Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-07 09:42
Oekol schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:05:
[...]

Vraag me af of je überhaupt een tesla hebt als je dit zegt. Of je hebt je camera afgeplakt dat kan ook, maar ga dan niet dingen delen over functies die niet werken als je 't systeem tegen werkt.

Constant tegensturen is absoluut niet nodig tenzij je de camera afpakt. Ik kan zelfs mijn handen 5 cm van het stuur afhouden 'gevouwen' er omheen en dan stopt de melding al.
Niet iedereen heeft graag een camera in het interieur ;) . De mijne blijft afgeplakt. Ik neem dat tegensturen er met plezier bij daarvoor.
Maar het blijft wel een vervelend iets. Jammer genoeg veroorzaakt door al die gebruikers die idiote oplossingen gebruikten zoals gewichtjes om het systeem te tricken. Waardoor het systeem steeds moeilijker werd.
Ik vind dat er terecht op mag geklaagd worden.

[ Voor 17% gewijzigd door this op 27-04-2025 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-07 21:50
[...]

Vraag me af of je überhaupt een tesla hebt als je dit zegt. Of je hebt je camera afgeplakt dat kan ook, maar ga dan niet dingen delen over functies die niet werken als je 't systeem tegen werkt.

Constant tegensturen is absoluut niet nodig tenzij je de camera afpakt. Ik kan zelfs mijn handen 5 cm van het stuur afhouden 'gevouwen' er omheen en dan stopt de melding al.
Ja, ik ga mijn tijd verdoen door geen tesla te hebben en hier dan onzin te verkopen.
Wat is dat nou voor redenatie.

Niks afgeplakt en gewoon een Tesla.
Het is geen nieuws dat AP steeds anders is met iedere update en de ervaringen zijn de afgelopen maanden erg wisselend geweest bij velen die soms al jaren Tesla rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:09
this schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:14:
[...]

Niet iedereen heeft graag een camera in het interieur ;) . De mijne blijft afgeplakt. Ik neem dat tegensturen er met plezier bij daarvoor.
Maar het blijft wel een vervelend iets. Jammer genoeg veroorzaakt door al die gebruikers die idiote oplossingen gebruikten zoals gewichtjes om het systeem te tricken. Waardoor het systeem steeds moeilijker werd.
Zeker, ik had het eerst ook. Maar de andere gebruikers zien je ook wel in je neus pulken hoor. Het verlaat je auto niet beloven ze nja. Toch geprobeerd zonder schuifje en dan hoef je niet meer tegen te sturen. Hij vergelijkt dan met een auto die geen camera had in 't interieur maar dat nu ook heeft naar alle waarschijnlijkheid, dus appels met peren. Maar het gras is altijd groener natuurlijk.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:55
this schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:14:
[...]

mijn interieur camera's zijn bij beide auto's ook afgeplakt. Ik heb veel liever 1 hand lichtjes op het stuur en soms 10 a 15sec niets omdat ik een boterham of een flesje drinken pak en open maak. Dat gaat op de "oude" manier prima zonder dat ik een ban krijg en de hele rit geen AP meer mag gebruiken. Met interieur camera aan flipt het systeem al als ik 2 sec naar het scherm kijk. Laat staan iets te eten pak.
En dan heb ik het ook nog niet over privacy idd.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
anti elppa schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:23:
[...]

mijne bij beide auto's ook afgeplakt. Ik heb veel liever 1 hand lichtjes op het stuur en soms 10 a 15sec niets omdat ik een boterham of een flesje drinken pak en open maak. Dat gaat op de "oude" manier prima zondat dat ik een ban krijg en de hele rit geen AP meer mag gebruiken. Met interieur camera aan flipt het systeem al als ik 2 sec naar het scherm kijk. Laat staan iets te eten pak.
En dan heb ik het ook nog niet over privacy idd.
Mee eens.
Het systeem is erg streng maar ondertussen kiest het merk zelf voor alles op dat scherm.
In dat opzicht werkt het contra productief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:09
Met een zonnebril op (nu mooi de tijd voor) heb je dat allemaal niet. Hoef je en je handen niet op stuur en tegen te drukken, plus hij zeurt niet zo snel met een zonnebril op.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Oekol schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:07:
Met een zonnebril op (nu mooi de tijd voor) heb je dat allemaal niet. Hoef je en je handen niet op stuur en tegen te drukken, plus hij zeurt niet zo snel met een zonnebril op.
draag nooit zonnebrillen. En privacy blijf ik een ding vinden. dus gewoon afplakken. Werk gewoon perfect voor mij. Geeft me alles was ik wil. Ik irriteer me namelijk niet aan 1 had op het stuur, met pauze van 10 tot 15 sec waarin ik kan doen wat ik wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Oekol schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:07:
Ik ga dat eens testen.

Wat mij opvalt is dat mijn 'recent apps' niet meer werkt.
Na de Update blijft die Handleiding daar staan, ook als ik andere apps gekozen heb.

Heb mijn fave app balk wel volzitten (sowieso te weinig ruimte mijn inziens) maar dan houd je als het goed is (volgens de officiele Tesla handleiding) 1 app icon over.

[ Voor 33% gewijzigd door Bomberman71 op 27-04-2025 10:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
anti elppa schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:20:
[...]

draag nooit zonnebrillen. En privacy blijf ik een ding vinden. dus gewoon afplakken. Werk gewoon perfect voor mij. Geeft me alles was ik wil. Ik irriteer me namelijk niet aan 1 had op het stuur, met pauze van 10 tot 15 sec waarin ik kan doen wat ik wil
Even om te stangen... heb je de buitencamera's ook afgeplakt... voor mijn privacy?

Ik vind het zelf een tegenstrijdig argument om de Interieur camera af te pakken voor jouw privacy maar de privacy van anderen aan de spreekwoordelijke laars te lappen.

Ik vind het zelfs soms best "raar" om sentry filmpjes terug te kijken en te beseffen dat de meeste mensen er dus geen weet van hebben dat er bergen auto's je continue opnemen in de publieke ruimte.

Uiteraard is het jouw goed recht en ik vind het prima, was gewoon even een hypothetische hersenkronkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:11
anti elppa schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:20:
[...]
Grappig eigenlijk dat je je zo druk maakt om privacy, maar dan toch Tesla rijdt. Bijna alles kunnen ze van je zien, als ze kwaadwillend zijn, en dan maak je je druk om hetgeen ze het minste interesseert, de binnenkant van je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Privacy is meer dan het portretrecht.
Er zijn mensen die niet willen dat er aan data van hun geld wordt gemaakt.
Hoe denk je dat FSD leert?
Petabytes aan data wordt door AI bekeken en op basis daarvan leren ze het systeem hoe mensen bochten nemen, anticiperen, inhalen, etc etc etc.

Er zijn mensen die het krom vinden dat ze voor premium data maandelijks moeten betalen maar ondertussen gaan er GB's aan data richting Tesla.

Ikzelf maak me hier niet zo druk om maar kan me voorstellen dat niet iedereen mee wilt werken aan alle data verzameling.

En ja, als je steeds meldingen krijgt van valse moeheid, en het kortstondig kijken naar je navigatie dan kan ik me voorstellen dat men die camera afplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:05
Privacy bestaat (zeker in Nederland) toch niet meer. Elke stap in een willekeurige woonwijk wordt opgenomen (hoofdzakelijk door Chinese merken doorbells en camera's en ik doe er zelf ook aan mee).

Ik blijf erbij, als je niets fout doet heb je ook niets te verbergen. Als er iemand opgewonden van wordt mij te zien sturen, veel plezier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
mjvdzwet schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:37:
[...]

Even om te stangen... heb je de buitencamera's ook afgeplakt... voor mijn privacy?

Ik vind het zelf een tegenstrijdig argument om de Interieur camera af te pakken voor jouw privacy maar de privacy van anderen aan de spreekwoordelijke laars te lappen.

Ik vind het zelfs soms best "raar" om sentry filmpjes terug te kijken en te beseffen dat de meeste mensen er dus geen weet van hebben dat er bergen auto's je continue opnemen in de publieke ruimte.

Uiteraard is het jouw goed recht en ik vind het prima, was gewoon even een hypothetische hersenkronkel.
ik heb in de 1e plaats de boel afgeplakt omdat het "nieuwe"systeem voor mij niet werkt. Ik ben ook zo'n gek die stalks in zijn nieuwe M3P gebouwd heeft, omdat tesla iets gemaakt heeft wat onveilig en onwerkbaar is.

dat ze mij dan niet kunnen zien zitten in de auto (ondanks dat ze zeggen dat ze dat niet doen) is mooi meegenomen.

Verder boeit de privacy van andere me geen ene moer. 99% vd mensen verkoopt zichzelf volledig online tegenwoordig en heeft het nog niet eens in de gaten...(gros heeft geen idee van de mogelijke gevolgen).

Komt ook nog bij dat de auto niet normaal te gebruiken is als ik de rest af zou plakken

[ Voor 4% gewijzigd door anti elppa op 27-04-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
gjcvro schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:37:
[...]

Grappig eigenlijk dat je je zo druk maakt om privacy, maar dan toch Tesla rijdt. Bijna alles kunnen ze van je zien, als ze kwaadwillend zijn, en dan maak je je druk om hetgeen ze het minste interesseert, de binnenkant van je auto.
dat boeit me ook niet. Mijn identiteit valt niet zomaar te linken met die idiote deurbellen op een random place. Mijn beelden in mijn tesla zijn wel direct gelinkt aan mijn ID. Dat is het grote verschil hier. Ik ben wel zo iemand die de buren zou aanspreken als zo'n ding op mijn voordeur gericht zou zijn ja. Gelukkig is die rage bij mij in de buurt nog niet aangeslagen.

[ Voor 7% gewijzigd door anti elppa op 27-04-2025 11:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-07 00:06
Bomberman71 schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:28:
[...]

Ik zou willen dat er een optie was voor ouderwetse domme CC en dus gewoon aan snelheid houden en verder niets.
Laatst met een Skoda Superb naar de wintersport gereden, door Duitsland, nou dan is zo'n ouderwetse cruisecontrol echt een drama. Constant remmen, weer aanzetten, remmen, weer aanzetten, ik vond en vind het niets. Terwijl zo'n Skoda ideaal is voor cruisen. En zuinig, In januari met mijn Tesla MY naar Oostenrijk geweest, dat ging relaxed, heel veel op Autopilot gereden, heerlijk.
Maar ieder zijn mening. Volgens mij is het verwachtingspatroon van een ieder zeer verschillend. Wat de een prima vindt is voor een ander onacceptabel. Dat maakt voor de laatste categorie het vinden van de ideale auto erg lastig denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:52
Maurice- schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:22:

Ik blijf erbij, als je niets fout doet heb je ook niets te verbergen. Als er iemand opgewonden van wordt mij te zien sturen, veel plezier!
Dat is nogal kort door de bocht.

Er zijn in de VS mensen die nu hun visa kwijt raken, of de VS niet binnen geraken omdat ze ergens een sympathie post of FB hebben gemaakt ten voordele van Palestina (niet Hamas), of kritiek hadden op een bom van Israel op Gaza.
Is dat iets fout doen?

Wat vandaag perfect legaal is, en niks fout kan morgen aanzien worden.

Als door profiling van jouw bestemmingen, of je kledij achter het stuur wordt bepaald dat je een ‘foute’ politieke mening hebt, dan kan dat door een ander regime aanzien worden als ongewenst gedrag.

Dus zo onschuldig vind ik die camera’s aan de binnenkant niet, en helemaal zorgeloos ben ik niet over auto’s die al mijn bewegingen gedurende jaren opslaan en bewaren… (en ik weet dat ook andere fabrikanten dit doen)
Ik vrees gewoon dat je geen enkele auto kan kopen die dat kan garanderen.
Maar Musk vertrouw ik gewoon minder dan anderen met mijn data.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Tommie12 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:55:
[...]

Dat is nogal kort door de bocht.

Er zijn in de VS mensen die nu hun visa kwijt raken, of de VS niet binnen geraken omdat ze ergens een sympathie post of FB hebben gemaakt ten voordele van Palestina (niet Hamas), of kritiek hadden op een bom van Israel op Gaza.
Is dat iets fout doen?

Wat vandaag perfect legaal is, en niks fout kan morgen aanzien worden.

Als door profiling van jouw bestemmingen, of je kledij achter het stuur wordt bepaald dat je een ‘foute’ politieke mening hebt, dan kan dat door een ander regime aanzien worden als ongewenst gedrag.

Dus zo onschuldig vind ik die camera’s aan de binnenkant niet, en helemaal zorgeloos ben ik niet over auto’s die al mijn bewegingen gedurende jaren opslaan en bewaren… (en ik weet dat ook andere fabrikanten dit doen)
Ik vrees gewoon dat je geen enkele auto kan kopen die dat kan garanderen.
Maar Musk vertrouw ik gewoon minder dan anderen met mijn data.
Idd helemaal eens! Om die reden ook heb ik geen enkele social media en zit ik alleen anoniem op wat fora.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
anti elppa schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:41:
[...]

dat boeit me ook niet. Mijn identiteit valt niet zomaar te linken met die idiote deurbellen op een random place. Mijn beelden in mijn tesla zijn wel direct gelinkt aan mijn ID. Dat is het grote verschil hier. Ik ben wel zo iemand die de buren zou aanspreken als zo'n ding op mijn voordeur gericht zou zijn ja. Gelukkig is die rage bij mij in de buurt nog niet aangeslagen.
Dat is dan wel weer bijzonder.
Aan de ene kant zeg je dat de privacy van anderen je geen moer kan schelen, maar hier vind je wel wat van.
Vele huizen in NL zijn rijtjes huizen dus iemand zijn huis (en dus ook voordeur) zal gegarandeerd op een deurcam staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Bomberman71 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:10:
[...]

Dat is dan wel weer bijzonder.
Aan de ene kant zeg je dat de privacy van anderen je geen moer kan schelen, maar hier vind je wel wat van.
Vele huizen in NL zijn rijtjes huizen dus iemand zijn huis (en dus ook voordeur) zal gegarandeerd op een deurcam staan.
ik heb geen rijtjes huis ;)

Heel eerlijk, ik ben van meening dat die deurbellen verboden moeten worden. Ga je het wetboek er op na slaan, dan kunnen sowieso 99,9% van die dingen van de muur geschroeft worden omdat de buren of de straat in beeld is.
Nut van die dingen ontgaat me volledig ook. Iets met onzinnige rage.

Maargoed, dit is wel extreem offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
anti elppa schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:41:
[...]

Ik heb het niet over de random deurbel. Ik heb het over alle andere data die ze uit de tesla kunnen zuigen, inclusief de beelden van alle buitencamera's. Als ze moeite doen kunnen ze een behoorlijk goede gok doen waar je (ik noem maar wat) volgende week donderdag om 14.35 bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:25
Moest zo laatst lachen toen ik zonder smartphone op zak naar de Tesla liep.
Kreeg de kofferklep niet open. Daarna voelen aan m'n broekzakken en nee, geen smartphone bij.
Weer naar binnen, telefoon gevonden en melding dat iemand de kofferklep probeerde te openen en kon in de opname mezelf heel mooi in beeld zien vloeken en zoeken naar m'n telefoon.
Je staat hoe dan ook op beeld wanneer je naar de auto loopt.. :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
anti elppa schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:12:
[...]

ik heb geen rijtjes huis ;)

Heel eerlijk, ik ben van meening dat die deurbellen verboden moeten worden. Ga je het wetboek er op na slaan, dan kunnen sowieso 99,9% van die dingen van de muur geschroeft worden omdat de buren of de straat in beeld is.
Nut van die dingen ontgaat me volledig ook. Iets met onzinnige rage.

Maargoed, dit is wel extreem offtopic
Dan zou een Tesla met Sentry ook niet meer kunnen, immers die filmt alles in de omgeving.

En vwb het nut van die deurbel camera's, heel simpel. Veiligheid.
Ik werk in de opsporing en je wilt niet weten hoeveel criminelen gepakt zijn dankzij die 'simpele' camera's.

[ Voor 13% gewijzigd door Bomberman71 op 27-04-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 17:52
sonina schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:23:
Kreeg de kofferklep niet open. Daarna voelen aan m'n broekzakken en nee, geen smartphone bij.
Weer naar binnen, telefoon gevonden en melding dat iemand de kofferklep probeerde te openen en kon in de opname mezelf heel mooi in beeld zien vloeken en zoeken naar m'n telefoon.
Enkel als Sentry aan staat.
En dat doe ik uiterst zelden.

Met Sentry uit valt de auto toch in slaap en wordt er niet naar de camera’s gekeken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
gjcvro schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:16:
[...]

Ik heb het niet over de random deurbel. Ik heb het over alle andere data die ze uit de tesla kunnen zuigen, inclusief de beelden van alle buitencamera's. Als ze moeite doen kunnen ze een behoorlijk goede gok doen waar je (ik noem maar wat) volgende week donderdag om 14.35 bent.
Klopt. Zou ik ook liever allemaal niet hebben. Maar een fiat panda uit 1990 is niet echt comfortabel en veilig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bomberman71
Tommie12 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:40:
[...]

Enkel als Sentry aan staat.
En dat doe ik uiterst zelden.

Met Sentry uit valt de auto toch in slaap en wordt er niet naar de camera’s gekeken.
Het verbruik van Sentry vind ik wel bizar.
Snap niet dat ze niet een simpele chip hebben die de beveiligings functie kan doorvoeren en een fractie verbruikt.
Snap niet dat zoiets rustig 5% kan kosten in pak hem beet 11 uur sentry terwijl ik met die energie normaal een kleine 20km de gehele auto kan verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Bomberman71 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:24:
[...]

Dan zou een Tesla met Sentry ook niet meer kunnen, immers die filmt alles in de omgeving.

En vwb het nut van die deurbel camera's, heel simpel. Veiligheid.
Ik werk in de opsporing en je wilt niet weten hoeveel criminelen gepakt zijn dankzij die 'simpele' camera's.
Ja maar wat is er dan veiliger aan? Dan zijn ze dus al binnen geweest. En is de inbraak dus gewoon gelukt. Dan worden ze gepakt door die camera. Heel mooi. 3 dagen later staan ze weer buiten met een taakstraf. Week later lopen ze het huis van de overburen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Mackeessie schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:48:
[...]

Laatst met een Skoda Superb naar de wintersport gereden, door Duitsland, nou dan is zo'n ouderwetse cruisecontrol echt een drama. Constant remmen, weer aanzetten, remmen, weer aanzetten, ik vond en vind het niets. Terwijl zo'n Skoda ideaal is voor cruisen. En zuinig, In januari met mijn Tesla MY naar Oostenrijk geweest, dat ging relaxed, heel veel op Autopilot gereden, heerlijk.
Maar ieder zijn mening. Volgens mij is het verwachtingspatroon van een ieder zeer verschillend. Wat de een prima vindt is voor een ander onacceptabel. Dat maakt voor de laatste categorie het vinden van de ideale auto erg lastig denk ik.
Daarom ook de optie.
Op sommige momenten zou ik de CC gewoon VAST willen kunnen zetten en dus geen bemoeienis met die snelheid als ik alleen op de weg ben en niemand voor en achter me is.
Het systeem blijft kijken naar borden en past toch steeds de snelheid aan bij snelweg bochten en splitsingen en daar baal ik enorm van.
Vind het bizar dat ik sommige bochten niet met gewoon 110km/h door kan komen en dus weer gas bij moet gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-07 13:12
shinken82 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:16:
[...]

Ik heb specifiek gevraagd over de 2022 model. En AI haalt zijn informatie ook gewoon van websites.

[...]
AI voorspelt alleen het volgende woord aan de tekst wat die voor je genereert. En dat werkt zo goed, dat je denkt dat het AI snapt wat het aan het scrhijven is. Niet dus. Het heeft geen flauw idee. Het kan zijn dat om het model van die AI te bouwen websites zijn gebruikt (OOIT), maar hij checkt niet live die website als een bron. Die laatste heet RAG en gebeurt alleen voor specifieke oplossingen en niet voor de generieke AI chatbots die gratis beschikbaar zijn.

Door AI door te vragen kan je na 1-2 andere prompts de tegenover gestelde als antwoord krijgen. Gebruik maar AI niet als Google. Het is niet hetzelfde.

[ Voor 18% gewijzigd door macedon op 27-04-2025 14:44 ]

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
anti elppa schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:48:
[...]

Ja maar wat is er dan veiliger aan? Dan zijn ze dus al binnen geweest. En is de inbraak dus gewoon gelukt. Dan worden ze gepakt door die camera. Heel mooi. 3 dagen later staan ze weer buiten met een taakstraf. Week later lopen ze het huis van de overburen binnen.
Heel vaak juist bij grotere zaken waarbij criminelen op een bepaalde plekken geplaatst kunnen worden ahv hun reis langs de vele camera's.
Inbraak vind nauwelijks plaats langs de voordeur overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Bomberman71 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:46:
[...]

Het verbruik van Sentry vind ik wel bizar.
Snap niet dat ze niet een simpele chip hebben die de beveiligings functie kan doorvoeren en een fractie verbruikt.
Snap niet dat zoiets rustig 5% kan kosten in pak hem beet 11 uur sentry terwijl ik met die energie normaal een kleine 20km de gehele auto kan verplaatsen.
NotATeslaApp heeft vorig jaar een uitgebreid artikel geschreven waarom het verbruik zo hoog is/was en dat na een complete architectuur aanpassing het iig voor de CT is verbeterd. Ik weet niet in hoeverre dit inmiddels naar de 3/Y is doorgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
pdidi schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:33:
[...]

NotATeslaApp heeft vorig jaar een uitgebreid artikel geschreven waarom het verbruik zo hoog is/was en dat na een complete architectuur aanpassing het iig voor de CT is verbeterd. Ik weet niet in hoeverre dit inmiddels naar de 3/Y is doorgevoerd
Had gelezen dat men middels een GPU de data ging analyseren en dat scheelde pak hem beet 50%.
Nog niets gezien op de 3/Y.
En dan nog, blijf ik het VEEL energie vinden voor een taak die qua hardware een simpele budget smartphone makkelijk zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
sonina schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:23:
Of dom staan te kijken dat de deur niet open gaat, zeker weten dat je de telefoon bij je hebt en er dan achter komen dat je telefoon compleet leeg is. 8) Gelukkig had ik het pasje ook bij me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Bomberman71 schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:38:
[...]

Had gelezen dat men middels een GPU de data ging analyseren en dat scheelde pak hem beet 50%.
Nog niets gezien op de 3/Y.
En dan nog, blijf ik het VEEL energie vinden voor een taak die qua hardware een simpele budget smartphone makkelijk zou kunnen doen.
Nee geen GPU. Bewegings detectie gaat nu via de FSD computer ipv MCU. Ook niet vergeten dat het 8 video streams zijn en dat het wel veilig moet gebeuren, want camera's zijn in eerste instantie voor het AP/FSD rijden bedoeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
gjcvro schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:38:
[...]

Of dom staan te kijken dat de deur niet open gaat, zeker weten dat je de telefoon bij je hebt en er dan achter komen dat je telefoon compleet leeg is. 8) Gelukkig had ik het pasje ook bij me.
Of staan zwaaien met je telefoon en het systeem weer te vervloeken om er vervolgens achter te komen dat je Bluetooth had uitgezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuroticaPills
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:40
Zou die Spring update inmiddels wel willen. Dankzij een angststoornis is navigeren met snelwegen vermijden soms enorm fijn, mooi dat dit met de komende update eindelijk mogelijk wordt.

Er is zeker geen planning wie wanneer de update krijgt he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
NeuroticaPills schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:26:
Zou die Spring update inmiddels wel willen. Dankzij een angststoornis is navigeren met snelwegen vermijden soms enorm fijn, mooi dat dit met de komende update eindelijk mogelijk wordt.

Er is zeker geen planning wie wanneer de update krijgt he?
Angst voor de snelweg of de files :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-07 03:55
Kreeg deze mail n.a.v. premium op mijn nieuwe auto. (Op mijn vorige auto had ik het altijd erbij gekocht)
Maar ik las hier op het forum dat sommige dingen als live traffic info nu ook zonder premium is? Deze mail zegt iets anderds?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PK-yNyACllAoIjl-y64n51F0W4Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pRzwoq4io7Dr9277AzvLMXWj.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
refused81 schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:52:
Kreeg deze mail n.a.v. premium op mijn nieuwe auto. (Op mijn vorige auto had ik het altijd erbij gekocht)
Maar ik las hier op het forum dat sommige dingen als live traffic info nu ook zonder premium is? Deze mail zegt iets anderds?

[Afbeelding]
Live verkeersinfo vs live verkeersinfo op je route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Laatst online: 23:40
Ik wilde gisteren mijn auto van de laadpaal in de straat halen en verzetten en ook ik had mijn telefoon niet bij. Wel mijn Apple Watch, die gaf echter aan niet meer verbonden te zijn met mijn telefoon (te ver weg)

De auto ging niet open, pas toen ik de Tesla app opende op mijn Watch ging hij open en kon ik ermee weg rijden. Maar eerst de voorbak openen en de laadkabel loskoppelen. Ook dat ging gewoon via de Watch-app zonder telefoonverbinding, rechtstreeks via Bluetooth met de auto.

Werkte allemaal verassend goed, op het verplicht moeten openen van de app na. Niet een grote ramp, wel jammer.

Maar nu ben ik benieuwd of het wel hoort te werken als je de app niet open hebt staan. Iemand ook ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-07 03:55
gjcvro schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:56:
[...]

Live verkeersinfo vs live verkeersinfo op je route.
Ligt vast aan mij… maar ik snap het verschil niet?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
refused81 schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:48:
[...]

Ligt vast aan mij… maar ik snap het verschil niet?
Bij premium zie je op de gehele kaart gekleurde lijntjes, bij niet premium alleen op de geplande route.

De navigatie houdt altijd rekening met de verkeersdrukte ook met niet premium.

[ Voor 12% gewijzigd door mjvdzwet op 27-04-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-07 13:29

djbarney

XBL: DeejayBarney

mjvdzwet schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:49:
[...]

Bij premium zie je op de gehele kaart gekleurde lijntjes, bij niet premium alleen op de geplande route.

De navigatie houdt altijd rekening met de verkeersdrukte ook met niet premium.
de gehele kaart met gekleurde lijntjes is dan denk ik alleen als je geen actieve route hebt aan staan, want ik heb met premium op de m3h alleen de kleuren op de actieve route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
djbarney schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:52:
[...]

de gehele kaart met gekleurde lijntjes is dan denk ik alleen als je geen actieve route hebt aan staan, want ik heb met premium op de m3h alleen de kleuren op de actieve route.
Het is inderdaad de kaartweergave zonder route met kleurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-07 14:21
djbarney schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:52:
[...]

Waarschijnlijk heb je de lijntjes gewoon uitstaan 😉

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
pdidi schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:52:
[...]

Nee geen GPU. Bewegings detectie gaat nu via de FSD computer ipv MCU. Ook niet vergeten dat het 8 video streams zijn en dat het wel veilig moet gebeuren, want camera's zijn in eerste instantie voor het AP/FSD rijden bedoeld
Idd FSD computer.
Die streams zijn niet zo bijzonder vind ik. Een smartphone neemt tegenwoordig ook video footage op over meerdere lenzen en encrypting is niks nieuws. Een smartphone kan je weken blijven laden en in bedrijf houden met de energie van 1 nacht Sentry.
Het is niet zo dat de Tesla super HQ 120HZ HDR footage opneemt.
Ik hoop dat ze er iets mee gaan doen want in het verhaal duurzaamheid is Sentry nauwelijks duurzaam te noemen. Het is enorm veel energie die verbruikt wordt. (+/- 3kwh !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
xFeverr schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:22:
Ik wilde gisteren mijn auto van de laadpaal in de straat halen en verzetten en ook ik had mijn telefoon niet bij. Wel mijn Apple Watch, die gaf echter aan niet meer verbonden te zijn met mijn telefoon (te ver weg)

De auto ging niet open, pas toen ik de Tesla app opende op mijn Watch ging hij open en kon ik ermee weg rijden. Maar eerst de voorbak openen en de laadkabel loskoppelen. Ook dat ging gewoon via de Watch-app zonder telefoonverbinding, rechtstreeks via Bluetooth met de auto.

Werkte allemaal verassend goed, op het verplicht moeten openen van de app na. Niet een grote ramp, wel jammer.

Maar nu ben ik benieuwd of het wel hoort te werken als je de app niet open hebt staan. Iemand ook ervaring?
Zo heb ik het ook ingesteld (allebei op mijn Apple Watch én mijn iPhones) expres, voor veiligheidsredenen. En hoe ik het gedaan heb? Ik heb "ververs op achtergrond" deactiveerd. Kijk maar naar de instellingen van je Apple Watch of jij dat ook (per ongeluk) deactiveerd hebt (of voor de Tesla app specifiek of voor alle apps tegelijk).

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12

Damian

Insane Obtrusion

Damian schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:09:
[...]

Nou, ik ben eigenlijk stom verbaasd over hoe strak het gelukt is :D Wel wat dingen geleerd waardoor het bij de volgende (mijn eigen stuur) sneller en makkelijker moet gaan, maar het is echt super strak geworden:

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Qua werk viel het ook heel erg mee, zelfs het naaien was eigenlijk super makkelijk. Denk dat ik in totaal een uurtje er mee bezig geweest ben. Nu natuurlijk even afwachten hoe mooi het blijft zitten en hoe slijtvast het is, maar dit is 100% verbetering natuurlijk :P Heb trouwens meerdere setjes gekocht, deze vond ik wel stoer, even kijken welke er op mijn eigen stuur gaat :P
Echt super blij mee, weer als nieuw :P

Alleen met het terug plaatsen van de airbag ff schrikken. De claxon bleef hangen :D Duurde ff voordat ik hem er weer af kreeg, is nogal een gepiel met een pinnetje die je in de zijkant van het stuur moet steken om de airbag los te krijgen... buren keken nogal verbaasd/geïrriteerd :D Op de foto zit de airbag dus nog een kleine stukje naar voren.

Poging nummer 2 voor de zekerheid maar even naar een verlaten landweggetje gereden met wat gereedschap, maar toen was het meteen in 1 keer goed :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpXILRhpqanGvVKY52XAd8_AmQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQ9f3O6mSHBfqHuqILBcnV8A.jpg?f=fotoalbum_large

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-07 23:29
Met de Model 3 recent voor t eerst op vakantie geweest naar Zweden.

Waar ik eerst veel klachten had in Nederland met de autopilot en de phantom breaks heb ik in al die kilometers letterlijk niet één phantom break gehad, zelfs niet bij de vele wegwerkzaamheden op de autobahn! Het reed fenomenaal.

Minder ben ik te spreken over de superchargers. Veel staan op matige industrieterreinen waar weinig is qua faciliteiten en zelfs bij de grotere zit je vaak te wachten (veel palen waren stuk!) en geen speeltuinen of fatsoenlijke faciliteiten; ik stop veel liever bij de betere parkings met benzinestation, maar daar valt de hoeveelheid laadpalen weer tegen.

Verder prima te doen allemaal, maar elektrisch rijden op vakantie viel me toch wel wat tegen ivt benzine. Al is de efficiëntie van de standaard rwd wel echt top, 150 wh gemiddeld per km, terwijl ik regelmatig lange stukken 130 reed.

Ik zag ook dat mn bandenspanning naar 3.3 bar ging. Koud zitten ze op 2.9 bar. Is dat niet te hard?

[ Voor 13% gewijzigd door Belecthor op 27-04-2025 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-07 21:40
pdidi schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:52:
[...]

Als het dan ook goed gebeurde. Het lijkt erop dat Sentry een voorkeur heeft voor de zij-camera's dan wat ervoor en achter gebeurt. Zo had ik de fiets van mijn zoontje achter de auto gezet en deze is gewoon door een kind meegenomen. Aangezien dit pal voor de camera gebeurt, verwachte ik dat er beelden van zouden zijn. Mee nee. Niets opgenomen. Naast mijn tientalle onverklaarbare krassen. Maar zodra er ook maar iemand naast de portieren loopt, dan gaan alle toeters en bellen af.

Nee, ik vind het echt zonde van de energie (toch 5-10 kWH per nacht per auto) en dat je dan niet erop kunt vertrouwen dat hij alles filmt, in plaats van selectief. Moet je dan meenemen in je berekening hoeveel energie er verloren gaat....

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-07 07:27
Frosty__ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:32:
[...]

Ik heb er zelf nieuwe Continental Allseasoncontact 2 banden onder gelegd om ook in de winter met gladheid veilig te kunnen rijden. Prima banden en doen het beter (lees minder trillen) dan de af-fabriek Hankook Ev banden die waren afgevlakt door het lange stilstaan in China en boot. Met de Conti's echter wel twee keer terug gemoeten naar Kwik-Fit om opnieuw te balanceren. Daarna was het goed en het trillen een stuk minder. Totdat ik er achter kwam dat die kerel van Kwik-Fit de bandenspanning op 3,1 bar had gezet i.p.v. de geadviseerde 2.9 bar. Dus ik teruggebracht naar 2.9 waarna het trillen vrijwel helemaal weg... leek.

Overall is het nu best aardig maar ik ervaar nog steeds trillingen. Onze M3H met 19inch velgen lijkt "gewoon" gevoelig voor verschillende typen asfalt. Rijd ik bij ons het dorp uit met 60km/uur dan voel ik op hetzelfde stuk weg van 200 meter een lichte trilling in de hele auto. Niet heel heftig maar ik voel het wel. Deed onze vorige auto, Golf, totaal niet moeilijk over. Na die 200 meter is het weer weg. En ik merk verder niks aan dat stuk asfalt, zie er niks bijzonders aan en ook niet dat 't stuur lichtjes trekt door spoorvorming o.i.d.

Snelweg kan ik probleemloos op cruise control zeg 110km/uur rijden. En opeens kan dat overgaan tot (lichte) trillingen vanwege spoorvorming in asfalt o.i.d. Ook dat herken ik totaal niet van eerdere auto's die ik gereden heb.

Dus ik twijfel wat ik nu ga doen. Ik baal er behoorlijk van want het bederft het rijplezier van de verder o zo fijne auto. Ik heb weinig trek in de Tesla service die mij mogelijk weer gaat proberen te overtuigen dat het normaal is en binnen de marges valt. Want ik weet ondertussen wel beter door de ervaringen hier op het forum.
Ik ben ondertussen terug geweest naar Tesla Tilburg om het probleem met het trillen te verhelpen. Ze hebben de wielen (velg + band) achter verwisseld L <> R. Geen idee waarom en bij doorvragen werd 't niet veel duidelijker. En ze hebben de banden m.b.v. roadforce opnieuw gebalanceerd. Ik moet zeggen dat het echt stukken beter is!

Daarnaast heb ik het vermoeden dat ze een velg hebben verwisseld maar ik kan het niet hard maken. Er zit nu schade op een stukje vd velg wat er voorheen vrijwel zeker niet zat. Stom van mezelf dat ik op voorhand geen foto's heb gemaakt.

Wat nog overblijft is het issue met de stoel. Die zet regelmatig een stapje naar links of rechts met een soort klik. Ze konden het niet reproduceren. En ik moet zeggen; als ik zelf aan de stoel duw en trek krijg ik er ook geen beweging in. Maar ik ervaar het tijdens het rijden toch echt bij het maken van een bocht. Lees er op internet wel meer over maar (vooral) dan bij accelereren/remmen.

Ik baal nog wel van die stoel maar verder bij Tesla Tilburg wel heel netjes geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:49
Damian schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:09:
[...]
Poging nummer 2 voor de zekerheid maar even naar een verlaten landweggetje gereden met wat gereedschap, maar toen was het meteen in 1 keer goed :P
Je weet dat je de auto ook uit kunt schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

jongetje schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:33:
[...]

Je weet dat je de auto ook uit kunt schakelen?
Juh snap ik, maar geen zin om weer de accu e.d. los te trekken, dit werkte ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Belecthor schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:22:

Minder ben ik te spreken over de superchargers. Veel staan op matige industrieterreinen waar weinig is qua faciliteiten en zelfs bij de grotere zit je vaak te wachten (veel palen waren stuk!) en geen speeltuinen of fatsoenlijke faciliteiten; ik stop veel liever bij de betere parkings met benzinestation, maar daar valt de hoeveelheid laadpalen weer tegen.
Denk dat dit (helaas) komt door het conflict wat tesla in Zweden heeft met de bonden. Daardoor mogen geen elektriciens aan de installaties van tesla zitten omdat ze anders geweerd worden van andere werkzaamheden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
Damian schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:05:
[...]

Juh snap ik, maar geen zin om weer de accu e.d. los te trekken, dit werkte ook ;)
Accu lostrekken? Ik bedoel uitschakelen, zoals je een PC ook uitschakelt:

Zet de selectiehendel (als je die hebt) in stand P (Parkeren).
Tik op Bediening > Veiligheid > Uitschakelen op het touchscreen.
Wacht ten minste twee minuten zonder interactie met de auto. U mag niet de portieren openen, het rempedaal aanraken, het touchscreen aanraken, etc.
Na twee minuten moet u het rempedaal intrappen of het portier openen om de auto te activeren.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 28-04-2025 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desert spider
  • Registratie: December 2007
Frosty__ schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:19:
[...]

Wat nog overblijft is het issue met de stoel. Die zet regelmatig een stapje naar links of rechts met een soort klik. Ze konden het niet reproduceren. En ik moet zeggen; als ik zelf aan de stoel duw en trek krijg ik er ook geen beweging in. Maar ik ervaar het tijdens het rijden toch echt bij het maken van een bocht. Lees er op internet wel meer over maar (vooral) dan bij accelereren/remmen.

Ik baal nog wel van die stoel maar verder bij Tesla Tilburg wel heel netjes geholpen.
Ik zit op dit moment bij Tesla Groningen voor onder andere dit probleem. De monteur denkt het gevonden te hebben. Er zit onder de stoel aan de voorkant een kunststof stang/beugel. Deze zit los waardoor bij een bocht de beugel beweegt en "botst" tegen de stoel. Dit is wat je voelt. Ik moet nog horen of dit "by design" is, of gefixed kan worden.

De beugel zit helemaal aan de voorkant, je ziet het meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 10:36
Belecthor schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:22:

Waar ik eerst veel klachten had in Nederland met de autopilot en de phantom breaks heb ik in al die kilometers letterlijk niet één phantom break gehad, zelfs niet bij de vele wegwerkzaamheden op de autobahn! Het reed fenomenaal.

Verder prima te doen allemaal, maar elektrisch rijden op vakantie viel me toch wel wat tegen ivt benzine. Al is de efficiëntie van de standaard rwd wel echt top, 150 wh gemiddeld per km, terwijl ik regelmatig lange stukken 130 reed.

Ik zag ook dat mn bandenspanning naar 3.3 bar ging. Koud zitten ze op 2.9 bar. Is dat niet te hard?
Was dit alleen in Zweden? Ik ben in Duitsland en Frankrijk wel gewend dat er ook leuke superchargers zitten. Vaak doe ik wel vooronderzoek om die eruit te pikken voor ik vertrek. :)

Mijn banden zitten koud op 3 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:43
SL65 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:08:
Iemand bekend met het volgende? Ik zit op de .14 update en heb nu ook de zijcamera’s in sentry mode. Sinds de update is de video viewer echter trager met laden en zie ik alleen maar de thumbnails en verder zwart beeld bij de video’s zelf. De video’s spelen wel af, of althans het scherm loopt niet vast en je kan voor en achteruit spoelen. Net even snel opnieuw opgestart maar dat leek weinig uit te maken.
Heb jij inmiddels al een oplossing gevonden?

De dashcam app in de auto is nu compleet waardeloos geworden en de enige manier om beelden te bekijken is door de USB stick aan laptop te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:05
Bobo221 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:08:
[...]

De dashcam app in de auto is nu compleet waardeloos geworden en de enige manier om beelden te bekijken is door de USB stick aan laptop te pluggen.
Gaat toch ook prima via de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:43
Maurice- schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:15:
[...]

Gaat toch ook prima via de app?
Ik heb geen premium connectivity dus ik kan de beelden niet via de app benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-07 12:02
Frosty__ schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:19:
[...]

Ik ben ondertussen terug geweest naar Tesla Tilburg om het probleem met het trillen te verhelpen. Ze hebben de wielen (velg + band) achter verwisseld L <> R. Geen idee waarom en bij doorvragen werd 't niet veel duidelijker. En ze hebben de banden m.b.v. roadforce opnieuw gebalanceerd. Ik moet zeggen dat het echt stukken beter is!

Daarnaast heb ik het vermoeden dat ze een velg hebben verwisseld maar ik kan het niet hard maken. Er zit nu schade op een stukje vd velg wat er voorheen vrijwel zeker niet zat. Stom van mezelf dat ik op voorhand geen foto's heb gemaakt.

Ik ben al maanden met hetzelfde gevecht bezig met de trillingen in mijn model Y. Twee keer opnieuw gebalanceerd. Nieuwe set achterbanden gekregen en een uitlijning (allemaal vanuit de lease betaald gelukkig). Nu liggen de zomerbanden erop en is het probleem niet veranderd/verminderd (had gehoopt dat de zomerbanden iets zouden helpen)...

De trillingen blijven bij 120-130kmh echter nog altijd bestaan en ik ben echt ten einde raad. Het kost mij zoveel tijd om de auto telkens weg te brengen en de leasemaatschappij wordt er ook niet bepaald gelukkig van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:57
[...]

Werkt hier perfect naar behoren, zit wel op 2025.14.1. Gisteren nog een prachtig beeldje opgeleverd, reed een mistbank in tijdens zonsopgang... Kon het nadien van langs de 8 camerabeelden bekijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desert spider
  • Registratie: December 2007
desert spider schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:03:
[...]

Ik zit op dit moment bij Tesla Groningen voor onder andere dit probleem. De monteur denkt het gevonden te hebben. Er zit onder de stoel aan de voorkant een kunststof stang/beugel. Deze zit los waardoor bij een bocht de beugel beweegt en "botst" tegen de stoel. Dit is wat je voelt. Ik moet nog horen of dit "by design" is, of gefixed kan worden.

De beugel zit helemaal aan de voorkant, je ziet het meteen.
Net terugkoppeling gehad. Blijkt zo te horen. Ze hebben wel een melding gemaakt dat dit blijkbaar klachten geeft. Zal binnenkort zelf eens kijken of ik de beugel wat vaster kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
[...]

Werkt goed hier in de auto, alleen de dashcam app opstarten vind ik tergend langzaam vergeleken met wat het eerst was.
Overzicht van de cams is nu wel beter geworden maar een 'loading' progressie bar ben ik niet gewend bij Tesla en vind ik jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-07 07:27
Krijnemans schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:24:
[...]

Ik ben al maanden met hetzelfde gevecht bezig met de trillingen in mijn model Y. Twee keer opnieuw gebalanceerd. Nieuwe set achterbanden gekregen en een uitlijning (allemaal vanuit de lease betaald gelukkig). Nu liggen de zomerbanden erop en is het probleem niet veranderd/verminderd (had gehoopt dat de zomerbanden iets zouden helpen)...

De trillingen blijven bij 120-130kmh echter nog altijd bestaan en ik ben echt ten einde raad. Het kost mij zoveel tijd om de auto telkens weg te brengen en de leasemaatschappij wordt er ook niet bepaald gelukkig van.
Ik snap het want het is geen feest. En mijn ervaring is dat ze bij de Tesla Service doen alsof je de eerste bent die het meld. Als je dan vervolgens in gesprek gaat dan blijkt dat ze het heus wel weten. Maar dat getouwtrek vind ik zeer irritant en niks met 'Service' te maken hebben. Zullen wel orders van hogerhand zijn..

Tja, ik heb best veel over het issue gelezen. Van speling op ophanging, gedoe met lagers tot kromme velgen aan toe. Maar het feit dat het enkel bij bepaalde snelheden optreed doet mij vermoeden dat het geen kromme velgen zijn. Hebben ze de uitlijning met roadforce al gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

-Splash- schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:09:
[...]

Was dit alleen in Zweden? Ik ben in Duitsland en Frankrijk wel gewend dat er ook leuke superchargers zitten. Vaak doe ik wel vooronderzoek om die eruit te pikken voor ik vertrek. :)

Mijn banden zitten koud op 3 bar.
Laatst bij een supercharger in AT (https://www.tesla.com/nl_...ppenhofSelfServeDemoDrive) geweest, was een groot laadplein met één volgescheten dixie... Mijn vrouw kon opeens 2 uur extra haar plassen ophouden :+
Was op een rit van 7 superchargers de enige waar dit zo was gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

jongetje schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:14:
[...]

Accu lostrekken? Ik bedoel uitschakelen, zoals je een PC ook uitschakelt:

Zet de selectiehendel (als je die hebt) in stand P (Parkeren).
Tik op Bediening > Veiligheid > Uitschakelen op het touchscreen.
Wacht ten minste twee minuten zonder interactie met de auto. U mag niet de portieren openen, het rempedaal aanraken, het touchscreen aanraken, etc.
Na twee minuten moet u het rempedaal intrappen of het portier openen om de auto te activeren.
Dan werkt de claxon nog gewoon hoor ;) Heel veel dingen werken dan nog, zoals elektrische ramen e.d. Echt uit is hij dan zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Frosty__ schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:48:
En mijn ervaring is dat ze bij de Tesla Service doen alsof je de eerste bent die het meld.
Dat is niet alleen bij Tesla zo, bij zo'n beetje elk ander merk hetzelfde meegemaakt. Bijna letterlijk met 2 klanten achter elkaar. Ze kunnen ook moeilijk zeggen "ja dat wisten we , we wachten alleen tot mensen beginnen te klagen" Dan voel je je ook belazerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:44
[...]

Constant tegensturen is BIJ MIJ absoluut niet nodig tenzij je de camera afpakt. Ik kan zelfs mijn handen 5 cm van het stuur afhouden 'gevouwen' er omheen en dan stopt de melding al.
FTFY

Ik moet hier ook gewoon veel trekken en tegensturen. Camera niet afgeplakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:46
[...]

Nee nog niet. Heb het gevoel dat de 2025.14.1 de oplossing is aangezien meer mensen dit probleem hebben met de 2025.14 versie. Helaas kan Tesla niet een update pushen naar een individuele auto dus nu staat er nog een vraag uit naar de Technical Support maar hoop ik eigenlijk zsm de update te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Oid schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:14:
[...]

Laatst bij een supercharger in AT (https://www.tesla.com/nl_...ppenhofSelfServeDemoDrive) geweest, was een groot laadplein met één volgescheten dixie... Mijn vrouw kon opeens 2 uur extra haar plassen ophouden :+
Was op een rit van 7 superchargers de enige waar dit zo was gelukkig
Ik zag in Duitsland dat er regelmatig een apart gebouw bij stond met wat automaten en een toilet:
https://maps.app.goo.gl/oczUPsBWdvyk9eD67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
donald_dick schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:31:
[...]

Als het dan ook goed gebeurde. Het lijkt erop dat Sentry een voorkeur heeft voor de zij-camera's dan wat ervoor en achter gebeurt. Zo had ik de fiets van mijn zoontje achter de auto gezet en deze is gewoon door een kind meegenomen. Aangezien dit pal voor de camera gebeurt, verwachte ik dat er beelden van zouden zijn. Mee nee. Niets opgenomen. Naast mijn tientalle onverklaarbare krassen. Maar zodra er ook maar iemand naast de portieren loopt, dan gaan alle toeters en bellen af.
Vreemd, bij mij geen problemen. Wel opletten dat Sentry pas aan gaat als de auto in Park staat, je bent uitgestapt en afgesloten is. Sinds de lente update kun je instellen dat Sentry al meteen aangaat als je de auto in Park zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-07 12:02
Frosty__ schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:48:
[...]

Ik snap het want het is geen feest. En mijn ervaring is dat ze bij de Tesla Service doen alsof je de eerste bent die het meld. Als je dan vervolgens in gesprek gaat dan blijkt dat ze het heus wel weten. Maar dat getouwtrek vind ik zeer irritant en niks met 'Service' te maken hebben. Zullen wel orders van hogerhand zijn..

Tja, ik heb best veel over het issue gelezen. Van speling op ophanging, gedoe met lagers tot kromme velgen aan toe. Maar het feit dat het enkel bij bepaalde snelheden optreed doet mij vermoeden dat het geen kromme velgen zijn. Hebben ze de uitlijning met roadforce al gedaan?
De auto is helemaal uitgelijnd met Hunter (af fabriek was het drama trouwens...).
De banden zijn al paar keer opnieuw gebalanceerd. Allemaal bij de bandengarage waar ik ook voor mijn bandenwissels ga vanuit de lease. Feit is dat ik er geen verstand van heb en dat zij er dag in dag uit mee bezig zijn. Ik heb dus wel het vermoeden dat het niet aan de balancering/uitlijning ligt maar aan iets anders.
Hij zal dus terug naar Tesla moeten, maar de wachttijden zijn daar niet mals... Eerst wachten op goedkeuring van de leasemaatschappij....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Bomberman71 schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:42:
[...]

Ik hoop dat ze er iets mee gaan doen want in het verhaal duurzaamheid is Sentry nauwelijks duurzaam te noemen. Het is enorm veel energie die verbruikt wordt. (+/- 3kwh !)
De huidige Sentry verbruikt 0.25 ~ 0.3 kWh. Voor de CT is dat 0.1 ~ 0.12 kWh. Nu dat de Keep Accesory Power On is geïntroduceerd met de lente update zullen de 3/Y hopelijk snel volgen. Want de nieuwe Sentry zal nl. niet meer de power outlets/USB aan laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Laatst online: 08-07 12:04
pdidi schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:32:
[...]

De huidige Sentry verbruikt 0.25 ~ 0.3 kWh. Voor de CT is dat 0.1 ~ 0.12 kWh. Nu dat de Keep Accesory Power On is geïntroduceerd met de lente update zullen de 3/Y hopelijk snel volgen. Want de nieuwe Sentry zal nl. niet meer de power outlets/USB aan laten
De nieuwe sentry? Dit zit dus nog niet in de huidige update bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
pdidi schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:32:
[...]

kWh of kW? Als je kWh zegt moet je zeggen per seconde/minuut/uur/dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-07 10:27

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

macedon schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:42:
[...]

Blijft voor mij lastig als alfa mannetje… 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
macedon schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:42:
[...]

Nee hoor. 0.1 kWh betekent 0.1 kW verbruik per uur. Als het 24 uur aan staat is er dus 2.4kW vermogen opgenomen

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 28-04-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Kashika schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:41:
[...]

Ik heb zelf de lente update nog niet (2025.14) dus kan het niet zelf controleren. Als USB poorten uitgaan terwijl Sentry aan staat (en Keep Accesory Power On niet is aangezet) dan is de nieuwe Sentry actief. Maar betwijfel of het al in de lente update zit, want heb er niets over in de release notes zien staan

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 28-04-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
SL65 schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:19:
[...]

Nee nog niet. Heb het gevoel dat de 2025.14.1 de oplossing is aangezien meer mensen dit probleem hebben met de 2025.14 versie. Helaas kan Tesla niet een update pushen naar een individuele auto dus nu staat er nog een vraag uit naar de Technical Support maar hoop ik eigenlijk zsm de update te krijgen.
Vandaag weer contact gehad met Tesla. Ze hadden het idee dat het aan de USB lag en ik zou deze moeten formatteren. Ik was hier wat sceptisch over (betreft de originele en heb hier nooit aan gezeten), dacht dus eerst maar eens testen als ik de USB erin en eruit haal. Gekke wil dat ik nu gewoon alles weer kan zien en dat ook de opnames van vandaag zichtbaar zijn zonder dat ik aan de USB heb gezeten. Tesla heeft remote volgens mij niks aangepast (heb die vraag voor de zekerheid wel uitstaan). Snap er zelf weinig van, maar het werkt dus weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:01
Net een proefrit gedaan in een nieuwe model Y lr. Na meerdere enthousiaste youtube reviews te hebben gekeken, was ik zelf ook enthousiast. Echter viel het me eerlijk gezegd een beetje tegen.
De banden maakte achter best wat rolgeluid (vooral bij 100+, stond op hankook evo) Ook kon ik best goed geluid van buiten horen
Verder vond ik hem, in bochten, best veel “wiebelen”(rotondes etc). Ik ben zelf een model 3 gewend dus kan ook zijn dat ik hoge auto’s niet meer gewend ben.
Vering was over hobbels juist weer wel fijn.

Verder wel een overzichtelijke auto, maar niet mijn ding. Vond de m3HL fijner rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Bomberman71 schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:42:
[...]

Die streams zijn niet zo bijzonder vind ik. Een smartphone neemt tegenwoordig ook video footage op over meerdere lenzen en encrypting is niks nieuws.
Zeg ook niet dat het perse bijzonder is (hoewel 2896x1876 voor HW4 niet onaardig). Het ging over het gebruik. Een webcam verbruikt al snel 5 Watt per uur. Doe dat *8 voor 24 uur, dan is dat 1kW opgenomen vermogen per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-07 19:33
RemySoeters schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:35:
Net een proefrit gedaan in een nieuwe model Y lr. Na meerdere enthousiaste youtube reviews te hebben gekeken, was ik zelf ook enthousiast. Echter viel het me eerlijk gezegd een beetje tegen.
De banden maakte achter best wat rolgeluid (vooral bij 100+, stond op hankook evo) Ook kon ik best goed geluid van buiten horen
Verder vond ik hem, in bochten, best veel “wiebelen”(rotondes etc). Ik ben zelf een model 3 gewend dus kan ook zijn dat ik hoge auto’s niet meer gewend ben.
Vering was over hobbels juist weer wel fijn.

Verder wel een overzichtelijke auto, maar niet mijn ding. Vond de m3HL fijner rijden.
Wellicht is de oude normale vering van de Y toch wat strakker afgeveerd, Juniper gaat meer de comfort hoek in en wat wiebeliger daardoor zou dus goed kunnen. En rest van interieur zo stil dat je wellicht beter banden en motor gaat horen dan je voorheen een mix had van wind en andere geluiden wat in totaliteit iets luider was maar je minder goed separate zaken hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Kashika schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:41:
[...]

Nee, aan Sentry is nog niks gedaan. Maar je kunt nu wel kiezen (of niet) of je usb/12V ports aan wilt laten staan. Bijv met een koelkastje.
Eerst bleef dat aan met sentry maar na een update gingen ze uit, tot onvreden van velen.
Toen had je alleen Campmode als optie om die extra's aan te hebben maar daan doet Sentry weer niks.

Nu kan je ouderwets Sentry AAN hebben met de extra's op AAN/UIT.
Als die vernieuwde Sentry komt ben ik benieuwd naar het verbruik, dat vind ik nu echt veels te veel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Laatst online: 22:31

ChillPascal

In the end...

pdidi schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:53:
[...]

Nee hoor. 0.1 kWh betekent 0.1 kW verbruik per uur. Als het 24 uur aan staat is er dus 2.4kW vermogen opgenomen
Volgens mij klopt het niet helemaal wat je zegt, maar ik hoor graag of ik het niet goed zie. 8)7

kWh is geen verbruik per uur. Het is namelijk geen kiloWatt per uur, maar juist kiloWatt (maal) uur. Dus je deelt niet door de tijd, maar vemenigvuldigt juist een vermogen (iets per tijdseenheid) met de tijd en streept daarmee de tijdseenheid weg. M.a.w. het vermogen in kW vermenigvuldigd met de tijd om zodoende tot een totaal verbruik komen.

kWh = Verbruik/capaciteit (een totaal volume)
kW = Vermogen (iets per tijdseenheid)

[ Voor 3% gewijzigd door ChillPascal op 29-04-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
pdidi schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:03:
[...]

Ik heb zelf de lente update nog niet (2025.14) dus kan het niet zelf controleren. Als USB poorten uitgaan terwijl Sentry aan staat (en Keep Accesory Power On niet is aangezet) dan is de nieuwe Sentry actief. Maar betwijfel of het al in de lente update zit, want heb er niets over in de release notes zien staan
Wacht, moet de USB niet aanblijven voor je USB schijf om iets op te nemen juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Kashika schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:17:
[...]

Wacht, moet de USB niet aanblijven voor je USB schijf om iets op te nemen juist?
Die USB in het handschoenenkastje blijft specifiek aan als Sentry aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Bomberman71 schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:24:
[...]

Die USB in het handschoenenkastje blijft specifiek aan als Sentry aan is.
En wat als je geen USB in het dashboardkastje hebt? De mijne zit voor sentry in de middenconsole :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijnhijink
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-07 16:43
Vanmorgen even gekeken naar het verbruik van mijn 2,5 jaar oude Y RWD
Over het afgelopen jaar. totaal 3903 kwh geladen volgens de app. even vergeleken met de rekeningen en dat zat aardig in de buurt. (100 kwh verschil waarbij de app meer aangaf. maar misschien mis ik een of twee laadsessie hier of daar via een lokale app in het buitenland.).
Totaal in 2,5 jaar was 9719 kwh geladen volgens de tesla app. en 54709 km gereden. dat maakt een gemiddeld verbruik van 17,8 kwh/100km. Dat lijkt me best ok. ik rijd bijna altijd 5% boven de toegestane snelheid en 130 in de avond waar dat kan. Ik vond het wel een net verbruik. Het is duidelijk wat hoger dan de waarde die hij zelf aangeeft in het rittenoverzicht dus ik neem aan dat de laadverliezen en of voor verwarming en dergelijke er met die 17,8 bij in zitten. (ook door de check over 2024 die er maar weinig naast zat). Ik gebruik bijvoorbeeld ontdooien/voorverwarmen als het vriest, dat kost natuurlijk ook energie.

Al met al heb ik rond de 7 cent per km betaald aan Electriciteit. Reken ik afschrijving (49500 - 34000 = 28ct/km) en verzekering/belasting banden (1000/70.000) mee dan komt ik rond de 0,41 euro/km uit. prima voor een grote nieuwe middenklasser. Al is de afschrijving de laatste tijd vast al 4 ct/km minder vanwege de prijsverlagingen. Hoe komen andere eigenaars er af hier op het forum? Zie ik nog iets belangrijks over het hoofd?

Ik heb in het verleden een oude focus stationwagen gereden. en met alle jaarlijkse kosten voor onderhoud en reparatie (700 - 2000 per jaar vanwege allerlei reparaties), brandstof en verzekering zat ik daarmee ook rond de 40 cent/km. dan rijdt ik liever nieuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
[...]

Je kan 1kWh op 1 minuut verbruiken. Daarvoor zou je op 1 minuut lang gemiddeld 60kW vermogen moeten verbruiken.

Maar ik snap de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Martijnhijink schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:27:
Over het afgelopen jaar. totaal 3903 kwh geladen volgens de app. even vergeleken met de rekeningen en dat zat aardig in de buurt. (100 kwh verschil waarbij de app meer aangaf. maar misschien mis ik een of twee laadsessie hier of daar via een lokale app in het buitenland.).
Bedoel je niet een verschil van 100kWh waarbij de app minder aangaf?
Want je zit nog met laadverliezen waarvan de auto geen weet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Kashika schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:26:
[...]

En wat als je geen USB in het dashboardkastje hebt? De mijne zit voor sentry in de middenconsole :'(
Die snap ik niet. De USB aansluiting voor sentry mode zit toch bij de 3 en Y in het dashboard kastje? Je hebt in het interieur uiteraard nog meer USB poorten.

[ Voor 10% gewijzigd door SL65 op 28-04-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnhijink
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-07 16:43
this schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:30:
[...]

Bedoel je niet een verschil van 100kWh waarbij de app minder aangaf?
Want je zit nog met laadverliezen waarvan de auto geen weet heeft.
Nee de app gaf 100 kwh meer aan dan mijn tesla snelladeroverzicht en mijn vdbron laadpas bij elkaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comilion
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-07 02:05
SL65 schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:31:
[...]

Die snap ik niet. De USB aansluiting voor sentry mode zit toch bij de 3 en Y in het dashboard kastje? Je hebt in het interieur uiteraard nog meer USB poorten.
Ligt aan het modeljaar, een 2019 heeft deze in het middenconsole.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SL65 schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:31:
[...]

Niet bij oudere 3tjes.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Kashika schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:26:
[...]

De usb voor Sentry (data usb) blijft natuurlijk aan, ongeacht van waar die zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Bomberman71 schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:49:
[...]

De usb voor Sentry (data usb) blijft natuurlijk aan, ongeacht van waar die zit.
Niet helemaal. Zie nogmaals de link van NotATeslaApp waarin ze het uitleggen. De MCU die de USB poorten van voeding voorziet gaat met de verbeterde Sentry alleen nog maar aan als er een video moet worden weggeschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Martijnhijink schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:31:
[...]

Nee de app gaf 100 kwh meer aan dan mijn tesla snelladeroverzicht en mijn vdbron laadpas bij elkaar
Dan moet je nog meer data missen. Want wat de app zegt komt niet 1 op 1 overeen met wat er verbruikt is.
De laadverliezen zitten daar namelijk niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
pdidi schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:54:
[...]

Niet helemaal. Zie nogmaals de link van NotATeslaApp waarin ze het uitleggen. De MCU die de USB poorten van voeding voorziet gaat met de verbeterde Sentry alleen nog maar aan als er een video moet worden weggeschreven
Wat me wel opvalt is dat als je Sentry aan hebt staan dat dan de muziek van de usb gewoon verders peelt als je weer instapt, zonder dat je iets hoeft te doen. Dus blijft iets verbonden met de usb drive.

[ Voor 3% gewijzigd door gjcvro op 28-04-2025 18:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
[...]

Dit komt geeneens in de buurt van de waarheid. kWh heeft niks met een “per uur” te maken. Het is een eenheid van energie, niet van vermogen zoals je beweert

Je kunt ook prima 0.1 kWh in 11 uur verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Martijnhijink schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:27:
Totaal in 2,5 jaar was 9719 kwh geladen volgens de tesla app. en 54709 km gereden. dat maakt een gemiddeld verbruik van 17,8 kwh/100km. Dat lijkt me best ok. ik rijd bijna altijd 5% boven de toegestane snelheid en 130 in de avond waar dat kan. Ik vond het wel een net verbruik. Het is duidelijk wat hoger dan de waarde die hij zelf aangeeft in het rittenoverzicht dus ik neem aan dat de laadverliezen en of voor verwarming en dergelijke er met die 17,8 bij in zitten. (ook door de check over 2024 die er maar weinig naast zat). Ik gebruik bijvoorbeeld ontdooien/voorverwarmen als het vriest, dat kost natuurlijk ook energie.

Al met al heb ik rond de 7 cent per km betaald aan Electriciteit. Reken ik afschrijving (49500 - 34000 = 28ct/km) en verzekering/belasting banden (1000/70.000) mee dan komt ik rond de 0,41 euro/km uit. prima voor een grote nieuwe middenklasser. Al is de afschrijving de laatste tijd vast al 4 ct/km minder vanwege de prijsverlagingen. Hoe komen andere eigenaars er af hier op het forum? Zie ik nog iets belangrijks over het hoofd?

Ik heb in het verleden een oude focus stationwagen gereden. en met alle jaarlijkse kosten voor onderhoud en reparatie (700 - 2000 per jaar vanwege allerlei reparaties), brandstof en verzekering zat ik daarmee ook rond de 40 cent/km. dan rijdt ik liever nieuw.
Heel net verbruik! Ik zit net iets boven de 202 Wh/km met alleen NL ook.
Pagina: 1 ... 67 ... 102 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: