hmm, is me 6 maanden eerder, niet opgevallen.Inspired schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:34:
[...]
Dit blijft lastig voor Tesla. Is elke zes maand hetzelfde verhaal.
[ Voor 4% gewijzigd door silencedead op 31-03-2025 07:38 ]
hmm, is me 6 maanden eerder, niet opgevallen.Inspired schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:34:
[...]
Dit blijft lastig voor Tesla. Is elke zes maand hetzelfde verhaal.
[ Voor 4% gewijzigd door silencedead op 31-03-2025 07:38 ]
Die kaartdata loopt enorm achter. Volgens mij was vorige week ergens dat ik een kaartupdate kreeg, maar de nieuwe A24 die begin december is geopend staat nog steeds als gesloten op de kaart. Staat er wel op maar hij weigert die weg te gebruiken, zelfs als je er al op rijdt.mjvdzwet schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:14:
[...]
Dit heb ik vaker gehoord... ongeveer een jaar geleden.
Sowieso klopt er hier op de A20 niets van. Al ruim een jaar niet.
De kaart data loopt hopeloos achter.
De snelheid op het stukje A20 tussen Vlaardingen en Maassluis is al ruim 2 jaar permanent 100, aldus Telsa niet.Psycho_Mantis schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:49:
[...]
Die kaartdata loopt enorm achter. Volgens mij was vorige week ergens dat ik een kaartupdate kreeg, maar de nieuwe A24 die begin december is geopend staat nog steeds als gesloten op de kaart. Staat er wel op maar hij weigert die weg te gebruiken, zelfs als je er al op rijdt.
Oh vandaar de rest zo langzaam rijdt daar.mjvdzwet schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:33:
[...]
De snelheid op het stukje A20 tussen Vlaardingen en Maassluis is al ruim 2 jaar permanent 100, aldus Telsa niet.
Weet iemand of je dit ergens kan melden? Soms is dit sneller naar mijn werk maar krijg dit dus niet als alternatief. Moet nu soms mijn mobiel op google maps aanzetten om te zien hoe ik het snelste op mijn werk kom..Psycho_Mantis schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:49:
[...]
Die kaartdata loopt enorm achter. Volgens mij was vorige week ergens dat ik een kaartupdate kreeg, maar de nieuwe A24 die begin december is geopend staat nog steeds als gesloten op de kaart. Staat er wel op maar hij weigert die weg te gebruiken, zelfs als je er al op rijdt.
In de praktijk heb je enkel een Commander nodig, en die werkt met zowel de knob als de buttons. De Commander kan niet differentieren tussen losgekochte buttons of buttons gekocht in een pakket.Majesteit schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:33:
Ik wil voor mijn Juniper de commander en knob bestellen en eigenlijk ook wel 2/3 buttons toevoegen. Kan je gewoon losse buttons bestellen en die via de commander installeren of moet je ook het aparte buttons pakket nemen?
[ Voor 32% gewijzigd door Stronk op 31-03-2025 10:45 ]
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik heb niet perse last van "handen op het stuur" maar wel van het constanten aanpassen van de snelheid.cacofant schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:47:
Sinds 2025.8.4 is de autopilot weer een drama, meer mensen hier last van?
Was zo blij dat in de eerdere software updates heel veel verbetering was qua "handen aan het stuur".
Na de 2024.8.4 krijg ik weer steeds meldingen dat ik aan het stuur moet bewegen.Echt heel irritant.
Dit weekend zeker 300 km op autopliot gereden, na de update. Geen verschil gemerkt met de vorige versie, was nog steeds beter dan voor de 2025.2 versies.cacofant schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:47:
Was zo blij dat in de eerdere software updates heel veel verbetering was qua "handen aan het stuur".
Na de 2024.8.4 krijg ik weer steeds meldingen dat ik aan het stuur moet bewegen.Echt heel irritant.
Kan je wat meer details geven?cacofant schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:47:
Sony A7 iv en wat recycled glas
[ Voor 25% gewijzigd door cacofant op 31-03-2025 12:03 ]
Tesla Model 3 RWD (2023)
Net een retourtje Luxemburg erop zitten, ook ik heb geen verschil gemerkt.cacofant schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:02:
Gewoon overdag, bijna lege snelweg.. om de zoveel tijd weer het "hou uw handen aan het stuur" nag screen.
Ik moest ook echt aan het stuur "bewegen" om de melding weg te krijgen.
Uiteindelijk maar op de normale cruiscontrol gereden.
In versies hiervoor hoefde ik alleen lichtjes de handen op het stuur te houden.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Goed dat je het meldt, dan date ik nog even niet up.cacofant schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:47:
Analoog komt weer helemaal terug
Is je camera afgeplakt?cacofant schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:02:
Gewoon overdag, bijna lege snelweg.. om de zoveel tijd weer het "hou uw handen aan het stuur" nag screen.
Ik moest ook echt aan het stuur "bewegen" om de melding weg te krijgen.
Uiteindelijk maar op de normale cruiscontrol gereden.
In versies hiervoor hoefde ik alleen lichtjes de handen op het stuur te houden.
Analoog komt weer helemaal terug
Hier nergens last van 2025.8.4 en net nog getest.bert pit schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:51:
[...]
Goed dat je het meldt, dan date ik nog even niet up.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Ik heb de knob + commander besteld, en 4 buttons los. Dat was goedkoper dan de commander + 4 buttons en dan de losse knob. Beetje spelen met de combinatiesMajesteit schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:33:
Ik wil voor mijn Juniper de commander en knob bestellen en eigenlijk ook wel 2/3 buttons toevoegen. Kan je gewoon losse buttons bestellen en die via de commander installeren of moet je ook het aparte buttons pakket nemen?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ja hier ook weer veel vaker de handen-aan-het-stuur-nag meldingen sinds de laatste update (2025.8.4).cacofant schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:47:
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Wellicht omdat nu de interne radar module wordt gebruikt ipv de camera?Radiodurans schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:40:
[...]
Ja hier ook weer veel vaker de handen-aan-het-stuur-nag meldingen sinds de laatste update (2025.8.4).
Nee ik heb nog een niet highland model (sept 2023)The Dude schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:41:
[...]
Wellicht omdat nu de interne radar module wordt gebruikt ipv de camera?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Nooit gehad met mijn 2023 Model 3. Tesla wall charger met 3x16A. Springt de "stop" of de aardlek? Waar heb je tot 6A beperkt? In de auto of in de oplader?Occy schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:23:
Goedemiddag,
Sinds 10 maart eigenaar van een model 3, ben er heel blij mee, ik laad thuis op heb een aparte fase en meter voor het opladen zodat ik die kan declareren op het werk. Nu heb ik al 2 keer gehad dat als de auto bijna vol is (80%) dat bij 78 of 79% de stop in de meterkast springt.
Eerst stond het laden op 16a, dacht misschien iets te hoog, verlaagd naar zelf 6 want hoeft niet snel vol te zitten. Maar ook dan springen de stoppen. Heeft iemand dit ook?
Hiervoor een ID3 gereden en daarbij heb ik dit nooit gehad (in 5 jaar)
Hier ook geen verschil gemerkt met vorige versie. Wel groot verschil tussen dag bij helder weer en 's nachts, weet niet of dit toeval is of dat dit effectief anders werkt? Overdag en bij helder weer moet ik eigenlijk gewoon hand in de buurt van stuur houden heb ik de indruk en reclameert die niet. Heel relaxed rijden. s' Avonds moet je effectief stuur vasthouden en regelmatig even bewegen.Plenkske schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:15:
[...]
Dit weekend zeker 300 km op autopliot gereden, na de update. Geen verschil gemerkt met de vorige versie, was nog steeds beter dan voor de 2025.2 versies.
Ik heb het nog niet in het donker geprobeert.Jarus20 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:48:
[...]
Hier ook geen verschil gemerkt met vorige versie. Wel groot verschil tussen dag bij helder weer en 's nachts, weet niet of dit toeval is of dat dit effectief anders werkt? Overdag en bij helder weer moet ik eigenlijk gewoon hand in de buurt van stuur houden heb ik de indruk en reclameert die niet. Heel relaxed rijden. s' Avonds moet je effectief stuur vasthouden en regelmatig even bewegen.
Misschien heeft het met onderstaande te maken en dat Tesla denkt dat het een weg zonder toegangsbeperking is. Omdat je +15km/u hebt ingesteld, zou die dan worden begrensd naar +10km/udimocash schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:03:
[...]
Ik heb niet perse last van "handen op het stuur" maar wel van het constanten aanpassen van de snelheid.
Als ik de auto instel op 115 (+15k) dan wijzigt dit constant tussen 110 en 115.
Dit was voorheen niet zo.
Reed je harder dan 64km/u want dan pas komt de Rijstrook overschrijdingspreventie in actie? En je hebt Rijstrook overschrijdingspreventie op "Assistent" staan? Misschien anders een keer Lane Assist uit/aan zetten en Rijstrook overschrijdingspreventie een keer wijzigen tussen "Waarschuwing" en "Assistent". Het is nl. een Profiel setting, dus misschien niet goed opgeslagen in je profielDalma schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:31:
[...]
das gereset, geen verbetering. EAP werkt, maar met EAP uit op de N-weg waar de belijning gewoon goed is, nu net getest, overdag, geen gekke zon stand, werkt het gewoon niet. geen lane assist, geen subtiele stuurverbeteringen, geen blauwe lijnen zichtbaar als je te dichtbij komt, niks.
Is er nog iets anders wat ik het het service menu kan uitproberen voordat ik een ticket log ?
[ Voor 19% gewijzigd door pdidi op 31-03-2025 17:32 ]
In de app. Nee ik ook nog nooit! Heel gek!GekkeRipper schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:00:
[...]
Nooit gehad met mijn 2023 Model 3. Tesla wall charger met 3x16A. Springt de "stop" of de aardlek? Waar heb je tot 6A beperkt? In de auto of in de oplader?
Misschien dat de auto op het eind zich niet aan de vermogens limiet houdt? Kun ook begrenzen in je laadpaal? Probeer dat dan eens.
Yes ik heb de test gedaan. Had hem verbonden met Vattenfal 11kw publieke paal, duurt wel 17 uur. Tesla model 3 long range 2019. 150dkm gereden, nu 87 over zegt die.rogervdh schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:39:
Heeft iemand de batterijstatustest sinds 2025.8 uitgevoerd met een third party AC lader en zo ja, wat zijn de bevindingen? Er wordt de Tesla Wall Connector of Mobiele connector aangeraden, echter is die Mobiele connecter in Nederland onbruikbaar voor deze test, omdat die geen 5 kW kan leveren (zie het laatste puntje). Met andere woorden....als je geen Wall Connector hebt, dan kun je wel inpakken met deze test of valt dat in de praktijk wel mee met AC laadpunten van derden?
[Afbeelding]
Je kan er niks van vinden omdat de RWD nog niet geleverd/gemaakt wordt.Robertreyez schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:16:
Iemand hier al een RWD Juniper in bezit? En zo ja, hoe bevalt het geluid?
Kan er ook nog niet echt iets op internet over vinden qua vergelijk o.i.d.
Goed puntFire69 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:20:
[...]
Je kan er niks van vinden omdat de RWD nog niet geleverd/gemaakt wordt.
Volgens de Tesla bestel-site zou het pas in Mei/Juni komen.
Ze kunnen (op dit moment) op de huidige canbussen dit niet sturen.Fire69 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:44:
Ik heb vandaag de Commander in mijn Juniper ingebouwd.
Vanwege de nieuwe beperking om AP alleen te activeren met 1 klik van het scrollwiel werkt de auto-AP van de Commander niet meer, deze stuurt een dubbele klik wat dus gewoon genegeerd wordt
Hopelijk komt er snel een update van Enhance hiervoor...
Dan wacht ik nog wel even met bestellen, dat is de hoofdreden dat ik aan een commander zat te denken. Met standaard AP het weer automatisch activeren na een lane change...mjvdzwet schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:37:
[...]
Ze kunnen (op dit moment) op de huidige canbussen dit niet sturen.
Ik zou ook zeggen, doe het alleen voor FSD gebruikers.
Je kunt natuurlijk altijd achteraf nog voor 1000-2000 euro de audio upgraden naar hetzelfde niveau of beter.Robertreyez schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:16:
Ik wil een Model Y Juniper bestellen, eigenlijk de RWD maar ik twijfel puur vanwege de premium audio in de AWD variant, bij service center staan alleen Y's met Premium audio...
Iemand hier al een RWD Juniper in bezit? En zo ja, hoe bevalt het geluid?
Kan er ook nog niet echt iets op internet over vinden qua vergelijk o.i.d.
Same, is het wellicht op te lossen met een button achterop het stuur?Robertreyez schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:39:
[...]
Dan wacht ik nog wel even met bestellen, dat is de hoofdreden dat ik aan een commander zat te denken. Met standaard AP het weer automatisch activeren na een lane change...
Ja daar heb ik ook nog over na zitten denken, heb daar alleen geen ervaring mee. Weet niet wat dat met garantie e.d. doet...mitsumark schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:40:
[...]
Je kunt natuurlijk altijd achteraf nog voor 1000-2000 euro de audio upgraden naar hetzelfde niveau of beter.
Goedkoper dan een AWD, als je daar verder weinig waarde aan hecht.
Misschien snap ik niet helemaal goed hoe de commander werkt, kan heel goed, maar is het dan niet zo makkelijk om op het AP knopje op je stuur te drukken? Of bedoel je iets anders?The-Doctor schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:53:
[...]
Same, is het wellicht op te lossen met een button achterop het stuur?
Gaat ook niet werken.The-Doctor schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:53:
[...]
Same, is het wellicht op te lossen met een button achterop het stuur?
[ Voor 16% gewijzigd door mjvdzwet op 31-03-2025 22:29 ]
Vandaag weer bij Tesla, wegens oa de gebroken LED strips. Nu heb ik een hele uitleg gehad dat de gebruikte stoffen alcohol-gebaseerd zijn en daarom is de schade uitgesloten van garantie. In de handleiding staat echter niet specifiek "alcohol" maar:nerovectra schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:05:
[...]
Als het probleem al optreedt bij gebruik van alleen ruitenreiniger, kun je wel spreken van een gebrek en wellicht non-conformiteit. Erover dimdammen met Tesla zou in ieder geval moeten leiden tot een verbeterd portierpaneel. Maar het zou ook nog kunnen dat Tesla bij veel klachten ervoor kiest om custom-ruitenreiniger beschikbaar te stellen. Maar er zijn in ieder geval veel klachten noodzakelijk.
Nu is dit echt een issue - hoe kan je dan die bovenste delen van de deurbekleding reinigen? Echt bijzonder om dit zo te specificeren.Gebruik geen zeep of chemische reinigingsmiddelen op binnenverlichting. Gewone reinigingsmiddelen en -stoffen kunnen de lenzen of onderdelen van de verlichting beschadigen, waardoor mettertijd scheuren en schade kan ontstaan
Sorry, in mijn ogen is het logisch om geen alcohol te gebruiken op kunststoffen. De handleiding is er ook duidelijk over in mijn ogen.Heinemancp schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:01:
[...]
Vandaag weer bij Tesla, wegens oa de gebroken LED strips. Nu heb ik een hele uitleg gehad dat de gebruikte stoffen alcohol-gebaseerd zijn en daarom is de schade uitgesloten van garantie. In de handleiding staat echter niet specifiek "alcohol" maar:
[...]
Nu is dit echt een issue - hoe kan je dan die bovenste delen van de deurbekleding reinigen? Echt bijzonder om dit zo te specificeren.
Dat is volgens mij niet mogelijk, alle Y's hadden het premium audiosysteem, ongeacht de uitvoering.Robertreyez schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:21:
[...]
Goed punt![]()
Mmm, misschien even zoeken naar verschil/vergelijking tussen gewone audio en premium audio bij de pre-juniper Y's
Punt is wel dat dit "interieur reinigingsdoekjes" waren, specifiek voor auto's dus. Zelfde als de gebruikte VALMA interieurreiniger foam. In een van beide zit "butoxypropanol" wat voglens de SDS sheet (zover moet je dus kijken...) het volgende effect heeft op polycarbonate: soften or swell, penetrating seams, causing bubbling by disrupting adhesives or creating air pockets.GekkeRipper schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:08:
[...]
Sorry, in mijn ogen is het logisch om geen alcohol te gebruiken op kunststoffen. De handleiding is er ook duidelijk over in mijn ogen.
Gewoon schoonmaken met een doek met warm water en droog afnemen met een schone doek.
[ Voor 13% gewijzigd door Heinemancp op 01-04-2025 10:16 ]
Mijn opticien raadt brilpoetsdoekjes ook af. Daar zit rommel in die de coating van de glazen aantast. Zo zijn er legio voorbeelden van schoonmaakmiddelen die schadelijk zijn voor hetgeen ze bedoeld zijn schoon te maken. Eigenlijk bizar.Heinemancp schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:12:
[...]
Punt is wel dat dit "interieur reinigingsdoekjes" waren, specifiek voor auto's dus. Zelfde als de gebruikte VALMA interieurreiniger foam. In een van beide zit "butoxypropanol" wat voglens de SDS sheet (zover moet je dus kijken...) het volgende effect heeft op polycarbonate: soften or swell, penetrating seams, causing bubbling by disrupting adhesives or creating air pockets.
Aan de andere kant zat er ook polylene glycol in, duidelijk een alcohol maar weer geen risico voor plastics (volgens de SDS analyse van Tesla).
Wel sneu dat dit de eerste keer is dat ik een auto echt netjes probeer te houden en daardoor schade ontstaat. Anyway, moet er dus maar mee leren leven. Maar vraag mij af of dit bij een ander automerk ook was gebeurt of dat er andere ontwerpkeuzes waren gemaakt.
[ Voor 52% gewijzigd door ChromeFR op 01-04-2025 11:24 ]
Inmiddels worden de eerste RWD standard range uitgeleverd. ( collega heeft er gister 1 in ontvangst genomen )Fire69 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:20:
[...]
Je kan er niks van vinden omdat de RWD nog niet geleverd/gemaakt wordt.
Volgens de Tesla bestel-site zou het pas in Mei/Juni komen.
Gelijk maar luisteren hoe de speakers zijn, en hoe grote downgrade het is vanuit de huidige Y met wel alle speakers en nieuwe model met nog meer speakers. Het was voor mij wel een van de redenen om toen voor de Y te kiezen omdat je wel de lekkere audio kreeg en meer ruimte voor destijds minimale meerprijs ten opzichte van de model 3 facelift.Shyne schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:19:
[...]
Inmiddels worden de eerste RWD standard range uitgeleverd. ( collega heeft er gister 1 in ontvangst genomen )
Ja M3H hier met 2025.8.4. Had de optie niet specifiek gecheckt, maar gister wel 200km gereden. Als AP aanstond en ik van baan wisselde bleeft TACC nog aan, dus verwacht dat het gewoon nog werkt zoals het eerder deed.ChromeFR schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:18:
Ik krijg zojuist 2025.8.6 aangeboden (M3H)...ik bemerk wat aarzeling deze te installeren i.v.m dubbele klik TACC/AP optie, die nu niet meer beschikbaar is op de Juniper.
Iemand de 'gok' al gewaagd?
Bij de release notes staat o.a.:
"Your vehicle will now automatically transition to Standard Ride & Handling when Autopilot is engaged for a more comfortable drive. This setting is enabled by default. To disable, tap Controls > Dynamics > Use Standard Ride & Handling in Autopilot." Ik weet niet precies wat dat inhoudt?
[ Voor 4% gewijzigd door Siluro op 01-04-2025 11:47 ]
Is de collega tevreden over het geluid?Shyne schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:19:
[...]
Inmiddels worden de eerste RWD standard range uitgeleverd. ( collega heeft er gister 1 in ontvangst genomen )
Nou precies dat dus...Alexander1984 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:30:
[...]
Gelijk maar luisteren hoe de speakers zijn, en hoe grote downgrade het is vanuit de huidige Y met wel alle speakers en nieuwe model met nog meer speakers. Het was voor mij wel een van de redenen om toen voor de Y te kiezen omdat je wel de lekkere audio kreeg en meer ruimte voor destijds minimale meerprijs ten opzichte van de model 3 facelift.
Voor de Model 3 Highland is die AP verandering niet van toepassing en die tweede optie is alleen voor de nieuwe 3 Performance. De dempers worden daar dan in zachtere stand gezet als je die op sport had staan wanneer je AP ingeschakeld, en ook weer terug naar sport als je AP uitzet.ChromeFR schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:18:
Ik krijg zojuist 2025.8.6 aangeboden (M3H)...ik bemerk wat aarzeling deze te installeren i.v.m dubbele klik TACC/AP optie, die nu niet meer beschikbaar is op de Juniper.
"Your vehicle will now automatically transition to Standard Ride & Handling when Autopilot is engaged for a more comfortable drive. This setting is enabled by default. To disable, tap Controls > Dynamics > Use Standard Ride & Handling in Autopilot." Ik weet niet precies wat dat inhoudt?
Ben benieuwd of deze softwareupdate ook bij de model Y Juniper wordt aangeboden en of dit het gewenste effect heeft voor de bediening TACC en AP met respectievelijk 1 en 2 klikjes...?ChromeFR schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:18:
Ja het model duurder maken maar je krijgt qua hardware op dit vlak dus minder dan de oude.. ja nieuwe features zijn leuk zoals stoelen elektrische achterin en led strip (die ook kapot gaat bij sommige mensen). Maar op andere zaken is het weer een achteruitgang. Wellicht klinkt het standaard systeem heel goed maar ben benieuwd.. je zou zeggen in het kader van een versie bouwen qua speakers dat dit uiteindelijk simpeler is qua productie dus overal het uitgebreide speaker systeem in ipv twee versies gaan voeren.Robertreyez schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:48:
[...]
Is de collega tevreden over het geluid?
[...]
Nou precies dat dus...
Iemand ervaring mee dat je bewust je auto zou moeten leeg rijden tot onder de 0%?Ethirty schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:07:
Iemand ervaring dat Tesla route planner zelf besluit een lader te verwijderen - na voorverwarmen - omdat je genoeg accu hebt om op je bestemming aan te komen. Maar wel vervolgens inschatten dat je met -1% aankomt.En wat je ook doet, de lader wordt herhaaldelijk vanzelf verwijderd. Uiteindelijk maar keihard naar de laatste SuC op de route genavigeerd, want dat vond ik toch wel een grote gok.
Hoop dat dit een bug is.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Het standaard systeem klinkt zeker goed. Je kan het zelf gaan beluisteren in Tilburg bijvoorbeeld. Daar staat een RWD versie in de "winkel".Alexander1984 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:03:
[...]
Ja het model duurder maken maar je krijgt qua hardware op dit vlak dus minder dan de oude.. ja nieuwe features zijn leuk zoals stoelen elektrische achterin en led strip (die ook kapot gaat bij sommige mensen). Maar op andere zaken is het weer een achteruitgang. Wellicht klinkt het standaard systeem heel goed maar ben benieuwd.. je zou zeggen in het kader van een versie bouwen qua speakers dat dit uiteindelijk simpeler is qua productie dus overal het uitgebreide speaker systeem in ipv twee versies gaan voeren.
Klinkt als een bugje / bestuurdersfoutje op het eerste gezicht. Bij alles rondom de 0% gaat mijn auto (24Y RWD, en ging mijn 22 3 RWD) vrij agressief herrouteren naar een dichterbije Supercharger.Ethirty schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:17:
[...]
Iemand ervaring mee dat je bewust je auto zou moeten leeg rijden tot onder de 0%?
Nee, hier werkt het nog steeds prima!shinken82 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:47:
Sinds gisteren zit ik op 2025.8.4 en het duurt nu 4 seconden voordat het beeld wisselt als ik op één van de camera's druk in de app met sentry mode live. Voorheen was er geen vertraging.
Iemand hetzelfde probleem?
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Dat is mega snel, hopelijk dan de eerste LR's eind mei.Shyne schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:19:
[...]
Denk dat dat pas interessant wordt na jaar of 4 ? Of echt klachten over bereik ...this schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:06:
Heeft iemand die batterijtest al eens gedaan?
[ Voor 13% gewijzigd door Ted038 op 01-04-2025 13:22 ]
ik heb geen 17 uur doordeweeks om die check te doen. 17 uur aan een openbare laadpaal....Buren gaan boos worden.Ted038 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:19:
[...]
Denk dat dat pas interessant wordt na jaar of 4 ? Of echt klanten over bereik ...
Heb zelf een m3 van eind sept24, dus zie t nut van zon test nu niet ...
Maar er zal vast wel eens iemand zo'n test hebben gedaan .....
hikhakhok in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
Het scheelt dat de M3'24 de eerste keer klikken de helft van de tijd toch niet opmerkt. Wat dat betreft zou er dus niet veel veranderenChromeFR schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:18:
@hikhakhok heeft er 31-3 over geschreven: Yes ik heb de test gedaan. Had hem verbonden met Vattenfal 11kw publieke paal, duurt wel 17 uur. Tesla model 3 long range 2019. 150dkm gereden, nu 87 over zegt die.this schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:06:
Gezien de grootste degradatie in het eerste jaar schijnt te zijn, zou ik die test wel interessant vinden wanneer de auto ongeveer een jaar oud is.Ted038 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:19:
[...]
Denk dat dat pas interessant wordt na jaar of 4 ? Of echt klachten over bereik ...
Heb zelf een m3 van eind sept24, dus zie zelf t nut van zo'n test nu niet voor mijzelf ...
(En aangezien er ook niets wordt hersteld/gekalibreerd/etc, maar juist de accu nog eens extra belast, doe ik het dus niet.)
Maar er zal vast wel eens iemand zo'n test hebben gedaan .....
hikhakhok in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
Dat was het punt ook, als je zelf een SuC weer toevoegde werd deze vanzelf verwijderd. Als je het aankomst percentage op bijv 5% zette werd dit ook overruled.Mar.tin schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:47:
[...]
Klinkt als een bugje / bestuurdersfoutje op het eerste gezicht. Bij alles rondom de 0% gaat mijn auto (24Y RWD, en ging mijn 22 3 RWD) vrij agressief herrouteren naar een dichterbije Supercharger.
Ik houd er echter wel van om het een beetje spannend te maken, dus gooi dan meestal de automagische laadstops eruit en routeer gewoon zonder geplande laadstops naar m'n doel. Langzamer rijden kan altijd.
Daarnaast, zolang de auto een percentage aangeeft, verwacht ie dat je er kan komen. Dus -1% is prima mogelijk alleen hap je dus iets uit je buffer. Heb in mijn Y toen ie nieuw was op een gegeven moment wel -7% voorbij zien komen. Buffer lijkt inmiddels door de initiële degradatie iets gekrompen
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
[ Voor 96% gewijzigd door Tommie12 op 01-04-2025 15:37 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
En er staat zeker niet bij hoeveel er december 2024 op kenteken zijn gezet?Tommie12 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:37:
fout topic
Y'24
Ik vind het lastig beoordelen wat er precies gebeurd is, ik heb nog nooit op inmiddels ruim 250k km’s meegemaakt dat de auto er een zelf ingestelde (tussen)stop tussenuit sloopte, dus zodoende de twijfel aan de gebruiker, misschien de tussenstop toch niet goed ingesteld, of de volgorde in de “paniek” verkeerdom (tussenstop na het eindpunt ipv ervoor) etc, moeilijk beoordelen.Ethirty schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:31:
[...]
Dat was het punt ook, als je zelf een SuC weer toevoegde werd deze vanzelf verwijderd. Als je het aankomst percentage op bijv 5% zette werd dit ook overruled.
Meermaals de route gestopt en opnieuw ingesteld met herhaaldelijk hetzelfde resultaat. Tesla moest en zou met -1% aankomen terwijl aan de start van de route wel degelijk een stop nodig was (en ook altijd nodig is).
Dat hij het gewenste aankomstpercentage, waarvoor hij zelf een SuC heeft toegevoegd, na een tijdje weer negeert, dat is bekend. Heb ik hier ook al gemeld. Die feature werkt niet (bij mij).Mar.tin schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:58:
[...]
Ik vind het lastig beoordelen wat er precies gebeurd is, ik heb nog nooit op inmiddels ruim 250k km’s meegemaakt dat de auto er een zelf ingestelde (tussen)stop tussenuit sloopte, dus zodoende de twijfel aan de gebruiker, misschien de tussenstop toch niet goed ingesteld, of de volgorde in de “paniek” verkeerdom (tussenstop na het eindpunt ipv ervoor) etc, moeilijk beoordelen.
Of met een ingeplande laadstop toch op de knop “verwijder laadstops” drukken wil nog wel eens dat resultaat hebben, of 5% en 0% is dichtbij genoeg dat t geen verschil in routing maakt of je hebt na de 5% de route opnieuw ingesteld etc.
Ik heb er zelf nieuwe Continental Allseasoncontact 2 banden onder gelegd om ook in de winter met gladheid veilig te kunnen rijden. Prima banden en doen het beter (lees minder trillen) dan de af-fabriek Hankook Ev banden die waren afgevlakt door het lange stilstaan in China en boot. Met de Conti's echter wel twee keer terug gemoeten naar Kwik-Fit om opnieuw te balanceren. Daarna was het goed en het trillen een stuk minder. Totdat ik er achter kwam dat die kerel van Kwik-Fit de bandenspanning op 3,1 bar had gezet i.p.v. de geadviseerde 2.9 bar. Dus ik teruggebracht naar 2.9 waarna het trillen vrijwel helemaal weg... leek.Bomberman71 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:18:
[...]
Vermoed dat dit een kwestie is van de geometrie in combinatie met het 'verbeterde' onderstel.
Het zal heel nauw luisteren en niet iedereen merkt het trillen, het hangt natuurlijk ook af van wat je hiervoor reed.
Ik ervaar exact dezelfde problemen die jij ondervindt toevallig mijn vorige auto ook een VW Golf waar ik totaal nooit zoiets heb ondervonden. Morgen heb ik een afspraak bij Euromaster, hopelijk kunnen zij mij meer vertellen wat het probleem is en vooral hoe het opgelost kan worden. Want bij Tesla kom ik geen stap verder en geven mij ook het gevoel dat het maximale is gedaan om het probleem voornamelijk te reduceren.Frosty__ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:32:
[...]
Ik heb er zelf nieuwe Continental Allseasoncontact 2 banden onder gelegd om ook in de winter met gladheid veilig te kunnen rijden. Prima banden en doen het beter (lees minder trillen) dan de af-fabriek Hankook Ev banden die waren afgevlakt door het lange stilstaan in China en boot. Met de Conti's echter wel twee keer terug gemoeten naar Kwik-Fit om opnieuw te balanceren. Daarna was het goed en het trillen een stuk minder. Totdat ik er achter kwam dat die kerel van Kwik-Fit de bandenspanning op 3,1 bar had gezet i.p.v. de geadviseerde 2.9 bar. Dus ik teruggebracht naar 2.9 waarna het trillen vrijwel helemaal weg... leek.
Overall is het nu best aardig maar ik ervaar nog steeds trillingen. Onze M3H met 19inch velgen lijkt "gewoon" gevoelig voor verschillende typen asfalt. Rijd ik bij ons het dorp uit met 60km/uur dan voel ik op hetzelfde stuk weg van 200 meter een lichte trilling in de hele auto. Niet heel heftig maar ik voel het wel. Deed onze vorige auto, Golf, totaal niet moeilijk over. Na die 200 meter is het weer weg. En ik merk verder niks aan dat stuk asfalt, zie er niks bijzonders aan en ook niet dat 't stuur lichtjes trekt door spoorvorming o.i.d.
Snelweg kan ik probleemloos op cruise control zeg 110km/uur rijden. En opeens kan dat overgaan tot (lichte) trillingen vanwege spoorvorming in asfalt o.i.d. Ook dat herken ik totaal niet van eerdere auto's die ik gereden heb.
Dus ik twijfel wat ik nu ga doen. Ik baal er behoorlijk van want het bederft het rijplezier van de verder o zo fijne auto. Ik heb weinig trek in de Tesla service die mij mogelijk weer gaat proberen te overtuigen dat het normaal is en binnen de marges valt. Want ik weet ondertussen wel beter door de ervaringen hier op het forum.
Veel ev's hebben tegenwoordig banden met een foamlaag erin om geluid te dempen.Heinemancp schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:15:
Ik ben echt heel geïnteresseerd naar hoe het kan dat voornamelijk EVs last hebben van trillingen. Mijn vorige auto (MG4) is om die rede zelfs teruggegaan naar de dealer. Gelukkig heb ik er in mijn M3H geen last van.
Begrijp dat een EX40 hier ook last van kan hebben en hoor van collega's ook verhalen over trillingen bij EVs.
Zal het met het gewicht te maken hebben, grotere bandenmaat, specifieke EV banden met lage weerstand?
Dat is dus bij mijn en anderen hier meestal niet de oorzaak.JeroenV_ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:57:
[...]
Veel ev's hebben tegenwoordig banden met een foamlaag erin om geluid te dempen.
Als daar iets mis mee gaat, soms laat het los, krijg je trillingen.
Dat is tenminste mijn vermoeden.
Dit misschien: https://teslamotorsclub.c...ffic-announcement.176388/micmulder schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:47:
Wie kan mij helpen om de optie file informatie op de radio uit te schakelen? De radio switcht steeds naar radio 1 voor de verkeersinfo. Heb al in de handleiding en menus gezocht. Kijk er vast overheen.. Wie heeft de gouden tip
De vrouw heeft de auto mee.. kan het nu niet nakijken
Verzekeraar ziet dekking voor diefstal logischerwijs los van de nieuwwaardedekking. Dus als je van je LoJack af wil, zul je naar een andere verzekeraar uit moeten wijken. Of een nieuwe M3 aanschaffen inderdaad, maar ik gok dat je dan duurder uit bentPixelPusher schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:50:
Even administratie vraagje:
Mijn Model 3 is 3 jaar geworden en krijgt daardoor bij de verzekering geen nieuwwaardedekking meer.
Omdat de cataloguswaarde in 2022 boven de 50K lag moest ik een Lo-jack traceersysteem laten installeren.
Volgens de ANWB moet ik het abonnement bij Lo-jack nog steeds doorbetalen, ondanks er geen nieuwwaarde meer wordt uitgekeerd bij diefstal.
Volgens zijn er voor een nieuwe model 3 geen alarm-eisen omdat de cataloguswaarde een stuk lager ligt![]()
Iemand met ervaring?
Klopt of het schuim laten verwijderen dan ben je er vanaf. En de nieuwe dempers van de 3 en Y zijn wellicht wat meer frequentie gevoelig qua beleving? Wanneer dempt die mooi in en wanneer is die stugger als dat net in elkaars vaarwater zit. Hij is namelijk softer in het eerste gedeelte wanneer het asfalt mooi glad is maar wordt stugger met meer druk erop.JeroenV_ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:57:
[...]
Veel ev's hebben tegenwoordig banden met een foamlaag erin om geluid te dempen.
Als daar iets mis mee gaat, soms laat het los, krijg je trillingen.
Dat is tenminste mijn vermoeden.
Gezien hij de ANWB noemt zal het eerder een termijn van 60 maanden zijn die parten speelt.nerovectra schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:33:
Verzekeraar ziet dekking voor diefstal logischerwijs los van de nieuwwaardedekking. Dus als je van je LoJack af wil, zul je naar een andere verzekeraar uit moeten wijken. Of een nieuwe M3 aanschaffen inderdaad, maar ik gok dat je dan duurder uit bent
nee nog niet. Ga het binnen 2 weken doen gok ik. Ff momentje vinden dat ik de auto niet 24h nodig heb.this schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:06:
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Het is de aparte groep die zich uitschakelt, ik moet zeggen dat het de afgelopen 2 dagen nu niet meer is voorgekomen. Maar blijft gek!GekkeRipper schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:51:
[...]
Misschien dat de auto op het eind zich niet aan de vermogens limiet houdt? Kun ook begrenzen in je laadpaal? Probeer dat dan eens.
En is het de groep of de aardlek die uitschakelt?
Zijn er ook Juniper rijders die last van trillingen hebben? Ik neem aan dat daar ook van die frequentie selectieve dempers onder zitten. Ik heb een Model Y LR AWD mei 2023, na de standaard Hankooks nu Hankook Flexclimate suv ( all season) er onder, en met beide types geen last van trillingen gehad. De Flexclimates bevallen verder ook goed, goede grip in regen en ( dun laagje) sneeuw. Ook geluid is vergelijkbaar met de standaard zomer Hankooks. Ik zie ook geen significant verschil in het stroomgebruik. Ik kan ze aanbevelen.Alexander1984 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:51:
[...]
Klopt of het schuim laten verwijderen dan ben je er vanaf. En de nieuwe dempers van de 3 en Y zijn wellicht wat meer frequentie gevoelig qua beleving? Wanneer dempt die mooi in en wanneer is die stugger als dat net in elkaars vaarwater zit. Hij is namelijk softer in het eerste gedeelte wanneer het asfalt mooi glad is maar wordt stugger met meer druk erop.
Put simply: the Frequency Selective Damping feature is a hydraulic amplifier that delays the build up of pressure. One could say that an extra tuning option has been created in order to get the best possible combination of handling and comfort. Since it is an integrated part of the hydraulic valve system inside the damper, no additional cables, sensors or any other electronic devices are needed to operate an Frequency Selective Damping damper.
Frequency Selective Damping is the simplest and most economic way to significantly improve the ride and driving characteristics of every car. Certainly in comparison with costly systems which work on the basis of computer technology, complex electronics and sensors.
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Hier een "Juniper rijder"Mackeessie schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:49:
[...]
Zijn er ook Juniper rijders die last van trillingen hebben? Ik neem aan dat daar ook van die frequentie selectieve dempers onder zitten. Ik heb een Model Y LR AWD mei 2023, na de standaard Hankooks nu Hankook Flexclimate suv ( all season) er onder, en met beide types geen last van trillingen gehad. De Flexclimates bevallen verder ook goed, goede grip in regen en ( dun laagje) sneeuw. Ook geluid is vergelijkbaar met de standaard zomer Hankooks. Ik zie ook geen significant verschil in het stroomgebruik. Ik kan ze aanbevelen.
ik had 31-03 de bandenwissel van winter naar zomer bij een Euromaster en ik vroeg of trillingen veel voorkomen bij de model 3 highland maar dat was niet bekend bij hen.ths1986 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:07:
[...]
Ik ervaar exact dezelfde problemen die jij ondervindt toevallig mijn vorige auto ook een VW Golf waar ik totaal nooit zoiets heb ondervonden. Morgen heb ik een afspraak bij Euromaster, hopelijk kunnen zij mij meer vertellen wat het probleem is en vooral hoe het opgelost kan worden. Want bij Tesla kom ik geen stap verder en geven mij ook het gevoel dat het maximale is gedaan om het probleem voornamelijk te reduceren.
Dat komt omdat de m3h’s in de meeste gevallen nog onder garantie vallen. Dus de meesten zullen dus bij Tesla aankloppen ipv een EuromasterHongy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:18:
[...]
ik had 31-03 de bandenwissel van winter naar zomer bij een Euromaster en ik vroeg of trillingen veel voorkomen bij de model 3 highland maar dat was niet bekend bij hen.
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Uit te schakkelen? Ik heb dat nooit gehad in mijn Tesla's en ik wil het wel!micmulder schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:47:
Wie kan mij helpen om de optie file informatie op de radio uit te schakelen? De radio switcht steeds naar radio 1 voor de verkeersinfo. Heb al in de handleiding en menus gezocht. Kijk er vast overheen.. Wie heeft de gouden tip
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Ja, waar kun je dat uberhaupt inschakelen? Sinds ik de auto heb, inmiddels meer dan een jaar, heb ik dit nog nooit gehad..macedon schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:37:
[...]
Uit te schakkelen? Ik heb dat nooit gehad in mijn Tesla's en ik wil het wel!
Dat icoontje waar iedereen het over heeft is de traffic informatie op de kaart en die heb ik altijd aan. Alsnog geen switch naar traffic information.
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Vanmiddag had ik de banden laten uitlijnen, ze konden niks vinden. Maar wel waren ze bekend met de trillingen die zij ook niet konden oplossen. Hun advies was dat het niet hoort en zeker niet zou accepteren en dit bij Tesla aangeven. Ze zeiden verder als het niet aan de banden ligt het mogelijk aan de velg kan liggen?Hongy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:18:
[...]
ik had 31-03 de bandenwissel van winter naar zomer bij een Euromaster en ik vroeg of trillingen veel voorkomen bij de model 3 highland maar dat was niet bekend bij hen.
Geen idee maar ik rijd een M3H RWD LR...The-Doctor schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:03:
Is er een verschil tussen de RWD's en de AWD's die de trillingen ervaren of is het willekeurig?
Benieuwd welk Tesla model je hebt en welke SW versie. Alleen in de 2019 versie van de Owners Manual kon ik het volgende terugvindenmicmulder schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:47:
/f/image/SwzRP2u1rMNnykl1wbCtZJfr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 02-04-2025 18:23 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq