• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-01 16:30
De afgelopen 2,5 dag een flink stuk gereden vanuit huis (buurt van Rotterdam) naar midden Zweden, zo'n 2000km. Was de eerste langere trip met de auto.
Pro's
Routeplanner icm laadstops; kwam overal perfect uit, nergens hoeven wachten en zelfs in Zweden een keer een hele v4 site van 20 palen voor mezelf
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mCg8jsMq/Whats-App-Image-2025-04-08-at-11-37-53.jpg
Laadsnelheid; genoeg tijd voor voorverwarmen, dus overal prima snelheden gehaald. Auto was vaak al klaar om door te gaan als ik terug kwam van het toilet.
Comfort; auto rijdt heerlijk die lange stukken. Stil, prima geluidsinstallatie

1 kleine con
Locatie van sommige superchargers. Kan de auto niets aan doen, maar op een donkere zondagavond op een verlaten industrieterrein in Rostock staan zal niet voor iedereen even fijn zijn kan ik me voorstellen. Heb er zelf geen probleem mee, maar het is geen ideale locatie zeg maar.

1 grote con;
TACC / AP; weet niet hoeveel onnodige remmingen ik heb meegemaakt, maar echt veel teveel naar mijn zin tot op het punt dat je gewoon de auto zit uit te schelden omdat het gewoon irritant wordt. :(
Begin ook steeds meer te herkennen wanneer het kan gaan gebeuren en dan ga ik al met mijn voet boven het gaspedaal hanger om maar snel weer te kunnen accereleren.
Ik ga gewoonweg geen vriendjes worden hiermee, doe mij maar een normale domme CC.

Over een paar weken gaat de reis weer terug...

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:24
Oekol schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:15:
Zal meevallen. Zit al even op de 2025.8.6 en geen bijzonderheden. Waarschijnlijk lost een reset (of BT aan/uit) het ook gewoon op bij anderen.
Same, doe meestal een "beide-stuurknoppen-ingedrukt-houden"-reset na een software update. So far so good. Behalve dat m'n Spotify nog te luisteren podcast lijstje niet goed wordt bijgewerkt.

Wat mij opvalt is dat het lijkt alsof Sentry een stuk minder impact heeft op de batterij (2021M3SR+). Waar ik voorheen ~0.5% per uur kwijt leek te zijn lijkt dit nu ~0.25..0.3% per uur. Is dit placebo of meer mensen die dit ervaren?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:04
catchingfire schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:54:
[...]

Same, doe meestal een "beide-stuurknoppen-ingedrukt-houden"-reset na een software update. So far so good. Behalve dat m'n Spotify nog te luisteren podcast lijstje niet goed wordt bijgewerkt.

Wat mij opvalt is dat het lijkt alsof Sentry een stuk minder impact heeft op de batterij (2021M3SR+). Waar ik voorheen ~0.5% per uur kwijt leek te zijn lijkt dit nu ~0.25..0.3% per uur. Is dit placebo of meer mensen die dit ervaren?
Er zou een udpate komen met 40% minder verbruik uit m'n hoofd. Dacht dat die al geweest is eigenlijk ja.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
catchingfire schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:54:
[...]

Tesla Reduces Sentry Mode Power Usage in Update 2024.38

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:14
Iemand die me kan zeggen hoe favorieten in de Telefoon-app werken?
De favorieten uit mijn telefoon (Android) zijn automatisch overgenomen, maar hij heeft voor elk contact het vaste nummer ipv mobiel gekozen. :/
Ik vind nergens hoe ik het kan aanpassen of zelfs gewoon manueel favorieten kan instellen.
Ik dacht dat het tot hiertoe enkel in de Cybertruck actief was? Lijkt ook in het artikel zo te staan.

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:52
ChromeFR schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:00:
[...]

Ben heel nieuwsgierig of het gelukt is om het te fixen bij het SC. En wat ze gedaan hebben. Zou zo fijn zijn als het stoeltikje opgelost kan worden. :)
Vanmorgen bij het SC (Utrecht) geweest. Ze zijn ongeveer 2 uur bezig geweest, uiteindelijk niets vervangen maar het frame van de lendensteun "geïsoleerd" zoals hij het noemde. Wat dit precies inhoud weet ik niet. Gedurende het ritje van 20min naar huis leek het wel opgelost, hopelijk blijft dat zo.

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-01 23:08
JeroenV_ schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:00:
1 grote con;
TACC / AP; weet niet hoeveel onnodige remmingen ik heb meegemaakt, maar echt veel teveel naar mijn zin tot op het punt dat je gewoon de auto zit uit te schelden omdat het gewoon irritant wordt. :(
Begin ook steeds meer te herkennen wanneer het kan gaan gebeuren en dan ga ik al met mijn voet boven het gaspedaal hanger om maar snel weer te kunnen accereleren.
Ik ga gewoonweg geen vriendjes worden hiermee, doe mij maar een normale domme CC.

Dit is echt vervelend, TACC is te voorzichtig in lichte bochten op de snelweg.

Ik heb mijn gebruik van TACC aangepast. Standaard doe ik de acceleratie zelf omdat TACC acceleratie toch te traag gaat waardoor iedereen achter je zit te wachten tot je vaart maakt. Alleen het remmen laat ik automatisch gebeuren, en onderbreek ik door het gaspedaal zachtjes ingedrukt te houden in bochten waarvan ik weet dat TACC zal willen remmen (zooo voorspelbaar).

Sowieso irritant dat er geen normale CC in zit. Tesla wilt pronken met TACC, ten koste van de gebruikerservaring. Ik wil helemaal geen TACC gebruiken om 3 uur s'nachts :+

[ Voor 7% gewijzigd door Stronk op 09-04-2025 14:18 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Stronk schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:15:
[...]

Dit is echt vervelend, TACC is te voorzichtig in lichte bochten op de snelweg.

Ik heb mijn gebruik van TACC aangepast. Standaard doe ik de acceleratie zelf omdat TACC acceleratie toch te traag gaat waardoor iedereen achter je zit te wachten tot je vaart maakt. Alleen het remmen laat ik automatisch gebeuren, en onderbreek ik door het gaspedaal zachtjes ingedrukt te houden in bochten waarvan ik weet dat TACC zal willen remmen (zooo voorspelbaar).

Sowieso irritant dat er geen normale CC in zit. Tesla wilt pronken met TACC, ten koste van de gebruikerservaring. Ik wil helemaal geen TACC gebruiken om 3 uur s'nachts :+
Of het pronken is, tjsa. Mijns inziens eerder niet terug naar een in potentie gevaarlijke rij modus. Ik denk dat Tesla een automobilist liever honderd keer te snel laat remmen dan een ongeluk laat veroorzaken met een ouderwetse CC.

Analoog komt weer helemaal terug

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:01
Als tegengeluid voor de vele negatieve ervaringen, wederom een uitstekende service ervaring bij SeC Zwolle (ze stellen eigenlijk nooit teleur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zv-or8GSMvbie25y95ykUh_a-7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6Mic4HMdpTSTpdFpWK0yAn0.jpg?f=fotoalbum_large

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:41
Even checken voor de zekerheid: Ik heb nu 2x met een aanhanger achter me gereden, en verder dan gecontroleerd dat de trailer mode aan staat (blauw icoontje) niks gedaan. Nou rij ik wel de hele tijd met een bumperklevende tesla achter me is dat normaal? Ik had verwacht dat hij die dan weg zou laten.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:57
gjcvro schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:24:
Even checken voor de zekerheid: Ik heb nu 2x met een aanhanger achter me gereden, en verder dan gecontroleerd dat de trailer mode aan staat (blauw icoontje) niks gedaan. Nou rij ik wel de hele tijd met een bumperklevende tesla achter me is dat normaal? Ik had verwacht dat hij die dan weg zou laten.
Haha, dat viel mij ook al op. Als de auto weet dat er een aanhanger achter hangt...

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:11
Stronk schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:15:
[...]
Eens, maar ik denk dat dat ook met de veiligheidskeuring/labeling te maken heeft. Heb ook nog nooit een auto met ACC gezien die je kon terugschakelen naar domme cruise control.

• gjcvro
basto11 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:48:
[...]

Eens, maar ik denk dat dat ook met de veiligheidskeuring/labeling te maken heeft. Heb ook nog nooit een auto met ACC gezien die je kon terugschakelen naar domme cruise control.
Kia e niro, kan het.

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09-2025
basto11 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:48:
[...]

Dat kunnen echt heel veel auto’s hoor.

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 09:40
Medjai schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:59:
[...]

Vanmorgen bij het SC (Utrecht) geweest. Ze zijn ongeveer 2 uur bezig geweest, uiteindelijk niets vervangen maar het frame van de lendensteun "geïsoleerd" zoals hij het noemde. Wat dit precies inhoud weet ik niet. Gedurende het ritje van 20min naar huis leek het wel opgelost, hopelijk blijft dat zo.
Dank voor je terugkoppeling! Zelf denk ik dat het in de zitting zit (maar weet het ook niet zeker hoor). Daar zit wat speling in als deze niet in maximale stand staat (helemaal naar beneden / helemaal naar boven), ik rijd nu de zitting volledig vlak en dan komt het niet voor. Mobiele service komt 13 mei weer kijken.. :). Benieuwd of het bij jou echt opgelost is, hoop het!

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:03
[quote]JeroenV_ schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:00:
1 grote con;

Is er een kans dat dit in toekomstige updates verbeterd wordt, of is dat ijdele hoop?

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:32
Empie69 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:25:

[...]

Is er een kans dat dit in toekomstige updates verbeterd wordt, of is dat ijdele hoop?
Het is eigenlijk alleen maar slechter geworden in de 1,5 jaar dat ik het nu gebruik.

Waar ik voorheen sporadisch een spontane ingreep kreeg is het nu op mijn woon werk traject van 20km al 1-3 keer.
schumi1986 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:30:
[...]

Het is eigenlijk alleen maar slechter geworden in de 1,5 jaar dat ik het nu gebruik.

Waar ik voorheen sporadisch een spontane ingreep kreeg is het nu op mijn woon werk traject van 20km al 1-3 keer.
Misschien dat camera's opnieuw calibreren helpt? Geen vieze ramen aan binnenkant bij voorcamera's?

• bert pit
  • Nu online
Empie69 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:25:

[...]

Er zullen altijd situaties zijn waarin het camera systeem het zekere voor het onzekere neemt. Zou Elon over zijn schaduw springen en radar op een intelligente wijze inzetten dan zou ik kansen zien. Maar.... that's not gonna happen.

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:28
Ik gebruik 2025.8.6 en geen sleutel- of eap navigatieproblemen. M3 2019 LR AWD.
Wel dat rare afremmen bij samengaan van snelwegen, maar dat is een gedocumenteerde functie.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:11
JeroenV_ schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:00:

1 grote con;
Ik had een SuC bezoek afgelopen week, waarbij "cleaning of camera glass" opgenomen werd, M3H mei '24, en ik moet echt zeggen dat het hierna niet meer voorkomen is (onnodige remmingen). Was altijd bij zelfde bocht, schaduw en vrachtwagens waarbij vol in de ankers ging - maar dat is dus nu weg.

Wel nog dubbelziende motorrijders als ik ze inhaal en op de rechtsachter hoek samen komen. Alsof daar het camerabeeld niet goed op elkaar gelegd wordt (en dansende vrachtwagens als er eentje staat voor een verkeerslicht). Maar goed.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:18
Maurice- schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:33:
Als tegengeluid voor de vele negatieve ervaringen, wederom een uitstekende service ervaring bij SeC Zwolle (ze stellen eigenlijk nooit teleur).

[Afbeelding]
De verkopers hebben mij wel enorm teleurgesteld helaas. Maar dit is in ieder geval wel erg persoonlijk vanuit de werkplaats. Top!

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 10-04-2025 07:54 ]

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:37
schumi1986 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:30:
[...]

Ik herken dit gedrag eigenlijk totaal niet. De afgelopen jaren in m'n oude 2020 M3 amper een phantom brake gehad. Nu alweer 4500km in m'n nieuwe M3H nog geen enkele keer meegemaakt.

Gebruik het op de snelweg en provinciale wegen met een (dubbele)streep.

(overigens wel geforceerd terug naar 100 bij verkeersknooppunten etc)

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:59
RF1000 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:59:
[...]

Ik herken dit gedrag eigenlijk totaal niet. De afgelopen jaren in m'n oude 2020 M3 amper een phantom brake gehad. Nu alweer 4500km in m'n nieuwe M3H nog geen enkele keer meegemaakt.

Hier dezelfde ervaring. 3 jaar een M3 2019 gereden, daar wel een paar phantoms gehad. Met de M3H staat naar 13K km de phantom teller nog op 0.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
Siluro schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:06:
[...]

Hier dezelfde ervaring. 3 jaar een M3 2019 gereden, daar wel een paar phantoms gehad. Met de M3H staat naar 13K km de phantom teller nog op 0.
Same here (M3H), met bijna 45k op de teller inmiddels.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• basto11
mistermol schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:13:
[...]

Dat kunnen echt heel veel auto’s hoor.
Weet je zeker dat het niet enkel het uitzetten van lane assist is, waarmee de auto binnen de lijntjes gehouden wordt? Mijn Kona electric had dit, maar in Tesla taal heb je het dan over autopilot, niet TACC waar de discussie over ging. Met domme cruise control bedoel ik dat je, als je niet remt, gewoon door blijft rijden totdat je ergens tegenaan botst.

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-01 14:04
RF1000 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:59:
[...]

Hoe dan? Ik heb nu 6500 km gereden met mijn 2019 LR AWD en heb meer phantom brakes gehad dan ik met >200.000 km in Volkswagens.

De Golf 8 wilde bochten ook als een natte krant nemen, maar daar was het tenminste nog een kwestie van een vinkje uitzetten. Dat soort opties mis ik bij Tesla. Idem voor het acceleratiegedrag, ik trap nu vaak maar zelf bij omdat hij veel te traag optrekt.

Eenmaal op snelheid is het prima, maar ook niet veel meer dan dat.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-01 12:01
basto11 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:28:
[...]

Weet je zeker dat het niet enkel het uitzetten van lane assist is, waarmee de auto binnen de lijntjes gehouden wordt? Mijn Kona electric had dit, maar in Tesla taal heb je het dan over autopilot, niet TACC waar de discussie over ging. Met domme cruise control bedoel ik dat je, als je niet remt, gewoon door blijft rijden totdat je ergens tegenaan botst.
"Veel auto's" is een overstatement. Maar er zijn wel degelijk een aantal merken die domme CC aanbieden (of aanboden?) naast ACC.
Maar bv bij BMW zat die functionaliteit wel verborgen, waardoor weinigen het wisten.

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09-2025
[...]

Mijn vorige 3 auto's hadden allemaal ACC met Lane-Assist. Ik kon Adapative uitzetten, ik kon Lane-Assist uitzetten en vervolgens dus CC op een snelheid zetten die zich nergens iets van aantrok. Allemaal hetzelfde.

• bert pit
  • Nu online
R-R-L schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:30:
[...]

Hoe dan? Ik heb nu 6500 km gereden met mijn 2019 LR AWD en heb meer phantom brakes gehad dan ik met >200.000 km in Volkswagens.

De Golf 8 wilde bochten ook als een natte krant nemen, maar daar was het tenminste nog een kwestie van een vinkje uitzetten. Dat soort opties mis ik bij Tesla. Idem voor het acceleratiegedrag, ik trap nu vaak maar zelf bij omdat hij veel te traag optrekt.

Mijn vermoeden is dat het iets te maken kan hebben met AEB (Automatic Emergency Braking). Die zit wel in de Tesla uit 2019 maar mogelijk niet in de VW als die ouder was dan 2018.

AEB moet sinds 2022 in alle nieuwe ontwerpen zitten en vanaf vorig jaar op alle nieuw verkochte auto's in de EU. Je kunt het per rit uitzetten.

Dus als je altijd op dezelfde plek phantom brakes hebt, zet AEB eens uit.

• basto11
mistermol schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:45:
[...]

Mijn vorige 3 auto's hadden allemaal ACC met Lane-Assist. Ik kon Adapative uitzetten, ik kon Lane-Assist uitzetten en vervolgens dus CC op een snelheid zetten die zich nergens iets van aantrok. Allemaal hetzelfde.
Ok, I stand corrected 🙂

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik merk dat de audio kwaliteit van TuneIn steeds verder naar beneden gaat. De Tesla heeft echt goede speakers, maar ik begin de mpeg codering te horen.

Aangezien DAB+ in mijn buurt niet werkt, en niet de favo zender heeft; kies ik dus voor streaming radio. De hoeveelheid reclame valt zelfs nog enorm mee (slamfm nonstop is niet te doen bijv.).

Nu had ik het issue; tunein - nog thuis wifi verbonden; weg rijden; hij valt weg, en heeft daarna een gestoord lage kwaliteit. Even stoppen en starten,en de kwaliteit is veel beter... maar toch .. laag.

Dus getest; radiozender streaming op mijn gsm, en dan via Bluetooth. Mhoah, klinkt wel okay, veel beter dan de native TuneIn client.

Wat nog beter klinkt is de radiozender in de browser openen. Vanuit bookmarks, en hij begint direct te spelen. Daarna kun je de browser 'sluiten' , dicht swypen, en je hebt uitstekende 'cd' kwaliteit audio.

Ik vind het ontzettend jammer dat tunein in kwaliteit teruggezet is.
(https://www1.wdr.de/radio...livestream-1live-104.html -> volgens mij heb ik deze url in mijn bookmarks).
mistermol schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:45:
[...]

Das war mal. Welkom in Europa. Auto's gemaakt vanaf 07-2024 mogen diverse ADAS systemen zoals Lane Assist niet meer permanent uitzetten

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:18
Blasterxp schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:11:
Ik merk dat de audio kwaliteit van TuneIn steeds verder naar beneden gaat. De Tesla heeft echt goede speakers, maar ik begin de mpeg codering te horen.

Aangezien DAB+ in mijn buurt niet werkt, en niet de favo zender heeft; kies ik dus voor streaming radio. De hoeveelheid reclame valt zelfs nog enorm mee (slamfm nonstop is niet te doen bijv.).

Nu had ik het issue; tunein - nog thuis wifi verbonden; weg rijden; hij valt weg, en heeft daarna een gestoord lage kwaliteit. Even stoppen en starten,en de kwaliteit is veel beter... maar toch .. laag.

Dus getest; radiozender streaming op mijn gsm, en dan via Bluetooth. Mhoah, klinkt wel okay, veel beter dan de native TuneIn client.

Wat nog beter klinkt is de radiozender in de browser openen. Vanuit bookmarks, en hij begint direct te spelen. Daarna kun je de browser 'sluiten' , dicht swypen, en je hebt uitstekende 'cd' kwaliteit audio.

(https://www1.wdr.de/radio...livestream-1live-104.html -> volgens mij heb ik deze url in mijn bookmarks).
Ik weet niet of het probleem bij TuneIn ligt, maar sowieso heb ik het idee dat Tesla het datagebruik probeert te beperken.

Toen ik in 2022 mijn eerste Tesla had gekocht kon ik zelfs in 4K YouTube video's bekijken, het haperde wel iets maar het werkte wel.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:27
turkeyhakan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:49:
[...]

Ik weet niet of het probleem bij TuneIn ligt, maar sowieso heb ik het idee dat Tesla het datagebruik probeert te beperken.

Toen ik in 2022 mijn eerste Tesla had gekocht kon ik zelfs in 4K YouTube video's bekijken, het haperde wel iets maar het werkte wel.
Klopt, dit is met Spotify ook merkbaar in kwaliteit. Bij mij ligt er tegenwoordig standaard een hotspotje in de auto om dat probleem te omzeilen.

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:28
zie topicwarning

[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 10-04-2025 13:27 ]

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:20
De nieuwe MY heeft lang op ons lijstje gestaan, maar uiteindelijk voor een kleinere auto gekozen (Volvo EX40). Daarnaast miste ik toch wel een informatiescherm achter het stuur. Natuurlijk is dat allemaal wel op te lossen, maar niet voor gekozen. Omdat wij twee auto's wilde inruilen, ging dat bij Volvo wat handiger.

Succes met het maken van de keuzes, en veel plezier in jullie Tesla's!

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |

• gjcvro
[...]

Als het in de kona gelijk werkt aan de kia: als ik het goed heb moet je de knop waarmee je de afstand in kunt stellen 2 seconden vasthouden, dan krijg je een domme CC en blijft hij gewoon op snelheid doorploegen wat er ook voor staat. Alleen bij de Niro heb ik het eigenlijk nooit meer uit willen zetten, want die doet (bijna) geen gekke dingen.

• bert pit
  • Nu online
gjcvro schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:07:
[...]

Als het in de kona gelijk werkt aan de kia: als ik het goed heb moet je de knop waarmee je de afstand in kunt stellen 2 seconden vasthouden, dan krijg je een domme CC en blijft hij gewoon op snelheid doorploegen wat er ook voor staat. Alleen bij de Niro heb ik het eigenlijk nooit meer uit willen zetten, want die doet (bijna) geen gekke dingen.
Hmm de mijne (Kia Niro) wel hoor. Met 100 kmh vol in de ankers in de Westerscheldetunnel, dat wil je niet op zo'n traject. Ook bij een flauwe bocht naar links met aan de rechterkant gedetecteeerde fietser op het fietspad ging helemaal mis. Dus Tesla is echt niet de enige.

• R-R-L
bert pit schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:49:
[...]

Mijn vermoeden is dat het iets te maken kan hebben met AEB (Automatic Emergency Braking). Die zit wel in de Tesla uit 2019 maar mogelijk niet in de VW als die ouder was dan 2018.

AEB moet sinds 2022 in alle nieuwe ontwerpen zitten en vanaf vorig jaar op alle nieuw verkochte auto's in de EU. Je kunt het per rit uitzetten.

Dus als je altijd op dezelfde plek phantom brakes hebt, zet AEB eens uit.
VW's waren van 2018 en 2023 en hadden AEB, met de cruise aan nooit gehad dat hij plots in de remmen ging. Als een voorganger tijdens het remmen nog wat harder remde gaf hij soms wel een tik op de rem.

Bij de Tesla heb ik juist met de cruise aan dat hij in de ankers gaat. Begin intussen wel een patroon te herkennen:
- Auto die ik inhaal zwerft iets naar links in de strook
- Invoegers die precies in een bepaalde hoek van de bocht zitten
- Haaks invoegend verkeer
Nu ik dat zo tik bedenk ik me dat dat vooral acties zijn die rechts van me gebeuren, weinig wat van voren is. Zou het dan een brakke camera kunnen zijn?

• bert pit
  • Nu online
R-R-L schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:03:
[...]

VW's waren van 2018 en 2023 en hadden AEB, met de cruise aan nooit gehad dat hij plots in de remmen ging. Als een voorganger tijdens het remmen nog wat harder remde gaf hij soms wel een tik op de rem.

Bij de Tesla heb ik juist met de cruise aan dat hij in de ankers gaat. Begin intussen wel een patroon te herkennen:
- Auto die ik inhaal zwerft iets naar links in de strook
- Invoegers die precies in een bepaalde hoek van de bocht zitten
- Haaks invoegend verkeer
Nu ik dat zo tik bedenk ik me dat dat vooral acties zijn die rechts van me gebeuren, weinig wat van voren is. Zou het dan een brakke camera kunnen zijn?
Deels herkenbaar. Invoeger van rechts betekent voet bij het pedaal. Ook opletten als in de baan rechts een auto voor je iets over de lijn naar links komt, een paar cm is genoeg. Daarnaast als een eenbaansweg (op snelwegen) overgaat in tweebaans en er staan ineens een lijn in het midden: paniek!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-01 15:55
XelaRetak schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:41:
[...]
Klopt, dit is met Spotify ook merkbaar in kwaliteit.
Blij om te horen dat ik niet de enige ben die dit opmerkt. Ik rij niet vaak in de MY van m'n meisje, maar ik dacht de afgelopen week wel: "dit klinkt echt beroerd, volgens mij nog slechter dan eerder". En: "Ik zou best €2 extra per maand willen betalen voor Premium+ Connectivity, met betere kwaliteit audio streaming". Zou het bestaan...

Bizar dat ze zo op de centjes zitten. Volgens mij kun je heel wat nummers via Spotify afspelen voor een aflevering van een serie via Netflix. Wat Google-fu later: ik kom op ruim 1GB voor 40 minuten Netflix in HD kwaliteit. Een uur Spotify op "Normal" (dat is al beter dan we in de auto krijgen, dus) kost 40MB, en op "High Quality" 150MB. Ik kijk zelden Netflix in de auto, ik zou veel liever hoge kwaliteit audio via Spotify hebben.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:10
Ik luister veel naar podcasts via Apple Podcast maar daar is de kwaliteit heel erg beroerd en dat kan echt niet komen vanwege bandwidth problemen want een beetje stem coderen kost helemaal niets in HE-AAC. Ik koppel altijd maar m’n iPhone maar dat is toch wel zonde met zo’n groot scherm dat ik dan niet gebruik.
Er worden dus echt wel gekke keuzes gemaakt qua geluidskwaliteit.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De bochtassistentie is ronduit irritant aan het worden. Rechte weg met afslagen en dan gaat de bochtassistentie aan. Zucht. In de bochten zelf veel te langzaam. Zucht.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:57
R-R-L schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:03:
[...]

VW's waren van 2018 en 2023 en hadden AEB, met de cruise aan nooit gehad dat hij plots in de remmen ging.
Met mijn Octavia4 uit 2020 met adaptive cruisecontrol zette ik die al uit als ik zag dat er iemand af ging slaan want dan anders vol in de ankers, ook al was de auto al bijna de bocht om.

En de bochtenassistentie mag er idd wel uitgehaald worden.

• loxr25
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-01 11:07
Zou met een komende software update er uit gaan, zo heeft tesla bevestigd.
https://x.com/wmorrill3/s...f22d7cb16c3%7Ctwcon%5Es1_

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:22

ScreamGT

joejoe

Ik heb al een poosje last dat bij een laadpaal bij mij om de hoek er maar met max 3kw geladen wordt. Na een reset van de paal ging het 2x goed en daarna bleef deze weer op 3kw hangen. Heeft iemand anders dit weleens gehad? Betreft een publieke allego paal.

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:35

Ethirty

Who...me?

loxr25 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:40:
[...]

Zou met een komende software update er uit gaan, zo heeft tesla bevestigd.
https://x.com/wmorrill3/s...f22d7cb16c3%7Ctwcon%5Es1_
Nou hang de vlag maar uit. Dat heeft ze wat, 10 jaar geduurd om op te pakken? Nu nog even een jaar of wat wachten tot het bug-vrij werkt? Ik zou gewoon een simpele dissel achter de auto tekenen, maar hey dat zal wel te simpel zijn.

Ik heb weinig vertrouwen in de bibberende vrachtwagens en spook motorrijders die de auto denkt te zien :')

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:10
daemonix schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:24:
De bochtassistentie is ronduit irritant aan het worden. Rechte weg met afslagen en dan gaat de bochtassistentie aan. Zucht. In de bochten zelf veel te langzaam. Zucht.
Ik heb dit eigenlijk alleen als de GPS aanstaat en ik moet afdraaien. Dan remt die op een recht stuk iets af net voor de weg waar je moet afslaan. Dat kan soms vervelend zijn als ik de weg ken en toch wil rechtdoor rijden om een volgende afslag te nemen.

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik rijd om de dag met m'n eigen trailer achter m'n MY momenteel. Zodra je hem (proper) aankoppelt zal Tesla de auto herkennen en je een blauw caravan icoontje tonen. Je Autopilot werkt dan ook niet meer, je hebt enkel TACC.

Je hebt dan inderdaad een permanente bumperklever achter. Ik zie ook vaak dat het model van mijn volgauto ook nog wel eens wijzigt (zeker als ik een grote lading heb). Ik heb al een keer zo'n Amerikaanse 18 wieler op m'n achterbumper gehad.

Aanhanger loskoppelen en de eerstvolgende rit erna is het icoontje rood. Dan werkt Autopilot nog steeds niet, maar je kan (tijdens het rijden) dan de aanhanger modus uitzetten (Dynamiek ==> Aanhanger modus) waarna de Autopilot ook weer werkt.

iRacing Profiel

• gjcvro
Luckeh schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:54:
[...]

Ik rijd om de dag met m'n eigen trailer achter m'n MY momenteel. Zodra je hem (proper) aankoppelt zal Tesla de auto herkennen en je een blauw caravan icoontje tonen. Je Autopilot werkt dan ook niet meer, je hebt enkel TACC.

Je hebt dan inderdaad een permanente bumperklever achter. Ik zie ook vaak dat het model van mijn volgauto ook nog wel eens wijzigt (zeker als ik een grote lading heb). Ik heb al een keer zo'n Amerikaanse 18 wieler op m'n achterbumper gehad.

Aanhanger loskoppelen en de eerstvolgende rit erna is het icoontje rood. Dan werkt Autopilot nog steeds niet, maar je kan (tijdens het rijden) dan de aanhanger modus uitzetten (Dynamiek ==> Aanhanger modus) waarna de Autopilot ook weer werkt.
Die bumperklever vond ik vreemd, ik dacht dat je die alleen kreeg als de trekhaak niet goed ingeleerd was in het systeem. Vandaar dat ik er naar vroeg. Snap dan ook het nut van de trekhaakmodus niet zo goed.

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 15:29
ScreamGT schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:44:
Ik heb al een poosje last dat bij een laadpaal bij mij om de hoek er maar met max 3kw geladen wordt. Na een reset van de paal ging het 2x goed en daarna bleef deze weer op 3kw hangen. Heeft iemand anders dit weleens gehad? Betreft een publieke allego paal.
Ik heb wel dat hij altijd begint met 3 kwh of 5 kwh en dan na 10 minuten dan voluit gaat.

• -Splash-
R-R-L schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:30:
[...]

Hier dezelfde ervaring. Vroeger enorm veel Phantom braking gehad, nu bijna nooit. Met een nieuwe Highland op wintersport geweest ook goed. Mijn m3 uit 2020 heeft wel af en toe dat hij de snelheid verkeerd inschat.

• -Splash-
XelaRetak schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:41:
[...]

Klopt, dit is met Spotify ook merkbaar in kwaliteit. Bij mij ligt er tegenwoordig standaard een hotspotje in de auto om dat probleem te omzeilen.
Dan zou ik er ook niet meer voor betalen. Het is 10 euro per maand voor de data service. Ik doe nu trouwens automated hotspot via mijn telefoon en dat gaat net zo goed en mis niets.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:27
-Splash- schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:14:
[...]

Dan zou ik er ook niet meer voor betalen. Het is 10 euro per maand voor de data service. Ik doe nu trouwens automated hotspot via mijn telefoon en dat gaat net zo goed en mis niets.
ik betaal eigenlijk alleen voor de verkeersinformatie, maar goed punt, ik moet maar eens kijken of het nu nog wel m'n 10 euro per maand waard is.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
gjcvro schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 00:42:
[...]

Die bumperklever vond ik vreemd, ik dacht dat je die alleen kreeg als de trekhaak niet goed ingeleerd was in het systeem. Vandaar dat ik er naar vroeg. Snap dan ook het nut van de trekhaakmodus niet zo goed.
Ja ontzettend lelijk, de auto weet dat er een aanhanger is. Daar mogen ze best voor corrigeren in de software. Of nog beter, die hele animatie moet uit te zetten zijn. Voegt imho helemaal niets toe en leidt soms zelfs af tijdens het rijden.

• -Splash-
XelaRetak schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:15:
[...]

ik betaal eigenlijk alleen voor de verkeersinformatie, maar goed punt, ik moet maar eens kijken of het nu nog wel m'n 10 euro per maand waard is.
Daarmee bedoel je de verkeersinformatie buiten je huidige route om? Om die visueel te zien?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:19

Sebazzz

3dp

-Splash- schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:23:
[...]

Daarmee bedoel je de verkeersinformatie buiten je huidige route om? Om die visueel te zien?
Zonder premium connectivity heb je überhaupt geen verkeersinformatie toch?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• -Splash-
Sebazzz schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:26:
[...]

Zonder premium connectivity heb je überhaupt geen verkeersinformatie toch?
Dat hebben ze aangepast. Op de gratis versie heb je nu ook weer verkeersinformatie op de route die je gekozen hebt. Je had al dat de verkeersplanner wel rekening hield met file, maar je zag dat niet in kleuren (blauw, oranje, rood). Dat zie je nu ook op het gratis profiel.

Je kan alleen niet in het overview alle files zien op de kaart. Maar zat dat er überhaupt ooit in? Ik kan mij dat niet meer herinneren. Oh en je ziet geen satelliet kaart als je dat belangrijk vindt.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:19

Sebazzz

3dp

Er zijn eigenlijk wel steeds minder reden om premium connectivity te nemen dan, zeker als ze de mobiele verbinding aan het knijpen zijn.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• -Splash-
Sebazzz schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:44:
Er zijn eigenlijk wel steeds minder reden om premium connectivity te nemen dan, zeker als ze de mobiele verbinding aan het knijpen zijn.
Ik heb het een half jaar al niet meer en mis het totaal niet. Mijn telefoon zet hotspot automatisch aan als de bluetooth van de auto verbonden is en de wifi heb ik voor mijn verbinding aan gezet in drive. Daardoor kan ik bijna alle functies gebruiken die ik eerst ook had met de premium connectivity. En hij download alle updates gelijk als extra (ik heb geen oprit voor software updates en thuis wifi)

• this
-Splash- schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:47:
[...]
En hij download alle updates gelijk als extra (ik heb geen oprit voor software updates en thuis wifi)
Daarvoor heb je geen hotspot of wifi nodig. De mobiele connectie van de Tesla zelf downloadt die gewoon.
En zelfs daarvoor heb je geen premium nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door this op 11-04-2025 08:57 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hier ook automatische hotspot. Het enige vervelende is dat je telkens de WiFi opnieuw moet activeren als je naar D(rive) schakelt. Maar zelfs dat wordt een automatisme waar je amper nog over nadenkt :)

Updates over hotspot is dan weer minder aan te raden. Ik heb al tegen/over mijn datalimiet gezeten doordat de Tesla 's ochtends even een (maps?) update van 8-9GB binnenhengelt o.i.d. dus daarvoor zou ik toch standaard WiFi verkiezen.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:34
bert pit schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:14:
[...]

Hmm de mijne (Kia Niro) wel hoor. Met 100 kmh vol in de ankers in de Westerscheldetunnel, dat wil je niet op zo'n traject.
Er staat een bord buiten de Westerscheldetunnel waarop staat dat je deze systemen uit moet schakelen in de tunnel. Blijkbaar zit daar iets waardoor deze systemen reageren en afremmen..

Afbeeldingslocatie: https://www.westerscheldetunnel.nl/app/uploads/2022/02/EumKPzIWQAQO-CT-1260x1000.jpg

Dit gaat dan ook waarschijnlijk over radargebaseerde cruise control. Dus met Tesla Vision zit je hier dan weer wel goed

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Sebazzz schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:44:
Ik blijf het voordeel van geïntegreerd TuneIn, satellietkaarten en alle verkeersinformatiemogelijkheden inclusief snelheidscamera's (vooral buitenland) wel de moeite vinden voor een tientje per maand. Overigens krijg je ook live Sentry en dashcambeelden kijken via de app met Premium dacht ik, maar dat voegt wat mij betreft weinig toe.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-01 16:30
this schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:52:
[...]

Daarvoor heb je geen hotspot of wifi nodig. De mobiele connectie van de Tesla zelf downloadt die gewoon.
En zelfs daarvoor heb je geen premium nodig.
Nog nooit gemerkt hoor, was het maar zo.
Ik moet toch echt aan de wifi wil er een update binnengehaald worden. Kan gelukkig op kantoor net binnen bereik van het gastwifi parkeren, dus daar connect de auto dan mee.

• this
JeroenV_ schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:19:
[...]

Nog nooit gemerkt hoor, was het maar zo.
Ik moet toch echt aan de wifi wil er een update binnengehaald worden. Kan gelukkig op kantoor net binnen bereik van het gastwifi parkeren, dus daar connect de auto dan mee.
Het is zo hoor. Ik heb mijn Tesla nog nooit aan de wifi gehangen. En ik zit gewoon op de laatste update.

• -Splash-
Slonzo schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:53:
Hier ook automatische hotspot. Het enige vervelende is dat je telkens de WiFi opnieuw moet activeren als je naar D(rive) schakelt. Maar zelfs dat wordt een automatisme waar je amper nog over nadenkt :)

Updates over hotspot is dan weer minder aan te raden. Ik heb al tegen/over mijn datalimiet gezeten doordat de Tesla 's ochtends even een (maps?) update van 8-9GB binnenhengelt o.i.d. dus daarvoor zou ik toch standaard WiFi verkiezen.
Ik heb onbeperkt internet. Het klopt dat je ook op tesla kan wachten via hun data verbinding maar dan heb je updates erg laat.

Je kan per wifi verbinding instellen dat hij niet zijn connectie verliest als je naar drive gaat trouwens. Dat scheelt weer acties. ;-)

• -Splash-
this schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:31:
[...]

Het is zo hoor. Ik heb mijn Tesla nog nooit aan de wifi gehangen. En ik zit gewoon op de laatste update.
Welke versie model 3 heb je? Bij mij is het pas echt bij hele lange tijd als Tesla vindt dat een update geforceerd moet worden

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:46
Davidas schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:10:
[...]

Same here (M3H), met bijna 45k op de teller inmiddels.
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat er zo’n verschil zit tussen de Highland modellen en het functioneren van de adaptive cruise control. Er zit qua hardware toch geen verschil in? Hoe kan het ene model dan zoveel phantom brakes hebben?

Ik moet zeggen dat ik er in het begin veel meer last van had dan nu, maar dat is vooral omdat ik gewend was de adaptive cruise van mijn Toyota bijna overal te gebruiken buiten de bebouwde kom en ik gebruik de cruise control gewoon veel minder in de Tesla. Op snelwegen met goede strepen werkt het overigens vrijwel foutloos, maar gebruik op 60 en 80 wegen heb ik definitief afgeleerd na wat hele lelijke en gevaarlijke brakes.

• this
-Splash- schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:41:
[...]

Welke versie model 3 heb je? Bij mij is het pas echt bij hele lange tijd als Tesla vindt dat een update geforceerd moet worden
Ik heb een 2024 model Y en ik zit nu op 2025.8.6. Terwijl mijn setting standaard staat.
Bij een collega van mij, die overal met de wifi gelinkt is, premium heeft en setting op geavanceerd, die loopt soms achter qua versie op mij.
Belecthor schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:41:
[...]

Ik blijf het opmerkelijk vinden dat er zo’n verschil zit tussen de Highland modellen en het functioneren van de adaptive cruise control. Er zit qua hardware toch geen verschil in? Hoe kan het ene model dan zoveel phantom brakes hebben?
Vieze camera's of voorruit kan al veel verschil maken

• this
[...]

Ik moet zeggen dat ik er in het begin veel meer last van had dan nu, maar dat is vooral omdat ik gewend was de adaptive cruise van mijn Toyota bijna overal te gebruiken buiten de bebouwde kom en ik gebruik de cruise control gewoon veel minder in de Tesla. Op snelwegen met goede strepen werkt het overigens vrijwel foutloos, maar gebruik op 60 en 80 wegen heb ik definitief afgeleerd na wat hele lelijke en gevaarlijke brakes.
De wegen maken veel verschil. Een 80-weg in jouw buurt, is niet identiek aan een 80-weg in iemand anders zijn buurt.
En er is ook nog een groot verschil tussen verschillende mensen wanneer ze iets als phantom brake definiëren. Hoe beter je de redenering snapt waarom de Tesla een ongewenste remactie doet, hoe minder je geneigd gaat zijn om het een phantom brake te noemen.

• -Splash-
this schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:45:
[...]

Ik heb een 2024 model Y en ik zit nu op 2025.8.6. Terwijl mijn setting standaard staat.
Bij een collega van mij, die overal met de wifi gelinkt is, premium heeft en setting op geavanceerd, die loopt soms achter qua versie op mij.
Lucky you. :) ik zit zelf op 2025.8.7. maar het update beleid is sowieso erg apart.

• Tommie12
  • Laatst online: 12:37
this schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:31:
[...]

Je kan dat ook binnen krijgen bij de Tesla SuC. Ik weet niet of je daar regelmatig bent.

Normaal komt de update echt niet via de gewone internet connectie, het is via Wifi.
Mogelijk stapt Tesla daar over als er een safety update is, en je loopt weken achter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Ze zijn vroeg deze sprint: de Owners Manuals voor 2025.8 staan online. Wat ik zo snel zie wat veranderd is:
- Groen icoontje om aan te geven dat de interieur camera je tijdens AP in de gaten houdt
- Nieuwe optie om Accesoirevoeding aan te laten zonder dat iemand in de auto zit
- De remdroogfunctie niet altijd genoeg werkt door bv strooizout en er dan vaker zelf moet worden geremd
- Om meer details over de weg weer te geven en de omgeving daarvan, zoals wegmarkeringen, stoplichten en objecten (zoals vuilniscontainers en paaltjes), tikt u op Uitgebreide visualisatie Full Self-Driving
- Er klinkt geen geluidssignaal meer wanneer de Model Y in de
achterruitversnelling staat maar stilstaat, ook niet wanneer
kruisend verkeer wordt gedetecteerd.
- Indien aanwezig is de boordradar aangezet (geen idee hoe je dat kunt controleren)
- De batterijstatus test is beschreven
- De energie app heeft weer 15, 150, 300km intervallen

• this
Tommie12 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:17:
[...]

Je kan dat ook binnen krijgen bij de Tesla SuC. Ik weet niet of je daar regelmatig bent.

Normaal komt de update echt niet via de gewone internet connectie, het is via Wifi.
Mogelijk stapt Tesla daar over als er een safety update is, en je loopt weken achter.
Sinds mijn 2 laatste updates ben ik er niet geweest, dus dat zal het ook niet zijn.

Is dat trouwens wifi die je niet kan zien in je lijst? Want bij de snelladers in Eindhoven (enige waar ik het al gecontroleerd heb) zie ik nergens wifi die van tesla lijkt te komen.

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-01 15:02
Beekforel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:17:
Ik had niet gedacht dit te zullen vragen, maar hoe update ik de navigatie?

Ik reed over de ring Groningen maar mijn Tesla heeft geen flauw idee dat de vernieuwing al klaar is. 8)7
Google Maps weet dit wel.
Inmiddels geüpdate!
Nu op autopilot door de tunnels te rijden met de juiste snelheden. :)

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:46
this schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:50:
[...]

De wegen maken veel verschil. Een 80-weg in jouw buurt, is niet identiek aan een 80-weg in iemand anders zijn buurt.
En er is ook nog een groot verschil tussen verschillende mensen wanneer ze iets als phantom brake definiëren. Hoe beter je de redenering snapt waarom de Tesla een ongewenste remactie doet, hoe minder je geneigd gaat zijn om het een phantom brake te noemen.
Ja, definitiebepaling is belangrijk. In mijn geval zou ik elke onnodige remactie zonder dat er iets wijzigt in de situatie op de weg beschrijven als een phantom brake. Of dat ie een tegenligger aan de andere kant van de streep ziet als een aankomende frontale botsing en daardoor vol in de remmen gaat met het hele circus aan alarmen. Als je dat een aantal keer meegemaakt hebt, dan doe je echt geen cruise control meer aan op die wegen.

Mijn vrouw moet bijvoorbeeld enkel over 80-wegen rijden naar haar werk en die gebruikt gewoon überhaupt geen cruise control meer omdat het daar te vaak onverwacht remt. Dat functioneert niet en is slecht design, omdat andere auto's hier geen moeite mee hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Belecthor op 11-04-2025 11:25 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:10
pdidi schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:58:
Ze zijn vroeg deze sprint: de Owners Manuals voor 2025.8 staan online. Wat ik zo snel zie wat veranderd is:
- Indien aanwezig is de boordradar aangezet (geen idee hoe je dat kunt controleren)
De interieurradar zullen ze bedoelen. Je kan checken of deze aanwezig is in het servicemenu. Onder restraints.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szfKa85IbTUWBw2pvM_ykojvqz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIldENNDDAEv0vVUO4STC5L5.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn (eind sept) 2024 Model Y RWD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9Iop6QXBaWNkXvjfoA6gR3gPOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2kYZDsu4pEaMJo2Z8RAwlfD.jpg?f=fotoalbum_large
Model 3 LR AWD (Sept) 2019

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:01
[...]

Bij m'n service afgelopen woensdag stond deze automatisch toegevoegd. (M3 12-'24)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZWMx9j4-A6cKInhL7NjBuW3vkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQxfTMjXzsJ1ldL3Wpdrz1ZP.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop (*na 3 ritten) dat AP veel beter zicht heeft. Geping pong op m'n vaste route met versleten belijning is veel minder. Je weet dus pas of je ervoor in aanmerking komt wanneer je voor iets anders service inschiet.

• Tommie12
  • Laatst online: 12:37
this schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:01:
[...]

Sinds mijn 2 laatste updates ben ik er niet geweest, dus dat zal het ook niet zijn.

Is dat trouwens wifi die je niet kan zien in je lijst? Want bij de snelladers in Eindhoven (enige waar ik het al gecontroleerd heb) zie ik nergens wifi die van tesla lijkt te komen.
Geen idee, hier staat de auto altijd aan de wifi, en ik kom echt zelden bij een Suc.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• R-R-L
-Splash- schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:39:
[...]
Je kan per wifi verbinding instellen dat hij niet zijn connectie verliest als je naar drive gaat trouwens. Dat scheelt weer acties. ;-)
Daar had ik wat hit or miss ervaringen mee, moest vaak de wifi alsnog aanzetten. Tot ik er laatst achter kwam dat hij dan waarschijnlijk nog geen verbinding had voor ik hem in D zette. Testje gedaan met even de volgorde wat omdraaien zodat er wat meer tijd is tussen auto aanzetten en in D zetten, bleek te werken.
Maurice- schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:30:
[...]

Bij m'n service afgelopen woensdag stond deze automatisch toegevoegd. (M3 12-'24)
[Afbeelding]

Het lijkt erop (*na 3 ritten) dat AP veel beter zicht heeft. Geping pong op m'n vaste route met versleten belijning is veel minder. Je weet dus pas of je ervoor in aanmerking komt wanneer je voor iets anders service inschiet.
Zie je ook het verschil als je dashcam/sentry opnamen vergelijkt voor en na de cleaning?

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb er geen bron van, maar heb al vaak de indruk gekregen dat Tesla's bij het parkeren gewoon op public WiFi netwerken verbinden om updates te downloaden etc. Ik heb geen premium, maar voor het vertrekken werkt mijn Spotify bvb. - zelfs al ben ik niet met mijn hotspot verbonden of met een gekend WiFi netwerk.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

-Splash- schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:39:
Klopt, als hij al verbonden is op de hotspot is het ook geen probleem. Als ik bvb. op het werk wil vertrekken en ik zet 'm in D voor hij met de hotspot verbonden is, dan moet ik de WiFi eerst manueel weer activeren.

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-01 20:27
Maurice- schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:30:
[...]

[Afbeelding]
Moet je wat hebben om in de service te schieten, wat bij vrij nieuwe tesla hopelijk niet standaard geval is...

(in ieder geval niet mijn m3 sept25)
(( of ik heb 't niet door))

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-01 19:33
- Groen icoontje om aan te geven dat de interieur camera je tijdens AP in de gaten houdt
- Nieuwe optie om Accesoirevoeding aan te laten zonder dat iemand in de auto zit
- De remdroogfunctie niet altijd genoeg werkt door bv strooizout en er dan vaker zelf moet worden geremd
- Om meer details over de weg weer te geven en de omgeving daarvan, zoals wegmarkeringen, stoplichten en objecten (zoals vuilniscontainers en paaltjes), tikt u op Uitgebreide visualisatie Full Self-Driving
- Er klinkt geen geluidssignaal meer wanneer de Model Y in de
achterruitversnelling staat maar stilstaat, ook niet wanneer
kruisend verkeer wordt gedetecteerd.
- De batterijstatus test is beschreven
- De energie app heeft weer 15, 150, 300km intervallen
Waar haal je die info/manual vandaan?

Ontspan.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-01 20:38

V-8

Je bedoelt denk ik de 12V-sockets, right?
Dat is wel erg fijn! Goed dat ze dit aangepast hebben.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-01 18:45
Heel goed en had er eerder al over gelezen dat dit er aan zat te komen.

Reden genoeg om 2025.8.7 gelijk maar te installeren :*)
Zo even na installatie kijken of ook de Commander weer gevoed wordt want dat was toch wel een gemis wanneer het voertuig slaapt.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:27
this schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:01:
[...]

Mss ben je bij een SeC geweest? Ik was niet van plan de 2025.8.6 update te installeren, maar toch heb ik hem nu binnen. Ik was vandaag namelijk bij een SeC geweest om de draagarmen te vervangen. De SSID is "tesla-service".

Nu ik hem binnen heb, ga ik het wss wel installeren. Ben benieuwd.

• this
shinken82 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:37:
[...]

Mss ben je bij een SeC geweest? Ik was niet van plan de 2025.8.6 update te installeren, maar toch heb ik hem nu binnen. Ik was vandaag namelijk bij een SeC geweest om de draagarmen te vervangen. De SSID is "tesla-service".

Nu ik hem binnen heb, ga ik het wss wel installeren. Ben benieuwd.
Bij Tesla zelf ben ik maar binnen geweest de dag dat ik de auto ging halen. Dus dat is het ook niet.
Of het zou moeten gebeuren in die paar seconden dat ik er langs passeer.

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-01 18:45

Helaas en het lijkt er nog niet op te zitten. Althans, ik kan het nog niet terugvinden in het voertuig.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

V-8 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:18:
[...]

Je bedoelt denk ik de 12V-sockets, right?
Dat is wel erg fijn! Goed dat ze dit aangepast hebben.
Goeie vraag. Ik weet ook niet zeker wat Tesla daar mee bedoeld, maar ze noemen het Accessoirevoeding. Zelf nog geen 2025.8 dus kan niet controleren of dat alle 12V outlets zijn en alle USB outlets

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 11-04-2025 14:09 ]

RaRo74 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:04:
[...]

Helaas en het lijkt er nog niet op te zitten. Althans, ik kan het nog niet terugvinden in het voertuig.
Vond de manual ook al vroeg gepubliceerd, want volgens mij is de final 2025.8 nog niet eens klaar
Mar.tin schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:24:
[...]

De interieurradar zullen ze bedoelen. Je kan checken of deze aanwezig is in het servicemenu. Onder restraints.

[Afbeelding]
Mijn (eind sept) 2024 Model Y RWD

[Afbeelding]
Model 3 LR AWD (Sept) 2019
Zal eens kijken of ik die ook al kan zien met 2025.2. Tesla noemt het zelf Boordradar (clumsy vertaling denk ik)

• this
Weet er iemand of je die kommagetallen kunt afzetten als je kijkt naar het verbruik in die slider onderaan (waar muziekspeler en bandendruk ook in zitten)?
Ik hoef echt niet te weten of ik nu 170,0 of 170,9 Wh/km aan het verbruiken ben. Ik vind het wat slordig overkomen.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Blasterxp schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:11:

Ik gebruik eigenlijk overal Apple Music, dus ik was in het begin blij dat het standaard in de Tesla software zit, maar na een paar dagen had ik al het gevoel dat het geluidssysteem me toch maar tegenviel tegenover m'n oude auto. Nu blijkt dat Apple Music standaard met 64kbit HE-AAC wordt gestreamd. Dat zal dan bij Spotify ook wel zo zijn tegenwoordig. Bijna moeilijk voor te stellen dat het nog zo "ok" klinkt. Maar sinds ze Youtube Music hebben ben ik daarop overgestapt (had toch al premium) en de geluidskwaliteit daarvan is al een stuk beter. Waarschijnlijk 128kbit AAC, niet fantastisch, maar goed genoeg dat ik niet meer met m'n telefoon hoef te rommelen.
Op zich werkte BT streamen vanaf m'n iPhone ook prima, maar toch fijn om de interface op groot scherm te kunnen gebruiken.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:10
pdidi schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:13:
[...]

Zal eens kijken of ik die ook al kan zien met 2025.2. Tesla noemt het zelf Boordradar (clumsy vertaling denk ik)
Denk het ook want in het engels is het de Cabin Radar volgens mij

Hoe je dan bij Boord Radar uit komt is me echt een raadsel, zelfs zonder context zou je dat eerder vertalen naar Cabine Radar oid. Maargoed, wie ben ik.

https://www.tesla.com/own...58-B8C3-9D0810DB87D6.html
Pagina: 1 ... 60 ... 197 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: