• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00
WouterL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:50:
[...]

Ahh check. Dus zo kan je voorkomen dat je bij elke wissel cc opnieuw moet aanzetten. Nu heb je weinig keuze als je AP gebruikt. Begrijp ik hem zo goed?
Snel even op Youtube gecheckt voor een duidelijke uitleg van het probleem, dat is duidelijker denk ik. :)
YouTube: Tesla Autopilot nervt im Juniper mit Software 2024.44.58.3 😱😵‍💫
(wel in het Duits, vond niet direct een andere)

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:06
Fire69 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:06:
[...]

Snel even op Youtube gecheckt voor een duidelijke uitleg van het probleem, dat is duidelijker denk ik. :)
YouTube: Tesla Autopilot nervt im Juniper mit Software 2024.44.58.3 😱😵‍💫
(wel in het Duits, vond niet direct een andere)
Ja thanks. Ik begrijp m dus goed. Kan me niet voorstellen dat daar geen update voor komt.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00
WouterL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:19:
[...]

Ja thanks. Ik begrijp m dus goed. Kan me niet voorstellen dat daar geen update voor komt.
Ik hoop het, vrij irritant voor het moment :/

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Frank1981 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:42:
Checkvraag; ik kan geen Wifi hotspot maken van de MY met premium Connectivity toch?
Nee, de Tesla heeft geen hotspot.

Je kan wel de Tesla verbinden met de hotspot van de telefoon om streaming diensten in de Tesla te gebruiken zonder premium abonnement.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:46

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mjvdzwet schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:27:
[...]

Nee, de Tesla heeft geen hotspot.

Je kan wel de Tesla verbinden met de hotspot van de telefoon om streaming diensten in de Tesla te gebruiken zonder premium abonnement.
Hoe zit het met overige connectiviteit eigenlijk? Ik merk dat wij niet zoveel Spotify en andere zaken gebruiken als ik dacht, dus vraag mij af of Premium wel zinvol is. Maar ik wil bijvoorbeeld wel de streaming api uit blijven lezen met TeslaMate.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Beekforel schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:02:
[...]

Hoe zit het met overige connectiviteit eigenlijk? Ik merk dat wij niet zoveel Spotify en andere zaken gebruiken als ik dacht, dus vraag mij af of Premium wel zinvol is. Maar ik wil bijvoorbeeld wel de streaming api uit blijven lezen met TeslaMate.
Dat werkt (nog) wel. Maar volgens mij is het wel de bedoeling dat gebruik van de API ook betaald gaat worden, maar krijg je standaard een tegoed.

• Beekforel
  • Laatst online: 15:46

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

gjcvro schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:18:
[...]

Dat werkt (nog) wel. Maar volgens mij is het wel de bedoeling dat gebruik van de API ook betaald gaat worden, maar krijg je standaard een tegoed.
Ja, dat is al zo voor de fleet API.

Standard connectivity houdt na 8 jaar sowieso op.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Beekforel schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:21:
[...]

Ja, dat is al zo voor de fleet API.

Standard connectivity houdt na 8 jaar sowieso op.
Is de 8 jaar grens niet meer een stukje zelf bescherming vanuit Tesla zodat ze na 8 jaar niet persé connectiviteit moeten leveren. Dacht dat in de praktijk oudere voertuigen nog steeds, standaard, connectiviteit hebben.

Een paar jaar terug werd er nog een programma opgezet om het oude 3G modem te laten vervangen voor een 4G modem. Ook de originele Model S kwam daarvoor in aanmerking.

Resultaten uit het verleden zijn uiteraard geen garantie voor de toekomst.

• gjcvro
  • Nu online
Caayn schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:14:
[...]
Is de 8 jaar grens niet meer een stukje zelf bescherming vanuit Tesla zodat ze na 8 jaar niet persé connectiviteit moeten leveren. Dacht dat in de praktijk oudere voertuigen nog steeds, standaard, connectiviteit hebben.

Een paar jaar terug werd er nog een programma opgezet om het oude 3G modem te laten vervangen voor een 4G modem. Ook de originele Model S kwam daarvoor in aanmerking.

Hadden de eerste (en misschien later ook wel) S niet standaard premium gratis? Net als Suc?

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:31

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Nu ik mijn model3 een maand heb is ook de proefperiode van Premium Connectivity afgelopen. Nu wil ik deze wel gewoon zelf afsluiten maar valt me op dat dit alleen nog per maand betaald kan worden. Ik dacht dat er ook een optie was om dit per jaar af te reken?
Of kijk ik er overheen?

En laatste vraag,
Nu de auto 5 jaar oud is vroeg ik mij af wat de signalen zijn om de 12v accu preventief te laten vervangen?
Niet dat ik straks niet meer weg kan rijden :p

[ Voor 23% gewijzigd door WishmasterNL op 24-03-2025 10:12 ]

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:24
WishmasterNL schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:10:
Nu ik mijn model3 een maand heb is ook de proefperiode van Premium Connectivity afgelopen. Nu wil ik deze wel gewoon zelf afsluiten maar valt me op dat dit alleen nog per maand betaald kan worden. Ik dacht dat er ook een optie was om dit per jaar af te reken?
Of kijk ik er overheen?
Kan alleen per maand.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Caayn schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:14:
[...]

Klopt, dat het wellicht een stukje zelfbescherming is, daardoor hoeven ze geen tig jaar connectiviteit te regelen.
Dat je het in de praktijk nog niet ziet, is om dat de regel pas in is gegaan vanaf 20 juli 2022)
(bron: https://www.tesla.com/nl_NL/support/connectivity )
Dus pas op/na juli 2030 zal blijken hoe het zich zal gedragen.

[ Voor 0% gewijzigd door ZeRoC00L op 24-03-2025 10:55 . Reden: edit: Na 2030 pas.. ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:42
Nu wil ik deze wel gewoon zelf afsluiten maar valt me op dat dit alleen nog per maand betaald kan worden. Ik dacht dat er ook een optie was om dit per jaar af te reken?
Of kijk ik er overheen?
Kan in NL in ieder geval niet nee, wel in de USA bijvoorbeeld en dan krijg je nog korting ook.
Erg jammer dat het hier niet hetzelfde is :|

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-01 17:22

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

WouterL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:19:
[...]

In mijn M3H werkt het zo;

- je kunt in de instellingen kiezen of je AP aanzet met 1 of 2 kliks van het rechter scrollwiel
- Als je het op 1 klik zet heb je altijd AP
- Als je het echter op 2 kliks zet kun je met 1 klik alleen TACC aanzetten en met 2 kliks de AP (dus lane keep)
- Heb je geen enhanced autopilot (EAP), dan kun je in AP knipperlicht aanzetten en gewoon van baan wisselen, je voelt dan beetje weerstand, maar daar kun je makkelijk doorheen drukken (anders dan wanneer je geen knipperlicht aan hebt staan). Dan blijft TACC aanstaan, dus na het wisselen van baan moet je dan weer lane assist aanzetten door twee keer te klikken met scrolwiel.

Is het ideaal? Nee, want je zult inderdaad zelf 'gas' bij moeten geven om te versnellen in de linker rijstrook. Ik heb na 5 jaar redelijk muscle memory voor het hele riedeltje 8) en met EAP is het bij een niet te drukke snelweg ook prima te doen. Overigens is het aanzetten van dit hele feest via het scrollwiel ook echt wennen, je moet het wiel even ingedrukt houden, maar ook weer niet te lang.... 8)7

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-11-2025

El Pollo Diablo

3-wieler

Ik heb afgelopen maandag na 4 maanden/20.000 Km de Model 3 weer ingeleverd, en ben terug gegaan naar een Polestar 2.

De belangrijkste reden om van de Tesla af te willen zijn de rijhulpsystemen waar ik me vreselijk aan stoorde. Dat heeft Polestar echt veel beter voor elkaar.
De rust die een goed werkende (A)CC brengt is voor mij veel waard. Evenals fatsoenlijk te bedienen en fatsoenlijk functionerende richtingaanwijzers, normale handgrepen op de deur, DAB+ radio die gewoon werkt vanaf het moment van wegrijden tot aan het moment van arriveren, goede en up-to-date navigatie, lane departure warning & assist die niet zo maar wat doet, enz.

De basis van de Tesla M3 is prima, de systemen er om heen brengen naar mijn mening het niveau van de auto veel te ver omlaag. Dat doen veel andere automerken echt beter. En soms al jaren lang.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-01 21:26

GVR

Ik kreeg afgelopen week ineens de melding dat de motor voor (heb de model Y awd) uitgeschakeld is en dat daardoor het vermogen beperkt is (schildpad icoon). De melding ging niet weg dus heb de auto vandaag weggebracht voor een service-afspraak (gisteren gemaakt, lekker snel! :)).

Heb een leenauto omdat de inverter blijkbaar vervangen moet worden en in bestelling staat.

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 00:10
Vanochtend heb ik mijn Model Y LR RWD (2025, dus geen juniper) opgehaald, nadat ik 5 jaar in een M3 SR+ heb gereden. wat een ontzettend fijne auto! Ik had namelijk alleen een proefrit bij een vriend gemaakt, gekeken of er genoeg laadruimte was, verder geloofde ik het wel, waarna ik toch geen twijfelen. Wat mij zo opvalt (en mogelijk zijn bepaalde functies ook op de M3 aanwezig, maar heb ik deze, na alle updates, nooit aangezet):

- hij trekt iets minder hard op vanuit stilstand, maar hard genoeg. De boost zit er tijdens het rijden wel gewoon in.
- ik ervaarde op één weg erg veel trillen, maar op de snelweg totaal niet meer. Ik las hier de ervaringen met trillen, en nu snap ik wat jullie bedoelen
- de deuren voelen veel robuuster
- ik vind het signaal bij te hard rijden wel prettig ;). Geen idee of dat bij de M3 ook kon
- deze bevat premium audio, dat is écht een verbetering tov de M3.
- autopilot met HW4 voelt beter aan dan de autopilot met HW3
- de achterklep niet meer dichtgooien, maar dicht doen met een knopje is een grote pré
- interieur lijkt erg op elkaar, maar ziet en voelt er toch veel beter uit (heb gewoon all black)
- de auto klinkt stiller op de snelweg. Ik ervaarde "wind" geluiden op de snelweg, die zijn mij nu nog niet opgevallen
- ik dacht: dit wordt veel van hetzelfde, omdat hij vanbinnen hetzelfde eruit ziet, maar het is toch echt wel een stap voorwaarts tov de M3.
- elke keer tot 100% laden om op en neer naar het werk te kunnen rijden, dat "voelde" niet goed. (we hebben veel laadpalen, ik gok 50, maar die staan vaak om 8;15 al vol). Nu kan ik, omdat het een LR is, met 80% gemakkelijk uit de voeten.
- verwarming op de achterbank. De kinderen zitten op stoelverhogers, maar toch is het cool.
- ik dacht dat de MY gewoon "iets groter" was, maar hij is een stuk groter, ook veel hoger. Fijn met instappen!
- scheten laten als je de auto afsluit is een pré. op de M3 zat alleen een claxon.
- Bij de eerste rit moesten de camera's nog gecalibreerd worden, geen autopilot. Toen merkte ik pas hoeveel ik de AP gebruik, en merkte ik hoe lui ik ben geworden.
- de carkit in de My lijkt beter

Memories of yesterday, will grow, but never die

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-01 13:36
Bomberman71 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:29:
[...]

Dat doe je goed.

Zie hier 1 van de tests, en zo zijn er meerdere.
Winterbanden in NL zijn jaren 90 gedachtes.

https://www.ad.nl/auto/wi...%20omstandigheden%20beter.
Dit is wel interessant. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst op sneeuw heb gereden. Meestal smelt het of is er al zout gestrooid. Rij sowieso rustig als het landschap wit oogt. Misschien ga ik niet eens meer de moeite nemen om er winter banden op te zetten. Alhoewel het wel verplicht is in Duitsland.

[ Voor 3% gewijzigd door Stronk op 24-03-2025 15:33 ]

bert pit schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:46:
[...]

De Crossclimate voldoet aan de 3PMSF Alpine norm die gehanteerd wordt in Duitsland en andere landen. Dus ze hebben het sneeuwvloksymbool (3PMSF) om als officiële winterbanden te worden erkend. Dit symbool garandeert dat de band getest is op prestaties in winterse omstandigheden.
Wel rekening houden dat je ze sneller moet vervangen dan zomerbanden omdat minimaal 4mm profiel wordt aangeraden om ze als winterband te gebruiken (in Oostenrijk zelfs verplicht)

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 24-03-2025 15:47 ]

• Hingj0n
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01 16:22
Beekforel schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:02:
[...]

Ik gebruik ook standard connectivity want ik heb net als jij geen Premium nodig. Werkt prima ;)

• gjcvro
  • Nu online
Bomberman71 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:27:
[...]

Heeft geen nut. Zijn ouderwetse jaren 90 gedachten die vele nog hebben.
Anno 2025 allang gebunked.

https://www.ad.nl/auto/wi...%20omstandigheden%20beter.
Denk dat het trouwens geen jaren 90 gedachte zijn, toen werden er nog banden gemaakt die wel tegen een beetje sneeuw konden. Hoe moderner de band hoe meer dat het een echte zomerband werd naar mijn idee.

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-01 10:24
Of kijk ik er overheen?
Er is een mogelijkheid om 1 jaar premium connectiviteit aan te schaffen met referral punten. Misschien bedoel je dat.

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-01 10:24
macedon schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Meer verschillen M3 2019 - MYJ:
- Airco blaast te hard. Zelfs bij Auto LOW.
- Die warmtepomp maakt heel veel lawaai als de auto aan het voorverwarmen is onderweg naar een supercharger. En bij de supercharger maakt ie ook best veel lawaai. Vooral als de airco aan is tijdens opladen.
- Stem navigatie klinkt veel kunstmatiger. De oude vond ik mooier en natuurlijker.
- Binnenspiegel overdreven gedimd. 's Avonds of met zonnebril zelfs in een garage zie ik niets achter in tegenstelling tot de buitenspiegels.
- Tappen op de snelheidsgrens icoontje past de TACC niet meer aan die snelheid (vond ik vroeger handig). Waarschijnlijk omdat we nu daar dat stomme icoontje hebben voor het uitzetten van het geluid van de snelheidswaarschuwing. In de M3 had ik de keuze om alleen visuele waarschuwing te krijgen en ik kon zelfs een marge bepalen (na zegmaar 2 of 5 km's/u harder dan de snelheidsgrenst). Die heb ik neit meer.
- AP werkt beter met lage zon dan bij M3
- Ik kreeg geen bakjes voor de middenconsole en Tesla heeft nog geen versie voor Juniper!!! Wat je op de eshop kan bestellen zijn te klein.
- Als ik mijn Apple watch heb gebruikt als sleutel moet ik echt ver lopen voordat de auto wordt vergrendeld.
- Ik zie geen trajectcontrole informatie. Maakt dat geen deel meer uit van eAP? Is het alleen bij FSD gebleven? Ik dacht dat het enige verschil van FSD en eAP het stoppen bij verkeerslichten en STOP borden was...
- Rem is zeer gevoelig vergelijken met M3
- One pedal experience was veel beter bij M3. De Juniper komt op stilstand toch een paar centimeters verder dan wat ik verwacht en tijdens optrekken voel ik de voorkant van de auto omhoog gaan zelfs als ik het heel zacht doe.
Ik heb nog eentje:
- Als ik van DAB radiozender wissel, hoor ik eerst een gezoem 1-2 seconden en daarna doet ie het.

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:53
El Pollo Diablo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:34:
Ik heb afgelopen maandag na 4 maanden/20.000 Km de Model 3 weer ingeleverd, en ben terug gegaan naar een Polestar 2.

De belangrijkste reden om van de Tesla af te willen zijn de rijhulpsystemen waar ik me vreselijk aan stoorde. Dat heeft Polestar echt veel beter voor elkaar.
De rust die een goed werkende (A)CC brengt is voor mij veel waard. Evenals fatsoenlijk te bedienen en fatsoenlijk functionerende richtingaanwijzers, normale handgrepen op de deur, DAB+ radio die gewoon werkt vanaf het moment van wegrijden tot aan het moment van arriveren, goede en up-to-date navigatie, lane departure warning & assist die niet zo maar wat doet, enz.

De basis van de Tesla M3 is prima, de systemen er om heen brengen naar mijn mening het niveau van de auto veel te ver omlaag. Dat doen veel andere automerken echt beter. En soms al jaren lang.
Ik ben vorige week woensdag van een Volvo XC40 Recharge MY23 naar een M3H gegaan.
PS2 en XC40 hebben dezelfde software, dus ACC, AP, DAB+,... is hetzelfde.
TACC/AP is veel rustiger in de M3H op de autosnelweg, gaat minder hard in de remmen als je een wagen nadert. TACC is in België bruikbaar bij goede belijning voor de niet snelwegen. Gisteren wel een phatom brake gehad, kwam een bestelbus uit een straat (die te ver op de baan ging staan) en de M3H ging in de remmen, was eerste keer sinds dat ik hem heb. Ik vind de M3H iets te voorzichtig, maar is wel te begrijpen als ze ooit FSD willen uitrollen in Europa. AP vind ik ook beter, rijdt in het midden tussen de belijning en niet te veel naar rechts zoals bij de Volvo. Ondertussen S3XY commander, dus AP blijft actief bij het wisselen van rijstroken.
DAB+ heb ik nog geen issues gehad, maar Spotify is in de M3H veel bruikbaarder dan met de Volvo, Spotify was een vereenvoudige versie in AAOS, niet alle features waren beschikbaar.
Richtingaanwijzers begin ik aan te wennen, maar ik heb een pre-order voor Enhance stalks, want mijn vrouw gaat daar wel een probleem mee hebben :)
Deurgrepen heb ik geen probleem mee, iets meer aerodynamischer dan uitstekende deurgrepen, snap waarom ze het zo bedacht hebben.
De navigatie werkt even goed als in de Volvo, terug flitspalen en traject controle, en op een véél groter scherm.. is dezelfde stem dus ook Google Maps. En minder druk op de map, want AAOS toont elke lader.. geen probleem buiten de stad, maar in een stad is het zeer onoverzichtelijk.
De camera's zijn ook stukken beter dan in de Volvo, nog niet 's avonds gereden, maar de kwaliteit is een pak hoger dan bij de Volvo, dus denk wel dat dit in orde gaat.
Ik heb heel graag met de Volvo gereden, maar qua EV ervaring staat Tesla véél verder dan Volvo en zeker in de XC40.

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
Dalma schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:37:
mensen al gekke ervaringen met lane assist etc. met de nieuwe juniper ?

ik heb de LR AWD sw versie 2024.44.58.6

lane assist, en al die gekkigheid werkt niet. ik zie wel fieters, auto's, belijning, maar ik kan me zo te pletter rijden op land- en n-wegen. Piept niet, corrigeert niet, niks.

Die autopilot aan, dan werkt het netjes, zie je ook prima de blauwe lijn, autopilot uit en alles features zijn weg.

In feite staan alle opties aan. Ik moet zeggen, het is hier op die landwegen meer dan prima, mijn oude tesla 3 corrigeerde alleen maar, wat ie vooral niet moet doen..maar goed, op een N-weg en snelweg mag het wmb wel werken.

soft en hard reset gedaan, geen resultaat. Daarna factory reset gedaan, tel opnieuw koppelen en nog steeds niet werken.

iemand enig idee ? binnenkort maar een service melding maken...
niemand met de nieuwe model y die zoiets ervaart ? tacc of autosteer, maakt niet uit. beide geven hetzelfde resultaat.

[ Voor 0% gewijzigd door Dalma op 24-03-2025 18:33 . Reden: Crappy auto correction ]

• Bomberman71
  • Laatst online: 13-11-2025
royalt123 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:05:
Zover ik weet bevat juniper rwd en rwd lr hetzelfde audio setup. Pas vanaf lr awd heb je premium sound.

[...]
Precies, pas als je dual motor hebt heb je tegenwoordig premium Audio.
Bij de RWD oude Y had je dat ook met de Berlijn Y en sommige China Y's. In de USA hadden ze al 2 jaar die basis audio.

Nu hebben ze dat dus recht getrokken en dat is voor ons een downgrade.

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:17
RigolleM schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:52:
[...]

Ik ben vorige week woensdag van een Volvo XC40 Recharge MY23 naar een M3H gegaan.
PS2 en XC40 hebben dezelfde software, dus ACC, AP, DAB+,... is hetzelfde.
TACC/AP is veel rustiger in de M3H op de autosnelweg, gaat minder hard in de remmen als je een wagen nadert. TACC is in België bruikbaar bij goede belijning voor de niet snelwegen. Gisteren wel een phatom brake gehad, kwam een bestelbus uit een straat (die te ver op de baan ging staan) en de M3H ging in de remmen, was eerste keer sinds dat ik hem heb. Ik vind de M3H iets te voorzichtig, maar is wel te begrijpen als ze ooit FSD willen uitrollen in Europa. AP vind ik ook beter, rijdt in het midden tussen de belijning en niet te veel naar rechts zoals bij de Volvo. Ondertussen S3XY commander, dus AP blijft actief bij het wisselen van rijstroken.
DAB+ heb ik nog geen issues gehad, maar Spotify is in de M3H veel bruikbaarder dan met de Volvo, Spotify was een vereenvoudige versie in AAOS, niet alle features waren beschikbaar.
Richtingaanwijzers begin ik aan te wennen, maar ik heb een pre-order voor Enhance stalks, want mijn vrouw gaat daar wel een probleem mee hebben :)
Deurgrepen heb ik geen probleem mee, iets meer aerodynamischer dan uitstekende deurgrepen, snap waarom ze het zo bedacht hebben.
De navigatie werkt even goed als in de Volvo, terug flitspalen en traject controle, en op een véél groter scherm.. is dezelfde stem dus ook Google Maps. En minder druk op de map, want AAOS toont elke lader.. geen probleem buiten de stad, maar in een stad is het zeer onoverzichtelijk.
De camera's zijn ook stukken beter dan in de Volvo, nog niet 's avonds gereden, maar de kwaliteit is een pak hoger dan bij de Volvo, dus denk wel dat dit in orde gaat.
Ik heb heel graag met de Volvo gereden, maar qua EV ervaring staat Tesla véél verder dan Volvo en zeker in de XC40.
Ik kom niet van een Volvo, maar heb dezelfde ervaring. Lang gewtijfeld door sommige berichten die ik las over de TACC in de Tesla. Maar werkt echt prima. Ik rij vanop de opit van autosnelweg op EAP 30km ver tot na de afrit zonder enige interventie op af ten toe wisselen van baanvak na. En dat werkt ook prima, zij het enkel als het niet te druk is. Van zodra het drukker is moet je manueel wat aanporren omdat hij anders te voorzichtig is en je niet van baanvak gewisseld raakt omdat hij telkens vindt dat een auto te dichtbij komt. :)

Opmerkingen dat de TACC niet bruikbaar zou zijn snap ik niet. Werkt gewoon prima. En in Belgie hebben we weinig wegen zonder middenbelijning, dus ik gebruik dat vrijwel overal. Enkel in dorpskernen gebruik ik het niet of minder.

Ook de GPS werkt prima en leidt me alijd rond files om.

Het autoparkeren dat in EAP zit heb ik ook al dikwijls gebruikt en werkt zeer goed. Kan er niks op aanmerken.

Wat ik wel opmerk is dat in files de cruise control iets te heftig reageert. Ik heb de gewoonte om rustig aan te sluiten bij traag rijdend en regelmatig stoppend verkeer en regelmatig vertrekt die uit stilstand net iets te hevig vind ik om dan 20m verder te moeten afremmen.

• RigolleM
Jarus20 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:09:
[...]

Ik kom niet van een Volvo, maar heb dezelfde ervaring. Lang gewtijfeld door sommige berichten die ik las over de TACC in de Tesla. Maar werkt echt prima. Ik rij vanop de opit van autosnelweg op EAP 30km ver tot na de afrit zonder enige interventie op af ten toe wisselen van baanvak na. En dat werkt ook prima, zij het enkel als het niet te druk is. Van zodra het drukker is moet je manueel wat aanporren omdat hij anders te voorzichtig is en je niet van baanvak gewisseld raakt omdat hij telkens vindt dat een auto te dichtbij komt. :)

Opmerkingen dat de TACC niet bruikbaar zou zijn snap ik niet. Werkt gewoon prima. En in Belgie hebben we weinig wegen zonder middenbelijning, dus ik gebruik dat vrijwel overal. Enkel in dorpskernen gebruik ik het niet of minder.

Ook de GPS werkt prima en leidt me alijd rond files om.

Het autoparkeren dat in EAP zit heb ik ook al dikwijls gebruikt en werkt zeer goed. Kan er niks op aanmerken.

Wat ik wel opmerk is dat in files de cruise control iets te heftig reageert. Ik heb de gewoonte om rustig aan te sluiten bij traag rijdend en regelmatig stoppend verkeer en regelmatig vertrekt die uit stilstand net iets te hevig vind ik om dan 20m verder te moeten afremmen.
Ik denk ook dat TACC in België iets bruikbaarder is dan in Nederland. Momenteel nog niet op erg drukke wegen gereden, kan voorlopig de spits nog mijden :)

Ook in de Volvo gebruikte ik ACC niet als er veel wegversmallingen en rotondes zijn, maar de Tesla ziet wel een rotonde en hij gaat afremmen, wel de TACC afzetten of hij vlamt de rontonde op als je op het stroompedaal drukt :+

De Volvo stopte ook niet aan verkeerslichten wat de Tesla wel doet, dus ik ben dik tevreden over TACC.

De cruise control reageert ook iets trager dan de Volvo om terug de snelheid op te pikken, dat ging vlotter bij de Volvo, maar ik trap gewoon het stroompedaal in.. is kwestie van gewenning.

Ook is OPD iets minder fors en zo te zien staat hij op 100% zag ik in de S3XY app, dus ik moet nu iets sneller de stroompedaal lossen om helemaal tot stilstand te komen, bij de Volvo kon ik het iets langer uitstellen ;)

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:49
El Pollo Diablo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:34:

TACC kan idd beter. Is soms veels te voorzichtig en gaat in bepaalde situaties hard op de rem. B.v. omdat een auto die 15 meter voor mij wil afslaan of omdat er een fietser (stil) staat bij een oversteekplaats.

Ik zelf heb ook gekeken voor een Volvo Polestar 2 of een 4. Ze maken erg mooie auto's en AAOS is interessant. Waze als native app en Apple Carplay ook beschikbaar.

Nadeel van een Volvo EV is de slechte efficiëntie. Met de Polestar 4 LRSM heb je een realistische actieradius van 500 km en dat met een super grote accu van 100 kWh. Daardoor is de auto ook superzwaar, 2300kg. Vanaf volgend jaar betaal je al 75% van de MRB, oei.

De Tesla LR RWD doet het toch veel beter met een 75 kWh accu. Die heeft een echte range 545 km met een gewicht van slechts 1822kg.

• Bomberman71
Ik vind TACC op de Tesla ruk.
Baal van het feit dat hij niet luistert naar de ingestelde snelheid.
Voor een grote bocht of daar waar een snelweg samen komt gaat hij zich dan opeens aan de laatst bekeken snelheidsbord conformeren en dus remmen.

Zelfs als je helemaal alleen op een snelweg rijd met niemand voor je en niemand achter je, dus bijv diep in de nacht.
Heel storend en mis mijn ouderwetse domme CC waarbij de auto zich houd aan de ingestelde snelheid.

Oh, enne rijd dan gewoon 110km/h (terwijl ik 130 mag na 19:00) en dus niks geks ofzo.

• Bomberman71
gjcvro schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:22:
[...]

Denk dat het trouwens geen jaren 90 gedachte zijn, toen werden er nog banden gemaakt die wel tegen een beetje sneeuw konden. Hoe moderner de band hoe meer dat het een echte zomerband werd naar mijn idee.
Jaren 90 is ruim 30 jaren geleden. Geen idee hoe oud je bent maar het klimaat was toen echt anders.
Het is nu ook in de winter minder streng, jaar na jaar.
Banden nu zijn van betere kwaliteit, dat is zeker maar een moderne zomerband doet het PRIMA in de Nederlandse winter en dan praat ik eigenlijk over de snelwegen die VEEL bereden worden en zelden tot nooit vol met sneeuw of echte gladheid zitten.

Heb tot een paar jaar ook weleens winters gereden met winterbanden omdat die bij de auto zitten en deed dat tot ze op waren.
Merkte 0 verschil mbt grip of wegligging.

• Bomberman71
Bint schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:05:
Vanochtend heb ik mijn Model Y LR RWD (2025, dus geen juniper) opgehaald, nadat ik 5 jaar in een M3 SR+ heb gereden. wat een ontzettend fijne auto! Ik had namelijk alleen een proefrit bij een vriend gemaakt, gekeken of er genoeg laadruimte was, verder geloofde ik het wel, waarna ik toch geen twijfelen. Wat mij zo opvalt (en mogelijk zijn bepaalde functies ook op de M3 aanwezig, maar heb ik deze, na alle updates, nooit aangezet):

- deze bevat premium audio, dat is écht een verbetering tov de M3.
Staat er in het menu van de auto daadwerkelijk Premiun Audio?
Dacht dat alleen de Juniper Dual motor versies (LR AWD en straks Performance) Premium Audio hadden en beide RWD versies (standard range en Long Range) de Basic audio hebben.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:06
RigolleM schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:52:
[...]

.... Gisteren wel een phatom brake gehad, kwam een bestelbus uit een straat (die te ver op de baan ging staan) en de M3H ging in de remmen, was eerste keer sinds dat ik hem heb. ...
Das geen phantom brake want is gewoon verklaarbaar; Een busje die te ver op de rijbaan staat.

• gjcvro
  • Nu online
Bomberman71 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:54:
[...]

Jaren 90 is ruim 30 jaren geleden. Geen idee hoe oud je bent maar het klimaat was toen echt anders.
Het is nu ook in de winter minder streng, jaar na jaar.
Banden nu zijn van betere kwaliteit, dat is zeker maar een moderne zomerband doet het PRIMA in de Nederlandse winter en dan praat ik eigenlijk over de snelwegen die VEEL bereden worden en zelden tot nooit vol met sneeuw of echte gladheid zitten.

Heb tot een paar jaar ook weleens winters gereden met winterbanden omdat die bij de auto zitten en deed dat tot ze op waren.
Merkte 0 verschil mbt grip of wegligging.
Ik heb nog op straat geschaatst 8)
En toch nog niet eens zo heel lang geleden, laten we zeggen 5 jaar, toch echt nog wel flinke schuivers gemaakt op sneeuw dat zomerbanden ook echt niets deden. Rustig rijden, bewust van zijn dat de grip erg slecht is, en toch gewoon de rotonde op schuiven, zonder enige vorm van vertraging. Dus ja, je kunt uitkomen op zomerbanden ALS je de auto kunt laten staan als de wegen echt wit zijn.

• gjcvro
  • Nu online
Bomberman71 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:48:
Baal van het feit dat hij niet luistert naar de ingestelde snelheid.
Euh, volgens mij is dat een instelling, want bij mij gaat ie gewoon door met 100 als er een bordje 50 staat.
gjcvro schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:57:
[...]

Euh, volgens mij is dat een instelling, want bij mij gaat ie gewoon door met 100 als er een bordje 50 staat.
AP past af en toe de ingestelde snelheid aan. Vooral bij opritten, waarbij samenvoeging van 2 snelwegen door Tesla ook als oprit wordt gezien

• Bint
Bomberman71 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:58:
[...]

Staat er in het menu van de auto daadwerkelijk Premiun Audio?
Dacht dat alleen de Juniper Dual motor versies (LR AWD en straks Performance) Premium Audio hadden en beide RWD versies (standard range en Long Range) de Basic audio hebben.
Ja, dat staat er. En je hebt gelijk, in de Juniper RWD zit de basic audio. Maar ik heb nog een 2025, non-Juniper ;). Daarin zit het wel.

• ths1986
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-01 21:42
ths1986 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:04:
[...]

Is dit DE oplossing? Ik ga morgen al voor de 4e keer terug naar Tesla. Ik heb helaas een Long Range RWD. Vanaf begin al trillingen, 1e service bezoek = diagnose, bleek dat de banden vervangen moest worden, 2e bezoek: banden vervangen, 3e bezoek roadfoce toegepast minder trilling maar alsnog aanwezig, 4e bezoek = morgen!

Heb net even mijn banden gecheckt, al mijn banden staan tussen 3,1 en 3,5 bar!
Van de week dus weer terug geweest ook naar aanleiding van de mogelijke oplossingen hier, mijn banden zijn verlaagd naar 2.9 bar zoals aanbevolen, trillingen zijn minder aanwezig. Echter gaven ze bij Tesla aan dat het normaal was om ook gevoel te hebben met de weg dmv trillingen. Ik ben er echter niet mee eens, aangezien ik op lange ritten mn stuur zodanig lang trilt dat ik mn stuur het liefst niet wil vasthouden. Daarbij heb ik met brandstof auto's dit ook nooit ervaren.

Ik ben bang dat Tesla niks meer voor mij kan betekenen aangezien zij het 'normaal'/'onder de norm' vinden, zijn er andere dit dit ook nog steeds hebben gelaten? Ik las eerder volgens mij dat Euromaster probleem zou hebben verholpen, maar aan de andere kant ik heb de auto nieuw en dus nog garantie. Beetje dubbel dus, maar andere kant zou ik echt graag een stuur willen zonder trillingen, weet iemand wat Euromaster heeft gedaan en wat zij daarvoor rekenen?

• gjcvro
  • Nu online
ths1986 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:29:
[...]

Van de week dus weer terug geweest ook naar aanleiding van de mogelijke oplossingen hier, mijn banden zijn verlaagd naar 2.9 bar zoals aanbevolen, trillingen zijn minder aanwezig. Echter gaven ze bij Tesla aan dat het normaal was om ook gevoel te hebben met de weg dmv trillingen. Ik ben er echter niet mee eens, aangezien ik op lange ritten mn stuur zodanig lang trilt dat ik mn stuur het liefst niet wil vasthouden. Daarbij heb ik met brandstof auto's dit ook nooit ervaren.

Ik ben bang dat Tesla niks meer voor mij kan betekenen aangezien zij het 'normaal'/'onder de norm' vinden, zijn er andere dit dit ook nog steeds hebben gelaten? Ik las eerder volgens mij dat Euromaster probleem zou hebben verholpen, maar aan de andere kant ik heb de auto nieuw en dus nog garantie. Beetje dubbel dus, maar andere kant zou ik echt graag een stuur willen zonder trillingen, weet iemand wat Euromaster heeft gedaan en wat zij daarvoor rekenen?
Als je er zo veel last van hebt, bij tesla niet verder komt, zou ik naar een goede bandenhandel gaan zoals profile of Euromaster en daar de banden laten controleren en meteen ook de uitlijning. Zal iets van 100 euro kosten denk ik? Heb je of een onafhankelijke mening, of je probleem is opgelost.

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:43
macedon schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:36:
[...]

Er is een mogelijkheid om 1 jaar premium connectiviteit aan te schaffen met referral punten. Misschien bedoel je dat.
Waar kan ik 1j premium aanschaffen met tesla punten? Ik heb het niet eerder kunnen vinden.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:12
macedon schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:36:
[...]

Waar? Waar? :o

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Binnenkort mijn tesla inruilen voor een nieuwe.
Bezig de auto aan het leegruimen.

De usb drive in het dashboard kastje, voor dash cam…. Hoort dat bij de auto? Of heb ik dat zelf ooit eens bijgekocht? 🙃

iRacing Profiel

• Bint
refused81 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:07:

De usb drive in het dashboard kastje, voor dash cam…. Hoort dat bij de auto? Of heb ik dat zelf ooit eens bijgekocht? 🙃
ligt eraan wanneer en welke tesla je hebt gekocht. In mijn oude M3 zat ie niet. In mijn nieuwe MY wel ;)

• RigolleM
RF1000 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Das geen phantom brake want is gewoon verklaarbaar; Een busje die te ver op de rijbaan staat.
Was aan de linkerzijde, ik reed natuurlijk rechts, zijn neus stond iets voorbij de stoplijn..
De Volvo negeerde zoiets volledig, dus voor mij is de Tesla hier iets te voorzichtig in, alsof hij al verwachtte dat de bestelbus zijn manoeuvre ging uitvoeren.

• refused81
Bint schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:13:
[...]

ligt eraan wanneer en welke tesla je hebt gekocht. In mijn oude M3 zat ie niet. In mijn nieuwe MY wel ;)
Dec-21 😇

iRacing Profiel

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Jmtpes schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:44:
[...]

Waar kan ik 1j premium aanschaffen met tesla punten? Ik heb het niet eerder kunnen vinden.
Dat kon met het oude puntensysteem, met het tegoed kan dat niet meer.

Ik kan nog even vooruit 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-GLN5OPgyFXJR3dYgHmLkzT6JQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3iB52olt5ZomxdF8tQozAwf.jpg?f=fotoalbum_large

• Jarus20
refused81 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:07:

Een USB drive heb ik er zelf ingelegd, maar een USB stick heb ik er destijds bijgekregen. Hangt er vanaf wat je met USB drive bedoelt? :)

• refused81
Jarus20 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:16:
[...]

Een USB drive heb ik er zelf ingelegd, maar een USB stick heb ik er destijds bijgekregen. Hangt er vanaf wat je met USB drive bedoelt? :)
De stick 😇 geen idee meer of die erbij zat.

Misschien is mijn vraag, heeft mijn toekomstige m3h de stick standaard erin? Zoja, dan kan ik deze achterlaten 😎

iRacing Profiel

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:42
refused81 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:23:
[...]
Misschien is mijn vraag, heeft mijn toekomstige m3h de stick standaard erin? Zoja, dan kan ik deze achterlaten 😎
Jep, in een Highland zit standaard een stickie

• WouterL
  • Laatst online: 16:06
Persoonlijk erg benieuwd naar de praktijk resultaten van de standard RWD Tesla SR maar zoals ik begrijp is die nog nergens uitgeleverd. In de VS niet verkocht vanwege de Chinese LPF batterij?

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ths1986 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:29:
[...]

Normaal is het absoluut niet en het hoort gewoon niet.
Mijn MY 2024 is gewoon 100 procent trillingsvrij in het stuur vanaf dag 1. Maar goed die komt dan ook uit Duitsland.
Ik zou het er nog niet bij laten zitten. Want op de lange termijn blijft het je irriteren.
Ga idd eens langs een onafhankelijke specialist. Kost misschien wat geld maar heb je een onafhankelijk rapport/onderzoek.

Verder zou ik eens een proefrit maken in een gelijke andere Tesla. Boek desnoods proefrit op naam van je buurman oid. Dan kan je echt pas goed 1 op 1 vergelijken.
Is het bij die Tesla volledig trillingsvrij? Dan heb je weer een stok om mee te slaan, dat het echt niet zo hoort en opgelost moet worden.

• mjvdzwet
  • Niet online
Allewijn schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:10:
[...]

Normaal is het absoluut niet en het hoort gewoon niet.
Mijn MY 2024 is gewoon 100 procent trillingsvrij in het stuur vanaf dag 1. Maar goed die komt dan ook uit Duitsland.
Ik zou het er nog niet bij laten zitten. Want op de lange termijn blijft het je irriteren.
Ga idd eens langs een onafhankelijke specialist. Kost misschien wat geld maar heb je een onafhankelijk rapport/onderzoek.

Verder zou ik eens een proefrit maken in een gelijke andere Tesla. Boek desnoods proefrit op naam van je buurman oid. Dan kan je echt pas goed 1 op 1 vergelijken.
Is het bij die Tesla volledig trillingsvrij? Dan heb je weer een stok om mee te slaan, dat het echt niet zo hoort en opgelost moet worden.
Ik heb met meerdere M3H's proefgereden en het is 50/50 lijkt het.

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Dalma schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:53:
[...]

niemand met de nieuwe model y die zoiets ervaart ? tacc of autosteer, maakt niet uit. beide geven hetzelfde resultaat.
Niet met de nieuwe Y. De lane assist in de oude model Y (HW3) werkt ook niet consistent. In het begin hier gevraagd en schijnt dat het dan doorheeft dat jij zelf door de lijn aan het sturen bent en dan doet ie niks. Pas als het lijkt alsof de auto stuurloos naar de lijn gaat, krijg je een melding.

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd best vaak een melding krijg als ik in ga halen en de richtingwijzer "tik" ipv doordrukken, dan staat het wel aan en toch krijg ik een piep.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:01
Toch wel veel degradatie Y LR

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:22
Kan je ook zeggen hoe veel? Spaart wat tijd uit...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:00:
[...]

Kan je ook zeggen hoe veel? Spaart wat tijd uit...
11,5% met 35% DC en 65% AC laden over 155k km.

Voor degenen die het interessant vinden, tabel op 13.42 in het filmpje. :)

• Jarus20
BigSmurf schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Het hangt ervan af welke bron dat bericht geeft denk ik. Dit geeft copilot als antwoord :

Auto's met goede prestaties op het gebied van batterijbehoud:

Tesla Model 3: Bekend om zijn duurzame batterijen, met veel modellen die meer dan 300.000 kilometer halen met minimale degradatie.

Hyundai en Kia EV's: Deze merken gebruiken bufferzones in hun batterijen, waardoor de bruikbare capaciteit langer behouden blijft.

Jaguar I-Pace: Hoewel een oudere generatie, presteert deze redelijk goed, maar minder dan Tesla.

Bron : insideevs.com

• RvV
  • Laatst online: 16:29

RvV

Welke bron?? De (in EV wereld)beroemde Bjorn natuurlijk. Dat is iemand die ik 1000x serieuzer neem dan een dom copiloot antwoord.
In dit geval is het meer de vraag: waarom heeft deze auto relatief veel degradatie tov wat gebruikelijk is. Mogelijk een defect in de accu? Andere chemie? Gaat dit de standaard worden naar de toekomst? Geen idee, maar het zijn altijd wel interessante dingen om over te speculeren.

Y'24

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:01
Ik vind het nog wel meevallen de degradatie, 11% bij toch best veel snelladen, wat mogelijk wel impact heeft.
Zoals we vaker zien, gaat de eerste 10% degradatie veel sneller dan de volgende 10% degradatie. van 90% naar 80% duurt veel langer vaak.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:22
BigSmurf schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Dat is geen succes.

Ik zit rond de 6,5% na 55k met minder dan 10% DC laden. En de auto is mogelijk 3 keer tot 100% geladen en maximaal een paar uur op die laadtoestand geweest.

Ik dacht dat de degradatie eerst wat sneller ging, en dan zou vertragen, maar dat vertragen zie ik niet zo gebeuren.
Rond de 40k zat ik rond 4% degradatie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-01 20:46
Model 3 highland RWD hier. 1.7 % degradatie in 32.000 km. 80% AC, 20% DC geladen.
Altijd tot 100% vol geladen maar probeer wel te voorkomen dat de auto dagen op de oprit staat met volle lading

• spartacusNLD
  • Laatst online: 23-01 14:22

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
chielmi schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:18:
Model 3 highland RWD hier. 1.7 % degradatie in 32.000 km. 80% AC, 20% DC geladen.
Altijd tot 100% vol geladen maar probeer wel te voorkomen dat de auto dagen op de oprit staat met volle lading
Dezelfde auto met vrijwel de zelfde ''laad strategie'' Ik zit op 2,24% degradatie volgens tessie met 28k op de teller.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

De RDW homologatie gegevens van de Juniper (LR) RWD zijn gepubliceerd. De Variant code van de RWD is YS6MR en van de LR RWD is de Variant YS5LR

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:30
Heb mijn MY RWD (LFP) nu precies een jaar en mijn verbruik is 152Wh/km. Vind ik best netjes. 22000km 40/40/20 snelweg/stad/N-wegen. RIj op de snelweg meestal 100-110 km/u. 2,4% degradatie volgens Tessie. 25% DC en 75% AC (meest 1-fase 16A thuis, efficiency 94% volgens Tessie)

[ Voor 28% gewijzigd door connos op 25-03-2025 12:30 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-01 14:30
In mijn ervaring degraderen de LR pakketten initieel vrij hard en daarna nauwelijks, ik zou willen zeggen dat er na 1,5 jaar al "maar" 432km op de 100% teller stond (van 499km origineel = 14% degradatie). Helaas geen Tessie data van zover terug.

De 2019 Model 3 LR AWD van mijn ouders met bijna 300k (298324km) op de klok zit op 13,45% degradatie.

Na 835 cycles, met 54.734kWh uit het pakket gehaald.

Van die 54.000kWh heb ik pas 18.700kWh Tessie meelopen, en die rapporteert 1344kWh daarvan als gesupercharged. dus grofweg 7%

Eerste kmstand in Tessie: 187.000km 67,77kWh (447km), waar er nu 65,21kWh (422km) als 100% zou staan, maar de laatste keer degelijk tot 100% is alweer een tijdje (lees: maanden) geleden.

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:12:
[...]

Dat is geen succes.

Ik zit rond de 6,5% na 55k met minder dan 10% DC laden. En de auto is mogelijk 3 keer tot 100% geladen en maximaal een paar uur op die laadtoestand geweest.

Ik dacht dat de degradatie eerst wat sneller ging, en dan zou vertragen, maar dat vertragen zie ik niet zo gebeuren.
Rond de 40k zat ik rond 4% degradatie.
Er zit denk ik wel verschil tussen de LR en RWD (LFP) versies.

Ik heb een LFP met 110k op de teller en m'n aantal kilometers bij 100% (geen meetapparatuur verder) nam in de eerste 20-30k km redelijk snel af (van 426 naar 400 ongeveer), maar staat nu al zo'n 50k km stabiel op 395-397km. Ik schat zo'n 25/75% DC/AC laden en ik doe hetzelfde als chielmi, altijd naar 100% laden, tenzij ik weet dat hij een aantal dagen stil staat.

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-01 16:34
M3H RWD: Exact 2% degradatie na 20K en 24% DC laden. AC laden doe ik thuis op 1 fase (geen idee of dat wat uitmaakt).

Ik bereken het zelf door simpelweg het huidige bereik (392) te delen door bereik bij aflevering (400). Heb ook Teslamate, maar die kan niet goed omgaan met tijdelijk op andere wielen rijden (winterbanden in andere maat).

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-01 23:46
Waar halen jullie de degradatie vandaan? Ben best benieuwd hoeveel dat bij mijn 2019 LR AWD is.
Enige wat ik weet is dat het gemiddelde verbruik over de eerste 127k 18,1 kwh was. Hoe het laadgedrag was heb ik geen idee van.

Eigen laadgedrag is nu zo veel mogelijk thuis, gaat met 2 kW nogal traag maar nu het beter weer wordt kom ik er precies mee uit, terwijl ik aan het ontbijt zat sloeg hij op 80% af.

• C.A.H.
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:28
M3 Highland LR AWD.

52000km gereden sinds Juni 2024; km-ers staat bij 100%accu nog op 540; was nieuw 550?? dus nog zeer weinig degradatie <2%.

auto word vrij regelmatig (1xper week in de winter?) tot 100% geladen maar altijd vlak voor vertrek pas vol

• Sabre77
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-12-2025
Model Y SR RWD met 55K. De auto geeft nog 412KM aan in plaats van de 418KM bij aflevering.
90% laden met AC (3 fase thuislader , maar bijna altijd op max 5A). DC laden eigenlijk alleen op vakantie naar het buitenland.

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:29
Long Range RWD hier uit juni 2022, 26K km, 38% DC, 62% AC. 5% degradatie volgens Teslamate, van 78.2 naar 74.3 bruikbaar.

Als ik sommige andere bronnen moet geloven is maar 75 bruikbaar van deze accu en dat zou de degradatie op 1% brengen, een stuk beter natuurlijk en meer in lijn met anderen hier.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:23
rbnw schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Ik vind het nog wel meevallen de degradatie, 11% bij toch best veel snelladen, wat mogelijk wel impact heeft.
Zoals we vaker zien, gaat de eerste 10% degradatie veel sneller dan de volgende 10% degradatie. van 90% naar 80% duurt veel langer vaak.
De impact van snelladen is verwaarloosbaar. De software zorgt er voor dat je batterij geen schade ondervindt als de batterij nog niet warm genoeg is.

• Roenie
  • Niet online
this schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:46:
[...]

De impact van snelladen is verwaarloosbaar. De software zorgt er voor dat je batterij geen schade ondervindt als de batterij nog niet warm genoeg is.
En een ander beweert weer dat snelladen wel significante gevolgen heeft. Het blijft voor mij een onduidelijk verhaal met betrekking tot degradatie, ook vanwege het verschil tussen werkelijke capaciteit en bruikbare die voor ieder model weer net wat anders zou zijn.

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 18:43

Len

Leeg

Ik heb een Tesla LR AWD uit 2019 gekocht (een maand geleden) en deze laatst tot 100% opgeladen. De max range stond toen op 424km.

Ik weet niet wat de max km bij aankoop was, maar het is wel een aardige degradatie. De prijs was er natuurlijk wel naar, er staat nu bijna 250.000km op de teller.

Free Tibet

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-12-2025
Len schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:11:
Ik heb een Tesla LR AWD uit 2019 gekocht (een maand geleden) en deze laatst tot 100% opgeladen. De max range stond toen op 424km.

Ik weet niet wat de max km bij aankoop was, maar het is wel een aardige degradatie. De prijs was er natuurlijk wel naar, er staat nu bijna 250.000km op de teller.
Kan me vergissen, maar volgens mij is dat juist heel netjes, de meesten zitten rond de 390-400? Let wel: wat je daar ziet staan is een km schatting van de auto waarbij rekening wordt gehouden met allerlei factoren (gemiddeld rijgedrag, weer, wind, temperatuur accu, etc), het is dus niet de WLTP waarde.

• Caayn
  • Niet online
Aeonis schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Kan me vergissen, maar volgens mij is dat juist heel netjes, de meesten zitten rond de 390-400? Let wel: wat je daar ziet staan is een km schatting van de auto waarbij rekening wordt gehouden met allerlei factoren (gemiddeld rijgedrag, weer, wind, temperatuur accu, etc), het is dus niet de WLTP waarde.
Tesla toont toch juist de specificatie waarde op basis van de resterende accu capaciteit? Of is dat aangepast in een recente update?

In mijn MY wordt er geen rekening gehouden met temperatuur, hoogteverschil en rijgedrag. Enkel bij het bepalen van het aankomstpercentage, bij de navigatie, lijkt dat wel te gebeuren. Precies wat ik fijn vindt. Een guess-o-meter is met mijn gebruik van de auto meer irritant dan dat het helpt.

Mijn voorgaande auto's sprongen altijd alle kanten uit met hoeveel ik nog kon rijden op een tank/lading.

[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 25-03-2025 14:42 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Nee, het zou de EPA waarde zijn tenzij er recent een wijziging in de software geweest is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Caayn schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:41:
[...]
Tesla toont toch juist de specificatie waarde op basis van de resterende accu capaciteit? Of is dat aangepast in een recente update?

In mijn MY wordt er geen rekening gehouden met temperatuur, hoogteverschil en rijgedrag. Enkel bij het bepalen van het aankomstpercentage, bij de navigatie, lijkt dat wel te gebeuren. Precies wat ik fijn vindt. Een guess-o-meter is met mijn gebruik van de auto meer irritant dan dat het helpt.

Mijn voorgaande auto's sprongen altijd alle kanten uit met hoeveel ik nog kon rijden op een tank/lading.
Klopt. Met ingang van 2025.8 zal er pas wat gaan veranderen:
Your battery’s energy estimate now accounts for your vehicle’s usage characteristics and will adjust over time based on your history. The total available battery energy remains unchanged.

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-01 16:34
daemonix schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:45:
[...]

Nee, het zou de EPA waarde zijn tenzij er recent een wijziging in de software geweest is.
En die gaat uit van 100-110km/h. Bij mij klopt dat in de zomer perfect.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pdidi schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Klopt. Met ingang van 2025.8 zal er pas wat gaan veranderen:

[...]
Wat ik jammer vind, van mij had je de gebruiker de keuze moeten geven.

En het lijkt wel alsof het er al in zit, mijn verbruik over de laatste 300 km was iets van 15 Wh/km zuiniger dan rated, maar de consumptiegrafiek van de laatste rit (30 km) was net oranje. Dan kun je wel zeggen dat ik op deze rit een onzuinige rijstijl heb gebruikt, maar ik heb niet anders gereden dan anders en het verbruik in de verbruiksgrafiek was nog altijd voornamelijk groen (= beter dan rated).

Signatures zijn voor boomers.

datadevil schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:33:
Long Range RWD hier uit juni 2022, 26K km, 38% DC, 62% AC. 5% degradatie volgens Teslamate, van 78.2 naar 74.3 bruikbaar.

Als ik sommige andere bronnen moet geloven is maar 75 bruikbaar van deze accu en dat zou de degradatie op 1% brengen, een stuk beter natuurlijk en meer in lijn met anderen hier.
Je auto heeft een LG 78.8kWh pack. Netto zit Tesla heel dicht tegen de bruto capaciteit aan. Dus die 78.2kWh zal wel kloppen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

[...]

LR AWD die op 390km zit van de 499km? Is zeker niet gemiddeld. Dat is meer dan 20% degradatie.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• this
Roenie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:48:
[...]
En een ander beweert weer dat snelladen wel significante gevolgen heeft. Het blijft voor mij een onduidelijk verhaal met betrekking tot degradatie, ook vanwege het verschil tussen werkelijke capaciteit en bruikbare die voor ieder model weer net wat anders zou zijn.
1e resultaat in google
https://www.batterytechon...egrade-tesla-battery-life

Tesla's rijden intussen al lang genoeg rond om daar genoeg data over te hebben.

• this
kwaazaar schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:35:
[...]

En die gaat uit van 100-110km/h. Bij mij klopt dat in de zomer perfect.
Bron? Van wat ik terugvind over EPA gaat het over verschillende omstandigheden, niet uitsluitend autosnelwegen.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:14
Heinemancp schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:59:
[...]

[...]

[...]

Even rondje gereden, oa voor losse bestuurdersstoel, ratel uit HVAC en ratel onder dash links voor; door warme weer niet te reproduceren :(
Daarnaast nog even gesproken over de led-strips, laten zien hoe ik ze schoonmaak (met droog stofdoekje tijdens SuC'cen) en dat eentje vorige week begonnen is (niet schoongemaakt) en aangegeven dat het waarschijnlijk door zon komt (gezien het vooral de zonkant is) en de monteur ging hier nog een opmerking over plaatsen. We gaan het zien. Hele dag in SC en niets hersteld... (omdat als er "klaar om 17h" je niet aangemerkt wordt als "wachtende klant"... dus lagere prio)
valt mij beetje tegen, maar goed. aardige monteur, prima koffie en prima werkplek hier in Amsterdam.
Voor tweede bezoek ook een coast estimate ontvangen. 1000 euro voor herstel LED strip. Zonder uitleg. Via chat gevraagd om dit te heroverwegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NwnwttrXFnVWHRJ4PMl8F1cDzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQ619SBKGxltOPosxn1JZ1vu.jpg?f=fotoalbum_large

Even in handleiding gekeken.
Hierin staat best wel duidelijk dat je geen chemische reinigsmiddelen mag gebruiken. Ik gebruik Valma interieur cleaner. Kennelijk niet geschikt voor die gevoelige led strips...

Allen doekje en water gebruiken dus!!

[ Voor 8% gewijzigd door Heinemancp op 25-03-2025 19:35 ]

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 18:43

Len

Leeg

[...]

Om even van de discussie van het geschatte bereik in kilometers voor te zijn ;) , de capaciteit van de accu is nu nog 67.3 kWh zag ik in myteslamate . Als dit nieuw 75 kWh zou zijn dan is de degradatie rond de 10,3%

Lijkt mij netjes met 250k op de teller. De auto was ook erg netjes, geen krasje binnen te zien (ook niets op de witte bekleding).

* Len is een happy M3 rijder :P

Free Tibet

• ChromeFR
  • Laatst online: 20-01 09:40
mjvdzwet schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Ik heb met meerdere M3H's proefgereden en het is 50/50 lijkt het.
Die trillen heb ik ook en het lukt Tesla niet om deze op te lossen. Zelfs nieuwe banden gekregen...hielp niks. Ik noem het nog maar eens, we zijn niet 'alleen' hierin: https://tff-forum.de/t/lenkrad-ruckeln-vibrieren-highland/

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:54
Wij hebben in November besteld en in December onze MY opgehaald. Voor zover ik me kan herinneren liep er van Tesla Europe uit een actie waarbij je een jaar lang gratis superchargen kreeg binnen Europa, indien je je MY in 2024 op ging halen. Zo ook mondeling medegedeeld gekregen na een testrit. Daar we enkel thuis laden en aanstaande vrijdag op skireis vertrekken, toch even op onderzoek uitgegaan.

Blijkt dat dit niet toegekend is, en Tesla support is zoals altijd geen grote hulp en ‘zou het gaan onderzoeken’. Ben eens benieuwd hoe ze het nu gaan uitspelen. Iemand die zich omtrent deze actie toevallig wat meer herinnert? Ikzelf kan er van Tesla zelf uit niks over terugvinden op een post op X na.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
RobinDH1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:40:
Wij hebben in November besteld en in December onze MY opgehaald. Voor zover ik me kan herinneren liep er van Tesla Europe uit een actie waarbij je een jaar lang gratis superchargen kreeg binnen Europa, indien je je MY in 2024 op ging halen. Zo ook mondeling medegedeeld gekregen na een testrit. Daar we enkel thuis laden en aanstaande vrijdag op skireis vertrekken, toch even op onderzoek uitgegaan.

Blijkt dat dit niet toegekend is, en Tesla support is zoals altijd geen grote hulp en ‘zou het gaan onderzoeken’. Ben eens benieuwd hoe ze het nu gaan uitspelen. Iemand die zich omtrent deze actie toevallig wat meer herinnert? Ikzelf kan er van Tesla zelf uit niks over terugvinden op een post op X na.
Wij hebben de auto in december gekregen met dezelfde belofte. Stond na een paar weken zichtbaar in de app bij menu -> opladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aLbskS4MLDA8BRb639ko8gj_bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wi7uz6X1e21Y9pYQtQCL7WwO.jpg?f=fotoalbum_large

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

Wij hebben onze MY opgehaald eind november 2024, paar weken voordien besteld en hebben tot nu toe alleen nog maar gratis opgeladen, was onmiddellijk beschikbaar bij ons. Zijn zelfde dag van ophalen al gaan laden om dat toch ook maar eens te proberen allemaal. :) .

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-01 18:44
Hallo iedereen,

Vraag over m’n MY RWD LFP 2024: hoe kan ik de mistlampen aanzetten?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik lees tegenstellende zaken, namelijk dat ze soms niet standaard aanwezig zijn en soms wel…

Bedankt!

• ZeRoC00L
  • Niet online

In het leveringen topic staat er wel het een en ander over, maar geen link naar de tesla site oid.
Deze onder andere:
Kuipie in "Het grote Tesla Levering topic #2"

Maar op zich ben je er wel wat laat mee….

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:09
MatteC schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:39:
Hallo iedereen,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik lees tegenstellende zaken, namelijk dat ze soms niet standaard aanwezig zijn en soms wel…

Bedankt!
Bij mij kun je ze gewoon aan- en uitzetten op de tablet,

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• sonina
  • Nu online
MatteC schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:39:
Hallo iedereen,

Bedankt!
Je hebt geen mistlampen vooraan in deze uitvoering.
Die kan je dus niet aanzetten.

• RaRo74
sonina schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:05:
[...]

Je hebt geen mistlampen vooraan in deze uitvoering.
Die kan je dus niet aanzetten.
Waar lees je dat het om de mistlampen vooraan gaat?

• mjvdzwet
  • Niet online
ChromeFR schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Die trillen heb ik ook en het lukt Tesla niet om deze op te lossen. Zelfs nieuwe banden gekregen...hielp niks. Ik noem het nog maar eens, we zijn niet 'alleen' hierin: https://tff-forum.de/t/lenkrad-ruckeln-vibrieren-highland/
Ik weet het, rij de M3H RWD nu al 1.5 jaar.

4x bij Tesla geweest. Ook nieuwe banden.

Het is nu redelijk te behappen, bij 130 wordt het nu pas vervelend.
Ik heb de Michelins. Soms twijfel ik of het de velgen zijn. Ik heb de 18".

Het is een beetje dubbel aan het worden mijn Tesla gevoel.

• sonina
  • Nu online
RaRo74 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Ging over de 'niet standaard aanwezig zijn en soms wel'.

Achteraan zijn ze er altijd. Vooraan in deze uitvoering dus niet, vandaar mogelijk de verwarring.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:47

Ethirty

Who...me?

RaRo74 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Mistlampen achteraan is geen twijfel over hoe je die aanzet, dat is voor alle varianten identiek. Het enige verschil is voor.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• RaRo74
sonina schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:13:
[...]

Ging over de 'niet standaard aanwezig zijn en soms wel'.

Achteraan zijn ze er altijd. Vooraan in deze uitvoering dus niet, vandaar mogelijk de verwarring.
Ethirty schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:16:
[...]

Mistlampen achteraan is geen twijfel over hoe je die aanzet, dat is voor alle varianten identiek. Het enige verschil is voor.
Wat er niet zit kun je ook niet aanzetten :*)
Loop naar de voorkant van je auto, kijk naar de koplampen en kijk vervolgens lager naar je bumper en kijk of daar mistlampen inzitten :)

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
NiroNiro schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:53:
[...]

Niet met de nieuwe Y. De lane assist in de oude model Y (HW3) werkt ook niet consistent. In het begin hier gevraagd en schijnt dat het dan doorheeft dat jij zelf door de lijn aan het sturen bent en dan doet ie niks. Pas als het lijkt alsof de auto stuurloos naar de lijn gaat, krijg je een melding.

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd best vaak een melding krijg als ik in ga halen en de richtingwijzer "tik" ipv doordrukken, dan staat het wel aan en toch krijg ik een piep.
Maar dit ding doet echt geen pepernoot. Vandaag is ook nog EAP geactiveerd, dus ik dacht nu zal het wel in orde zijn.

Met EAP werken de blauwe lijnen prima. Doe ik EAP uit en rij ik netjes binnen de lijnen op een n weg en laat ik m heel rustig naar de zijkant geen, niks nakkes nada. Geen blauwe correctie en terugstuur beweging , geen abrupte beweging geen rode strepen en geen gepiep.

Dit werkte toch echt een heel stuk beter op mijn oude M3 uit 2020
Pagina: 1 ... 54 ... 199 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: