• ths1986
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-01 21:42
mjvdzwet schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Ik weet het, rij de M3H RWD nu al 1.5 jaar.

4x bij Tesla geweest. Ook nieuwe banden.

Het is nu redelijk te behappen, bij 130 wordt het nu pas vervelend.
Ik heb de Michelins. Soms twijfel ik of het de velgen zijn. Ik heb de 18".

Het is een beetje dubbel aan het worden mijn Tesla gevoel.
Ik had begrepen dat bij Michelin banden wel problemen waren met de schuim erin, weet niet of dat bij jou ook het geval is. Maar daardoor is Tesla overgestapt naar Bridgestone, deze heeft geen schuim.
Wat ook hielp is de bandenspanning naar 2.9, deze stonden bij mij tussen 3.1-3.5.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
ths1986 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:29:
[...]

Ik had begrepen dat bij Michelin banden wel problemen waren met de schuim erin, weet niet of dat bij jou ook het geval is. Maar daardoor is Tesla overgestapt naar Bridgestone, deze heeft geen schuim.
Wat ook hielp is de bandenspanning naar 2.9, deze stonden bij mij tussen 3.1-3.5.
Staan netjes op 2.8 bar, foam is het niet, want de nieuwe banden hadden het ook. De monteur had ook de binnenkant van de band laten zien.

Waren ook niet vochtig van binnen.

Het is een mysterie ;)

• ths1986
ChromeFR schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Die trillen heb ik ook en het lukt Tesla niet om deze op te lossen. Zelfs nieuwe banden gekregen...hielp niks. Ik noem het nog maar eens, we zijn niet 'alleen' hierin: https://tff-forum.de/t/lenkrad-ruckeln-vibrieren-highland/
En wat ga je nu doen? Heb je het alleen bij hoge snelheden of ook bij lage snelheden/uitrollen?
Ik heb wel gemerkt dat de bandenspanning van 2.9 het aanzienlijk verminderd, mijne stond tussen 3.1-3.5bar. Ook bleek de de nieuwe set banden niet goed, waarvan er 2 opnieuw vervangen zijn. Dit is ondervonden door een roadforce op de banden, nu zouden alle banden onder de auto goed zijn. Helaas ondervind ik nog steeds trillingen. Dus ik denk dat ik maar naar Profile/Euromaster ga voor een 2nd opinion en hopelijk een oplossing.

• ths1986
mjvdzwet schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:40:
[...]

Staan netjes op 2.8 bar, foam is het niet, want de nieuwe banden hadden het ook. De monteur had ook de binnenkant van de band laten zien.

Het is een mysterie ;)
Maar je laat het dus zo?

• mjvdzwet
  • Niet online
ths1986 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:41:
[...]

Maar je laat het dus zo?
Ik weet het niet meer... zeker ook gezien het Duitse forum.
Tesla is ook klaar met mij wat dit betreft geloof ik.

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Vandaag ook weer wat langere ritten gehad, maar bij mij helaas toch nog wél vibraties. Het gekke is het lijkt soms plotseling op te komen en ook weer te verdwijnen en de ene keer heftiger dan de andere. Ik heb het idee dat het erg afhankelijk is van het wegdek waar op gereden wordt.
Als ik de berichten op het duitse forum zo lees lijkt het niet aan de banden/velgen te liggen.

Sommigen verdenken de dynamische dempers als veroorzaker. Omdat de vibraties willekeurig opkomen maar bij iedereen rond dezelfde snelheden: ca 80 en 110-130 km/h

Ik ervaar het alleen rond 120km/h…

3 april heb ik een afspraak bij de SeC voor dit probleem.
Ps. de BYD Seal schijnt hetzelfde probleem te hebben en beschikt over vergelijkbare dempers.

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:11
De ervaring die ik heb met "wazige" trillingen (onze M3 RWD LR heeft er gelukkig geen last meer van) bij andere merken bleek het best vaak de combinatie velg/uitlijning te zijn.

Weet je of het altijd de 18"of de 19"velgen zijn, en welke velgen dan?
Als balanceren van de banden/velgen niets oplost kan uitlijning een volgende stap zijn om te controleren.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:31
mjvdzwet schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:53:
[...]

Ik weet het niet meer... zeker ook gezien het Duitse forum.
Tesla is ook klaar met mij wat dit betreft geloof ik.
Dat Tesla op een gegeven moment met je klaar is herken ik, de laatste opmerking die ik mee kreeg van de bedrijfsleider was

‘je koopt een Tesla voor de features niet voor de bouw kwaliteit’.

Sindsdien behandel ik mijn Tesla zoals ik het in de ogen van Tesla zou moeten behandelen namelijk als een stuk stront. Gewoon niet meer naar om kijken en nergens meer aan irriteren en dat gaat opzich prima. Op de rammelende achterbak en de 2x dat ik bijna vermoord ben door autopilot na dan…

[ Voor 6% gewijzigd door schumi1986 op 25-03-2025 23:11 ]

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-12-2025
Inspired schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:14:
[...]

LR AWD die op 390km zit van de 499km? Is zeker niet gemiddeld. Dat is meer dan 20% degradatie.
Mijn ervaring is dat het km-getal bij de batterij niet echt een graadmeter voor degradatie is, zeker niet met de nieuwste software die allerlei extra berekeningen doet qua range. Het is en blijft een schatting. Als er 390km staat en je besluit 150km/h in Duitsland te rijden, haal je het bij lange na niet. Is het zomer en vertrek je met een warme accu en rij je voornamelijk 80, dan kun je 500km halen. Het is dus echt een "guess-o-meter" zoals iemand al zei, de auto kan niet in de toekomst kijken.

Persoonlijk werd ik er gek van; dan zie je nog 150km range staan, rij je vervolgens een ritje van 35km naar je werk en is de range nog 94km.. klopt niet denk je dan, terwijl je toch netjes gereden had?

Ik heb sindsdien mijn accu op percentage weergave ingesteld staan, die is wel accuraat op basis van resterende kw's. Rij veel op de navigatie (of ik weet dat werk>huis ongeveer 10% is) en verder kijk je er niet meer naar om :) heerlijk

Edit: mijn auto heeft wel eens 390km aangegeven, en twee weken later en laden naar 100% ineens 406, dus kalibratie speelt ook een rol

[ Voor 7% gewijzigd door Aeonis op 25-03-2025 23:36 ]

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:24
ZeRoC00L schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:59:
[...]

In het leveringen topic staat er wel het een en ander over, maar geen link naar de tesla site oid.
Deze onder andere:
Kuipie in "Het grote Tesla Levering topic #2"

Maar op zich ben je er wel wat laat mee….
Top, hartelijk dank hiervoor. De gelinkte post verduidelijkt dat het ook geldig is voor voorraadmodellen.

Laat of niet, ik ga ze in ieder geval niet gerust laten. Hebben de luxe tot nu toe altijd voldoende gehad te hebben aan thuis laden, maar dat neemt niet weg dat we er recht op dachten te hebben en dat nu ook het geval blijkt te zijn. We willen dit jaar nog minstens 2x richting Alpen/Zuid-Europa, dan ben je al snel enkele honderden € verder.

• ths1986
schumi1986 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:09:
[...]

Dat Tesla op een gegeven moment met je klaar is herken ik, de laatste opmerking die ik mee kreeg van de bedrijfsleider was

‘je koopt een Tesla voor de features niet voor de bouw kwaliteit’.

Sindsdien behandel ik mijn Tesla zoals ik het in de ogen van Tesla zou moeten behandelen namelijk als een stuk stront. Gewoon niet meer naar om kijken en nergens meer aan irriteren en dat gaat opzich prima. Op de rammelende achterbak en de 2x dat ik bijna vermoord ben door autopilot na dan…
Tja, dat zou kunnen als het een lease auto is, mijne is gewoon prive :(

• ths1986
Barse87 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:43:
Vandaag ook weer wat langere ritten gehad, maar bij mij helaas toch nog wél vibraties. Het gekke is het lijkt soms plotseling op te komen en ook weer te verdwijnen en de ene keer heftiger dan de andere. Ik heb het idee dat het erg afhankelijk is van het wegdek waar op gereden wordt.
Als ik de berichten op het duitse forum zo lees lijkt het niet aan de banden/velgen te liggen.

Sommigen verdenken de dynamische dempers als veroorzaker. Omdat de vibraties willekeurig opkomen maar bij iedereen rond dezelfde snelheden: ca 80 en 110-130 km/h

Ik ervaar het alleen rond 120km/h…

3 april heb ik een afspraak bij de SeC voor dit probleem.
Ps. de BYD Seal schijnt hetzelfde probleem te hebben en beschikt over vergelijkbare dempers.
Ja ik vind het ook apart, maar bij mij gaf Tesla aan dat het normaal is dat je wat vibraties voelt, heb je ook meer gevoel voor de weg etc.. alleen heb ik dat nooit eerder gehad bij mijn brandstof auto's. Dus vond ik dat zeer opmerkelijk, maar daarmee was ook de deur dicht wat betreft verdere oplossingen ;(

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:31
ths1986 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 00:40:
[...]

Tja, dat zou kunnen als het een lease auto is, mijne is gewoon prive :(
Die van mij is ook privé hoor ;)

• mjvdzwet
  • Niet online
schumi1986 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 00:56:
[...]

Die van mij is ook privé hoor ;)
Die van mij ook... N=1, het is alleen bij privé auto's 8)7

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-01 15:38
Heinemancp schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:07:
[...]
1000 euro voor herstel LED strip.
Wat een bedrag 8)7 , en staat ook totaal niet in verhouding met de arbeid die ze ervoor moeten doen.
Snap ook niet dat ze de hele trim moeten vervangen, alleen de ledstrip zou toch veel logischer en voordeliger zijn zou je zeggen.

Durf nu bijna de auto niet meer schoon te maken aan de binnenkant, ook de ramen niet want stel dat er wat ruitenreiniger op komt.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:14
JeroenV_ schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:36:
[...]

Wat een bedrag 8)7 , en staat ook totaal niet in verhouding met de arbeid die ze ervoor moeten doen.
Snap ook niet dat ze de hele trim moeten vervangen, alleen de ledstrip zou toch veel logischer en voordeliger zijn zou je zeggen.

Durf nu bijna de auto niet meer schoon te maken aan de binnenkant, ook de ramen niet want stel dat er wat ruitenreiniger op komt.
Precies dat is het probleem.
Kijk op epc.tesla.com en alleen de hele binnenpanelen zijn te verkrijgen. Past in filosofie van Tesla tot minder losse onderdelen. Die kosten daar precies hetzelfde als op de offerte.

Glasreiniger is dus al een probleem. Dat is toch bijna niet normaal. Niet geschikt voor toepassing onder een ruit in een auto zou ik zeggen. Ergens zie ik wel een ontwerpfout en dito rechtspraak.

14 maanden discussie (met gevolg teruggave van MG4 wegens trillingen) met van Mossel hebben wel wat schade opgeleverd met levensgeluk. Ik laat het erbij en geniet van wat er wel goed is. Moeilijk want het was een hoop prive geld, maar ga hier niet verder mee mocht Tesla bij hun standpunt blijven. (Heb verzoek gedaan in app om dit even te heroverwegen)

Punt met chemische Reiniger is natuurlijk ook veeeel te algemeen, welke specifieke stoffen dan? Alles is chemisch, zelfs mild reinigende afwasmiddelen bijv.

• mjvdzwet
  • Niet online
Heinemancp schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:43:
[...]

Kijk op epc.tesla.com en alleen de hele binnenpanelen zijn te verkrijgen. Past in filosofie van Tesla tot minder losse onderdelen. Die kosten daar precies hetzelfde als op de offerte.

Glasreiniger is dus al een probleem. Dat is toch bijna niet normaal. Niet geschikt voor toepassing onder een ruit in een auto zou ik zeggen. Ergens zie ik wel een ontwerpfout en dito rechtspraak.

14 maanden discussie (met gevolg teruggave van MG4 wegens trillingen) met van Mossel hebben wel wat schade opgeleverd met levensgeluk. Ik laat het erbij en geniet van wat er wel goed is. Moeilijk want het was een hoop prive geld, maar ga hier niet verder mee mocht Tesla bij hun standpunt blijven. (Heb verzoek gedaan in app om dit even te heroverwegen)

Punt met chemische Reiniger is natuurlijk ook veeeel te algemeen, welke specifieke stoffen dan? Alles is chemisch, zelfs mild reinigende afwasmiddelen bijv.
Water is al een chemische samenstelling 8)7

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:52
Heinemancp schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:43:
[...]

Als het probleem al optreedt bij gebruik van alleen ruitenreiniger, kun je wel spreken van een gebrek en wellicht non-conformiteit. Erover dimdammen met Tesla zou in ieder geval moeten leiden tot een verbeterd portierpaneel. Maar het zou ook nog kunnen dat Tesla bij veel klachten ervoor kiest om custom-ruitenreiniger beschikbaar te stellen. Maar er zijn in ieder geval veel klachten noodzakelijk.
Dalma schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:23:
[...]

Maar dit ding doet echt geen pepernoot. Vandaag is ook nog EAP geactiveerd, dus ik dacht nu zal het wel in orde zijn.

Met EAP werken de blauwe lijnen prima. Doe ik EAP uit en rij ik netjes binnen de lijnen op een n weg en laat ik m heel rustig naar de zijkant geen, niks nakkes nada. Geen blauwe correctie en terugstuur beweging , geen abrupte beweging geen rode strepen en geen gepiep.

Dit werkte toch echt een heel stuk beter op mijn oude M3 uit 2020
Je zou kunnen proberen het Driver Assistance System (DAS) te resetten.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11:45
mjvdzwet schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:40:
[...]

Het is een mysterie ;)
Onder mijn auto liggen Bridgestones, ben nu bij de garage voor bandenwissel. Heb eigenlijk geen last van de trillingen die jullie benoemen. Bandenspanning houd ik op 2.9 - 3.0.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• mjvdzwet
  • Niet online
Davidas schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:31:
[...]

Onder mijn auto liggen Bridgestones, ben nu bij de garage voor bandenwissel. Heb eigenlijk geen last van de trillingen die jullie benoemen. Bandenspanning houd ik op 2.9 - 3.0.
Welke velgmaat?

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:17
Bij mij 18" Bridgestone en geen last van trillingen zoals hier beschreven. Rond de 120 km/h zou je kunnen zeggen dat je 'iets' voelt, maar bijna niet merkbaar en zeker niet storend.

Bandenspanning op 3,1.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11:45
18 inch.

[ Voor 20% gewijzigd door Davidas op 26-03-2025 08:53 ]

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:16

Damian

Insane Obtrusion

Mooie ontwikkeling in 2025.8.4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZfAj9E6ZM9VLZAWj9dtNfo5W7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v7Uj0DEPcl9P8SZ75Zfufhvy.png?f=fotoalbum_large

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:24
Inderdaad!

Ik zie net dat 2025.8.4 bij bij klaarstaat voor installatie. Gelijk maar even doen dan :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Derk J
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:56
Davidas schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:31:
[...]

Hier ook vanaf dag een geen trillingen. Bandenspanning op 3bar en 18inch velgen.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:03
Welk probleem lossen ze hier precies mee op? Ik heb nooit last gehad van slechte lijnen ofzo.

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
pdidi schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:13:
[...]

Je zou kunnen proberen het Driver Assistance System (DAS) te resetten.
das gereset, geen verbetering. EAP werkt, maar met EAP uit op de N-weg waar de belijning gewoon goed is, nu net getest, overdag, geen gekke zon stand, werkt het gewoon niet. geen lane assist, geen subtiele stuurverbeteringen, geen blauwe lijnen zichtbaar als je te dichtbij komt, niks.

Is er nog iets anders wat ik het het service menu kan uitproberen voordat ik een ticket log ?

[ Voor 10% gewijzigd door Dalma op 26-03-2025 09:49 ]

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:16

Damian

Insane Obtrusion

this schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:26:
[...]

Welk probleem lossen ze hier precies mee op? Ik heb nooit last gehad van slechte lijnen ofzo.
Moet het een probleem oplossen dan?

Het is verbeterd en het is gratis geworden voor mensen zonder Premium Connectivity...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:11
En nog wat leuke wijzigingen omtrent verbruik en batterij:
- View your last 10, 100, or 200 miles (15, 150, or 300 kilometers) of energy usage in the Consumption page, with the option to clear your history. Go to App Launcher > Energy app > Consumption.

- Your battery’s energy estimate now accounts for your vehicle’s usage characteristics and will adjust over time based on your history. The total available battery energy remains unchanged.

- You can now run a Battery Health Test to measure your battery’s energy retention compared to when it was new. Running this test may recalibrate the energy estimate, which could affect your displayed range. Go to Controls > Service > Battery Health.

The Trips display has been improved to show more precise information as well as a new metric.

More Precision: The Current Drive and Since Last Charge trip meters now display decimal points, which is often useful for these metrics since they're usually smaller values.

More Data: In addition to added precision, the Current Drive now features a new data point. kWh is now shown for the current drive, just like the other trip meters. Previously, the Current Drive showed minutes instead of kWh -- it now features both.
Bron: https://www.notateslaapp....on/2025.8.4/release-notes

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:08

ChUcKiE

Dus........

Plenkske schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:44:
[...]

[...]

Ah....eindelijk kan ik mijn Cybertruck vanaf mijn telefoon in rijhoogte verstellen _/-\o_ :o

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Ted038
  • Registratie: April 2008
Plenkske schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:44:
[...]

[...]

"Die leuke wijzigingen" zat ook al in 2025.8.3 van 17 maart, maar ook die heb ik nog niet gehad, zit er eigenlijk wel op te wachten als verbruikstatistiekjunkie ;) .
Verwacht nu dat bij "iedereen" 2025.8.3 wordt overgeslagen nu 2025.8.4 van 24 maart er is

https://www.notateslaapp....on/2025.8.3/release-notes

• this
Damian schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:43:
[...]

Moet het een probleem oplossen dan?

Het is verbeterd en het is gratis geworden voor mensen zonder Premium Connectivity...
Gratis was het al langer. Dus daar is niets rond geupdate.
En de verbetering zie ik niet echt, het werkte voor mij al goed geneog.
Vandaar mijn vraag, misschien zie ik iets over het hoofd.
Zeker omdat er de comment bij stond "mooie ontwikkeling". Dan verwacht ik dat er iets meer gebeurd is dan het wat mooier maken van wat lijntjes :P .

[ Voor 14% gewijzigd door this op 26-03-2025 10:53 ]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:11
Ted038 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:09:
[...]

"Die leuke wijzigingen" zat ook al in 2025.8.3 van 17 maart, maar ook die heb ik nog niet gehad, zit er eigenlijk wel op te wachten als verbruikstatistiekjunkie ;) .
Verwacht nu dat bij "iedereen" 2025.8.3 wordt overgeslagen nu 2025.8.4 van 24 maart er is

https://www.notateslaapp....on/2025.8.3/release-notes
Ja ik had alleen even de laatste bekeken, het is onderdeel van 2025.8 met intussen dus al de 4e release.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:26
Plenkske schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:56:
[...]

Ja ik had alleen even de laatste bekeken, het is onderdeel van 2025.8 met intussen dus al de 4e release.
En gisteren weer gestaakt na een minimaal aantal users dus zal nog steeds een issue mee zijn.
this schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:49:
[...]

Gratis was het al langer. Dus daar is niets rond geupdate.
En de verbetering zie ik niet echt, het werkte voor mij al goed geneog.
Vandaar mijn vraag, misschien zie ik iets over het hoofd.
Zeker omdat er de comment bij stond "mooie ontwikkeling". Dan verwacht ik dat er iets meer gebeurd is dan het wat mooier maken van wat lijntjes :P .
De gratis verkeersinfo laat geen verkeersinfo op de kaart zien en ik lees nergens dat dat met 2025.8 wel het geval gaat worden. Wat er wel voor premium connectivity gebruikers veranderd is dat je op de kaart behalve rood en oranje er ook een geel nivo bij krijgt

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:52

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Maurice- schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:17:
[...]

En gisteren weer gestaakt na een minimaal aantal users dus zal nog steeds een issue mee zijn.
Ik heb 2025.8.4 vanmorgen binnen gekregen en is net geïnstalleerd. :o

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:59
pdidi schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:18:
[...]

De gratis verkeersinfo laat geen verkeersinfo op de kaart zien en ik lees nergens dat dat met 2025.8 wel het geval gaat worden. Wat er wel voor premium connectivity gebruikers veranderd is dat je op de kaart behalve rood en oranje er ook een geel nivo bij krijgt
Het gratis gedeelte was tot nu toe alleen maar de drukte van je geplande route die in kleurtjes werd weergegeven. Maar naast waar je route liep, zie je geen verkeersdrukte.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• this
adjego schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Het gratis gedeelte was tot nu toe alleen maar de drukte van je geplande route die in kleurtjes werd weergegeven. Maar naast waar je route liep, zie je geen verkeersdrukte.
Idd, de tekst lijkt ook niet te impliceren dat je nu wel gratis overal die verkeersdrukte gaat zien.
Dus volgens mij verandert er op dat vlak niets.

• this
pdidi schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Ik heb geen premium en ik zie op de navigatieroute wel de drukte op de kaart hoor.
Weer een stapje in de goede richting: UNECE heeft ingestemd met SIM (System Initiated Manoeuvres) op snelwegen voor Level 2 per 25 september. Benieuwd of FSD-S dan gedeeltelijk zal worden ingevoerd (wat aanpassingen van FSD behoeft) of dat Tesla toch via het alternatieve pad via RDW volledige FSD-S goedkeuring probeert te verkrijgen

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
pdidi schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:58:
Weer een stapje in de goede richting: UNECE heeft ingestemd met SIM (System Initiated Manoeuvres) op snelwegen voor Level 2 per 25 september. Benieuwd of FSD-S dan gedeeltelijk zal worden ingevoerd (wat aanpassingen van FSD behoeft) of dat Tesla toch via het alternatieve pad via RDW volledige FSD-S goedkeuring probeert te verkrijgen
Zoals Kees ook zegt, ik denk niet dat Tesla de tijd en moeite erin gaat steken om hun FSD software aan te passen hiervoor.
Alles draait op hun AI systeem momenteel, terug manueel code beginnen toevoegen van wat wel of niet mag zie ik ze niet direct doen.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:25
ths1986 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:29:
[...]

Van de week dus weer terug geweest ook naar aanleiding van de mogelijke oplossingen hier, mijn banden zijn verlaagd naar 2.9 bar zoals aanbevolen, trillingen zijn minder aanwezig. Echter gaven ze bij Tesla aan dat het normaal was om ook gevoel te hebben met de weg dmv trillingen. Ik ben er echter niet mee eens, aangezien ik op lange ritten mn stuur zodanig lang trilt dat ik mn stuur het liefst niet wil vasthouden. Daarbij heb ik met brandstof auto's dit ook nooit ervaren.

Ik ben bang dat Tesla niks meer voor mij kan betekenen aangezien zij het 'normaal'/'onder de norm' vinden, zijn er andere dit dit ook nog steeds hebben gelaten? Ik las eerder volgens mij dat Euromaster probleem zou hebben verholpen, maar aan de andere kant ik heb de auto nieuw en dus nog garantie. Beetje dubbel dus, maar andere kant zou ik echt graag een stuur willen zonder trillingen, weet iemand wat Euromaster heeft gedaan en wat zij daarvoor rekenen?
De audi A4 B8 van 2008-2015 had ook trillingen vooral in de 80 km/h uur en van 110-130 km/h. Daarbij was het belangrijk om het juiste merk band te hebben en dat die op een hunter balanceermachine gecalibreerd moest worden op de 18 inch zomerbanden. Misschien dat dit nog gedaan kan worden op de tesla?
Fire69 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:02:
[...]

Zoals Kees ook zegt, ik denk niet dat Tesla de tijd en moeite erin gaat steken om hun FSD software aan te passen hiervoor.
Alles draait op hun AI systeem momenteel, terug manueel code beginnen toevoegen van wat wel of niet mag zie ik ze niet direct doen.
Ik lees niet dat het niet via end to end Neural Network zou kunnen. Het "enige" is dat het alleen enabled mag worden op snelwegen

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-01 17:02
Trillen / geluid bij 110 a 120
Trillen / geluid bij 110 a 120, ze hebben gereden na balanceren, met hun testwielen (oude performance wielen). De oude wielen hebben de problematieken niet.
Update: nieuwe banden erop heeft niet geholpen.
Wat is er gedaan: Nieuwe wiellagers, gebalanceerd en nieuwe banden.
Update 2: Ze geven aan dat de voorvelgen krom zijn, ze raden vervangen aan. Zometeen auto halen en ik verwacht een discussie over de kosten. Velgen kosten (schrik niet) 1800 euro, ze gaan nog overleg over coulance. Heb aangegeven eerst testrit te willen doen met demo auto, en mijn auto met hun testset enz. Heb er weinig vertrouwen allemaal in.
Update 3: second opinion aangevraagd bij een Profile, banden zijn gewoon weer fout en niet de velg. Tesla Eindhoven heeft mij nu naar Tesla Tilburg gestuurd om daar op roadforce machine te gebruiken. Indien niet binnen marge vervangen ze hem weer gratis.
Update 4: ze zijn het toch niet eens met de second opinion. Dus geen garantie, en ik ben 3 uur aan tijd kwijt om op en neer te rijden. Of ik weer 1500 euro wil betalen aan een velg en band, laatste Tesla die ik ooit ga rijden.
DAB Storing
DAB radio die de eerste minuten niet werkt (FM wel) is geëscaleerd bij Tesla.
Update: FM/DAB module vervangen, gaat weer terug voor een aantal dagen voor Tesla Engineering om mee te kijken.
Update 2: Antenne vervangen, nu weer testen en terugkoppelen.
Update 3: In Januari ging het weer even beter, nu weer slechter. Ze zijn in overleg met Tesla engineers om te kijken naar het probleem.
Update 4: Nog steeds sporadisch problemen en geen oplossing.
Krakende stoel
Probleem was opgelost, was inderdaad kwestie van de pinnen is bekend probleem bij tesla.
Nu is het baseframe dat kraakt, volgens de monteur een bekend probleem en onder garantie kan het worden opgelost. Alleen raad hij aan om te wachten tot er een nieuwe versie uitkomt.
Vebruikmeters stoppen met werken
Sinds de wintersport werken de tripmeters niet goed meer, dit is een bekend software probleem. Moet wachten op een nieuwe update.
Update: met een nieuwe update lijkt het stabieler, en ze hebben software gereset omdat ook navigatie gereset was
Laadpoort gaat niet open als je hem aanraakt, nieuw gemeld.
Laadpoort vervangen, probleem opgelost

Weer een update 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door easy-cloud op 26-03-2025 15:32 ]

• Fire69
  • Nu online
pdidi schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:15:
[...]

Ik lees niet dat het niet via end to end Neural Network zou kunnen. Het "enige" is dat het alleen enabled mag worden op snelwegen
Ik zeg ook niet dat ze AI zouden verbieden, ik zeg enkel dat Tesla (Musk kennende) volgens mij geen zin gaat hebben om code te moeten gaan schrijven die hun AI zegt wat het wel of niet mag doen. Het is voor hun alles of niks denk ik.

• RaRo74
easy-cloud schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:31:
Trillen / geluid bij 110 a 120, ze hebben gereden na balanceren, met hun testwielen (oude performance wielen). De oude wielen hebben de problematieken niet.
Update 2: Ze geven aan dat de voorvelgen krom zijn, ze raden vervangen aan. Zometeen auto halen en ik verwacht een discussie over de kosten. Velgen kosten (schrik niet) 1800 euro, ze gaan nog overleg over coulance. Heb aangegeven eerst testrit te willen doen met demo auto, en mijn auto met hun testset enz. Heb er weinig vertrouwen allemaal in.
Update 3: second opinion aangevraagd bij een Profile, banden zijn gewoon weer fout en niet de velg. Tesla Eindhoven heeft mij nu naar Tesla Tilburg gestuurd om daar op roadforce machine te gebruiken. Indien niet binnen marge vervangen ze hem weer gratis.
Update 4: ze zijn het toch niet eens met de second opinion. Dus geen garantie, en ik ben 3 uur aan tijd kwijt om op en neer te rijden. Of ik weer 1500 euro wil betalen aan een velg en band, laatste Tesla die ik ooit ga rijden.
DAB Storing
Update: FM/DAB module vervangen, gaat weer terug voor een aantal dagen voor Tesla Engineering om mee te kijken.
Update 3: In Januari ging het weer even beter, nu weer slechter. Ze zijn in overleg met Tesla engineers om te kijken naar het probleem.
Krakende stoel
Probleem was opgelost, was inderdaad kwestie van de pinnen is bekend probleem bij tesla.
Nu is het baseframe dat kraakt, volgens de monteur een bekend probleem en onder garantie kan het worden opgelost. Alleen raad hij aan om te wachten tot er een nieuwe versie uitkomt.
Sinds de wintersport werken de tripmeters niet goed meer, dit is een bekend software probleem. Moet wachten op een nieuwe update.
Update: met een nieuwe update lijkt het stabieler, en ze hebben software gereset omdat ook navigatie gereset was

Weer een update 8)7
Vervelend allemaal zeg.
Over welke model en bouwjaar gaat dit?

• easy-cloud
RaRo74 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Vervelend allemaal zeg.
Over welke model en bouwjaar gaat dit?
Model 3 performance van juni/juli 2024, mijn vorige (december 2019) bijna geen gezeik.

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-01 15:00
ths1986 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:29:
[...]

Van de week dus weer terug geweest ook naar aanleiding van de mogelijke oplossingen hier, mijn banden zijn verlaagd naar 2.9 bar zoals aanbevolen, trillingen zijn minder aanwezig. Echter gaven ze bij Tesla aan dat het normaal was om ook gevoel te hebben met de weg dmv trillingen. Ik ben er echter niet mee eens, aangezien ik op lange ritten mn stuur zodanig lang trilt dat ik mn stuur het liefst niet wil vasthouden. Daarbij heb ik met brandstof auto's dit ook nooit ervaren.

Ik ben bang dat Tesla niks meer voor mij kan betekenen aangezien zij het 'normaal'/'onder de norm' vinden, zijn er andere dit dit ook nog steeds hebben gelaten? Ik las eerder volgens mij dat Euromaster probleem zou hebben verholpen, maar aan de andere kant ik heb de auto nieuw en dus nog garantie. Beetje dubbel dus, maar andere kant zou ik echt graag een stuur willen zonder trillingen, weet iemand wat Euromaster heeft gedaan en wat zij daarvoor rekenen?
Als je in het Noorden van het land woont kan je eens langs gaan bij Lammert v/d Meulen in Dokkum. Heeft een erg goede reputatie.

• RaRo74
easy-cloud schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:48:
[...]

Model 3 performance van juni/juli 2024, mijn vorige (december 2019) bijna geen gezeik.
Oef nee en dat zou allemaal niet mogen.

Goed werk van maken en niet af laten schepen met extra kosten. Second opinion heeft ook al genoeg gekost en zal niet gratis zijn.
Vreemd dat Profile en Tesla het niet met elkaar eens zijn over de velgen 8)7

• ths1986
Schwarz schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:50:
[...]

Als je in het Noorden van het land woont kan je eens langs gaan bij Lammert v/d Meulen in Dokkum. Heeft een erg goede reputatie.
Niet echt om de hoek (woon in Noord-holland) maar als hij de oplossing weet, ga ik graag naar hem toe.
Bedankt voor de tip!

• ths1986
DAB Storing
Krakende stoel

Weer een update 8)7
Pfff ben je dan mooi klaar mee, dan valt het bij mij relatief nog mee, hoewel de trilling ook irritant zijn vooral bij lange ritten. ;(

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-01 17:13
DAB Storing
Krakende stoel

Weer een update 8)7
Al eens gedacht aan juridische stappen en ingebreke stelling?

Volgens mij is er sprake van een ondeugdelijk product met aantoonbare mankementen. Volgens artikel 7.17 van bw moet je je kunnen beroepen op wettelijke garantie. Ook bij auto’s heb je recht op kosteloze reparatie, vervanging of ontbinding van de koop.

Binnen een jaar na aanschaf is er sprake van omgekeerde bewijslast; (artikel 7.18 van het burgerlijk wetboek) tesla dient te bewijzen dat defecten voortkomen uit onjuist gebruik van hun product.

• easy-cloud
RemySoeters schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:15:
[...]

Al eens gedacht aan juridische stappen en ingebreke stelling?

Volgens mij is er sprake van een ondeugdelijk product met aantoonbare mankementen. Volgens artikel 7.17 van bw moet je je kunnen beroepen op wettelijke garantie. Ook bij aut’s heb je recht op kosteloze reparatie, vervanging of ontbinding.

Binnen een jaar na aanschaf is er sprake van omgekeerde bewijslast; (artikel 7.18 van het burgerlijk wetboek) tesla dient te bewijzen dat defecten voortkomen uit onjuist gebruik van hun product.
Het probleem is dat ze zeggen dat de velg door mijn schuld komt (ook al zie je geen schade), plus het is een zakelijk gekochte auto |:(

Oh en de DAB komt mogelijk door het tinten van mijn achterruit, nu is de service bij andere bedrijven ook niet goed momenteel vooral door te volle planning echter is Tesla het meest getraind in het ontwijken van garantie en vragen van alle bedrijven. Zelfs toezeggingen niet nakomen en ontkennen, ga vanaf nu ook elk gesprek opnemen.
pdidi schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:38:
De RDW homologatie gegevens van de Juniper (LR) RWD zijn gepubliceerd. De Variant code van de RWD is YS6MR en van de LR RWD is de Variant YS5LR
Op TFF nu ook de verdere details, waaruit blijkt dat de Juniper RWD de nieuwe CATL 6M 62.5kWh LFP Akku zal krijgen (net als de 2025 M3 RWD)

• Eslat
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:53
DAB Storing
Krakende stoel

Weer een update 8)7
Ik had met mijn m3p uit juni 2024 ook last van een irritant geluid rond de 120km/uur. Het zijn de nieuwe 20 inch velgen die het probleem zijn. Nieuwe set 19inch velgen eronder en daarna geen probleem meer gehad..

Tesla Model 3 performance

• this
Fire69 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Ik zeg ook niet dat ze AI zouden verbieden, ik zeg enkel dat Tesla (Musk kennende) volgens mij geen zin gaat hebben om code te moeten gaan schrijven die hun AI zegt wat het wel of niet mag doen. Het is voor hun alles of niks denk ik.
Er wordt héél vaak failsafe code in AI gestoken om te voorkomen dat bepaalde situaties kunnen gebeuren.
Tesla gaat daar ook niet onderuit kunnen hoor.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
pdidi schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Op TFF nu ook de verdere details, waaruit blijkt dat de Juniper RWD de nieuwe CATL 6M 62.5kWh LFP Akku zal krijgen (net als de 2025 M3 RWD)
En heeft die nieuwe CATL dezelfde soort 'aantrekkelijkere/snellere' laad-eigenschappen zoals de BYD in mijn 2024 MY rwd (dat was voor mij nml een rede om toen ik mijn MY kocht, op basis van VIN nummer toen een voorraad model met BYD accu te kiezen ipv de toenmalige CATL)?
Allewijn schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:14:
[...]

En heeft die nieuwe CATL dezelfde soort 'aantrekkelijkere/snellere' laad-eigenschappen zoals de BYD in mijn 2024 MY rwd (dat was voor mij nml een rede om toen ik mijn MY kocht, op basis van VIN nummer toen een voorraad model met BYD accu te kiezen ipv de toenmalige CATL)?
Nog steeds niet bekend, want ook de M3 RWD met deze CATL accu (WLTP 520km) is nog niet geleverd.

• desert spider
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:28
Zojuist update 2025.2.200.1 geïnstalleerd op mijn MYJ. Helaas nog steeds geen mogelijkheid tot dubbel klik.

Stemt weinig hoopvol. Mis die functie best wel eigenlijk.

• mjvdzwet
  • Niet online
desert spider schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:36:
Zojuist update 2025.2.200.1 geïnstalleerd op mijn MYJ. Helaas nog steeds geen mogelijkheid tot dubbel klik.

Het blijft bijzonder dat de firmware die op de demo die ik reed het wel had. Was een 2024 firmware.

• Fire69
  • Nu online

Ik zag die update daarnet ook op Reddit langs komen.

Zijn de .100 en .200 versies geen factory firmwares?

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2025
ChromeFR schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Die trillen heb ik ook en het lukt Tesla niet om deze op te lossen. Zelfs nieuwe banden gekregen...hielp niks. Ik noem het nog maar eens, we zijn niet 'alleen' hierin: https://tff-forum.de/t/lenkrad-ruckeln-vibrieren-highland/
Vermoed dat dit een kwestie is van de geometrie in combinatie met het 'verbeterde' onderstel.
Het zal heel nauw luisteren en niet iedereen merkt het trillen, het hangt natuurlijk ook af van wat je hiervoor reed.

• mjvdzwet
  • Niet online
Bomberman71 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:18:
[...]

Vermoed dat dit een kwestie is van de geometrie in combinatie met het 'verbeterde' onderstel.
Het zal heel nauw luisteren en niet iedereen merkt het trillen, het hangt natuurlijk ook af van wat je hiervoor reed.
Ik heb het nog nooit eerder gehad bij een auto.
Ook niet bij de proefrit voordat ik kocht.

Het blijft zwak dat het op binnen de marges wordt gegooid.

Zou bijna een Tweakers meet-up willen doen om bijelkaar de verschillende tril gradaties te voelen.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-01 17:05
mjvdzwet schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:36:
[...]

Zou bijna een Tweakers meet-up willen doen om bijelkaar de verschillende tril gradaties te voelen.
Leuk! Trileitjes / tarzan van de vrouw ook mee om verschillende gradaties trillen te kunnen matchen? 😜

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 11:02
Sinds versie 2025.2.x en nu 2025.8.4 mis ik de flitspalen en trajectcontrole, heb ik iets gemist?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-01 06:28

Ik heb met Tesla Service contact gehad over deze optie. In hun optiek is het de bedoeling dat deze optie niet meer aanwezig is. Ik vermoed omdat ze daarmee mensen richting EAP willen pushen.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:59
Shenk86 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:26:
[...]

Ik heb met Tesla Service contact gehad over deze optie. In hun optiek is het de bedoeling dat deze optie niet meer aanwezig is. Ik vermoed omdat ze daarmee mensen richting EAP willen pushen.
Het lijkt nu voor de nieuwe Model Y uit de handleiding te zijn verdwenen (enkel klink / dubbelklik).

[ Voor 3% gewijzigd door adjego op 27-03-2025 09:40 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
this schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:13:
[...]

Er wordt héél vaak failsafe code in AI gestoken om te voorkomen dat bepaalde situaties kunnen gebeuren.
Tesla gaat daar ook niet onderuit kunnen hoor.
Je bedoelt de failsafe code in OpenAI cs. die we binnen 10 minuten zo ver hebben dat hij dingen vertelt die hij niet mag vertellen?

Er kan geen failsafe mode worden toegevoegd omdat er geen code wordt geschreven.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:59
daemonix schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Je bedoelt de failsafe code in OpenAI cs. die we binnen 10 minuten zo ver hebben dat hij dingen vertelt die hij niet mag vertellen?

Er kan geen failsafe mode worden toegevoegd omdat er geen code wordt geschreven.
Dat is ook nogal kort door de bocht.

Je kan zeker wel code toevoegen die bepaalde woorden in een taalmodel niet toe laat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:26
mjvdzwet schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:36:
[...]

Ook benieuwd of dit in Azië en de VS ook een issue is met de M3'24. Zo niet, dan komt het gewoon door de lange boottocht.

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01 09:31
Ik heb sinds een week of 2 de melding op m'n scherm staan dat het bandprofiel te weinig zou zijn bij de achterbanden, echter zijn deze banden net 4 maanden oud met 10k aan km's gereden te hebben. Het profiel is dus ook nog hele dikke prima.
Enig idee om deze melding te 'fixen' zonder aan de banden te hoeven zitten? Eind april bandenwissel trouwens, en ik ben best bereid om dit gewoon uit te zitten tot de wissel om te zien of het zichzef dan vanzelf oplost.
(ja ik ben mij er van bewust dat er 0.2 bar teveel in zit tov het advies ;-) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkPQrRe__21DODZv9uqboGS7HeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ix8XNO38Qd0QXveLOjfXo3ux.jpg?f=fotoalbum_large

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:01
Fishbeast schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:58:
Ik heb sinds een week of 2 de melding op m'n scherm staan dat het bandprofiel te weinig zou zijn bij de achterbanden, echter zijn deze banden net 4 maanden oud met 10k aan km's gereden te hebben. Het profiel is dus ook nog hele dikke prima.
Enig idee om deze melding te 'fixen' zonder aan de banden te hoeven zitten? Eind april bandenwissel trouwens, en ik ben best bereid om dit gewoon uit te zitten tot de wissel om te zien of het zichzef dan vanzelf oplost.
[Afbeelding]
Je kunt onder service bij banden een reset uitvoeren.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:11
[...]

Betekent voor mij eerder dat AP uit gaat. TACC gebruik ik nog wel eens, AP alleen op lange ritten.
En ik ga geen 4k betalen voor een nutteloze feature.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-01 17:05
[Afbeelding]
Dit is een feature. Tesla raad banden omwisselen aan per 10k gereden kilometer. Dus dan krijg je die melding. Je kan 'm gewoon wegklikken en resetten in 't menu.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[Afbeelding]
Inderdaad resetten in het menu. Gek genoeg krijg ik de melding nooit, terwijl ik alweer bijna 20k km heb gereden op de winterbanden sinds de wissel.

Winterbandenadvies is overigens 0,2 bar hoger dan advies, dus die 3,1 bar koud is prima. :)

• turkeyhakan
BigSmurf schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:54:
[...]
Winterbandenadvies is overigens 0,2 bar hoger dan advies, dus die 3,1 bar koud is prima. :)
Waar lees je dit?

• BigSmurf
  • Niet online
Volgens mij staat het ergens op de sticker, maar het is gewoon een algemene natuurkundige regel dat je spanning verschilt bij verschillende temperaturen.

Aangeraden bandenspanning gaat normaliter uit van 20 graden buitentemperatuur. Voor elke 10 graden kouder moet je 0,1 bar extra in je band aanhouden, dus in de ochtend met koude banden pompen bij rond het vriespunt moet je uitgaan van 3,1 bar. Om het makkelijk te maken voor mensen is de stelregel daarom dat je winterbanden 0,2 bar hoger zet dan zomerbanden.

• turkeyhakan
BigSmurf schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:09:
[...]
Volgens mij staat het ergens op de sticker, maar het is gewoon een algemene natuurkundige regel dat je spanning verschilt bij verschillende temperaturen.
Dat de spanning verschilt bij verschillende temperaturen, klopt. Maar dat betekent volgens mij niet dat je automatisch je winterbanden 0,2 bar hoger moet oppompen.

Tegenwoordig kun je met de moderne auto's heel netjes de spanning per band zien. Met dit soort dagen is het altijd wel even goed opletten, want 's ochtends kan het nog erg koud zijn terwijl nu de zon schijnt en het een stukje aangenamer is.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 22:20
BigSmurf schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Aangeraden bandenspanning gaat normaliter uit van 20 graden buitentemperatuur. Voor elke 10 graden kouder moet je 0,1 bar extra in je band aanhouden, dus in de ochtend met koude banden pompen bij rond het vriespunt moet je uitgaan van 3,1 bar. Om het makkelijk te maken voor mensen is de stelregel daarom dat je winterbanden 0,2 bar hoger zet dan zomerbanden.
Dat is volgens mij niet waar. Overal lees je dat bandenspanning opgegeven is voor koude banden. Koude banden betekent banden op omgevingstemperatuur. Als jij je auto altijd buiten hebt staan en daar de banden oppompt, dan moet je dus gewoon de 2,9 aanhouden ook als het 0 graden is. Als jij je auto daarentegen in een garage van 20 graden hebt staan en daar de banden oppompt, terwijl het buiten 0 graden is, moet je de bandenspanning 0,2 bar hogen zetten dan opgegeven. Zodra je naar buiten rijdt (en stil laat staan) en de band ook 0 graden wordt, zakt de spanning met 0,2 bar naar de aanbevolen 2,9 bar

• Bjornson
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 16:19
gjcvro schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Betekent voor mij eerder dat AP uit gaat. TACC gebruik ik nog wel eens, AP alleen op lange ritten.
En ik ga geen 4k betalen voor een nutteloze feature.
Eens. Zou me wel gruwelijk tegenvallen van Tesla. Je koopt een nieuw model auto en die kan dan technisch gezien minder dan een oud model.

Hopelijk vindt Enhauto met de Commander er een oplossing voor.

• this
daemonix schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Dat zou betekenen dat Tesla hun trainingsdata zeer goed moet controleren. En dat lijkt me onwaarschijnljk dat dit gebeurt.

• Ted038
Bjornson schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Eens. Zou me wel gruwelijk tegenvallen van Tesla. Je koopt een nieuw model auto en die kan dan technisch gezien minder dan een oud model.

Hopelijk vindt Enhauto met de Commander er een oplossing voor.
Hoop ook zeker niet als dit doordruppelt naar de M3 :o
( Dan hoop ik (ook) op mogelijkheden via Commander etc van enhauto , zou wel in hun straatje passen, zolang Tesla hen niet terugfluit )

[ Voor 15% gewijzigd door Ted038 op 27-03-2025 12:19 ]

• Fire69
  • Nu online
this schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Dat zou betekenen dat Tesla hun trainingsdata zeer goed moet controleren. En dat lijkt me onwaarschijnljk dat dit gebeurt.
Ik denk net dat dit juist wel gebeurd? Zo trainen ze de AI dacht ik. Als ze een issue merken met een bepaalde verkeerssituatie voeden ze hun AI enkele honderden/duizenden videos van hoe het wel moet in die situatie om het verkeerde gedrag eruit te trainen.

• BigSmurf
  • Niet online
GekkeRipper schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:33:
[...]

Dat is volgens mij niet waar. Overal lees je dat bandenspanning opgegeven is voor koude banden. Koude banden betekent banden op omgevingstemperatuur. Als jij je auto altijd buiten hebt staan en daar de banden oppompt, dan moet je dus gewoon de 2,9 aanhouden ook als het 0 graden is. Als jij je auto daarentegen in een garage van 20 graden hebt staan en daar de banden oppompt, terwijl het buiten 0 graden is, moet je de bandenspanning 0,2 bar hogen zetten dan opgegeven. Zodra je naar buiten rijdt (en stil laat staan) en de band ook 0 graden wordt, zakt de spanning met 0,2 bar naar de aanbevolen 2,9 bar
Gaaf, al zolang ik me kan heugen interpreteer ik het dus anders. Even wat rond gezocht en het is maar net welke website je opent hoe het wordt uitgelegd. Weer wat geleerd. :+

Dan is wel de vraag: waarom zou je dan - behalve als je wat minder rolweerstand wil - je bandenspanning ophogen in de winter? Want ook Euromaster gooit gewoon 3,2 bar in de winterbanden en 3,0 bar in de zomerbanden, terwijl het in die werkplaats in de winter echt niet warmer is dan een graad of 5.

[ Voor 3% gewijzigd door BigSmurf op 27-03-2025 13:06 ]

• this
Fire69 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:21:
[...]

Ik denk net dat dit juist wel gebeurt? Zo trainen ze de AI dacht ik. Als ze een issue merken met een bepaalde verkeerssituatie voeden ze hun AI enkele honderden/duizenden videos van hoe het wel moet in die situatie om het verkeerde gedrag eruit te trainen.
Als je met mensen moet werken die dat allemaal gaan controleren, gaat je dataset nooit zo groot zijn.
Mij lijkt het plausibeler dat ze gewoon gigantisch veel data er in smijten en dan de nodige failsafe code er in steken om bepaalde situaties veilig te stellen.

Er gaat natuurlijk wel menselijke interactie zijn, maar ik kan me niet inbeelden dat er genoeg mankracht is om al die data na te zien. Eerder steekproefgewijs.

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-01 10:24
ik heb EAP en ik zie geen flitspalen, geen trajectcontroles (al word ik erover gewaarschuwd enkele seconden van te voren) en ik kan niet dubbel klikken.

Alleen bij FSD dan?

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
macedon schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:30:
ik heb EAP en ik zie geen flitspalen, geen trajectcontroles (al word ik erover gewaarschuwd enkele seconden van te voren) en ik kan niet dubbel klikken.

Alleen bij FSD dan?
Heb je dan een route ingesteld in de navigatie?

• macedon
NiroNiro schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:36:
[...]

Heb je dan een route ingesteld in de navigatie?
Altijd.

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

• Ted038
macedon schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:30:

Alleen bij FSD dan?
Heb je wel premium connectivity ?

• macedon
Ted038 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Heb je wel premium connectivity ?
1 maand gratis. Loopt 11 april af.

• Ted038
macedon schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:38:
[...]

1 maand gratis. Loopt 11 april af.
Dan zou je het moeten hebben, los van EAP/FSD....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BECTrBuMXsk85jlgN32lRBiAg3E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OC1Z2A2HKSVzUoNn20Mi9Gut.png?f=fotoalbum_large

• macedon
Ted038 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:39:
[...]

Dan zou je het moeten hebben, los van EAP/FSD....

[Afbeelding]
Is er iemand met Juniper en premium connectivity die wel trajectcontrole informatie ziet?

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:34
BigSmurf schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:05:
[...]
Gaaf, al zolang ik me kan heugen interpreteer ik het dus anders. Even wat rond gezocht en het is maar net welke website je opent hoe het wordt uitgelegd. Weer wat geleerd. :+

Dan is wel de vraag: waarom zou je dan - behalve als je wat minder rolweerstand wil - je bandenspanning ophogen in de winter? Want ook Euromaster gooit gewoon 3,2 bar in de winterbanden en 3,0 bar in de zomerbanden, terwijl het in die werkplaats in de winter echt niet warmer is dan een graad of 5.
Ik vermoed dat dat met het verschil tussen stilstand en bedrijfstemperatuur te maken heeft. In de winter warmt het asfalt niet op en in de zomer wel. Dus in de zomer neemt de de bandenspanning tijdens rijden meer toe dan in de winter.

Dat is overigens ook wat ik zie bij mijn sensoren. In de winter neemt de bandenspanning met 0.1 toe als ik ga rijden, op een warme dag in de zomer met 0.3.

• mjvdzwet
  • Niet online
[...]

Toch bijzonder, stel je rijdt proef, koopt de auto met die functie. Dan ineens, floep functie weg.

Klinkt niet helemaal zuiver.

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
mjvdzwet schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:46:
[...]

Toch bijzonder, stel je rijdt proef, koopt de auto met die functie. Dan ineens, floep functie weg.

Klinkt niet helemaal zuiver.
Volgens mij wel vaker gebeurd met Tesla's, toch?

• Fasttesla
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-08-2025
macedon schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:57:
[...]

Is er iemand met Juniper en premium connectivity die wel trajectcontrole informatie ziet?
Yep

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 22:20
[...]

Staat het vinkje hiervoor in de auto wel aan?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:47:
[...]

Dat is ook nogal kort door de bocht.

Je kan zeker wel code toevoegen die bepaalde woorden in een taalmodel niet toe laat.
Offtopic maar
Nee, dat is niet kort door de bocht maar ervaring met foute dingen doen met LLM's. Je kunt de woorden prima omschrijven en dan doet hij toch wat je wilt. Check eens bij ervaren hackers. Been there, done that met private modellen die ook 'beschermd' waren. Daar kregen we prima uit hoe je bijvoorbeeld ssh hacks kunt voorbereiden. Eye-opener voor de gebruikers die dachten dat het niet kon.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:47
[...]

Nog niet gezien idd, maar ik rij ook amper met navigatie aan. Ik ken de weg namelijk uit mijn hoofd. Waardeloos.

Ik heb EAP, maar ik heb nog geen automatische parkeer voorstel gezien. Moet je daar iets speciaals voor doen? Op YouTube zie ik ze rijden en hebben ze keuze uit 20 parkeerplekken om aan te klikken, maar de mijne ziet niks?

Enkel klik, dubbelklik op rechterwieltje heb ik ook niet. Ook geen instelling voor in menu.

[ Voor 7% gewijzigd door MrDirect op 27-03-2025 19:30 ]

Pagina: 1 ... 55 ... 199 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: