uiteraard) ?warsame schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:58:
Edit: juni ipv juli
Vanmorgen heeft iemand achter op onze privé MY2023 aangereden. Gelukkig is er alleen sprake van blik- en bumperschade, maar
...
Model 3 LR (model 2023)
Ja , primaV-8 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:18:
Even eenhedenpolitie spelen hoor... Maakt het een stuk leesbaarder:
--> Hier bedoel je een laadsnelheid van 90 kW
--> Hier bedoel je €0,26 per kWh
de (?) had je al niet mee-ge-quote en gaat erom dat het begrepen wordt, toch ?

Klinkt verklaarbaar. Juist als je al een flink stuk op een stabiele snelheid rijdt, dan kan het zijn dat voorverwarmen alsnog iets langer nodig is, omdat de rijwind de accutemperatuur wat omlaag brengt.this schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:20:
[...]
Vorige zomer toen het 27 graden was en ik al 200km aan 1 stuk aan het rijden was op de autosnelweg aan 120km/u, vond mijn auto het toch nodig om serieus voor te verwarmen (verbruik ging gigantisch omhoog) voor te gaan snelladen.
De tegenpartij heeft toegegeven dat hij fout zat en niet goed oplette. Ik ga er dan ook van uit dat de kosten via zijn verzekering vergoed zullen worden.flupp schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:30:
[...]
Kon sentry mode niet 't één en 't ander zien van nummerplaat van de aanrijdende auto (niet dat 't daarmee sneller hersteld zal zijn, uiteraard) ?
Ik heb geprobeerd de beelden van de aanrijding terug te vinden op de dashcam, maar helaas zonder succes. Er zat meer dan een uur tussen het incident en het moment waarop ik de beelden ging bekijken. Toen ik de USB op de computer bekeek, vond ik ook niets in de gebruikelijke Tesla-mappen, zoals RecentClips, SavedClips of SentryClips binnen de hoofdfolder TeslaCam. Ik hoopte nog iets te vinden in een verborgen prullenbak-map, maar map bestaat helaas niet.
OK, ik dacht dat die met de noorderzon was verdwenen, vandaar.warsame schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:42:
[...]
De tegenpartij heeft toegegeven dat hij fout zat en niet goed oplette.
...
Model 3 LR (model 2023)
Als je thuis en op het werk kan laden en je weinig voor de rest op de baan bent is de SR prima. Ik zelf ben sowieso veel op de baan en heb voor de LR gekozen, geeft net iets meer flexibiliteit.sNielz123 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:27:
Zojuist inloggegevens gekregen van de leasemaatschappij.
Verschil tussen de MY SR en de LR is "maar" 75 euro netto per maand (Bijdrage en bijtelling meegerekend).
Mijn gevoel zegt dat ik beter voor de LR kan gaan. Ik ben ook niet echt een zuinige rijder dus de extra range kan weleens van pas komen. Wellicht omdat het mijn eerste EV is dat ik er wat spastisch over ben.
De LR is onderaan de streep sowieso al 100 euro per maand goedkoper dan mijn huidige auto, dus die 75 euro ga ik ook niet missen.
Nee, gewoon de LR nemen als het kan.sNielz123 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:27:
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik rij momenteel >1000km per week, heb inmiddels 6 vakanties van >5000km in < 3 weken achter de rug en ik heb geen moment een LR nodig gehad, ook niet in de winter, en ik rij ook nooit zuinig. Structureel 120-130 waar het kan, lekker doorrijden. In Nederland hooguit af en toe even 5-10 minuten bijladen, op vakanties stop je vaker, maar korter en ben je effectief amper langer onderweg. Lagere gewicht + RWD maakt de M3 een leukere auto om te rijden (balans, bochtengedrag), geen idee of dat ook voor de MY geldt.sNielz123 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:27:
Ik zou het echt omdraaien: als je altijd thuis en/of op werk kan laden, waarom zou je dan 900 euro netto per jaar weggooien voor een LR als je ook uit kan met de RWD?
Ah, sorry, ik dacht dat de (?) betekende dat het getal '90' inhoudelijk onduidelijk was, niet dat je twijfelde over de eenheid kW / kWh.Ted038 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:31:
[...]
Ja , prima![]()
de (?) had je al niet mee-ge-quote en gaat erom dat het begrepen wordt, toch ?
Zeker gaat het er om dat het begrepen wordt!
Als je het geld kunt missen de LR natuurlijk. Betere audio, sneller, AWD en ook nog eens wat meer range.sNielz123 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:27:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Imho hangt het hard af van je dag-range.sNielz123 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:27:
Hoeveel dagen per week/maand zou je niet uitkomen met een RWD en wél met de LR zonder tussentijds laden? En dan heb ik het dus niet over de dagen waarop je sowieso moet laden, maar de dagen dat je dus aan een RWD te kort zou hebben, en aan een LR genoeg.
Dat zijn er bij mij met 50.000km per jaar 0.
Ik maak of woon-werk, werk-elders-woon-werk, of woon-elders-woon, of lange ritten waar ik sowieso moet laden. Ik kan thuis laden en op werk, maar in de praktijk enkel op werk.
Ik ben vorig jaar naar de Noordkaap gereden met mijn RWD Model 3, 7000km in 9 dagen, geen centje pijn. En met mijn Y RWD inmiddels al 3 vakanties > 1000km verderop gemaakt zonder issues.
En dan is de laatste afweging of die wellicht ene keer superchargen per X periode je €900 per jaar waard is.
Ik werk meestal thuis.Mar.tin schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:05:
[...]
Imho hangt het hard af van je dag-range.
Hoeveel dagen per week/maand zou je niet uitkomen met een RWD en wél met de LR zonder tussentijds laden? En dan heb ik het dus niet over de dagen waarop je sowieso moet laden, maar de dagen dat je dus aan een RWD te kort zou hebben, en aan een LR genoeg.
Dat zijn er bij mij met 50.000km per jaar 0.
Ik maak of woon-werk, werk-elders-woon-werk, of woon-elders-woon, of lange ritten waar ik sowieso moet laden. Ik kan thuis laden en op werk, maar in de praktijk enkel op werk.
Ik ben vorig jaar naar de Noordkaap gereden met mijn RWD Model 3, 7000km in 9 dagen, geen centje pijn. En met mijn Y RWD inmiddels al 3 vakanties > 1000km verderop gemaakt zonder issues.
En dan is de laatste afweging of die wellicht ene keer superchargen per X periode je €900 per jaar waard is.
Paar keer per jaar naar klanten of op kantoor.
2 keer per jaar naar Spanje.
Uitgerekend denk ik dat ik 75 euro ga betalen per laadstop. Is eigenlijk ook snel verdiend geld als je er zo over nadenkt.
Bedankt voor het inzicht!
Het is LR RWD, audio is bij het nieuwe model hetzelfde tenzij je voor AWD gaat, maar die is veel duurder.Inspired schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:04:
[...]
Als je het geld kunt missen de LR natuurlijk. Betere audio, sneller, AWD en ook nog eens wat meer range.
En de SR is 5,9 sec naar 100 en de LR RWD 5,6. Ik denk niet dat ik dat verschil merk of mis.
Model Y RWD LFP - 500 km range bij 100%sNielz123 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:22:
[...]
Het is LR RWD, audio is bij het nieuwe model hetzelfde tenzij je voor AWD gaat, maar die is veel duurder.
En de SR is 5,9 sec naar 100 en de LR RWD 5,6. Ik denk niet dat ik dat verschil merk of mis.
Model Y LR RWD NMC - 497 km range bij 80% (622 km bij 100%)
Tenzij je iedere keer de NMC accu naar 100% oplaad, zal je weinig verschil merken kwa range vergeleken met de LFP RWD.
En iedere keer naar 100% is veel schadelijker voor een NMC dan een LFP. Bij een NMC accu laadt je op naar 100% als je voor die ene keer echt die range nodig hebt.
[ Voor 26% gewijzigd door shinken82 op 24-04-2025 15:47 ]
Tip! Wil je dashcam beelden opslaan om wat voor reden ook? Druk even op het icoontje op het scherm, of je drukt even op de toeter. Afgelopen herfst stond ik geparkeerd en reed er iemand achteruit tegen onze auto aan. Ik heb gelijk even op de toeter gedrukt. Deze partij bleef bij hoog-en-laag volhouden dat ik ook achteruit reed. Heb hem de beelden laten zien dat ik al stil stond terwijl hij nog moest instappen, maar op formulier vulde hij dit alsnog weer in. Prima, dan deel ik beelden wel met de verzekeringsmaatschappij. Mijn verzekeringsmaatschappij gaf mij direct gelijk na het zien van de beelden en na een paar maanden traineren van de tegenpartij (sprak o.a. geen NL) is het uiteindelijk opgelost. Bij mij zie je helaas wel wat kleurverschil tussen de bumper en de rest van het "blik".warsame schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:42:
[...]
De tegenpartij heeft toegegeven dat hij fout zat en niet goed oplette. Ik ga er dan ook van uit dat de kosten via zijn verzekering vergoed zullen worden.
Ik heb geprobeerd de beelden van de aanrijding terug te vinden op de dashcam, maar helaas zonder succes. Er zat meer dan een uur tussen het incident en het moment waarop ik de beelden ging bekijken. Toen ik de USB op de computer bekeek, vond ik ook niets in de gebruikelijke Tesla-mappen, zoals RecentClips, SavedClips of SentryClips binnen de hoofdfolder TeslaCam. Ik hoopte nog iets te vinden in een verborgen prullenbak-map, maar map bestaat helaas niet.
Goeie tip, als je toetert wordt er automatisch een X-aantal seconden/minuten voor en na het toeteren opgenomen?Luckeh schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:06:
[...]
Tip! Wil je dashcam beelden opslaan om wat voor reden ook? Druk even op het icoontje op het scherm, of je drukt even op de toeter. Afgelopen herfst stond ik geparkeerd en reed er iemand achteruit tegen onze auto aan. Ik heb gelijk even op de toeter gedrukt. Deze partij bleef bij hoog-en-laag volhouden dat ik ook achteruit reed. Heb hem de beelden laten zien dat ik al stil stond terwijl hij nog moest instappen, maar op formulier vulde hij dit alsnog weer in. Prima, dan deel ik beelden wel met de verzekeringsmaatschappij. Mijn verzekeringsmaatschappij gaf mij direct gelijk na het zien van de beelden en na een paar maanden traineren van de tegenpartij (sprak o.a. geen NL) is het uiteindelijk opgelost. Bij mij zie je helaas wel wat kleurverschil tussen de bumper en de rest van het "blik".
Bij clax: Als u de claxon bedient, slaat Dashcam een opname van de afgelopen tien minuten op. U kunt dit tegelijk met Auto of Handmatig inschakelen.V-8 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:13:
[...]
Goeie tip, als je toetert wordt er automatisch een X-aantal seconden/minuten voor en na het toeteren opgenomen?
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Anders ga jezelf meten ipv ons vragen om het voor je uit te metenR-R-L schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:37:
Wat zijn de afmetingen van de kofferbak van de 3? Moet een smal pakket van 230 cm lang mee, past dat nog achter een stoel of wordt dat tussen de stoelen door?
Slechte dag gehad? Hoeft er maar net 1 te zijn die het zo weet en daarmee een potje klooien in de regen uitspaart.refused81 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:40:
[...]
Anders ga jezelf meten ipv ons vragen om het voor je uit te meten
170 tot 190 cmR-R-L schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:43:
[...]
Slechte dag gehad? Hoeft er maar net 1 te zijn die het zo weet en daarmee een potje klooien in de regen uitspaart.
:strip_exif()/f/image/iYPqzeuFjLDpJN970Na6kKKJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron YouTube: Model 3 Trunk Dimensions
[ Voor 53% gewijzigd door wootahH op 24-04-2025 16:49 ]
Jep, hier deed hij het een tijdje geleden ook weer normaal. Inmiddels is het wel wat warmer en juist met koud weer is het probleem begonnen, dus...Maurice- schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:49:
[...]
Morgen komt een ranger voor het vervangen van die interieurverlichting... Maar zul je zien: nu werken ze gewoon. Was het dan een software-ding of door een bepaalde temperatuur minder/niet gevooeligHoe is het bij jou @gjcvro ?
Onzin. Kort voor vertrek op 100 is amper schadelijk. Beetje argument van RWD rijders.shinken82 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:44:
[...]
Model Y RWD LFP - 500 km range bij 100%
Model Y LR RWD NMC - 497 km range bij 80% (622 km bij 100%)
Tenzij je iedere keer de NMC accu naar 100% oplaad, zal je weinig verschil merken kwa range vergeleken met de LFP RWD.
En iedere keer naar 100% is veel schadelijker voor een NMC dan een LFP. Bij een NMC accu laadt je op naar 100% als je voor die ene keer echt die range nodig hebt.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Leg eens uit…Ted038 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:52:
Ik heb laatst ook dashcam beelden nodig gehad die al weg waren. Heb ze via easeus data recovery gemakkelijk terug kunnen krijgen. Daarmee kun je vele uren verwijderde beelden herstellen.warsame schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:42:
[...]
De tegenpartij heeft toegegeven dat hij fout zat en niet goed oplette. Ik ga er dan ook van uit dat de kosten via zijn verzekering vergoed zullen worden.
Inderdaad. Ik ben wel benieuwd naar die lijst op voorwaarde dat je die vergelijkt met een andere EV van dezelfde prijsklasse.this schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:22:
[...]
Dan ga je bij BYD en consoorten uitkomen. En daar kan ik je ook een lijstje van geven.
Ik heb destijds ook vergeleken met een Mercedes EQB van dezelfde prijs. Dan heb je net 4 electrische ramen... bij wijze van spreken. Verouderde multimedia, smartphone als sleutel kennen ze daar niet terwijl dat voor mij persoonlijk handig is geen extra sleutel mee te moeten nemen. Helft in range.. opgelet, ik zeg duidelijk, dezelfde prijsklasse.
Als je Recuva installeert kun je nog heeeel veel niet meer zichtbare bestanden terugvinden. Als je die bestanden ziet dan realiseer je je ook pas dat er tijdens het rijden voortdurend beelden opgeslagen worden.warsame schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:42:
[...]
Dat is toch logisch, anders kun je toch niet door op het dashcam icoon te klikken 10 minuten terug in de tijd opnemen/opslaan...WhoDoYaThinkIAm schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:50:
[...]
Als je die bestanden ziet dan realiseer je je ook pas dat er tijdens het rijden voortdurend beelden opgeslagen worden.
EQB zit al niet in dezelfde prijsklasse, mss wel via leasemy'en, maar voor de rest heb je volkomen gelijk. Het infotainment ziet er hetzelfde uit als mijn vrouw haar A-klasse uit 2018.Jarus20 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:34:
[...]
Inderdaad. Ik ben wel benieuwd naar die lijst op voorwaarde dat je die vergelijkt met een andere EV van dezelfde prijsklasse.
Dan ga je bij BYD en consoorten uitkomen. En daar kan ik je ook een lijstje van geven.
Ik heb destijds ook vergeleken met een Mercedes EQB van dezelfde prijs. Dan heb je net 4 electrische ramen... bij wijze van spreken. Verouderde multimedia, smartphone als sleutel kennen ze daar niet terwijl dat voor mij persoonlijk handig is geen extra sleutel mee te moeten nemen. Helft in range.. opgelet, ik zeg duidelijk, dezelfde prijsklasse.
Ik gebruik mijn Apple Watch om de deur te openen, de helft van de keren vergeet ik mijn iPhone mee te nemen als ik thuis in de wagen moet zijn, dus vind super handig dat dit via mijn AW ook kan.
Qua range is het in dezelfde prijsklasse al helemaal een disaster, mijn zoon start binnenkort bij een nieuwe werkgever en als junior krijgt hij een Mini Aceman met een WLTP range van 310km en kost € 1 000 minder dan een M3H RWD. Ik snap niet dat sommige bedrijven zich zo vastpinnen aan die premium merken zoals Audi, BMW (waar Mini ook deel van uitmaakt) en Mercedes, terwijl het echt geen degelijke EV's zijn in het lagere segment. Mercedes-Benz komt met de nieuwe CLA, de zoveelste Tesla killer, maar met een prijskaartje voor de basis versie waar je makkelijk een M3HP kunt mee bestellen.
Zeker logisch, maar normaal kun je die beelden niet terugzien en het verbaasde mij hoe ver ik terug kon kijken.Ik had verwacht dat ze na korte tijd overschreven/gewist zouden worden.jongetje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:54:
[...]
Dat is toch logisch, anders kun je toch niet door op het dashcam icoon te klikken 10 minuten terug in de tijd opnemen/opslaan...
Voor zover ik weet wordt er slechts één bestand bijgehouden, totdat je 10 minuten bereikt zijn, dan start er een nieuw bestand en gaat het voorgaande n de prullenbak. Niet echt handig, en daarom moet je dus met Recuva of zo gaan werken als je het niet zelf hebt opgeslaan via icoon of toeter.jongetje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:54:
[...]
Dat is toch logisch, anders kun je toch niet door op het dashcam icoon te klikken 10 minuten terug in de tijd opnemen/opslaan...
Hangt er natuurlijk vanaf welke opslag je gebruikt. Met de standaard bijgeleverde USB stick zullen je verwijderde bestanden veel sneller overschreven worden dan met een 1TB SSDWhoDoYaThinkIAm schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:17:
[...]
Ik had verwacht dat ze na korte tijd overschreven/gewist zouden worden.
Per camera heb je filmpjes van 1 minuut. En als je dan op de opslaan knop drukt worden de laatste 10 filmpjes bewaard.Fire69 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:47:
[...]
Voor zover ik weet wordt er slechts één bestand bijgehouden, totdat je 10 minuten bereikt zijn, dan start er een nieuw bestand en gaat het voorgaande n de prullenbak. Niet echt handig, en daarom moet je dus met Recuva of zo gaan werken als je het niet zelf hebt opgeslaan via icoon of toeter.
Ik maak zelf al jaren gebruik van TeslaUSB.
https://github.com/marcone/teslausb
[ Voor 14% gewijzigd door adjego op 24-04-2025 21:55 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik bedoelde inderdaad ook per camera. Maar ik wist niet dat er 10 bestanden werden bewaard, goed om weten.adjego schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:53:
[...]
Per camera heb je filmpjes van 1 minuut. En als je dan op de opslaan knop drukt worden de laatste 10 filmpjes bewaard.
Ik maak zelf al jaren gebruik van TeslaUSB.
https://github.com/marcone/teslausb
Ik heb ook getwijfeld over TeslaUSB, heb hier nog enkele RPi's die stof verzamelen. Maar wat doe je verder met die bestanden...
Dan rij je toch gewoon in iets andersSirLenncelot schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:02:
Het faciliteren van laden is toch niet echt uniek voor Tesla? Mijn Polestar brengt me ook met laadplanning langs alle mogelijke punten, ook superchargers. Als je het hebt over langzame openbare laadpunten dan is die zelfs handiger. In mijn eigen wijk zie ik daar in GoogleMaps 12 laadpunten die volgens de Tesla navigatie niet bestaan.
Het infotainment wordt geroemd, het is zeker snel maar imho echt niet gebruiksvriendelijk tijdens het rijden. Veel en kleine tekst, contrast is niet altijd optimaal, diue animatie van voertuigen voegt niets toe en leidt vooral af, informatie staat niet altijd op dezelfde plek (ik ben vaak op zoek naar de tijd...), de navigatie is slecht op de hoogte van afgesloten wegen of werkzaamheden. Eigenlijk allemaal zaken die bij andere fabrikanten niet of minder spelen. Je levert daar misschien wat in op snelheid en vloeiendheid maar imho wel een stuk praktischer en bruikbaarder. Zeker nu veel gebruik gemaakt wordt van AAOS en minder prioritaire systemen. En al helemaal omdat je vaak kunt terugvallen op Carplay of AndroidAuto.
En realistsch, alle auto's hebben iets en hun eigen goede en slechte kanten. Alleen bij de Tesla zitten voor mij de tekortkomingen op vlakken waar ik elke rit mee geconfronteerd wordt.
Life is too short to drive boring cars
Nog vier jaar en 8 maanden te gaan…
Ah vroegah ging dat in “km’s”, daarom vond ik het opmerkelijk dat je op de goedkope momenten ging laden.Ted038 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:39:
[...]
Via mijn referral link heeft kameraad ook tesla gekocht en heb ik 750 euro tegoed gekregen.
Niets spannends....
Dit nu nog over:
[Afbeelding]
Dat doet hij al, hij heeft het over:"Mijn Polestar...".
Zoek je een lekker dikke boom uit, zorgt er voor dat het niet zo hard gaat dat je er zelf iets aan over houdt en de rest regelt de verzekering wel.
Denk dat die wel in z'n polestar blijven wilt hoor.gjcvro schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:08:
[...]
Zoek je een lekker dikke boom uit, zorgt er voor dat het niet zo hard gaat dat je er zelf iets aan over houdt en de rest regelt de verzekering wel.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dat is de vraag. Ik weet niet of die nou een polestar er bij heeft of net gewisseld. Het klinkt alsof hij er nog steeds last van heeft dat hij in een tesla moet rijden, zo niet, ga lekker iets anders doen en erger je aan de nieuwe dingen van je polestar.Oekol schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:33:
[...]
Denk dat die wel in z'n polestar blijven wilt hoor.
Overigens ook een fraaie auto, helaas te duur voor mij op alle vlakken en mijn collega had er ook veel klachten over, maar die heeft 1 van de eerste.
Ik rij beide. De P2 via mijn werkgever zonder bijtelling en de MY van mijn vrouw via haar werkgever. De MY was haar keuze en uit praktische overweging rijden we die privé.gjcvro schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:57:
[...]
Dat is de vraag. Ik weet niet of die nou een polestar er bij heeft of net gewisseld. Het klinkt alsof hij er nog steeds last van heeft dat hij in een tesla moet rijden, zo niet, ga lekker iets anders doen en erger je aan de nieuwe dingen van je polestar.
Overigens ook een fraaie auto, helaas te duur voor mij op alle vlakken en mijn collega had er ook veel klachten over, maar die heeft 1 van de eerste.
Overigens zie ik ook wel de pluspunten van de wagen hoor. Efficiënt, ontzettend ruim, AP werkt wel leuk als je er wat mee om leert gaan.
Ik hoef ook niemand te overtuigen ofzo, de discussie rond mijn eerste post draaide al om pro’s en cons van een Tesla. En vergelijken is niet de bedoeling hier, dat probeer ik niet te doen. De enige reden dat ik over de P2 begon was dat de laadinfra als USP van Tesla gebracht werd en ik dus uit ervaring weet dat je ook met andere merken daar eenvoudig gebruik van kunt maken.
In het topic zijn veel mensen razend enthousiast en dat snap ik ook wel, als ik bijvoorbeeld de filmpjes van FSD uit de states zie dan ben ik daar ook echt benieuwd naar. Maar als de deuren van de auto niet eens lekker openen dan vind ik dat gewoon stom.
De wagen kost 50k, daar wordt ook bijtelling over betaald. Dan verwacht ik dat de basis gewoon in orde is. Of in ieder geval dat dingen die in auto’s van lang geleden of voor veel minder geld wel prima werken het ook gewoon goed doen in de moderne nieuwe wagen. Daar laat Tesla imho best wat steken vallen.
Let wel op, dit is een instelling! Dus check het nu even, voor je er achteraf achter komt dat deze instelling bij jou niet aan stond op het moment dat je het nodig hebt.V-8 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:13:
[...]
Goeie tip, als je toetert wordt er automatisch een X-aantal seconden/minuten voor en na het toeteren opgenomen?
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.