Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:31
BigSmurf schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:32:
[...]
Klinkt verklaarbaar. Juist als je al een flink stuk op een stabiele snelheid rijdt, dan kan het zijn dat voorverwarmen alsnog iets langer nodig is, omdat de rijwind de accutemperatuur wat omlaag brengt.
Is dit een buikgevoel, of is dit effectief zo? Want ik zou eerder verwachten dat het temperatuursysteem van Tesla er voor zorgt dat de batterijtemperatuur gelijk blijft, ongeacht de wind.
Als die wind al veel doet, want ik zou op dat vlak ook verwachten dat de batterij goed geïsoleerd is en niet zo veel last heeft van rijwind.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 23:44

Damian

Insane Obtrusion

Damian schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:30:
Voor 4 tientjes een Model 3 stuur met gebladerd leer gekocht op marktplaats en voor 10 euro een setje op Ome Alie met daarin een suède hoes op maat en wat naai spul, kijken wat we er van kunnen maken...

Hopelijk zit het er zo uit bij mij straks:
[Afbeelding]
Nou, ik ben eigenlijk stom verbaasd over hoe strak het gelukt is :D Wel wat dingen geleerd waardoor het bij de volgende (mijn eigen stuur) sneller en makkelijker moet gaan, maar het is echt super strak geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hp-zpkDhUv34m7XljlZSeriGkmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/117d5m2viai2iKYOa6CgTikE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wl5L_d8u_LGfsmGhfhk6iLw_LPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fr9bqcXTZ7g4cDpzR1s6CQg5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTUPUsagRJArL1qXvGThCrJ325c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFmLd375sQ4zp6vb3YgXU9JW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoPUO6z-8Z-y2M9PYWqVeNCvUFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHVTJnTWXbl342kfOApFHGul.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTLrSV0EhZ8qXwYh9S8UqhS4Irw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwwHcMqqEzasaQfvc7ywXplK.jpg?f=fotoalbum_tile

Qua werk viel het ook heel erg mee, zelfs het naaien was eigenlijk super makkelijk. Denk dat ik in totaal een uurtje er mee bezig geweest ben. Nu natuurlijk even afwachten hoe mooi het blijft zitten en hoe slijtvast het is, maar dit is 100% verbetering natuurlijk :P Heb trouwens meerdere setjes gekocht, deze vond ik wel stoer, even kijken welke er op mijn eigen stuur gaat :P

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:17
Damian schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:09:
[...]

Nou, ik ben eigenlijk stom verbaasd over hoe strak het gelukt is :D Wel wat dingen geleerd waardoor het bij de volgende (mijn eigen stuur) sneller en makkelijker moet gaan, maar het is echt super strak geworden:
Nice! Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het er verschrikkelijk zou uitgezien hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:51
R-R-L schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:37:
Wat zijn de afmetingen van de kofferbak van de 3? Moet een smal pakket van 230 cm lang mee, past dat nog achter een stoel of wordt dat tussen de stoelen door?
https://www.automobiledim...tesla-car-dimensions.html

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
Luckeh schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:06:
[...]

Tip! Wil je dashcam beelden opslaan om wat voor reden ook? Druk even op het icoontje op het scherm, of je drukt even op de toeter. Afgelopen herfst stond ik geparkeerd en reed er iemand achteruit tegen onze auto aan. Ik heb gelijk even op de toeter gedrukt. Deze partij bleef bij hoog-en-laag volhouden dat ik ook achteruit reed. Heb hem de beelden laten zien dat ik al stil stond terwijl hij nog moest instappen, maar op formulier vulde hij dit alsnog weer in. Prima, dan deel ik beelden wel met de verzekeringsmaatschappij. Mijn verzekeringsmaatschappij gaf mij direct gelijk na het zien van de beelden en na een paar maanden traineren van de tegenpartij (sprak o.a. geen NL) is het uiteindelijk opgelost. Bij mij zie je helaas wel wat kleurverschil tussen de bumper en de rest van het "blik".
Heel blij dat de Juniper goedkope zwarte plastic bumper heeft in tegenstelling tot mijn vorige M3 2019. Elk krasje was daarmee een schadeherstelling.

Van de week zie ik een notificatie dat mijn alarm aan ging. Ik loop naar het raam en ik zie een gast met een lange BMW achter mijn auto in een te krappe plek proberen te parkeren. Ik hoopte dat de Sentry gewoon schrok en preventief mijn alarm aanzette. Ik zie hem uitstappen, bij de lader aansluiten, mijn bumper checken, zijn auto op slot doen en weg lopen. Toen dacht ik dat er niks aan de hand was.

In de ochtend was hij al weg en ik zie een klein krasje op mijn achterbumper. Nou, dat was meteen een claim geweest met de M3, maar op deze plastic zwarte bumper zie je niets. Dus ik ga geen actie nemen.

Toen ik Highland zag vond ik die achterbumper lelijker dan de 2019 M3, maar nu snap ik het heel goed dat Tesla deze wijziging heeft aangebracht.

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickvanderveen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 09:09
SirLenncelot schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:44:
[...]

Nog vier jaar en 8 maanden te gaan…
Jij reed toch net als ik de launch edition van het merk met de ster op de trunk en in de doorzichtige hemel van het plafond (omdat we het niet over andere merken mogen hebben?…)
Ik zat ook over de Y Juniper na te denken en ben zeer geïnteresseerd in jouw lijstje! Rijd nu nog in die ster van het poollandschap…(naar volle tevredenheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Mickvanderveen schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:02:
[...]

Jij reed toch net als ik de launch edition van het merk met de ster op de trunk en in de doorzichtige hemel van het plafond (omdat we het niet over andere merken mogen hebben?…)
Ik zat ook over de Y Juniper na te denken en ben zeer geïnteresseerd in jouw lijstje! Rijd nu nog in die ster van het poollandschap…(naar volle tevredenheid)
Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:53
Fijn als mensen die de auto niet rijden of willen rijden lekker in de desbetreffende topics gaan posten. Dit topic bevat zoveel onzinnige berichten en meningen die niet relevant zijn voor hier…

On topic, heb het sentry mode zwarte schermen problemen bij Tesla gemeld. Kan de video’s nog niet bekijken in de auto zelf. Helaas lijkt Tesla niet individueel een software update te kunnen pushen. Wil graag van 2025.14 naar 2025.14.1, nu dus even afwachten op verdere reactie op het service ticket.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:29
Damian schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:10:
[...]

Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
Je kunt berichten gewoon rapporteren als ze je niet aanstaan. Deze tekst keer op keer plaatsen is minstens zo vervuilend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

https://www.notateslaapp....nsupervised-for-customers
FSD for Europe remains in the wings - Tesla is awaiting regulatory approval and appears hopeful that it will be able to begin deploying FSD Supervised in Europe before the end of 2025. That may be an optimistic goal, especially considering Tesla is facing additional regulatory delays. With UNECE regulators not addressing autonomy in the next several meetings, Tesla will rely on per-country exemptions, starting in the Netherlands.
*O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickvanderveen
  • Laatst online: 16-09 09:09
Damian schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:10:
[...]

Goed lezen!!! “Ik zit na te denken over een model Y “ en als ik dan een “soortgenoot” aantref die een ander merk had net als ik en een kritische blik op zijn nieuwe model Y heeft mag ik daarnaar vragen. Het kan in positieve of negatieve zin uitvallen. Ik verzoek NIET om een vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 17:51
Mickvanderveen schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:53:
[...]

Goed lezen!!! “Ik zit na te denken over een model Y “ en als ik dan een “soortgenoot” aantref die een ander merk had net als ik en een kritische blik op zijn nieuwe model Y heeft mag ik daarnaar vragen. Het kan in positieve of negatieve zin uitvallen. Ik verzoek NIET om een vergelijking.
Je hebt natuurlijk individuen die altijd kritiek hebben, whatever auto ze hebben en nooit tevreden zijn, en zeker als ze hem zelf maar deels moeten betalen. In ieder topic van een bepaald merk/model heb je zo'n individuen en als je regelmatig hier terugkomt zie je het patroon heel snel, en kan je die gewoon best negeren. Ik zeg niet dat @SirLenncelot zo iemand is, dus dit is totaal niet persoonlijk bedoelt.
Ik pas mij gewoon makkelijk aan aan een wagen, de voordelen zijn voor mij interessanter dan de nadelen.. Als een bepaalde wagen een nadeel heeft waar ik niet kan mee leven, dan komt deze ook NOOIT op mijn oprit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
FSD is / wordt toegestaan in Noorwegen:

https://x.com/TeslaNewswire/status/1915618836163825733

Wel alleen voor Tesla getrainde personen, (waarschijnlijk dus alleen Tesla medewerkers), maar het begin is er.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
ZeRoC00L schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:11:
[...]

Wel alleen voor Tesla getrainde personen, (waarschijnlijk dus alleen Tesla medewerkers), maar het begin is er.
Wat houdt dit in? Dat Tesla net zoals Mercedes level 5 autonomie krijgt?
Waarbij je bijvoorbeeld de krant mag lezen terwijl de auto rijdt?

Je verwoording is trouwens wel een beetje misleidend. Het gaat uitsluitend om "Tesla-trained drivers only".

[ Voor 10% gewijzigd door this op 25-04-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

this schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:14:
[...]

Nee, dat is FSD Unsupervised, Supervised FSD gebruikt de camera in de auto om te checken of je op de weg aan het letten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Damian schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:14:
[...]

Nee, dat is FSD Unsupervised, Supervised FSD gebruikt de camera in de auto om te checken of je op de weg aan het letten bent.
Dan is dat toch helemaal geen spannend nieuws? Ik kijk uit naar FSD unsupervised.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
this schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:14:
[...]

Je verwoording is trouwens wel een beetje misleidend. Het gaat uitsluitend om "Tesla-trained drivers only".
Dat heb ik er toch bijgezet !

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
ZeRoC00L schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:16:
[...]

Dat heb ik er toch bijgezet !
Oeps, ik had het eerst niet gezien. Mea culpa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

this schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:16:
[...]

Dan is dat toch helemaal geen spannend nieuws? Ik kijk uit naar FSD unsupervised.
LOL serieus? Je weet dat de hele s-FSD in Europa discussie van UNESCE afhangt in de basis, en die hebben het hele FSD verhaal niet eens op de agenda staan dit jaar. Het is dus super mooi dat er via andere wegen nu vooruitgang geboekt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Damian schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:19:
[...]

LOL serieus? Je weet dat de hele u-FSD in Europa discussie van UNESCE afhangt in de basis, en die hebben het hele FSD verhaal niet eens op de agenda staan dit jaar. Het is dus super mooi dat er via andere wegen nu vooruitgang geboekt wordt.
Ja heel serieus. Mercedes staat op dat vlak al zo veel verder. Terwijl Tesla zogezegd dé referentie was op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

this schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:20:
[...]

Ja heel serieus. Mercedes staat op dat vlak al zo veel verder. Terwijl Tesla zogezegd dé referentie was op dat vlak.
Op welk vlak bedoel je? Dat ze voorrang krijgen in Duitsland (eigen volk eerst) ten opzichte van andere merken? Of technisch vlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:35
ZeRoC00L schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:11:
[...]

Er staat ook specifiek V13. Hoe zit dit dan met HW3 en V12. Dat heb ik op mijn M3 2019 zitten dus hopelijk wordt het daarvoor ook toegestaan. Anders moet de genoemde upgrade maar snel komen. Wat schijnt dat het met een computer upgrade alleen mogelijk zou moeten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Daniel. op 25-04-2025 10:22 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Damian schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:20:
[...]

Op welk vlak bedoel je? Dat ze voorrang krijgen in Duitsland (eigen volk eerst) ten opzichte van andere merken? Of technisch vlak?
Dat ze in Duitsland unsupervised mogen rijden op bepaalde stukken op de autosnelweg, tot 95km/u weliswaar.
Voorrang of niet, zo ver staat Tesla nog niet eens in de US.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

this schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:23:
[...]

Dat ze in Duitsland unsupervised mogen rijden op bepaalde stukken op de autosnelweg, tot 95km/u weliswaar.
Voorrang of niet, zo ver staat Tesla nog niet eens in de US.
Dan nog steeds de vraag hoe Mercedes hierin voorloopt? Technisch gezien denk ik echt dat Tesla verder is namelijk, en qua wat wel of niet mag in welke landen heeft Tesla weinig over te zeggen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Daniel. schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:22:
[...]

Er staat ook specifiek V13. Hoe zit dit dan met HW3 en V12. Dat heb ik op mijn M3 2019 zitten dus hopelijk wordt het daarvoor ook toegestaan. Anders moet de genoemde upgrade maar snel komen. Wat schijnt dat het met een computer upgrade alleen mogelijk zou moeten zijn.
Het gaat nu alleen maar om een test (voor specifiek getrained personen).

Pas als FSD unsupervised beschikbaar komt, zal Tesla een (kostenloze) upgrade voor bestaande FSD auto's met HW3 beschikbaar maken.
Dat zal (denk ik) in de EU nog wel even duren....

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Damian schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:26:
[...]

Dan nog steeds de vraag hoe Mercedes hierin voorloopt? Technisch gezien denk ik echt dat Tesla verder is namelijk, en qua wat wel of niet mag in welke landen heeft Tesla weinig over te zeggen toch?
Kijk gewoon naar de feiten. Mercedes rijdt al unsupervised rond. Tesla niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

this schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:28:
[...]

Kijk gewoon naar de feiten. Mercedes rijdt al unsupervised rond. Tesla niet.
Feit is dat auto's van Tesla unsupervised de fabriek uit rijden naar de parkeerplaats. Feit is dat Tesla's met actual smart summon over de parkeerplaats naar hun eigenaar rijden.

Dus als jij het voorlopen vind dat Mercedes in hun eigen land op een klein stukje snelweg mogen oefenen, prima hoor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
this schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:16:
[...]

Het is helemaal geen nieuws. De beelden van een test stonden 5 april al op X.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
Damian schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:30:
[...]

Feit is dat auto's van Tesla unsupervised de fabriek uit rijden naar de parkeerplaats. Feit is dat Tesla's met actual smart summon over de parkeerplaats naar hun eigenaar rijden.

Dus als jij het voorlopen vind dat Mercedes in hun eigen land op een klein stukje snelweg mogen oefenen, prima hoor 8)7
Vergelijken is hier niet toegelaten, maar je moet eens wat verder zoeken en dan zie je wel dat Tesla wat FSD betreft links en rechts voorbij gestoken wordt, zeker door Chinese fabrikanten die al robotaxi's commercieel in zetten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Maurice- schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:35:
[...]

Excuseer voor de verwarring. Het werd hier gemeld alsof het nieuws is. En ik hou niet elk bericht bij in dit topic. Dus als iemand weken later er mee afkomt, kan het wel eens lijken alsof het nieuws is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Sinds de laatste update bij het achteruit rijden staan de camera's boven LINKS en RECHTS en onder ACHTERUIT

Voorheen was dit andersom (achteruit BOVEN, andere 2 onder), weet iemand of ik dit weer kan aanpassen? Kan het niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
Majesteit schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:50:
[...]

Als je thuis en op het werk kan laden en je weinig voor de rest op de baan bent is de SR prima. Ik zelf ben sowieso veel op de baan en heb voor de LR gekozen, geeft net iets meer flexibiliteit.
Precies dat.
Ik had een M3 SR+ die me prima beviel, want rap laden.
Heb nu een M3 LR RWD en ook dat bevalt prima, maar met name omdat ik 'm veel minder hoef te laden.
Hoe snelladen op vakantie gaat gaan, moet ik nog ontdekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11:33
Oid schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:57:
Sinds de laatste update bij het achteruit rijden staan de camera's boven LINKS en RECHTS en onder ACHTERUIT

Voorheen was dit andersom (achteruit BOVEN, andere 2 onder), weet iemand of ik dit weer kan aanpassen? Kan het niet vinden.
Nee, kun je niet aanpassen voor zover ik weet.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Davidas schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:03:
[...]

Nee, kun je niet aanpassen voor zover ik weet.
Jammer, nou ja alles went wel een keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:18
Luckeh schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:06:
[...]

Tip! Wil je dashcam beelden opslaan om wat voor reden ook? Druk even op het icoontje op het scherm, of je drukt even op de toeter. Afgelopen herfst stond ik geparkeerd en reed er iemand achteruit tegen onze auto aan. Ik heb gelijk even op de toeter gedrukt. Deze partij bleef bij hoog-en-laag volhouden dat ik ook achteruit reed. Heb hem de beelden laten zien dat ik al stil stond terwijl hij nog moest instappen, maar op formulier vulde hij dit alsnog weer in. Prima, dan deel ik beelden wel met de verzekeringsmaatschappij. Mijn verzekeringsmaatschappij gaf mij direct gelijk na het zien van de beelden en na een paar maanden traineren van de tegenpartij (sprak o.a. geen NL) is het uiteindelijk opgelost. Bij mij zie je helaas wel wat kleurverschil tussen de bumper en de rest van het "blik".
Bedankt voor de tip. Ik wist hoe ik de beelden kon bewaren, maar ik was zelf niet degene die de auto reed. Inmiddels heb ik duidelijke instructies gegeven om dit in de toekomst te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:52
Oid schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:57:

Las dat dit onderdeel is van de update. Qua relatieve plaatsing van de camera's lijkt het logischer, toch zegt mijn gevoel dat ik het grote beeld van de camera achter bovenin wil houden. Dat valt dus niet te schuiven, jammer.

Dan is het nu maar wachten tot de auto de update eens gaan installeren. Krijg elke keer keurig de melding dat er een update is, nu al 3x akkoord op gegeven maar installeren ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Bij mijn M3H staat de achteruit camera nog steeds boven en daaronder de linker en rechter.
Ik heb de 2025.14 (niet de .1) versie.

Speelt dit dan alleen bij de Model Y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
mjvdzwet schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:30:
Bij mijn M3H staat de achteruit camera nog steeds boven en daaronder de linker en rechter.
Ik heb de 2025.14 (niet de .1) versie.

Speelt dit dan alleen bij de Model Y?
Ja, alleen de Y. Best vreemd eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:41
this schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:20:
[...]

Ze mogen op een recht stuk autosnelweg tegen max. 100 km/h zelf rijden. Cruise control met lane keeping dus eigenlijk. Dat ze dat in Duitsland toelaten voor een duitse fabrikant is iets anders, maar veel verder zou ik dat nu niet noemen. Zowat iedere auto fabrikant kan dit ondertussen en zeker in auto's van > 100.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:41
Tommie12 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:40:
[...]

Vergelijken is hier niet toegelaten, maar je moet eens wat verder zoeken en dan zie je wel dat Tesla wat FSD betreft links en rechts voorbij gestoken wordt, zeker door Chinese fabrikanten die al robotaxi's commercieel in zetten.
Ik denk dat jij eens in het Xpeng en BYD forum wat moet bijlezen over hoe 'goed' Xpilot en consoorten werkt hier. :) Dat het in China werkt allemaal goed, maar Tesla FSD werkt in Amerika ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Jarus20 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:40:
[...]

Ze mogen op een recht stuk autosnelweg tegen max. 100 km/h zelf rijden. Cruise control met lane keeping dus eigenlijk. Dat ze dat in Duitsland toelaten voor een duitse fabrikant is iets anders, maar veel verder zou ik dat nu niet noemen. Zowat iedere auto fabrikant kan dit ondertussen en zeker in auto's van > 100.000 euro.
Puntje bij paaltje heeft Tesla nog nergens in de wereld een autoriteit kunnen overtuigen dat ze veilig boven Level 2 kunnen.

(Overigens in tegenstelling tot wat rare beweringen hierboven, mag Mercedes ook L3 buiten Duitsland, in California bijv.)

[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 25-04-2025 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Jarus20 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:40:
[...]

Het gaat om "unsupervised". En kunnen is nog niet gelijk aan mogen.
Ik kijk enorm uit naar zo'n auto's. 90% van de rit naar een vakantiebestemming volledig unsupervised laten doen, wat een zaligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
this schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:21:
[...]

Het gaat om "unsupervised". En kunnen is nog niet gelijk aan mogen.
Ik kijk enorm uit naar zo'n auto's. 90% van de rit naar een vakantiebestemming volledig unsupervised laten doen, wat een zaligheid.
Zoiets bestaat al 🛫

Zo'n robotaxi van je eigen auto spreekt mij dan weer wel aan. Na je werk in de auto stappen die je een paar honderd euro heeft opgeleverd aan ritjes in de tussentijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Maurice- op 25-04-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 08:00

Ethirty

Who...me?

Leuk deze discussie maar wetgeving loopt nog 10-20 jaar achter op dit soort dingen. Los van hoe goed of slecht het technisch werkt, een fabrikant zal eerst moeten aantonen net zo veilig of veiliger dan een mens te rijden.

Er reden 20 jaar geleden in Rotterdam al unsupervised bussen rond. Op een afgesloten baan. En in pakhuizen doen robots ook al tijden hun werk.

De openbare weg met onvoorspelbare mede-weggebruikers is heel wat anders.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Maurice- schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:35:
[...]

Dit nieuws gaat over Noorwegen, het bericht waar je naar verwijst ging over EU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:03:
Leuk deze discussie maar wetgeving loopt nog 10-20 jaar achter op dit soort dingen. Los van hoe goed of slecht het technisch werkt, een fabrikant zal eerst moeten aantonen net zo veilig of veiliger dan een mens te rijden.

Er reden 20 jaar geleden in Rotterdam al unsupervised bussen rond. Op een afgesloten baan. En in pakhuizen doen robots ook al tijden hun werk.

De openbare weg met onvoorspelbare mede-weggebruikers is heel wat anders.
Unsupervised wetgeving is veel makkelijker dan Supervised wetgeving. Level 2 auto's met Level 3 features (zoals FSD-S) is waar UNECE zoveel moeite mee heeft. Level 3+ goedkeuring is simpel gezegd "gewoon" een rijexamen doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:22
Hebben jullie dat ook dat op autopilot de auto net een boot wordt? Door de week op de 2e baan bij elke vrachtwagen gaat hij zoveel mogelijk naar links in de baan en als je er bijna voorbij bent weer in het midden van de baan rijden. Is echt een continue geschommel in de auto.
Waarom kan hij niet gewoon in het midden blijven en niet continue van links naar rechts schommelen in de rijbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
pdidi schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:26:
[...]

Dit nieuws gaat over Noorwegen, het bericht waar je naar verwijst ging over EU.
Wat een reactie was op het "nieuws" van Damian wat geen nieuws was.

Tesla will rely on per-country exemptions, starting in the Netherlands

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

jongetje schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:00:
Hebben jullie dat ook dat op autopilot de auto net een boot wordt? Door de week op de 2e baan bij elke vrachtwagen gaat hij zoveel mogelijk naar links in de baan en als je er bijna voorbij bent weer in het midden van de baan rijden. Is echt een continue geschommel in de auto.
Waarom kan hij niet gewoon in het midden blijven en niet continue van links naar rechts schommelen in de rijbaan.
Dit is al jaren zo - en persoonlijk vind ik het superfijn dat ie dat doet. Een beetje meer links hangen op de linkerbaan op moment dat je zo'n zwalkende vrachtwagen inhaalt scheelt een hoop remacties.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
Luckeh schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:10:
[...]

Dit is al jaren zo - en persoonlijk vind ik het superfijn dat ie dat doet. Een beetje meer links hangen op de linkerbaan op moment dat je zo'n zwalkende vrachtwagen inhaalt scheelt een hoop remacties.
Mee eens, zou ook mooi zijn als de auto tijdens filevorming meer naar de buitenkant van de baan uitwijkt, dat geeft motors ook wat extra ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:09:
[...]

Wat een reactie was op het "nieuws" van Damian wat geen nieuws was.

Tesla will rely on per-country exemptions, starting in the Netherlands
Het nieuws is dat er in Europa buiten de EU nog geen goedkeuring was om met testen te beginnen. Nu wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:14
Maurice- schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:53:
[...]

Zoiets bestaat al 🛫

Zo'n robotaxi van je eigen auto spreekt mij dan weer wel aan. Na je werk in de auto stappen die je een paar honderd euro heeft opgeleverd aan ritjes in de tussentijd.
Er zijn volgens de gegevens die ik kan vinden +- 33.000 taxi's (voertuigen) in NL. https://www.ilent.nl/onde...ngen-en-trends/marktbeeld

Voeg daar 90.000 Model 3's en Y's aan toe, en dan gaat de "verdienste" van een taxi draaien hard omlaag denk ik zo. Het wordt vlot genoeg een race to the bottom met mensen die niet na (hoeven te) denken over restwaarde, afschrijving etc. Als je het over een kale kmprijs hebt voor een 3 of een Y zit je met de huidige energietarieven, royaal omhoog afgerond rond de €0,10 per km. Tel daar wat onderhoud bij op, en dan kom je op een bodempje rondom de €0,15/km ofzo.

Daar is echt geen goud geld mee te verdienen imho, hoewel het concept erg mooi is.

Een "normale" taxi lijkt momenteel, afhankelijk van de afstand, ergens €2-5 euro per km te kosten. (ritje binnen de stad eerder €5,- per km, en langere ritten meer richting de €2,- per km).

Zelfs met een euro per km, zit je naar mijn mening nog vrij krap, en is het nog geen gouden ei.

Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
Mar.tin schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:27:
[...]

Er zijn volgens de gegevens die ik kan vinden +- 33.000 taxi's (voertuigen) in NL. https://www.ilent.nl/onde...ngen-en-trends/marktbeeld

Voeg daar 90.000 Model 3's en Y's aan toe, en dan gaat de "verdienste" van een taxi draaien hard omlaag denk ik zo. Het wordt vlot genoeg een race to the bottom met mensen die niet na (hoeven te) denken over restwaarde, afschrijving etc. Als je het over een kale kmprijs hebt voor een 3 of een Y zit je met de huidige energietarieven, royaal omhoog afgerond rond de €0,10 per km. Tel daar wat onderhoud bij op, en dan kom je op een bodempje rondom de €0,15/km ofzo.

Daar is echt geen goud geld mee te verdienen imho, hoewel het concept erg mooi is.

Een "normale" taxi lijkt momenteel, afhankelijk van de afstand, ergens €2-5 euro per km te kosten. (ritje binnen de stad eerder €5,- per km, en langere ritten meer richting de €2,- per km).

Zelfs met een euro per km, zit je naar mijn mening nog vrij krap, en is het nog geen gouden ei.

Leaseauto's mag je niet voor commerciële doeleinden gebruiken, dan valt 80% van de 90.000 al af. En welk percentage van de particuliere (zuinige) eigenaren is bereid de auto in te zetten als taxi... Vragen, vragen, vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
Spotify in de auto vind ik wel erg slecht werken qua muziekselectie, als ik een playlist van mezelf open en kies voor shuffle krijg ik 9/10 keer dezelfde nummers te horen, ook qua volgorde. Meer mensen hier die dit herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
Maurice- schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:37:
[...]

Leaseauto's mag je niet voor commerciële doeleinden gebruiken, dan valt 80% van de 90.000 al af. En welk percentage van de particuliere (zuinige) eigenaren is bereid de auto in te zetten als taxi... Vragen, vragen, vragen.
Zal allemaal af hangen van kosten-baten...

Als ik met een investering van 50000€ elke maand 2000€ aan taxi inkomsten kan krijgen zonder er zelf veel werk in te steken, dan koop ik er 10.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
Tommie12 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:40:
[...]

YouTube: Tesla FSD vs Huawei ADS: A Comparison of Camera Capabilities. | Tesl...

Hier een korte vergelijking tussen FSD en het systeem van Huawei.
Niet te hard kijken naar zijn analyse van FSD, die vind ik wat twijfelachtig.
Maar Huawei's ADS systeem wordt algemeen aanzien als het beste wat momenteel beschikbaar is in China.
En die knalt ook gewoon netjes tegen die scooter ;)

Leuk kanaal of af en toe naar te kijken trouwens, ik vind hun tests wel interessant (en heel grappig soms :) )

[ Voor 6% gewijzigd door Fire69 op 25-04-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:32
pdidi schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:34:
[...]

Unsupervised wetgeving is veel makkelijker dan Supervised wetgeving. Level 2 auto's met Level 3 features (zoals FSD-S) is waar UNECE zoveel moeite mee heeft. Level 3+ goedkeuring is simpel gezegd "gewoon" een rijexamen doorstaan.
Dat is nog de vraag, want wie is verantwoordelijk? Wie is aansprakelijk als het mis gaat? Volgens mij moet daar nog een heel dik ei over gelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
gjcvro schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:59:
[...]

Dat is nog de vraag, want wie is verantwoordelijk? Wie is aansprakelijk als het mis gaat? Volgens mij moet daar nog een heel dik ei over gelegd worden.
Mercedes, dat met Drive Pilot Level 3 levert, heeft daar een mooi artikel over geschreven. TL;DR Met L3 grote kans dat je als bestuurder verantwoordelijk blijft als je niet snel genoeg in grijpt. Vanaf Level 4 (beperkte omgeving) en Level 5 (overal) is de automaker altijd verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike.O
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-07 10:16
Goedemiddag allemaal,

Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken en heb goede ervaringen met de pre-facelift, dus is mijn oog gevallen op het nieuwe Model 3. Vandaag even in Utrecht geweest en de Quicksilver ziet er toch wel heel gaaf uit.

Ik twijfel alleen tussen de Standard Range en de Long Range. Netto scheelt dit namelijk al gauw rond de 100 euro per maand, en ik lees online vaak dat het van dag tot dag niet heel veel uitmaakt omdat je de Long Range vaak tot 80% oplaadt en de Standard Range tot 100%, waardoor ze ongeveer evenveel range hebben.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Maken die extra kilometers van de Long Range het prijsverschil echt waard in de praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Mike.O schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:07:
Goedemiddag allemaal,

Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken en heb goede ervaringen met de pre-facelift, dus is mijn oog gevallen op het nieuwe Model 3. Vandaag even in Utrecht geweest en de Quicksilver ziet er toch wel heel gaaf uit.

Ik twijfel alleen tussen de Standard Range en de Long Range. Netto scheelt dit namelijk al gauw rond de 100 euro per maand, en ik lees online vaak dat het van dag tot dag niet heel veel uitmaakt omdat je de Long Range vaak tot 80% oplaadt en de Standard Range tot 100%, waardoor ze ongeveer evenveel range hebben.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Maken die extra kilometers van de Long Range het prijsverschil echt waard in de praktijk?
Ik zou een paar pagina's terug even kijken. ;)

In de praktijk maakt het weinig uit. Hoeveel rijd je? Kan je thuis laden? Voor de meeste mensen is de sr voldoende.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike.O
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-07 10:16
pjot1 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:22:
[...]

Ik zou een paar pagina's terug even kijken. ;)

In de praktijk maakt het weinig uit. Hoeveel rijd je? Kan je thuis laden? Voor de meeste mensen is de sr voldoende.
Ah ik ga even lezen! Ik kan thuis in ieder geval niet opladen, op werk dan weer wel maar daar ben ik 1 a 2 keer per week. Ik denk dat ik 300 kilometer per week rij? Misschien hier en daar uitschieters met weekendjes weg maar dat komt maar een paar keer per jaar voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
Mike.O schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:33:
[...]

Ah ik ga even lezen! Ik kan thuis in ieder geval niet opladen, op werk dan weer wel maar daar ben ik 1 a 2 keer per week. Ik denk dat ik 300 kilometer per week rij? Misschien hier en daar uitschieters met weekendjes weg maar dat komt maar een paar keer per jaar voor
Als je 300 km per week rijd kun je volgens mij prima met een SR uit de voeten. Rijd zelf regelmatig ritten van een kleine 300 km en dan kom ik in de winter nog met ruim 20% thuis, rest van het jaar met meer als 30%. Bij langere ritten binnen nederland in het ergste geval een klein beetje bijladen bij een supercharger is ook geen straf. Dat is mij in ruim een jaar tijd misschien 2 keer overkomen, de rest van de tijd laad ik thuis. Vakantie naar Zweden en 2 keer naar Spanje was ook pijnloos dankzij het goede supercharger netwerk.

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
Wees blij dat hij dit doet, want soms heb je het echt nodig!

Maar ik snap watje bedoelt. Tot 17 december in mijn 2019 M3 ging dat soepel. Toen ik mijn Juniper kreeg met 2024 software kreeg ik het gevoel wat je schrijft. Overdreven en plotseling naar lings en nog slordiger terug naar het midden van de baan. Ik heb het gevoel dat dit in 2025.8.7 wat vlotter gaat.

In welke versie zit jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:16
Nee.
Op de 2e baan merk ik niets en blijft AP exact in het midden van de rijbaan bij het inhalen van vrachtwagens.
Pas bij een 3 baans weg, op de middelste baan, wijkt AP een heel klein beetje en geleidelijk naar links.
Na het inhalen van de vrachtwagen gaat AP weer geleideling naar rechts.
Valt bijna niet op maar ik voel dit aan het stuur.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
[...]

Ik rijd 60 km per dag en een SR is prima. Winter 1 x per 4 dagen laden en zomer 1 x per 6 dagen. Als ik 1 lange rit zou maken kan ik wel 440 km halen in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:06
Davidas schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:12:
[...]

Mee eens, zou ook mooi zijn als de auto tijdens filevorming meer naar de buitenkant van de baan uitwijkt, dat geeft motors ook wat extra ruimte.
Check, supervervelend in de file.
In België (en denk ook Duitsland) moet je overigens verplicht een reddingsstrook maken in de file, iets wat veel mensen niet weten/niet doen. De Tesla zet zich doodleuk in't midden van het rijvak. Zoals je schrijft ook erg lastig voor motorijders.

Tot op vandaag nog superveel spijt dat ik enhanced autopilot heb bijgekocht. Gebruik het vanwege bovenstaande reden max 5% van de tijd. Komende van een iX3 vind ik de Tesla zijn "supervised self-driving" slecht. Minste eigen stuurinput en het valt het uit, zit je op gewone adaptive cruise control. Zonde van't geld. En die Smart Summon met 6m range is ook complete geldverspilling. Werkt zelfs niet als je geparkeerd staat op de openbare weg. Enkel op privé terrein.

Maar goed, we zien wel op de langere termijn, het is een beetje een haat/liefde verhouding met die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Laatst online: 09:17
Rij nu in een model 3 rond in de VS. Je zou verwachten dat AP daar volledig optimaal op is uitgelegd. Echter ontbreken vaak de stippellijnen bij afslagen/opritten van de interstates waardoor Tessie als een dronken tor in het midden gaat rijden van een dubbele baan en dan toch weer terug naar de rechter rijbaan als de lijn weer aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:26
Iemand uit dit topic geïnterviewd voor dit artikel? 🧐
---
Klemgereden, Hitlergroeten en haat: Tesla-rijders willen dat het stopt https://www.nu.nl/nujij/6...willen-dat-het-stopt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:28
Joydashy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 06:16:
---
Klemgereden, Hitlergroeten en haat: Tesla-rijders willen dat het stopt https://www.nu.nl/nujij/6...willen-dat-het-stopt.html
Moet je de reacties eens lezen. Hoeveel mensen wel niet vinden dat je je Tesla rijder moet verantwoorden. Al denk ik dat veel van hen sowieso al een mening hebben over ev’s. Zwaar overtrokken allemaal!
Gelukkig kan ik mij niet vinden in de ervaringen van de geïnterviewden.

[ Voor 5% gewijzigd door Barse87 op 26-04-2025 08:39 ]

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:30
Weet iemand wat een Tesla Model 3 RWD van eind 2022 oorsponkelijk aangaf als range (op het scherm) toen hij nieuw was? Ik vind op het internet uiteenlopende getallen namelijk.

Ik heb er een op het oog en wil dat vergelijken met wat hij nu aangeeft bij 100% lading...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 14:21
[...]

Paar pagina’s terug heb ik dezelfde vraag over de MY gesteld.
Na uitrekenen wat de extra laadstop mij oplevert deze week de bestelling voor de SR doorgegeven.
In het slechtste geval ga ik per jaar een keer of 10 extra laden met een SR, dat levert mij 90 euro per laadstop op. Snel verdiend..

Ik kan wel thuis laden. Als ik dat niet zou kunnen zou een EV voor mij sowieso niet interessant zijn met het beperkt aantal laadpalen hier in de buurt.

Als je kijkt naar leaseprijzen en bijtelling dan is de Tesla wel echt het meest interessant. In vergelijking met mijn huidige auto kost deze me 185 euro netto per maand minder. In 60 maanden is dat toch 11k. Serieus geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desert spider
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:19
Rij nu een kleine twee maanden de Model Y Juniper. Gister haalde ik in de avond een vrachtwagen in met 150. Ik reed in het midden van de rijstrook. AP was uit. Uit het niets trekt de auto sterk naar links. Moest echt hard ingrijpen om de auto op de baan te houden. Op het scherm werd de linker rijbaan belijning blauw. Heb een melding gemaakt bij Tesla

Lane Assist staat op warning, maar lijkt toch actief in te grijpen. Ook lijkt lane assist de verkeerde kant op de corrigeren. Het gebeurd vaker dat 1 van de lijnen blauw wordt en dat het lijkt alsof de auto tegen de lijn aan wil plakken. Weg sturen van de lijn is dan zwaarder dan normaal.

Het lijkt wel alsof Lane Assit mij "magnetisch" naar lijnen toe trekt en mij daar niet meer weg wil hebben.

Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:52
stefxx schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:04:
Weet iemand wat een Tesla Model 3 RWD van eind 2022 oorsponkelijk aangaf als range (op het scherm) toen hij nieuw was? Ik vind op het internet uiteenlopende getallen namelijk.

Ik heb er een op het oog en wil dat vergelijken met wat hij nu aangeeft bij 100% lading...
Grok:

Model 3 Rear-Wheel Drive (RWD) with 18-inch wheels: 272 miles (438 km). With 19-inch wheels, it’s 267 miles (430 km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
desert spider schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:46:
Rij nu een kleine twee maanden de Model Y Juniper. Gister haalde ik in de avond een vrachtwagen in met 150. Ik reed in het midden van de rijstrook. AP was uit. Uit het niets trekt de auto sterk naar links. Moest echt hard ingrijpen om de auto op de baan te houden. Op het scherm werd de linker rijbaan belijning blauw. Heb een melding gemaakt bij Tesla

Lane Assist staat op warning, maar lijkt toch actief in te grijpen. Ook lijkt lane assist de verkeerde kant op de corrigeren. Het gebeurd vaker dat 1 van de lijnen blauw wordt en dat het lijkt alsof de auto tegen de lijn aan wil plakken. Weg sturen van de lijn is dan zwaarder dan normaal.

Het lijkt wel alsof Lane Assit mij "magnetisch" naar lijnen toe trekt en mij daar niet meer weg wil hebben.

Hebben meer mensen hier last van?
Op de autosnelweg nog niet, wel heel vaak bij die kronkels wanneer je een dorp inrijdt. De auto wil me dan de verhoging op hebben. 8)7 Echt geen auto om lui met een handje onder op het stuur te rijden. Bij de 2019 M3 had ik nooit van deze problemen.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 12:26
Mar.tin schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:27:
[...]

Eens. Maar toch zijn er zat mensen die het zouden doen. Hier in Noorwegen heb je een nieuwe Model Y voor pak en beet 500.000 kronen, en toch zijn er mensen die 2e hands van 2 jaar oud voor rond de 450.000 kronen kopen. Oftewel een marginaal piepklein mindere prijs, tegenover 2 jaar slijtage, minder garantie, minder doorontwikkelde technologie en ga maar door. Maar toch, verkoopt het. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:47
shinken82 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:43:
[...]

Grok:

Model 3 Rear-Wheel Drive (RWD) with 18-inch wheels: 272 miles (438 km). With 19-inch wheels, it’s 267 miles (430 km).
Dit geldt voor het huidige model (Highland). De RWD uit 2022 had op 18 inch 418km als maximum. AI is handig maar niet alwetend…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 12:26
Joydashy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 06:16:
---
Bizar eigenlijk dat niemand door heeft hoe ze (nu.nl in dit geval) schrijven, allemaal dat ze het zat zijn en de tesla weg willen doen. Oftewel, doel bereikt. Een grote campagne. 99% van de tesla rijders die ik spreek hebben geen last of er ‘scheit’ aan (aan de vandalisten/terroristen), maar dat lees je natuurlijk niet op nu.nl, geen mensen die ‘erboven’ staan. 8)7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 20-09 22:45
slijkie schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:48:
[...]

Bizar eigenlijk dat niemand door heeft hoe ze (nu.nl in dit geval) schrijven, allemaal dat ze het zat zijn en de tesla weg willen doen. Oftewel, doel bereikt. Een grote campagne. 99% van de tesla rijders die ik spreek hebben geen last of er ‘scheit’ aan (aan de vandalisten/terroristen), maar dat lees je natuurlijk niet op nu.nl, geen mensen die ‘erboven’ staan. 8)7
Laat 't toch van je afvallen :). De minderheid die 't hardst schreeuwt hoor je toch altijd 't meest? Beste auto die ik ooit gereden heb. En al die andere auto's waren dat op hun manier ook.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:28
WhoDoYaThinkIAm schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:42:
[...]

Dit geldt voor het huidige model (Highland). De RWD uit 2022 had op 18 inch 418km als maximum. AI is handig maar niet alwetend…
Dat zal met 55kwh accu zijn geweest, mijn vorige model 3 60kwh liet 437km zien bij 100%.
Mijn huidige liet 439km zien in de eerste week, nu 438km…

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
fluppie007 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 01:33:
[...]

"supervised self-driving" slecht.
Je hebt geen FSD
En die Smart Summon met 6m range is ook complete geldverspilling. Werkt zelfs niet als je geparkeerd staat op de openbare weg. Enkel op privé terrein.
Europese regelgeving

Maar verder heb je gelijk hoor d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:06
Fire69 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:24:
[...]

Je hebt geen FSD

[...]

Europese regelgeving

Maar verder heb je gelijk hoor d:)b
Klopt,ik bedoel dan het automatisch sturen of wat de juiste naam mag zijn. Op de iX3 had ik Driving Assistant Professional en dat werkt gewoon veel beter. Zelfs in slecht weer. Had mij laten wijsmaken dat Tesla mijlenver stond op dit gebied, vind ik erg tegenvallen. Maar een vriend van me zweert erbij, dus ja. Het kan een persoonlijke ervaring zijn. Maar iig kan ik alle toekomstige kopers zeggen, koop de optie niet blind en probeer het eerst uit of het wat voor je is. Ik kan moeilijk geloven dat de FSD stack zoveel beter gaat werken dan de "automatisch sturen" stack? Of is het echt wel zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:52
[...]

Ik heb specifiek gevraagd over de 2022 model. En AI haalt zijn informatie ook gewoon van websites.

Grok gaf insideevs als bron.

Het komt letterlijk van de website van Tesla zelf.........
The 2022 Tesla Model 3 RWD with standard 18" wheels has an EPA Combined range of 272 miles (438 km), but it's over 260 miles (419 km) in the EPA Highway test.

Tesla website and EPA website says 272 miles, but the EPA documents actually say 273 miles, which might be a bug. We assume the lower value.

According to Tesla, the switch to 19" wheels will lower the EPA Combined range to 267 miles (430 km) - by 6 miles or 2.2%.
Er zijn genoeg mensen op Tesla forums die ook zeggen dat bij 100% meer dan 430km zien op hun scherm. Dus wat jij zegt klopt niet.
https://teslamotorsclub.c...fe-range-question.273410/
I charged my 2022 Model 3 RWD to 100% and get only 431km range. Is this normal? It’s significantly lower than the advertised range of 491km. Does everyone have similar range at 100% state of charge?
EPA rating is 438 KM

My car after 2 months and a bit, 4200 km's driven.
At 100% charge I'm now showing between 431 and 435 km on the display

[ Voor 23% gewijzigd door shinken82 op 26-04-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
fluppie007 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:31:
[...]

Ik kan moeilijk geloven dat de FSD stack zoveel beter gaat werken dan de "automatisch sturen" stack? Of is het echt wel zo?
Autopilot is basically al jaaaren oud zonder dat ze er nog veel aan werken. Waarom? Omdat ze het de moeite niet meer vinden en puur aan hun FSD werken.
Heb je als eens op YT naar wat FSD videos gekeken? Autopilot is geprogrammeerd om je binnen 2 lijntjes te houden. FSD moet je hiermee niet vergelijken want het is gewoon iets compleet anders en werkt 100x beter
[disclaimer: ik heb geen FSD dus ik vertel het gewoon zoals ik het op YT zie]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 10:32
Achterin de Model Y merk ik dat de kinderen het op de achterbank al snel behoorlijk koud hebben. Dat is achterin op richting na helemaal niet te regelen. Op het scherm kan ik helemaal niks doen qua temperatuur achterin.

Hoe regelen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10:10
Ik ben de vernieuwde Model Y nu een paar keer tegengekomen op de snelweg en ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ervan moet denken. Hij is ontegenzeggelijk mooier dan het vorige model, maar een Zeekr 7 vind ik bijvoorbeeld een stuk aantrekkelijker. Ik vind de auto niet in proporties.

[ Voor 6% gewijzigd door DeJurist op 26-04-2025 18:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Damocles.NL schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:06:
Achterin de Model Y merk ik dat de kinderen het op de achterbank al snel behoorlijk koud hebben. Dat is achterin op richting na helemaal niet te regelen. Op het scherm kan ik helemaal niks doen qua temperatuur achterin.

Hoe regelen jullie dat?
Hier hetzelfde probleem. Wat helpt is achterin de blower uitzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVywSddZEzzIg0JjRZAwzwLpkrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WJ1bWiRGkbACc2avRbWKkTnG.avif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
[...]

418 km is ook de EPA voor een MY uit 22, weet je zeker dat 418 ook de EPA is voor een M3 uit 22?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:05
Damocles.NL schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:06:

Hoe regelen jullie dat?
Met fleecedekens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
En anders de stoelverwarming aan? Kan me niet voorstellen dat het 1 meter naar achter enorm veel kouder is dan voorin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 10:32
jongetje schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:46:
En anders de stoelverwarming aan? Kan me niet voorstellen dat het 1 meter naar achter enorm veel kouder is dan voorin.
Hij blaast achterin echt vol op de kinderen met behoorlijk koude lucht terwijl de temperatuur voorin op zo een 20 graden staat. Ze ervaren dat als niet prettig. Ik denk dat het uitzetten van de blowers weer te warm zou worden. Alleen al de snelheid aanpassen zou al lekker zijn.

Als ik zo een aftermarket scherm plaats, kan je dan wel de temperatuur achterin regelen? Raar toch dat dit dan weer niet kan.

[ Voor 14% gewijzigd door Damocles.NL op 26-04-2025 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Damocles.NL schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:48:
[...]

Hij blaast achterin en vol op de kinderen met echt behoorlijk koude lucht terwijl de temperatuur voorin op zo een 20 graden staat.

Als ik zo een aftermarket scherm plaats, kan je dan wel de temperatuur achterin regelen? Raar toch dat dit dan weer niet kan.
Dan kun je de blower beter uitzetten achterin.

Een aftermarket scherm zorgt niet voor een aparte temperatuur zone. Daarvoor is wel iets meer nodig (sensor achter in het interieur, kleppen in het ventilatie systeem voor mengen koude/warme lucht voor achterin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 20-09 08:00

Ethirty

Who...me?

Airco uitzetten? Het is nog nauwelijks warm genoeg om het niet zonder buitenlucht te kunnen koelen. Of inderdaad de blazer achter uitzetten.

Ik heb overigens ook ruzie met het systeem, dat mechanisme voorin kan ik maar niet aan wennen - zeker niet op de automatische stand.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:43
[...]

Klopt,ik bedoel dan het automatisch sturen of wat de juiste naam mag zijn. Op de iX3 had ik Driving Assistant Professional en dat werkt gewoon veel beter. Zelfs in slecht weer. Had mij laten wijsmaken dat Tesla mijlenver stond op dit gebied, vind ik erg tegenvallen. Maar een vriend van me zweert erbij, dus ja. Het kan een persoonlijke ervaring zijn. Maar iig kan ik alle toekomstige kopers zeggen, koop de optie niet blind en probeer het eerst uit of het wat voor je is. Ik kan moeilijk geloven dat de FSD stack zoveel beter gaat werken dan de "automatisch sturen" stack? Of is het echt wel zo?
Waarschijnlijk baseert die kameraad van je zich op ervaringen van de Tesla ten opzichte van zijn vorige auto uit 2014. Jij hebt andere ervaringen met een jongere auto met een veel steviger prijskaartje. Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat mensen hoge verwachtingen hebben, maar waarschijnlijk op basis van de situatie van x jaren geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:01
Sito schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:57:
Binnenkort mag ik een nieuwe leasewagen bestellen, en mijn keuze is gevallen op een Model Y RWD SR.

Ik heb een klein beetje last van Tesla schaamte, maar dat kan ik prima naar mezelf verantwoorden: voor de prijs is er simpelweg niks beters op de markt namelijk.

Echter ben ik bang dat er een of andere gekkie mijn auto gaat bekrassen, omdat het een nieuwe Tesla is. Slaat nergens op, maar die mensen lopen wel rond.

Wat is de ervaring van mensen die recent hun Tesla hebben opgehaald? Gekke/boze reacties van mensen gehad?
Zie hier ervaringen, en ja, het komt nog steeds voor bij rijden in een Tesla:

https://www.nu.nl/nujij/6...willen-dat-het-stopt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:50
DeJurist schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:22:
..Ik vind de auto niet in proporties.
Dat vonden sommigen ook met het voorgaande model :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 11:44
[...]

Dus dat.
Ik kom uit een oudere auto met niks anders dan simpele cruise control en ik vind al deze AP en TACC helemaal niet zo bijzonder.
De CC gaat veels te vaak vertragen zonder enige reden. Ook als ik alleen rijd op de weg en dan eigenlijk altijd bij een splitsing van snelwegen.
Het remmen bij het passeren van een andere auto gaat te hard en daarna pakt hij te langzaam weer op.

Ik zou willen dat er een optie was voor ouderwetse domme CC en dus gewoon aan snelheid houden en verder niets.

Wellicht dat het in Texas op die lange wegen fijn werkt maar hier in NL is het wegennet zo dat je nog veels te vaak gas bij moet geven om niet teveel terug te vallen in snelheid.

Ik moet nu MEER doen om de auto op een constante snelheid te houden dan in de vorige auto (20 jaar oud).,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bomberman71 schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:28:
[...]

Dus dat.
Ik kom uit een oudere auto met niks anders dan simpele cruise control en ik vind al deze AP en TACC helemaal niet zo bijzonder.
De CC gaat veels te vaak vertragen zonder enige reden. Ook als ik alleen rijd op de weg en dan eigenlijk altijd bij een splitsing van snelwegen.
Het remmen bij het passeren van een andere auto gaat te hard en daarna pakt hij te langzaam weer op.

Ik zou willen dat er een optie was voor ouderwetse domme CC en dus gewoon aan snelheid houden en verder niets.

Wellicht dat het in Texas op die lange wegen fijn werkt maar hier in NL is het wegennet zo dat je nog veels te vaak gas bij moet geven om niet teveel terug te vallen in snelheid.

Ik moet nu MEER doen om de auto op een constante snelheid te houden dan in de vorige auto (20 jaar oud).,
Je auto van 20 jaar oud zal dan ook veel minder goed uit de veiligheidstesten komen. En aan veel minder eisen hebben voldaan. Praat het niet goed hoor maar heeft er wel mee te maken. Op een rustige snelweg vind ik het wel fijn. Ook op 3 baans tolweg in Frankrijk is het wel relaxed. Linker baan en 140 op de Autosteer is lekker relaxed rijden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Damocles.NL schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:48:
[...]

Hij blaast achterin echt vol op de kinderen met behoorlijk koude lucht terwijl de temperatuur voorin op zo een 20 graden staat. Ze ervaren dat als niet prettig. Ik denk dat het uitzetten van de blowers weer te warm zou worden. Alleen al de snelheid aanpassen zou al lekker zijn.

Zo'n scherm gaat 0 functionaliteit toevoegen aan features die niet bestaan. Oftewel, je gaat niet kachel features erbij krijgen voor achter omdat daar qua hardware namelijk niet in voorzien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Inspired schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:52:
[...]

Je auto van 20 jaar oud zal dan ook veel minder goed uit de veiligheidstesten komen. En aan veel minder eisen hebben voldaan. Praat het niet goed hoor maar heeft er wel mee te maken. Op een rustige snelweg vind ik het wel fijn. Ook op 3 baans tolweg in Frankrijk is het wel relaxed. Linker baan en 140 op de Autosteer is lekker relaxed rijden.
Het vertragen op een lege snelweg (en stiekem dus de cruise snelheid tijdelijk aanpassen) heeft niets met veiligheid te maken.
Enne, ik kom zelden boven de 120kmh.
Autosteer is leuk maar je moet constant een onnatuurlijke 'tegenstuur' geven zodat de auto door heeft dat je het stuur vast hebt.

1 maand geleden was het rusten van de handen op het stuur voldoende (zolang camera dat kon zien) maar de laatste tijd moet ik toch echt steeds kracht uitoefenen op het stuur.

Nah, overrated die standaard AP en de TACC vind ik ook tegen vallen.
In files zou je verwachten dat hij mooi zou mee kruipen maar soms trekt hij dan op als een malle om op het laatste moment te remmen.
En dat met de modernste HW4 op een Y van nog geen 6 maanden oud.
Geen storingen, geen meldingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 20-09 22:45
Bomberman71 schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:59:
[...]

Autosteer is leuk maar je moet constant een onnatuurlijke 'tegenstuur' geven zodat de auto door heeft dat je het stuur vast hebt.
Vraag me af of je überhaupt een tesla hebt als je dit zegt. Of je hebt je camera afgeplakt dat kan ook, maar ga dan niet dingen delen over functies die niet werken als je 't systeem tegen werkt.

Constant tegensturen is absoluut niet nodig tenzij je de camera afpakt. Ik kan zelfs mijn handen 5 cm van het stuur afhouden 'gevouwen' er omheen en dan stopt de melding al.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Pagina: 1 ... 66 ... 128 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: