My bad, thanks!gjcvro schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:34:
[...]
Ja, zie 1 of 2 pagina's terug, met daarna 4 of 5 testen van mensen die max 100m verschil zien met Google maps.
Je krijgt deze opties enkel als je een reis plant met laadstops. Dan zie je ze bovenaan staanTed038 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:06:
Iemand al gevonden waar / hoe je de alternatieve reisplannen kan instellen? En App en/of auto?
Kan het niet vinden.....
[Afbeelding]
Meer dan : ‘camera was defect, we hebben die vervangen’ gaan ze je niet vertellen hoor.Bint schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:24:
Heb een service request ingeschoten, en mag over twee weken terugkomen. Ben erg benieuwd wat er aan de hand is.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dit viel mij ook op interdaad! Zou echt fijn zijn als ze dat strenge gedrag wat hebben versoepeld. Het gebeurde mij wel eens dat ik even wat gast bij moest geven om een achterligger die nog meer haast had de ruimte te geven, maar als ik niet oplette kon ik bij de eertse de beste pomp eraf om hem te parkeren en weer door om AP te kunnen blijven gebruiken._eLMo_ schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:03:
Heyyyy, ik heb hem niet eerder opgemerkt in de changelog, maar ik reed laatst in Duitsland, toen ging ik over de 140 heen terwijl ik op AutoPilot stond, veel gepiep en AutoPilot ging eraf. Normaal (in Nederland?) mag je daarna AutoPilot niet meer aanzetten als straf (ook wel "nanny" mode). Maar nu mocht ik de AutoPilot gewoon weer inschakelen.
Is dat met een update nu verwijderd, of is dat gewoon specifiek aan Nederland / Duitsland?
Ik zie nu pas dat het ook gewoon in de Owners Manual staat. Op snelwegen en bij naderende bochten wordt het dimlicht aangepast.Xrypta schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:34:
[...]
Klopt. als je achter een auto rijd en door de bochten stuurt zie je de lichtbundel ook dimmen/sturen in de reflectie van je voorganger
Toevallig heeft het officiële Tesla account gisteren een filmpje geplaatst hoe Adaptive Headlights werken op een weggetje in Nederland. Daarop is te zien welke pixels er uit worden gezet bij een tegenligger
Ik heb de laatste tijd dat de klep 1 op de 10 keer maar half opent. Iemand hier eerder last van gehad?
:strip_exif()/f/image/uOIPkmJf5qvo9OBrKv2UJV42.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb gelijk maar een service verzoek aangemaakt gezien de auto bijna uit garantie gaat
Een jaar geleden is de rechter poot vervangen, die alleen een klassieke gasveer is (en olie lekte). Misschien heeft de linker elektrische poot geleden daaronder en komt dat nu pas boven ofzo.
:strip_exif()/f/image/uOIPkmJf5qvo9OBrKv2UJV42.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb gelijk maar een service verzoek aangemaakt gezien de auto bijna uit garantie gaat
Een jaar geleden is de rechter poot vervangen, die alleen een klassieke gasveer is (en olie lekte). Misschien heeft de linker elektrische poot geleden daaronder en komt dat nu pas boven ofzo.
[ Voor 14% gewijzigd door _eLMo_ op 18-04-2025 10:10 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Tijdens het poetsen van mijn model Y een spijker in de wang van de band aangetroffen 
Nu wil ik een afspraak maken via de app maar zie dat de wachttijd 18 dagen is, er is ook een optie hulp bij onderweg en dan lekke band invoeren.. Marja sta thuis op de oprit..
Iemand ervaring wat te doen als ik op korte termijn door Tesla geholpen wil worden?
Nu wil ik een afspraak maken via de app maar zie dat de wachttijd 18 dagen is, er is ook een optie hulp bij onderweg en dan lekke band invoeren.. Marja sta thuis op de oprit..
Iemand ervaring wat te doen als ik op korte termijn door Tesla geholpen wil worden?
Mijn grote vraag is: Is dit een lease auto/ Private lease? Zo ja, dan zou ik het via de officiële autobandenboer doen. In je contract zijn hier afspraken gemaakt. Als de spijker op de wang zit dan moet er een nieuwe band onder. Een prop is niet mogelijk.schumi1986 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:27:
Tijdens het poetsen van mijn model Y een spijker in de wang van de band aangetroffen
[Afbeelding]
In auto getest (op 57%), met bestemming Andorra, maar ik kreeg maar 2 "smaken", snelst en "beste voorzieningen&minder stops"loxr25 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:08:
[...]
Je krijgt deze opties enkel als je een reis plant met laadstops. Dan zie je ze bovenaan staan
Snelst = 6 stops :
:strip_exif()/f/image/RFKtlvh8vA4CRBAfHKbQFa7U.jpg?f=fotoalbum_large)
En beste voorzieningen & minste stops = 5 stops :
Het betreft een Privé auto. Ga er idd vanuit dat er 2 nieuwe banden onder moeten.trangelang schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:34:
[...]
Mijn grote vraag is: Is dit een lease auto/ Private lease? Zo ja, dan zou ik het via de officiële autobandenboer doen. In je contract zijn hier afspraken gemaakt. Als de spijker op de wang zit dan moet er een nieuwe band onder. Een prop is niet mogelijk.
Persoonlijk zou ik dit zelf bij een bandenboer doen. Helemaal als je 18 dagen moet wachten. Ik zie dat het Michelin's zijn. Het is ook de vraag of Tesla deze banden in huis hebben, omdat vaak Hankooks onder zitten.schumi1986 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:45:
[...]
Het betreft een Privé auto. Ga er idd vanuit dat er 2 nieuwe banden onder moeten.
Ga je dit bij een lokale bandenboer doen dan is het vaak goedkoper ook nog. Ik vermoed dat je band heeeeeeel langzaam leegloopt vanwege de sealant gel in je band?
Wat is je beweegreden om dit via Tesla te laten doen?
Ik denk dat het prima met een prop opgelost kan worden. Ik had een punctie precies op de rand van de wang en het loopvlak, en mij werd verteld dat ik daar pech mee had en het anders gewoon met een plug/prop kon worden gefixt. Als dat kan zou ik zeker voor die optie gaan; 1 nieuwe band voor mijn M3P kostte me 400 euro meen ik.schumi1986 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:45:
[...]
Het betreft een Privé auto. Ga er idd vanuit dat er 2 nieuwe banden onder moeten.
Zelfs als de band wel vervangen moet worden hoeft het niet per se 2 nieuwe te zijn. Dat ligt aan het verschil in profiel diepte tussen de nieuwe en oude band aan de andere kant.
Het lijkt mij trouwens geen spijker maar een takje ofzo.
[img]http://card.mygamercard.net/cylinder/ZSPaulus.png[/img]
Een prop kunnen ze alleen in de loopvlak doen. Aan de rand van je band is een risicofactor. De prop wordt binnenuit geplakt/ingeschoten. Laten we zeggen tot 2 cm vanaf buitenkant band kunnen ze nog proppen.zspaulus schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:52:
[...]
Ik denk dat het prima met een prop opgelost kan worden. Ik had een punctie precies op de rand van de wang en het loopvlak, en mij werd verteld dat ik daar pech mee had en het anders gewoon met een plug/prop kon worden gefixt. Als dat kan zou ik zeker voor die optie gaan; 1 nieuwe band voor mijn M3P kostte me 400 euro meen ik.
Zelfs als de band wel vervangen moet worden hoeft het niet per se 2 nieuwe te zijn. Dat ligt aan het verschil in profiel diepte tussen de nieuwe en oude band aan de andere kant.
In de wang een gat is einde oefening, die mogen en kunnen ze niet repareren.zspaulus schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:52:
[...]
Ik denk dat het prima met een prop opgelost kan worden. Ik had een punctie precies op de rand van de wang en het loopvlak, en mij werd verteld dat ik daar pech mee had en het anders gewoon met een plug/prop kon worden gefixt. Als dat kan zou ik zeker voor die optie gaan; 1 nieuwe band voor mijn M3P kostte me 400 euro meen ik.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Wat @gjcvro zegt, gewoon een gordelverklikker / vuller. Nooit gedacht dat die een legitiem doel konden dienenEmpie69 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:43:
[...]
Heb je een foto van de "flessenopeners" en hoe je deze dan plaatst om het gepiep te verhelpen?
wang mag niet eens. Is APK afkeur en als politie het ziet krijg je gewoon een boete bij een strenge agent.trangelang schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:55:
[...]
Een prop kunnen ze alleen in de loopvlak doen. Aan de rand van je band is een risicofactor. De prop wordt binnenuit geplakt/ingeschoten. Laten we zeggen tot 2 cm vanaf buitenkant band kunnen ze nog proppen.
Is dus 100% zeker een nieuwe band halen
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Dat is nog het minst waar je zorgen om moet maken.anti elppa schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:45:
[...]
wang mag niet eens. Is APK afkeur en als politie het ziet krijg je gewoon een boete bij een strenge agent.
Is dus 100% zeker een nieuwe band halen
+2 ton zware auto met 300pk helpt ook niet mee risico's te verminderen.
Dikke pech en gewoon 2 nieuwe banden nemen.
Je hebt dan alvast een reserve voor een volgend lekje en kies daarom eenzelfde band.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Waarom wil je dat door Tesla laten oplossen? Zij doen banden toch niet zelf? Dus ga je toch bij een bandenboer terechtkomen, met Tesla als extra tussenpartij. Dus zal het zelfs duurder uitkomen.
Balen zegschumi1986 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:27:
[Afbeelding]
Misschien krijg je voorrang als je ergens anders staat en aangeeft dat je met een lekke band staat?
Die kans is namelijk wel aanwezig bij doorrijden en kun je beter voor zijn.
Heb een afspraak kunnen maken voor a.s dinsdag bij Euromaster voor 2 nieuwe voorbanden.. blij dat het toch nog redelijk snel mogelijk is
Denk dat hier wel wat mensen geïnteresseerd zijn in een video over de juniper RWD SR.
Hierbij een Duitser die hem gaat afhalen en een goede checklist heeft, ook nuttige aanvullende info!
YouTube: ABHOLUNG! Tesla Model Y "Juniper" (Basis) – Das musst du wissen! Män...
Hierbij een Duitser die hem gaat afhalen en een goede checklist heeft, ook nuttige aanvullende info!
YouTube: ABHOLUNG! Tesla Model Y "Juniper" (Basis) – Das musst du wissen! Män...
Je hebt idd gelijk, het is een takje/stukje hout wat best ver de band in is gegaan.zspaulus schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:52:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door schumi1986 op 18-04-2025 14:20 ]
Méér mensen met moeite om te wennen aan de nieuwe indeling van het camera / achteruitrijdscherm in 2025.14 met de repeater (zij) camera's boven en de achteruitrijdcamera onder?
(éérder was het andersom)
Na een 20+ tal achteruitinparkeeracties sinds vorige week vrijdag zit ik nog steeds verkeerd te kijken in de eerste instantie.
Na een 20+ tal achteruitinparkeeracties sinds vorige week vrijdag zit ik nog steeds verkeerd te kijken in de eerste instantie.
Wat is een repeatercamera? Bedoel je de zijcamera's?Mar.tin schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:58:
Méér mensen met moeite om te wennen aan de nieuwe indeling van het camera / achteruitrijdscherm met de repeatercamera's boven en de achteruitrijdcamera onder?(éérder was het andersom)
Sinds welke versie is die locatie veranderd? Ik zit op .7 en daarmee heb ik de aanpassing nog niet.
[ Voor 9% gewijzigd door this op 18-04-2025 15:14 ]
Zijcamera's inderdaad, ik zit op 2025.14, de "spring" update.this schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:12:
[...]
Wat is een repeatercamera? Bedoel je de zijcamera's?
Sinds welke versie is die locatie veranderd? Ik zit op .7 en daarmee heb ik de aanpassing nog niet.
Ik kijk steeds in eerste instantie naar de linker camera nuMar.tin schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:58:
Méér mensen met moeite om te wennen aan de nieuwe indeling van het camera / achteruitrijdscherm in 2025.14 met de repeater (zij) camera's boven en de achteruitrijdcamera onder?(éérder was het andersom)
Opvallend dat de Standard Range in Duitsland wel ppf krijgt voor de achterste wielkastenRoelio86 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:03:
Denk dat hier wel wat mensen geïnteresseerd zijn in een video over de juniper RWD SR.
En mudflaps...?tim.w schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:39:
[...]
Opvallend dat de Standard Range in Duitsland wel ppf krijgt voor de achterste wielkasten
Bij mij zit de achteruitrijcamera nog steeds boven en de repeaters onder.Mar.tin schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:58:
Méér mensen met moeite om te wennen aan de nieuwe indeling van het camera / achteruitrijdscherm in 2025.14 met de repeater (zij) camera's boven en de achteruitrijdcamera onder?(éérder was het andersom)
Ik heb de spring update.
Model 3 Highland.
Oh echt? Nice!Mar.tin schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:58:
Zat laatst te denken dat ik die indeling veel logischer vind, aangezien die zij-camera’s te klein en te laag zaten voor mijn gevoel. Kon er niet aan wennen.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Same here.mjvdzwet schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:31:
[...]
Bij mij zit de achteruitrijcamera nog steeds boven en de repeaters onder.
Ik heb de spring update.
Model 3 Highland.
Mogen we dan aannemen dat dit straks in NL ook wel zo zal zijn?tim.w schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:39:
[...]
Opvallend dat de Standard Range in Duitsland wel ppf krijgt voor de achterste wielkasten
Zag een paar dagen terug de Y Juniper uitvoering op de weg.... ik dacht eerst dat het een byd oid was, een chinees merk.. Merkte pas later dat het een Y was, nee mooi vond ik hem niet..
Dat doen ze omdat het klopt met de andere nieuwe modellen die een camera voor hebben. Dus voor is boven, zijkanten midden en dan achter onderin. Moet 't nog gaan merken, update nog niet gekregen. Geloof dat t wennen is.Mar.tin schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:58:
Iets anders:
ik kreeg vandaag ineens vanuit tesla een flexflitser gemeld die inmiddels alweer weg is (denk ik twee maand gestaan of wellicht 1 maand). Ben toch wel benieuwd waar ze dit wegtrekken qua database.
[ Voor 15% gewijzigd door Oekol op 18-04-2025 20:43 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dit is niet zo vanzelfsprekend hoor. In Amerika en Canada verschilt het ook heel erg. Bepaalde gebieden daar hebben PPF en/of mudflaps, maar dat zijn de gebieden met veel sneeuw/stenen op wegen. In zonnige gebieden zit het er weer niet op.Roelio86 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:56:
[...]
Mogen we dan aannemen dat dit straks in NL ook wel zo zal zijn?
In Noorwegen werden ze altijd al standaard geleverd met folie en mudflaps. Dat zal in NL waarschijnlijk niet ineens ook komen.Roelio86 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:56:
[...]
Mogen we dan aannemen dat dit straks in NL ook wel zo zal zijn?
Ik heb een serviceverzoek ingeschoten en gisteren hebben ze het aangepast. Vandaag terugrit Maastricht -> Gent (België) en geen enkel verkeersinformatie berichtgeving meer gehadmicmulder schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:22:
Onlangs had ik de vraag gesteld hier of iemand wist hoe de verkeersinformatie uit te schakelen is voor de tesla. Voor mijn geval om de juniper.
Net gebeld met Telsa, omdat hierover niks te vinden is. Blijkbaar is dit uit te schakelen via een serviceverzoek. Deze net aangemaakt en ben benieuwd of dit gaat lukken.
Ter info voor: @RigolleM @CME86 @macedon
De MY is voor mij nog steeds een optie voor een nieuwe leaseauto.
Ik twijfel nog over SR of LR. Eigenlijk verwacht ik niet dat ik de LR nodig heb. Gaat me 100 euro extra per maand kosten en ik verwacht slechts één of twee keer per jaar een lange trip te gaan maken naar Spanje.
Voor normaal woon/werk of naar klanten kan ik op locatie laden of makkelijk op en neer met de beschikbare range.
Dus 1200 euro per jaar voor hooguit 10 keer extra laden kan ik moeilijk verantwoorden.
Ik heb nu een Tucson en daar kan ik als ik de bodem van de koffer in de laagste stand zet 4 grote koffers en een trolley (maat handbage) kwijt. Lukt dat in de MY? Als je kijkt naar de liters inhoud zou het geen probleem moeten zijn maar ben benieuwd of dat ik de praktijk ook zo is.
Het gaat me niet per se om de looks, vind hem niet lelijk maar er zijn mooiere alternatieven. Alleen zijn deze alternatieven met de zelfde opties zoveel duurder en bieden dan nog steeds niet op alle vlakken hetzelfde.
Ik twijfel nog over SR of LR. Eigenlijk verwacht ik niet dat ik de LR nodig heb. Gaat me 100 euro extra per maand kosten en ik verwacht slechts één of twee keer per jaar een lange trip te gaan maken naar Spanje.
Voor normaal woon/werk of naar klanten kan ik op locatie laden of makkelijk op en neer met de beschikbare range.
Dus 1200 euro per jaar voor hooguit 10 keer extra laden kan ik moeilijk verantwoorden.
Ik heb nu een Tucson en daar kan ik als ik de bodem van de koffer in de laagste stand zet 4 grote koffers en een trolley (maat handbage) kwijt. Lukt dat in de MY? Als je kijkt naar de liters inhoud zou het geen probleem moeten zijn maar ben benieuwd of dat ik de praktijk ook zo is.
Het gaat me niet per se om de looks, vind hem niet lelijk maar er zijn mooiere alternatieven. Alleen zijn deze alternatieven met de zelfde opties zoveel duurder en bieden dan nog steeds niet op alle vlakken hetzelfde.
De nieuwe MY SR is dan prima voor je. Ik heb met mijn vorige auto Model 3 SR 5 keer naar Griekenland gereden zonder probleem (en een roadtrip naar Toulouse via noord en west Frankrijk). Was prima te doen. Nu heb ik een MYJ AWD (gewoon voor de lol, ik wou een keer AWD proberen) en ik zie dat in mijn reis naar Griekenland maar 1 oplaadbeurt minder per dag gaat schelen. Maar ok, M3 is een stuk efficienter dan MY...sNielz123 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:33:
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Ik stond voor hetzelfde keuze en ik ben toch voor LR gegaan. Mijn meerprijs was wel 60€ per maand. Alleen spijtig geen upgrade speaker.
Voor mij gaat het voornaamste om 3 reden.
In winter is de range verschil wel meer merkbaar.
Ik reis altijd met de auto.
Moest SR toch tegenvallen zit ik vast voor 4 jaar aan lease en zal ik spijt van hebben dat ik niet had bijgelegd.
Moest SR toch tegenvallen zit ik vast voor 4 jaar aan lease en zal ik spijt van hebben dat ik niet had bijgelegd.
sNielz123 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:33:
Niet alleen de leaseprijs gaat omhoog bij een LR RWD, maar ook de bijtelling.
Voor die paar keer per jaar dat het nodig is, heb ik het er zelf niet voor over.
En soms krijg je het niet opgemaakte lease budget uitgekeerd, dan is het stiekem wel een dure upgrade, voor die paar keer dat het nodig is.
Voor die paar keer per jaar dat het nodig is, heb ik het er zelf niet voor over.
En soms krijg je het niet opgemaakte lease budget uitgekeerd, dan is het stiekem wel een dure upgrade, voor die paar keer dat het nodig is.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik moet wel zeggen dat ik van België bent, ik weet niet wat bijtelling betekent.
ZeRoC00L schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:36:
Niet alleen de leaseprijs gaat omhoog bij een LR RWD, maar ook de bijtelling.
In Nederland valt een auto in een bepaald percentage (fossiele brandstof hybride elektrisch en elk hebben ze wel een keer een ander percentage gehad). Dat percentage betaal je over de catalogus waarde van je auto per maand om hem privé te rijden. Wil je niet privé rijden betaal je geen bijtelling.royalt123 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:37:
Ik moet wel zeggen dat ik van België bent, ik weet niet wat bijtelling betekent.
[...]
Zo was hybride bijv ooit heel kort 0% en elektrisch 4%. Kon je heel goedkoop privé een auto rijden. Nu is alles richting de 22% aan het kruipen
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Daar heb ik niet bij stil gestaan maar we hebben gelijkaardig, bij ons noemt dat vaa als we privé ook ermee rijden.
Oekol schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:42:
[...]
In Nederland valt een auto in een bepaald percentage (fossiele brandstof hybride elektrisch en elk hebben ze wel een keer een ander percentage gehad). Dat percentage betaal je over de catalogus waarde van je auto per maand om hem privé te rijden. Wil je niet privé rijden betaal je geen bijtelling.
Zo was hybride bijv ooit heel kort 0% en elektrisch 4%. Kon je heel goedkoop privé een auto rijden. Nu is alles richting de 22% aan het kruipen
Dan dus geen alternatief.....sNielz123 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:33:
ik heb in beide landen een team zitten. Ik moet wel zeggen dat BE extreem lang aan diesel is blijven hangen. Pas laatste 2 jaren is electrisch de goedkoopste optie al je voordeel aller aart bekijkt. In NL is electrisch juist laatste 4 jaar heel veel duurder geworden.royalt123 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:52:
Daar heb ik niet bij stil gestaan maar we hebben gelijkaardig, bij ons noemt dat vaa als we privé ook ermee rijden.
[...]
Belgie loopt op dat valk ongeveer 5 a 6 jaar achter nederland aan. Gok dat BE over paar jaar ook wel weer meer gaat heffen op electrisch.
Feit is iig dat nu vrijwel alle belgie collega's voor electrisch gaan. En in NL vrijwel iedereen naar hybride (na eerst electrisch gereden te hebben).
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Moet heel erg wennen aan het achteruitrijden op de camera’s na de laatste update. Eigenlijk vind ik het knap waardeloos.
Die geprojecteerde lijnen kloppen niet meer. De auto heeft meer ruimte nodig dan de lijnen doen suggereren, dat scheelt al gauw een halve meter links of rechts. Voor de update kon ik de geprojecteerde lijnen haast blindelings volgen. Nu moet ik soms wel twee keer steken eer ie goed staat.
Ik vind het een flinke achteruitgang. Dat achteruitrijden.
Die geprojecteerde lijnen kloppen niet meer. De auto heeft meer ruimte nodig dan de lijnen doen suggereren, dat scheelt al gauw een halve meter links of rechts. Voor de update kon ik de geprojecteerde lijnen haast blindelings volgen. Nu moet ik soms wel twee keer steken eer ie goed staat.
@JBL-freak Je hebt toch ook beeld op de camera naar achter, van de zijkanten en 2 spiegels? Misschien ben ik even ouwe lul waarbij dit na 25 jaar de eerste auto is met überhaupt camera's en altijd op spiegels en piepers heb ingeparkeerd.
Vergeet niet om ook nog om je heen te kijken door de ruiten hè! Achteruitrijcamera is geen vervanging van om je heen kijken!JBL-freak schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:52:
Moet heel erg wennen aan het achteruitrijden op de camera’s na de laatste update. Eigenlijk vind ik het knap waardeloos.
Is er dan zoveel veranderd? Heb de .14 update met een highland maar merkte niet zoveel spannends met het achteruit rijden. Of het is mij niet opgevallen.
[ Voor 11% gewijzigd door SL65 op 19-04-2025 19:24 ]
Dat vraag ik me toch af. Is de SR niet per definitie een LFP accu? In dat geval laad je deze naar 100% en de LR, welke de NMC accu heeft, laad je standaard naar 80%. Het verschil in accugrootte valt dan eigenlijk weg door die 20% voor dagelijks gebruik en heb je van de LR alleen profijt op langere ritten waarbij je tussentijds moet laden.royalt123 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:25:
Ik stond voor hetzelfde keuze en ik ben toch voor LR gegaan. Mijn meerprijs was wel 60€ per maand. Alleen spijtig geen upgrade speaker.
[...]
Bij vakantieritten naar Spanje zal je in beide gevallen tot ongeveer 80% laden waarbij dit bij de LR natuurlijk meer range geeft.
En gelijk ook een fimpje met bijbehorende laadcurve: YouTube: ERSTE LADEKURVE! 2025 Tesla Model Y (Basis) mit NEUESTER AKKUGENERAT...Roelio86 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:03:
Nog wel een flink mindere curve dan de BYD blade accu heeft, maar hopelijk zijn ze nu conservatief en plussen het over een paar maanden zodra ze wat data ingewonnen hebben nog wat bij, en/of z'n accu was nog niet goed gebalanceerd waardoor het aan het eind zo traag ging.
[ Voor 3% gewijzigd door MM op 19-04-2025 22:08 ]
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Ik zat laatst al te denken, heb er nog geen enkele gezien. Maar misschien toch wel maar zijn ze me gewoon niet opgevallenbeyazz06 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:32:
Zag een paar dagen terug de Y Juniper uitvoering op de weg.... ik dacht eerst dat het een byd oid was, een chinees merk.. Merkte pas later dat het een Y was, nee mooi vond ik hem niet..
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Voor diegenen die problemen hebben met hun Iphone-hotspot in combinatie met een KPN-abonnement in hun Tesla: ticket aan laten maken bij KPN en verwijzen naar het topic over deze problemen op het KPN-forum. Specifiek vermelden dat het gaat om een probleem met je Iphone-hotspot in je Tesla. In het netwerk kan individueel voor jouw nummer een technische aanpassing worden gedaan waarna het wel werkt. Ik spreek uit (goede) ervaring met KPN die dit zeer recent heeft op gelost.
Aangezien je de LFP niet dagelijks volledig tot 100% moet opladen omdat dat ook extra degradatie met zich meebrengt gaat deze redenatie niet zomaar op. Eens per week tot 100% laden om de accu te kalibreren & balanceren is wat anders dan iedere dag tot 100% laden en de accu bijv. tot de volgende ochtend met 100% laten staan.Bossie83 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:02:
[...]
Dat vraag ik me toch af. Is de SR niet per definitie een LFP accu? In dat geval laad je deze naar 100% en de LR, welke de NMC accu heeft, laad je standaard naar 80%. Het verschil in accugrootte valt dan eigenlijk weg door die 20% voor dagelijks gebruik en heb je van de LR alleen profijt op langere ritten waarbij je tussentijds moet laden.
Bij vakantieritten naar Spanje zal je in beide gevallen tot ongeveer 80% laden waarbij dit bij de LR natuurlijk meer range geeft.
Ook LFP kan je het beste tot 80% laden en alleen tot 100% laden als je de range echt nodig hebt OF als je de accu wil kalibreren conform het Tesla advies. Maar zomaar de SR range op 100% met LR range op 80% vergelijken zou ik niet doen.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Konden ze dat op afstand doen of moest je daarvoor langskomen?RigolleM schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:18:
[...]
Ik heb een serviceverzoek ingeschoten en gisteren hebben ze het aangepast. Vandaag terugrit Maastricht -> Gent (België) en geen enkel verkeersinformatie berichtgeving meer gehad
En spontaan werkt het lampje weer zoals bedoeld. Ik denk laat ik het nog eens testen voordat ik een servicecall aanmaak. Nou kijken of die netjes uitblijft als de interieurverlichting weer aan staat.gjcvro schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:24:
[...]
Bij mij links, ook spontaan aan blijven/ aan springen. Volgens mij momenteel nu compleet uit en reageert helemaal niet meer. Moet er nog een servicecall voor aanmaken.
Niets veranderd behalve dan een paar softwareupdates van tesla.
Dat is waar maar ik ga wel tot 100% laden, het is ook een leasewagen.
Bossie83 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:02:
[...]
Dat vraag ik me toch af. Is de SR niet per definitie een LFP accu? In dat geval laad je deze naar 100% en de LR, welke de NMC accu heeft, laad je standaard naar 80%. Het verschil in accugrootte valt dan eigenlijk weg door die 20% voor dagelijks gebruik en heb je van de LR alleen profijt op langere ritten waarbij je tussentijds moet laden.
Van op afstand, moest wel een datum inplannen, maar kreeg daarna het bericht dat ze het remote opgelost hadden, en hadden de geplande datum geannulleerd.Shenk86 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:34:
[...]
Konden ze dat op afstand doen of moest je daarvoor langskomen?
[ Voor 6% gewijzigd door RigolleM op 20-04-2025 08:21 ]
Als ik me goed herinner is dat waar.
Lfp zou erg slecht zijn voor korte laadsesie zoals dagelijks laden zoals bijvoorbeeld 50-100%. Je moet bij Lfp bijna leeg rijden dan vol laden tot 100% (dat is ook nodig voor calibratie omdat voltage bijna vlak is terwijl nmc curve heeft.. Bij nmc is het goed geschikt voor dagelijks laden
zoals van 50 tot 80%. Zo rijd je altijd met bijna volle capaciteit.
Lfp zou erg slecht zijn voor korte laadsesie zoals dagelijks laden zoals bijvoorbeeld 50-100%. Je moet bij Lfp bijna leeg rijden dan vol laden tot 100% (dat is ook nodig voor calibratie omdat voltage bijna vlak is terwijl nmc curve heeft.. Bij nmc is het goed geschikt voor dagelijks laden
zoals van 50 tot 80%. Zo rijd je altijd met bijna volle capaciteit.
Taro schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:02:
[...]
Aangezien je de LFP niet dagelijks volledig tot 100% moet opladen omdat dat ook extra degradatie met zich meebrengt gaat deze redenatie niet zomaar op. Eens per week tot 100% laden om de accu te kalibreren & balanceren is wat anders dan iedere dag tot 100% laden en de accu bijv. tot de volgende ochtend met 100% laten staan.
Ook LFP kan je het beste tot 80% laden en alleen tot 100% laden als je de range echt nodig hebt OF als je de accu wil kalibreren conform het Tesla advies. Maar zomaar de SR range op 100% met LR range op 80% vergelijken zou ik niet doen.
Gisteren weer eens een wat langere rit. Autosteer wel een stukje beter. Ook fijn dat je niet meteen een ban krijgt op gebruik van autosteer voor de rest van de rit als je een keer op de autobahn gas geeft en boven de 140 komt. Sinds kort aangepast?
Verder mis ik toch elke keer weer mijn 2019 model bij snelladen. Huidige LR/P packs stap terug. Wel jammer.
Ook valt de Y qua praktische ruimte dan toch ook wat tegen. Vier Samsonite koffers kreeg ik niet in de kofferbak.
Verder mis ik toch elke keer weer mijn 2019 model bij snelladen. Huidige LR/P packs stap terug. Wel jammer.
Ook valt de Y qua praktische ruimte dan toch ook wat tegen. Vier Samsonite koffers kreeg ik niet in de kofferbak.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Bijzonder vind ik dat altijd dat als het iemand anders zijn spullen zijn er blijkbaar mensen zijn die er minder zuinig/makkelijker mee omgaan.royalt123 schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:17:
Dat is waar maar ik ga wel tot 100% laden, het is ook een leasewagen.
Ik heb een LR en laadt gewoon (tenzij een lange rit voor de boeg) gewoon tot 80 procent. Dan kan ik vaak al, zeker door het thuiswerken, een halve tot hele week mee vooruit.
Leaseprijzen gaan daardoor weer omhoog omdat de restwaarde minder is dan verwacht.jongetje schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:55:
[...]
Bijzonder vind ik dat altijd dat als het iemand anders zijn spullen zijn er blijkbaar mensen zijn die er minder zuinig/makkelijker mee omgaan.
Kwestie van tijd dat net als met overmatige (parkeer)schades bij inname niet wordt geaccepteerd een voertuig niet zonder consequentie wordt geaccepteerd met een overmaat hoog gedegradeerd accupakket.
Zover is het nog niet maar mij lijkt ook dat je met spullen van een ander netjes omgaat door tijdig onderhoud uit te laten voeren, schades laat repareren, af en toe wast en dus ook op een nette manier met het accupakket omgaat.
Is er een mogelijkheid om andere navigatie apps te draaien op de Model 3? Ik heb TomTom Go en Flitsmeister op mobiel, want ik mis de flitspaal functie. Iemand tips?
Niet echt.MightyFool schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:11:
Is er een mogelijkheid om andere navigatie apps te draaien op de Model 3? Ik heb TomTom Go en Flitsmeister op mobiel, want ik mis de flitspaal functie. Iemand tips?
Wat voor telefoon heb je?
Die ‘Samsonite’ koffers heb je toch in 47 maten…Inspired schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:53:weer mijn 2019 model bij snelladen. Huidige LR/P packs stap terug. Wel jammer.
En ik vraag me af welke auto het dan zo veel beter doet op baggageruimte in die klasse (en met dat vermogen)
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dit blijft maar terugkomen en gaat nadrukkelijk tégen het advies van Tesla in om LFP ingeplugd en op 100% te houden.Taro schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:02:
[...]
Aangezien je de LFP niet dagelijks volledig tot 100% moet opladen omdat dat ook extra degradatie met zich meebrengt gaat deze redenatie niet zomaar op. Eens per week tot 100% laden om de accu te kalibreren & balanceren is wat anders dan iedere dag tot 100% laden en de accu bijv. tot de volgende ochtend met 100% laten staan.
Sterker nog, zodra je je laadpercentage aanpast krijg je direct een waarschuwing.
Of gooiden we vroeger ook massaal andere motorolie in het blok omdat we het beter wisten dan de fabrikant?
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Zo heb ik het ook altijd begrepen en dat alleen uitgeplugd op 100% wegzetten schadelijk is zeker met warmer weer.Ethirty schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:26:
[...]
Dit blijft maar terugkomen en gaat nadrukkelijk tégen het advies van Tesla in om LFP ingeplugd en op 100% te houden.
Vraagt eigenlijk om een onderzoek waarin Tweakers aan kunnen geven welke type accu ze hebben, kilometerstand, laadgedrag, leeftijd en wat de degradatie is.
Volledig geautomatiseerd model zoals bij een poll geeft dan altijd een actueel beeld en zelf kun je op die manier je eigen laadgedrag en degradatie monitoren.
Is zoiets te maken?
Je zou een tabel kunnen maken zodat je de data hebt? Daar is toch wel het een en ander uit te halen als je die vanuit verschillende kanten sorteert en filtert?RaRo74 schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:37:
[...]
Zo heb ik het ook altijd begrepen en dat alleen uitgeplugd op 100% wegzetten schadelijk is zeker met warmer weer.
Vraagt eigenlijk om een onderzoek waarin Tweakers aan kunnen geven welke type accu ze hebben, kilometerstand, laadgedrag, leeftijd en wat de degradatie is.
Volledig geautomatiseerd model zoals bij een poll geeft dan altijd een actueel beeld en zelf kun je op die manier je eigen laadgedrag en degradatie monitoren.
Is zoiets te maken?
Is misschien wel een apart topic waard, waar iedereen zijn Teslamate dashboard kan plaatsen inclusief laadgedrag? Vermoed dat dan blijkt dat het allemaal heel erg weinig verschil maakt.
Dan hoeft deze discussie ook niet telkens meer terug te komen in dit topic.
De start van dit punt ging erom dat iemand zei: Je mag de LFP iedere dag tot 100% laden en daarmee komt de range in de buurt van de 80% van de LR. Wat daar vaak ook bij wordt gehaald is "zonder problemen" en dat triggert mij.Ethirty schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:26:
[...]
Dit blijft maar terugkomen en gaat nadrukkelijk tégen het advies van Tesla in om LFP ingeplugd en op 100% te houden.
Sterker nog, zodra je je laadpercentage aanpast krijg je direct een waarschuwing.
Of gooiden we vroeger ook massaal andere motorolie in het blok omdat we het beter wisten dan de fabrikant?
Daarnaast zal Tesla de afweging hebben gemaakt tussen extra degradatie waar je in de praktijk doorgaans toch geen hinder van zult ondervinden vs een makkelijk uit te leggen iets: Laadpercentage op 100% laten staan en minimaal 1x per week tot 100% laden icm een ander stukje uit de handleiding: Aan de laadpaal laten staan.
Wat ik zeg: Ook LFP degradeert op 100% meer dan op 80%, volgens mij is dat niet onwaar. Dat een leaserijder gewoon dagelijks tot 100% laadt moet hij/zij zelf weten, maar ik heb hier 2 Tesla's privé en ik zorg er graag goed voor. Beide geen LFP, dus zitten altijd in de range 10-90 en bij voorkeur 20-80%. Zou ik een LFP accu hebben gehad, net als mijn thuisaccu bijv. is en waarvan ik de adviezen van de producent en YouTubers ook meeneem, dan zou ik bijv. op zondag naar 100% laden en de rest van de week tot maximaal 80%. Ja, dat is tegen het advies van Tesla in, maar ik lees tussen de regels door en naar de geest van de "wet" en niet de letter van de "wet". De handleiding is bedoeld voor de gemiddelde consument met 0,0% verstand van state of charge, soc-drift, voltage curve van LFP accu's en de reden achter die 100%: SoC kalibratie zodat de SoC goed kan worden weergegeven en je SoC drift zoveel mogelijk voorkomt. Een andere reden om die 100% te benoemen is er immers niet. Als de LFP SoC kalibratie niet nodig was, dan had die 100% nooit in de handleiding gestaan. Bedenk goed waarom Tesla het zo in de handleiding verwoordt. Als je de achterliggende reden kent, dan kan ieder individueel de afweging maken om daar wat pragmatischer mee om te gaan of niet. Volg gewoon het advies van Tesla, die extra degradatie ga je toch niet merken, maar als het mijn privé auto was zou ik het zelf anders doen en hopelijk mag dat.
We zitten op Tweakers en dan hoop ik dat er ook ruimte is om toe te lichten waarom fabrikanten bepaalde uitgangspunten in de handleidingen hanteren en hoe je die kunt interpreteren.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Zullen we dan ook een apart topic aanmaken over de autopilot en cruise control? Bandentrillingen? Etc.Bert.L schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:01:
Is misschien wel een apart topic waard, waar iedereen zijn Teslamate dashboard kan plaatsen inclusief laadgedrag? Vermoed dat dan blijkt dat het allemaal heel erg weinig verschil maakt.
Dat zou kunnen maar komt daar niet heel veel handmatig invoeren bij kijken?Roenie schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:50:
[...]
Je zou een tabel kunnen maken zodat je de data hebt? Daar is toch wel het een en ander uit te halen als je die vanuit verschillende kanten sorteert en filtert?
Zoiets is vast wel te automatiseren met uitkomsten?
Nooit mee gewerkt maar misschien iets wat Google Forms kan?
Geen idee, je vroeg naar of het zou kunnen om iets te maken. Het begint uiteraard met data. Hoe je dat gaat opzetten laat ik aan jouRaRo74 schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:17:
[...]
Dat zou kunnen maar komt daar niet heel veel handmatig invoeren bij kijken?
Zoiets is vast wel te automatiseren met uitkomsten?
Nooit mee gewerkt maar misschien iets wat Google Forms kan?
Maar er is geen peil te trekken op degradatie en de adviezen veranderen ook. Zo werd snelladen altijd als killing gezien maar laat Tesla nu zien dat het geen verschil maakt (*WC eend). En zou je dus de letterlijke tekst volgen in de LFP manual doe je het ook niet goed.RaRo74 schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:05:
[...]
Leaseprijzen gaan daardoor weer omhoog omdat de restwaarde minder is dan verwacht.
Kwestie van tijd dat net als met overmatige (parkeer)schades bij inname niet wordt geaccepteerd een voertuig niet zonder consequentie wordt geaccepteerd met een overmaat hoog gedegradeerd accupakket.
Zover is het nog niet maar mij lijkt ook dat je met spullen van een ander netjes omgaat door tijdig onderhoud uit te laten voeren, schades laat repareren, af en toe wast en dus ook op een nette manier met het accupakket omgaat.
Zou je dan ook iemand straffen die regelmatig snel optrekt? Het regelmatig onttrekken van een bak energie is ook schadelijk.
Ja precies en daarom is het bij mijn weten zover nog niet.Maurice- schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:26:
[...]
Maar er is geen peil te trekken op degradatie en de adviezen veranderen ook. Zo werd snelladen altijd als killing gezien maar laat Tesla nu zien dat het geen verschil maakt (*WC eend). En zou je dus de letterlijke tekst volgen in de LFP manual doe je het ook niet goed.
Zou je dan ook iemand straffen die regelmatig snel optrekt? Het regelmatig onttrekken van een bak energie is ook schadelijk.
Ik dacht al wel dat leasemaatschappijen sturen op overmatig slijtage. Dus echt buitensporigheden zoals remschijven, remblokken en vooral banden grootkanselijk veroorzaakt door veel snel optrekken, snel bochtenwerk en hard afremmen.
Dacht zelfs dat er leasecontracten zijn die rally's op racecircuits verbieden.
Ik hoop eigenlijk dat er iemand opstaat met veel ervaring op dit vlakRoenie schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:21:
[...]
Geen idee, je vroeg naar of het zou kunnen om iets te maken. Het begint uiteraard met data. Hoe je dat gaat opzetten laat ik aan jou
Dus je vraag "is zoiets te maken?" had moeten zijn: "wie kan dit maken?"RaRo74 schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:35:
[...]
Ik hoop eigenlijk dat er iemand opstaat met veel ervaring op dit vlak![]()
Ik kan het zo snel niet vinden, maar volgens mij is er al een langlopend onderzoek van Tesla's dat kijkt naar degradatie en laadstatistieken. Misschien dat iemand anders dat zo nog kan vinden?RaRo74 schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:35:
[...]
Ik hoop eigenlijk dat er iemand opstaat met veel ervaring op dit vlak![]()
Ik ben daar inderdaad deels schuldig aan, spijtig genoeg. Als ik vrije keuze heb gehad, dan had ik ook geen elektrische auto gekozen.
Dat betekent echter niet dat ik mijn leasewagen zonder respect zal behandelen. Zoals altijd zal ik hem goed warmrijden, iets wat 90% van de mensen niet doet. Krasvrij houden en het interieur netjes onderhouden.
De beperkte actieradius stoort me gewoon een beetje, maar ik houd in gedachten dat ik altijd 100% kan doen.
Wie weet valt 80% goed mee, en dan zal ik dat uiteraard ook toepassen. Na vier jaar zal ik een interessant rapport over de batterij kunnen presenteren.
Ik houd ook altijd alle tankbeurten/verbruik bij in de app wat meeste leaserijder ook geen bal omgeeft omdat ze niet moeten betalen. Ik vind het gewoon interessant en me beetje bewust houdt van de realiteit voor de meeste mensen.
Mijn reactie was misschien wat te bot.
Dat betekent echter niet dat ik mijn leasewagen zonder respect zal behandelen. Zoals altijd zal ik hem goed warmrijden, iets wat 90% van de mensen niet doet. Krasvrij houden en het interieur netjes onderhouden.
De beperkte actieradius stoort me gewoon een beetje, maar ik houd in gedachten dat ik altijd 100% kan doen.
Wie weet valt 80% goed mee, en dan zal ik dat uiteraard ook toepassen. Na vier jaar zal ik een interessant rapport over de batterij kunnen presenteren.
Ik houd ook altijd alle tankbeurten/verbruik bij in de app wat meeste leaserijder ook geen bal omgeeft omdat ze niet moeten betalen. Ik vind het gewoon interessant en me beetje bewust houdt van de realiteit voor de meeste mensen.
Mijn reactie was misschien wat te bot.
jongetje schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:55:
[...]
Bijzonder vind ik dat altijd dat als het iemand anders zijn spullen zijn er blijkbaar mensen zijn die er minder zuinig/makkelijker mee omgaan.
Ik heb een LR en laadt gewoon (tenzij een lange rit voor de boeg) gewoon tot 80 procent. Dan kan ik vaak al, zeker door het thuiswerken, een halve tot hele week mee vooruit.
[ Voor 9% gewijzigd door royalt123 op 20-04-2025 11:26 ]
Haha ja je hebt gelijk en dat kloptRoenie schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:46:
[...]
Dus je vraag "is zoiets te maken?" had moeten zijn: "wie kan dit maken?"
Wie kan dit maken?
Pff, gaan we weer. Elke paar maanden komt dit terug en ik ga toch weer reageren, nu de korte versie. Dus, voor beide accu's is laden naar 100% niet heel erg goed, helaas moet de LFP regelmatig naar 100% om het BMS correcte info te geven.Bossie83 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:02:
[...]
Voor een vakantierit kun je beide accu's gerust een keer naar 100% laden. Een accu met een grotere capaciteit zal een langere range hebben.
Funest is: laten staan op hoge lading helemaal als de temperatuur van de omgeving hoog is en "cycling at the top" bij LPF (70 -100, 70 - 100, etc) is ook slecht. Bij NMC kun je gerust elke keer kleine beetjes bijladen, bij LFP is het het best om ver te ontladen (niet helemaal natuurlijk) en dan in één keer naar de 80%.
Bovenstaande gebaseerd op onderzoeken van Prof. Jeff Dahn.
Toch nog een lange versie geworden
Analoog komt weer helemaal terug
Bert.L schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:01:
:strip_exif()/f/image/npVEaUUGfNu0frGhwuf8DZY5.jpg?f=fotoalbum_large)
NMC accu hier, standaard op 80%, enkel voor een langere rit naar de 100%. Laden doe ik vrijwel enkel op PV, -indien mogelijk, vanaf half feb dus- vandaar de ‘hakkerige’ stijgende lijntjes soms
www.google.nl
Zegt Dahn ook iets over vanaf welke buitentemperaturen?bert pit schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:58:
[...]
Funest is: laten staan op hoge lading helemaal als de temperatuur van de omgeving hog is en "cycling at the top" bij LPF (70 -100, 70 - 100, etc). Bij NMC kun je gerust elke keer kleine beetjes bijladen, bij LFP is het het best om ver te ontladen (niet helemaal natuurlijk) en dan in één keer naar de 80%.
Laden in het 70-100 gebied maak ik me alleen schuldig aan bij af en toe een lange rit maar dat is tegenwoordig nog maar zelden omdat tussendoor op bestemming bijladen altijd wel mogelijk is.
Rond 20% bijladen is meer regel dan uitzondering aan het worden. Helemaal leeg is me eigenlijk nog nooit gelukt.
Temperatuur: vrij hoog, hoger dan wij hier gewend zijn hoogzomer maar bijvoorbeeld in de USA wel gebruikelijk.RaRo74 schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:09:
[...]
Zegt Dahn ook iets over vanaf welke buitentemperaturen?
Laden in het 70-100 gebied maak ik me alleen schuldig aan bij af en toe een lange rit maar dat is tegenwoordig nog maar zelden omdat tussendoor op bestemming bijladen altijd wel mogelijk is.
Rond 20% bijladen is meer regel dan uitzondering aan het worden. Helemaal leeg is me eigenlijk nog nooit gelukt.
Kijk anders naar deze video's
LFP versie YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
er is ook een NMC versie
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!
Ik vermoed dat Tesla het echt wel weet. Jeff Dahn heeft het onderzocht en daar baseer ik mij op. Zie ook de video's in mijn vorige post deze geven echt goede info gebaseerd op dat onderzoek.Ethirty schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:26:
[...]
Maar waar het echt om gaat, een LFP batterij heeft een zeer lange levensduur, veel langer dan men jaren geleden vermoedde. Deze gaat dus gewoon 15 jaar of langer mee.
Men spreek over 6.000 full cycles. stel dat een full cycle 250 km is, dan gaat de batterij 1.500.000 km mee. OK er zit degradatie op dus laten we zeggen 1.200.000 km. Dat is veel langer dan de andere slijtage.
Stel dus dat je hem elke dag to 100% oplaadt en je zou daarmee de batterij leeftijd halveren (wat me sterk lijkt) dan gaat deze nog altijd 600.000 km mee. Ruim voldoende toch?
De app's kan je niet in de Tesla installeren. Je kon Flitsmeister tot voor kort via de HFP functie in Flitsmeister de meldingen van Flitsmeister via de audioinstallatie van de Tesla te horen krijgen, maar op de een of ander manier werkt dat niet meer ( via een iPhone), iemand een idee waarom?). Ik heb deze Magsafe lader geïnstalleerd en draai dan op mijn iPhone TomTom en Flitsmeister goed zichtbaar als extra schermpje achter het stuur. Als je dan muziek van de iPhone via Bluetooth op de Tesla installatie laat lopen krijg je zowel de TomTom als de Flitsmeister meldingen door.MightyFool schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:11:
Bij mij werkt dat nog steeds en ik krijg nog steeds deze meldingen van FM over de autospeakers te horen.Mackeessie schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:50:
[...]
Je kon Flitsmeister tot voor kort via de HFP functie in Flitsmeister de meldingen van Flitsmeister via de audioinstallatie van de Tesla te horen krijgen, maar op de een of ander manier werkt dat niet meer ( via een iPhone), iemand een idee waarom?).
Daar heb ik niets voor aan hoeven passen en werkt als vanouds.
Hmm balen. Heb je zo'n groot scherm en kun je die niet eens gebruiken. Jammer dat het zo dicht zit. Wat je linkt ziet er wel interessant uit! Ik heb alleen geen iPhone.Mackeessie schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:50:
[...]
De app's kan je niet in de Tesla installeren. Je kon Flitsmeister tot voor kort via de HFP functie in Flitsmeister de meldingen van Flitsmeister via de audioinstallatie van de Tesla te horen krijgen, maar op de een of ander manier werkt dat niet meer ( via een iPhone), iemand een idee waarom?). Ik heb deze Magsafe lader geïnstalleerd en draai dan op mijn iPhone TomTom en Flitsmeister goed zichtbaar als extra schermpje achter het stuur. Als je dan muziek van de iPhone via Bluetooth op de Tesla installatie laat lopen krijg je zowel de TomTom als de Flitsmeister meldingen door.
Hier werkte het tot voor kort ook prima. Laatste paar keer gaat de HFP connectie aan-uit-aan-uit-aan, met onverstaanbare meldingen tot gevolg. Poging van FM om mij in een abo te duwen? Tesla die wat heeft gewijzigd aan hun zijde bij de laatste updates? Irritant is het wel, hierdoor onbruikbaar.RaRo74 schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:06:
[...]
Bij mij werkt dat nog steeds en ik krijg nog steeds deze meldingen van FM over de autospeakers te horen.
www.google.nl
Ik ging wat te kort door de bocht en is dagelijks dus niet zo goed, maar gezien Tesla adviseert minimaal eens per week naar 100% te laden zou het rangeverschil minder groot kunnen kunnen zijn tov de LR, afhankelijk van hoeveel je per dag rijdt.Taro schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:02:
[...]
Over het algemeen mag je er toch van uitgaan dat het volgen van de adviezen van de fabrikant juist is, ondanks dat misschien nog beter kan.
Maar je hebt gelijk, moet daar niet zomaar vanuit gaan en is afhankelijk van het gebruik.
[ Voor 11% gewijzigd door Bossie83 op 20-04-2025 14:27 ]
Volgens mij is bij de laatste update (2025.8.7) ook iets met het volume veranderd, ik krijg het volume namelijk niet gewijzigd. Via het scrollwiel zie ik die balk wel veranderen bij het scrollen, maar het heeft geen effect op het daadwerkelijk volume. Hebben jullie dit ook? Is dat een instelling ergens of een bug?
Als je naar range kijkt dan kijk je naar range bij 100%. Ik begrijp het op die manier verantwoorden van een LFP tov NMC variant niet.Bossie83 schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:13:
[...]
Ik ging wat te kort door de bocht en is dagelijks dus niet zo goed, maar gezien Tesla adviseert minimaal eens per week naar 100% te laden zou het rangeverschil minder groot kunnen kunnen zijn tov de LR, afhankelijk van hoeveel je per dag rijdt.
Over het algemeen mag je er toch van uitgaan dat het volgen van de adviezen van de fabrikant juist is, ondanks dat misschien nog beter kan.
Maar je hebt gelijk, moet daar niet zomaar vanuit gaan en is afhankelijk van het gebruik.
Beste allen,
Ik heb een model 3 uit medio 2021. Een paar weken geleden heb ik mijn model 3 naar de Tesla SC gebracht voor regulier onderhoud en het fixen van een paar kleine defecten. Dit zou max 1 dag in beslag nemen. Echter op de dag dat de werkzaamheden uitgevoerd werden werd ik geïnformeerd dat op de werkplaats per ongeluk de deur (rechtsachter) van mijn Tesla beachadigd is geraakt door een monteur en dat er een nieuwe deur geplaatst moet worden, omdat het blijkbaar helaas niet een klein deukje is geweest. We zijn nu 3 weken verder en de auto staat nog steeds bij de schadeherstelspecialist. Ik heb begrepen dat ze de naast de nieuwe deur ook naastgelegen onderdelen opnieuw gaan spuiten vanwege kleurverschil. Helaas blijft het niet daarbij, want kreeg gisteren te horen dat het nog 2 weken langer gaat duren omdat de deur niet past op het chassis (door de schade is blijkbaar het chassis ook beschadigd) waardoor de bevestiging van de deur ook herstelt moet worden. Van Tesla begrepen dat vanwege dit incident mijn auto een schademelding zal krijgen. Hier zit ik natuurlijk niet op te wachten omdat dit bij toekomstige verkoop een nadelig effect zal hebben en het geen fijn gevoel geeft.
Hebben jullie ervaring met een vergelijkbaar voorval? Na dit incident zou ik eigenlijk liever willen dat ik de auto kan omwisselen voor een vergelijkbaar model zonder schadehistorie.
Dank voor jullie reactie.
Ik heb een model 3 uit medio 2021. Een paar weken geleden heb ik mijn model 3 naar de Tesla SC gebracht voor regulier onderhoud en het fixen van een paar kleine defecten. Dit zou max 1 dag in beslag nemen. Echter op de dag dat de werkzaamheden uitgevoerd werden werd ik geïnformeerd dat op de werkplaats per ongeluk de deur (rechtsachter) van mijn Tesla beachadigd is geraakt door een monteur en dat er een nieuwe deur geplaatst moet worden, omdat het blijkbaar helaas niet een klein deukje is geweest. We zijn nu 3 weken verder en de auto staat nog steeds bij de schadeherstelspecialist. Ik heb begrepen dat ze de naast de nieuwe deur ook naastgelegen onderdelen opnieuw gaan spuiten vanwege kleurverschil. Helaas blijft het niet daarbij, want kreeg gisteren te horen dat het nog 2 weken langer gaat duren omdat de deur niet past op het chassis (door de schade is blijkbaar het chassis ook beschadigd) waardoor de bevestiging van de deur ook herstelt moet worden. Van Tesla begrepen dat vanwege dit incident mijn auto een schademelding zal krijgen. Hier zit ik natuurlijk niet op te wachten omdat dit bij toekomstige verkoop een nadelig effect zal hebben en het geen fijn gevoel geeft.
Hebben jullie ervaring met een vergelijkbaar voorval? Na dit incident zou ik eigenlijk liever willen dat ik de auto kan omwisselen voor een vergelijkbaar model zonder schadehistorie.
Rechtsbijstand erbij betrekken? Een schadebak kent een flinke waardedaling. Die moeten ze voor je compenseren.SaturnV schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:20:
Beste allen,
@SaturnV Ik zou even contact opnemen met je eigen verzekering, die kunnen je adviseren en misschien ook assisteren.
Op een iPhone? Welke instelling heb je in Flitsmeister? Ik hoor alleen de ping geluiden als ik bij een trajectcontrole te hard rijd of einde file ping.RaRo74 schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:06:
[...]
Bij mij werkt dat nog steeds en ik krijg nog steeds deze meldingen van FM over de autospeakers te horen.
Heb jij Flitsmeister Pro ?
Bij mij werkt het nog gewoon bij 2025.8.7.Ebbao schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:00:
Volgens mij is bij de laatste update (2025.8.7) ook iets met het volume veranderd, ik krijg het volume namelijk niet gewijzigd. Via het scrollwiel zie ik die balk wel veranderen bij het scrollen, maar het heeft geen effect op het daadwerkelijk volume. Hebben jullie dit ook? Is dat een instelling ergens of een bug?
Heb je het systeem al gereset?
Heb hetzelfde probleem met Flitsmeister icm iphone en hfp. Heb Flitsmeister gemaild, ze hebben gereageerd dat het een bekend probleem is en bij een update in 2 a 3 weken is opgelost.Mackeessie schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:50:
[...]
De app's kan je niet in de Tesla installeren. Je kon Flitsmeister tot voor kort via de HFP functie in Flitsmeister de meldingen van Flitsmeister via de audioinstallatie van de Tesla te horen krijgen, maar op de een of ander manier werkt dat niet meer ( via een iPhone), iemand een idee waarom?). Ik heb deze Magsafe lader geïnstalleerd en draai dan op mijn iPhone TomTom en Flitsmeister goed zichtbaar als extra schermpje achter het stuur. Als je dan muziek van de iPhone via Bluetooth op de Tesla installatie laat lopen krijg je zowel de TomTom als de Flitsmeister meldingen door.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.